Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Inläggav adagio » 2011-07-09 12:10

Det har ju stötts o blötts hurvida ett moddat filter kan låta bättre eller sämre? Olika komponenter och hur de låter?mm
Jag tänkte iaf gå till botten med frågeställningen och bygga ett nygammalt filter dvs samma värden men med andra komponenter valda efter mina subjektiva preferenser och andra människors samlade upplevda skillnader mellan dessa.

Om vi börjar från början: För ca två månader sedan.

Upp på slaktbänken!!!
Bild
Med nödvändiga redskap.
Man måste häfta fast tyget annars förlorar det sin spänst.

Bild
Första snittet...ågren!!

Bild
Inälvorna blottade. Men numera sitter det rätt fina Erse pulse-X på alla ställen i filtret. Enligt mina efterforkningar, mycket fina värden och toleranser. Används av Theil samt Martin Logan på kritiska ställen. Av mina efterforskningar framkom att dessa är bra men har sina svagheter i 3D och förmåga att separera ut komplicerade partier.
Bra för pop/rock men inte rätt för violin och körer..typ.

Planen i stort är att ersätta den lilla bypasskondingen på 0.1µf, som till min förvåning rationaliserats bort från den ursprungliga 1.6qr, med en Jensen silverfolie PIO, men jag var för feg så det blev en kopparfolie pga kostnadsskillnaden. Jag visste ju inte vad som väntade.

Bild
Kondensatorn som är paralellkopplad med elementet, den ska jag nog inte byta på länge.

Bild
Flter, spolen ska bytas mot en kopparfolie/papper/wax/mineralolja med samma värde som denna. 3,5 mH 4 ohm.

Men först, i väntan på kondingarna, bort med skrotet.
Bild
Allt detta är mer eller mindre magnetiskt och skilnaden i klarhet var uppenbar. Klychan "slöjor var lyfta" passade bra in.
Om man inte vill göra nåt så bör man åtminstånde byta ut kontakterna och förbi-koppla säkringen (om man törs)

Bild
Mycket skrot, muttrarna och stopp-skruvarna är jättemagnetiska, likaså säkringshållaren. Bort!!!

Bild
Hardwirat, nåja tillvidare-kopplat.

Bild
Kopparfolie papper i olja från Jensen.

Ojoj vilken skilnad. Direkt lät det lite grynigt och trångt men efter bara en kvart hörde man att en hel portion spretighet var borta. Röster kändes mer naturliga och med mer närvaro och glöd.
Efter två dygn lät det fantastiskt musikaliskt, om dessa maggisar låtit bra innan (det gjorde dom ) så spelar dom nu med en klarhet kombinerat med musikaliskt glöd och en nyansrikedom som man tidigare inte visste fanns.

detta var alltså första steget som fick mig att gå vidare på den väg som nu följer....................

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 12:14

Snyggt jobbat! Ska bli kul det här! Jag är beredd på att ha "fel". :D

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 15:55

Vi går vidare,
Sen dök ett paket upp innehåll?

5,5 kilo koppar och mineralvax.[:0]
Bild
Kolla storleken!!!
3.5 mH 4,75ohm.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 16:01

Och sen kom fortsättningen........
matchade par från fabriken. 21.9µF exakt!
Anledningen till valet att köra 0.1µF mindre än orginalfiltret är möjligheten att sätta dit en silverfolie i toppen om det skulle saknas lite detaljer och "sting"
Bild
20µF alufolie samt två mindre kopparfoliekondensatorer typ PIO.

Upp på bänken...
Bild

Sen ordna layouten, för att minimera interference.
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 16:13

Svårt att inte ryckas med och låta sig påverkas av de där bestarna. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-09 16:19

Flint skrev:Svårt att inte ryckas med och låta sig påverkas av de där bestarna. :D

Ryckas med? Jag blir sjuk! Jag är inte i närheten att själv kunna göra något sådant med mina ML.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 17:35

Jaha här är själva resultatet, två meter Furutech silverlod senare.
Bild
Notera det gamla filtret i nedkant, en viss storleksskilnad :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 17:40

jag ber om ursäkt för de kassa bilderna (Iphone)

Bild

Detta är vad jag kallar HARDWIRE. Inga kontakter som hindrar väljudet.

Kabeln är AQ type 4.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-09 17:48

:D Hur låter det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:00

Bild

Hur låter det nu då? Bättre, ja absolut.
Största skillnaden är renheten, förmågan att på ett absolut avslappnat sätt mejsla ut enskilda instrument och röster utan att tappa helheten.
Artefakter i ljudet som jag tidigare trott varit dåligt studio eller producentarbete var på en del plattor borta. Basnoder som tidigare stuckit ut och jag härlett till rumsproblem visade sig vara spolens mikrofoni, tror jag iaf.
Om man håller den gamla spolen i stålkärnan som består av ett stort antal tunna stålplattor och sprätter till på en "tamp" sjunger den som en stämgaffel.
Stereobilden ligger mycket mer exakt och fast, rösterna står klarare och med mer närvaro, djupare i stereobilden. Något jag vill häröra till de exakt uppmätta komponenterna, det finns givetvis variationer kvar i elementen men man kan ju inte gå hur långt som helst.
På det hela taget är det roligare och skönare att lyssna , lägre distortion samt mindre mikrofoni skulle jag tro att detta beror på.

Kan jag rekomendera detta till någon annan? Absolut! Det kostar en rätt rejäl slant men det är defenitivt värt det.

Jag skulle säga att högtalaren presterar 25-35% bättre nu det är inte småpotatis, ett kabelbyte ger enl mig i normalfall +-5% rent upplevelsemässigt.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:11

Sen ang kabelbyte är det sällan alla parametrar blir bättre, det brukar finnas det som blir bättre och det som blir sämre, det man vinner i luft brukar man förlora i värme tex. Så då varierar de +- 5% mycket i olika register.
Denna modd har jag hittils inte hittat något som blivit sämre i allafall, vissa saker har blivit mycket bättre medans andra kvaliteter förbättrats en del.

Nu återstår lådbygge samt fixiering av filtret, tror att själva filtret ska ligga på styrofoam som har en dielektrisk konstant på endast 1,03 (jämför med luft 1,0) nu ligger de i äggkartongerna med bommulssammet ligger nånstans mellan 3-5, inget vidare mao.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:19

Bild
en liten bild till, måste skaffa en riktig kamera.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 19:45

adagio
Bra att allt hamnade på plussidan. Annars brukar det ju kunna bli både ris och ros när den första glädjeyran har lagt sig. Vad kostade det hela? Är resultatet värt kostnaden?

Subjektiv kommentar i största allmänhet.
Bra att du följde din egen linje. Det respekterar jag fullt ut. Själv hade jag valt en annan väg som den vi pratade om tidigare. Att köpa en näve standardkomponenter och labba mig fram varvat med mätande. Men... vi vet inte om din eller min väg hade varit bättre än den andres. Det vet man inte förrän man har jämfört båda mot varandra. Risken finns också med att jämföra alla tänkbara alternativ att man aldrig blir färdig för hur vet man att man har jämfört allt? Man måste nån gång sätta en begränsning och den väljer man lämpligen själv.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 21:25

Absolut, jag tror nog att man med matchning kommer långt, men jag tror att de olika komponenterna låter väldigt olika beroende på matrial/konstruktion även om de mäter olika.
Om det var värt pengarna, för min del, absolut. Det är ju en del av min hobby det får kosta lite, det handlar inte för min del om att få bästa prestanda till lägsta pris, det handlar om att det ska låta som jag vill oavsett pris.
Ser man till andra uppgraderingar så tycker jag defenitivt att man får väldigt mycket /krona sen är det ju kul att göra nåt själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 23:12

Så vad kostade komponenterna?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 23:44

Ok, kondensatorerna kostade 3700 kr, puh. Ändå billigt mot om man skulle kört med kopparfolie på hela värdet.
Spolen kostade 1700kr st (Jensen) 1600kr st (Jantzen) hos den svenska återförsäljaren, men jag hittade dom på europe audio dom ville "bara" ha ca 800-900kr st.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-10 00:08

Jag som misstänkte att spolarna skulle vara de kostsamma 8O

Kan man svänga förbi imorgon på en fika?

Slå en signal isåfall på 073-5228708 :)
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-10 00:18

Absolut, jag slår en pling i morgon.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-10 21:20

Tack för titten och kaffet :)

Som alltid mycket trevligt att besöka dig, även om det sker med 5-6 års mellanrum :D
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-10 22:37

Ha ha ja åren går snabbt men det är ju kul att det hinner hända lite i mellan också. Kul att få lite respons så snart efter uppgraderingen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-10 22:37

MagnusÖstberg skrev:Tack för titten och kaffet :)

Som alltid mycket trevligt att besöka dig, även om det sker med 5-6 års mellanrum :D

Lyssningsintryck?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-11 00:19

Mycket trevligt, det är en fröjd med minimalistiska anläggningar och de kan nog spela starkt nog för mig, men jag skulle nog komplettera dem med basmoduler. De faller av lite tidigare än jag är van vid.

Väldigt trevligt att lyssna på jazz på dessa. Väldigt dynamiskt och bra bett i te x Lisa Ekdahls lite nasala röst.

Rent visuellt är de "rätt små", och inte så dominerande i rummet som man lätt kan tro, men det är kanske det som gör att de faller av lite tidigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 15:42

Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland. Är lite skeptisk till fixering vid absoluta värden på komponenterna i delnignsfiltret. Redan resistansen hos talspoletråden i t.ex. MG 1.6 har en tolerans om 2.5% (något mindre för diskanterna). Tillkommer sedan inte bara spridningen mellan de färdiga exemplaren utan även spridningen i fråga om frekvensgång mellan dem. Vad man lyssnar på är ju den akustiska frekvensgången, dvs. summan av elemeten och delningsfiltren. Dessvärre leverar Magnepan inga inkörda högtalare utan det är upp till användaren att sköta den biten. Även om nu Magnepan skulle sälja matchade par (vilket jag inte är helt säker på) kan det efter tillspelning vara så att paret inte matchar. Hur stor betydelse det har om paren är matchade vet jag inte. Redan små förändringar av uppställningen av dessa dipoler ger i varje fall större ändringar i frekvensgång och perspektiv än vad t.ex. en liten avvikelse av komponentvärden i delningsfiltret ger.

På andra forum har folk förundrats över hur dyra Magnepan är i Europa, jag också! Räknar man bort kostnader för frakt, tullhantering och moms är de fortfrande rejält mycket dyrare än i USA, åtminstone 40% när det gäller 3.7. Med tanke på att det är rätt dyra prylar kunde man vänta sig en bättre kvalitetskontroll från Magnepan's sida. Fortfarande ser talspoletrådarnas placering/fastsättning ut att vara långt ifrån i nivå med prislappen. Ofta prisas de långa serierna, att de inte visas upp nya modeller i tid och otid, men det tycks införas ändringar som inte syns på utsidan, inte minst komponenterna i delningsfiltren. Har ingen uppfattning om hur mycket delningsfilterförändringarna tillför men det kan säkert göra en hel del. Framförallt ger väl en reducerad serieresistans hos spolarna en del effekter som inte nödvändigtvis behöver vara odelat positiva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-11 16:06

Nu tror jag ju att de där synpunkterna kan översättas på de flesta tillverkarna om man skall vara ärlig.

Skillnader i element kan vara nog så stora, och skillnader i komponenter kan antingen jämna ut eller förstärka.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-11 16:09

RogerGustavsson skrev:Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland.

Trevligt! Berätta mer! Hur lät det?

RogerGustavsson skrev:Är lite skeptisk till fixering vid absoluta värden på komponenterna i delnignsfiltret.

Baserat på lyssningen? :)

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-11 16:32

Det är sant, nästan hutlöst påslag, vad det beror på vet jag ej. Hursomhelst är de faktisk väldigt underprisatta om man ser till ljudmässig prestanda.
Min kusin är sambo med en distributör för flera stora märken. På Valborg var de på besök efter middagen ville han lyssna lite, han hade aldrig ägnat magnepan någon uppmärksamhet, han var häpen och tyckte det lät oförskämt bra ( han har tillgång till högtalare på över 200 000 kr) hanfrågade vad de kostade, vad tror du svarade jag. -60 000-70 000 kr om man lyssnar här, sa han. Ne,j 25 tusen sa jag. -Du skojjar!!!! Nej.
Så vist är de lowtech men de låter sjukt bra och då kan man ta bra betalt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 19:22

KarlXII skrev:

Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Jag är ju själv ägare av ett Magneplanar-system sedan 1980 och har hört några andras genom åren. Jag passade på när jag och sonen for igenom Tyskland på väg mot rivieran. Kollade först upp med distributören var jag kunde lyssna på MG 3.7 och de fanns inte på många ställen... Nyligen kom en ny containerlast med Magnepan till Europa och jag visste att det skulle bli omöjligt att få lyssna på några väl inspelade exemplar. I fallet med Magnepan är detta av väldigt stor betydelse, inte riktigt jämförbart med inspelning av konventionella dynamiska system. Själva plastfolien behöver "motioneras" och få lite mera elasticitet. Det gäller till viss del även om högtalarna har stått ospelade under lite längre perioder, typ en månads semester. I normalfallet sjunker den undre gränsfrekvensen med ungefär 5 Hz och ljudet blir överlag mera balanserat. I början kan det vara lite anemiskt och strävt.

Avtalade en demo hos Magnepancenter i Ratingen som ligger mitt i Ruhr-området. De har sysslat med Magnepan i över 30 år och är ett av få ställen där man kan lyssna på toppmodellen MG 20.1. Lyssningen skedde hemma hos Herr Bleyer eftersom han övergivit butikkonceptet. Där fann två rum i souterrainplanet, ett stort för MG 20.1 och ett mindre på 22 kvm för 1.7 och 3.7. All akustikreglering var bortplockad sedan något år då alltför många damer undrade om man måste köpa både högtalare och akustikprodukterna... Därför demades med ett sparsamt möblerat rum men där fanns en tjock matta på golvet. En bild från rummet, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/mg.jpg.7

Dagen till ära hade jag sammanställt en CD med blandat innehåll, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Test%20CD/ (fast låtordningen var en annan) och dessutom försett den med ett referensspår för inställning av ljudnivån med hjälp av en ljudnivåmätare. Var till en början lite försiktig med nivån och la mig 3-4 dB under den nivå jag lyssnat med hemma. När vi anlände gick en CD med jazz och akustisk bas. Lät inte fy skam men jag ville lyssna på eget material och det tilläts utan tvekan. Herr Bleyer ursäktade sig för att 3.7:orna endast gått 4-5 timmar och att de inte var representativa för ett inspelat par. Elektroniken var till största delen från Jeff Rowland, klass D-moduler från BeO, PS Audio CD-spelare och kablaget något högt prissatt från Cardas. Jag brydde mig inte så mycket om de prylarna helt enkelt då skillnaderna ofta är försvinnande små i förhållande till högtalare och akustik.

Första spåret efter nivåjusteringen var Shenandoah med Wärmlands Nations Kör. Hjälp vad det lät tunnt! Höjde volymen något men det hjälpte inte. Vidare med Freedom och Give me that oldtime religion. Fortfarande tunnt men ljudbilden var bra, bättre än jag hört från Magnepan tidigare. Carmina Burana, Däfos, Stravinsky m.fl passerade revy. Däfos Psychopomp drog igång någon resonans runt 300-350 Hz (i varje fall under normal A, säger jag som nästan är tondöv). Visst fanns det lågbas men det kändes som om nivån skulle upp med 5-6 dB! Det gick också att kräma på rätt bra men hårdrockaren bör köpa något annat. Diskanten var lysande och verkade inte kräva inspelning. Den vanligtvis flott ljudande Billie Jean med Herr Jackson fick heller inte rätt tonala balans. Efter en knapp timmes lyssning bytte vi till MG 1.7 med åtminstone 50 timmar spelning bakom sig. Nu blev den tonala balansen betydligt bättre. Dock försvann den fina upplösningen och ljudbilden från 3.7. Ljudbilden fick en märklig utsmetning vänster-höger och Herr Bleyer for upp och justerade högtalarnas position i rummet. Det hjälpte inte..... Antagligen kommer MG 3.7 att få en tonal balans liknande de mera inspelade 1.7 med tiden. Dock hade man önskat de lämnade fabriken inspelade så att man inte behöver lyssna på dem råa i något hundratal timmar! Personligen tycker jag man får mera kompetenta högtalare med t.ex. Ino pi60 och liknande. Det gäller såväl utsträckning i basen som ljudtrycksförmåga och den optimala lyssningspositionen (sweet spot) är större. Magnepan imponerar många genom sitt utseende kombinerat med ljudprestationen, min 14-årige son blev lite tagen och vågade sig på att fråga om vi fick lyssna på de stora MG 20.1! Nja, det fick vi inte då de inte var inkopplade och dessutom demades de aldrig utan någon timmes varmkörning. Kan nämna att Cardas-högtalarkablaget till 20.1 kostade 20000€.... Sedan var hyllorna fulla med superdyra Jeff Rowland-burkar. Såväl Leif Häggmark som Jeff Rowland hade avlagt besök hos Herr Bleyer, antar att det fanns potential i de där rummen även om det mindre rummet hade rätt mycket egenklang, tydligt när vi taldes vid.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-07-11 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-11 19:34

Kanske redan nämnts, men om man studerar ett par Magneplanar så ser man tre små "duttar" innanför tyget.

Såvitt jag vet så sitter alltid de två översta på samma höjd på båda högtalarna. Men den understas läge kan emellanåt skilja mellan höger och vänster.
Tydligen handlar det om att likställa membranresonanserna inom paret.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 19:42

Strmbrg skrev:Kanske redan nämnts, men om man studerar ett par Magneplanar så ser man tre små "duttar" innanför tyget.

Såvitt jag vet så sitter alltid de två översta på samma höjd på båda högtalarna. Men den understas läge kan emellanåt skilja mellan höger och vänster.
Tydligen handlar det om att likställa membranresonanserna inom paret.

Nja, så är det inte på de större modellerna. Det har sagts att man velat stämma olika inom de mindre paren. Möjligen för att undvika alltför få resonansfrekvenser. De riktig stora har ju många membraninfästningar och delar heller inte membran mellan bas- och mellanregister.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-11 19:47

Hade du inte kunnat undvika att klippa sönder tyget?

Lossa klamrarna i underkant, dra upp strumpan för att fixa med filtret och sedan dra kablaget genom terminalplåten?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-11 20:10

RogerGustavsson skrev:Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Härligt att du delar med dig! :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:30

RogerGustavsson skrev:
KarlXII skrev:

Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Jag är ju själv ägare av ett Magneplanar-system sedan 1980 och har hört några andras genom åren. Jag passade på när jag och sonen for igenom Tyskland på väg mot rivieran. Kollade först upp med distributören var jag kunde lyssna på MG 3.7 och de fanns inte på många ställen... Nyligen kom en ny containerlast med Magnepan till Europa och jag visste att det skulle bli omöjligt att få lyssna på några väl inspelade exemplar. I fallet med Magnepan är detta av väldigt stor betydelse, inte riktigt jämförbart med inspelning av konventionella dynamiska system. Själva plastfolien behöver "motioneras" och få lite mera elasticitet. Det gäller till viss del även om högtalarna har stått ospelade under lite längre perioder, typ en månads semester. I normalfallet sjunker den undre gränsfrekvensen med ungefär 5 Hz och ljudet blir överlag mera balanserat. I början kan det vara lite anemiskt och strävt.

Avtalade en demo hos Magnepancenter i Ratingen som ligger mitt i Ruhr-området. De har sysslat med Magnepan i över 30 år och är ett av få ställen där man kan lyssna på toppmodellen MG 20.1. Lyssningen skedde hemma hos Herr Bleyer eftersom han övergivit butikkonceptet. Där fann två rum i souterrainplanet, ett stort för MG 20.1 och ett mindre på 22 kvm för 1.7 och 3.7. All akustikreglering var bortplockad sedan något år då alltför många damer undrade om man måste köpa både högtalare och akustikprodukterna... Därför demades med ett sparsamt möblerat rum men där fanns en tjock matta på golvet. En bild från rummet, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/mg.jpg.7

Dagen till ära hade jag sammanställt en CD med blandat innehåll, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Test%20CD/ (fast låtordningen var en annan) och dessutom försett den med ett referensspår för inställning av ljudnivån med hjälp av en ljudnivåmätare. Var till en början lite försiktig med nivån och la mig 3-4 dB under den nivå jag lyssnat med hemma. När vi anlände gick en CD med jazz och akustisk bas. Lät inte fy skam men jag ville lyssna på eget material och det tilläts utan tvekan. Herr Bleyer ursäktade sig för att 3.7:orna endast gått 4-5 timmar och att de inte var representativa för ett inspelat par. Elektroniken var till största delen från Jeff Rowland, klass D-moduler från BeO, PS Audio CD-spelare och kablaget något högt prissatt från Cardas. Jag brydde mig inte så mycket om de prylarna helt enkelt då skillnaderna ofta är försvinnande små i förhållande till högtalare och akustik.

Första spåret efter nivåjusteringen var Shenandoah med Wärmlands Nations Kör. Hjälp vad det lät tunnt! Höjde volymen något men det hjälpte inte. Vidare med Freedom och Give me that oldtime religion. Fortfarande tunnt men ljudbilden var bra, bättre än jag hört från Magnepan tidigare. Carmina Burana, Däfos, Stravinsky m.fl passerade revy. Däfos Psychopomp drog igång någon resonans runt 300-350 Hz (i varje fall under normal A, säger jag som nästan är tondöv). Visst fanns det lågbas men det kändes som om nivån skulle upp med 5-6 dB! Det gick också att kräma på rätt bra men hårdrockaren bör köpa något annat. Diskanten var lysande och verkade inte kräva inspelning. Den vanligtvis flott ljudande Billie Jean med Herr Jackson fick heller inte rätt tonala balans. Efter en knapp timmes lyssning bytte vi till MG 1.7 med åtminstone 50 timmar spelning bakom sig. Nu blev den tonala balansen betydligt bättre. Dock försvann den fina upplösningen och ljudbilden från 3.7. Ljudbilden fick en märklig utsmetning vänster-höger och Herr Bleyer for upp och justerade högtalarnas position i rummet. Det hjälpte inte..... Antagligen kommer MG 3.7 att få en tonal balans liknande de mera inspelade 1.7 med tiden. Dock hade man önskat de lämnade fabriken inspelade så att man inte behöver lyssna på dem råa i något hundratal timmar! Personligen tycker jag man får mera kompetenta högtalare med t.ex. Ino pi60 och liknande. Det gäller såväl utsträckning i basen som ljudtrycksförmåga och den optimala lyssningspositionen (sweet spot) är större. Magnepan imponerar många genom sitt utseende kombinerat med ljudprestationen, min 14-årige son blev lite tagen och vågade sig på att fråga om vi fick lyssna på de stora MG 20.1! Nja, det fick vi inte då de inte var inkopplade och dessutom demades de aldrig utan någon timmes varmkörning. Kan nämna att Cardas-högtalarkablaget till 20.1 kostade 20000€.... Sedan var hyllorna fulla med superdyra Jeff Rowland-burkar. Såväl Leif Häggmark som Jeff Rowland hade avlagt besök hos Herr Bleyer, antar att det fanns potential i de där rummen även om det mindre rummet hade rätt mycket egenklang, tydligt när vi taldes vid.

Hade hemma ett par Pi60 i helgen och satte upp dom i samma anläggning som mina 1.6or. Det enda dom var bättre på var högre känslighet samt något mer tryck i basen. Däremot föredrar jag även basen som helhet.

Tycker man basen rullar av för tidigt kan man göra som mig och höja dom lägsta oktaverna några dB.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 20:50

Vinylcalle!

Då delar vi inte tycke eller smak. Har du någon speciell musikriktning du drar åt? Jag är allätare med förkärlek för akustiskt genererad musik. Vill att det ska vara dynamiskt och det är just där de mindre Magnepan får stryk. Men det klart att man placerar inte vanliga framåtriktade system rakt av i samma rum där man har haft dipoler. De gamla Tympani kan trots allt dra igång rätt bra om det vill sig...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:58

RogerGustavsson skrev:Vinylcalle!

Då delar vi inte tycke eller smak. Har du någon speciell musikriktning du drar åt? Jag är allätare med förkärlek för akustiskt genererad musik. Vill att det ska vara dynamiskt och det är just där de mindre Magnepan får stryk. Men det klart att man placerar inte vanliga framåtriktade system rakt av i samma rum där man har haft dipoler. De gamla Tympani kan trots allt dra igång rätt bra om det vill sig...

Är allätare. Spelar allt från visor till Black Sabbath/Trentemöller.

Vad har du drivit Magnepan med när du lyssnat senaste åren?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 21:35

Mina egna Tympani har inte varit i spelbart skick på väldigt länge. Audio Reasearch D-100 (den första ickerör från dem) var riktigt bra som bassteg och var antagligen använt vid högtalarnas tillkomst. Var Audio Reaearsch som skötte distributionen i början och det står faktisk Audio Research och inte Magnepan på anslutningsterminalerna (fast jag vet inte var jag har dem numera). Quad 405-2 har fungerat fint för de övre registren, aktiv delning vid 100 Hz gör att det krävs fyra förstärkande kanaler. På slutet körde jag Quad 405-2 för alla registren, saknades en del drag i lågbasen då. Var ju sugen på att renovera hela klabbet men det är varken ekonomiskt försvarbart eller tekniskt genomförbart enligt Magnepan (basarna). Magnepan är tjuriga och gör heller inga uppdateringar även om det är möjligt rent tekniskt. Har även kombinerat mina Tympani Bass Speakers med kompisens hembygda elektrostater. Blev inte alls dumt! Då blev jag sugen på en kombination av Tympani och Martin Logan Sequel men ML var inte så roliga.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 01:26

Alla synpunkter och erfarenheter är kul även om vi inte kan tycka lika om allt, då skulle Hifi vara riktigt tråkigt för övrigt. Det skulle vara kul att snickra ihop det gamla filtret i en extern låda samt sätta kontakter på högtalaren så man kunde koppla in det filtret och jämföra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-12 10:36

Ja, det skulle vara en kul och närmast obligatorisk jämförelse!

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 11:31

Ett problem dock, dag använder ju shuntkondensatorn i basen dvs orginalet. Vilken funktion har den, jag förstår att den höjer ordningen på filtret och att det då filtrerar med 12db / oktav eller?
Sen undrar jag vad som händer om man höjer eller sänker värdet på den?
Nu har jag paralellkoplat orginalet med en 0,1uF som liksom blev över.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 11:43

Nu skall vi förenkla så långt det går - det är bra mycket mer komplext 8)

En spole släpper inte gärna igenom HÖGA frekvenser
En kondensator släpper inte gärna igenom LÅGA frekvenser

Ligger spolen i serie med signalen så skär den ELEKTRISKT av högre frekvenser med 6db/oktav.

Ligger en kondensator i serie med signalen sker den av ELEKTRISKT lägre frekvenser med 6db/oktav.

Ligger det en kondensator efter spolen som går mellan signal och jord ökas den ELEKTRISKA avrullningen med 6db/oktav - man får ett 2:a ordningens elektriskt filter.

Lägger man till en spole till efter i serie med signalen får man ytterliggare 6db/oktavs avrullning - ett 3:e ordningens elektriskt filter.

Lägger man efter den spolen till en kondensator mellan signal och jord - så får man ett 4:e ordningens filter.

Kontenta: Din shuntkondensator samverkar med spolen för att vid en given frekvens och för en given impedans SAMVERKA med det aktiva elementets akustiska egenskaper för att forma avrullningen uppåt. Att förändra det värdet är detsamma som att ändra dessa egenskaper.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-12 11:56

Om inte elementen är rent resistiva kan högre ordningens filter ge lite knepiga effekter och resonanser. Det räcker inte att räkna på dom utifrån ett antagande om säg åtta ohm. I det fallet är 6dB-filter säkrare.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 12:10

Ok, anledningen till min undran, efter att ha kört lite frekvenssvep och test-toner är att jag upplever basområdet som mycket jämnare, renare och subjektivt något lägre. Vidare tycker jag att högtalarna rullar av tidigare och behöver stöd från subwoofern på ett lite tidigare stadium, ca 50-60 Hz. Det är iofs lättare att integrera subben nu, men förut klarade sig högtalaren på egen hand på ett mer övertygande vis. Förvisso mer men otydligare bas sas. Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:15

Flint skrev:Om inte elementen är rent resistiva kan högre ordningens filter ge lite knepiga effekter och resonanser. Det räcker inte att räkna på dom utifrån ett antagande om säg åtta ohm. I det fallet är 6dB-filter säkrare.
Som sagt, det är mer komplext.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:18

adagio skrev:Ok, anledningen till min undran, efter att ha kört lite frekvenssvep och test-toner är att jag upplever basområdet som mycket jämnare, renare och subjektivt något lägre. Vidare tycker jag att högtalarna rullar av tidigare och behöver stöd från subwoofern på ett lite tidigare stadium, ca 50-60 Hz. Det är iofs lättare att integrera subben nu, men förut klarade sig högtalaren på egen hand på ett mer övertygande vis. Förvisso mer men otydligare bas sas. Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Det låter bara bra, och din upplevelse kan väl sägas vara i linje med min.

Någon suckout har du definitivt inte, men du kan ha fått lite högre känslighet uppåt i registren och uppfattar därför att du tappat lite. Det fixar du med basstöd. Det viktigare är ju att det på det hela taget blivit subjektivt bättre för dig :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-12 12:30

Till MG3.6 finns det nya delningsfilter att köpa färdigt genom Parts Connexion, dock till ett aningen högt pris :wink: (standardfiltret till vänster)

Bild
Connectors: Cardas CCGR-S and Cardas MAGGIE Pins

Wire: 14 awg NEOTECH OCC Copper for the bass; and DH LABS 18 awg pure silver (doubled up run) for the tweeters.

Inductors: 14 awg Alpha-Core copper foil

Caps: SOLEN 400V PB series for the bass; Mundorf M-Cap and Silver & Oil for tweeter.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:47

Är ingående kablar tweakat med extra hög resistans i det exemplet?

För att få lite högre q på systemet och lite discobas? :D
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 14:58

Mundorf silverolja har fått goda omdömmen, jag var nästan på väg att välja dom, tyvärr har jag fått en del indikationer som pekar på att de är lite väl ljusa i toppen. Jag ville har klarhet och musikalitet, så jag var lite rädd för mundorfarna. Kan lätt säga att jag gjorde rätt val för mig. Spolarna är på 14 AWG, mina är på 12 annars fick jag inte till rätt resistans, det blev mycket dyrare men jag tror att bör lägga sig så nära orginalvärdena som det går.
Själv blev jag inspirerad av skiing ninja som också säljer färdiga filter, bla till 1.6 qr. Men de körde med sonic cap som ifs är väldigt snabba och dynamiska men som enl utsago saknar lite värme och fyllighet.
Ang de där filtren till 3.6 så är det bara den första delen av filtret, det är ju det interna filtret till mid och diskant också, ingår det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:06

adagio skrev:Mundorf silverolja har fått goda omdömmen, jag var nästan på väg att välja dom, tyvärr har jag fått en del indikationer som pekar på att de är lite väl ljusa i toppen.

Jo, silver är ju nästan vitt, så det är självklart att silverolja placeboverkar åt det ljusare hållet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:16

Nu råkar det ju vara så att de inte är riktiga silverfoliekondensatorer utan plast med silverhaltig sprayfärg...; ) vilket ger lite typisk plastljud tyvärr, väldigt snäva toleranser i tillverkningen dock.
Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-12 15:21

adagio skrev:Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Det är möjligt att du sänkt distorsionen och på så vis blir basen mindre markant. Du har inte gjort några mätningar före/efter? Det hade i varje fall gett besked om frekvensgångsändringar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:33

adagio skrev:Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

8O
Jag tråkade inte, bara lyfte redan konstaterade fakta, så var här något tråk i så var det du själv.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:35

Nej men om jag kör frekvenssvep så tycker jag att återgivningen är markant jämnare men basen rullar av subjektivt tidigare, men som sagt det gör inget att jag möter ut med subben tidigare, tvärtom.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:42

Nattlorden skrev:
adagio skrev:Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

8O
Jag tråkade inte, bara lyfte redan konstaterade fakta, så var här något tråk i så var det du själv.

Ok, uppfattat. Såklart att att det är så enkelt att färgen avgör hur det låter, skulle kanske satsat på de svarta för få mer svärta i ljudet, smtidigt är det fint med silvervita högtalare, dom kanske får ljudet att skimra lite....
Vi droppar den diskussionen tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:56

Droppat (du har PM om det istället eftersom du inte förstått vad jag menade)

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 22:19

Japp jag missförstod, sorry. Men i min värld tycker jag att man måste lita på alla som provat till viss del och försöka läsa mellan raderna. Om en person beskriver ljudet som ljus i toppen så beskriver nästa det som att det finns massor med info i toppen, nästa säger att det finns ett otroligt djup i soundstage, nästa att detaljerna kastas i ansiktet osv o sammanlagt kan man faktiskt komma fram till om det passar en eller inte.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-24 10:07

Hej igen, kan säga att ljudet nu ligger i en helt annan nivå. Jag är mycket nöjd. Det finns dock lite att testa, bla höja resistansen ibasfiltret med 0,25 ohm om jag förstår det riktigt så ska det ändra avrullningen och "dra ut"på baselementets arbetsområde en smula. Orginalspolen ligger ju på 4ohm men denna endast på 3,75 ohm. Värt att prova.

Lådorna är nästan klara, samt "plinten"

Bild
Oljning samt slipning i all evighet amen.

Bild
Dämpmatiral, så filterplattan inte har kontakt med ytterhöljet.

Bild
Köksgolv, frigolit samt spänd sammet utgör filterplattan.

Bild
Så där, klart för provkörning.

Bild
Dämpkuddar ala´SD under filtret, fattas bara ett akryl-lock.

Bild
Ganska fin finnish blir det efter några oljningar och slipningar, det återstår dock många, många.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-24 10:59

adagio skrev:Det finns dock lite att testa, bla höja resistansen ibasfiltret med 0,25 ohm om jag förstår det riktigt så ska det ändra avrullningen och "dra ut"på baselementets arbetsområde en smula. Orginalspolen ligger ju på 4ohm men denna endast på 3,75 ohm. Värt att prova.

Är verkligen originalspolens resistans 4 ohm och den nya 3.75? Det låter som minst 10 ggr för mycket/högt.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-24 11:58

:oops: sant 0,4 samt 0,375 är det ju....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-24 12:03

Sånt händer.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-28 18:58

long time no seen.
Tänkte bara visa mina klara filter, bättre obsent än aldrig.

Bild
Lådan.

Bild
En liten översikt.

Bild
Färdigt filter med så få lödpunkter som möjligt, högtalarkabeln går hela vägen utan kontakter. Crimpat med förgyld koppar samt lött med silverlod.
Nästan obrutet från förstärkare till element.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-10-28 20:59

Snyggt och prydligt adagio! :)

Mina externa DIY-filter har genomgått förändringar i flera år nu och det lär dröja ett tag till innan de får flytta in i snygga hus..

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-29 11:27

Jag trodde inte att det skulle göra någon direkt skillnad med att byta shuntkondensatorerna men, men ack så fel man kan ha.
Allt som allt en lyckad mod.
Alla som varit här och lyssnat har häpnat över hur bra det blev. En importör av andra märken kunde bara inte förstå detta närmhan var här. Ormoljekomponenter som lyckades transformera en 26tusen kronors högtalare till 70-100.000 kronors nivå.
Det alla inkl jag frapperas av är bakgrundstystnaden, det vi subjektivister brukar referera till som svärta. Det vore fel att säga att ljudet är varmt snarare äkta, true to music. Det finns en känsla av närhet och fysisk 3D.
Klanger som förför utan att förvränga.
Dynamiken är bra mycket bättre och instrument som elbas och ståbas samt cello presenteras nu med en extremt bra nyansering till skilnad mot den lite volymiösa samenes-basen som var innan. Ok inte dålig bas men nu hör man nyanser och enskilda element i en bastun som tidigare bara anades.
En kompis som tidigare hade Krell FPB 450 MCX monoblock och Stradivarius var riktigt imponerad och tyckte det var för bra för att vara sant, att man kunde uppnå detta till en bråkdel av vad det borde kosta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-29 19:25

Magnepan's filter har detta schema.
Bild

Har du bara bytt till andra komponenter med samma nominella värden?

Vad är det för underkomponenter du använder i det nya filtret?

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-29 21:19

Jo följande Ormoljekomponenter.; )
Jensen PIO kondensatorer för hela slanten. Dock har jag ändrat "stegen" i diskantdelen av filtret en smula. En stor alufolie på 20uF, en 2uF med kopparfolie samt en 0,1uF med kopparfolie.
I basen sitter en kopparfoliespole med mineralvaximpregnerat papper som dielektrikum. Denna spole ligger på 3,5mH 0,38 ohm.
Shuntkondensatorerna är Jensens alufolie PIO men dubbla 12uF matchade till 24uF exakt. Alla dessa PIO har ganska generösa toleranser +-10% så en matchning är av yttersta vikt, annars kan det bli rätt fel. Orginalfiltret ligger på +-5% och det är inte matchat exakt. Högtalarkabeln är AQ type 4 x 2 crimpad och lödd med furutechlod och furutechcrimphylsor i förgyld koppar.
Jag har ansträngt mig att få så få lödpunkter som möjligt i diskantdelen är det endast tre st från förstärkaren tom elementet i högtalaren, för basen finns det bara tre också i signalvägen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-31 08:48

Det där låter dyrt.... Mina MG 3.6 har ju ett fjärde ordningens lågpassfilter med stora kondensatorer och en omgång filmkondensatorer i serie med mellanregistret (200µF). Till MG 3.6 blir det billigare att göra delningen mellan bas och mellanregister aktiv och köra med dubbla slutsteg. Dessutom vinner man lite verkningsgrad i basen. I högpassdelen blir det färre delar än med den passiva delningen (man ändrar seriekondensatorerna på ingångarna av slutstegen till de högre frekvenserna).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-31 10:48

adagio skrev:Bild
Lådan.

Snyggt! :)

Om nu filterkomponenterna är tänkta att ligga helt still så kanske man inte vill ha en resonans i den slutna tomma filterlådan. Det läcker väl visserligen lite i hålen för kablarna, men det kan nog bli ett rätt högt Q-värde ändå på resonanstoppen i lådan.

Några mellanlägg (brickor?) mellan plexi och trä fixar det hela, då borde lådan att läcka så mycket att förlusterna blir tillräckligt stora. Nån mm borde räcka. Eller bättre, 3-4 mm plus en tesa tätningslist som släpper genom luft.

Alternativt kan du fylla hela lådan med dämpmaterial (gullfiber), då slipper du se alla delningsfilterkomponenter också .... 8O 8) :D

Eller så blir det tvärtom, en springa gör att resonansen blir värre i lådan. 8O Bäst att stoppa in en mik-kapsel i lådan och mäta. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-31 20:14

Ja till 3.6 blir det en dyr affär. Jag har dock sett exempel på passiva "reviderade" filter. Skulle jag ha ett par 3.6or skulle jag nog börja med den passiva högpassdelen. Aktiva delningar kräver ju 3 st slutsteg och det blir ju inte jättebilligt det heller.
Kul är det att fixa o dona lite iaf.
Ang resonanser i lådan så visst, men det låter lite extremt att orka ge sig in i det. Mina lådor är byggda av 2cm tjockt ädelträ samt lika tjockt lock i akryl. Lådans gavlar vilar på SD-fötter medans själva botten är infäld och tillverkad i 5cm tjock ask/ek limfog. Inne i lådan ligger numera ett lager styva golvplattor samt blå cellplast från Dow, detta är klätt med sammet för syns skull. Så själva filtret har ingen kontakt med själva väggarna eller taket. Längre än så orkar jag nog inte bry mig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-31 20:21

adagio skrev:Ja till 3.6 blir det en dyr affär.

De x-overs som Parts Connexion säljer till 3.6 kostade runt 15.000 för ett par år sedan när jag frågade. Tyckte det var lite dyrt och bytte upp mig till ett par 3.7 istället.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-31 20:46

Det är ju jättebra om du blivit nöjd med resultatet och dessutom tycker att det var värt insatserna.
:)

Men, vad var bakgrunden till att du vidtog dessa åtgärder?

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-31 23:24

Redan innan jag lyssnat till orginalhögtalaren , inför ett ev byte, hade jag läst i stort sett allt som fans att tillgå på nätet om denna högtalare.
Däribland en del om lyckade filteruppgraderingar.
Eftersom jag erfarit en del lyckade dito med tidigare högtalare föreföll dessa som en lämplig kandidat, dvs inte för dyra och en rimlig mängd komponenter samt att det rörde sig om 1a samt 2a ordningens filter.
Hursomhelst visste jag inte riktigt vad som väntade när jag lyssnade på dom första gången, man kan lugnt säga att jag blev "blown away" dvs helt såld.
Jag lämnade Stockholm med ett par SF guarneri memento mindre och ett par MG 1,6qr samt MC1 med mig hem. Min sambo tyckte även hon att dessa lät mycket bra, enl henne bättre än SF men jag skulle nog säga annorlunda.
Väl hemma var jag helnöjd och skulle nog kunnat nöja mig med det om det inte vore för ren nyfikenhet och den fasta övertygelsen att det alltid kan bli bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-01 09:29

adagio skrev:Ja till 3.6 blir det en dyr affär. Jag har dock sett exempel på passiva "reviderade" filter. Skulle jag ha ett par 3.6or skulle jag nog börja med den passiva högpassdelen. Aktiva delningar kräver ju 3 st slutsteg och det blir ju inte jättebilligt det heller.

Fast jag tänkte mig att ersätta det externa filtret mellan bas och resten, alltså B-4418 i schemat, http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... 6xover.jpg Inuti ser de lådorna i speciellt imponerande ut med sina spolar med järnkärnor, http://www.twin-x.com/groupdiy/albums/u ... al_4~5.jpg Det interna filtret mellan mellanreigster och diskant är ingen idé att ersätta med en aktiv lösning. Blir i slutändan fyra effektförstärkande kanaler. Finns också intresse för att modifiera slutegen till en högre utimpedans enligt den diskussion som varit på detta forum.

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 12:57

Hm intressant.. Kul att labba lite. Det är ju iaf reversibelt om det inte skulle bli som man tänkt. Är hög impedans något att eftersträva i samband med maggies?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-01 14:21

Det vet vi inte än... Det är ju IÖ som tror att det kan vara fallet. Flint's experiment med konventionella högtalare utföll tydligen till stor belåtenhet. Själv behöver jag lite tekniskt support för att genomföra ombyggnaden. Inte för att den är komplicerad utan för att ha koll på att förstärkarna inte självsvänger till döds. Magnepan kan medvetet ha infört en viss serieresistans i sina spolar för att ge en viss "voicing". I 3.6 är ju serieresistansen rätt betydande i bas filtret, runt 0.8 Ohm om man läser Magnepan's egna uppgifter.

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 21:59

Om jag var du skulle jag göra som du säger men jag skulle iaf prova att byta ut de där kondensatorerna i serie med diskantelementet. Jag vet att det blir skilnad, om du inte tror det så...fine, det låter ju redan bra.
Jag vet att jag kommer få på skallen men jag sticker ändå ut hakan å säger att där ska du pröva med PIO gärna jensen. Prova att byta den lilla 0,1 mot en kopparfolivariant. Det är inte så dyrt, sen, om du gillar det du hör föreslår jag 10an i alufolie och 5an i kopparfolie. Vill du ha mer luft och en mer glimrande återgivning skulle jag titta på mundorfs silver in oil eller supreme för en mer robost alround klang. Jag gillar dock Jensen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-01 22:49

Skulle varit kul om du verkligen hade fixat att höra skillnad vid ett kontrollerat blindtest.

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 23:33

Ja det hade varit kul. ; )

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-02 00:27

He he, själver så har jag nog vridit på smulan ca 45 grader sen
någon tider tebaks . . . låter dä bra så skiter ja faktiskt blankt i,
om jag eller nån annan kan utpeka en skillnad i ett blindtest eller
inte, typ . . . lycklig den som lycklig är, över sin återgivning . . .
vilket naturligtvis även innefattar maj mä . . . typ . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-02 03:02

adagio skrev:Redan innan jag lyssnat till orginalhögtalaren , inför ett ev byte, hade jag läst i stort sett allt som fans att tillgå på nätet om denna högtalare.
Däribland en del om lyckade filteruppgraderingar.
Eftersom jag erfarit en del lyckade dito med tidigare högtalare föreföll dessa som en lämplig kandidat, dvs inte för dyra och en rimlig mängd komponenter samt att det rörde sig om 1a samt 2a ordningens filter.
Hursomhelst visste jag inte riktigt vad som väntade när jag lyssnade på dom första gången, man kan lugnt säga att jag blev "blown away" dvs helt såld.
Jag lämnade Stockholm med ett par SF guarneri memento mindre och ett par MG 1,6qr samt MC1 med mig hem. Min sambo tyckte även hon att dessa lät mycket bra, enl henne bättre än SF men jag skulle nog säga annorlunda.
Väl hemma var jag helnöjd och skulle nog kunnat nöja mig med det om det inte vore för ren nyfikenhet och den fasta övertygelsen att det alltid kan bli bättre.

Anser din sambo att det har blivit en klar förbättring med dina nya filter?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-02 09:29

Inte för att det spelar nån roll, hur många ggr har inte dyl uttalanden om fruar och sambos åsikter som sedan blivit smädade.
Ja hon tycker att det blivit mycket bättre, hon är mycket känslig mot ljud som stör, låter orent, högt och slamrigt. Hennes egna ord" otroligt att det hela tiden kan bli bättre, när det redan låter så bra sen gör du det här och det blir mycket behagligare" hon har inget hifiintresse, men har spelat violin sen barnsben ( dock inget de senaste 10 åren)

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-02 10:24

Alla som har vägarna förbi Norrköping är välkomna att själva komma och avnjuta det hela till en god kopp kaffe, det är bara att PMa.

Återgå till Generellt om hifi