Dom spelar både djupt/kraftigt och går att spela riktigt högt med utan problem.
Måhända det är lite loudnees över dom men det gör inget
Ps,uppge enbart rena golvare,inga delade system osv......
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:För att inte komma dragandes med det uppenbara, så tänker jag säga Von Schweikert VR-3 (orig) (VR-4 spelade tajtare med mindre imponatoreffekt)
shifts skrev:Handlar det om om odelade fullregisterhögtalare? Delade system och
avancerade hornkonstruktioner borträknade?
zapanasta skrev:...imponerande förhållande till storlek
KarlXII skrev:Då blir det tveklöst pk basreflex.
zapanasta skrev:shifts skrev:Handlar det om om odelade fullregisterhögtalare? Delade system och
Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek
zapanasta skrev:KarlXII skrev:Då blir det tveklöst pk basreflex.
Ja Pk har jag haft här och dom imponerade i basen, vägde dom mot mina QRS som iofs är större fysiskt sett.
Men valde att skriva QRS för att dom går att spela rejält mkt högre med och ändå är dom inte specellt stora.
Spelade 98db här inne med pk innan hörbart skorr uppstod,117 db med QRS lådorna (Mätt med radiochack i lyssningsposition)
zapanasta skrev:Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek
phloam skrev:Ett par pyttesmå Wharfedale Diamond (länge sen, tidig modell). Kompisen log lite när jag undrade var han hade subwoofern nånstans =![]()
En vacker dag ska jag fixa drömanläggningen då; ett par aktiva Diamond Plus och en portabel CD-spelare
sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
För då skulle ni väl svara som jag, Megatrend![]()
Högt, hårt, rappt, tydligt och galet bra tryck.
Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...
sportbilsentusiasten skrev:Är det verkligen ingen förutom mig som hört Megatrend?
Förstår att marknaden är ytterst liten för dylika tingestar, då man sällan ser talare i den storleksklassen men hade man inte familj så...
BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.
Tog lång tid innan jag hörde något som matchade det.
Har tyvärr aldrig hört Megatrend men skulle gärna vilja.
Panelguy skrev:
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
Ragnwald skrev:sprudel skrev:Imponerat mest och fullregister:
piP
Tja, ställer man dem på golvet, så blir det ju golvare.
Men jag antar att man har större förväntningar på ett par riktiga golvare.
StefanL skrev:Amphion Helium 510 imponerade på mig sett till storleken.
Panelguy skrev:BellsnWhistles skrev:Magnepan Tympani 1D drivet av Hafler XL600 (500W i Maggies 4 Ohm) i min relativt stora lägenhet i slutet av 80-talet.
Tog lång tid innan jag hörde något som matchade det.
Har tyvärr aldrig hört Megatrend men skulle gärna vilja.
Har inte hört Tympani sedan tidigt 80-tal men de hade en fantastiskt bra bas.... som jag minns det. Magneplanarerna, och då speciellt 3.6 och 20.1, har en fantastiskt artikulerad och resonansfri bas men inte det bastryck som jag kommer ihåg att Tympani hade.... men ljudminnet är ju kort
![]()
zapanasta skrev:Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..
Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.
Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.
Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....
Håller med om att piP och pK är "för klena" för att kunna spela så starkt man/jag vill i basområdet (under 100 Hz). Det tycker jag om pi60 också. Jag tror inte dina qrs kan spela starkare än pi60, således är de också för klena. Det är för att gå runt detta problemet som man kompletterar med basmoduler och kör delat system istället. Då märker man att både piP och pK klarar sig rätt långt som toppar. pi60 blir lite overkill, för mig, som toppar. Nya i6 är därför väldigt intressant.
Har också noterat att ljudtryckskraven skiljer sig ganska markant från person till person (och rum till rum). Somliga klarar sig alldeles utmärkt med piP/pK som fullregister och det blir i så fall ett väldigt smutt högtalarsystem.
Nattlorden skrev:Får nog erkänna att när jag tänker på imponerande bas, så är ljudtryckskapacitet hyffsat långt ned på min lista.... djup, renhet och dynamik imponerar mer på mig än att jag kan blåsa av tupén...
2-ch skrev:Om jag får välja vill jag helst ha både och
zapanasta skrev:shifts skrev:Handlar det om om odelade fullregisterhögtalare? Delade system och
Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek
zapanasta skrev:Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..
Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.
Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.
Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....
BB skrev:Panelguy skrev:
Vet du möjligen om det var originalsystem eller om de var moddade? Anledningen till frågan är att det har cirkulerat ett par, ombyggda av ägaren själv, med mindre lyckat resultat för att uttrycka sig diplomatiskt...
//BB
jeppe skrev:OlA-68 skrev:lyssnade på stockholmsmässan för nårra år sedan på en högtalare...
azt 11 tror jag den hette
fan va bra den lät
11 l stativare
scm11 kanske.. från ATC?
Hur skall vi ha det egentligen?
BB skrev:Panelguy skrev:
Vet du möjligen om det var originalsystem eller om de var moddade? Anledningen till frågan är att det har cirkulerat ett par, ombyggda av ägaren själv, med mindre lyckat resultat för att uttrycka sig diplomatiskt...
//BB
sportbilsentusiasten skrev:
De jag hörde var på 80talet i ett officiellt demorum i Uppsala. (ej hos kund)
eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
25 hz - 20 khz i ett någorlunda normalstort rum?
eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
25 hz - 20 khz i ett någorlunda normalstort rum?
eriken skrev:Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?
Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?

sportbilsentusiasten skrev:Ombyggda? Hur då?
De jag hörde var på 80talet i ett officiellt demorum i Uppsala. (ej hos kund)
verdad skrev:Jag tror de ska reda ut det ja, jag har själv hört/känt 23 Hertz.
......men ska kolla upp det mer ingående.
eriken skrev:Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?
steveo1234 skrev:Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
2-ch skrev:steveo1234 skrev:Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
Hur mycket är snordyrt, och hur mycket blir då brutalt snordyrt?
Det är väl upp till var och en antar jag. För mig är brutalt snordyrt något som inte är värt pengarna oavsett prestanda. Men det kan ju likväl vara skitbilligt för någon annan.eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
Enkelt, bara återger det frekvensomfång den klarar
steveo1234 skrev:Med snordyrt tänker jag nog priser över kanske en kvartsmille eller så. Brutalt snordyrt är kanske över en mille. Jag kan inte komma på en bra högtalare med bra basåtergivning under 250k men jag har inte tänkt på det sålänge iheller.
ThePreTor1aN skrev:Procella P18 lätt!
steveo1234 skrev:Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
http://www.stereophile.com/content/snell-type-eiii-loudspeaker-measurements | skrev:This is about the most extended bass I have seen in a modestly priced loudspeaker that also offers a musically neutral midrange.
Lazyworm skrev:steveo1234 skrev:Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
Beror lite på vad spec:en egentligen menar, databladet säger
Frequency Range
• 21Hz - 100 kHz (-10dB)
• 25Hz - 20 kHz (±3dB)
Jag tror de ska reda ut det ja, jag har själv hört/känt 23 Hertz.
......men ska kolla upp det mer ingående.
Ps,uppge enbart rena golvare,inga delade system osv......
Aerob skrev:Lazyworm skrev:steveo1234 skrev:Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
.....och givetvis kommer faktiskt.se att få veta lite mer om dom innan dom är
en kommersiell produkt? Bygger dom också på Ino-element?
subjektivisten skrev:Ska bli intressant att se Morello-2 i framtiden
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Ska bli intressant att se Morello-2 i framtiden
Den har väl redan skymtat förbi på fejjan?
Lazyworm skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:Ska bli intressant att se Morello-2 i framtiden
Observant, det är/var en förserie av den, lite förändrad nu lådmässigt men inte så mycket och elementen är samma.
Delningsfiltret kommer nog däremot inte bli klart förrens till sommaren.
Naqref skrev:Lazyworm skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:Ska bli intressant att se Morello-2 i framtiden
Observant, det är/var en förserie av den, lite förändrad nu lådmässigt men inte så mycket och elementen är samma.
Delningsfiltret kommer nog däremot inte bli klart förrens till sommaren.
Den blir ett monster.
När det gäller delningsfiltret så hoppas jag att fördröjningen beror på att ni har mycket annat att prioritera. Annars fixar man det på mindre än en arbetsvecka (om man har ett par timmar över framåt kvällen). 3- 4 iterationer och ett par timmars lyssning i känd miljö. Det är allt som krävs. Vanligen. Man bör med fördel inte göra varje ändring under en dag utan under kanske några veckors tid.
Lazyworm skrev:Tack! Den kommer bli förbaskat bra![]()
Andreas80 skrev:Lazyworm skrev:O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
Vad är det för bestyckning i Morello-2 och hur djupt kommer de gå i basen?
Lazyworm skrev:Andreas80 skrev:Lazyworm skrev:O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Mellanregistret är samma b67 som i Morello-1 och diskanten är en T11m som sitter i bl.a Pi60 Signatur.
men det fina med isobarikkonstrutionen verkar vara att kompressionen för det främre elementet undviks nästan helt, från själva lådan.
as part of a talk I was giving at a London Heathrow Hi-Fi Show, I played my Fender bass guitar through a pair of Linn Isobarik speakers. The Isobariks were widely and correctly regarded in those days as having excellent dynamic range. When they were fed the direct-injected signal from the Fender bass, however, the woofers---four KEF B139s---crapped out at a surprisingly quiet level; surprising, that is, compared with my experience of the speakers reproducing recorded bass guitar.
PetterPersson skrev:men det fina med isobarikkonstrutionen verkar vara att kompressionen för det främre elementet undviks nästan helt, från själva lådan.
Fel. Varför tror du det? Basarna känner samma tryck.
Richard skrev:PetterPersson skrev:men det fina med isobarikkonstrutionen verkar vara att kompressionen för det främre elementet undviks nästan helt, från själva lådan.
Jag kan ha fel här-men jag har inte fått något tekniskt svar på varför det skulle vara fel, i en tråd som startades tidigare.
Eftersom det främre elementet följer det bakre elementet iochmed den identiskt kopplade baskonstruktionen med baselementen kopplade efter varandra, så borde det främre elementet undvika lådkompressionen.
Förvrängningen minskas inte, men kompressionen gör det eftersom elementen är identiskt kopplade efter varandra.
Detta åtminstone enligt Ivor tiefenbrun, i en intervju från 1984...
paa skrev:Isobarik-elementen sitter ju så nära varann och har så hård akustisk koppling till varann så konerna kunde lika gärna vara hoplimmade, så de fungerar som ett enda element, och luften bakom ger den distorsion som gaslagarna påbjuder.
Naqref skrev:Richard skrev:PetterPersson skrev:men det fina med isobarikkonstrutionen verkar vara att kompressionen för det främre elementet undviks nästan helt, från själva lådan.
Jag kan ha fel här-men jag har inte fått något tekniskt svar på varför det skulle vara fel, i en tråd som startades tidigare.
Eftersom det främre elementet följer det bakre elementet iochmed den identiskt kopplade baskonstruktionen med baselementen kopplade efter varandra, så borde det främre elementet undvika lådkompressionen.
Förvrängningen minskas inte, men kompressionen gör det eftersom elementen är identiskt kopplade efter varandra.
Och om det inre elementet drabbas av en kompression så drabbas även det yttre. Hur vore det om du släppte önskan att följa en ledare och började tänka själv. Det är svårt men givande.
Nattlorden skrev:Från Stereophile:as part of a talk I was giving at a London Heathrow Hi-Fi Show, I played my Fender bass guitar through a pair of Linn Isobarik speakers. The Isobariks were widely and correctly regarded in those days as having excellent dynamic range. When they were fed the direct-injected signal from the Fender bass, however, the woofers---four KEF B139s---crapped out at a surprisingly quiet level; surprising, that is, compared with my experience of the speakers reproducing recorded bass guitar.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:PetterPersson skrev:men det fina med isobarikkonstrutionen verkar vara att kompressionen för det främre elementet undviks nästan helt, från själva lådan.
Och om det inre elementet drabbas av en kompression så drabbas även det yttre. Hur vore det om du släppte önskan att följa en ledare och började tänka själv. Det är svårt men givande.
Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.
Jag har inte hört någonting komma inärheten faktiskt. Och jag har lyssnat till mycket.![]()
Att jag tycker såhär har inget med "att följa en ledare".
Det stämmer inte.
Allting behöver inte vara osant bara för att en känd hifitillverkare råkar påstå det.
Richard skrev:Skälet enligt Ivor är minskad kompression genom kopplingen.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Ska bli intressant att se Morello-2 i framtiden
Lazyworm skrev:Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Mellanregistret är samma b67 som i Morello-1 och diskanten är en T11m som sitter i bl.a Pi60 Signatur.
Richard skrev:Slänger in en liten brandfackla och påstår linns isobarikkonstruerade högtalare: Isobarik och Keltik är ganska oslagbara då det gäller artikulerad basåtergivning som dessutom går avgrundsdjupt. Vi talar ned mot 10 Hz här.
Pi 60 har inte en chans på just basåtergivningen vid jämförelse.
Dessa båda isobarik- högtalare kräver dock minutiös uppställning i rummet för att åstadkomma denna fantastiska basåtergivning.
subjektivisten skrev:Lazyworm skrev:Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Detta låter mumma! Kommer den bli mycket dyrare än Morello-1?
subjektivisten skrev:Richard skrev:Slänger in en liten brandfackla och påstår linns isobarikkonstruerade högtalare: Isobarik och Keltik är ganska oslagbara då det gäller artikulerad basåtergivning som dessutom går avgrundsdjupt. Vi talar ned mot 10 Hz här.
Pi 60 har inte en chans på just basåtergivningen vid jämförelse.
Dessa båda isobarik- högtalare kräver dock minutiös uppställning i rummet för att åstadkomma denna fantastiska basåtergivning.
Är du allvarlig nu? Blir lite nyfiken i sådant fall.
Nicke skrev:Får hålla med NL,har ägt både VR-3 o VR-4 från von schweikert,trevliga högtalare : )
shifts skrev:Det går väl inte att skilja delarna från varandra? Ser dem (kanske inte exakt den modellen, men de tidigare inkarnationerna av VR4) begagnade titt som tätt för, vad som känns vara, humana priser.
Richard skrev: Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.
Jag har inte hört någonting komma inärheten faktiskt. Och jag har lyssnat till mycket.![]()
2-ch skrev:shifts skrev:Det går väl inte att skilja delarna från varandra? Ser dem (kanske inte exakt den modellen, men de tidigare inkarnationerna av VR4) begagnade titt som tätt för, vad som känns vara, humana priser.
Vet inte om "sr" går att ta isär dom. Ganska ointressant egentligen eftersom dm är gjorda för att sitta där.
Synd bara att de äldre VR4 inte allt är lika snygga. Pris/prestandamässigt borde dom däremot vara ett riktigt klipp.
2-ch skrev:Synd bara att de äldre VR4 inte allt är lika snygga. Pris/prestandamässigt borde dom däremot vara ett riktigt klipp.
Lazyworm skrev:Andreas80 skrev:Lazyworm skrev:O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
Det är samma basar som sitter i Ino X-basmoduler, så man kan säga att varje högtalare får en X-2 fast med mindre volym(80l per element) och ett par Hz högre avstämning.
Ragnwald skrev:Är det W104 som är på tapeten nu igen?
BB skrev:Det cirkulerade ett tag åtminstone ett par som jag personligen känner till, där ägaren hade tagit bort banddiskanten och då fått en fri yta i vilken han monterade in 3 extra basar som var kopplade så att de levde "ett eget liv".
Jag har själv hört dem och kan intyga att det ruinerade återgivningen. Smile
//BB
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.
Har tidigare ägt 2par aktiva Linn Isobarik och ett par aktiva Linn Keltik (även de med isobarikbasar) - båda fortfarande mycket bra högtalare men numera finns det bättre konstruktioner.
Keltikar är ändå 20 år gamla idag.
Isobarik torde vara närmare 40år men har otroligt trogna fans (vissa närmast besatta) som hävdar deras överlägsenhet gentemot alla nya konstruktioner. Kul tycker jag!
Tveklöst har dessa högtalare kvaliteter i basen.
Linn övergav konstruktionen av kostnadskäl. Numera har Linns toppmodeller aktiva basar med servostyrning som ger ännu bättre kontroll av elementet, sägs det. Åtminståne låter de bättre tycker jag, även om
deras nuvarande toppmodeller inte faller mig i smaken. Deras bästa talare, Komri är tyvärr nedlagd. DEN har överlägsen bas jämfört med isobarikkonstruktionerna nämda i inlägget. Har du hör den?
Vet om att deras R/D tittade på en kombination av Isobarik och servostyrning men det blev stoppat av kostnadskäl, till utvecklarnas förtret. Tror det skulle bli skitbra, så synd...
Schull skrev:Lyssnade på ett par linn högtalare (golvare), kommer inte i håg riktigt när det var, dom hade just kommit med sitt riasteg (lingo ? ). Hifidellity karlavägen iaf.. Grymt bra bas, bland det bästa jag hört ( har varit i IÖs källare), min polare och jag pratar en idag om den lysningen ibl.
Någon som vet vilken modell av högtalare det kan ha varit?
/L
Richard skrev:Schull skrev:Lyssnade på ett par linn högtalare (golvare), kommer inte i håg riktigt när det var, dom hade just kommit med sitt riasteg (lingo ? ). Hifidellity karlavägen iaf.. Grymt bra bas, bland det bästa jag hört ( har varit i IÖs källare), min polare och jag pratar en idag om den lysningen ibl.
Någon som vet vilken modell av högtalare det kan ha varit?
/L
Lingo är en motorstyrning till LP-12 som lanserades i början av 90-talet.
Linto heter riaasteget som kom några år senare.
Om högtalarna var ett par golvare som hade bra basåtergivning från denna tid borde det ha varit Keltik.
Alt. ett par äldre isobarik.
mrGaskill skrev:Men det här med appropriate Linn-components, har man missuppfattat det hela när man fått för sig att de , åtminstone förr i tiden, var matchade (byggda att spela ihop) och färgande ?Tycker att det låtit lite så förut.
single_malt skrev: Det bidrar säkert till att de ger ett så enormt och monumentalt intryck på bekostnad av ett väldigt eget sound. För skojs skull håller jag på att göra ett par högtalare med stora öppna bafflar just för att jag inte kan glömma intrycket av megatrenderna
Richard skrev:Därför bör man matcha grejor från samma generation om man köper begagnat.
Inget fel med det.
De äldre högtalarna lät inget vidare i det övriga registret med andra förstärkare och signalkällor än de egentillverkade.
Högtalarekonstruktören Crawford som konstruerade bl.a. Keltik har ju talat om detta i flera intervjuer.
sportbilsentusiasten skrev:single_malt skrev: Det bidrar säkert till att de ger ett så enormt och monumentalt intryck på bekostnad av ett väldigt eget sound. För skojs skull håller jag på att göra ett par högtalare med stora öppna bafflar just för att jag inte kan glömma intrycket av megatrenderna
Vill du lägga ut texten avseende "väldigt eget sound"? För&nackdelar jämfört med vanliga högtalare...
Vad drev du dom med för grejjer?
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Därför bör man matcha grejor från samma generation om man köper begagnat.
Inget fel med det.
De äldre högtalarna lät inget vidare i det övriga registret med andra förstärkare och signalkällor än de egentillverkade.
Högtalarekonstruktören Crawford som konstruerade bl.a. Keltik har ju talat om detta i flera intervjuer.
Crawford är partisk då han ju tillverkar konkurerande högtalare.![]()
Det fetade är en vanlig "skröna" som är spridd.
Om man testar inser man att det inte stämmer.
Under de 12åren jag ägde Keltik uppgraderade jag elektroniken åtskilliga gånger, även till icke-Linn produkter.
Och som vanligt gäller; bättre grejjer som matar högtalare = bättre resultat.
Goldfinger skrev: Nja, det går ju inte att friskriva sig från tonala egenskaper som kan fungera som kompensation i viss mån, så riktigt sant är det ju inte.
sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Goldfinger skrev:sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.
celef skrev:Goldfinger skrev:sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.
vad skulle det vara för "andra egenskaper"?
Tompa_39 skrev:Har en kompis som för typ 5 år sen hade en gammal Luxor CRT-TV (tjockteve) där jag faktiskt undrade var han hade 'högtalaren' han kopplat Tv-ljudet till?
Han såg ut som en fiollåda, "vaddå, näää, det är tv:ns högtalare" ... DÅ blev jag imponerad
Goldfinger skrev:celef skrev:Goldfinger skrev:sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Lägre brusnivå tex.
celef skrev:Goldfinger skrev:celef skrev:Goldfinger skrev:sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.
Lägre brusnivå tex.
brukar mångwattare brusa mer än fåwattare?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster