Moderator: Redaktörer
Ja fast i en större skala och där fler får möjligheten att lyssna. Där saknades väll både Ino och OA-116 och fokus låg väll på att jämföra olika modeller av OA-51 filter?Kaffekoppen skrev:Låter som helgen hos avr7000
paa skrev:Är inte piP mycket mer mer ortoakustisk än pi60, med näraväggplacering och allt?
Almen skrev:paa skrev:Är inte piP mycket mer mer ortoakustisk än pi60, med näraväggplacering och allt?
Fast därvidlag är de lika; även pi60 skall placeras nära vägg.
Jag har inte hört beteckningen ortoakustisk på pi-högtalare förut, men det kanske man kan utsträcka till att gälla även för dem.
n3mmr skrev:Almen skrev:paa skrev:Är inte piP mycket mer mer ortoakustisk än pi60, med näraväggplacering och allt?
Fast därvidlag är de lika; även pi60 skall placeras nära vägg.
Jag har inte hört beteckningen ortoakustisk på pi-högtalare förut, men det kanske man kan utsträcka till att gälla även för dem.
Nä, pi60 skulle i alla fall när jag köpte mina placeras ca 70 cm ut, för att reflexerna inte skulle störa
Men rekommendationen är tätt mot dämpad vägg.
IngOehman skrev:Men snälla - blanda inte in Ino-högtalare i sammanhanget.
Det har inte där att göra. Stryk dem. Please.
Erik_Johansson skrev:Om man kan få till något som sträcker sig över mer än 1 dag så kanske det finns en chans att Ingvar kan tänka sig att hålla den där föreläsningen om ortoakustisk musikåtergivning som diskuterades tidigare i vintras/våras?
/Erik
Svante skrev:Fy vilken trist inställning.
Kaffekoppen skrev:Svante skrev:Fy vilken trist inställning.
Nu handlar det ju om ortoakustiska pryttlar, så jag tycker inte de hör hemma i sällskapet.
Britt-Gunnar skrev:men det är väl inte så allvarligt, hur många Ino högtalare är detsom st år optimalt? själv tycker jag det verkar vara en utmärkt ide, synd bara att jag inte bor i Stockholm och kan delta
subjektivisten skrev:Ingvar ogillar väl att Kompromissa så att få honom ställa upp ett par pi60s som inte spelar så bra dom kan, är nog inget som han vill göra.
paa skrev:Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning tysta också, i alla fall än så länge.
paa skrev:Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning avvaktande också, i alla fall än så länge.
screen skrev:Hittills alla utom Naqref i.a.f. som skall ha en stor elgoge för sitt sätt och handlande tycker jag.![]()
paa skrev:...vilket betyder att om hans högtalare visar sig vara lite sämre, så kan det ge fler utvecklingstimmar.
Snacka om sandlåda på låg nivå.
Alexi skrev:Jag fick en idé! En lyssning mellan de olika ortoakustiska "stilarna". Högtalarna som lyssnas på i ett och samma rum: Carlsson OA-51, OA-52 & OA-116, Larsen L6 och Erik J´s 3-vägs projekt, Bremen HD12 (äggen)....
petersteindl skrev:...Dock tycker jag att IÖ i klartext säger som det är, nämligen att Ino inte är konstruerade enligt Stig Carlssons ortoakustiska principer och det var ju denna tråds överskrift. I det här fallet upplever jag det till synes IÖs negativa svar snarast som ett positivt svar ur Ingvars synvinkel d v s att inte blanda ihop eller konfrontera sina högtalare med ortoakustiska eftersom Alexis själva idé var att jämföra olika ortoakustiska högtalare, därav min första mrgreen![]()
Sanny_X säger likadant fast med andra ordÄpplen o päron är goda men knappast menigsfullt att jämföra med varandra.
dimitri skrev:Stanna upp en stund. Trådskaparens ursprungliga förslag löd:Alexi skrev:Jag fick en idé! En lyssning mellan de olika ortoakustiska "stilarna". Högtalarna som lyssnas på i ett och samma rum: Carlsson OA-51, OA-52 & OA-116, Larsen L6 och Erik J´s 3-vägs projekt, Bremen HD12 (äggen)....
Naqref™ skrev:Mjae. Alexi skrev först pi60s oxå men editerade sedan inlägget. Jag kan förstå varför man kan i ett faktiskt.se-sammanhang vilja ha med den men samtidigt är den ju så som flera påpekar inte OrthoAkustisk. Jag har inte föreslagit den men kan å andra sidan införlika mig inför IÖs definitiva veto.
petersteindl skrev:Efter dessa demos har jag direkt och utan omsvep fått beställningar på 20 fotscontainers
petersteindl skrev:Det får plats 240 par ägghögtalare i en 20-fotscontainer![]()
dimitri skrev:Naqref™ skrev:Mjae. Alexi skrev först pi60s oxå men editerade sedan inlägget. Jag kan förstå varför man kan i ett faktiskt.se-sammanhang vilja ha med den men samtidigt är den ju så som flera påpekar inte OrthoAkustisk. Jag har inte föreslagit den men kan å andra sidan införlika mig inför IÖs definitiva veto.
Hej Mjaemannen,
Det har jag missat. Å andra sidan har väl en skribent rätt att moderera sina egna inlägg så att dessa bättre överenstämmer med hans egentliga avsikt med inlägget.
IngOehman skrev:Men snälla - blanda inte in Ino-högtalare i sammanhanget.
Det har inte där att göra. Stryk dem. Please.
Alexi skrev:Som jag hade tänkt det så skulle ino fungera som refernsram att testa det andra mot. Mina funderingar var att man skulle kunna använda masonitskivor och lösa dämpplattor så man kunde anpassa förhållandena i rummet snabbt för att passa de olika högtalarna.
Vi kan kalla det hela för Svenska konstruktörer istället om det passar bättre och spela på Guru istället?
Alexi skrev:Jag kommer inte gå mot konstruktörens vilja. Så inga Ino tyvärr.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det får plats 240 par ägghögtalare i en 20-fotscontainer![]()
Tror jag säkert. fikade efter ett mer humoristiskt svar dock...
Tycker väl trådnamnet var talande nog vad som skulle testas. Men visst, försök få dit några Martin logan med, och varför inte ett par horn. Så får vi se vad dom konstruktörerna kommer säga.
Kaffekoppen skrev:Peter S,
Förutsätter iallafall att OA14 kommer vara spelklar och tas med. Jag "slaktade" ju OP43 för att få höra dem spela!
avr7000 skrev:Jag har OA51 orörda orginal, OA51.3 och OA51.LE
Alla i valnötsfaner för att minska placeboeffekten![]()
Dessa skulle jag ju kunna ta med OM jag får tillfälla att åka upp till denna tillställning.
Mvh
Stefan
Ja, inte fan minskar det intressetpetersteindl skrev:Kaffekoppen skrev:Peter S,
Förutsätter iallafall att OA14 kommer vara spelklar och tas med. Jag "slaktade" ju OP43 för att få höra dem spela!
Svar: Nej, det gjorde du inte
![]()
Jag har inga OA14 och har aldrig haft någraJag har OA12
och dom hamnar snart i Skåne för uppdatering och renovering
Prisvärda högtalare förresten
![]()
Du "slaktade" OP43 för att få höra OA12 spela
Väl mött![]()
Peter S
Slartibartfast skrev:Jag har OD11. Kan kanske få ihop dem i originalutförandet och med lite arbete i .3-utförandet. Problemet är att jag inte tror jag vill få ihop dem till .3-utförandet om det är ett .4-utförande på väg...
[slrt]
Kaffekoppen skrev:Ja, inte fan minskar det intressetpetersteindl skrev:Kaffekoppen skrev:Peter S,
Svar: Nej, det gjorde du inte
![]()
Jag har inga OA14 och har aldrig haft någraJag har OA12
och dom hamnar snart i Skåne för uppdatering och renovering
Prisvärda högtalare förresten
![]()
Du "slaktade" OP43 för att få höra OA12 spela
Väl mött![]()
Peter SMen helst hade jag slaktat dem för att höra OD11
Nu får det nog bli övertalning av JTarnstrom som har OD11
petersteindl skrev:avr7000 skrev:Jag har OA51 orörda orginal, OA51.3 och OA51.LE
Alla i valnötsfaner för att minska placeboeffekten![]()
Dessa skulle jag ju kunna ta med OM jag får tillfälla att åka upp till denna tillställning.
Mvh
Stefan
JättebraDet orörda är väl med Mr_Ekans hjälp? Har du någon rörförstärkare med lite krut i?
PS
petersteindl skrev:Sen undrar jag lite över en sak till? Hur är det med Inos surroundburkar, är dom ortoakustiska?![]()
Väl mött![]()
PS
IngOehman skrev:Jag frestas säga att de nog inte är det, eftersom de dels har en historik
som går tillbaka längre i tiden är pi60(!) och jag dels primärt har gjort
dem bredstrålande i horisontalplanet, men i övrigt är deras utstrålning
inte alls rundstrålande utan rätt specifikt skräddarsydd och konstruerad
för att de skall samverka med; väggen bakom dem, med varandra och i
förekommande fall (vilket är nästan alltid) även med taket.
Britt-Gunnar skrev:men det är väl inte så allvarligt, hur många Ino högtalare är detsom st år optimalt? själv tycker jag det verkar vara en utmärkt ide, synd bara att jag inte bor i Stockholm och kan delta
petersteindl skrev:Jag har precis pratat med Alexi. Han åker iväg på semestrar och är åter i Augusti, eller var det September, eller när det nu var? Vad jag vill ha sagt är att denna ortoakustiska sammankomst är tänkt att bli av under hösten.
Alla ni som är lite heta på gröten kan relaxa lite. Högtalarna skall skrapas fram ur alla gömslen och det verkar ju som om det skulle kunna bli lite Carlssonhögtalare inkl OD 11. Finns det några OA6 typ1 som ligger och skräpar eller, varför inte några OA2212er? Larsenhögtalare skall väl också kunna ordnas och ägg? Tja, det borde inte vara omöjligt till hösten.
Sen undrar jag lite över en sak till? Hur är det med Inos surroundburkar, är dom ortoakustiska?![]()
Väl mött![]()
PS
Ja jag trodde jag skrivit det, men verkar ha glömt... Ja sånt här tar ju lite tid att planera och så måste det ju sonderas hur stort intresset är. Min tanke (vet inte om jag skrev det heller) är att om vi inte hittar en lokal som är gratis så får alla som vill komma betala någon slags inträde i förskott. Jag har som student inte råd att betala för något sådant här själv och faktiskt.se går tyvärr bara med förlust än så länge. Kanske vi kan få Bremen och Larsen att bidra lite ekonomiskt till hyran av lokal ocksåpetersteindl skrev:Jag har precis pratat med Alexi. Han åker iväg på semestrar och är åter i Augusti, eller var det September, eller när det nu var? Vad jag vill ha sagt är att denna ortoakustiska sammankomst är tänkt att bli av under hösten.
Väl mött![]()
PS
jom8993 skrev:Jag är beredd att bidra ekonomiskt om det behövs för detta är jag intresserad av!
så räkna med mig.
mvh
Magnus
P.s då hoppas jag petersteindl "ägg" kommer att finnas med om det blir blir något av detta i höst.
petersteindl skrev:jom8993 skrev:Jag är beredd att bidra ekonomiskt om det behövs för detta är jag intresserad av!
så räkna med mig.
mvh
Magnus
P.s då hoppas jag petersteindl "ägg" kommer att finnas med om det blir blir något av detta i höst.
Det hoppas jag med. Vi måste se till så att karln får as*le ur vagn![]()
MvH
PS
celef skrev:vilket trams och ny toppnotering sandlådetjafset, tråden hade en rubrik och sedan ett förklarande förstainlägg där ju även ino nämndes, alltså var ino tilltänkta från början, och det är ju jättetråkigt att inte kunna göra jämförande lyssningar mot dessa burkar
lennartj skrev:Jag hoppas verkligen att det inte bara blir en dag utan en hel helg med lyssning på olika ortoakustiska högtalare.
Med tanke på att intresset verkar stort skulle åtminstone jag önska att det blir minst två likadana, inte överdrivet stora rum, bland annat för att inte frestas att driva vissa högtalare över deras förmåga, och kanske missa andra kvaliteter än låg distorsion vid höga ljudtryck.![]()
När datum och plats är spikade hoppas jag att vi från Göta Älv-dalen kan samåka från någonstans med en rymlig bil/van och några par högtalare.
subjektivisten skrev:celef skrev:vilket trams och ny toppnotering sandlådetjafset, tråden hade en rubrik och sedan ett förklarande förstainlägg där ju även ino nämndes, alltså var ino tilltänkta från början, och det är ju jättetråkigt att inte kunna göra jämförande lyssningar mot dessa burkar
Är pi60 ortoakustiska? Missa jag något?
subjektivisten skrev:Är det öppet för alla här eller snackar vi om bara för LTS medlemar?
Alexi skrev:Det här har inget med LTS att göra det är en faktiskt grejsubjektivisten skrev:Är det öppet för alla här eller snackar vi om bara för LTS medlemar?
Rydberg skrev:LTS medlemmar kan faktiskt få göra saker utan att LTS är inblandat
Kanoninitiativ Alexi
ps.. allt i livet är inte LTS
//Kaffekoppen som inte orkar ändra inloggning och med en 75cl chimay i handen/glaset
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster