Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Att inte pulssvaret skulle ha någon större betydelse tycker jag nog är att sätta kravet lågt...
Kraniet skrev:jag ska dit! och då ska jag ha så mycket tid att Öhman(och jag) pratat sig less innan jag går därifrån
norman skrev:När det pratas om linjär fas och att elementen måste sitta i samma akustiska plan kanske man skall tillägga att det är filtrets överföringsfunktion plus elementens överföringsfunktion plus effekter från baffeln som bestämmer hur fasen beter sig. (alltså behöver inte alltid elementen sitta i samma akustiska plan)
Kraniet skrev:men ska du ha äkta fas måste den även stämma fysiskt.. för så fort du rör dig från delningspunkten kommer elementens fas återgå till den fysiska fas de har.
Att jag påstår att minimumfasproblemet inte är angeläget att lösa på bekostnad av andra stora högtalarproblem beror helt enkelt på att jag inte hör skillnad på ett minimumfassystem och ett allpass-system om alla andra parametrar är samma.Martin - om du inte bryr dig om det så kommer det ju ändå inte att bli bra när du löst de andra problemen... och löser du ändå inte de andra problemen så är du kommen längre om du gör det än om du inte gjort det
Martin - jag har faslinjära högtalare(m. processor) med ett i stort sett perfekt pulssvar... jag vet hur mycket sämre de låter ifall jag kör dem utan processorn, no need to test... jag behöver bara köra direkt från CD till försteg och jämföra...
Det går, om man är en fena på Matlab tex skriva ihop ett allpassfilter. Hursomhelst min poäng är att du drar dina slutsatser utifrån att sk "rumskorrigera" ett par högtalare inte fasvrida signalen in till dem på samma sätt som ett delingsfilter gör, det är väldigt stor skillnad.Martin - eh... vem har sådana liggande hemma och skräpar? inte jag i alla fall...
Jag skulle vilja påstå att det absolut är transientrespons man lyssnar på vad man än lyssnar efter. Vad säger du om det? Ingen musik innehåller ju sinustoner som låter i all oändlighet, eller hur? Frågan är såklart vad som gör att transienterna ser ut som de gör och hur man kan distordera en transient så att det hörs. Det är detta jag pratar om, inte att transienter hörs i sig för det vet ju alla som har en hörsel att höra med.och transientåtergivning är inte speciellt svårt att koncentrera sig på att höra skillnader i om man vill. Där spelar det ju ingen roll att man samtidigt har gjort korrektion i frekvensgången.
Det stämmer, men ett system med "linjär" fasrespons är å andra sidan ett minimumfassystem, enda skillnaden är att ett minimumfassystem kan ha avvikelser från linjär frekvensrespons(och fasrespons såklart). Sen finns det naturligtvis inga system som har "linjär" eller "konstant" fas eftersom bandbredden då måste vara oändlig. Det man pratar om är givevis system som har en asymptot i passbandet som är konstant för fasresponsen.Minimumfas är inte samma sak som linjär fasgång(dvs konstant grupplöptid).
Martin skrev:Kraniet har rätt, man måste centrera elementens akustiska centra på samma avstånd för att få "konstant fas" (i en riktning då) för alla frekvenser, men vem bryr sig om sånt när det finns mycket mera angelägna problem att lösa vid filterkonstruktion som tex lobing, överlappning av frekvenser osv.
Det går att göra sådana filter med speciella kombinationer av högre ordningens filter tillsammans med första ordningens bandpassfilter eller minimumfas-eq.Med konventionella filter finns det bara ett sett att tillse konstant grupplöptid, nämligen genom att tillse att överföringsfunktionerna för respektive element är av första ordningen(akustiskt alltså).
Högre ordningens filter med komplexa poler kräver komplexa nollställen för att summan skall bli 1.
Martin skrev:Det går att göra sådana filter med speciella kombinationer av högre ordningens filter tillsammans med första ordningens badpassfilter eller minimumfas-eq.Med konventionella filter finns det bara ett sett att tillse konstant grupplöptid, nämligen genom att tillse att överföringsfunktionerna för respektive element är av första ordningen(akustiskt alltså).
Högre ordningens filter med komplexa poler kräver komplexa nollställen för att summan skall bli 1.
Martin skrev:Fattar inte riktigt det här med linjär fasgång, det borde ju betyda att den kan vara lutande fast linjär ändå, eller hur?
Johan_Lindroos skrev:180 grader var det, det blir första ordningens va? Q-värde; vet ej, kan det verkligen vara olika på första ordningens allpassfilter?
patrikf skrev:Hej!
Har ett par frågor kring detta i högtalarperspektiv, som jag känner att jag har lite luddigt begrepp om. Jag har hört högtalare som har uppgivits vara tidskorrekta i från låg mid och uppåt, och det var magiskt!
Är faskorrekt och tidskorrekt samma sak? Annars, har det ett samband?
För att uppnå tidskorrekthet om man använder en flervägskonstruktion bör väl de ljudalstrande ytorna ha samma avstånd till lyssnaren? Hur blir det då med sweetspot? Elementplacering på baffel etc? Går det att uppnå fullrangeåtergivning som är tids/ faskorrekt?
//Patrik
Johan_Lindroos skrev:Men för normal musiklyssning i 99,99% av fallen så anser jag det vara overkill att ha faslinjära högtalare, just för att det trots allt är extremt svårt att detektera det.
marie skrev:ljudkällorna var spikade på scenen
marie skrev:det lät hur bra som helst till och med helt utanför högtalarnas direkta fält där det bara var reflexer.Fantastiskt var det.
Kraniet skrev:min personliga uppfattning är att det inte kan skada om man har elementen monterade på så vis att deras fas (äkta) sammanfaller någorlunda.. Rent praktiskt innebär det att man centrerar deras talspolar i z-led. Enkelt sagt iaf.. i en trevägare blir det ju genast jättekomplicerat men samtidigt är ju som sagt fasen i basen "all over the place" så delar man någorlunda lågt till baselementet kan man nog acceptera att montera det lite annars..
patrikf skrev:Håller med i resonemanget, men hur kommer man runt dilemmat med den oändligt lilla sweetspoten? Man måste ju sitta rätt o både z, x och(eller) y- led (eller vid mono...) för att hamna rätt. Jag tror att dessa problem bara uppenbarar sig om högtalarkonstruktionen uppför sig någolunda faslinjärt vid en viss betingelse. Är målsättningen är att konstruera en högtalare som återger en bredbandig signal tidsmässigt korrekt, annat än under laboratoremässiga omständigheter med lyssnarens huvud fixerad, möjlig?
PS. Jag har fortfarande inte kläm på skillnaden mellan fas- och tidskorrekthet, men det var tidskorrekt jag avsåg i inlägget ovan! DS.
Kraniet skrev:bara det faktum att det går att höra detta fenomen tycker jag är en orsak till att högtalaren ska klara av att återge det också..
Det kanske finns andra avgörande nackdelar förutom priset/utseende mm som gör att det inte är värt att luta/stega baffeln.Sen om man tänker hur enkelt det är att närma sig bättre fas bara genom att offseta diskanten lite i förhållande till basen så är det väl knappast en fråga om kostnad?¨
Ska man hårddra det lite så är ju detta enkla drag dock inte i närheten av optimalt men knappast sämre än alternativet..
Morello skrev:Ni som talar om faslinjära system, hur stora avvikelser från en konstant grupplöptid accepterar ni![]()
Isidor skrev:
Morello,
Visst, och de godhetstal vi talar om ligger i praktiken omkring 0.5-0.7.
Isidor skrev:marie,
De absolut viktigaste egenskaperna för en högtalare i hemmiljö är konstant frekvensgång på lyssningsaxeln / kontrollerad spridning med låg distorsion som en något mindre viktig, men ändå betydelsefull, parameter.
Isidor skrev:Exempelvis anses 3:e liksom 4:e ordningens filter (Butterworth Q = 0.7 respektive Linkwitz-Riley Q = 0.5) inte ha någon hörbar påverkan trots en fasvridning på 270 respektive 360 grader kring delningsfrekvensen.
Martin skrev:Du lär ju få helt vansinniga lobingproblem i horisontalspridningen om du har diskanterna placerade så som på bilden. Alltså är det nog bättre att placera dem i samma vertikala linje som basarna. Det är viktigt att ta hänsyn till fasskillnaden som blir med diskanten "framför" basarna i filtret, när väl det är gjort är det nog inga större problem.
Isidor skrev:patrikf,
Tyvärr finns det tillverkare som försöker låta påskina att man har "time coherency", "coherent wavelaunch" o.s.v. bara genom att placera elementens akustiska centra på samma avstånd från mottagarpositionen, men detta är både oförsiktig användning av orden och leder inte heller till fas/tidskorrekt återgivning (som för övrigt har försumbar betydelse - jag tjatar gärna om detta).
Thomas_A skrev:Sven,
rak frekvensgång mätt med sinuston - vad menar du?
En rak frekvensgång och kontrollerad spridning innebär mycket mer än bara rak frekvensgång mätt med sinuston...som inte säger nåt.
Det finns många vetenskapligt utförda tester som visar att en vågformsåterskapande egenskap är av mycket mindre betydelse än rak frekvensgång och kontrollerad spridning. Har du läst Floyd E Tooles arbeten ?
Kraniet skrev:men det där är väl inte riktigt rättvisande..
det är ju en sak om högtalarna har olika fasgång eller om de inbördes elementen har olika fasgång.
Det som händer i ditt exempel är ju att du får utsläckningar vid vissa frekvenser när ljuden som produceras från respektive högtalare blandas.
Sven skrev:Tag två identiska SMÅ högtalare (eller tag vad Du råkar ha hemma). Ställ högtalarna dikt bredvid varandra, återgivande SAMMA (mono) signal samtidigt). FLYTTA sedan den ena högtalaren några millimeter i djupled medan Du lyssnar på en akustisk live-upptagning. Vad hör Du för skillnad när Du på detta sätt åstadkommer två förskjutna tidsplan?
Sven skrev:Tag två identiska SMÅ högtalare (eller tag vad Du råkar ha hemma). Ställ högtalarna dikt bredvid varandra, återgivande SAMMA (mono) signal samtidigt). FLYTTA sedan den ena högtalaren några millimeter i djupled medan Du lyssnar på en akustisk live-upptagning. Vad hör Du för skillnad när Du på detta sätt åstadkommer två förskjutna tidsplan?
Jo Du hör att definitionen/upplevelsen av RUMMET i vilket inspelningen ägde rum "försvinner"! Du hör en ljudmassa utan definition. Eller än värre: Ljudets "fokus" förflyttar sig från högtalarna till slumpartad plats i rummet, relaterad till avståndet mellan ljudsändande planen hos de båda högtalarsystemen.
janS skrev:hej maria
Jag har hört talas om AES demon och det va tydligen helt knäckande.Vet du var man kan lyssna på dom högtalarna?
/JS
patrikf skrev:Jag håller dock inte med att det är janttementaliteten som driver diskussionerna här. Det är jakten på kunskap, för min del i allafall. Drömmar mår bara bra, och utvecklas av att ifrågasättas.
Sven skrev:, är det något av en kulturchock att möta den svenska jante-mentaliteten
och allmänt negativa synsätt, i synnerhet här på Faktisk.se.
Sven skrev:Fan själv tycks nafsa efter den som ser utvecklingsmöjligheter där andra bara
ser problem. Jag har försökt dra en lans för band-tekniken. Jag borde ha vetat bättre..!
Jag har haft, och har fortfarande, tack och lov fräckheten att våga ha visioner,
men blir omedelbart påhoppad av av tvivlare, lurkers och Gud vet vad...
Audiomanikern skrev: Dock måste saker & ting dissikeras
kritiseras o fan samt dennes moster för o kunna utvecklas men man ska kanske betänka
att det galne Gunnar uppfattar som milt analyserande teori-snack kan utav perceptible
Peder uppfattas som en mkt avfärdande total-sågning!
Naqref skrev:Kanske har vi lite för många primadonnor här som inte är vana att man säger emot dem?
Att olika filter + högtalarnas inbördes position bidrar till olika karaktärer hos högtalare kan nog till största delen tillskrivas deras spridningsegenskaper, trots att de mäter rakt on-axis.
patrikf skrev:Isodor skrev att större lyssningstest har visat att tränade lyssnare med musiksignaler överhuvudtaget inte kan höra fasavvikelser i den storleksordning som förekommer i normala högtalare. Då undrar jag hur testet har gått till. Jag köper att fasavvikelser i sig är svåra att uppfatta utan referens, tex om man använder ett allpassfilter. Eller om man vänder polariteten på högtalarna.
Svens exempel med två högtalare belyser frågeställningen i tråden, nämligen fasproblematik med flervägshögtalare. Fasavvikelser är lätta att detektera om man har en referens. I en flervägshögtalare har man ju en referens, eftersom det sker en viss överlappning mellan högtalarenheterna.
Naturligtvis har man en referenssignal vid sådana tillfällen man utför experiment att detektera den typen av fasvridningar!
Referensen är förstås en signal som inte har allpassfiltrerats!
I det fall som jag var med i dessa experiment, så var den ofiltrerade utgången försedd med exakt samma utgångssteg o s v, för att undanröja tvivel om att det skulle kunna vara lägre distorsion från den ofiltrerade utgången som i sig skulle orsaka detekterbarhet
Isidor skrev:Fas- och tidskorrekt är samma sak i ordens egentliga bemärkelser. Fasavvikelserna kan ses som att olika frekvenser fördröjs olika mycket. Tyvärr finns det tillverkare som försöker låta påskina att man har "time coherency", "coherent wavelaunch" o.s.v. bara genom att placera elementens akustiska centra på samma avstånd från mottagarpositionen, men detta är både oförsiktig användning av orden och leder inte heller till fas/tidskorrekt återgivning (som för övrigt har försumbar betydelse - jag tjatar gärna om detta ).
- Av nämnda personer är det vad jag känner till endast Richard Heyser som haft någonting konkret att säga om faskorrekta högtalare och då i en serie rent tekniska och psykoakustiskt orelaterade papers i JAES (som förvisso höll, och fortfarande håller, mycket hög klass). Faskorrekta högtalare ger onekligen en bättre återgivning ur rent signalanalytiskt perpektiv: snyggare fyrkantvågor, impulssvar, stegsvar o.s.v. Saken är bara den att vi inte uppfattar ljud med ögonen. Sedan Heysers papers i ämnet på sjuttiotalet har den mänskliga hörselns okänslighet för fasavvikelser fastställts i ett flertal oberoende lyssningstester utförda av bl.a. NRC i Kanada.
CHC skrev:Isidor skrev:Faskorrekta högtalare ger onekligen en bättre återgivning ur rent signalanalytiskt perpektiv: snyggare fyrkantvågor, impulssvar, stegsvar o.s.v. Saken är bara den att vi inte uppfattar ljud med ögonen. Sedan Heysers papers i ämnet på sjuttiotalet har den mänskliga hörselns okänslighet för fasavvikelser fastställts i ett flertal oberoende lyssningstester utförda av bl.a. NRC i Kanada.
Men snälla Isidor.... tror du på det där själv???
Konsekvensen blir ju att samma resonemang skulle vara applicerbart på förstärkare... Och det kan du väl ändock inte mena?
mvh/CHC
marie skrev:Bra att ni säger ifrån-det verkar som om de flesta endera tror på alla knäppa uttalanden eller så är det kanske så att ingen bryr sej om vad vissa skriver. Är för ny här för att veta vilka som är dom omöjliga.
/Marie
marie skrev:Enkelt norman-att uttrycka en personlig åsikt är oftast oförargligt men att kategoriskt fastslå en åsikt eller tolkning som stor sanning är i bästa fall knäppt(vänlig tolkning)
//Marie A
marie skrev:norman.jag håller helt med om det.och min åsikt är att man inte ska uttrycka egna åsikter och tolkningar så de verkar vara den enda sanningen.bättre att uttrycka sej lite mer försiktigt.dessutom tror jag inte Toole:s arbeten är den enda sanningen.
/Marie A
Kraniet skrev:jag upplever att vi börjat driva iväg från topic här.. Sakfrågan..
Det är jätteviktigt för lokalisering av en signal, men då pratar man ju om relativ fas (vid samma frekvens) absolut fas vid olika frekvenser (fasgång) är ju en helt annan sak.visar på att fas är av vikt för lokaliseringen av en signal, dock olika mycket för olika typer av signal.
Martin skrev:Nattlorden, det är bra det du säger att man som princip inte borde blunda för de mindre felen för att det finns större. Det är kanske inte det vi talar om egentligen.
Min definition av värre fel är sånt som förstör mer för musikåtergivningen, vare sig de är lätta att upptäcka eller inte. Det är därför intressant att kunna isolera enstaka fel och jämföra med deras respektive "rätt" för att kunna dra användbara slutsatser så att andra fel som kanske är värre inte påverkar/maskerar resultatet.
Det jag egentligen ville komma till var att högtalartillverkare ofta går på en viss linje eller nish, helt övertygade om att det är rätt väg att gå, tex faskorrekthet utan att egentligen utröna (isolera effekten) om det är en viktig egenskap i sig. Det har nämligen inte så stor betydelse i ett marknadsföringsperspektiv. Visar man upp en perfekt uppmätt impuls på sin hemsida och pratar entusiastiskt om att man har "löst" ett stort problem inom högtalarkonstruktion så kommer man att sälja högtalare i mängder. Då spelar det mindre roll att det problem man löst i sin tur har skapat/förvärrat en lång rad andra problem som egentligen betyder mer (är värre) för musikåtergivningen.
Isidor skrev:DrJukiba,
Preprint 5740 "The Significance of Phase as an Auditory Cue" har åtminstone koppling till ämnet och slutsatserna beräftar också mycket riktigt det jag hela tiden poängterat:
"The results indicate that localisation remains strong in the presence of large phase shifts."
Det sägs alltså att lokaliseringen av ljud är stark trots stora fasskift, d.v.s. att fasskiften inte ger någon nämnvärd påverkan.
Om man vill driva linjen att fasavvikelser är ett problem för högtalare finns det betydligt bättre papers att hänvisa till, bl.a. Lipshitz et al ovan. Problemet är att man inte ens i dessa papers lyckas visa att fasavvikelser i en praktisk lyssningsmiljö med musiksignaler är hörbart annat än i extremfall.
Isidor - menar du att det gjorts några vetenskapliga studier på undermedveten hörsel/känslobildning?
CHC skrev:Audiomanikern skrev:A* har länge undrat huruvida "eq" är ngn slags kombination av
mängder med olika samt varierbara filter? eller, ngt helt annat?
Vänligen använd begriplig svenska. Vad har dina asterisker med sakfrågan att göra?
mvh/CHC
Jag har bara tillgång till ett sammandrag av detta paper, men det tycks mig vid en närmare granskning som om man talar om fasskillnader mellan två kanaler, vilket naturligtvis är en helt annan sak (jmf påverkan på ljudbilden om man ansluter ena kanalen med motsatt polaritet). Titeln på detta paper ("The Significance of Phase as an Auditory Cue") tyder starkt på att så är fallet.
Nagrania skrev:"fasen blir mindre betydelsefull eftersom signalen är fasvriden flera gånger i studion."
Det viktiga är att man har en så lika fasgång mellan alla ingående elementen i en högtalare. Redan här blir det omöjligt eftersom alla högtalar element vrider fasen olika beroende på frekvensen....där till kommer dom pasiva delningsfiltren.(eletroniska filter är bättre) Till sist fasvridningen som uppstår i effekt-slutstegen.Jag undrar verkligen vad någon menar med att fasen vrids flera gånger om i musikstudion. Varför skulle den göra det? dagens studio elektronik har kanske en fasvridning på 5 grader. Där emot så kan man ha högre fasvridning om man spelar in analogt.
CHC skrev:Johan_Lindroos skrev: Det är klart hörbart om högtalarsystemet/lyssningsrummet är behäftat med olinjär andratonsdistorsion.
Was?????? Har lyssningsrumment olinjär andratonsdist?????Speciellt kan sådant höras på ljud som är ickesymmetriska i sin ursprungssignal såsom trumpetljud som i tidsplanet består av små "pulser".
Vadå PULSER????
Jag pratar också om psykoakustisk bra musikåtergivning (dvs det man hör i örat) och inte om tekniskt bra musik-/ljudåtergivning, ...såklart.Jag vet inte om du menar det så, men det kan vara att vi har en principskillnad här... för jag talade inte om musikåtergivning utan om musikuppfattning. Dvs. processen inne i skallen... inte om storleken på fysikaliska parametrar vid ljudavlämnandet på högtalarsidan.
patrikf skrev:Hej!
Har ett par frågor kring detta i högtalarperspektiv, som jag känner att jag har lite luddigt begrepp om. Jag har hört högtalare som har uppgivits vara tidskorrekta i från låg mid och uppåt, och det var magiskt!
Är faskorrekt och tidskorrekt samma sak? Annars, har det ett samband?
För att uppnå tidskorrekthet om man använder en flervägskonstruktion bör väl de ljudalstrande ytorna ha samma avstånd till lyssnaren? Hur blir det då med sweetspot? Elementplacering på baffel etc? Går det att uppnå fullrangeåtergivning som är tids/ faskorrekt?
//Patrik
CHC: istället för att märka ord och vara allmännt jobbig* så kanske du kan komma med nåt smart angående sakfrågan?
Isidor skrev:Johan har helt rätt. Faskorrekt återgivning är ingen viktig egenskap för en högtalare. Psykoakustisk forskning har visat att fasavvikelserna för icke faskorrekta högtalare inte är hörbara under normala lyssningsförhållanden. Det är dock min uppfattning, i likhet med IÖ:s, att känsliga lyssnare under extremt gynnsamma förutsättningar kan uppfatta mycket diffusa skillnader även med musik. Dessa skillnader har dock ingenting alls med perspektiv- eller "soundstage"-återgivning att göra och är så små att de tveklöst är försumbara i jämförelse med övriga parametrar.
Det är också en total missuppfattning att en ideal punktkälla skulle kunna reproducera ljudfältet vid mikrofonpositionerna bättre än någon annan utstrålningsprincip. I praktiken är det snarare tvärtom eftersom punktkällan med sin stora spridning färgar reproduktionen maximalt med reflektioner från lyssningsrummet.
Att vissa högtalare presenterar en hygglig ljudbild även för lyssningspositioner långt ut mot sidorna beror huvudsakligen på spridningsegenskaperna. Det är tyvärr en urgammal myt att faskorrekta högtalare skulle ge fördelar vid återgivning av perspektiv, placering o.s.v.
CHC skrev:Johan_Lindroos skrev:Skrammelljud är något som man som akustiker inom bilindustrin jobbar mycket med, liksom det även är mycket tidsödande att hitta orsaker till skrammel. Om man tar tio bilar från rullbandet som borde vara identiska, så kan skrammel uppträda vid helt olika frekvenser och nivåer.
Av ovan sagda får vi alltså veta att bilindustrin jobbar mycket med skrammel-ljud eftersom det tar lång tid att hitta dom. Är inte det ena en logisk följd av det andra?![]()
brumel skrev:4) Fasgången och rumsakustiken kan korrigeras på digital väg.
1)Frekvensgång är viktigast och med det menas både on och off axis.
2) Fasgången är inte så viktig förutom vid delningsfrekvensen där de olika elementen överlappar varandra.
3) Rumsakustiken bidrar med allvarliga fel som maskerar andra obetydliga fel.
4) Fasgången och rumsakustiken kan korrigeras på digital väg.
Isidor,
Har du undersökt eller funderat på hur DML-tekniken beter sig enl. ovanstående resonemang?
kan komma undan med även lite mer distant placerade eller utbredda källor.
Isidor skrev:
Marie,
Tja, som varande både tekniskt och humanistiskt skolad så skulle jag vilja säga att "teknistsjukan" som du definierar den närmast kan liknas vid en mycket lätt förkylning, medan "humanistsjukan" (att producera substanslösa avhandlingar, debattinlägg och funderingar) nog mest motsvarar ebola.![]()
Du kanske kan förklara vad du menar med "helheten" i detta sammanhang?
norman skrev:CHC: istället för att märka ord och vara allmänt jobbig* så kanske du kan komma
med nåt smart angående sakfrågan?
Isidor skrev:patrikf,
Akustiskt sammanfallande geometriska centra är alltid en fördel för att uppnå jämn spridning. Vad som är akustiskt sammanfallande bestäms förstås av våglängden i förhållande till det faktiska avståndet mellan källorna. Kom också ihåg att en viss begränsning av spridningen mot högre frekvenser snarast är en fördel i normala rum, varför man i en genomtänkt konstruktion kan komma undan med även lite mer distant placerade eller utbredda källor.
I praktiken visar det sig även att nackdelarna med koincidenta bas/mellan-diskantelement inte leder till några större fördelar, medan nackdelarna är många (praktisk utformning av membran, upphängningar, magnetkretsar och den akustiska närmiljön för diskantelementet för att nämna några).
Isidor skrev:2. Nu är punktkällans utstrålningskarakteristik, hel- eller halvsfärisk utstrålning, i alla fall ingen fördel i rummet eftersom det leder till maximal inverkan från reflektioner. I ett akustisk sett normalreflektivt lyssningsrum så leder avsaknaden av riktverkan till en hel del problem som dels beror på att den reflekterade energin dominerar alltför mycket över den direkta och dels på öronens varierande känslighet för ljudinfall i olika riktningar. Det visar sig därför att en jämn och välkontrollerad minskning av spridningen mot högre frekvenser är att föredra.
3. I praktiken kan man därför erhålla mycket bra resultat med normala och separerade element och element som är stora i förhållande till våglängden och därför uppvisar riktverkan.
Koincidenta/koncentriska elementkonfigurationer (som framför allt Tannoy och KEF använder sig av) ger inga egentliga fördelar för utstrålningskarakteristiken jämfört med en välkonstruerad konventionell lösning.
Fast egentligen skrev jag samma sak i mitt förra inlägg, bara mer kortfattat.![]()
Angående hybrid-DML så ger en högre undre gränsfrekvens för DML-panelerna en högre modaltäthet och därför jämnare frekvensgång (om än fortfarande ojämn med gängse mått), men det är fortfarande en högproblematisk princip. Betänk bara hur illa en sådan panel under alla omständigheter kommer att uppföra sig i tidsplanet (hela principen baserar sig ju på resonant ljudavstrålning).
Isidor, man får naturligtvis antaga att diskanten är delad så högt att den är primärt direktstrålande så att kantdiffraktionen är försumbar.
Punktkällan kom egentligen in i sammanhanget eftersom tillverkarna av koaxialelement brukar hänvisa till denna när de framhåller sina konstruktioners fördelar. Koaxialelementen kan fås att fungera rimligt väl, men hittills har de praktiska konstruktionerna givit klart fler nackdelar än fördelar.
Det jag pratar om är såklart frekvensgång i alla riktningar (spridning). Vad spelar det för roll om de är linjära +/-0.01dB i en riktning om ljudet kanske ändras +/- 3-6dB i olika vinklar framför högtalaren? Det spelar ju liksom ingen roll då eftersom det ändå inte märks hur "linjära" de är när man ställer högtalarna i ett rum och lyssnar.linjära +-½dB vid leverans från fabriken.
Jag har egentligen ingenting emot den i högtalarsammanhang något slafsiga tolkningen av begreppet punktkälla. Vad jag ville ha sagt var bara att en högtalare med punktkällekarakteristik i utstrålningen inte ger de praktiska fördelar som ofta hävdas.
Morello skrev:Martin,
Det är ju knappast önskvärt med en högtalare vars spridningsegenskaper är sådana att passbandet är rakt även utanför nollgraders-axeln
Varför inte? Vad sägs om att det är "rakt" inom en sektor på säg 40-60 grader och utanför det börjar luta neråt mot högre frekvenser? Då kan du ju röra dig en halvmeter i sidled utan att ljudbilden faller isär(alltså att högtalarna spelar olika frekvenser olika starkt så att de placeras helt fel). Det blir annars som att lyssna med en INO-högtalare till höger och en Sonus Faber till vänster dvs det låter nog knasigt.Det är ju knappast önskvärt med en högtalare vars spridningsegenskaper är sådana att passbandet är rakt även utanför nollgraders-axeln
Isidor,
Det uppstod omg. tolkningsproblem.
Avser du i ovanstående poängterande av din åsikt;
A. Punktkälla(strikt)?
B. Punktkälla (slafs)?
I sidled förflyttas man relativt sett längre bort från en högtalare och närmare den andra. Om man vill upprätthålla en god ljudbild i sidled bör spridningen anpassas till detta.
marie skrev:tomas och morelli-blir det inte rätt så tokigt om högtalaren är ok bara på en axel eftersom då blir ju alla reflexer i rummet helkonstiga.ni kanske håller till i madrasserade rum med skallen i den lilla huvudhållaren.jättemysigt.
/Marie A
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna göra en bandbegränsad dirac som har genomgåttt ett par LR filter av fjärde ordningen och återskapatats igen?
marie skrev:hej dahlqvist
måste det vara galon?
tack för förklaringen men jag tycker i alla fall det är ett konstigt resonemang eftersom det blir jätteknepigt med högtalarplacering och lyssningsplats och rummets reflexer.det är ju att acceptera en massa fel i återgivningen och sen försöka slippa märka dom
/Marie A
marie skrev:Hejsan allihopa!
Jag tycker det är underligt att den här debatten dog bort när alla började lyssna på knäppningar och blev osäkra på om det är nåt fel på dom eller på lurarna eftersom ingen riktigt kunde höra skillnad på testfilerna.
Är det ingen som lyssnar på musik och vet hur ett instrument låter på riktigt eftersom det är ju den riktiga referensen och då är det inte alls svårt att höra skillnad på dåliga högtalare och bra. Alltihop med att man inte kan höra nån skillnad på fas eller tid verkar mest va en dålig ursäkt för att lura i folk att det inte spela roll så att en del kan fortsätta sälja taskiga högtalare och det är ju helkonstigt om dom inte är kompisar med varann förstås.
Hoppas diskussionen fortsätter med dom som fortfarande bryr sej om musik på riktigt.
/Marie A
marie skrev:Är det ingen som lyssnar på musik och vet hur ett instrument låter på riktigt eftersom det är ju den riktiga referensen och då är det inte alls svårt att höra skillnad på dåliga högtalare och bra.
marie skrev:Det jag menar med en bra högtalare är en som ger en stabil ljudbild inom ett stort område (så man slipper den där grunkan som ska hålla huvudet still) antar att det är en tidsriktig högtalare jag menar.
marie skrev:jag spelar in tex en flygel i ett stort bra rum och spelar sen upp den genom högtalarna jag kollar och växlar sen mellan den riktiga flygeln och den inspelade och lyssnar och rör mej runt lite.
/Marie A
Intelligent Sound (IS) är ett nordiskt samarbetsprojekt som sedan flera år arbetar med utveckling, tillverkning, försäljning och installation av ljudutrustning. Företagets produktidé bygger på den forskning och utveckling kring ljud och högtalarkonstruktioner som startade redan under 1970-talet. Sedan ett flertal år har företaget producerat och levererat högtalare till mycket kvalitetskrävande kunder som ljudstudios, professionella musiker, konsertlokaler, kyrkor, sporthallar, restauranger, industrier m.m.
marie skrev:inogrejorna som är mycket snack och lite högtalare.
marie skrev:hej martin.nåt e mysko med sidan funkar inte från nån maskin jag provat.hoppas verkligen dom är bättre än inogrejorna som är mycket snack och lite högtalare.
/Marie A
marie skrev:e väl ofta så med hobbygubbar att dom pratar hemskt mycket om sitt verk och inte har tid att göra det.
Marie
Dahlqvist skrev:marie skrev:e väl ofta så med hobbygubbar att dom pratar hemskt mycket om sitt verk och inte har tid att göra det.
Marie
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
PS. Ovanstående kommentar gällde tydligen Ingvar Öhman...
patrikf skrev:Dawen, Den "aukustiska rösten" reflekteras ju också, så det kan ju inte ha nåt med skillnaden att göra?!
Originally Posted by Thomas_A
just some comments/questions. The 0.2 µs discrimination point is not between frequencies but "between ears", thus binaural. The audible limit for phase deviation for pulses with respect to frequency and time is in the 1-2 ms region, according to the litterature. The implication of this article for cables should be minimal, except where cables cause differential deviations in phase between channels (?)
T
Nope. The implications of this article w/r to cables can be HUGE....
The first experiment shows that jitter can be used to extend the human capability for lateralization of the image. If you look at the upper curve, the one with no jitter, you see that at about 1.2 Khz, the human threshold climbs rapidly to 15 uSec, with a minimum threshold of about 5 uSec.
But when jitter is introduced, the lateralization threshold drops down to 1.5 uSec at 2 khz, extended out to 8 Khz, where the data ends for this experiment.
For a complex musical waveform, if a human is keying on a 2Khz signal, trying to identify the location in space, the rest of the audio signal may be introducing a jitter, or some other phenom similar to it, to aid in lateralization..
If the amp/cable/speaker combo is unable to maintain the 2Khz slews to less than 1.5 uSec consistancy, will it's reaction to the complex waveform into a complex load be entirely jitter free?
This article definitely raises some interesting questions. It certainly may impact what and how we test cables, looking for a smoking gun..
If you look at the Goertz waveforms, note that the timebase for the scope pics is 10uSec...and the 12Khz waveform rises in 10 uSec.
Approximately 6.6 TIMES what this paper identifies as measureable when jitter is in the stimulus...
Oh, don't forget...the human ear has a different compression/rarefaction response, measured in the half millisecond range, if memory serves me correctly..
Is it possible that the BASS signal in the music is causing jitter of the ear response to the 500 hz to 5 Khz, thereby introducing a mechanism whereby humans can distinguish 1.5 uSec temporal shifts???
Cheers, John
Quote:
Originally Posted by Thomas_A
I am still confused. The ability to hear phase/time difference is higher with a jittered signal. How can that translate into importance of cables if the phase/time difference is identical between right and left channel?
T
Why do you assume that the difference is identical for both channels?
Can you be sure the amplifier damping factor and slew rate capabilities are constant through all four quadrants of operation? And that the inductance/capacitance of speaker cables does not affect that? Don't forget, left and right channels do not necessarily occupy the same quadrant at the same time..
Given the possibility that large acoustic signals can jitter the sound enough to allow 1.5 uSec discrimination, we now are faced with the possibility that 1.5 uSec waveform sloppyness as a result of amp/wire/speaker combinations is audible..
That is over 600 Khz..Way the H##L over anything we can possibly hear..
So, if we can discriminate 1.5 uSec shifts, why do we limit testing to 20Khz?
As I said, the article raises some very important questions.
Cheers, John
Thomas_A skrev:Jag har inte JASA här på KI, så jag kan inte ge någon mer info än detta.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster