Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Spana in NHT
och nu menar jag inte nå små bokhyllehögtalare utan fullvuxna golvare med lite kapacitet?
Naqref™ skrev:Audiovektor, Peak och SA har ju inte ens fattat begreppet baffelkorr...
Naqref™ skrev:Jag tror Haakan skulle gilla de större Response.
Danska högtalare som inte är så dogmatiska är Dynaudio och Jamo och de senare går bort av vissa anledningar och de förra går bort för att de är nästan oavsett storlek inte fullregister. Audiovektor, Peak och SA har ju inte ens fattat begreppet baffelkorr...
Naqref™ skrev:SA=System Audio.
Haakan_W skrev:folk med samma ljudideal som jag...vad tycker ni om qrs högtalare?
subjektivisten skrev:Respons högtalarna är trevliga.
Max_Headroom skrev:Naqref™ skrev:SA=System Audio.
Har aldirg hört talats om dom innan. Och en titt på deras hemsida ger ju för handen att jag inte verkar ha missat nåt.
Riktiga SA:
Dom runda elementen är 12"are. Lite annat än system audio dom gjorde ett patetiskt intryck.
Med 4-8 18" subbasar och högtalarna på bilden som toppar kan man få en återgivning som inte går av för hackor!

Max_Headroom skrev:Naqref™ skrev:SA=System Audio.
Har aldirg hört talats om dom innan. Och en titt på deras hemsida ger ju för handen att jag inte verkar ha missat nåt.
Riktiga SA:
Dom runda elementen är 12"are. Lite annat än system audio dom gjorde ett patetiskt intryck.
Med 4-8 18" subbasar och högtalarna på bilden som toppar kan man få en återgivning som inte går av för hackor!
dwain1 skrev:då slår jag ett slag för svenska qrs. dom gör högtalare i även dyra prisklasser. Qrs venus är ju bara ett dregel objekt fy fasen vad den spelar. Infected på dom med 300w per kanal oj oj ojDubbla tior i isobarik koppling tillsammans med en 10tums slav i det rummet jag hörde dem mätte det spikrakt ner till 19hz.

dwain1 skrev:B100 kostar 400 000:- Så den är ruskigt bra![]()
vad är i28:or och vad kostar dom? kanske en bild också

IngOehman skrev:dwain1 skrev:då slår jag ett slag för svenska qrs. dom gör högtalare i även dyra prisklasser. Qrs venus är ju bara ett dregel objekt fy fasen vad den spelar. Infected på dom med 300w per kanal oj oj ojDubbla tior i isobarik koppling tillsammans med en 10tums slav i det rummet jag hörde dem mätte det spikrakt ner till 19hz.
Kaffekoppen skrev:Morellohögtalarna, omgjorda till delat system
Superenkelt... dela elektroniskt mellan basdelen och toppdelen. Toppdelen blir ju egentligen en i5 med en annan diskant..Haakan_W skrev:Kaffekoppen skrev:Morellohögtalarna, omgjorda till delat system
hur hade du tänkt göra då med tanke på att baselementen går ganska högt i frekvens? däremot har jag ju alltid funderat på en sluten variant på dessa med basmoduler....har för mig ingvar rekommenderade 11L/w85 då skulle man klara sig med en låda på ungefär 27-29L vilket är en rätt lagom storlek (dom är ju trots allt relativt djupa)
Harlin skrev:dwain1 skrev:B100 kostar 400 000:- Så den är ruskigt bra![]()
Aha, det är priset som avgör om en produkt är "bra"? Snacka om att en Rolex torde visa tiden exakt, jämfört med alla klockor som inte är lika [s]bra[/s] dyra.![]()
![]()
Bilder på i28 finns bl.a. här
I den prislista jag har (2007-2, troligen inte den senaste) kostar de färdigbyggda från 46 500:- beroende på ytfinish.
Kraniet skrev:en sak man kanske gärna glömmer bort dock när det gäller Ino så är det ju att man köper direkt från producent.
Jämförbart pris i butik borde ju vara 4-5 gånger listpris hos öhman. piP hamnar då på 10 000 ungefär och pi60 på 100 000+ inte sant?
Rain skrev:Kraniet skrev:en sak man kanske gärna glömmer bort dock när det gäller Ino så är det ju att man köper direkt från producent.
Jämförbart pris i butik borde ju vara 4-5 gånger listpris hos öhman. piP hamnar då på 10 000 ungefär och pi60 på 100 000+ inte sant?
Nej inte sant...
En större och effektivare högtalartillverkare har ju ofta enorma stordriftsfördelar som betydligt bättre inköpspriser på högtalarkomponenter och lådor etc. jämfört med en "hemmabyggare"..
realist skrev:
Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også....![]()
realist skrev:Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også....![]()
Sanny_X skrev:realist skrev:Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også....![]()
Är man intresserad av vad som finns på skivorna köper man Ino, är man intresserad av Hifi köper man tweaks.
Rain skrev:Kraniet skrev:en sak man kanske gärna glömmer bort dock när det gäller Ino så är det ju att man köper direkt från producent.
Nej inte sant...
En större och effektivare högtalartillverkare har ju ofta enorma stordriftsfördelar som betydligt bättre inköpspriser på högtalarkomponenter och lådor etc. jämfört med en "hemmabyggare"..
Nej inte sant...
dwain1 skrev:ännu en tråd som snart faller in i gnabb. Kan säga att det finns många riktigt bra högtalare där ute på marknaden till bra priser. Nu känner jag verkligen att jag måsste få lyssnat på ett par ino burkar så hyppade som dom är. Har väldigt svårt att tro att ino är det enda vettiga märke i denna värld. Det finns säker 1000 burkar som är bättre. Och framförallt så har inte så många hört tillräckligt många burkar för att utala sigTycker det är otroligt tråkigt att det inte kan vara en nyanserad diskussion på detta forum allt handlar bara om ino å dom burkarna. Kanske är dom så bra? det får jag veta när jag lyssnat på dem
Max_Headroom skrev: Man köper ju inte sådana om man anser sig kunna finna en produkt som man tycker är bättre, för en lägre summa.
realist skrev:Er man interessert i hva klokka er, så kjøper man Timex, er man interessert i klokka, så kjøper man Rolex, sånn er det vel med høyttalere også....![]()
Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
jonasz skrev:Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet...
jonasz skrev:Skulle vara roligt att veta vad IO, Morello, eller nagon annan kunnig tycker om Intelligent Sound burkarna. Jag tror, efter att kollat pa deras hemsida, att de ar en serios "no-nonsense" tillverkare. Nu vet jag inga detaljer om filter o dyl och jag har aldrig hort dem men det skulle anda vara kul att fa en asikt om dem. :)
jonasz skrev:Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet...
jonasz skrev:Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
Apropa dipoler sa hade jag tankt att foresla Linkwitz Orion men det ar bara att inse att man kommer att bli sagad pa det har forumet...
Lite får man trixa, det är sant!jonasz skrev:Kaffekoppen: Nu vet jag inte vid vilken frekvens Morelloburkarna ar delade men det du foreslar kommer val inte att funka annat an om man gor om MT-filtret da baffelkompensering nappeligen ar inbyggd? Man kan i och for sig fixa detta i det aktiva delningsfiltret. Kanske Ino-filtret har den fuktionen?
vad har vi egentligen för högtalare förutom ino audio?
Haakan_W skrev:jag ser absolut ingen mening med att låta b67an arbeta ner till 80hz när det enda man uppnår är sämre prestanda?
jonasz skrev:Intelligent Sound IS815 Pro kanske kan komma ganska nara ditt ideal? 15" bas och 8" mellanregister later ju som det skulle kunna racka till? De anger 113 dB max ljudtryck i alla fall. Vad jag forstar sa tillverkas de i Kungsangen.
http://www.intelligentsound.se/product_ ... 48&lang=1#
Wolfie skrev:Sist jag lyssnade på dem var i en liten hifi-butik på Malta faktiskt.
Tillsammans med en Micromega transport (den där toppmatade med schyssta
akryl locket) o bortglömd elektronik i övrigt.
mmmm... Vill verkligen ha en sån där Micromega transport... De är sååå
läckra...

Max_Headroom skrev:jonasz skrev:Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
Största bristen jag kan komma på är att förmågan till höga ljudtryck (och därmed god dynamik) är bgränsad. Men jag trodde förut att högtalaren inte var något vidare bra. Fick dock svar på tal här på forumet av en som kunde förklara att högtalaren var bra, och inte bra det, utan också varför den vra bra. Tyvärr skriver inte han (isidor) här längre.
Han har skrivit en del om dipoler och linjekällor här på forumet, sök ni skolen finna! Värt att läsa för den som trodde att det bara fanns en sak som fungerade och allt annat var skrutt.
Ja, jag skulle säga omöjligt. Men också att det är lite som att jämföra äpplen och päron.BB skrev:Det är mycket svårt, (för att inte säga omöjligt) att få en lika högkvalitativ basåtergivning från en subwooferlåda med ett långslagigt stort element i liten låda, som från en väldesignad multielements dipol (och för den delen även en monpol).
Mvh //BB
BB skrev:Max_Headroom skrev:jonasz skrev:Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
Största bristen jag kan komma på är att förmågan till höga ljudtryck (och därmed god dynamik) är bgränsad. Men jag trodde förut att högtalaren inte var något vidare bra. Fick dock svar på tal här på forumet av en som kunde förklara att högtalaren var bra, och inte bra det, utan också varför den vra bra. Tyvärr skriver inte han (isidor) här längre.
Han har skrivit en del om dipoler och linjekällor här på forumet, sök ni skolen finna! Värt att läsa för den som trodde att det bara fanns en sak som fungerade och allt annat var skrutt.
Dynamik- och ljudtrycksbegränsningen hos en dipol är inte relaterat till principen som sådan utan snarare till vad som är giltigt för alla konstruktioner oavsett utformning: kopplingen till luften, den s.k. strålningsresistansen.
Definitivt!IngOehman skrev:Haakan_W skrev:jag ser absolut ingen mening med att låta b67an arbeta ner till 80hz när det enda man uppnår är sämre prestanda?
Du har helt rätt.
Sitter delarna i samma låda och basarna på framsidan, och man inte använder ett delningsfilter med massor av variationsmöjligheter utan en fast filterkurva så har man allt att vinna på att flytta upp delningen till >300 Hz.
Vh, iö
BB skrev:Dynamik- och ljudtrycksbegränsningen hos en dipol är inte relaterat till principen som sådan utan snarare till vad som är giltigt för alla konstruktioner oavsett utformning: kopplingen till luften, den s.k. strålningsresistansen.
Ljudtryck handlar om förmågan att flytta luft med minsta möjliga kompression. (Luft är som bekant ett i högsta grad komprimerbart medium). Ju större strålande yta, desto bättre koppling och lägre kompression (med åtföljande mindre konutslag)
Monterar du exempelvis ett 10-tal baselement på en rejäl öppen baffel får du samma ljudtrycksresurser som om dessa element vore monterade i en låda med samma bredd och höjd. Är lådan dessutom tillräckligt djup kommer man till slut att få en rf = rf för dipolen
Skillnaden är att ”lådan” förhindrar akustisk kortslutning mellan elementens fram- och baksida samt att man vid en korrekt volymavstämmning får viss dämpning av konrörelserna även under rf.
Max_Headroom skrev:BB skrev:Max_Headroom skrev:jonasz skrev:Har lyssnat på många "svindyra"HighEnd högtalare men dessa dipoler är mycket bra,musiken blev fysiskt påtaglig.
Dynamik- och ljudtrycksbegränsningen hos en dipol är inte relaterat till principen som sådan utan snarare till vad som är giltigt för alla konstruktioner oavsett utformning: kopplingen till luften, den s.k. strålningsresistansen.
Det var inte det jag menade heller, utan syftade på modellen Orion, enbart.
Naqref™ skrev:BB skrev:Dynamik- och ljudtrycksbegränsningen hos en dipol är inte relaterat till principen som sådan utan snarare till vad som är giltigt för alla konstruktioner oavsett utformning: kopplingen till luften, den s.k. strålningsresistansen.
Ljudtryck handlar om förmågan att flytta luft med minsta möjliga kompression. (Luft är som bekant ett i högsta grad komprimerbart medium). Ju större strålande yta, desto bättre koppling och lägre kompression (med åtföljande mindre konutslag)
Mja. Snarare är ju ljudtrycket en direkt konsekvens av kompressionen. Luftförflyttningarna kan ju vara intressanta oxå ibland men inte från örats perspektiv (som ju är en ren trycksensor). Ska man ha maximal kvot luftförflyttning (partikel eller volymhastighet) i förhållande till ljudtrycket så ska man se till att ha en liten total area i förhållande till frekvensen som spelas då det ger en lägre akustisk strålningsimpedans.
Stora membran eller många små som sitter nära varandra ger en låg kvot.
För dipolen så får man faktiskt en högre kvot vid lägre frekvenser i o m att baffelns storlek påverkar strålningsimpedansen (pss men tvärtom som man får lyftet på 6dB vid normal baffelförstärkning där 3dB beror just på förändringen halveringen av den akustiska strålningsimpedansen).
Så ska man ha maximal luftförflyttning i förhållande till kompression så ska man ha så små dipoler man kan bygga. Men som sagt så lyssnar inte öronen på luftförflyttningen utan trycket så det blir bara ett stort slöseri med luftpumpningsförmåga.Monterar du exempelvis ett 10-tal baselement på en rejäl öppen baffel får du samma ljudtrycksresurser som om dessa element vore monterade i en låda med samma bredd och höjd. Är lådan dessutom tillräckligt djup kommer man till slut att få en rf = rf för dipolen
Skillnaden är att ”lådan” förhindrar akustisk kortslutning mellan elementens fram- och baksida samt att man vid en korrekt volymavstämmning får viss dämpning av konrörelserna även under rf.
Stämmer som sagt inte enligt mitt förra resonemang eftersom baffelstorleken påverkar strålningsimpedansen. För frekvenser där man normalt har en baffelförstärkning så är resonemanget dock relevant (fast där har man ju ingen akustisk kortslutning längre förutom rakt åt sidorna).
Ibland känns det som om man skulle ha en Cerwin-Vega i basen och något mer Hifi-aktigt över, säg gissningsvis, 150 Hz....
BB skrev:Nagref,
Med all respekt: Dina kommentarer gör att jag ifrågasätter om du över huvud taget har jobbat praktiskt med stora baffelsystem. No offense men jag orkar bara inte bemöta dina påståenden... Konstarerar bara att de inte stämmer särskilt väl i praktiken... Tycker att vi lämnar detta bakom oss och går vidare istället...
Mvh //BB
Bill50x skrev:2) Öppna bafflar eller stora lådor med rejäla element har just detta "verkliga". Det blir ett helt annat tryck, naturlighet och lätthet i basen. Och detta även om högtalaren inte går speciellt djupt.
Naqref™ skrev:Bill50x skrev:2) Öppna bafflar eller stora lådor med rejäla element har just detta "verkliga". Det blir ett helt annat tryck, naturlighet och lätthet i basen. Och detta även om högtalaren inte går speciellt djupt.
Det är min erfarenhet oxå. Fast det beror mer på den kraftiga riktverkan man har snarare än de egentliga baffelstorlekarna (som i o f s delvis bidrar med riktverkan).
jonasz skrev:Skulle vara roligt att veta vad IO, Morello, eller nagon annan kunnig tycker om Intelligent Sound burkarna. Jag tror, efter att kollat pa deras hemsida, att de ar en serios "no-nonsense" tillverkare. Nu vet jag inga detaljer om filter o dyl och jag har aldrig hort dem men det skulle anda vara kul att fa en asikt om dem.
Strauss skrev:Wolfie skrev:Sist jag lyssnade på dem var i en liten hifi-butik på Malta faktiskt.
Tillsammans med en Micromega transport (den där toppmatade med schyssta
akryl locket) o bortglömd elektronik i övrigt.
mmmm... Vill verkligen ha en sån där Micromega transport... De är sååå
läckra...
Denna du menar Wolfie (mitt foto från Arken 06)
Hur som helst lät det riktigt bra i det rummet, sen är den ju snygg som sagt
Haakan_W skrev:hittade detta å denna mätning såg inge vidare rolig ut..scrolla ner lite i recensionen
http://qrs-speaker.se/uploads/SUPERNOVAsve.pdf
dwain1 skrev: Å vadå 2,4ohm? hallå det är en ganska vanlig impedans i en högtalare som ska prestera lite bas. Fast å andra sidan så kanske folk uppfattar det som en låg impedans då en denon reciver inte orkar med den impedansen....
dwain1 skrev: kostar ungefär 8000kr till kund dessa är ju naturligtvis inte orginal utan moddade efter egna specar. Elementen är ju egentligen bas mellanregister element. Finns tydligen en tillverkare som använder dessa element i en två vägs konstruktion med två sådana å en diskant ner till 30hz med 300w effekttålighet![]()
Hur fick du tag på sådana element kaffekoppen? och vad har du dom i för byggen? Lite bilder kanske
30hz är ju inte bottendrag direkt, men elementen är nog valda av andra orsaker. Dessutom är det inte mycket musik som gömmer sig där nere, åtminstone inte inom vissa genrer. Det viktiga är inte lägstafrekvensen, utan hur högtalaren agerar i rum med avseende på q och rumstillskott - och blir till en följdsam enhet med resten av högtalaren.Haakan_W skrev:30hz i rum är väl ingen superprestation, men jag håller med om att elementen är trevliga
sen är 2.4ohm nästintill felkonstruerat...jag hade valt andra baselement
dwain1 skrev:Tycker fortfarande att du ska försöka å lyssna på högtalaren max. Jag fattar inte hur folk ens kan lägga någon större vikt på mätningar![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 81 gäster