Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:NOS borde ge antingen ett sjukt utgångsfilter eller vikningsdistortion. Verkar inge vidare nått av det
matereo skrev:Det skulle varit intressant att höra, varför eller varför inte Dac'ar utan översampling är bra/dåliga, vilka styrkor svagheter som finns.
FalloutBoy skrev:Här är en intressant diskussion i ämnet, speciellt inläggen från Dan Lavry (mannen bakom bl.a. Lavry DA10):
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/13252/0/
KarlXII skrev:Rydberg skrev:Man kan ju undra vad som är bättre fast det är sämre
Exakt!
Eller...vad är det som är sämre? Vet du hur en Paradisea funkar under huven?
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Man kan ju undra vad som är bättre fast det är sämre
Exakt!
Eller...vad är det som är sämre? Vet du hur en Paradisea funkar under huven?
Har den inte översampling får man lätt komplikationer. Länken ovan som Lavry skriver i tar upp ett par av dem
DrMabuse skrev:Hela vitsen med NOS är att det med enkla medel går att åstadkomma ett bra ljudande resultat. Lämpar sig därför för hemmabyggare.
AudioNote vill jag minnas filtrerar med transformatorer.
Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
matereo skrev:DrMabuse skrev:Hela vitsen med NOS är att det med enkla medel går att åstadkomma ett bra ljudande resultat. Lämpar sig därför för hemmabyggare.
AudioNote vill jag minnas filtrerar med transformatorer.
Ja det kan stämma, men det är ju konstigt att dom valt att gå en såpass underlig väg, om den ger nada fördelar.
KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Jag tänkte snarare på din uppenbara tumregel att NOS=skit.
Huruvida konstruktionen i fråga tagit hand om problemen tycks ju inte vara intressant.
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Huruvida konstruktionen i fråga tagit hand om problemen tycks ju inte vara intressant.
Snacka om hur den tagits hand om det istället för att komma dragandes att man använder sig av tumregler då, jag är idel öra.
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Snacka om hur den tagits hand om det istället för att komma dragandes att man använder sig av tumregler då, jag är idel öra.
Rydberg skrev:Vad i mina invändningar med NOS är det som du inte förstår? Och vad är det som säger att den DAC som du gillar inte dras med samma problem? (som du ju insinuerar)
Rydberg skrev:Den uppfattning jag har bygger på fysikaliska faktum. Ett filter som ska filtrera brant precis över 20kHz kommer att ha ordentligt många poler och därmed vara extremt komplicerat. Fasmässigt ser sådan filter inte speciellt vackra ut.
Skiter man i att filtrera kommer man få aliasingprodukter inskickat i följande apperatur och det kommer det inget gott ur.
Hur man skulle kunna kringå dessa båda effekter på en smart sätt vet jag inte och därmed ställer jag mig oerhört tveksam till en NOS-dacs förtjänster. Sen att du gillar soundet är väl helt i sin ordning.
KarlXII skrev:Jag insinuerar ingenting. Jag säger däremot att den låter bra.
Det kan jag säga eftersom jag hört den, och även jämfört den både öppet och blint med ovanstående apparater.
lennartj skrev:Om jag inte fattat fel förordar AudioNote att man ska använda deras komponenter i hela signalkedjan och deras förstärkare är avsiktligt bandbreddsbegränsade och störs inte av att matas med högfrekvent junk över 20kHz.
Alltså kan de göra en NOS-DAC med enkelt filter och dra nytta av fördelarna utan att drabbas av nackdelarna, men ve den som ansluter en sådan DAC till bredbandigt förstärkeri!
Rydberg skrev:Ur min synpunkt behöver vi inte enas om någonting. Jag skriver bara varför jag är väldigt tveksam. Jag kan inte heller se att du över huvud taget har argument i någon riktning som skulle peka på att jag har fel.
Det vore ju klädsamt med argument istället för anklagelser om tumregler etc
FalloutBoy skrev:KarlXII skrev:Jag insinuerar ingenting. Jag säger däremot att den låter bra.
Det kan jag säga eftersom jag hört den, och även jämfört den både öppet och blint med ovanstående apparater.
Paradisea är väl en rör-baserad DAC, vilket kan borde underlätta detektering i blindtest.
KarlXII skrev:Nej, det kan ju eventuellt bero på att jag inte argumenterar.
KarlXII skrev:Jag avfärdar helt enkelt dina förklaringar, med anledning av att de är för grova.
Det har jag väl inte påstått hellerKarlXII skrev:Jag medger att du korrekt pekar på risker med tekniken - vilka säkert är i effekt på vissa apparater - men knappast på samtliga förekommande.
Tore skrev:matereo skrev:Jamen i länken jag hänvisade till här innan såtycker jag att argumentationen för och emot är rätt god på bägge hållen...
Berätta gärna vad det är du uppfattar som goda argument för NOS. (Har inte läst länken du hänvisar till.)
Nu är jag dålig på rör tekniken. Men möjligen kanske ett rör i sig begränsar så mycket att det kan fungera som ett snällare brickwall filter?
rylandes skrev:Sen kom då i rask takt en bit, MASH, bitstream o andra typer av oversampling för att lösa problemen med brickwall filter mm.
KarlXII skrev:Bra jobbat, Matereo.
Själv tyar jag inte plöja fakta för tillfället.
Men ovanstående kanske det finns något i?
Jitter är sannolikt mer störande än man kan tro.
Paradisean lät faktiskt betydligt bättre när man körde usb direkt från datorn via ASIO - vilket ska ge väldigt lågt jitter - än när man matade den digitalt via RCA. Samma sak med DAX - den lyfte när den blev matad med ASL jämfört med vanlig koax.
Almen skrev:Men alltså, allt det här har väl tragglats till leda? Är det inte exakt samma sak som avhandlas i den här gamla tråden?
Liksom rör, men det är väl inget argument för eventuell teknisk överlägsenhet? Fortfarande är det ingen annan argumentation än att "jag tycker det låter bättre", och det kan man naturligtvis inte säga något om.matereo skrev:Det intressanta är ju att all diskussion till trots så har NOS bara blivit än mer utbrett och en hel del topp DAC'ar använder principen.
'nuff said....I really cannot agree with several points expressed above.
---
...some of the technical points seem not to be completely correct from the technical point of view...
KarlXII skrev:Almen skrev:Men alltså, allt det här har väl tragglats till leda? Är det inte exakt samma sak som avhandlas i den här gamla tråden?
Uj. Du vill alltså inte ha några nya trådar?
Då blir det nog inte mycket skrivet här öht mer är jag rädd för.
Nja, det var väl mer att jag inte förstod varför du citerade någon som inte höll med Ryohei (och dig).matereo skrev:...tyckte att TNT's sammanfattning var bra, och att jag gott kunde lägga till ders kommentar likaväl. Vad jag inte begriper Almen är hur något kan vara nuff said i och med att ett så grundligt resonemang som Ryohei lägger ut bemöts med ett par rader där man säger sig vara tveksam(alltså inte ens säker) utan att gå in i detalj.
matereo skrev:The basic delay block at 44.1KHz is anyway 0.022usec, but delays are cumulated so that the total delay gets often over 2msec, which is the delay detection threshold for the human being. So, he says, the delay can be detected and causes big damage to sound. The best known consequence of this fact, he says, is the typical frequency response of a CD player to a pulse, which results indeed far from the ideal one.
Almen skrev:matereo skrev:.Nja, det var väl mer att jag inte förstod varför du citerade någon som inte höll med Ryohei (och dig).
KarlXII skrev:Kaffekoppen skrev:Vad är förändrat?![]()
Vad menar du?
KarlXII skrev:Sluta titta, och lyssna en gång.
Då förstår du att det är något på G.
Lavry skrev:1. The DA anti imaging filter required for elimination of aliased images for say a 44.1KHz CD format is very demanding!
Say you want to achieve only 60dB rejection at 20KHz, and you want to have a 3dB bandwidth at 20KHz (-3dB attenuation at 20KHz). A circuit designer can recognize that you need tons of filter poles, which would lead to about dozens of op amp stages all with precision parts (a lot of 1% caps and resistors and possible hand tweaking ...).
2. Say you have done such a crazy filter (and 60dB is a pretty poor filter to start with), then you have an additional attenuation of about -.7dB due to the sineX/X effect (see my paper at bottom of page 3).
I am not an advocate of huge upsampling ratios, but clearly, some upsampling is in order. As soon as you go X2, much of the filter requirement is gone (roughly 12 times easier job, because the transition range went from about 2KHz to 24KHz). Also, most of the sinX/X problem is gone, or is at least "easily correctable".
Anyone that uses a non over sampling DA, and thinks it sounds good are saying 2 things:
1. They like the upper band to be attenuated significantly, and they like the associated phase shift that comes with it (all the way down to 10KHz...)
2. They can stomach aliasing, especially into the higher frequencies.
I do not intend to argue likes or dislikes. But if the intent od a DA is anywhere near converting digital to analog with minimum of distortions, the upsampling DA is inherently a better way to go. And let us no forget that aliasing distortions are not harmonic, thus very non musical.
Det vore ju inte första gången i världshistorien, i och för sig.matereo skrev:...alla hifimagasin som stormtrivts med hans DACar fallna som furor för inget annat än ormolja?
Almen skrev:Det vore ju inte första gången i världshistorien, i och för sig.matereo skrev:...alla hifimagasin som stormtrivts med hans DACar fallna som furor för inget annat än ormolja?Men det är det jag menar, de kanske tycker att de är bra för att de låter annorlunda?
Finns ju bara ett sätt att kontrollera: A/D-D/A-uppkoppling och F/E-lyssning. Vore faktiskt väldigt intressant, tycker jag.
Almen skrev:Det vore ju inte första gången i världshistorien, i och för sig.matereo skrev:...alla hifimagasin som stormtrivts med hans DACar fallna som furor för inget annat än ormolja?Men det är det jag menar, de kanske tycker att de är bra för att de låter annorlunda?
Finns ju bara ett sätt att kontrollera: A/D-D/A-uppkoppling och F/E-lyssning. Vore faktiskt väldigt intressant, tycker jag.
lennartj skrev:Jamen, en korrekt konstruerad förstärkare ska ju inte dista bara för att den får signaler ovanför det hörbara området!
Beroende på filosofi löser man problemet antingen på det lätta/billiga sättet med ett filter på ingången så att signaler ovanför hörbarhetsgränsen inte kommer in och kan göra förstärkaren olinjär eller tar den svåra/dyra lösningen att konstruera en förstärkare som inte drabbas av intermodulationsdistorsion över promillenivå för någon mix av insgnaler upp till åtminstone en halv MHz på vilken nivå som helst under klippgränsen.
matereo skrev:Hur kan det komma sig att DAC5 för många testare är den bästa DACen de vet? Den är ju en förfinad (hemmapular) nosdac.
Almen skrev:Finns ju bara ett sätt att kontrollera: A/D-D/A-uppkoppling och F/E-lyssning. Vore faktiskt väldigt intressant, tycker jag.
Jax skrev:matereo skrev:Hur kan det komma sig att DAC5 för många testare är den bästa DACen de vet? Den är ju en förfinad (hemmapular) nosdac.
Svaret på den frågan är obekväm för vissa med stark tro.
Har man ett öppet sinne så blindtestar man detta.
Moment-23 skrev:Problemet med att korrekt utföra blindtester har behandlats tidigare här på forumet. Svårigheterna innebär i praktiken att en vanlig hifientusiast inte ska göra sig något besvär med att försöka blindtesta. I alla fall inte om han/hon gör några som helst anspråk på validiteten i sina tester.
Jax skrev:Moment-23 skrev:Problemet med att korrekt utföra blindtester har behandlats tidigare här på forumet. Svårigheterna innebär i praktiken att en vanlig hifientusiast inte ska göra sig något besvär med att försöka blindtesta. I alla fall inte om han/hon gör några som helst anspråk på validiteten i sina tester.
Exakt. Rent tekniskt kan man peka ut en NOS_DAC som en sämre lösning utan att ens lyssna på dem. Ändå kan man föredra ljudet från en NOS men det blir då på rent subjektiv grund och man kan knappast hävda att NOS är en tekniskt bättre lösning.
Moment-23 skrev:Hmm, du menar alltså att att en tekniskt bättre lösning alltid låter objektivt bättre? Är det inte att förenkla det hela lite? "Tekniskt bättre" är för övrigt en väldigt bred benämning. Det finns många exempel på produkter som är tekniskt briljanta men helt onödigt överkonstruerade.
Moment-23 skrev:Som ingenjör (maskinteknik) anser jag att en enklare lösning kan vara tekniskt bättre än en mer komplicerad. En NOS dac kan väl anses vara en enklare lösning än en traditionell dac?
När du skriver att man kan föredra en NOS dac rent subjektivt så måste jag fråga dig hur du menar då, alltså du menar via lyssningsintryck, ej blindtestat enligt gängse regelverk och med tillräckligt statisktiskt underlag?
Mao, det kan aldrig vara fråga om att någon gillar NOS dac:en genom korrekt utfört blindtest och med tillräckligt statistiskt underlag?
Moment-23 skrev:En NOS dac utan filter är väl ändå enklare en en översamplad med filter?
Moment-23 skrev:Hmm, du menar alltså att att en tekniskt bättre lösning alltid låter objektivt bättre
Magnuz skrev:Moment-23 skrev:Hmm, du menar alltså att att en tekniskt bättre lösning alltid låter objektivt bättre
Alltså, det går inte att säga att något "låter objektivt bättre" eftersom "att låta bra" är ett subjektivt värdeomdöme.
Jag tror att rätt många inte vet vad du pratar om nu.Jax skrev:Vikningsprodukter hittar du långt ner i frekvens.
Jax skrev:
Vikningsprodukter hittar du långt ner i frekvens.
rylandes skrev:Lennartj:
Vikningsprodukter är på A/D sidan.
Det filter som finns på DA sidan är reconstruction filter (utjämningsfilter) och anti Image filter. Samma filter olika namn.
Alltså det skall snygga till signalen och ta bort speglingsprodukter (halveringar) av 44 o 22 kHz.
Vilket annars resulterar i oönskade produkter i det hörbara området.
Sten R
Moment-23 skrev:Fast det var ju just det frågan gällde, alltså om du har en NOS dac utan filter, kan du höra de oönskade produkterna om du inte hör över 15khz?
lennartj skrev:Jamen, en korrekt konstruerad förstärkare ska ju inte dista bara för att den får signaler ovanför det hörbara området!.
Piotr skrev:Anledningen till att man måste sampla MINST två gånger per cykel för en sinus är följande: Tänk att man samplar precis två gånger per cykel.. beroende på hur man timar sinus mot samplingen så kan varje sample hamna tex. på full amplitud men också då värdet på sinusen är noll.. eller allt därimellan. Man kan alltså inte med tillförlitlighet sampla en ton två ggr. per cykel.
/Peter
lennartj skrev:Låt oss vara konkreta, kan det bli vikningsprodukter under 22 kHz från en Red Book CD?
Svante skrev:lennartj skrev:Låt oss vara konkreta, kan det bli vikningsprodukter under 22 kHz från en Red Book CD?
Nja, nej inte vid uppspelningen. Däremot kan två högfrekventa vikningsprodukter via olinjäriteter i förstärkaren skapa frekvenser under 20 kHz.
Moment-23 skrev:Svante skrev:lennartj skrev:Låt oss vara konkreta, kan det bli vikningsprodukter under 22 kHz från en Red Book CD?
Nja, nej inte vid uppspelningen. Däremot kan två högfrekventa vikningsprodukter via olinjäriteter i förstärkaren skapa frekvenser under 20 kHz.
Hur mycket under 20khz?
Om man bara hör upp till 15khz så är man mao home safe? Det ska väl till en väldigt dålig stärkare för att vikningsprodukterna pga av stärkarens olinjäritet ska hamna under 15khz?
Alltså kan man då lugnt använda en NOS dac utan rekonstruktionsfilter utan att det låter dåligt av just den anledningen?
Svante skrev:Det finns ingen undre gräns.
Ta ett extremfall:
Sampla 22049 Hz med 44100 Hz. Då bildas det en vikningsprodukt vid 22051 Hz. Det ger i sin tur en amplitudmodulation (svävning) med 2 Hz. Säga att förstärkaren överstyrs vid maxamplitud, då kommer det att bildas en skillnadston på 2 Hz.
Från detta till det verkliga fallet är det bara en fråga om grader.
Det enda man kan konstatera säkert är väl att det är onödigt att släppa ut frekvenser över fs/2. Det bör filtreras bort och man kan välja att göra det i DACen i digitala världen (och använda översampling), i DACen med ett analogt filter (=jobbigt, det blir ett sämre filter), i förstärkaren (då blir det säkerligen inte mer än en 1:a ordningens länk på ingången) eller i örat.
Ju senare man lägger filtret, desto fler komponenter måste hantera högfrekventa vikningsprodukter och desto större blir risken för IM-dist.
Att sedan översampling ger andra, viktigare fördelar talar ännu mer för att man ska använda det.
rylandes skrev:Det kan ju vara bra att läsa vad en av förespråkarna för NOSDAC säger om saken och vilka begränsningar o problem han tycker det finns.
www.pedjarogic.com/non_os/index.html
Sten R
A few things about the non oversampling approach
These four are the good ones.
<snip>
4. Analog output shows perfect square waves, i.e. perfect transient response.
Next three are not so good.
1. Analog output shows horrible sinewaves over 5-6kHz, those over 10kHz are amplitude modulated.
<snip>
petersteindl skrev:Sen är det så att Ingvar Ö har skrivit i ärendet om jag inte missminner mig som även det är bra.
Svante skrev:petersteindl skrev:Sen är det så att Ingvar Ö har skrivit i ärendet om jag inte missminner mig som även det är bra.
Ja, han skrev en jättebra artikel i MoLT som hette "sincens hemlighet" eller nåt sånt.
Användare som besöker denna kategori: eljulio, Erahjar, RogerGustavsson och 21 gäster