tråd. Här finns bara en fråga att svara på!
Men, den som vill utlägga sig utöver det får förstås gärna göra det.
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Intressant frågeställning. På ett sätt vill man ju inte medge att man indetifierar sig med musiken man lyssnar på, eller att en del av ens identitet utgörs av den, för på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv. Å andra sidan, vad tusan består ens identitet av? Och på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv ännu mer om man medger att själva anläggningen är det som man identifierar sig med.
Frågan är också vad man avser med att "identifiera sig med". Innebär det en avspegling av sin självbild i något yttre objekt, eller är det en del av ens identitet?
Röstade ändå på alternativ 3.
Tärnström
johanu skrev:
Både prylarna och musiken blir en del av min identitet. Men om de går förlorade skulle jag ju inte helt plötsligt ändra identitet.
Snarare är mitt konsumtionsmönster en del av mig. Spelar inte så stor roll inom vilket område jag konsumerar, mönstret är det samma.
meanmachine skrev:underlig tråd. Förstår inte syftet och eller målet med det så jag svarade sista alternativet
C4rlsson skrev:Musik är fantastiskt då man kan förstå hur folk tänkte flera hundra år tillbaka och man ökar sin förståelse för andra människor väldigt mycket. Detta betyder att även jag kan identifiera mig själv med musiken. Apparaterna vill jag helst slippa tack.
profbd skrev:vad vore jag utan mina 208:or?
Morgan skrev:...
Jag presenterar mig hellre som Humanist, naturalist, värde-nihilist (med avseende på moraliska värdeomdömens ontologiska grund alltså), tillsvidare-ateist (dvs "hård agnosticism - en 6+ på gränsen till 7:a på Dawkins skala) och så vidare, än jag presenterar mig som "ljudbög" eller "hifi-intresserad" eller "musikalisk allätare".
meanmachine skrev:C4rlsson skrev:Musik är fantastiskt då man kan förstå hur folk tänkte flera hundra år tillbaka och man ökar sin förståelse för andra människor väldigt mycket. Detta betyder att även jag kan identifiera mig själv med musiken. Apparaterna vill jag helst slippa tack.
Antar att du valde identifierar med musiken?
Jag finner frågeställningen fortfarande mycket underlig. Om man är tonåring och har sin identitet fattar jag eftersom det brukar vara så att de är tätt förknippde med sin musik. Men i Äldre år? Tja metallheads fortsätter ju iofs ofta med svarta kläder och stripigt hår.![]()
Tja jag tror att många av de som passerat 30-sträcket vuxit ur detta och liksom är sin egen person helt oberoende av identitetsefterapande.Men jag har säkert helt fel. (som vanligt)
C4rlsson skrev:Det beror förståss på hur man identifierar sig med musiken. Folk som klär ut sig till clowner och lyssnar på punkmusik identifierar sig inte med musiken utan är bara i behov av att känna tillhörighet i en grupp. Musiken blir ganska oviktig ur detta perspektiv.
Bill50x skrev:C4rlsson skrev:Det beror förståss på hur man identifierar sig med musiken. Folk som klär ut sig till clowner och lyssnar på punkmusik identifierar sig inte med musiken utan är bara i behov av att känna tillhörighet i en grupp. Musiken blir ganska oviktig ur detta perspektiv.
Nä, håller inte med. Musiken är inte alls oviktig. Den ingår som en viktig del i ett helt paket med värderingar och livsstil. Ett paket man oftast får ge upp när det är dags att bilda familj med barn å så. Men ändå så ligger punken en varmt om hjärtat, i alla fall är det så för de punkare jag känner.
/ B
phloam skrev:Håller med Bill, visst är det så att viss musik och deras klädstilar osv slår an nånting djupt inom en.
perstromgren skrev:phloam skrev:Håller med Bill, visst är det så att viss musik och deras klädstilar osv slår an nånting djupt inom en.
Då har jag nog missat något, tyvärr. Har du förslag på vilken klädstil som hör ihop med Puccini, Steely Dan, Pat Methany, Bartok, EST och Beatles? Och hur f-n kombineras de i en person, undertecknad?![]()
Kort sagt: jag tror inte på att en klädstil hör ihop med en genre tillräckligt mycket för att spilla över på lyssnaren, annat än för extrema fans i tonåren.
Vadårå.... Yellow Submarine...är väl ingen flummig låt? Psykadelia hit och psykadelia hitphloam skrev:Beatles = 60talskostym eller valfri psykedelisk outfit
Magnuz skrev:perstromgren skrev:Har du förslag på vilken klädstil som hör ihop med Puccini, Steely Dan, Pat Methany, Bartok, EST och Beatles? Och hur f-n kombineras de i en person, undertecknad?![]()
Mörk polotröja, kavaj och jeans eller manchesterbyxor.
Kaffekoppen skrev:Vadårå.... Yellow Submarine...är väl ingen flummig låt? Psykadelia hit och psykadelia hitphloam skrev:Beatles = 60talskostym eller valfri psykedelisk outfit
Ingoehman skrev:Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är inte en del av vem jag är.
Norstedts Svenska Ordbok skrev:identifier/a verb -ade -at
· urskilja och entydigt bestämma såsom viss, väl specificerad företeelse
[<> Ex] det var svårt att identifiera huset i mörkret; bacillen identifierades 1882
särsk. med avs. på person fastställa identiteten av
[<> Ex] polisen har nu identifierat den mördade
äv. tillskriva samma identitet (som)
[<> Ex] man kan inte identifiera författaren med bokens huvudperson
refl. äv. känna sig som samma person (som)
[<> Ex] många barn identifierar sig med Pippi Långstrump
Vee-Eight skrev:Jag identifierar mig med musiken, men min hifianläggning är en spegel
av mig, inte tvärtom.
phloam skrev:JTarnstrom skrev:Intressant frågeställning. På ett sätt vill man ju inte medge att man indetifierar sig med musiken man lyssnar på, eller att en del av ens identitet utgörs av den, för på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv. Å andra sidan, vad tusan består ens identitet av? Och på något underligt sätt känns det som om man reducerar sig själv ännu mer om man medger att själva anläggningen är det som man identifierar sig med.
Frågan är också vad man avser med att "identifiera sig med". Innebär det en avspegling av sin självbild i något yttre objekt, eller är det en del av ens identitet?
Röstade ändå på alternativ 3.
Tärnström
Tycker musiken man lyssnar på formar ens identitet, i ganska hög grad. Det är ju i grund och botten andra människor som förmedlar ett budskap, så det går att jämföra med hur släktingar och vänner påverkar och formar ens identitet. Dessa budskap kan vara ett stöd, en inspiration, en förebild.
Jag själv skulle gärna medge att jag formats av viss musik, att jag identifierar mig med den. Kan peka på den och säga; detta är som jag är!
meanmachine skrev:underlig tråd. Förstår inte syftet och eller målet med det så jag svarade sista alternativet
jannemannen skrev:Varför finns inte alternativet : Jag tycker att det är en idiotiskt fråga ?
Mvh/Janne
phloam skrev:Samtidigt som jag väljer musik efter vem jag är, så påverkas jag också av musiken jag valt (eller musik man bara utsätts för).
Musik är nog också en viktig bekräftelse. Av vem man är, vart man vill komma osv.
petersteindl skrev:Jag förstår inte frågan blev mitt svar.
Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är trots detta en del av vem jag är.
phloam skrev:Men även apparaterna är ett "statement" genom deras design osv. De talar sitt speciella språk.
Visa mig din anläggning och din skivsamling så skall jag säga dig vem du är
optonica skrev:Alternativ 3 blir svaret vilket är det enda vettiga som känns rätt för mig.
Kan omöjligt identifiera mig med den breda musiksmak som jag har, isåfall hade jag ansett mig som multipel personlighet. Stereon är köpt för att öka musikupplevelsen. Musik och stereon fungerar som en del till ett bättre välbefinnande, precis som en god whiskey också kan göra (gärna tillsammans).
Det här sättet att skriva på är ju inte så snälltIngOehman skrev:Subjektivisten: Du förstod nog snarare frågan prexis som den var menad. Märkvärdigt många har försökt missförstå den, men ändå varit noga med att i sitt svar få in att musiken (och/eller anläggningen) är en viktig del av dem!![]()
(Alltså just det jag frågade om.)
Mycket märkligt. Hade det inte varit lättare att bara svara på frågan då?
optonica skrev:Människan är en njutningsvarelse som ständigt försöker och tillfredställa de olika sinnen man har. Hörseln är det viktigaste sinnet.
Skillnaden mellan en bra och dålig anläggning är som en medioker whiskey eller en skotsk maltwhiskey.
Harryup skrev:Eftersom jag inte tillbringar 24 timmar om dygnet framför anläggningen så tycker jag det vore kris om jag identifierades med en av mina hobbies.
Musik är trevlig men inte allt.
Hifi är bara apparater.
Får jag välja på en vecka framför anläggningen med valfri musik eller en vecka fiske så skulle jag välja fisket alla gånger. Får jag välja på att ha ett abbonemang på konserthuset eller ett på Råsunda väljer jag Råsunda.
Men jag lyssnar säkert 2 timmar varje dag på musik ändå.
mvh/Harry
IngOehman skrev:Hu var ju inte frågan om någon identifierar sig BARA med musiken eller apparaterna. Frågan var vad man identifierar sig mest med, musiken eller apparaterna.
Det kan betyda att musiken är 0,001 promiller av ens personlighet och apparaterna är 0,007 promille, vilket ger svaret apparaterna. Eller kanske att musiken är 2 procent och apparaterna 0,0001 promille, och då röstar man förstås musiken, även om fisket är 15%.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Eftersom jag inte tillbringar 24 timmar om dygnet framför anläggningen så tycker jag det vore kris om jag identifierades med en av mina hobbies.
Musik är trevlig men inte allt.
Hifi är bara apparater.
Får jag välja på en vecka framför anläggningen med valfri musik eller en vecka fiske så skulle jag välja fisket alla gånger. Får jag välja på att ha ett abbonemang på konserthuset eller ett på Råsunda väljer jag Råsunda.
Men jag lyssnar säkert 2 timmar varje dag på musik ändå.
mvh/Harry
Hu var ju inte frågan om någon identifierar sig BARA med musiken eller apparaterna. Frågan var vad man identifierar sig mest med, musiken eller apparaterna.
Det kan betyda att musiken är 0,001 promiller av ens personlighet och apparaterna är 0,007 promille, vilket ger svaret apparaterna. Eller kanske att musiken är 2 procent och apparaterna 0,0001 promille, och då röstar man förstås musiken, även om fisket är 15%.
Vh, iö
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Hu var ju inte frågan om någon identifierar sig BARA med musiken eller apparaterna. Frågan var vad man identifierar sig mest med, musiken eller apparaterna.
Det är kanske fler än jag som läst resten av texten också, som lyder "den är en signifikant del av vem jag är". För att något ska räknas som signifikant som förhållande av något annat, bör det nog upp i tiotals procent, eller så, även om nog detta förhållande svårligen kan uttryckas i procent.
I all ödmjukhet.
phloam skrev:Jag har svårt att förstå hur de som röstar på alt 3 tänker.
mapem skrev:phloam skrev:Jag har svårt att förstå hur de som röstar på alt 3 tänker.
Det vore väl sorgligt om en person bestäms helt av vilken musik man lyssnar på eller ännu värre vilken stereoanläggning han/hon har. Farbror Barbro uppenbarar sig inför mitt inre.![]()
mapem skrev:För egen del är jag, som säkert alla andra här, mycket intresserad av både musik och HiFi, och det är otvivelaktigt en del av mig, men det är ingenting som på något signifikant sätt konstituerar mig som människa.
Min musiksmak spänner sig över hela fältet från klassiskt via jazz och rock till att till och med stå ut med melodifestivaler - vad säger detta om min personlighet? Ingenting alls!
mapem skrev:Och min anläggning är en blandning av allt möjligt, den följer ingen speciell princip utom möjligen låprisvälljud. Jag har haft golvhögtalare och carlsson och stativare och apparater av flera märken. Säger inte mycket det heller.
n3mmr skrev:I så fall kan jag ju svara: Musiken. Apparater ska inte ens höras!
IngOehman skrev:
Fast frågan var alltså inte hur mycket någonting säger om dig som person - bara om "din musik" är en större del av dig än "din anläggning". Ingen speciellt svår fråga.
Och för den vars musik och/eller apparater inte betyder någonting överhuvudtaget fanns även alternativ tre.
Vh, iö
phloam skrev:Eller - om du hade två, tre anläggningar, alla lika ohörbara men med olika utseende, skulle du överlåta valet åt nån annan?
mapem skrev:IngOehman skrev:
Fast frågan var alltså inte hur mycket någonting säger om dig som person - bara om "din musik" är en större del av dig än "din anläggning". Ingen speciellt svår fråga.
Och för den vars musik och/eller apparater inte betyder någonting överhuvudtaget fanns även alternativ tre.
Vh, iö
Musik är viktigare än apparater. Musik är en viktig del av mitt liv men inte dominerande. Om alt 3 innebär att varken musik eller apparater betyder något är det också fel, för det gör det, då återstår alternativ 4, eftersom jag tydligen inte förstod frågan
phloam skrev:Om vi bortser från musiken (som är viktigast för mig med):
Hade du kunnat gå in i valfri hifi-butik, gett dem en stor bunt pengar och sen sagt: "Ge mig en anläggning, vilken som helst, bara den inte hörs!" (i.e. transp)
Eller - om du hade två, tre anläggningar, alla lika ohörbara men med olika utseende, skulle du överlåta valet åt nån annan?
Jag skulle svara "aldrig i livet" på den frågan eftersom jag vill ha nåt som stämmer med mig. Så i förlängningen har jag svårt att se att anläggningen _inte_ skulle spegla vem man är, om än bara lite.
mapem skrev:Det som konstituerar mig finns inom hela spektrat kärlek - jobb - litteratur - musik - resor - segling - konst - politik - familj.
Så hur skulle jag kunna rösta något annat än 3?
subjektivisten skrev:Fan va skönt det vore om man kunde göra så. För mig, som anser musiken är det som är viktigt, så är apparaterna bara medel för komma till musiken och rätt ointressanta. Visst, dom kan se fula eller fina ut men jag väljer hellre söt tjej som har något i huvudet än en vrålsnygg tjej som är korkad.
IngOehman skrev:mapem skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Musik är viktigare än apparater. Musik är en viktig del av mitt liv men inte dominerande. Om alt 3 innebär att varken musik eller apparater betyder något är det också fel, för det gör det, då återstår alternativ 4, eftersom jag tydligen inte förstod frågan
Ja, det är nog det rätta svaret. Men om du hade låtit bli att försöka missförstå så skulle du, givet vad du berättat, ha röstar på 2.
Ångrar att jag tog med allternativ 4 alls.
Vh, iö
Morgan skrev:Min naturalistiska livssyn och de positioner jag intar i diverse filosofiska spörsmål, liksom min människosyn, mitt yrke och mina relationer till mina medmänniskor betyder alla oerhört mycket mer för hur jag ser på mig själv, än min skivsamling eller min musikanläggning eller min mobiltelefon eller min cykel eller mitt armbandsur, spis eller kaffebryggare (med anledning av diverse prylfixerade trådar).
Jag presenterar mig hellre som Humanist, naturalist, värde-nihilist (med avseende på moraliska värdeomdömens ontologiska grund alltså), tillsvidare-ateist (dvs "hård agnosticism - en 6+ på gränsen till 7:a på Dawkins skala) och så vidare, än jag presenterar mig som "ljudbög" eller "hifi-intresserad" eller "musikalisk allätare".
subjektivisten skrev:Nej, men jag väljer MYCKET hellre något som presterar bra istället fär ser bra ut. Men visst, kan den se bra ut också så är det en fördel. Dock så verkar många audiofiler mest vara intresserad av design.
subjektivisten skrev:Hur många har inte sagt att "spelar ingen roll hur bra pi60 är, kommer aldrig köpa den"? Finns hur mycket trådar som helst på forum där man märker att utseendet är väldigt viktigt på prylarna och att vissa prylar gallras ut endast på grund av sitt utseende.
subjektivisten skrev:Hur många har inte sagt att "spelar ingen roll hur bra pi60 är, kommer aldrig köpa den"? Finns hur mycket trådar som helst på forum där man märker att utseendet är väldigt viktigt på prylarna och att vissa prylar gallras ut endast på grund av sitt utseende.
berma skrev:Men hur kommer apparaterna in då, som ett elektromekaniskt problem som är
intressant att lösa, ja varför inte, det kan väl vara ok, även om man inte
gillar musik.
Få se nu då, vilket är viktigast för min "identitet och person"
Ja musiken är ju viktig men jag avnjuter den helst "levande" eller
försöker utöva den själv, att spela den via apparater är ju mindre kul,
eller ... det kanske är något helt annat?
matson skrev:Vad är det för konstigt med det?
Bill50x skrev:Inte så märkligt, hur många gallrar inte bort en bil beroende på utseende? Eller kläder?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Inte så märkligt, hur många gallrar inte bort en bil beroende på utseende? Eller kläder?
Det haltar lite. Det är osm att köpa en bil som är snygg men skakar och går inte snabbare än 50 km/h. Eller köpa kläder som är snygga men som passar uruselt.
subjektivisten skrev:matson skrev:Vad är det för konstigt med det?
Ja, jag tycker det. Då behöver man ju inte ens fråga på ett forum om man endast är ute efter designen. Köp det som ser snyggt ut och låt det låta.
Bill50x skrev:Nä, varför det? Världen är inte svart/vit. Varför ska en snygg bil bete sig som du beskriver? Skillnaden kan lika gärna vara att a) tar sig runt en tävlingsbana på 2 minuter - 2 sittplatser inget bagageutrymme och b) 2 minuter 20 sekunder (plats för fem personer och bagageutrymme).
/ B
petersteindl skrev:IngOehman skrev:mapem skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Ja, det är nog det rätta svaret. Men om du hade låtit bli att försöka missförstå så skulle du, givet vad du berättat, ha röstar på 2.
Ångrar att jag tog med allternativ 4 alls.
Vh, iö
Ingvar, det är vad jag kan se ingen som försöker missförstå din frågeställning, i alla fall inte jag. Det är snarast så att jag lägger ned tid och möda just på att försöka förstå den djupa innebörden av din frågeställning.
Med ditt facit om vad du egentligen menar så är det enklare att fylla i dina frågor. Dock är det så att just tolkning av ord d v s hur vi personligen uppfattar ords betydelse verkar vara en betydligt mera dominant del av vår identifikationsprocess. Jag har helt enkelt en annan uppfattning om vad som menas med "att identifiera sig med" eller vad ”identifikation” innebär. Förutom detta så använder du ordet ”signifikant”. ”Signifikant” betyder för mig något som är betydelsefullt, väsentligt, som har en stor del, och i det här fallet så skulle det utgöra en signifikant del om vem jag är, ja så pass signifikant att en identifikation är möjlig.
Du ville, vad jag nu förstår, veta musikens signifikans i jämförelse med stereoapparaterna eftersom du nu tydliggjort att det enbart är musik kontra apparater du är ute efter och inget annat.
petersteindl skrev:Om du vill veta om stereoapparater antingen är mer eller mindre betydelsefulla än musiken i relation till varandra så är det väl bara att ställa en sådan fråga rakt upp och ner.
petersteindl skrev:Nu har det ju visat sig att vi har en annan värdering av ord och dessutom en annan värdering av våra liv d v s vad vi gör med våra liv d v s hur vi prioriterar att spendera tiden innan vi dör. (En del har ju evigt liv och då är tiden mindre betydelsefull, men det är en parentes i frågan.)
Det är också så att forumskribenternas skilda värdering av själva ordens betydelse för mig är intressant att iaktta.
Identifikation är för mig först och främst en andlig process d v s en själ som jämförs med en ande eller en ande som jämförs med en annan ande.
petersteindl skrev:Jag skriver detta just nu eftersom du har uttryckt ett intresse av ande. Jag har definitivt inte glömt frågeställningen i den andra tråden. Återkommer så småningom med svar där också, som sagt, tiden är för mig inte så betydelsefull. Just nu prioriterar jag att göra andra saker.
MvH
PS
IngOehman skrev:Frågan är helt enkelt om den musik du äger (och älskar?) har en plats i din själ, om om hifi-apparterna du äger (och älskar) har det? Om så - vilket har störst plats?
Jag har ingen aning om vilken andra tråd du talar om, eller vad det är för frågeställning du nämner, men ja anar att det handlar om ande kontra själ?
Vh, iö
meanmachine skrev:Spännande tråd där utfalletär 20% på de som inte förstår frågan.Kanske är det så att var 5:e läsare är dum.
Morello skrev:Morgan skrev:Min naturalistiska livssyn och de positioner jag intar i diverse filosofiska spörsmål, liksom min människosyn, mitt yrke och mina relationer till mina medmänniskor betyder alla oerhört mycket mer för hur jag ser på mig själv, än min skivsamling eller min musikanläggning eller min mobiltelefon eller min cykel eller mitt armbandsur, spis eller kaffebryggare (med anledning av diverse prylfixerade trådar).
Morgan, det är alltid ett sant nöje att läsa dina inlägg och i förekommande fall kontemplera en stund.
perstromgren skrev:meanmachine skrev:Spännande tråd där utfalletär 20% på de som inte förstår frågan.Kanske är det så att var 5:e läsare är dum.
IÖ antyder att alla dessa missuppfattat frågan med flit!
meanmachine skrev:perstromgren skrev:meanmachine skrev:Spännande tråd där utfalletär 20% på de som inte förstår frågan.Kanske är det så att var 5:e läsare är dum.
IÖ antyder att alla dessa missuppfattat frågan med flit!
En tolkning? alltså en subjektiv bedömning?
mats skrev:Morello skrev:Morgan skrev:Min naturalistiska livssyn och de positioner jag intar i diverse filosofiska spörsmål, liksom min människosyn, mitt yrke och mina relationer till mina medmänniskor betyder alla oerhört mycket mer för hur jag ser på mig själv, än min skivsamling eller min musikanläggning eller min mobiltelefon eller min cykel eller mitt armbandsur, spis eller kaffebryggare (med anledning av diverse prylfixerade trådar).
Morgan, det är alltid ett sant nöje att läsa dina inlägg och i förekommande fall kontemplera en stund.
Tack boys för de svåra orden, som jag nu har lagt till i min ordbok, för att lära in. Nu skall jag kontemplera min ordlista en stund.
Morello skrev:Kanske bör jag tillägga att jag inte syftade på det att Morgan svänger sig med ett avancerat vokabulär - jag syftade på innebörden av vad han skrev, som påminde mig om att det finns djupare värden än vad prylar kan erbjuda.
perstromgren skrev:IÖ antyder att alla dessa missuppfattat frågan med flit!
mapem skrev:Det var nog så satt jag inte förstod frågan därför att jag läste slarvigt, framför allt läste jag inte alternativ tre ordentligt. Det var ingen medveten missuppfattning, Ingvar!
mapem skrev:Mitt musikintresse är starkt, och det är också grunden till det hela. Detta intresser gör också att jag inte bara lyssnar på skivor utan också regelbundet går på konserter, företrädesvis klassisk musik. Och ibland jazz. Nästan aldrig rockkonserter däremot.
mapem skrev:Lustigt när jag tänker efter: Det har blivit så att jag lyssnar på klassisk musik mest live och på rock mest på skiva. Rockkonserter gör sällan musiken rättvisa på grund av uselt ljud. Skivor gör sällan den klassiska musiken rättvisa på grund av konstiga inspelningar med mångmikrofonteknik som helt tar bort konsertkänslan.*
mapem skrev:Vilket osökt leder in på ljudet. Ja, jag är ljudintresserad också och därmed av apparater. Jag vill ju ha något hemma som kan återskapa konsertkänslan, livekänslan.
mapem skrev:Min teori är att om en anläggning klarar det så klarar den också att återge studioproduktioner så bra som möjligt. Så under årens lopp har jag byggt och modifierat högtalare, bytt apparater, flyttat runt och tweakat och haft mig. Alltid med liveupplevelsen som mål. Dit är det fortfarande långt kvar. Men nu tycker jag ändå det låter rätt hyfsat och har i stor sett slutat med de övningarna.
mapem skrev:Design då. Som arkitekt är jag självklart designintresserad, design är viktigt. Ska man ha en massa ljudprylar i vardagsrummet där man vill att det ser snyggt och prydligt ut får de inte se ut hur som helst. När det gäller design har jag minimalistiska ideal. Enkelt och stilrent. Rokoko i svensk, ljus bond-tappning är fint. Modern skandinavisk och italiensk design är också fint. Hifi-prylar ska inte dominera. Det som syns ska vara diskret och stilrent utan blinkande lampor, miljoner rattar och knappar och sånt. Jag är design- och ljudmässigt mycket nöjd med mina sparsmakade Naim-apparater helt utan bjäfs och mina små diskreta Neat-högtalare, i äkta träfaner visserligen, men fyrkantiga lådor rakt av bara. Så jag erkänner, detta spelar en viss roll för mig!
mapem skrev:*) Jag var och hörde Alan Gilberts avskedsskonsert i torsdags. Mahlers nia. Inte så rolig musik, och svårspelad. Men trots det ett lysande framförande, sju inropningar, stående ovationer, touché. Konserten spelades in för BIS. Jag räknade till fyrtio mikrofoner! Hur ska man kunna få ihop det till något vettigt! De klassiska skivor jag mest gillar att lyssna på är inspelade med bara två mikrofoner, har jag upptäckt. Människan har två och inte fyrtio öron!
Morgan skrev:Min naturalistiska livssyn och de positioner jag intar i diverse filosofiska spörsmål, liksom min människosyn, mitt yrke och mina relationer till mina medmänniskor betyder alla oerhört mycket mer för hur jag ser på mig själv, än min skivsamling eller min musikanläggning eller min mobiltelefon eller min cykel eller mitt armbandsur, spis eller kaffebryggare (med anledning av diverse prylfixerade trådar).
Morgan skrev:Om jag skulle ha min drömanläggning stående i hemmet (i32s, Prof. Y-6, 3xRotel 1090, etc) så skulle jag med största säkerhet ha lite högre svansföring och mer identifiera mig med min stereoanläggning.
skrutten skrev:Mina apparater identifierar sig med mig, inte tvärtom. Musiken tja den bara finns tack och lov, inget att identifiera sig med sas.
Morgan skrev:Du har faktiskt lyckats formulera dig så att det finns ett område som inte täcks in av svarsalternativen, Ingvar:
Mellan "signifikant del" och "är inte en del av" finns utrymme att klämma in "en mycket liten del, men knappast signifikant"Det är väl där jag hamnar nu för tiden...
Jag svarade dock alternativ 3: "Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är inte en del av vem jag är."
Men det där beror mycket på att jag just för tillfället helt saknar stereopryttlar i hemmet. Jag sålde av junket för ett par år sedan, och det har inte varit aktuellt att skaffa nya...
Morgan skrev:...Min musik har jag gradvis slutat identifiera mig med allt eftersom samlingen har blivit bredare och bredare. Den saknar nästan helt röd tråd - jag spisar nästan vad som helst, så länge det inte är mixat för "tätt".
phloam skrev:Skulle man inte kunna säga att "så fort du lyssnar på ett musikstycke så blir det en del av dig"?![]()
![]()
Sen undrar jag om det finns någon, eller hur många, som inte "har varit nåt" (i.e. hårdrockare, syntare, dansbandsnisse, jazzgosse etc etc ) under någon del av sitt liv?
IÖ skrev:Själv lyssnar jag nästan aldrig på rock (i bemärkelsen hårdrock) på fonogram. Däremot ofta på rock i den amerikanska bemärkelsen, alltså progressiv pop.
IngOehman skrev:Jag har nog aldrig varit något av de där du tar upp, men jag håller med
i övrigt.
Är väldigt förvånad över att inte alla upplever verkligheten så. Mest av
allt är jag dock förvånad över att det är så fjärran från vissas verklighet,
att både musiken och apparaterna tangerar att vara en nolltedel av
deras liv. Och att det lett till att det till och med blivit svårt för många
att känna efter och komma med ett svar på vilken som är den större
delen av deras liv - musiken de lyssnar på, eller apparaterna de har
där hemma.
Men, jag inser såklart att det ju bara visar hur pass snurrig bild av vad
som betyder något för människor, som jag har.
Vh, iö
mapem skrev:
Det skulle vara intressant att reda ut begreppen nån gång. Rock - indie - pop - hårdrock ; vad står orden för egentligen. Men inte här kanske.
Morello skrev:mapem skrev:
Det skulle vara intressant att reda ut begreppen nån gång. Rock - indie - pop - hårdrock ; vad står orden för egentligen. Men inte här kanske.
Förstår inte riktigt vitsen med alla genres. Nirvana är populärmusik.![]()
Gillar du Soundgarden också? Jämfört med Nirvana kan killarna lira.
IngOehman skrev:Om så är fallet återstår ett stort frågetecken för mig: Vad är det då som genererar deras lust att uppehålla sig här på faktiskt.se? Om man inte känner den passionen för musik och hur man når fram till den - varför är det då kul att skriva här?
BB skrev:Han behövde inte någon högpresterande avkodare alls egentligen, snarast bara en katalysator som satte igång musiken inom honom!
mapem skrev:
Det hade alltså mer med klasstillhörighet än musiksmak att göra.
Användare som besöker denna kategori: Conan, Roadrunner och 20 gäster