Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:mx skrev:Det lät då tusan inte "hifi" om det i alla fall. Mer live.
Undrar om du missat något?
mx skrev:Lyssnar man på samma konsert live låter det
ju helt annorlunda och inte alls så tillrättalagt.
mx skrev:Nattlorden skrev:Och svaret på trådfrågan är ja.
Utveckla gärna.
eriken skrev:Jag har aldrig upplevt någon anläggning vara så bra att jag känt att det skulle kunna vara på riktigt, att musikerna faktiskt står där och spelar live framför mig.
mapem skrev:Kom att tänka på en annan skiva som jag har och som är en vanlig referens i såna här sammanhang, nämligen "Cantate Domino" med Oscars motettkör. Den låter ju väldigt fint. Men eftersom jag har hört väldigt mycket körmusik live i kyrkor så måsta jag ju jämföra med den upplevelsen, och då måste jag tyvärr konstatera att "Cantate Domino" inte låter helt realistiskt. Inte på min anläggning, och jag tror inte på någon annan heller. Det som saknas är dynamiken - alltså skillnaden mellan de svagaste och de starkaste partierna. Jag kan inte riktigt uppnå illusionen av att vara där. Den är nog lite för "bra", tror jag.
Vee-Eight skrev:Trovärdig och realistisk: jodå!
Nära verkligheten? Nänämän.
IngOehman skrev:Jag gjorde för en massa år sedan en studie där alla lyssnarna satt inne i ett
bomulls-tält och musikerna/högtalarna stod utanför tältet. Högtalarna var runt
11 stycken som spelade sju kanalser (det vill säga många olika antal både hög-
talare och kanaler provades, men när musikerna i det rummet som de fanns i,
skulle återges med högtalare utan hjälp av samma rum, så behövdes det sju
kanaler). Återgivningen kunde betvingas således att en den blev så illusorisk
att lyssnarna tog fel mellan original och återgiving.
Men en sak (som jag faktiskt inte tror att jag har skrivit om tidigare, utan att
vara helt säker) som fscinerade mig var att illusionen föll högst påtagligt när
tältet togs bort och lyssnarna bara lyssnade på högtalarna.
shifts skrev:I övrigt känner jag mig svårlurad,
IngOehman skrev:Modigt inlägg, att man kan komma närmare musiken framför anläggningen än
man kommit då och då live.
Jag håller med dig. Jag vill ju också vara modig.![]()
...
mangs skrev:Inspelningen skall vara av karaktären att jag som lyssnare sitter ungefär där jag sitter i mitt rum med ett avstånd fram till scen något längre än till mina högtalare, det är viktigt att stereoperspektivet är kvar och att jag enkelt kan peka ut exakt var varje musiker i bandet befinner sig. jag brukar ofta leka med att titta/blunda för att avgöra skillnader och visst finns de där.
mangs skrev:Jag är typen av lyssnare som oftare tänker mig att jag vill vara där på plats, snarare än att jag bjuder hem dem i mitt vardagsrum men ofta när jag sluter ögonen kan jag se mitt rum förlängt och utbreddat med en scen längst fram där musikrna befinner sig. Alltså, någon form av fiktiv scen och då låter det ofta ganska eller mycket verkligt.
mangs skrev:Det är oftare att det är just audiofilmusik som ger mig denna känslan. Vanlig producerad musik känns inte framtagen för att den skall måla upp orkestern/bandet realistiskt framför lyssnaren.
mangs skrev:Det kanske är just därför att jag känner realism lättare när musiken som spelas upp är från en mindre orkester eller gärna ett litet band.
Som sagt upplever jag enklare realism med sunger songwriter och enklare jazz där jag upplever det som att musikerna är där på min scen i vardagsrummet.
mangs skrev:
Det är oftare att det är just audiofilmusik som ger mig denna känslan. Vanlig producerad musik känns inte framtagen för att den skall måla upp orkestern/bandet realistiskt framför lyssnaren.
Alisson Krauss/Sophie Zelmani mfl har varit närvarande på scen i mitt fiktiva vardagsrum vid ett antal tillfällen.
RogerGustavsson skrev:Ja, som att rummet ansluter till ett annat rum. Att ha dem spelandes i mitt rum skulle ge ett helt annat ljud.... Har också hört det när några musicerar där hemma och det krävs större rum med en annan akustisk signatur för att komma till sin rätt. Brukar lyssna när min son spelar i ett mindre storband. Är klart bäst när de repar och inte använder PA. Det blir i regel mer än tillräckligt högt och det blir högupplöst och distorsionsfritt. Det är så man vill ha det, inte manglat genom ett långt mixande och sedan utpysat via ett PA. Många inspelningar saknar också att musikerna kommunicerar med varandra som de gör vid ett framträdande. Liveinspelat i studio kan ge större realism av en verklig händelse.
RogerGustavsson skrev:Annat är det förstås på arenaframträdanden men där tycker jag nog man hamnar längre från musiken och mera blir en del av en happening.
Panelguy skrev: ...Att tänka sig musikerna spelandes i lyssningsrummet fungerar väl i stort sett bara med en ensam sångare med gitarr eller liknande. En symfoniorkester framförandes Våroffer skulle nog inte fungera lika bra![]()
...
mapem skrev:Panelguy skrev: ...Att tänka sig musikerna spelandes i lyssningsrummet fungerar väl i stort sett bara med en ensam sångare med gitarr eller liknande. En symfoniorkester framförandes Våroffer skulle nog inte fungera lika bra![]()
...
Nä just det. Därför är realism i såna sammanhang knappast att ha musikerna i sitt eget rum. Så små musiker finns inte. Ofta när man försöker beskriva realism vid återgivning av stora orkestrar brukar det i stället beskrivas som om väggen bakom högtalarna öppnar sig och ett mycket större ljudlandskap återskapas. Och ibland, vid goda inspelningar, kan jag uppleva något ditåt. Det rör sig då alltid om fåmikrofoninspelningar. I många inspelningar av klassisk musik mixas en massa mikar ihop och solisten lyfts ofta fram ur ljudbilden. Det är ju trevligt att höra raspet av stråken mot strängarna och ha solisten en meter från sig, men konsertillusionen försvinner.
celef skrev:med vissa inspelningar tycker jag det låter extremt realistiskt hemma, jag har som ett litet mål att få trumljud att låta riktigt, men tyvärr låter väldigt mycket musik direkt uselt närmast olyssningsbart, jag mottager gärna förslag på realistiska inspelningar att testa
mapem skrev: Ofta när man försöker beskriva realism vid återgivning av stora orkestrar brukar det i stället beskrivas som om väggen bakom högtalarna öppnar sig och ett mycket större ljudlandskap återskapas. Och ibland, vid goda inspelningar, kan jag uppleva något ditåt. Det rör sig då alltid om fåmikrofoninspelningar. I många inspelningar av klassisk musik mixas en massa mikar ihop och solisten lyfts ofta fram ur ljudbilden. Det är ju trevligt att höra raspet av stråken mot strängarna och ha solisten en meter från sig, men konsertillusionen försvinner.
Wolfie skrev:Har varit med om det många gånger![]()
I två olika rum med två olika inspelningar.
Dels den redan omtalade Live in Paris med Diana Krall men även med
Patricia Barbers A Fortnight in France.
Rum: Mitt eget förra och IÖ:s demorum.
En rätt bisarr upplevelse i ett helt mörklagt rum.
Man kunde gå runt i rummet och ändå uppfatta att människan stod där
på golvet och sjöng![]()
Gå runt i rummet fallet gällde mitt eget förra rum, inte IÖs för där kan
man inte gå runt i mörkret utan att riskera att snubbla på något![]()
Inget illa ment Ingvar
Det tror jag inte. Jag tror bara anläggningen för musikåtergivning behöver vara bättre än vad man hört tidigare för att man ska tycka att den är realistisk.1947 skrev:Jag har nog aldrig hört realistisk återgivning. Då måste man väl ha utrustning godkänd av LTS F/E test och det har jag aldrig lyssnat på.
paa skrev:Det tror jag inte. Jag tror bara anläggningen för musikåtergivning behöver vara bättre än vad man hört tidigare för att man ska tycka att den är realistisk.1947 skrev:Jag har nog aldrig hört realistisk återgivning. Då måste man väl ha utrustning godkänd av LTS F/E test och det har jag aldrig lyssnat på.
Har man aldrig hört återgiven musik alls, så blir man "lurad" av en vaxrulle, osv. Kraven stiger snabbt däremot.
paa skrev:Ja, detta är ju intressant.
Den mesta musiken idag framförs via förstärkare och sjungs via PA. Jämför man konsertljudet med hemmaanläggningen så låter ju oftast konsertljudet apa.
Ändå lyckas sällan hemmaanläggningen komma nära ett liveframträdande.
Vad har gått fel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster