Färgning är inte alltid negativt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Färgning är inte alltid negativt.

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 08:43

En del tillverkare medvetet manipulerar med sina saker för skapa lite karraktär på delarna. Andra kan sägas att de misslyckas med sin produkter men det är inte det som skall framhållas här

De som manipulerar med att framhäva, bygga identitet etc är sådana som med rätt små saker färgar ljudet. Efter 20år av hifiintresse och hundratals tester känner jag att vissa saker utkristalliseras.

Tar ett ex. Ett Krell-steg kan nog knappast klara ett F/E test så Augostino vill att dennes produkter skall ha lite egen karraktär. Stegen är som regel tja nästan rakt igenom oerhört välljudande.

De är ren och upplöst med kraft och pondus Man få lite känslan att man tweakat med att en Krell nästan jämt tar lite extra i basen och någon ferkvens till som gör att de framhävs även uppåt.

Men en sådan sak skulle ju inte gillas av t.ex. F/E då den skulle så att säga detekteras. jag skulle dock inte anse den som dålig utan tvärt om kanske bättre? :)

Tar en annan sak som defako ger samma resultat.

Du har ett par högtalare som är väldigt rak i frekvens och sätter ett par passiva basmoduler till denna. Får så att säga en bost i botten på dem. Du ett stabilare fundament.

Så mitt ämne.

Färgning är inte alltid negativt utan i många fall tom bra

Notera att i alla fall är det inte bra för en del produkter är skräp. :) men många produkter som får en stämpel som färgad räknas bort fase de är långt mer åka med än t.ex. en enkel Denon.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

lech
inaktiv

Re: Färgning är inte alltid negativt.

Inläggav lech » 2011-12-18 09:13

meanmachine skrev:En del tillverkare medvetet manipulerar med sina saker för skapa lite karraktär på delarna. Andra kan sägas att de misslyckas med sin produkter men det är inte det som skall framhållas här

De som manipulerar med att framhäva, bygga identitet etc är sådana som med rätt små saker färgar ljudet. Efter 20år av hifiintresse och hundratals tester känner jag att vissa saker utkristalliseras.

Tar ett ex. Ett Krell-steg kan nog knappast klara ett F/E test så Augostino vill att dennes produkter skall ha lite egen karraktär. Stegen är som regel tja nästan rakt igenom oerhört välljudande.

De är ren och upplöst med kraft och pondus Man få lite känslan att man tweakat med att en Krell nästan jämt tar lite extra i basen och någon ferkvens till som gör att de framhävs även uppåt.

Men en sådan sak skulle ju inte gillas av t.ex. F/E då den skulle så att säga detekteras. jag skulle dock inte anse den som dålig utan tvärt om kanske bättre? :)

Tar en annan sak som defako ger samma resultat.

Du har ett par högtalare som är väldigt rak i frekvens och sätter ett par passiva basmoduler till denna. Får så att säga en bost i botten på dem. Du ett stabilare fundament.

Så mitt ämne.

Färgning är inte alltid negativt utan i många fall tom bra

Notera att i alla fall är det inte bra för en del produkter är skräp. :) men många produkter som får en stämpel som färgad räknas bort fase de är långt mer åka med än t.ex. en enkel Denon.

Ja , så är det nog , bara dom renläriga som får ont i magen.
Vid en F/E test här hemma ( med IÖ vid spakarna ) så uppskattades det färgande stegets återgivning av ca hälften av deltagandet till förmån för det erkänt ofärgade. ( och ofärgade i bedömningen )

Det var inga "dunungar" med vid den testen.

Av det kan man NOG dra slutsatsen att ofärgat inte kan bli en "NORM ELLER NORMALT".

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 09:28

Trasig diskant i fom av vass råhet och sönderslagna cymbalanslag dvs. transistorfärgning tycker jag alltid är negativt. Eftersom mixningskulturen och remasteringsslakten numer är sådan att det redan läggs i och på musiken blir det outhärdligt om även slutstaget ska uppmuntra det. Transistorfärgning är alltid negativ. Dock icke transistorns fel utan konstruktörens som har totat ihop steget.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 10:46

Det är så rörande och höra dig prata flint. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 10:48

Jag vet. Jag blir själv lika rörd av din "förlåt-tråd". 8)

//
Senast redigerad av Flint 2011-12-18 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 10:51

Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Vet inte hur många gånger du måste få det förklarat för dig MM.

Läser du aldrig någonsin, under några förutsättningar, det som skrivs i dina trådar om det här?

Eller skiter du bara i det för det är kul att skapa trådar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 10:54

MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Vet inte hur många gånger du måste få det förklarat för dig MM.

Läser du aldrig någonsin, under några förutsättningar, det som skrivs i dina trådar om det här?

Eller skiter du bara i det för det är kul att skapa trådar?

Jopp. :) Jag läser och ser och det var länge sen jag skapade en tråd. Jag summerar mitt kunnande bara som jag ser saken och tänkte att det inte skulle kunna tolkas som stötande.

God Jul på re Magnus. :)

Fast jag anser att du har fel på en punkt.

Färgning kan så klart vara fel ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 10:57

meanmachine skrev:Färgning kan så klart vara fel ;)

Bara om den är oönskad - och bara för den som inte önskar den.

God jul.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-18 11:07

MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 11:15

steveo1234 skrev:

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).

Något kan vara objektivt, ett värde av något slag. Men hur samma värde upplevs fungerande i ett sammanhang är subjektivt.
Senast redigerad av Flint 2011-12-18 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:21

Jag gillar nog lite färgat ljud. Det är helt okej med lite mer pulver i basen med
hjälp av basmoduler. Jag har även börjat utveckla en förkärlek till det plink och
plonk som kommer ur Linns mellanregister på de nyare högtalare. Däremot
gillar jag inte resten av deras register. :o

Dynaudio Contour S3.4 tycker jag är helt okej, en bra kompromiss mellan det
mesta som är gött. Skulle kanske varit lite mer framträdande mellanregister
som hos Linn Akurate 242 eller Ino pi60, men då riskerar det alltid att bli för
vasst i mina öron. Känsligt det där. :)

Fast mer uuumpah i basen är alltid kul. Bara det inte blir pucklar och dåliga
resonanser i rummet utan snarare en lite förhöjd baskurva som inte låter
konstigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 11:23

Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:38

MagnusÖstberg skrev:Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek

Jag har inte separat för- och slutsteg.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 11:46

mx skrev:
MagnusÖstberg skrev:Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek

Koppla in det innan försteget då och lek med en källa, eller lek i ett program i datorn om du kör därifrån. Det finns säkert någon som kan bra trix för det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:52

MagnusÖstberg skrev:
mx skrev:

Koppla in det innan försteget då och lek med en källa, eller lek i ett program i datorn om du kör därifrån. Det finns säkert någon som kan bra trix för det.

Kan för lite för att det ska bli bra. Misstänker att jag förstör högtalarna till slut
med på tok för mycket energi och dB någonstans. :D
Alea iacta est.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 12:02

OnTopic vore trevligt :wink:
//

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 12:06

lech skrev:OnTopic vore trevligt :wink:
//

Det är mycket man önskar sig här i världen. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 12:09

Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Om du någon gång pallar dig ned till Sundsvall så kan du ju släppa tanten på Ikea och kommer hit och lyssna på Neptunus på riktigt :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 12:10

meanmachine skrev:Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Om du någon gång pallar dig ned till Sundsvall så kan du ju släppa tanten på Ikea och kommer hit och lyssna på Neptunus på riktigt :)

Jag och eriken kanske får ta en roadtrip. Han borde gå att övertala. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 12:20

Vissa verka gilla den färgning akustiksanerade rum ger. :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 12:25

mx skrev:
meanmachine skrev:Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Jag och eriken kanske får ta en roadtrip. Han borde gå att övertala. :twisted:

Klart!! Eriken måste ju komma :)

På tal om detta har jag behov av din hjälp om ca en vecka. I mellandagarna kommer jag att kontakta dig om en sak.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 12:45

Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.
Ibland kan dessa avvikelser upplevas positiva, kanske tom oftast om man har en begränsad musiksmak.
Men avvikelserna har en lika stor negativ påverkan på annat och jag har svårare att leva med de negativa än jag har att leva utan det positiva.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 12:57

Alexi skrev:Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.
Ibland kan dessa avvikelser upplevas positiva, kanske tom oftast om man har en begränsad musiksmak.
Men avvikelserna har en lika stor negativ påverkan på annat och jag har svårare att leva med de negativa än jag har att leva utan det positiva.

Stämmer bra det där. Gäller bara att man tar hänsyn till den inre referensen. Någon som livelyssnar mycket har antagligen en helt annan referensram än någon som lyssnat i åratal på en anläggning med stukad tonkurva.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 13:08

KarlXII skrev:
Alexi skrev:Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.

Stämmer bra det där. Gäller bara att man tar hänsyn till den inre referensen. Någon som livelyssnar mycket har antagligen en helt annan referensram än någon som lyssnat i åratal på en anläggning med stukad tonkurva.
Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 13:11

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.

Exakt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 13:15

Alexi skrev:Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.

Man ska inte medvetet ändra sin referens. Den är som den är och det tycke jag att man ska acceptera. Däremot är referensen individuellt olika för olika människor och det tycker jag också att man ska acceptera. Livemusikerns referens ska inte kallas fel och ändras till sofflyssnarens och tvärs om.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 13:23

Flint skrev:Vissa verka gilla den färgning akustiksanerade rum ger. :lol:

Hejsan Flint!
Hur attan bygger du det ljud du vill ha. Man kan ju inte reducera det till att byta ett och annat rör :wink: . I min värld är allt tillåtit. Hur får man basen i ex Röjksopp "Senior" att fyssikt materialiseras så att du riktigt ser den framför dig i all sin spänst. Som en rund boll skall den sitta på väggen.

Det är i min värld tillåtet att till och med testa en och annan ägd kabel. PRövar med att lägga gästmadrassen i soffan. Provar med att strypa porten. Kör med ett par transistormonoblock.

Posnöret kommer in när gästmadrassen ligger i soffan och ler lite roat och konstaterar att är det så här vi skall ha det. Det audiofila livet har ju sina sidor. Jag bara säger att skall byta madrass-skyddet till önskad färg.

Men så här ser det ut när jag prövar mig fram. Vid något extremt tillfälle kan det även mätas. Helt klart man kan behöva sådant vid extrema tillfällen. Blir för mycket blint annars.

Klart att jag försöker leka med de färgningar som finns genom att öka eller minska dem och lyssna på hur blev det här. En gammal gubbes dödsryckningar i en förgången värld.

Så här blev mitt spår som jag kanske går. Fullt släppt på basen genom ett par gamla försilvrade grova högtalarkablar. Inget i porten. Mera dämpning genom att fylla soffan men kan man på sikt ha några "gjutrör under soffan" som hjälper till att ta ner besvärliga reaktioner i rummet.

En annan lösning hade kunnat vara att köpa sig från problemet att åkt och köpt en dyrare mera reglerbar modell av ML.

Dagens rapport frå Safjället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 13:32

Kronkan skrev:Hur attan bygger du det ljud du vill ha. Man kan ju inte reducera det till att byta ett och annat rör :wink: . I min värld är allt tillåtit.

I min med men genom att välja interna kombinationer vad gäller förstärkning, RC-konstanter, mer eller mindre distande steg, motkoppling, bandbredder, dc-matningsnivå, trafoegenskaper, belastningsegenskaper, klippegenskaper mm kan man variera kvadraten på de ingående parametrarnas antal vilket blir aningen mer än att byta rör. Men rörbyten inverkar förstås de med. Häng inte upp dig på mitt tidigare inlägg om det. Jag varnade mest för att dra för säkra slutsatser om generella ljudande egenskaper hos vissa rörmärken och typer.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 13:47

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Min inre referens har ändrats genom åren. Ganska kraftigt också.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 14:07

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Tycker mig uppleva ett attitydprobelm såsom det skulle finnas en slutgiltig sanning. De som inte förstår är sådana som inte har lyssnat på livemusik. En reduktionism som är ganska våldsam.

Personligen kan ju inte helt ett liveframtädande vara referensen. Ett liveframträdnade ha ju oftast sådana brister ljudmässigt såsom en studieinspelning inte har.

Den inre referensen förlyttas ju hela tiden om du lyssnar aktivt. Men för mig är det absolut viktigaste att höra andra anläggningar än min egen så att man får perspektiv på vad som är möjligt att åstadkomma. Lite irriterande ibland att få dessa bilder och hur du skall gå i dninn egen anläggning och de ekonomiska resurserna är åtminstone inte för mig själv outsinliga.

Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

I mina inre referenser så finns det inget fult eller fint i olika sätt att närmas sig ljudåtergivning. Och man skall inte förutsätta att de som tar en annan väg än en själv inte har lyssnat IRL eller att man har klen och enehanda musiksmak.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:13

Kronkan
+1

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 14:27

Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:
Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

Tyvärr är avarter från likriktningen inte väl bemöta här på Faktiskt.se

Det blir liksom ett krig mot väderkvarnarna när andra ens ett eget val presenteras. Det saknas liksom en "viss " förståelse oliktänkande.

Jag tror inte det är möjligt att förändra den attityden . Det finns dock "guldkorn" här och var.

//lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-18 14:30

steveo1234 skrev:

Kan du? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:31

lech skrev:Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:

Det blir liksom ett krig mot väderkvarnarna när andra ens ett eget val presenteras. Det saknas liksom en "viss " förståelse oliktänkande.

Jag tror inte det är möjligt att förändra den attityden . Det finns dock "guldkorn" här och var.

Äh, skitsnack!

Provokativt sladder - är du bitter Lech? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:35

Nej. Den som tar åt sig av lechs uppfattning har troligen väldigt långt till att bli nöjd själv och är därför extra känslig för kritik.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 14:39

MagnusÖstberg skrev:
lech skrev:Kloka ord Kronkan

Kronkan skrev:

Äh, skitsnack!

Provokativt sladder - är du bitter Lech? ;)

Fullständigt SKITSNACK !!
Lilla Anna du lovade en gång att INTE kommentera i trådar jag var/skapade.
Glömt ???
//

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:40

Flint skrev:Nej. Den som tar åt sig av lechs uppfattning har troligen väldigt långt till att bli nöjd själv och är därför extra känslig för kritik.

Tror ju inte någon gör det, det är min poäng.

Jag saknar lite glöd i diy-delen!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:42

lech skrev:Fullständigt SKITSNACK !!
Lilla Anna du lovade en gång att INTE kommentera i trådar jag var/skapade.
Glömt ???
//
Ah, inte bitter. Bara aggresiv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:45

Kronkan skrev:Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

Ja, det viktigaste är väl att man är nöjd själv, att man nått så långt som man är beredd att gå :)

Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 14:46

Det viktigaste är att bli accepterad på internetforum!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 14:48

mx skrev:Det viktigaste är att bli accepterad på internetforum!
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 14:56

MagnusÖstberg skrev:Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!

Det verkar inte så när man ser bilderna från vissa personers akustiksanering och hembiobyggen med tjoget subbar och en massa annan bröte.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 15:00

Kronkan du blandar ihop preferens med referens.
En referens byggs upp över tid och är inte kopplad till en anläggning eller liveframträdande.
Preferens är vad denna tråd handlar om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:02

Alexi skrev:Kronan du blandar ihop preferens med referens.
En referens byggs upp över tid och är inte kopplad till en anläggning eller liveframträdande.

Och den person vars preferens har byggts upp av liveframträdanden - är den då fel?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 15:29

Flint skrev:

Och den person vars preferens har byggts upp av liveframträdanden - är den då fel?

Beror på hur många basmoduler de hade vid framträdandet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 15:29

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Livet är ju "lite mer" än bara ljudåtergivning!

Det verkar inte så när man ser bilderna från vissa personers akustiksanering och hembiobyggen med tjoget subbar och en massa annan bröte.
De jag känner som har det så har mer eller mindre en lekstuga för ljud.

Det är bara jag som har verkligheten i ett mess - och det utan "akustiksanering" :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 15:31

I reject your reality and substitute my own.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:35

mx skrev:
Flint skrev:

Inte vanligt med subbar vid säg kammarmusik och akustiska instrument vad jag har sett i alla fall men lennartj har nog bättre koll på det än vad jag har. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 15:38

lech skrev:Av det kan man NOG dra slutsatsen att ofärgat inte kan bli en "NORM ELLER NORMALT".

Om inte ofärgat skulle vara normen, så är vi ju ute och seglar med minst ett clipperskepp. :D

Däremot ser jag inga som helst problem med att tillföra en för mig medveten färgning i nån eller några produkter i anläggningen.
Men som sagt, då ska det vara helt medvetet om vad konsekvensen blir.

Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 15:43

Ragnwald skrev:Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.

Det är roligare att leta än att tråkas ut av status quo i tillvaron. Syftar på både läget och gänget.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-18 16:06

sprudel skrev:
steveo1234 skrev:

Ja, naturligtvis. Framgår det inte av mitt inlägg?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:06

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Surt blir det för de som springer runt och frågar en här och en där, om vad som låter bra, för att till slut hamna i ett michmasch av färgande komponenter, som i slutändan kommer att ge ett helt oförutsägbart och troligtvis mycket tråkigt ljudande resultat.

Det är roligare att leta än att tråkas ut av status quo i tillvaron. Syftar på både läget och gänget.

Nu vet jag inte om du skrev det som kritik eller medhåll?

Det jag menar är ju en anläggnings hela kedja, där pickupen färgar hit och riaa-steget dit, kablar färgar hittan och dittan, etc, etc. :D
Har man hela tiden fullständig koll på detta, så är det säkert inga problem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:10

Ragnwald
Tvekar själv på vad jag menade men menar nog att jag hellre letar hifi än sitter nöjd och uttråkad. Kul med nya grejer och tester även om man i stort är nöjd. Japp, verkar som om jag menar det. 8O :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 16:21

Alexi skrev:Kronkan du blandar ihop preferens med referens.

Vet inte om jag gör detta. Mitt eget sätt är väl att skaffa sig referenser. Dessa består inte helt av intryck IRL. UTan referenser skaffar jag mig också genom att lyssna på andra anläggningar än min egen. Även pröva lite olika lösningar själv eller som exempelvis Sprudel gjort. Lyssnat igenom en mängd olika slutsteg.

Alltså bygga upp en referens. Så att man kan jobba med sin preferens hemma. Alltså ha någon form av vision som man jobbar mot. Mn vision består ju både av referenser och preferenser. Men jag behöver referenser eftersom jag kanske vill ha nya mål att nå. Eller provar om jag skall skaffa mig sådana.

Men reagerade på vad jag tycket var en lite översittastill där det fanns en slutgiltig sanning. Så är det inte för mig. Olikheten stimuelrar mig gör mig nyfiken får mig att spänna bågen.

FAst jag erkänner villigt att ett sätt att se på det är att den mätta transparensen är en typ av måttstock. Visa har denna referens såsom preferens men jag själv pendlar ju lite omkring detta. Alltså vill ha en transparent upplevelse. Med en kärna av realism men samtidigt lite extra gung om detta kan åstadkommas. Attan har aldrig hört LInn i hela mitt liv. Men förstår språket. Arbetat in lite gung just nu. Foten skakar till musiken just nu. Vet inte om det är tillräckligt.

JAg är helt enkelt obekymrad över andras görandes och låtande. JAg är ju inte här för att rädda världen undan olika typer av ondska och okunskap. Men vill gärna ta del av olika erfarenheter och kunskaper. Men gärna för mig att någon säger att du objektivt lyssnar på en färgning. Sagt som ett enkelt påstående så har jag inga som helst problem att köpa det. MEn sagt i en förminskande attityd så trivs jag inte. JAg erkänner också villigt att det finns många personer i detta fora som är kunnigare än vad jag är i olika relaterade ämnen. MEn om det innebär en helt snedställd relation så trivs jag inte heller.

MEn jag hämtar mycket inspiration här - så har jag sagt detta också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-18 16:22

Om man har en SE och den ger hög 2a-ton d v s färgar med vackra färger. Nu tar man en SE till med lika mycket vackra färger och buntar ihop dessa två SE så att man får en Push-pull och deras respektive 2a-ton tar ut varandra då har färgerna tagit ut varandra och kvar blir svart vitt musik med en gråskala, eller? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:27

petersteindl
Ligger mycket i det. Jag gör just nu en långtidsjämförelse mellan två gitarrstärkare. PP mot SE. Det lutar åt att SE är kuligare att spala med men att dom passar lite olika bra till olika stil t.ex. distat - odistat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:27

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:34

Kronkan
Stå på dig och ge dig inte en mm i din personliga uppfattning och låt dig inte malas sönder av det smalspåriga grupptrycket. Transparenstramset som det tolkas här är bara en trend som vilken som helst. Den kommer att gå över. Det viktigaste är rätten till en egen uppfattning utan att behöva malas ner till en jämntjock, grå och tråkig sörja.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 16:38

Men... då skulle du, om jag tolkar dig rätt, må bättre om du slutade att analysera och simulera. :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:39

Ragnwald skrev:Men... då skulle du, om jag tolkar dig rätt, må bättre om du slutade att analysera och simulera. :(

Inte alls. Förstå att det handlar om olika saker. Kunskap och val.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 16:40

Flint skrev:Kronkan
Stå på dig och ge dig inte en mm i din personliga uppfattning och låt dig inte malas sönder av det smalspåriga grupptrycket. Transparenstramset som det tolkas här är bara en trend som vilken som helst. Den kommer att gå över. Det viktigaste är rätten till en egen uppfattning utan att behöva malas ner till en jämntjock, grå och tråkig sörja.

Varför gör du som du gör nu Flint?

Får inte alla välja sin väg själva? Måste du "tala om hur det är" så ingen riskerar att gå vilse?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 16:42

Jag anser efter egna tester att tranparenttramset och f/e är trams och typiska placebotriggare i nivå med prislappen på en dyrkabel. Då säger jag det. Jag tvingar ingen annan att tycka som jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-18 16:53

steveo1234 skrev:
sprudel skrev:
steveo1234 skrev:

Ja, naturligtvis. Framgår det inte av mitt inlägg?

Ok! Vill du förklara skillnaden för mig?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-18 17:01

Intressant. Vad är Objektivt? Om man skippar subjektivt för ett ögonblick och koncentrerar sig enbart på att definiera det som man kallar objektivt. Vad är då objektivt? För att spetsa till det hela kan vi begränsa oss till ljud. Vad är egentligen objektivt då det gäller ljud? 8) :D

Efter det att man definierat vad objektivt är för något, så kan man koncentrera sig på vad subjektivt är för något.

Därefter kan man jämföra dem båda och se vad likheterna är och vad skillnaderna är.

Lätt som en plätt, eller? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 17:02

Flint skrev:Jag anser efter egna tester att tranparenttramset och f/e är trams och typiska placebotriggare i nivå med prislappen på en dyrkabel. Då säger jag det. Jag tvingar ingen annan att tycka som jag.

Ja, men dåså. Du framförde en åsikt på ett sådant retoriskt bra sätt att jag var på väg att köpa mig en klockradio ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 17:04

petersteindl skrev:Intressant. Vad är Objektivt? Om man skippar subjektivt för ett ögonblick och koncentrerar sig enbart på att definiera det som man kallar objektivt. Vad är då objektivt? För att spetsa till det hela kan vi begränsa oss till ljud. Vad är egentligen objektivt då det gäller ljud? 8) :D

Efter det att man definierat vad objektivt är för något, så kan man koncentrera sig på vad subjektivt är för något.

Därefter kan man jämföra dem båda och se vad likheterna är och vad skillnaderna är.

Lätt som en plätt, eller? :)

MvH
Peter

Blargh, here we go again then! :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 17:04

Ja, jag vet inte vad ni andra gör, men jag knäckte precis en öl om det här ska
fungera. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 17:13

Vet inte om jag gör detta. Mitt eget sätt är väl att skaffa sig referenser. Dessa består inte helt av intryck IRL. UTan referenser skaffar jag mig också genom att lyssna på andra anläggningar än min egen. Även pröva lite olika lösningar själv eller som exempelvis Sprudel gjort. Lyssnat igenom en mängd olika slutsteg.

Alltså bygga upp en referens. Så att man kan jobba med sin preferens hemma. Alltså ha någon form av vision som man jobbar mot. Mn vision består ju både av referenser och preferenser. Men jag behöver referenser eftersom jag kanske vill ha nya mål att nå. Eller provar om jag skall skaffa mig sådana.

Men reagerade på vad jag tycket var en lite översittastill där det fanns en slutgiltig sanning. Så är det inte för mig. Olikheten stimuelrar mig gör mig nyfiken får mig att spänna bågen.

FAst jag erkänner villigt att ett sätt att se på det är att den mätta transparensen är en typ av måttstock. Visa har denna referens såsom preferens men jag själv pendlar ju lite omkring detta. Alltså vill ha en transparent upplevelse. Med en kärna av realism men samtidigt lite extra gung om detta kan åstadkommas. Attan har aldrig hört LInn i hela mitt liv. Men förstår språket. Arbetat in lite gung just nu. Foten skakar till musiken just nu. Vet inte om det är tillräckligt.

JAg är helt enkelt obekymrad över andras görandes och låtande. JAg är ju inte här för att rädda världen undan olika typer av ondska och okunskap. Men vill gärna ta del av olika erfarenheter och kunskaper. Men gärna för mig att någon säger att du objektivt lyssnar på en färgning. Sagt som ett enkelt påstående så har jag inga som helst problem att köpa det. MEn sagt i en förminskande attityd så trivs jag inte. JAg erkänner också villigt att det finns många personer i detta fora som är kunnigare än vad jag är i olika relaterade ämnen. MEn om det innebär en helt snedställd relation så trivs jag inte heller.

MEn jag hämtar mycket inspiration här - så har jag sagt detta också.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 18:40

Flint skrev:
Ragnwald skrev:Men... då skulle du, om jag tolkar dig rätt, må bättre om du slutade att analysera och simulera. :(

Inte alls. Förstå att det handlar om olika saker. Kunskap och val.
Precis preferens och referens. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 19:28

Alexi
Rätt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-18 20:13

Det enda som kan betecknas subjektivt, är hur var och en upplever färgningen, som då defacto objektivt finns. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 20:25

Ragnwald skrev:Det enda som kan betecknas subjektivt, är hur var och en upplever färgningen, som då defacto objektivt finns. :)

Jäpp. I, på, under, över, bakom, från, ur alla ljudprodukter. En dyster sanning för de som vill tro på den enda transparenta sanningen. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 20:36

Men? Är det då inte att sparka in en öppen dörr att påtala något som färgat då tillverkaren redan från början ändå inte påtalat dem som rent neutral?
Vad är syftet med det?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 20:50

Jo visst, och det är helt ovässentligt hur prylar låter. Bara de är snygga.

Vad syftet är kan ingen förklara för dig, för hade det gått så hade du vetat det idag 8)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-12-18 20:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 20:51

Fast jag tycker att de flesta tillverkare kör med "naturtroget" och "ofärgat"
blah-ha, blah-ha. Ändå låter det mesta olika. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 20:52

meanmachine skrev:Men? Är det då inte att sparka in en öppen dörr att påtala något som färgat då tillverkaren redan från början ändå inte påtalat dem som rent neutral?
Vad är syftet med det?

Nja. Kan ju ha ett värde för någon att förstå hur en specifik apparat påverkar signalen.

Jag tycker att jag hela tiden i efterhand förstår mera. Man hinner ju inte som Sprudel inför alla förändringar undersöka alla möjligheter. Vision och kunskap kanske. Att jämföra AB eller FE kan ju vara en väg till att förstå och lära sig något om exempelvis rör eller något annat. Lyssnade ju själv kort på en anläggning med 300B rör igår. Var lite AB-lyssning också. Tiden och platserna räckte inte riktigt till.

Ser det inte som ett hot att någon kallar min anläggning färgande. Lite purken kan man ju bli :oops: . Sådant händer också.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-12-18 20:56

meanmachine skrev:Men? Är det då inte att sparka in en öppen dörr att påtala något som färgat då tillverkaren redan från början ändå inte påtalat dem som rent neutral?
Vad är syftet med det?

Finns det någon tillverkare som säger det om sina produkter då? Att de inte är neutrala eller transparenta?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 20:59

StefanL skrev:
Vad är syftet med det?

Finns det någon tillverkare som säger det om sina produkter då? Att de inte är neutrala eller transparenta?

Linn skriver det inte längre på sin webbplats i alla fall. Förut skrev de att deras
system var transparenta och att det var därför det lät så bra. Nu står det
ungefär så här lite varstans:

"All Linn retailers are independent specialists who are free to demonstrate and
recommend solutions by combining any number of brands. You’ll find
knowledgeable people who are passionate about music, not afraid to speak
honestly and dedicated to finding the right system for you.

Making an investment in an extraordinary system, something that will provide
pleasure for years to come, should be an enjoyable experience. But it's best to
make an informed decision. Linn retailers have the skills and experience to help
you choose wisely. You wouldn't buy a car without driving it first. So why buy a
music system without a trial run. Just listen."
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-18 21:31

mx skrev:Linn skriver det inte längre på sin webbplats i alla fall. Förut skrev de att deras system var transparenta och att det var därför det lät så bra.

Linn har ju också insett att ska man nå den breda massan, oavsett om det är oss bönder eller rikemanssönerna, så måste vara väldigt försiktig och helst alltid hålla alla dörrar öppna. Kräv ingenting av kunden (tex att denne köper speciella bord att placera anläggningen på, eller att man ska akustikbehandla rummet) utan stryk dem medhårs och be dem öppna plånboken istället...

Så har tex datorvärlden gjort i alla tider, tex när det gäller strömskydd/åskskydd - vem vill köpa en dator där det rekommenderas ett åskskydd? Det klarar ju alla andra, det är ingen som tycker det behövs...

/ B

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-12-18 21:32

mx skrev:
StefanL skrev:
Vad är syftet med det?

Linn skriver det inte längre på sin webbplats i alla fall. Förut skrev de att deras

make an informed decision. Linn retailers have the skills and experience to help
you choose wisely. You wouldn't buy a car without driving it first. So why buy a

Jo, men ingenstans där står det att deras prylar Inte är neutrala eller transparenta.

Det var lite det jag ville påskina.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 21:35

StefanL skrev:
mx skrev:
StefanL skrev:
Vad är syftet med det?

Jo, men ingenstans där står det att deras prylar Inte är neutrala eller transparenta.

Det var lite det jag ville påskina.

Mja, OK, det var så du menade.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 21:35

MagnusÖstberg skrev:Jo visst, och det är helt ovässentligt hur prylar låter. Bara de är snygga.

Vad syftet är kan ingen förklara för dig, för hade det gått så hade du vetat det idag 8)

Anar en viss sarkasm? men väljer att inte se det utan behandlar dig korrekt istället. Det var bara en knepig fundering som kom till min tanke.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 21:36

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jo visst, och det är helt ovässentligt hur prylar låter. Bara de är snygga.

Anar en viss sarkasm? men väljer att inte se det utan behandlar dig korrekt istället. Det var bara en knepig fundering som kom till min tanke.

Tänka tankar? Det är farligt. 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-18 23:31

Kronkan skrev:

.

Ikväll har byggt på mina referenser. :)
Bo Kapers Orkester på Konserthuset i Göteborg. Inget äckligt julkladd utan fräscht och spänstigt och otroligt duktiga artister som gör grymma tolkningar. Vilket härligt sound de fått till.
Provspelade lite Bo Kasper hemma, och det var ju tydligare, renare och d-t skönt det också. :) Min preferens stämde gott med referensen så tillvida att behållningen var stor i båda övningarna. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 23:51

mx skrev:
meanmachine skrev:

Tänka tankar? Det är farligt. 8O

Tydligen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
lennartj

Kammarmusik med subwoofrar

Inläggav lennartj » 2011-12-19 00:01

Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:

Inte vanligt med subbar vid säg kammarmusik och akustiska instrument vad jag har sett i alla fall men lennartj har nog bättre koll på det än vad jag har. :)

Det ursprungliga syftet med mitt subwooferprojekt var att få bukt med en fet resonans vid 50 Hz och en rejäl svacka i "midbas"-området.
Tillfälligheter (som att Peter Steindl hade baselement att sälja vid rätt tidpunkt) gjorde att min subwooferlösning råkade bli ganska kapabel även ner i infraområdet.
I mitt fall låter även kammarmusik mer korrekt med subwoofrarna eftersom de fyller ut redan från 90 Hz och nedåt och inget sticker ut vid 50 Hz.
En kontrabas finns ju ofta med även i en liten "kammarorkester", t.ex. en jazzkvartett.

Edit:lagt till exempel på kammarorkester.
Senast redigerad av lennartj 2011-12-19 10:30, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 01:24

sprudel skrev:
Kronkan skrev:

.

Ikväll har byggt på mina referenser. :)
Bo Kapers Orkester på Konserthuset i Göteborg. Inget äckligt julkladd utan fräscht och spänstigt och otroligt duktiga artister som gör grymma tolkningar. Vilket härligt sound de fått till.
Provspelade lite Bo Kasper hemma, och det var ju tydligare, renare och d-t skönt det också. :) Min preferens stämde gott med referensen så tillvida att behållningen var stor i båda övningarna. :)

Låter ju riktigt trevlig sätt att utveckla sig på. Men jag har fördjupat mig i smörets uttryck.
Mina böjelser i vinylens land känner inga gränser. Har lyssnat en julskiva med Johnny Cash. Omslaget som en maräng. Tycker att den är bättre än Elvis. Fast jag har ju något konstig variant med Elvis julskiva. Står "electronic stereo" på konvolutet. Och så har jag ju några cd med Elvis men det räknas ju inte på riktigt. Alltså för mig. Men lyssnat på detta idag när jag satt upp ett nytt badrumsskåp. Åsså en tysk electronica. Kraftwerk och Röjksopp men då på viny och lite annat.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-19 07:11

Kram på er! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 08:38

DVD-ai skrev:Kram på er! :)

Kram på dig själv.

Kronkan
Min verklighet är vinyl

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-12-19 10:45

Fördelarna eller nackdelarna med förvrängande ljudutrustning beror på kombinationen av inspelningen och lyssnarens smak. Olika inspelningar låter olika varför förvrängning av dem kommer att ge olika resultat.

Grovt förneklat kommer en inspelning med kraftigt överbetonad bas sannoilikt att låta sämre om den återges av hi-fi-apparater som överbetonar basen.

Om en inspelning med kraftigt överbetonad bas återges av hi-fi-apparater som dämpar basregistret kommer denna färgning sannolikt att upplevas som positiv av många.

Samtidigt kan det inte uteslutas att enskilda lyssnare har en smak som innebär att de vill ha synnerligen betonad bas och därmed kommer att föredra kombinationen av inspelningar och hi-fi-apparater som tillsammans ger maximal basnivå.

Enligt mig kan och bör var och en själv bedöma vilket ljud den uppskattar och vilken hi-fi-utrustning den därför väljer. Om man betraktar hi-fi-utrustningens förvrängning som en faktor att medvetet bygga ljud med anser jag dock att man gör det svårt för sig. I detta fall fungerar hi-fi-apparaterna som processorer. Dylika har man betydligt större chans att påverka ljudet med i produktionsledet.

Att i efterhand påverka ljudet på enskilda inspelningar genom att förvränga den färdiga originalmixen ger dels begränsade påverkansmöjligheter, dels allvarliga negativa bieffekter vilka ofta påverkar flertalet eller alla ljudparametrar. Detta är huvudskälet mot processering vid mastering.

Jag har skrivit artiklar på detta tema i Musik & Ljudteknik (minns inte i vilka nummer i skrivande stund) och tar tillfället att upprepa att många hi-fi-intresserade sannolikt skulle förändra sitt synsätt om de insåg att de i praktiken använder hi-fi-apparater som ljudprocessorer; det vill säga som en equalizer de ställer om för varje inspelning (även om det i praktiken är svårt att koppla in nya förvrängande hi-fi-apparater för att uppnå önskvärd förvrängning av varje enskild inspelning).

Skälen till att jag personligen föredrar korrekt återgivning är två.

1.
Tekniska fel motkompenserar i praktiken sällan eller aldrig oönskat ljud från inspelningar fullt ut varför musikupplevelsen totalt sett brukar vinna på bästa möjliga återgivning, enligt mig.

2.
Jag tycker att det är artisten, tonsättaren, dirigenten och producenten som i största möjliga mån bör definiera tonkonstverket varför förvrängning av det vid uppspelning även har en filosofisk och konstnärlig dimension.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 15:32

Musiker och artister föredrar nog att man köper deras CD-skivor hellre för musiken än för ljudkvaliteten. Om det bara gäller ljud kan man ju köpa/köra/göra vilken trökig demojazz som helst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 16:31

Nu ska jag svära i kyrkan...^^

Transparens i betydelsen "som det lät vid inspelningen" må vara ett eftersträvansvärt mål men hur bra inspelningen än är kommer den musik som görs idag aldrig att låta vare sig som i live-rummet eller kontrollrummet när vi spelar fonogrammen hemma.

Att döda akustiken i lyssningsrummet må vara ett sätt att slippa påverkan från rummet och möjligen undvika att akustiken påverkar "fina" (?) närmickade inspelningar utan någon som helst känsla för att den alls är inspelad i något rum...

...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning?

Nu har jag svurit klart! :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-19 17:14

Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^

Transparens i betydelsen "som det lät vid inspelningen" må vara ett eftersträvansvärt mål men hur bra inspelningen än är kommer den musik som görs idag aldrig att låta vare sig som i live-rummet eller kontrollrummet när vi spelar fonogrammen hemma.

Att döda akustiken i lyssningsrummet må vara ett sätt att slippa påverkan från rummet och möjligen undvika att akustiken påverkar "fina" (?) närmickade inspelningar utan någon som helst känsla för att den alls är inspelad i något rum...

...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning?

Fast det kanske snarast är tvärtom :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 17:21

Jag tror ingen är intresserad av att vara i ett döddämpat rum, vare sig för samtal eller musikåtergivning...

Men det vill man ju knappast göra i ett kaklat badrum heller ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 17:22

petersteindl skrev:

Fast det kanske snarast är tvärtom :)

MvH
Peter

Eller ännu mera tvärs om och tillbaka till det Jocke säger. :) Transparensbegreppet bara förvirrar och vilseleder med sitt stora inslag av önsketänkande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-12-19 18:02

---
---

Jag vet inte i vilken helgedom du tror dig vara, men de påhittade idéer du ger uttryck för är inget jag sett någon stå för, vare sig här eller annorstädes.

Så det är nog något du missuppfattat. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 18:10

För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
Senast redigerad av Flint 2011-12-19 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 18:10

Hej Claes!

Först måste jag säga/erkänna att jag inte kan i praktiken klara ut att hemma hos mig installera en fullständigt ”transparent anläggning” med akustikreglering enligt denna filosofi. Jag lyssnar dock en del på andra anläggningar när tillfälle ges. Ibland längre ibland lite kortare. Så några referenser om ljud har jag samt en egen historia.

Men närmat mig mina förutsättningar och vision på ett annat sätt än dig. Personligen tror jag inte at det en gång går att slå fast ett enda ideal skulle passa alla typer av musik och inspelningar. Visst kan basen hemma hos mig bli hög när jag exempelvis spelar electronica eller annan musik med kraftig basgång. Mitt problem ser jag annorlunda på än ditt omkring nivån. Blir det en helgjuten ljudbild som hänger ihop. Är basen bra i kvalitén. Etc. Om jag lyckas att förbättra kvalitén i mitt tycke så förbättras ju upplevelsen i alla typer av musik. Jag bedömmer att jag vill ha en viss förhöjning i de lägre registren men samtidgt lite stram om det går att åsdadkomma. Passar bättre så till elektrostatpanelaren enligt mitt tycke. Men vilken balans det skall vara kan ju också hänga ihop med nivån.

Någon sannig kring hur det absolut är det bästa har inte jag. Det kan vara lite olika faktiskt och ändå vara bra. Lyssnade i helgen hos Akkelis på lite olika varianter på rör. 300B – Förtjusande litet charmig sak. Så låter det ju inte hemma hos mig. Det gör det inte. Har ju en lite rockigare anläggning.

Jag tror att jag kan ge en liten skillnad mellan min anläggning och en helt transparant anläggning. Vissa ljud blir hemma mera realistiska. Hur kan jag veta detta. Jo jag har faktiskt provat olika alternativ just hemma. Går ju inte helt att säga att detta är en helt klar fördel mot det mera korrekta varianten. Lite en smaksak. Men alltså mera livligt här än korrekt vad gäller akustiken.

Lite svårt det där med transparent. Jag lever självklar med olika typer av kompromisser. Kan ju inte åstadkomma en biorum eftersom jag lever ihop med Popnöret och vi har ett gemensamt vardagsrum dock helt präglat av en klassisk stereo med vinylskivor. Även om jag kunde börja från börja från noll skulle jag inte skapa ett rum med 0,35 s i efterklangstid. Skulle varit mera diffusion. Det skulle återigen dyka upp rör. Har ju rört mig från känsliga högtalare och transistorer till elektrostater och rör. Jag skulle hamna där igen. Skulle hamna bland vinylen igen. Skulle nog vilja ha lite höjning i nedre regionen. O s v. Jag är medveten om att jag går mot en riktning. För mig är det ju inga problem att jag i viss mån processar ljudet. Man skapar det som man vill ha.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 18:13

Transparens innebär väl inget annat än att signalen går så opåverkad som möjligt genom kedjan? Så länge det vi lyssnar på håller måttet funkar det naturligtvis jättebra! :)

Men vad har vi att lyssna på då?

Sättet som musik ofta görs på leder till att många produktioner låter lite kalla och "blodfattiga". Det finns massor med exempel på mer eller mindre lyckade försök att komma tillrätta med det. Några av dem accepterar vi utan omsvep medan andra nagelfars och kritiseras. Generellt skulle jag själv nog föredra om man kan komma åt problemen så tidigt i kedjan som möjligt.

Nä, det är klart att varken död-dämpat eller helkacklat är någon trevlig miljö att lyssna på musik i... men jag tror att vi lätt blandar ihop andra begrepp med transparens... eller?

Tror det var Peter S som för ett tag sedan skrev att han föredrog diffusering framför överdriven dämpning. (Minns inte riktigt tråden eller formuleringen...) Jag tror att dagens arkitektur, byggnadsteknik och stil-ideal med stora kala, rena ytor lockar många entusiaster till överdriven dämpning... Är det transparens?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 18:14

Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?

För bilen och Åhlens om jag är lite sarkatisk. Typ resturanger som gillar samma nivå som inte hetsar upp gästerna. Helt Ok använding men inte hemma hos oss.

Jag skall bli snäll snart igen!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 18:19

Almen skrev:
---
---

Jag vet inte i vilken helgedom du tror dig vara, men de påhittade idéer du ger uttryck för är inget jag sett någon stå för, vare sig här eller annorstädes.

Klart jag har men varför strök du "svordomen?

"...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning? " :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 18:23

Almen skrev:
---
---

Är du säker på att det inte är du Almen som har missuppfattat här? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 18:38

Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?

Kan du exempel på "akustiksanerade" rum är du snäll.

Räknas 70-talsheminredning som "akustiksanerat"?

Kan du också förklara hur man kan mixa en skiva för att det inte skall bli någon första reflex (i så tidigt skede att dess reflex inte beblandas med direktljudet)?

Ett sätt är ju att bygga "Carlsson/Larsen-stuket" och nyttja dem, men för alla andra högtalare? Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.

Kanske kunde man be om dessa speciella mixar du alltså anser finns så att alla högtalare kan stå nära väggen utan att ljudet påverkas. Visst vore det toppen Flint? Skulle tro att du skulle bli miljardär om du fixade en elektronisk grunka som kunde styra en högtalares spridning i alla riktningar eller kom på ett koncept för att mixa plattor så :D 8) :P :wink:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 18:49

Kronkan skrev:

För bilen och Åhlens om jag är lite sarkatisk. Typ resturanger som gillar samma nivå som inte hetsar upp gästerna. Helt Ok använding men inte hemma hos oss.

Mitt inlägg var inte riktat mot dig, snarare tvärt om, och ditt svar bekräftar min uppfattning att dagens CD-skivor inte är mixade för trendriktiga akustiksanera rum. För egen del gillar jag akustiken i vanliga bostadsrum med fladderekon och stående vågor. Det lättar upp ljudet på ibland mesiga CD-skivor. Blir mer levande och naturligt som ljuden man är van vid i vardagen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 19:00

MagnusÖstberg skrev:...
Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.

Fatta vilken anläggning du kunde skaffa om du flyttade till landsorten! :D 8O

Nä, allvarligt - håller helt med dig! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-19 19:00

Jocke skrev:
Almen skrev:
---
---

"...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning? " :roll: :wink:

Det är ingen skillnad på reflexmönstren från en rundstrålad högtalare och ett superriktad högtalare om de båda spelas i frifält. Det blir noll reflexer i båda fallen.
Som jag ser det lägger inte OA-51 till färgning. Möjligtvis kan man anse att reflexer från rummet lägger till färgning, men även det är en missuppfattning och en dålig tumregel. Det krävs mycket reflexer från olika riktningar i ljudåtergivningsrummet för att ljudåtergivningen skall vara just transparent :)

Tar man bort dessa reflexer från olika riktningar så tar man bort förutsättningarna för att skapa en transparent ljudåtergivning 8) :)

Nu är frågan vad transparens är för något. Men om man sitter i inspelningslokalen och lyssnar så får man reflexer från olika håll och vinklar. Dessa reflexer ger upphov till nervimpulser. Alla dessa nervimpulser bildar en slags karta av nervimpulser i det centrala nervsystemet. För att just denna karta av nervimpulser skall kunna uppstå i återgivningen måste kartan överensstämma med den karta av nervimpulser man skulle fått vid inspelningstillfället.

Är skillnaden noll eller obetydlig mellan nervimpulskartorna i det centrala nervsystemet vid inspelningstillfället och vid avspelning vid återgivningstillfället, så kan hela kedjan anses vara transparent. Då duger inte traditionell stereoåtergivning med två riktade högtalare.

Dessutom är det så att transparensbegreppet med detta synsätt tillhör den neurala världen d v s upplevelsevärlden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 19:16

Gillar ditt synsätt Peter men blir inte transparens ett otroligt relativt begrepp då?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 20:05

Transparens är/blir ett reltivt begrepp byggt på tolkning och önsketänkande eftersom det det exakta värdet enbart är en hypotes som i praktiken inte är genomförbar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-19 20:11

Jocke skrev:Gillar ditt synsätt Peter men blir inte transparens ett otroligt relativt begrepp då?

Relativt eller statistiskt med viss signifikans eller kanske snarast subjektivt. Men, det är ju heller ingen skillnad på transparensbegreppet inom F/E-lyssningstest. Vid ett tillfälle kanske en apparat kan detekteras med hörseln av någon och vid ett annat tillfälle inte.

Det är en av anledningarna till varför jag tycker man skall definiera orden objektivt och subjektivt inom ljud. Transparensbegreppet måste ju innebära att något är transparent gentemot något annat. Det gäller att definiera det där andra som transparens skall mätas mot. Först efter fastlagda definitioner kan man redogöra för skillnaden mellan objektivt och subjektivt vad gäller "ljudåtergivning" av en akustisk händelse.

Om tio försökspersoner d v s så kallade subjekt lyssnar på en ljudhändelse och beskriver denna ljudhändelse lite olika sinsemellan, vem av dessa har korrekt beskrivning av ljudhändelsen? Och vad är objektet? Hur definieras objektet? Har ingen av subjekten en korrekt beskrivning av ljudhändelsen? Är ljudhändelsen = objektet? Har alla korrekt beskrivning av ljudhändelsen? Har någon en korrekt beskrivning? Finns det någon objektiv sanning som varje beskrivning kan jämföras med för att fastslå korrekthet. Om inte, vad är i så fall objektivt? Existerar det en objektiv sanning som är norm för det man skall höra. Existerar objektet i den fysikaliska världen? Hur beskrivs den i så fall på ett objektivt sätt? Om det inte finns, så är det objektiva inte heller allena korrekt. Då är det objektiva bara en delmängd av alla resultat, objektivt som subjektivt. I så fall är det man vill stämpla som objektivt inte förmer än det subjektiva och därför inget att bry sig om, eller?

Då man kommer in på dessa frågor så måste man göra en djupdykning i ämnet och då man gjort denna djupdykning så upptäcker man vissa intressanta saker som går tvärtemot gängse uppfattning inom audioindustrin.

Det är då det börjar bli roligt och spännande.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-19 20:15

petersteindl skrev:Då man kommer in på dessa frågor så måste man göra en djupdykning i ämnet och då man gjort denna djupdykning så upptäcker man vissa intressanta saker som går tvärtemot gängse uppfattning inom audioindustrin.

Det är då det börjar bli roligt och spännande.

MvH
Peter

Trevligt att du tänkt på det här, det har jag också, och det är inte helt lätt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 20:29

Flint skrev:
Kronkan skrev:

Mitt inlägg var inte riktat mot dig, snarare tvärt om, och ditt svar bekräftar min uppfattning att dagens CD-skivor inte är mixade för trendriktiga akustiksanera rum. För egen del gillar jag akustiken i vanliga bostadsrum med fladderekon och stående vågor. Det lättar upp ljudet på ibland mesiga CD-skivor. Blir mer levande och naturligt som ljuden man är van vid i vardagen.

Missförstånd. Jag bara reflekterade kring mitt lite sura skrivande i en annan tråd om modernt sound och handlade absolut inte om dig Flintan. Absolut inte.

Så det kan bli!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 20:31

Jocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:...
Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.

Fatta vilken anläggning du kunde skaffa om du flyttade till landsorten! :D 8O

Nä, allvarligt - håller helt med dig! :)
Ja, det är rätt idiotiskt att bo här egentligen, åtminstonde som sista bostadsort. Det lär det inte bli för mig.

Tack för att du bekräftar mig så sött.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 20:36

Kronkan skrev:
Flint skrev:
Kronkan skrev:

Missförstånd. Jag bara reflekterade kring mitt lite sura skrivande i en annan tråd om modernt sound och handlade absolut inte om dig Flintan. Absolut inte.

Så det kan bli!

Va bra Klånkan. Då är vi överens - igen. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 20:47

Flint skrev:Transparens är/blir ett reltivt begrepp byggt på tolkning och önsketänkande eftersom det det exakta värdet enbart är en hypotes som i praktiken inte är genomförbar.
Nu börjar jag tro att du hakat upp dig lite Flint, du vevar repriser på repriser 8)

Jag kan mäta upp en sträcka på en meter hemma, men det är så osannolikt att det verkligen blir EXAKT en meter med de verktygen jag har att det nästan måste anses omöjligt även hypotetiskt.

Men jag kan komma rätt nära, så nära att det för mig är mer än tillräckligt. Rent vetenskapligt är jag dock ljusår ifrån att vara i närheten av att nå det uttalade målet med min tumstock. Så i praktiken har min strävan efter att mäta upp den där metern inte alls lyckats. Men det är ju mer osannolikt än att olyckan i Harriburg skulle ske iallafall att det skulle lyckas. Det är ju som sagt inte ens hypotetiskt möjligt.

Men kanske, kanske, så leder min strävan att mäta upp den där metern till att jag kommer rätt nära. Mycket närmare iallafall än om jag inte hade försökt med mitt urusla verktyg. Och hittills har det räckt rätt långt. Jag skulle säga att min strävan har fört mig närmare än om jag inte hade försökt.

Jag tror det är bra att skaffa sig en uttalad målsättning - även om man vet att man aldrig riktigt, riktigt når målet. Både vägen dit och resultatet kan visa sig bli både jäkligt kul och mycket bättre än om man la sig ner för att dö, medveten om att man aldrig skulle lyckas till 100%.

Och det gåller nog vilket mål man än har, inte bara den tokiga målsättningen att förverkliga illusionen av att ha en militärorkester som vandrar genom rummet ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 20:48

Flint,

Om du uppfattade frågorna som retoriska så vill jag bara berätta att de inte var det ;)

MagnusÖstberg skrev:

Kan du exempel på "akustiksanerade" rum är du snäll.

Räknas 70-talsheminredning som "akustiksanerat"?

Kan du också förklara hur man kan mixa en skiva för att det inte skall bli någon första reflex (i så tidigt skede att dess reflex inte beblandas med direktljudet)?

Ett sätt är ju att bygga "Carlsson/Larsen-stuket" och nyttja dem, men för alla andra högtalare? Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.

Kanske kunde man be om dessa speciella mixar du alltså anser finns så att alla högtalare kan stå nära väggen utan att ljudet påverkas. Visst vore det toppen Flint? Skulle tro att du skulle bli miljardär om du fixade en elektronisk grunka som kunde styra en högtalares spridning i alla riktningar eller kom på ett koncept för att mixa plattor så :D 8) :P :wink:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 21:07

Uttalad målsättning = önsketänkande???

Vad skiljer egentligen de här begreppen? Gissar att det beror på om man är optimist eller pessimist, möjligen realist?

@Peter: Mina upplevelser är reella för mig liksom dina är för dig!

Många frågor utan svar men klart tänkvärt...
Finns det en sanning och är den lika för alla?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 21:21

MagnusÖstberg
Ursäkta, missade frågorna men anser dom vara retoriska ser jag nu när jag hittade dom. Jag tror att de flesta förstår vad ett trendmässigt akustiksanerat rum är till skillnad från ett vanligt vardagsrum. Den som inte inser skillnaden bör läsa vissa trådar här på forumet som handlar om just akustiksanering. Jag vet inte vilka de är eftersom jag inte har läst dom i brist på intresse men jag har av misstag hamnat i någon nån gång där rummet i princip har varit rivet till grunden. Jag tror att du förstår.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 21:34

Flint skrev:MagnusÖstberg
Ursäkta, missade frågorna men anser dom vara retoriska ser jag nu när jag hittade dom. Jag tror att de flesta förstår vad ett trendmässigt akustiksanerat rum är till skillnad från ett vanligt vardagsrum. Den som inte inser skillnaden bör lösa vissa trådar här på forumet som handlar om just akustiksanering. Jag vet inte vilka de är eftersom jag inte har läst dom i brist på intresse men jag har av misstag hamnat i någon nån gång där rummet i princip har varit rivet till grunden. Jag tror att du förstår.

De som gjort vad du kallar "trendmässigt akustiksanerade rum" gör det ju i någon form av lekstuga - och jag kan lova att de rummen jag varit i har varit långt ifrån sanerade från akustik, snarare mycket välbalanserade. Mycket trevliga att både samtala i och lyssna på musik/se film i.

Det enda som "genomgående" verkar vara sanerat i de där rummen är ventilationen :? En del har olidligt liten luftomsättning faktiskt. Men det finns de som tänkt på det också, och då överlever man en hel film :D

Jag tycker dock att lekstugor för vuxna är trevliga platser, som ofta är ett favoritrum för såväl vuxna som barn (som gillar tjocka gosiga mattor att leka på).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 21:37

Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???

Vad skiljer egentligen de här begreppen? Gissar att det beror på om man är optimist eller pessimist, möjligen realist?
Fritt val. Det viktiga är att strävan efter något inte skall slås ner därför att någon anser det omöjligt.

Halvvägs är bra mycket närmare målsättningen än om man inte ens försökte. Och bara det kan bli så bra att man nöjjer sig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-19 21:42

Akustiksanerat är ett bra ord, men sanering har en inbyggd negativ klang och de flesta inser nog inte hur stor den annars förekommande nedsmutsningen är.

Trendmässigt hoppas jag dock inte det är, snarare ett tillfrisknande.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-12-19 21:48

Eller en återvändsgränd. Tex byggdes studios så ett tag på åttiotalet men inte nu längre...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 21:54

single_malt skrev:Eller en återvändsgränd. Tex byggdes studios så ett tag på åttiotalet men inte nu längre...

Jag tycker mig ha sett fler och fler i branchen, bla "Sladd" från HifiConsult som bloggar om problemen med det moderna vardagsrummets möblering. Förmodligen inte så kul när det blir svårt att motivera inköp när det inte upplevs som en reell förbättring hemma hos kunderna.

Däremot gillar jag verkligen inte AudioConcepts Svanårum, kallad "Level 3" - det går ju inte att ens samtala så det känns naturligt där.

Personlligen så tycker jag att lagom är bäst, men det beror på att jag inte har en lekstuga. Jag fifflar till det rätt så bra iallafall (åtminstonde när jag gjort det jag skall) :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 22:04

MagnusÖstberg skrev:

Fritt val. Det viktiga är att strävan efter något inte skall slås ner därför att någon anser det omöjligt.

Halvvägs är bra mycket närmare målsättningen än om man inte ens försökte. Och bara det kan bli så bra att man nöjjer sig.

Håller med dig - mål är viktiga även om de ändras på resans gång! :)

För att knyta an till topic kanske vi kan kan resonera lite kring de mer eller mindre lyckade försöken att kompensera för brister i återgivningens kedja... Ja, det finns ju en del ansatser att försöka ge oss en större upplevelse.

Jag nämnde tidigare att mina OA51:or kan ge liv åt torra (närmickade?) inspelningar som annars inte ger någon upplevelse av "rum"

I en annan tråd skrev IÖ och Falkis om att något hände med fonogrammen under 90-talet... att det var då det började gå snett, typ... Jag tycker nog att många tidiga CD låter jäkla illa och att det gjorts en hel del försök att rätta till det... Inte alltid så lyckat...

Med den hårda kompression vid mastring vi har fordras mycket EQ för att alls göra inspelningen uthärdlig - det går väl "sådär"...^^ Själv tycker jag att området 3-5 kHz är det jag lider mest av. Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!

Jag tycker naturligtvis inte att man ska rätta till ett fel med ett annat men förstår logiken i att göra så!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 22:33

Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!

Bara en definitionsanmärkning. Jag anser att det är omvänt så att en trissestärkare istället river sönder en dålig cd-skiva ytterligare och inte att ett rörsteg lugnar ner skräpet. Det var allt. Tack för ordet!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 23:05

Det verkar som om du tycker det är felaktigt att tycka som du.

Det verkar så på sättet du skriver Flint.

Du får tycka vad du vill om precis vad du vill, när du vill :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 23:13

MagnusÖstberg
Undrar om du vet själv vad du menar? Vet du det? :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 23:18

Flint skrev:
Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!

Bara en definitionsanmärkning. Jag anser att det är omvänt så att en trissestärkare istället river sönder en dålig cd-skiva ytterligare och inte att ett rörsteg lugnar ner skräpet. Det var allt. Tack för ordet!

Här kan man väl lägga "Soft clipping" till listan över åtgärder...?
(eg. från 3020 och framåt...)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 23:23

Jocke skrev:
Flint skrev:

Tror inte det. Har aldrig hört sägas eller läst om någon som över huvud taget har hört någon som helst skillnad i någon bemärkelse med soft cliping av eller på. Dessutom skulle den inte rädda en taskig skiva utan bara ändra stärkarens genskaper när den just klipper och inte tidigare och det är i regel "tidigare" dvs. under klippnivån man normalt spelar. Det är lätt att tolka in att soft clip borde mjuka till elakheter men det fungerar inte så. Själv hörde jag ingen som helst skillnad. Så nej.
Senast redigerad av Flint 2011-12-19 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 23:29

Jag har en förnimmelse av att det där asjobbiga övre mellanregistret på vissa plattor blir etter värre när jag spelar högt... gissar ju att det är en frekvensberoende kompression med mycket energi som ger mig huvudvärk.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 23:35

Jocke skrev:Jag har en förnimmelse av att det där asjobbiga övre mellanregistret på vissa plattor blir etter värre när jag spelar högt... gissar ju att det är en frekvensberoende kompression med mycket energi som ger mig huvudvärk.

Jag menar att transitorsteg generellt förvärrar elakheterna. Övre mellan och uppåt är jobbiga när det blir fel. Gällt och elakt. Ju sämre trissesteg ju lägre i frekvens startar det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-19 23:43

Tja vad är det som driver forskare att lyckas med något ingen annan ens trodde var möjligt och som grädde på moset i slutfasen bli tilldelade Nobelpris? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 23:51

Ragnwald skrev:

Tja vad är det som driver forskare att lyckas med något ingen annan ens trodde var möjligt och som grädde på moset i slutfasen bli tilldelade Nobelpris? :wink:

Det du beskriver låter som ett realistiskt mål men i önsketänkande finns en ibyggd funktion av förnekelse av den verkliga sanningen som önsketänkaren innerst inne anar men gör allt för att motarbeta. Det är två helt olika saker. Den ena verklighet om än svårfångad - den andra myt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 23:58

Flint skrev:
Jocke skrev:Jag har en förnimmelse av att det där asjobbiga övre mellanregistret på vissa plattor blir etter värre när jag spelar högt... gissar ju att det är en frekvensberoende kompression med mycket energi som ger mig huvudvärk.

Jag menar att transitorsteg generellt förvärrar elakheterna. Övre mellan och uppåt är jobbiga när det blir fel. Gällt och elakt. Ju sämre trissesteg ju lägre i frekvens startar det.

Ja, och det är betydligt mycket mer uthärdligt med 2x250W än med 2x50... ;-D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-19 23:59

Ragnwald skrev:

Grädde på Mosfet? Tänkte iofs göra Baileys till jul - sen jäklar kommer dte att lira! ;-D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-20 01:17

Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Tror inte det. Har aldrig hört sägas eller läst om någon som över huvud taget har hört någon som helst skillnad i någon bemärkelse med soft cliping av eller på. ....

Då kan du notera ett uttalande, tror du kan samla ihop fler om du frågar.
Åtminstone vad gäller Nads förstärkare; med softclippkretsen aktiverad, blir ljudet inte njutbart ens på låg ljudnivå.
En sunkkrets på ingångssteget, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 01:30

Ragnwald skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Tror inte det. Har aldrig hört sägas eller läst om någon som över huvud taget har hört någon som helst skillnad i någon bemärkelse med soft cliping av eller på. ....

Då kan du notera ett uttalande, tror du kan samla ihop fler om du frågar.
Åtminstone vad gäller Nads förstärkare; med softclippkretsen aktiverad, blir ljudet inte njutbart ens på låg ljudnivå.
En sunkkrets på ingångssteget, om jag minns rätt.

Visst är det underbart med saker som väcker känslor och åsikter - de blir så mycket lättare att ta ställning till! :) Tyvärr skapar de också motsättningar... :(
Kan ju minnas att IÖ och LTS varit väldigt förtjusta i grammofonsteget i 3020... Det hade nog ingen upptäckt om det varit sunk i efterföljande steg...^^

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-12-20 02:49

Många intressanta delfrågor har tagits upp i diskussionen om grundfrågans påstående att färgning inte alltid är negativ. Rent filosofiskt räcker det med att en person tycker i enlighet med trådrubriken för att den ska kunna definieras som sann. Vad jag försökte tydliggöra i mitt tidigare inlägg var att inspelningens ljudande egenskaper och lyssnarens preferenser är grunden för bedömning; samt att det kan vara olämpligt att använda förvrängande hi-fi-apparater som processorer.

Få musiken såld

Jag kommenterar några synpunkter framförda efter mitt förra inlägg. Den första handlar om ifall musiker och artister vill få sina produktioner sålda på grund av musiken eller ljudet. Eftersom musiken ”vinner över ljudet” i den meningen att dess kvaliteter kan bevaras förhållandevis väl trots ljudförvrängning så är det sannolikt att de flesta instämmer i att de vill uppskattas för musiken, inte för ljudet.

Men för någon som eventuellt har ett subtilt uttryck som kräver högre återgivningskvalitet för att inte slätas ut eller drunkna i skillnadsutjämnande olinjäritet, skulle det vara möjligt att prioritera ljudkvaliteten högre.

Den musiker som menar sig strunta i ljudet har sannolikt inte helt förstått hur de olika musikparametrarna fungerar och har sina motsvarigheter i ljudtekniska parametrar.

Människans psykoakustiska kapacitet kommer också in här som en potentiellt förvirrande joker genom exempelvis vår förmåga att känna igen deltonseriens intervall (även om vi inte har en aning om att de ens existerar) så att vi kan uppfatta ohörbara grundtoner.

Mixa för olika typer av rum – akustikreglerade eller normalt odämpade

Påståenden om att mixningar generellt kan optimeras för allmänt beskrivna uppspelningssitutioner som i bilen, i köksradion, i akustikreglerade lyssningsrum med flera är en myt. Därmed inte skrivet att det saknas ljudtekniker och producenter som vidtar åtgärder i syfte att optimera för dylika uppspelningssituationer.

Tursamt nog för oss hi-fi-intresserade så låter den bästa mixen för det bästa ljudsystemet vanligen bäst i alla uppspelningssituationer. Därmed inte skrivet att det inte går att mixa fram svåruppspelat ljud som kräver en enorm anläggning för att fungera. Men gäller det normal popmusik enligt vidaste genredefinition så är det inte så! Då kommer bästa mixen vanligen att fungera bäst i allt från det mest kvalificerade monitorsystemet och ned till en mobiltelefon.

Kronkan om svårigheten med transparens och ett enda ideal

Hej Kronkan :). Jag håller med om att det är svårt med fullständig transparens. Det är svårt att definiera vad den innebär, svårt att testa om den förefinns och framför allt omöjligt att bevisa dess existens. Skälet till det senare är att det endast är möjligt att vetenskapligt belägga existensen av en under vissa omständigheter detekterad egenskap. Det är aldrig möjligt att vetenskapligt belägga frånvaro av en egenskap för att den inte har kunna detekteras, eftersom det skulle kunna vara möjligt att detektera egenskapen under andra omständigheter.

Det betyder att det vi kan göra är att ”leta fel” vilket kan låta tråkigt och som något mycket långt ifrån den underbara konstarten musik. Men faktum är att de allra bästa återgivarna bland exempelvis förstärkare är så goda återgivare att det blir svårt eller omöjligt att bedöma deras återgivningspotential genom att bara lyssna på musik igenom dem och övriga uppspelningslänkar. I den situationen hör vi nämligen alla inspelningslänkar och alla uppspelningslänkar samtidigt. Därför kan det vara bra att isolera en länk och genom F/E-lyssning undersöka om hörbar förvrängning kan detekteras i blindtest med statistisk signifikans.

Världens bästa elektronik har visat sig vara så bra ur återgivningsperspektiv att någon hörbar förvrängning inte har kunnat detekteras. Det betyder inte att dessa apparater ”är transparenta”. Bara att vi har misslyckats med att påvisa att de förvränger hörbart.

När det gäller eventuell svårighet med ett ideal för olika inspelningar och genrer är korrekt återgivning nyckeln till att slippa just bara ett ideal. Frånvaro av förvrängning ger maximal skillnad. Olinjäritet skillnadsutjämnar.

Därmed inte skrivet att det skulle vara omöjligt att ha ett stort antal olika anläggningar och använda deras förvrängning som en variant av masteringspocessering. Men dylik processering är inte vad flertalet hi-fi-människor uppskattar enligt mina erfarenheter. Därför försöker jag uppmärksamma det faktum att val av förvrängande ljudutrustning i ljudteknisk mening är just processering (om än vanligen mer eller mindre omedveten).
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-20 08:58

Jag har inga problem med att det F/E -lyssnas. Absolut inte. Men jag och säkert några till har ett annat sätt att närma oss ljudåtergivning än den transparanta.

Denna väg är ett teoretiskt synsätt där man förustsätter att man får fram en bra ljudåtergivning genom att förståndigt sätta samman ett antal ofärgande apparater i ett speciellt akustikbehandlat rum. Så har jag funnit det vara. Då kommer man den inspelade ursprungshändelsen nära. Alltså det blir som musiker och tekniker bestämt att det skall låta.

Jag undviker såsom Peter gör att i grunden fundera på att är detta rätt koncept. Detta eftersom jag anser mig inte ännu ha tillräcklig erfarenhet för att uttala mig sådant. Dock intressant att diskussionen ändå finns-

Min erfarenhet är ju den att jag kan lyssna på många apparater uppställda på lite olika sätt och kan finna finna kvalitéer i just blandingen av den säkert sätt mycket kompetenta återgivningen och med den färgning som man kanske förstår finns. Som kan höras men inte kan detekteras såsom en ful eller opassande sak. Ibland kan det ju vara både och.

Det kan inte enbart handla om harmoniksa komponenter som tillförs som påverkar klang, bakgrund och form det kan ju också vara en påverkan på styrkan hos de olika frekvenserna. Jag har inte funnit att det finns ett standardsvar hur det skall vara i alla fonogram.

JAg har som den lilla obetydliga praktiker som jag är mera också gått på det hörda. Detta har drivit mig. Till sist blir det en hållning men först en praktik. Det pragmatiska ligger ju mig nära.
Senast redigerad av Kronkan 2011-12-20 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-12-20 09:10

Jocke skrev:
Almen skrev:
---
---

Mest för att det (trots somligas marknadsföring) inte finns några högtalare som inte tar hjälp av rummet. Jag vet inga, i alla fall - men du kanske kan upplysa mig?

Dessutom tror jag att det i fallet högtalare/rum/örat är vanskligt att tala i termer som "transparens" på samma sätt som med A/D/A-omvandling, kablar, eller förstärkarsteg.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 09:32

Almen skrev:Dessutom tror jag att det i fallet högtalare/rum/örat är vanskligt att tala i termer som "transparens" på samma sätt som med A/D/A-omvandling, kablar, eller förstärkarsteg.

Yepp! Då har antagligen begreppet en annan innebörd, att man hör inspelningslokalen, in i musiken, eller något däråt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-20 10:59

Flint skrev:MagnusÖstberg
Ursäkta, missade frågorna men anser dom vara retoriska ser jag nu när jag hittade dom. Jag tror att de flesta förstår vad ett trendmässigt akustiksanerat rum är till skillnad från ett vanligt vardagsrum. Den som inte inser skillnaden bör läsa vissa trådar här på forumet som handlar om just akustiksanering. Jag vet inte vilka de är eftersom jag inte har läst dom i brist på intresse men jag har av misstag hamnat i någon nån gång där rummet i princip har varit rivet till grunden. Jag tror att du förstår.

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att ett akustiksanerat rum i din mening är ett rum där ägaren rivit bort allting inför en förestående akustikreglering?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 11:20

Det är ju kul att jämföra olika apparaters egenskaper mot varandra och kolla hur helheten blir. Minst halva nöjet med Hifi nu när programmaterialet är söndermastrat så att den musikaliska glädjen i lyssnandet försvann.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 12:15

Almen skrev:...
Dessutom tror jag att det i fallet högtalare/rum/örat är vanskligt att tala i termer som "transparens" på samma sätt som med A/D/A-omvandling, kablar, eller förstärkarsteg.

Javisst, det tycker jag också.

Om man "nagelfar" en del av ett inlägg kan man tolka det som "fan läser bibeln" och hamna långt från vad som eg menas. Tror att vi i själva verket har rätt lika uppfattning här! :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 12:40

Jag hänger kvar vid min önskan om mer praktiska, konkreta exempel...

Vi vet ju alla att många fonogram processats till att låta för jävligt. Det kan vi inte göra mycket åt. Även om jag tycker det i princip är galet att åtgärda ett fel genom att lägga till ytterligare felaktigheter så är vissa plattor helt enkelt outhärdliga... :(

Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-12-20 12:43

Kronkan, förstår jag dig rätt är dina slutsatser en bekräftelse på att alla länkar i inspelningskedjan och uppspelningskedjan bildar det totalljud vi som musiklyssnare hör. Det totalljudet kan vi uppleva på olika sätt såväl musikaliskt som ljudtekniskt samtidigt som de två huvudområdenas parametrar går in i varandra. Samsyn.

Däremot är jag osäker på vad du menar när du skriver:
--
Min erfarenhet är ju den att jag kan lyssna på många apparater uppställda på lite olika sätt och kan finna kvalitéer i just blalndingen av den säkert sätt mycket kompetenta återgivningen med den färgning som man kanske förstår finns. Som kan höras men inte kan detekteras såsom en ful eller opassande sak. Ibland kan det ju vara både och.
--

En färgning som kan höras men inte detekteras såsom ”en ful och opassande sak” skulle kunna vara en färgning som endera inte kan detekteras alternativt som kan detekteras men som med visst programmaterial upplevs låta bra.

Sättet på vilket olinjär återgivning förvränger en inspelning är det svårt att precisera och kvantifiera perceptuellt. Det är lättare att ange avgränsade mätdata för standardparametrarna vilket är ett av de viktigaste argumenten för blindtest och F/E-lyssning.

Den som inte uppskattar ljudet från en inspelning kan förändra det genom processering. Dylik kan ske genom mastseringprocessering, genom att hi-fi-lyssnaren kopplar in equalizer, kompressor/limiter med flera processorer i sin hi-fi-anläggning eller genom inkoppling av olinjära hi-fi-apparater. I samtliga fall handlar det om förändring och förvrängning. I samtliga fall kan uppfattningen om förändringen variera beroende på inspelningens egenskaper och lyssnarens preferenser. Inte i något av fallen blir variationsmöjligheterna lika stora som om inspelningen hade produceras på önskvärt sätt och återgivits så korrekt som möjligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 12:43

Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?

Absolut självklart. Transparensen är i alla fall bara inbillad.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 12:48

Flint skrev:
Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?

Det börjar med att man vrider på tonkontrollerna... kanske finns det något mer man kan göra?^^

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 12:51

Jocke skrev:
Flint skrev:

Det börjar med att man vrider på tonkontrollerna... kanske finns det något mer man kan göra?^^

Japp. Man skaffar en förstärkare som inte kraschar sönder cd-skivorna ytterligare. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 12:51

Om felet är känt och åtgärden kan göras specifikt per inspelning med just detta kända fel, självklart.

( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 12:57

Nattlorden skrev:( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Jag vet! Att de just är inspelningar är ett generellt fel. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:00

Nattlorden skrev:

Om felet är känt och åtgärden kan göras specifikt per inspelning med just detta kända fel, självklart.

( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Det är väl lika orimligt som ett generellt "rätt"?

Plattor låter olika och om man börjar nysta i det här är det någon slags gyllene medelväg man söker - något som funkar på det mesta. Om vi gör justeringarna i delningsfiltret, med en EQ eller med bristfällig utrustning kan ju egentligen kvitta... (iaf i den här diskussionen)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:02

Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Japp. Man skaffar en förstärkare som inte kraschar sönder cd-skivorna ytterligare. :)

Inte är det väl skivorna i sig det är fel på!^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 13:02

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Grattis, du har precis vunnit äran att rätta till felet åt oss.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:12

Jocke skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:19

Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Jag menade så klart att skivan i sig inte är boven i dramat utan den överbearbetade musiken som ligger på den... Det blir ju inte ett skit bättre om musiken ligger på fil liksom...^^

Gissar att det är lätt att "dissa" bra musik för att den låter illa... det är ju trist för de artisterna! :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-20 13:22

Flint skrev:Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Detta är även vad bland annat Linn-folket, men även ofta även tex här, hävdar. Ju bättre anläggning ju bättre låter även söndermastrade skivor. Tex Veronica Maggios senaste, som ju troligen inte är (sönder-)mastrad efter slutmix utan där redan slutmixen är komprimerad och limiterad på instrumentspåren. Hennes röst går dock fram bra och låter inte alls så illa som många svenska produktioner ofta gör. Men några linnisar hävdar att har man bara det bästa Linn kan erbjuda så låter även denna skiva bra :-)

Men faktum är, har man en bra anläggning som verkligen kan låta "rätt" (jag använder inte "transparent" för att inte skapa fel associationer) så låter till och med en LoFi-inspelning ofta OK. Man hör direkt vilka taskiga mik´ar som används, det går att urskilja allt som gör det hela realistiskt. Till skillnad från sämre anläggningar som bara gör en svårförståelig gröt av alltsammans, men som kan spela upp demomässjazz perfekt.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:24

Jocke
Vi hifi-intresserade kanske dissar skivan pga ljudkvalitet men den stora massan där ute kanske inte gör det utan tar ljudkvaliteten som norm.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:27

Flint skrev:Jocke
Vi hifi-intresserade kanske dissar skivan pga ljudkvalitet men den stora massan där ute kanske inte gör det utan tar ljudkvaliteten som norm.

Javisst kan det vara så - kolla in på stormarknaden vad det är folk bär hem så fattar man ju att förväntningarna på att det ska "lira" inte är så stora... :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:31

Bill50x skrev:Men faktum är, har man en bra anläggning som verkligen kan låta "rätt" (jag använder inte "transparent" för att inte skapa fel associationer) så låter till och med en LoFi-inspelning ofta OK. Man hör direkt vilka taskiga mik´ar som används, det går att urskilja allt som gör det hela realistiskt. Till skillnad från sämre anläggningar som bara gör en svårförståelig gröt av alltsammans, men som kan spela upp demomässjazz perfekt.

/ B

Jag håller med. När jag får både trisse och rörstärkare att låta som jag vill ha dom så kan jag spela både hifidemoskivor och söndermastrade utan att må illa men jag hör förstås skillnaden och vad som har hänt med den söndermastrade. Dock låter den inte så illa att den inte går att lyssna på. Jag förlorar alltså inte värdet i den bra mixade skivan på bekostnad av den dåliga bara för att stärkaren är optimalt konstruerad och givetvis tjänar även den mycket bra inspelningen på samma förstärkarkonstruktion.
Senast redigerad av Flint 2011-12-20 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 13:33

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:

Grattis, du har precis vunnit äran att rätta till felet åt oss.

Tack, tack!
Fast ibland kan "felen" vara bra. Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-12-20 13:39

Frank Sinatra låter bättre på skiva hos mig än han skulle göra live om han fanns hos mig nu. :P
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-20 17:46

Nattlorden skrev:

Det finns generella fel som existerar vid all inspelning/avspelning av akustisk musik. Felet kan beskrivas av att man går från reella ljudkällor i inspelning till fantomprojicerade ljudkällor vid avspelning.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-20 18:08

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Det finns generella fel som existerar vid all inspelning/avspelning av akustisk musik. Felet kan beskrivas av att man går från reella ljudkällor i inspelning till fantomprojicerade ljudkällor vid avspelning.

MvH
Peter

Detta är ju en fantasiskt stor diskussion med många teman, speciellt eftersom vi i många fall har begränsade möjligheter att fixa till det ideala på alla parametrar både vad gäller anläggning och rum.

Men en fråga angående dina Ägg. Har du provat olika typer av förstärkare exempelvis rör/transistor och eventullet flera olika typer av rörfärstärkeri. Anser du att det finns vinster i olika typer av förstärkera för att skapa en levande ljudbild. Allsåt utifrån praktiska försök

Vilken roll spelar akustiken speciellt den bakom och mellan högtalarna för att skapa rumslighet och realism. Går det att reflektera över detta på stabila sätt eller är vi hänsvisade till tyck och tänk.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-20 18:51

sprudel skrev: Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)

Om det låter bättre hemma hos dig än det lät på deras julkonsert på China teatern igår så måste du ha lyckats :wink: .
Har aldrig hört någon anläggning som kan konkurrera med ett riktigt bra liveljud och igår lät det verkligen bra - detaljrikt och distinkt :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 19:04

Panelguy skrev:
sprudel skrev: Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)

Om det låter bättre hemma hos dig än det lät på deras julkonsert på China teatern igår så måste du ha lyckats :wink: .
Har aldrig hört någon anläggning som kan konkurrera med ett riktigt bra liveljud och igår lät det verkligen bra - detaljrikt och distinkt :)

Tycker du inte att BK:s röst var lite skrikig?
Annars var soundet kanon, fett och varmt, och mycket bas.
Ah! Såg nu att du var på Chinateatern, jag var i Konserthuset i Göteborg, och vi har förnämlig akustik i vårt konserthus.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-20 19:37

sprudel skrev:
Panelguy skrev:

Ah! Såg nu att du var på Chinateatern, jag var i Konserthuset i Göteborg, och vi har förnämlig akustik i vårt konserthus.

Visst fanns det väl parametrar som låter bättre i ett bra HiFi-system men den distinkta, kraftfulla basen och detaljrikedomen i ljudbilden var över förväntan igår på China. Inte ens de stora Wilson har levererat den typen av bas när jag hört dom. Jag vet att ni har ett riktigt bra ljud i ert konserthus. En kompis har sett Kasper där och tom han som inte är ljudintresserad pratade om hur bra det lät. Hade de julkonsert även där nyligen?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-20 19:39

sprudel skrev:
Panelguy skrev:

En "akustik" är förnämlig för ett specifikt ändamål om den nu skulle vara förnämlig. Olika typer av musik eller tal bör ha olika akustik. Det är inte alls säkert att Göteborgs konserthus är lämplig för all musik, däremot alldeles förträfflig för den musik den är byggd för.

Lokalen bör väljas så att dess efterklang och tidiga reflexer framhäver den autokorrelation som musiken och instrumenten har.

Sedan kanske den viktigaste parametern vad gäller PA-ljud genom PA-anläggning är att få till det på befintlig konsert. Där får PA-killarna slita och det är inte alltid de lyckas. Efter halva konserten brukar de få till ett skapligt ljud i förhållande till första låten.

Bo Kaspers tror inte jag funkar optimalt med den efterklang som konserthus har som är optimerade för Romantikens musik och 1900 tal.

Men, ändock så finns det en Livekänsla på livekonserter som kan vara bra eller i värsta fall usel. Jag har varit med om båda.

MvH
Peter

Återgå till Generellt om hifi