Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Inläggav Bamsefar » 2007-11-12 22:08

Så jag flyget en hel del, både privat och i jobbet, framförallt till/från USA i tid och otid....

Sedan en tid tillbaka har jag dock ett par Sennhesier PXC-450, noice cancelling hörlurar. Dom är med mina mått mätt mycket bra, och istället för att skriva en massa så kan man läsa följande review, som jag tycker sammanfattar det hela mycket bra:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_4/sennheiser-pxc-450-headphones-november-2007-part-1.html

Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 22:26

Finns det inga små lätta sånna här för kontrosbruk? Roy-Petters jävla kvackande i telefon (han sitter mitt emot) gör mig galen. Och allt jävla folk som står och hänger vid skrivaren några meter bort och lever rövare.

Kontorslandskap: Max antal ingenjörer / m^2.

Egna rum: Max antal producerade produkter / m^2.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-12 22:35

Ah min sambo har en liknande modell fast från Philips, dom är supersköna. Men ljudet kan bli lite artifisellt tycker jag ibland. Jag får ta med dom till dig någon gång så kan vi göra lite lysnings jämförelser :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-12 22:37

Roligt att höra att du är nöjd med dem. Vet du hur de enklare och billigare modellerna PXC-350, PXC-300 och PXC-250 står sig? Jag har funderat på någon typ av lurar med brusreducering för långflygningar men vill helst inte betala över 2000 kr.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar

Inläggav Haakan_W » 2007-11-12 23:02

Bamsefar skrev:Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)

ser najsiga ut....hade jag flygit mycket hade jag nog köpt direkt...värsta jag vet är dånet efter flygplanet som sitter i flera dar efter i huvvet

Användarvisningsbild
BACH

Re: Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar

Inläggav BACH » 2007-11-13 01:23

Haakan_W skrev:
Bamsefar skrev:Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)

ser najsiga ut....hade jag flygit mycket hade jag nog köpt direkt...värsta jag vet är dånet efter flygplanet som sitter i flera dar efter i huvvet

När jag flög till Tokyo för ett år sedan så hade jag öronproppar under hela resan, jag hade blivit tokig annars!! :? :x

Tyckte faktiskt att det lät ganska rejält ändå, fast jag slapp "dån i huvudet" efteråt i alla fall, så testa det nästa gång! :)

Jag blir irriterad även när jag åker buss eller tunnelbana, tycker det låter åt helvete för mycket. :?

Det sjuka är att nya bussar verkar låta mer än gamla! :o

Dörrarna på bussarna pyser nästan som pistolskott ibland, ja jag överdriver förstås, men förbannat obehagligt är det i alla fall! :x

Fast det känns ju lite dumt att sitta med såna där på bussen, då undrar väl folk om man är rubbad, med tanke på storleken! :lol:

Inte för att jag bryr mig så jättemycket om vad andra tycker precis, men det kan bli lite jobbigt om alla tror att man är vrickad. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 08:07

pingvinen skrev:Roligt att höra att du är nöjd med dem. Vet du hur de enklare och billigare modellerna PXC-350, PXC-300 och PXC-250 står sig? Jag har funderat på någon typ av lurar med brusreducering för långflygningar men vill helst inte betala över 2000 kr.

Har inga referenser till de du nämner, har bara testat Bose innan och de var inte i klass med 450 lurarna. Dock dom är dyra de lurar jag har, men vi älskar dom både jag och sambon...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 08:57

Jag har ett par sådana där Boose-lurar med bullerutsläckning. De är rätt ok (mycket bättre än att inte ha några på flyget!) men långt ifrån perfekta som hörlurar. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Man kanske skulle träffas ett gäng med en massa olika NC-lurar och jämföra dem sida vid sida, och kanske mäta lite på dem också. :P

Jag kan ställa upp med mätutrustnig för hörlursmätning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 10:17

Jag ställer gärna upp med mitt exemplar av NC lur.

Det skall erkännas att själva återgivningskvaliteten inte är i närheten av t.ex. det paret Sennheiser HD650 som jag har hemma. Men med NC inkopplat så anser jag att i alla fall flygningen blir Överlägset bättre... Dvs även om inte återgivningen som sådan är bra så är det bättre än HD650 iom NC inkopplat... Hmmm....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-13 10:24

Jag chansar nog och skaffar en billigare Sennheiser.
Vi får väl boka skräpplatserna längst bak mellen motorer och toaletterna så att det bullrar maximalt när vi genomför testen...

Någon som har erfarenhet av NC typ mera öppen eller sluten lur map hur väl de släcker bruset? Jag förställer mig att de större slutna lurarna är bättre på detta, men samtidigt lite klumpigare och kanske obekvämare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 13:47

IngOehman skrev:Jag har ett par sådana där Boose-lurar med bullerutsläckning. De är rätt ok (mycket bättre än att inte ha några på flyget!) men långt ifrån perfekta som hörlurar. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Man kanske skulle träffas ett gäng med en massa olika NC-lurar och jämföra dem sida vid sida, och kanske mäta lite på dem också. :P

Jag kan ställa upp med mätutrustnig för hörlursmätning.

Vh, iö
Jag ställer också upp med Philips referens NC-lur. Om det bara kan bli under en tid jag är i stan.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 15:13

jag har funderat på sådan lurar kan de ta bort tjatiga resledare?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-11-16 19:13

Hej hopp, jag har ett par Sennheiser PCX 300 (deras tidiagre toppmodell i något mindre format än den Bamsefar har) som jag ställer upp med för test. De tycker jag för övrigt är väldigt bra som "freestylehörlurar", de är små och nätta. Nackdelen som jag tidigare skrivit om i någon annan tråd för typ ett år sedan är att de har en extra lådda bredvid med batteri och elektronik (alltså något trassliga att leva med). Men de är luftiga och sköna på huvudet och är bättre ljudmässigt än Boses som en kompis har (enligt mig).

Jag kan även skaka fram ett par av Sonys in-ear nc lurar till test som en annan kompis har. De har jag inte lyssnat själv på, men ägaren klagar på att om man nuddar sladdarna så sprakar det högt och otrevligt i öronen, dvs skitdåliga för den som inte sitter helt stilla, och då går ju in-ear fetbort som koncept.

Jag har suktat länge efter den modell som Bamsefar har köpt nu för att få det, lite mer praktiskt, skulle vara kul att höra om de förbättrat konstruktionen ännu mer.

Vh
Tobbe -precis tillbaka från en tjänsteresa runt europa med färsk flygning i bagaget (NC lurar rockar för den som åker tunelbana och buss lika så).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-11-18 13:45

Jag flyger rætt mycket i jobbet jag med, och ær mycket nøjd med mina in ear-pluggar Etymotec ER-6P, som dæmpar oljud utifrån vældigt bra och dessutom spelar musik riktigt bra. Har varit toppreferens i många år nu, dyra, men på på sista året har de fått konkurrens från flera håll før liknande slantar eller billigare.

Bamsefar.
Får man vara nyfiken och fråga om vilka destinationer i USA du brukar flyga ifrån? Har ett litet paket som væntar på att få komma hem i handbagaget..... :-)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-18 14:18

Dr_Tinnitus skrev:Bamsefar.
Får man vara nyfiken och fråga om vilka destinationer i USA du brukar flyga ifrån? Har ett litet paket som væntar på att få komma hem i handbagaget..... :-)

Normalt och normalt...

Boston, New York, San Fransisco och Chicago - i en himla oordning...

Skall för övrigt till just Chicago 8-15 December - hurså ;)
Best Regards
Bamsefar

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-11-18 20:43

Bamsefar skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Bamsefar.

Normalt och normalt...

Boston, New York, San Fransisco och Chicago - i en himla oordning...

Skall för övrigt till just Chicago 8-15 December - hurså ;)

Jag har en liten glugg (100-400L ) till min Canon 400D som ligger på vænt utanfør Houston hos en polares brorsa. Paketet kom en smula før sent (1 satans dag...) från B&H Photo i New York, før att de som skulle hem till Sverige efter ett besøk hos brorsan, skulle få det med sig hem.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-19 19:55

Har nyligen testat Sennheiser PXC 300 på en 2 + 2 timmars flygning. Ljudet är väl inte direkt imponerande, men inte heller dåligt. Tystnaden är däremot obetalbar. Det märks mest när man tar av lurarna igen vilket oljud det är runtomkring. Helt klart värt pengarna (1390 Kr). Om en vecka blir det långtest.

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-19 23:23

Jag kollade på denna typ av hörlurar (Noice canceling, eller "Destruktiv interferens" som jag gissar att det borde heta på Svenska) men de recensioner jag läste då på bland annat Bose var att hörlurarna förvisso tog bort en del oljud men att det inte var lika över alla frekvenser vilket innebar att vissa oljud försvann men att de som blev kvar (de frekvenser som blev kvar) i sig nästan blev lika störande. Hur upplever ni det som testat denna typ av hörlurar? Jag sitter i ett öppet kontorslandskap och det hade varit bra med hörlurar som effektivt filtrerar bort allt brus/sorl...jag använder ett par Shure E2C (in ear) och dessa sluter så tätt att bara det gör att mycket av ljudet runtomkring försvinner, men det hade såklart varit bra med en aktiv form av borttagning av ljudet (och inte bara dämpning som mina lurar erbjuder).

Saknad

Inläggav Saknad » 2008-01-20 03:23

Sure e500 fungerar bra. Låter väldigt bra för typen av lur. Tror ingen av "in ear canal" typerna stagar så bra. Bredden är bra, men djupet är dåligt. Där får du bättre bang for the buck med vanliga lurar som kan ha visst djup. Vanliga lurar har dock inte samma upplösning är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-01-20 07:56

Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-20 21:23

cy_berg skrev:Jag kollade på denna typ av hörlurar (Noice canceling, eller "Destruktiv interferens" som jag gissar att det borde heta på Svenska) men de recensioner jag läste då på bland annat Bose var att hörlurarna förvisso tog bort en del oljud men att det inte var lika över alla frekvenser vilket innebar att vissa oljud försvann men att de som blev kvar (de frekvenser som blev kvar) i sig nästan blev lika störande. Hur upplever ni det som testat denna typ av hörlurar? Jag sitter i ett öppet kontorslandskap och det hade varit bra med hörlurar som effektivt filtrerar bort allt brus/sorl...jag använder ett par Shure E2C (in ear) och dessa sluter så tätt att bara det gör att mycket av ljudet runtomkring försvinner, men det hade såklart varit bra med en aktiv form av borttagning av ljudet (och inte bara dämpning som mina lurar erbjuder).

Mina Sennheiser dämpar de lägre frekvenserna mer så att det återstående omgivningsbruest uppfattas som mer högfrekvent. Jag uppfattar det dock inte som störande.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 23:08

Bamsefar skrev:Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?
iö kommer hem först den 25:e så någon gång efter det.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-21 18:52

Bamsefar skrev:Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?

jag är intresserad

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-21 21:15

Och jag har ett par K28NC från AKG, jag kommer till Stockholm den 4:e februari och kan lämna lurarna till IÖ då. Alternativt så är jag med om vi kan sammanstråla den veckan.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-21 21:46

Jag har två par K28NC, varav ett något defekt. Jag gick precis igenom några lådor, och jag hittade bara det paret som var något glapp i hörlurskontakten, ska se till att jag gräver fram det "hela" paret innan testet. Det är dock rätt bra portabla lurar, så det blir skoj att se hur testet faller ut.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-30 13:47

Nu när Ingvar är tillbaka kanske vi kan ta upp det här igen? Hur ska vi göra? Jag har hämtat det andra paret K28NC och åker till Stockholm på söndag.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-02-01 18:13

Nu tillbaka efer en snabbvisit i Asien, dvs långtest av lurarna.
Till ipod: bättre än originallurarna, skönt med mindre bakgrundsbrus. Lite för lågt ljud.
Till flyplanets filmer: enorm skillnad mot de inplastade lånelurarna, och det behövs inte fullt ljud för att höra dialogen när bakgrundsbruset försvinner.
Utan någon källa (för att få tyst och sova/vila): underbart...

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-25 18:14

En liten bump här... Det vore ju väldigt spännande med ett litet faktiskt.se-test! Särskilt med mätningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-25 18:56

Det där hade jag helt glömt.

Men jag har både mina Bose kvar, och mätapparaterna. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-11-25 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-11-25 19:13

Do it!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-26 01:16

Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 15:43

Alexi skrev:Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.

Jaha, händer det något med den här omtalade testen då? Jag är själv på jakt efter lurar, så det vore i högsta grad intressant för min egen del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-04-06 15:49

Helt otestrelaterat kan jag iaf säga att jag är nöjd med mina Sennheiser PXC-310 (med sladd)!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 16:28

penke62 skrev:
Alexi skrev:Jag har både Philips, Audio Technica och Senheisers nya är på ingång. Bose nya Quite Comfort 4 tycker jag lät bra också, när jag provade dem... ja borde göra ett test.

Jaha, händer det något med den här omtalade testen då? Jag är själv på jakt efter lurar, så det vore i högsta grad intressant för min egen del.
Nej tyvärr, inte mer än att jag själv lyssnade igenom de som fanns på marknaden då, sedan dess har nog alla de modellerna försvunnit. Skulle jag köpa ett par idag skulle jag välja Bose QuietComfort 15.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 16:33

Alexi skrev:
penke62 skrev:

Nej tyvärr, inte mer än att jag själv lyssnade igenom de som fanns på marknaden då, sedan dess har nog alla de modellerna försvunnit. Skulle jag köpa ett par idag skulle jag välja Bose QuietComfort 15.

Har du jämfört och konstaterar dem som bättre då? Bättre ljudkvalitet eller brusreducering? Som en parentes menade jag testen som IÖ pratade om att dra igång, men alla tester är intressanta att ta del av.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 16:40

penke62 skrev:
Alexi skrev:
penke62 skrev:

Har du jämfört och konstaterar dem som bättre då? Bättre ljudkvalitet eller brusreducering? Som en parentes menade jag testen som IÖ pratade om att dra igång, men alla tester är intressanta att ta del av.
Ja det var ju jag som drog igång iö, men som sagt det blev aldrig av...

Inga hörlurar har sådär jättebra ljud, men Bose är klart bland de bättre av de jag testat, iö har också Bose.

Den nya 15 tycker jag är deras bästa hitills, väldigt trevlig ergonomi, bra ljud, bra bullerreducering. Det jag inte testat är hur bra skärmad den är för mobiltelefonknatter, du vet så de inte låter tu-tut-tu-rut, när någon pratarbredvid än på tunnelbanan.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 17:04

Det är just den Bose-luren som är intressant. Jag behöver en jämförelse mellan den och mina AKG 240 från stenåldern.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-06 19:00

Det är just den Bose-luren som är intressant. Jag behöver en jämförelse mellan den och mina AKG 240 från stenåldern.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 21:41

Det finns en del ställen där du kan gå in och lyssna på dem, så bara gå in och jämföra.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 10:44

Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Det lutar åt ett par brusreducerande hörlurar då de ska vara brukslurar, kunna användas hemma likväl som på tunnelbanan. Vad jag förstår kan väl inte ljudkvalitén matchas mot hd-650, men brusreduceringsfunktionen är guld värd vid pendling som görs de flesta dagar i veckan. Pcx450 är intressant då de kan användas utan batterier (utan aktiv brusreducering), dock de rena jämförelser jag sett mot quietcomfort 15 är att bose luren är lite bättre både i ljudkvalité och brusreducering.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-07 11:13

icko skrev:Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Det lutar åt ett par brusreducerande hörlurar då de ska vara brukslurar, kunna användas hemma likväl som på tunnelbanan. Vad jag förstår kan väl inte ljudkvalitén matchas mot hd-650, men brusreduceringsfunktionen är guld värd vid pendling som görs de flesta dagar i veckan. Pcx450 är intressant då de kan användas utan batterier (utan aktiv brusreducering), dock de rena jämförelser jag sett mot quietcomfort 15 är att bose luren är lite bättre både i ljudkvalité och brusreducering.

Det är inlägg som det här som gör mig än mer förvirrad :o

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 13:47

jag har bara sett ett fåtal recensioner, det där denna jag gick mest på.

http://tech.spotcoolstuff.com/noise-can ... comparison

eller var det något annat som var förvirrande?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 13:58

Jag kör själv med Audio Technica QuietPoint ATH-ANC7 som går att köra utan batteri, men jag har alltid med mig ett extra batteri så väldigt sällan jag lyssnar med brusreducering avstängt ändå. HD650 är inte en "bättre" hörlur, det är en helt annorlunda modell, den är öppen så lämpar sig bara för lyssning i tyst miljö och den har en frekvenskurva som är gjord specifikt för de få inspelningar som är gjorda med konsthuvud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-07 14:43

Alexi skrev:
penke62 skrev:
Alexi skrev:
penke62 skrev:

Ja det var ju jag som drog igång iö, men som sagt det blev aldrig av...

Inga hörlurar har sådär jättebra ljud, men Bose är klart bland de bättre av de jag testat, iö har också Bose.

Den nya 15 tycker jag är deras bästa hitills, väldigt trevlig ergonomi, bra ljud, bra bullerreducering. Det jag inte testat är hur bra skärmad den är för mobiltelefonknatter, du vet så de inte låter tu-tut-tu-rut, när någon pratarbredvid än på tunnelbanan.

Om någon annan håller i tåtarna med avseende på att få ihop tillräck-
ligt många och intressanta lurar, och kanske dokumenterar och allt
sådan där, så ställer jag självklart (fortfarande) upp och gör tekniska
analyser på lurarna.

Jag är ju egentligen inte en lur-människa, men i de fall då lurar är det
enda alternativet så... finns det ju liksom inget alternativ! ;)

Och jag kan ärligt säga att jag har haft mycket stor glödje av mina flyg-
lurar. Men om vi i ett litet lurtest kan hitta något bättre (vilket jag nog
tror att vi kan) så byter jag gärna upp mig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 14:55

Okej jag tar tag i det igen då :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-04-07 15:02

Ser fram emot detta då jag kommer ha mellan 50-70 resdagar i min nya tjänst :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-07 15:46

Alexi skrev:Okej jag tar tag i det igen då :)

Det ser jag fram mot.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-07 16:02

Testet dyker ju upp i Molt och jag har svårt att tro att vi hinner till nästa nummer och nummer 3 kommer i sep-okt, så det är en stunds väntan, även om testet genomförs innan sommaren.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-07 16:18

icko skrev:Jag går i samma tankar, håller på att välja mellan hd-650, pcx450 och bose 15.

Icko:
HD-650 är inte lurarna för dig med dina förutsättningar.
Dom är "öppna" och släpper ut lika mycket som dom släpper in, funkar alltså inte alls utomhus, endast hemma i lugn och ostörd miljö.

Men att NC lurar är enda alternativet tycker jag inte stämmer.
Ett par slutna lurar som stänger ute ljudet runt omkring funkar jättebra.

Jag har både HD650 (på jobbet, folk pratar inte så högt och jag spelar inte högre än att kollegorna står ut) och B&W P5 (för spotify och webradio i mobilen när jag är ute och går eller sitter i bilen).

B&W P5 sitter bra, stänger ute störljud bra och låter väldigt bra, extra bonus att dom är snygga. Den största nackdelen med dom är att iom att dom trycker på öronen (ligger på, inte runt om) så kan man inte ha dom längre än 2-4 timmar innan öronen börjar ömma. jag kan alltså inte använda dom på jobbet, där har jag lurarna på upp mot 4-5 timmar i sträck innan och efter lunch. Men när jag är ute och går är dom riktigt bra.

Kolla även andra slutna lurar, du kanske kan hitta några som stänger ute ljud bra och sitter bättre än P5 som ändå inte är NC lurar.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-07 20:39

tack för tipset nahaz,

b&w p5 verkar ju vara trevliga. Jag har blind som en mullvad och behöver ha glasögon jämt, så obekväma lurar blir snäppet värre om det trycker på örat. Ska se om jag kan provlyssna dessa, NC är egentligen inget krav för mig.

Provade ett par quiet comfort 3 idag och de var riktigt bekväma. Ju mer man börjar leta desto fler valmöjligheter hittar man. :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-08 08:48

Ja, du har rätt, B&W P5 och glasögon som kombo tror jag inte på. Då är HD-650 mycket mer skonsamma i sitt "tryck" mot huvudet.
Men jag tror glasögon kan vara ett problem för alla slutna lurar som ligger runt örat om dom skall hålla störljud ute. Du kanske får titta på in ear lurar istället.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-04-08 09:13

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-08 12:32

Har du någon av dem ovan? Berätta gärna mer isf, hur länge kan du ha dem, har du några jämförelser mot andra NC lurar, med kåpor?

Har haft ett 2 olika in-ear, inga i den här prisklassen ovan. Har aldrig riktigt blivigt kompis med någon av dem av pga av passform och det konstanta rengörandet av gummiplupparna. Det skulle iof jag kunna leva med om funktionen är bra.

NC funktionen på de lurar jag provat har gjort att jag känner mig lite småpackad när jag provat, men misstänker att det är en vanesak. Om det inte löser sig kan man ju alltid börja dricka sprit, ofta och mycket, då kommer känslan att vara småfull dränkas så att säga.

Hittade precis en hifi firma nära mitt hem, z hifi. ska gå dit efter kneget och se om de har några lurar att prova. De svara dock inte inte i telefon nu.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-13 15:47

är det någon som testat denon ah-nc800?

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... horlur.htm

vettigt pris, men jag kan inte hitta några jämförelser riktigt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-13 15:53

icko skrev:är det någon som testat denon ah-nc800?

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... horlur.htm

vettigt pris, men jag kan inte hitta några jämförelser riktigt.
Utan att veta så gissar jag att det där är Creative Aurvana X-FI, med Denon logga. Men vi får ta med den i testet.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-13 17:12

impedansen skiljer lite iaf, 40 mot 400 ohm mellan creative och denon. båda har dock vad denon kallar "audio restorer" och creative kallar något annat, något slags bot mot hård komprimering. Så det är kanske som du skriver, att de det är mer eller mindre samma lur fast under ny flagg.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-22 15:37

IngOehman skrev:Det där hade jag helt glömt.

Men jag har både mina Bose kvar, och mätapparaterna. ;)

Vh, iö

Får man frågavilken Bose-modell du är du har? Jag har precis fått hem minna qc15 som en god vän tog med från usa. Prise är överkomliga 2000:-.
Efte bara någon timmes lyssning under hushålssgöromål konstateras nc-effekten vara formidabel. Ljudt är inte djupare utvärderat, men avsevärt bättre än mina Koss Porta-pro.
Om intresse finns att mäta och lyssna på den här modellen kan jag väl avvara dem nån vecka och posta dem till er.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2011-04-23 00:40

Oj, den här tråden hade jag lyckats glömma.

Om man idag skall göra ett test, så borde någon försöka få tag i Sony's senaste version av NC lur - de lär vara överlägsna på att undertrycka oljud.

Det sagt, vi äger fortfarande våra PCX450 och dom används flitigt. Jag flyger fortfarande en hel del till/från USA. Fråga Wolfie, som har en helt underbar förmåga att ringa när jag inte är hemma :lol: I vilket fall, är fortfarande kanon nöjd med lurarna. Inget är underbarare än att flyga t.ex. London - Seattle och komma fram fräsch efter drygt 10 timmar i kärran. Bästa investeringen hitintills, fortfarande ! Vet ärligt talat inte hur många fligther de varit med på, men det är många batterier som gått åt - för det skulle kunna vara en nackdel, batteriet räcker bara 14-16 timmar, dvs i praktiken en flight eller ena riktningen med lite byten inkluderade.

Om testet sker innan Juli, så kan jag ställa upp med ett par PCX450 i alla fall. Vi har ju två par, och de resor som är inplanerade är det bara jag eller frun som åker på, så det ena paret behövs, men det andra kan jag låna ut i några veckor.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-23 00:50

Kul :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-17 15:11

dags att bumpa denna tråden.

de närmste 6 veckorna så har jag ungefär 70 h flygtid.

Vad tror ni om Goldrings NS1000?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-18 14:10

Detta är verkligen en djungel för mig.

Jag har ingen möjlighet att provlyssna och jag flyger till Chile om 2 veckor.

Om ni skulle välja mellan Bose QC15 eller Sennheiser PXC450, vilken skulle ni ta?

mvh Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-18 14:42

Få se, utan att veta någonting om någonting gällande produkterna:

Bose? Dåliga associationer - dåliga erfarenheter.
Sennheiser? Goda associationer - goda erfarenheter.

Ibland är livet lätt. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-18 15:31

:lol:

Så tänkte jag lite själv med.

Fast man börjar fundera för mycket när man läser på alla forum :?

Alexi skrev tidigare i tråden att skulle han köpa idag så skulle det bli Bose QC15 och Bamsefar är väldigt nöjd med sina Sennheiser.

Jag vill bara ha så utvilade öron som möjligt samt kunna lyssna på musik i välljud både hemma och på resan.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-18 15:48

Sony har precis släppt lite nya modeller också. Jag skulle säga, skit i ljudkvalite välj de som är skönast och i andra hand de som dämpar bäst. Jag körde öronproppar innanför mina bullerdämpande sist jag långflög. Ljudkvalite är långt ner på kravlistan.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-18 16:47

Jag har QC15 och är ganska nöjd med dem. Jag flyger iofs inte, men de funkar bra bland tryckpressar. Sitter bra, men det blir ju varmt efter ett par timmar.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-06-02 13:18

Alexi skrev:Testet dyker ju upp i Molt och jag har svårt att tro att vi hinner till nästa nummer och nummer 3 kommer i sep-okt, så det är en stunds väntan, även om testet genomförs innan sommaren.

Jag väntar fortfarande på det här testet, eller har jag bara missat det?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-02 14:35

Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Men jag och frun är fortfarande toknöjda med våra PCX450, som jag skrev för något år sedan: Helt klart den bästa investeringen hitintills - 5 år har vi haft dom nu !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-06-02 16:05

Bamsefar skrev:Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Men jag och frun är fortfarande toknöjda med våra PCX450, som jag skrev för något år sedan: Helt klart den bästa investeringen hitintills - 5 år har vi haft dom nu !!!

Stora var dom ju så det står härliga till, om jag fått tag i rätt bild på Nätet... Får man med dom som handbagage? :)

Har du provat Koss Porta Pro? Hur står sig dessa lurar i jämförelse? Jag skulle vlja ha nya till kontoret, nämligen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2012-06-07 16:44

Har ett part Bose QC3 som jag är toknöjd med och spenderat många timmar med på flyg. Enda nackdelen så här långt är att jag ibland sovit så djupt med lurarna, bara med noice-cancellation, att flygvärddinnan haft svårt att väcka mig för frukost. :wink:
Inte så stora som QC15 eller Sennhesier DX450 så de tar inte så stor plats i handbagaget. Ljudmässigt tillsammans med en iPod Touch eller iPad tycker jag att de fungerar mycket bra också även om ljudet inte är det primära på flyg. Köpta för ett par år sedan i USA för ca. 2100:- vilket då var ca. hälften mot i Sverige.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-07 17:26

Max_Headroom skrev:
Bamsefar skrev:Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Stora var dom ju så det står härliga till, om jag fått tag i rätt bild på Nätet... Får man med dom som handbagage? :)

Har du provat Koss Porta Pro? Hur står sig dessa lurar i jämförelse? Jag skulle vlja ha nya till kontoret, nämligen.

Ja dom är lite stora och klumpiga kanske man kan säga, men dom är slutna och tar batteriet slut så dämpar dom rätt hyggligt även utan batteri.

Koss Porta Pro är ju en öppen lur - hur skall dom klara av att dämpa/släcka ut ljudet ? Skulle aldrig någonsin komma på tanken att ens testa dom på en flight.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-06-07 18:15

Själv är jag rätt insnöad på Etymotic Research's ER-4, dvs första riktiga in-ear luren. Jag sprang på dem på sent 90-tal då jag jobbade i USA och sen dess är jag fast :). ER-4 är ett sant entusiestbygge av två snubbar som jobbade med hörseltekniska hjälpmedel -tyvär är killarna som gjorde konstruktionen (på kvällar och nätter) numera pensionerade, och senare in-ear alster håller inte alls samma ljudliga kvalitet (men betingar heller inte samma prislapp).

Har som sagt kört dem sen sent 90-tal och bara nött ut ett enda par (blev glapp i själva luren -dom har löstagbara sladdar så om sladden börjar glappa så är det bara att byta ut den).

Idag kör jag ER-4P varianten, som inte är riktigt lika ultraneutral som ER-4S (som jag nött ut), men i gengäld så har P-versionen mycket högre känslighet vilket är bra om man som jag kör mestadels via telefonen eller andra undermåliga lurförstärkare.

niclas

Inläggav niclas » 2012-08-30 19:02

Köpte Bose QuietComfort 3, fantastiskt bra. Aningen dyra men känns trots
det mycket prisvärda. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-25 09:35

*BUMP

Står i startgroparna för en enkel lur (flyger sällan) och använder bara undantagsvis lurar hemma.
Läste om Audio Technica ATH-ANC23 och det verkar vara en hygglig budgetmodell.
Någon som har erfarenhet av den?
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165591-audio_technica_ath-anc23_med_noise_cancelling

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-25 09:46

Är det som du skall ha på mässan? 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-25 10:05

2-ch skrev:*BUMP

Står i startgroparna för en enkel lur (flyger sällan) och använder bara undantagsvis lurar hemma.
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165591-audio_technica_ath-anc23_med_noise_cancelling

Själv klarar jag inte länge med in-ear utan att jag får ont i öronen.

Om du flyger sällan och tänker använda dem hemma sen, så kanske noice-canellation är onödigt för dig?

Själv har jag idag halvtäckande (Beyerdynamic T50 P) lurar, men skall investera i ett par heltäckande med noice-canellation.

Helt klart skönast för öronen tycker jag. Nu reser jag oftast långa resor (+10 timmar), så där är komforten viktigast.

Skall du göra en kortare flygning så är det inte lika viktigt. Kan jag tycka.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-25 10:34

Fjonkalicious skrev:Är det som du skall ha på mässan? 8)

:lol: :lol:
Ja nåt måste man ju göra för att slippa höra eländet.
Dom funkar nog till middagen efteråt också :wink:
= kom igen nu
StefanL skrev:Själv klarar jag inte länge med in-ear utan att jag får ont i öronen.

Om du flyger sällan och tänker använda dem hemma sen, så kanske noice-canellation är onödigt för dig?

Själv har jag idag halvtäckande (Beyerdynamic T50 P) lurar, men skall investera i ett par heltäckande med noice-canellation.

Helt klart skönast för öronen tycker jag. Nu reser jag oftast långa resor (+10 timmar), så där är komforten viktigast.

Skall du göra en kortare flygning så är det inte lika viktigt. Kan jag tycka.

Nja, en långflygning i sikte och jag kan inte sova på flyget. Nåt måste göras.
Har inga problem att ha mina sennheiser 300 någonting med silikonpluppar i öronen under längre tid och dom stänger ute oljud ganska bra.
Men med noise cancelling borde det bli ännu bättre gissar jag.
Hemma tänkte jag inte använda dom om det inte visar sig låta bättre än mina gamla.
Verkar dock lite klumigt med den där dosan hängande.
Stora hel/halvtäckande lurar är ogörligt om man vill kura ihop sig med en kudde som huvudstöd.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-25 12:13

Kanske göra som så att köp dem, fast ha dina Sennheiser med dig, stänger de ute oljud bra, så kan du skicka tillbaka de andra när du kommer hem. Är oljudet för mycket för dig, så kan du öppna förpackningen först då.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-25 17:15

2-ch skrev:*BUMP

Jag kör som Sagt med Audio Technica idag, de har riktigt bra ljudkvalité. Jämfört dem mot både svindyra Denon, nya B&W och andra hifilurar, men mina var bättre på allt förutom den allra djupaste basen.

De går även utmärkt att använda utan batterier, vilket tyvärr många andra modeller inte kan.

Dessa har jag: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/93797-audio_technica_ath-anc7_med_noise_cancelling

En fördel med slutna utanpåliggande är att man faktiskt kan sätta öronproppar i innanför, då blir det riktigt tyst när man flyger, det gör jag när jag vill sova på långflyg, med skrikande barn etc. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 08:39

Det blev Audio Technica ATH-ANC23 även den går att köra utan batteri som en vanlig lur, inte helt oviktigt.
Köpte 2st, ett par till mig och ett par till frugan.
Kanske skulle ha varit skojigare att köpa två olika så kunde jag har ägnat några timmar på planet med kritiska jämförelser :)

Ur lådan fungerade den inte alls :evil:
Ingen skillnad med eller utan aktiverad funktion. Det visade sig att det medföljande batteriet var felaktigt alternativt sjöng på sista versen.
Efter batteribyte fungerade den.

Jag har aldrig testat några lurar av den här typen. Det uppstår en onaturlig lite halvkuslig ljuddämpning. Påminner lite om att ha lock för öronen.
Med musik på tyckte jag att ljudsignalen påverkas vid aktivering och låter... hissad eller nåt.
Spelar man någorlunda högt behöver den inte vara på för då hörs ju inte bakgrundsljudet ändå.
Nu vet jag inte hur andra lurar av denna typ fungerar, men att kunna användas utan musik som aktiva öronproppar tycker jag verkar bra.

Nu återsår att se om dom är hyggligt bekväma att använda under långa pass.
Kanske ska träna upp inneröronen så att dom vant sig tills det är dags :wink:

p.s Som teknikintresserad så letade jag naturligtvis efter var mikrofonen sitter. Lyckades inte hitta den!
Provade att stoppa in dosan i en kudde för att höra om ljudet förändrades, men icke. För visst måste väl en mic vara inblandad?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-29 19:43

@ Alexi: vem har tagit över som testgeneral på LTS då? Jag är fortfarande intresserad av ett test av olika NC-lurar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2013-06-16 03:43

Jag investerade nyligen i ett par Etymotic hf5. Blev nästan knäpptyst på resan till Shanghai. Enda problemet är man måste vara uppmärksam när flygvärdinnorna kommer 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-18 19:16

Själv använder jag de hörlurar som följe med min telefon. Försvinner de eller
går sönder gör det mig ingenting. Bullret stör mig å andra sidan inte.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-21 12:48

Kort rapport av Audio Technica ATH-ANC23.

En riktigt trevlig lur att ha på flyget. Lite kinkig att passa in i mina öron, men när den hamnat rätt AHH... vad tyst det blev!
Stör man sig på det där susandet i planet kan jag rekommendera dessa :)
Riktigt skapligt ljud men inte toppklass.

Sett till kostnaden var dom prisvärda. Dock har jag inte provat någon annan.

Återgå till Generellt om hifi