Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad menar du med kaskadkoppling? Normalt sett betyder det seriekoppling och då blir din kombination inga 22uF utan mindre än den minsta på 0.1uF.
paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.
paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.
Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Menar du teoretiskt hypotetiskt eller hörbart? Har du blindtestat?
Svante skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?
paa skrev:Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Flint skrev:paa skrev:Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Och färgen. Vilken färg är bäst?
paa skrev:Ju mer olika kondensatorerna som man kopplar ihop är, (inte i storlek utan i konstruktion t.ex elekrolyt resp. plastfolie) desto större skillnad kan man märka med en shuntkondensator. Men risken är att man skapar en frekvensgång som stiger mot toppen om man gör så. Det kan då låta som det blev klarare och tydligare, men det beror då på en överdift i högre register.
Alla kondingarna bör nog vara tillräckligt bra och av lika konstruktion för att det ska harmoniera.
adagio skrev:OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm.
phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter...
petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylenfärgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra
![]()
Varför gå över ån för att hämta vatten?
MvH
Peter
adagio skrev:Flint det var du som började dra in färg i diskusionen![]()
OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm. Har jag förstått det rätt? Det är ju vad jag förstår den minsta kondensatorn som är tongivande till 90 % eller hur?
Så det är den man bör fokusera på rent ljudmässigtt?
Flint skrev:Kondensatorer går att simulera som det verkar mycket trovärdigt med R, C och L inlagda. Seriösa tillverkare uppger dessa värden. I alla fall för lyter där "felen" är större än för film. Man kan alltså simulera ett helt filter med såna ekvivalenata modeller av kondingar och se hur de påverkar. Det blir förstås inte en hörbar simulering men hjälper en att förstå vad som händer och hur mycket eller lite det handlar om. Detta som grund tillsammans med ljudmässiga praktiska bt borde fixa en trovärdig värdering för en och just bara den lådan/filtret. Jag känner mig lite färdigsimulerad just nu men jag kanske sätter ihop ett filter och visar det i dels ideell form och dels med lyter med värden hämtade på ELFA eller uppmätta utifall jag inte hittar värden för bipolära lyter.
paa skrev:Du kan väl simulera dom fallen när du orkar?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?
Men lytar har det väl inte handlat om överhuvudtaget i tråden?
Flint skrev:adagio
Inte riktat till dig nu men den där beskrivningen anser jag är trams.
phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter...
paa skrev:Kanske det finns info i gamla tryckta Elfa-kataloger?
Hittaden den här infon hos Svalander:
http://www.svalander.se/local/site/file ... pguide.pdf
Flint skrev: Med lyten i filtret kanske din kakburk hade låtit bättre men det slapp du höra eftersom du ändå troligen inte hade litat på det intrycket. Så du gjorde nog rätt som inte vågade testa trots allt.![]()
Rättning.
Glömde smajli.
//
phon skrev:Flint skrev: Med lyten i filtret kanske din kakburk hade låtit bättre men det slapp du höra eftersom du ändå troligen inte hade litat på det intrycket. Så du gjorde nog rätt som inte vågade testa trots allt.![]()
Rättning.
Glömde smajli.
//
Men, jag testade ju!![]()
Det var lyssnade jag inte gjorde.
![]()
Språket är tankens farkost.
Svante skrev:phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter...
På vilket sätt mätte de olika?
adagio skrev:Hej, undrar lite om kondensatorer i 1:a ord filter.
Jag ska ha värdet 22µf i serie med ett bredbandigt diskantelement, delar så lågt som 600Hz.
I filtret sitter det idag 10µf 6.8µf 5.1µf samt 0.1µf i kaskadkoppling.
Jag har läst en del om det på nätet men alla synpunkter mottages tacksamt.
Skola 1: så få komponenter som möjligt skaffa en på 22µf
skola2: sen skola1 men sätt en liten 0.1µf i bypass
skola3: kaskadkoppling ska det vara, stegen ska vara ca 10-25% dvs enl mina beräkninga av tillgängliga värden 15µf, 4,7µf samt2,2µf
skola4: så lika som möjligt 10µf, 10µf samt 2,2µf
skola5: så små snabba som möjligt 8,2µf, 8,2µf samt 5,6
Alla skolor har ju sina fördelar och nackdelar, vilken skola tilltalar dig och varför?
Själv har jag kört med och utan bypass (Jensen PIO cu 0,1) på det ursprungliga filtret och måste säga att det blev klart bättre med
Som sagt alla tankar och synpunkter är välkomna
paa skrev:Vad händer nu när du shuntar elektrolyten med en liten plastkonding på några olika värden som man brukar ha på sådana shuntkondingar?
paa skrev:Har du kollat något efter papper-i-olja-kondensatorer, och om dom skiljer sig något från dom andra här?
Flint skrev:ÖH... glömde säga. Jag har inte hittat exakta uppgifter på bipolära elektrolyter så lytexemplet är baserat på den vanliga polariserade typen men det skulle förvåna mig om det skiljer så väldigt mycket. Men rätt ska vara rätt och därför denna notering.
paa skrev:Vad händer nu när du shuntar elektrolyten med en liten plastkonding på några olika värden som man brukar ha på sådana shuntkondingar?
Har du kollat något efter papper-i-olja-kondensatorer, och om dom skiljer sig något från dom andra här?
RogerJoensson skrev:Flint skrev:ÖH... glömde säga. Jag har inte hittat exakta uppgifter på bipolära elektrolyter så lytexemplet är baserat på den vanliga polariserade typen men det skulle förvåna mig om det skiljer så väldigt mycket. Men rätt ska vara rätt och därför denna notering.
Jag har precis mätt upp en 22uF bipolär konding (elko-rauh) från elfa.
Vid 100 KHz får jag impedansen 0,24 ohm Förlusten blir då 0,26dB (100KHz) över en 8 ohms resistans ansluten i serie.
Förlusten borde knappast ge några stora hörbara bieffekter i en sådan koppling...
paa skrev:Dom stora skillnaderna mellan polyester och dom dyrare kondingarna med polypropylen, polyethylen och teflon är ju den dielektriska absorbtionen, och skillnaderna därifrån kommer väl inte fram i dessa simuleringar?
Frågan är vad som skulle simuleras för att få fram något som skulle motsvara vad men kanske eller inte kan höra av dom effekterna?
phon skrev:I några av mina högtalare använder jag bipolära lytar avsiktligt, jag utnyttjar deras förluster i det filter där de används.
Likadant med spolar, ibland vill jag kanske ha tunn tråd i spolen för att jag behöver lite extra resistans i den grenen i filtret.
Det är inte alltid bäst att maximera en enstaka komponent i ett filter, och speciellt inte att alltid maximera åt ett och samma håll, i.e. mindre förluster/resistans/annat.
Ibland, och ganska ofta i bättre konstruktioner, är filterkomponenters inneboende egenskaper en del av filtrets funktion.
RogerJoensson skrev:"petersteindl", på vilket sätt skulle minneseffekten visa sig i en filterkrets, tror du?
Offsetsvaj efter en transient eller vanlig harmonisk distortion? Hur stor effekt kan det röra sig om i praktiken?
RogerJoensson skrev:"petersteindl", på vilket sätt skulle minneseffekten visa sig i en filterkrets, tror du?
Offsetsvaj efter en transient eller vanlig harmonisk distortion? Hur stor effekt kan det röra sig om i praktiken?
IngOehman skrev:Den modige vågar vintage till heavy.
Och attityden sitter ju i fingrarna snarare än apparaterna
ändå, ju. På riktigt alltså.
Vh, iö
adagio skrev:Hur som helst är det stor subjektiv skillnad på hur olika kondensatorer "låter".
adagio skrev:Hej igen ledsen att jag inte kunnat delta i min tråd, spontan minisemester.
Jo jag har lite svårt att få nåt grepp över alla synpunkter, kontentan verkar nästan vara att det blir fel hur fan man än gör.
Anledningen till förfrågan är att jag vill tweaka mitt filter i mina magnepan 1,6qr, inte för att det är dåligt utan av ren nyfikenhet, kan det bli bättre?
adagio skrev:Jag tror MG valt Erse för att de gör mycket bra mellanbudgetkondensatorer med mycket bra specar och lågamtoleranser +-2%. tror inte dom selekterar komponenterna. Jag ämnar inte ändra de ingångna värdena, bara ändra komponenternas ljud o karaktär.
Jag är medvten om att placering mm är viktig, har provat alla möjliga så klart. Men hela tiden kommer jag tillbaka till den punkt som dom nu står på.
Ang spolen tror jag inte att en sänkning på 0,25ohm spelar någon större roll, lite högre output bara. Har hittat en foliespole på 35 mH 3,75 ohm, den får det bli.
adagio skrev:Ang spolen tror jag inte att en sänkning på 0,25ohm spelar någon större roll, lite högre output bara. Har hittat en foliespole på 35 mH 3,75 ohm, den får det bli.
adagio skrev:Så med MG 1,6qr också, det är i grunden en mycket fin preformer men den fick bara kosta 26000 kr.
adagio skrev:Jag vill inte uppfinna hjulet igen, det finns ju massor av erfarenhet som jag kan få ta del av, både här och på andra ställen på nätet.
adagio skrev:Jag har en klar bild över vilka komponerar jag vill använda och varför, den enda frågan jag hade var hur jag skulle dela upp eller inte och kanske en liten vettig motivering, ska väl inte vara så svårt att komma med? Kom igen nu, va lite glada o possitiva. Det finns ju redan flera färdiga recept, ifråga sätt nu inte mig och mina motiveringar utan hjälp till lite.
Vi kan utgå från att orginalfiltret håller sig inkom 2% jag kommer givetvis att beställa matchat från fabrik, frågan är bara ska jag välja en huvudkondensator med så högt värde som möjligt och en liten bypass. Tre lika stora, två stora lika och en liten, varför väljer magnepan just tre olika stora, ja så ser det ut alla filter?
petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylenfärgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra
![]()
Varför gå över ån för att hämta vatten?
MvH
Peter
Flint skrev:adagio
Jag skulle köpa en påse standardkomponenter och labba på måfå (men förstås rätträknat) hellre än några få mytkomponenter för samma summa. Kanske funker det du felaktigt kallar "kaskadkoppling" - kanske inte. Du får nog helt enkelt bara testa själv.
IngOehman skrev:Hell Yeah!
Men tumregler för hur man skall vara oseriös? Det verkar nästan lite onödigt
kan jag tycka. Oseriös kan man ju vara helt på improvisation!Tror till och
med att det ofta blir bättre.
Fördelen med att improvisera är att man känner den vacklande grunden som
det då vilar på, medan den som följer en tumregel ofta tror att de gör "rätt".
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster