Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Nivåmatchning?
grafpro skrev: Därmed blev vi så förstämda att vi började dricka öl redan på förmiddagen och struntade i att göra fler tester.
jonasz skrev:Om det nu är så svårt att höra skillnad på förstärkare så saknar ju Bryston, RS2000 och liknande steg existensberättigande. Om man inte gillar designen på lådan då förståss.
Jag tror att lyssnandet över lång tid är nog så viktigt och kommer förmodligen att fälla ett avgörande till Bryston och dess gelikars fördel över "sämre" steg.
grafpro skrev: Vi var mycket nöjda med att konstatera att vi inte var helt döva.
KarlXII skrev: 1. Det är väldigt svårt att höra skillnad överhuvudtaget under ett blindtest, där "test" är den limiterande faktorn. Man slutar uppleva och börjar detaljfokusera. När jag själv sitter i blindtest upphör all vanlig lyssning. Jag försöker komma ihåg basgången där, få se där kom den igen på den andra förstärkaren - lät det inte rätt lika? Den där rösten då...ja rätt lika mendet var ju lite senare i låten osv osv. Inte lätt.
phon skrev:KarlXII skrev: 1. Det är väldigt svårt att höra skillnad överhuvudtaget under ett blindtest, där "test" är den limiterande faktorn. Man slutar uppleva och börjar detaljfokusera. När jag själv sitter i blindtest upphör all vanlig lyssning. Jag försöker komma ihåg basgången där, få se där kom den igen på den andra förstärkaren - lät det inte rätt lika? Den där rösten då...ja rätt lika mendet var ju lite senare i låten osv osv. Inte lätt.
Det beror förmodligen på att du använder musik när du testar. Det är inte särskilt användbart ens när man testar högtalare, och definitivt oanvändbart när man testar förstärkare.
Musik är den limiterande faktorn.
Som på Ericsson comradioservice: Man ropar inte upp åkericentralen och frågar hur det låter när man skall kontrollera effekten på en radiosändare. Man mäter.
Alla radiosändare som når fram till åkericentralens basstation låter lika bra, men alla radiosändare är inte lika bra.
Lyssna gärna på musik genom en redan färdigvald och färdigmätt anläggning, men mät eller välj inte anläggning genom att lyssna på musik i den.
.... just my two dB's .....
Milner skrev:Ungefär som: Provkör inte bilen du är intresserad av det ger inget.
Kolla på tekniska data i stället, eller......
grafpro skrev:Sex rätt av tolv är ju rena slumpresultatet (kallat "schimpansresultatet").
Milner skrev: Ungefär som: Provkör inte bilen du är intresserad av det ger inget.
Kolla på tekniska data i stället, eller......
petersteindl skrev:Hej Schimpans-X, varför har du en kråka eller vad det nu är för fågel som avatar?
subjektivisten skrev: Att vissa påstår massa saker men aldrig levererar är inget nytt.
Schimpans-X skrev:- "Lyssna länge så hörs skillnaderna"
( = hur skall jag klara mig ur den här knipan…)
KorkSniff skrev:
Tror aldrig att jag slagit av stereon för att jag varit lyssningstrött nån gång, men jag kan ju ha fel...
KorkSniff skrev:[Vad är "lyssningströtthet" för något? Är det någon som upplevt det på riktigt?
Schimpans-X skrev:Så egentligen är vi alla ute på hal is, hela tiden, eller…
KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
A/B blindtest för att höra skillnad på förstärkare - eller kanske utrustning i allmänhet - är ingen bra metod eftersom testet uppenbarligen gör det mycket svårt att höra skillnad.
Vilket bevisas bra av F/E-lyssningen, som är en metod där det finns goda chanser och möjligheter att göra det.
Ingen av ovanstående tester säger däremot vad man som lyssnare trivs med. Det är bara avkopplad långtidslyssning som ger det svaret.
KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
A/B blindtest för att höra skillnad på förstärkare - eller kanske utrustning i allmänhet - är ingen bra metod eftersom testet uppenbarligen gör det mycket svårt att höra skillnad.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Inga konstigheter egentligen.
Ja, det är ingen bra metod om du vill ha kvar din inbillning, det är sant.
Men det är alltid lika roligt och se bortförklaringarna varför det skulle vara svårt att höra i blindtestet, när det alltid är rätt "simpelt" att höra i öppet test.
Känns som självinsikten är väldigt låg hos vissa.
KarlXII skrev:Vissa?
Aja, kul att du har kul iaf.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vissa?
Ja, att klaga på metoder som får bort ens inbillning är rätt roligt.
grafpro skrev:Vad beträffar validitet är frågan obegriplig. Validitetsproblemet gäller huruvida det man mäter verkligen återspeglar det man önskar veta något om. Om man undrar huruvida någon hör skillnad på förstärkare genom att mäta huruvida någon hör skillnad på förstärkare - då finns väl inget validitetsproblem.
KarlXII skrev:Rätt festligt att vissa inbillar sig att ett blindtest ska till för att säkerställa skillnader - när ingen lyckas. Finns ju enligt samma vissa hundratals exempel där ingen lyckats.
Lite fel metod då kanske? Eventuellt? Möjligen?
subjektivisten skrev:
Eller så inbillar sig folk massa saker! Hur svårt ska det vara att inse det? Det är 2011 nu, dax att släppa magin och det övernaturliga nu och komma med i matchen.
grafpro skrev:Ja, jag vet. F/E är bra för att komma fram till vilka färgningar som finns NÄR MAN VÄL BEVISAT ATT MAN HÖRT SKILLNAD.
Det för oss tillbaka till ruta ett: om alla hör skillnad och dessutom hör vad slags skillnad det är frågan om i öppen lyssning, för att därefter i blind lyssning inte ens kunna säga vad som är A respektive B - eller F respektive E - då har de ju hört i syne!
Åter: är alltså LTS F/E-lyssningar sist och slutligen blinda? Hur många lyssningar? Vilket antal rätt/fel? Man blir mycket nyfiken. Det är ju ändå en respekterad konsumentupplysning.
KarlXII skrev:Inbillar sig att man inte hör någon skillnad?
Ja, så kan det ju faktiskt vara nu när du säger det.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vissa?
Ja, att klaga på metoder som får bort ens inbillning är rätt roligt.
sprudel skrev:Om du är ute efter informationen om vi kan höra skillnad på stärkare via ett A/B test med din testapparatur så visar ditt resultat att det går inte. Det säger enbart att med det testet så gick det inte att verifiera skillnader, inget annat. Du kan alltså inte utesluta att det kan finnas skillnader, eller hur?
Är du däremot ute efter att verkligen ta reda på om vi kan höra skillnader på förstärkare så får du börja leta efter andra metoder.
Eftersom detta redan är gjort via LTS så duger det gott åt mig. De har med vettig sannolikhet visat att det går att höra skillnad på stärkare via sin metod.![]()
sprudel skrev:En liten fundering: Vad är det du vill komma fram till?
sprudel skrev:Vilka metoder har du stött på som tar bort din inbillning?
single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
Därför jag INTE påstår det är massa skillnader mellan olika slutsteg eller dyl.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
Därför jag INTE påstår det är massa skillnader mellan olika slutsteg eller dyl.
sprudel skrev:Men vänta nu. Menar du att alla låter lika?
Du skulle alltså inte märka något om man puttade in ett annat steg i din anläggning?
single_malt skrev:Okej, jag uppfattade ditt svar till Sprudel som att du hade blivit immun mot "inbillning"/placebo. Även när du lyssnar till din egen anläggning tex.
Schimpans-X skrev:Tänk om det är så att egentligen har det ingen betydelse vad vi har för grejor, utan att upplevelsen av programmaterialet är det viktigaste…
Harryup skrev:Fast om det är så att F/E-testen inte är representativ alls för vad man hör, är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan eller duger det då med vad som helst. Och varför denna stundtals massiva kritik mot apparater som i F/E-testen upplevs som färgande om det ändå inte spelar någon roll?
Bara undrar liksom. Känns som att något inte riktigt stämmer.
sprudel skrev:Schimpans-X skrev:Tänk om det är så att egentligen har det ingen betydelse vad vi har för grejor, utan att upplevelsen av programmaterialet är det viktigaste…
Det där håller jag fullständigt med om. Jag bryr mig inte ett smack om vad grejorna heter, förhoppningsvis är de inte onödigt dyra heller, bara de ger mig de musikaliska upplevelser jag är ute efter.
Jag har gömt alla prylar i ett skåp, förutom högtalarna.
Vissa av dem har jag faktiskt gömt också.

Harryup skrev:Fast om det är så att F/E-testen inte är representativ alls för vad man hör, är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan eller duger det då med vad som helst. Och varför denna stundtals massiva kritik mot apparater som i F/E-testen upplevs som färgande om det ändå inte spelar någon roll?
Bara undrar liksom. Känns som att något inte riktigt stämmer.
Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
MichaelG skrev:Jag tolkar Harryup ungefär som "Varför är det viktigt hur en förstärkare presterar i en F/E-lyssning, när man ändå bara kan urskilja riktigt usla förstärkare vid vanlig musiklyssning?"
Jag finner inte frågeställningen ointressant.
Hälsn. Michael
paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Förut fanns listan, men nu gör den inte det längre.
MichaelG skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Jag tolkar Harryup ungefär som "Varför är det viktigt hur en förstärkare presterar i en F/E-lyssning, när man ändå bara kan urskilja riktigt usla förstärkare vid vanlig musiklyssning?"
Jag finner inte frågeställningen ointressant.
Hälsn. Michael
paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Kaha skrev:paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
LTS hade förut en lista på rekomenderade apparater.
På listan fanns produkter man ansåg prestera bra i förhållande till pris.
Harryup och andra som kritiserar LTS brukar ofta prata om en lista med godkända apparater. En sådan lista har LTS aldrig haft och målet med F/E-lyssning är inte att godkänna apparater.
Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
Så, målsättningen är att finna fel?
petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
En undrande f.n. icke-medlem
Peter
Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
paa skrev:petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Peter
Ja, det fanns en lista på LTS hemsida förut med rekommenderade produkter. Det var inte enbart apparater som inte detekterats i F/E-lyssning som var med.
Jag tror listan togs bort från hemsidan, när i stort sett allt på den slutat att tillverkas.
petersteindl skrev: Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?
Eller har man helt enkelt tröttnat på listor?
petersteindl skrev:Kaha skrev:paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Harryup och andra som kritiserar LTS brukar ofta prata om en lista med godkända apparater. En sådan lista har LTS aldrig haft och målet med F/E-lyssning är inte att godkänna apparater.
Vad anser du skillnaden vara mellan godkända apparater och rekommenderade apparater?
Kan man säga att LTS underkänner vissa apparater, men rekommenderar dessa ändå?
Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner vissa apparater men rekommenderar dem ändå?
Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner apparater men rekommenderar dem inte ändå?
Om man har haft en rekommenderat-lista betyder det att man de facto inte har godkänt dessa då?
"Vi på LTS rekommenderar denna av oss EJ-godkända apparat". Är det så det heter då?
Eller det kanske heter så?: "Vi rekommenderar dena varken godkända eller icke-godkända apparat."
Är en icke-godkänd apparat en underkänd apparat? Om svaret är "ja", så skulle en frågeställning i så fall kunna bli att LTS underkänner en apparat och samtidigt rekommenderar denna av LTS underkända apparat. Är det så?
Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Det kan vara bra att vara tydlig i dessa frågor. Det kanske inte finns någon korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad? Är det i så fall slumpen som avgjorde vem som skulle få LTS ära att vara på listan? Om man idag inte har någon lista, varken över godkända eller rekommenderade apparater, betyder det att ni inte tagit ställning,... ännu?
Om nu själva målet med LTS F/E-lyssning inte är att kunna godkänna apparater, vad är då målet?
Peter
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
MvH
Peter
Nej, målsättningen är att beskriva hur felen påverkar ljudet.
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Peter
Ja, det fanns en lista på LTS hemsida förut med rekommenderade produkter. Det var inte enbart apparater som inte detekterats i F/E-lyssning som var med.
Jag tror listan togs bort från hemsidan, när i stort sett allt på den slutat att tillverkas.
Ja, det är väl detta som Harryup enträget har påpekat. Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?
MvH
Peter
KarlXII skrev:Kaha skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
MvH
Peter
Nej, målsättningen är att beskriva hur felen påverkar ljudet.
Är du talesman för LTS, Kaha?
Jag måste fråga för det är många som tycks veta vad som gäller...problemet är bara när dessa vissheter inte sammanfaller med varandra.
Harryup skrev:Jag kritiserar inte LTS, för vad/vem är LTS? LTS finns ju inte ens här.
Däremot ett antal hangarounds och medlemmar som har olika åsikter vilka en del har enligt min uppfattning en övertro på att välja produkter centralt.
En del har lärda åsikter vilka en del blir lite feltolkade och missvisande lite längre ifrån källan. Så NÄ, jag kritiserar inte LTS. Har ganska nyligen varit medlem själv men tycker i dagens läge att jag bör använda mina pengar till annat. Men jag kanske ändrar mig igen.
mvh/Harryup
Kaha skrev:petersteindl skrev:Kaha skrev:paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Vad anser du skillnaden vara mellan godkända apparater och rekommenderade apparater?
Kan man säga att LTS underkänner vissa apparater, men rekommenderar dessa ändå?
Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner vissa apparater men rekommenderar dem ändå?
Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner apparater men rekommenderar dem inte ändå?
Om man har haft en rekommenderat-lista betyder det att man de facto inte har godkänt dessa då?
"Vi på LTS rekommenderar denna av oss EJ-godkända apparat". Är det så det heter då?
Eller det kanske heter så?: "Vi rekommenderar dena varken godkända eller icke-godkända apparat."
Är en icke-godkänd apparat en underkänd apparat? Om svaret är "ja", så skulle en frågeställning i så fall kunna bli att LTS underkänner en apparat och samtidigt rekommenderar denna av LTS underkända apparat. Är det så?
Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Det kan vara bra att vara tydlig i dessa frågor. Det kanske inte finns någon korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad? Är det i så fall slumpen som avgjorde vem som skulle få LTS ära att vara på listan? Om man idag inte har någon lista, varken över godkända eller rekommenderade apparater, betyder det att ni inte tagit ställning,... ännu?
Om nu själva målet med LTS F/E-lyssning inte är att kunna godkänna apparater, vad är då målet?
Peter
Det fanns en lista på produkter som LTS ansåg som prisvärda.
Det betyder exakt det: Att LTS ansåg dess apparater prisvärda för sin prestanda och ingenting annat. Många av dessa apparater var undersökta med F/E-lyssning men inte alla (har jag för mig, jag hittar ingen lista nu i en hast, men det är inte det centrala)
LTS har aldrig sysslat med att godkänna apparater!
LTS testar med en tesmetodik som är särskillt lämpad att finna hur en enskilld apparat påverkar ljudet.
Varifrån kommer denna önska att pådyvla LTS en roll som skarprättare???
Kaha skrev:petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Peter
Ja, det är väl detta som Harryup enträget har påpekat. Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?
MvH
Peter
Självklart vill jag som medlem att LTS skall testa så mycket som möjligt. Det finns en hake, LTS är en ideel förening. Vill man ha mer testat än det som görs idag , så får man antingen ställa upp med egen tid för att hjälpa till eller betala ofantliga summor (för en ideel förening) för att avlöna folk som gör jobbet.
Jag är varken beredd att ställa upp med mer tid eller pengar just nu, så jag får vara glad för det LTS hinner med att testa.
Varför skall det vara ett självändamål att det skall var nytt? Det finns massor med gamla grejor som inte längre tillverkas som låter jättebra.
Om jag inte missminner mig så var det någon som demade på Sheraton, med en "antik" obsolet DAC, med ett väldigt bra resultat
Om jag inte missminner mig så var det någon som demade på Sheraton, med en "antik" obsolet DAC, med ett väldigt bra resultat
Kaha skrev:
Nej, jag är en enkel medlem. Om du eller någon annan vill påstå att LTS letar fel eller godkänner/underkänner apparater, så kom gärna med hänvisningar till nummer och sida i MoLT där det förkommer.
(Det finns många utanför LTS som har starka åsikter om LTS verksammhet, men då de inte verkar veta så mycket om LTS, är det kanske inte så intressant att lyssna på deras åsikter.)
petersteindl skrev:Kaha skrev:[...lite bortklippt för att inte citat spamma ...]
Varifrån kommer denna önska att pådyvla LTS en roll som skarprättare???
Frågar du mig? You talkin to me? Jag har ingen aning. Det undrar jag nämligen också, så nu är vi två som undrar![]()
Men av ditt svar att döma så är inte LTS någon skarprättare. Sedan vill jag ge en liten kommentar. Det finns ofta två uppfattningar om en person, ett företag eller förening och dessa två uppfattningar kan vara olika. Den ena uppfattningen är ens egen interna uppfattning om en själv eller om det företag man företräder eller om den förening man företräder. Denna uppfattning brukar i allmänhet vara det som man vill marknadsföra för att ge omvärlden densamma upfattning som den interna. Tyvärr är det ofta så att den externa omvärldsuppfattningen om personen, företaget eller föreningen kan ligga stick i stäv mot den interna. Då blir frågan, vem har rätt?
En annan fråga man kan ställa sig, varför råder denna diskrepans? Är det omvärlden som det är fel på? Eller kan det vara så att det inte är omvärlden det är fel på, utan snarast kommunikationen till omvärlden som är helt kajko? Tja, det kanske kan vara något att tänka på? Är det omvärlden som skall förändras eller kanske den interna synen på sig själv, om det är samsyn man vill uppnå?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jo, det var Bremen som demade med en Bremen/Licence DACden får duga ett tag till.
Men, det borde väl finnas något nyare som låter bättre? Tydligen gör det inte det enligt hifi-nördarna i Los Angeles, som var min största marknad
![]()
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:Jo, det var Bremen som demade med en Bremen/Licence DACden får duga ett tag till.
Men, det borde väl finnas något nyare som låter bättre? Tydligen gör det inte det enligt hifi-nördarna i Los Angeles, som var min största marknad
![]()
MvH
Peter
Precis, gammal är äldst (bäst?)
Harryup skrev:Gäller det Peters förstärkare också som är dom i princip totalsågade ICE-modulerna? Rätt många gav uttryck för att Bremen hade mässans bästa ljud. Är då F/E-testen viktig i det perspektivet?
KarlXII skrev:Kaha skrev:
Nej, jag är en enkel medlem. Om du eller någon annan vill påstå att LTS letar fel eller godkänner/underkänner apparater, så kom gärna med hänvisningar till nummer och sida i MoLT där det förkommer.
(Det finns många utanför LTS som har starka åsikter om LTS verksammhet, men då de inte verkar veta så mycket om LTS, är det kanske inte så intressant att lyssna på deras åsikter.)
Såja, dra in taggarna.
Jag påstår ingenting. Däremot tycks det vara några inom LTS som har lite olika syn på målen och medlen, därav min fråga.
i skrev:KarlXII skrev:Kaha skrev:
Såja, dra in taggarna.
Jag påstår ingenting. Däremot tycks det vara några inom LTS som har lite olika syn på målen och medlen, därav min fråga.
Jag tror du är lite ovan vid föreningslivet utanför KPLM(R) bara.
Du kan spinna det andra hållet också... och säga "trots ICE-modulerna hade Peter bästa ljudet".
JanBanan skrev:i skrev:Jag tror du är lite ovan vid föreningslivet utanför KPLM(R) bara.
Vad är det för någon förening?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Gäller det Peters förstärkare också som är dom i princip totalsågade ICE-modulerna? Rätt många gav uttryck för att Bremen hade mässans bästa ljud. Är då F/E-testen viktig i det perspektivet?
Du kan spinna det andra hållet också... och säga "trots ICE-modulerna hade Peter bästa ljudet".
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Gäller det Peters förstärkare också som är dom i princip totalsågade ICE-modulerna? Rätt många gav uttryck för att Bremen hade mässans bästa ljud. Är då F/E-testen viktig i det perspektivet?
![]()
Just så, just så, väl talat, mer av den varan. Jag lämnar ju naturligtvis ett handikapp till alla andraAnnars blir ju matchen för enkel.
MvH
Peter
shifts skrev:Bara för att jävlas har jag precis beställt en Pioneer 668.
Nattlorden skrev:shifts skrev:Bara för att jävlas har jag precis beställt en Pioneer 668.
Och hur skulle den nu ställas in för att låta som bäst?
petersteindl skrev:Enkelt! Den skall ställas in bredvid ägghögtalarna![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nattlorden skrev:Shifts - har du nu kört den som den skulle? Minns inte vad det var, bara ATT det var något... men det finns att söka upp på forumet.
shifts skrev:Nattlorden skrev:Shifts - har du nu kört den som den skulle? Minns inte vad det var, bara ATT det var något... men det finns att söka upp på forumet.
Kommer tidigast på fredag. Kommer ställa in den efter konstens alla regler,
men men, jag är nog en okänslig varelse och lyssnar sällan med felsökning
påslagen.
IngOehman skrev:Vill man ha högsta ljudkvalitet måste man dock köra 668 i tvåkanalsmode när man spelar CD.
En svaghet men 668 är att man måste gå in i menysystemet för att göra denna inställning (2 / 5.1), och det är inte lätt att göra utan en extern display. Jag har en LCD på sisådär 5" från Denver för detta syfte.
Vh, iö
shifts skrev:Bara för att jävlas har jag precis beställt en Pioneer 668. Den låter enligt rätt
många riktigt riktigt dåligt. Jag ser fram emot att koppla in den.
Ragnwald skrev:Kul. Glöm inte mastringens betydelse.
shifts skrev:Bara för att jävlas har jag precis beställt en Pioneer 668. Den låter enligt rätt
många riktigt riktigt dåligt. Jag ser fram emot att koppla in den.
Ragnwald skrev:Musiken låter mer som spelad genom CD-spelaren PD-S06.
grafpro skrev:Innan denna tråd sjunker ner i barmhärtig glömska kan det vara läge att sammanfatta resultatet. I första inlägget hävdades - ganska väl belagt - att man inte hör skillnad på förstärkare alls. Inte ens mycket dyra mot mycket enkla.
Ingen har därefter ställt sig upp och sagt "Fel! Jag hör skillnad. Jag deltar gärna i ett blindtest och bevisar det." Ingen.
Ingen har heller sagt "Fel! Här är ovedersägliga dokument från tester som visar helt tydliga resultat." Ingen.
Åtskilliga har däremot hävdat bestämt att de hör hur förstärkare låter, men inte just om man jämför. Bara om man jämför en enda. Då ska man dessutom jämföra en förstärkare under lång tid - mot ingenting. Resonemanget verkar inte helt övertygande.
Några med extra stort självförtroende har också helt ogenerat i denna tråd rakt ut fortsatt påstå saker om hur vissa förstärkare låter! Öhhh - man blir lite mållös. Goddag yxskaft!
Men det finns ett intressant fenomen: LTS före/efter-lyssningar. De som genomför dessa tester är inga amatörer och resonemangen om testerna är helt förtroendeingivande. Där finns statistiskt övertygande resultat. Anledningenär inte just att testmetoden är F/E (det kan utmärkt väl också göras med en ABX-box), anledningen är att man kör testobjektet i en konstlast. Det man lyssnar på är signal avtappad från konstlasten, avlyssnad via en annan förstärkare i normal nivå.
Därmed kan man stressa testobjektet i mycket hög eller mycket låg effekt och ändå lyssna i normal nivå. Eller rent av i hörlurar. Man kan också exempelvis köra testobjektet till extrem värme och sedan lyssna. Lite som när Svullo provar begagnad bil genom att i friläge lägga en tegelsten på gaspedalen. Motorn rusar, efter en stund börjar det låta konstigt och svart rök väller ut. Kass bil.
LTS testare är medvetna om reliabilitets- och validitetsproblemen i detta, men testerna görs ändå så eftersom det är enda sättet att faktiskt höra skillnad. Man kan då hävda att en förstärkare som klarar F/E-test i både mycket hög och mycket låg nivå är transparent, annars inte. För den som är intresserad av huruvida förstärkare låter olika i normalt bruk är det dock ganska ointressant.
ABX-test i verkliga högtalare i verklig lyssningsnivå är helt relevant och visar att ingen hör skillnad.
Slutligen kan man då förundra sig lite över marknaden och branschen. Att tillverka dyra förstärkare (och annat hokuspokus) är förstås tillåtet och helt ok i en marknadsekonomi. Vill någon köpa prylarna så är det bara att göra affärer.
Sättet att marknadsföra dessa bluffprodukter är dock mera tveksamt. Det sker ju med råa lögner i helt förvirrad stil. Vore nog inte fel om marknadsdomstolen tog en titt på hifi-branschen. Den är i själva verket en del av new age. Tarotkort, magnetsulor, auraterapi och klass A. Tänk om samma regler skulle gälla här som för exempelvis läkemedel...
Att de köps kan (får) däremot ingen moralisera över. Här gäller religionsfrihet. Bertrand Russel brukade säga att han krävde att bli trodd när han hävdade att det kretsar en tekopp runt månen. Ingen kan bevisa motsatsen och att ifrågasätta påståendet är därför en kränkning! Först kränkt vinner heter det nuförtiden.
Allra sist ska också påpekas att inget av detta gäller högtalare. Högtalare låter olika. Det är skön ingenjörskonst att konstruera högtalare och de som gör bra sådana är värda all respekt.
Laila skrev:Vilket syfte då, tänker du på . . . ?
Almen skrev:Jag tror att ett A/B-test mellan de förstärkare vi F/E-lyssnade på i Göteborg häromsistens skulle ge en stor hörbar skillnad, eftersom det ena inte hördes alls och det andra hördes jättetydligt.
Man skall vara försiktig att dra slutsatsen att det inte finns någon hörbar skillnad mellan godtyckliga förstärkare bara för att man inte hört skillnad på ett urval.
sprudel skrev:Grafpro! Tror du verkligen på detta du skriver själv?
Eller har du ett helt annat syfte med ditt inlägg?
grafpro skrev:Den är i själva verket en del av new age. Tarotkort, magnetsulor, auraterapi och klass A. Tänk om samma regler skulle gälla här som för exempelvis läkemedel...
Almen skrev:Jag tror att ett A/B-test mellan de förstärkare vi F/E-lyssnade på i Göteborg häromsistens skulle ge en stor hörbar skillnad, eftersom det ena inte hördes alls och det andra hördes jättetydligt.
Man skall vara försiktig att dra slutsatsen att det inte finns någon hörbar skillnad mellan godtyckliga förstärkare bara för att man inte hört skillnad på ett urval.
Piotr skrev:Almen skrev:Jag tror att ett A/B-test mellan de förstärkare vi F/E-lyssnade på i Göteborg häromsistens skulle ge en stor hörbar skillnad, eftersom det ena inte hördes alls och det andra hördes jättetydligt.
Halloj Almen!
Har ni skrivit om detta test på faktiskt?
*nyfiken*
/Peter
Piotr skrev:Almen skrev:Jag tror att ett A/B-test mellan de förstärkare vi F/E-lyssnade på i Göteborg häromsistens skulle ge en stor hörbar skillnad, eftersom det ena inte hördes alls och det andra hördes jättetydligt.
Halloj Almen!
Har ni skrivit om detta test på faktiskt?
*nyfiken*
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster