Moderator: Redaktörer
johanrohm skrev:Absolut så behövs masteringar!
Vet du vad en mastrare gör?
Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.
Jag hoppas nu innerligt att Bertil Alvin hittar hit, till den här tråden.![]()
Eller, åtminstone Ingvar Öhman.
Hälsningar
JR
realist skrev:Nämn anledningar till varför inte mastering skulle behövas.
johanrohm skrev:OK. Teoretiskt så behövs de inte, om man ”bara” ägnar sig åt att göra Punk-produktioner exempelvis.
Hälsningar
JR
RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.
johanrohm skrev:Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!
Harryup skrev:mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!
Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Mastringssteget behövs dock fortfarande. Alltså slutputsningen av produktionen. Det sista momentet där man får alla låtarna att passa ihop klangmässigt och nivåmässigt på ett lämpligt sätt. Rent konstnärligt är det helt obegripligt att man lämna ut det till en utomstående. Det är ju verkligen något som låtskrivare, musiker och ljudtekniker borde ha stort inflytande över.
Men det med få låtarna passa ihop klangmässigt borde kan också kunna göra i studion med väl?
Harryup skrev:Jämförelsen haltar.
Be 10 konstnärer att rita varsin del till en tavla utan att dom ens träffas så kan det vara bra om det finns en kordinator.
johanrohm skrev:subjektivisten skrevVa? Men kan du förklara varför dom behövs?
Det finns betydligt större chans till en riktigt bra slutprodukt om man, fortfarande i dessa dagar, vågar släppa materialet till en erfaren mastrare. Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
//Philip
philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Piotr skrev:Inte alls säkert at artisten vet "hur det ska låta". Denne vill lira sin musik och få ut den.. sen kan det gå lite hursom som vi har sett.. ehrr hört!
/Peter
philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
dimitri skrev:philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
//Philip
Låter klokt. Men det finns en reflektion:
Vet verkligen artisten vad hon/han/de vill?
Frågan är förstås provocerande men kanske inte om:
Artisten får välja mellan (minst) två versioner, en mastrad och en omastrad.
kan jag tycka.
Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Om studiofolket inte klarar att mastra, hur tusan klarar de då att mixa och spela in...
Och om de inte klarar att mixa och spela in, finns det något värt att masta då...
mapem skrev:philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Om jag har hört artisten live så vet jag hur det ska låta. Nu talar jag om akustisk musik, typ helt oförstärkt klassisk eller jazz eller "lättförstärkt" singer/songwriter/rock/indie i icke-arena-sammanhang.
BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Om studiofolket inte klarar att mastra, hur tusan klarar de då att mixa och spela in...
Och om de inte klarar att mixa och spela in, finns det något värt att masta då...
Tack Roger, där satt den!![]()
Och flera av de senare inläggen pekar på en viktig sak som jag till fullo instämmer i: Artisterna är mycket ofta väldigt okunniga när det gäller ljudbilder och ljudteknik... Naturligtvis inte alla, men skrämmande många. Jag vill påstå att artisterna i regel inte är helt kompetenta att bestämma över ljudbilden. Och det är lätt att dupera artister med att pumpa upp deras alster så att det "blir tryck" och låter häftigt, då blir musikerna nöjda till att börja med (så småningom tröttnar dom på skräpet).
Martin skrev:Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
Jag tänker som så att ljudnivån är ju så lätt att förstå. Ok, så mycket högre, ja det är ju bra. Det är inte lika lätt att värdera skillnaden i ljudet på skivan om ljudnivåskillnaden dominerar intrycket så mycket som den borde göra (om det är en någorlunda snygg mastring).
philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
Seriöst!philip skrev:Martin skrev:Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
Jag tänker som så att ljudnivån är ju så lätt att förstå. Ok, så mycket högre, ja det är ju bra. Det är inte lika lätt att värdera skillnaden i ljudet på skivan om ljudnivåskillnaden dominerar intrycket så mycket som den borde göra (om det är en någorlunda snygg mastring).
När artisten lyssnar på mastern vs omastern så kompenserar jag nivåskillnaden i min daw, skickar ut singnalen genom samma typ av DA till mitt försteg där artisten själv i lugn och ro (utan mig) kan lyssna och jämföra. Jag visar även artisten hur man höjer / sänker om inte nivåjusteringen är subjektivt korrekt.
subjektivisten skrev:philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
Ja, men HUR blir artisten nöjd? Till att börja med så är hela branschen uppbyggd att man SKALL mastera. Vilken hempullare som helst har fått det inpräntat i skallen att man MÅSTE mastera. Så vart finns valet då?
Sen så är ju inte masteringsteknikerna dum utan när han visar hur mycket "bättre" hans mastering är över studiomixen så jämförs dom UTAN nivåanpassning. Så hans dynamiska sörja kommer låta högre och starkare än originalet och artisten tror den låter bättre.
Själv undrar jag om inte masteringssteget (idag) är hifins största myter, större än kablar och dyl.
philip skrev:BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Och flera av de senare inläggen pekar på en viktig sak som jag till fullo instämmer i: Artisterna är mycket ofta väldigt okunniga när det gäller ljudbilder och ljudteknik... Naturligtvis inte alla, men skrämmande många. Jag vill påstå att artisterna i regel inte är helt kompetenta att bestämma över ljudbilden. Och det är lätt att dupera artister med att pumpa upp deras alster så att det "blir tryck" och låter häftigt, då blir musikerna nöjda till att börja med (så småningom tröttnar dom på skräpet).
Du får tala för dig själv, du kanske är duktig på att dupera artisterna men sådant sysslar inte jag med.
Kunskap och en förmåga att lyssna på artistens vision är A och O.
Jag säger inte att jag är en bättre tekniker än dig men jag har iallafall respekt för artisten.
BertilAlving skrev:philip skrev:BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Du får tala för dig själv, du kanske är duktig på att dupera artisterna men sådant sysslar inte jag med.
Kunskap och en förmåga att lyssna på artistens vision är A och O.
Jag säger inte att jag är en bättre tekniker än dig men jag har iallafall respekt för artisten.
Det där var ett onödigt och klumpigt påhopp. Du behöver inte mästra mig, jag vet nog vad det innebär att ha respekt för artisten. Jag vet också hur viktigt det är med personkemin mellan artist och ljudtekniker för att slutresultatet ska bli bästa möjliga, det har jag över 35 års erfarenhet av (plus att jag själv är utövande musiker). Det är frestande att fråga vad din erfarenhet består av, men jag tror jag låter bli. Jag är inte alls ute efter att slå någon på fingrarna.
Nu står jag på språng för en resa söderut i vårt avlånga land, därför kan jag nu tyvärr inte fortsätta debatten.
philip skrev:Jag är helt övertygad om att Bertil är en fantastisk ljudtekniker.
philip skrev:mapem skrev:philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Om jag har hört artisten live så vet jag hur det ska låta. Nu talar jag om akustisk musik, typ helt oförstärkt klassisk eller jazz eller "lättförstärkt" singer/songwriter/rock/indie i icke-arena-sammanhang.
nej, inte ens här vet du hur artisten vill att hans/hennes musik ska uppfattas, den kanske ska låta som det gör från dennes plats i lokalen. Musiken kanske är menad att framföras i en lokal med bra akustik men framförs i en lokal med dålig/annorlunda akustik.
Jag har tex hört Mahlers 5:a med götebors symfoniker i göteborg på koserthuset och i London i ett konserthus som jag inte minns vad det heter, helt olika upplevelser. inte bara för att akustiken var hemskt dålig i london men till stor del.
MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?
Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.
Almen skrev:Bara för att artisten vet i huvudet hur det "skall låta" så betyder inte det att de vet a) hur man skall göra för att få det att låta så, eller b) om det går över huvud taget.
Om artisten, ljudteknikern och producenten har samma vision och vet hur det skall låta och hur man skall göra för att nå dit så är det kanske inte så himla mycket som mastringsteknikern kan tillföra. Å andra sidan, om artisterna och ljudteknikern inte har koll, så kan det ju behövas en del fixande.
Jag gillar att citera Bob Ludwig, som ofta får frågan om välljudande album som han mastrat.
Om Police-remastringarna:Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?
eller om Steely Dans album:Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.
Kaffekoppen skrev:Jag tror att du fullständigt missat poängen i det Bertil skrev.
Bertil har ju en otroligt bra kontakt med sina kunder. Genom sitt lugna och harmoniska bemötande och den kunskap han har påvisat får han stort förtroende.
Att tolka det han skriver som att han är respektlös är rätt fantasifullt och påvisar att man inte riktigt greppat det han förmedlar.
Lite mer ödmjukhet vore klädsamt.
(Ni är nog tämligen överrens om att man skall agera respektfullt och bara tanken på att man skulle göra något annat i ett serviceyrke är ju rätt underliggt)
subjektivisten skrev:MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Varför? Menar du att man inte kan få till ljudet i studion?
subjektivisten skrev:MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Varför? Menar du att man inte kan få till ljudet i studion?
philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.
En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.
subjektivisten skrev:philip, Kunde du lista några skivor du har masterat?
subjektivisten skrev:philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.
En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.
Om man har så dåliga saker att man inte kan sköta jobbet så bör man inte jobba. Skulle du godta att du åker till en bilverkstad där dom gör bara vissa fåtalsaker men dom skickar vidare den till ÄNNU ett steg, som kostar dig massa pengar, för dom inte har dom kan sitt jobb?
Det kan ju knappast vara försvarbart att inte köpa ett par riktigt bra monitorer för, 20K, och istället skicka varje projekt, vecka för vecka, år för år, till mastering för man inte skaffar ordentlig utrustning.
subjektivisten skrev:philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.
subjektivisten skrev:philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.
dimitri skrev:Den svenska halvblodshästen hade mankhöjd på mellan 155-162 cm på 50 talet. Idag har en genomsnittlig halvblodshäst 168-175 cm i mankhöjd.
Hästarna idag har mkt högre skadefrekvens.
johanrohm skrev: Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
Eh, kan vara samma som...philip skrev:För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
"certain people"Bob Ludwig skrev:A lot of times, there's a certain well known small speaker that a lot of people use. We have a pair of those, and I'll put it up so I can hear what the artist thought it sounded like. That speaker seems to put more reverb there than is actually there, because it's enhanced around 4k. And it has a certain thump that certain people like.
mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
![]()
philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?
beyond skrev:Det är bara så kul att många av er har noll koll på mastering och tycker att djävulen själv har nåt med det att göra. Fast iofs, nivåhetsen har nog det, tihi.
subjektivisten skrev:philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
![]()
Jo, vi hade ju en enormt stor tråd om NS10. Inte hört dom själv, såg ett par (eller rättare sagt EN) NS10 hos Öhman för ett par veckor sedan.philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?
Nej, och jag tror inte(jag vet inte) man behöver enormt bra högtalare och akustikkontrollerat rum för få ett bra ljud. Men att skicka det till mastering där personen använder limiters och compression för ta bort all form av dynamik, för sen fixa EQ så man "öppnar" upp diskanten man redan förstört med compression, så blir det ju knappast bättre än låta det låta "garage".*
*Menar inte att just DU jobbar så men av dom hundratals nya plattor jag jämfört senaste åren så har 99.5% varit totalt söndermasterade.
philip skrev:När du är i göteborg så är du väldigt välkommen att sitta med på ett mastringspass så du får höra hur stor skillnad det är på många skivor för/efter till det bättre.
philip skrev:ja men det vet du inte med säkerhet (om det inte är återutgivningar eller om du har tillgång till mastertejpen (eller master HD:n idag))
phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.
Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.
Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.
Britt-Gunnar skrev:phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.
Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.
Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.
precis den uppfattningen har jag också och det är ju de sist nämda som bråkar om nedladding, mitt råd till dom sluta med "musik" och börja med aktiefonder eller nått istället
focus skrev:Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret" För min del skulle jag klara mig bättre utan det. Men vadå, det är väl klart att dom deltar i loudness-kriget, annars spelas det inte på radio tex.
subjektivisten skrev:philip skrev:ja men det vet du inte med säkerhet (om det inte är återutgivningar eller om du har tillgång till mastertejpen (eller master HD:n idag))
Har jämfört mot utgivningar som är flat.
Idag så är faktiskt inte musiken värd att betala för med tanke på ljudet.
beyond skrev:
Det är bara så kul att många av er har noll koll på mastering och tycker att djävulen själv har nåt med det att göra. Fast iofs, nivåhetsen har nog det, tihi.
Jo en grej till, dom flesta här har oehört dålig inblick i inspelning, mixning, studios osv....sitter mest och gissar och säger att studios har dåliga högtalare, sämre öron än er. Men det är lajbans när ni gissar.
johanrohm skrev: Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
Nej, det tror jag inte. "mastring" är för mig "förbereda ljudspår för massproduktion".focus skrev:Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret"
Jo, så är det tyvärrr. Visserligen ganska långsamma kompressorer som ger den där pumpande känslan.subjektivisten skrev:focus skrev:Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret" För min del skulle jag klara mig bättre utan det. Men vadå, det är väl klart att dom deltar i loudness-kriget, annars spelas det inte på radio tex.
Vad jag förstår så har radiostationer egna compressors så dom kan pressa sönder ljudet om dom vill.
Så det är tex verifiering av låtordningen som trådskaparen frågasätter?Almen skrev:Nej, det tror jag inte. "mastring" är för mig "förbereda ljudspår för massproduktion".focus skrev:Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret"
Kolla nivåer, lyssna igenom efter skräp, indexera, sätta pauser mellan låtar, verifiera låtordning, eventuellt applicera eq och ta bort vissa toppar, spara på korrekt format...
Vad mer, ni som vet?
MangeRock skrev:Britt-Gunnar skrev:phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.
precis den uppfattningen har jag också och det är ju de sist nämda som bråkar om nedladding, mitt råd till dom sluta med "musik" och börja med aktiefonder eller nått istället
De flesta stora målningar är ju ofta beställningsjobb av nån gammal kung...så var det med den konstnärliga integriteten..ha ha.
Fråga.focus skrev:Så det är tex verifiering av låtordningen som trådskaparen frågasätter?Almen skrev:Nej, det tror jag inte. "mastring" är för mig "förbereda ljudspår för massproduktion".focus skrev:Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret"
Kolla nivåer, lyssna igenom efter skräp, indexera, sätta pauser mellan låtar, verifiera låtordning, eventuellt applicera eq och ta bort vissa toppar, spara på korrekt format...
Vad mer, ni som vet?
philip skrev: något som är MYCKET vanligt är sk masterbusscompressor, då spänner man en (ex) SSL kompressor över main out som man mixar genom. Kombinera detta med NS10 eller annan skit och du har ett resultat som ingen mastringstekniker i världen kan få att låta bra. (jo ganska bra, men inte så bra som det kunde blivit)
Det tror inte jag heller. Det finn väl massa nya "audiofila inspelningar" som görs idag och självklart är dom mastrade, det tror jag iaf.Almen skrev:Jag ville bara påpeka att mastring inte är samma sak som att förstöra musik. Inte ens "re-mastring" är det, trots vad många verkar tro.
philip skrev:men som sagt, vi tar en träff om du har tid och lust nästa gång du är i göteborg så får jag visa att ALL mastring inte är av ondo, så bjuder vi med Merkurius så han får se "sina" BS60 igen
focus skrev:Det tror inte jag heller. Det finn väl massa nya "audiofila inspelningar" som görs idag och självklart är dom mastrade, det tror jag iaf.Almen skrev:Jag ville bara påpeka att mastring inte är samma sak som att förstöra musik. Inte ens "re-mastring" är det, trots vad många verkar tro.
philip skrev:ja visst, och det finns många skivor där man i mix och master har komprimerat / limiterat otroligt mycket utan att det låter illa, tex Radioheads in Rainbows.
Den skivan hade nog inte varit lika kul annars.
philip skrev:Personligen tycker jag att det mesta som kommer ut idag är för ljust mixat / mastrat.
Kaffekoppen skrev:Ja, altså, det är väl inte respektlöst. Trampade han möjligen någon på tårna?
xcisum skrev:Hmm.....
Hur kommer det sig att musik som mastras får samma prossecering?
1. Diskanten dras upp
2. Dynamiken limmiteras.
3. Djupbasen tas bort.
4. Distortionen ökar.
MangeRock skrev:Den får samma processing på grund av de flesta människors preferenser..jag kan inte tänka mig att de som arbetar med mastring vill jävlas med människor utan det är nog snarare så att de tycker att det låter bättre efter dylik mastringsprocess.
philip skrev:subjektivisten skrev:philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.
Om man har så dåliga saker att man inte kan sköta jobbet så bör man inte jobba. Skulle du godta att du åker till en bilverkstad där dom gör bara vissa fåtalsaker men dom skickar vidare den till ÄNNU ett steg, som kostar dig massa pengar, för dom inte har dom kan sitt jobb?
Det kan ju knappast vara försvarbart att inte köpa ett par riktigt bra monitorer för, 20K, och istället skicka varje projekt, vecka för vecka, år för år, till mastering för man inte skaffar ordentlig utrustning.
det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
![]()
Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?
xcisum skrev:Hmm.....
Hur kommer det sig att musik som mastras får samma prossecering?
1. Diskanten dras upp
2. Dynamiken limmiteras.
3. Djupbasen tas bort.
4. Distortionen ökar.
Svante skrev:Alltså, är inte det som behövs en standard för monitorlyssningen i ljudstudior. En certifiering.
Funnes det så skulle inte masteringen behövas. För det är väl knappast en naturlag att man har ett kompetentare öra om man jobbar i en mastringsstudio än i en inspelningsstudio?
Visst, det måste väl läggas till lite koder och sånt på skivorn, men det är väl knappast raketvetenskap.
Eller är det så att en certifiering skulle göra att studiorna blir så dyra att ingen har råt att sitta tillräckligt länge och fila ihop mixen till nåt bra?
johanu skrev:Svante skrev:Eller är det så att en certifiering skulle göra att studiorna blir så dyra att ingen har råt att sitta tillräckligt länge och fila ihop mixen till nåt bra?
Men är det inte fantastiskt att vem som helst kan med lite vilja spela in sina alster hemma utan att bli ruinerad. Ska vi tvinga in dessa i certifierade studios? Tror inte det.
//Johan
Svante skrev:johanu skrev:Svante skrev:Eller är det så att en certifiering skulle göra att studiorna blir så dyra att ingen har råt att sitta tillräckligt länge och fila ihop mixen till nåt bra?
Men är det inte fantastiskt att vem som helst kan med lite vilja spela in sina alster hemma utan att bli ruinerad. Ska vi tvinga in dessa i certifierade studios? Tror inte det.
//Johan
Ja, det var väl ungefär det jag skrev i sista meningen...?
philip skrev:Något som är MYCKET vanligt är sk masterbusscompressor, då spänner man en (ex) SSL kompressor över main out som man mixar genom. Kombinera detta med NS10 eller annan skit och du har ett resultat som ingen mastringstekniker i världen kan få att låta bra. (jo ganska bra, men inte så bra som det kunde blivit)
Det var verkligen generöst!philip skrev:men som sagt, vi tar en träff om du har tid och lust nästa gång du är i göteborg så får jag visa att ALL mastring inte är av ondo, så bjuder vi med Merkurius så han får se "sina" BS60 igen
Exakt! Sätt inte likhetstecken mellan mastring och hjärndöd komprimering.Lust skrev:Mastring är nödvändigt för att få till en enhetlig platta. Punkt!
Att så mycket musik komprimeras in absurdum är en separat fråga och ska inte behandlas genom att ifrågasätta mastringens vara eller icke vara.
(Och det är heller inget som bör slutföras i samband med inspelning/mixning i studion som vissa förespråkar).
soundbrigade skrev:Nu ville AB-killen göra lite reklam för en viss skiva, men lite spännande att kvällstidningarna INTE är ovetande om problemet.
Lust skrev:Mastring är nödvändigt för att få till en enhetlig platta. Punkt!
johanrohm skrev:Här är en intervju med Mastrare Bernie Grundman: http://www.gearwire.com/berniegrundman-006.html
Vad har han gjort med Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat: 20th Anniversary Edition?
Någon som vet![]()
JR
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster