Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?
Jag tycker att apparaterna ska vara så små som möjligt utan att äventyra ergonomin.
RMA skrev:Så båda skulle jag vilja påstå har sin charm.
Naqref™ skrev:RMA skrev:Så båda skulle jag vilja påstå har sin charm.
Medhåll.
meanmachine skrev:Det är på visst vis mer skoj med små saker som impar än gigantiska som inte impar.
Audix skrev:Har ändrat åsikt genom åren. Numera skulle jag helst inte se några hifiprylar alls. Det bara distraherar...
Mayro skrev:äsch .. Varför skall det alltid jämföras nåt litet av bra kvalitet med nåt större med dålig sådan kvalitet?
Ungefär som varje gång man ser jämförelsen mellan system. Då tar man alltid ett bra spelande litet system som inte ens KAN ställa till med problem PGA dom egenskaper som krävs för problem skall infinna sig är bortkompromissade.. Sedan jämför man med oftast ett dåligt uppställ med nåt helst känt svindyrt där egenskaperna är rent sjukt felmixade för rum ,,och ägare med kanske..
Nä MM.. Bättre upp vet ja..
nl1970 skrev:Audix skrev:Har ändrat åsikt genom åren. Numera skulle jag helst inte se några hifiprylar alls. Det bara distraherar...
Kan du inte mörklägga rummet helt? då behöver du ju inte bry dig om hur grejorna ser ut
Haakan_W skrev:Strauss skrev:I vardagsrummet ska det vara smått och osynligt, i musikrummet/biorummet ska det vara stort och svulstigt så man fattar att det är grymma prylar
exakt vad jag tänkte skriva...nästintill ordagrannt
phloam skrev:Jag fattar ingenting. I Biorummet är det väl för det första mörkt, sen att kunna se högtalare, slutsteg osv vore ju enormt störande. Tänk en riktig biograf med synliga högtalare, hur fel vore inte det?
Tvärtom säger jag, i vardagsrummet kan hifin gott vara en del av möblemanget, medan det i biosalongen inte ska synas nånting av vare sig projektor eller ljudanläggning. Bara skärm, stor fet skärm med passande jordbävningsljud. Eller?!
IngOehman skrev:Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?
Vh, iö
- - - - -

Max_Headroom skrev:Högtaleriet ska se bra ut. Gärna stort. NNords K2or är ett bra exempel.
Apparterna ska vara utföra i 19" rack-format och gärna också inrymda i ett sådant rack.

meanmachine skrev:Min bror![]()
![]()
Det är en 18" Adire Maelstrom.
meanmachine skrev:Jag har varit där och lyssnat. Soffan flyttar sig ca 3dm fram och tillbaka.Han måste öppna balkongdörren så att inte rutorna far ut.
Synfältet påverkas och det gör ont lite var stans.
Jax skrev:Högtalarna ska ha precis den storlek som får dem att presentera musiken som jag vill ha den.
Apparaterna ska vara precis av den storleken att de gör sitt jobb.
Men då är jag totalt prestigebefriad
IngOehman skrev:meanmachine skrev:
PS. Om jag inte minns fel är Maelstroms ljudtrycksförmåga rätt beskedling om krav på rimligt låg distorsion inkluderas. Betydligt lägre än alla 18"-baselement från JBL som jag känner till. Tror Morello har tittat nogrannare på elementet ifråga.
NNord skrev:Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.
Nattlorden skrev:Fast den går ju inte djupare än piP.
ingoheman skrev:Om du verkligen menar allvar och menar att soffan rör sig fram och tillbaka 0,3 meter(!) i takt med musiken, så har jag svårt att tro på att väggarna inte blåses bort på direkten.
Eller du menar kanske att långvarig spelning får soffan att flytta sig? Det betyder ju isåfall ingenting som kan översättas till ljudtryck, men det kan vara en indikation på hala fötter sluttande golv.
Vh, iö
- - - - -
PS. Sitter utanför Bromma flygplats och släpper just nu av Amit! Kul med mobilbredband! D.S.
... och här kommer en hälsning från mig/Amit !!!
HEJ ALLA!
NNord skrev:
Summa sumarum då, blir att vi alla kommer tycka olika om vad som är omtyckt eller ej, vad det gäller storleken.
meanmachine skrev:Det är ingen rövarhistoria.Vi mätte inte utan jag drar distansen på en höft.
Morello skrev:"en höft" säger allt.
Patrik f skrev:MM, om man ska fabulera med framgång på faktiskt.se gäller det att föra fysiskt stringenta resonemang
meanmachine skrev:Patrik f skrev:MM, om man ska fabulera med framgång på faktiskt.se gäller det att föra fysiskt stringenta resonemang
![]()
Iofs men det är inte överdrivet alls. Vi for fram och åter i soffan och kände det tydligt. Sen kanske soffan har filttassa under osv.
Haakan skrev:alltså soffan lär ALDRIG ha rört sig i takt med musiken då skulle ni ju vara medveslösa för länge sen..
däremot så lär golvet vibrera rätt friskt så att den flyttar sig är ju inget konstigt
Johan_Lindroos skrev:Min f.d. granne klagade på att hans barns skrivbord brukade stå och hoppa när jag spelade musik.
Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila?![]()
perstromgren skrev:Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila?![]()
Det går inte utan mer information, dessvärre. Vi måste veta åtminstone vilken projicerad yta soffan upptar och hur rummet ser ut. Serru.
(300kg soffa? Hur tunga lyssnare pratar vi om här, egentligen?)
meanmachine skrev:Nu snackar vi inga dinky toyz som oa-12 elle pIP
Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se![]()
Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?
Lazyworm skrev:Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se![]()
Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?
20-25cmFörstärkaren som vi håller på med nu är omöjlig att få in i en låda som är mindre än 580mm djup
![]()
Mycket effekt är tyvärr också omöjligt att leverera med lite vikt ifall man vill använda sig av en traditionell nätdel
med class D och switchad nätdel är det en annan femma men då måste man göra avkall på andra saker.
phloam skrev:Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.
För en musikentusiast borde en musikanläggning vara rätt central i hemmet och den ska inte behöva skämmas för sig. Man vill ju inte ha en osynlig inredning i övrigt.
phloam skrev:Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.
phloam skrev:Lägg märke till hur naturligt det talas om "lådor". Självklart måste det vara lådor. Lådor staplade på lådor. Razz
IngOehman skrev:[...] (det vill säga en ljudeffektnivå säkert 1 miljon gånger större än ni hade).
IngOehman skrev:[...] I hemmabiografen kan man ju inte blunda om man vill se filmen.
Ing. Öhman skrev:*Tycker de flesta elektronikapparater har FÖRFÄRLIGT dålig ergonomi. Ibland känns det som om designers bara kan se med ögonen, men inte med händerna.![]()
IngOehman skrev:På 50 - 60-talen va det mycket bättre därvidlag. Då formgavs de flesta apparater för det mesta av tekniker (med formkänsla).
Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...
DEtta är ren bullshit.
Min bror hade 2st stroker 18" i sin lägenhet med bilsteg och batterier och allt som vat löst i rummet skakade samt saker som tavlor i grannens läghenhet ramlade ner.
meanmachine skrev:OK... Möjligt.Det rör på sig iaf och när då någon påstår att jag ljuger blir jag lite less eftersom jag inte är tonåring längre.
Nattlorden skrev:För softa råd då?
Nattlorden skrev:Vill man flytta soffa så monterar man väl ett par-två-tre dussin sådana här undertill:
![]()
![]()
NNord skrev:IngOehman skrev:meanmachine skrev:
PS. Om jag inte minns fel är Maelstroms ljudtrycksförmåga rätt beskedling om krav på rimligt låg distorsion inkluderas. Betydligt lägre än alla 18"-baselement från JBL som jag känner till. Tror Morello har tittat nogrannare på elementet ifråga.
Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.
vad sägs om 89mm p-p excursion![]()
http://www.jblpro.com/vertec1/pdf/JBL_VT4881A.v4.pdf
Vilken tur att det finns JBL, finns ju inte mycket som låter illa med högre ljudtryck !Skämt åsido..
jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;
Sjukt
Maximum Peak Output: 142 dB, 1m (half-space)
Och 95db känslighet, inte illa !Lazyworm skrev:Tryckvågen från en sopsäck fylld med väl blandad svetsgas skulle nog kunna få er att flytta ett par dm om den detonerade inom ett par meter, men det är ingen upplevelse man vill vara med om, har varit inom 10m från 3l påsar och det är en rejäl spark man får i bröstet.
NNord skrev:jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;
Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.
Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster