Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Varför tycker jag att det låter punktformigt?
Quad ESL63 och senare modeller kan jag begripa, då de ju arbetar med en koncentrisk tidsförskjutning.
Men mina MG1.6?
Frågeställningen borde ju även gälla linjekällor, vilket ju dessa för övrigt också kan betraktas som.
Har det med en hjärnprocessning att göra? [/b]
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Varför tycker jag att det låter punktformigt?
Quad ESL63 och senare modeller kan jag begripa, då de ju arbetar med en koncentrisk tidsförskjutning.
Men mina MG1.6?
Frågeställningen borde ju även gälla linjekällor, vilket ju dessa för övrigt också kan betraktas som.
Har det med en hjärnprocessning att göra? [/b]
Du träffas ju inte kaotiskt av direktljudet/ljudvågen. Du hör ju inte hela panelen utan bara en del av den när direktljudet når dig. Så uppfattar jag det. De första direktljuden kommer att bestämma positionen på det du hör. Det blir en form av summa från de båda högtalarna. De tidiga första reflexerna kommer inte att bestämma riktningen som du upplever. Undantag mycket korta reflexer som kan flytta positionen. Detta kan eventuellt skapas om du har högtalarna relativt nära en sidoväg. Då kan man tro att ljudet kommer från utsidan av högtalarna.
Så ser min säkert kraftigt förenklade förklaringsmodell ut. På ett ungefär alltså.
Strmbrg skrev:Kronkan skrev:Strmbrg skrev:En bättre formulerad, men möjligen svårare att svara på fråga, är kanske:
Varför tycker jag att det låter punktformigt?
Quad ESL63 och senare modeller kan jag begripa, då de ju arbetar med en koncentrisk tidsförskjutning.
Men mina MG1.6?
Frågeställningen borde ju även gälla linjekällor, vilket ju dessa för övrigt också kan betraktas som.
Har det med en hjärnprocessning att göra? [/b]
Du träffas ju inte kaotiskt av direktljudet/ljudvågen. Du hör ju inte hela panelen utan bara en del av den när direktljudet når dig. Så uppfattar jag det. De första direktljuden kommer att bestämma positionen på det du hör. Det blir en form av summa från de båda högtalarna. De tidiga första reflexerna kommer inte att bestämma riktningen som du upplever. Undantag mycket korta reflexer som kan flytta positionen. Detta kan eventuellt skapas om du har högtalarna relativt nära en sidoväg. Då kan man tro att ljudet kommer från utsidan av högtalarna.
Så ser min säkert kraftigt förenklade förklaringsmodell ut. På ett ungefär alltså.
Så kanske det kan vara.
Men det borde väl bli en himskans massa interferenser som beror på löptidsskillnader?
Samtidigt:
Jag har ju läst lite då och då, att "munnar blir meterstora" etc.
Det är intressant detta med "borden" å ena sidan och hur man upplever, å den andra.
Allt har naturligtvis sin förklaring, men ibland stämmer den inte med spontana "borden".
Strmbrg skrev:Ja, men lossna nu, hörni!
Frågan är ju tok-intressant, precis som alla andra frågor av typen:
"Jag upplever att... - vad beror det på?"
Förklaringen "inbillning" är ju lika välkommen och intressant som en mer teknisk dito. Det väsentliga är ju bara att förklaringsmodellerna har relevans.
Almen skrev:Men är det inte lite begreppsförvirring nu? Om jag tar med mig kunskap från andra fält än akustik så ser jag det som följer:
Punktkälla - stor spridning (en ideal punktkälla sprider uniformt i alla riktningar).
Källa med liten spridning - kräver stor yta eller ett antal distribuerade källor (typ linjekälla).
Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Lofi-Rabiat skrev:Har jag missat något eller beror inte riktningsverkan på ljudvåglängdens förhållande till membranets diameter?
Blade, the world's first single apparent source loudspeaker.
Conceived from the outset to extend the boundaries of high end audio, it’s a unique synthesis of innovative engineering and groundbreaking design based on a new architecture that achieves the ideal point source to which all speakers aspire. This is because the four sophisticated new bass drivers are configured so that their combined acoustic centre occupies exactly the same point in space as that of the Uni-Q HF/MF array, so the sound appears to emanate from a single, flawlessly coherent source..
Strmbrg skrev:"Varför låter enskilda ljud inte lika stora som membranen?"
Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Men liten eller stor spridning, alltså? Är det stor riktverkan eller rundstrålande? Liten eller stor sweetspot?
steveo1234 skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Men liten eller stor spridning, alltså? Är det stor riktverkan eller rundstrålande? Liten eller stor sweetspot?
Stor spridning. Nästan rundstrålande. Liten sweetspot.
Jag har ingen aning om vad du är ute efter så jag undrar om jag besvarade dina frågor nu?
Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Så när ni talar om att det låter "punktformigt", menar ni liten eller stor spridning?
När jag tänker "punktformigt" så tänker jag att ljudet låter som om det kom från "en punkt".
Men liten eller stor spridning, alltså? Är det stor riktverkan eller rundstrålande? Liten eller stor sweetspot?
Stor spridning. Nästan rundstrålande. Liten sweetspot.
Jag har ingen aning om vad du är ute efter så jag undrar om jag besvarade dina frågor nu?
Haha, jovars, men det blev inte mindre förvirrande.För mig ger högtalare med stor spridning stor sweetspot, men jag kanske tänker fel?
Strmbrg skrev:Hör man bara den del av membranet som befinner sig på kortast avstånd från örat?
Strmbrg skrev:Fast fortfarande är det ju trots allt intressant att vissa hävdar att stormembranhögtalare ger käftar på flera meter.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare. Men normalt är att man helt ignorerar det och kör en förenkling av wave field synthesis (WFS) som bara berör två punkter och omnipolära mottagare/sändare. Frågan är om det ens uppfyller kraven på att vara vågfrontsåterskapande. Jag anser inte det.
Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare.
Kronkan skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare. Men normalt är att man helt ignorerar det och kör en förenkling av wave field synthesis (WFS) som bara berör två punkter och omnipolära mottagare/sändare. Frågan är om det ens uppfyller kraven på att vara vågfrontsåterskapande. Jag anser inte det.
Förstår dig inte helt riktigt utanfrån min begränsade förmåga till teoretiskt djup. Men beroende på mebranets utformning så blir det väl en vågfront. Alltså med betoning på en vågfront. Inte identiskt med den inspelade men det är ända 1 vågfront som når örat och inte flera. Därefter når vågen väggar och andra hinder och reflexerna kan senare nå örat eller andra föremål o s v.
Alltså som jag (utifrån min begränsade teori) tror att det fungerar är att du nås av 1 vågfront från högtalaren (förenklat) och senare ett jiddr av reflexer.
Som vi tidigare är enade om är att det är första vågen som avgör riktningen.
Om vi nu skulle leka med tanken att det uppstår flera vågfronter från en panelhögtalare så kommer det nog inte påtagligt förändra att upplevelsen kommer från en bestämd riktning. Läget skulle dock i det fallet bli en summa av det två riktningsangivelerna. Detta på grund av att korta/korta reflexer faktiskt påvkerar rikningen men inte storleken på det återskade gestalten.
Alltså om högtalaren ställs upp nära sidovägg och första reflexen får kort väg till örat så kan man höra gestalten bildas utanför högtalarna.
Hoppas att du förstår lekmannens fundering.
Ibland kan jag dock fullständigt uppleva att bakväggen låter. Är då förvånad att det är så. Förutsättningen är att ett öra är åt det hållet.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Det jag syftar på i denna tråd är upplevelsen av instrument och röster.
Alltså, att tex en triangel (som jag förvisso sällan avnjuter, men va fan...) upplevs just som en "liten ljudprick kommandes från en påtaglig punkt".
Jag brukar tänka som så, att högtalarna skall återskapa den vågfront som mikrofonerna erfor. Då är näppeligen storleken på vare sig mikrofoner och högtalare ett problem i det avseendet, eller?
Jag skulle vilja säga att just om man ska återskapa vågfronten så är defintivt membranstorlekarna väsentliga på både mikrofon och högtalare. Men normalt är att man helt ignorerar det och kör en förenkling av wave field synthesis (WFS) som bara berör två punkter och omnipolära mottagare/sändare. Frågan är om det ens uppfyller kraven på att vara vågfrontsåterskapande. Jag anser inte det.
Förstår dig inte helt riktigt utanfrån min begränsade förmåga till teoretiskt djup. Men beroende på mebranets utformning så blir det väl en vågfront. Alltså med betoning på en vågfront. Inte identiskt med den inspelade men det är ända 1 vågfront som når örat och inte flera. Därefter når vågen väggar och andra hinder och reflexerna kan senare nå örat eller andra föremål o s v.
Alltså som jag (utifrån min begränsade teori) tror att det fungerar är att du nås av 1 vågfront från högtalaren (förenklat) och senare ett jiddr av reflexer.
Som vi tidigare är enade om är att det är första vågen som avgör riktningen.
Om vi nu skulle leka med tanken att det uppstår flera vågfronter från en panelhögtalare så kommer det nog inte påtagligt förändra att upplevelsen kommer från en bestämd riktning. Läget skulle dock i det fallet bli en summa av det två riktningsangivelerna. Detta på grund av att korta/korta reflexer faktiskt påvkerar rikningen men inte storleken på det återskade gestalten.
Alltså om högtalaren ställs upp nära sidovägg och första reflexen får kort väg till örat så kan man höra gestalten bildas utanför högtalarna.
Hoppas att du förstår lekmannens fundering.
Ibland kan jag dock fullständigt uppleva att bakväggen låter. Är då förvånad att det är så. Förutsättningen är att ett öra är åt det hållet.
Det blir i stereosammanhang två vågfronter som sätter/bildar/är direktljudet. Dessa två vågfronter skall tillsammans skapa retningar mot båda trumhinnorna som skall ge information till nervsystemet så att nervsystemet luras till att bygga upp en fantomljudbild d v s skapa fantomljudkällor som inte finns som ljudkällor i den fysikaliska världen.
I Mono och Wave Field Synthesis är det annorlunda.
MvH
Peter
Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Visst kan du det. Jag tror mer på kopplingen mot rummet att göra...
Almen skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Kan man tänka sig (dvs spekulera) i att upplevelsen då baseras på ett "borde-bias"?
Visst kan du det. Jag tror mer på kopplingen mot rummet att göra...
Håller med om att rummets akustik har stor betydelse för breddupplevelsen. Vi var ett gäng för några år sedan som jämförde ett ganska kalt rum med samma rum mer dämpat, och den stora skillnaden var att ljudbilden i allmänhet och sångare/småljud i synnerhet upplevdes väldigt mycket bredare och diffust i det odämpade rummet.
petersteindl skrev:Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
I viss mån, ja. Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Varje enskild fysikalisk ljudkällas (högtalares) bidrag till rumsreflex från återgivningsrummets ytor ger 2 retningar på trumhinnorna d v s 1 retning på respektive trumhinna.
Varje enskild reflex i inspelningen ger då upphov till 4 retningar mot trumhinnorna d v s 2 st per trumhinna om reflexen finns inspelad i bägge kanaler och således återges med båda högtalarna och dessa reflexer får då samma infallsvinkel mot trumhinnorna som högtalarnas direktljud eftersom de strålar från samma högtalare under förutsättning att man inte använder multikanal med fler högtalare där direktljud och reflekterat ljud är separerade från varandra.
Det innebär att det fysikaliska direktljudet från 2 högtalare i ett stereofoniskt system egentligen ger 2 retningar mot trumhinnorna för mycket, och även på de tidiga reflexerna som finns med i inspelningen. Man får, så att säga, extra mycket Inter Aural Cross Correlation som man inte får då man lyssnar på reella ljudkällor i verkligheten eller på virtuella ljudkällor då återgivningen sker med principen WFS. Reella ljudkällor och virtuella ljudkällor skapar vågfronter som ger vågfrontens retning mot respektive trumhinna och är så att säga därvidlag helt annorlunda i jämförelse med fantomljudkällor i stereo där fantomljudbilden inte är de fysikaliska vågfronterna. Ingen fantomljudkälla har någon reell vågfront och heller ingen virtuell vågfront.
MvH
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Kronkan skrev: Då verkar jag ha förstått rätt. När jag pratar om en vågfront så är det vad som händer kring en (1) högtalare. Är det två så blir det två vågfronter. Så långt är jag med Peter. Och att dessa två första vågfronterna i viss mån styr upp hur och var gestalten bildas men att reflexerna ändå kan påverka hur vi så att säga perceptuerar.
I viss mån, ja. Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Varje enskild fysikalisk ljudkällas (högtalares) bidrag till rumsreflex från återgivningsrummets ytor ger 2 retningar på trumhinnorna d v s 1 retning på respektive trumhinna.
Varje enskild reflex i inspelningen ger då upphov till 4 retningar mot trumhinnorna d v s 2 st per trumhinna om reflexen finns inspelad i bägge kanaler och således återges med båda högtalarna och dessa reflexer får då samma infallsvinkel mot trumhinnorna som högtalarnas direktljud eftersom de strålar från samma högtalare under förutsättning att man inte använder multikanal med fler högtalare där direktljud och reflekterat ljud är separerade från varandra.
Det innebär att det fysikaliska direktljudet från 2 högtalare i ett stereofoniskt system egentligen ger 2 retningar mot trumhinnorna för mycket, och även på de tidiga reflexerna som finns med i inspelningen. Man får, så att säga, extra mycket Inter Aural Cross Correlation som man inte får då man lyssnar på reella ljudkällor i verkligheten eller på virtuella ljudkällor då återgivningen sker med principen WFS. Reella ljudkällor och virtuella ljudkällor skapar vågfronter som ger vågfrontens retning mot respektive trumhinna och är så att säga därvidlag helt annorlunda i jämförelse med fantomljudkällor i stereo där fantomljudbilden inte är de fysikaliska vågfronterna. Ingen fantomljudkälla har någon reell vågfront och heller ingen virtuell vågfront.
MvH
Peter
Jo, jag, visserligen, men, njae...
Vad som händer vid trumhinnorna är mindre intressant än vad som verk-
ligen tar sig vidare.
Inkluderar man HELA hörselns funktionalitet så kommer det in en massa
faktorer som gör att verklighetens hörbeteende behöver beskrivas på helt
andra sätt än det där.
Tänker inte ägna en massa bokstäver åt det här och nu, men den som är
intresserad råder jag att titta tillbaka på artiklarna i ämnet som jag skrev
i början av 90-talet för MoLt, där jag tar upp hur "trumhinnestimulit" ser
ut, och vad det leder till med avseende på vilka signaler som kommer fram
till de hörförnimmelsebahandlande delarna i hjärnan.
Den viktigaste invändningen är hur "klockfrekvensen" kommer in i ekvati-
onen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det beteende som Peter beskriver än inte betydelselöst, men till skillnad
från det intryck man kanske kan få av det han skriver, är det inte alls i tids-
domän som transientdubblingen kommer in som ett problem, utan i frekvens-
domän, och framförallt då i illa uppställda anläggningar.
petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
IngOehman skrev: När det gäller hörselmekanism-skälen till att stereofoni fungerar, så vill jag
hänvisa till de artiklar jag skrev i ämnet runt 1990-91 eller om det var något
år senare.
Min kommentar till det du skrev beror på att du pekade på att det är viktigt
att förstå att retningarna på trumhinnan dubblas. Du skrev:petersteindl skrev:Det är dock viktigt i sammanhanget då man pratar vågfronter (som ju alltid finns i den fysikaliska världen) att förstå att inom stereo med två högtalares direktljud så skapas 4 retningar totalt på trumhinnorna d v s 2 retningar per respektive högtalares direktljud, en på höger trumhinna och en retning på vänster trumhinna per högtalare.
Nu kan man ju diskutera hur många retningar som uppstår, det beror ju på
hur signalen ser ut det. Det kan bli många fler än 2 per öra.
Men framförallt så fungerar ju inte hörseln så att det är retningar på trum-
hinnan som registeras. Det är hörselhårens retningar som registreras. Och
det en en viss signalväg däremellen, och de signaler som genereras följer
inte riktigt det mönster som man kanske kan tro...
- - -
Jag brukar säga att människans hörsel är fascinerande på så vis att den har
visat sig i princip ALLA de förmågor som den hårdvarumässigt (inkluderar då
hela hörselnervens signalöverföring - och hela systemets uppbyggnad) kan
tänka sig att den kan ha.
Och som tur är låter vår hårdvara oss inte att detektera transientdubblingen
ifråga. Inte annat än indirekt (timbralt), i synnerhet i dåliga anläggningar.
- - -
Men för att sammanfatta - mitt inlägg var alltså inte en kritik eller invändning
mot det du skrev, det var bara en kommentar riktad till alla dem som kanske
uppfattade det du skrev som att dubbeltransienterna skulle höras som transi-
entdubblingar.
Vh, iö
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
Vilka begrepp är det du inte känner till eller inte förstår?
MvH
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
Vilka begrepp är det du inte känner till eller inte förstår?
MvH
Peter
Transientdubblingen
Dubbeltransienterna
Superpositionsprincipen
Inter Aural Cross Correlation
WFS
Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
petersteindl skrev:Varje värld i sig är komplicerad, men övergången dem emellan d v s interfacet är magnituder mer komplicerat.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Det florerar en del begrepp som jag inte förstår i tråden för närvarande.
Öh, är vi fortfarande kvar i grundfrågan?
Vilka begrepp är det du inte känner till eller inte förstår?
MvH
Peter
Transientdubblingen
Dubbeltransienterna
Strmbrg skrev:Superpositionsprincipen
Strmbrg skrev:Inter Aural Cross Correlation
Strmbrg skrev:WFS
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Varje värld i sig är komplicerad, men övergången dem emellan d v s interfacet är magnituder mer komplicerat.
Brukar tyvärr betyda att vi valt fel metod att representera en eller flera av världarna. Tyvärr är det nog få forskare på den nivån som är intresserade att definiera om fysiken i dessa områden, de sitter nog snarare och stökar med GUT-problematik.
Strmbrg skrev:En massa saker här ovan...
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:En massa saker här ovan...
Nå?
Är den bästa kommentaren en djup suck?
Och beror i så fall sucken på att jag funderar för mycket?
Eller beror den på att jag förstår för lite?
Strmbrg skrev:Tack, Peter och Ingvar.
Vad duktiga ni är!
Öh, utgår jag ifrån.
Det är ju förvisso svårt att avgöra för mig, som inte är lika duktig. Öh, utgår jag ifrån.
Att jag inte är, vill säga.
Men jag kanske kan säga:
"Vad duktigare än jag ni är!" Fast det ser ganska knäppt ut.
Förmodar att det även skulle låta ganska knäppt.
Skall hursomhelst läsa igenom det hela lite noggrannare, respektive senare.
---
Emellanåt placeras ju högtalarelement mycket tätt ihop. Liksom för att - förmodar jag - approximera en ljudande punkt. Men då brukar det iofs röra sig om ett låg- och ett högregisterselement.
Om vi nu utgår från att de två membranen rör sig synkront samt inte vispar till det på annat sätt, så lär det ju kunna bli ett bra resultat av denna metod.
Men, om man nu tänker sig tex en bredbandare (inte bred bandare, ety man då tänker på nå'n gammal rullbandspelare).
Om man nu gör en linjekälla av en massa av dessa element, eller en "ytkälla":
Blir det inte en faslig massa interferenser?
Blir det inte ett fasligt resultat där borta vid lyssnaren?
Eller: Varför blir det inte ett fasligt resultat?
Ett enkelt sätt att sabba riktningsupplevelsen är ju att vända den absoluta fasen på ena kanalen. Det borde väl bli åtminstone litegrann av samma effekt med linje- och "ytkällan"?
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Tack, Peter och Ingvar.
Vad duktiga ni är!
Öh, utgår jag ifrån.
Det är ju förvisso svårt att avgöra för mig, som inte är lika duktig. Öh, utgår jag ifrån.
Att jag inte är, vill säga.
Men jag kanske kan säga:
"Vad duktigare än jag ni är!" Fast det ser ganska knäppt ut.
Förmodar att det även skulle låta ganska knäppt.
Skall hursomhelst läsa igenom det hela lite noggrannare, respektive senare.
---
Emellanåt placeras ju högtalarelement mycket tätt ihop. Liksom för att - förmodar jag - approximera en ljudande punkt. Men då brukar det iofs röra sig om ett låg- och ett högregisterselement.
Om vi nu utgår från att de två membranen rör sig synkront samt inte vispar till det på annat sätt, så lär det ju kunna bli ett bra resultat av denna metod.
Men, om man nu tänker sig tex en bredbandare (inte bred bandare, ety man då tänker på nå'n gammal rullbandspelare).
Om man nu gör en linjekälla av en massa av dessa element, eller en "ytkälla":
Blir det inte en faslig massa interferenser?
Blir det inte ett fasligt resultat där borta vid lyssnaren?
Eller: Varför blir det inte ett fasligt resultat?
Ett enkelt sätt att sabba riktningsupplevelsen är ju att vända den absoluta fasen på ena kanalen. Det borde väl bli åtminstone litegrann av samma effekt med linje- och "ytkällan"?
Problemet med dina frågor är inte att de är för svåra, utan att de är för
enkla - för allmänna eller för ledande. Då blir det svårt att svara.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:...
Ett rätt vanligt fenomen från linjekällor är ett förvrängningsform som jag
brukar kalla pijong-distorsion. Den är mycket lätt att demonstrera, men
när man gör det blir de som gillade högtalaren ibland ledsna, så det brukar jag undvika att göra. Alla linjekällor har den inte dock, men de som har
den har det av skäl som är lite besläktade med det jag jag tycker mig se
att du är lite inne på.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Upplevs ljudet då annorlunda/"sämre" efter den nya insikten?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Upplevs ljudet då annorlunda/"sämre" efter den nya insikten?
Man får nog låta bli att försöka lyssna efter det om man skall ha en chans att slå bort det... Har någon pekat ut ett fel så kommer man ofrånkomligt att upptäcka detta på ett helt nytt sätt. Och sen kommer det att ligga och gnaga om inte annat så undermedvetet.
Så det är en kombination av "tack så mycket för hjälpen" och "fan också!" att lära sig hitta "nya" fel på sin återgivning.
Flint skrev:Äntligen.
Flint skrev:Äntligen.
Flint skrev:Japp. Alla vet att långsmala lådor låter spinkigt.
petersteindl skrev:Din frågeställning är typfall för utförliga svar från Svante, IÖ eller Naq.
petersteindl skrev:Flint skrev:Äntligen.
Flint, jag bara skojade
![]()
![]()
petersteindl skrev:Din frågeställning är typfall för utförliga svar från Svante, IÖ eller Naq.
petersteindl skrev:Flint skrev:Japp. Alla vet att långsmala lådor låter spinkigt.
Ja och fyrkantiga högtalare låter fyrkantigt och platta högtalare låter platt och runda högtalare låter runt och äggformade högtalare låter uppäggande![]()
Det blir så enligt zuperpolaritetzprinzipen![]()
MvH
Peter
Flint skrev:Jag har en ide om det där med punktformigheten. Den må vara hur fel som helst men jag drar den i alla fall.
Säg att vi sätter ett antal små element på en vertikal linje och alltså får en linjekälla med ökad spridning i horisontalplanet och minskad i vertikalplanet. Säg att att vi tar en till likadan linje med element och sätter den på samma ställe men säg tio grader snett i hörhållande till den första linjen centrerat på mitten. Så fyller vi på med linjer tills vi har en cirkel/platta med element med samma diameter som längden på varje linje. Hela plattan är alltså fylld med element. Den försa vertikala linjen sprider i vertikalplanet men den sista som är just vertikal sprider i horisontalplanet och de andra linjerna ligger där emellan. Då har vi fått en synnerligen punktformig ljudkälla om nu idén stämmer och elementen samverkar och sprider som jag syftar till. Cirkeln/plattan med lösa element menar jag då motsvarar ett elektrostatmembran och det är däri liknelsen ligger. Men som jag skrev i början har jag ingen aning om den här tesen stämmer eller inte. Blir jag idiotförklarad nu?
KarlXII skrev:shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Är det inte lite dåligt med headroom i basen?
Varför skulle headroom vara dåligt?
Hur låter headroom förresten?
shifts skrev:KarlXII skrev:shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Är det inte lite dåligt med headroom i basen?
Varför skulle headroom vara dåligt?
Hur låter headroom förresten?
Retades ju bara med DVD-ai.

shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Är det inte lite dåligt med headroom i basen?
Harryup skrev:Man kan få en ESl-63 att blomma upp lite ytterligare också om man har lite is i magen. Trätoppen går att skjuta i sidled och sen lyfter man upp den. Tyget sitter med kardborre och rullas ner och sen börjar det roliga. De plåtar som sitter som skydd liknar lite vindskydden som sitter på en del busshållplatser. Perforeringen har öppningen en aning neråt. Dessa plåtar påverkar särskilt HF ljudet en hel del. De sitter först tejpade i sidled och sen går dom in i ett spår på sidan. Man måste ta i lite på mitten så att dom buktar lite mer och så drar man försiktigt. Om man tar i lite på mitten så kommer dom sakta glidande ur spåren på sidorna. Vad som tyvärr också kommer hända är att dom inte är kattsäkra eller barnsäkra längre eftersom det mekaniska skyddet är borta. Men dammskyddet sitter kvar under och högtalaren har blivit lite vekare mekaniskt. En förbättring skulle vara att stadga upp dom lite så att dom inte skjuvar. Men om man har ett tryggt hem så klarar dom sig säkert ändå. Mina klarade sig utmärkt och jag kunde återställa dom innan jag sålde dom utan alltför stora besvär.
Och ljudmässigt livade dom upp väsentligt.
mvh/Harryup
The ESL63 was changed many times during its 15 year production run. At serial number 11,601 an improved stator structure was implemented. The USA Monitor/Pro version was introduced at serial number 20,000. The Monitor/Pro version is the exact speaker as before with an improved protective screen; more open, more rigid than the previous screen. Improved protection circuitry with the addition of the zener clamp board and a revised input/spark arrestor circuit was added at serial number 29,000.