Hjälp med högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Hjälp med högtalarplacering

Inläggav eljulio » 2012-08-11 11:52

Hej,

Är det någon mening att prova en alternativ högtalarplacering för mig?

Idag ser det ut så här hemma.

http://www.minhembio.com/el%20julio

På längden där högtalarna står nu är rummet 5,60 meter och bredden är 3,50 meter. Jag har en fundering på om det inte skulle vara idé att placera högtalarna på bredden istället och då få isär dem ytterligare, kanske med 3 meters bredd istället för dagens 2,60 meter. Om jag placerar dem så istället blir mitt maximala lyssningsavstånd ca. 2,7 meter från kortsidan.

Fördel med att placera högtalarna på långsidan istället:
- Jag kan använda absorbenten bakom högtalarna precis som det är tänkt sig, de döljs bakom gardinerna. Bra för mig och bra för sambon... :wink:

Nackdel:
Jag måste fräsa ur väggen för kablarna då jag tänker mig att förstärkare och cd-spelare måste stå kvar där de står. Det blir mkt kabeldragning. Dessutom blir en kabel ca. 5 meter lång till den vänstra högtalaren och till den högra högtalaren upp till 12 meter! Spelar det någon roll? Blir det en hörbar fördröjning?

Ytterligare en liten nackdel är att den person som hamnar närmast både vänster och höger högtalare kommer ganska nära, bara en meter cirka. Det är iofs inte ett problem för mig... :wink:

Vad säger ni kära proffs?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:01

Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.
Du har inget att förlora på att prova i alla fall!

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att dom låter högst(odämpat).
Senast redigerad av doze84 2012-08-11 12:13, redigerad totalt 2 gånger.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-11 12:06

hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?
Bikinitider

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 12:11

doze84 skrev:Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att din låter högst(odämpat).

Är du seriös?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:11

celef skrev:hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Först stora förrlyttningar. Vilken possion lät bäst, nära eller en bit ifrån.

Sen mindre förflyttningar, när man närmar sig en bra possition.
Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-11 12:12

:roll: Då får man ju inte röra huvudet en millimeter!!???

Och soffan eller lyssningsfåtöljen flyttas en mm då???
Senast redigerad av Nefilim 2012-08-11 12:14, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:14

Nefilim skrev::roll: Då får man ju inte röra huvudet en millimeter!!???

Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

När man lärt sig tune dem, är det till och med kul, för det är en gratis uppgradering, som gör stor skillnad.

Gå in på melodik.nu , där har var enda kotte sina högtalare på millimetern.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 12:19

Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-11 16:07

doze84 skrev:

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.

spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-11 16:15

doze84 skrev:Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

Haha den där snubben är ju skitskoj :D

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-11 16:29

doze84 skrev:

Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

När man lärt sig tune dem, är det till och med kul, för det är en gratis uppgradering, som gör stor skillnad.

Knallade in på det forumet, och läste detta inlägg: http://melodik.nu/viewtopic.php?f=5&p=457#p457

Godnatt...

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-11 17:40

eljulio skrev:Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

De där siffrorna på RT60 vid lägre frekvenser motsvarar väl en rätt "torr" studio? Med tanke på att rummet ser ut att bjuda betydligt längre efterklang, tror jag de siffrorna är glädjesiffror för den som vill slippa akustikreglering...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 17:50

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

De där siffrorna på RT60 vid lägre frekvenser motsvarar väl en rätt "torr" studio? Med tanke på att rummet ser ut att bjuda betydligt längre efterklang, tror jag de siffrorna är glädjesiffror för den som vill slippa akustikreglering...

Jag hade ingen tanke på den mätning som syns i mitt album i detta inlägg, bara vad ni tror är det bästa sättet att placera högtalarna i detta rum, på tvären eller på längden.

Mvh

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-11 18:59

Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 19:40

jonasp skrev:Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.

Ok, då ska jag prova att flytta om.

Tror du att den stora skillnaden i kabellängd blir ett problem?

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-11 20:22

Ingvar Öhman brukar väl avråda att använda olika kabellängder?

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2012-08-11 20:51

Det är väl för att lasten för förstärkaren ska bli samma för båda kanalerna?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 21:10

RogerGustavsson skrev:Ingvar Öhman brukar väl avråda att använda olika kabellängder?

Jag får väl köra på två 12-meterskablar då...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-11 21:30

eljulio skrev:
jonasp skrev:Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.

Mvh

Kabellängden kan bli ett riktigt problem om du tar fel på vilken sida som ska ha den korta kabeln.

Annars skulle jag inte bry mig om att oroa mig för det.
väldigt nära hifivoodoo-träsket om man börjar noja sig för nån meter hit eller dit när signalen går med ca .7ggr ljusets hastighet...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-11 21:31

eljulio skrev:

Mvh

Nej, inte om du använder för längden vettiga kablar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-11 22:52

doze84 skrev:Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att dom låter högst(odämpat).

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på millimetern någonstans.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-11 22:56

Johan_Lindroos skrev:

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på millimetern någonstans.

Dansa, pausa, dansa, pausa.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 22:57

jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Vad skulle vettiga kablar vara enligt dig? Jag tror i stort själv på att en lampsladd gör samma jobb som en "finkabel"...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-11 23:17

eljulio skrev:
jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Vad skulle vettiga kablar vara enligt dig? Jag tror i stort själv på att en lampsladd gör samma jobb som en "finkabel"...

Försöker du ställa in daj hos Svante . . . ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-12 02:03

Johan_Lindroos skrev:

Det gör jag absolut inte, men det verkar finnas få personer som placerar högtalare utifrån musikaliskt färgning på det här forumet.
PLaceringen jag syftade på var så klart i första hand i förhållande till väggen bakom högtalarna.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-08-12 05:00

eljulio skrev:
jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Borde vara tjockleken, då det ska vara i relation till längden. Ellära men om det finns någon hokus-pokus hifi variant vet jag inte.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-12 08:48

Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

Tror det bästa är att testa och flytta runt högtalarna, för det är nästan omöjligt att ha några kvalificerade tips om det blir bättre på lång- eller kortsidan i ditt rum. Det såg också ut som en öppen planlösning (bilden från trappen) och då kommer det ju att läcka en hel del - framförallt bas - till andra delar av huset. Jämfört med i dag så kommer du också att hamna med lyssningspositionen mer mitt i rummet om jag fattar rätt. Då blir det förmodligen en ganska annorlunda överföring framförallt i basen, och det är svårt att säga hur det påverkar upplevelsen.

Vidare om du spelar "på längden" så kanske jag missförstod dina mått på lyssningsavståndet: Om du separerar högtalarna till 3 meter (centrum/centrum) så blir det normalt för brett för ett lyssningsavstånd på 2,7 meter. Du bör ju ha lyssningsavståndet ca 1,2 ggr bredden.

Skillnader i längden på högtalarkablarna tror jag spelar mindre roll, men för en god nattvila kan det ju vara skönt att ha lika längder. Men måste du dra sladarna olika vägar runt rummet? Om du har 3m mellan högtalarna så blir det väl heller inte mer än kanske 4m skillnad i kabellängd om du drar dem åt "samma håll"? Kan du inte köra med 4-ledare (EKK?) och bara dra 2 av ledarna vidare till nästa högtalare? Skillnaden i längd skulle du ju då kunna kompensera i förstärkaränden med en 4m "kabel-loop" under racket.

Skulle jag säga nåt avslutningsvis så tycker jag det ser ganska trevligt ut som det gör i rummet. Det låter säkert "helt OK" :wink: :D om anläggningen. Har du förresten funderat nåt på väggfästen till högtalarna? Vore nog skitsnyggt med de vita QM10:orna bara "svävandes" på väggen...

I absorbentfrågan håller jag med dig om att det vore bättre att låta dom täcka en större del av bakväggen, men det går väl i.o.f.s. att lösa på andra sätt? Om du skulle "klä" hela bakväggen med absorbentmaterial som du sen täcker med nåt snyggt tyg? Skulle det kunna vara en lösning om flytten till kortväggen inte vart bra? Hur har du förresten gjort på väggen bakom lyssningsplatsen? Här kan det ofta vara en fördel att ha en hel del diffusion, framförallt om man sitter ganska nära. Jag själv har en hylla med böcker och skivor/filmer bakom lyssningssoffan, men funderar på att byta mot nåt mer "avsett" diffuserande både för akustiska effekten och för det rumsestetiska.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-12 10:43

lazpete skrev:
doze84 skrev:

Knallade in på det forumet, och läste detta inlägg: http://melodik.nu/viewtopic.php?f=5&p=457#p457

Godnatt...

Lasse

Ja hur kan det låta olika med olika nätverkskablar, när överföringsprotokollet tcp/ip körs med felkorrigering.. Klura på den du:)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 12:41

Conan skrev:Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

Tror det bästa är att testa och flytta runt högtalarna, för det är nästan omöjligt att ha några kvalificerade tips om det blir bättre på lång- eller kortsidan i ditt rum. Det såg också ut som en öppen planlösning (bilden från trappen) och då kommer det ju att läcka en hel del - framförallt bas - till andra delar av huset. Jämfört med i dag så kommer du också att hamna med lyssningspositionen mer mitt i rummet om jag fattar rätt. Då blir det förmodligen en ganska annorlunda överföring framförallt i basen, och det är svårt att säga hur det påverkar upplevelsen.

Vidare om du spelar "på längden" så kanske jag missförstod dina mått på lyssningsavståndet: Om du separerar högtalarna till 3 meter (centrum/centrum) så blir det normalt för brett för ett lyssningsavstånd på 2,7 meter. Du bör ju ha lyssningsavståndet ca 1,2 ggr bredden.

Skillnader i längden på högtalarkablarna tror jag spelar mindre roll, men för en god nattvila kan det ju vara skönt att ha lika längder. Men måste du dra sladarna olika vägar runt rummet? Om du har 3m mellan högtalarna så blir det väl heller inte mer än kanske 4m skillnad i kabellängd om du drar dem åt "samma håll"? Kan du inte köra med 4-ledare (EKK?) och bara dra 2 av ledarna vidare till nästa högtalare? Skillnaden i längd skulle du ju då kunna kompensera i förstärkaränden med en 4m "kabel-loop" under racket.

Skulle jag säga nåt avslutningsvis så tycker jag det ser ganska trevligt ut som det gör i rummet. Det låter säkert "helt OK" :wink: :D om anläggningen. Har du förresten funderat nåt på väggfästen till högtalarna? Vore nog skitsnyggt med de vita QM10:orna bara "svävandes" på väggen...

I absorbentfrågan håller jag med dig om att det vore bättre att låta dom täcka en större del av bakväggen, men det går väl i.o.f.s. att lösa på andra sätt? Om du skulle "klä" hela bakväggen med absorbentmaterial som du sen täcker med nåt snyggt tyg? Skulle det kunna vara en lösning om flytten till kortväggen inte vart bra? Hur har du förresten gjort på väggen bakom lyssningsplatsen? Här kan det ofta vara en fördel att ha en hel del diffusion, framförallt om man sitter ganska nära. Jag själv har en hylla med böcker och skivor/filmer bakom lyssningssoffan, men funderar på att byta mot nåt mer "avsett" diffuserande både för akustiska effekten och för det rumsestetiska.

QM10 är jätteläckra, "pimpade" piP... :wink:

Du menar alltså att det "läcker" bas om jag har dem på långväggen istället? Gör det inte det ändå eftersom det är öppet till vänster om vänster högtalare idag?

En diffusion skulle kunna var en bra lösning på befintlig vägg, men jag tror ALDRIG att min kära sambo köper den idén, men idé har jag som inbegriper att jag bygger in mina Gurus i bokhyllan med plats på varje sida där böcker ställs och dämpning bakom. Skulle bli skitsnyggt tror jag... Och jävligt bra för ljudåtergivningen...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 18:01

Conan skrev:Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

En fråga till. Jag har petat in lite absorbentmaterial bakom den vita stereobänken och upplever en förbättring. Men är det placebo? Ger det mätbart en förbättring om en absorbent placeras bakom en möbel?

edit: Dämpmaterialet är alltså placerat mellan högtalarna, bakom möbeln som ni kan se på bilderna i albumet. Fördelen som jag ser det är att jag mer får till det som rekommendationen av Ino.

Mvh

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-12 18:38

eljulio skrev:Du menar alltså att det "läcker" bas om jag har dem på långväggen istället? Gör det inte det ändå eftersom det är öppet till vänster om vänster högtalare idag?

Nja... jag menade bara att det blir svårt att säga på förhand vilken placering som skulle bli bäst.

eljulio skrev:En fråga till. Jag har petat in lite absorbentmaterial bakom den vita stereobänken och upplever en förbättring. Men är det placebo? Ger det mätbart en förbättring om en absorbent placeras bakom en möbel?

I dagens "strikta" inredningsmode är all dämpning säkert av godo, men påverkan av akustik-skumplast bakom möbeln är förmodligen inte större än ett par extra soffkuddar i rummet.

eljulio skrev:...men idé har jag som inbegriper att jag bygger in mina Gurus i bokhyllan med plats på varje sida där böcker ställs och dämpning bakom.

Nobody puts baby in corner... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:35

Johan_Lindroos skrev:

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på
millimetern någonstans.

Vilken kompetens då ? Menar du inkompetens ?

Jag tycker många på detta forum är extremt inskränkta- de sitter med samma högtalare, samma signalkällor och tror att det är det bästa som finns.

Det är ju skrattretande.

Hifivärlden är mycket större än så.

Varför raljera då folk kommer med metoder som kan upprepas och som är mycket mera exakta än mätinstrument ?

Heja Doze, ge inte upp . Jag ser att mobben har kommit igen.....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:39

celef skrev:
doze84 skrev:

spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?

Celef: metoden fungerar, och det är väl ganska uppfriskande att det kommer en skribent från selleri och lär ut metoden här också ?

Det kanske är dags för ett accepterande av tunemethod nu, nu då alltfler fattat galoppen.

:)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 20:55

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

Celef: metoden fungerar, och det är väl ganska uppfriskande att det kommer en skribent från selleri och lär ut metoden här också ?

Det kanske är dags för ett accepterande av tunemethod nu, nu då alltfler fattat galoppen.

Inte i den här tråden också... :cry:

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 12:11

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

Hmm jag önskar att jag hade mera erfarenhet av flera högtalare och flera rum, men jag har aldrig haft en högtalare som hittat sin exakta possition närmare än 16,5 cm från bakväggen kan jag säga. Men det finns säkert dom som har sånna erfaranheter också. Har fått det att låta svinbra både på långsidan och kortsidan av rum. Stället alltid in högtalaren exakt, och sen börjar jag med rums åtgärder.

Har aldrig behövt göra en större rumsåtgärd, för det har lirat på så trevligt ändå. Från att låta förfärligt i ett dåligt dämpat rum, innan högtalaren hittade sin possition. Men det är alltid trevligt om det inte ekar för mycket. I ett dåligt dämpat rum är det mycket större skillnad på rätt possition och en possition på måfå.

Tack Richard!

Men jag kan erkänna att jag har många gånger flyttat runt högtalarna lite förvirrat och gett upp. Men sen när jag metodiskt tillsammans med en vän , hållit på flytta, lyssna, flytta tillbaka lyssna a/b, så har vi alltid kommit rätt tillslut. Och dagen efter när jag med fräscht huvud sätter på anlägningen, så är det som att någon uppgraderat den för många tusen:) Den känslan från att varit missnöjd i veckor, tills man väl tagit tag i det, och sen helt plötsligt är nöjd vecka efter vecka, är fantastisk!

Mina nuvarande högtalare, står på 42.1cm från front till väggen bakom.
Du kan slänga bort min linjal, och ge mig en med en helt annan måttenhet på, och jag skulle hitta tillbaka till samma millimeter igen. Med hjälp av "tune dem"-metoden.
Senast redigerad av doze84 2012-08-13 12:38, redigerad totalt 1 gång.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-13 12:28

Jag tror ingen här ifrågasätter att högtalarens och lyssnarens position i förhållande i ett visst rum påverkar ljudet mycket. Oavsett om rummet är perfekt eller mindre bra akustikt sett finns det mycket att hämta här. Sedan hur tillvägagångsättet för att hitta en bra sweetspot ser ut skiljer sig. Det brukar finnas en del olika generella startpunkter om symmetri, avstånd, gyllene snitt etc som man tillsammans med högtalarkonstruktörens rekommendationer kan prova och utvärdera men till syvende och sist handlar det mycket om personlig smak om hur man vill placera högtalarna och mycket man vill vinkla in dem men som vi redan har varit inne på har man ofta mycket att tjäna på att lägga lite extra eneergi på att får det rätt på millimetern. Speciellt om du sitter på ett bra rum och en bra anläggning skulle jag vilja säga. Om Vänster och Höger högtalare har kassa toleranser och skiljer sig åt både vad det gäller frekvensgång/imedans spelar ju någon mm mindre roll jämfört med om du har två "klonade" högtalare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 12:46

Millimetrar hit och dit från bakomvarande högtalarvägg, men hur
är det med millimetrarna till sidoväggarna då?
Och hur påverkar rummen? Finns knappast något rum som är
helt symmetriskt. Tänk om det är någon millimeter spackel bakom
en tapet som påverkar avståndet då??
Fattar iaf inte hur millimeterprecision av högtalare kan påverka så
mycket, när en huvudvridning, eller huvudets placering när man
lyssnar inte sitter konstant fast i ett skruvstäd??? :?

(I USA finns det ju massor av olika religiösa sekter där man övertygar
människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det lyckligtvis en massa
olika avprogrammiseringsprogram för människor som räddats ur
dessa sekter! Liknar dessa trosuppfattningar .)

Användarvisningsbild
eljulio

Varifrån mäter man?

Inläggav eljulio » 2012-08-13 13:12

Avståndet från högtalarna till lyssningsplatsen?

Är det från väggen eller från högtalarelementen, eller vad?

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:22

Nefilim skrev:Millimetrar hit och dit från bakomvarande högtalarvägg, men hur

människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det en massa
dessa sekter! Liknar dessa trosuppfattningar detta.)

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. MEn kan ju plugga ur ena högtalaren och tuna dom individuellt. Det är nästan lättare. Men jag har bara haft raka betongväggar så för mig har dom hamnat på samma millimeter:) Det finns ju även trähus som rör sig, det är en kille på selleri som har högtalarna på en possition vintertid och en annan sommartid. Tror det skiljer en millimeter på dessa två possitioner.

Ja att tuna högtalarna i sidled gör många också, detta har inte riktigt lika stor betydelse, men det har betydelse det med. Gissar att det har med att reflexen frånbakväggen är snabbare, högre och stör mer, om den inte kommer rätt. Men så klart, rätt possition hörs även om man är i ett annat rum i huset, och gissar att helheten påverkas av avstånd tillsidoväggen med. Jag har bara inte orkat ta tag i det än på mina högtalare, eftersom det ändå blev så pass bra efter flytten motbakväggen.

Användarvisningsbild
doze84

Re: Varifrån mäter man?

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:24

eljulio skrev:Avståndet från högtalarna till lyssningsplatsen?

Mvh

el julio

Från högtalaren till väggen bakom. vissa mäter från framkanten av lådan andra fårn bakkanten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-13 13:24

Att justera in högtalarnas placering en och en måste vara sjukt svårt då man inte hör stereobilden.
Där de låter jättebra var för sig kan ju ge en totalt värdelös ljudbild och frekvenskurva när bägge spelar.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-13 13:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:27

Nefilim skrev:
människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det lyckligtvis en massa

Skillnaden är att i denna sekt som kommer alla fram till samma resultat om och om igen med samma apparatar och underlag kablar och så vidare.
Låter mer som vetenskap.

Vi använder metoden på andra produkter än linns också. Hade det varit en sekt, ledd av linn, hade man blivit bannlyst då:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:29

adzer skrev:Att justera in högtalarnas placering en och en måste vara sjukt svårt då man inte hör stereobilden.
Där de låterer jättebra var för sig kan ju ge en totalt värdelös ljudbild och frekvenskurva när bägge spelar.

Okej, i sidled är det kanske mera optimalt att ha båda spelandes.. Men bakåt och framåt tycker jag det funkar att tuna individuellt. Sidledstuning har jag liten erfarenhet av. Men vissa brukar ju komma fram till mått mellan högtalarna, och sen flytta båda i sidled eller nått sånt..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:30

doze84 skrev:

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. motbakväggen.

Sällan större skillnad? Millimetrar... :?

En betongvägg kan skilja väldigt mycket.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:32

doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Skillnaden är att i denna sekt som kommer alla fram till samma resultat om och om igen med samma apparatar och underlag kablar och så vidare.
Låter mer som vetenskap.

Vi använder metoden på andra produkter än linns också. Hade det varit en sekt, ledd av linn, hade man blivit bannlyst då:)

Är du Linnhandlare?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-13 13:33

doze84 skrev:Okej, i sidled är det kanske mera optimalt att ha båda spelandes.. Men bakåt och framåt tycker jag det funkar att tuna individuellt. Sidledstuning har jag liten erfarenhet av. Men vissa brukar ju komma fram till mått mellan högtalarna, och sen flytta båda i sidled eller nått sånt..

Ahh då e jag med. Ja vill bara bara lyssna efter väggstödet för högtalaren så kanske man kan spela dem en och en.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-13 13:33

doze84 skrev:

Mvh

el julio

Från högtalaren till väggen bakom. vissa mäter från framkanten av lådan andra fårn bakkanten.

Menar du till lyssningsposition? Ser ut som en felskrivning...

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:50

Nefilim skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

Är du Linnhandlare?

Råkade skriva i Vi form, men jag syftade på oss som använder tune dem. Nej tyvärr, men skulle gärna vara:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:52

Nefilim skrev:
doze84 skrev:

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. motbakväggen.

Sällan större skillnad? Millimetrar... :?

En betongvägg kan skilja väldigt mycket.

Mina har varit raka:) KAn dom säkert, då är det väl att tuna individuellt som gäller. Det häftiga med att tuna högtalare är att det räcker med att en står rätt för att helheten ska bli bättre. Det är inte svagaste länken utanstarkaste, i varje fall vid högtalarflyttning:)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:52

Men betongväggar har millimetersskillnader. Inte så heljämt.

Inte heller gipsväggar..

"En står rätt????

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:54

eljulio skrev:
doze84 skrev:

Mvh

el julio

Menar du till lyssningsposition? Ser ut som en felskrivning...

Hmm inte säkert att jag uppfattar vad jag missat:) Måste springa till jobbet, men lyssnningspossitionens avstånd till högtalarna spelar ingen roll mer än i 3d känsla, ljudbild alltså.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-13 14:04

Jag skulle vilja rekommendera dig att få hjälp att positionera högtalarna enligt en metod som kallas för the tune method. Det har visat sig vara det bästa. Kanske har du någon i din bekantskapskrets som förstår metoden eller kan demonstrera den för dig,det är ingen nackdel att vara ett par stycken vid tuningen,en kan företrädelsevis stå för knuffandet av högtalarna och dokumenterandet.

Vi brukar börja med avståndet till bakvägg,lyssna till två olika positioner,säg 25 och 35 cm frän bakvägg,vilken position föredrogs? säg att 25 föredrogs,då är det nya utgångsläget 25cm. därifrån vill vi veta om det blir bättre/sämre genom att flytta in eller ut burkarna från detta mått,osv..

Sedan halverar man avståndet och kommer därmed närmare och närmare. När du hanterar metoden så kommer du att förvånas över att sista milimetrarna gör mest.

I sidled gäller samma,ställ högtalarna där du visuellt hade tänkt placera dem. Lyssna! gör en relativt stor förändring,jämför..

Vidare kan det vara ide att gå igenom kablage till apparaterna,kolla att kontakter är rättvända och apparaterna står på vettiga underlag men det där vet ni nog redan och förstår hur viktigt det är.

Nej nu ska jag spika lyssningsrum medan solen skiner!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 14:07

Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 14:30

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

absolut, jag håller helt med. jag tycker metoden verkar klockren men även wasp (wilson audio), jag måste helst klar utforska detta mera
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:30

ivor-isobarik skrev:Jag skulle vilja rekommendera dig att få hjälp att positionera högtalarna enligt en metod som kallas för the tune method. Det har visat sig vara det bästa. Kanske har du någon i din bekantskapskrets som förstår metoden eller kan demonstrera den för dig,det är ingen nackdel att vara ett par stycken vid tuningen,en kan företrädelsevis stå för knuffandet av högtalarna och dokumenterandet.

Vi brukar börja med avståndet till bakvägg,lyssna till två olika positioner,säg 25 och 35 cm frän bakvägg,vilken position föredrogs? säg att 25 föredrogs,då är det nya utgångsläget 25cm. därifrån vill vi veta om det blir bättre/sämre genom att flytta in eller ut burkarna från detta mått,osv..

Sedan halverar man avståndet och kommer därmed närmare och närmare. När du hanterar metoden så kommer du att förvånas över att sista milimetrarna gör mest.

I sidled gäller samma,ställ högtalarna där du visuellt hade tänkt placera dem. Lyssna! gör en relativt stor förändring,jämför..

Vidare kan det vara ide att gå igenom kablage till apparaterna,kolla att kontakter är rättvända och apparaterna står på vettiga underlag men det där vet ni nog redan och förstår hur viktigt det är.

Nej nu ska jag spika lyssningsrum medan solen skiner!

Kan bara hålla med dig Ivor !

Trevligt att så många nu äntligen använder metoden vid inställningen av sina högtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:31

Nefilim skrev:Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Nej.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:33

doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

+100.

Alla kan höra skillnaden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-13 17:37

Richard skrev:
Nefilim skrev:Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Nej.
Låter trist med icke-dynamiska högtalare 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-13 17:39

Richard skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

+100.

Du vet inte hur dåliga öron folk kan ha.

Men jag utmanar er på att utföra era övningar hos mig, gärna vid någon tillställning där fler kan delta. Vad har jag att förlora?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 19:04

....ingenting, Magnus.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-13 20:41

Om du har tänkt att ha 3m mellan högtalarna man väl sitta ca 3.5m ifrån dom?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-14 00:34

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

+100.

Du vet inte hur dåliga öron folk kan ha.

Men jag utmanar er på att utföra era övningar hos mig, gärna vid någon tillställning där fler kan delta. Vad har jag att förlora?

Håller med, vissa vet inte hur, eller tror inte om sig själv att kunna höra skillnader, på hifiprodukter.

Det finns några problem med en sådan tillställning:

Vart bor du någonstans?
Jag är ju inte jättesugen att lägga tusen kronor på att åka fram och tillbaka till göteborg, för att flytta högtalare hos någon, som kanske väljer att dissa våran teori, även om vi gör en bra installation.

Sen har jag gärna med mig en vän för bättre koncentration. Kan vara svårt att få till.

Det kan förbättra , eller försämra koncentrationen avsevärt att arbeta med fininställningar i en kritisk miljö, och inför åskådare.

Jag är ganska ny på denna sport och tar ofta gott om tid på mig. Det är ofta jag känt att jag har kännt bristande koncentration och fortsatt nästa dag.

Men med lite tur i omständigheter kan man få det klart på en eller två timmar eller så om man jobbar aktivt.

Men som ovannämnt så brukar jag lägga ner om jag har dålig koncentration en dag och fortsätta en annan, och sen finns det många som är bättre än oss på det hela.

Om du vill göra en tillställning och ställa något på spel, så är det ju bättre att du tar dit lejonklou, som är erkänt duktig på det hela:)

Sen finns det ju ytterligare en faktor som gör det hela lite vanskligt. Om vi hittar en bra possition, så är det ju inte säkert att du hör det vi hör, förän efter en tid. Det har visat sig vara väldigt svårt att få folk att börja tänka i musikalitet, spelglädje termer, efter att dom varit inprogrammerade på luftighet, upplösning, ljudbild och dynamik:)(även om mycket sånt följer med på köpet vid en bra installerad anläggning.

Sen vet jag inte om ett pipsystem som är konstruerat för mjuk vägg, svarar på förflyttningar på samma sätt, som andra högtalare.

osv-
.....

Min kompis bor i uppsala i höst och jag kommer säkert hälsa på honom. Går säkert att hitta ett tillfälla när vi kan komma och tuna dina högtalare, om du bor där i närheten. Men ha ovanstående grejer i åtanken:)
Senast redigerad av doze84 2012-08-14 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 00:38

Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Det är inga Ino högtalare, faktum är att de helt saknar namn. Ni kan få hitta på ett också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-14 00:44

MagnusÖstberg skrev:Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Det är inga Ino högtalare, faktum är att de helt saknar namn. Ni kan få hitta på ett också.

Får jag vara med? :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 00:45

Självklart!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-14 00:54

MagnusÖstberg skrev:Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Spännande ett hemmabygge alltså. Står dom mot en rak vägg?

Uppdaterade förra posten, med problematik kring att göra en tillställning av det hela..

Ser nog hellre att man gör spontana besök, och kanske av flera linnister i omgångar och kollar om dom ställer högtalarna på ungefär(hellst exakt) samma possition:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 01:31

Ni får bestämma agendan såklart, och musiken.

Jag ger det den tid ni anser behövs. Det kan ju verkligen bli kul det här.

Det finns flera högtalare att välja på. Någon kan vara för svår för er.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-14 01:45

Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-14 07:13

ivor-isobarik skrev:Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.

Jag håller inte med alls. Hoppas det är OK!
Kom hem i söndags efter sommaren i Bohuslän(8 veckor borta från min anläggning), och lyssnade en liten stund igår kväll efter ett intensivt tennispass på Neil Young - Live at Massey Hall!
Herre jösses så bra, att det går att producera/återge musik på det sättet. Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s. Det spelades musik något in i h-e!
Tvivlar du är du välkommen att höra, jag tror du behöver nya lyssningsupplevelser. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-14 07:57

MagnusÖstberg skrev:Självklart!

Kul! Det här ska bli intressant. Ska verkligen bli imponerande att se hur Linnfolket hör skillnad på millimeterförflyttningar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 09:35

Jag har ställt in högtalarna och vägrar flytta dem. Jag flyttar min soffa istället (då jag har gott om plats bakom att justera in). Jag funderar på att döpa den till 'Couch Dem 1.18 Über' :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 10:26

hifikg skrev:

Kul! Det här ska bli intressant. Ska verkligen bli imponerande att se hur Linnfolket hör skillnad på millimeterförflyttningar.
Jag är mer nyfiken på tillvägagångsviset och undrar om det egentligen skilljer sig från mitt egna.

Det kanske bara är vackrare ord?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 10:39

MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Jag är mer nyfiken på tillvägagångsviset och undrar om det egentligen skilljer sig från mitt egna.

Voodoo

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-14 12:30

jag tycker inte det är konstigt att man med små förflyttningar upplever stora skillnader i ljudet. Om man mäter med en mikrofon och sett både hur RTA och direktljudet vid pulsmätning varierar genom små förflyttningar så är det ju långt ifrån orimligt att inte detta skulle vara hörbara skillnader på flera dB vid vissa frekvenser.

Självklart är inte ett rum exakt symmetriskt men likväl blir det ju en förndring i gångväg för både direktljud och rumsklangen om systemet inte är korrekt uppställt.

Framför allt märker jag skillande om mm som skiljer påverkar högtalarens lutning alternativt invinkling.

Sitt i sweetspot och låt den ena högtalaren ha 651mm resp 600mm från varje fronthörn vid golvet mot bakvägg. Andra högtalaren har istället 650mm resp 601mm för samma mått.
1mm skillande men vinkeln från varje högtalare skiljer sig mer.
Lägger vi då även till att högtalaren/Panelen är något bakåtlutade kommer både direktljud och resonanser från frummet bli olika för resp högtalare. i vissa fall kanske detta ger en bättre balans och ett bättre ljud men klart är i alla fall för min del att det påverkar. Sedan tror jag att det varierar rätt friskt mellan olika högtalares spridningsegenskaper. En högtalare som har mer direktljud likt elrktorstatpanel har mer at tvinna på exakt placering än en högtalare som är avsedd för att låta rummets bidrag till ljudet vara det dominerande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-14 12:48

Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-14 13:06

Nja. Om jag förstått tune demarna rätt så har antalet personer i ett rum ingen påverkan på ljudet, även om man skulle kunna tro att ljudvågor studsar även på människor. I vilket fall kan den påverkan knappast vara viktig eftersom ljudet låter bäst (musikaliskt), efter inställningen, oavsett var man befinner dig i huset? Efter en tune dem, så låter ljudet bäst ifrån köket, ifrån trädgården såväl som från grannen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-14 13:08

Kimpost skrev:Nja. Om jag förstått tune demarna rätt så har antalet personer i ett rum ingen påverkan på ljudet, även om man skulle kunna tro att ljudvågor studsar även på människor. I vilket fall kan den påverkan knappast vara viktig eftersom ljudet låter bäst (musikaliskt), efter inställningen, oavsett var man befinner dig i huset? Efter en tune dem, så låter ljudet bäst ifrån köket, ifrån trädgården såväl som från grannen.

Det är faktiskt sjukt bra, måste testa själv...

Vad hände med "min" tråd egentligen...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-14 13:21

Nasjo skrev:Om du har tänkt att ha 3m mellan högtalarna man väl sitta ca 3.5m ifrån dom?

Jepp, kan inte ha dem så brett. Som mest kan jag nog dra isär dem 2,5 meter... Ska labba lite under veckan när tillfälle ges. Inte så lätt med en unge på två månader och en på dryga 2 år att hålla reda på. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 20:36

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Voodoo
Tja, om det är Vodoo eller något annat får man väl se.

Jag är grymt intresserad av processen. Det kanske slutar med att de säger att det är omöjligt för att högtalarna är så dåliga också.

Det kanske stämmer.
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-14 21:11

sprudel skrev: Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s.

Vad hette det där tilltugget sa du? :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:00

Goldfinger skrev:
sprudel skrev: Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s.

Vad hette det där tilltugget sa du? :D

pY-4
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-09-11 23:41

Fick du till högtalarjusteringen?

Här liras Neil Young för fullt och mysfaktorn är stor.

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-12 05:59

ivor-isobarik skrev:Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.

+100.

Precis min erfarenhet.

Musikalisk tydlighet är inte piPs största fördel.
Det är heller inte konstigt eftersom de uppenbarligen inte är konstruerade med tunemethod. Som ivorisobarik säger så spelar de " hifi" rätt bra, men det finns ett fåtal högtalare för samma pris som klarar det aningens bättre ( enligt min åsikt ) .

Jag tror många misslyckas att höra skillnad på placeringar pga både högtalarna och elektroniken som sitter innan.

Hedervärt och vänligt erbjudande iövrigt av doze att åka hem till magnusöstberg och demonstrera hur musik fungerar .
Senast redigerad av Richard 2012-09-12 06:04, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-12 06:03

RogerGustavsson skrev:Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

Ditt resonemang stämmer om du fokuserar på " ljudet" . Lyssnar du till musikens melodier stämmer ditt resonemang inte.

Dåliga högtalare ( som spelar melodierna dåligt= otydligt) låter ungefär lika dåligt oavsett placeringen.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-12 06:15

RogerGustavsson skrev:Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

så e de MR. namne :wink:
burning in the eyes of the maker

Återgå till Generellt om hifi