Gillar ni KinaHiFi?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomat

Gillar ni KinaHiFi?...

Inläggav Tomat » 2004-11-05 22:48

Tja... Jag är ny påforumet men har märkt att här pratas en del korrekt utförda tester är det enda som gills.. :? och några sådana finns ännu inte för KinaHiFi vad jag vet.

Men vad är era åsikter om Kinesisk HiFi? Då främst elektronik. Är generellt sett medlemmarna på detta forum för * att inhandla och diskutera dessa produkter? Långt ifrån samma hysteri jämfört med prisjakt.nu, men det kanske å andra sidan är ett medvetet val av faktiskt.se och dess medlemmar.

Personligen tycker jag produkterna från öst är alltför intressant för att inte diskuteras.

* rädda? smarta?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 23:07

Jag har faktiskt svårt att se vitsen med kina-hifi. Vad vinner man egentligen på att köpa en pryl ohörd och osedd? Något slags kvalitet/pris-kvot eller? Eller bara för att ha något som är annorlunda?

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-05 23:17

Jag har faktiskt svårt att se vitsen med kina-hifi. Vad vinner man egentligen på att köpa en pryl ohörd och osedd? Något slags kvalitet/pris-kvot eller? Eller bara för att ha något som är annorlunda?
Bra frågeställning. Mina åsikter blir: Kvalitet/priskvoten spelar defenitivt roll. Att köpa en pryl öhörd/osedd kan ju ses väldigt dumt, eller iaf riskfyllt. Man får basera sitt inköp på folks subjektiva åsikter, vilket ofta ger en hint om "karaktären" och produkten kan passa en. Eftersom jag börjat bygga mitt system från grunden jag inga problem att köpa ngt rekommenderat ohörd eftersom jag sedan kan basera övriga inköp efter förstärkaren som det var i mitt fall. Sen är det ju kul att ha ngt som är annorlunda!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-05 23:18

Väldigt mycket av HiFi i mer moderata prisklasser byggs i kina. Även om märket är t.ex. japanskt och det står Pioneer på fronten. Säkert mycket även i dyra apparater som är byggt, eller delvis byggt i länder som kina och malaysia. Ska man bygga elektronik i småserier är dom läderna mycket bra vad gäller såväl pris som kvalitet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 23:22

Jag har lite svårare att lita på andras subjektiva intryck eftersom de varierar ganska kraftigt. Någon tycker att en förstärkare är ljus eller sträv, medans någon annan tycker att den är mörk eller mjuk. Jag vill helst lyssna själv om den uppfyller mina krav på ljudåtergivning eller följa någon annans rekommendationer som jag vet har högre krav än jag. Det är svårt sånt här tycker jag. En produkt som verkar ha hög kvalitet behöver inte låta bättre än en som verkar smäckig, det kan vara tvärtom tom.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-05 23:23

Jag får nog erkänna att det var kvalitet/pris/vikt kvot som gälde för mig... Och ha nåt annorlunda.. :)
Men visst är det en chansning, garanti och sånt kan man nog glömma.. Och skulle det visa sig att det skadats i frakten blir det mycket jobb...Och ljudet kanske inte passar...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-05 23:30

att importera själv från Kina är väl en jättebra ide om:
1, man vet vad man köper, dvs har lyssnat på det hos nån kompis eller så
2, man är beredd att lägga ned arbetet
3, man är beredd att chansa på att garanti inte behövs

Personligen tycker jag att det är meckigt och osäkert.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-05 23:46

Det är osäkert, men kanske inte gillar ljudet, är prylar fel på blir det svettigt, men det är iaf värt det tycker jag, pga prestana/pris förhållandet samt relativt bra andrahandspriser.

hobbes, vad köpte du? Och är du nöjd?

Kul att även veta vad ni andra köpt om ni köpt nåt. Samla åsikter är bra, om 8 av 10 subjektiva åsikter drar åt samma håll är det rätt tillförlitligt för mig iaf.

Själv har jag köpt Shanling cd, Classic slutsteg, Spiderracket, kablar samt Jungson för/slutsteg. Har varit mer eller mindre nöjd med allt, ska även tilläggas och jag tycker det är roligt att testa på nya saker och så. :D

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-05 23:51

Det blev Korsun V6i, Shanling CD-100 och lite kablar..
Jag är väldigt nöjd med prylarna. Allt funkar klockrent, med enligt mig, bra ljud..

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-06 19:12

Importera Kina-hifi för att man vill ha något annorlunda? Det vete katten. Korsun V8 till exempel verkar ju vara lika vanlig bland hifinissar idag som NAD 3020 var för 15 år sedan...

Jag är själv av typen "vill ha sånt som inte alla andra har", men å andra sidan är jag inte heller beredd att lägga ner någon förmögenhet på prylarna. Malmö är ett dåligt ställe för såna som mig. Standardmärken överallt, med få och dyra undantag.

Nä, ni i Stockholm har det bättre. Fler butiker och betydligt mer att provlyssna på.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 20:00

För dom ca. 6,5k jag gav för V6i så finns det inte så kuliga saker att köpa i Sverige...Möjligtvis att man kan hitta nåt begagnat...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-06 20:10

Säkert en kanonbra förstärkare! Dessutom inte lika jobbigt stor som V8an ju.

Det enda jag ville påpeka var att särskilt ovanliga ute i stugorna, det är dom inte. Iallafall inte V8orna.

:)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 21:20

Nej, det blev en Korsun boom där ett tag... :D
Det var nog fler som var sugna på nåt ovanligt..
Ack vad fel det blev.. 8)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-11-06 22:30

Något jag förundras över är hur mycket "kina-hifi" det nu säljs begagnat.
Blev inte folk nöjda med sina apparater eller var det bara så att folk hastade in i affärer bara för att det var så "billigt?"
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 22:41

Jag tror att procentuellt är det inte så många som gått till försäljning... Det har skett en hel del gruppköp av kinaprylar varav en del varit ganska stora.. Så det är nog många som är nöjda i stugorna...
Sen finns det ju dom som drabbats av uppgraderingssjukan och tittar på gräset som ser så grönt ut på andra sidan hela tiden.. :D

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-06 22:56

Blev inte folk nöjda med sina apparater eller var det bara så att folk hastade in i affärer bara för att det var så "billigt?"
Verkligen! Sånt gör garanterad många skeptiska, eller hur?

Även jag själv har sålt saker jag köpt, och kommer även att sälja min CD från Kina. Anledningen är rätt enkel, först sålde jag slutsteget som var mkt bra, men ej passade mitt övriga system, alltså dålig klangmatching. Sånt man får räkna med när amn inte kunnat provlyssna, som tur var gick jag ej i förlust och den nya ägaren var kanonnöjd! CD-spelaren ska jag sälja enbart för kunna inhandla en ännu bättre (och dyrare) CD från Kina.

Nej, det blev en Korsun boom där ett tag...
Det var nog fler som var sugna på nåt ovanligt..
Ack vad fel det blev..
Just Korsunägare verkar ha tröttnat rätt snabbt, jag tror det är för att många inte lyckats klangmatcha systemet bra med den. Några fick smak på ännu dyrare prylar, (och några ville rentav bara tjäna en hacka på att sälja av den?...) Jag tror det säkert finns bättre förstärkare än Korsun på marknaden, men det sitter iaf många nöjda ägare i stugorna.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 23:03

Jag tror det säkert finns bättre förstärkare än Korsun på marknaden, men det sitter iaf många nöjda ägare i stugorna.

Bättre än Korsun...? Pffft... :wink:

Många var nog lite osäkra på om det skulle funka att beställa från Kina och köpte kanske lite enklare grejer för att testa men sen när det visade sig att man fick hem bra prylar så vill man ha häftigare och dyrare grejer... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-06 23:47

Vincent har jag hört helt ok anläggning med, och det är väl bara ommärkta kinasaker? Så det kan nog vara helt ok.

Heck, vi kan ju i sverige och Kina är mer än 100ggr större, så varför skulle de inte kunna??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-07 01:15

Vincent har jag hört helt ok anläggning med, och det är väl bara ommärkta kinasaker? Så det kan nog vara helt ok.

Vincent brukar ju alltid få rätt okey betyg i tester och för 1/3 av priser torde de vara mkt bra. Sheng-Ya heter de ju som orginal, Vincent är en kopia.

Heck, vi kan ju i sverige och Kina är mer än 100ggr större, så varför skulle de inte kunna??
Precis, vem va det som sa det där välkända citat om Norge vs Kina? Kul var det iaf.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 01:21

Hej!

Hotspur står väl för ca 47% av den Svenska KinaHifiUtförsäljningen :wink:!
Japp finnas 100-tals, ev +10,000-tals "Bladelius" o mer än 1,000,000,000 "Jorma" i Kina dock...
... bara (än så länge) 2st Ö* (samt 3st A*)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 03:06

Självklart gillar vi Hifi produkter tillverkade i Kina, speciellt om man gör en privatimport på dem och sparar många tusen.

Produkterna man privatimporterar från Kina är ju inga mysko grejer, det är helt vanlig HiFi produkter som man har förmånen att kunna privatimportera och därmed spara sina alldeles egna pengar. En del säljs i europa under samma eller andra namn som i Kina och till helt andra priser...Kinserna är väldigt många i antal, tror säkert det finns en uppsjö snillen bland dem som förstått att utveckla hifi produkter, dummare än så är de nog inte faktiskt.

Vad är vitsen att INTE gilla kinesisk Hifi?

Den är väl inte vanligare än något annat, det är en boom mängder av produkter importeras och en del vill byta eller uppgradera till kanske annan kinesisk hifi och självklart har en del gått på en nit och fått en produkt de inte trivdes med likväl som man kan få av att köpa i en svensk affär om man inte gör noggranna lyssningstester. Själv undersöker jag väldigt noggrannt och funderar och spekulerar innan jag beställt något direkt från kina, och jag är mkt. nöjd. Inte konstigt att det bland alla andra annonser dyker upp en och annan privatimporterad Kinesisk pryl, med tanke på antalet importer under kort tid kanske de till och med är väldigt ovanliga?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 03:13

Hej!

Kolla in annat HiFiFor@ så finnas hel uppsjö med påhittiga förslag! Svenska momsen är ca: 184%!
Kinesisk Hifi tillverkas av spädbarn uti ondskefulla tortyrsamhällen 100m underjord i centrala Beijing!
Osv, etc 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-07 03:19

En del euforiska inlägg kanske kan uppröra en del...
Sitter man med fina saker man lagt sina surt förvärvade pengar på vill man kanske inte höra om billig kinahifi som klår det mesta.. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 03:47

Hej!

A*nse detta ändå vara lite småaktigt, är väl kul om fler får råd med esoterisk kööbehifi!
"Dom" får väl köpa ngt annat dyyrt där´n fortfarande får vad´n betalar som ex bil, båt!
Finns ju inga kinesiska 25-fotingar för 100k kr... än i.a.f. moooahahaA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:14

Varför importerar ingen billiga kinakablar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:20

Svante skrev:Varför importerar ingen billiga kinakablar?

Förtjänsten på Kinesisk EKK drunknar i transportkostnaden, skulle jag tro. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:23

Jamen, en sån där superduper 45000:--kabel måste väl gå att hitta i kina för en spottstyver?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-07 11:27

Man kan nästan ana vad svante är ute efter.... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:30

Kan man? Jag har inte bestämt mig själv än... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:30

aha... placeboslang!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:36

Det måste ju vara nåt som finns i dyrkablar härhemma, som inte finns i kinesiska dyrkablar. Rent teoretiskt kan jag se :

-Teknisk kvalitet som sönderfaller i
*Mekanisk kvalitet
*Ljudande kvalitet

-Pris (Att vitsen med att ha en dyrkabel är att den är dyr och att vitsen med att handla i kina är att det är billigt)

-Placebo (kinahifin kommer starkt här, verkar det som) (några kallar det styrka hos ett varumärke)

Jag kan inte bestämma mig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-07 11:44

Svante skrev:Kan man? Jag har inte bestämt mig själv än... :roll:

Trodde du var ute efter att de var billigare och då inte kan vara bra eftersom alla kablar följer regeln "man får vad man betalar för"... :wink:

(nu är det nog jag som är dum)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:56

Svante - det är väl möjligtvis något mindre korkat att köpa billigare dyrkabel från Kina än dyrkabel här - men det är fortfarande helt onödigt.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-07 12:40

Visst köps det dyrkabel... 8)
Bild

Skojar bara... Det är väldigt billig kinakabel med estetiskt utseende.. :)

EDIT: Det är alltså inte lakritssnörena jag avser... :lol:
Senast redigerad av hobbes 2004-11-07 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 13:15

Svante skrev:Varför importerar ingen billiga kinakablar?

Ingen importerar biliga kablar?? missat att det finns en mängd nöjda importörer bland dem mig själv. 8000:- kostar 1/5 därborta...prova ska ni se att de är väldigt bra!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-07 16:01

Allt handlar inte om vikt och prestanda, för alla. Somliga vill även betala för att få en känsla och kanske en särskild design hos sina produkter. T.ex. ett legendariskt märke tillverkat i England eller USA. Och vad är det för fel med det? Jämför bilar: Jag vill själv av princip aldrig ha en japansk bil. Tycker helt enkelt att det känns lite själlöst, inte särskilt kul. Ungefär på samma sätt känner jag med mycket av kinahifin.

Detta betyder dock ej att jag inte förstår dom som vill ha det! Man får mycket "hifiporr" för pengarna i Kina, inget snack om saken. Watt, kilon och silverglans i massor i förhållande till vad man betalar. Och många av produkterna är säkert hur bra som helst. Jag ser ingen anledning att tro att man i Kina skulle vara oförmögen att tillverka bra grejer (jmf åter de japanska bilarna). MEN... det är tramsigt att för den sakens skull antyda att alla som köper västtillverkad hifi är korkade och lurade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 17:20

det är tramsigt att för den sakens skull antyda att alla som köper västtillverkad hifi är korkade och lurade.

Är det verkligen någon som gör detta?

Tycker snarare det är tvärtom, det finns en attityd från vissa mot de som köper sina grejer från Öst, att de gör fel i detta, antydningar att grejerna bara är skräp(tveksam kvalite) osv. Har läst betydligt fler kommentarer av detta slag än de(om ens någon) som säger att de som inte köper är lurade...

Jo, jag har köpt en splitterny Japansk bil, anledningarna till detta var att bilen i fråga är något av de bästa du kan köpa om du är rädd om dina egna pengar. Driftsäkerhet som ingen klår, billig att köra och inköpspriset hälften av vad en tysk eller svensktillverkad kostar och man får lika mycket bil för pengarna..tycker jag att känsla är värt 200 000:- extra NEJ!, tycker jag det är värt att betala 30-40 000:- extra för känsla i mina Hifigrejer...NEJ...Jag bryr mig om prestanda och ekonomi, fungerar detta till 100% är jag jätteglad :D

Öh, förstår inte ens varför man ska motivera varför man köper Hifi från kina eller bilar från Japan... 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-07 17:22

privatimporterade du din bil direkt från Japan?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 17:30

privatimporterade du din bil direkt från Japan?

Vad tror du själv?

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-07 17:46

Finns mängder med importerade snokar från Kina. Särskilt populär är Xindak som säljs mångdubbelt dyrare i USA. Men knappast värda sitt pris där... Säkert en okej produkt, månha verkatr gilla högtalarkablen. Utan tvekan är Xindakkablarna väldigt snygga iaf. Själv köpte jag Jungson signalkablage, ser inte alls speciella ut men sitter otroligt tight, ljudet har jag inte hunnit utvärdera ännu. Högtalarkabler nöjer jag mig med EKK.

Allt handlar inte om vikt och prestanda, för alla. Somliga vill även betala för att få en känsla och kanske en särskild design hos sina produkter. T.ex. ett legendariskt märke tillverkat i England eller USA. Och vad är det för fel med det? Jämför bilar: Jag vill själv av princip aldrig ha en japansk bil. Tycker helt enkelt att det känns lite själlöst, inte särskilt kul. Ungefär på samma sätt känner jag med mycket av kinahifin.
Precis tvärt om känner just jag för Kinahifin, jag är själv asiat så det känns lite hemma att ha Hifi från öst. :) Jag gillar särskilt deras känsla för kvalitet på fjärrkontrollerna. Men men, känslan + utseende är defenitivt inte den största anledninen till att jag köper. Det är pris/prestanta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-07 17:58

Style skrev:privatimporterade du din bil direkt från Japan?
Från och med nu ska jag bara ladda ner internetsidor från Sverige!! :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-08 10:13

Jag är helnöjd ljudmässigt med mitt kinaköp, handhavandet kunde ju vara bättre, en toppmatad Davinci är lite mekig, men det förlåter man gärna när man lyssnar på den! Även Xindak-kablaget verkar fungera som det ska.

Däremot börjar man ju undra över kvaliten på grejorna, det senaste gruppköpet från prisjakt verkar ju inte vara kvalitetsmässig succe direkt! Man kanske hade tur helt enkelt... De som fått problem verkar i alla fall få hjälp av Norman på Coem, inte så smidigt när grejorna är levererade från andra sidan jordklotet, det mesta verkar lösa sig i alla fall...

Fjärren till min Original 2008 fungerar ej. Jag har testat att byta batteri.

En av de två kablarna som ersätter pre-out bygeln fungerar ej. Jag blev dessutom lovad rabatt (20 istället för 30 dollar) som jag inte fick.

det saknades en "täckkåpa" till min sub

haha, jag har råkat ut för en förstärkare av sk måndagsex
ingen på prisjakt som hade nån aning om vad det kunde vara så gick till ett för DIY

Verkar som om det är något kallödning i signalkedjan då jag får missljud när den är kall, verkar som om det blir att ta fram lödkolv, kylspray, förstoringsglas och börja pilla. Skicka tillbaks den verkar ju ruskigt omständigt och inte direkt motiverande dry.gif

Ska vi snacka ihop oss innan vi lynchar coem eller ta det var och en för sig?

Har även jag problem . Kopplade in min Xindak DAC-3 igår och allting var fungerade bra, han dock inte lyssna någon längre stund. Lät all elektronik stå på över natten och när jag lyssnade imorse så var det inte något ljud i vänster kanal. Stängde jag av DAC:en en stund så blev det ljud igen fast det försvann efter några sekunder, det verkar som att den tappar vänster kanal när elektroniken blir varm. Tänkte öppna upp ikväll för att se om man ser någonting som sitter löst eller någonting som glappar. Vad har ni för erfarenheter av Norman när saker krånglar eller inte fungerar direkt vid leverans? Inser att det förmodligen inte är lönt att skicka den fram och tillbaka till coem med tanke på frakten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-08 10:28

Risken för transportskador ökar kanske om grejorna skickas individuellt via vanliga transportkanaler.

Inte som min gamla holfi... som kördes från fabriken till flygbåtsterminalen av kille på fabriken, hämtades där av affärsinnehavaren jag köpte av och sen hemkörd av mig från affären. :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-08 10:39

Jag skulle hellre köpa via en importör eller liknande i sverige, förutsatt att denna kan hålla ett rimligt pris. Jag betalar gärna en "riskpremie" utifall att det blir något krångel. Garantiärdenen och sånt skönt mycket enklare på "hemmaplan" än att skicka tillbaka grejjorna till andra sidan planeten. Borde vara så i alla fall. Det kan ju kanske finnas handlare här som krånglar och jävla om det blir problem, men med tiden rensas ju dom ut.
Exempel på det senare är förra KOSS-improtören som i alla fall när jag hade med dom att göra var stöddiga och ovilliga att stå för garantin. Men KOSS i tyskland verkade inte heller nöjda, så dom fixxade en ny importör i sverige.
Den nya importeren skickade mig ett par sprillans nya lurar, trots att jag försökt laga mina gamla själv! Mycket bra, KOSS verkar numera ha en seriös representant!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-08 16:41

Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-08 19:11

Åhå, och för mig är det precis tvärtom, priset är det enda som intresserar, inte prestanda. Flest prylar vinner ju :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-11-08 19:24

att inte prylar fungerar är inget unikt för kinesiska prylar
hiendprylar brukar alltid va lite sådär fråga bamsefar så får ni höra
fast micromega har väl ett oslagbart rekord i returer(95%)
vid ett besök hos B&W saknades en meridian dvdspelare
deras ML-slutsteg hade krånglatt konstant(funkade inte vid lev)så de hade blivit utbytta mot krell.
japp det lät bra där :o

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 02:24

gromit skrev:Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 09:30

att inte prylar fungerar är inget unikt för kinesiska prylar

Nej, det kanske inte var så mycket problem ändå, med tanke på gruppköpets storlek, ca $30 000. Jag är i alla fall som sagt väldigt nöjd med mitt Kina-köp och kommer säkert i framtiden göra fler inköp därifrån!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 09:44

JockScott skrev:
gromit skrev:Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Finns ju mellanvägar också. Säg att du har 15,000 till ett slutsteg och du hittat två intressanta, ett för 15,000 och ett för 10,000. Det för 15k är 10% bättre än det för 10k. Söker man pris/prestanda så köper man det för 10k, kör man gromits metod tar man det för 15k.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 14:02

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:

/Gr.

Finns ju mellanvägar också. Säg att du har 15,000 till ett slutsteg och du hittat två intressanta, ett för 15,000 och ett för 10,000. Det för 15k är 10% bättre än det för 10k. Söker man pris/prestanda så köper man det för 10k, kör man gromits metod tar man det för 15k.

Så tolkar inte jag prestanda, går jag endast efter prestanda väljer jag fritt utan hänsyn till pris.

Jag är själv inte dumsnål, får jag en grej för ett lite högre pris men motiverbart högre prestanda väljer jag detta alternativ. Får jag däremot betala 3ggr så mycket för samma prestanda väljer jag det billigare...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 14:16

Naturligtvis är det bara prestanda som är relevant när man tittar på prylar. När hörde ni sist någon säga att ett bildäck hade bra sidgrepp för sitt pris, antingen har det bra sidgrepp eller så har det inte bra sidgrepp, att blanda in pris är ju hur dumt som helst.

Titta här, jag fick ett par högtalare idag, dvs de kostade 0 kronor, då blir pris prestand kvoten oändlig men högatalarna låter kanske skit ändå.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 14:20

Självklart är dom intressanta och skall beaktas. Jag har skrivit det tidigare och försöker igen :wink: :
Det känns lite ytligt med kinahifi. McDonaldsfenomenet är långt borta - man vet inte vad man får alls utom att förstärkaren är tung, använder "bra" komponenter och att priset egentligen skall vara 10 ggr högre. Utseendet (med Shanlings senaste cdspelare som främsta icon) känns som en medveten flirt och jag spelar i detta fall "hard to get". Har du silikontuttar och (väteperoxid-) blonderat hår blir jag lite skeptisk och lägger (större?) bevisbörda på axlarna...

Framtiden är svårt att sia om. Kommer det utkristalisera sig märkens egenskaper/signaturer? Hur kommer begagnatmarknaden se ut? Hur kommer inbytespriserna (hos butiker) se ut för kinahifi? Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig.

Bortsett från detta har vi ett intressant inlägg från rqu. Problem och fel uppstår oavsett märke och kanske i större och mindre utsträckning. Hursomhelst är jag mycket glad över att kunna nå säljaren direkt och prata mitt språk och helst ha skakat hand. Jag kanske en gammaldags? :roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 14:38

Låter bra, EA - slussa du över de brudarna till mig bara. 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 14:42

Nattlorden skrev:Låter bra, EA - slussa du över de brudarna till mig bara. 8)
Har du fessst eller? :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:10

Vad skulle ni som av olika anledningar ej gillar privatimporter och kinesiska hifiprodukter om någon svensk erkänd firma, låt vara i Allingsås, Göteborg eller var den ligger tar in ett bra kinesiskt märke och kör detta i ett par år med goda omdömen från dem som lyssnat och demar på mässor. Är det ok att handla därifrån då?

Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig

Varför?

Naturligtvis är det bara prestanda som är relevant när man tittar på prylar. När hörde ni sist någon säga att ett bildäck hade bra sidgrepp för sitt pris, antingen har det bra sidgrepp eller så har det inte bra sidgrepp, att blanda in pris är ju hur dumt som helst.

Dålig jämförelse, men ok...Så i Rydbergs värld existerar inget annat än den bästa priodukten oavsett pris?

(ps. citat ur råd och rön däcktest "Vid köp av nya sommardäck är förstås vägegenskaperna viktigast, därnäst priset." sedan följer "Men även däckens ljudnivå och miljöegenskaper spelar roll, för vem vill åka bullrigt och påverka miljön mer än nödvändigt?" Ska vi tolka detta som känslor som tydligen är betydande för en del ds)

Märker att en del är väldigt känslosamma över sina hifiprodukter, för mig räcker det gott att de presterar på ett förväntat sätt...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 15:24

JockScott skrev:Vad skulle ni som av olika anledningar ej gillar privatimporter och kinesiska hifiprodukter om någon svensk erkänd firma, låt vara i Allingsås, Göteborg eller var den ligger tar in ett bra kinesiskt märke och kör detta i ett par år med goda omdömen från dem som lyssnat och demar på mässor. Är det ok att handla därifrån då?
Om detta innebär ökad McDonaldsfaktor, att jag får provspela och lyssna hemma själv innan köp, om jag har en handlare att ha en direktkontakt med vid eventuella fel så - JA.

Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig
Varför?
Se svaret ovan. Vill verkligen testa hemma då kablar ibland inte ger nån skillnad, ibland stor skillnad och ibland blir det sämre.

Dålig jämförelse, men ok...Så i Rydbergs värld existerar inget annat än den bästa priodukten oavsett pris?

Bra jämförelse tycker jag. :wink:
Om vi skall barmhärtighetstesta billiga apparater vet ingen ut eller in till slut. En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?

Märker att en del är väldigt känslosamma över sina hifiprodukter, för mig räcker det gott att de presterar på ett förväntat sätt...
Tja, många lägger tid och pengar på detta. Samma sak med bilar, iaf för vissa personer, båtar för andra osv. Så länge man inte är "känslig" är det väl OK att vara känslosam? Eller?
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-11-09 15:25, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:24

Det är väl inte en dum jämförelse alls? Den primära jämförelsefaktorn är ju naturligtvis prestanda och prestanda har ju inget med pris att göra.

Vad är bäst? Superprestanda till superhögt pris eller skitprestanda till skitlågt pris? I min värld en helt irrelevant jämförelse, prestand bör mätas mot prestanda och det är prestanda som är relevant när man väljer prylar. Sen att en pryl med hög prestand inte behöver vara dyr är ju en helt annan fråga

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-09 15:26

JockScott skrev:Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Jag har definitivt inte påstått att jag kan köpa vad som helst. Vad jag säger är att jag aldrig skulle nöja mig med något som är halvbra. Antingen köper jag det som jag allra helst vill ha eller så handlar jag inte alls. Jag skulle ändå aldrig bli nöjd med något däremellan.

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:27

JockScott skrev: "Vid köp av nya sommardäck är förstås vägegenskaperna viktigast, därnäst priset."

Precis, detta handlar ju inte om pris/prestanda.... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:27

EngelholmAudio skrev:En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?

LTS, ja. Hifi&Musik - troligtvis inte, men kanske.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:28

Rydberg skrev:Det är väl inte en dum jämförelse alls? Den primära jämförelsefaktorn är ju naturligtvis prestanda och prestanda har ju inget med pris att göra.

Vad är bäst? Superprestanda till superhögt pris eller skitprestanda till skitlågt pris? I min värld en helt irrelevant jämförelse, prestand bör mätas mot prestanda och det är prestanda som är relevant när man väljer prylar. Sen att en pryl med hög prestand inte behöver vara dyr är ju en helt annan fråga

Ganska dum jämförelse, däck skiljer sig någon hundring i pris och även där finns inga klara vinnare.

Då Rydberg ska handla varor ser han vilken som är bäst, köper den aovsett pris? Eller hur gör han?

Då jag jag handlar varor ser jag till vilken summa jag kan lägga, sedan undersöker jag vilken vara för detta summa som har bästa prestandan. Jag har sett och hört både bättre och sämre jämförelsevis varor för den summa jag kan lägga. Så handlar nog majoriteten av folket, vissa har förmånen atthandla utan att se på priset inte jag. Då jag handlar är jag i regel noga med att se var jag får bästa prestandan uifrån erlagd summa, det är viktigt förmig.

Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:31

JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:32

JockScott skrev:Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?

För att de skulle ge samma kvot såklart, ska man förklara nått så folk förstår vad man menar är det ett bra grepp att ta till ytterligheter, i detta fallet verkade dock inte ens det räcka.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 15:32

Jag gillar den Kinahifi jag köpt. Det var ett betydligt bättre köp än en Naimkombo jag lånade hem som inte var någon höjdare. Flashig design kan ju även europastereo ha. Glömmer aldrig nåt danskt märke (Holfi?) som körde med träsidor och lät grumligt. Hur kul och snyggt är det? :x

Efter att ha kutat runt butikerna i Stockholm och mässat i Göteborg mm har jag kommit fram till att det finns fynd att göra i Kina fast man kan säkert gå på en del nitar också.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 15:33

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?
LTS, ja. Hifi&Musik - troligtvis inte, men kanske.
Betyg 1 kanske är bäst! :twisted: 8O :D

LTS-betyget säger mig dock inget om vilken jag tycker är bäst. Och då står jag där. Med RG-62 i brevlådan. :wink: :roll:

Sen är inte H&M guds gåva till mig heller...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:33

Nattlorden skrev:JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.
Pling!! Klockrent! 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:37

Nattlorden skrev:JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Prestanda är prestanda

pris är pris

Ingen tvekan om detta...de hänger som sagt ihop för de flesta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:37

Birger skrev:Glömmer aldrig nåt danskt märke (Holfi?) som körde med träsidor och lät grumligt. Hur kul och snyggt är det? :x

Var det tväsidor, så var det inte Holfi. Holfi har träfronter och är jättesnygga. Ljudet riktat lite åt rörhållet, extra musikalitet via lite högre dist (utan global återkoppling). Jäkligt trevligt på akustiska plattor, dvs. Speciellt kul är deras batteridrivna slutsteg, numera även på 250W.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:39

JockScott skrev:

Prestanda är prestanda

pris är pris

Ingen tvekan om detta...de hänger som sagt ihop för de flesta.

pris/prestanda är "pris delat med prestanda". Dvs pris 10, prestanda 10 ger resultatet 1. Vilket också pris 2, prestanda 2 ger...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:40

Rydberg skrev:
JockScott skrev:Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?

För att de skulle ge samma kvot såklart, ska man förklara nått så folk förstår vad man menar är det ett bra grepp att ta till ytterligheter, i detta fallet verkade dock inte ens det räcka.

Jag ber om ursäkt Rydberg att jag inte är lika duktig som dig, jag har redan lämnat universitetslivet och säkert glömt en del därifrån också...

Men den dag du tillverkar felfria hifiprodukter, och kanske till överkomliga priser så har du en given marknad. Vad jag sett har du felanmärkningar och påpekanden på felaktigt konstruerade produkter till höger och vänster...tillverka nåt bra! 8) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:45

JockScott skrev:
Rydberg skrev:

Jag ber om ursäkt Rydberg att jag inte är lika duktig som dig, jag har redan lämnat universitetslivet och säkert glömt en del därifrån också...

Suck.....när började diskussionen om pris och prestand bli personlig för dig? :?

Läs följande sak som Nattlorden skrev (minst 10 ggr) och tänk efter innan du skriver nästa inlägg...........

JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 15:47

Just det så var det. Träfronter. Holfi. Jättefula och lät grumligt.
Tack Nattlorden :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:50

Birger - förvånar mig inte... att du har dålig smak syns ju redan på flaggan. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 16:59

Vafalls Nightlord !

Här erkänner ju jag att 208:an är överlägsen Audionen (i en annan tråd) och så ger du dig på mig sådär :wink:

Jag tycker fortfarande att Holfin ser för bedrövlig ut men men..smak och bak osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 17:22

Birger - beklagar, jag läste trådarna i omvänd ordning. :oops:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 17:44

Jag tycker att holfin är otroligt läcker, fast bara inuti! Frågan om det finns några apparater som har trä på utsidan som är snygga?
Snyggt?
Bild
Snyggt?
Bild
Snyggt?
Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 17:59

Rydberg skrev:
JockScott skrev:
Rydberg skrev:

Suck.....när började diskussionen om pris och prestand bli personlig för dig? :?

Personlig? jag tar inte disskussionen i sakfrågan det minsta personligt. Då folk antyder till att andra är på nåt sätt trögtänkta övergår det till personligt

Rydberg, läs och försök förstå andra också. Det finns inte alltid endast ett svar på frågan...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 18:06

Detta tycker jag är ganska onödigt, som sagt, kan vi inte hålla oss till sakfrågan.... :roll:

Jag sa att om tar till ytterligheter i ett exempel accentuerar man ofta vad man menar, det funkade ju inte i detta fallet (som jag även konstaterade....)

Pris/prestanda är inte relevant, det verkar du också tycka. Du talar om bästa prestanda till ett visst pris och det är en helt annan sak tycker jag, där utgår man ju från det enda relevanta, dvs prestanda.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 18:11

Sakfrågan - jag gillar Kinahifi, kort och gott varken mer el. mindre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 18:11

rqu - Pioneeren och Harmony:n tycker jag är snygga. Rotel Michi har väl också jättesnyggt med trä?

Den första platsar väl mest i marin miljö... Kanske något att matcha Mårtens nya med? :lol:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 18:15

rqu - Pioneeren och Harmony:n tycker jag är snygga. Rotel Michi har väl också jättesnyggt med trä?

Då har vi väl slagit fast att apparater med trä på sidorna är snygga! Trä på andra sidor av apparater är fula, eller kan någon komma med ett motexempel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 18:23

Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 18:26

Nattlorden skrev:Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Fula!! :lol:

Denna däremot skulle få pryda mitt rack:

Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 18:35

Nattlorden skrev:Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Håller med! :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 18:48

Helt OT men jag har själv ägt Holfi. Funkade bra tillsammans (cd+förstärkare) men mindre bra i kombination med andra märken. Dom hamnar helt klart i det mörkare, köttigare området, knappast analytiska, ljusa, skrikiga.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-10 01:45

Finns även en Xindak-förstärkare med träfront i 18mm massiv valnöt.

Sen är fjärren till mitt försteg helt i trä. :) Förutom knapparna och komponenterna då.

Ngt som jag tycker mig ana om Kinesisk HiFi är att tillverkarna bestämmer sig för ett ljudideal, köper in kvalitetskomponenter (som är betydligt billigare i Kina), tillverkar detta (lönerna extremt mkt lägre än i västvärlden), och sen sätter prylarna i ett riktigt flashigt skal (ofta mkt bra byggkvalitet). Själlöst? Kanske... Men jag gillar det iaf. Återigen, bättre prylar prestanamässigt och utseendemässigt (subjektivt båda två) är mkt, mkt svårt att hitta i Sverige till samma pris avseende nypris. Oavsett om man tänker lägga 2000kr eller 50000kr.

Go east! 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-10 03:50

Hej!

Hmmmen den som levA* få se ju onekligen positivt ut med en ofta sammalunda (eller t.o.m. bättre)
byggkvalitet, inkl kvalitetskomponenter, samt snygg design till 1/2 - 1/4 utav... dyyrhifi´s priser 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-10 07:08

Jo jag tyckte Holfin lät mörkt i den anläggningen jag lyssnade men visst sjutton kan det bero på kringutrustning. Själv skall jag få låna en 208:a över helgen då ägarna skall ut och resa så nu kan jag utvärdera en sådan hemma i lugn och ro. Det var ett par år sedan. Skall bli kul och se om den slår en Kinastärkare för 14000kr :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-10 16:06

Useendemässigt är en del kinesiska apparater lite lustiga, exempelvis Original där de olika modellerna inte har någon likhet med varandra i stil.

BildBildBild
http://www.original-cd.com.cn/en/products.htm

Shanling har däremot hittat sin ufo-stil!
BildBild
http://www.shanling.com/index_e.html

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-11 00:32

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 00:36

bara du o alex vakna nu, gå o lägg er 8O

Alex
Audiomanikern

A*
A*

??
hmmmm.... :?

A + A = ???

.... :idea:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-11 01:34

Hej NN :D!
NNord skrev:bara du o alex vakna nu, gå o lägg er 8O

Alex
Audiomanikern

- Gå o lägga oss? Vi, hmmmenA* vakna just så sittA* med kaffekupén o läsa
morgonpost & mail :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 11:26

OH MY GOOD

"It all seems so clear to me"

..slutstegsmA*ni
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-13 16:39

Det är det väl många som gör/har gjort? T.ex. jag...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 09:58

Gillar ni KinaHiFi?...

Nej men Kinamat. Speciellt den starkare delen av Kina. Den starkare maten asså... (På tal om gryta.)

Återgå till Generellt om hifi