Hur dela upp ett stort kondensatorvärde i 1:a ord filter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

vilken skola

skola1
3
33%
skola2
2
22%
skola3
1
11%
skola4
0
Inga röster
kvittar
3
33%

Antal röster : 9

adagio

Hur dela upp ett stort kondensatorvärde i 1:a ord filter?

Inläggav adagio » 2011-06-11 09:07

Hej, undrar lite om kondensatorer i 1:a ord filter.
Jag ska ha värdet 22µf i serie med ett bredbandigt diskantelement, delar så lågt som 600Hz.
I filtret sitter det idag 10µf 6.8µf 5.1µf samt 0.1µf i kaskadkoppling.
Jag har läst en del om det på nätet men alla synpunkter mottages tacksamt.
Skola 1: så få komponenter som möjligt skaffa en på 22µf

skola2: sen skola1 men sätt en liten 0.1µf i bypass

skola3: kaskadkoppling ska det vara, stegen ska vara ca 10-25% dvs enl mina beräkninga av tillgängliga värden 15µf, 4,7µf samt2,2µf

skola4: så lika som möjligt 10µf, 10µf samt 2,2µf

skola5: så små snabba som möjligt 8,2µf, 8,2µf samt 5,6

Alla skolor har ju sina fördelar och nackdelar, vilken skola tilltalar dig och varför?

Själv har jag kört med och utan bypass (Jensen PIO cu 0,1) på det ursprungliga filtret och måste säga att det blev klart bättre med

Som sagt alla tankar och synpunkter är välkomna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 09:14

Om man antar att kondensatorerna är likvärdiga map olinjäriteter så skulle jag välja det som ger noggrannast värde. Det kan dels styras av kondensatorernas toleranser, stora värden ger typiskt större toleranser. Det kan också styras av hur noga man prickar värdet med standardvärden, och det blir lättare att finjustera om man har en stor och finjusterar med en liten, parallellt.

Och är de olika map olinjäritet, så måste man väga in hur stor olinjäriteten är och om den spelar någon roll i sammanhanget.

...så frågan går inte att besvara, den är alltför förenklad. Ibland är ett sätt bäst, ibland ett annat. Man får helt enkelt ta reda på hur de olika för- och nackdelarna påverkar den konstruktion man håller på med.

Sen ska man ha klart för sig att skillnaderna är små och att ett alltför stor fokus på detta kan vara att sila mygg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 09:15

adagio
Vad menar du med kaskadkoppling? Normalt sett betyder det seriekoppling och då blir din kombination inga 22uF utan mindre än den minsta på 0.1uF.
Senast redigerad av Flint 2011-06-11 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 09:16

Flint skrev:Vad menar du med kaskadkoppling? Normalt sett betyder det seriekoppling och då blir din kombination inga 22uF utan mindre än den minsta på 0.1uF.

Jag tänkte samma sak, men antog att han faktiskt menade parallellkoppling med kaskadkoppling, trots att man inte brukar mena det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 09:21

Svante
Jo, jag kanske lät petig men tyckte att här var felet så rejält att det borde rättas till. I själva sakfrågan har vi samma uppfattning om mygg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 09:51

10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 10:01

paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.

Menar du teoretiskt hypotetiskt eller hörbart? Har du blindtestat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 10:11

Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 10:29

Flint skrev:

Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 10:31

Svante skrev:

Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?

Men lytar har det väl inte handlat om överhuvudtaget i tråden?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 10:32

paa skrev:
Flint skrev:

Och färgen. Vilken färg är bäst?

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-11 10:33

Jovisst menar jag paralellkoppling, jag hade läst på ett engelsktalande forum där ett paralellkopplat filter med fallande storlek på kondensatorerna kallades just kaskadkoppling. Fördelen med det var att man slapp hål i registret på ett subjektivt upplevt sätt som det annars kan bli med en liten snabb bypass. Vidare man att det blev mera "smooth' med parallel fallande koppling. Som att måla med vattenfärg, mjukare och mer nyanserat på bekostnad av klarhet. Vidare är det väl så att paralella mindre värden upplevs som snabbare?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 10:40

adagio
Inte riktat till dig nu men den där beskrivningen anser jag är trams.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 10:43

Ju mer olika kondensatorerna som man kopplar ihop är, (inte i storlek utan i konstruktion t.ex elekrolyt resp. plastfolie) desto större skillnad kan man märka med en shuntkondensator. Men risken är att man skapar en frekvensgång som stiger mot toppen om man gör så. Det kan då låta som det blev klarare och tydligare, men det beror då på en överdift i högre register.
Alla kondingarna bör nog vara tillräckligt bra och av lika konstruktion för att det ska harmoniera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 10:47

Flint skrev:
paa skrev:
Flint skrev:

Och färgen. Vilken färg är bäst?

Det växlar med modet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 10:50

paa skrev:Ju mer olika kondensatorerna som man kopplar ihop är, (inte i storlek utan i konstruktion t.ex elekrolyt resp. plastfolie) desto större skillnad kan man märka med en shuntkondensator. Men risken är att man skapar en frekvensgång som stiger mot toppen om man gör så. Det kan då låta som det blev klarare och tydligare, men det beror då på en överdift i högre register.
Alla kondingarna bör nog vara tillräckligt bra och av lika konstruktion för att det ska harmoniera.

Ett sista försök att försöka förstå från vilken vinkel du pratar. Grundar du det du säger på även praktiska test dvs. hörbart resultat och inte bara på teoretiska modeller. Kan du ge ett rakt svar på det så vore jag tacksam. Adagio pratar som jag fattar det ur ett "hörbart" perspektiv.

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-11 10:55

Flint det var du som började dra in färg i diskusionen :lol:
OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm. Har jag förstått det rätt? Det är ju vad jag förstår den minsta kondensatorn som är tongivande till 90 % eller hur?
Så det är den man bör fokusera på rent ljudmässigtt? Provocerande fråga kanske, de som anser att kondensatorer inte låter olika kan ju låte bli att påpeka det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 11:05

adagio skrev:OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm.

0.1uF av 22 möjliga i ett 6db filter har uppskattningsvis samma påverkan på fasen som att pinka i Östersjön för vattenståndet runt Gotland, dock icke blindtestat (vattenståndet asså).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-11 11:05

10st 2.2 borde väl ha fördelen att det borde kunna bli rätt bra slutvärde om man kan anta att onogrannheterna är hyffsat välfördelade.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 11:14

Min version och den är grundad på faktiska hörbarhetstest om än oftast omedvetet utförda. Vad gäller 6dB-filter har jag aldrig hört skillnad på kondensatorer oavsett pusslande med värden förutsatt förstås att det totala värdet är ett och samma. Hör heller ingen skillnad på en "hel och fungerande lyt" mot en film. Hör definitivt ingen skillnad på tuning med 0.1uF myt-konding.

Filter av högre ordningen är däremot lite kinkigare på t.ex. komponenternas eget ri men nu gällde det ju 6dB-filter.

Detta alltså ur perspektivet hörbart.

//

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 11:21

Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-11 11:27

Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylen :) färgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra :)
Varför gå över ån för att hämta vatten?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 11:29

phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter... :D

Med lyten i filtret kanske din kakburk hade låtit bättre men det slapp du höra eftersom du ändå troligen inte hade litat på det intrycket. Så du gjorde nog rätt som inte vågade testa trots allt. :D

Rättning.
Glömde smajli.

//
Senast redigerad av Flint 2011-06-11 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 11:31

petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylen :) färgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra :)

MvH
Peter

Exakt. "Oavsett pussling" som jag skrev tidigare innefattar förstås även bara antalet ett (1).

Den här tråden ger inspiration till att starta en egen tråd om mätning av kondensatorers ri mm. Synd att jag inte har möjlighet att mäta mycket höga frekvenser också, men det har säkert t.ex. phon.

//
Senast redigerad av Flint 2011-06-11 12:02, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-11 12:01

adagio skrev:Flint det var du som började dra in färg i diskusionen :lol:
OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm. Har jag förstått det rätt? Det är ju vad jag förstår den minsta kondensatorn som är tongivande till 90 % eller hur?
Så det är den man bör fokusera på rent ljudmässigtt?

Jämfört det de övriga 22 uF, så lär effekten av den lilla 0,1uF var marginell. (som sagts).

Ta och prova själv. Gör gärna någon form av blindtest också, om det behövs, sedan förstår du nog att det till största del rör sig om inbillade stolligheter.
Hör du stora skillnader, så har du troligen med riktigt usla komponenter att göra, eller så är toleranserna stora och då jämförs kanske inte ens i närheten samma värde. Då är det lätt att gissa fel vad det beror på. Många felaktiga slutsatser har säker dragits pga sådana enkla testfel, av folk med undermåliga kunskaper om det de håller på med.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 12:10

Kondensatorer går att simulera som det verkar mycket trovärdigt med R, C och L inlagda. Seriösa tillverkare uppger dessa värden. I alla fall för lyter där "felen" är större än för film. Man kan alltså simulera ett helt filter med såna ekvivalenata modeller av kondingar och se hur de påverkar. Det blir förstås inte en hörbar simulering men hjälper en att förstå vad som händer och hur mycket eller lite det handlar om. Detta som grund tillsammans med ljudmässiga praktiska bt borde fixa en trovärdig värdering för en och just bara den lådan/filtret. Jag känner mig lite färdigsimulerad just nu men jag kanske sätter ihop ett filter och visar det i dels ideell form och dels med lyter med värden hämtade på ELFA eller uppmätta utifall jag inte hittar värden för bipolära lyter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 14:53

adagio
Det slog mig. Jag inser att jag kanske nyss dödade ditt tweakarintresse och det var förstås inte meningen. Jag ber att få beklaga mig.

Berätta hur du uppfattar ljudskillnaderna när du testar lite olika versioner och kombinationer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 15:17

Flint skrev:Kondensatorer går att simulera som det verkar mycket trovärdigt med R, C och L inlagda. Seriösa tillverkare uppger dessa värden. I alla fall för lyter där "felen" är större än för film. Man kan alltså simulera ett helt filter med såna ekvivalenata modeller av kondingar och se hur de påverkar. Det blir förstås inte en hörbar simulering men hjälper en att förstå vad som händer och hur mycket eller lite det handlar om. Detta som grund tillsammans med ljudmässiga praktiska bt borde fixa en trovärdig värdering för en och just bara den lådan/filtret. Jag känner mig lite färdigsimulerad just nu men jag kanske sätter ihop ett filter och visar det i dels ideell form och dels med lyter med värden hämtade på ELFA eller uppmätta utifall jag inte hittar värden för bipolära lyter.

Jo jag har testat med en hel del kondingar men det var så länge sedan så exakt vad jag upplevde har fejdat lite, men det kan man väl säga att den hörbara upplevelsen inte var proportionell mot kondensatorernas pris, utan att man ganska snart när man lämnat de bipolära elektrolyterna når en kvalitetsnivå som är helt tillräcklig i sammanhanget, och man har mycket mer att vinna på alla andra optimeringar man kan tänka sig runt ett högtalarbygge.

Och jag menar inte att man kan höra något med en shuntkonding på 0.1 uF, däremot om den är på ett par uF kopplad över en halvtrött elektrolyt.
Du kan väl simulera dom fallen när du orkar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 15:22

paa skrev:Du kan väl simulera dom fallen när du orkar?

Jag har börjat leta men såg att ELFA har tagit bort en del allmän info där det bl.a. fanns en mycket tydlig ekvivalent bild av en konding. Får försöka hitta nåt liknande på nätet. Du får gärna bidra där. Finns en bra artikel i en gammal "Allt om elektronik" också. Ska leta fram den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 15:29

paa skrev:
Svante skrev:

Men lytar har det väl inte handlat om överhuvudtaget i tråden?

???

Var är lytar exkluderade från tråden?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 15:29

Kanske det finns info i gamla tryckta Elfa-kataloger?

Hittaden den här infon hos Svalander:
http://www.svalander.se/local/site/file ... pguide.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 15:30

Flint skrev:adagio
Inte riktat till dig nu men den där beskrivningen anser jag är trams.

Instämmer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-11 15:33

phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter... :D

På vilket sätt mätte de olika?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 15:33

paa skrev:Kanske det finns info i gamla tryckta Elfa-kataloger?

Hittaden den här infon hos Svalander:
http://www.svalander.se/local/site/file ... pguide.pdf

Bra. Den pdfen köper vi.

Jag har bara den senaste ELFA-katalogen och det var där infon saknades.
Den kanske istället finns kvar på deras hemsida.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 15:35

Flint skrev: Med lyten i filtret kanske din kakburk hade låtit bättre men det slapp du höra eftersom du ändå troligen inte hade litat på det intrycket. Så du gjorde nog rätt som inte vågade testa trots allt. :D

Rättning.
Glömde smajli.

//

Men, jag testade ju! 8O
Det var lyssnade jag inte gjorde.

:D

Språket är tankens farkost.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 15:36

phon skrev:
Flint skrev: Med lyten i filtret kanske din kakburk hade låtit bättre men det slapp du höra eftersom du ändå troligen inte hade litat på det intrycket. Så du gjorde nog rätt som inte vågade testa trots allt. :D

Rättning.
Glömde smajli.

//

Men, jag testade ju! 8O
Det var lyssnade jag inte gjorde.

:D

Språket är tankens farkost.

Orm. :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 15:39

:lol:

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-11 15:44

Du kan ju köpa en LCR-mätare och en bunt 22uF kondingar.

Mät upp dem och ta de två som mäter mest lika - en i varje högtalares delningsfilter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 15:47

conny_a
Vem pratar du till.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 15:48

Svante skrev:

På vilket sätt mätte de olika?

Jag letade igenom mätningrana nu men just den delen sparades inte. Det var hursomhelst en D'Appolito-topp som jag ville kondensatorboosta med en lyt på några 100 µF.

Jag satte den först i serie med ena tillledaren och jag vill minnas att diskanten sjönk rejält*. Sedan flyttade jag kondingen till basarnas tillledare och då var det OK igen. Borde då ha varit kondingens ri som spökade på höga frekvenser.

Det borde gå att göra om försöket rätt enkelt med nån lämplig högtalare.

* .. antagligen lyssnade jag också, men det vågar jag inte skriva så Flint ser det ...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 15:57

Här är i vart fall lyten ifråga, den sitter där till vänster i bild.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 16:00

Jag har haft samma problem men då i ett 12dB-filter. Gick iofs. att rätta till eftersom diskanten var dämpad med en L-pad. Men det skiljde märkbart rent ljudmässigt. Felet var för högt Ri. Har aldrig dock reagerat vid 6dB-filter men det ska medges - jag delar sällan diskanten med 6dB utan oftast med 12dB eller nån annan knepig jääla omöjlig abrovinkel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 16:08

Hittade ELFA fakta

Det var den här bilden jag menade.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 16:24

phon skrev:Här är i vart fall lyten ifråga, den sitter där till vänster i bild.

Bild

Är inte baffeln lite väl överdimensionerad? 5mm masonit?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-11 16:29

3,2 mm, det är ju bara två 4-tummare. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-11 23:53

Nu börjar det hända saker. Har hittat några trovärdiga exempel att härma. Dels en faktapdf från Vishay och dels en artikel i tidningen Allt om elektronik 2/92. Blev så här. Valde olika kapacitansvärden för att slippa att kurvorna/linjerna går i varandra. Läckresistanserna är höftade. Vald till några uA läckström för lyten.

Impedans
Röd=förlustfri
Grön=elektrolyt
Grå=plastfilm polypropylen

Bild

Exemplet från Vishay
Bild

Nästa steg, såvida ingen har synkpunkter på det här inläggets relevans (heter det så?), blir att testa modellerna i ett realistiskt sammanhang.
Senast redigerad av Flint 2011-06-12 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-12 00:28

Johan Bernström(Sentec) berättade någon gång på 80-talet
att han hade undersökt saken(shuntade/parallellkopplade
kondingar).

Om man ville parallellkoppla kondingar så skulle man,
enligt Johan, se till att kondingarna hade så olika braiga
kvaliteter som möjligt.

En elyt kunde med fördel shuntas med plastfilm, medans däremot
en plastfilm typ polyester, inte alltid funkade att shunta med typ
styrol eller polypropylen . . . . tror det var något med problem
i de högre registren typ självsvängningar /ringningar etc. men
kommer inte exakt ihåg . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-12 03:08

Man mäter upp en konding och använder den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hur dela upp ett stort kondensatorvärde i 1:a ord filter

Inläggav IngOehman » 2011-06-12 04:19

adagio skrev:Hej, undrar lite om kondensatorer i 1:a ord filter.
Jag ska ha värdet 22µf i serie med ett bredbandigt diskantelement, delar så lågt som 600Hz.
I filtret sitter det idag 10µf 6.8µf 5.1µf samt 0.1µf i kaskadkoppling.
Jag har läst en del om det på nätet men alla synpunkter mottages tacksamt.
Skola 1: så få komponenter som möjligt skaffa en på 22µf

skola2: sen skola1 men sätt en liten 0.1µf i bypass

skola3: kaskadkoppling ska det vara, stegen ska vara ca 10-25% dvs enl mina beräkninga av tillgängliga värden 15µf, 4,7µf samt2,2µf

skola4: så lika som möjligt 10µf, 10µf samt 2,2µf

skola5: så små snabba som möjligt 8,2µf, 8,2µf samt 5,6

Alla skolor har ju sina fördelar och nackdelar, vilken skola tilltalar dig och varför?

Själv har jag kört med och utan bypass (Jensen PIO cu 0,1) på det ursprungliga filtret och måste säga att det blev klart bättre med

Som sagt alla tankar och synpunkter är välkomna

Alla "skolorna" (som du kallar dem) är bara exempel på grava för-
enklingar, det vill säga på värdelösa och potentiellt vilseledande
tumregler.

De undlåter ju allihopa att gå in på de fysikaliska förklaringarna till
vad som på riktigt händer när man parallellkopplar kondensatorer.

Så mitt förslag är helt enkelt att man skyr alla de där tumregel-
svaren, till förmån för en riktig analys - som tar hänsyn till just
de tilltänkta komponenterna, och deras lika exakta egenskaper,
i enlighet med fysikens lagar. Och förstås på ett sätt så att man
får med egenskaperna i alla domäner. (Kondensatorer har många
flera egenskaper än sina märkvärden med avseende på spänning
och kapacitans.)

Flints grafer är mycket bättre än de enkla kapacitant/spännings-
och i förekommande fall dielektrisk förlust-angivelser, som det är
det vanligaste att itgå ifrån. Men det finns ju ännu mycket mera
som kan hända i en kondensator, beroende på vad för typ det är
och hur den används. Både olinjära och linjära egenskaper, och
även blandraser.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-06-12 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 10:10

Så här påverkar kondensatorerna nivån när man delar mot ett 8 ohm
förlustfritt motstånd. Nu alla tre 22uF. Färgmärkning som tidigare.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 10:17

ÖH... glömde säga. Jag har inte hittat exakta uppgifter på bipolära elektrolyter så lytexemplet är baserat på den vanliga polariserade typen men det skulle förvåna mig om det skiljer så väldigt mycket. Men rätt ska vara rätt och därför denna notering.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-12 10:30

Vad händer nu när du shuntar elektrolyten med en liten plastkonding på några olika värden som man brukar ha på sådana shuntkondingar?
Har du kollat något efter papper-i-olja-kondensatorer, och om dom skiljer sig något från dom andra här?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 10:37

paa skrev:Vad händer nu när du shuntar elektrolyten med en liten plastkonding på några olika värden som man brukar ha på sådana shuntkondingar?

Vi kommer dit. Jag fiskar lite först för att kolla om jag har missat något. Tänkte att Svante skulle pekpinna hit och kanske lyfta mig i örat några dB. Själv anser jag att de väsentliga skillnaderna mellan elektrolyt och plastfilm finns med men jag är inte säker på skillnaderna mellan de olika plastfilmstyperna eftersom de verkar vara så små. Det viktigaste är nog att först jämföra plastfilm generellt mot elektrolyt.

paa skrev:Har du kollat något efter papper-i-olja-kondensatorer, och om dom skiljer sig något från dom andra här?

Nej, inte praktiskt. Har inte möjlighet att mäta så höga frekvenser som skulle behövas för det. Får försöka lita på det som finns att hitta på t.ex. nätet även om jag av principskäl alltid är schshcepisch där. Har dock aldrig sett någon djupare elektrisk analys av PIO.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-12 11:19

Flint skrev:ÖH... glömde säga. Jag har inte hittat exakta uppgifter på bipolära elektrolyter så lytexemplet är baserat på den vanliga polariserade typen men det skulle förvåna mig om det skiljer så väldigt mycket. Men rätt ska vara rätt och därför denna notering.

Jag har precis mätt upp en 22uF bipolär konding (elko-rauh) från elfa.
Vid 100 KHz får jag impedansen 0,24 ohm Förlusten blir då 0,26dB (100KHz) över en 8 ohms resistans ansluten i serie.
Förlusten borde knappast ge några stora hörbara bieffekter i en sådan koppling...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-12 11:23

Dom stora skillnaderna mellan polyester och dom dyrare kondingarna med polypropylen, polyethylen och teflon är ju den dielektriska absorbtionen, och skillnaderna därifrån kommer väl inte fram i dessa simuleringar?
Frågan är vad som skulle simuleras för att få fram något som skulle motsvara vad men kanske eller inte kan höra av dom effekterna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-12 11:24

paa skrev:Vad händer nu när du shuntar elektrolyten med en liten plastkonding på några olika värden som man brukar ha på sådana shuntkondingar?
Har du kollat något efter papper-i-olja-kondensatorer, och om dom skiljer sig något från dom andra här?

Papper i olja kondensatorn har mycket mindre Q-värde i resonansen mellan induktans och kapacitans. Det kan åstadkommas med en något högre resistans på R5 i plastfilmskretsen i Flints simulering. Jag lät Jensen specialgöra papper i olja där jag gick mot Q= 0,5. Det visade sig ha vissa ljudmässiga fördelar i applikation högtalarfilter.

En annan sak som kommer in är "minneseffekt" d v s då man kortvarigt kortsluter en elektrolyt som har en given spänning över sig så går spänningen mot noll men efter själva kortslutning av lyten, d v s då den är öppen, så ökar spänningen från noll eller från det minimivärde som kortslutningen åstadkommit. Man har således fört bort laddning från kondensatorn men inte all laddning. Detta beror på att kondensatorn kan delas upp i två eller fler mindre interna kondensatorer med varsin serieresistans som ger olika långa tidskonstanter. Efter kortslutningen omfördelas laddningarna så att hela kondensatoraggregatet får jämvikt på laddning. Den typen av minne hos en kondensator tror jag inte är till fördel i filterkretsar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 11:25

RogerJoensson skrev:
Flint skrev:ÖH... glömde säga. Jag har inte hittat exakta uppgifter på bipolära elektrolyter så lytexemplet är baserat på den vanliga polariserade typen men det skulle förvåna mig om det skiljer så väldigt mycket. Men rätt ska vara rätt och därför denna notering.

Jag har precis mätt upp en 22uF bipolär konding (elko-rauh) från elfa.
Vid 100 KHz får jag impedansen 0,24 ohm Förlusten blir då 0,26dB (100KHz) över en 8 ohms resistans ansluten i serie.
Förlusten borde knappast ge några stora hörbara bieffekter i en sådan koppling...

Bra. Mätte du impedansen vid 10k också. Där börjar den ju plana ut? Det skulla upplysa om induktansen värde. Jag skulle kunna använda det som grund för en modell. Tippar själv att den liknar imp. för en polariserad lyt.
Senast redigerad av Flint 2011-06-12 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-12 11:27

I några av mina högtalare använder jag bipolära lytar avsiktligt, jag utnyttjar deras förluster i det filter där de används.

Likadant med spolar, ibland vill jag kanske ha tunn tråd i spolen för att jag behöver lite extra resistans i den grenen i filtret.

Det är inte alltid bäst att maximera en enstaka komponent i ett filter, och speciellt inte att alltid maximera åt ett och samma håll, i.e. mindre förluster/resistans/annat.

Ibland, och ganska ofta i bättre konstruktioner, är filterkomponenters inneboende egenskaper en del av filtrets funktion.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 11:29

paa skrev:Dom stora skillnaderna mellan polyester och dom dyrare kondingarna med polypropylen, polyethylen och teflon är ju den dielektriska absorbtionen, och skillnaderna därifrån kommer väl inte fram i dessa simuleringar?
Frågan är vad som skulle simuleras för att få fram något som skulle motsvara vad men kanske eller inte kan höra av dom effekterna?

Det har jag sett en modell på. Kan testas att simulera.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-12 11:30

"petersteindl", på vilket sätt skulle minneseffekten visa sig i en filterkrets, tror du?
Offsetsvaj efter en transient eller vanlig harmonisk distortion? Hur stor effekt kan det röra sig om i praktiken?
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-06-12 11:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 11:31

phon skrev:I några av mina högtalare använder jag bipolära lytar avsiktligt, jag utnyttjar deras förluster i det filter där de används.

Likadant med spolar, ibland vill jag kanske ha tunn tråd i spolen för att jag behöver lite extra resistans i den grenen i filtret.

Det är inte alltid bäst att maximera en enstaka komponent i ett filter, och speciellt inte att alltid maximera åt ett och samma håll, i.e. mindre förluster/resistans/annat.

Ibland, och ganska ofta i bättre konstruktioner, är filterkomponenters inneboende egenskaper en del av filtrets funktion.

Instämmer. :)

Trodde jag aldrig att jag skule få äran att säga. Vem ska jag nu lita på som totalt omöjlig? 8) :lol:

//
Senast redigerad av Flint 2011-06-12 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 11:33

RogerJoensson skrev:"petersteindl", på vilket sätt skulle minneseffekten visa sig i en filterkrets, tror du?
Offsetsvaj efter en transient eller vanlig harmonisk distortion? Hur stor effekt kan det röra sig om i praktiken?

Enligt artikeln i Allt om elektronik 2/92 visar sig inte minneseffekten i form av ökad THD.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-12 11:54

RogerJoensson skrev:"petersteindl", på vilket sätt skulle minneseffekten visa sig i en filterkrets, tror du?

Inte vanlig harmonisk distorsion tror jag. Jag baserar det på att det är distorsionskomponenter som kommer långt senare i tiden d v s efter en transient så gör sig denna typ av distorsion gällande på nästa transient. Jag skulle vilja likna denna distorsion vid vad som händer då man drar ett streck med gammal bläckpenna med flytande bläck på ett läskpapper. Man ser först en hyfsat snygg linje men allteftersom blir linjen bredare och suddigare eftersom bläcket flyter ut med en hastighet som är mycket lägre än pennans rörelse. Rör man pennan långsammare än hastigheten på blecket då det flyter ut i läskpappret så blir det inget streck i läskpappret utan snarast en slags yta av bläck. Ingen linje kan längre skönjas.

Jag tror inte att denna typ av distorsion handlar om harmoniska övertoner. Jag undrar om inte man kan mäta på enveloppen av svängningar med insvängning och utsvängning som överlagras på en likspänning. Förändras likspänningskomponenten så kommer enveloppen att ändra insvängning och utsvängning i transienta förlopp och speciellt vid repeterbara transienta förlopp.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 12:31

Inga invändningar i sak alltså på mitt experiment?
Då går vi vidare med shunt av elektrolyt.
Först kondingarnas totala impedans och sen nivåpåverkan i filtret.

Testmätte Ri på 5 st polariserade lyter nyss.
Dom låg mellan 0.2 - 0.5 ohm.
Några filmtyper - runt 0.08 ohm.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-12 13:32

Pratet om minnesdistorsion kan lätt bli vilseledande och få någon att det
rör sig om en sorts eko av tidigarevarande audiohändelser. Men så är det
inte. Det är ett DC-fenomen.

Viktigare är dock att ALLA filterkopplingar i sig ger många, många gånger
större sådana effekter. Så "komponenternas inre DC-minne" är i sig inget
man behöver bekymra sig om. Det är bara ett annan (sämre) sätt att se
på filtrets överföringsfunktion som sådant.

Även en mycket enkel filterkoppling som t ex bara en kondensator i serie
med ett motstånd eller ett diskantelement, ger DC-minne.

Vad värre är kan det även ge AC-minne. Hur stora AC-minneseffkterna är
kan man avläsa från grupplöptiden.

Det finns heller inget som säger att en komponent med "DC-minne" (som
alltså som enskildhet inte är seriellt förlustfri) ger större sådana effekter
i en faktisk filterkoppling, än en som som enskildhet verkar "bättre" (sedd
ut det förenklade perspektivet).

Kort sagt - man skall inte förenkla saker. Då blir de inte längre sanna.

Lite längre sagt: Finns det något skäl att tro att en flank om exakt 6 dB
per oktav (tillsammans med ett högtalarelement som krumelurar sig både
upp och ned lite si och så) skulle ha någon sorts "magi" och vara bättre
än en om t ex 5,9 dB per oktav?

Jag ser inte något rationellt och rimligt i en sådan tanke. Vilket som är
det bättre är en samarbetsfråga.

Filtret varken kan eller bör betraktas som en enskildhet, och detsamma
gäller i ännu högre grad för filterkomponenten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-06-12 13:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 13:33

IngOehman
Instämmer. Jag tror att vi för den här något begränsade testen med i första hand nivåkoll i ett filter kan lämna minneseffekten. Men jag ska testa att simulera den i alla fall. Kanske med en tidskonstant runt 30 sekunder eller nå't.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-12 13:42

Din simulant där. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 13:47

IngOehman skrev:Din simulant där. ;)

Vh, iö

Så säger min hårdrockslirande husläkare med. Jag kör LT-spice, svarar jag. -Vad kör du?
Vi snackar mer gitarr än kolesterol vid besöken på läkarcentralen. Känns lite overkligt, men kul.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-12 13:56

Overkligt kul.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 14:03

Faktum är att det är sant. Vi hinner knappt med det som borde avhandlas. Både för och nackel alltså. Han fick en av mina egna lindade gitarrmickar sist och tyckte att det var satans kul eftersom det är ganska ovanligt att snurra ihop såna själv. Men han har nog inte använt den eftersom den micken var mer vintage än heavy. Hans Ibanez hade nog tappat farten med min mick monterad. Steve Vai är farbror doktorns idol och då går det som bekant ganska fort i löpen över halsen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 14:55

Impedans.
22uF elektrolyt shuntad med en filmkondensator med lite olika värden.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-12 14:57

Den modige vågar vintage till heavy.

Och attityden sitter ju i fingrarna snarare än apparaterna
ändå, ju. På riktigt alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 15:10

Nivåer. I övrigt som i den förra bilden.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 15:15

IngOehman skrev:Den modige vågar vintage till heavy.

Och attityden sitter ju i fingrarna snarare än apparaterna
ändå, ju. På riktigt alltså.

Vh, iö

Jodå, men jag törs inte försöka förklara det för Doc för då hinner han nog inte ens med att kolla mitt blodtryck. Förresten, vad spelar det för roll? Det är åt helv¤%# i alla fall (trycket asså).

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-12 20:03

Hej igen ledsen att jag inte kunnat delta i min tråd, spontan minisemester.
Jo jag har lite svårt att få nåt grepp över alla synpunkter, kontentan verkar nästan vara att det blir fel hur fan man än gör.
Anledningen till förfrågan är att jag vill tweaka mitt filter i mina magnepan 1,6qr, inte för att det är dåligt utan av ren nyfikenhet, kan det bli bättre?
Svaret på den frågfan verkar vara -JA!
Skit i varför mm Jag vill. Men jag vill samtidigt göra det bästa möjliga av projektet. Har läst massor av kondensatortest, både subjektiva, AB-testade med blinda öron och seende.
Hur som helst är det stor subjektiv skillnad på hur olika kondensatorer "låter".
I orginalfiltret sitter alltså följande:
Bild

Det sitter ursprungligen Solen Fastcap när jag snittade mina fann jag Erse Pulse-X

Bild

Den lilla Bypassen var bortrationaliserad och den billiga elektrolyten som satt paralellt med baselementet var nu en budget-fin-kondensator den med.

Jag bestälde en PIO cu från Jensen på 0.1µf och lödde dit på det sätt som den lilla 0.1an satt i de ursprungliga filtren. Jag hade inte förväntat mig att höra nåt men skilnaden var påtaglig, till det bättre.

Bild

Så nu ska jag byta till PIO hela vägen, ja jag vet att en del tycker det/jag är helt vansinnig, kanske stämmer också men jag är nyfiken på´t.
På det här forumet finns mycket kunskap därför frågade jag även här, för då kan man få hjälp att göra det som är minst fel iaf.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-12 20:18

adagio skrev:Hur som helst är det stor subjektiv skillnad på hur olika kondensatorer "låter".

Kanske det, men det som några försökt säga i tråden är något i stil med:
Ibland när man tweakar med konding byten så förändrar man konstruktionen. Alltså det är inte bara kondingen (kapacitansen) som ändras utan ibland andra saker också. Ett exempel är att man ökar förstärkning i högsta diskanten. Då kan det låta annorlunda, men det beror inte på att kondingen är 'finare', utan att man lagt på en EQ (typ vridit upp diskant ratten). Det var ungefär det som Flint ville visa med kurvor.

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 20:30

adagio
Rätt. Stå på dig. Man ska ju ha klart för sig att det är inte bara kondingen man "hör" när man skiftar . Man hör hela systemet men med bytt konding. Kanske gör den lilla förändringen att kabelegenskaperna påverkas eller att förstärkaren känner av lite annan belastning. Jag är övertygad att frekvenser långt över det hörbara påverkar hörselintrycken. Hur vete f¤n men det får tiden utvisa. Synergieffekter verkar det som. Jag anser det inte omöjligt att en enda liten konding kan påverka de hörbara intrycken men att det kan bli lite hur som helst. Gjorde en gång en test i ett rörslutsteg genom att byta kondingarna mellan driv- och slutrör till påstått audiofilkvalitet rekommenderade av röroraklet Rickard Berglund. Ljudet dog och tappade udd och gnista. Vi var tre som fick samma intryck i en enklare blindtest. Säkrast är nog i alla fall att försöka verifiera det man hör med någon typ av biasfri test, om man vill.

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-12 20:32

Absolut. Precis, att tweaka innebär att men tunar något till att passa ens smak, miljö eller matchning bättre. Små värden tenderar att öka detaljrikedomen, att skruva upp microskåpet lite. Det är det jag undrar över. Om man använder samma typ av konding finns det då någon lösning/ fördelning att föredra generelt? Det finns en firma som säljer ett färdigt filter att ersätta orginalfiltret med, dessa har mottogits mycket väl av de som köpt, 60 dagars öppet köp. Nöjd eller pengar tillbaka. Denna firma förespråkar absolut att ha så få komponenter som möjligt i signalvägen. Magnepan själva verkar ha haft ett filter från början, sedan uppgraderat dessa samt både justerat värdet på shuntkondensatorn från 25 till 24 samt tagit bort den lilla bypassen. Varför väljer magnepan denna paralellkopling?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-12 20:44

adagio skrev:Hej igen ledsen att jag inte kunnat delta i min tråd, spontan minisemester.
Jo jag har lite svårt att få nåt grepp över alla synpunkter, kontentan verkar nästan vara att det blir fel hur fan man än gör.
Anledningen till förfrågan är att jag vill tweaka mitt filter i mina magnepan 1,6qr, inte för att det är dåligt utan av ren nyfikenhet, kan det bli bättre?

Tror du går in i tanken lite fel.

Du kan alltid justera värden och få något som passar dig bättre. Varför tror du att det tog mig åratal innan mina filter blev som jag ville? Hade det bara vara att mäta så hade det varit gjort på ett kick :)

Det måste lyssnas fram och tillbaka med :D

BÄTTRE är alltså något subjektivt och du gör ju förändringen för din skull och ingen annans. Så självklart kan du säkerliggen få dem att smälta in i dina önskemål mer - bättre för dig alltså.

Men var försiktig med att dra slutsatsen att det är olika komponenter eller kombinationer av komponenter - det kan lika gärna vara förändrade värden som gör att du blir nöjdare.

Således - titta inte på komponentvärdena - du måste mäta dem var och en för att veta VAD du ändrat. Passa även på att mäta det du byter, det är säkerliggen ett annat värde än det som står! (de kan ha matchat komponenter mot filtret i övrigt och valt en 10uF konding JUST för att just den kondingen hade det reella värdet 13uF...)

Lycka till med tweakandet och hoppas semestertrippen var underbar!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 20:51

Ja, problemet många gånger är att dra de rätta slutsatserna, om det nu är så nödvändigt egentligen om målet bara är att bli nöjd själv. Men man kan få för sig att det blir likadant med samma konding i nästa låda och det är då det skiter sig för det blev det liksom inte. Ett annat problem i den egna fartblindheten. Jag har en satans förmåga att överdriva värdet av det jag håller på med just för stunden. En månad senare hör jag inte samma skillnad alls på samma sätt när jag rotar i det igen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-12 22:16

Eftersom det talas om en Magnepan-högtalare i tråden. På Magnepan User Group tycker jag det glöms bort att komponentbyten också innebär mindre justeringar av komponentvärdena. Ofta tillskrivs hela den subjektiva förändringen de dyrt inköpta superduberkomponenterna. Tror katten att det blir skillnad om man t.ex. byter en spole i serie med signalen till en med annat seriemotstånd. Sedan bör man kanske inte glömma bort att betydligt större skillnader brukar det bli genom att förändra högtalarnas position i förhållande till lyssningspositionen eller i rummet. Eftersom det också handlar en dipolhögtalare blir det tal om större skillnader än med vanliga framåtstrålare.

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-12 23:07

Jag tror MG valt Erse för att de gör mycket bra mellanbudgetkondensatorer med mycket bra specar och lågamtoleranser +-2%. tror inte dom selekterar komponenterna. Jag ämnar inte ändra de ingångna värdena, bara ändra komponenternas ljud o karaktär.
Jag är medvten om att placering mm är viktig, har provat alla möjliga så klart. Men hela tiden kommer jag tillbaka till den punkt som dom nu står på.
Ang spolen tror jag inte att en sänkning på 0,25ohm spelar någon större roll, lite högre output bara. Har hittat en foliespole på 35 mH 3,75 ohm, den får det bli.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-12 23:50

De kommer få en ljusare ton.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 00:07

Vad är poängen att köpa ett par högtalare för att sen ändra i filtret? Borde man inte istället köpa ett par högtalare som man är nöjd med, alt skaffa en EQ, istället?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-13 02:57

Vill bara nämna att man i blinda tester som regel inte har några som helst
svårigheter att höra de skillnader som beror på värdesändringar om ett par
procent, och rätt många audiokomponenter har toleranser om 5% eller till
och med 10%!

Dessutom tillkommer samverkanseffekter och de effekter som beror på att
även andra parametrar än komponentens huvudmärkvärde ändras, och då
sjävklart även detta kan ge förändringar som är klart hörbara tycker jag att
det är bra om man börjar med att ställa sig själv denna fråga:

Vad vill jag lära mig ur moddningsarbetet?

- - -

Om svaret är "inget" kan man göra hur som helst.

Om svaret däremot är att man vill veta om man kan höra några ANDRA för-
ändringar än de som beror på komponentvärdersskillnaderna (och då är det
självklart viktigt att inte bara mäta primärparametrar utan även de som är
sekundära att tertiära...), så behöver man se till så att inga av dem skiljer
sig mer än max 1% och att skillnaden mellan höger och vänster kanal hålls
lägre än hälften av det.

Gör man så är oddsen bättre att man hör de förändringar som är just bero-
ende av annat än de skillnader man alltid hör när man ändrar värdena. I
varje fall om man testar blindt.

Testar man inte blindt utan öppet så hör man praktiskt taget alltid skillnader
oavsett vilka förändringar det är man gör. Det har med psykologiska effek-
ter att göra, och behöver inte ha något med faktiska fysikaliska ändringar
att göra. Det kan vara bra att veta om man testar för att man vill lära sig
mer om saken.

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-13 07:27

adagio skrev:Jag tror MG valt Erse för att de gör mycket bra mellanbudgetkondensatorer med mycket bra specar och lågamtoleranser +-2%. tror inte dom selekterar komponenterna. Jag ämnar inte ändra de ingångna värdena, bara ändra komponenternas ljud o karaktär.
Jag är medvten om att placering mm är viktig, har provat alla möjliga så klart. Men hela tiden kommer jag tillbaka till den punkt som dom nu står på.
Ang spolen tror jag inte att en sänkning på 0,25ohm spelar någon större roll, lite högre output bara. Har hittat en foliespole på 35 mH 3,75 ohm, den får det bli.

...det kanske är bättre att välja en vanlig luftlindad spole med exakt samma resistans som den gamla med järn- kärna ?

Då kan du ju mäta och linda av de varv som krävs.

Kopparfolie låter inte bättre än luftlindat.

Du kommer troligen att höra en skillnad, åtminstone efter längre lyssning om serieresistansen ändras. Högtalaren kommer att låta en smula annorlunda, klangligt.

Jag hade en tid då jag håll på precis som du med olika moddningar. Tack vare detta forum så har jag lärt mig mycket.

Det är väl helt OK att byta ut elektrolyter mot polypropylenkondensatorer, och spolar med järnkärna kan definitivt höras- byt. Men vill du att klangbalansen ska vara exakt som innan så bör du vara noggrann med resistanserna och komponentvärdena.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-13 08:04

adagio skrev:Ang spolen tror jag inte att en sänkning på 0,25ohm spelar någon större roll, lite högre output bara. Har hittat en foliespole på 35 mH 3,75 ohm, den får det bli.

3.5 mH och 0.375 Ohm bör det väl vara? Den borde bli rätt stor! I just detta fallet tror jag inte distorsion eller en ev. mättnad av ferritspolens kärna är ett problem. Problemet är att de högtalarna ändå "bromsar" rätt duktigt vid lägre frekvenser vid större pådrag. Vill man ha mera, är det större modeller som gäller.

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-13 08:34

Jag vill inte gnälla eller så, men ska alla bara påpeka hur svårt/ meningslöst och onödigt det är att tweaka sina filter?
Varför, om jag nu ska svara på det, är lika dumt att fråga någon varför han/ hon chippar, byter ut stötdämpare och fjädring samt sätter in brembobromsar på sin bil. När kan köpa en bil med allt från början. Nja priset är en faktor, kul att förbättra något som redan är bra.
Att en tillverkare inte kan använda riktigt fina komponenter utan att priset påverkas är ganska givet.
Jämför med bilar, jag hade en 147 GTA, fantastisk bil, mcphersondämpare brembobromsar kromade insug i orginal. Nu ska vi ha barn och bränslekostnaden på den var skyhög när man som jag pendlar 10 mil om dan. Då köper jag en alfa Romeo kombi turbodisel och sänker min bränsle kostnad med 2000 kr i månaden. Men jag kommer ändå byta ut bromsar, dämpare mm på den för att prestandan och känslan ska bli bättre. Det är fortfarande en bra bil men anledningen till att fabriken inte utrustat den med alla dessa komponenter utan standard är att möta ett pris, alltså rena kostnadsskäl. Jag tror det är precis. Så med MG 1,6qr också, det är i grunden en mycket fin preformer men den fick bara kosta 26000 kr. Visst skulle man kunnat använda snofsiga komponenter och kontakter då hade dock priset blivit ett mycket högre. Tänk på lagerkostnader och jämför en Erse på ca 70 kr mot en duelund kondensator på 10000kr st. Är duelund så mycket bättre nej men hade högtalaren kostat 150000 skulle den säkert haft duelund. Det handlar om vilken volym och kundkrets man vill ha.
Usch jag ville verkligen inte behöva motivera detta, jag ville bara ha lite bra tipps på hur jag ska tänka för att genomföra projektet. Jag vill inte uppfinna hjulet igen, det finns ju massor av erfarenhet som jag kan få ta del av, både här och på andra ställen på nätet.
Jag har en klar bild över vilka komponerar jag vill använda och varför, den enda frågan jag hade var hur jag skulle dela upp eller inte och kanske en liten vettig motivering, ska väl inte vara så svårt att komma med? Kom igen nu, va lite glada o possitiva. Det finns ju redan flera färdiga recept, ifråga sätt nu inte mig och mina motiveringar utan hjälp till lite.
Vi kan utgå från att orginalfiltret håller sig inkom 2% jag kommer givetvis att beställa matchat från fabrik, frågan är bara ska jag välja en huvudkondensator med så högt värde som möjligt och en liten bypass. Tre lika stora, två stora lika och en liten, varför väljer magnepan just tre olika stora, ja så ser det ut alla filter?

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-13 08:45

Sorry jag blev visst lite gnällig.
Jag vill givetvis att högtalaren ska ändra karaktär lite, något jag är övertygad att filterkomponeter kan göra. Jag kommer spara orginalfiltret och ha det nya i extern låda, dels av rent fysiska skäl men även för att kunna koppla in det gamla o jämföra.
Jag har klart för mig att jag vill ha PIO från Jensen dom tilltalar mig rent musikaliskt, visst finns det Kondensatorer som är mer dynamiska o med mer luft och detaljer men dessa är nog de mest musikaliska. Eftersom det kostar en slant/ rätt rejäl sådan vill jag givetvis undvika de värsta fallgroparna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 08:56

adagio
Men om nu svaret på om du tycker att ett tweakat filter låter bättre än originalet beror på vissa små tekniskt men fullt mätbara förändringar - vore det inte bättre att då få reda på det än vilket märke och mytfaktor kondingen har. Jag lämnar öppet att tweaka kan ge ljudmässiga förändringar men jag letar helst reella förklaringar till varför. Därmed inte sagt att alla andra behöver göra det. Med min simulering ville jag bara kolla hur många tiondels dB t.ex. kondingars Ri kan påverka och ställa det i relation till annan påverkan i samma kedja elektronik som till slut blir musik i rummet. Också intressant att se hur stor fasvridningen var eftersom den ofta dyker upp som motivation när det påstådda ytterligare ska befästas för att få trovärdighet. Som regel åtföljs oftast inte "fasfelen" med exempel och siffervärden.

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-13 09:49

Det köper jag, ursäkta. Men visst skulle det vara intressant för mig att få svaret " eftersom det är ett så stort arbetsområde på elementet är det inte fel att ha värden i fallande ordning, som orginalfiltret, för att få ett bra impulssvar" eller det är förkastligt att ha så olika värden pga de fasfel som de genererar."
Lite allmänt så där, fördjupningar i all ära, men det handlar för min del om att köpa ett antal komponenter med olika värden till ett visst pris. Det är ju inte lika okomplicerat som att köpa 22 liter mjölk till ett recept, ska jag köpa 3x7 +1 liter eller 22x1 liter.
I det här fallet har ju mjölken lite olika egenskaper beroende på förpakningstorlek. : )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 10:09

Och det är du verkligen helt säker på? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-13 10:12

adagio skrev:Så med MG 1,6qr också, det är i grunden en mycket fin preformer men den fick bara kosta 26000 kr.

Fast den är inte alls lika prisvärd på denna sidan Atlanten. Det är en budgetprodukt och visst tycks det finnas en spridning på dem som många inte väntar sig i den prisklassen. Magnepan verkar ha taskig kvalitetskontroll. Hoppas verkligen att den är bättre än vad den var på mina gamla Tympani. Dessvärre rapporteras det en del om att så inte är fallet...

adagio skrev:Jag vill inte uppfinna hjulet igen, det finns ju massor av erfarenhet som jag kan få ta del av, både här och på andra ställen på nätet.

Alldeles för många sätter tyvärr likhetstecken mellan dyrt och bra.

adagio skrev:Jag har en klar bild över vilka komponerar jag vill använda och varför, den enda frågan jag hade var hur jag skulle dela upp eller inte och kanske en liten vettig motivering, ska väl inte vara så svårt att komma med? Kom igen nu, va lite glada o possitiva. Det finns ju redan flera färdiga recept, ifråga sätt nu inte mig och mina motiveringar utan hjälp till lite.
Vi kan utgå från att orginalfiltret håller sig inkom 2% jag kommer givetvis att beställa matchat från fabrik, frågan är bara ska jag välja en huvudkondensator med så högt värde som möjligt och en liten bypass. Tre lika stora, två stora lika och en liten, varför väljer magnepan just tre olika stora, ja så ser det ut alla filter?

Jag hävdar fortfarande att en liiiten förflyttning av dig själv eller högtalarna ger betydligt större skillnader än vilka kondensatorvärden du kombinerar. Att Magnepan väljer just den kombinationen av kondensatorer beror väl på att de tycker det blir bra och kanske prisvärt med just dem? Trådens resistans på elementen är också ca 2%. Jag tror inte element och filter matchas hos Magnepan. Hur har du förresten diskanterna? Utåt eller inåt? Där kan vi tala om rätt stora skillnader som ingen borde missa i ett blindtest... Vad man tycker är bäst, är en smakfråga precis som val av filterkomponenter.

PS. När det gäller bilar är det ju heller inte så att alla tycker att de blir bättre med andra fjädringkomponenter. Med tanke på att de komponenter du räknar upp tyder på en viss förkärlek för sportighet, något som efterfrågas av en minoritet av köparna enligt inte minst tyska undersökningar. Konstig nog tror biltillverkarna fortfarande att just sportigheten är viktig. Antagligen för att det ska ge sken av ungdomlighet. Säger jag som betat av en mängd sportchassin på Audi-tiden.... Sedan såg jag ljuset och kör gashydrauliskt. DS.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 10:20

adagio
Jag skulle köpa en påse standardkomponenter och labba på måfå (men förstås rätträknat) hellre än några få mytkomponenter för samma summa. Kanske funker det du felaktigt kallar "kaskadkoppling" - kanske inte. Du får nog helt enkelt bara testa själv.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 15:01

petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylen :) färgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra :)

MvH
Peter

Priset.

Jag skulle hävda att bästa sättet oftast är att ta en t ex 18 uF med dålig tolerans men bra egenskaper, t ex en massproducerad polyesterkonding.
Sen mäter man den och hittar en eller två ytterligare kondingar ur sin låda som sammanlagt ger 22uF med den noggrannhet man faktiskt tagit reda på behövs.
Beroende på vad det är för kondensatortyper man sen verkligen använder kan det kanske behövas nån avkopplingskonding om man har höga eller varierande förluster.

Noggrannheten beror på exakt vad man gör med kondingen, och med högtalarelement inblandat kan det (har jag hört) handla om knepiga saker som kräver god precision.
Eller också är allt coolt och man kanske klarar sig med ±10%....

Svårt att veta a priori.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 15:01

Flint skrev:adagio
Jag skulle köpa en påse standardkomponenter och labba på måfå (men förstås rätträknat) hellre än några få mytkomponenter för samma summa. Kanske funker det du felaktigt kallar "kaskadkoppling" - kanske inte. Du får nog helt enkelt bara testa själv.

+1

Eller snarare +22...

Det FINNS esoteriska egenskaper hos vissa typer av komponenter, men dom bör normalt undvikas, av just det skälet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-14 03:31

Håller med, i varje fall om jag får jämföra med att försöka åstadkomma något
vettigt baserat på "goda råd" i tumregelförpackning. Får du några sådana så
släng dem direkt.

Om du på allvar vill lära sig något om dessa saker så starta från grunden och
lär dig på riktigt. Att lära sig några populära myter eller domatiska påståenden
utantill, är motsatsen till kunskap.

Vh,iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 08:32

Men lite snudd på oseriös kan väl alla få va nångång ibland i alla fall, va? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-14 11:22

Hell Yeah!

Men tumregler för hur man skall vara oseriös? Det verkar nästan lite onödigt
kan jag tycka. Oseriös kan man ju vara helt på improvisation! ;) Tror till och
med att det ofta blir bättre.

Fördelen med att improvisera är att man känner den vacklande grunden som
det då vilar på, medan den som följer en tumregel ofta tror att de gör "rätt".

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 11:32

IngOehman skrev:Hell Yeah!

Men tumregler för hur man skall vara oseriös? Det verkar nästan lite onödigt
kan jag tycka. Oseriös kan man ju vara helt på improvisation! ;) Tror till och
med att det ofta blir bättre.

Fördelen med att improvisera är att man känner den vacklande grunden som
det då vilar på, medan den som följer en tumregel ofta tror att de gör "rätt".

Vh, iö

Instämmer. +

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-14 17:45

Shysta inlägg, gläder mig faktiskt att spontana inlägg som dessa får plats också. Jag följer exemplet och tar till mig att tumregler är dumregler och att jag följer mitt hjärta och min magkänsla med alla goda och olika råd i bakhuvudet. Vi får väl se vad det blir...........

Återgå till Generellt om hifi