Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Ser ut som en länk.
philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Precis, man får läsa artikeln och sedan återkomma om man har en åsikt. Annars kan man lugnt ignorera tråden.
Jag har tyvärr inte möjlighet att försöka sammanfatta artikeln men om ni behöver ett vedträ för att klicka så varsågoda:
"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Precis, man får läsa artikeln och sedan återkomma om man har en åsikt. Annars kan man lugnt ignorera tråden.
Jag har tyvärr inte möjlighet att försöka sammanfatta artikeln men om ni behöver ett vedträ för att klicka så varsågoda:
"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Är ditt syfte med den här tråden att rättfärdiga remastering?
I så fall protesterar jag utan förbehåll. Remastrad musik är som körd genom en digital dokumenförstörare.
adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Jag vet dock att jag har kört en hel del album genom masvis och i 99% av fallen så har en remaster lägre crest än det äldre orginalet.
mx skrev:adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Jag vet dock att jag har kört en hel del album genom masvis och i 99% av fallen så har en remaster lägre crest än det äldre orginalet.
Ja, jag har då inte hittat en remaster som låtit bättre än originalet, så något
trams är det.
Förmodligen kan de ju tjäna mer pengar på att släppa sakerna igen.
philip skrev:"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Bill50x skrev:philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Tycker nog ändå att man bör bemöda sig om att skriva någon rad om vad länken innehåller. Det behöver inte alls vara en sammanfattning av innehållet, men ändå en hint om vad man kan tänkas få se.
/ B
Flint skrev:Jag rekommenderar alla att inte posta något i den här tråden så att den självdör och därmed inte sprider så mycket felaktig propaganda i syfte att rättfärdiga remastering. Ta alltså ingen debatt. Låt tråden dö utan uppmärksamhet.
(Om jag gjorde ett brott mot forumreglerna nu så tar jag konsekvenserna av det.)
Kronkan skrev:Utan problemet uppfattar jag är att de höjt medelnivån kraftigt samt kapat den översta delen. Nivån ner till tystnaden spelar ju inte så stor roll där finns ju tystnaden, det lilla som vi knappt uppfattar. Däremot det lilla knorren på toppen den uppfattar vi. Denna tas bort i större grad än tidigare.
Det är säkert så att remastrade skivor har samma dynamiska omfång men alltså inte samma dynamiska skeende i det starka.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Utan problemet uppfattar jag är att de höjt medelnivån kraftigt samt kapat den översta delen. Nivån ner till tystnaden spelar ju inte så stor roll där finns ju tystnaden, det lilla som vi knappt uppfattar. Däremot det lilla knorren på toppen den uppfattar vi. Denna tas bort i större grad än tidigare.
Det är säkert så att remastrade skivor har samma dynamiska omfång men alltså inte samma dynamiska skeende i det starka.
Du har missuppfattat.
Det värsta ingreppet i behandlingen, är ju just att de höjer de svaga signalerna så allt blir nästan lika starkt som medelsignalen. Det är det som tar luften ur musiken och gör ljudet påträngande obehagligt.
Att topparna limiteras är verkligen inte det värsta.
philip skrev:Morello skrev:
Så kallat kvalificerat skitprat.
Ja men kom igen, orka läsa innan du postar
Kronkan skrev:Sedan om texten inte beskriver det skedda är en annan sak.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Sedan om texten inte beskriver det skedda är en annan sak.
Det jag försökte belysa är min egen kunskap i ämnet.
Kolla på denna video, en klassiker, en variant på temat. http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Svante skrev:philip skrev:Morello skrev:
Så kallat kvalificerat skitprat.
Ja men kom igen, orka läsa innan du postar
Artikeln är oerhört pratig, jag skulle inte tro att många orkar ta sig igenom den. Jag gör det inte, trots mitt engagemang i frågan.
Får jag gissa? Det kanske är dumt av mig att göra det, men tar den först upp de vanliga sakerna, som att nivån har ökat och toppfaktorn har sjunkit med tiden (för att få oss välvilligt inställd till det han vill säga) för att sedan leta efter alternativa mått och till slut kunna säga att loudness war nog inte är så farligt, i alla fall? Eller är jag på cykeltur då?
philip skrev:"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no
Svante skrev:Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Ja, jag har då inte hittat en remaster som låtit bättre än originalet, så något
trams är det.
Förmodligen kan de ju tjäna mer pengar på att släppa sakerna igen.
Jo det har jag allt gjort, men där är orsaken oftast att orginalet varit inspelat med undermålig utrustning och en nyutgåva kunnat städa och förbättra ljudet.
Några få äldre death-/Thrash-metal band har släppt skivor på detta sättet.
I övrigt så håller jag dock med dig. Orginalen låter oftast bättre pga mer dynamik.
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
Det är medvetet.
Och vi har gett skiten mer uppmärksamhet än det förtjänar.
Max_Headroom skrev:Jag köpte den där tidningen för att kunna läsa artikeln. Rena smörjan.
Att dynamiken reducerats i nyare inspelningar och remasters syns klart och tydligt om man tar en titt på vågformen. Hörs gör det också, även om det inte alltid låter illa.
Det blir inga fler köp av Sound on Sound i framtiden kan jag ju säga.
Rent allmänt så är det väldigt mycket "push" för kompression i hela branchen. Det skall vara kompressor (och gärna limiter också) på allt. I artiklar som handlar om mixning så är det mycket om att allt ska komprimeras. Och i mixers som säljs så är kompressor på varje spår ett vanligt försäljningsargument.
Svante skrev:Nu har jag skummat lite mer och vill invända mot den här argumentationen:Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
"Spridningspilarna" som visas i figuren ignorerar "svansarna" på fördelningen, tex de förhållandevis få tillfällen då ljudet är starkt. Alltså transienterna.
Problemet med ludness war är ju just att topparna i signalen tas bort, och hittar man på ett synsätt som ignorerar vad som händer med topparna, ja då har man skapat ett värdelöst mått.
Jag mår illa när jag läser artikeln, den är så nedlusad med ohederligt använd klassisk retorik och så pratig att det blir jobbigt att invända mot den i sak. Den borde kortas ner till en tredjedel av längden. Det jag citerade ovan är ett exempel på det. Först säger han att kurvorna är jämförbara. Sen säger han något om en knöl i histogrammet till höger, men lämnar det utan kommentar. Det är knölen som är det viktiga, men han drar aldrig den slutsatsen, läsaren får i stället gripa det lilla halmstrå som författaren ger; "kurvorna är jämförbara".
Analogin med fotona är också klassisk retorik - en analogi. Problemet är att analogin inte riktigt håller.
Svante skrev:Nu har jag skummat lite mer och vill invända mot den här argumentationen:Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
Detta är ett totalt missförstånd, eller kanske ett avsiktligt spridande av desinformation.
"Spridningspilarna" som visas i figuren ignorerar "svansarna" på fördelningen, tex de förhållandevis få tillfällen då ljudet är starkt. Alltså transienterna.
Problemet med ludness war är ju just att topparna i signalen tas bort, och hittar man på ett synsätt som ignorerar vad som händer med topparna, ja då har man skapat ett värdelöst mått.
Jag mår illa när jag läser artikeln, den är så nedlusad med ohederligt använd klassisk retorik och så pratig att det blir jobbigt att invända mot den i sak. Den borde kortas ner till en tredjedel av längden. Det jag citerade ovan är ett exempel på det. Först säger han att kurvorna är jämförbara. Sen säger han något om en knöl i histogrammet till höger, men lämnar det utan kommentar. Det är knölen som är det viktiga, men han drar aldrig den slutsatsen, läsaren får i stället gripa det lilla halmstrå som författaren ger; "kurvorna är jämförbara".
Analogin med fotona är också klassisk retorik - en analogi. Problemet är att analogin inte riktigt håller.
philip skrev:Mitt stora problem med artikeln är att det mäts och tittas på ljud istället för lyssnas. Jag har tidigare framför kritik mot användandet av Masvis av samma anledning, det är ett dåligt sätt att bedöma musik på.
Svante skrev:I MasVis har vi försökt välja ut några sätt som är bra på att vaska fram om inspelningarna har kvaddats i masteringen. Man får förstås se valet av grafer som ett av många möjliga, men LTS masteringsgrupp får väl ändå anses bestå av folk som är hyfsat insatta i problematiken. Och så jag då.
philip skrev:Svante skrev:I MasVis har vi försökt välja ut några sätt som är bra på att vaska fram om inspelningarna har kvaddats i masteringen. Man får förstås se valet av grafer som ett av många möjliga, men LTS masteringsgrupp får väl ändå anses bestå av folk som är hyfsat insatta i problematiken. Och så jag då.
Förlåt alla att jag nappar på den här kroken men jag kan inte låta bli.
Svante, jag vill tro gott om dig men det där är totalt skitsnack.
För det första kan du aldrig veta vad som är gjort i mix eller vad som är gjort i mastring.
philip skrev:LTS har vidare en mycket tråkig och helt oacceptabel hållning att det är mixen som är mastern och inte mastern som är mastern vilket gör att allt LTS påstår i denna fråga får anses extremt vinklat för att med näbbar och klor försvara denna tro.
philip skrev:
Att du inte kan inse att LTS gör exakt samma sak som artikeln jag länkade är häpnadsväckande.
Det vänds på och vrids på grafer och data tills den passat ens syften helt enkelt.
Hade du rakryggat erkänt syftet med MASVIS hade jag respekterat dina kommentarer men att klä LTS ljudtotalitärism i en förljugen altruism blir bara motbjudande.
För LTS sk "masteringsgrupp" har jag noll och inget förtroende. Varför skulle jag ha det? En grupp som inte ens har ambition nog att förstå vad ämnet man ska utreda handlar om.
Förhoppningsvis lurar ni inte fler än de redan förtappade.
Svante skrev:
Och egentligen borde vi prata om just det; om processningen gjorts på individuella spår eller på slutmix. Nu sammanfaller det hyfsat med mix och mastering, så jag tar mig friheten att göra den förenklingen.
Morello skrev:
Om sedan vansinneskompressionen skett i "studion" eller "masteringstudion" är helt irrelevant fös oss som ska lyssna på smörjan.
philip skrev:Svante skrev:
Och egentligen borde vi prata om just det; om processningen gjorts på individuella spår eller på slutmix. Nu sammanfaller det hyfsat med mix och mastering, så jag tar mig friheten att göra den förenklingen.
Och där fråntog du dig själv all form av trovärdighet för vidare debatt.
philip skrev:
Om du tycker dig ha rätt att diktera villkor och bestämma hur andras musik ska låta tycker jag nog att du borde lära dig lite om inspelning, mix och mastring. Du har uppenbarligen så dålig koll på det att du måste göra förenklingar som inte går att göra.
philip skrev:LTS i en liten ask - när subjektivt tyckande och tro går före verklighet men presenteras som sanning i form av staplar. Och när sanningen blir för besvärlig så förenklas hela problematiken bort.
philip skrev:
Jag vet att jag raljerar, men jag gör det för att jag vet att du vet hur det fungerar. Ändå väljer du att polarisera frågan på ett sätt man omöjligt kan göra med hedern i behåll, och det gör mig irriterad.
philip skrev:Jag förstår mycket väl att man kan bli arg när det inte låter som man själv tycker att det ska låta, då får man ta ett djupt andetag och tänka 'jag är inte universums medelpunkt, solen kretsat inte runt mig' - men jag förstår också att väderkvarnarna är roligare att anfalla, speciellt i grupp när man har hittat ett helt gäng likasinnade med lika fina foliehattar.
philip skrev:Morello skrev:
Om sedan vansinneskompressionen skett i "studion" eller "masteringstudion" är helt irrelevant fös oss som ska lyssna på smörjan.
Vilket trams Morello. På samma sätt som du har en volymkontroll på ditt försteg så har själv makten att välja vad du lyssnar på. Ingen som tvingar dig att lyssna på smörja.
Svante skrev:
Det som får mig att fortsätta tjata är att jag förstår vad alltihop beror på, och fel jag förstår mig på brukar jag försöka rätta till.
Svante skrev:valet man har är mellan att stå ut med tokmaximering eller att låta bli att lyssna.
philip skrev:Svante skrev:valet man har är mellan att stå ut med tokmaximering eller att låta bli att lyssna.
Ja sådant är livet, antingen tycker man om det eller så avstår man.
Jane's Addiction senaste är tokkomprimerad men låter bra ändå, formodligen precis som det var tänkt. Men om du inte gillar den så skyll inte på mastringen.
Det som får mig att fortsätta tjata är att jag förstår vad alltihop beror på, och fel jag förstår mig på brukar jag försöka rätta till.
Men det är inga fel, det låter som det är tänkt. Sedan att du TYCKER att det låter fel är ditt problem. Men du försöker göra vetenskap av ditt tyckande, där det inte finns något att göra vetenskap av - för ljud är subjektivt. Och till råga på allt inleder du ett korståg mot, det du har bestämt dig för ska kallas, mastring.
Svante skrev:Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Svarar du nej på det så bör du inse att masteringsprocessningen som görs idag inte är driven av att få fram ett sound utan av att maximera ljudnivån på skivan.
Svarar du ja på det så tror jag att du har fel. Vilket jag förstås aldig kan bevisa.
philip skrev:Jag är medlem i LTS så det är bara att lyfta på luren och fråga mig om du och övriga i mastringspanelen får komma över och lära sig vad mastring är, men istället väljer ni att hitta på en egen definition och istället för att få möjlighet att LYSSNA på hur det låter innan och efter väljer ni att spekulera med grafer.
Ni har uppenbarligen redan en agenda som ni inte tänker rucka från trots att allt ni bygger eran uppfattning på är fel. Helt åt skogen fel. Släpp prestigen för tusan.
philip skrev:
Jag tycker inte om designen på moderna bilar, det betyder inte att de är felkonstruerade för det.
Jag tycker inte om en del hyper- komprimerad och/eller -limiterad musik heller - det betyder inte att musiken är felkonstruerad. Det är bara artisten, ingen annan, som vet hur det ska låta - oavsett hur många ingenjörer och guldöron som påstår sig motsatsen.
I vilket fall, snälla sluta använda ordet mastring på det sätt du gör, det är så fruktansvärt ohederligt.
Svante skrev:Konsumentkraft kallas det. Det är andra sidan av marknadsekonomin. Det är bara att gilla läget.
Svante skrev:
Du svarde inte på det här:Svante skrev:Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Svarar du nej på det så bör du inse att masteringsprocessningen som görs idag inte är driven av att få fram ett sound utan av att maximera ljudnivån på skivan.
Svarar du ja på det så tror jag att du har fel. Vilket jag förstås aldig kan bevisa.
philip skrev:DU och LTS är problemet i den här debatten, det är ni som sprider lögner och förenklingar som får andra att falla in i samma lögner och förenklingar.
steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
Jag håller med dig till stor del och det är min subjektiva åsikt. Det berättigar inte lögner och påhopp från företrädare för en organisation som enligt sina stadgar ska vara objektiv.
Jansson skrev:philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
Jag håller med dig till stor del och det är min subjektiva åsikt. Det berättigar inte lögner och påhopp från företrädare för en organisation som enligt sina stadgar ska vara objektiv.
Lämnar du fortfarande 20 % rabatt till LTS-medlemmar?
philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
philip skrev:Svante skrev:Konsumentkraft kallas det. Det är andra sidan av marknadsekonomin. Det är bara att gilla läget.
Ja jag har ingenting emot att man diskuterar musik eller ljudkvalité. Man har all rätt att uttrycka sina åsikter om vad som helst som man har konsumerat.
Men det är anmärkningsvärt att man gör sina egna åsikter till en pseudovetenskap och sedan försvarar den när man rimligtvis måste inse att man har fel.
philip skrev:Jag var på besök hos en vän för några månader sedan och han spelade upp senaste Jane's Addiction för mig för att han älskade ljudbilden. "Det låter så jävla bra" var hans kommentar. Men han har alltså fel enligt dig. Det är inte bara artisten du skiter i (indirekt på) utan även alla andra lyssnare som uppskattar ljudet.
philip skrev:Och din åsikt väger tyngre än deras för att...
philip skrev:Jag förstår dock att du inte har respekt för mastrings professionen men det är för att du fortfarande inte vet vad mastring är. Lär dig vad det är innan du börjar snacka skit och sprida lögner.
DU och LTS är problemet i den här debatten, det är ni som sprider lögner och förenklingar som får andra att falla in i samma lögner och förenklingar.
Objektivisten skrev:Att CD låter skit upptäckte audiofiler redan på slutet av åttiotalet. Det var därför det blev en renässans för rörförstärkare eftersom många upptäckte att de gav den förlorade analogkänslan tillbaks om man lirade CD. Det var också därför det dök upp esoteriska pimpade CD-spelare så man kunde njuta av skiten. Detsamma gäller idag på marknaden med dac:ar etc. Problemet ligger egentligen hos digitalmediet.
philip skrev:Jansson skrev:philip skrev:steveo1234 skrev:Vad jag vet är att musik på CD-skivor generellt låter så förbannat dåligt att jag hellre stänger av ljudet. Det finns fantastiska undantag, men, de är få och det är sällan man ser dem.
Lämnar du fortfarande 20 % rabatt till LTS-medlemmar?
Självklart, gjorde det för några månader sedan sist.
Jag lever fortfarande i förhoppning om att LTS tar sitt förnuft till fånga (och är följaktligen fortfarande LTS medlem - trots att min medlemsavgift i detta nu sponsrar en organisation som försöker göra mig arbetslös)
EDIT: som jag ser det har ett gäng av medlemmarna påverkat LTS att kraftigt avvika från sina stadgar för att bedriva ett privat korståg. Om jag hade fått möjlighet att spela upp mina masters och förklara vad jag gör och varför hade vi aldrig haft den här diskussionen. Vi kanske hade haft en liknande diskussion eftersom det sk loudness racet är ett faktum men förhoppningsvis en som inte nedvärderar artister, tekniker och lyssnare.
Tänk att få diskutera vart dagens ljudideal egentligen beror på istället för att värja sig mot hittepå, det hade varit trevligt det
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Att CD låter skit upptäckte audiofiler redan på slutet av åttiotalet. Det var därför det blev en renässans för rörförstärkare eftersom många upptäckte att de gav den förlorade analogkänslan tillbaks om man lirade CD. Det var också därför det dök upp esoteriska pimpade CD-spelare så man kunde njuta av skiten. Detsamma gäller idag på marknaden med dac:ar etc. Problemet ligger egentligen hos digitalmediet.
Instämmer inte alls min käre Objektivist.
Äpplen och päron har blandats i samma korg allt för många gånger.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Objektivisten skrev:Att CD låter skit upptäckte audiofiler redan på slutet av åttiotalet. Det var därför det blev en renässans för rörförstärkare eftersom många upptäckte att de gav den förlorade analogkänslan tillbaks om man lirade CD. Det var också därför det dök upp esoteriska pimpade CD-spelare så man kunde njuta av skiten. Detsamma gäller idag på marknaden med dac:ar etc. Problemet ligger egentligen hos digitalmediet.
Instämmer inte alls min käre Objektivist.
Äpplen och päron har blandats i samma korg allt för många gånger.
Tänk hårdare.
Vilken är gruppen?CODY skrev:+1 tycker också at det är konstigt att välja att handikappa sig själv, särskilt i grupp. Särskilt om man är "musikintresserad".
Du svarde inte på det här:Svante skrev:Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Vad jag tror spelar ingen roll. Det finns inget svar på din fråga, den är retorisk.
philip skrev:Men jag testar ändå: Nej! (med kraftiga reservationer - fast inte så stora som du borde haft när du spekulerar fram ett eget svar) Ja! (fast det kan vi aldrig bevisa)
Du tror en massa Svante, och det kan vara intressant men då ska man vara tydlig med att det är tro och tyckande det gäller. Jag kan berätta ett fakta för dig som du kan fundera på över natten istället: Det är ganska tydligt att det sk loundness racet har pågått ett tag, men inte en enda artist har gjort avbön, remastrat eller på annat sätt visat ånger över sitt val. Inte en enda artist har träff fram och berättat hur matringsklåparna tvingade dem att förstöra sin musik mot deras vilja. Konstigt.
Vad ska jag kalla det i stället tycker du?
Jag vet inte, du har ju livlig fantasi i övrigt så det borde väl inte vara något problem för dig att hitta på något?
CODY skrev:+1CODY skrev:+1 tycker också at det är konstigt att välja att handikappa sig själv, särskilt i grupp. Särskilt om man är "musikintresserad".
Svante skrev:
Mja, jag tror dig. Och gillar han det han hör är det förstås rätt för honom, åtminstone just då. Samtidigt måste man fråga sig, har han överhuvudtaget hört en hårdrocksmix före mastering? Om han inte har det, hur kan man då säga att just masteringen gör ljudbilden bra? Vet man att han skulle ha tyckt att det lät sämre utan mastering?
philip skrev:
Hur du än försöker få det här till ett teknisk problem så kommer du aldrig lyckas, på samma sätt som ägaren till Ampeg inte lyckades förbjuda att man använde hans förstärkare till att dista bas med. Och det kan man tycka är mer rimligt, att en producent dikterar villkoren för sina produkter. Du är inte producent, tillför inget till produktionen men har ändå mage att bestämma hur det ska låta. Och när du inte får din vilja fram så försöker du "utbilda" din omgivning. Snacka om utnyttja sin yrkes och sociala position för personligt syfte.
Laila skrev:CODY skrev:+1CODY skrev:+1 tycker också at det är konstigt att välja att handikappa sig själv, särskilt i grupp. Särskilt om man är "musikintresserad".
Pösmunk . . .
Svante skrev:
*Jag vågar säga det, eftersom jag tror att både du och jag vet att ingen skulle ha börjat limitera på ett medelvärdesbegränsat medium.
*Jag vågar säga det, eftersom jag tror att både du och jag vet att ingen skulle ha börjat limitera på ett medelvärdesbegränsat medium.
Hej vad mycket retoriska frågor du ställer idag. Ett medelvärdsbegränsat medium finns lika lite som en transparent snålkodare. Du får sluta hitta på innovationer inte finns, det blir en ytterst märklig diskussion då.
Mja, jag tror dig. Och gillar han det han hör är det förstås rätt för honom, åtminstone just då. Samtidigt måste man fråga sig, har han överhuvudtaget hört en hårdrocksmix före mastering? Om han inte har det, hur kan man då säga att just masteringen gör ljudbilden bra? Vet man att han skulle ha tyckt att det lät sämre utan mastering?
Det är ytterligare en retorisk fråga. För det första spelar det ingen roll, det är artisten (eller den artisten utsett) som bestämmer hur dess alster ska låta.
För det andra är skivan proddad av http://en.wikipedia.org/wiki/David_Andrew_Sitek
eftersom jag följt hans arbete i många år vet jag med stor säkerhet att det inte är mastringen som skapat ljudet som du inte gillar.
Och där har vi hela poängen, DU VET INTE. DU GISSAR.
philip skrev:Hej hej, jag håller på att förbereda min mastringstråd. Under detta förlopp har jag kommit i kontakt med uttryck som jag trodde jag visste vad de betydde alt vet vad de betyder utan att kunna förstå.
Först ut: Crest faktor
Skillnad mellan crest och RMS?
vänligen,
Philip
Bra fest ikväll?CODY skrev:Det är väl inget problemDålig ljudkvalitet har alltid funnits. Det som är allvarligt är att det sitter ett gäng nedladdare och använder påstådd vetenskap för att hävda sin smak. Fel har de också.
CODY skrev:Det är väl inget problemDålig ljudkvalitet har alltid funnits. Det som är
allvarligt är att det sitter ett gäng nedladdare och använder påstådd
vetenskap för att hävda sin smak. Fel har de också.
MagnusÖstberg skrev:Bra fest ikväll?CODY skrev:Det är väl inget problemDålig ljudkvalitet har alltid funnits. Det som är allvarligt är att det sitter ett gäng nedladdare och använder påstådd vetenskap för att hävda sin smak. Fel har de också.
Tycker det är skitkul så här på kvällskvistarna när det dyker upp sådanna här insinuativa fylleinlägg, tycker faktiskt inte det gör något att de pajjar trådar![]()
![]()
Det är bara askul att du fått tag på bra dricka!
Laila skrev:CODY skrev:Det är väl inget problemDålig ljudkvalitet har alltid funnits. Det som är
allvarligt är att det sitter ett gäng nedladdare och använder påstådd
vetenskap för att hävda sin smak. Fel har de också.
Menar du att "nedladdare" har dålig smak(musikalisk sån asså ?)![]()
![]()
![]()
![]()
Tror knappast att Svante & company hör till de mest frekventa
ful-"nedladdarna" faktiskt snarare tvärtemoter . . .![]()
ps. kanske ä dä en "klar(are)" som just nu fattas dig . . .
CODY skrev:Jag är inte alls full, faktiskt.![]()
Finn singet insinuant alls i mitt inlägg heller. Det är svårt att uttrycka sig
klarare.
gnypp45 skrev:Hej Philip,
I den här tråden ställde du denna fråga förra året:philip skrev:Hej hej, jag håller på att förbereda min mastringstråd. Under detta förlopp har jag kommit i kontakt med uttryck som jag trodde jag visste vad de betydde alt vet vad de betyder utan att kunna förstå.
vänligen,
Philip
Det är naturligtvis helt OK i alla lägen att ställa frågor, även om de mest basala ting, men jag måste erkänna att jag hajade till då när den kom just från dig, som ju jobbar med remastering professionellt. Och detta vid en tidpunkt då du hårt kritiserade Masvis.
En tanke som nu slår mig är: Kan problemet som du har med MasVis och LTS approach vara att du är så långt ifrån att förstå det tekniska i det hele att du mentalt blockerar möjligheten till dess användbarhet? Hur kan du så kategoriskt och med så hårda ord avfärda Svantes mfl analyser som oanvändbar "pseudovetenskap" om du nu inte är förmögen att gå in i konkreta detaljer och peka ut vad som är fel? Är det intellektuellt hederligt? Det tycker inte jag, i alla fall.
Svante skrev:gnypp45 skrev:Hej Philip,
I den här tråden ställde du denna fråga förra året:philip skrev:Hej hej, jag håller på att förbereda min mastringstråd. Under detta förlopp har jag kommit i kontakt med uttryck som jag trodde jag visste vad de betydde alt vet vad de betyder utan att kunna förstå.
vänligen,
Philip
Det är naturligtvis helt OK i alla lägen att ställa frågor, även om de mest basala ting, men jag måste erkänna att jag hajade till då när den kom just från dig, som ju jobbar med remastering professionellt. Och detta vid en tidpunkt då du hårt kritiserade Masvis.
En tanke som nu slår mig är: Kan problemet som du har med MasVis och LTS approach vara att du är så långt ifrån att förstå det tekniska i det hele att du mentalt blockerar möjligheten till dess användbarhet? Hur kan du så kategoriskt och med så hårda ord avfärda Svantes mfl analyser som oanvändbar "pseudovetenskap" om du nu inte är förmögen att gå in i konkreta detaljer och peka ut vad som är fel? Är det intellektuellt hederligt? Det tycker inte jag, i alla fall.
Philip kanske bör svara själv, men frågan behöver inte alls tyda på det du menar. Jag har själv slagits många gånger av att man när man umgås med "nytt folk" så är man ovan vid terminologin fast man egentligen vet vad det handlar om.
Jag hade tex föreläst många gånger om rumsakustik innan jag hörde ordet "rumsradie". I min värld hette det efterklangsradie.
Och är det så att Philip inte förstod begreppet så ska han ha all heder för att han frågade. Det finns alltför många människor i världen som förblir okunniga för att de inte vågar fråga.
CODY skrev:... eftersom den här pompöst benämnda
masteringsgruppen är ...
MagnusÖstberg skrev:Men om korven smakar illa har man rätt att få pengarna tillbaka då?

CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
synpunkter på hur exemplaret låter. Detta menar jag på fullaste allvar. Det
skulle aldrig falla en korvtjuv in att gå till kassan och klaga på att den stulna
korven smakade illa.
Fan, du har tillgång till bra skit du!Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men om korven smakar illa har man rätt att få pengarna tillbaka då?
Du får väl fråga dina manshoror?
Laila skrev:CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
skulle aldrig falla en korvtjuv in att gå till kassan och klaga på att den stulna
korven smakade illa.
Om jag tex lånar en bok av dig(jag har inte köpt den själv), får jag
då inte ha "berättigade" åsikter om dess litterära eller i övrigt
utgivningsmässiga kvaliteter enligt dig . . . ? om så är fallet så skrämmer
du mig faktist lite CODY . . . brrrrr
CODY skrev:Laila skrev:CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
korven smakade illa.
Om jag tex lånar en bok av dig(jag har inte köpt den själv), får jag
då inte ha "berättigade" åsikter om dess litterära eller i övrigt
utgivningsmässiga kvaliteter enligt dig . . . ? om så är fallet så skrämmer
du mig faktist lite CODY . . . brrrrr
Jo om du har lånat den av mig får du det. Om du däremot har stulit den kan
du ju knappast gå tillbaka till bokaffären, förlaget eller författaren och klaga
på det stulna exemplaret. Det står alla korvtjuvar helt fritt att tycka och diskutera
med andra korvtjuvar att mamma scans falukorvar är dåliga, men inte att
vända sig till scan eller iCA och klaga på de stulna korvarna. På samma sätt
kan inte en person som skitit på grannens trapp och bett om och fått låna papper av grannen att torka sig med klaga på det pappret. Naturligtvis får han
ha åsikter om att Lambi är dåligt eller inte "gör jobbet".
Svante skrev:Menmen, vänta nu...
Nu verkar det som ni har accepterat faktum att LTS masteringsgrupp består av en massa folk som laddar ner sin musik olagligen från nätet.
Inget kunde vara mer fel. Av de fyra medlemmarna är nog jag den som har laddat ner mest, det är bara ett fåtal skivor som ligger på squeezeboxservern som jag dessutom nästan aldrig lyssnar på. Jag har några gamla kopior också, som jag har kopierat från CD till CD av bekanta. De övriga vet knappt hur man gör, tror jag.
Jag kanske har gett ett annat intryck under debatterna om upphovsrätt, men så är det.
Svante skrev: Det är moraliskt fel, enligt mig.
Svante skrev:
Fö så finns just den innovationen i form av en EBU-standard. Den finns också i ett flertal implementationer (vissa bättre än andra) av replay gain. Jag hoppas verkligen att de får avsedd verkan. Det hade varit bättre om den hade skrivits in i redbook när CDn kom.
MagnusÖstberg skrev:
Jag är inte med i LTS men jag kan inte låta bli att undra vad du har för förklaring till varför branchen släpper så dåligt ljudande alster?
Vem bestämmer att man skall förstöra ljudet innan vi får köpa musikalsterna?
När går det åt skogen så till den milda grad att olika instruments särart tas bort och grötas ihop till en gegga av ljud?
Finns det något du tycker att man skulle kunna göra för att stoppa eländet?
philip skrev:Nu har vi inte haft en standard med replay gain och jag kan rimligtvis inte spekulera hur det hade sett ut om det fanns en sådan standard från 70-tal. Jag förstår att du tror dig veta.
Hade vi infört en dyl standard idag tror jag det lett till väldigt ljust klingande alster.
Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer?
Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
philip skrev:Svante skrev: Det är moraliskt fel, enligt mig.
Moraliskt fel? Hur kan någonsin ett artistiskt val av sound för sin produkt bli moraliskt fel? Menar du att en artist i alla avseenden på ljud ska anpassa sig så att inte någon annan stackare inte låter olika? Är det en demokratifråga? I LTS sverige låter alla musik lika av moralisk hänsyn.
När började detta moraliska förfall? 50-talet? 60-talet?
Eller är det just brickwall limiters du anser vara omoraliska?
För loudness racet har funnits där sedan 50-talet, men det är förmodligen för svårt för masvis att få fram några kurvor av uppröra sig över på dyl material.
Svante, du gillar inte brick wall limiters, du tycker användandet är omoraliskt. Så du hittar på ett program som visar hur mycket en signal är brick wall limiterad. OK, tänk ett steg till, kan det vara så att man använder brick wall limiter för att man tycker om det ljudet? JA. Vad visar då masvis? INGENTING, eller hur?
Du kan inte skapa ett program som ger ett mått på din subjektiva moral och sedan använda det för att påvisa att alla andra måste tycka som du och rätta sig efter din moraliska uppfattning. Kan du inte förstå det?
Svante skrev:Och när han höjer medelnivån för att låta starkare än andra, då sabbar han mediet eftersom det blir omöjligt att släppa skivor med lägre medelnivå än så. Det är moraliskt fel, enligt mig.
philip skrev:Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
Fast du kan omöjligen veta att det är mastringen du tycker låter crap.
philip skrev:Och om man inte vet så är det kanske bättre att lära sig eller hålla sina spekulationer om varför för sig själv.
philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer? Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
Svante skrev:philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer? Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
Förenklat och spekulerat har jag i tråden, men när ljög jag sist?
philip skrev:Moraliskt fel? Hur kan någonsin ett artistiskt val av sound för sin produkt bli moraliskt fel? Menar du att en artist i alla avseenden på ljud ska anpassa sig så att inte någon annan stackare inte låter olika? Är det en demokratifråga? I LTS sverige låter alla musik lika av moralisk hänsyn.
philip skrev:Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
Fast du kan omöjligen veta att det är mastringen du tycker låter crap. Och om man inte vet så är det kanske bättre att lära sig eller hålla sina spekulationer om varför för sig själv.
Ragnwald skrev:philip skrev:Moraliskt fel? Hur kan någonsin ett artistiskt val av sound för sin produkt bli moraliskt fel? Menar du att en artist i alla avseenden på ljud ska anpassa sig så att inte någon annan stackare inte låter olika? Är det en demokratifråga? I LTS sverige låter alla musik lika av moralisk hänsyn.
Hm... när i tiden började mastringsmakarna kalla sig artister?
gnypp45 skrev:philip skrev:Hade vi infört en dyl standard idag tror jag det lett till väldigt ljust klingande alster.
Diskanthöjd, basbeskuren klang? Det är ju en missuppfattning. I såväl Replay Gain, som i EBU-standarden för medelvärdesberäkning så filtreras signalen genom ett filter först, innan medelvärdet beräknas. Diskanthöjda låtar "straffas" därigenom med ett högre medelvärde. Om något så är det mer djupbas man kan vänta sig, med tanke på hur EBU-filtret ser ut för basen (andra ordningens högpassfilter med f-3dB vid 60 Hz).
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 85#1195985
Komorok skrev:Jag skulle säga att det inte är artisternas jobb att kunna tekniken perfekt. Jag
skulle också gissa att det inte är alla/många artister som vet hur bra det KAN
låta. Därför tror JAG att vi hör så få klagomål från artister.
Harryup skrev:Det som är tänkvärt i Philips inlägg är hur många artister står upp och säger att man misshandlat deras musik? Finns väl nån men det är på den nivån.
Svante skrev:Det finns dessutom mycket som talar för att processningen sker för att höja medelnivån.
Svante skrev:
Jag ogillar när man limiterar mixen. Jag anser att det är omoraliskt att limitera mixen för att höja nivån.
Komorok skrev:
Ok, förlåt, jag ska kanske bli lite mer generell och vag då:
Det verkar som om vissa delar av musikbranchen inte vet hur man får fram en
välljudande skiva. Vad det beror på och i vilket led det skiter sig vet jag inte,
men att de verkade kunna sitt jobb förr i tiden är iaf ett faktum då många äldre
inspelningar inom samma genrer låter bra.
Flint skrev:philip
Lägg ut låtarna här så får vi kolla dig. Du kan ha gjort något misstag.
philip skrev:Ja det är din subjektiva åsikt. Du får väl göra lite musik själv då om det inte passar.
Kan inte vara så svårt, det enda som spelar någon roll är ju crestfaktorn ändå och det viktiga är att det ser fint ut på pappret.
Tro till och med du klara det.
philip skrev:Flint skrev:philip
Lägg ut låtarna här så får vi kolla dig. Du kan ha gjort något misstag.
Nej så verkar det inte vara, förvånansvärt nog, denna gång.
För alla som orkar:
1. Ladda ner dessa två filer
http://www.grandqvick.net/svante/A.wav
http://www.grandqvick.net/svante/B.wav
2. lyssna på dem men titta inte på dem än. Analysera skillnaden, skriv gärna ner så du inte lurar dig själv sen när du tittar på dem.
3. Ladda in dem i masvis. Vad har jag gjort? Hur ser du det?
Komorok skrev:philip skrev:Ja det är din subjektiva åsikt. Du får väl göra lite musik själv då om det inte passar.
Kan inte vara så svårt, det enda som spelar någon roll är ju crestfaktorn ändå och det viktiga är att det ser fint ut på pappret.
Tro till och med du klara det.
Jag har redan spelat in tre skivor med mitt förra band. Och det tråkiga är
att ju dyrare studio vi spelade in i dess sämre blev resultatet. Vår sista
inspelning gjordes i en studio med en, enligt honom själv, ansedd tekniker
och efter det ville jag aldrig mer spela in. Så illa lät det.
Så ja, jag bidar min tid så att jag kan spela in själv istället.
---
Nej, det enda viktiga är inte crestfaktorn och fint utseende på pappret. Det
finns fler saker jag värderar och jag vet att det är fler saker ytterligare att
värdera som jag inte känner till för att jag inte är tillräckligt utbildad och
påläst.
Men tror du att det är det enda jag värderar så är du fel ute. Det är ganska
drygt av dig att ens antyda det.
philip skrev:Hörde du att det var brick wall limiterat? Jag tyckte det var ganska svårt och då visste jag ju redan vad jag skulle lyssna efter.
philip skrev:Flint skrev:Javisst.
tack, så i dina ögon ser man att filen är limiterad 6dB på allpass grafen? Jag får det till 3.
Flint skrev:philip skrev:Hörde du att det var brick wall limiterat? Jag tyckte det var ganska svårt och då visste jag ju redan vad jag skulle lyssna efter.
Jag hörde inte att det var brickwall du hade kört men att topparna i framförallt rösten var påvarkade på ett komprimerat sätt och tappade kraft. Jag hade nog inte valt brickwall om jag hade velat dolt komprimeringen bättre.
philip skrev:Flint skrev:Du har "topplimmat" vid -6dB.
Såg du det i allpassgrafen? I så fall måste mitt masvis bugga av någon anledning.
Hörde du det?
philip skrev:Flint skrev:Jag tittade lite här och där och upp och ner. Varför inte använda alla funktioner som finns tillgängliga?
för att jag hade sänkt den limiterade 6dB.
Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:Jag tittade lite här och där och upp och ner. Varför inte använda alla funktioner som finns tillgängliga?
för att jag hade sänkt den limiterade 6dB.
Fikar du efter att rms-värdet inte står i rakt förhållande till topplimiteringen. Det borde vara ganska självklart att det beror på programmaterialet.
Flint skrev:philip skrev:Borde inte crestfaktorn korrelera med limiteringen?
Självklart inte i rak överföring. Att klippa en 6dB topp på 20mS ger inte en rms ökning totalt på 6dB för hela musikstycket.
philip skrev:Svante skrev:Det finns dessutom mycket som talar för att processningen sker för att höja medelnivån.
Nej, hade du sagt samma sak för tio år sedan så hade jag svarat kanske, en del. Hur mycket eller av vem är omöjligt att svara på.
Spelar dock ingen roll, medelnivån är en del av det konstnärliga uttrycket.
Flint skrev:Energin i toppen på 20mS är inte stor totalt sett och om man lägger den energin till hela låtens rms-värde blir tillskottet alltså också lågt. Kanske 0.1dB eller nåt. Bara ett exempel.
philip skrev:gnypp45 skrev:Philip, titta i "Peak vs RMS level". Eller för all del i "Histogram, bits" men då får du räkna om till logaritmisk skala själv: 0.5 = -6 dB.
Jo men peak vs RMS är inte relevant i detta fall.
philip skrev:Flint skrev:Javisst.
tack, så i dina ögon ser man att filen är limiterad 6dB på allpass grafen? Jag får det till 3.
Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.
At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.
The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.
Here is the method that MasVis uses to make the graph:
1. Draw a dashed line at the crest factor of the track.
2. Run the track through seven different first order allpass filters at 20, 60, 200, 600, 2000, 6000 and 20000 Hz
3. For each of the seven filtered signals, calculate a new crest factor value
4. Plot a solid line representing the crest factors of the seven signals as a function of filter frequency
Svante skrev:Detta är fullständigt skitsnack, ursäkta.
Vore det så så skulle du motarbeta volymkontroller. Enda syftet med att höja medelnivån är att låta starkare än andra. Det är att trycka ner andra, inte ett konstnärligt uttryck.
philip skrev:Flint skrev:Energin i toppen på 20mS är inte stor totalt sett och om man lägger den energin till hela låtens rms-värde blir tillskottet alltså också lågt. Kanske 0.1dB eller nåt. Bara ett exempel.
Hur menar du, jag har signal B som jag höjer 6dB och skickar in i en limiter. Signalen ut från limitern sänks 6 dB och volymen är nu identisk med signal A. Att crestfaktorn inte blir exakt samma, det är inte identiska filer längre, kan jag förstå men 1 dB i skillnad? Ja det kanske stämmer.
Man kan läsa manulen till MasVis om man vill veta:
Ja jo det har jag gjort, det var därför jag trodde att 6 dB limitering skulle se ut som 6 dB limitering i allpassgrafen, inte tre.
Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.
At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.
The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.
Here is the method that MasVis uses to make the graph:
1. Draw a dashed line at the crest factor of the track.
2. Run the track through seven different first order allpass filters at 20, 60, 200, 600, 2000, 6000 and 20000 Hz
3. For each of the seven filtered signals, calculate a new crest factor value
4. Plot a solid line representing the crest factors of the seven signals as a function of filter frequency
philip skrev:Svante skrev:Detta är fullständigt skitsnack, ursäkta.
Vore det så så skulle du motarbeta volymkontroller. Enda syftet med att höja medelnivån är att låta starkare än andra. Det är att trycka ner andra, inte ett konstnärligt uttryck.
Var har du fått det ifrån? Det är inte sant.
Jag skulle kunna ge massor av exempel på hur fel du har men det är för tidskrävande, men när du är mogen för sanningen så är du välkommen på studiobesök.
Svante skrev:
Du behöver inte ge exempel, du behöver bara förklara för mig varför det skulle vara ett annat konstnärligt uttryck att släppa tokmaximerat material fullt utstyrt och med RMS vid -23 dB.
Såvitt jag ser det skulle de två utgåvorna ha identiskt konstnärligt uttryck (sånär som på en liten liten gnutta mer brus på den nivåsänkta).
Inte så noga då tydligen, jag hjälper dig lite till med felstiL
Nä men det har jag aldrig trott, att det ska vara exakt, men 50% fel, är inte det ganska mycket?
Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Flint skrev:philip skrev:Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Vad menar du med tillförlitlighet? Du grundar ju din tes på ett felaktigt antagande och därför kan du inte anklaga programmet för att brista i tillförlitlighet.
Du behöver inte ge exempel, du behöver bara förklara för mig varför det skulle vara ett annat konstnärligt uttryck att släppa tokmaximerat material fullt utstyrt och med RMS vid -23 dB.
Såvitt jag ser det skulle de två utgåvorna ha identiskt konstnärligt uttryck (sånär som på en liten liten gnutta mer brus på den nivåsänkta).
Ja du har till viss del rätt, fast nu finns det inget sådant format.
philip skrev:Fast du har fel som vanligt, jag har haft kunder som krävt att man ska ramla av stolen när man trycker play.
Det är en del av deras konstnärliga uttryck, chocken.
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Vad menar du med tillförlitlighet? Du grundar ju din tes på ett felaktigt antagande och därför kan du inte anklaga programmet för att brista i tillförlitlighet.
Ja alltså vid felmarginaler uppemot 50% så känns det inte så seriöst att mena på:
"Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis"
Det andra har jag andra mätare till, men vad jag känner till är masvis det enda program som utger sig för att kunna sia om hur det såg ut innan.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:
Inte så noga då tydligen, jag hjälper dig lite till med felstiL
Nä men det har jag aldrig trott, att det ska vara exakt, men 50% fel, är inte det ganska mycket?
Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Mm, du vet ungefär hur mycket allpassgrafen underestimerar ihoptryckningen. Tillförlitligheten i allpassgrafens detektion av limitering (vilket är en lite annorlunda sak) av slutmix ligger dock högt. Någon gång ska jag göra statistik över det, men labbar men med limitering av oprocessat material så är det snudd på omöjligt att dra ner topparna utan att det ges utslag i allpassgrafen. Sen är ju inte allpassgrafen ensam, det finns många grafer i masVis som ger ett sammantaget intryck.
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Ja alltså vid felmarginaler uppemot 50% så känns det inte så seriöst att mena på:
"Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis"
Svante skrev:Mm, det kan de fortfarande göra, det är bara att vrida upp volymkontrollen. ...och det tycker jag att man ska tvingas göra om man vill trilla av stolen. Dina kunder ska helt enkelt inte ha den makten, den ska ligga hos slutanvändaren.
Svante skrev:I klartext: Du argumenterar som om MasVis är avsedd att mäta exakta värden på hur mycket toppfaktorn har minskat och visar att den inte gör det. Det använder du sedan för att såga MasVis även map om den kan detektera limitering.
philip skrev:Svante skrev:Mm, det kan de fortfarande göra, det är bara att vrida upp volymkontrollen. ...och det tycker jag att man ska tvingas göra om man vill trilla av stolen. Dina kunder ska helt enkelt inte ha den makten, den ska ligga hos slutanvändaren.
Ja det har du rätt i, att kunderna bestämmer volymen. Det är därför artisten kan välja vilken medelnivå som artisten önskar. Denne vet nämligen att slutkunden förfogar över en volymkontroll.
Flint skrev:philip
Om nu artisten har en egen volymkontroll varför då lägga medelnivån högt på skivan? Artisten kan väl vrida upp sin egen volymkontroll och vara fri som fågeln i skyn att spela hur högt som helst.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:Mm, det kan de fortfarande göra, det är bara att vrida upp volymkontrollen. ...och det tycker jag att man ska tvingas göra om man vill trilla av stolen. Dina kunder ska helt enkelt inte ha den makten, den ska ligga hos slutanvändaren.
Ja det har du rätt i, att kunderna bestämmer volymen. Det är därför artisten kan välja vilken medelnivå som artisten önskar. Denne vet nämligen att slutkunden förfogar över en volymkontroll.
Ehh...?
Det där var väl mer än lovligt... oklokt sagt?
Om nu artisten har en egen volymkontroll varför då lägga medelnivån högt på skivan? Artisten kan väl vrida upp sin egen volymkontroll och vara fri som fågeln i skyn att spela hur högt som helst.
Sound. Lyssna på Justice, Araabmuzik eller System of a Down så förstår du.
philip skrev:Svante skrev:I klartext: Du argumenterar som om MasVis är avsedd att mäta exakta värden på hur mycket toppfaktorn har minskat och visar att den inte gör det. Det använder du sedan för att såga MasVis även map om den kan detektera limitering.
Nej det gör jag inte Svante, jag säger att oavsett om Masvis visar rätt eller inte är den inget bra verktyg för att utvärdera musik på.
Men för att förtydliga om du missade mitt inlägg så både under och över estimerar masvis uppemot 3 dB, sedan vet jag inte om det går att översätta i procent eller inte men det är en anmärkningsvärt hög siffra.
Flint skrev:philip skrev:Men ok, då vet jag vilken nivå tillförlitligheten ligger på.
Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:philip
Troligen inte. Berätta.
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:philip
Troligen inte. Berätta.
Jo det tror jag![]()
I vissa genrer uppskattas artefakterna från limitering och klippning för ljudet skull. Som en bassist som driver sin Ampeg till hörbar distorsion.
gnypp45 skrev:Du vet inte om det går att översätta i procent, men du tycker ändå att det är en anmärkningsvärt hög siffra? Vad jämför du med? Vilka andra metoder och verktyg känner du till för att i efterhand analysera limitering på tvåkanalsmixar? Och vad har de för träffsäkerhet?
philip skrev:Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:Mm, det kan de fortfarande göra, det är bara att vrida upp volymkontrollen. ...och det tycker jag att man ska tvingas göra om man vill trilla av stolen. Dina kunder ska helt enkelt inte ha den makten, den ska ligga hos slutanvändaren.
Ehh...?
Det där var väl mer än lovligt... oklokt sagt?
Nej för jag har inte din utgångspunkt. Min utgångspunkt är nöjda artister. Din är nöjd Svante.
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:philip
Troligen inte. Berätta.
Jo det tror jag![]()
I vissa genrer uppskattas artefakterna från limitering och klippning för ljudet skull. Som en bassist som driver sin Ampeg till hörbar distorsion.
philip skrev:Flint skrev:Det hindrar väl inte att hela skiten läggs på -20dB rms på skivan. Disten hörs ju då med.
? Det har jag väl inte sagt något om?
philip skrev:gnypp45 skrev:Du vet inte om det går att översätta i procent, men du tycker ändå att det är en anmärkningsvärt hög siffra? Vad jämför du med? Vilka andra metoder och verktyg känner du till för att i efterhand analysera limitering på tvåkanalsmixar? Och vad har de för träffsäkerhet?
Menar du att en dålig produkt automatiskt blir bra för att den inte har konkurrens?
Ja, jag tycker det är anmärkningsvärt fel när masvis överestimerar 3dB med en låt och underestimerar 3dB med en annan.
Hade programmet konstant underestimerat som manualen antyder hade jag accepterat det bättre men inte nu.
De uteblivna svaren gör ändå att jag känner mig ganska trygg i min kritik.
Svante skrev:
Ja. Det tror jag på.
Det gör inte loudness race mindre dumt. Problemet med loudness race är att när alla inblandeade gör det som är ekonomiskt rätt för sin egen skull så uppstår loudness race.
Det är alltså fel på systemet, inte på den enskilda mastraren.
Därför behövs ett nytt system, där limitering inte är tvingande (av ekonomiska skäl).
philip skrev:. Ett nytt ljudideal har vuxit fram och det är inget vi kan göra åt det. Oavsett vad vi tycker.
philip skrev:gnypp45 skrev:Du vet inte om det går att översätta i procent, men du tycker ändå att det är en anmärkningsvärt hög siffra? Vad jämför du med? Vilka andra metoder och verktyg känner du till för att i efterhand analysera limitering på tvåkanalsmixar? Och vad har de för träffsäkerhet?
Menar du att en dålig produkt automatiskt blir bra för att den inte har konkurrens?
Ja, jag tycker det är anmärkningsvärt fel när masvis överestimerar 3dB med en låt och underestimerar 3dB med en annan.
Hade programmet konstant underestimerat som manualen antyder hade jag accepterat det bättre men inte nu.
De uteblivna svaren gör ändå att jag känner mig ganska trygg i min kritik.
Flint skrev:
Dåligt minne eller fulretorik. Du svarade så här på min fråga om orsaken till att lägga medelnivån högt.
Ja. Det tror jag på.
Det gör inte loudness race mindre dumt. Problemet med loudness race är att när alla inblandeade gör det som är ekonomiskt rätt för sin egen skull så uppstår loudness race.
Därför behövs ett nytt system, där limitering inte är tvingande (av ekonomiska skäl).
Jag lovar dig Svante att det inte har med ekonomi att göra. Om, och jag vill understryka att jag säger om, det en gång i tiden fanns ekonomiska incitament som radiomötet jag berättade om så är de sedan länge länge överspelade. Idag handlar det om sound. Ett nytt ljudideal har vuxit fram och det är inget vi kan göra åt det. Oavsett vad vi tycker.
Jag förstår att du tror att du gör världen en god gärning men dina åsikter är totalitära och då spelar det mindre roll att avsikten är god.
En rolig grej som min farfar berättade för mig får många år sedan när jag var liten grabb och skulle lära mig spela saxofon. Hans mor påbjöd att saxofon lät så fruktansvärt att det måste vara djävulens instrument och följaktligen förbjudas. Jag är glad att saxofonen inte förbjöds.
gnypp45 skrev:
MasVis erbjuder en verktyg att detektera genom allpassgrafen. Det finns även en korrelation mellan storleken på det som detekteras och det som MasVis rapporterar. Detta står klart och tydligt i manualen. Inte att det ska gå att mäta med allpassgrafen.
Ja. Det tror jag på.
Jag lovar dig Svante att det inte har med ekonomi att göra. Om, och jag vill understryka att jag säger om, det en gång i tiden fanns ekonomiska incitament som radiomötet jag berättade om så är de sedan länge länge överspelade. Idag handlar det om sound. Ett nytt ljudideal har vuxit fram och det är inget vi kan göra åt det. Oavsett vad vi tycker.
Jag förstår att du tror att du gör världen en god gärning men dina åsikter är totalitära och då spelar det mindre roll att avsikten är god.
En rolig grej som min farfar berättade för mig får många år sedan när jag var liten grabb och skulle lära mig spela saxofon. Hans mor påbjöd att saxofon lät så fruktansvärt att det måste vara djävulens instrument och följaktligen förbjudas. Jag är glad att saxofonen inte förbjöds.
philip skrev:gnypp45 skrev:
MasVis erbjuder en verktyg att detektera genom allpassgrafen. Det finns även en korrelation mellan storleken på det som detekteras och det som MasVis rapporterar. Detta står klart och tydligt i manualen. Inte att det ska gå att mäta med allpassgrafen.
Oj vad är gnällig.
gnypp45 skrev:Ja, jag tycker det är anmärkningsvärt fel när masvis överestimerar 3dB med en låt och underestimerar 3dB med en annan.
Hade den konstant underestimerat så jag inte accepterat det. Då hade det ju varit något fel i programmet som lätt kunnat rättas till! (Och nej: Det står inte att den konstant understimerar, eller hur?)
philip skrev:Flint skrev:
Dåligt minne eller fulretorik. Du svarade så här på min fråga om orsaken till att lägga medelnivån högt.
Det spelar väl ingen roll om man styr ut för att få till ett sound och sedan drar ner volymen efter utstyrning eller om man låter den ligga kvar?
Ljudet är samma ändå. Det enda som skiljer är 20dB.
Anledningen till att man inte sänker 20dB är för att det inte finns någon poäng med det. Varför skulle man det? Och om du hittar en anledning så kan du väl lika gärna sänka 20dB själv?
Att låta det ligga kvar har flera poänger som att man hörs genom en mp3spelare eller en laptophögtalare tex.
philip skrev:Flint skrev:
Det spelar väl ingen roll om man styr ut för att få till ett sound och sedan drar ner volymen efter utstyrning eller om man låter den ligga kvar?
Flint skrev:Det skrämmer mig något att philip inte vill förstå att vi vill behålla en viss dynamik i musiken som vi är vana vid den sen tidigare. Att marknaden och trenderna ändras är en sak och ekonomin styr vare sig vi vill det eller inte men det vore passande med något mindre idiotförklarande av oss som konsumenter från philips sida. De flesta här har varit med ett tag och vi vet ganska bra vad vi pratar om och hur vi vill att det ska låta. Det vore lämpligt att visa en viss respekt för den erfarenheten och jag tror att den respekten skulle i större mån returneras tillbaka. philip kan inte styra trenden han heller utan har bara att följa med eller lägga ned. Han kunde lika gärna erkänna det. Det skulle öka hans trovärdighet.
Svante skrev:Laila skrev:Inte en sportmössa . . .
Nu känner jag mig lite stolt. Tror jag.
CODY skrev:Gör inte det. Du borde känna dig förstockad.
Flint skrev:CODY skrev:Gör inte det. Du borde känna dig förstockad.
Jag tänker inte försöka få dig att ändra uppfattning men tycker du verkligen att dagens musikmixningskultur eller vad man ska kalla den är bra? Med massakerremastering, tokkomprimering och loudness war?
Flint skrev:Det är fult att säga så men jag undrar om philip verkligen har klart för sig funktionen i loudness race.
Eller så gör han allt han kan för att inte låtsas om den.
Svante skrev:Det jag förespråkar är precis motsatsen till det totalitära. Om alla tvingas lägga medelnivån på -23 dB kommer kunden att vrida upp sin volymkontroll med ~10 dB. Vi hamnar då i en sits där den som vill limitera får sitt material spelat precis som förut. Skillnaden blir att den som vill låta topparna vara orörda kan spela med samma medelnivå som den som limiterar. Jag tror att det kommer att generera mer välljudande fonogram. Har jag fel så spelar det ingen roll, de limiterade fonogrammen låter ju likadant som förut. Har jag rätt så har vi vunnit en massa välljud.
Det vore väl precis att ta bort det totalitära som loudness race har tvingat fram?
Flint skrev:CODY skrev:Gör inte det. Du borde känna dig förstockad.
Jag tänker inte försöka få dig att ändra uppfattning men tycker du verkligen att dagens musikmixningskultur eller vad man ska kalla den är bra? Med massakerremastering, tokkomprimering och loudness war?
Svante skrev:philip skrev:Flint skrev:
Om du verkligen menar det där så har du inte förstått problemet med loudness race.
petersteindl skrev:Flint skrev:CODY skrev:Gör inte det. Du borde känna dig förstockad.
Jamen Flint, det är väl bra att den lägsta biten i musiken har så lågt brus som möjligt
philip skrev:....kunden har sista ordet....
MagnusÖstberg skrev:philip skrev:....kunden har sista ordet....
Japp, så är det.
Skulle aldrig gå att komma med önskemål till dig eller någon annan i branchen. Ni skulle vara stenrökta.
En fråga bara - brukar din kund vara artisten eller skivbolaget, vem har "sista ordet"?
philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
En fråga bara - brukar din kund vara artisten eller skivbolaget, vem har "sista ordet"?
Artisten.
philip skrev:Svante skrev:philip skrev:Flint skrev:
Om du verkligen menar det där så har du inte förstått problemet med loudness race.
Du missuppfattar mig, ljudmässigt alltså. Filerna är identiska förutom att en är 20dB lägre.
hade inget med loudness race att göra.
Flint skrev:philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
Artisten.
Troligen för att du inte jobbar för något skivbolag utan för mindre enskilda kunder och gäng som pröjsar själva.
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
Artisten.
Troligen för att du inte jobbar för något skivbolag utan för mindre enskilda kunder och gäng som pröjsar själva.
Nej.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:philip skrev:Flint skrev:
Du missuppfattar mig, ljudmässigt alltså. Filerna är identiska förutom att en är 20dB lägre.
hade inget med loudness race att göra.
Ja, fast det är ju det det har.
Om man limiterar OCH styr ut fullt, då är man drivande i loudness race. Därför spelar det roll.
Vi är överens i övrigt om att det låter lika.
Ragnwald skrev:Har jag fel i att upprinnelsen till detta elände, började med något EU-beslut om att inte tillåta mer än en viss förstärkning/utnivån på portabla mediaspelare?
Vilket fick till följd att superlättdrivna hörlurar svämmade över marknaden och som grädde på moset maxades nivåerna på allt som ska hanteras.
Värsta exemplen på detta fördärv låter ju, även om de spelas genom en högklassig musikanläggning, som en transistorradio på en badstrand.
Ragnwald skrev:Visst var det du philip som mastrade och kanske mixade också Taken by trees - Anna?
Den låter faktiskt fint.
Tack för svar.philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
Artisten.
Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
Artisten.
Nej.
Det sa du i alla fall förra gången vi snackade om samma sak.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:philip skrev:....kunden har sista ordet....
Japp, så är det.
Skulle aldrig gå att komma med önskemål till dig eller någon annan i branchen. Ni skulle vara stenrökta.
Kunden är alltid uppdragsgivaren och den som betalar, oavsett.
MvH
Peter
philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:philip skrev:MagnusÖstberg skrev:
Artisten.
Nej.
Det sa du i alla fall förra gången vi snackade om samma sak.
Kommer inte ihåg, det finns inget enkelt svar på vem betalar, det är 50/50. Jag blir såklart påverkad av skivbolag och det har hänt att bolaget och inte kunden har önskat högre volym och fått det efter att jag clearat det med kunden. Men det har hänt enstaka gånger under hela min karriär.
Känns som att många artister, även större, har egna skivbolag idag.
Jag jobbar uteslutande mot artisten, sen får Peter säga vad han vill om vem jag jobbar för![]()
I de fall det finns en artist. Ibland är det en skivbolagsprodukt och då händer det att någon producent tycker till.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:I MasVis har vi försökt välja ut några sätt som är bra på att vaska fram om inspelningarna har kvaddats i masteringen. Man får förstås se valet av grafer som ett av många möjliga, men LTS masteringsgrupp får väl ändå anses bestå av folk som är hyfsat insatta i problematiken. Och så jag då.
Förlåt alla att jag nappar på den här kroken men jag kan inte låta bli.
Svante, jag vill tro gott om dig men det där är totalt skitsnack.
För det första kan du aldrig veta vad som är gjort i mix eller vad som är gjort i mastring.
Mja, jag vet förstås inte vad som är gjort i mixningsstudion och vad som är gjort i masteringsstudion, om nu ens den uppdelningen finns.
Däremot får olinjär processning på enskilda kanaler resp. tvåkanalsmix helt olika konsekvenser på slutresultatatet och DET kan man både höra och mäta.
Och egentligen borde vi prata om just det; om processningen gjorts på individuella spår eller på slutmix. Nu sammanfaller det hyfsat med mix och mastering, så jag tar mig friheten att göra den förenklingen.philip skrev:LTS har vidare en mycket tråkig och helt oacceptabel hållning att det är mixen som är mastern och inte mastern som är mastern vilket gör att allt LTS påstår i denna fråga får anses extremt vinklat för att med näbbar och klor försvara denna tro.
Tro och tro. Alltså, du får väl se oss som missnöjda kunder helt enkelt. I så gott som samtliga fall tycker vi att det låter sämre om mastern än om slutmixen.
Jag kanske har frågat dig förut, jag minns inte, men om du leker med tanken att CD-mediet hade varit begränsat till medelnivå i stället för toppnivå, tror du då att tokmaximeringseländet hade startat överhuvudtaget?
Svarar du ja på det så tror jag att du har fel. Vilket jag förstås aldig kan bevisa.philip skrev:
Att du inte kan inse att LTS gör exakt samma sak som artikeln jag länkade är häpnadsväckande.
Det vänds på och vrids på grafer och data tills den passat ens syften helt enkelt.
Hade du rakryggat erkänt syftet med MASVIS hade jag respekterat dina kommentarer men att klä LTS ljudtotalitärism i en förljugen altruism blir bara motbjudande.
För LTS sk "masteringsgrupp" har jag noll och inget förtroende. Varför skulle jag ha det? En grupp som inte ens har ambition nog att förstå vad ämnet man ska utreda handlar om.
Förhoppningsvis lurar ni inte fler än de redan förtappade.
Visst kan man säga att både artikeln och MasVis "gör samma sak" dvs använder grafer för att övertyga. Jag är fullt medveten om att ha övertygelseförmåga inte alls är samma sak som att ha rätt. Den mindre utbildade kan ha svårt att skilja det ena från det andra, men om man bara läser på lite så kan man bilda sig en uppfattning om vem som har rätt. Om ens någon har det.
Vad din uppfattning är är ju rätt klar. Den verkar inte vara samma som min.
Jag kan i alla fall med rent samvete säga att jag inte har minsta lilla suspekt avsikt med mitt försök att övertyga. Ju mer jag gräver ner mig i det här träsket desto argare blir jag på masteringseländet.
Jag har inga, absolut noll, ekonomiska incitament att prata som jag gör. Det är ren och skär upprördhet över stympningen som sker.
Gäller samma sak de branschföreträdare som försvarar masteringen?
Och jag kan lova dig att samtliga i LTS masteringsgrupp förstår precis hur mastering fungerar, och vilka drivkrafterna är.
IngOehman skrev:Ja, och ibland brukar jag lägga till att samma kund även behöver förses
med möjligheterna/verktygen att gör insatta beslut. Verktygen behöver
då inte bara handla om kunskap.
Att t ex från marknaden förses med apparater vars gain och maxnivå är
begränsade, således att volyminställningen inte kan ske fritt, är att vara
fråntagen sådana möjligheter.
Vh, iö
Svante skrev:Ja, jag skulle också vilja tydliggöra några saker:
1. Loudness race beror på ett systemfel. Det är den naturliga konsekvensen av ett toppvärdesbegränsat medium, att "starkt är bra" och att konkurrens råder.
Svante skrev:2. De olika aktörerna gör rätt, sett ur sitt perspektiv.
3. Philip verkar vara kapabel att göra masteringar som är bättre än genomsnittet.
4. Jag som någorlunda informerad konsument vill ha ett slut på eländet, och jag inser att det behövs medelvärdesbegränsningar för att uppnå det. Det är i min iver att lobba för det som jag måste tydliggöra hur illa det är med ljudkvaliteten och vad loudness race har ställt till med. Notera att min lobbningsiver på intet sätt kommer att hindra någon från att framställa sitt sound med limiters, däremot hoppas jag på att frånta dem nivåfördelen de kan uppnå. De ska inte få häva sig på de andras bekostnad; det tvingar ju de andra att göra likadant.
Svante skrev:5. Det är mycket svårt att göra en nivåhöjande mastering med normala medel som inte syns i MasVis. För folk som inte vågar lita fullt ut på sina öron tror jag det kan bli en öronöppnare. Men jag vill inte att folk ska BARA titta på grafer.
Svante skrev:6. Jag är medveten om att jag använder ordet mastering som synonym till processning på färdig mix, det är något oriktigt av mig eftersom mastering inte behöver betyda det. Jag har dock inget lika effektivt ord som alternativ.
Kronkan skrev:DEt här med kund är ju besvärligt. Som Peter säger så är ju den man skickar räkningen till kund. Men det går ju självklart att krångla till det. Slutkunden är väl alltid den som skall lyssna på musiken. Det finns ett logistiskt problem att lösa. Alltså det är något som sänds genom ett lagrat media. I denna kedja finns ju tekniker och affärsmän, producenter och alla som använder musiken. Det är väl bara att hoppas på att alla i mellanleden tänker på att faktiskt bidra till att slutkunden får en produkt som han/hon blir nöjd med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster