Moderator: Redaktörer
+2^36hifikg skrev:LeifB skrev:Ca 2-2,5 meter.
Du kan inte misslyckas med så korta kablar!
LeifB skrev:Är alla experter där eller?
Morello skrev:Undvik allt som det står "audio" på då det mesta ,för att inte säga allt, är rent bondfångeri och trams!
LeifB skrev:Lite midsommardagsnöje..
LeifB skrev:Tackar, cat5 och 6 har jag hört talas om.
Har du flätat dina eller?
LeifB skrev:Hej.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda.
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.
Mvh
MagnusÖstberg skrev:Richard,
har du provat aluminiumrör någon gång? Räcker det med 5-6mm godstjocklek eller skall man ta 10mm för att vara säker?
Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard,
har du provat aluminiumrör någon gång? Räcker det med 5-6mm godstjocklek eller skall man ta 10mm för att vara säker?
Jag rekommenderar rostfritt.![]()
(han ska slå det i huvudet antar jag)
Svante skrev:Mitt standardtips är lampsladd, det finns kabel som är marginellt bättre och det finns kabel som är väsentligt dyrare.
Jag rekommenderar i övrigt en sökning och påtagning av bråkfilterglasögonen. Det finns utrett här på Faktiskt hur en högtalarkabel ska vara.
Richard skrev:De flesta hör skillnad på lampsladd och en bra 2. 5 kvmm med trögdrivna högtalare och vid längre lyssningar.
Richard skrev:Lampsladd skulle jag inte använda. EKK låter bättre.
LeifB skrev:Jaha då har jag fått lite tips från lampsladd till rostfria rör.
Alternativen sammanställda.
Lamsladd
Ekk
Bromsrör
Rostfria rör
Cat 6 kabel
Nordost Valhalla
Biltema 2,5
Supra Ply
I vilken ända ska man börja prova tro?
Kommer jag höra någon skillnad mellan dessa?
LeifB skrev:Bromsrör kan man ju kanske höra på namnet att dom inte är så snabba eller?
LeifB skrev:I vilken ända ska man börja prova tro?
darkg skrev:LeifB skrev:I vilken ända ska man börja prova tro?
Om du börjar med ett par tre extremer och inte hör skillnad kan du ju ev. släppa kabelfunderingarna tills vidare. Hör du skillnad får du en startpunkt för fortsatta studier.
7 av ovanstående är rätt billiga också, så det kunde vara lägligt att prova onödigt långa kablar för att eventuellt lyckas urskilja några skillnader.
LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
DorreN skrev:Bara att låna hem ett par Nordost Valhalla i rätt längd, sen tar du lampsladd i samma längd. Hör du ingen skillnad så är det väl upp till plånboken att avgöra.
Richard skrev:LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
Testa Ekk men det är inte säkert du gillar ljudet. Många gillar van den huls kablar. ...
LeifB skrev:Jaha då har jag fått lite tips från lampsladd till rostfria rör.
Alternativen sammanställda.
Lampsladd
Ekk
Bromsrör
Rostfria rör
Cat 6 kabel
Nordost Valhalla
Biltema 2,5
Supra Ply
I vilken ända ska man börja prova tro?
Kommer jag höra någon skillnad mellan dessa?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard är en rolig tomte till provokatör. Men lyssna inte så mycket på honom
Deb största tomten på detta forum har just talat. Magnus har inte en susning.
hifikg skrev:Richard skrev:LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
Testa Ekk men det är inte säkert du gillar ljudet. Många gillar van den huls kablar. ...
Jag tror inte du (eller någon annan) hör skillnad på mina vdH kablar och EKK eller vad som helst som leder ström vettigt.
Vee-Eight skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard är en rolig tomte till provokatör. Men lyssna inte så mycket på honom
Du och MÖ har nu med kraft försökt torpedera tråden. Nästa kommentar i samma stil är detsamma som en varning.
Richard skrev:hifikg skrev:Richard skrev:LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
Jag tror inte du (eller någon annan) hör skillnad på mina vdH kablar och EKK eller vad som helst som leder ström vettigt.
Om du har en otydlig anläggning så hörs det ingen skillnad på något alls.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard är en rolig tomte till provokatör. Men lyssna inte så mycket på honom
Du och MÖ har nu med kraft försökt torpedera tråden. Nästa kommentar i samma stil är detsamma som en varning.
Och vem började, jag eller Magnus ? Vem ska ha varningen ?
LeifB skrev:Lampsladd ?
Oj det lät ju inte avancerat direkt.
Billigt är bra?
Svante skrev:LeifB skrev:Lampsladd ?
Oj det lät ju inte avancerat direkt.
Billigt är bra?
Ja, alltså, uppgiften för en högtalarkabel är enkel. Det finns några väldigt små frågetecken med lampsladd som gör att jag inte vågar lova att du inte kan höra skillnad på den och en grövre kabel, men på det stora hela så är skillnaderna så små att jag ändå rekommenderar den.
Det är väl först när högtalarna blir lågimpediva och kablarna långa som det finns anledning att ta till något värre.
...och måste man det så finns det utmärkta billiga alternativ, köp inte nåt sånt där dyrt elände. Eller, du kan förstås köpa ett par sådana, för de kan ge utmärkta förväntanseffekter och det är väl ok om man blir glad av dem. Men någon större fysisk skillnad blir det inte på ljudet.
hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.
Riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara så att de övriga delarna i din anläggning maskerar skillnaden mellan kablar.
Å andra sidan, hör du ingen skillnad på EKK och "dyr-kabel" så har du en rejäl indikation på att lägga krutet (= slantarna) på andra delar av anläggningen. Eller att optimera högtalarplaceringen tex, kostar nada.
/ B
Bill50x skrev:hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.
Riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara så att de övriga delarna i din anläggning maskerar skillnaden mellan kablar.
Å andra sidan, hör du ingen skillnad på EKK och "dyr-kabel" så har du en rejäl indikation på att lägga krutet (= slantarna) på andra delar av anläggningen. Eller att optimera högtalarplaceringen tex, kostar nada.
/ B
Goldfinger skrev:Jag har hitills i tråden inte sett några argument som håller åt vare sig det ena eller det andra hållet, Richard tycker jag dock är närmast och det är fullt logiskt att vid minimering av andra fel som genererar maskeringseffekter blir detektionströskeln lägre och små skillnader lättare att höra.
/ B
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.
Mvh
LeifB skrev:Lite midsommardagsnöje..
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Det var tydligt efter några inlägg.
sprudel skrev:Hmm! Då kanske jag har en högupplöst anläggning då som hör skillnad?
Men jag föredrar faktiskt EKK och RG. Tycker helt enkelt att de var bättre. Att de betingar ett humant pris gör inget, hade de andra fallit mig mer i smaken så hade jag köpt dem.
StefanL skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Utan att gå Lex Krasse, men jag gjorde bakgrundskontrollen och insåg att seriösa svar inte var av intresse.
Fast 4 sidor bla-ha är ändå 4 sidor bla-ha. Respekt (eller inte).
hifikg skrev:StefanL skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Utan att gå Lex Krasse, men jag gjorde bakgrundskontrollen och insåg att seriösa svar inte var av intresse.
Du får tänka på kommande generationer som googlar på hifi och kablar, de kan lära sig ett och annat om vi håller svaren på en hyggligt seriös nivå även om TS redan har bestämt vad hen tycker.
Ragnwald skrev:LeifB skrev:Men vilka kablar ger ett ofärgat ljud?
Finns dom?
Högtalarkablar som inte på något minsta vis påverkar förstärkaren, torde inte finnas nej.
Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
LeifB skrev:Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.
Menar så klart återgivningen.
hifikg skrev:StefanL skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Du får tänka på kommande generationer som googlar på hifi och kablar, de kan lära sig ett och annat om vi håller svaren på en hyggligt seriös nivå även om TS redan har bestämt vad hen tycker.
LeifB skrev:Supernollan skrev:LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
Ett helrör.
Nja...
Men du, gillar du ditt Asus Essence ST?
Kör du från datorn?
Rydberg skrev:LeifB skrev:Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.
Jag kan ju bara redogöra för varför jag själv gärna ser att jag har en hyggligt ofärgad återgivning. Ett av skälen är att om man har en anläggning som inte har en egenkaraktär slipper man höra den när man spisar musik, utbytet och skillnaden mellan olika musik och inspelningar blir då större. God återgivning innebär ju vidare definitionsmässigt återgivning med låg distorsion, något säkert många vill ha.
I det stora hela tycker jag att musikspisandet bli både mer intressant och roligare om man slipper höra "anläggningen" utan bara musiken.
LeifB skrev:Rydberg skrev:LeifB skrev:Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.
Jag kan ju bara redogöra för varför jag själv gärna ser att jag har en hyggligt ofärgad återgivning. Ett av skälen är att om man har en anläggning som inte har en egenkaraktär slipper man höra den när man spisar musik, utbytet och skillnaden mellan olika musik och inspelningar blir då större. God återgivning innebär ju vidare definitionsmässigt återgivning med låg distorsion, något säkert många vill ha.
I det stora hela tycker jag att musikspisandet bli både mer intressant och roligare om man slipper höra "anläggningen" utan bara musiken.
Ja det har jag full förståelse för.
Men hur har du lyckats få en anläggning som är ofärgad?
Några tips?
Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Svante skrev:Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Åh, vad jag tycker illa om när du säger så där. Det är ju ett argument som kan förklara precis vad man vill. Men även om det är sant ibland, så är det också precis tvärtom ibland, tex att dåliga förstärkare blir provocerade av oavslutade kablar. Man hör alltså skillnad på dyrkabeln och lampsladden beroende på att den dåliga förstärkaren man har självsvänger med lampsladd.
Så en bra förstärkare kan ta bort skillnaden mellan lampsladden och dyrkabeln, men det beror på att den är bra och klarar att driva alla sorters kablar. Inte på att den är dålig och självsvänger med lampsladd.
Svante skrev:Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Åh, vad jag tycker illa om när du säger så där. Det är ju ett argument som kan förklara precis vad man vill. Men även om det är sant ibland, så är det också precis tvärtom ibland, tex att dåliga förstärkare blir provocerade av oavslutade kablar. Man hör alltså skillnad på dyrkabeln och lampsladden beroende på att den dåliga förstärkaren man har självsvänger med lampsladd.
Så en bra förstärkare kan ta bort skillnaden mellan lampsladden och dyrkabeln, men det beror på att den är bra och klarar att driva alla sorters kablar. Inte på att den är dålig och självsvänger med lampsladd.
Objektivisten skrev:En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.
Rydberg skrev:LeifB skrev:Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.
hifikg skrev:Svante skrev:Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Det e som Kejsarens nya kläder, "hör du inte skillnad på kablar så e du en dålig lyssnare eller har en dålig anläggning". Sån e jag. Jag har aldrig lyckats höra skillnad på två (hela) kablar oavsett pris. Anläggningen jag har e väl skräp och jag är en dålig människa. Eller så e jag det där lilla barnet som säger vad de andra egentligen vill säga.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.
Kan du utveckla det lite?
Hur dålig måste en kabel vara?
LeifB skrev:Jag har en mindre hörselskada och är väldigt känslig för en alltför mycket diskant. Är diskanten oren eller väldigt överdriven så går både kablar och en dålig högtalare bort.
Någon som känner igen sig?
adzer skrev: En vass diskant är den absolut värsta egenskapen en högtalare kan ha.
IngOehman skrev:hifikg skrev:Svante skrev:Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Det e som Kejsarens nya kläder, "hör du inte skillnad på kablar så e du en dålig lyssnare eller har en dålig anläggning". Sån e jag. Jag har aldrig lyckats höra skillnad på två (hela) kablar oavsett pris. Anläggningen jag har e väl skräp och jag är en dålig människa. Eller så e jag det där lilla barnet som säger vad de andra egentligen vill säga.
Jag tror snarare att det rör sig om en kombnation av två saker:
1. Du är osedvanligt immun mot suggestionseffekter, vilket ofta
är synonymt med ett vetenskapligt förstånd i kombination med
egna erfarenheter av att ha blivit suggererad.
2. Du har sluppit stöta på de sällsynta fall där det verkligen gör
små men hörbara skillnader.
Vh, iö
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.
Kan du utveckla det lite?
Hur dålig måste en kabel vara?
Och varför är en förstärkare bra om den blir provocerad av en dålig
kabel?
Det låter mera som en dålig egenskap.
Men framförallt låter beskrivningen som sådan som en som kommer
från någon som inte kommit ihåg att (eller inte vetat att man måste)
hålla isär lastegenskaper och transimissionsegenskaper om man skall
kunna analyser vad som är vad i sådana här sammanhang.
Det är nämligen vitt skiljda saker, även om det kan finnas fysikaliska
samband mellan parametrerna som skapar det ena och det andra.
Vh, iö
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.
Mvh
IngOehman skrev:
Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper
för kabeln de rekommenderar för högtalaren ifråga. Sen räknar du bara ut
vilken kabel (utgå ifrån fysikens lagar) som tillgodoser önskemålen!
Överkurs är att även undvika flerkardeliga kablar.
Om du vill vara riktigt på den säkra sidan så kontakta till sist förstärkartill-
verkaren och kolla att den kabel du kom fram till skulle passa, inte kommer
att ställa till med några instabilitetsproblem för förstärkaren.
Om högtalar- och förstärkartillverkarna inte kan svara på så enkla frågor
så kan rådet eventuellt vara att byta även högtalare och förstärkare.
IngOehman skrev:LeifB skrev:...Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper
Överkurs är att även undvika flerkardeliga kablar. ...
bootstrap skrev:Men är det inte så att en normal person inte kan vara immun mot suggestion. Det är en slutsats jag har dragit utifrån den lilla akademiska erfarenhet jag har i detta.
hifikg skrev:IngOehman skrev:LeifB skrev:...Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper
I mitt fall e de ju döda, båda två (fast jag tror det är ganska väldokumenterat ändå). Törs jag fråga varför man ska undvika flerkardeliga kablar, eller kommer jag ändå inte att begripa svaret?
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:LeifB skrev:...Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper
I mitt fall e de ju döda, båda två (fast jag tror det är ganska väldokumenterat ändå). Törs jag fråga varför man ska undvika flerkardeliga kablar, eller kommer jag ändå inte att begripa svaret?
Min uppfattning är att det kan vara en ide att undvika flerkardeliga kablar
helt enkelt för att trycket mellan dem påverkas av hur mycket ström som
går genom kabeln. Ju mera ström desto högre tryck.
Ledningsförmågan mellan kardelerna är i sin tur påverkbart av nämnt
tryck, och en kabel som moduleras mekaniskt som beskrivet, av strömmen
som går genom kabeln, blir sålunda olinjär.
Jag har några gånger försökt räkna på fenomenet, och kommit fram till att
den mätbara distorsionen från fenomenet bör vara väldigt låg. Så låg att
den är svår att mäta. Men för sökerhetsskull, liksom.
Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
är av direkt avskräckande storlek så är det för mig ett störningsmoment
att sitta och fundera på om det hade låtit bättre om jag skippat den fler-
kardeliga kabeln. Så därför skippar jag sådana.
Men som sagt - fenomenet skall inte överdrivas.
Och lite perspektiv: I en bransch där det diskuteras kristallin distorsion i
själva kopparmaterialet, är ju effekterna av kardelerna gigantiska.
Vh, iö
bootstrap skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:Svante skrev:Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.
Jag tror snarare att det rör sig om en kombnation av två saker:
1. Du är osedvanligt immun mot suggestionseffekter, vilket ofta
är synonymt med ett vetenskapligt förstånd i kombination med
egna erfarenheter av att ha blivit suggererad.
2. Du har sluppit stöta på de sällsynta fall där det verkligen gör
små men hörbara skillnader.
Vh, iö
Men är det inte så att en normal person inte kan vara immun mot suggestion. Det är en slutsats jag har dragit utifrån den lilla akademiska erfarenhet jag har i detta.
Flint skrev:adzer skrev:Hehe älskar den typen av inlägg av Ingvar. Skönt att veta att det inte bara e jag som brukar sitta och fundera över de minsta till synes oviktiga detaljerna ^^
Många bäckar små
Med risk att ni missar musiken.
adzer skrev:Tekniken och fysiken bakom är ju nästan lika skoj som musiken för mig
IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
kardeliga kabeln. Så därför skippar jag sådana!
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag gillar också musik, just därför provade jag vad som ledde mig i mitt tycke närmast den, av den anledningen används inte Ekk hos mig.
Jag föredrog en variant av flerkardelig istället, den tog fram variationer framförallt i det lägre registret bättre, mindre sameness om man säger så.
Det behöver ju förstås inte bero på det faktum att den var flerkardelig.
Ekkn komer dock att provas med lödda bananer istället för de skruvbananer som nu sitter, kontakteringen med sådana blir ju långt ifrån bra med enkardeliga kablar.
LeifB skrev:Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Allt emellan är till för fel.
MagnusÖstberg skrev:LeifB skrev:Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Jättedumt med saker som är till för fel. Använd inte sånt.
Goldfinger skrev:adzer skrev: En vass diskant är den absolut värsta egenskapen en högtalare kan ha.
Egentligen bör man nog gardera sig och säga "ett vasst övre register". Chansen är stor att denna typ av upplevelse kommer från andra saker än just elementet i sig, även om det förstås förekommer.
Jag tror att det oftare handlar om en inte helt problemfri delning mellan mellanreg och diskant vilket inte ovanligt kan ge upphov till smalbandiga peakar i tonkurvan.
LeifB skrev:Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag gillar också musik, just därför provade jag vad som ledde mig i mitt tycke närmast den, av den anledningen används inte Ekk hos mig.
Jag föredrog en variant av flerkardelig istället, den tog fram variationer framförallt i det lägre registret bättre, mindre sameness om man säger så.
Ekkn komer dock att provas med lödda bananer istället för de skruvbananer som nu sitter, kontakteringen med sådana blir ju långt ifrån bra med enkardeliga kablar.
Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
IngOehman skrev:LeifB skrev:Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Njaae... Någon kontaktering behöver man ha om det skall bli någon musik av det.
Den kontakteringen kan vara av många olika slag. Detta är en listning på kontakteringar från sämre till bättre:
1. Sämst, rent av odugligt dåligt - skruvförbindelse. Oavsett om det åsyftar en kontakt (t ex banan-) som är skruvad till kabeln eller en terminal av polskruvstyp. Denna typ av kontaktering har inget i kvalificerad audioapparatur att göra.
2. Riktigt bra kontaktering får man av kontakter med fjädertryck. Ju större kontaktyta desto högre tryck behövs.
3. Bäst är hellödda kedjor. Men man kan fråga sig om de i praktiken erbjuder några fördelar framför typ 2-förbindelser.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Den kontakteringen kan vara av många olika slag. Detta är en listning på kontakteringar från sämre till bättre:
1. Sämst, rent av odugligt dåligt - skruvförbindelse. Oavsett om det åsyftar en kontakt (t ex banan-) som är skruvad till kabeln eller en terminal av polskruvstyp. Denna typ av kontaktering har inget i kvalificerad audioapparatur att göra.
2. Riktigt bra kontaktering får man av kontakter med fjädertryck. Ju större kontaktyta desto högre tryck behövs.
3. Bäst är hellödda kedjor. Men man kan fråga sig om de i praktiken erbjuder några fördelar framför typ 2-förbindelser.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
I vilket avseende är en skruvad banankontakt "odugligt dålig"? Menar du att du kan detektera en hörbar skillnad?
Som att be om kontaktdist alltså.LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någonsin varit tvungen att efterdra en skruv?
Klart att man måste efterdra efter någon vecka. Sen kolla med jämna mellanrum.
MagnusÖstberg skrev:Som att be om kontaktdist alltså.LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någonsin varit tvungen att efterdra en skruv?
Klart att man måste efterdra efter någon vecka. Sen kolla med jämna mellanrum.
adzer skrev:Jag tror inte ingvar syftar på att de låter dåligt när de väl sitter fast, men skruvar har en tedens att dra ur sig(dvs behöva efterdras) och då kan man få allt från missljud till kortslutning.
Av den enkla anledningen är alla former av skruvanslutning att undvika.
hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
LeifB skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Nappar... gillar 18 years
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Nappar... gillar 18 years
Du är välkommen! Skicka ett PM så bestämmer vi detaljerna!
MagnusÖstberg skrev:Det blir ett långt test att genomföra, men det kan ju skyndas på om vi väljer rätt typ av metall också
MagnusÖstberg skrev:Nej, det finns en tidsaspekt också.
Men skitsamma, jag är ju inte direkt intresserad av övningen iallafall, men en god whisky och lite musikspisande vid tillfälle är aldrig fel.
hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Nattlorden skrev:Berätta gärna sen om denna HP:n likt så många tidigare har en ton av Yes (diskmedlet, inte gruppen)
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Själva grejen med glappkontakt med efterföljande kontaktdistorsion är att grejorna måste sitta såpass lång tid att det hinner bli glapp. Då är det ingen mening med att förska blindtesta sådant under en kväll. Om inte annat kan man ju alltid dricka upp flaskan under en trevlig lyssningsafton medan man märker att uppmärksamheten tycks glida över i annat...!
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Själva grejen med glappkontakt med efterföljande kontaktdistorsion är att grejorna måste sitta såpass lång tid att det hinner bli glapp. Då är det ingen mening med att förska blindtesta sådant under en kväll. Om inte annat kan man ju alltid dricka upp flaskan under en trevlig lyssningsafton medan man märker att uppmärksamheten tycks glida över i annat...!
Ah, du/ni, menar så. Men då kan ju inte skruvanslutningar vara fullständigt oanvändbara trots allt, bara man håller efter dem. Fast min utmaning gäller lika mycket kablar i sig självt. Det finns ju de som hävdar att de kan höra skillnad på sådana också.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Berätta gärna sen om denna HP:n likt så många tidigare har en ton av Yes (diskmedlet, inte gruppen)
Det har ingen av de jag tidigare smakat haft, borde de det?
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Ah, du/ni, menar så. Men då kan ju inte skruvanslutningar vara fullständigt oanvändbara trots allt, bara man håller efter dem. Fast min utmaning gäller lika mycket kablar i sig självt. Det finns ju de som hävdar att de kan höra skillnad på sådana också.
"Bara man håller efter dem." Och vem orkar i längden sitta och motionera alla skruvanslutningar då och då? Efter ett tag kommer du glömma bort det, med 99% säkerhet.![]()
Kontaktdisten kommer smygande utan att man riktigt märker det. Det är helt värdelöst. Man kanske endast upptäcker det om man har "råkat" kopplat ur allt i anläggningen och kopplar ihop allt igen. Då är det ju mycket bättre med sådant som ger högt kontakttryck hela tiden.
MagnusÖstberg skrev:+1
Mången är de som köpt en ny söt kabel och tycker att det blev halleluja och haksläpp - när de egentligen bara löst kontaktdist som de själva orsakat
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:Berätta gärna sen om denna HP:n likt så många tidigare har en ton av Yes (diskmedlet, inte gruppen)
Det har ingen av de jag tidigare smakat haft, borde de det?
Antingen har du missat det, eller så klassificerar din kombination smaklökar/hjärna just de aldehyderna som något annat än vad min gör. Jag har associerat något i nästan alla HP med just Yes. Typ 4 av 30 har jag inte hittat det i och då har det oftast varit i oberende buteljeringar, så det ärvisst något de vill ha...
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:+1
Mången är de som köpt en ny söt kabel och tycker att det blev halleluja och haksläpp - när de egentligen bara löst kontaktdist som de själva orsakat
Kan man gilla kontaktdist? Som rördist t ex.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:+1
Kan man gilla kontaktdist? Som rördist t ex.
Varför inte? Det finns ju de som gillar allt möjligt konstigt, som rotmos och ärtsoppa.
Då vore det väl skitdumt att bli glad när man byter kabel? Då borde man ju... blir ledsen, för det tar ju ansenlig tid innan man får igen den igen
hifikg skrev:Det är säkert sant i de allra flesta fall, men eftersom jag ganska ofta möblerar om mitt lyssningsrum och då kopplar i och ur högtalarna så kommer jag att ha anledning att klämma extra ofta på högtalaranslutningarna. Anslutningarna i slutsteget kollar jag däremot mindre ofta får jag lov att erkänna. Fast min tro om det hela är att det funkar så länge det finns kontakt. Blir det glappkontakt så hörs det tydligt. Det finns liksom inget mellanläge. Tror jag.
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Det är säkert sant i de allra flesta fall, men eftersom jag ganska ofta möblerar om mitt lyssningsrum och då kopplar i och ur högtalarna så kommer jag att ha anledning att klämma extra ofta på högtalaranslutningarna. Anslutningarna i slutsteget kollar jag däremot mindre ofta får jag lov att erkänna. Fast min tro om det hela är att det funkar så länge det finns kontakt. Blir det glappkontakt så hörs det tydligt. Det finns liksom inget mellanläge. Tror jag.
(Min fetning.)
Nej, så är det inte. Kontaktdisten kommer långsamt smygande utan att du märker något. Det enda du/man kanske noterar är att du/man tycker att det blir tråkigt att lyssna på musik eller liknande.
Harryup skrev:I dom OA-52 jag har sett så sitter det MultiContacts isolerade honor. Motsvarade isolerade hannar kanske finns med skruv också numera med då det begav sig så var det lödning som gällde.
mvh/Harryup
hifikg skrev:Får erkänna att jag inte har smakat på Yes, men om det smakar som HP så ska det bli min dryck framöver... om jag någon gång råkar testa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster