Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 12:48

Ohoy!

Efter ett par års lurkande på faktiskt.se så var det nu dags att skapa min första tråd. :)

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där lyssningsrummet är en betongbunker (förutom en kortsida gips...). Tyvärr har jag en dörr på varje kortsida, även fönster på en. Detta gör att jag måste ha högtalarna på ena långsidan medans soffan sitter upptryckt på motstående sida. Detta skapar rena mardrömsscenariot vad gäller basområdet;

Bild

8O

Rummet är ganska litet, 3,6m långt, 5,6m brett och 2,5m högt. Talarna är dom mycket sällsynta piP :wink: . Jag har även en REL-subba till förfogande, men som de flesta här redan vet, skapar 1st även själv en del problem*.

Jag provade idag att bygga två st kvartvågsabsorbenter av gjutrör (20cm diam), stämda för att trycka ned puckeln vid ~47hz. Dessa placerades bakom soffan. Glad i hågen hoppades jag på mirakel. Tyvärr var detta ganska meningslöst då de efter en del tweakande endast gav -3dB på puckeln :(

Såååå... Hur skall jag lösa mitt problem? Fler absorbenter är bara att glömma då dem skulle ta för mycket plats. Att möblera om är också uteslutet då jag måste ha setupen såhär :/

Helst vill jag slippa femtioelva basmoduler, 12 slutsteg och aktiva delningsfilter...

PEQ har jag tillgång till i datorn (kör all musik från den), men att tämja denna berg o dalbana med endast en PEQ, njeaee.

Är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera situationen?

* Kör jag subben ståendes nära en kortsida så hjälper den en del med dippen vid ~ 67hz. Fasvänder jag den och ställer den vid högtalarväggen hjälper den ned den stående vågen vid 47hz, men jag tycker ingen av dessa setups låter bra :/ .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-15 12:56

Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 13:09

paa skrev:Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Ingen större skillnad tyvärr :/. Saken är även den att de bakre hörnen blockeras av dörrar, så jag kan inte smälla upp rör eller absorbenter där :/.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Inläggav sprudel » 2010-11-15 13:41

EnTillBjorn skrev:Ohoy!

Efter ett par års lurkande på faktiskt.se så var det nu dags att skapa min första tråd. :)

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där lyssningsrummet är en betongbunker (förutom en kortsida gips...). Tyvärr har jag en dörr på varje kortsida, även fönster på en. Detta gör att jag måste ha högtalarna på ena långsidan medans soffan sitter upptryckt på motstående sida. Detta skapar rena mardrömsscenariot vad gäller basområdet;

Bild

8O

.

Jag säger som sköterskan sade när hon granskade min arm efter att jag cyklat omkull och frågade om hon tyckte att jag skull besöka en läkare akut:

Åh! Fy f-n! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 13:46

sprudel skrev:
Jag säger som sköterskan sade när hon granskade min arm efter att jag cyklat omkull och frågade om hon tyckte att jag skull besöka en läkare akut:

Åh! Fy f-n! :D

Haha tack för den :wink: . Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-15 13:57

EnTillBjorn skrev:
paa skrev:Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Ingen större skillnad tyvärr :/. Saken är även den att de bakre hörnen blockeras av dörrar, så jag kan inte smälla upp rör eller absorbenter där :/.

Har du provat med basabsorbenterna i främre hörnen också?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:06

paa skrev:
Har du provat med basabsorbenterna i främre hörnen också?

Jopps, ca -3dB där också. Sålänge jag ställer den längs någon långvägg bör väl effektiviteten vara max?

Jag kanske är ute efter mycket grövre absorbenter? Det kanske är hopplöst att försöka dämpa den där stående vågen?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-15 14:10

EnTillBjorn skrev:Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Var det förra verkligen bra eller bara inte uppmätt?
Jag har enkelgips och flytande golv. En riktig mardröm att få till.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:16

2-ch skrev:

Det var verkligen bra och mätte hyffsat bra :wink: . Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert (minns inte, länge sedan jag mätte), men var enkelt att köra PEQ på. Kombinationen av gips + flytande golv fungerade i alla fall bra i det rummet, är väl olika i olika fall.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-15 14:19

EnTillBjorn skrev:Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert

Det är bara att gratulera. Till ditt förra ställe alltså :wink:

Välkommen till faktiskt förresten.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:21

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert

Det är bara att gratulera. Till ditt förra ställe alltså :wink:

Välkommen till faktiskt förresten.

Haha :D . Tack och bock!

Jag kommer nog tyvärr inte vara en så aktiv medlem utöver att svara i egna trådar, jag är den som hellre läser :wink: .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 14:38

Jag tycker att du ska prova att dra ner puckeln, rejält med Peq.
Sen har du en bättre utgångspunkt för att laborera med absorbenter, och fluffiga fåtöljer. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 14:39

Jämfört med att bara resignera, så tycker jag nog allt att du bör prova PEQ före du lägger ned.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:48

nadifierad skrev:Jag tycker att du ska prova att dra ner puckeln, rejält med Peq.
Sen har du en bättre utgångspunkt för att laborera med absorbenter, och fluffiga fåtöljer. :)

Jo det är värt ett försök, absolut. Men den första stora dippen runt 66hz, vad kan den bero på? Kan det vara en stående våg längsmed rummet som släcker ut lyssningspossitionen (mitten bakvägg)? Kanske man skall försöka sig på den istället med absorbenterna? Eller är det så att puckeln vid 47hz skapar dippen? (Kan inte påstå att jag är så jätteinsatt i akustik).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 14:54

Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.
Varför vet jag inte, men det hänger ihop på något övernaturligt sätt. :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:00

nadifierad skrev:Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.

Är jag ute och cyklar om jag tror detta;

Man påverkar INTE dippar genom att sänka pucklar med PEQ.
Man kan påverka dippar genom att sänka pucklar med en absorbent.

:?:

När jag satt upp lite vanliga glasulls-absorbenter i rummet blev det ju en hel del bättre ljud överlag, MEN problemen i basregistret blev ju självklart mer hörbara. Kanske jag skall fixa mer diffusering istället och ta bort en del absorbenter? Få lite mer "levande" ljud?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-15 15:19

Prova att mäta i olika positioner. Jag vet att Adhoc har skrivit en del i några trådar om detta och effekterna av det, liksom att flytta högtalarna och mäta. Ge dig inte. Rumsfix är en mer eller mindre lång resa till Nirvana.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:25

sprudel skrev:Prova att mäta i olika positioner. Jag vet att Adhoc har skrivit en del i några trådar om detta och effekterna av det, liksom att flytta högtalarna och mäta. Ge dig inte. Rumsfix är en mer eller mindre lång resa till Nirvana.

Japps rummet är halva anläggningen. Problemet är att jag är så jädra låst vad gäller positioneringen, det enda tweaket jag kunnat göra är att flytta ut piParna lite från väggen (ajsing ajsing!), samt soffan ca 20cm ut från väggen. Flyttar jag ut micken närmare mitten av rummet mäter det bättre, men där kan jag inte ha soffan :/.

Helst hade jag viljat lyssnat på längden, men då hade jag fått blockera någon dörr != bra.

Om inte PEQ låter bra lär jag nog börja spara till hembioreciever samt subwoofers, eller kanske nytt lyssningsrum :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:32

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Ah! Hittade 2½ år gammla mätningar :D .

Sweetspot, piP + REL Strata 5, samt lite PEQ.

piP kör fullregister och subben delad väldigt lågt för att ta hand om 20-30hz i princip, man ser tydligt hur pip faller vid ~34hz.

Bild

RT60

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:22

Okej nu har jag PEQ`at lite granna:

Bild

Visst, kurvan är slätare än innan (jag tog ut basabsorbenterna, så det är bara PEQ som slätar), men jag tycker endå det låter skit. Har i princip ingenting som dämpar efterklangen av basen i rummet, man hör tydligt att basen hänger kvar länge.

Kanske någon typ av basabsorbent som har lite bredare område än en kvartvågspipa, så att man i alla fall får ner efterklangen under 250hz? Får nog nöjja mig med berg o dalbana :(

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 16:25

Du får möblera rikligt med muffiga möbler.
Sackosäckar och mjuk soffa, tjock heltäckningsmatta, tjocka draperier osv, etc,.. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 16:26

Hur har du det på golvfronten?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:39

Nattlorden skrev:Hur har du det på golvfronten?

Kunde varit bättre, ca 50% täckt nu av tjock ryamatta. Men fanken va dyrt rya är!

Såhär ser det ut för tillfället (ursäkta stöket):

Bild

Bild

Har aco-liknande skivor bakom piparna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 16:49

Förstår av bilderna på duk/projektor att det vore dödfött att föreslå att vända på rummet och spela på längden... Annars har det ju hjälpt folk tidigare att göra så...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:50

Nattlorden skrev:Förstår av bilderna på duk/projektor att det vore dödfött att föreslå att vända på rummet och spela på längden... Annars har det ju hjälpt folk tidigare att göra så...

Det hade gått om jag inte haft dörrar på varje kortsida :(

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-15 18:16

EnTillBjorn skrev: * Kör jag subben ståendes nära en kortsida så hjälper den en del med dippen vid ~ 67hz. Fasvänder jag den och ställer den vid högtalarväggen hjälper den ned den stående vågen vid 47hz, men jag tycker ingen av dessa setups låter bra :/ .

Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas?
47hz är ju en halv våg mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan, dippen vid 67 Hz är ~0,75 våg mellan samma väggar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 18:25

phon skrev:
Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas? 47hz är ju ståendevågen mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan.

Hehe njaeee, det känns inte ens värt att prova då jag inte kan ha den där i längden. Och yes, 47hz är en stående våg mellan långsidorna.

Jag funderar på att bygga en "superchunk" att sätta i högra främre hörnet, och sätta någon typ av diffusor på den. Bör ju få ned efterklangstiden i de lägre frekvenserna i alla fall.

Superchunk

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 18:31

EnTillBjorn skrev:
phon skrev:
Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas? 47hz är ju ståendevågen mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan.

Hehe njaeee, det känns inte ens värt att prova då jag inte kan ha den där i längden. Och yes, 47hz är en stående våg mellan långsidorna.

Jag funderar på att bygga en "superchunk" att sätta i högra främre hörnet, och sätta någon typ av diffusor på den. Bör ju få ned efterklangstiden i de lägre frekvenserna i alla fall.

Superchunk

Satt just och funderade över något liknande till mitt planerade ljudrum:
Typiskt att det redan var uppfunnit. :? :D

Verkar ju vara en logisk idè, då hörnen knappast bidrar till att sänka basoutput.
Man borde ju även kunna tillämpa det på längden, i vinkeln mellan tak och väggen bakom lyssningsplats!?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 18:35

nadifierad skrev:Satt just och funderade över något liknande till mitt planerade ljudrum:
Typiskt att det redan var uppfunnit. :? :D

Verkar ju vara en logisk idè, då hörnen knappast bidrar till att sänka basoutput.
Man borde ju även kunna tillämpa det på längden, i vinkeln mellan tak och väggen bakom lyssningsplats!?

Ja absolut, jag har i alla fall hängt tre st absorbenter i vinkeln mellan tak/vägg, vid lyssningsväggen. Gjorde en hel del skillnad javisst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-15 18:40

Fråga från en okunnig. Visar grafen nedan att absorbtionen är som högst vid rätt låga frekvenser?

http://forum.studiotips.com/download/file.php?id=5191

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-15 23:33

Var i rummet är det mätt egentligen? Från bilden ser det ut som att soffan är centrerad längs långväggen. Dippen vid ca 67 Hz skulle även kunna komma från rumshöjden och en lite för högt placerad mick, jämfört med öronhöjd. En relativt enkel ommöblering att testa vore att flytta bort subben från hörnet, ställa den på IKEA-pallen med blommorna så elementet hamnar vid ca 65-70 cm, pröva vid ca 90 cm och 180 cm in i rummet från hörnet. Det borde förbättra dippen strax under 70 Hz, och även respons från rumsbredden där du borde ha någon resonans från dryga 60-talet Hz som kan samverka. Mät vid samma plats som tidigare och även en sittplats till höger och vänster.

Jag har fått till mitt betongrum riktigt bra med flera subbar men framförallt placeringen av dom och själva sittplatsen, en halvmeter gör riktigt stor skillnad.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 10:59

Adhoc skrev:Var i rummet är det mätt egentligen? Från bilden ser det ut som att soffan är centrerad längs långväggen. Dippen vid ca 67 Hz skulle även kunna komma från rumshöjden och en lite för högt placerad mick, jämfört med öronhöjd. En relativt enkel ommöblering att testa vore att flytta bort subben från hörnet, ställa den på IKEA-pallen med blommorna så elementet hamnar vid ca 65-70 cm, pröva vid ca 90 cm och 180 cm in i rummet från hörnet. Det borde förbättra dippen strax under 70 Hz, och även respons från rumsbredden där du borde ha någon resonans från dryga 60-talet Hz som kan samverka. Mät vid samma plats som tidigare och även en sittplats till höger och vänster.

Jag har fått till mitt betongrum riktigt bra med flera subbar men framförallt placeringen av dom och själva sittplatsen, en halvmeter gör riktigt stor skillnad.

Smart!

Micken är placerad ca 80cm över golvet, och centrerad längs långväggen vid sweatspotmätning, ganska exakt där jag lägger huvudet vid lyssning.

Ingen PEQ har använts vid mätningarna!

Jag testade med ett "stativ" åt subben:

Bild

Efter en del flyttandes av subben kom jag fram till att det mätte bäst om jag hade den i hörnet samt fasvänt den.

Såhär ser mätningarna ut med endast piP på de tre olika lyssningsställena:

Bild

Och efter en del tweakandes med subben:

Bild

Dippen mellan 60-70hz försvinner nästan helt. Även puckeln vid 47hz blir lite bättre.

Men, det ser ju fortfarande fördj*** ut :P . Och det låter fortfarande inget bra i basregistret, basen hänger kvar för länge. Om jag skall lita på RT60 värdena med subben inkopplad så är det inte så konstigt, 1.1 sek i de lägre frekvenserna 8O .

Jag kanske skall prioritera att få ned efterklangen i basen istället för att lägga allt krut på en jämn återgivning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 11:16

EnTillBjorn skrev:Jag kanske skall prioritera att få ned efterklangen i basen istället för att lägga allt krut på en jämn återgivning.

Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 11:21

Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.

Hehe yes sir.

Såååå, skall vi vända på steken? Hur får jag kortare efterklang i basområdet?

Jag har ju nu en del gjutrör till förfogande, dessa skulle man ju kunna fylla med glasull, täppa igen ändarna och borra lite hål i dem så ljud kan slinka in/ut. Men frågan är ju om det kommer bli någon större skillnad? Jag menar, hur mycket fluff behövs det egentligen inte för att sänka efterklang i lågfrekvensen :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 11:29

Det vet jag inte heller.

Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 11:31

Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.

Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.

Det har jag faktiskt gjort :D. Hade ett par täcken över som jag knölade in under soffan. Kanske man skulle haft stenull istället.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 11:38

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.

Det har jag faktiskt gjort :D. Hade ett par täcken över som jag knölade in under soffan. Kanske man skulle haft stenull istället.

Gullfiber eller roxull. Försegla utrymmet med hålad masonite. Det lär inte hjälpa helt men kan bidra. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-16 11:53

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.

Hehe yes sir.

Såååå, skall vi vända på steken? Hur får jag kortare efterklang i basområdet?

Jag har ju nu en del gjutrör till förfogande, dessa skulle man ju kunna fylla med glasull, täppa igen ändarna och borra lite hål i dem så ljud kan slinka in/ut. Men frågan är ju om det kommer bli någon större skillnad? Jag menar, hur mycket fluff behövs det egentligen inte för att sänka efterklang i lågfrekvensen :?:

Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?

Du har ju påbörjat ett försök (enligt bilderna) med att skära av hörnen med absorbenter. Vad som händer om du använder denna eller liknande sätt att abosrbera är att basen minkar något. Påverkan blir större i den djupare basen om materialet är tjockt och längt från väggen. Men man får inte glömma att vågen när den passerar absorbenten kommer att försenes något. Därmed kommer problemet med att det byggs upp stående vågor elller utsläckningar minska något.

Tror att du har någon form av absorbent vid elementet? Ställ det snett i ett hörn. Mätt och lyssna om det går åt rätt håll. Du har ju hängt sådana ovanför soffan. skulle de vara helt fyllda skulle dämpningen och diffussionen bli större. En madrass duger också. Det är inte den slutgiltiga lösningen utan att arbeta med att prova vilken påverkan som kan antydas vid olika placeringar av absorbenter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 12:00

EnTillBjorn skrev:
nadifierad skrev:Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.

Är jag ute och cyklar om jag tror detta;

Man påverkar INTE dippar genom att sänka pucklar med PEQ.
Man kan påverka dippar genom att sänka pucklar med en absorbent.

:?:

Det stämmer. För när du sänker pucklar med en absorbent så sänker du även de resonanser som orsakar dipparna i a f om de ligger inom absorbentens arbetsområde.

Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
Bild

Ställer man högtalaren vid någon av de blå dalarna eller sitter i något av dessa områden så får man en dipp i frekvensgången vid 109Hz. Sitter man och högtalaren står vid någon av topparna så får man en kraftig topp.

Tar man och dämpar resonansen som sådan (gör man vid någon av punkterna där det är toppar) så kommer även dalarna at försvinna då de är en konsekvens av resonansen och när resonansen försvinner så försvinner både toppar och dalar (noder och bukar). Man kommer fortfarande att ha interferens problem som kan orsaka dippar och mindre förstärkningar men de har ett snabbt avklingningsförlopp och är inte alldeles så problematiska.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 12:11

Moddning in progress:

Bild

Bild

Bild

Även hela undersidan av sittplatserna skall täckas. Schäslongen skall få samma modd. 95mm tjocklek på glasullen.

Aja nu lär jag kila ut i skogen ett tag, kommer tillbaka till kvällen med feedback!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 12:19

Nu skulle du haft några buttkickers liggande och passat på att montera dem... 8)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-16 12:30

Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
Bild

Vilket program använder man för att få fram ett så där fint diagram?

Följer tråden med stort intresse.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-16 12:31

Jag har provat detta med att fylla ut soffor med gullfiber och det har fungerat. Frågan är om det finns hälsosammare material, men det kanske inte kommer ut något då man tillsluter med hålad masonit.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 12:51

2-ch skrev:
Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
[img]bild[/img]

Vilket program använder man för att få fram ett så där fint diagram?

Följer tråden med stort intresse.

Matlab och ett eget script på 21 rader.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-16 12:55

Kom vi inte nyss fram till, att fårull var det bästa för baspåverkan ? Eller minns jag fel ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-16 13:00

Tjusigt och förklarande diagram Naqref!

Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens? Jag har lite problem med en enveten dipp pendlande kring ca 125 Hz. Rumsmåtten är 787x419x220 cm, högtalarna har elementen vid ca 75 cm höjd och måste hamna ca 52 cm från sidovägg, avstånd till bakomliggande vägg kan varieras, lyssningshöjd är varierbar 85-100 cm.

Edit: Man ska inte börja skriva inlägg från jobbet, - andra kommer före med samma fråga ...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Adhoc 2010-11-16 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-11-16 13:00

herregud kallar du det för stök?
då har du inte sett mycket
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-16 13:47

Adhoc skrev: Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens? Jag har lite problem med en enveten dipp pendlande kring ca 125 Hz. Rumsmåtten är 787x419x220 cm, högtalarna har elementen vid ca 75 cm höjd och måste hamna ca 52 cm från sidovägg, avstånd till bakomliggande vägg kan varieras, lyssningshöjd är varierbar 85-100 cm.

Här är en sajt, men den har inte mer än 20 frekvenser som du kan titta på. 125 Hz ligger däröver. Det du därmot kan se att det runt 125 Hz är distributionen tät med resonanser.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Du kan även använda denna sajt och snurra runt med högtalare. Jag brukar använda mig av Thiel eftersom de är gjorda för rakast frekvensgång i ekofritt och då ser jag tydligare vad rummet lägger förändrar.
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Med piltangenterna kan du ändra position på lyssnare och högtalare.

Det finns även andra sajter har jag sett men jag minns inte vilka. Detta är den ambitiösaste jag sett.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-11-16 13:48

Adhoc skrev:Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens?

Ett alternativ för visualisering av hur "stående vågor" beter sig i ett rum kan ses här. Detta "on line" program visar mycket tydligt var i rummet tryckmaxima för de olika "vågorna" förväntas uppstå.

Ett annat alternativ är en nedlastningsbart Excel-fil som Harman International publicerat. Denna beräknar och visualiserar hur olika våglängder beter sig i rum med räta vinklar och kan hjälpa en att identifiera var axiella peaks och dips forväntas vara i rummet. Harman's 'Room Mode Calculator' kan lastas ner här. Filen är skrivskyddad och formler kan därmed inte ändras. Rumsmått anges också i Foot och Inch så här får en räkna "baklänges" från centimeter.

1 Feet = 12 Inch
Foot (ft or ') = 30,48 cm
Inch (in or '') =  2,54 cm

/Suomela

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:29

Kronkan skrev:Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?
Du har ju påbörjat ett försök (enligt bilderna) med att skära av hörnen med absorbenter. Vad som händer om du använder denna eller liknande sätt att abosrbera är att basen minkar något. Påverkan blir större i den djupare basen om materialet är tjockt och längt från väggen. Men man får inte glömma att vågen när den passerar absorbenten kommer att försenes något. Därmed kommer problemet med att det byggs upp stående vågor elller utsläckningar minska något.

Tror att du har någon form av absorbent vid elementet? Ställ det snett i ett hörn. Mätt och lyssna om det går åt rätt håll. Du har ju hängt sådana ovanför soffan. skulle de vara helt fyllda skulle dämpningen och diffussionen bli större. En madrass duger också. Det är inte den slutgiltiga lösningen utan att arbeta med att prova vilken påverkan som kan antydas vid olika placeringar av absorbenter.

Japps basen är en aning högre än de andra registren!

Stämmer även bra att jag har en absorbent vid elementet, mest för att dämpa sidoreflexen. Har även 4st till absorbenter liggandes, skall prova att placera ut dem senare, men vill inte heller överdämpa rummet.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:31

Naqref skrev:Text och bild

Ah! Mycket lättare att förstå med en bra visualisering, tack!

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:42

Yes då har jag moddat klart soffan:

Bild

Bild

Bild

Bild

Någon hålad masonit har jag inte tillgång till, men det blev bra med tyg :) .

Så hur låter det då? Jo tack! Efterklangstiden blev 0.2s bättre i de lägre frekvenserna! Så nu ligger den på 0.9s med subben inkopplad (fortfarande för lång tid, men med endast piP är den acceptabel).

Detta påverkade dock ej tonkurvan märkbart.

Jag fick in totalt 11st 95mm glasullsskivor, ganska mycket med andra ord. Tänk vad mycket fluff till som skulle krävas för 0.5s RT60 i de lägre frekvenserna 8O

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:48

petersteindl skrev:Du kan även använda denna sajt och snurra runt med högtalare. Jag brukar använda mig av Thiel eftersom de är gjorda för rakast frekvensgång i ekofritt och då ser jag tydligare vad rummet lägger förändrar.
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Med piltangenterna kan du ändra position på lyssnare och högtalare.

Det finns även andra sajter har jag sett men jag minns inte vilka. Detta är den ambitiösaste jag sett.

MvH
Peter

Wow! Coolt, skitbra att simulera rum och akustik med, perfekt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-16 16:59

EnTillBjorn skrev: Bild

Bild

Bild

Bild

:D .... jaaaaa .... det där verkar ju mycket enklare än att prova med subben bakom soffan ... 8O :D :lol:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:00

phon skrev: :D .... jaaaaa .... det där verkar ju mycket enklare än att prova med subben bakom soffan ... 8O :D :lol:

Eller hur :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 17:03

men med endast piP är den acceptabel

Gött! Ett bra steg på vägen. Nästan 20% sänkning med en osynlig modd måste räknas som en stor framgång. :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:06

Nattlorden skrev:
men med endast piP är den acceptabel

Gött! Ett bra steg på vägen. Nästan 20% sänkning med en osynlig modd måste räknas som en stor framgång. :D

Absolut!

Nu klurar jag på hur jag skall klämma in mer fluff i hörnen utan att det ser allt för djävligt ut. Dock fick jag nästan slut på glasull...

Hmmm, jag har ju 4st absorbenter liggandes, skall prova ställa dem i ett hörn. Återkommer med resultat!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 17:10

Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-11-16 17:12

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:24

Nattlorden skrev:Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

Hmm om jag tolkar denna simulering rätt:

Bild

så tror jag att det är framförallt i bakersta hörnen jag skall absorbera, där jag självklart inte har någon direkt plats :(

Provade hur som haver 4st aborbenter i högra främre hörnet ståendes uppe på subben. Blev ingen hörbar skillnad, knappt mätbar heller. Måste upp med större grejjor!
Senast redigerad av EnTillBjorn 2010-11-16 17:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:28

Ton skrev:Vad sägs om ngt sånt här: http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... opic=604.0

Ser bra ut! Tror jag skall dedikera högra främre hörnet till absorbtion, men då tror jag att det är lika bra att smälla upp en superchunk : http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=535

Skall kolla och mäta lite nogare för att se vart jag kan slänga upp dyliga tingestar, kanske jag kan få upp dem i flera hörn bara jag meckar lite.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-16 18:06

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?

Japps basen är en aning högre än de andra registren!

Stämmer även bra att jag har en absorbent vid elementet, mest för att dämpa sidoreflexen. Har även 4st till absorbenter liggandes, skall prova att placera ut dem senare, men vill inte heller överdämpa rummet.

Hej! Tycker att du gjort en strålande arbete med soffan. Du har gjort den mera bredbandig som absorbent. Du har fått et resultat som är mera värt än 0,2 sec. Helt enkelt därför att du också försenar den del av vågen som passerar soffan. Då blir det svårare för baselementet tillsammans med rummet att bygga upp stående vågor. Men någon risk för överdämpning kan jag inte se. Du jobbar ju snabbare än jag kan följa tråden. Men något hörn finns ju och min erfarenhet är också att under bilden/duken TV:n kan vara viktigt att aborbera om man har problem.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 18:28

Kronkan skrev: Hej! Tycker att du gjort en strålande arbete med soffan. Du har gjort den mera bredbandig som absorbent. Du har fått et resultat som är mera värt än 0,2 sec. Helt enkelt därför att du också försenar den del av vågen som passerar soffan. Då blir det svårare för baselementet tillsammans med rummet att bygga upp stående vågor. Men någon risk för överdämpning kan jag inte se. Du jobbar ju snabbare än jag kan följa tråden. Men något hörn finns ju och min erfarenhet är också att under bilden/duken TV:n kan vara viktigt att aborbera om man har problem.

Tack kronkan för de varma orden :) .

Ja under duken skulle man kunna ha någon platt absorbent. Dock vill jag ha "så lite skit" som möjligt mellan talarna då det har en negativ påverkan av ljudbilden. Men jag skulle kunna bygga en ~15cm hög "scen" åt elektroniken som man kan håla och fylla med dämpmaterial... Hmmm...

En "scen", b160cm, d45cm, h15cm (innermått), skulle få en volym på 108 liter. Den skulle jag kunna fylla med glasull. Eller är det någon idé att göra en helmholtzresonator av den, för liten volym va?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-16 23:36

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev: Hej! Tycker att du gjort en strålande arbete med soffan. Du har gjort den mera bredbandig som absorbent. Du har fått et resultat som är mera värt än 0,2 sec. Helt enkelt därför att du också försenar den del av vågen som passerar soffan. Då blir det svårare för baselementet tillsammans med rummet att bygga upp stående vågor. Men någon risk för överdämpning kan jag inte se. Du jobbar ju snabbare än jag kan följa tråden. Men något hörn finns ju och min erfarenhet är också att under bilden/duken TV:n kan vara viktigt att aborbera om man har problem.

Tack kronkan för de varma orden :) .

Ja under duken skulle man kunna ha någon platt absorbent. Dock vill jag ha "så lite skit" som möjligt mellan talarna då det har en negativ påverkan av ljudbilden. Men jag skulle kunna bygga en ~15cm hög "scen" åt elektroniken som man kan håla och fylla med dämpmaterial... Hmmm...

En "scen", b160cm, d45cm, h15cm (innermått), skulle få en volym på 108 liter. Den skulle jag kunna fylla med glasull. Eller är det någon idé att göra en helmholtzresonator av den, för liten volym va?
Du har verkligen varit kvick som en vessla samt kreativ med soffan. Klarar inte att lägga upp bilder.
Mina begränsningar är stora genom att jag lever med den kvinna jag vill leva med. Då finns ju inte frihet att göra exakt som man vill Och inga gardiner vill hon ha. Så jag har väl gjort som du. Granskat varje möbel för att fundera var jag kan stoppa in absorbenter eller hur jag skall åstadkomma mera diffusion. Lärorikt har det varit.

Vad gäller att bygga helmholzresonanter så har jag inte själv byggt en sådan. Då lär man ju sig inte heller inte. Men låte jusom ett spånnande idé Men det har varit spännande att följa tråden och förövrigt myckna bra grafer osv.

Ericson

Inläggav Ericson » 2010-11-17 00:52

Ja, det må jag säga; snacka om handlingskraft... Det du redan har åstadkommit skulle jag behöva ett år att få till!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-17 01:20

Kan du tänka dig att göra en skiss över rummet med vart dörrar, fönster med mera är placerat ? Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur rummet ser ut, trots dina två bilder...

För den som letar efter något bättre än glasfiber/markplattor: Det finns ju vanligt skumgummi i vissa väl valda kvaliteter ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-17 02:40

Herr Äggman och Suomela, tack för länken!

+1-Björnen: Dom där Superchunkarna gör nytta över ett brett frekvensområde men förvänta dig inte mirakel för lägre resonanser, under 125 Hz eller så. Där får du nog fortsätta labba med ytterligare subb, placeringar och kanske någon eq för att få ned tidsbumlet för frekvensen vid platsen där du sitter. Ett av dom tre diagram jag slängde in visar en 19 Hz resonans, utsläckningstiden ligger över 250 ms. Vid dom två andra är 19 Hz-resonansen borta när micken flyttats 1 m respektive 1,33 m vänster och utsläckningstiden har reducerats avsevärt enbart pga av förflyttningen av micken. (För frekvenser över 125 Hz ligger RT60-tiderna enligt XTZ kring 0,15 ms.)

Jag kunde inte bygga triangulära supderduperchunkar i mina bakre hörn utan gjorde rektangulära. 60x22x205 cm med Owen Cornings 705 + 45 mm vanlig glasfiberisolering ytterst, totaltjocklek ca 25 cm. De triangulära blir lite djupare men även så, blir det inte någon avgörande förbättring om man kollar den här länken, 4" tjock direkt mot vägg respektive 4" tjock med 16" bakomliggande luftspalt (=djupare). http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 08:11

Bamsefar skrev:För den som letar efter något bättre än glasfiber/markplattor: Det finns ju vanligt skumgummi i vissa väl valda kvaliteter ;-)

Frågan är ju vad det är för väl vald kvalité man skall fråga efter när man går bort till skumgummiaffären...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-17 08:35

Kan någon förklara varför det finns absorbtion över 100% för vissa material på denna länk?

http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Det står i början av dokumentet:
0.00 = no absorbtion.
0.50 = 50% absorbtion.
1.00 = 100% absorbtion.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-17 08:40

RogerGustavsson skrev:Kan någon förklara varför det finns absorbtion över 100% för vissa material på denna länk?

0.00 = no absorbtion.
0.50 = 50% absorbtion.
1.00 = 100% absorbtion.

Testmetoden? Eller som dom lite luddigt beskriver på samma sida.
- Measurements are done according to a standard test method such as ASTM C423 or ISO.
"In some cases, the measured sound absorption coefficient is greater than 1.00. As recommended by the test method, these values are reported as measured and not adjusted."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-17 08:45

Det låter rimligt. Tydligt att inga absorberande material slukar så mycket vid lägre frekvenser. Risken är väl att man står där med en markant puckel i basen? Det har mitt rum redan innan dämpning....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-17 08:48

RogerGustavsson skrev:Det låter rimligt.

Möjligt, men jag begriper det inte. Man måste väl läsa standarden antar jag.
Kanske är det som med tysk korv, den innehåller ofta mer än 100% kött :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-17 08:49

Det säger en del om mätmetodens noggrannhet om inte annat.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 09:34

Bamsefar skrev:Kan du tänka dig att göra en skiss över rummet med vart dörrar, fönster med mera är placerat ? Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur rummet ser ut, trots dina två bilder...

För den som letar efter något bättre än glasfiber/markplattor: Det finns ju vanligt skumgummi i vissa väl valda kvaliteter ;-)

Super-mega-3d-deluxe-specialedition-detaljerad-msPaint-skiss!

Bild

:wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 09:58

Adhoc skrev:Jag kunde inte bygga triangulära supderduperchunkar i mina bakre hörn utan gjorde rektangulära. 60x22x205 cm med Owen Cornings 705 + 45 mm vanlig glasfiberisolering ytterst, totaltjocklek ca 25 cm. De triangulära blir lite djupare men även så, blir det inte någon avgörande förbättring om man kollar den här länken, 4" tjock direkt mot vägg respektive 4" tjock med 16" bakomliggande luftspalt (=djupare). http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Hmm, är det "Owens Corning 700 series Rigid Fiberglass" jag skall kolla på om jag vill se hur mycket "vanlig byggmax" glasull dämpar?

'701, plain 4" (102mm) on wall 1.5 pcf (24 kg/m3)' "dämpar 125hz med 73%"? Om det är så, låter det inte väldigt bra?

En superchunk, säg 2m hög med sidan 60cm, 360 liter utrymme man kan fylla med dämpmaterial. Bör väl bli i samma klass som min soff-modd, alltså helt ok :D . Visserligen blir den rätt stor...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-17 10:06

EnTillBjorn skrev:Bild

De röda områdena i hörnorna borde väl påverkas om dörren är öppen?
Nu var väl visserligen den ena i ditt fall balkongdörr.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 10:08

2-ch skrev:

De röda områdena i hörnorna borde väl påverkas om dörren är öppen?
Nu var väl visserligen den ena i ditt fall balkongdörr.

Du jag har faktiskt inte mätt med den högra dörren öppen 8O (vänstra är balkongdörren). Måste göras

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 10:27

Stängd dörr / öppen dörr:

Bild

Ca 2dB lägre puckel runt 47hz och lite bättre vid det svarta hålet mellan 60-70hz. Vad skulle ni föredra vid musiklyssning, öppen eller stängd dörr?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 10:44

Hur blir skillnaderna på efterklangen?

En annan sak som skulle kunna testas är draperi i lämpligt dämpande tyg istället för stängd dörr.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 10:47

Nattlorden skrev:Hur blir skillnaderna på efterklangen?

Marginellt bättre. Dock litar jag inte på RT60 värdena då de svänger en del från mätning till mätning. Troligvis då vägen bredvid är rätt trafikerad av lastbilar. Sena helger som gäller för RT60 mätningarna.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 10:48

Nattlorden skrev:En annan sak som skulle kunna testas är draperi i lämpligt dämpande tyg istället för stängd dörr.

Jo det är sant, något liknande "stagedrop" eller vad det nu kallades. Kanske räcker med en tjock gardin?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 10:53

Eller så bygger man en genomsläpplig dörr med tygklädd isolering.. ifall konceptet verkar hjälpa.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 10:54

Nattlorden skrev:Eller så bygger man en genomsläpplig dörr med tygklädd isolering.. ifall konceptet verkar hjälpa.

Att bygga en dörr övergår dock min ambition :wink: . Men annars en väldigt bra idé!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-17 12:57

Du kan plocka ur glasrutorna i befintlig dörr och ersätta med absorbentskivor*, typ såna man sätter i tak.

Om du sedan kör öppen dörr så hamnar absorbenterna snett över hörnet, där dom gör bäst nytta.

* ..eller nån vanlig stenullsmatta och hålad masonit för utseendet

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-17 13:07

RogerGustavsson skrev:Kan någon förklara varför det finns absorbtion över 100% för vissa material på denna länk?

0.00 = no absorbtion.
0.50 = 50% absorbtion.
1.00 = 100% absorbtion.

Är definitivt inte tekniker. Men logiskt kan det bero på tre skäl. Men normalt sett verkar det ologiskt med mer än 100 % dämpning
1. De som gör testen gör inte rätt helt enkelt.

2. Normeringen av testmetoden är gammal och ger osanolika värden. Har stött på detta i förgransking av ett större projekt som gällde byggandet av en kraftvärmeverk. Det tycktes som en del av processen gav en verkningsgrad mer än 100 %. De mera tekniskt orienterade i granskningsgruppen hade svårare att snabbt acceptera att beräkningen var rätt utförd men siffran galen. De hade ju inte uppfunnit evighetsmaskinen. De tekniskt orienterade var frustrerade att lämna ifrån sig något som tycktes omöjligt. Jag ville visa rätt beräkningssiffra för det är ju den som är till grund för att kunna jämföra gentemot andra sätt att lösa problemet.

3. Det som skulle kunna ske är att fasen vrider sig. Rätta mig om jag har fel. Men absorbenter har två akustiska egenskaper varav en är relaivt okänd. Dels absorberar (förvandlar till värme) den vågen dels kommer den del av vågen som återvänder vara försenad i tid. Då skulle det kunna uppstå utsläckningsfenomen. Exempel: 70 % av energin i vågen omvandlas till värme. 30 % av vågenergin återvänder men i motfas. Den släcks ut och äter upp 30 % av energin. Summa reducerad energi blir 130 %

Nu är ju frågan om det sista kan vara så. En icke tekniker frågar teknikerna detta. Dock är jag tämligen säker på att signalen både dämpas och i viss mån försenas när den passerar en absorbent.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-17 13:24

EnTillBjorn skrev:Stängd dörr / öppen dörr:

Bild

Ca 2dB lägre puckel runt 47hz och lite bättre vid det svarta hålet mellan 60-70hz. Vad skulle ni föredra vid musiklyssning, öppen eller stängd dörr?

Rent generellt verkar ju öppen dörr ge en något rakare kurva. Speciellt förbättras ju den låga baspuckeln. Tror att den ställer till det genom att basen blir bumlig och oklar.

så läser jag diagrammet. Men är det en bumlig bas eller hur beskriver du basen själv.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 13:26

Kronkan skrev:Men är det en bumlig bas eller hur beskriver du basen själv.

Jao, bumlig skulle man nog kunna uttrycka det. Även att den hänger kvar länge.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 13:48

phon skrev:Du kan plocka ur glasrutorna i befintlig dörr och ersätta med absorbentskivor*, typ såna man sätter i tak.

Om du sedan kör öppen dörr så hamnar absorbenterna snett över hörnet, där dom gör bäst nytta.

* ..eller nån vanlig stenullsmatta och hålad masonit för utseendet

Tyvärr kan jag inte på ett enkelt sätt ta ur rutorna ur dörren :(

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-17 14:02

Tackar för skissen - då var rummet nästan som jag uppfattade det, men jag var osäker.

Jag har några draperier liggande med extra ljuddämpning. Två djupblåa och en guld om jag minns rätt, finns tillhörande snoddar osv också.

Om man ser ditt rum rent möbleringsmässigt så tänker jag vara envis och fråga lite till:

1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken ;-)

2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet)

3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare...

4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen.

5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen ;-)

Kul att testa eller hur ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 14:28

Bamsefar! Din envisa jävel (att dömma av din avatar-bild :wink:).

Du skriver;

1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken

Balkongdörren öppnas utåt. Dock hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men jag tror att du vill att jag vänder på hela möblemanget 90 grader?

2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet)

Jag är lite smårädd att "överdämpa" rummet. Det som jag känner nu prioriteras är lågfrekvent absorbering för att jämna ut RT60 lite grann. Efterklangen i de högre frekvenserna är jag helt tillfreds med :) .

3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare...

Mer ryamatta kommer att handlas när min plånbok känner sig givmild, ligger lite lågt med utgifter då jag just nu jobbar deltid :? . Därav vill jag komma så billigt undan som möjligt vad gäller akustik-fix.

4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen.

Jopps det skulle det nog bli :)

5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen :wink:

Men om jag nu skall lyssna på längden i rummet, blir inte vinkeln mellan lyssnare/höger-vänster-talare lite väl smal om jag placerar soffan i andra änden av rummet? Förutsatt att jag då har pip`arna nära högtalarväggen (balkongväggen). Meeen jag kan ha missförstått dig, virrig blir man av förmiddagsskift :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-17 14:45

Minns jag rätt har en förklaring till absorbtionsvärden över 1,00, att göra med hur mätningen görs och mätenheterna för den. Skivan som mäts mot har en frontyta men den har ju sidor också med sina ytor där ljudvågor träffar. Sidoytornas area räknas det inte mot för att få fram absorbtionkoefficienten men dom finns trots allt där och påverkar, då kan koefficienten bli större än 1.

1 st om 1 m² och 0,1 m tjock => 1 m² + (4 x 0,1 x 1) = 1,4 m² (plus 1 m² baksida)

När mätningarna görs används större sjok sammanhängande material i stället för en mindre bit, där sidoytorna relativt påverkar mer.

4 st a' 1 m² kan sättas ihop till en sammanhängande kvadrat om 2x2 m² frontyta + (4 x 2 x 0,1) = 4,8 m²

4 st a' 1 m² utspridda i rummet ger 4 x 1,4 = 5,6 m² för samma volym material som mäts mot. 5,6 / 4,8 => 16,7% större yta med samma mängd material.

(Reservation för taskigt minne :wink: )

Det här betyder ju också att för att dämpa efterklang är det mycket effektivare att sprida ut en bal glasfiber i rummet jämfört med att ställa balen i ett hörn. Jag föreslår att du riggar upp ett travers- och linsystem i rummet, så du kan dra glasfiberskivor lite fram och tillbaks efter behag. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-11-17 17:28

profbd skrev:

:D

Jag reagerar ofta på att folk (läs: hifi-ungkarlar) har lyor som är praktiskt taget oinredda, det är alldeles för lite grejer i rummen. Spartansk inredning (hemmabio + ikea-lampa = klart!), lättstädat... in med mer grejer, allt möjligt, möbler, hyllor fulla med jox, växter, dekorationer, förvaring.... det är ju för fasen helt kalt (förutom absorbenter, soffa, bioduk, en stol(!)... vad mer?? 8O :)

Tro mig, här har vi alldeles för mycket grejer överallt och inga som helst problem med akustiken :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 19:59

phloam skrev:
profbd skrev:

Jag reagerar ofta på att folk (läs: hifi-ungkarlar) har lyor som är praktiskt taget oinredda, det är alldeles för lite grejer i rummen. Spartansk inredning (hemmabio + ikea-lampa = klart!), lättstädat... in med mer grejer, allt möjligt, möbler, hyllor fulla med jox, växter, dekorationer, förvaring.... det är ju för fasen helt kalt (förutom absorbenter, soffa, bioduk, en stol(!)... vad mer?? 8O :)

Tro mig, här har vi alldeles för mycket grejer överallt och inga som helst problem med akustiken :D

Vem har sakt att jag är ungkarl? :wink: Och hur stort rum tror du att jag har? :D . Men visst, mer växter är på G, samt att de kommer ju växa till sig.

Ang. stolen, det är ingen permanent inredning, endast ett bra hjälpmedel för uppsättning av absorbenter :wink: .

Sen får du även ha i åtanke att jag är nyinflyttad, att sammla på sig en massa "gammert bös" tar en halv livstid :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-17 20:24

EnTillBjorn skrev:Bamsefar! Din envisa jävel (att dömma av din avatar-bild :wink:).

Ja envis vet jag inte, men ger upp gör jag inte i första taget ;-)

EnTillBjorn skrev:1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken

Balkongdörren öppnas utåt. Dock hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men jag tror att du vill att jag vänder på hela möblemanget 90 grader?

Exakt, dukan ju göra det enkelt först genom att bara testa att flytta högtalarna på sina stativ (för jag antar att du har stativ till piP).

Det jag menar är att kontruktören, Invar Öhman, rekommenderar att högtalarna skall stå när väggen, nästintill upptryckta. Vad jag föreslår är att du istället trycker upp dom mot sidoväggarna = långsidorn men riktat mot lysningspositionen. Tag sedan avståndet mellan diskanterna, och 1.18*detta avståndet = hyggligt rätt vart du bör ställa soffan. Jag räknar med att den hamnar en bit från "bakväggen"...

EnTillBjorn skrev:2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet)

Jag är lite smårädd att "överdämpa" rummet. Det som jag känner nu prioriteras är lågfrekvent absorbering för att jämna ut RT60 lite grann. Efterklangen i de högre frekvenserna är jag helt tillfreds med :) .

Överdämpa ? Hur menar du nu, att RT60 skulle bli i princip noll, dvs ekofritt ? Min erfarenhet säger mig att du är brutalt långt från ett sådant evnt problem, om du ens någonsin kan komma till den punkten. Folk verkar vara rädda för att dämpa tillräckligt snarare... Mera akustikfix !!

EnTillBjorn skrev:3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare...

Mer ryamatta kommer att handlas när min plånbok känner sig givmild, ligger lite lågt med utgifter då jag just nu jobbar deltid :? . Därav vill jag komma så billigt undan som möjligt vad gäller akustik-fix.

Tanken var faktiskt att du skulle försöka hitta en "stuvbit" som passar i färg / storlek just eftersom du inte skall lägga matta på hela golvet utan bara någon meter ut från väggen (mot balkongen) ;-)

EnTillBjorn skrev:4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen.

Jopps det skulle det nog bli :)

Om du ställer högtalarna nära sidoväggarna så måste du vara beredd att hantera sidoväggarnas reflexer ;-)

EnTillBjorn skrev:5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen :wink:

Men om jag nu skall lyssna på längden i rummet, blir inte vinkeln mellan lyssnare/höger-vänster-talare lite väl smal om jag placerar soffan i andra änden av rummet? Förutsatt att jag då har pip`arna nära högtalarväggen (balkongväggen). Meeen jag kan ha missförstått dig, virrig blir man av förmiddagsskift :D

Som jag skrev på 1an ovan - du siktar på att slicka fast högtalarna på sidoväggarna, och få avstånd mot balkongväggen (kanske en meter ?) så man kan "runda" högtalaren på vänster sida (där dörren till balkongen går utåt). Dvs en mycket udda lösning kan det verka som - men det fungerar bara man anpassar det hela.

Syftena med rotera rummet är såklart att du inte skall få för mycket förstärkning vid högtalarna, och att du inte skall sitta upptryckt mot väggen utan hamna en bit eller tom bra bit från bakväggen. Du kan ju alltid ha en liten bänk bakom soffan eller något annat läckert !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-17 21:41

Har du funderat på att möblera och spela över rummet diagonalt?
Placera vinkelsoffan framför fönstret, en högtalare vid kortvägg och en vid långvägg med bra med dämp för närmaste sidoväggs-studesen. Är soffan diagonalplacerad får du plats med en stor hög stenull där. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 21:47

Semi-OT:
Monterade ihop en IKEA Ektorp här hemma ikäll (inget dämpmaterial i den ännu)... såg klart lik ut den ovan moddade, förutom att mina ben var runda... kan det tänkas stämma, eller stannar det vid att vara likt?

Kan mycket väl tänka mig prova detsamma, men först vill jag nog ha lite mätvärden på var jag befinner mig.

Stora frågan är.... hur mycket bättre eller sämre dämpning är en Ektorp anno 2010 relativt en Dux 60-talare... 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-17 21:48

@Nagref!
Det där var en fantastiskt snygg bild över reverben. Tänker du saluföra ditt arbete så är jag klart intresserad. :)
Adhoc också, tror jag. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 22:07

Fast man kanske helst skulle vilja ha en standalone-implementation, det är inte alla som sitter på Matlab... eller har intresse av att behöva göra det...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:16

Nattlorden skrev:Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

8O

Bild

:?

Bild

:)

Bild

Bild

8)

Bild

Måste säga att det var sjukt svårt att spänna tyget jämt, blev inte 100% men duger lätt :) .

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:34

[quote="Bamsefar"][/quote]

Det jag menar är att kontruktören, Invar Öhman, rekommenderar att högtalarna skall stå när väggen, nästintill upptryckta. Vad jag föreslår är att du istället trycker upp dom mot sidoväggarna = långsidorn men riktat mot lysningspositionen. Tag sedan avståndet mellan diskanterna, och 1.18*detta avståndet = hyggligt rätt vart du bör ställa soffan. Jag räknar med att den hamnar en bit från "bakväggen"...

Då förstod jag dig rätt :) . IÖ har jag även koll på bara så du vet :wink: . Problemet är att det är så mycket bös på balkongsidan, fönster, dörr å element. Skall jag då ställa vänster talare strax till höger om balkongdörren för att inte skylla den helt, samtidigt som jag har symetriska avstånd till sidoväggarna, kommer talarna få stå väldigt tätt ihop, ca 2m isär bara. Som ni märker så vill jag verkligen inte möblera om :wink:

Överdämpa ? Hur menar du nu, att RT60 skulle bli i princip noll, dvs ekofritt ? Min erfarenhet säger mig att du är brutalt långt från ett sådant evnt problem, om du ens någonsin kan komma till den punkten. Folk verkar vara rädda för att dämpa tillräckligt snarare... Mera akustikfix !!

Ahh ursäkta, var lite otydlig där. Det jag menade är att om jag hänger upp ännu mer tyg på väggarna (som i första hand dämpar högre frekvenser) så kommer basproblemet bli ännu tydligare.

Som jag skrev på 1an ovan - du siktar på att slicka fast högtalarna på sidoväggarna, och få avstånd mot balkongväggen (kanske en meter ?) så man kan "runda" högtalaren på vänster sida (där dörren till balkongen går utåt). Dvs en mycket udda lösning kan det verka som - men det fungerar bara man anpassar det hela.

Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:36

sprudel skrev:Har du funderat på att möblera och spela över rummet diagonalt?
Placera vinkelsoffan framför fönstret, en högtalare vid kortvägg och en vid långvägg med bra med dämp för närmaste sidoväggs-studesen. Är soffan diagonalplacerad får du plats med en stor hög stenull där. :)

Hmmm, nejdu den tanken har faktiskt inte fallit mig in. Skulle se lite märkligt ut med projektorduken hängandes "snett" i rummet :o

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-17 22:42

Nattlorden skrev:Semi-OT:
Monterade ihop en IKEA Ektorp här hemma ikäll (inget dämpmaterial i den ännu)... såg klart lik ut den ovan moddade, förutom att mina ben var runda... kan det tänkas stämma, eller stannar det vid att vara likt?

Kan mycket väl tänka mig prova detsamma, men först vill jag nog ha lite mätvärden på var jag befinner mig.

Stora frågan är.... hur mycket bättre eller sämre dämpning är en Ektorp anno 2010 relativt en Dux 60-talare... 8)

Min soffa heter Kivik, den tyckte jag var mycket skönare än Ektorp (som att sitta på en träpall ju 8O ), smaken är som baken :wink: .

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-18 08:29

sprudel skrev:@Nagref!
Det där var en fantastiskt snygg bild över reverben. Tänker du saluföra ditt arbete så är jag klart intresserad. :)
Adhoc också, tror jag. :wink:

Nattlorden skrev:Fast man kanske helst skulle vilja ha en standalone-implementation, det är inte alla som sitter på Matlab... eller har intresse av att behöva göra det...

Så sant.
Men så har vi det här med att rum allt som oftast har fler parametrar än BxHxD. Vinklar, snedtak, kaminer och annat krafs.
Jag ser många rader programkod :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-18 09:42

Jo... där är ju självklart matlab en fördel, då man kan koncentrera sig på vad det är man vill ha svar på snarare än att koda matematiken...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-11-19 00:09

EnTillBjorn skrev:Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Japp, fast inte riktigt så extremt klistrat mot sidoväggarna - det ger mera problem än som går att lösa - men principen är helt rätt, någon dm ut i bakkant och så hårt invinklat enligt gängse standard.

Men passa upp här, du kommer få kraftig sidoreflex (första), och den måste du klara av att hantera med en bra absorbent eller liknande.

Sedan undrar jag varför du inte tar av fötterna på din moddade soffa, ställer soffan direkt på en "sockel" med avstämd dämpning på - det kan ju bli en snygg basabsorbent med rätt dimension på hålen ;-) Nu när du ändå är i byggartagen....!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-19 07:21

Bamsefar skrev:
Sedan undrar jag varför du inte tar av fötterna på din moddade soffa, ställer soffan direkt på en "sockel" med avstämd dämpning på - det kan ju bli en snygg basabsorbent med rätt dimension på hålen ;-) Nu när du ändå är i byggartagen....!

Hur räknar man ut totala antalet hål/frekvens, osv?
Finns det någon sida med tillvägagånssätt?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-19 08:43

nadifierad skrev:
Bamsefar skrev:

Det är jag också nyfiken på. Har en knapp kubik över under trappan som kanske skulle göra sig bättre som basabsorbent än kartongförråd, men ingen aning om hur man beräknar konverteringen.

Har hört talas om en absorbent som har en skiva som täcker öppningen mer eller mindre. Så att man enkelt kan justera vid vilken frekvens den ska dämpa. Nån som vet vad en sån kallas?
Eller har jag bara drömt nu igen :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-19 08:51

En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:12

Bamsefar skrev:
EnTillBjorn skrev:Hmm vänta nu, menar du såhär?

Bild

Japp, fast inte riktigt så extremt klistrat mot sidoväggarna - det ger mera problem än som går att lösa - men principen är helt rätt, någon dm ut i bakkant och så hårt invinklat enligt gängse standard.

Men passa upp här, du kommer få kraftig sidoreflex (första), och den måste du klara av att hantera med en bra absorbent eller liknande.

Jo jag fick några liknande tankar surfandes på andra forum. Men jag kom fram till att det skulle bli lite för krångligt för mig då jag ej har tillgång till verkstad eller garage att mecka i. Då bygger jag hellre en "kista" som jag har som blommställ, och tunar till ~32hz så jag får bort min mega feta dipp i mitten av rummet.

Men jag tror att jag kom på hur man kan fixa "världens billigaste och enklaste DIY basabsorbent"! En rulle glasull som man klär med tyg. Även om man låter omslagsplasten vara kvar så bör väl de lägre frekvenserna gå igenom den? (samtidigt som den reflekterar högre frekvenser). Skall nog senare köpa en på prov och mäta lite, funkar det är det ju bara att köpa ett par till å trava i hörnen :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:15

Nattlorden skrev:En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Hehe det vore något det :D . Eller så fixar man akustiken så man får en korrekt återgivning oavsett låt :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:18

nadifierad skrev:
Bamsefar skrev:

Här är en "vanlig" med en port http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_helmholtz_en.htm. "Perforated resonator" vet jag dock inte hur man går tillväga.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-19 09:22

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:En aktivt ställbar absorbent vore intressant... tänk om man kunde analysera musiken lite i förväg (= fördröja uppspelningen) och tune:a om absorbenten till att vara mest effektiv för det som skall spelas upp strax därpå...

Hehe det vore något det :D . Eller så fixar man akustiken så man får en korrekt återgivning oavsett låt :wink:

Men... det var ju just det han skrev.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-19 09:33

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:

Men... det var ju just det han skrev.

UTAN att behöva ha aktiva basabsorbenter då...

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-11-19 09:46

nadifierad skrev:Hur räknar man ut totala antalet hål/frekvens, osv?

Här en sajt som, bland mycket annat, redogör för principerna bakom Helmholtz-, Panel-, Helmholtz Panel- & Slot Resonatorer.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

/Suomela

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-19 10:01

Sjukt bra tråd ! :D

Edit: e väll "bara" att räkna på en vanlig portad i princip, stämma av den på samma sätt med samma beräkningsprogram osv osv.. problemet är att veta hur stor lådan måste vara meed den aktuella placeringen.... :? :(

eller har jag fel ?! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-19 12:06

Helmholtzen med inställbar frekvens = skjutbar lucköppning, är samma sak som Svanås Varitune. Väljer man rör i stället för skjutbar lucka blir det som att göra basreflexhögtalare med ett eller flera rör / portar.

Bamsefars förlag att göra ett podium (= lufttät låda med ställbar lucköppning) och plocka bort benen på soffan ger en "osynlig" helmholtz på några hundra liter och tar ingen extra plats => smart.

Piotr har skrivit vid några tillfällen i andra trådar att hans jämförelse mellan Svanås helmholtzlåda och panelabsorbent ger för fördel åt panelabsorbenten om man tar hänsyn till den volym som burken behöver för att vara effektiv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-19 12:29

Du tänker på en aktiv basabsorbent? Jag tror det finns diy:at på hififorum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-19 12:30

DVD-ai skrev:Sjukt bra tråd ! :D

Edit: e väll "bara" att räkna på en vanlig portad i princip, stämma av den på samma sätt med samma beräkningsprogram osv osv.. problemet är att veta hur stor lådan måste vara meed den aktuella placeringen.... :? :(

eller har jag fel ?! :P

Jag tror inte den blir för stor, hur det än är.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-19 12:57

Menar så att amn skapar en "grop" i stället, borde det inte vara möjligt ?! eller är det ett stort "feltänk"

me ok, hur stor måste den vara för att ta hand om hela eländet ?! det är ju bra att veta om man ska bygga :) finns säkert något sätt att räkna ut det på antar jag.
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-19 14:33

DVD-ai skrev:Menar så att amn skapar en "grop" i stället, borde det inte vara möjligt ?! eller är det ett stort "feltänk"

me ok, hur stor måste den vara för att ta hand om hela eländet ?! det är ju bra att veta om man ska bygga :) finns säkert något sätt att räkna ut det på antar jag.

Ja, och om man har en angränsande kammare/rum så kanske man kan använda rör i olika längder, för att plocka ner olika problemfrekvenser!? 8O

Edit Man använder altså typ en klädkammare som basabsorbent. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-19 14:43

Suomela skrev:
nadifierad skrev:Hur räknar man ut totala antalet hål/frekvens, osv?

Här en sajt som, bland mycket annat, redogör för principerna bakom Helmholtz-, Panel-, Helmholtz Panel- & Slot Resonatorer.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

/Suomela

Det finns kritik på andra hemsidor om att formeln (eller om det är flera?) för Helmholtz inte är korrekt. Kan någon verifiera det?

Vill man ha effektiva basabsorbenter vill det väl till stora prylar?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-19 14:59

mh-audio har ju rättat den på sin sida, den felaktiga står med rött och den rätta med grönt.

Se även

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=94

http://www.recordingchannel.com/slat-ty ... 43010.html

för historiebeskrivning.

Den felaktiga formeln har slunkit med ett tag även i ganska kända utgivningar, i min "Handbook for sound engineers" står det fel på sidan 124. En del utelämnar sista faktorn helt i formeln, som Everest i "Master handbook for acoustics", och det är ju inte heller så bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-19 15:57

nadifierad skrev:
DVD-ai skrev:Menar så att amn skapar en "grop" i stället, borde det inte vara möjligt ?! eller är det ett stort "feltänk"

Ja, och om man har en angränsande kammare/rum så kanske man kan använda rör i olika längder, för att plocka ner olika problemfrekvenser!? 8O

Edit Man använder altså typ en klädkammare som basabsorbent. :)

Njaa, räcker med "rätt" antal hål i rätt dimmensioner i förhållande till väggen tjocklek och i förhållande till absorbentens volym för att det ska bli bra, Inga "rör" behövs alltså i egentlig mening :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-19 16:04

Adhoc skrev:
Bamsefars förlag att göra ett podium (= lufttät låda med ställbar lucköppning) och plocka bort benen på soffan ger en "osynlig" helmholtz på några hundra liter och tar ingen extra plats => smart.

Byggde om sockeln till en vattensäng jag hade för några år sedan. Bodde i en mindre lgh. och bläddrade lite i Masters handbook of Acoustics och tog sen fram sågen.. :) Spände upp några centimeter gullfiber på insidan och jag tror de blev bra.

Piotr har skrivit vid några tillfällen i andra trådar att hans jämförelse mellan Svanås helmholtzlåda och panelabsorbent ger för fördel åt panelabsorbenten om man tar hänsyn till den volym som burken behöver för att vara effektiv.

Yep, men sen vet man ju inte om detta gäller just dessa produkter eller om det är representativt för principerna som sådana.

Det räckte för att jag skulle lägga närmare 20kkr på åtta st. RPG modex corner dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-19 16:12

DVD-ai skrev:Njaa, räcker med "rätt" antal hål i rätt dimmensioner i förhållande till väggen tjocklek och i förhållande till absorbentens volym för att det ska bli bra, Inga "rör" behövs alltså i egentlig mening :)

Så då är det bara volymen på grannens lägenhet man måste få reda på innan man borrar? :mrgreen:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-19 17:52

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Njaa, räcker med "rätt" antal hål i rätt dimmensioner i förhållande till väggen tjocklek och i förhållande till absorbentens volym för att det ska bli bra, Inga "rör" behövs alltså i egentlig mening :)

Så då är det bara volymen på grannens lägenhet man måste få reda på innan man borrar? :mrgreen:

:mrgreen:

Jag tänkte på varianten som är som en basreflexlåda, utan element.

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-11-23 09:58

Intressant tråd, och mycket givande att läsa om din resa....

I likhet med dig entillbjörn har jag också en "betongbunker" med en del "nasty" problems särskillt i basområdet och i synnerhet runt 34hz . . . och en hel del efterklang i basområdet..

Nu blev jag taggad mycket intressant med att labba med min min 3 sits soffa litet.. kanske även mina 2 fåtöljer :)

En fråga ... Gullfiber . . . känner inte för det "kli" materialet
i lägenhet under en hålad masonit platta...

Är min oro obefogad?
Vilket material kan man annars
använda ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-23 10:27

Finska Vital-isoleringen (finns på Bauhaus) använde jag till mina dämppaneler. Luktar inte, kliar inte.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-23 10:40

SoleldTHX skrev:Intressant tråd, och mycket givande att läsa om din resa....

I likhet med dig entillbjörn har jag också en "betongbunker" med en del "nasty" problems särskillt i basområdet och i synnerhet runt 34hz . . . och en hel del efterklang i basområdet..

Nu blev jag taggad mycket intressant med att labba med min min 3 sits soffa litet.. kanske även mina 2 fåtöljer :)

En fråga ... Gullfiber . . . känner inte för det "kli" materialet

Är min oro obefogad?
Vilket material kan man annars
använda ?

Gullfiber bör man täcka in, ett bra sätt är att köpa billig lakansväv på T.ex Jysk då dammar det inte. Finns i olika kulörer och kvalitét.

http://www.jysk.se/search?df=Skriv+s%C3 ... uery=lakan
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-11-23 19:38

Vital isolering har lite hemma så den känner jag
till, likaså en bal Gullfiber :)

Ett gammalt lakan ur garderoben :lol:
är inga problems

Hålad masonit kostar inte så farligt upptäckte jag 170-250
kr för en skiva . . . Dåså skall bara låna större bil så
jag kan köpa skivan ... :)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-23 20:20

Bild

En osynlig rulle glasull inhandlad på prov.

Svart kurva är utan rullen på plats, gul linje är med rullen i hörnet:

Bild

En lite utjämning i dippen mellan 60-70hz, om än marginell. Om inte annat blev "vattenfallet" bättre :) .

En till rulle skall inhandlas så jag kan stapla dessa upp till taket. De skall även kläs med något passande tyg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-23 20:58

Coolt! :D Då kan du sälja rullarna i obruten förpackning, när du avecklar :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-23 21:08

nadifierad skrev:Coolt! :D Då kan du sälja rullarna i obruten förpackning, när du avecklar :wink:

Hehehe absolut! Du råkar inte vara sugen på lite glasull, om, låt oss säga, 5 år? :wink:

Aja... En tråkig sak har börjat hända med min förstärkare (Audio Pro Stereo One). Den börjar glappa allt mer och mer, vet inte riktigt vad det är då det är ganska slumpartat. Kan bli bra efter att man startat om den, hjälper inte det så kan det hjälpa med att höja volymen rejält, så den "skräms igång". Men efter slumpartad tid så lägger någon av kanalerna av :cry: . Då jag inte är en höjdare på elektronik kan jag inte själv fixa den, och att lämna in den på reperation känns meningslöst, lika bra att köpa nytt.

Jag hade gärna köpt en XTZ D3 då den har inbyggd dac, smidig lösning med en allt-i-allo burk. Men det känns lite dyrt då jag har en väl fungerande dac redan....

Tips?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-23 21:31

D2 har väl också Dac har jag för mig...?
De dyker upp på Blocket då och då. :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-23 21:35

nadifierad skrev:D2 har väl också Dac har jag för mig...?

Har fått för mig att den har sämre dac, lite kräsen är jag allt :wink: .

Men borde det inte finnas någe "kina" stärkare med inbyggd dac för en trevlig peng? Har sökt lite med verkar klent?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 21:43

SoleldTHX skrev:En fråga ... Gullfiber . . . känner inte för det "kli" materialet

Är min oro obefogad?

Nja alltså, hålplattan ska ju inte sitta på ovansidan. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-23 21:45

EnTillBjorn skrev:

Men borde det inte finnas någe "kina" stärkare med inbyggd dac för en trevlig peng? Har sökt lite med verkar klent?

XTZ verkar vara den enda "Kina stärkaren" som fattat att det är vettigt med inbyggd dac i tvåkanalare :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-23 21:49

nadifierad skrev:
EnTillBjorn skrev:

XTZ verkar vara den enda "Kina stärkaren" som fattat att det är vettigt med inbyggd dac i tvåkanalare :)

Jo det ser så ut :/ . Aja, då får man väl kanske vara dummsnål då... Är det att kasta pengarna i skön om jag köper en ny stärkare för låt oss säga 2000kr? Denon har ju en billig jäkel : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466152 , effektmässigt räcker den gott och väl, men man undrar ju hur byggkvalitet samt ljudkvalle är... Visst, ljudet lär väl kanske inte skilja så hemskt mycket från en dubbelt så dyr... eller? 8O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-23 23:33

En osynlig rulle glasull inhandlad på prov.

Svart kurva är utan rullen på plats, gul linje är med rullen i hörnet:

Bild

En lite utjämning i dippen mellan 60-70hz, om än marginell. Om inte annat blev "vattenfallet" bättre :) .

En till rulle skall inhandlas så jag kan stapla dessa upp till taket. De skall även kläs med något passande tyg.

Hej du!
Vilken fart du har. Men mätte du med plasten på glasfibern? Så verkar det på mätningen. Ta av plasten innan du mäter.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-24 08:32

Kronkan skrev:Hej du!
Vilken fart du har. Men mätte du med plasten på glasfibern? Så verkar det på mätningen. Ta av plasten innan du mäter.

Jupps plasten sitter kvar, hade väl inga direkta planer på att ta av dem heller. Men på dig verkar det som att det skulle bli skillnad? Hur kan du se på mätningen att plasten är kvar? Borde inte basfrekvenser gå igenom plasten?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-24 13:34

Bild

Nuså blev det två rullar.

Bild

Röd är 1st rulle i hörnet, blå är två rullar i hörnet.

Om vi jämför med första mätningen ("omoddat rum"):

Bild

Så är det ju lite jämnare iaf. Största skillnaden ligger dock i efterklangen, mycket trevligare att lyssna nu :)

En till kvartvågspipa skall upp ikväll, så då har jag totalt 4st sådana.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-24 14:41

Följer denna tråd med stort intresse, vilken sjuk energi du har :-)

Borde nog bli bättre att ha en rigid låda i hörnet att ha glasullen i och ge den nån form av avstämning, men det är ju ett mkt meckigare projekt.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-25 00:19

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Hej du!

Jupps plasten sitter kvar, hade väl inga direkta planer på att ta av dem heller. Men på dig verkar det som att det skulle bli skillnad? Hur kan du se på mätningen att plasten är kvar? Borde inte basfrekvenser gå igenom plasten?

Själv lyssnar jag mig fram vid akustikregleringar. Men har samtidigt en teoretisk förståelse vad som borde hända. Men självklart ändå mätt upp mittlyssningsrum i början. Bättra att mäta ofta att somdu gör. Men enligt min uppfattning kan jag se att du mätt med plasten på. Det ser ut som du mätt en basabsorbent av något slag till skillnad mot en allmän absortion. Exempelvis påverkardu enbart vid vissa frekvenser och de ligger matematiskt korrelerade till varandra. Troligtvis multiplicerad med två.

Jag skulle ta av plasten från en och prova. Då borde du se en annan påverkan.

Det verkar vara som plasten genom trycket innifrån blir lika styvt som ett papprör.

Observera att jag kommentarer mätningen med en rulle.

Kan självklart ha fel och då får man lära sig något på det.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 09:09

Kronkan skrev:Själv lyssnar jag mig fram vid akustikregleringar. Men har samtidigt en teoretisk förståelse vad som borde hända. Men självklart ändå mätt upp mittlyssningsrum i början. Bättra att mäta ofta att somdu gör. Men enligt min uppfattning kan jag se att du mätt med plasten på. Det ser ut som du mätt en basabsorbent av något slag till skillnad mot en allmän absortion. Exempelvis påverkardu enbart vid vissa frekvenser och de ligger matematiskt korrelerade till varandra. Troligtvis multiplicerad med två.

Det verkar vara som plasten genom trycket innifrån blir lika styvt som ett papprör.

Sen är ju det även så glasullen är hårt packad innanför plasten, ca 61kg/m3 tror jag att jag kom fram till. Skulle jag ta av den kommer glasullen att expandera en hel del och bli svårare att hantera :( . Hmm undrar hur jag skall göra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-25 09:33

prova att rulla in olika mängder glasull i tyg (lakan eller nå't), går säkert att temporärt hålla ihop med silvertejp eller bagagestroppar eller så.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 09:42

Nattlorden skrev:prova att rulla in olika mängder glasull i tyg (lakan eller nå't), går säkert att temporärt hålla ihop med silvertejp eller bagagestroppar eller så.

Ja hmm... Man skulle faktiskt först kunnat knyta en par snören runt rullen, över plasten. Sen skära bort plasten "under snörena". På så sätt har man fått bort plasten utan att behövt rullat upp rullen.

Aja, jag har lite tid att tänka nu, har beställt ett tygprov från tyg.se, denna. 290gr/m2 är ganska tjockt och bör täcka bra, bara hoppas att det andas också.

Helst vill jag slippa behöva ta av plasten, inge kul att jobba med glasullen överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-25 10:30

Har du plasten på så är väl funktionen av dem mer som ett rör med dämpmaterial i... inte som en hörndämpning. Frågan är hur mycket basljudvågorna egentligen tar sig in i den genom plasten alltså. Lite sviktar den säkert men det kan inte vara fullständig transmission.

Förstår det. Det var därför jag valde Vital istället, även om den kanske inte var 100% optimal.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 11:08

Nattlorden skrev:Har du plasten på så är väl funktionen av dem mer som ett rör med dämpmaterial i... inte som en hörndämpning. Frågan är hur mycket basljudvågorna egentligen tar sig in i den genom plasten alltså. Lite sviktar den säkert men det kan inte vara fullständig transmission.

Förstår det. Det var därför jag valde Vital istället, även om den kanske inte var 100% optimal.

Ja det har du tamejtusan rätt i.

Usch har labbat med kvartvågspiporna denna morgon, får inte till det hur jag än gör :cry: . Utan dämpmaterial i sig gör de lite skillnad, men de resonerar själva istället och förlänger efterklangen rejält. Har jag i lite dämpmaterial fungerar de knappt alls. Hur jag än placerar dem... Är väl så att de har för liten diam, skulle haft 30cm eller mer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-11-25 12:06

En luftkavitet av menrelaull innesluten i plast ger faktsikt en viss lågfrekvensabsorption.

Dock, för att det ska hända något, bör plasten vara tjockare alternativt flera lager. Det ska också vara tätt.

Dina rullar ser ut att vara öppna upptill och nedtill. Möjligtvis för hårt innesluten mineralull, och för tunn plast.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 12:15

Johan_Lindroos skrev:En luftkavitet av menrelaull innesluten i plast ger faktsikt en viss lågfrekvensabsorption.

Dock, för att det ska hända något, bör plasten vara tjockare alternativt flera lager. Det ska också vara tätt.

Dina rullar ser ut att vara öppna upptill och nedtill. Möjligtvis för hårt innesluten mineralull, och för tunn plast.

Ahh okok. Jo plasten är hyffsat tjock, men som du säger är ändarna öppna. Om jag tar av plasten och klär om dom i tyg (glasullen fortfarande lika hårt "packad"), bör jag väl få högre effiktivtet?

Kolla in den här snubbens studio förresten http://www.youtube.com/watch?v=DsJVHcb9k4c 8O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-25 14:29

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Själv lyssnar jag mig fram vid akustikregleringar. Men har samtidigt en teoretisk förståelse vad som borde hända. Men självklart ändå mätt upp mittlyssningsrum i början. Bättra att mäta ofta att somdu gör. Men enligt min uppfattning kan jag se att du mätt med plasten på. Det ser ut som du mätt en basabsorbent av något slag till skillnad mot en allmän absortion. Exempelvis påverkardu enbart vid vissa frekvenser och de ligger matematiskt korrelerade till varandra. Troligtvis multiplicerad med två.

Sen är ju det även så glasullen är hårt packad innanför plasten, ca 61kg/m3 tror jag att jag kom fram till. Skulle jag ta av den kommer glasullen att expandera en hel del och bli svårare att hantera :( . Hmm undrar hur jag skall göra...

Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

börja med att bära ut rör och glasfiber ur lyssningsrummet. Detta har du redan mätt upp. Vi vet hur rummet mäter utan dämpning i hörnet. Vi vet hur rummet mäter med plastad glasfiber. Men har du någon madrass eventuellt en bäddmadrass. Rulla ihop den och ställ detta i hörnet. Mät och presentera mätningen. Så kan vi se och fundera över detta resultat. Blir självklart inte exakt som om du skulle ta bort plasten. Men det går ändå att resonera kring en sådan mätning.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-25 14:46

Kronkan skrev:Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

börja med att bära ut rör och glasfiber ur lyssningsrummet. Detta har du redan mätt upp. Vi vet hur rummet mäter utan dämpning i hörnet. Vi vet hur rummet mäter med plastad glasfiber. Men har du någon madrass eventuellt en bäddmadrass. Rulla ihop den och ställ detta i hörnet. Mät och presentera mätningen. Så kan vi se och fundera över detta resultat. Blir självklart inte exakt som om du skulle ta bort plasten. Men det går ändå att resonera kring en sådan mätning.

Smart! Skall göras senare, nu ligger dock förstärkaren lite isärplockad. Har lyckats lokaliserat vart problemet är ang. glappningen. Startar en nu tråd om den

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-25 16:21

EnTillBjorn skrev:
Kronkan skrev:Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.

Smart! Skall göras senare, nu ligger dock förstärkaren lite isärplockad. Har lyckats lokaliserat vart problemet är ang. glappningen. Startar en nu tråd om den

Ingen nackdel för oss andra om projektet fortskrider dagligen men inte varje timme. :wink: Vi har svårt att hänga med i den acceleration som du kan uppvisa.

Men jag är nyfiken på nästa mätning.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 11:31

Sådär, tror jag fixade glappet i förstärkaren, så nu kan jag mäta igen :) .

Test med en madrass i hörnet (gul skumgummi):

Bild

Inga kvartvågspipor har använts vid mätningarna. Första mätningen är helt utan absorbent i hörnet. Andra mätningen är med 1st glassulls-rulle i hörnet. Tredje mätningen visar en ihoprullad madrass.

Bild

Ja... :? . Kurvorna blir då inte speciellt bätte vad jag kan se. RT60 blir självklart mycket behagligare, men jag hade hoppats på en, i alla fall, liten utjämning :| ...

Men vad får vi då ut av detta? Som det ser ut så påverkar glasulls-rullen inte mycket under 100hz (säkert pga. plasten eller för hårt packat).

Madrassen å andra sidan djupar till dippen mellan 60-70hz, även den lilla runt 80hz blir djupare.

Ställer jag istället madrassen på högkant likt en stor hörnabsorbent visar sig detta: (whops dB-skalan försvann, den är 5dB/linje i vanlig ordning)

Bild

Gash... Hmm... Inte blir jag då direkt peppad av dessa kurvor :? . Vi får se hur det blir efter att jag klätt om glasullen med tyg.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-26 11:55

Trist när man lägger ned så mycket jobb och skillnaderna inte blir annat än... tja försumbara.
Men RT60 kanske är viktigare än kurvans utseende :) Vad har hänt där?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:01

2-ch skrev:Trist när man lägger ned så mycket jobb och skillnaderna inte blir annat än... tja försumbara.
Men RT60 kanske är viktigare än kurvans utseende :) Vad har hänt där?

Inga "träffsäkra" siffror finns på RT60 då det kommer med en hel del lågfrekvent "smuts" (blir bättre helg/kväll) , men vattenfallet ser aningens bättre ut och upplevs framförallt trevligare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-26 12:03

Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:06

Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.

Jo det är sant, "många bäckar små"... Men jag tycker det är lite svårt att riktigt njuta av musiken när man vet anläggnignen har potential att låta bättre :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-26 12:17

EnTillBjorn skrev:Men jag tycker det är lite svårt att riktigt njuta av musiken när man vet anläggnignen har potential att låta bättre :D

Nja, där får du nog ta dig själv lite i kragen också, för det gäller i princip för alla mer eller mindre. De allra flesta lever dock i okunskap... eller i kunskap utan någon vilja att göra något åt det.... de kategorierna har du klivit förbi, så var glad och stolt över att du tar tag i det... och tar chansen att öka på kunskaperna också. Plus att du kan suga i dig lite tacksamhet från oss andra som får följa med på resan och lära lite vi med.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-26 12:19

Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att man skall inte snöa in på hur stort totalfelet är och därför ignorera de förbättringarna man får. 2-3dB dämpning av en topp är inte kattpiss även om toppen är 15 dB ändå.

Jovisst, men det känns ju lite som att svälja kameler och sila mygg.
Jag skickar i alla fall några glada heja-rop till EnTillBjorn. Ge inte upp.
Mina mätningar ser inte heller så kul ut, men hoppet har inte lämnat min kropp än :lol:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-26 12:22

:D Får tacka för de snälla orden :) .

Än på ett tag kommer jag inte ge upp. Får jag inte till det med absorbenter och resonatorer har ju jag en bra anledning till att skaffa ett fint bassystem :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 16:16

Bild

Jaha då har jag fått tyget jag skulle klätt glasullsrullarna med. Men nål+tråd resulterade bara i en massa svordommar och en avbruten synål :? .... Sååå.... Får jag presentera, iBassBuddy!

Bild

:lol:

Tur man har ett par 10-tals kg t-shirts liggandes. Får dock se hur jag tätar botten, nacke samt ärmar :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 17:06

Två nya bekantskaper:

Bild

Mätningar kommer till kvällen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-02 18:44

Coola absorbenter! :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-02 20:55

Hmm nu har jag mätt och flyttat runt absorbenterna en del. Dock inget att hurra över... Skall göra två till buddies, men har inga stora förhoppningar. Kan väl vara så att det är för låga frekvenser jag försöker ge mig på.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-03 00:26

EnTillBjorn skrev:Två nya bekantskaper:

Bild

Mätningar kommer till kvällen.

:lol: :lol: Genialt! Hoppas det bär frukt och gör nytta!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 00:36

Att sätta tunna snygga dämpplattor i taket som är vitmålade och kan köpas på beijer för någon 50-lapp stycket kan göra en hel del positivt för ljudet i ett betongrum.

Prova med 6-8 stycken ovanför lyssningspositionen som du sätter fast i betongtaket med smältlim.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-03 16:30

Richard skrev:Att sätta tunna snygga dämpplattor i taket som är vitmålade och kan köpas på beijer för någon 50-lapp stycket kan göra en hel del positivt för ljudet i ett betongrum.

Prova med 6-8 stycken ovanför lyssningspositionen som du sätter fast i betongtaket med smältlim.

Går det att ta ned dem utan att riva med sig takfärgen?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-03 16:40

Ja då var vi fyra st. vänner:

Bild

Lite mätningar:

Röd linje är utan absorbeterna i rummet. Grön visar fyra st. travade på varandra i högre främre hörnet.

Bild

Här har jag två st. absorbenter i varje främre hörn:

Bild

Att stacka dom på höjden upp till taket verkar vara vinnaren här.

Bild

Kan ju vara en idé att göra fyra st. till och trava i vänstra främre hörnet. Om inte annat blir efterklangen betydligt trevligare :)

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-13 13:47

Nu ser kurvan ut såhär med endast ett PEQ-filter vid 47hz samt ett low-shelf filter:

Bild

Detta med hjälp av två sådana här:

Bild

:lol:

Visst är det ett par elaka dippar i kurvan, men jag tycker den blir trevligare och trevligare :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:58

Som basmoduler, eller?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-13 14:09

Nattlorden skrev:Som basmoduler, eller?

Stämmer bra det

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-13 14:35

Misstänker att de inte går så lågt som piP....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:54

ne, så lågt kan ingen gå... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 15:08

Subba från Glocalnet kanske?

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-21 14:47

Knyckte din idé om att fixa till soffan till en
bredbandig basabsorbent . . .

Fixade och trixade i helgen och
det blev bra .

När jag ändå höll på fixade jag till mina 2 stora fotöljer
också :D

Bilder finns på MHB finns intresse
kan jag lägga upp bilder här med. .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 14:54

SoleldTHX skrev:Knyckte din idé om att fixa till soffan till en

det blev bra .

Kul att det funkade för dig med... då är det bara jag själv som inte gjort det. :lol: Med det kommer, men jag vill fixa mätutrustning först så jag kan få vitt på svart vad som händer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 16:19

fick du någon träfiberull över av dom 6 skivor du fick ?! :)

Serut som att du kunde tryck in lite mer i ryggstödet på fotöljerna eller är det bara en synvilla.. ?! 8)

Ser verkligen fram mot att komma över till dig och lyssna nu när du borde fått ner efterklangen ytterligare i 30-35Hz området där du ju hade stora problem förut :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-21 16:47

Alla gick åt och ett gäng 4,5 centimeters. :lol:

Appropå fyllning av ryggstödshålet.....
Det är bara på bilder som det ser så ut ... Jag tog ur
4.5 centimers skivorna ( Som du och jag lade in ) och proppade in 9 centimeters skivan dubbelt istället... Jag kan garantera
att det vart fullt i ryggstöden ... :D

Jo nu låter det lite goare :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 16:50

ok ;)

Blev det några 45mm till övers vid byggandet?

Om du råkar ha 1 eller 2st så tar jag gärna och adopterar dom... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-21 19:16

Hm .. Det blev 2 st skivor 4,5 cm kvar men dom kommer
jag säkert behöva ha till annat snart . . .

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-12-21 21:06

SoleldTHX skrev:Knyckte din idé om att fixa till soffan till en

det blev bra .

Gör så om du vill.