Är någon att föredra och om varför?
Har någon tekniskt fördel?

Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:En väl konstruerad och/servad direktdrift (dvs inte en variant med mellanhjul) duger fullt ut, imo. Dock är det klart mer komplicerad lösning att lyckas med. Remdrift däremot kan dras med resonans i remmen (självsvängande fladder) och ge ett slags susande ljud av att remmen klibbar vid drivhjul och tallrik.
Lust skrev:Flint skrev:nadifierad skrev:Jag tror på remdrift!
Det gör jag med. Det saknas något i känslan i ljudet från både direktdrift och CD-spelare.
Remdriven CD-spelare ?
Flint skrev:johanrohm skrev:Burmester, bl a.
Överstyr min ekonomiska kompetens att ens få chans att provlyssna. För dyrt för att vara intressant.
Max_Headroom skrev:Själv tycker jag direktdrift är en elegantare lösning.
meanmachine skrev:Flint skrev:johanrohm skrev:Burmester, bl a.
Överstyr min ekonomiska kompetens att ens få chans att provlyssna. För dyrt för att vara intressant.
400k är väl ok?![]()
![]()
Vacker som en ungmö i raffset.
nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Flint skrev:Jo men. Men sockeln/lådan kunde vara några cm lägre.
meanmachine skrev:nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Tänkte kanske detta var mer din kopp te?
Flint skrev:meanmachine skrev:Flint skrev:Jo men. Men sockeln/lådan kunde vara några cm lägre.
Det är en platå
Eller så är den sin egen piedestal.
Flint skrev:meanmachine
Har Denonspelaren fyrfotsdrift?
Objektivisten skrev:Finns väl tillverkare som prövat remdrift till CD-spelare också vill jag minnas. Ljudet blev mer analogt sades det.
Edit: den här t ex http://www.6moons.com/audioreviews/cec/cec.html
screen skrev:En av dom i särklass vackraste direktdrivna skivspelare som gjorts är Denon DP-75:
Hum skrev:Elastisiteten i remmen utjämnar den punktvisa dragkraften från motorn.
It is a common misconception that direct drive motors hunt, in fact the servo mechanism is entirely analogue and does not hunt or jitter. By contrast an AC motor belt drive deck can suffer from cogging as the motor steps from magnet to magnet. DC motors can easily suffer commutator noise too. Belt drives often suffer from belt oscillation. However, all Hi Fi decks are designed to minimise these problems, and so is the SL1200!
Richard skrev:
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studioerfarenhet, förstås.
Todays audiophile companies do not have the resources that Matsushita had in the late '70's. That is the main reason you do not see technology applied to todays turntables. The money required to design and produce application specific integrated circuits, casting molds, machining centers... man that takes a large bankroll! [Take the '1200 factory tour] And you need a large market to justify it. Todays "new age" audiophile industry has tried to produce direct drive 'tables; but always found the cost prohibitively high. The last attempt sold for some $80,000! It is a technology best left to the giants.
A Question of Time
We've all heard the condemnation about how direct drives fidget and hunt for speed. It remains the most popularly stated myth today. So I put a 'scope on the 1200's internal self validating frequency generator and had a look for myself.
1200 Motor & Generator Coil
But 'lo and behold this direct drive motor doesn't hunt or fidget at all, just a steady sine wave is displayed. Turns out the '1200 is one of the few designs that uses a linear detection scheme. That means that corrections are only made when necessary and without rotational delays. [To be fair, there are some direct drive designs that make corrections only once per revolution. Thus lending some credibility to the "fidget" criticism. But then, those players do not achieve wow and flutter numbers of 0.01% ! They are usually 0.2%].
Close up of Generator Coil
So when the '1200 needs to make a correction it is made gradually and in harmony with the flywheel effect of the 5 lb damped platter. In other words, the speed stays stable regardless of dynamic and static stylus drag. No more choking off of dynamics nor is there the wavering instability that follows loud crescendos. With an SP-02 on the cutting end and a '1200 on the playback end, the time domain "chain of custody" between master and playback is preserved.
With the '1200, the time domain "chain of custody" between master and playback is preserved.
Myth #2: Direct drives are criticized for noise, but in fact are very quiet. some 20dB quieter than many belt drives. This is because the motor delivers its power to the most rigid part of the platter- the spindle, rotates at actual speed, applies power evenly without the side drag of a belt, and unlike most other drive systems, the power factor is infinitely variable.
The 1200 motor starts up fast drawing 200mA of current but quickly glides down to an operating current of just 10mA. With a rumble figure of -80dB, Speed accuracy of 0.005% and Wow & Flutter of 0.01%, it should be clear to all concerned that this is an industry standard; Something to be admired, not ignored.
Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Flint skrev:Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Du har tydligen gjort direkta jämförelser där men jag tippar att 99% av oss andra inte har gjort det. Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan. Hur beskriver du felen/problemen/skillnaden.
Flint skrev:Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Du har tydligen gjort direkta jämförelser där men jag tippar att 99% av oss andra inte har gjort det. Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan. Hur beskriver du felen/problemen/skillnaden.
CODY skrev:ta en titt på kabusasidan? Vad betyder det som
står där. Gå in under technics och titta på första sidan om drivverket.
Richard skrev:Gosigare, svajigare, för mycket bas- en varm behaglig färgning från remdriften, ofta i kombination med flytande upphängning. Men det finns nog undantag.
Jag har dock inte hört det än.
nadifierad skrev:meanmachine skrev:nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Jag minns när den kom!![]()
Har för mig att ton armen var gjord av kretskort!?
Dock inte exet på bilden...
Richard skrev:En bra direktdriven historia med ortofon om-40 är väl det närmsta masterbandkvalitet man kan komma, med vinyl. Vill man komma närmare måste man använda cd.
En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studiomusiker-erfarenhet, förstås.
CODY skrev:Hum skrev:Elastisiteten i remmen utjämnar den punktvisa dragkraften från motorn.
+ Peter steindls inlägg om dubbla skivspelare. På en hemsida, var syfte är att promota tweaks till en SL 1200, kan man läsa:It is a common misconception that direct drive motors hunt, in fact the servo mechanism is entirely analogue and does not hunt or jitter. By contrast an AC motor belt drive deck can suffer from cogging as the motor steps from magnet to magnet. DC motors can easily suffer commutator noise too. Belt drives often suffer from belt oscillation. However, all Hi Fi decks are designed to minimise these problems, and so is the SL1200!
Edit: länk till hemsidan: http://www.sl-1200-mk2.com/
Hur är det med detta? Rycker elle jagar ("hunts") motorn? Själv tycker jag
att man kan se drivverket som en slags transport och PU/arm som ett
slags omvandlare av mekaniska signaler till elektriska, akkurat som en
CD transport och DA-omvandlare. Och har lite svårt att förstå att
en rem och tvenne hjul skulle vara bättre än en kompetent DD skulle
vara en sämre "transport" än en remjohan.
Någon som kan förklara detta med cogging och punktvis dragkraft; är
alla DD-spelare sådana och hur yttrar det sig? Finns länk?
Edit 2: ytterligare en länk till ett företag som säljer
eftermarknadsprodukter till SL1200 och en sida som berättar om
motorn och hur bra den är. dhttp://www.kabusa.com/frameset.htm?/
Stenberg skrev:[OT]
Peter, du som kan Pink Triangle; råkar du veta hur man renoverar en motor till en PTmk1?
Alternativt vad man ska leta efter för motor att byta till.
Svar till: förhoppningsfull entusiast.
[/OT]
Flint skrev: Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan
Richard skrev:Många ( inte alla ) direktdrivna spelare är enligt min mening klart överlägsna de bästa remdrivna modellerna, om vi talar återgivning, märk väl.
Detta kan ses på mätningar och höras som en stor likhet med cd-ljudet vid återgivningen. Istället låter remdriven vinylavspelning ofta annorlunda, inte olikt en harmonizereffekt till dess färgning. Om man gillar ljudet från remdrivna vinylspelare gillar man färgningen, anser jag. Och det är väl ok, att jag anser det.
En bra direktdriven historia med ortofon om-40 är väl det närmsta masterbandkvalitet man kan komma, med vinyl. Vill man komma närmare måste man använda cd.
En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studiomusiker-erfarenhet, förstås.
petersteindl skrev: De remdrivna spelarnas dominanta svajkomponent låg på ungefär 0,556 Hz d v s snarast att betraktas som wow och LinnLP12 låg under 0,02 % med bra exemplar av motor annars var det strax över 0,05 %.
Wow låter helt olika kontra flutter på musik.
Peter
CODY skrev:petersteindl skrev: De remdrivna spelarnas dominanta svajkomponent låg på ungefär 0,556 Hz d v s snarast att betraktas som wow och LinnLP12 låg under 0,02 % med bra exemplar av motor annars var det strax över 0,05 %.
Wow låter helt olika kontra flutter på musik.
Peter
Tjenare Peter!
Tack för ett intressant svar och tack för att du spiller "dina bönor" här i drift tråden också! SL1200MK2 kom ju 1978 eller möjligen 1979 och anges ha följande:
"With a rumble figure of -80dB, Speed accuracy of 0.005% and Wow & Flutter of 0.01%" (enligt Kabusasidan).
Vilket då skulle vara lite bättre (siffermässigt) än LP12 enligt era mätningar. Mätte ni på P10? Så vitt jag vet var SP10 den första direktdrivna spelaren, som kom 1970. Den anges ha en WoF om 0,025.
Fråga: är dessa låga nivåer hörbara?
phloam skrev:Inte för att jag skulle höra nån skillnad, men direktdrift skulle eliminera en massa otäcka placeboeffekter av typ "Hmmm är remmen lite, lite slakare idag??"
IngOehman skrev:
Sedan kan man sätta ned den andra tonarmens pickup i det yttre spåret
(som skall vara rejält hårt utstyrt), och sedan lyssnar man på sinustonen
(en i taget av de två) samtidigt som den oavlyssnade pickupen ligger i
transientspåret.
Hur låter det då tror ni?
johanrohm skrev:nadifierad skrev:meanmachine skrev:nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Jag minns när den kom!![]()
Har för mig att ton armen var gjord av kretskort!?
Dock inte exet på bilden...
Jo, jag minns också när den kom…
Hur tänkte man egentligen när man släppte den där skivspelaren?!
Att visa upp den där var ju likamed att köra sitt varumärke i bott.
Tack och lov, så anlitar man en annan tillverkare idag.
IngOehman skrev: -snip-
Mitt tips för den som vill analysera problemet är att göra som jag - man
graverar en vinyl med två saker på:
-snip-
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Naqref™ skrev:Skulle jag göra en "cost no object"-skivspelare så skulle den vara direktdriven med en synkronmotor med 400-500 poler utan järnkärna driven av växelspänning i regionen strax över 100Hz från ett separat drivaggregat. Motorn skulle dessutom vara så vek att den inte kan dra igång tallriken själv. Då vet man att massan är tillräckligt stor för att hastighetsvariationerna från motorn påverkar hastigheten lagom lite. Möjligen kan man ha en separat motor med drivhjul som kan starta skönheten men som kopplas bort både mekaniskt och elektriskt när hastigheten är nådd.
MattiasKarlsson skrev:Peter, jag tror dom flesta förstår vad Ingvar menade med det (att tillverka en vinylskiva dvs gravera en lackskiva), speciellt eftersom han skrev han var med vid pressningsprocessen.![]()
Men om du vill så kan du göra egna skivor med. http://www.retrothing.com/2005/09/recording_your_.html
Machines called Dub Plates record music onto special vinyl blanks. They produce one-off records durable enough to handle repeated playing or scratching.
...Freshly Ground Records in the UK offers a one-off cutting service. Starting at £55...
MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Harryup skrev:Jag tror att det skapar resonanser i vinylen som inte finns dar om man bara spelar med en pickup.
Harryup skrev:Och jag tror att man kan skapa hörbara hastighetsvariationer pa detta satt.
Och jag misstanker att man kan undvika den problematiken om man bara använder en pickup i taget då man lyssnar pa musik.
MattiasKarlsson skrev:Peter, Det är från tidigare trådar, t ex http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=772135#772135
IngOehman skrev: -Snip-
Under de jämförelser jag själv gjort har pickupen används i remdrivna
skivspelare (två olika) och de graveringar som avspelats har jag själv
övervakat, liksom pressningarna.
Nej, det förstår jag ju. Det är ju en rätt stor apparat att dra igång en
sådan jämförelse. Speciellt halvan att åka och gravera och pressa.
-snip-
PeterSteindl skrev:Det finns dock enorma skillnader mellan Jan-Erik Perssons inspelningar kontra Bertil Alvings. Det kan vara bra att känna till.
Jan-Erik använder koincidensteknik hos mikrofonuppställningen vilket innebär att fasskillnader i basen inte kommer med i upptagningen. Det betyder också att vertikalgraveringen inte blir så påtaglig.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Jag tror att det skapar resonanser i vinylen som inte finns dar om man bara spelar med en pickup.
I såfall borde även en enda pickup kunna skapa resonanser. Eller hur tänker du? Spåret med transienten är ju tyst med undantag för just transienten. Om inte pickupen moduleras med mer än vinylbruset så har jag svårt att se hur "resonanser" skulle uppstå. Vilket frekvensområde talar vi om?Harryup skrev:Och jag tror att man kan skapa hörbara hastighetsvariationer pa detta satt.
Och jag misstanker att man kan undvika den problematiken om man bara använder en pickup i taget då man lyssnar pa musik.
Det där sista är fel om du menar att skivan inte saktar in efter transienten om den inte är statiskt belastad med pickupen i spåret med sinussignalen. Varför skulle det hända något magiskt om man tog bort den ynka belastningen? Poängen väl är att göra hastighetvariationen maximalt hörbar genom att låta en transient i ett annat spår modulera en statisk ton som man lyssnar på. Kraften som åtgår för den statiska tonen är ju just -statiskt-. Enda variationen kommer från den eventuella inbromsningen pga spåret man inte lyssnar till.
Ett annat sätt att undvika problemet är nog att lyssna till musik. Då torde det var mycket svårare att upptäcka.
/DQ
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Du har förstått helt rätt, och Mattias också.
Men - Peters fråga är helt relevant, och jag har faktiskt direktgraverat
också i ett material mycket slitstarkare än lacken (som dock också går
bra att spela, även om det inte håller lika länge som en vinyl men ändå
förvånansvärt länge avspelat med rimligt komplianta pickuper med van
den Hul-nål (vilket jag tror att Peter var den först med att importera till
landet*)), men det var MYCKET länge sedan. Så länge sedan att jag
inte minns så mycket annat än att vinylmaterialet var vinrött och att
man kunde gravera direkt i det och att resultatet var påfallande mycket
slitstarkare än ett lack. Kanske till och med bättre än ordinär vinyl!
Minns dock inte var jag gjorde det, för det var över 35 år sedan. Men
någonstans i Stockholm var det.
Vh, iö
- - - - -
*Jag köpte i varje fall min första van del Hul-försedda pickup av Peter
någon gång runt 1980, + några år (kanske så många att det passerar
till andra halvan av 80-talet...). En Goldring. Var du den förste vdH-
importören Peter?
Svante skrev:Mja, hur var det egentligen...
De direktdrivna skivspelarna hade ofta ett reglersystem som jämnade ut varvtalet och gav rätt genomsnittligt varvtal på skivtallriken. De remdrivna fick i stället varvtalet utjämnat via det mekaniska lågpassfiltret som rem och tallrikens tröghetsmoment gav.
Men fanns det några hybrider? Alltså där man reglerade det genomsnittliga varvtalet med ett servo, fast skivspelaren var remdriven?
Om man inte behöver en extremt snabb uppstart så är ju en rotationströg tallrik och en rem ett utmärkt sätt att filtrera bort de ojämnheter som motorns moment har. Det knepiga blir att få exakt rätt varvtal på tallriken och det borde ju gå att reglera. Men gjordes det någonsin?
Laila skrev:Svante skrev:Mja, hur var det egentligen...
De direktdrivna skivspelarna hade ofta ett reglersystem som jämnade ut varvtalet och gav rätt genomsnittligt varvtal på skivtallriken. De remdrivna fick i stället varvtalet utjämnat via det mekaniska lågpassfiltret som rem och tallrikens tröghetsmoment gav.
Men fanns det några hybrider? Alltså där man reglerade det genomsnittliga varvtalet med ett servo, fast skivspelaren var remdriven?
Om man inte behöver en extremt snabb uppstart så är ju en rotationströg tallrik och en rem ett utmärkt sätt att filtrera bort de ojämnheter som motorns moment har. Det knepiga blir att få exakt rätt varvtal på tallriken och det borde ju gå att reglera. Men gjordes det någonsin?
"hade, gav, fick, gav, fanns, gjordes det någonsin"
Svante, det tillverkas o utvecklas(?) skivspelare även idag.(tror jag)
Svante skrev:Äh... Det är väl mest konservering av gammal kunskap. Guldåldern var väl precis innan CDn kom. Sen dess har det väl inte hänt så mycket?
Laila skrev:Svante skrev:Äh... Det är väl mest konservering av gammal kunskap. Guldåldern var väl precis innan CDn kom. Sen dess har det väl inte hänt så mycket?
Du har säkerligen helt rätt ? (Technics SL12xx MK2 kom ju redan 1978 !)
IngOehman skrev:Minns dock inte var jag gjorde det, för det var över 35 år sedan. Men
petersteindl skrev: TD 125 är intressant för nätspänningen gick till en oscillatorkrets för nygenerering av sinusvåg med låg distorsion. Jag tror det kallades för wienbrygga. Den hade ju AC-motor, men dess motor hade lägre antal poler än philipsmotorn somm Linn och Systemdek använde som hade 24 poler. Jag har för mig att det var philips som gjorde den. Det är väl detta fenomen som high-end spelare har försökt uppnå alltsedan dess d v s en renare spänning till motornMen ett servosystem tvärs över drivremmen till skivtallriken kanske vore att föredra. Bara det inte ger oscillationer.
MvH
Peter
Sony TTS-3000 - the first servo-controlled turntable. Introduced 1966
Platter: aluminum diecasting 30cm, 1.5 kg;
Motor: servo-controlled direct current motor;
Speed: 33 1/3 & 45 rpm;
Speed regulation system: frequency generator/frequency discriminator servo control; Speed control range: ±5%;
Driving system: polyuretane belt drive;
Reduction ratio: 10:1;
Starting response: within 1 sec;
Wow & flutter: less than 0.05% rms;
S/N: Over 60 db (NARTB std.);
Turntable waving: within±0.05 mm;
Power consumption: 4 VA;
Weight: approx. 5.8 kg;
Dimension: 370x130x380 mm
The TTS3000 employs a slow speed servo-controlled motor to drive the platter.
The use of a slow speed (300rpm) motor eliminates much of the noise and rumble that originates in mechanical speed-reducing systems.
This unique servo system effectively compares motor speed with a very stable frequency reference.
Any error in motor speed results in a correction in the current supplied to the motor.
The speed reference is entirely independent of outside influence and line frequency is only used to power the strobe light.
Falkis skrev:Jag vet inte om man kan böja, "ingenting".
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Minns dock inte var jag gjorde det, för det var över 35 år sedan. Men
Du var alltså yngre än 12 år när du gjorde din första egna gravering. Världens yngsta skivproducent?
petersteindl skrev:På den tiden det bagav sig![]()
fanns det ytterligare en spelare som idag är lite bortglömd. Det var en SONY med beteckningen TTS-3000.
Speed regulation system: frequency generator/frequency discriminator servo control; Speed control range: ±5%;
Ja, det var den första servokontrollerade skivspelaren. Den var före Technics.
Hur servot var uppbyggt vet jag inte, men det var den som slogs mot den stora Thorens, på den tiden det bagav sig![]()
Så här står det:The TTS3000 employs a slow speed servo-controlled motor to drive the platter.
The use of a slow speed (300rpm) motor eliminates much of the noise and rumble that originates in mechanical speed-reducing systems.
This unique servo system effectively compares motor speed with a very stable frequency reference.
Any error in motor speed results in a correction in the current supplied to the motor.
The speed reference is entirely independent of outside influence and line frequency is only used to power the strobe light.
Jag tolkar det som att servot reglerar motorhastigheten och inte hastigheten i skivtallriken. Min fråga är dock, vad är egentligen skillnaden? Det är ju egentligen bara hastigheten som skall servostyras. Ändras hastigheten olinjärt vid drivremsöverföringen? Servot skall ju inte fixa wow eller flutter, so what's the big deal?
IngOehman skrev:Tyvärr känner jag inte till om motsvarande möjligheter finns idag.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men - i gengäld kan en sådan koppling erbjuda bättre dämpfaktor, eller i skivspelarfallet; ta hand om även det dynamiska svaj som remmens elesticitet introducerar.
Vh, iö
IngOehman skrev:petersteindl skrev:På den tiden det bagav sig![]()
fanns det ytterligare en spelare som idag är lite bortglömd. Det var en SONY med beteckningen TTS-3000.
Hur servot var uppbyggt vet jag inte, men det var den som slogs mot den stora Thorens, på den tiden det bagav sig![]()
Så här står det:The TTS3000 employs a slow speed servo-controlled motor to drive the platter.
Jag tolkar det som att servot reglerar motorhastigheten och inte hastigheten i skivtallriken. Min fråga är dock, vad är egentligen skillnaden? Det är ju egentligen bara hastigheten som skall servostyras. Ändras hastigheten olinjärt vid drivremsöverföringen? Servot skall ju inte fixa wow eller flutter, so what's the big deal?
SKillnaden är väl ungefär samma som när man återkopplar före eller efter en utgångstrafo.![]()
Gör man det efter kan rörförstärkaren börja motor boata.Kort sagt - ju mer man inkluderar, desto svårare är det att göra en servo-loop som är stabli under alla förutsättningar.
Men - i gengäld kan en sådan koppling erbjuda bättre dämpfaktor, eller i skivspelarfallet; ta hand om även det dynamiska svaj som remmens elesticitet introducerar.
Vh, iö
MichaelG skrev:Falkis skrev:Jag vet inte om man kan böja, "ingenting".
Ordet ingenting böjs inte genom ändelser av typ "-are, -ast", utan genom att lägga till förstärkningsord (jmf exempelvis böjning av ordet "komplicerad". Där lägger man till "mer" respektive "mest" för att ange graden av komplikation). I Fallet "ingenting" görs detta medelst orden "alls" respektive "överhuvudtaget" enligt följande modell:
Ingenting
Ingenting alls
Ingenting överhuvudtaget
"Ingenting" anger alltså att det inte finns något. "Ingenting alls" anger alltså att det finns ännu mindre. Och slutligen "Ingenting överhuvudtaget" anger att det inte ens är möjligt att detektera vid en F/E-lyssning.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:Om respektive apparat är tillräckligt bra så hör man inga skillnader alls.
För att det skall bli riktigt sant så kan man till och med använda just
detta kriterium för definitionen på "tillräckligt bra".
Fast det är såklart seriösare att relatera vad respektiva apparat gör
(vilka ljudsignaler de släpper ifrån sig), med hur masterbandet lät, upp-
spelad i samma kedja (förstärkare + högtlare + rum).
Först då blir det en riktig F/E-lyssning, fast självklart av både gravering,
pressing av avspelning. Det går ju inte att isolera skispelaren, då dess
in- och utsignaler är i helt olika domäner.
Vh, iö
CODY skrev:Tillräckligt bra i din mening torde innebära att både den remdrivna och den direkdrivna är så pass "bra" att valet av drivning inte ger någon påverkan på den signal som skivspelaren ger i från sig. Det är i högsta grad osäkert om det finns några sådana skivspelare, även om det naturligtvis är intressant som tanke- och måhända vore lärorikt som verkligt -experiment.
MattiasKarlsson skrev:CODY skrev:Tillräckligt bra i din mening torde innebära att både den remdrivna och den direkdrivna är så pass "bra" att valet av drivning inte ger någon påverkan på den signal som skivspelaren ger i från sig. Det är i högsta grad osäkert om det finns några sådana skivspelare, även om det naturligtvis är intressant som tanke- och måhända vore lärorikt som verkligt -experiment.
Varför det? Du får ju inte glömma att själva vinylen har en brusgolv som är ofta rätt så högt, så hur svårt ska det vara att hålla biljud under det?
MichaelG skrev:Ordet ingenting böjs inte genom ändelser av typ "-are, -ast", utan genom att lägga till förstärkningsord (jmf exempelvis böjning av ordet "komplicerad". Där lägger man till "mer" respektive "mest" för att ange graden av komplikation). I Fallet "ingenting" görs detta medelst orden "alls" respektive "överhuvudtaget" enligt följande modell:
Ingenting
Ingenting alls
Ingenting överhuvudtaget
"Ingenting" anger alltså att det inte finns något. "Ingenting alls" anger alltså att det finns ännu mindre. Och slutligen "Ingenting överhuvudtaget" anger att det inte ens är möjligt att detektera vid en F/E-lyssning.
Hälsn. Michael
CODY skrev:Emellertid påstås det ibland saker som: "remdrivna är bättre än
direktdrivna", och att det finns generella skillnader i ljudkvaliteten/
ljudkaraktären. Därför ställde jag frågan.
MVH
MattiasKarlsson skrev:
Jo, och det påstås att kablar för 350 000 kr är mer korrekta än billigare kablar mm. Du kan ju ställa denna frågan till dom som sprider den myten:
"vart har vi remdrivna graververk"*![]()
*Inte för det bevisar att direktdrift är bäst.
CODY skrev:IngOehman skrev:Om respektive apparat är tillräckligt bra så hör man inga skillnader alls.
För att det skall bli riktigt sant så kan man till och med använda just
detta kriterium för definitionen på "tillräckligt bra".
Fast det är såklart seriösare att relatera vad respektiva apparat gör
(vilka ljudsignaler de släpper ifrån sig), med hur masterbandet lät, upp-
spelad i samma kedja (förstärkare + högtlare + rum).
Först då blir det en riktig F/E-lyssning, fast självklart av både gravering,
pressing av avspelning. Det går ju inte att isolera skispelaren, då dess
in- och utsignaler är i helt olika domäner.
Vh, iö
Hej,
Tillräckligt bra i din mening torde innebära att både den remdrivna och den direkdrivna är så pass "bra" att valet av drivning inte ger någon påverkan på den signal som skivspelaren ger i från sig. Det är i högsta grad osäkert om det finns några sådana skivspelare, även om det naturligtvis är intressant som tanke- och måhända vore lärorikt som verkligt -experiment.
CODY skrev:I den s k verkligheten rapporterar emellertid många att de hör skillnader mellan skivspelare utrustade med de olika drivningsteknikerna.
CODY skrev:Är det någon som kan förklara vad det är i respektive teknik som ger upphov till dessa skillnader?
MVH
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:På den tiden det bagav sig![]()
SKillnaden är väl ungefär samma som när man återkopplar före eller efter en utgångstrafo.![]()
Gör man det efter kan rörförstärkaren börja motor boata.Kort sagt - ju mer man inkluderar, desto svårare är det att göra en servo-loop som är stabli under alla förutsättningar.
Men - i gengäld kan en sådan koppling erbjuda bättre dämpfaktor, eller i skivspelarfallet; ta hand om även det dynamiska svaj som remmens elesticitet introducerar.
Vh, iö
Det där tror inte jag på vad gäller remdrivna skivspelare. Servot som skall känna av skivtallrikens rotation ger en signal tillbaks till motorn. Motorn skall sedan korrigeras och korrigeringen sedan gå via drivremmen för att fixa dynamiskt wow eller snarast speciellt dynamiskt flutter. Jag tror inte att en sådan återkoppling överhuvudtaget fungerar eftersom tiden i återkopplingsslingan är för lång i förhållande till det som återkopplingen skall kompensera.
Det är vad jag tror. Däremot så anser jag att om överföringen är linjär vad gäller själva rotationshastigheten, så kan man gott servokoppla motorn.
Sedan kan man ställa in hastigheten d v s börvärdet en gång för hand. Thorens TD 125 hade inte servostyrning, dock kunde man ställa in hastigheten för hand och det behövdes också mellan varven. Med SONY TTS 3000 eller med Technics som båda har servo så är behovet mycket mindre. De höll hastigheten tillräckligt bra.![]()
Både Linn och Pink sackade i hastighet beroende på massa hos LP och möjligtvis beroende på pickup men Pink kunde man varvtalsreglera. det kunde man inte på Linn.
Oj, jag ser nu att paa skriver om dettafast med andra ord.
MvH
Peter
phloam skrev:Någon som har en länk till nåt blindtest är man urskiljt direkt/remdrift?
IngOehman skrev:Njae...
Att man återkopplar runt länkar med begränsad bandbredd för att öka
bandbredden är ju inga konstigheter alls, utan snarare är det skåpmat.
Skall man få en återkoppling att fungera på enkelt sätt runt en länk
med andra ordningens LP-funktion så kan man dock behöva
introducera en deriverande länk i framriktningen (eller mera
avancerade kompensationer).
paa skrev:Finns det trefas stegmotorer/synkronmotorer i några remdrivna skivspelare? Sådana borde väl kunna fås att gå betydligt jämnare än vanliga en/tvåfas-motorer?
paa skrev:Och vad händer när det förhoppningsfulle hifientusiasten tweakar sin servostyrda spelare med ett silkessnöre som drivning, i stället för orginalremmen?
Svante skrev:paa skrev:Och vad händer när det förhoppningsfulle hifientusiasten tweakar sin servostyrda spelare med ett silkessnöre som drivning, i stället för orginalremmen?
På ett eller annat sätt inser han nog att det inte var något bra tweak...![]()
Och nog går det att reglera förbi 180 grader om man bara vet vad man gör och har.
Om man i remmen/tröghetsmomentet har ett polpar vid säg 1 Hz, så får man lägga in ett nollställepar på samma ställe och ett nytt polpar vid kanske 10 Hz. Då verkar hela systemet som om det hade ett enda polpar vid 10 Hz.
Det hela funkar förstås mindre bra om det riktiga systemet ändrar egenskaper, men man kan övervaka systemet och adaptera reglersystemet långsamt så att det blir rätt. Och helt rätt behöver det inte bli heller, det funkar ändå.
Säger jag som inte har provat ovanstående. Men det borde funka. Det finns ganska mycket påhittat när det gäller reglerteknik.
Sen är jag tveksam till om det är en bra idé att göra som jag beskrev ovan, eftersom det antingen kräver en väldigt stark motor, eller kommer att ge ett överstyrt system. Och hela vitsen med att ha remmen är ju att filtrera bort hastiga momentvariationer. Regleringen bör nog vara långsam om man använder remdrift.
Svante skrev:paa skrev:Och vad händer när det förhoppningsfulle hifientusiasten tweakar sin servostyrda spelare med ett silkessnöre som drivning, i stället för orginalremmen?
På ett eller annat sätt inser han nog att det inte var något bra tweak...![]()
Och nog går det att reglera förbi 180 grader om man bara vet vad man gör och har.
Om man i remmen/tröghetsmomentet har ett polpar vid säg 1 Hz, så får man lägga in ett nollställepar på samma ställe och ett nytt polpar vid kanske 10 Hz. Då verkar hela systemet som om det hade ett enda polpar vid 10 Hz.
Det hela funkar förstås mindre bra om det riktiga systemet ändrar egenskaper, men man kan övervaka systemet och adaptera reglersystemet långsamt så att det blir rätt. Och helt rätt behöver det inte bli heller, det funkar ändå.
Säger jag som inte har provat ovanstående. Men det borde funka. Det finns ganska mycket påhittat när det gäller reglerteknik.
Sen är jag tveksam till om det är en bra idé att göra som jag beskrev ovan, eftersom det antingen kräver en väldigt stark motor, eller kommer att ge ett överstyrt system. Och hela vitsen med att ha remmen är ju att filtrera bort hastiga momentvariationer. Regleringen bör nog vara långsam om man använder remdrift.
MattiasKarlsson skrev:CODY skrev:Emellertid påstås det ibland saker som: "remdrivna är bättre än
direktdrivna", och att det finns generella skillnader i ljudkvaliteten/
ljudkaraktären. Därför ställde jag frågan.
MVH
Jo, och det påstås att kablar för 350 000 kr är mer korrekta än billigare kablar mm. Du kan ju ställa denna frågan till dom som sprider den myten:
"vart har vi remdrivna graververk"*![]()
*Inte för det bevisar att direktdrift är bäst.
Svante skrev:Alltså, jag ska väl inte kaxa mig för mycket om saker jag inte vet, men är det inte så att man gör ett vägval när man väljer remdrift, just i det att man tar hand om snabba variationer med en skivtallrik med högt tröghetsmoment? Och att man isolerar motorns rotationsburr från tallriken med remmen?
paa skrev:Det finns pickupper med inbyggda och i vissa fall dämpade borstar, sedan finns det lösa borstar som man monterar i tonarmsskalet och även nån sorts pneumatisk dämpare som sitter på skalet och tar stöd mot skivytan. Vilka av dessa är värda att satsa på för att minska tonarmsresonansens amplitud?
Harryup skrev:paa skrev:Det finns pickupper med inbyggda och i vissa fall dämpade borstar, sedan finns det lösa borstar som man monterar i tonarmsskalet och även nån sorts pneumatisk dämpare som sitter på skalet och tar stöd mot skivytan. Vilka av dessa är värda att satsa på för att minska tonarmsresonansens amplitud?
Varför vill du satsa på något av de?
Har du problem med buckliga skivor?
mvh/Harryup
Thomas_A skrev:Harryup skrev:paa skrev:Det finns pickupper med inbyggda och i vissa fall dämpade borstar, sedan finns det lösa borstar som man monterar i tonarmsskalet och även nån sorts pneumatisk dämpare som sitter på skalet och tar stöd mot skivytan. Vilka av dessa är värda att satsa på för att minska tonarmsresonansens amplitud?
mvh/Harryup
Alla skivor är mer eller mindre buckliga och påverkar ljudet mer eller mindre. Om man sedan anser det är ett problem är en annan historia.
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Minns dock inte var jag gjorde det, för det var över 35 år sedan. Men
Du var alltså yngre än 12 år när du gjorde din första egna gravering. Världens yngsta skivproducent?
Skivproducent vet jag inte...
Det var ett ställa där man gick ned för en trappa och kom in i en skum
lokal där det fanns en liten studio och ett graververk som kunde grav-
era på de där vinröda skivorna. Det här var ju länge sedan, och jag
var nog en lite yngre än 12 tror jag. Jag var där med antingen pappa
eller om det var tillsammans med någon klasskamrat och hans pappa.
Isåfall var det nog Jari. Som sagt - länge sedan.
Det är därför jag inte minns var det var någonstans, men jag utgår
ifrån att det var någonstans i Stockholm med omnejd.
Jag hade med mig en bandinspelning jag hade gjort med musik (det
var om jag minns rätt en sound on sound-inspelning där jag spelade
blockflöjt och cello med mig själv). Tyvärr är den borta, liksom de
flesta inspelningar som jag gjorde.
Det var alltså ingen teknisk testskiva det här. Jag bara svarade på
Peters fråga om gravering direkt på ett avspelningsbart medium. Det
hade ingenting att göra med den där specialfraveringen för att kunna
testa svajegenskaper och i förlängningen (kanske) om rem eller driekt-
drift är bäst.
Tyvärr känner jag inte till om motsvarande möjligheter finns idag.
Vh, iö
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:paa skrev:Det finns pickupper med inbyggda och i vissa fall dämpade borstar, sedan finns det lösa borstar som man monterar i tonarmsskalet och även nån sorts pneumatisk dämpare som sitter på skalet och tar stöd mot skivytan. Vilka av dessa är värda att satsa på för att minska tonarmsresonansens amplitud?
mvh/Harryup
Alla skivor är mer eller mindre buckliga och påverkar ljudet mer eller mindre. Om man sedan anser det är ett problem är en annan historia.
Bara att det verkar vara en bättre väg att gå att välja lämplig tonarms-pu kombination än kanske en som passar sämre men som man försöker kompensera bort i efterhand. Känner inte till något fabrikat förutom Pickering som hade borste men den lät ändå inte varken bra eller roligt så en borste löser inte allt. Användandet av en dämpare låter också som en farlig balansgång mellan verklighet och teori.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja just det, det har dom ju.
Men det är ju kanske inte jordens vanligaste pickuper idag.
Finns kanske ett skäl till varför det är vanligast att undvika borste?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Skulle vilja säga platta till skivan möjligen med ett sån där Furutech plattjärn.
Att försöka platta till på skivspelaren har jag blandade erfarenheter av. Pickup med borste har jag aldrig varit intresserad av. SME med klägg har jag testat och aldrig mer. Enda dämpningen hitills är nog Breuers som verkar fungera. Fast jag har ifs inte sett den på 15 år så det är möjligt att den inte görs längre.
mvh/Harryup
Thomas_A skrev:
Om du aldrig varit intresserad av en dämpborste så har du väl inte heller undersökt saken? Skulle inte vara så svårt att konstruera en universal dämpborste som fästes i tonarmen - så att vilken pickup som helst kan användas.
Ang. platta till skivan så tror jag att att skivklämma i mitten är lönlöst, så länge den inte kombineras med en yttre ring.
Vakuum en annan lösning, men det har vi diskuterat förr...
Hur ligger motorstyrningen till lågpassmässigt vid 1000Hz, vilken fasvridning och hur många dB ner är det före återkopplingen?MickeN skrev:och ett servosystem som styr motorerna i 1000 Hz med samma noggranhet.
Hur ligger motorstyrningen till lågpassmässigt vid 1000Hz, vilken fasvridning och hur många dB ner är det före återkopplingen?
IngOehman skrev:I stort sett alla borstar är bättre än inga borstar alls, men de flesta
borstar gör en sak mindre än optimalt, nämligen att borsten helst
skall sitta vid sidan av den punkt där nålspetsen ligger an mot
skivan.
Mer om detta kan man läsa i en MoLt som kom ut för sisådär 17 år
sedan (plus minus ett par år).
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster