Stort å imponerande eller smått å osynligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Stort å imponerande eller smått å osynligt?

Inläggav IngOehman » 2007-07-30 15:37

Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?

Vh, iö

- - - - -

PS. Sitter utanför Bromma flygplats och släpper just nu av Amit! Kul med mobilbredband! D.S.

... och här kommer en hälsning från mig/Amit !!!

HEJ ALLA!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Stort å imponerande eller smått å osynligt?

Inläggav PerStromgren » 2007-07-30 15:39

IngOehman skrev:Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?

Jag tycker att apparaterna ska vara så små som möjligt utan att äventyra ergonomin.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-30 15:44

Bredd: 19" - alltid.
Höjd: Lagom
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-30 15:45

Jag tycker att apparaternas storlek och ljudets storlek i största möjliga mån bör hänga ihop.... stort ljud - stora högtalare...

...sålunda kräver piP ett antal stora LTS-basar... 8)

Riktigt små saker kommer aldrig att [s]impregnera[/s] ... imponera på besökare... det kommer enbart att minnas som "bra för sin storlek" oavsett hur bra det är, för att reaktionen är primärt "från de små???" inte... "oj så bra!".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-30 15:45

Av rent naturliga skäl så anser jag att tex skivspelare, förstärkare och högtalare ska ha ett format som inte kompromissar dem för mycket. I övrigt får hifi prylar, tex CD-spelare gärna vara små.
Senast redigerad av matereo 2007-07-30 16:35, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-30 16:03

Så stora så att alla praktiska knappar och displayer får plats. I övrigt så litet som möjligt om det inte finns bra tekniska skäl att ha större.

Högtalare får vara rätt stora för min del. Är ju inte så att man bor i en liten hytt utan man har ju ett normalstort vardagsrum och där finns det ju ingen anledning att dölja möblerna man har glädje av. Inte vill man ha ett så litet matbord som möjligt tex som nästan inte syns, man vill ju ha ett så stort matbord så att alla man bjuder på middag får plats helst. Eller en liten pyttesoffa i samma färg som mattan för att den inte ska "dominera rummet för mycket", vem har det? En soffa blir ju en fin möbel som man utan problem estetiskt kan ställa mitt på golvet trots att den är stor eftersom många kan sitta bekvämt i den.

Smärtgränsen för högtalare går väl där de börjar bli så stora att de är otympliga att bära på själv.

Surroundhögtalare får gärna vara små och vägghängda eftersom de skulle ta så mycket svängrum i anspråk annars. Man vill ju inte krocka med en pelare vart man än vänder sig i rummet.

Kablar får gärna vara gömda eller ligga så att man inte snubblar på dem.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-30 16:04

Högtaleriet ska se bra ut. Gärna stort. NNords K2or är ett bra exempel.

Apparterna ska vara utföra i 19" rack-format och gärna också inrymda i ett sådant rack.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-30 16:05

Så diskret, smått och osynligt som det bara går utifrån de krav man har på prestanda. Skrytprylar ger jag inte ett jota för.

Vill bara ha en stor hoper med välljud! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 16:06

Instämmer. Smått och oansenligt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-30 16:07

Stort och snyggt, förstås!

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-07-30 16:32

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Vad tycker du - skall högtalare (eller andra hifi-grunkor) vara stora och snygga eller små och osynliga?

Jag tycker att apparaterna ska vara så små som möjligt utan att äventyra ergonomin.

Tycker jag med. högtalarna däremot får vara så stora som välljudet kräver.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-07-30 16:45

Så små som de styrande naturlagarna eller ergonomin för elektroniken medger. JBL hade en gång tiden möbler som högtalare, Paragon och några "mindre" men tjusiga handbyggda "boxar" med 15" basar. Vackra saker tycker jag jämför med dagens tämligen tråkiga, futuristiska skapelser som, i stort, alla ser likadana ut. 19" rackar hör väl hemma på labbet eller fabriken, i ett hem tycker jag att tidiga B&O kreationer passar bättre.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-30 16:46

Det där har varierat genom åren.Har haft jättestort som har dominerat hela lägenheten,sen kan man tröttna på hela upplägget & vill ha så smått som möjligt,sen blir man sugen på nåt stort igen o.s.v.
Så båda skulle jag vilja påstå har sin charm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-30 16:55

RMA skrev:Så båda skulle jag vilja påstå har sin charm.

Medhåll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-30 17:14

Naqref™ skrev:
RMA skrev:Så båda skulle jag vilja påstå har sin charm.

Medhåll.

Det jobbigaste är ju midianläggningar som ser ut som lösa delar men inte är det, mikroanläggningar som inte är mikro och som borde vara bergsprängare men inte har handtag, bärbart som inte ligger bra i jackfickan.... osv.

Allt som känns befogat, ändamålsenligt och konsekvent är ok. Även om det gäller stora extremt designade apparater.

Jag skulle nog inte vilja ha en osynlig anläggning, jag vill ha något att fokusera på både visuellt och mentalt. Ha lite i bakhuvudet. Ungefär som en DJ på fest.

Jag går allt mer mot enbart bärbart, får se hur handhavandetransparent det blir. Datorn är en annan plats för ljud som kanske borde se annorlunda ut...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-30 17:20

Högtalarna ska ha precis den storlek som får dem att presentera musiken som jag vill ha den.

Apparaterna ska vara precis av den storleken att de gör sitt jobb.

Men då är jag totalt prestigebefriad :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-30 17:23

I vardagsrummet ska det vara smått och osynligt, i musikrummet/biorummet ska det vara stort och svulstigt så man fattar att det är grymma prylar :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 17:26

Strauss skrev:I vardagsrummet ska det vara smått och osynligt, i musikrummet/biorummet ska det vara stort och svulstigt så man fattar att det är grymma prylar :)

exakt vad jag tänkte skriva...nästintill ordagrannt :D

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-07-30 17:26

Jag håller till fullo med Jax !

Alla ingående delar i en anläggning (om man nu talar om just anläggningen) skall/måste ha den storleken de behöver för funktionsöverföringen. Allt annat är "bling,bling". :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-30 17:29

Haakan_W skrev:exakt vad jag tänkte skriva...nästintill ordagrannt :D

Måste vara för att vi är så extremt häftiga ;) :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 17:29

alltså oavsett om man tror det eller ej så funkar hjärnan så att stora maffiga grejer alltid låter "mer" än små fjuttiga (även om dom kan imponera stort i början)

så i v-rummet för den allmänna trivsels skull vore ett smuttigt inwallsystem optimalt medans 100st 15" basar i det dedikerade rummet vore helt grymt

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-30 18:00

Inte större än vad önskad prestanda kräver...
Brukar bli rätt stort.
Men gärna TUNGT...
+150 Kg/kanal om jag får bestämma...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-07-30 19:22

Smått och osynliga. Dock så skulle jag inte välja bort ljudtryck för att slippa se burkarna! Därför är i5+pP en perfekt lösning för mig för tillfället!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-30 19:22

Jag vill nog helst att prylarna som syns skall vara hyffsat små och snygga (slutsteg och baslådor som behöver vara stora kan man som tur är gömma undan bakom nåt draperi eller liknande).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-30 19:23

Stora högtalare och machoelektronik med brutala kylflänsar! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-30 19:53

Brottarhifi ftw! :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-07-30 20:19

Är lite lagd åt funkis-hållet, funkar det är det snyggt :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-30 20:29

Eftersom det inte går att spela ut en stor orkester med känslan av att det kan vara fullstora instrument med småburkar så...

Huvudburkar/paneler ca 1,6 till 2 m höjd med element som sänder ljud över den ytan..Så mycket direktionalitet erhålls..

Sedan basar till det..

Då kan man få en naturlig feeling av instrumenten med rätt size..

Så "utrota stativaren" är ett moto som borde stå i varje hifibutiks skyltfönster.. :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 20:36

Vad är det man säger. Har ni sett en miniflygel eller en kontrabas i format av en fiol. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-07-30 20:52

Har ändrat åsikt genom åren. Numera skulle jag helst inte se några hifiprylar alls. Det bara distraherar...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 20:54

Det är på visst vis mer skoj med små saker som impar än gigantiska som inte impar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-30 20:59

meanmachine skrev:Det är på visst vis mer skoj med små saker som impar än gigantiska som inte impar.

äsch .. Varför skall det alltid jämföras nåt litet av bra kvalitet med nåt större med dålig sådan kvalitet?

Ungefär som varje gång man ser jämförelsen mellan system. Då tar man alltid ett bra spelande litet system som inte ens KAN ställa till med problem PGA dom egenskaper som krävs för problem skall infinna sig är bortkompromissade.. Sedan jämför man med oftast ett dåligt uppställ med nåt helst känt svindyrt där egenskaperna är rent sjukt felmixade för rum ,,och ägare med kanske.. :lol:

Nä MM.. Bättre upp vet ja..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-07-30 21:00

Audix skrev:Har ändrat åsikt genom åren. Numera skulle jag helst inte se några hifiprylar alls. Det bara distraherar...

Kan du inte mörklägga rummet helt? då behöver du ju inte bry dig om hur grejorna ser ut 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-30 21:07

Mayro skrev:äsch .. Varför skall det alltid jämföras nåt litet av bra kvalitet med nåt större med dålig sådan kvalitet?

Ungefär som varje gång man ser jämförelsen mellan system. Då tar man alltid ett bra spelande litet system som inte ens KAN ställa till med problem PGA dom egenskaper som krävs för problem skall infinna sig är bortkompromissade.. Sedan jämför man med oftast ett dåligt uppställ med nåt helst känt svindyrt där egenskaperna är rent sjukt felmixade för rum ,,och ägare med kanske..

Nä MM.. Bättre upp vet ja..

:)

Åja. De betyder inte att jag gilla smått för den sakens skull. Just nu är jag i en fas där jag upptäcker skoj med små medel. Labba i dagarna med OA-12 till overkillelektronik.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-07-30 21:25

nl1970 skrev:
Audix skrev:Har ändrat åsikt genom åren. Numera skulle jag helst inte se några hifiprylar alls. Det bara distraherar...

Kan du inte mörklägga rummet helt? då behöver du ju inte bry dig om hur grejorna ser ut 8)

He he.... jo det är klart. Det görs också vid filmtittning.

Det blev ett stort lyft när jag flyttade den mesta elektroniken från att ha varit emellan högtalarna till att nu vara till vänster om lyssningsplats. Inga displayer som stör. De få led-ar som är kvar i tittfånget har fått svart eltejp på sig. 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-07-30 21:40

Jag föredrar stort och osynligt, men det visste ni förstås redan... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-30 22:04

PekkaJohansson skrev:Jag föredrar stort och osynligt, men det visste ni förstås redan... :-)

Har du fått dina i32or alltså?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-30 22:15

Haakan_W skrev:
Strauss skrev:I vardagsrummet ska det vara smått och osynligt, i musikrummet/biorummet ska det vara stort och svulstigt så man fattar att det är grymma prylar :)

exakt vad jag tänkte skriva...nästintill ordagrannt :D

Jag fattar ingenting. I Biorummet är det väl för det första mörkt, sen att kunna se högtalare, slutsteg osv vore ju enormt störande. Tänk en riktig biograf med synliga högtalare, hur fel vore inte det?

Tvärtom säger jag, i vardagsrummet kan hifin gott vara en del av möblemanget, medan det i biosalongen inte ska synas nånting av vare sig projektor eller ljudanläggning. Bara skärm, stor fet skärm med passande jordbävningsljud. Eller?! :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-30 23:23

phloam skrev:Jag fattar ingenting. I Biorummet är det väl för det första mörkt, sen att kunna se högtalare, slutsteg osv vore ju enormt störande. Tänk en riktig biograf med synliga högtalare, hur fel vore inte det?

Tvärtom säger jag, i vardagsrummet kan hifin gott vara en del av möblemanget, medan det i biosalongen inte ska synas nånting av vare sig projektor eller ljudanläggning. Bara skärm, stor fet skärm med passande jordbävningsljud. Eller?! :)

Nja, är inte speciellt mörk när jag lyssnar på musik, inte förstått det där riktigt med att släcka ner allt, då kan man väl blunda lika gärna :)

Sen när man kollar på film blir det ju ljust som mitt på dagen ändå!

Visst, det mesta av mina prylar kommer att stå dolda, men visst fasen kommer jag visa upp tex basarna för alla polare som kommer över även om dom står bakom ett draperi, dom kommer bli gröna av avund :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-31 00:17

Vh, iö

- - - - -

Vet inte om jag tycker att "stora" och "osynliga" är motsatspar. Osynliga, gärna, men man kan ju tillgripa andra lösningar är miniatyrisering, t.ex. akustistiskt transparenta draperier, färger och belysning samt strukturell integration med rummet. Själv tycker jag det är en dygd om en hifipryl får plats i mitt skåp. Där får den stå och se ut nästan hur som helst (så länge den inte är silverfärgad.)

/D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-07-31 00:47

Antingen vackra att se på, som musikinstrument (typ Sonus Faber) eller helt eller vid ett ögonkast osynliga. Det är musikupplevelsen jag vill ha - inte fler möbler som oftast avviker från övrig inredning eller tar upp plats och kräver särskild möblering och inredning. - En utopi kanske men ett önskemål... :)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-31 01:33

Stort, maffigt, flashigt och med bra ljud!
Gärna massa blå dioder kombinerat med pianolack och guld 8) :wink:
Sonus fabers design passar utmärkt med min smak..

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-31 10:45

Tycker att de kan stå i något parallellt universum. Där de inte är i vägen,
men ändå på något vis kan ta emot önskningar och ge tillbaka ljudvågor.

Eller i en fonografsalong, där alla med dåliga förutsättningar för god
hemmaåtergivning kan sitta och lyssna utan att störa någon, utan att
störas av något samt har möjlighet att diskutera det som återgavs.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-07-31 11:09

E skrev:Tycker att de kan stå i något parallellt universum. Där de inte är i vägen,
men ändå på något vis kan ta emot önskningar och ge tillbaka ljudvågor.

Precis. Tekniska prylar ska vara osynliga.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 11:15

Min bror 8) 8O

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-31 11:20

henrik skrev:Precis. Tekniska prylar ska vara osynliga.

Hej!

Fast det är ju bra att det finns svulstiga skrytprylar för dem som vill ha.

Mvh E*(j E*(j E*!))

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-07-31 11:27

STORT!

Gärna några tomma apparatlådor också så att det ser mer ut :wink:

Men, skämt åsido. Bra stora högtalare låter bättre än bra små. Hur det ser ut bryr jag mej inte om, det är skönheten i musiken jag är ute efter.

JohanR (Nej, jag väljer inte bil efter utseende heller)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 11:38

Max_Headroom skrev:Högtaleriet ska se bra ut. Gärna stort. NNords K2or är ett bra exempel.

Apparterna ska vara utföra i 19" rack-format och gärna också inrymda i ett sådant rack.

Jag vill ha ännu större högtalare, och funderar nu på att endera importera ett par JBL DD66000. Jag skissar även på att bygga ett par fronthögtalare och har börjat samla lite element till detta. De nya fronthögtalarna läre väl väga sisodär ett halvt ton per kanal minst.

Well well, jag älskar stora högtalare !

I framtiden skulle jag vilja ha dem osynliga dock, bakom ett skynke / draperi, så man får en bättre illusion av att det inte finns några högtalare där. Men man vill ju gå o gulla med dom ibland, o då skall de vara stort som fasiken !

Bild

Bild
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-31 11:49

meanmachine skrev:Min bror 8) 8O

Bild

Lite taskig stereoperspektiv skulle jag tro... eller är det där bara ena sidan?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 11:57

Japp. Bara ena sidan. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-31 12:43

Kraftig brorsa.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-31 12:45

Vad är det för bas? Ser dyrare ut än CV:orna.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-31 12:58

Nattlorden skrev:Vad är det för bas? Ser dyrare ut än CV:orna.

Det är en 18" Adire Maelstrom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 12:59

I en för liten låda. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 13:04

Yepp

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 13:09

meanmachine skrev:

Yepp

Vänder den upp o ner på huset?
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 13:29

Jag har varit där och lyssnat. Soffan flyttar sig ca 3dm fram och tillbaka. 8O Han måste öppna balkongdörren så att inte rutorna far ut. :? Synfältet påverkas och det gör ont lite var stans.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 13:36

Oj, har aldrig hört på maken ! Där ligger David_A i lä då ! :wink:
NN

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-31 13:52

Heter Man Volvo Steffe så är det bas som gäller :P

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 14:04

Det ska vara lagom stort för att klara det apparaten är tänkt för, dvs ganska så stort :)

När det gäller förstärkare har jag alltid varit barnsligt förtjust i stora kolosser som man sätter framme vid högtalarna, modell, Bryston, Krell, Mark Levinson mm Halcro m.fl :))
Gärna monosteg så man kan ha en vid varje högtalare :)

När det gäller högtalare så tycker jag att Pi60 är riktigt bra i storlek men skulle kunna ha en lite högre/djupare låda ifall det krävs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-31 14:09

meanmachine skrev:Jag har varit där och lyssnat. Soffan flyttar sig ca 3dm fram och tillbaka. 8O Han måste öppna balkongdörren så att inte rutorna far ut. :? Synfältet påverkas och det gör ont lite var stans.

Om du verkligen menar allvar och menar att soffan rör sig fram och tillbaka 0,3 meter(!) i takt med musiken, så har jag svårt att tro på att väggarna inte blåses bort på direkten.

Eller du menar kanske att långvarig spelning får soffan att flytta sig? Det betyder ju isåfall ingenting som kan översättas till ljudtryck, men det kan vara en indikation på hala fötter sluttande golv. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Om jag inte minns fel är Maelstroms ljudtrycksförmåga rätt beskedling om krav på rimligt låg distorsion inkluderas. Betydligt lägre än alla 18"-baselement från JBL som jag känner till. Tror Morello har tittat nogrannare på elementet ifråga.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-31 14:10

Stort och osynligt eller smått och imponerande ska det förstås vara. :) När det gäller elektroniken får den gärna vara liten. Linns LK-lådor har t.ex. ett trevligt format. Högtalarna får vara så stora som krävs för att de ska kunna återge vettig bas. Så länge de är snygga får de gärna vara riktigt stora tycker jag.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-07-31 14:12

Jax skrev:Högtalarna ska ha precis den storlek som får dem att presentera musiken som jag vill ha den.

Apparaterna ska vara precis av den storleken att de gör sitt jobb.

Men då är jag totalt prestigebefriad :D

Kunde inte säga det bättre själv :)

Men vill man impa på "pöbeln" lr vd det nu kan tänkas vara kan man ju alltid limma fast piP.arna på varsin cementblandare & knöka blandarn full med 100-lappar.

Då har vi fått:
En stor rejäl konstruktion, tung & att den kostat mycket kosing ser man när man sticker in huvudet i blandarn. Som bonus spelar den lika stort som den ser ut & verkar kosta innehållet i blandarn så det knappt räcker till, he hee ;)

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 14:18

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:
PS. Om jag inte minns fel är Maelstroms ljudtrycksförmåga rätt beskedling om krav på rimligt låg distorsion inkluderas. Betydligt lägre än alla 18"-baselement från JBL som jag känner till. Tror Morello har tittat nogrannare på elementet ifråga.

Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.

vad sägs om 89mm p-p excursion :?

Bild

http://www.jblpro.com/vertec1/pdf/JBL_VT4881A.v4.pdf

Vilken tur att det finns JBL, finns ju inte mycket som låter illa med högre ljudtryck ! :wink: Skämt åsido..
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 14:28

NNord skrev:Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.

Men Visst var det väl så att Maelström hade lite högre dist i vissa frekvenser men spelade starkare enl. de uppmätningar Isidor gjorde?

Tumultrackaren spelade ytterligare några dB starkare men distade ännu mer?

Alltså mot de JBL 15" som du mätte på, hur går det förresten med de lådorna? Är det 8+8 som står å spelar hos dig än? Galning! :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 14:32

kommer inte ihåg men Maelströmbasen var ett mycket fint element men inte lika gott som JBL-basen. En stor prisskillnad också, får man ju tänka på. Adire verkar ju ha koll på vad dom gör.

Jag kan inte bygga klart tornen för att golvet sprack hemma.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 14:37

Aktiv jordfräs, om någon vill ha världens fetaste aktiva hemmabiografsubwoofer !

http://www.jblpro.com/vertec1/vertecdp/ ... 0Sheet.pdf

131db 8O Vid någon frekvens.. Vilken det nu är.. "Measured maximum SPL in Free Field conditions with IEC shaped noise."

Vore skoj att låna hem en sådan och spela på max. Den har ju skyddskretsar som griper in innan den går sönder. Oförstörbar alltså. Måste vara en underlig upplevelse att åstadkomma så pass mycket SPL från en låda som ändå får ses som rätt liten. :)
Senast redigerad av NNord 2007-07-31 14:42, redigerad totalt 2 gånger.
NN

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-31 14:40

NNord skrev:Jag kan inte bygga klart tornen för att golvet sprack hemma.

:D :D Fegis! :D :D Du får väl helt enkelt ta och flytta någonstans där du har stabilt golv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-31 14:41

Fast den går ju inte djupare än piP. :twisted:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-07-31 14:42

åfasiken, surt med golvet :(, men kan du inte bygga dom som 2+2 eller något mer normalt dårå? eller det kanske du redan har?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 14:43

Nattlorden skrev:Fast den går ju inte djupare än piP. :twisted:

hehe nej det har du rätt i :wink: Men -3db vid 34hz är ju mätt i frifält dock ! Jag tror dock att slaglängd och förstärkareffekt tillåter justering så den klarar 20hz +-0, speciellt om vi skulle ta den från frifältet, och ställa in den mot 3 angränsande ytor, förslagsvis ett hörn :wink:

Kan inte någon köpa ett par sådanna hära subbar då? Snälla. Haakan? Come on !

http://cgi.ebay.com/JBL-VT4881ADP-SUBWO ... dZViewItem
Senast redigerad av NNord 2007-07-31 14:52, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 14:50

ingoheman skrev:Om du verkligen menar allvar och menar att soffan rör sig fram och tillbaka 0,3 meter(!) i takt med musiken, så har jag svårt att tro på att väggarna inte blåses bort på direkten.

Eller du menar kanske att långvarig spelning får soffan att flytta sig? Det betyder ju isåfall ingenting som kan översättas till ljudtryck, men det kan vara en indikation på hala fötter sluttande golv.

Det är svårförklarat. Det är i sinne och har ingenting med välljud att göra på nått vis. Inget med djupbbas heller utan bara ett alternativ ljudupplevelse. Väggarna är i betong så de håller nog men 4st 15" med varsitt poa6600 samt 2st 18" adire med varsitt poa-6600 är inte att leka med. 8O I soffan satt tre välbyggda stackare och vi rörde os rejält och detta trotts att blakongdörren var öppen. 8) Fast je ser nu att 0,3m är ju den totala biten den flyttades kanske inte i takt med musiken. Den rörde sig dock i takt med musiken och efter spelningen var soffan på ett annat ställe än ursprunget...

Nåja. Kul på ett annat vis är det dock. Ett problem som han har är strömförstörjningen. Det händer att han svartlägger när han spelar. :?

Totalt sätt har han tror jag dubbla steg till DC-1515 och ett var till subbarna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 14:55

hehe, hade en kompis i Söderhamn som fyllde sitt tonårsrum med en massa Earthquakebasar, hans pappa blev sur när dom upptäckte att isoleringen spelats ihop i södra sidan av husets väggar så det vart ett duktigt kallras. :?
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 15:08

Min polares, polares, kompis, pappas, farfar spelade så starkt att kärnkraftverket i forsmark började kippa efter andan.

Meanmachine, om man ska dra en rövarhistoria är det väl dumt at salta så till den milda grad att trovärdigheten omedelbart sjunker mot noll?

Det inses väl att inte anläggningen inte kan förflytta hela soffan inkl tre gubbar 0,3 meter?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 15:12

Det är ingen rövarhistoria. :wink: Vi mätte inte utan jag drar distansen på en höft.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 15:15

Vh, iö

- - - - -

PS. Sitter utanför Bromma flygplats och släpper just nu av Amit! Kul med mobilbredband! D.S.

... och här kommer en hälsning från mig/Amit !!!

HEJ ALLA!

Om man återgår till huvudfrågan i denna trååååd, så är det väl ändå beroende på hobbyintresset.

Om man inte gillar stort, så beror det väl på att man inte tilltalas av det helt enkelt.

Det är nog en del av min hobby, att tycka om stora prylar.

Summa sumarum då, blir att vi alla kommer tycka olika om vad som är omtyckt eller ej, vad det gäller storleken.
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-31 15:20

NNord skrev:
Summa sumarum då, blir att vi alla kommer tycka olika om vad som är omtyckt eller ej, vad det gäller storleken.

Absolut, men det intressanta är väl att det finns en viss konflikt mellan storlek och funktion. Ogillar man stora prylar kommer man till sist till ett läge där man kanske måste börja kompromissa med återgivningen.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-07-31 15:51

Jag tycker om biffiga steg, dessa får gärna exponeras lite. När det gäller högtalare så får dom gärna synas lite bara dom är snygga.
Baslådor gömmer jag helst, då dessa nästan aldrig är speciellt smäckra eller snygga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-31 16:02

meanmachine skrev:Det är ingen rövarhistoria. :wink: Vi mätte inte utan jag drar distansen på en höft.

"en höft" säger allt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 17:00

Morello skrev:"en höft" säger allt.

Nåja. Lite saltat kanske men tro inte det är att leka med. Han är sjuk pojken. Jag däremot är helt normal så allt han fick från föräldrarna var det sämre sidorna... 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-31 17:26

MM, om man ska fabulera med framgång på faktiskt.se gäller det att föra fysiskt stringenta resonemang :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-31 17:38

Det handlar nog i grund och botten om hur man använder sin anläggning - då i vidare bemärkelse än bara musiklyssnande.

Om man är "bara är intresserad av musiken" (obs, förenklat resonemang) så kan det ha inverkan på vad man föredrar anläggningsmässigt.

M.a.o. har kanske anläggningen fler betydelser och uppgifter än vad man tror.

Personligen kan jag uppskatta närvaron av en anläggning även när den inte används!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 17:58

Patrik f skrev:MM, om man ska fabulera med framgång på faktiskt.se gäller det att föra fysiskt stringenta resonemang

Iofs men det är inte överdrivet alls. Vi for fram och åter i soffan och kände det tydligt. Sen kanske soffan har filttassa under osv.

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-31 18:04

meanmachine skrev:
Patrik f skrev:MM, om man ska fabulera med framgång på faktiskt.se gäller det att föra fysiskt stringenta resonemang

Iofs men det är inte överdrivet alls. Vi for fram och åter i soffan och kände det tydligt. Sen kanske soffan har filttassa under osv.

Hmm...3 vuxna grabbar i en soffa. Torde väga någonstans 250 -300 Kg, inkl soffa, möjligtvis lågt räknat, så även med filttassar finner nog majoriteten att det inte skulle gå! Även fysikens -och naturlagarna sätter stopp.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 18:36

Kan inte någon som är snille på matte göra en uträkning på ärendet. Jag vet att soffan flyttade på sig med 250kg grabbs i. Soffan är av ikeasort och torde inte väga mer än 50kg så ca 300kg totalt på parkett med filt-tassar. Rummer är ca 20m2 och som sagt hela härligheter som lirar infected mushroom. 8) 8O :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-31 21:20

Min soffa flyttade på sig på övervåningen när jag körde med en ensam SVS 10" ... så det är väl inte så omöjligt?!
Har inte varit uppe och tittat nu när man kör med 4 st Ino 10"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 21:41

Men det torde ju gå att räkna på matematiskt. 4st 15" + 2st 18" med vardera ca 260w rena watt i ett rum på 20m2

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-31 21:53

alltså soffan lär ALDRIG ha rört sig i takt med musiken då skulle ni ju vara medveslösa för länge sen..

däremot så lär golvet vibrera rätt friskt så att den flyttar sig är ju inget konstigt

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-31 21:58

Jag föreslår att meanmachine filmar otyget med sin mobilkamera o lägger ut på faktiskt.se :wink:
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 22:03

Haakan skrev:alltså soffan lär ALDRIG ha rört sig i takt med musiken då skulle ni ju vara medveslösa för länge sen..

däremot så lär golvet vibrera rätt friskt så att den flyttar sig är ju inget konstigt

Så kan det ju givetvis vara. Golvet flyttar soffan och inte soffan i takt med musiken. Ingen som vågar sig på matten. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-07-31 22:56

Jag tror nog ( min sambo önskar innerligt) att jag vill ha små högtalare som ger bra "tryck" och låter neutralt dvs tillåter långa njutnings (lyssnings) sessioner. Tycker inte att "ljudgeneratorerna" skall vara onödigt stora i format. Helt ok om dom en endast är tillräckligt stora ljudmässigt dvs ger intrycket att förmedla live musik som om man var "på plats". Menar inte ljudtryck i bemärkelsen live metal musik i 220km/h, utan mer jazz i en lokal med max 5 8 bord i en liten lokal med en liten scen med akustisk musik.

Suck! Tror inte jag jag har förmågan att förklara vad jag menar men kanske någon förstår. Allt handlar om en känsla. Det skall låta bra men ändå lyckas skicka några ljudliga vibrationer in i ryggraden/bröstkorgen.

Alltså så pass svenskt som "lagom"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-31 23:42

Det kanske är lite som kvicksand, golvet vibrerar så att friktionen minskar (soffan är i luften tidvis) och så ett sluttande golv med stort tungt objekt som gliiiider iväg... :D (Jag ser nåt Kalle Anka-mässigt för min inre blick :mrgreen: )

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-01 00:26

ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :) Va är ni för vikingar egentligen?

smått eller litet? tja stort och fint är bra om man vill ha rent ljud och mycket ljudtryck men det blir lite väl mycket och stora burkar. :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-08-01 01:41

Så osynligt som möjligt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:52

Min f.d. granne klagade på att hans barns skrivbord brukade stå och hoppa när jag spelade musik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-01 01:54

Johan_Lindroos skrev:Min f.d. granne klagade på att hans barns skrivbord brukade stå och hoppa när jag spelade musik.

Din fd granne klagade om du så inte ens spelade musik väl.. :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 02:08

Då brukade han bråka med sin fru... Tragiskt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-01 09:00

Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :)

Det går inte utan mer information, dessvärre. Vi måste veta åtminstone vilken projicerad yta soffan upptar och hur rummet ser ut. Serru.

(300kg soffa? Hur tunga lyssnare pratar vi om här, egentligen?)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-01 09:14

meanmachine skrev:Men det torde ju gå att räkna på matematiskt.

Hur skulle man annars räkna, menar du? ;)

Mvh E*

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 09:16

E skrev:
meanmachine skrev:Men det torde ju gå att räkna på matematiskt.

Hur skulle man annars räkna, menar du? ;)

Mvh E*
Med höften! :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 10:02

Jag 90kg min polare 90kg och min bror 80kg + soffa klippa från ikea. Kanske 280-300kg.

8st 15" 2st 18" 8) 260w till varje. Det rör saker grabbar....

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 10:02

perstromgren skrev:
Pinnick skrev:ville ingen räkna lite grovt ungefär i alla fall vilket ljudtryck som krävs vid lyssningsplats för att flytta en soffa på 300 kg och fkoefficent på 0,2 kanske vid vila? :)

Det går inte utan mer information, dessvärre. Vi måste veta åtminstone vilken projicerad yta soffan upptar och hur rummet ser ut. Serru.

(300kg soffa? Hur tunga lyssnare pratar vi om här, egentligen?)

glöm inte att friktionen från benen är den största avvikelsen...går mao inte att räkna utan en exakt siffra

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-01 10:30

Vad MM inte minns är att det var sånt ös och stampa takten så killarna satt och hoppade i soffan... klart som mineralvatten att grejorna flyttar på sig då. :)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 10:33

:D

Nja. Höll för öronen eftersom jag är lite rädd om dem. Den skrikiga diskanten i CV är äcklig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 12:02

just nu så vill jag ha små grejor som ändå kan prestera bra. fast smått å smått körde med dubbla högtalare på 100liter innan å en baslåda på 110liter nu kör jag ett par stativare å två små baslådor på kanske 40liter eller så. Spelar enligt mina öron riktigt bra :)

Men å andra sidan är jag imponerad av typ riktigt små högtalare som kan peta ur sig grejor man aldrig trodde. Som nyligen när jag fick ett par philips högtalare av en polare som tillhör någon microstereo en 5tums bas å en liten diskant i en liten låda. Ni skulle aldrig tro vad man kunde få ur den lilla lådan i form av bra och ren bas även djup sådan fast å andra sidan måsste man sitta typ 4 meter ifrån dem för annars så blir det mest klen bas :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:13

Det behövs ingen matte för att lista ut att 0,3 meters rörelse som genereras via luftljudtryck inte kan åstadkommas ens med membranrörelser om en hel meter och med 10 ggr större membranyta än det ni hade tillgängligt (det vill säga en ljudeffektnivå säkert 1 miljon gånger större än ni hade).

Som sagt tidigare - rör det sig inte om rörelser i takt med musiksignalen kan det inte härledas matematiskt till några specifika förutsättningar baserat på den information som givits. Om golvet lutar kan möblerna glida 0,3 meter även i komplett tyst miljö.

PatrikF: Att fabulera fysikaliskt trovärdigt är inte ett dugg bättre än att fabulera tydligt orealistiskt. Det finns ett bättre koncept som du kanske skulle fundera över - att tala sanning. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-01 12:24

Per, Haakan: jag brukar iofs anta vissa saker och se ungefär var man hamnar. :)

Man kan ju anta att väggarna är borta, friktionskoefficenten ändå är 0,2 projektionsytan är 3kvm samt att golvet är helt slätt. Fast jag vet inte. Jag har aldrig räknat på sådant här. Jag räknade lite ändå och fick det till 140dB vid lyssningsplats. 8)

(jag har hoppat av teknisk fysik till förmån för datateknik så jag räknar hur jag vill numera 8) )

edit: att i alla fall få lika stor kraft som friktionskraften vid rådande omständigheter.
Senast redigerad av Pinnick 2007-08-01 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:33

Med avseende på trådfrågan har jag själv inga riktigt bestämda uppfattning annat än dessa:

1. I en hemmabio vill jag inte påminnas om högtalarna. Det betyder att jag vill att de skall vara mörka och/eller dolda. I hemmabiografen kan man ju inte blunda om man vill se filmen.

2. I musiklyssningssammanhang tycker jag dolda högtalare fungerar lika bra som synliga. Vill man riktigt tränga in i musiken så blundar man ju ändå.

3. I alla sammanhang tycker jag att högtalare skall undvika att vara onödigt stora. Vill alltså alltid ha maximal prestada per volym. Annat vore ju dålig ingenjörskonst.

4. Om onödigt bra prestanda (tänker primärt på ljudtrycksmarginaler) drar med sig ett lika onödigt stort format tycker jag det är helt ok. Vetskapen om den marginal högtalarna erbjuder gör det lätt att stå ut med att även storleken är lite extra.

5. För elektronik tänker jag istort sett på samma sätt som för högtalare, men en skillnad - ergonomi kommer in i ekvationen. Tycker alltså att elektronikapparater skall vara så små som möjligt, så länge det inte begränsar prestanda eller ergonomin*.

Vh, iö

- - - - -

*Tycker de flesta elektronikapparater har FÖRFÄRLIGT dålig ergonomi. Ibland känns det som om designers bara kan se med ögonen, men inte med händerna. :?

Det vill säga - de tycks inte "med ögonen kunna se hur saker känns att ta på". :o Det förvånar mig mycket. Jag tycker sakers snygghet är direkt proportionell mot hur tilltalande tanken "att ha att göra med den" är. En grej gjord för att manövreras, är snygg i proportion till hur tilltalande den ser ut att vara att manövrera! :P På samma sätt som en stol är snygg om den ser bekväm ut.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-01 12:34

Kul fråga faktiskt.se :)

Jag anser att det ska vara riktigt, riktigt litet och minimalistiskt, DOCK utan att påverka ljudkvalitet eller funktionalitet.

Tyvärr har ingen hifitillverkare riktigt anammat detta, se bara på alla stora lådor med ett pyttelitet kretskort och en liten pot inuti. Blä tycker jag om det. Sedan är nästan alla lådor för djupa. Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

Högtalare skall vara så små som det är möjligt att konstruera dem för angivet ljudtryck.

Holographic audio har ändå kommit ganska långt med sitt försteg pre-25 i detta avseende. Nu saknar jag bara slutsteg och dac i samma design från tillverkaren...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 12:49

Get with the power gubbz!

Nu snackar vi inga dinky toyz som oa-12 elle pIP

Det går att flytta saker.

http://www.youtube.com/watch?v=gxI73f0AoPM

http://www.youtube.com/watch?v=-fdiajaVrT0

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 12:54

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 12:57

meanmachine skrev:Nu snackar vi inga dinky toyz som oa-12 elle pIP

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:01

Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

För en musikentusiast borde en musikanläggning vara rätt central i hemmet och den ska inte behöva skämmas för sig. Man vill ju inte ha en osynlig inredning i övrigt.

Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

('ungefär som programmerare som ser sig själva som interaktionsexperter)

Bang & Olufsen är ju onekligen framstående inom detta område och är mycket medvetna om ergonomins betydelse. Finns det fler exempel på sådant?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 13:04

Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se :)

Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

20-25cm 8O Förstärkaren som vi håller på med nu är omöjlig att få in i en låda som är mindre än 580mm djup :D

Mycket effekt är tyvärr också omöjligt att leverera med lite vikt ifall man vill använda sig av en traditionell nätdel :(

med class D och switchad nätdel är det en annan femma men då måste man göra avkall på andra saker.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-01 13:07

Lazyworm skrev:
Moment-23 skrev:Kul fråga faktiskt.se :)

Är det verkligen 2007 fysiskt omöjligt att bygga en vettig låda som bara är 20-25cm djup?

20-25cm 8O Förstärkaren som vi håller på med nu är omöjlig att få in i en låda som är mindre än 580mm djup :D

Mycket effekt är tyvärr också omöjligt att leverera med lite vikt ifall man vill använda sig av en traditionell nätdel :(

med class D och switchad nätdel är det en annan femma men då måste man göra avkall på andra saker.

Ja, men då snackar vi mycket effekt. Då måste ju lådorna vara stora.
Jag klarar mig utmärkt på 70-80w men inte ens de lådorna är små utan ofta "fullsize".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 13:18

Lagomt fläskigt gillar jag. Rätt så stort men inte överdrivet 14-år-vill-vara-värst-bland-raggarna stort.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:22

Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

För en musikentusiast borde en musikanläggning vara rätt central i hemmet och den ska inte behöva skämmas för sig. Man vill ju inte ha en osynlig inredning i övrigt.

Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

(*ungefär som programmerare som ser sig själva som interaktionsexperter)

Bang & Olufsen är ju onekligen framstående inom detta område och är mycket medvetna om ergonomins betydelse. Finns det fler exempel på sådant?
Senast redigerad av phloam 2007-08-01 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 13:27

phloam skrev:Om man önskar att sakerna vore osynliga så är det nog egentligen en fråga om dålig formgivning.

Precis vad jag tycker också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 13:29

Lägg märke till hur naturligt det talas om "lådor". Självklart måste det vara lådor. Lådor staplade på lådor. :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 13:43

mm - vilka "saker" flyttades? Lite fladdrande hår och tröjarmar? Dessutom i utblåset från en trycksatt kammare?

Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre... dessutom... vad väger en tröjärm i förhållande till ett par stöddiga grabbar i en soffa?

( Att få prydnadssaker att hoppa runt där hemma fixar mina basar däremot... bara motionera dem kring 10-12Hz så får man gå runt och flytta saker som resonerar... )
Senast redigerad av Nattlorden 2007-08-01 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 13:44

phloam skrev:Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

Jag upplever snarare att problemet är att det finns för mycket (superotekniska) formgivare och för lite riktiga industridesigners!

På 50 - 60-talen va det mycket bättre därvidlag. Då formgavs de flesta apparater för det mesta av tekniker (med formkänsla).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 13:47

phloam skrev:Lägg märke till hur naturligt det talas om "lådor". Självklart måste det vara lådor. Lådor staplade på lådor. Razz

Ja, det är en intressant iaktagelse. Om man talar om möbler och andra saker och rum tex så tänker man ju i längd, bredd höjd. Man vill att de ska få plats i ett rätblock i tanken.

Ett bord tex säger man ju inte att maximala/minimala radien är si och så utan man passar in den i en rektangel, längd och bredd. Ett enkelt sätt att tänka på, det blir för komplext om man börjar tänka på hur mycket plats en barbapappa tar brevid en juccapalm.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-01 14:04

IngOehman skrev:[...] (det vill säga en ljudeffektnivå säkert 1 miljon gånger större än ni hade).

Nu blir jag konfunderad. Kan en nivå vara större?

IngOehman skrev:[...] I hemmabiografen kan man ju inte blunda om man vill se filmen.

Det kan man förstås inte i bortabiografen heller (om man vill se filmen). ;)

Ing. Öhman skrev:*Tycker de flesta elektronikapparater har FÖRFÄRLIGT dålig ergonomi. Ibland känns det som om designers bara kan se med ögonen, men inte med händerna. :?

Håller med.

Mvh E*

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 14:25

IngOehman skrev:På 50 - 60-talen va det mycket bättre därvidlag. Då formgavs de flesta apparater för det mesta av tekniker (med formkänsla).

Det kanske var förvånansvärt bra, men å andra sidan så kanske många konventioner grundlades, sådana som vi ser än idag. Alla kanske inte var av godo :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 14:49

Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...

DEtta är ren bullshit.

Min bror hade 2st stroker 18" i sin lägenhet med bilsteg och batterier och allt som vat löst i rummet skakade samt saker som tavlor i grannens läghenhet ramlade ner. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 14:52

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...

DEtta är ren bullshit.

Min bror hade 2st stroker 18" i sin lägenhet med bilsteg och batterier och allt som vat löst i rummet skakade samt saker som tavlor i grannens läghenhet ramlade ner. 8)

Jo... du blandar ihop lufttryck och stomburna vibrationer.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 14:56

OK... Möjligt. :) Det rör på sig iaf och när då någon påstår att jag ljuger blir jag lite less eftersom jag inte är tonåring längre.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:00

meanmachine skrev:OK... Möjligt. :) Det rör på sig iaf och när då någon påstår att jag ljuger blir jag lite less eftersom jag inte är tonåring längre.

Att du påstår att det rör på sig är inget att betvivla direkt, men att det är pga luftrörelser är en helt annan femma och det är den som synats i sömmarna.

Huvudsaken är att det blir rätt i slutändan så. :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 15:06

Tryckvågen från en sopsäck fylld med väl blandad svetsgas skulle nog kunna få er att flytta ett par dm om den detonerade inom ett par meter, men det är ingen upplevelse man vill vara med om, har varit inom 10m från 3l påsar och det är en rejäl spark man får i bröstet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:13

MEN starta en j-a sofftråd då för h-e :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:14

För softa råd då?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:18

Nattlorden skrev:För softa råd då?

ja typ "så här möblerar du om hemma med hifi'n" eller "bygg en körbar soffa m.h.a. dit 5.1-system!"

Kanske hifi-anläggningar borde integreras med soffan direkt? Man styr med balanskontrollen, ökar volym/hastighet genom att sjunka ner/upp i soffan? Hmm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:27

Vill man flytta soffa så monterar man väl ett par-två-tre dussin sådana här undertill:

Bild

8) 8) 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:36

Nattlorden skrev:Vill man flytta soffa så monterar man väl ett par-två-tre dussin sådana här undertill:

Bild

8) 8) 8)

Ah, buttpluggs! :mrgreen:

Heh, är dock inte så säker på att det är så där jag vill att hifi ska se ut :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:05

NNord skrev:
IngOehman skrev:
meanmachine skrev:

Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.

vad sägs om 89mm p-p excursion :?

Bild

http://www.jblpro.com/vertec1/pdf/JBL_VT4881A.v4.pdf

Vilken tur att det finns JBL, finns ju inte mycket som låter illa med högre ljudtryck ! :wink: Skämt åsido..

jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;

Bild

Sjukt

Maximum Peak Output: 142 dB, 1m (half-space)

Och 95db känslighet, inte illa !

Lazyworm skrev:Tryckvågen från en sopsäck fylld med väl blandad svetsgas skulle nog kunna få er att flytta ett par dm om den detonerade inom ett par meter, men det är ingen upplevelse man vill vara med om, har varit inom 10m från 3l påsar och det är en rejäl spark man får i bröstet.

Tror du kan få nått liknande med några sånna baslådor :P
NN

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 16:12

NNord skrev:jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;

Hmm... om man sen kopplar den till en bärbar cd, får man kognitiv dissonans då? :P

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:16

Man blir nog sjuk !
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 16:19

NNord skrev:Tror du kan få nått liknande med några sånna baslådor :P

hehe njae, men kanske som en 1l påse iaf. :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:22

Tänk att du skall alltid komma o förstöra illusionen om att stora stygga amerikanska JBL är fläskigast o fetast o typ bäst :wink:
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 16:35

masken... varför fraktar du runt gas i påsar??

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 16:39

Nattlorden skrev:masken... varför fraktar du runt gas i påsar??

Det gör jag inte, dummer :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 16:44

Det jag undrar är hur det ser ut hos dessa hifi människor som vill ha osynlig anläggning och sen ha all musik i en klämbox? Är det bara ett stort sterilt rum dom sitter i med sunkiga möbler från någon photoshopade heminrednings tidning?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 16:46

Åter till smått. Linns prylar är ju relativt minimalistiska.

T.ex Kolektor, eftersom jag har ett själv.

Bild Och låter bra gör det också, eller låter inte alls, egentligen! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 17:04

Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 17:07

Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

Men allt finns dessutom på den amatörmässiga fjärren dessutom! :D Men jag upplever inga problem med knapparna..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 17:18

Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

hehe dessutom pajjar dom så man får trycka utav helvete för att dom ska reagera...men jag gillade kolektorn ändå faktiskt...ångrar lite att jag sålde

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-07 13:42

Å ena sidan är ljud inte något man ser, så då kunde sakerna gott vara osynliga. Å andra sidan vill man ibland kunna vila blicken på något och det skulle kunna vara ens utrustning eller högtalare om man inte har utsikt, krukväxter, mediespelarvisualisering eller något annat mitt i blickfältet. Det passande synintrycket lär dessutom variera beroende på vilken musik man lyssnar på för stunden. Vidare har andra här nämnt att man kan vilja ha en synlig symbol för sin anläggning eller sitt hifi-/musikintresse.

Själv lutar jag åt att högtalarna rent principiellt borde få synas, eftersom de är de faktiska ljudalstrarna och det folk typiskt tänker på i fråga om hifi. Dock finns det praktiska problem med att de är känsliga för barn, djur och festdeltagare. Utseendemässigt blir det än större problem eftersom högtalare har en typisk volym, struktur (bl.a. element), form och yta som knappast alltid går ihop med den inredningsstil man uppskattar. Min omedelbara fantasi för högtalares tänkbara utformning är något begränsad, men under rådande förutsättningar (betonghyresrätt på begränsad tid och tillgängliga högtalare på en liten budget) väljer jag helst ett par ganska nätta högtalare som får synas, men har ett neutralt utseende*.

Elektroniken får gärna ha ett diskret, välgjort utseende som utstrålar precision, enkelhet och viss elegans. Med fördel göms den i skåp och bör därför vara ganska grund. Den behöver inte ha nuvarande låga, breda form, men det är förstås praktiskt med enhetsmått. Ergonomin är medelviktig, eftersom jag i oftast använder fjärrkontroll. Det skadar inte om samtliga fjärrkontrollknappar också återfinns på huvudenheten, varav en del då bakom en lucka.

Fjärrkontroller är ett riktigt sorgekapitel. Jag tror att tryckkänsliga skärmar i kombination med ett fåtal knappar och hjul (volymreglage!) har potential att realisera lite större frihet i formgivningen av fjärrkontroller. Sonos fjärrkontroll kan ses som en grov prototyp.

---

Det hjälper en hel del om deltagarna i diskussionen om hifiprylars utseende ger en referens till vad för slags inredningsstil man föredrar. Jag vet inte om jag är strikt minimalistisk, men har har en svag lutning bort från plottrighet. Vårt nuvarande lyssningsrum går att beskåda i min medlemstråd (länken "hemsida" nedan). Vi är inte nöjda, men står ut tills vidare (=nästa lägenhet, om några månader).

---

*Specifikt blir det snart ett par högblankvita piP. Då har jag valt med öronen och försökt få en slätstruken, men välgjord yta som passar godtagbart till flera sorters omgivning. Jag är inte så förtjust i formen eller elementens utseende. Antagligen tillverkar jag själv något slags tygfront.
...perspektiv...

Återgå till Generellt om hifi