Moderator: Redaktörer
headonist skrev:Jag är sugen på att nångång få höra ett par elektrostathögtalare. Vilka märken är intressanta? Quad, Martin Logan...?
Och var börjar priserna på nånstans ifall man ska ha nåt vettigt?
Jag är lite av en sucker av sånt som inte är vanliga lådor. T.ex. för tillfället använder jag horn i diskanten.
Vore kul att få höra era upplevelser också!
headonist skrev:Tack för inbjudan, Per! Jag bor i Nässjö. Jag ska se om jag kan ta mig ner till Karlstad nån dag. Isåfall hör jag av mig på PM.
Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
Mina drygt 25 år gamla elektrostater -Audiostatic - kan jag spela
smärtsamt högt med.
Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
smärtsamt högt med. Har dragit på rejält utan att jag upplevt
någon dist eller andra hörbara problem vid mycket höga volymer.
Så denna generalisering köper jag inte.
Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
steveo1234 skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
Stämmer det där? Alltså, det beror ju såklart på vad man menar med "särskilt högt". Jag kan spela en bit över referensnivå (runt 107db) i lyssningsplats med Within temptation Blu-ray´n utan att högtalarna låter ansträngda. Tyvärr så går då förstärkaren på max och klipper rejält när applåder kommer, men, högtalarna känns inte pressade. Jag tror att de flesta är nöjda med den ljudnivån i hemmet. Men, det finns såklart undantag. Jag hade dock inte spelat högre ens om jag haft möjlighet till det, jag tycker att det är så högt jag vågar spela med tanke på öronens hälsa.
Hur är det med modellerna från ML osv?
headonist skrev:Jag är sugen på att nångång få höra ett par elektrostathögtalare. Vilka märken är intressanta? Quad, Martin Logan...?
Och var börjar priserna på nånstans ifall man ska ha nåt vettigt?
Jag är lite av en sucker av sånt som inte är vanliga lådor. T.ex. för tillfället använder jag horn i diskanten.
Vore kul att få höra era upplevelser också!
Ragnwald skrev:Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
smärtsamt högt med.
Kanske inget problem, om man inte hör toner över 16kHz?
What???
headonist skrev:Jag skulle vilja höra elektrostater tillsammans med ambient/drone musik. Är det nån av er som har elektrostater som testat sådan musik?
headonist skrev:Jag skulle vilja höra elektrostater tillsammans med ambient/drone musik. Är det nån av er som har elektrostater som testat sådan musik?
subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
Kronkan skrev:Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt.
subjektivisten skrev:Mycket bra inlägg MichaelG, håller med. Tror många blir förvånad hur "krävande" viss hårdrock kan vara mot högtalarna. Få system kan jag spela Rage against the machine så starkt att jag är nöjd/öronen säger stopp.
RogerGustavsson skrev:Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
Det är synd att du bor så långt bort. Annars hade jag varit nyfiken på hur du kan spela så starkt på dina gamla Audiostatic som inte alls har ett sådant rykte på andra håll. De fick inga bra recensioner när de var nya och att de senare modellerna nästan alltid behöver byta membran efter några år är ett välkänt faktum på nästan varje audiofourm. Grattis att du har ett par som avviker så pass!
Panelguy skrev:Jag har också haft ett par ES240 och av någon anledning gick det att spela oerhört högt....om förstärkaren orkade förståss, då de var ordentligt trögdrivna. De fick en mycket fin recension i Audiogram (reklamfri hifi-tidning där de kom efter Fulton´s gasfyllda elektrostat men före Quad 63) men själv var jag dock aldrig riktigt nöjd med ljudet som jag tyckte saknade luftighet (alltför avrullad diskant). En kompis som köpte samtidigt tycker jag gjorde ett riktigt nedköp som bytte ut sina Tympani.
Som jag minns hade de två efterföljarna till 240MD - Monolith och Megalith - inte samma kapacitet när det gällde höga ljudnivåer.
Kronkan skrev:subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
Helt korrekt. Samma sak gäller nog alla andra parametrar. Alltså att det är svårt att göra jämförelser eftersom jag inte hört exempelvis just din anläggning.
Men vi får väl försöka ändå.
Just mitt senaste inlägg handlade inte om att spela extremt högt utan möjligheten att spela bas på ett kompetent sätt på en "normal" lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för oss en relativt hög nivå för att bo i lägenhet. Vi köpte vår lägenhet bl a med tanke på att den bara har en granne som visade sig vara relativt lomhörda pensionärer med sommarhus i Bohuslän.
Kan på mycket kort tid koppla på mina 200 w klass D som finns inbyggda i mina ML. Men det behovet finns subjektivt inte.
Utan tycker själv att ljudbilden hemma numera är homogen. Lyssnat på Kraftwerk nu på morgonen. Liksom gillar det jag hör. Inga direkta hyss i basen som jag kan höra. Lätt att definiera basen i ljudbilden både vad gäller läge och de enskilda "instrumentens" karaktär.
Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt. Rena panelhögtalare har ju begränsad förmåga att spela djupbas. Panelhögtalare som skall spela bas blir ju stora och dyra och klarar ändå inte den allra lägsta basen. Därför kan man välja att ha sub eller köpa kombomodeller som exempelvis ML. Vid något tillfälle för många år sedan hört Magnepan med sub. Det lät bra vill jag minnas.
Sedan får man hänga på tillräckligt med watt och strömkapacitet för att klara den ljudnivå som man vill ha. Själv har jag alltid haft relativt lättdrivna högtalare. Men aldrig sub. Finns inte i min tankevärld. Numera finns det heller inte plats.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Jag har också haft ett par ES240 och av någon anledning gick det att spela oerhört högt....om förstärkaren orkade förståss, då de var ordentligt trögdrivna. De fick en mycket fin recension i Audiogram (reklamfri hifi-tidning där de kom efter Fulton´s gasfyllda elektrostat men före Quad 63) men själv var jag dock aldrig riktigt nöjd med ljudet som jag tyckte saknade luftighet (alltför avrullad diskant). En kompis som köpte samtidigt tycker jag gjorde ett riktigt nedköp som bytte ut sina Tympani.
Som jag minns hade de två efterföljarna till 240MD - Monolith och Megalith - inte samma kapacitet när det gällde höga ljudnivåer.
Jag har ett tyskt test av 240MD och där får de stryk av några mindre Magnepan. Finns även mätningar gjorda, ca 35 W verkar behövas för 90 dB. Har dessa system perforerade statorer? De senare har ju trådstatorer. De allra största Audiostatic, ES900R med tre paneler, verkade klara upp till 100 dB neråt 30-40 Hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster