Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Brukar man verkligen säga det om eq? Är det inte digital rumskorrigering (som är verksam i högre register) du syftar på?
Harryup skrev:Nja, nog brukar folk vara oerhört negativa till det mesta då det gäller eq, vare sig den är analog eller digital, jobbar i tidsdomänen eller bara i frkvensdömänen.
Harryup skrev:Konstigt nog gillas Quad av många trots deras likartade spridningsegenskaper.
Haakan_W skrev:problemet är ju att en eq inte kan göra nånting åt efterklangen, så iaf för lite högre register blir ju en eq inte alls lika bra som att fixa till rummet
Harryup skrev:På 1 svarar jag:
Om nu eq är populärt så har jag inte märkt det på 4 år. Däremot så är det samma argument hela tiden ifrån dom som ogillar eq. DVS dom känns inte som dom är upplevda själva utan man rabblar en mantra som man "lärt" sig.
Nu säger jag inte att det inte skulle finnas fel med att använda eq men jag tycker kritiken är oerhört osaklig och summarisk.
Harryup skrev:På 2 svarar jag just det, man ogillar att det efter en justering bara låter bra på ett ställe i rummet samtidigt som många tycker att Quad är en bra högtalare. Har själv ägt Quad och Beveridge så jag vet hur smalstrålande högtalare låter. Och mina horn är väl inte av OA karaktär heller direkt men jag tycker problemet är överdrivet av många kritiker. I synnerhet som dom förmodligen inte testat ens själva, vilket är det intryck jag har av hur många skriver.
mvh/Harry
Harryup skrev:Nu missförtår du nog vad jag försöker skriva.
Vare sig man använder en analog eller digital eq så säger "alla" att det bara kan bli så bra det går i en punkt och därför kommer låta sämre på alla andra platser i rummet.
Harryup skrev:Sen å andra sidan så har jag hört väldigt lite kritik mot exempelvis Quad's elektrostater för deras begränade spridning. Tvärtom tycker många att det är en väldigt bra högtalare (som jag själv ägt). Och den är verkligen inte en högtalare som låter lika på flera platser i rummet.
Harryup skrev:Att använda eq på elektrostaterna har jag väl aldrig skrivit
Harryup skrev:Och när man pratar om att digital rumskompensation inte fungerar högt upp i frekvens. Är det då av egna praktiska erfarenheter?
Harryup skrev:Vilken leverantör gör det överhuvudtaget?
Finns det en massa fullområdeskompensationer i hemmabiogrejor? Meridian har det iaf inte i sina stereogrejor.
Så jag vet ingen som har det på rak arm i stereogrejor som används för musiklyssning. Råttan i pizzan?
So, the choice is yours: Either your room acoustics will dictate how you hear music. Or you can take perfect control of your own listening room with RoomPerfect and finally listen to music as it was intended to sound.
Harryup skrev:Och när man pratar om att digital rumskompensation inte fungerar högt upp i frekvens. Är det då av egna praktiska erfarenheter? Eller något man lärt sig av andra? Som lärt sig av andra?
Vilken leverantör gör det överhuvudtaget?
Finns det en massa fullområdeskompensationer i hemmabiogrejor? Meridian har det iaf inte i sina stereogrejor.
Så jag vet ingen som har det på rak arm i stereogrejor som används för musiklyssning. Råttan i pizzan?
mvh/Harry
Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Ingvar Ö. verkar ju ha gjort det ingående.
Jag pesonligen, har hört det på mässor, och det har aldrig imponerat särskilt på mig.
V. H. Richard.
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Ingvar Ö. verkar ju ha gjort det ingående.
Jag pesonligen, har hört det på mässor, och det har aldrig imponerat särskilt på mig.
V. H. Richard.
Harryup skrev:Harry säger att Harry skulle aldrig orka mecka med en eq för att kompensera för olika inspelningar. Gör nån det med en parametrisk eq?
Och Harry säger att Max är tydligen ytterligare än som vet hur det låter utan att ha testat. Eller har jag fel?
mvh/Harry
Harryup skrev:Harry säger att Harry skulle aldrig orka mecka med en eq för att kompensera för olika inspelningar. Gör nån det med en parametrisk eq?
Och Harry säger att Max är tydligen ytterligare än som vet hur det låter utan att ha testat. Eller har jag fel?
mvh/Harry
Kaffekoppen skrev:Varför fungerar det inte?
Det är ju bra om du förklarar det också Richard!
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Varför fungerar det inte?
Det är ju bra om du förklarar det också Richard!
Jag tror Ingvar gjorde det alldeles ovan.
Den 5-sidiga infon finns ju också i Molt, nr 2-98, vilket jag skrivit en del om, på annat ställe, på faktiskt.
V. H. Richard
Richard skrev:Kvastår fortfarande att spridningsmönstret från en dålig högtalare INTE kan korrigeras samt att en mätmikrofon "ser " ljudet på ett annorlunda sätt än ett öra, dessutom blir resultatet bara bra om du håller huvudet som i ett skruvstäd.
Observera att jag här INTE talar om ett system som sänder ut motfassignaler för att " trolla bort rummet" som det står i reklamen....
Ett dylikt system fungerar ju inte alls.
En potent eq kan nog vara bra om man har väldigt dåliga högtalare/ ett rum med resonansbroblem i basområdet.
V. H. Richard.
Kaffekoppen skrev:Tycker ingen kommer med övertygande argument av Richard och JV.
Är det ingen av er som kan försöka kritisera och belysa bristerna de kan se i sina egna ståndpunkter.
IngOehman skrev:Men vet du att den rumskorrektion du talar om är sådan som arbetar med
motfasning av reflexioner då?
Skälet till att du tycker det fungerar bra kan ju vara att det är bra, det vill
säga inte ett sådant system.![]()
Ett annat sätt att säkerställa att DRC gör maximalt god verkan subjektivt,
är att utgå ifrån ett system med riktigt dåliga högtalare, helst så dåliga
att de låter verkligen kasst utan DRC...
Vh, iö
Harryup skrev:Detta är särskilt tydligt att det är ok att kritisera exempelvis en digital rummskorrektion med hänvisnings till någon annans erfarenheter som dessutom är nu lite till åldern, men tendensen finns på många andra ställen på forumet också. Det förekommer utveckling vilket gör både kunskap och erfarenheter till färskvara ibland. Och man måste vara öppen för att signalbehandling även om det görs för att lura öronen mycket väl kan leda till en återgivning som är riktigare även i ett väldigt bra lyssningsrum.
Britt-Gunnar skrev:Richard skrev:
Du raljerar, med ditt inlägg om erfarenheten omifall att folk har hört ett dylikt digitalt korrigeringssystem i verkligheten, varför gör du det ?
Och du raljerar åt andra hållet, varför gör du det?
Richard skrev:IngOehman skrev:Men vet du att den rumskorrektion du talar om är sådan som arbetar med
Vh, iö
Ett mycket klarläggande inlägg. Läs det nogsamt och ingående.
DRC fungerar inte med motfassignaler, men kan fungera hjälpligt med eq, som i fallet Sony ovan,speciellt om man har mycket dåliga högtalare.
Det jag vänder mig emot är att ett någorlunda perfekt ljud absolut inte kan ordnas med denna metod. För detta krävs högtalare som har korrekt spridningsmöster vertikalt och horisontalt, samt har sin elementplacering placerad så att en jämn tonkurva kan uppnås i dessa vinklar.
Har man sådana högtalare behövs kanske ingen korrektion, om man inte har ett väldigt dåligt lyssningsrum, förstås.
V. H. Richard.
Edit: Låter det bra, så är det subjektivt bra, naturligtvis.
Richard skrev:
Det jag vänder mig emot är att ett någorlunda perfekt ljud absolut inte kan ordnas med denna metod. För detta krävs högtalare som har korrekt spridningsmöster vertikalt och horisontalt, samt har sin elementplacering placerad så att en jämn tonkurva kan uppnås i dessa vinklar.
Har man sådana högtalare behövs kanske ingen korrektion, om man inte har ett väldigt dåligt lyssningsrum, förstås.
V. H. Richard.
Britt-Gunnar skrev:Richard skrev:
Du raljerar, med ditt inlägg om erfarenheten omifall att folk har hört ett dylikt digitalt korrigeringssystem i verkligheten, varför gör du det ?
Harryup skrev:Britt-Gunnar skrev:Richard skrev:
Menar du mig? Jo jag gjorde det för att jag blev trött på att det är ok att raljera åt ena hållet i inlägg efter inlägg från olika håll. Så fort som man har en åsikt som inte går emot IÖ så är det tyvärr vanligt att det är helt ok att raljera.
Jag är trött på att man kan hänvisa till att ""nån" har väl testat det där och funnit att det inte stämmer" räcker som ett vedertaget argument för att utvecklingen står still och egna erfarenheter inte behövs.
Har en del på faktiskt så svåra identitets problem att om man frågar om egna praktiska erfarenheter så tror dom att dom är IÖ?
Hur svårt är det för vissa att svara jag har inga egna erfarenheter, istället för att svara enligt IÖ så är det så här?
Jag känner på mig att IÖ också skulle kunna uppskatta att man inte hänvisade till honom i tid och otid, (särskilt när man inte vet vad man pratar om) så att han med jämna mellanrum är tvungen att rätta då det gått för långt.
Och missar han att rätta, ja då ser det ju ut som om han själv har gjort fel eller kommit med felaktiga slutsatser.
Egna praktiska erfarenheter är personliga! Teoretiska resonemang är ju en helt annan sak om man hänvisar till källa.
mvh/Harry
edit: PS. Och det är förstås tillåtet att ha fel eftersom man då kan lära sig något, och det är tillåtet att ändra sig i en diskussion om man ändrar åsikt efter att ha fått mera information. DS.
Piotr skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Men vet du att den rumskorrektion du talar om är sådan som arbetar med
Vh, iö
Ett mycket klarläggande inlägg. Läs det nogsamt och ingående.
DRC fungerar inte med motfassignaler, men kan fungera hjälpligt med eq, som i fallet Sony ovan,speciellt om man har mycket dåliga högtalare.
V. H. Richard.
Hur skulle du beskriva att en EQ fungerar Richard? Medfas.. motfas/urfas.. fasfördröjt?
/Peter
RogerJoensson skrev:För bekvämare slasklyssning har jag även en DVD-spelare, kopplad till förstärkaren. Även DVD:n är kopplad via en separat eq som rätar ut rummets basresonanser, men ingen parametrisk Eq för att räta ut krokiga inspelningar.
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:Richard skrev:
Det är skillnad att reljera fakta ( som jag oftast, i all blygsamhet gör ) än att raljera hokuspokus ( som en del andra gör, eftersom dom tror att vissa saker fungerar, fast dom inte gör det, om man undersöker litet- varför är tro ett så stort begrepp inom ämnet hifi? Det för ju knappast teknologin framåt, eller hur... )
V. H. Richard.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:För bekvämare slasklyssning har jag även en DVD-spelare, kopplad till förstärkaren. Även DVD:n är kopplad via en separat eq som rätar ut rummets basresonanser, men ingen parametrisk Eq för att räta ut krokiga inspelningar.
OT, Roger har du något tips på en bra analog parametrisk EQ? Ny som beg, men gärna i normala priser.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard:
Glömde du att svara på mina frågor om var det finns perfekt ljud?
mvh/Harry
I himlen.![]()
V. H. Richard.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard:
Glömde du att svara på mina frågor om var det finns perfekt ljud?
mvh/Harry
I himlen.![]()
V. H. Richard.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:OT, Roger har du något tips på en bra analog parametrisk EQ? Ny som beg, men gärna i normala priser.
Britt-Gunnar skrev:föresten skulle det vara kul och fåreda på vaför praktisk erfarenhet är hokuspokus
Jax skrev:Britt-Gunnar skrev:föresten skulle det vara kul och fåreda på vaför praktisk erfarenhet är hokuspokus
Praktisk erfarenhet är vad det är.
Det är när folk drar felaktiga slutsatser från sina erfarenheter som det kan bli pannkaka av det hela och kan låta som hokuspokus.
RogerJoensson skrev:Jag menade 3 fullparametriska band (för att knöka rätt inspelningar), men glömde skriva att jag därtill har normala bas och diskantkontroller. Det är ungefär vad man orkar pilla med under lyssning. Och ja, man kommer ganska långt med tre fullparametriska bandpass +bas och diskant.
Fördelen med att använda en dator är att man kan lagra inställningarna och anpassa Eq-pluggen efter behov. Man ser också resultatet av instälningarna som en frekvensgångskurva.
Ibland är det lättar att använda en vanlig grafisk Eq, även om det riskerar ge mer bieffekter och annan frekvensgång än vad man ställt in. (när intilliggande band kombineras händer det grejor som reglagen inte visar).
Bäst är det naturligtvis om inspleningarna är så bra att man inte behöver Eq:a alls.
Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
RogerJoensson skrev:Nej tyvärr inte. Har spikat ihop min själv för rumskorrigering, en massa trimpottar att justera, går nästan inte att justera utan mätinstrument...
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
Använda tandläkarstol gör man nog bara om man är tandläkare- eller använder en DRC, likt Tact, som försöker korrigera för rummets felaktigheter.
V. H. Richard.
Piotr skrev:Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:att anväda tandläkarstol är ett retoriskt grepp precis som skruvstäd och används uteslutande av de som inte har kött på benen nog att använda rena argument för sin sak.
Mvh Carl
Använda tandläkarstol gör man nog bara om man är tandläkare- eller använder en DRC, likt Tact, som försöker korrigera för rummets felaktigheter.
V. H. Richard.
Richard,
är du emot DSP för att bättra på resultatet av högtalare+rum i basen? För att korrigera fasgång hos ett filter med icke-perfekt transientåtergivning (typiskt branta filter)? För att använda som delningsfilter i sället för analoga filter? För att användas som EQ för korrigering av skivor med tiltad klang? För att användas som BSC samt dipol-utsläcknings-korrigering?
Detta är lite av det man kan göra med de enheter du kritiserar.
Abbey road sudios använder såna här enheter från DEQX, NHT likaså med sitt sub-sat system som rosats enormt på mässor över världen. Lyngdorf använder sina grejor med framgång.
/Peter
jag avser motfaskorrigerade DRC system ( som inte fungerar ) , inte equaliserbaserade system ( som fungerar .)
Hur skulle du beskriva att en EQ fungerar Richard? Medfas.. motfas/urfas.. fasfördröjt?
Piotr skrev:Richard,jag avser motfaskorrigerade DRC system ( som inte fungerar ) , inte equaliserbaserade system ( som fungerar .)
Och därför frågade jag dig tidigare om detta;Hur skulle du beskriva att en EQ fungerar Richard? Medfas.. motfas/urfas.. fasfördröjt?
Vilket du inte svarade på.
En minimum-fas EQ kan inte påverka frekvensgången utan att påverka fasgång och egenskap i tid. Om man har en ojämn frekvensgång som man vill rätta till så måste man också rätta till i tiden. Det hänger ihop liksom. Ju mer ett område avviker från rak frekvensgång ju mer "motfas" måste den korrigerande signalen vara.
Likaså kan motfassignaler användas för att korrigera fasdistortion i tex. ett linkwitz-riley filter som inte är transientkorrekt, men med en korrektion (sominnebär motfas/ur-fas signaler) så kan man uppnå ett resultat där man "trollat" bort den fas och tidsdistortion som branta filter generellt lägger på signalen.
/Peter
En DRC som försöker kompensera för rummets anomaliteter måste fördröja signalen, du kan inte jämföra med en vanlig equaliser, eller ett delningsfilter ( som också eq:ar signalen ).
Läs inlägget tidigare i tråden, jag tror t.o.m. att jag länkade till en förklaring som stod att läsa i MOLT -99.
Du har rätt i att man kan trolla bort en fas och tidsdistortion inom elektronik. det är dock oerhört svårt, ja, helt enkelt omöjligt att göra detsamma som redan uppkommit akustiskt som ljudvågor, dels för att:
Fördröjning måste ske av signalen.
Mikrofonen " ser" inte ljudet som våra öron och hjärna uppfattar det.
Det kan inte korrigeras för ett inkorrekt utstrålningmånster där en högtalares spridning är felaktigt, i horisontalt och vertikalt läge.
Korrigeringar kan inte göras över 300 hz, inte med någon större nogrannhet i vart fall.
Lyssningsväggen måste vara kraftigt dämpad, inga reflexer från väggar och golv kan korrigeras med någon tydlig noggranhet.
En DRC av Tactmodell( inte eq-version! ) verkar bara fungera med korrekta högtalare, samt mycket bra lyssningsrum, och då behövs det kanske inte alls.
Jag delar helt Richards uppfattning att dåliga rum vinner mycket mera på rumsakustiska åtgärder än på insatser med DRC, både när man räknar i ljudkvalitet och (i ännu högre grad) när man räknar i ljudkvalitet per krona. Men jag är inte alls säker på att Piotr menar något annat. Kanske är vi på samma sida allihopa?
Richard skrev:Intressant info om den nya Drc tekniken från Tact, och att man vågade erkänna att man haft fel förut. Det vittnar om prestigelöshet.
Jag får väl försöka lyssna på några nya Tact grejor i framtiden, antar jag.
V. H. Richard.
Richard skrev:Intressant info om den nya Drc tekniken från Tact, och att man vågade erkänna att man haft fel förut. Det vittnar om prestigelöshet.
Jag får väl försöka lyssna på några nya Tact grejor i framtiden, antar jag.
V. H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster