Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:En subwoofer är en kompromiss av utrymmesskäl. Har man ingen anledning att göra den kompromissen så är det jämna par som gäller.
Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var en sågning som heter duga, att placera den på blocket![]()
variosboy skrev:Har vid ett antal tillfällen kommit i kontakt med en teori om vart man ska placera sin sub.
Jag tycker att den känns fel och orimlig, men vill nu ha eran input!
Teorin ser ut såhär:
Man ska ställa subben där man har tänkt sitta och lyssna, sen kryper man runt på golvet och lyssnar vart man har "bäst" bas, och där ska subben, enligt den här teorin stå för att matcha den lyssningspositionen.
Nå, vad har ni att säga om detta!?!?
Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
jannemannen skrev:Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Nattlorden skrev:jannemannen skrev:Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Du menar att du inte märkte av stereo-återgivningen och den drastiskt sänkta disten?
jannemannen skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det där är en Faktiskt-myt !
Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Mvh/Janne
variosboy skrev:I grunden hade jag alltså fel som inte trodde på denna metoden, (även om det finns mycket bättre sätt att göra det på).
Nattlorden skrev:2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var det inte menat som. Om man inte har råd till en likadan till, så kanske den skulle kunna säljas så man kan köpa två billigare.
Eller att man väljer att gå på två fullregisterhögtalare istället om man inte har plats till två subwoofrar.
Bill50x skrev:variosboy skrev:I grunden hade jag alltså fel som inte trodde på denna metoden, (även om det finns mycket bättre sätt att göra det på).
Alla sätt är bra - utom de dåliga
Men alla de goda har sina för och nackdelar. Att enbart lyssna sig fram till optimum är, som IÖ skriver, väldigt tidsödande. Och även där finns det lite olika tekniker... Fördelen är dock att alla som har ett par öron, tålamod och ork att bära omkring på ett antal subbar kan utföra detta. Mätningar har sina fördelar men kräver dock tillgång till mätutrustning och förmågan att analysera resultaten.
/ B
2-ch skrev:Nattlorden skrev:2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var det inte menat som. Om man inte har råd till en likadan till, så kanske den skulle kunna säljas så man kan köpa två billigare.
Eller att man väljer att gå på två fullregisterhögtalare istället om man inte har plats till två subwoofrar.
Skönt att det är så pass högt till tak här att vi kan vara av olika åsikter utan att vara oense.
För jag anser att en bra sub kan bli bättre än 2 sämre.
2-ch skrev:Håller dock med om att 2 kapabla fullregister är att föredra framför 2+1
2-ch skrev:Tyvärr är det både sällsynt och dyrt med fullregister som går djupt och samtigtigt kan spela starkt. Dessutom blir dom så stora att det placeringsmässigt kan visa sig bli enklare att köra delat.
IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Glebster skrev:IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Är det en tumregel?
-Martin- skrev:Glebster skrev:IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Är det en tumregel?
Skilj på tumregler och Öhman-regler om jag får be...
IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att tro att någon är av en annan åsikt.
-Martin- skrev:Glebster skrev:IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Är det en tumregel?
Skilj på tumregler och Öhman-regler om jag får be...
2-ch skrev:Nattis brukar jag hålla med för att han verkar vettig för det mesta![]()
Men ibland måste jag spjärna emot litegrann, som tex. när han hoppar på tåget där varje station heter fler basar.
Det kan vara nyttigt att ibland ta ned diskussionen under allt vad multippla basar heter.
Även om det är ett stadie som många här redan har passerat.
IngOehman skrev:jannemannen skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det där är en Faktiskt-myt !
Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Mvh/Janne
Jag vet inte varifrån du fått det att det finns en faktiskt-myt som säger
att det blir "så helt otroligt mycket bättre" med två basmoduler. Det låter
mera som något du hittat på själv och skriver bara för att racka ned på
faktiskt.
Ett påstående som jag skulle kunna tänka mig att stå för är att det alltid
blir bättre med två basmoduler, och att en basmodul dessutom alltid även
blir SÄMRE än det som ett vanligt fullregistersystem kan prestera, om man
bortser i eventuella skillnader i prestanda mellan fullregisterhögtalarna och
basmodulen självklart.
Vh, iö
IngOehman skrev:Varför skulle 8 x 117 liter Brocklands-färgade lådor vara ovettigt?
En normal bostad har ju i varje fall så stor volym att det utgör ju
bara typ 5 promille av bostadsvolymen. Och vem skulle vid köp av
en bostad hänga upp sig på 6 promille mindre eller större?
Vh, iö
2-ch skrev:IngOehman skrev:Varför skulle 8 x 117 liter Brocklands-färgade lådor vara ovettigt?
Vh, iö
Det argumentet lånar jag och presenterar för frugan![]()
Jag gissar att hennes sätt att mäta promille beror på vad promillen består av.
subjektivisten skrev:Så jäkla mycket saker har man inte i ett hörn. Det går ju att gömma undan dom väldigt bra om man vill.
jonasp skrev:Nattlorden skrev:Hähähähä.... 8 stycken 117literslådor i racinggrön är säkert helt ovettigt, så du har helt säkert rätt...
Nu råkar ju dock volymen vara 152,5 liter per låda.
bassman skrev:Mmm jag såg det hos dig, modulerna i hörnen kändes desto mer! Organen mina har precis hittat till baka till sin riktiga plats! Det tog nästan två år
verdad skrev:Här är lite läsning angående subbars placering.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf
IngOehman skrev:Varför skulle 8 x 117 liter Brocklands-färgade lådor vara ovettigt?
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Nä, jag tycker den påvisar bristande kunskaper om människan som varandes något annat än ett mätinstrument och drar konstiga slutsatser ibland![]()
Någon som kan tänka sig en annan förklaring än nedan?
The LF generally goes down for larger numbers of subwoofers, possibly due to having more locations away from the corners.
Tycker mest den påvisar det farliga i att snygga presentationer lätt tas som genomtänkta och adekvata.
MagnusÖstberg skrev:Jo, men kan du finna fler förklaringar än den som ges?
MagnusÖstberg skrev:Jo, men kan du finna fler förklaringar än den som ges?
PetterPersson skrev:MagnusÖstberg skrev:Jo, men kan du finna fler förklaringar än den som ges?
Med fler moduler långt från väggarna så kommer destruktiv interferens
krypa längre ner i frekvens. På så sätt får man illusionen att systemet går
djupare men i själva verket släcks högre frekvenser ut mer än låga.
steveo1234 skrev:verdad skrev:Här är lite läsning angående subbars placering.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf
Det WP`t borde alla läsa. Fantastiskt bra!
Varför finns det inte fler sådana på nätet...
meanmachine skrev:Kvinnor.Allt som är större en Bose singelkuber är för stort.
PetterPersson skrev:MagnusÖstberg skrev:Jo, men kan du finna fler förklaringar än den som ges?
Med fler moduler långt från väggarna så kommer destruktiv interferens
krypa längre ner i frekvens. På så sätt får man illusionen att systemet går
djupare men i själva verket släcks högre frekvenser ut mer än låga.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Kvinnor.Allt som är större en Bose singelkuber är för stort.
Tycker inte min fru. Riktigt tur det, annars hade hon inte blivit min fru.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Kvinnor.Allt som är större en Bose singelkuber är för stort.
Tycker inte min fru. Riktigt tur det, annars hade hon inte blivit min fru.
Tur för dig..De flesta dock är just så. Kvinns. Hemmet är ganska tydligt kvinnas och detsamma med bilen som ju är mannens iofs. Jämställdhet? Skulle inte tro dä va.
"The LF factorMagnusÖstberg skrev:Nä, jag tycker den påvisar bristande kunskaper om människan som varandes något annat än ett mätinstrument och drar konstiga slutsatser ibland![]()
Någon som kan tänka sig en annan förklaring än nedan?
The LF generally goes down for larger numbers of subwoofers, possibly due to having more locations away from the corners.
Tycker mest den påvisar det farliga i att snygga presentationer lätt tas som genomtänkta och adekvata.
mx skrev:Själv är vi båda inne på att skaffa Bang & Olufsen till vardagsrummet och
bygga ljudrum i fritidshuset istället. Begagnade Bang & Olufsen är inte så dyrt
har jag insett. Men ack så snyggt.
Nattlorden skrev:mx skrev:Själv är vi båda inne på att skaffa Bang & Olufsen till vardagsrummet och
bygga ljudrum i fritidshuset istället. Begagnade Bang & Olufsen är inte så dyrt
har jag insett. Men ack så snyggt.
Då blir det:
hoppas jag?
Magnuz skrev:De där senaste "rymdskeppsmodellerna" (Beolab 5) låter inte så illa, men de är inte direkt revolutionerande bra och priset är ju ganska extremt.
meanmachine skrev:Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.
mx skrev:meanmachine skrev:Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.
Nog har Bang & Olufsen gjort mycket trams också. Deras mindre golvhögtalare
låter ju inte direkt... mycket.
meanmachine skrev:mx skrev:meanmachine skrev:Jag har en smygcrush på Bangprodukter som jag anser inte nån av dem jag hör låter illa eller är full eller på nått sätt gör bort sig. Lite dyrt bara. Skulle å andra sidan säga att många av finmärken har svårt att leva upp till gott ljud på merparten av sin line. Bang gör det nog enkelt och tar designen i främsta rum bara skiten låter bra.
Nog har Bang & Olufsen gjort mycket trams också. Deras mindre golvhögtalare
låter ju inte direkt... mycket.
Har inte hört alla deras produkter och bra är väl kanske det. Jag gillar det små kuberna med konstiga looken och beolab 5 är ju rent hifimässigt otroligt bra även om de är dyra.
Gillar även de flesta av de äldre pryttlarna. Penta är ju rätt bra. Det finns många jag hört och jag finner gott ljud i samtligt av det jag erfarit iaf.
Poppen skrev:jag hade en från början men då subben inte kunde stå exakt i miiten blev det fel på streobilden. Köpte en till så nu har jag en sub för höger och en för vänster. Lyssnar bara i 2 kanal. Nu låter det perfekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster