Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan
/ B
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?
xeizo skrev:Jocke skrev:Spelar det så stor roll om det är inspelningen (hård limitering) eller förstärkaren som klipper för intrycket?
Ja, det låter helt annorlunda bla pga om förstärkaren eller någon del i anläggningen/signalkedjan klipper så blir det en massa hemska övertoner. Sånt har man med all sannolikhet filtrerat bort vid mastringen av skivan, så det som klipper på inspelningen blir på ett annat sätt, utan övertoner.
Jocke skrev:Så masterbearbetning skapar inte övertoner då? Tycker nog att fenomenen trots allt är besläktade...
PekkaJohansson skrev:De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar. Det gäller förstås särskilt inspelningar som har nivåhöjts så kraftigt att topparna klipper nästan hela tiden.
Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?
Lyssnar just nu på Lady Gaga "Born this way". Den låter om möjligt ännu mer distat (olinjär dist alltså...) än Veronica Maggios Satan i gatan
/ B
RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.
Bill50x skrev:När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.
Bill50x skrev:Eller råkar det bara vara ett sammanfallande att de båda finns på samma fonogram (oftast)?
/ B
xeizo skrev:"Satan i gatan" låter ju _mycket_ sämre, låter som en hel röra med interferenser och fasfel. Spretigt, och dåligt. Men det kanske också är ett "sound", det skall antagligen låta som om allt är samplat genom en riktigt kass sampler, "street sound".
PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.
sportbilsentusiasten skrev:Är enkelt att skylla på inspelningen, men det är ju därför mässjazz finns för de som vill ha enkla inspelningar som låter bra på det mesta.
sportbilsentusiasten skrev:PekkaJohansson skrev: De allra flesta inspelningarna är oerhört mycket sämre än elektroniken i våra stereoanläggningar.
Min erfarenhet är precis tvärt om.![]()
De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.
sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.
PekkaJohansson skrev:Jaså? Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel. Jag lovar, även den enklaste Siba-anläggning inför oerhört mycket mindre fel än nästan alla skivutgivningar som saluförs - särskilt från och med mitten av 1990-talet då den riktiga musikslakten startades.
PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.
MichaelG skrev:PekkaJohansson skrev: Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel.
Linn?
sportbilsentusiasten skrev:"Satan i gatan" låter mycket bra, bara anläggningen är bra nog.
Hörde nämligen just den låten i veckan vid en demo på ett bra system (inte hemma).
Dylika inspelningar kräver mycket, det kan man kanske på sin höjd kalla en kass produktion.
<snip>
Min erfarenhet är precis tvärt om.![]()
De flesta anläggningar består av komponenter med tvivelaktig prestanda och dessutom är dåligt installerade i rummet.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Om vi snackar vinylmastring så kan mycket väl klippdisten medvetet processats fram efter RIAA pre-emfasen för att maxa det som graveras. När du sedan samplar och tittar på vågformen efter uppspelnings RIIAt (kraftig diskantsänking), så ser inte längre disten ut som klippdist. Men låter illa gör den naturligtvis likväl.
När det gäller Veronica startade det hela med en vinyl, ja. Men även mp3:orna låter (lika) illa. Lady Gaga har inte varit i närheten av en vinyl och låter nästan ännu sämre än Veronica.
Oavsett anledning, skittrist är det i alla fall.
/ B

RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
philip skrev:Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
philip skrev:RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)
Tompa_39 skrev:Att det ändå "smäller på bra" i en schysst anläggning är väl bara positivt isf.
Bill50x skrev:philip skrev:Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
Jag är noll kunnig i dessa frågor. Men min misstanke är att det inte är i mastringen som det dåliga ljudet kommer eftersom Veronicas röst är anständig, eller till och med riktigt bra. I normala svenska produktioner (Hellström, Vallgren mfl) så låter även rösterna kass.
/ B
RogerJoensson skrev:Tompa_39 skrev:Att det ändå "smäller på bra" i en schysst anläggning är väl bara positivt isf.
Men i en bra anläggning så "smäller det på" bättre om det är dynamiskt och rent. Man kan spela högre utan att det låter illa. Tvärt om alltså.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Jaså? Då får du gärna berätta vilken elektronik som inför tiotals procent distorsion, klipper alla toppar, trycker ihop dynamiken till ett minimum och ändrar tonkurvan i bas och/eller diskant med ett helt gäng decibel. Jag lovar, även den enklaste Siba-anläggning inför oerhört mycket mindre fel än nästan alla skivutgivningar som saluförs - särskilt från och med mitten av 1990-talet då den riktiga musikslakten startades.
Fast jag förstår Sportis också. En riktigt bra anläggning kan (hyggligt) sortera ut musiken ur det brölet som många moderna inspelningar består av. Ungefär som att ett riaa med extrem överstyrningsreserv bättre hanterar knaster och repor. Hur det än låter i övrigt (frekvensgång, olinjär dist osv).
Det betyder dock INTE (enligt mig alltså) att man accepterar tingens ordning och anser att man måste ha anläggningar i miljonklassen för att spela av skräpet. Det är att ge efter och acceptera andras dåliga arbeten.
För det är trots allt inte så att ett komprimerat limiterat fonogram låter bättre i en bra anläggning än vad ett välproducerat dito gör. Långt ifrån. Och varför ska konsumenten behöva investera hundratusentals kronor extra i sin anläggning bara för att de riktigt sunkiga fonogrammen ska bli lyssningsbara? DET är en felsyn, enligt mig.
/ B
PekkaJohansson skrev:sportis, du har även tidigare uttryckt att du inte tror på talet om inspelningarnas brister. Har du någon gång jämfört dåliga inspelningar/utgåvor med relativt goda? Är det kanske så att du lyssnar i efterklangsrik miljö eller genom högtalare som inte låter dig höra vad som finns på skivorna?
Jag brukar låta lyssnare få höra olika inspelningar och utgåvor just för att visa de stora skillnader som finns. Ingen brukar ha några som helst problem att höra vilka som innehåller mest fel. Läge för en lista på talande exempel?
subjektivisten skrev:Och folk undrar varför man inte betalar för skiten.
Bill50x skrev:Jag mailade Björn Engelman på Cutting Room om det i mitt tycke det dåliga ljudet. Detta var svaret:
"Hej Bill50x,
Jag ger mig inte ut i en diskussion på nätet där svängarna tyvärr alltid blir så yviga ofta med många som "vet bäst" men som tyvärr ofta vet alldeles för lite.
/ B
PekkaJohansson skrev:En reflektion som kan göras är att många inte tycks skilja mellan sound och ljudkvalitet. Man kan alldeles utmärkt skapa ett unikt sound av alla ingående stämmor i en produktion och samtidigt vinnlägga sig om god ljudkvalitet, det vill säga rent, dynamiskt och bredbandigt ljud.
Finns det någon som kan bidra med en animations-bild i MasVis av spåren på Maggio-plattan så att man kan se vad som har gjorts dynamiskt i masteringledet?
Med vänlig hälsning
Pekka

Bill50x skrev:Svante skrev:Denna är från Spotify:
Någon kommentar? Jag är själv inget bra på att tolka MasVis men tycker inte att detta ser allt för illa ut, eller?
/ B
bran skrev:Som sagt, även lite intressant att Spotify versionen är mer dynamisk än CD-diton.
RogerJoensson skrev:Låter den mer dynamisk (dvs mindre distad), eller ser den bara ut att vara det?
Bill50x skrev:Vad jag förstått måste inte distorsion vara avhängigt komprimering. Utom när komprimeringen är extrem. Frågan är om Veronicas skiva är extremt komprimerad (tycker inte det ser ut så i graferna) eller om disten kommer från annan behandling.
/ B
subjektivisten skrev:Jag skulle vilja se vad som händer om 95% av alla nya filmer släpps med färgflimmer, ofokuserad bild, massa smuts, sprak mm och försöka sälja in det som "alla vill ha denna effekten". Vilket skitsnack!
sportbilsentusiasten skrev:Dvs nu när man KAN göra grymma produktioner springer man omkring med handkameror, det skakar o hoppar...man lägger in svartvita sekvenser mm mm.
Exakt samma händer nu med musik!
Förr var hightech = så bra bild/ljud som möjligt = så lite påverkan som möjligt
Nu är hightech = att pilla så mycket som möjligt.
sportbilsentusiasten skrev:
Förr var hightech = så bra bild/ljud som möjligt = så lite påverkan som möjligt
Nu är hightech = att pilla så mycket som möjligt.
/ B
IngOehman skrev:
Massor med bra synpunkter....
Resultatet från allt det där sista är att hela skutan redan har kantrat illa och
att förutsättningarna för att få den på rätt köl är mycket värre än att bara
utbilda och informera om fakta. För även om, som i ett trollslag, alla skulle
begripa alla de komplicerade sammanhangen, så skulle ju en högdynamisk
inspelning ändå inte kunna spelas på förefintlig bärbar hårdvara, med önskad
behållning.
Det har helt enkelt gått så snett att det kommer att ta en generation, av
både människor och apparater, att få allting rätt - eller en samling dramatiska
och modiga insatser, som dock skulle inbegripa trista tvång, och förläna en
hel massa apparater till skroten, utan att passera gå.
IngOehman skrev:Lite enkelt (ja, missa nu inte denna förenklingsvarning!) kan man säga att ju
lägre frekvens man spelar, desto mera distorsion blir det!
Det beror på att en låg frekvens också har en lång periodtid och när den
har det så betyder det att kompressorn (eller limitern, som är två namn
för ~samma sak, en limiter har som regel också attack- och relese-tider,
även om många (hifi-människor) tror att en limiter alltid skapar en "tids-
konstantlös" olinjäritet, som t ex en softklippning är) hinner sänka nivån
UNDER en perioddels varande - och då blir ju vågformen förvrängd = olinjär
distorsion uppstår.
Frågan är om fallet "Satan i gatan" verkligen lät mycket bättre före mastring. Efter att ha lyssnat på inspelningen så tycker jag inte det låter som den huvudsakligen skadats i just mastringsledet. -Att man påbörjat volymmaximeringsarbetet långt tidigare än så.IngOehman skrev:PS. Jag skulle hellre ha avnjutit de i tråden nämnda examplen med avsevärt
mycket mindre mastingsskador,
men jag har å andra sidan hört avsevärt
mycket värre exempel. Och jag tycker dessutom att det inte tillhör god ton
att diktera vad andra skall tycka, och i synnerhet att underkänna musikens
skapares uppfattningar att det är det sound de velat skapa.
Eller rättare sagt - jag tycker att man, om man vill invända mot sådant bör
göra det baserat på något mera konkret än att man själv inte gillar det man
hör.
subjektivisten skrev:Ah, det är därför man oftast hör basen som mest förvrängd/distad.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:PS. Jag skulle hellre ha avnjutit de i tråden nämnda examplen med avsevärt
mycket mindre mastingsskador,
Frågan är om fallet "Satan i gatan" verkligen lät mycket bättre före mastring. Efter att ha lyssnat på inspelningen så tycker jag inte det låter som den huvudsakligen skadats i just mastringsledet. -Att man påbörjat volymmaximeringsarbetet långt tidigare än så.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:men jag har å andra sidan hört avsevärt mycket värre exempel. Och
jag tycker dessutom att det inte tillhör god ton att diktera vad andra skall
tycka, och i synnerhet att underkänna musikens skapares uppfattningar
att det är det sound de velat skapa.
Men då kan det ju alltid hävdas att det handlar om sound. -Det är ju just det mastraren i det här fallet gör! -Ingen sällsynthet i andra fall heller...
RogerJoensson skrev:Inte sällan är det just musikens skapare som efterfrågar, som själva ser till att mastingen sker, samt godkänner resultatet. Det har man ju hört och läst i div intervjuer. Man vill att det ska låta starkt.
RogerJoensson skrev:Kanske var det mastringsbranschen som visade hur långt man kunde gå, men det är inte längre bara de som driver lokomotivet.
RogerJoensson skrev:Konstnärlig frihet, -Javisst! -Men lika stor frihet ska väl gälla att tycka vad man vill om "konsten". Vad då "god ton"? Ska man bara stå där med mössan i handen och acceptera?
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Eller rättare sagt - jag tycker att man, om man vill invända mot sådant bör
göra det baserat på något mera konkret än att man själv inte gillar det man
hör.
Varför det?
Det är ju det man hör som är problemet.Ja, men bara för dig. Det är ju subjektivt.
Det som är problemet (som jag ser det), är att man när man placerar helt
vanliga människor (många, men en i taget) i en soffa och låter dem lyssna
på och jämföra omastrade eller för mera länge sedan mastrade versioner,
med nyligen mastrade versioner (tänker nu främst på äldre och tidigare
utgiven musik, som är lattare att göra sådana här studier på) - så föredrar
praktiskt taget SAMTLIGA de äldre, som man även t ex med masvis kan
visa är de som är minst utsatta för processning i form av eq och framför-
allt kompression.
Då menar jag att man MÅSTE ställa sig frågan vad det är som musikindus-
trin håller på med egentligen?
En sådan studie visar ju hur verlighetens produktioner konkret relaterar till
de mastringsinsatser som görs, och även om smaken som sådan förstås är
subjektiv så är det ett objektivt faktum att vi är på fel spår när det läggs
pengar på att påverka musiken så att den blir subjektivt sämre.
Och vad jag menar är att en persons (till exempel min, eller din) åsikt om
att det låter illa om en eller annan produktion, inte duger som argument.
Det är inte menar som en kritik mot varken dig eller mig, eller mot din eller
min smak. Jag menar bara att det alltid går att hitta någon som inte gillar
något exempel - hur bra det, enligt dig, mig, eller medelvärdet av vad alla
tycker, än är. Därför menar jag att man inte kan basera en kritk mot ett
tillvägagångssätt på enskilda åsikter.
Utan man måste, tycker jag, basera kritiken på mera konkret information,
t ex hur alla de vanliga människor och alla musiker (som enligt dem som
mastrar till det påstås tycka att det blir bra när man mastrar som man allt
oftare gjort de senaste 20 åren) i verkligheten värderar resultatet när de
får chans att jämföra - MED nivån matchad (alltså volymen ställd antingen
enligt samma "normerade och vägda hörnivå" eller ännu hellre "som man
önskar ha den", men INTE med volymkontrollen fastsvetsad). Alltså under-
söker hur de faktiskt uppfattar effekten av mastringen.
Det har jag gjort, och resultaten är praktiskt taget entydiga - det som
sker är INTE statisktiskt uppfattat som någonging bra. I varje fall inte om
insatserna med kompression för nivåhöjning isoleras.För mig som lyssnare spelar det inte så stor roll i vilket led stympningen skett och vem boven är som orsakat resultatet. Hade jag inte hört bieffekterna av behandlingen, då hade jag inte haft mycket att klaga på...
RogerJoensson skrev:Eh. Lång text. Skumläst. Hm.
Har jag förstått rätt. -Vi är rätt överens?
subjektivisten skrev:Jag tänker osökt på en Kayne west låt från förra skivan som har så fruktansvärd dist i basen att man häpnar. Shifts, kommer du ihåg vilken låt det var?
IngOehman skrev:Och det som behövs för att de skall det är inte att de fråntas kompressor'n,
IngOehman skrev:
Allt det sista beror på att kretiner som missförstått utfallet av de hörskade-
studier som gjorts (i flera fall är det kretinerna själva som gjort studierna), har
skrivit en massa dumheter om vilka ljud som är farligast för hörseln, som i sin
tur har används som grund när andra kretiner(!) har utformat den standard
som råden för hur mycket utnivå en mp3-spelare får ge ifrån sig....
shifts skrev:subjektivisten skrev:Jag tänker osökt på en Kayne west låt från förra skivan som har så fruktansvärd dist i basen att man häpnar. Shifts, kommer du ihåg vilken låt det var?
Det skulle kunna vara öppningsspåret, det fräser och skorrar rejält.
xeizo skrev:Kan det vara så enkelt att såväl Veronica som hennes låtskrivare/producent/ljudtekniker alla är av mp3/Ipod-generationen och ingen av dem har helt enkelt hört något som är i närheten av rent ljud.
De inblandade kanske rent av uppfattar Veronicas skiva som rent ljud jämfört med vad de själva brukar lyssna på.
phloam skrev:Men hur ska en artist göra idag som vill få till ett skitigt och distat (men ändå hifimässigt) streetsound? Letar upp nån murken 70talsstudio som överlevt digitaliseringen? Sabbar instrumenten? Drar lite midisladdar fel?
PekkaJohansson skrev:Rammstein är ett nutida band med skitigt sound som sannolikt skulle låta bättre utan processning. De kvaddade cymbalerna och hi-haten sätter en snabb gräns för hur högt man vill spela. Sången "Los" är ett undantag som visar att det kan göras betydligt bättre.
Pekka
/ B
Richard skrev:
Kompression är per definition ljudförstörande= distorsion.
MichaelG skrev:Nu har jag lyssnat på "Satan i gatan" och "Born this way" och de låter förjävligt. Men är inte det meningen? Om det nu är någon som vill att de ska låta på det sättet, blir det ju litet lustigt med ett gäng gamla gubbar som surt påpekar att det var bättre förr.
MichaelG skrev:Nu har jag lyssnat på "Satan i gatan" och "Born this way" och de låter förjävligt. Men är inte det meningen? Om det nu är någon som vill att de ska låta på det sättet, blir det ju litet lustigt med ett gäng gamla gubbar som surt påpekar att det var bättre förr.![]()
Hälsn. Michael
Harryup skrev: ...Såg att SL sökte busschaufförer. Där uppskattas nog jämn fart och inte allför dynamisk körstil.
mvh/Harryup
philip skrev:RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
Jag gjorde en tråd för några veckor sedan med liknande titel, satan i gatan vad det sprakar och klickar, som jag senare tog bort. Jag tror nämligen inte det är mastringen som ställer till det. Jag tror det är i mixen det distar, ibland låter det nästan som att DAW:en tappat sync.
14 dB crest borde absolut inte ge upphov till dyl distorsion. I detta fall är det alltså troligen inte limiteringen som är boven (alltså brickwall-limitering - det som LTS slarvigt och felaktigt kallar mastring)
Flint skrev:En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.
PekkaJohansson skrev:Rammstein är ett nutida band med skitigt sound som sannolikt skulle låta bättre utan processning. De kvaddade cymbalerna och hi-haten sätter en snabb gräns för hur högt man vill spela. Sången "Los" är ett undantag som visar att det kan göras betydligt bättre.
Pekka

Morello skrev:"Cymbal och hihat" - hihaten är en typ av cymbal.![]()
jfr. "gitarr och stränginstrument".
Svante skrev:Instämmer, men med kommentaren att "Los" vare sig är särskilt typisk för Rammstein (den är nästan "unplugged") eller att den låter särskilt bra (speciellt inte mot slutet).
subjektivisten skrev:Los är inte dynamisk men den den går att spela mycket högre än nästan all sådan musik, antagligen på grund av snällare klang och kanske renare inspelning. Men det vore en dröm att höra den utan all den kompression.
Flint skrev:philip skrev:RogerJoensson skrev:Jag lyssnade just på Veronica på Itunes. "Satan i gatan" vad det distar. Ingen snygg dist heller. Låter riktigt illa.
Undrar om inte knastret är medvetet pålagt för att "låta vinyl". Just i början av låten hör man ju också ett kraftigt svaj på gränsen till ostämt på ett orgelliknande instrument. En bit in i låten hörs varken knaster eller svaj. Tror inte att bolaget släpper igenom en så kraftig miss som det där knastret. Alltså kretivitet som åtminstone i dessa finstämda audiofilkretsar missade målet totalt.
CODY skrev:MichaelG skrev:Nu har jag lyssnat på "Satan i gatan" och "Born this way" och de låter förjävligt. Men är inte det meningen? Om det nu är någon som vill att de ska låta på det sättet, blir det ju litet lustigt med ett gäng gamla gubbar som surt påpekar att det var bättre förr.![]()
Hälsn. Michael
Du kanske skulle jobba lite med din anläggning - flytta högtalarna lite, lägga
matta på golvet, düffuséra mera? Vad sitter du på för prylar? Alternativt
kan du försöka matcha programmaterialet med din anläggning, så att du
slipper uppleva att det låter "för djävligt", ur den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster