sportbilsentusiasten skrev:Bonkas skrev:Jag tror nog att kundkretsen för högtalare i denna prisklass kan vara större än man anar, förutsatt att man får ljudvaluta för pengarna (vilket jag inte betvivlar när vi talar Bosse..)
BB, hur många Megatrend mkI såldes?
Deras pris och under vilka år såldes de?
Kan vara bra som utgångspunkt.
Hej!
Sorry att jag inte kunnat börja återkoppla förrän nu! Sedan vi fick in Fiber-LAN i fastigheten har det varit en hel del oväntat strul. Har just kommit igång igen efter oväntat driftstopp. Skall försöka kommentara övriga senare under kvällen.
Till frågan: När jag tog fram "ur-Megatrenden" någon gång på 80-talet så var det egentligen bara tänkt som ett experiment för att kartlägga dipolens egenskaper. Till min stora förvåning kom det en dag in ett gäng som bad att få lyssna. Än mer förvånad blev jag när en av dem bad att få lägga en skriftlig(!) order.
Allt nog, jag satte ihop dessa och tänkte att nu var det roliga slut. Men.. intresset fortsatte och rätt vad det var så ringde Red Mitchell, den numera tyvärr bortgångna jazz-basisten. En fantastisk personlighet och virituos på sitt instrument!
Red bad att få testa Megatrenderna som "förstärkning" till sin kontrabas och detta kom att resultera i order nummer 2.
Sedan fortsatte det av bara farten liksom...
I Sverige såldes det totalt under perioden, (dryga 5 år om jag mins rätt), häpnadsväckande 36 par- bara i Sverige..! Gissa om jag var förvånad...
Men sedan kom konkurrensen från andra media och marknaden fick en allmän nedgång. Dock, i och med att jag fick kontakt med Ted Jordan så gavs helt nya möjligheter att utveckla. När jag så fick höra att Ted hade en gammal konstruktion liggande som var en prototyp till en tänkt 8-tummare så vaknade mitt intresse ännu mer.
Jag tog tag i detta som kom att bli ett projekt som nu pågått i flera år. Jag är glad att jag återupprepade försöket med att bygga dipolbaffel igen nu med nya frächa element. Det hela blev klart bättre än jag hade trott. Den nya Megatrenden är den produkt som jag är mest nöjd med av alla.
Hittlls kanske är bäst att tillägga...
//BB
PS: Priset på Megatrend låg på den tiden på 120.000:- paret. Vad det motsvarar i dagens penningvärde har jag inte kollat upp.