Moderator: Redaktörer
Ja, frågan är ju ganska enkelt. Har det någonsin gjorts seriösa blindtester där man ENDAST jämför skivspelaren (samma arm, pickup, riaa för alla)? Vore ju intressant och veta hur mycket själva spelaren kan göra.
Thomas_A skrev:Ang mätbara skillnader så är dessa mätningar ändå rätt talande för att hastighetskillnader och varv till varv-skillnader kan finnas (som visats förr)
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Ang mätbara skillnader så är dessa mätningar ändå rätt talande för att hastighetskillnader och varv till varv-skillnader kan finnas (som visats förr)
Hur ska jag tolka mätningarna?
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay har gjort sådan tester för ett antal år sedan. Linn och Thorens jämfördes t.ex. En uppställning i lyssningsrummet och en i ett angränsande rum gjordes och resultatet var rätt kul... När båda stod i ett angränsande rum, kunde tydligen ingen pricka rätt i blindtest. Linn:ens större känslighet för återkoppling gjorde den dektektbar när de stod i lyssningsrummet. Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay har gjort sådan tester för ett antal år sedan. Linn och Thorens jämfördes t.ex. En uppställning i lyssningsrummet och en i ett angränsande rum gjordes och resultatet var rätt kul... När båda stod i ett angränsande rum, kunde tydligen ingen pricka rätt i blindtest. Linn:ens större känslighet för återkoppling gjorde den dektektbar när de stod i lyssningsrummet. Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Där trorjag inte man hade nöjt sig med att Linnen återkopplat utan löst det först oavsett orsak och sedan lyssnat.
Fast orsaken är väl LP12:ans konstruktion?
Fast orsaken är väl LP12:ans konstruktion?
RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Max_Headroom skrev:Så här ska det se ut:
Denna kan man krocka en bil på under avspelning och du kommer inte att märka nåt, på avspelningen alltså.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Troligen just därför. Var någon annastans än inom HiFi anses låg massa vara vibrationsdämpande? Jag kommer itne på något just nu.
Den listige köper 2 bitar bänkskiva för badrum i lagomstorlek, likkar ihop med 4mm gummi duk emellan. Bjuder hem några polare för att flytta fanskapet in i musik/vardagsrummet och späller spelaren på den. Alltås, du kan släppa ned en bil i golvet och du kommer inte att märka ett **** på spårningen eller nåt annat.
Harryup skrev:Låg massa dämpar inte vibrationer i sig, men tar inte upp lågfrekvent energi oavsett var det kommer ifrån.
Harryup skrev:Låg massa dämpar inte vibrationer i sig, men tar inte upp lågfrekvent energi oavsett var det kommer ifrån.
Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
Laila skrev:Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
Och vad får dig att tro detta ?
Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
12:an har väl flytande upphängning? Då måste det väl helt klart vara bäst med så stabilt underlag som möjligt för inte få två olika resonanser mot varandra.
Laila skrev:Och vari ligger likheten mellan ett Ikea Lackbord o "mjuka fötter" ?
Vem är det föresten som du citerar ?
Harryup skrev:Stabilt och tungt är 2 olika saker. Stabilt är bra, tungt är dåligt när det gäller LP12.
subjektivisten skrev:Laila skrev:Och vari ligger likheten mellan ett Ikea Lackbord o "mjuka fötter" ?
Vem är det föresten som du citerar ?
Att bordet spelar med.
Naqref var det jag citera.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Stabilt och tungt är 2 olika saker. Stabilt är bra, tungt är dåligt när det gäller LP12.
Varför då? Rent vibrationsmässigt.
Laila skrev:Nej, men därför "sök och du skall finna " tex. Googla på"Suspended
Turntables"
"
Laila skrev:Snälla subjektivisten, vad är oklart ?
Laila skrev:Att du kanske måste anstränga dig själv, åtminstone till ett minimum,
innan du ifrågasätter vad somliga skriver !
Du kan ju knappast kräva att andra skall bevisa att dina, ibland
huvudlösa, påståenden är riktiga. Det är faktiskt upp till dig !
Laila skrev:Jag har försökt att tipsa dig hur du kan bli upplyst i frågan men
har prexis gett upp. Du verkar inte mottaglig för några argument
överhuvud.
Önskar en God Natt !
subjektivisten skrev:Laila skrev:Jag har försökt att tipsa dig hur du kan bli upplyst i frågan men
har prexis gett upp. Du verkar inte mottaglig för några argument
överhuvud.
Önskar en God Natt !
Skriv istället då. Hur svårt ska det vara?
subjektivisten skrev:Igen, vart är fördelen på INTE använda en tung och stabilt bord?
Thomas_A skrev:Regeln är: undvik resonansfrekvenser som matchar spelarens. Ligg över eller under. För ett golv med medföljande möblemang skulle jag vilja säga att det inte kan finnas en regel, men ett lätt möblemang i hela rummet kommer sannolikt höja resonansen i golvet över spelarens egna.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Troligen just därför. Var någon annastans än inom HiFi anses låg massa vara vibrationsdämpande? Jag kommer itne på något just nu.
Den listige köper 2 bitar bänkskiva för badrum i lagomstorlek, likkar ihop med 4mm gummi duk emellan. Bjuder hem några polare för att flytta fanskapet in i musik/vardagsrummet och späller spelaren på den. Alltås, du kan släppa ned en bil i golvet och du kommer inte att märka ett **** på spårningen eller nåt annat.
Så här ska det se ut:
Denna kan man krocka en bil på under avspelning och du kommer inte att märka nåt, på avspelningen alltså.
Ragnwald skrev:Vilket underlag man väljer att ställa sin spelare på, har helt klart sin betydelse. Men när jag läst igenom tråden, undrar jag om någon funderat på de elektriska spänningsfält som kan byggas upp i skivspelarlock, lackbord, heltäckningsmattor, gardiner och olika apparater etc i spelarens närhet ?
Själv har jag utfört veritabla trollerinummer, fått tonarmar att resa sig från skivan, genom att gnida med handen lätt på skivspelarlocket, som ett exempel.
Ragnwald skrev:Vilket underlag man väljer att ställa sin spelare på, har helt klart sin betydelse. Men när jag läst igenom tråden, undrar jag om någon funderat på de elektriska spänningsfält som kan byggas upp i skivspelarlock, lackbord, heltäckningsmattor, gardiner och olika apparater etc i spelarens närhet ?
Själv har jag utfört veritabla trollerinummer, fått tonarmar att resa sig från skivan, genom att gnida med handen lätt på skivspelarlocket, som ett exempel.
Kom fram till, för egen del, att järnvinklar monterade i tegelvägg och en löst liggande mdf-platta att ställa spelaren på, har gett mig minst problem. Då kan man laborera med olika hårdhet på underlag mellan järnvinklarna och mdf-skivan.
Min 50-öring.
matereo skrev:Spelaren i exemplet "SME'n" Ja egentligen både 30 och 20 är inte några favvosar hos mig iaf. Maken till livlös och trist presentation av musiken(i synnerhet med SME IV ochV arm) får man leta efter. Skivspelarnas motsvarighet till klorin.
subjektivisten skrev:matereo skrev:Spelaren i exemplet "SME'n" Ja egentligen både 30 och 20 är inte några favvosar hos mig iaf. Maken till livlös och trist presentation av musiken(i synnerhet med SME IV ochV arm) får man leta efter. Skivspelarnas motsvarighet till klorin.
Låter trist att bara höra vad som finns i spåret?![]()
Nej, men tror om man tittar på deras konstruktion så är det bland det vettigaste som finns på marknaden för att kunna spela av utan "färgning" av ljudet.
Thomas_A skrev:John Elison och en person gjorde lyssningstest mellan inspelat material (CD) från en Rockport TT. Ingen skillnad, han betalade vadet till Vinyl Asylum.
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 78108.html
T
subjektivisten skrev:Visst, han säger ju såklart det, eftersom han säljer dom spelarna. Dock vore det intressant med en oberoende test mellan flera spelare. Så får vi se om det är t ex några hörbara skillnader alls sålänge dom har samma pickup/riaa och går i samma hastighet. Och om så är fallet, vilken som kommer närmare original CDn.
RogerGustavsson skrev:Ett sådant demo av Bo Hansson har jag varit med om för över 20 år sedan. Då körde han med Thorens-spelare med Southerarm. Många var nog förvånade att skillnaden var så liten mellan master och vinyl. Jag plockade ut vilken som var vilken och fick en speldosa.... Speldosorna använde Bo för demonstrera högtalarlådornas "klang". Blev rätt stor skillnad om de stod på Rauna eller en vanlig trälåda.
RogerGustavsson skrev:Ett sådant demo av Bo Hansson har jag varit med om för över 20 år sedan. Då körde han med Thorens-spelare med Southerarm. Många var nog förvånade att skillnaden var så liten mellan master och vinyl.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 34 gäster