Moderator: Redaktörer
Bara 5 procent av kvaliteten
Det Neil Young vänder sig mot är att det mesta av den musik som laddas ner i MP3 eller AAC format – vilka båda komprimerar filerna för att de ska bli mindre och mer hanterbara. Problemet är att detta då påverkar kvaliteten. Young är absolut inte emot digitaliseringen, men han tycker att det är sorgligt att vi lyssnar på musik som bara har en bråkdel av den analoga ljudkvaliteten.
FalloutBoy skrev:Problemet är att han saknar grundläggande kunskaper och insikt, vilket han bevisat med otaliga korkade uttalanden och som även framgår tydligt i den länkade artikeln:Bara 5 procent av kvaliteten
Det Neil Young vänder sig mot är att det mesta av den musik som laddas ner i MP3 eller AAC format – vilka båda komprimerar filerna för att de ska bli mindre och mer hanterbara. Problemet är att detta då påverkar kvaliteten. Young är absolut inte emot digitaliseringen, men han tycker att det är sorgligt att vi lyssnar på musik som bara har en bråkdel av den analoga ljudkvaliteten.
Att skylla på snålkodning (som han inte har en aning om hur det fungerar) och uppspelare istället för att fokusera på de verkliga problemen som präglar moderna produktioner är både korkat och kontraproduktivt.
Det är givetvis bra att inflytelserika personer i branschen är intresserade av ljudkvalitet, men det är en fördel om de vet vad de pratar om också.
Givetvis kan journalister feltolka eller förenkla ett budskap, men i Neil Youngs fall handlar det om återkommande direkta citat.petersteindl skrev:Utifrån tidningsartiklar kan man inte bedöma detta. Om journalister anser att ett budskap är för svårt för deras läsare att ta till sig så friserar de budskapet tills det blir lättköpt. Hur det är just i Neil Youngs fall vet jag inte.
Young argued that MP3s feature only 5 percent of the data from an original master file, which he sees as a major problem.
"If you're an artist and you created something and you knew the master was 100 percent great, but the consumer got 5 percent, would you be feeling good?" he asked. "I like to point that out to artists. That's why people listen to music differently today. It's all about the bottom and the beat driving everything, and that's because in the resolution of the music, there's nothing else you can really hear. The warmth and the depth at the high end is gone."
The singer/songwriter claims that MP3s only offer about 5 percent of the true sound bands and artists like him make when recording in the studio. CDs aren’t much better either, as he claims they only reproduce about 15 percent of the true sound of a record.
“My goal is to try to rescue the art form that I’ve been practicing for the past 50 years,” said Young. “We live in the digital age and, unfortunately, it’s degrading our music, not improving it … It’s not that digital is bad or inferior, it’s that the way it’s being used isn’t doing justice to the art. The MP3 only has 5 percent of the data present in the original recording. … The convenience of the digital age has forced people to choose between quality and convenience, but they shouldn’t have to make that choice.”
Ragnwald skrev:Nä, mastrarna vet inte vad de gör och så har de fria händer.
Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.
sprudel skrev:Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.
Tror inte han håller på med sådant. Varför skulle han det?
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.
För att kunna uttala sig om det med bibehållen trovärdighet, kanske?
KarlXII skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.
Tror du inte på att han hör att det är något knas med dagens inspelningar?
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.

sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev: Skulle vilja se honom i ett blint lyssningstest på masterband/CD-utgåva/mp3.
Kronkan skrev:vet att det finns personer som utan tvekan klarar att separera flac och MP3
pLudio skrev:Kronkan skrev:vet att det finns personer som utan tvekan klarar att separera flac och MP3
Det beror ju helt enkelt på MP3:ans kvalité. Gamla kodare och låg bitrate låter skit. Nya kodare och hög bitrate låter utmärkt.
Hydrogenaudio har gjort en del tester.
Kronkan skrev:pLudio skrev:Hydrogenaudio har gjort en del tester.
OK. Men hur gjordes testerna. Var det en tränad publik eller vad. En tränad publik kan höra mera. Inte alltid lätt att veta vad man skall l efter om man inte fått möjlighet att lyssna in sig.
nadifierad skrev:Bra ljud borde vara en mänsklig rättighet!![]()
Inget man ska behöva träna för.
Kronkan skrev:Men nu är det frågan om dt går att höra skillnaden melln MP3 och exempelvis flac.
Beroende på hur försöket är utformat så kommer resultatet variera. Det är nog min tes.
Almen skrev:Kronkan skrev:Men nu är det frågan om dt går att höra skillnaden melln MP3 och exempelvis flac.
Beroende på hur försöket är utformat så kommer resultatet variera. Det är nog min tes.
Då är nog frågan felställd. Vad är det du vill ha reda på? Om det finns mp3:or som man kan skilja från FLAC? Det behöver du inte blindtesta - självklart finns det det.
Om vad du vill ha reda på är "Kan man koda en mp3 så att den inte går att skilja från motsvarande FLAC?" så får man nog göra lite större ansträngningar.
Dels måste man utgå från samma källfil (WAV eller FLAC). Dels måste man se till att bitraten är optimal.
Och kanske viktigast, man måste lägga upp testet så att man undersöker om det går att skilja dem åt, inte vad det är för skillnad. Det senare brukar läggas upp som ett "Nu lyssnar vi på A, sedan lyssnar vi på B, vilken trodde ni var vilken?", och är inte tillräckligt för att ta reda på något intressant när skillnaderna är små.
Kronkan skrev:Almen skrev:Kronkan skrev:Men nu är det frågan om dt går att höra skillnaden melln MP3 och exempelvis flac.
Då är nog frågan felställd. Vad är det du vill ha reda på? Om det finns mp3:or som man kan skilja från FLAC? Det behöver du inte blindtesta - självklart finns det det.
Om vad du vill ha reda på är "Kan man koda en mp3 så att den inte går att skilja från motsvarande FLAC?" så får man nog göra lite större ansträngningar.
Dels måste man utgå från samma källfil (WAV eller FLAC). Dels måste man se till att bitraten är optimal.
Och kanske viktigast, man måste lägga upp testet så att man undersöker om det går att skilja dem åt, inte vad det är för skillnad. Det senare brukar läggas upp som ett "Nu lyssnar vi på A, sedan lyssnar vi på B, vilken trodde ni var vilken?", och är inte tillräckligt för att ta reda på något intressant när skillnaderna är små.
Nej, du behöver inte göra ett såant antagande. Det kan vara rätt men det är inte nödvändigt så.
Det enda som behövs är att någon kan skapa en signifikant serie.
Någon hänvisade till någon form av undersökning. Jag bara frågade efter hur den är gjord. Jag bedömmer att jag fick en hänvisning tillbaka till den tekniska domänen. Jag trodde jag skulle få en hänvisning till en undersökning med lyssnare. Men kan ju ha missförstått.
Men självklart håller jag med om att det handlar om att skilja dem åt. Inte i första hand att karaktärisera dem. Men en tränad och begåvad lyssnare kommer att kunna karaktärisera skillanden om det går att höra att det är en skillnadn.
Almen skrev:Kronkan skrev:Någon hänvisade till någon form av undersökning. Jag bara frågade efter hur den är gjord. Jag bedömmer att jag fick en hänvisning tillbaka till den tekniska domänen. Jag trodde jag skulle få en hänvisning till en undersökning med lyssnare. Men kan ju ha missförstått.
Det förutsätts kanske att de flesta moderna människor har åtkomst till en sökmotor.
Kronkan skrev:Har fotfarande bara en hänvisning till vad jag uppfattar är tekniken. Det räcker inte för att övertyga mig att MP# är ett i alla avseende likvärdigt alternativ till exempelvis flac.
Kronkan skrev:Till Almen
O, oj vicken ton. Orkar int just nu svara utförligt men det är självklart att jag kan söka på en sökmotor. Det är riktigt dumt. Men anser att det är den som ger en referens till en undersökning att faktiskt svara på vad som menas och eventuellt ge en källanvisning. Jag brukar ge länken direkt om jag vill visa ngt.
Har fotfarande bara en hänvisning till vad jag uppfattar är tekniken. Det räcker inte för att övertyga mig att MP# är ett i alla avseende likvärdigt alternativ till exempelvis flac.
KarlXII skrev:Det övergripande målet ( trodde jag iallafall) är väl att få bättre ljudkvalitet på musiken som ges ut.
Nu har vi fler och fler människor som reagerar på att något är galet- i det här fallet Neil Young.
Det duger tydligen inte. Eftersom han inte kan lämna en vetenskapligt korrekt redogörelse för varför han tycker att det låter illa så ska han ha SKIT! Man dyker rakt ner på tekniska detaljer..... och sen börjar tjafset om vad man kan höra skillnad på och inte!
KarlXII skrev:Sicket tjafs.
Det övergripande målet ( trodde jag iallafall) är väl att få bättre ljudkvalitet på musiken som ges ut.
Nu har vi fler och fler människor som reagerar på att något är galet- i det här fallet Neil Young.
Det duger tydligen inte. Eftersom han inte kan lämna en vetenskapligt korrekt redogörelse för varför han tycker att det låter illa så ska han ha SKIT! Man dyker rakt ner på tekniska detaljer..... och sen börjar tjafset om vad man kan höra skillnad på och inte!
Känns inte det lite konstigt?
Det är lite som att suffragetternas kamp om rösträtt skulle gå i stöpet pga inbördes fejder om huruvida valbåsen skall ha rosa eller röda skynken.
Väx upp. Håll blicken på bollen.
Almen skrev:Men det är ju Neil Young som dyker ned på tekniska detaljer! Att tro att problemet med dagens ljudkvalitet är CD och mp3 är ju bara korkat.
Objektivisten skrev:Gör han?
http://www.guardian.co.uk/music/2012/feb/01/neil-young-ipod-steve-jobs skrev:Young is a notorious opponent of MP3s and other compressed music formats. He even criticises CDs, which he claims offer only 15% of the audio information contained on master recordings. "What everybody gets [on an MP3] is 5% of what we originally make in the studio," he said. "We live in the digital age, and unfortunately it's degrading our music, not improving."
KarlXII skrev:pLudio och Almen, ursäkta min kanske för dryga ton.
Jag vill bara att ni för ett ögonblick släpper bössorna och kikar över kanten på vallgraven. Det är nämligen era egna ni skjuter på.
KarlXII skrev:pLudio och Almen, ursäkta min kanske för dryga ton.
Jag vill bara att ni för ett ögonblick släpper bössorna och kikar över kanten på vallgraven. Det är nämligen era egna ni skjuter på.
mzi skrev:Objektivisten skrev:Gör han?http://www.guardian.co.uk/music/2012/feb/01/neil-young-ipod-steve-jobs skrev:Young is a notorious opponent of MP3s and other compressed music formats. He even criticises CDs, which he claims offer only 15% of the audio information contained on master recordings. "What everybody gets [on an MP3] is 5% of what we originally make in the studio," he said. "We live in the digital age, and unfortunately it's degrading our music, not improving."
Han skyller alltså på formaten, inte på mastringen (eftersom den är perfekt (100%) enligt hans resonemang).
Jansson skrev:Tack Sprudel för att du skapade denna tråd!
Jag har inte haft tid att kommentera förrän nu. Såg ämnet redan i tisdags på Pink fish forum.
Kanske lyssna på vad Neil säger innan börjar spekulera om vad och hur och vad han vill?
Här slipper ni journalistisk sammanfattning.
http://allthingsd.com/20120131/neil-you ... eintomedia
sprudel skrev:Jansson skrev:Tack Sprudel för att du skapade denna tråd!
Jag har inte haft tid att kommentera förrän nu. Såg ämnet redan i tisdags på Pink fish forum.
Kanske lyssna på vad Neil säger innan börjar spekulera om vad och hur och vad han vill?
Här slipper ni journalistisk sammanfattning.
http://allthingsd.com/20120131/neil-you ... eintomedia
Thanks!![]()
Nisse forever Young, är mer än en songer singwriter. Han är artist, konstnär, virtuos i det han håller på med.
Jag tycker det är bra när han reagerar på att hans konst förstörs. Nästa steg är hur det förstörs, det tror jag han skiter i vilket, bara den inte förstörs. Den kompetensen att hantera inspelning kan köpas från vilken kompetent d-a tekniker som helst, bara villkoren är givna, och de följer dem.
När tekniker bakom rattarna börjar anse sig som de kreativa artisterna går det åt pipan.
Ragnwald skrev:roggaro skrev:faen jag hör skillnad på FLAC vs. APE
EDIT: APE låter mjukare, lätt som en plätt
Nu kommer du inte undan.![]()
Förtydliga dig!
mzi skrev:Nu har jag sett videon också, och han säger ju precis samma sak som journalisterna. 100% är vinyl och "master tape" (vilket, om det är lika bra som vinyl är den färdiga mastringen) medan mp3 är 5% av "the data". Jag skiter i "the data", för det går att koda om, eller komprimera eller göra andra saker med. Jag vill ha ljudkvalitet och då är det mastringen som måste fixas, inte formatet. Hellre en dynamisk mp3:a än en dynamsikt komprimerad 24/192-fil.
Slåss mot rätt saker.
mzi skrev:Tack för att du exkluderar mig.
Han pratar ju som om vinyl skulle vara det ultimata formatet, vilket det såklart inte är.
mzi skrev:...men vinyl lider ju lite av de fysiska begränsningarna.
KarlXII skrev:Sicket tjafs.
Det övergripande målet ( trodde jag iallafall) är väl att få bättre ljudkvalitet på musiken som ges ut.
Känns inte det lite konstigt?
Det är lite som att suffragetternas kamp om rösträtt skulle gå i stöpet pga inbördes fejder om huruvida valbåsen skall ha rosa eller röda skynken.
Väx upp. Håll blicken på bollen.
mzi skrev:Tack för att du exkluderar mig.
Han pratar ju som om vinyl skulle vara det ultimata formatet, vilket det såklart inte är. Visst är det trevligt att någon pratar, men det vore ju ärligare om han riktade sig till skivbolagen istället för att prata om apparater som kan lagra trettio album på samma storlek som en iphone (20GB styck?) och som tar en halvtimme att ladda ned.
Här lyckades han ju uppenbarligen nå ut till media, men med ett budskap som alla i de branscher han berör (ljudteknik, mjukvara och hårdvara) betraktar som gallimatias.
pLudio skrev:Ragnwald skrev:roggaro skrev:faen jag hör skillnad på FLAC vs. APE
Förtydliga dig!
Trololololololololololo?
roggaro skrev:pLudio skrev:Ragnwald skrev:roggaro skrev:faen jag hör skillnad på FLAC vs. APE
Förtydliga dig!
Trololololololololololo?
va svarar man på sån't? JO en gång i tiden va ambitionen att bli musiker, men jag dög inte tyckte jag själv då alltså.
så öronen har hela tiden förföljt mig s.a.s.. helt enkelt
Conan skrev:Kikade på videon med Nisse och det är ju verkligen berömvärt att han brinner för att hans musik ska komma lyssnarna till goda med full kvalitet, utan att lägga ekonomiska och upphovsrättsliga aspekter på frågan.
Men det är ju trots det ett klassiskt exempel på att sila mygg & svälja kameler. Problemet heter inte mp3 och iPods utan det stavas tokmastring och ohejdad profithunger!
Tänk vilken "verklig" nytta en artist med Youngs cred skulle kunna åstadkomma om han riktade all sin kritik mot "loudness race" istället. Där kan man verkligen snacka om att skala bort 95% av det som musikerna hör efter slutmixningen.
phloam skrev:Den här tråden hade ju inte blivit tre sidor om han hade haft rätt från början...![]()
Fast det är ju här bland oss, mer oinsatta musikkonsumenter kanske reagerar med "vaddå är inte mp3 bra eller?" och det är ju också bra i sig, att folk tänker till.
Oavsiktligt eller ej så trycker han på rätt knappar kanske
Objektivisten skrev:Vad menar du med det?
Kronkan skrev: Men har nu frågat runt lite under besöket . Den förtjusande unga kvinnan säger bara att hon jämför direkt mellan MP3 och flac och att kvaliten varierar. Sonen anser sig höra i diskanten att det är MP3. HAn pratar om upplevd dist i diskanten. Längre räckte inte intresset. Detta är inte vetenskap utan mera en rapport från min lilla del av världen.
Originalet är Jungle Boldie i 24bit/192kHz nedladdad från http://www.onlythemusic.com/Downloads/.
Ur originalet har jag valt ca 24 sekunder vilket är fil JungleBoldie_24-192_test.wav.
Klippet i 24/192 har jag samplat om till 24/96 resp 16/44. 16/44-filen har alltså inte blivit nedsamplad två gånger.
Dessutom har jag applicerat medium, hård, respektive galen dynamisk kompression på 24/192-filen och därefter samplat ned dem till 16/44. Den galna kompressionen har en dynamik som motsvarar dagens skivor med undantaget att den inte klipper.
De okonverterade filerna i 16/44 har jag analyserat i MasVis så de har en medföljande GIF-fil för att illustrera dynamiken.
För att göra det lite roligare har jag konverterat alla filer till 24/96 WAV (bortsett från originalklippet) samt anonymiserat dem. Jag lämnar 24/192 utanför testet för att hålla nere filstorlekarna.
Uppgiften blir att rangordna filernas ljudkvalité! Facit kommer så småningom.
Tekniska detaljer nedan.
Filer:
JungleBoldie_24-192_test.wav - originalklipp
JungleBoldie_24-96_test.wav - nedsamplat originalklipp
JungleBoldie_16-44_test.wav - nedsamplat originalklipp
JungleBoldie_16-44_test.m4a - 16/44-filen konverterad till AAC (-q0.50, ca 175kbps)
JungleBoldie_16-44_test.mp3 - 16/44-filen konverterad till MP3 (-V2, ca 190kbps)
JungleBoldie_16-44_test_320.mp3 - 16/44-filen konverterad till MP3 (320kbps CBR)
JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.wav - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat
JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.wav - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat
JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.wav - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat
Komprimerare:
Nero AAC Encoder 1.5.4.0
LAME 3.99.4
Länkar:
http://www.onlythemusic.com/Downloads/
http://www.nero.com/eng/technologies-aac-codec.html
http://www.rarewares.org/mp3-lame-bundle.php
DIR:
2012-02-04 12:26 29 249 JungleBoldie_16-44_test.gif
2012-02-04 12:24 562 432 JungleBoldie_16-44_test.m4a
2012-02-04 12:58 588 708 JungleBoldie_16-44_test.mp3
2012-02-04 12:35 4 284 932 JungleBoldie_16-44_test.wav
2012-02-04 13:43 976 338 JungleBoldie_16-44_test_320.mp3
2012-02-04 13:35 29 942 JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.gif
2012-02-04 13:27 4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.wav
2012-02-04 13:35 30 462 JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.gif
2012-02-04 13:31 4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.wav
2012-02-04 13:34 30 106 JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.gif
2012-02-04 13:22 4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.wav
2012-02-04 12:13 27 982 092 JungleBoldie_24-192_test.wav
2012-02-04 12:16 13 991 182 JungleBoldie_24-96_test.wav
petersteindl skrev:Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).
Mastering är ett steg i fonograms produktionsprocess som ligger i det man kallar för post-production. Det är således en efter-produktion.
Alla gamla masterband skickades tlll det man kallar för audio mastering.
Masterbandet existerade före denna post-production process. Det som mastrare gjorde var att förbereda masterbandet d v s mastern för nästa steg i processen d v s gravering. Ofta graverade mastrarna själva. Det var tvungna att lära sig allt om mediet d v s LP och dess begränsningar. Bara genom att lära sig ett mediums begränsning kunde man utnyttja mediet till fullo.
.....................
Jag vet inte riktigt hur läget är idag, men jag tror att marknaden för musik och skivframställning har blivit så fragmenterad att var och en får fixa mycket själv och var och en har betydligt sämre kunskap på området än vad de goda mastrarna har. Nu skall var och en i musikutbudets brusmassa ut och kriga mot var och en och detta krig kallas loudness war.
Det är som jag ser det en återvändsgränd. Frågan är när man kommit fram till vändplan. Det kanske är nu?
MvH
Peter
Kronkan skrev:petersteindl skrev:Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).
Mastering är ett steg i fonograms produktionsprocess som ligger i det man kallar för post-production. Det är således en efter-produktion.
Masterbandet existerade före denna post-production process. Det som mastrare gjorde var att förbereda masterbandet d v s mastern för nästa steg i processen d v s gravering. Ofta graverade mastrarna själva. Det var tvungna att lära sig allt om mediet d v s LP och dess begränsningar. Bara genom att lära sig ett mediums begränsning kunde man utnyttja mediet till fullo.
.....................
Jag vet inte riktigt hur läget är idag, men jag tror att marknaden för musik och skivframställning har blivit så fragmenterad att var och en får fixa mycket själv och var och en har betydligt sämre kunskap på området än vad de goda mastrarna har. Nu skall var och en i musikutbudets brusmassa ut och kriga mot var och en och detta krig kallas loudness war.
Det är som jag ser det en återvändsgränd. Frågan är när man kommit fram till vändplan. Det kanske är nu?
MvH
Peter
Tack för intressant inlägg samt goda länkar.
...
Så visst finns det hopp. Jag påstår inte att vinyl är ett bättre format än cd rent tekniskt. Men jag får ofta ut det jag vill ur vinylen. En helt sömlös ljudbild med hygglig realism. Jag har visst cd-skivor men många gånger så blir jag frustrerad och lägger undan skivan.
Så nu blev det ändå ett inlägg omkring vinyl.
prolinn skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).
.....................
MvH
Peter
Tack för intressant inlägg samt goda länkar.
...
Så visst finns det hopp. Jag påstår inte att vinyl är ett bättre format än cd rent tekniskt. Men jag får ofta ut det jag vill ur vinylen. En helt sömlös ljudbild med hygglig realism. Jag har visst cd-skivor men många gånger så blir jag frustrerad och lägger undan skivan.
Så nu blev det ändå ett inlägg omkring vinyl.
Kollar in här fortfarande någon gång ibland och allt som oftast är det fortfarande mest tjafs, men ... tack Peter för att du skänker lite relevant musikorienterad verklighetsförankring!!!
Ja man hör skillnad på MP3 och CD! Tycker man MP3 duger till musiklagring så har man aldrig hört en bra stereo eller varit på en bra konsert och fattat det. För egen del vågar jag påstå att även CD har ett typiskt sound pålagt (formatbegränsning) som motsvarande högupplöst version saknar. Om det är omsamplingsartefakter (48 kHz multipel till 44 kHz) eller något annat vet jag inte, men jag tycker det är rätt tydligt på de flesta skivor. Det är få vinylskivor som har samma problem.
prolinn skrev: Det är få vinylskivor som har samma problem.
roggaro skrev:@pLudio, tänk om jag inte gillar musiken
roggaro skrev:och förresten så är Foobar 2000 ute med sin final v. 1.1.11 idag, så den måste alla ha först juh![]()
roggaro skrev:tycker ändå att projektet verkar vara nog så ambitiöst, men trolla kan man göra med facit i hand, så jag avstår nog..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster