Moderator: Redaktörer
Larsho skrev:Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HI-fi Forum, Euphonia Audioforum och Faktiskt samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress.
hali skrev:Måste säga att jag har svårt att se vad "piraten" vill ha sagt, han har ju fortfarande salufört sina (påstått bättre) kablar som JPC2.5, är det inte en kabel byggd och såld av Jorma så är det i min lilla värld inte en JPC2.5 och ska inte sälja som en sådan.
Eftersom "piraten" påstår att hans kablar är bättre så varför säljer han dom inte under eget namn?
rhenrics skrev:hali skrev:Måste säga att jag har svårt att se vad "piraten" vill ha sagt, han har ju fortfarande salufört sina (påstått bättre) kablar som JPC2.5, är det inte en kabel byggd och såld av Jorma så är det i min lilla värld inte en JPC2.5 och ska inte sälja som en sådan.
Eftersom "piraten" påstår att hans kablar är bättre så varför säljer han dom inte under eget namn?
Så kallad "moddning" av diverse HiFi är väl ganska vanligt? Cd-spelare som moddas med ny klocka, nätdel etc. Förstärkare med bytta högtalarterminaler osv. Ska en moddad maskin säljas under ett nytt påhittat namn? Så länge information går ut om att varan inte säljs i originalskick så kan det knappast kallas bedrägeri.
Förövrigt kvarstår väl frågan om just "JPC2.5" är varumärkesskyddat eller ej. Att bara hävda att det anses vara synonymt med kablar tillverkade av Jorma tror jag faktiskt inte duger, rent rättsligt.
rhenrics skrev:
Förövrigt kvarstår väl frågan om just "JPC2.5" är varumärkesskyddat eller ej. Att bara hävda att det anses vara synonymt med kablar tillverkade av Jorma tror jag faktiskt inte duger, rent rättsligt.
Style skrev:rhenrics skrev:
om man kan anse att målgruppen för erbjudandet gör den associationen håller det nog även i rätten.
Om läsare av annonser på hifimarknader kan anses känna till JPC2,5 eller inte vet jag inte, men helt orimligt är det nog inte.
Hur som helst är det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras och det räcker egenligen.
rhenrics skrev:
Här är du nog ändå ute på lite farligt vatten. Om man ska kunna anta att säljaren uppenbart hade intentionen att luras, så måste det vara klarlagt utom att rimligt tvivel att det med "JPC2.5" avses en och endast en sak, i detta fall alltså en kabel tillverkad av Jorma själv. Det kan det enligt min mening inte om inte benämningen "JPC2.5" är varumärkesskyddad och upphovsrättsskyddad.
The_logical skrev:Det här tjafset ger bara Jorma gratis reklam![]()
MVH/Lasse
Sanny_X skrev:S-märkning finns väl inte längre? Det är väl EU-norm som gäller?
Har ett svagt minne om att om man använder godkända delar (kabel + kontakter) så är produkten godkänd....
Rätta mig om jag har fel.
Style skrev:rhenrics skrev:
Här är du nog ändå ute på lite farligt vatten. Om man ska kunna anta att säljaren uppenbart hade intentionen att luras, så måste det vara klarlagt utom att rimligt tvivel att det med "JPC2.5" avses en och endast en sak, i detta fall alltså en kabel tillverkad av Jorma själv. Det kan det enligt min mening inte om inte benämningen "JPC2.5" är varumärkesskyddad och upphovsrättsskyddad.
om det är varumärkesskyddat eller inte har ingen betydelse så länge som målgruppen kan antas göra associationen mellan JPC2,5 och Jorma, då blir det uppenbart att intentionen från säljaren var att luras. Bevisläget är väl dock inte helt lätt. Vill man försäkra sig mot sånt här bör man varumärkesskydda.
Style skrev:rhenrics, det som definierar äktheten är självklart tillverkaren (han behöver dock inte ha byggt den själv men däremot stå för produktansvaret)
läsare av obskyra hifi-radannonser kan nog anses veta vad JPC2,5 är. Särskilt om de handlar.
vad är sannolikheten att säljaren skulle råka döpa en kabel till JPC2,5 av en slump? Särskilt som han har handlat sådana.
Jag tror dock inte att nån åklagare ens skulle fundera på att ta i ett sånt här mål. Det är alldeles för oklar bevisbörda och alldeles för lite pengar, ej heller nåt inslag av allmänfara eller person- eller sakskada.
Däremot skulle det kunna vara intressant om sladden orsakade brand och det visar sig att A***** inte har elbehörighet
Jorma skrev:JPC = Jorma Power Cord.
Axxx har i första hand svarat på annonser på köpes där köparen har sökt just JPC2.5. Det är inget okänt namn med ca. 1000 kablar sålda i Sverige och den som söker JPC2.5 vill förmodligen inte ha något annat. Då är det bedrägeri att svara att:
"jag har JPC2.5 att sälja". När det i sjäva verket är Axxx som har satt samman kablarna med material som han själv har köpt in.
Om han så hade köpt löskabel av mig och klipper upp den i bitar så får han inte sälja den som originalkabel.
Det är nätkablar som vi talar om och jag vill inte ha skulden för en olycka som sker med av någon annan ihopplockad kabel.
Om Axxx däremot hade svarat att jag har en kabel som jag anser vara densamma oavsett om den är det så hade han ju upplyst om att det inte är äkta vara han säljer och då hade det inte varit bedrägligt, men det har han inte gjort i något fall hitills som jag har kommit i kontakt med.
Detta är inga ordklyverier utan det är med bedrägligt uppsåt som Axxx har handlat.
Jorma skrev:Det räcker med att han svarar att det är JPC som han säljer och det är ett inarbetat namn som inte många kan ha missat.
Det har diskuterats på samtliga forum sedan 3 år tillbaka och kablarna är recenserade i flera tidningar just under namnet JPC.
Läs på om varumärkesskydd på patentverkets sidor så kanske du förstår varför man inte i alla lägen tar patent eller varumärkesskyddar produkter.
Jorma skrev:Gå till den här sidan, skriv in JPC i sökrutan, klicka i köpes och dom
annonser som kommer upp kan inte misstolkas att det är någon som söker något annat än kabel eller nätkabel.
http://www.hifimagasinet.com/sokannonser.asp
dawen skrev:Jag tycker faktiskt inte att man behöver dra det här till teknikaliteter. Killen snyltar på Jormas marknadsföring, och det är inte fair play någonstans.
Jag skiter fullkomligt i att det är en bättre kabel, det är fortfarande inte juste.
dawen skrev:Fast, någon verkar ju ha glömt leverpastejen framme, med tanke på att de säger olika saker. Vem har rätt? Vem har fel?
Vem bryr sig?
jockewe skrev:Jorma har klagat/varnat och "piraten" har bett om en sorts ursäkt.
"Piraten" använde sig av begreppet SE som i "Special Edition" för de kablar som han själv har pusslat ihop. SE i samband med att han nämnde JPC2.5 får det att låta auktoriserat av Jorma Power Cords vilket är missvisande.
Jag tycker att alltihop bara verkar vara reklam för "piraten" faktiskt, en sorts "stoppa Jorma i kvicksand för jag gillar inte hans kablar" och jag tycker det är osmakligt, alltihop. Fy för denna historia!
Birger skrev:Med dessa trådar har väl begmarknaden på nätkablar tagit ett rejält prisskutt neråt![]()
Sen fattar jag inte hur Larsho försvarar ett brottsligt beteende för Jorma har väl registrerat sitt varumärke??
Om inte så too bad..
Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ![]()
![]()
.
Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där
Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ![]()
![]()
.
Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här![]()
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där.
PEKKA skrev:JormaHur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där
Jag trodde att du även var bekymrad över den undermåliga kabeln
och monteringen av felaktiga kontaktdon på piratkabeln.
Kan man inte ta upp det i domstolen som ett av skälet för en
stämningsansökan.
Piratkablarna kan ju genom sin undermålighet ha gett dina JPC
dåligt rykte när köparna trodde de fått en äkta JPC
PEKKA
Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ![]()
![]()
.
Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här![]()
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där.
Vilket jävla påhopp !!!!
Om du tar detta till domstol är givetvis ditt eländiga beslut, men min bedömning är att du inte kommer att vinna - om målet ens tas upp, troligen avskrivs det innan du ens hinner säga "A".
Om det kommer till domstol, och som sagt det finns inte mycket som talar för det, så kommer du att bli tvingad att bevisa dina påståenden, då jag - om jag vore din motpart - skulle ifrågasätta dig som person och företag och således ta tag i alla påståenden om att dina kablar är bättre än några andra, filterverkan utan någon direkt teknisk bevisning osv. Dvs att ifrågasätta allt.
Du gjorde ett stort misstag i att försöka vinns genom att publicera allt du nu gjort på det sättet du valt att göra det - jag tror att det finns stor chans att vinna ett åtal mot dig om jag vore "kabelpiraten". Och kontra
Allt är inte vad det ser ut att vara !
Jorma skrev:Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.
Det är nästan så att jag tycker synd om Axxx, men bara nästan.
Jorma skrev:Det får en jurist ta stäällning till, men det handlar ändå inte i första hand om kvaliteten. Den felaktiga inkopplingen av kablarna i kontakterna verkar inte köparna ha noterat, men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte. Men det är förfalskningen som såfdan som är det primära och det är vad jag har varit ute efter.
Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.
Det är nästan så att jag tycker synd om Axxx, men bara nästan.
What is a customer? A customer is the most important person ever in this company - in person or by mail. A customer does not depend on us, we are dependent on him. A customer is not an interruption of our work, he is the purpose of it.
We are not doing him a favor by serving him, he is doing us a favor by giving us the opportunity to do so. A customer is not someone to argue or match wits with - nobody ever won an argument with a customer. A customer is a person who brings us his wants - it is our job to handle them profitably to him and ourselves.
Jorma skrev:Det får en jurist ta stäällning till, men det handlar ändå inte i första hand om kvaliteten. Den felaktiga inkopplingen av kablarna i kontakterna verkar inte köparna ha noterat, men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte. Men det är förfalskningen som såfdan som är det primära och det är vad jag har varit ute efter.
Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.
Det är nästan så att jag tycker synd om Axxx, men bara nästan.PEKKA skrev:JormaHur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här
Jag trodde att du även var bekymrad över den undermåliga kabeln
och monteringen av felaktiga kontaktdon på piratkabeln.
Kan man inte ta upp det i domstolen som ett av skälet för en
stämningsansökan.
Piratkablarna kan ju genom sin undermålighet ha gett dina JPC
dåligt rykte när köparna trodde de fått en äkta JPC
PEKKA
JockScott skrev:Skattemyndigheten kommer knappast att bry sig om några kablar som sålts, det ska till bra många innan de lägger tid och resurser på detta och så många är jag skeptisk till att han sålt både efter att läst kabelpiratens egen utsaga hur många han sålt och det faktum att inga köpare framträtt och känner sig lurade av hans kabel. Det enda fel jag ser i detta är ett fel av nyttjande av Jormas(inte patenterade) varumärke, ingen snack om den saken.
Jorma skrev:Kablar, direktimporterade Krellförstärkare och diverse annat blir snabbt en summa som passerar vad som är tillåtet att sälja utan att bli momspliktig och därmed också skyldig att registrera ett företag med allt vad det innebär av bokföringsplikt och annat.
__10 skrev:Jorma skrev:Kablar, direktimporterade Krellförstärkare och diverse annat blir snabbt en summa som passerar vad som är tillåtet att sälja utan att bli momspliktig och därmed också skyldig att registrera ett företag med allt vad det innebär av bokföringsplikt och annat.
Hur har du tänkt dig att bevisa det här?
men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte
Sant men det är nog fler som läser Vouge eller Time i världen än Steriopile.dawen skrev:Räknas nog knappast som tidning, men visst. Där slipper man iaf e$oteri$ka priser
dawen skrev:Jorma skrev:Vad det handlar om får ni läsa om ca. en månad och det är den största och mest spridda tidningen i världen.
Det här uttalandet tror jag inte ett dugg på, faktiskt.
Skratta du, det bjuder jag på.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 41 gäster