Ännu ett test av en blind.......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Ännu ett test av en blind.......

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-12 17:04

Äh.... Blindtest menade jag ju.....

Igår så fick jag ett mindre vetenskapligt ryck.

Jag har ju en 40GB iPod (mp3-spelare) som jag är mycket nöjd med på de flesta vis.

Jag har nu 9986 låtar i den, allt laddat från original CD-skivor, de flesta mina egna.

Jag har uteslutande rippat låtarna i AAC 128 kb/s, dels för att det ger små filer och för att det anses vara ett mycket välljudande format.

Igår så kopplade jag denna iPod via en sketen hörlurssladd till mitt ganska påkostade försteg till min ganska påkostade (allt är relativt) hemmaanläggning, för att lyssna om jag skulle höra någon skillnad på ljudet.

Först så lyssnade jag bara på iPoden genom anläggningen, och förvånades att det lät sjukt bra ur denna pluttgrej genom anläggningen. Fick därför ett ryck som jag sa, och rotade fram några original CD-skivor med samma låtar som jag letade fram i iPoden.

Proggade CD-spelaren att repetera en viss låt, och samma sak med iPoden. Justerade så att ljudnivån blev så lika som möjligt mellan de olika källorna.

Sen satte jag mig i ett helt mörkt rum och lyssnade i finfotöljen med fjärren till försteget i näven. Nu är ju det så klurigt att jag bara genom att trycka på en knapp på fjärren kunde välja vilken av källorna som kopplades in, ett tryck till så kopplas det tillbaka igen. Alltså kan man blunda och toktrycka ett gäng gånger skitsnabbt efter varandra, så hinner inte fjärr och/eller reläerna i försteget med riktigt, och man vet alltså inte vilken källa den "landade" på. Sen klickade man bara en gång för att byta till den andra källan, vilken det nu än var. Just vid en normal växling mellan källorna så tar det max 1 s innan ljudet kommer igen från den andra källan.

Efter en dryg timmes intensivt och djupt men avslappnat lyssnande på olika musik på det viset, så var det bara att konstatera att skillnaderna i ljud, för mina öron var sanslöst små. Ja, ärligt talat så kunde jag inte säkert peka ut något som gjorde att jag med någon säkerhet lyckades träffa rätt i en serie av enkla tester för försöka avslöja vilken källa ljudet kom från.

Förvisso så tycke jag mig höra vissa skillnader, men jag kan inte annat än säga att det var fifty fifty om jag hade rätt eller fel i vilken källa som stod för ljudet.

Jag tror säkert det finns skillnader, men troligen är de så små att de inte låter sig höra så där busenkelt. Och jag tror jag skulle ha gjort bort mig grundligt i ett av andra arrangerat korrekt test.

För att även få reda på hur min hörsel är i dagsläget så ska jag ta ett hörseltest inom snar framtid, för att se om jag fortfarande har normal hörsel eller inte.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 17:13

vad var det för musik du testade med?

jag har testat en del öppet och mellan 192 kpbs wma och orginal CD hör jag ingen skillnad på normal volym när jag spelar vanliga rock/pop plattor. Däremot hörde jag skillnad när jag spelade Yello och Kraftwerk tour de france.
Dogmatisk Mac-Taliban

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-12 18:03

Testade med div. olika musikstilar och artister. Mestadels med sådana inspelningar där jag vet att CD'n låter extra bra, ja välproducerad musik alltså.

Lite Robben Ford.

Lite Vaya Con Dios.

Lite Dire Straits

Lite Yello

Lite Pink Floyd

Lite klassiskt och Beyond Bond från Telarc

MVH Tony

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-12 21:25

Tror inte du kan jämföra wma och AAC. Den sistnämnda är bra mycket bättre…

Sen tror jag inte att våra öron är så sofistikerade att dom KAN höra skillnad på AAC i 128 kbit/s och 16 bitar "CD-ljud".
Senast redigerad av beyond 2004-12-12 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-12 21:27

beyond skrev:Tror inte du kan jämföra wma och AAC.

Jämföra kan man ju alltid :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-12 21:30

Jämföra kan man ju alltid :wink:

Jo iofs, men i det här fallet är det som att jämföra äpplen och ...hmmm äppelpaj? :P

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 21:30

AAC är säkert bättre men jag tror inte att 128 AAC är bättre än 192 WMA.
Dogmatisk Mac-Taliban

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-12 21:33

Style skrev:AAC är säkert bättre men jag tror inte att 128 AAC är bättre än 192 WMA.

AAC är gjort för att låta bäst vid 128 kbit/s.....den låter alltså inte hörbart bättre vid 256 kbit/s.

Testa själv! :-)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 21:39

en kodning som innehåller 50% mer info (192 vs 128) är garanterat bättre
Dogmatisk Mac-Taliban

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-12 21:56

Style skrev:en kodning som innehåller 50% mer info (192 vs 128) är garanterat bättre

Möjligtvis om du är från planeten Kirbox och är av arten Hajfajsnoopys. Dom har jättekänsliga öron. (Dom är speciellt känsliga för ljud mellan 16 khz och 150 khz. (Dom kodar allt i AAC)

:)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 22:27

jag är verkligen inte från nån annan planet men det är definitivt en hörbar skillnad mellan 128 och 192.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 22:54

Kul! Alla borde göra något liknande. Det kan visserligen vara en traumatisk upplevelse, men likväl nyttig. Min erfarenhet är ungefär densamma, man kan vid en öppen lyssning höra massor med fel på en snålkodad signal, som man sen inte klarar av att skilja från orginalet när man lyssnar blint.

Mina teknologer bruka kunna skilja 128-160 kbit mp3 (Lame) från orginalet, men 192 brukar inte gå.

Härligt med folk som gör test själva i stället för att bara snacka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-12 22:54

Nej då, det finns förstås ingen hörbar skillnad mellan någonting,
förutom högtalare. Köp en DVD-spelare för 1000:- och lev lycklig...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-12 23:09

inte särsklit traumatisk tycker jag. Numera lyssnar jag 90% av tiden på 192 kbps wma (styrd av lintronic IR-buss och min egenhackade programvara). De resterande 10% är mest för att det är roligt att pyssla med omslag och förpackning samt när jag tänker spela riktigt högt. Allt på fruns B&O-anläggning i vardagsrummet. Min Linn-rigg står mestadels oanvänd, ska nog sälja den.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-12 23:19

Hotspur skrev:Nej då, det finns förstås ingen hörbar skillnad mellan någonting,
förutom högtalare. Köp en DVD-spelare för 1000:- och lev lycklig...

Det är ju det många gör, du slår in öppna dörrar här :-D

Återigen, jag tror att man behöver komplettera en sådan här AB-test med lite mer långlyssning för att kunna höra skillnader som på lång sikt ger en mer tillfredställande hörupplevelse. Det har ju du Hotspur (mfl) påpekat tidigare.

Gör jämförelsen med att köra in i ett för dig nytt villaområde (med likartade hus och snårig vägdragning), ett ställe där du kanske endast tidigare har följt med som passagerare. Självklart ser du bra, du har bra minne - ändå har du de första gångerna svårt för att hitta fram till rätt hus. Och andra eller tredje gången gör du fortfarande misstag och får leta. Inte heller ser du små förändringar som nya skyltar, borttagna buskar etc.

Men kör den här sträckan varje dag i några månader och du kan köra i sömnen, tillika kommer du märka varenda liten sten som det flyttats på.

Några är duktiga att se skillnader på andra resan, andra av oss kanske måste nöta ett par veckor innan vi är helt säkra.

En mycket tränad person kan mycket väl genom några snabba AB-lyssningar bedöma en apparat någorlunda, men det flesta av oss måste nog företa "resan" under längre tid. Och långlyssning är ju ett mycket mer verklighetsnära sätt att testa än AB-test.

Min erfarenhet av snabb switch mellan två objekt är att fokus lätt hamnar på frekvensgång. Det är helt OK för vissa tester, men naturligtvis inte för att ge en helhetsbild.

/ B

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-12 23:54

Kul att mitt enkla lilla test uppskattas lite.

Jag är rätt säker på att det finns skillnader i ljudet, givetvis finns det skillnader.

Om man sen hör dem lättare i tester liknande det jag gjorde, men ännu mer seriöst upplagt och kontrollerat, eller om man måste lyssna länge, det är jag osäker på.

Jag är en ganska van lyssnare inbillar jag mig, kanske för att jag pysslar en del med akustisk musik med stränginstrument. Jag har inga större problem att köra skillnader på olika strängtyper mm. på gitarrer, liksom klangskillnader i dessa.

Men hur som helst så är jag klart medveten om att man lätt lurar sig vid öppen lyssning och av rykten och prisbilder på produkter. Det var ju en av anledningarna till att jag mörklade rummet när jag lyssnade, liksom att det på nåt sätt ger ett lyft åt lyssnandet i sig. Man har ju inga synintryck som stör eller påverkar, utan kan drömma sig helt bort i musiken.

Testa gärna ett kolmörkt rum och Kitaro, Tangerine Dream eller Oldfield och liknande. Ljuvligt........

Ang. mitt test så kan jag säga så här, att jag är mäkta imponerad av att ha snudd på 10 000 låtar i en pryl i klass med en kortlek, och som spelar så bra genom en anläggning, att ljudskillnaden är svår att detektera under normal lyssning. Ja även det finns en ljudskillnad som går att höra, så är den sannlikt så liten att man inte skulle höra den om man inte hade anledning att tro att det var nåt fuffens med ljudet.

Jag är övertygad att om det kom i folk i ett rum där det stod en kapabel påkostad utrustning från mycket välrenommerad tillverkare och tillsynes spelade musik ur högtalarna, så tror jag få eller ingen skulle resa sig och säga "det kan nu inte vara den där CD-spelaren som spelar nu va...?" utan glatt anta att ljudet kom från den fina CD-spelaren. Att den sen bara stod där och lyste för sig själv, och att det var en undangömd iPod som stod för musiken, det tror jag de flesta skulle ha missat. Om man inte fått minsta vink om att det var nåt lurt från början.

Så pass bra låter det faktiskt. Och det är fan sjukt med tanke på litenheten och möjligheterna, för at inte tänka på hur man härjat med musikinformationen innan det kommer ur högtalarna.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-13 00:05

Dr_Tinnitus skrev:Jag är en ganska van lyssnare inbillar jag mig, kanske för att jag pysslar en del med akustisk musik med stränginstrument. Jag har inga större problem att köra skillnader på olika strängtyper mm. på gitarrer, liksom klangskillnader i dessa.

Ja, det där är intressant. Utan att veta, undrar jag hur stor del av upplevelsen som är taktil, alltså hur instrumentet känns att spela på. Missförstå mig rätt, spelbarheten är förstås jätteviktig, men jag undrar ibland om en som står bredvid har lika lätt att höra klangskillnaden. Är det lättare att "höra" skillnaden om du spelar själv på instrumentet?

Dr_Tinnitus skrev:Jag är övertygad att om det kom i folk i ett rum där det stod en kapabel påkostad utrustning från mycket välrenommerad tillverkare och tillsynes spelade musik ur högtalarna, så tror jag få eller ingen skulle resa sig och säga "det kan nu inte vara den där CD-spelaren som spelar nu va...?" utan glatt anta att ljudet kom från den fina CD-spelaren. Att den sen bara stod där och lyste för sig själv, och att det var en undangömd iPod som stod för musiken, det tror jag de flesta skulle ha missat. Om man inte fått minsta vink om att det var nåt lurt från början.

:lol: Det där testet har lilla minisadisten i mig också velat göra. :lol: Jag tror som du, att de flesta inte skulle märka det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-13 00:24

Wilson demade med en iPod under CES och den anläggningen lät tydligen bra 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-13 00:37

Svante.

Givetvis är det mycket lättare att höra skillnad på olika strängtyper/fabrikat när man själv spelar på instrumentet. Ja man känner ju skillnad på hela dess väsen kan man säga, och det man känner påverkar ju det man hör intimt.

Det är inte lika lätt att höra skillnader som lyssnare, men man kan ofta höra skillnader i klang och väsen på ett instrument beroende på just vilka strängar som sitter på. Det finns strängar som är väldigt lika i ton mm. Men även de som låter klart olika även om de är lika i uppbyggnad. Men det är givetvis en stor fördel om man har lite instrumetvana själv har lite känsla för hur olika gitarrer t ex. brukar låta.

För många så är ju en gitarr bara en gitarr, och de kan kanske bara höra skillnad på elgura a la Metallica, och akustisk.

De brukar inte höra skilnad ens på 12-strängad, nylon eller stål-strängad, eller en Dobro "plåtgitarr". Allt är bara "gitarr" för dem :-)

Jag tror som sagt att en erfarenhet från musiserande (stavas det så..?) och instrument, kan vara en stor fördel då man lyssnar och bedömmer ljudet från en anläggning. Kanske man har mer kunskap känsla och förståelse för olika instruments klangegenskaper mm?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 01:11

Hej!

Men... men, A* ville ju ha 32bit uti 384kHz men ni börjar istället tala 13bit uti 36kHz - A*ja Baja!
Det är rätt kul, finns ett musikprogram som har "knapp" (längs upp i högra hörnet ) som slår av/på
32bit-mode! Man hör skillnad mellan lägena men, he he garanterA* gör det ej är beroende av den
ev ljudliga skillnaden mellan 32bit resp 24/20/16bit , utan detta måste bero på något heelt annat!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 01:22

Hej Dr_T!

A*lltså det finns heelt galet skickliga lyssnare ibland musiker i synnerhet när det gälla dem
mera bisarra expertkunskaperna! Finns gitarrsnubbar som kan höra vilken delay-pedal (av
240st möjliga) som använts där eller vilken årgång det var på tysktillverkade specialgitarren
där och vissa prickar (nästan) alltid rätt dessutom! Finns ljudtekniker som kan höra vilken
studiomonitor (av dem typ 40st vanligaste) en annan ljudtekniker mixat mixen på (magi 8O?)
Släng in dessa samt ngn pianist/stråksnubbe i en blindtest och kan inte dem höra skillnad...
... då är det tamejfanemig heller ingen skillnad!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-13 01:55

Ipoden kan spela upp okomprimerad musik också.
Sen beror det nog en del på D/A omvandlarna också.
Så att spela musik trådlöst ifrån sin laptop till en
http://www.apple.com/airportexpress/
så kan man låta sin normala DAC göra jobbet. Blir nog ganska marigt att ha 100% rätt i en blindtest.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-13 02:25

Svante skrev:Kul! Alla borde göra något liknande. Det kan visserligen vara en traumatisk upplevelse, men likväl nyttig. Min erfarenhet är ungefär densamma, man kan vid en öppen lyssning höra massor med fel på en snålkodad signal, som man sen inte klarar av att skilja från orginalet när man lyssnar blint.

Mina teknologer bruka kunna skilja 128-160 kbit mp3 (Lame) från orginalet, men 192 brukar inte gå.

Härligt med folk som gör test själva i stället för att bara snacka.

VA!?? Driver du med mig eller? Jag har gjort blindtest, mellan MP3 (gjorda med lame 3.93) i 128, 192 och 256 och både 128 och 192 var ganska lätt att höra skillnad mellan original CD'n och MP3:an.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bchi

Inläggav bchi » 2004-12-13 03:15

En liten fråga bara... mest för att jag undrar.. Körde du med line-out:en från ipoden som finns på bl.a dockstationen eller direkt från hörlursuttaget?

/Martin

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-13 11:47

Line out från dockninsstationen.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-13 18:29

Jag förstår mycket väl varför många tycker att det är svårt att skilja perceptuellt kodade (mp3, wma, aac o.s.v.) låtar från originalen. Algoritmerna är mycket noggrant utvecklade och utprovade för att minst 95 % av lyssnarna inte skall kunna höra skillnad i minst 95 % av fallen.

För min egen del tycker jag inte att det speciellt svårt att höra skillnad (blint) när bithastigheten är så låg som 128 kb/s, men då vet jag också vad jag ska lyssna efter*. Är man lite elak med programmaterial så kan man knäcka samtliga codecar även vid 384-512 kb/s. Detta bör dock inte alls ses som någon kritik mot kodningsförfarandet eftersom codecarna gör exakt vad de tagits fram för att göra, d.v.s. vara subjektivt transparenta i stort sett hela tiden för de allra flesta lyssnarna.

*Utebliven extrem högfrekvensinformation, uteblivna detaljer vid komplexa signaler, aningen mindre luftig ljudbild mm. På det hela taget ett fortfarande helt godkänt, men aningen "fattigare" eller tråkigare ljud.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-13 18:56

Isodor.

Jag är övertygad om att det går att höra skillnad mellan ett bra CD-original och en AAC 128 kbit/s, men att påstå att det inte är svårt anser jag är att vara väl självsäker.

Jag har som sagt lyssnat och jämfört, och inte bara denna gång jag testade. Det låter även en smula lättvindigt att uttrycka det som att man måste veta vad man ska lyssna efter, och att det då inte är några problem att höra skillnader.

För det första så är AAC 128 klar bättre än mp3 128, och motsvarar minst mp3 192 om jag minns rätt!?

Men, det finns givetvis musik som är lättare än annan att höra skillnader på. Tung skramlig hög musik tycks lättare låta "hårdare" än originalet. Men det som man kanske skulle tro var den allra lättaste musiken att avslöja, typ spröda pianotoner, harpa eller sån skir musik och liknande, det är väldigt svårt att pricka in den komprimerade skalade kopian i ett ordentligt blindtest, det lovar jag.

Jag har idag gjort om testet fast denna gång med mina Etymotec-lurar kopplade till stereon, och skiftat mellan original CD och kopian i AAC 128 från iPoden. Och det är bara igen att erkänna att även om jag tyckte mig höra skillnader så missade jag sanningen så mycket att jag hade lika stor chans att få rätt om jag gissade hej vilt. Sannolikt skulle jag inte klara mig så bra i ett riktigt blintest.

Som någon sa, så skulle det vara väldigt intressant att se hur många som skulle kunna bli lurade på vilken källa musiken kom ifrån om de lyssnade på en fin anläggning, eller hur bra de skulle prestera i ett riktigt blindtest i praktiken, jämfört med vad de påstår att de klarar.

Givetvis bör man ju då lyssna på sådan musik som låter bra ur båda källorna.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-13 19:22

Doktorn,

Naturligtvis kan man välja programmaterial så att det blir hart när omöjligt för vilket guldöra som helst att höra skillnad. Gles musik är rena barnleken för codecarna, komplex och högfrekvensrik är ledorden för den som vill hitta skillnader.

Mina iakttagelser om att det är ganska enkelt vid 128 kb/s gäller bara med någorlunda avslöjande programmaterial. I normalfallet skulle jag säga att det kanske inte är enkelt direkt, men ändå ganska rättframt. Jag har t.ex. vid ett test använt mig av en inspelning från Telarc (Spies, Music of Espionage) där jag klarade 12/12 vid Lame-kodad mp3 i 384 kb/s endast utrustad med en ganska oljudande :wink: laptop och billiga lurar. 8O
Ett enda förändrat litet ljud i en komplex mix avslöjade komprimeringen varje gång. I övrigt var det svårt, det måste erkännas, men så var ju inte anläggningen direkt optimal heller.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 19:26

Isidor: Har du testat AAC i 128kbit/s också?

Den ska ju vara svårare att höra skillnad på.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-13 19:43

Martin,

Jag har inte testat just aac, men både aac och wma har effektivare algoritmer än mp3. Detta betyder dock inte att aac eller wma vid 128 kb/s slår mp3 vid 384 kb/s eller ens 256 kb/s (med bra mp3-kodare).

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-13 22:56

Isidor skrev:Martin,

Detta betyder dock inte att aac eller wma vid 128 kb/s slår mp3 vid 384 kb/s eller ens 256 kb/s (med bra mp3-kodare).

Eller så gör det det… :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-14 03:06

Finner det lite lustigt att folk som klagar på "guldöron" mm tycker att det är svårt att höra skillnad på original CD och en komprimerad version som MP3 t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 08:28

Subjektivisten - hihi! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-14 08:50

subjektivisten skrev:Finner det lite lustigt att folk som klagar på "guldöron" mm tycker att det är svårt att höra skillnad på original CD och en komprimerad version som MP3 t ex.

Jag finner det lustigt att guldöron som lyssnar med öronen och har så lätt att höra skillnad på allt möjligt är så rädda för blindtest. :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-14 10:42

Jonasp - hihi! 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-14 10:52

Eftersom jag själv Använder Apple OSX/iTunes så måste jag bara hålla med Dr. T.

Jag hade också ett exempel på en puls i AAC i samband med att Morello presenterade en sådan i MP3. Ni som lyssnade och hörde skillnad får gärna räcka upp en hand. 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 13:48

subjektivisten skrev:Finner det lite lustigt att folk som klagar på "guldöron" mm tycker att det är svårt att höra skillnad på original CD och en komprimerad version som MP3 t ex.

Det var väldigt blygsamt det där du....

Men, du är välkommen att presentera ett korrekt och trovärdigt blindtest där du bevisar de förmågor du antagligen i andemeningen menar att du besitter? I alla fall så har du ju mer i klartext tidigare nämt att det hörs skilnad på det mesta utan större besvär.

Skillnader finns givetvis allt som oftast, men frågan är om de alltid är så stora att de lätt höras av fullgod mänsklig hörsel!?

Det finns ju sk. "guldöron" som bergsäkert menar att de hör skillnad på om det ligger en bok på förstärkaren eller inte.

Sånt anser jag är rent trams tills de klarar av att bevisa det på ett trovärdigt sätt.

Men hur ska vi någonsin kunna få bevis för alla dessa "skrytpåståenden" om dessa guldörons fantastiska hörselsinnen och förmågor, när de får hispan och blir mörkrädda bara nån nämner korrekta tester och rediga kontrollerade blindtester?

Att göra sig märkvärdig och påstå saker är väldigt lätt, men bevisa att det är sant, det var inte lika lätt nej.......

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 13:52

Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-14 13:59

Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru

Hur visste han att det var hans fru? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 14:01

Beyond - :lol:

Tror du orkar att läsa hela meningen om du tar en kopp kaffe först. :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 14:02

Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.

Så du menar att en felfri bränd kopia av en CD, utan komprimering eller nåt!? Lätt avslöjas i ett vettigt blindtest av ett fruntimmer som inte ens är särskilt intresserad i hifi mm?

Menar du det så får du ursäkta, men då tror jag du tar i i klass med storfiskarvalsen.......

Det vill jag gärna se innan jag tror det, och jag tror att ytterst få människot på jorden, om ens någon bergsäkert klarar att pricka rätt i ett test av bränd kopia ocg CD-original så många gånger att det inte råkar vara slumpen.

Talar vi komprimerad kopia av CD-original så är inte heller det lätt, men klart möjligt, och då särskilt på musik som är "svår" för komprimeringsproggen.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 14:06

Med en enkel dirac-puls ( :lol: ) avslöjas MP3 lätt som en plätt - helt oaktat bithastighet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 14:07

Dr. Tinnitus - felfritt bränd? Ingen aning. Normalbränd, så som folk gör. Inga uppenbara fel, med knäpp eller signalbortfall eller sådant dumt. Ingen komprimering, ren kopia.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 14:19

Nattlorden

Dr. Tinnitus - felfritt bränd? Ingen aning. Normalbränd, så som folk gör. Inga uppenbara fel, med knäpp eller signalbortfall eller sådant dumt. Ingen komprimering, ren kopia.

Tror jag alltså inte ett smack på, och fortsätter att nynna på storfiskarvalsen....

Morello.

Med en enkel dirac-puls ( ) avslöjas MP3 lätt som en plätt - helt oaktat bithastighet.

Utan att ens veta vad en Dirac-puls är, men antar att det är en "signalskur" kanske? Så kan jag utan tvekan gå med på att man lätt kan se skillnad på hur den ser ut via mp3 och CD-original. Har ju sett klara skillnader i mätgrafer i tidningar sen mp3 födes.

Men att bergsäket alltid pricka ut en mp3 kopia mod CD-original via lyssning på vanlig musik är nåt helt annat, och mången som påstått sig kunna höra skillnad busenkelt har vid tester blivit snopna då de missat betänkligt mer än en gång.... Men, jag menar att det är klart möjligt, men många gånger väldigt svårt.

Snackar vi sen ren CD-kopia mot CD-original så skulle jag helt enkelt vilja påstå att de som påstår sig lätt kunna skilja originalet från kopian och aldrig skulle ta fel, helt enkelt skryter för att göra sig märkvärdiga...

Upp till bevis säger jag bara.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-14 14:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-14 14:25

Det är inga problem att göra en sunkig CD-kopia som man med lätthet kan pricka in i blint test. Gjorde en kopia av en låt till en samlingsskiva och bitfelen var av sådan dignitet att bruset i vissa partier dominerar. 8O Kanske var det något liknande som någons fru hörde? 8)

En korrekt kopia bör man inte kunna skilja från orginalet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 14:33

Morello skrev:Det är inga problem att göra en sunkig CD-kopia som man med lätthet kan pricka in i blint test. Gjorde en kopia av en låt till en samlingsskiva och bitfelen var av sådan dignitet att bruset i vissa partier dominerar. 8O Kanske var det något liknande som någons fru hörde? 8)

En korrekt kopia bör man inte kunna skilja från orginalet.

Just det, man gör väl inte någon bragd vare sig vid kopieringen eller vid efterföljande lyssning/jämförelse, om man fått till en sunkig kopia. Jag brukar kasta dessa i soporna fortast möjligt.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 14:38

Dr_Tinnitus skrev:Tror jag alltså inte ett smack på, och fortsätter att nynna på storfiskarvalsen....

Din förlust ifall du lyssnar på sådana skivor i så fall. Men ha du kul att förlöjliga en mycket seriös kollega som till skillnad från så många andra tagit sig tid att göra ett blindtest istället för att bara snacka.

Men det var inte ens det som var poängen i vad jag sade, utan den att höra skillnad på MP-3 och CD är väldigt mycket enklare.

( Den enda jämförelse jag gjort var en gång i tiden minidisc mot CD, fast det var för lätt... gav upp efter 20 rätt av 20 försök. )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-14 14:56

Tidigare test (filerna tyvärr borta nu men tråden är kvar).

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =mp3+dirac

T

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 14:59

Nattlorden skrev:Dr. Tinnitus - kollega till mig har blindprovat sin icke-audiofila fru på skillnaden mellan bränd CD och originalet... och det var signifikant. Skillnaden mellan MP-3 och CD är säkerligen en eller att par magnituder större.

Din förlust ifall du lyssnar på sådana skivor i så fall. Men ha du kul att förlöjliga en mycket seriös kollega som till skillnad från så många andra tagit sig tid att göra ett blindtest istället för att bara snacka.

Men det var inte ens det som var poängen i vad jag sade, utan den att höra skillnad på MP-3 och CD är väldigt mycket enklare.

Det var ett märkligt sätt att beskriva en poäng, om du kikar på vad du faktiskt skrev i saxningen överst. Där kan man inte annat än få intrycket att det var lätt för din kollegas fru att pricka klockrent rätt i ett test mellan CD-kopia och CD-original.

Sen nämner du att du tror en skillnad mellan mp3 och CD är magnituder större. Man får alltså intrycket att du inte vet utan gissar...? Hur kan du då mena att poängen är att det är mycket lättare när du inte verkar veta?

Sen verkar du inte ha läst mitt inledande inlägg heller?

Jag har ca 800 egna CD-original som jag med glädje lyssnar på hemma i fin fotöljen. Men jag har dessa intankade i AAC 128 på min iPod för att slippa släpa med mig en jätte låda med 800 CD när jag är ute och reser på jobb.

Jag har idag mindre än 10 CD-kopior som jag uteslutande bara gjort för att testa hur det funkar ock blir, samt för ett par bilCD med blandad resemusik så man slipper att rota med att byta skivor, ur trafiksäkerhetssynpunkt och bekvämlighet alltså.

Om du tycker jag gör mig löjlig över någon så är det gott om andra i ljudfisförnäma kretsar som gärna förlöjligar de som kanske ser på ljudteknik och musiklyssnande mer sunt och logisk än att bara göra sig märkvärdiga med vad de klarar att höra skillnad på och hur dyra grejor man måste ha för att vara "inne".

Din kollega, hur himla bra utfört var hans blindtest, hur utfördes det? Kriterier? Vittnen? Kontrollanter??

Noterade du att även jag har utfört ett blindtest, om än i ensam regi och enkelt. Men ändå rätt talande för min sak. Jag är i alla fall helt ärlig med vad jag upplevde.

Du nämner att du en gång i tiden träffade klockrent rätt mellan minidisc och CD, och att det var den enda gången du jämfört?!

Hur i hela friden kan du då sitta här och vara så himla självsäker på att du och andra lätt hör skillnader??

Jag säger det än en gång, upp till bevis i stället för att (som du själv sa) bara snacka.....

Dr Tinnitus, något halvvrång.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 15:07

Dr_Tinnitus skrev:Dr Tinnitus, något halvvrång.....

Dr Tinnnitus, något helvrång snarare.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 15:14

Nix, endast halvvrång och i korta sekvenser när så påkallas.

Hör du skillnad på CD och CD-kopia busenkelt så kan jag lova att du utan minsta besvär kommer att märka klar skillnad på varje nivå på mitt humör.

Men nu misade du ju uppenbarligen även det fast jag skrev det i klartext, så man undrar ju hur det egentligen är med dina finstämda sinnen och förmågor....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-14 15:15

Beror ju lite på hur mycket "datorvana" man också. En del verkar tro att man får en exakt kopia av att rippa till wma i mediaspelaren för att sedan bränna till CD.

För att lita på att CDn är korrekt kopierad anser jag att man behöver använda EAC med lämpliga inställningar eller möjligtvis Plextors verktyg.

Sen kan det ju vara så att originalet var repigt men kopian blev perfekt pga EAC som läser om och om igen tills man fått en bra kopia.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-14 15:19

Hur är det med logiken egentligen.

Om man har gjort en korrekt kopia på CD-skivorna, hur ska man då kunna höra skillnad?

Eller omvänt, om man hör skillnad, hur kan du kopian vara korrekt?

Jag ifrågasätter inte att någon lyckats pricka in en CD-kopia i blindtest, eftersom det lätt händer att det blir hur många fel som helst på sådana, iallafall om man gjort de på en dator. (Notera ex hur olika resultat man kan få med diverse olika inkompetenta ripper-program)

Alltså - hörde frun skillnad i blindtest är kopian inte identisk med originalet. Att påstå något annat är en logisk kullerbytta av gigantiska proportioner*

tycker,
Jonas

* Såvida man inte har en ofantlig tur/otur. Hur sannolikt detta är beror ju på testseriens utformning, bla bla bla...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 15:22

jonasp skrev:Om man har gjort en korrekt kopia på CD-skivorna, hur ska man då kunna höra skillnad?

Eller omvänt, om man hör skillnad, hur kan du kopian vara korrekt?

Semantik. En bränd skriva sätter inte groparna på rätt plats med samma exakthet som en pressad. Varför skulle vi annars ha guldpressningar som är ännu mera exakta?

Alltså - hörde frun skillnad i blindtest är kopian inte identisk med originalet. Att påstå något annat är en logisk kullerbytta av gigantiska proportioner*

Påstod inget annat än att den var troligtvis bitmässigt identisk. Identisk kan det jag aldrig bli i vilket fall som eftersom det är två olika skivor.
Likadan möjligtvis.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-14 15:25

Nattlorden skrev:Semantik. En bränd skriva sätter inte groparna på rätt plats med samma exakthet som en pressad. Varför skulle vi annars ha guldpressningar som är ännu mera exakta?

Tror du på fullt allvar på att detta utgör skillnaden? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 15:29

Dr_Tinnitus skrev:Nix, endast halvvrång och i korta sekvenser när så påkallas.

Hör du skillnad på CD och CD-kopia busenkelt så kan jag lova att du utan minsta besvär kommer att märka klar skillnad på varje nivå på mitt humör.

Men nu misade du ju uppenbarligen även det fast jag skrev det i klartext, så man undrar ju hur det egentligen är med dina finstämda sinnen och förmågor....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oavsett vad du tycker du skrev i klartext så vad det mer än en aning oartigt både mot mig och en person du inte känner. Samt att du lägger ord i munnen på mig, eftersom jag inte påstått speciellt mycket.

Du missade uppenbarligen både "ingen aning" samt "säkerligen".

Dessutom envisas du med att diskuttera fel sak, eftersom mitt inlägg gällde MP-3 vs. CD och jag bara nyttjade ett jämförande exempel. Anser du inte att jag gör ett rimligt antagande att en MP-3 förstör signalen mer än en CD-kopia så har du ju något att diskuttera med oss däremot.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 15:47

Och det är alltså solklart att detta inlägg handlade om skillnaden mellan mp3 och CD??

Var är det solklart någonstans??

Om du sen anser att jag varit "en aning oartig" vad var då du i ditt första inlägg i denna tråd??

Jag säger fortfarande, upp till bevis, och snacka inte så mycket om hur lätt det är att höra skillnader och pricka rätt....

Dr Tinnitus, kolugn......

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 15:55

Dr_Tinnitus skrev:Och det är alltså solklart att detta inlägg handlade om skillnaden mellan mp3 och CD??

Solklart tack vare en post ovanför som handlade om det.

Om du sen anser att jag varit "en aning oartig" vad var då du i ditt första inlägg i denna tråd??

Är det oartigt att skratta åt ett kul inlägg?

Jag säger fortfarande, upp till bevis, och snacka inte så mycket om hur lätt det är att höra skillnader och pricka rätt....

Skicka en Pioneer PD-S06 och en Harmonic Tech (enklaste) digitalkabel och testmaterial, så skall jag testa.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 16:12

Dr_Tinnitus skrev:

Så du menar att en felfri bränd kopia av en CD, utan komprimering eller nåt!? Lätt avslöjas i ett vettigt blindtest av ett fruntimmer som inte ens är särskilt intresserad i hifi mm?

Menar du det så får du ursäkta, men då tror jag du tar i i klass med storfiskarvalsen.......

Kan man höra skillnad på exakt samma skiva med lite antistatspray på textsidan så är det väl inte omöjligt att det går att höra skillnad på bränd och orginalet (givet noll bitfel). Förresten förbereds en blindtest på denna spray, resultatet kommer förhoppningsvis inom ett par månader 8)
Class only looks like arrogance from below.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 16:22

Rydberg

Om det testet du avser genomföra, är korrekt utfört så bli inte förvånad om resultatet inte kommer att påvisa det du hittils påstått om denna sprej och din förmåga att höra skillnader.

Kanske du skulle höra med Randi om han kan fixa testet åt er, och fixa en liten nätt prissumma kanske!?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 16:26

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg

Om det testet du avser genomföra, är korrekt utfört så bli inte förvånad om resultatet inte kommer att påvisa det du hittils påstått om denna sprej och din förmåga att höra skillnader.

Kanske du skulle höra med Randi om han kan fixa testet åt er, och fixa en liten nätt prissumma kanske!?

Dr Tinnitus

Tja vi får väl se, det först öppna testerna har iallafall gett oss mersmak, av de som lyssnat hittills har alla tyckt sig höra en skillnad (till det bättre). Vi får väl se om det går att prick ut i ett blindtest, abx borde funka fint, ska bara se till att fixa tre likadana skivor där skillnaden kommer fram bra.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 16:28

Nattlorden skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Och det är alltså solklart att detta inlägg handlade om skillnaden mellan mp3 och CD??

Solklart tack vare en post ovanför som handlade om det.

Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Är det oartigt att skratta åt ett kul inlägg?

Nej, det är inte oartigt att skratta åt kul inlägg. Men andemeningen med ditt inlägg var inte svår att förstå, att du skrattade för att det var en känga till bl a. mig.

Skicka en Pioneer PD-S06 och en Harmonic Tech (enklaste) digitalkabel och testmaterial, så skall jag testa.

Nu har jag ju faktiskt själv en PD-S06, men förstår inte varför jag skall förse dig med testapparater och annat. Med ditt intresse för denna sak, så bör du väl kunna skaffa sånt själv?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 16:32

Rydberg

Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".

Det är väldigt ofta man tycker sig höra saker, men som sen inte riktigt vill låta sig höras i ett riktigt test. Jag har själv tyckt mig höra en massa, men nästan varje gång så blir man förvånad över att det inte går att höra blint fast det verkade så tydligt innan.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 16:37

Dr_Tinnitus skrev:Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".
Jag vet ju att jag skulle fått en kommentar om jag inte skulle skrivit "tyckt oss" 8) :lol:

Sen skulle jag aldrig blindtesta om jag var övertygad, för övertygad är jag inte, det är trots allt väldigt små skillnader (om de finns vill säga).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 17:17

Rydberg skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".
Jag vet ju att jag skulle fått en kommentar om jag inte skulle skrivit "tyckt oss" 8) :lol:

Sen skulle jag aldrig blindtesta om jag var övertygad, för övertygad är jag inte, det är trots allt väldigt små skillnader (om de finns vill säga).

Bra där Rydberg.

För det är ju ofta just det, om de ens finns...

Givetvis finns det många gånger skillnader, mätmässiga och även fullt hörbara. Men då i pricip all någorlunda seriös ljudreproduktion idag, håller väldigt hör ljudnivå, så blir ju automatiskt skillnaderna mindre och mindre mellan de olika teknikerna och formaten. Vi kommer ganska snart in på sådana nivåer att vår hörsel och andra inblandade sinnen har svårt att höra dem, eller inte ens kan rent fysiskt hur gärna vi än vill det eller tror det.

Jag är en skeptiker tills saker har bevisats, ja i alla fall sådant som inte av sin natur är så självklart att man inte behöver fundera på om det är så eller inte.

Det som jag allra mest motsätter mig och irriteras över, är hur lättvindigt man tillskriver vissa saker eller ändringar väldit stor skillanad eller påverkan, och hur himla lätt man kan urskilja den.

Man får många gånger intrycket att vissa lätt och ledigt skulle höra skillnad på om en symbal klingade med 16 348 Hz eller 16 348,23 Hz.

Ja, nu svävar jag väl iväg, men jag menar bara att det oftast används alldeles för stora ord i sammanhangen utan att ha täckning för det. Det är status i att säga sig höra alla möjliga skillnader på fina dyra grejor.

Debatterna på forum om ljud och hifi kan lätt liknas vid de heta debatter som ofta härjar på bilforum.

Någon säger sig ha kört ifrån bilmodell A med sin Bil B, eller frågar om så kan ske.

Andra kommer in och säger att enligt allehanda tester så är bil A snabbare än bil B, och det ganska mycket.

Ofelbart så kommer då någon nisse in och säger - ja har då kört mot flera bil A med min bil B, och det har då aldrig varit några problem, så att bil A skulle vara snabbare är skitsnack....-

Att det sen inte finns ett enda test som styrker denne killes utsago spelar ingen roll.

Man kan även kriga som galningar om vilken bil som är snabbast 0-100. Att sen de båda bilarna enligt en drös seriösa tester skiljer endast 0,2 s för 0-100. Och att dessa ynka 0,2 s kan fara all världens väg bara man råkar ha ett veck under strumpan i kopplingsfoten, det skiter de i och krigar vidare i all oändlighet och alla har rätt så det så.

Hur många tror ni vågar sig på ett riktigt test i saken?? Inga.......

Och lite av den halvpubertala revirpinkerimentaliteten kan även skönjas på detta forum då och då, inte minst i debatterna om det finns skillnader och om de går att höra.

Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 18:18

Dr_Tinnitus skrev:Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Jag har inte svårt att inse att du inte förstod mitt inlägg, nej.

Nej, det är inte oartigt att skratta åt kul inlägg. Men andemeningen med ditt inlägg var inte svår att förstå, att du skrattade för att det var en känga till bl a. mig.

Nej, tyvärr så har jag inte någon så utvecklad förmåga till att ge kängor att jag skulle gå en sådan omväg. Jag skrattade fullständig omedveten om vem som skrivit posten som Subjektivisten svarade på - om det ens var ett svar. Så kände du dig träffad, så var det tyvärr något du fann på själv.

Nu har jag ju faktiskt själv en PD-S06, men förstår inte varför jag skall förse dig med testapparater och annat. Med ditt intresse för denna sak, så bör du väl kunna skaffa sånt själv?

Jag är definitivt inte så intresserad av tester att jag skulle gå och köpa mig en extra CD-spelare och kabel bara för den sakens skull, nej. Inte heller av att lägga den tiden ett sådant tar. Så det vore ungefär en lagom timpeng för mig om jag skulle bemöda mig. :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 18:22

Dr_Tinnitus skrev:

Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Jag har inte svårt att inse att du inte förstod mitt inlägg, nej.

Varför drog du upp saken om kollegan och frugan om det inte hade nåt med saken att göra och om du inte menade nåt vettigt med det?

Jo, jag insåg ditt inlägg, men inte endast som att det hade med mp3 vs. CD att göra. Utan att du drog fram din kollegas test som ett bevis på att att det var lätt att höra skillnad mellan CD och CD-kopia.

Jag är definitivt inte så intresserad av tester att jag skulle gå och köpa mig en extra CD-spelare och kabel bara för den sakens skull, nej. Inte heller av att lägga den tiden ett sådant tar. Så det vore ungefär en lagom timpeng för mig om jag skulle bemöda mig.

Klart du inte är så intresserad av tester, de skulle ju kanske visa att de skillnader du och andra påstår eller tror finns, inte finns eller är så små att ni inte hör dem.

Bättre då att undvika tester och fortsätta att påstå saker eller tro saker.

Tur att inte vetenskapen har den taktiken....

Nu har både du och jag glidit iväg i smygande personangrepp, vilket är tråkigt. Det var inte min egentliga avsikt. Men jag blir irriterad över att ideligen från folk som anser sig höra skillnader på dem mesta hir lätt som helst, få hör just hur lätt det är. Och att om man inte hör skillnad så är det fle på hörsel eller anläggning mm. Antingen i direkta ord eller inlindat efter konstens alla regler.

Men om det är så lätt då, så bevisa det någon gång då??? I princip alla seriösa tester som gjorts visar ju på motstsen, att det är mycket svårt, ja många gånger omöjligt att höra skillnad, på bl a kablar och stenar och gud fan vet allt.

Dr Tinnitus[/quote]
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-14 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 18:27

Dr. Tinnitus - bättre att LTS testar, så slipper jag och vi är säkra på att det blir gjort efter konstens regler. Tror säkert att oavsett vad jag skulle komma fram till så kommer folk att hitta (på) nya anledningar till att misstro/diskvalificera resultatet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-14 20:40

Dr Tinitus,

"Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga..... "

Nu är väl inte saker svarta eller vita? Är dom inte svarta eller transparenta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-14 20:50

Harryup skrev:Dr Tinitus,

"Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga..... "

Nu är väl inte saker svarta eller vita? Är dom inte svarta eller transparenta?

Max frågar: Hur många vill ha svart på vitt? Många ser nog delar av sin hobby som hotad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-14 21:14

Jag gjorde en gång ett blindtest på hur bra mina favvolåtar lät med och utan öronvax. Först fick jag såklart peta ut allt öronvax med tops för att sedan låta min gode vän Walter peta in vaxet när jag minst anade - Walter prickade sen av i ett protokoll exakt när jag tyckte det lät bäst och här är slutsatsen:

• Alla vax lät bäst MED öronvaxet i.
• Jag fick ont i öronen av allt petande
• Walter är sur av nån anledning

Kan det vara så att det lät bäst med allt öronvax p.g.a jag var VAN vid att ha det där? (Det blev en skrällig och otäck diskant utan)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 23:32

Hej!

Vem är walter? ÖronkliA* görs det à la Hemingway medels Walther och hitintills inga problem!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Skrollevattus

Inläggav Skrollevattus » 2004-12-19 10:20

Jo visst är det skillnad på mp3 och dito cd orginal !
Jag har testat flera gånger och mp3 låter oftast skit med akustikt musik dvs platt ,trist,livlöst osv..
Men på viss elektronisk popmusik så funkar mp3 bättre..
Angående cd vs bränd cd så finner jag ingen skillnad längre om jag bränner på låg hastighet...
Att ha en anläggning av hög klass är en förutsättning förstås :wink:
Mvh

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-19 10:55

Skrollevattus skrev:Jo visst är det skillnad på mp3 och dito cd orginal !
Jag har testat flera gånger och mp3 låter oftast skit med akustikt musik dvs platt ,trist,livlöst osv..
Men på viss elektronisk popmusik så funkar mp3 bättre..
Angående cd vs bränd cd så finner jag ingen skillnad längre om jag bränner på låg hastighet...
Att ha en anläggning av hög klass är en förutsättning förstås :wink:
Mvh

Jag upplevert det inte alls så, utan i de flesta fall så låter just akustisk musik, eller annan liknande mer stillsam musik fast kanske Mike Oldfield och liknande, mycket bra ur min iPod och då kört med AAC 128 kbit/s.

Det är mycket rumsakustik och sånt med , liksom tydliga "fraseringar" av anslag på instrumenten.

Inte alls lätt att höra skillnad från originalCD'n.

De gånger man hör skillnad, så handlar det nästan alltid om "skramlig" musik som verkar mer komplicerad att köra ner i format.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Skrollevattus

Inläggav Skrollevattus » 2004-12-19 14:14

Ipod har jag ingen erfarehet av dock..

Återgå till Generellt om hifi