Pioneer 668/575 dödare ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Pioneer 668/575 dödare ??

Inläggav Birger » 2005-02-03 07:15

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742

Vad säger man om detta??
Killen är ju euforisk. Trodde att det var ett skämt men det är det tydligen inte. Någon som har testat??

Spelarn säljs för 499 på Siba... 8O

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-03 08:52

Kan det vara så att man kan dra slutsatsen att skillnaden mellan olika (vettigt konstruerade) CD-spelare är ganska liten när man väger det mot högtalare och rum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-03 08:52

Ja, det lät ju lovande ända tills kabelköret kom igång. Att förse den med kabelbrunn skapar bara ytterliggare en (glappig?) kontaktyta. Undrar vad det är som är så fantastiskt med återgivningen. Beskrivningen av resultatet i slutet säger mig inte mycket. Är det bara kvantiteter det handlar om? Det är välkänt att ytterst lite förhöjd nivå ger "vinst" vid AB-test. Dessutom undrar jag hur det ser ut med jämnheten i produktionen av dessa guldklimpar? Var väl problem med de prisade Samsung-spelarna för några år sedan och de var långt ifrån så billiga.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 12:08

Mina lysningsintryck har iaf alltid varit att skillnaden mellan olika CD-spelare är små oavsett prisklass. Jag hörde tex inga enorma skillnader när jag jämförde min 20år gamla HK CD, med 668:an.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-03 12:24

Jag fick problem med en JVC DVD-spelare till min Fosgate.
Signalen verkar överstyra ingången på något skumt sätt (Slew rate-begränsning mot mycket hf-skit, eller vad vet jag. Billiga medlevererade RCA-kabeln lät bättre än RG 62, i alla fall i den kombinationen. Nu har jag ett HF-filter inbyggd i RCA-RCA adapter som tonar ner problemet. Det var ganska stor skillnad alltså mot min gamla Pioneer CD-spelare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-03 14:53

Alexi skrev:Mina lysningsintryck har iaf alltid varit att skillnaden mellan olika CD-spelare är små oavsett prisklass. Jag hörde tex inga enorma skillnader när jag jämförde min 20år gamla HK CD, med 668:an.

Jo, dom jämförelseobjekt killen pratar om är high-end-prylar. Och såna
kan låta hur sjukt som helst till vilken prislapp som helst.

Det man kan utläsa är som sagt det vi egentligen vet:

Bortsett från att dom kan gå sönder, så låter nästan alla Ostasien-designade
spelare helt OK. Dom begränsas av komponenterna och tänkt pris, inte
av konstruktörens konstiga missuppfattningar. Dom kan ha underliga missar
vad avser kompatibilitet, och vara långsamma med släden.
Men låter OK gör dom.

De flesta verkar köra med AKM-DACar och JRC-opampar av billigare
slag. Alla dom är helt respektabla saker att bygga med.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-03 17:04

Killen har ju även högtalare modell-75 från Infinity som han anser spöar highend högtalare i dagsläget uppåt 300 000... Rätta mig om jag har fel. Men dessa äldre Infinity högtalare hade med all säkerhet en del "karaktär" i sig. Kan själv minnas dom äldre Beta och Kappa 9. Hans ljudideal må kanske inte vara de mest ofärgade om man säger så.
Men man ska inte säga inte...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 22:09

Infinity gjorde iaf många fina högtalare på tidigt 80-tal iaf.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-04 00:21

Hmm, vad hände med "man får vad man betalar för" som så ofta brukar förfäktas?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-04 00:23

Alexi!

Vilka tänker du på då?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-04 01:10

Deras Refence Serie, gillade jag väldigt mycket som 15åring hade jag RS-8B.

Finns tom endel sidor på internet som bara handlar om just dessa årgångar:
http://www.top-audio.de/infinity_classics/
http://www.bobbyshred.com/infinity.html

Arnie Nudells Reference Standard / IRS V
Skulle ha varit kul att höra, eller hans nyare Genesis.
Bild

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-04 08:44

Jag gillade inte riktigt Infinity pga att jag upplevde diskanten som lite påträngade och obehaglig på den tiden. Den nya serien har jag inte hört.

Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare och personligen håller jag även Pioneer 575 som bättre på ljud men för dom fickpengarna var den ändå rätt ok. Jag kommer att ge bort den till morsan i present. Ska bara lyssna lite till på den mera och jämföra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-04 09:10

Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare

Why am I not surprised? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-04 09:40

Birger skrev:Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare och personligen håller jag även Pioneer 575 som bättre på ljud men för dom fickpengarna var den ändå rätt ok. Jag kommer att ge bort den till morsan i present. Ska bara lyssna lite till på den mera och jämföra.

Jo, som sagt, jämförelseobjekten och hans hemmaljudmiljö är nog det
som man egentligen lärde sig nåt om i killens glada förtjusning över sin
billiga Denver.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 10:06

Alexi, NN kan tänkga sig de dära bastornen va rätt sjyssta
på 80-talet och säkert bättre än det mesta som säljs iväg idag.
Slutet och många element för placering i hörn, sjysst tänk
in the eighties !! :D

Dock, delningsfrekvensen på detta är 70hz, och det tror jag
medför en hel distorsion och termisk distorsion i de små små
korta bandhögtalarelementen

Man kanske kan tänka sig en hel del utsläckningar och loobing :wink: också... :o
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 10:08

NN: Till på köpet så var de servostyrda om jag minns rätt, så disten var nog under kontroll i basregionen. Vad gäller resten vete 17on, men det var i alla fall gott om element att fördela ljudtrycket på ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 10:13

I ljudtryck som motsvarar samtalston kanske :wink:
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 11:08

NNord skrev:I ljudtryck som motsvarar samtalston kanske :wink:

Bevis ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 11:10

VETENSKAPLIGA TEORIER :lol:
nerå, nu är NN oseriös, mans ka inte baktala prylar sådär
utan en fackmannamässig ljudnåvåmätning!
NN

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-04 12:38

Jo, som sagt, jämförelseobjekten och hans hemmaljudmiljö är nog det
som man egentligen lärde sig nåt om i killens glada förtjusning över sin
billiga Denver.

Han har mer och bättre jämförelseobjekt än de flesta på forumet...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 13:12

JockScott skrev:Han har mer och bättre jämförelseobjekt än de flesta på forumet...

Du menar att han i princip har t.ex. Berwaldhallen i sitt lyssningsrum = verkligheten ??
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-04 13:31

Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.

Verkligen synd att Infinity blivit vad dom blivit :(
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-05 01:39

här har vi iallafall hans infinity högtalare

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-05 02:39

hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.

Hmm... Intressant. :wink:

Om jag skulle ge mig på att utnämna den sämsta och mest inkompetent konstruerade dyr-högtalarens jag stött på i hela mitt liv skulle just Kappa 9 ligga bra till. Sämst alla kategorier alltså, inte bara i kategorin kommersiella högtalare. :o

Maken till nollkoll avseende samarbete mellan element har jag nog aldrig stött på. Man kan tro att filterdimensioneringen är gjord med tärning, och helt utan feedback på hur det blev... :oops:

Att samma högtalare dessutom tar rekord i illa utformat baskabinett och till på köpet kammar hem ett antal sköna absurditetspoäng för försöket till kompensation av den obefintliga basen (faller hastigt under 130 Hz utan kompensation om jag minns rätt) med hjälp av en passiv resonanskrets (HP med högt Q), renderande en minimumimpedans under 1 ohm (!) gör att man måsta kapitulera - det går inte att göra en sämre konstruktion, i varje fall inte i nyktert tillstånd om man minns någr fragment av grundskolefysiken. Kappa 9 måste för övrigt ha absolut världsrekord i hög distorsion i basregisret för en högtalare med två 12" basar. Jag har i varje fall inte stött på någonting som kommer ens i närheten.

En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.

Men vissa tycks gilla den. Kanske för att det av alla vansinniga konsruktioner är den som är bäst på att vara sämst? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår? Är det någon som isåfall har en teori om vad det kan bero på?

PPS. Fast egentligen visar väl detta bara hur faschinerande audio-ämnet är! Vad jag menar är att Hali, som ju bevisligen är en erkänt omdömesgill lyssnare, uppenbart gillade ljudet från högtalaren ifråga, i varje fall då.

Jag å andra sidan, måste erkänna, att även om jag är på gränsen till skakad av högtalarens injenjörskonstbefriade tillkortakommanden, och dessutom hör och lider själsligt av alla fasfel från dem, irriterande mycket till och med, är jag tvingad att erkänna att de inte låter obehagligt på något sätt.

Till på köpet är den övergripande klangliga balansen förvånansvärt god, i synnerhet i stora klangliga rum (där energikurvan betyder mer än direktljudet för hur en högtalare uppfattas). Förmågan att hyggligt obesvärat leverera ljudtyck i det viktiga 100 - 500 Hz registret är även det utan allvarlig anmärkning, vilket man inte kan säga om alla högtalare.

En anmärkning emellertid, som f.ö. Hali var inne på, måste högtalaren otvetydigt få på sitt minuskonto [vare sig man betraktar dem rent subjektivt (gillqr jag ljudet?) eller mera objektivt (såsom om de besitter ett återgivningsansvar)] är den fullkomligt absurda förstärkarbelastning de utgör.

En högtalare som kan drivas av mindre än 0,1 % av marknadens förstärkare än osund. Det är min bestämda uppfattning. I synnerhet när en av bieffekterna är en svårartat lågkvalitativ djupbasåtergivning.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-05 04:45

David A, ska du inte berätta historien om dina Kappa 9 :D
Det va bra discobas i dom högtalarna !!

Hög discoimponatorfaktor !!

:roll:
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-05 10:32

hehe... jo nog sög dom musten t.o.m ur en Krell KSA-300s. Blåste en huvudsäkring till kåken när det blev lite för hög discobas vid ett tillfälle. Då var man visserligen själv lite tweakad av diverse drycker och omdömet inte det bästa. Prylar i delningsfiltret smälte faktiskt då också!
I övrigt kan jag bara hålla med IÖ som sammanfattade det hela bra. Fasfelen var så framträdande att man var tvungen att ha mycket stora rum och lyssningsavstånd för att få någonsomhelst ljudbild som satt ihop.
Åkte på stordäng av ett par Jamo Concert 8 som jag provade, och sedan skeppades dom iväg. Roliga högtalare, som antagligen såg bättre ut än vad dom lät.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-02-05 15:17

Ing Öhman

Gäller det även Infinity Renaissance 80 & 90 :?: 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-06 01:37

Dom burkarna har jag ingen djupare erfarenhet av, så svar vet ej.

Däremot finns det stor likheter mellan Kappa 9 och den lite billigare modellen Kappa 8, även om den sistnämnda är långt från lika förfärlig med avseende på impedans. Jag har för mig att den höll sig över 1,5 ohm vid alla frekvenser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-06 02:13

IngOehman skrev:
hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.

Hmm... Intressant. :wink:

Om jag skulle ge mig på att utnämna den sämsta och mest inkompetent konstruerade dyr-högtalarens jag stött på i hela mitt liv skulle just Kappa 9 ligga bra till. Sämst alla kategorier alltså, inte bara i kategorin kommersiella högtalare. :o

Maken till nollkoll avseende samarbete mellan element har jag nog aldrig stött på. Man kan tro att filterdimensioneringen är gjord med tärning, och helt utan feedback på hur det blev... :oops:

Att samma högtalare dessutom tar rekord i illa utformat baskabinett och till på köpet kammar hem ett antal sköna absurditetspoäng för försöket till kompensation av den obefintliga basen (faller hastigt under 130 Hz utan kompensation om jag minns rätt) med hjälp av en passiv resonanskrets (HP med högt Q), renderande en minimumimpedans under 1 ohm (!) gör att man måsta kapitulera - det går inte att göra en sämre konstruktion, i varje fall inte i nyktert tillstånd om man minns någr fragment av grundskolefysiken. Kappa 9 måste för övrigt ha absolut världsrekord i hög distorsion i basregisret för en högtalare med två 12" basar. Jag har i varje fall inte stött på någonting som kommer ens i närheten.

En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.

Men vissa tycks gilla den. Kanske för att det av alla vansinniga konsruktioner är den som är bäst på att vara sämst? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår? Är det någon som isåfall har en teori om vad det kan bero på?

PPS. Fast egentligen visar väl detta bara hur faschinerande audio-ämnet är! Vad jag menar är att Hali, som ju bevisligen är en erkänt omdömesgill lyssnare, uppenbart gillade ljudet från högtalaren ifråga, i varje fall då.

Jag å andra sidan, måste erkänna, att även om jag är på gränsen till skakad av högtalarens injenjörskonstbefriade tillkortakommanden, och dessutom hör och lider själsligt av alla fasfel från dem, irriterande mycket till och med, är jag tvingad att erkänna att de inte låter obehagligt på något sätt.

Till på köpet är den övergripande klangliga balansen förvånansvärt god, i synnerhet i stora klangliga rum (där energikurvan betyder mer än direktljudet för hur en högtalare uppfattas). Förmågan att hyggligt obesvärat leverera ljudtyck i det viktiga 100 - 500 Hz registret är även det utan allvarlig anmärkning, vilket man inte kan säga om alla högtalare.

En anmärkning emellertid, som f.ö. Hali var inne på, måste högtalaren otvetydigt få på sitt minuskonto [vare sig man betraktar dem rent subjektivt (gillqr jag ljudet?) eller mera objektivt (såsom om de besitter ett återgivningsansvar)] är den fullkomligt absurda förstärkarbelastning de utgör.

En högtalare som kan drivas av mindre än 0,1 % av marknadens förstärkare än osund. Det är min bestämda uppfattning. I synnerhet när en av bieffekterna är en svårartat lågkvalitativ djupbasåtergivning.

Måste erkänna att det var ett antal år sedan jag lyssnade på dessa Kappor, kommer ihåg att de annonserades i diverse tidskrifter samtidigt. Referensen jag hade på den tiden var Martin Logan, vilket med dagens lyssningsideal kanske inte riktigt håller. Framförallt inte i basregistret.
Vore kul, som experiment, att lyssna på dessa igen nu när jag lyssnat mig igenom bra många fler högtalare. Dock tror jag att jag fortfarande skulle gilla dom.

Ang. nya Kappa så skulle inte säga att det är en genomgående dålig högtalare, men om minnet inte sviker mig, så tycker jag att de gamla modellerna lät bättre. Den nya modellens största svaghet är att diskanten kan upplevas som extremt gäll och därmed uppfattar många hela högalaren som olyssningsbar (då det nästan skär i öronen). Nu hittar jag ingen mätning på frekvensgången men jag skulle inte bli förvånad om det är en mycket illustrerande puckel runt och strax över 4-5kHz.

Ang. Renaissance och dyrare modeller i övrigt känns det nästan som ett förlorat märke i rena hifi sammanhang. Deras dyrare modeller (läs >100kkr) är rent usla högtalare. Lefflers hade ett par "Prelude MTS" hemma för provlyssning ett tag och det var ingen behaglig lyssning, basmodulen och mellan-/diskantregister tornet var ytters dåligt integrerade.
Det var helt klart mer "lifestyle" och WAF än välljud.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:20

8O
Finns det sämre högtalare än Cerwin Wega (stavning) :?:

Kommer ihåg en ful burk med grillgaller på som man kunde "finjustera" elementen med några slags vred. Hur man än vred på dem fick man vred, tarmvred, av ljudet. De stod i någon kompis pappas källare och lät apa. Såg lite halvimponerande ut - lite industrilook.
Sisådär 15 år sedan var detta, i min ungdoms glans dagar.
Då var mina Jamo (svart fanér med alukant) :? till och med bättre till min pappas snikiga Kenwood anläggning...

EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

kul

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-07 21:02

Hej på er!!

Jag måste säga jag blir glad då man ser att man aktiverar en sådan stor hop glada hifiensiuaster runt omkring..

Tänk att en Denver kan skapa ett sådant rabalder...

Härligt måste jag nog säga..

Den ända saken jag skulle vilja rätta er med det bestämdaste angående är mina högtalare...

Dom har inte en enda likhet med Kappa 9.. Inte en enda..

Samt dom har INTE en bas so lirar som en pissig subba du hittar bredvid Denver i sibas hyllor mina vänner...

Sedan om ni har skoj osv bjuder jag er gärna på... men dessa otroliga faktafel angående mina högisar blir rent tvunget att säga till om.. Jag har själv haft kappa nio med ksa 250 samt monoblock biampat.. Så även dom känner jag väl. Dom kunde lira ska ni veta.. Men klart.. Har man genom rykten eller berättelser skaffat sig erfarenheter så kan det ju bli fel..En har haft ett ksa såg jag.. något måste varit stenfel om den stannade pga lasten.. allvarligt fel... Men den serien som kom efter KSA 250 var heller inte krells mest lysnade produkter historiskt sett..

Då jag lirade mina kappa så hade jag också hemma en krell ksa 150.. Den lät så jäkla kasst så den såldes bort omgående.. Men ksa 250 är en annan historia.. Samma är mda500 osv.. Har ni verkligen spelat med sådana saker på det glada 90 talet?? Alla ni som har tankar samt åsikter osv.. Har ni alla haft dessa saker??.. Ler stort här..
Nej det har ni inte.. Så därmed så är nog saken mera så att man har hört styr en del här..

Men oavsett hur kappa 8 och 9 är så finns i alla fall inte en enda likhet mellan mina o dom..
Sen såg jag någon skrev något om bandens delning osv.. Hoppas det inte gällde mina i alla fall.. och om det gjorde detta så tyder det igen på att man inte vet utan tror man vet..

Mina har aktivt delningsfilter som delar vid valfri HZ.. jag kör runt 300 på basarna och delar av mid vid ca 200..

Så jag varken har eller får det som kallar "ringningar" i mina..

"ringningarna "startar vid ca 150 Hz på vissa toner på gitarr.. samt en del toner på röster.. inte vid 60hz eller så.. Det fenomenet är inte beroende på att högtalaren är kass. det beror på att dom inte ens är avsedda att drivas så..

Sedan den sista saken då..

Ja dom kan direkt jämföras med vad som helst som sälj idag för upp till 2-300000kr.... Syna mig!!!! Syna mina påståenden.. Jag har ett öppet hem. Och tvivlare är välkommna..

Angående mina ku nskaper inom tung hifi tänker jag inte ens komentera. För jag har ågt mera tunga saker än dom flesta ens har läst om .. Så pojkar o vänner...

Jag bjuder på att ni har skoj på min bekostnad.. Men jag tar mig därmed också friheten att säga lite om era kunskaper.. Dom bör skolas mera och inte bara avges på troende..
Fast. Kan en ung flicka i knutby till o med mörda för sin tro.. då kan man nog också påstå saker som inte ens är nära sanningen med sin tro som grund...

hej o hopp gubbar.. Ha nu en kul chatt här... Och hoppas jag la på rejält med ved på brasan.. För jag ser jag i alla fall fått fart på er fast jag inte ens sagt hej här hos er....tidigare.

Och gå nu o köp er en denver pojkar.. Jag tror inte ni blir besvikna... Ha skoj.. och glöm inte modda innan mamma får en så bra cd. Till och med hon kommer fatta vad sonen inte gör. Hon kommer bli glad.

för till o med mamma kan läsa min inte är en orginalspelare vilket verkar vara förbannat svårt fast det står på hundra platser.. Men man läser bara den delen som man kan göra sig besserwisrig på förstår jag... trist gubbar...

Hörs sen då replik inkommer med lite mera kul här.. .. Vem vet jag kanske får skäl att faktiskt skriva trevliga ej ironiska inlägg också...
Menar av karaktären seriösa ideer o tips.. Jag blev inbjuden hit. och ser motagandet.. Trevlig pojkar...

MVH
Tobbe

(Så har man gjort en "denver" igen) ler
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-02-08 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-07 22:31

IngOehman skrev:En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.

Då förstår jag varför folk gillar dom. Fylligt ljud. Detaljer som inte hörs annars. Sånt är poppis.

PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår?

Nej. Dom låter värre ändå.

Själv var jag länge nöjd ägare till ett par kappa 6. Dessa var dock mycket lätta att driva för förstärkaren, i alla fall märkte inte jag några problem. Jag drev dom med en 2x50W förstärkare.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-07 22:38

Max, skall inte en bra högtalare ta fram detaljer bättre än en sämre? Alltså detaljer som finns inte påhittade sådana. När jag söker efter nya högtalare (om tusen år) så vill jag givetvis att de har bra bas och diskant men även att de tar fram detaljer bättre än mina gamla (vilket blir svårt). Det är viktigt för min del, så jag förstår inte vad det skulle vara fel att en högtalare tar fram detaljer bra?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-07 22:50

mats skrev:Max, skall inte en bra högtalare ta fram detaljer bättre än en sämre? Alltså detaljer som finns inte påhittade sådana.

Jo, men Öhamn skriver ju att kappa 9orna lägger till en massa mög. Det är inte bra. Detaljerna som inte hörs annar uppkommer alltså på grund av högtalaren och finns inte på skivorna. Kan låta mycke maffigt, men kan också bli tröttsamt i längden.
Min erfarenhet är att högtalre som vid en första provlyssning låter "lite tråkigt och trist" ofta visar sig vara mycket bra. Inget sticker ut, som man fäster uppmärksamheten vid. Därför bör man alltid prova högtalare i det rum där dom ska spela, helst under ganska lång tid.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-07 23:26

Tack, Max, det var ett missförstånd. Trodde du hade blivit galen :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-08 07:22

Det var ju kul att du dök upp här Mayro. Tyvärr måste jag göra dig lite besviken när det gäller Denver. Hur kan du tycka att den lirar i nivå med 10000kr spelare??

I mina öron fick den storstryk av min Esoundspelare och även min dvdspelare Pioneer 575 vann en klar poängseger. Ändå lät den lite bättre än jag hade trott så helsunkig var den inte. Sedan bryr jag mig inte om hur mycket high-end du ägt. Har du så höga uppfattningar om denna Denver så har du inte hört många bra cdspelare i alla fall. 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-08 09:17

I mina öron fick den storstryk av min Esoundspelare

Visst men det var ju en omoddad Denver, eller hur?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-08 13:34

Som sagt. Man är tvungen att läsa allt. inte utvalda delar bara.

Jag skrev aldrig min tråd om min knepiga denver för att varken påstå den är världens bästa. (Gud vad less jag är på att makera denna text igen o igen)

Utan jag skrev hur detta kan ske som har skett!!??

Så det betyder inte jag på något vis i världen säger den spelar ut varken den ena eller den andra spelaren..

Det betyder bara presis exakt bara det jag skriver..

Sedan om man vinklar min tråd som man vill efteråt så kan inte jag stå till svars för detta varken här eller på annat ställe..

Men om man INTE orkar läsa hela tråden så skriver jag helt kort här också följande så får ni grunna på det ni med..

Hur i alla världen kan detta som hänt hända??

Min Denver är en lite modad spelare. Jag har som ALLA har en lös nätsladd numera. det har ju flertalet fina spelare. Och jag har efter ett helt slumpartat skeende blivit uppmärksam på förändringar under en längre tid..
Jag ber er läsa HUR detta gick till ifrån start med mitt första inlägg på min tråd så slipper jag skriva allt igen...

Efter småfix samt användadet av en fin nätkabel så har mig spelare gjort det den har. FAST utan att jag själv ens ifrån start visste vad som komma skulle... Så rena slumpen bara.. Den skulle ju BAR användas tillfälligt medans jag letade spelare..

Just esound var en av som jag ville prova. Och jag var brinnande nära att köpa en kan jag säga.. Ohörd..

Så om någon tror jag som en tonnåring åker runt och frälser folk med en denver så är man långt ifrån banan...

Så mina vänner.. Säg inget innan ni hört vad min spelare kan är ni snälla.. Förundras mer över vad faktiskt den har gjort.. Och försök ge svar på hur det kan vara ens möjligt..

Då jag träffar på saker i livet som jag inte förstår eller kan besvara så frågar jag. Och om jag nu frågar angående en dvd för 995 kr hur detta ens kan hända det som hänt så anser jag det är ett sundhetsteken.. Jag köper inte detta utan att få en förklaring själv..

Är det så svårt att utläsa att jag är lika förvånad som läsaren är?? Är det så svårt att ta till sig att en gammal hifiräv som jag med min erfarenhet INTE heller bara kan acceptera detta? Och att jag då frågar en större mängd folk på ett forum om hur detta kan vara möjligt??

Jag anser läsaren bör ta av sig den rocken att dömma och som jag ställa sig frågan hur en nätsladd samt lite småfix kan förflytta en medioker produkt till att spela som en liten manic för stora pengar...

Jag fattar det inte. Tydligen har jag ju inte fel då inte ens folk läser HELA texten innan era hjärnor slår av att ta in info.. och sedan startar en tråd angående om jag snudd borde befinna mig på sjukhus...

Så otroligt är det tydligen då dessa rader måste skrivas..

Idag är det seriösa som provat mina rön. Och finner också samma resultat som jag..

Inte att man tävlar med spelaren. Utan att den faktiskt spelar helt kanon... Inte att den slår ut allt....

Idag har seriösa även tagit emot min fråga om att prova att ta denna spelare till högre nivåer. Men mera små små ingrepp.. Resultatet vet vi inte ännu...

Men det kommer...Den kommer nu sättas in i system där den absolut inte ens skulle duga till dvd visning i normala fall.. Och hur detta avlöper får tiden utvisa..

En sak är jag säker på.. Den kommer inte göra bort sig. ÄVEN om den inte slår ut dom fina spelare den jämförs med.. Den kommer säkert få ett fint spelade resultat även där...

Sen att diskutera mina högtalare såsom jag inte är snudd frisk på en fläck...

Då går det för långt helt enkelt...

Om man säger saker som är så otroligt korkade såsom att det finns ringningar osv vid 60 HZ o saker i den stilen.. Sedan sitter folk med en skräpprodukt och säger "mina spelades ut av " osv osv. Fast det inte ens finns EN enda likhet med mina. Då har jag både rätten att ryta till. men också rätten att ifrågasätta kunskaperna som dessa inlägg tyder på fattas..

Jag lever efter en enkel regel. Det är att jag absolut inte ens gör inlägg om jag inte vet vad det handlar om. då frågar jag saker i stället. Samt blir nyfiken.
Att tro är inte en väg till kunskap. Att tro är en väg till dumhet.. Det kan man tydligt se i tillspetsade situationer såsom i knutby.. Där har tron tagit personerna så långt att det slutade i totalt kaos.. Jag bedömmer alla inlägg här såsom snuddande nära en liknade tro fast gällande hifi.. Och inläggen påminner rätt mycket om kaos.

Ett kaos i troende..Inte kunskap.

Ni är alla välkomnna till mitt hem. Om ni EFTER detta sedan skriver ni VET.. INTE tror.. ja då skulla jag inte säga ett enda pip..

Men att som denna omnämnda tonnåring sitta och orera såsom ni besitter kunskap är helt enkelt för mycket..ta reda på saker samt var nyfikna

LTS efterlyser att man skall kunna mäta sig till fakta.. Jag undrar ödmjukt varför man med denna inriktning, detta sätt inte gäller då man hanskas med andra saker?
DVS fakta runt olika högtalare till exempel. Eller fenomen såsom min denver...

Sug på den mina herrar /damer../tonnåringar...

Med varma hälsningar ifrån en som försöker hålla sig närmare sanningar INNAN inlägg.. FÖRSÖKER!!!!

Tro kan försätta alla i tranc. Vetskap och nyfikenhet leder mäniskor framåt. Eller?

Tobbe

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-08 13:55

LTS efterlyser att man skall kunna mäta sig till fakta.. Jag undrar ödmjukt varför man med denna inriktning, detta sätt inte gäller då man hanskas med andra saker?

Sen när efterlyser LTS att man skall mäta till sig fakta? Såtillvida du inte menar att öronen är ett mätinstrument? :wink:
Gå in och läs på LTS hemsida själv istället för att komma med felaktiga påståenden. LTS ser mätningar som ett komplement, inte som ett självändåmål i sig (som så många andra kloka människor), ska det vara så svårt att förstå?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-08 14:16

Jag tror inte folk här på forumet har problem med att en billig produkt skulle kunna vara bra (tvärtom, faktiskt.se).

Frågetecknen rör sig nog mer kring hur du kommit fram till att Denverspelaren är så fantastisk. Vad jag förstått öppna tester, modifieringar som är vagt beskrivna och luktar ormolja osv.

Vilka modifieringar har du gjort? Exakt?

Hur har jämförelser gått till?

Det är mycket konstigt snack om att piska, sopa, vinna, spela ut.

Fakta, tack.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-02-08 14:24

Är det inte komiskt:
Tåls att säga igen.
Den stora effekten når när man när man kopplar på en bättre nätkabel.
Det kostar en del så jag ska kolla hur effekten är med tex en gasnka billig men okej Supra nätkabel (ca 400-600 beroende på längd)
Från:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742&whichpage=11

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-08 14:49

Igen säger jag det.
Men denna gång är den sista.. OK läs nu noga.

JAG har INTE kommit fram till att den är "SÅ FANTASTISK"...
Jag har bara konstaterat vad som HÄNT då jag haft den med mig till andra förutom mig själv.. Då har den visat sig KUNNA mäta sig med andra produkter så dom till och med sålt sina dyrare spelare och köpt sig en liknade produkt....

OK???

Och hur min historia kom fram kan man läsa på mitt i nledeande av tråden som sedemera blev lite OT här o var. Men ändå en rolig tråd med massor med tvivel.. Men där får du/ni besvära er med att gå och läsa. Det blir för långt..

Jag har inte haft som självändamål att ta min skitspelare till "test". Jag har bara haft den med för att HÖRA hur andras system fungerar med en signal jag känner igen och vet ungefär hur den spelar.

Ändamålet har ALDRIG varit att spela "UT" en enda annan spelare..

OK???

MEN,
Då detta har numera hänt så många ggr så det blir en gåta hur f----n det KAN hända så blev det för mycket för MINA begränsade kunskaper att fatta.

DÅ skrevs min tråd ut för att få sbar på HUR detta fenomen kunnat inträffa..

Sedan har olika personer gjort det till en slags tävling där jag fick gå så långt att jag fick be forumets ledning att ingripa för jag JUST INTE ville ha en tävling.. Om du/ni läser mina inlägg som också tyvärr blir långa då det inte går att säga saker som detta i korta ord. Alla VILL missförstå verkare det som.

Bara att jag igen och igen och igen får skriva dessa rader påvisar ju detta påstående...

LÄS... Jag tävlar INTE... JAG FRÅGAR HUR KAN DET BLI SÅ HÄR???
Förstå nu. Jag fattar detta inte själv. Är det så svårt att fatta detta? Helt otroligt....

bara att lägga in ord som "ormolja" säger ju presis hur fatalt illa man tolkar mina ord.....

OCH..
JAG HAR ALDRIG GJORT JÄMFÖRELSER i medveten form såsom. " Jag kommer till dig o spelar ut dina fina dyra spelare" osv...

Däremot har folk som jag berättat detta fenomen frågat om jag kan ta min knepiga manic med mig så dom får höra den vid några tillfällen.. Och då har resultatet blit att dom förstår dom också..

Sen numera så ska jag jämföra medvetet. Detta då jag vill verkligen höra om det går att ge en mera seriös test av den.. Så den åker med till STHLM och kopplas in på övermillen anläggning. Denna gång för att verkligen skilja ut förhoppningsvis vad den gör o inte gör..

Så fråga inte mer nu om vad jag PÅSTÅR. Fråga som jag gör hur fasiken det kan bli så här?? Delta gärna frågande om hur??
Men förstå en gång för alla att jag själv inte fattar ett jota mer än ni gör.. Inte ett smack...

Är min spelare en tillfällighet?? jag vet inte. Det verkar inte som så. Andra börjar hitta samma fenomen.. Och inte i tävlingsform. Utan dom spelar bara och utvärderar om den kan spela riktigt bra. Vilket den kan. Den är musikalisk o trevlig.. PUNKT....

Angående piska sopa spela ut..

Termelogin i orden blir fel om man läser dom med negativ inställning om just orden.. Men jag kan inte direkt säga jag om jag använder dessa ord säger mer än vad den vid just olika tillfällen gjort.. Sedan så får man nog läsa lite och se att denna typ av ord är just dom jag fick gå och be om uppstyrning om då dom blev så OT angående min fråga...

JAG har däremot haft skitkul då den HAR spelat ut andra saker.. detta står jag för till 100%

Jag har haft skadegldjen sprutante.. Och skrattat gott åt detta faktum.. MEN. och märk väl MEN..

Dom som blivit drabbade har också garvat gott ska jag säga. För vem f......n garvar inte läppen av sig då man ser det komiska i att det står Denver på produkten som kan spela som den gör...
Det hade ni också gjort...

LTS..
>Förlåt om jag använder det ordet på felaktigt sätt... För det gör jag om man ser det som ni säger..
LTS som samfund säger kanske inte så exakt som ni anmärker.. Och det har ni rätt i. Klumpig av mig att skriva så svepande som jag gjorde där.. ERKÄNNER..

Det borde stått mera att Medlemmar i kableskeptiska sällskap eller liknade..

Jag ger anmärkningen helt rätt.. Och ber om förlåt för att jag för generellt använde LTS som en benämning..

En tillrättavisning som accepteras till100%..

Ni ser. Även jag gör misstag. Och står för dom också då jag ser dom görs så klumpigt o svepande som jag gjorde här..

Det är inte enskilda medlemmars sätt att resonera som står för LTS hela uppfattningar... Dåligt formulerat av mig..skall omedelbart nyansera mera och inte ge så generella utalanden. För dom är MYCKET lätta att missförstå .. detta ser och inser jag. Igen ber jag om förlåt denna tabbe..

Hoppas det svaret är accepterat så vi kan gå vidare..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-08 14:51

Hej Mayro-Tobbe!

Jag får be att gratulera dig till att ha haft Kappa 9 tillsammans med de biffigare Krellarna. Du upplevde inte problemen att driva Kappa 9 eftersom du hade ett av ett ytterst litet fåtal slutsteg på jordklotet som kunde driva dessa impedanslåga högtalare.

Det jag inte riktigt förstår är varför du vill påpeka att andra här har gett faktafel angående Kappa9. Eftersom Kappa 9 är väldigt svåra att driva med i princip alla andra steg än Krell så får man de problemen som nämnts tidigare i denna tråd. Min åsikt är även den att högtalare bör dimensioneras att de kan drivas normalt av åtminstone de flesta förstärkare

När du pekar på vad som hänt i Knutby, eller kalla folk för nedvärderande saker, är du ute på hal is. Folk kan nämligen ta illa vid sig då, och det brukar inte vara en framkomlig väg att skrivdiskutera på i längden. Det finns nämligen risk att du kan få rejält med mothugg då.

Från http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1 :
"Som läsaren förstår så är detta bara en nödlösning som har urartat till rena rama LTS nojor här.
Tur som sjutton flera hört så det finns bevis för att jag inte är sjukaste hifinörden i världen..."

Bara ett litet förtydligande: LTS använder sig inte på något sätt av de testmetoder som du har gjort i detta fall. Sedan vet jag inte heller riktigt vad du menar med "LTS-nojor", du får gärna förklara det om du har lust. Du behöver inte skriva en hel uppsats.

P.S. Jag känner "ulf" lite grann och har lyssnat på hans Audio Artistry, och mätt upp dem i rummet och justerat dem (nivåer och fasläge). Blev ju helt okej sedan. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-08 15:07

Såå nu har jag varit iväg och köpt nätbrunn mm och skall ge mig på Denvern med lödpenna så får vi se sedan. Jag har en Supranätkabel hemma som får duga så länge. 8)

Du verkar vara en kul kille Mayro om än lite uppspelt :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-08 15:13

Johan_Lindroos skrev:Jag får be att gratulera dig till att ha haft Kappa 9 tillsammans med de biffigare Krellarna. Du upplevde inte problemen att driva Kappa 9 eftersom du hade ett av ett ytterst litet fåtal slutsteg på jordklotet som kunde driva dessa impedanslåga högtalare.

Hej Johan,
Jag har också ägt ett par kappa 9 under 90 talet. Jag drev det med ett Adcom 585 steg och det funkade fint. Var faktiskt endast vid smärtsamt höga ljudnivåer som disten gav sig till känna (steget har dioder som blinkar till när det klipper).
Så visst finns det fler steg på markanden som klarar av kappa 9.
Jag är övertygad att Pass, Gryphon, Bryston, ML, Plinius, Jeff R och många fler bra steg skulle klara det galant.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-08 15:57

Kan ju inflika att jag också ägt ett KSA250 tidigare, som användes med Kappa 9. Och det BRANN UPP! Sedan försökte Audionord påstå att den inte kunde stå på hela tiden med Kappa9 anslutet(Vad nu dom menade med det :?: )...
Det slutade med en ny KSA300s för min del, och den hade aldrig dessa värmeproblem som den gamla KSA serien led av, och lät dessutom bättre! Så att den serien skulle vara dålig har nog herr Mayro fått om bakfoten rejält! Dessutom knäade inte Krellen, utan strömförsörjningen när det small huvudsäkringar i kåken. Att det blev mos av delningsfiltret till basen visar väl bara att det var en och en annan watt som delades ut vid 0.5 ohm....
MEN jag vidhåller fortfarande att dessa utklassas av dom flesta högkvalitativa högtalare på markanden idag, eftersom jag jämfört själv sida vid sida med KSA300s anslutet. Och det är väl kanske mycket riktigt att dom inte delar mycket med dina burkar. Men den gamla Kappans ljudegenskaper, samt dess likheter med typerna GAMMA och BETA är det som fick mig att tvivla ordentligt på ditt påstående.... No offence, men jag är ingen duvunge på området heller 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-08 16:09

Angående felaktigt sätt att skriva om LTS har jag redan besvart.. Hoppas det svaret kan duga. Jag antar du skref före mitt inägg kom in.,. Så det hoppas jag numera är passe..

ocj jag sa just det. Att få har hört dom spela fullt ut... Så det var en rätt markering..

Men detta angående Kappa9 gällde inte dom mest. Utan det gällde denna jätteskilnad det är emellan mina 1978 infinity reference standard och kappas hela serie..

Det finns absolut inte en enda likhet mellan dessa två helt olika saker.. Dom har inte ens liknande ljudkaraktär.. Det är helt enkelt två OLIKA högtalare.

Desutom befinner dom sig i två helt olika prisnivåer.. En kappa 9 kostade runt 30000.. mina gick 1978 på 4500 us dollar..
På den tiden var inte en bil så dyr ens.. Skulle priserna vara följande på en bil i mina högtalare skulle dom kosta Xx??? kr.. ja räkna själv...

Då förstår man vilken nivå dessa skapelser befinner sig på..

Och. Angående ULf.. hans högtalare är dom bästa som jag förmodligen kommer att någonsin få höra medans min hörsel är på topp. Vilket den faktiskt ännu är..

Och ÄVEN i direkt jämförelse så är mina inte sämre på mer än EN parameter.. DYNAMIK!!!!!

Min topp anser jag klart trevligare än AA´s topp..
Sedan så är det rätt jämt neråt tills basen kliver in i botten. Då åker mina kälke efter AA basen. Men vad gör inte det???Men mina spelar helt kanon där också.. Men AA´s bas kan man inte slå...den är helt outstanding...den är en dröm för alla hifikillar tror jag.

Men som en total helhet anser jag mina vara på samma nivå. Men med andra fördelar . Utan att fördjupa oss i allt. Mitt totala intryckl är att jag skulle leva 60% med AA. och 40% med mina 4,5..

och då var den största skälet till att jag valt AA det faktum att då mina ribbons pajar så är jag på MYCKET djupt vatten.. Om reservdelar fanns skulle nog folk se andrahandspriser som liknar ingenting på dessa äldre modeller.... tro mig.. dom skulle vara mycket dyra..

Det är verkligen så synd inte infinity i harman concernen gav allt på dessa saker dom en gång hade...

Jag tror deras prestige har fått en stor näsbräck genom det som jag och många anser dom gjort fatalt fel. Nämligen att ta bort en så stor produkt på marknaden.. Dom var och är ännu stora med dom fina modeller som ÄNNU lever kvar hos många efter alla dessa år....Jag skulle tycka det var skoj om alla fick uppleva en välspelade infinity. Jag tror ni alla skulle skriva ett mail till harman c och säga åt dom att slå igång maskinerna igen.. Och gräva fram dom gamla ritningarna. Dom skulle sälja än idag. va så säker

Förlåt mitt helt OT inlägg här...

Kan vi gå till en kul to nu då vi har laddat ur???

För jag har fått ur mig min agretion då jag såg era inlägg som var helt vilt ploclkade .. som även mitt blev lite..OK?

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-08 16:22

Precis, så var det, jag skrev mitt inlägg medan du hade svarat om LTS, vilket jag ej hann se. Så det är okej.

Jag måste bara inflika också att hur ett stort högtalarsystem låter i basregistret är till mycket stor del påverkat av lyssningsrummets akustiska egenskaper, inte bara bashögtalarens utformning i sig själv. T.ex hemma hos "Ulf" råder likartade problem med stående vågor som hos alla andra normala vardagsrum, varken bättre eller sämre. Sedan är det lite roligt med Linkwitz förslag att vrida basmodulerna för att minimera excitation av stående vågor i rummet. Vid prov med olika invinklingar i "Ulfs" rum gick det heller inte att notera ens en dB förändring vilket även var vad jag väntade mig.

Jag håller även med dig om att i toppen kunde AA varit en aning bättre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-08 16:38

Callisto skrev:Hej Johan,
Jag har också ägt ett par kappa 9 under 90 talet. Jag drev det med ett Adcom 585 steg och det funkade fint. Var faktiskt endast vid smärtsamt höga ljudnivåer som disten gav sig till känna (steget har dioder som blinkar till när det klipper).
Så visst finns det fler steg på markanden som klarar av kappa 9.
Jag är övertygad att Pass, Gryphon, Bryston, ML, Plinius, Jeff R och många fler bra steg skulle klara det galant.

På den tiden det bagav sig så kunde flera av dessa förstärkare inte driva Kappa 9 eller fanns inte ens. Jag tycker de flesta förstärkare som t.o.m. stänger av, har vettigt utformade skyddskretsar. De förstärkarfabrikat du nämnt kostar också (även då det begav sig) ungefär dubbelt så mycket som högtalarna som skulle drivas, vilket skulla kunna anses vara en lite knasig fördelning av pengarna för anläggningen. Men Adcom är ju tämligen billiga och effektstarka och kunde sålunda vara ett alternativ att driva dem med. Det brukar oftast oftast bli bättre total ljudkvalitet om man lägger större del av pengarna på högtalare än tvärtom, men det råder det ju många "skolor" kring... (varav Linn är mest extrem "åt andra hållet"!)

blablabla...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-08 17:09

Johan_Lindroos skrev: Det brukar oftast oftast bli bättre total ljudkvalitet om man lägger större del av pengarna på högtalare än tvärtom, men det råder det ju många "skolor" kring... (varav Linn är mest extrem "åt andra hållet"!)

blablabla...

Instämmer till fullo 8) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-08 17:47

för att lite snabbt flytta fokus..
Om jag idag skulle köpa en Kappa 9???
nej. Absolut inte en chans..

Om jag skulle köpa en annan äldre högtalare så skulle jag tio ggr hellre köpa en beg magnepan... dels skulle den mera mostsvara mina musikaliska krav idag bättre. Samt det är en klart trevligare samt också roligare produkt som även idag på den typ av musik som mera snurrar i mina öron i dagens läge...

För att säga en liten sak om topic...

Jag måste säga mina inlägg vad det gäller så väl kablar och andra saker blivit hårt debaterade. Så ni får aldrig tro jag inte har o anser allt detta som skoj. För det gör jag absolut till100%..

Jag hade inte ens drömt om en tiondel av gensvar som kommit..
Och den tiondelen var en dröm som blev en solklar utskåpning sedan...

Så följ gärna dom vidare resor detta tar med hejarop och förvåning om det infinner sig skäl till det.

För ni alla bör veta att "det tog emot" då jag tryckte på topic knappen angående Dever...

Det var inte det lättaste momentet i min historia jag gjort.

Självklart förstog jag att man skulle bli totalsågad vid anklarna.
MEN jag har en uppfattning samt också anser ett forum har plats för även konstiga oförklarliga ting.

Om motsvarande skett i omvänd ordning.. OM en skrivit in att han köpt en XXXX för XXXXXXXXXXX belopp och resultatet totalt blivit så jäkla dåligt så det inte ens gick att lyssna. Då hade ALLA snudd gått in med tips.. frågor..samt klart en del skrivit
"Vi har rätt..XXXXX är skit"

Men stora flertalet skulle sätta in inlägg av mera förvånade typ...

Detta händer snudd inte om man skriver en förvånade sak om en denver......

tankeställare???
Hoppas det. För jag kommer använda forum på så sätt om det så gäller en dyr produkts fina egenskaper eller en billig produkts förvånade egenskaper. Och om jag som det verkar lite går emot strömen så kan det hända att det törs komma fram flera med ideer samt knepiga ej självklara sker. Dom har ju redan sett mig totalt såga mig själv. Så det gör inget numera. Skrattar...

Så hoppas på att få ha skoj här med. Och att få tips o råd osv från er alla.
Man blir aldrig fullärd... Never..(eller heter det Denver?)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-08 18:24

Max drar sig till minnes att den enda test han läst där en apparat faktiskt påvisat bättre ljudkvalitet (?, bättre och bättre, bytet av nätkabel var bevisligen hörbart, vilket jag alltså inte hört talats om annars) efter byte av nätkabel var en billig smäckig CD-spelare. Jag minns inte märket, om det ens nämndes. Priset, vill jag minnas, var 49$ eller nåt sånt.
Sådana billiga apparater har sannoligt inte så otroligt påkostade nätdelar, och kan kanske därför vara mer känsliga av sig vad gäller matningen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-11 00:26

hej hej alla glada pojkar...

Ta och titta in på Denver tråden nu.. Jag tog mod till mig och sände iväg min denver till en kille på forumet som har hyfsade prylar. Han har cockså kontakt med en del tunga gubbar i hifi kretsar osv..

Så ni kan ju läsa på hifi forum.nu så tror jag nu det står helt klart detta INTE är ett skämt angående min denver..

Han som har den sitter som mig med hakan rakt ner och fattar inte nåt han heller.

En notering är att min denver driver en 6-7 m kabel samt ett passivt försteg.. Så förstå att hans resultat är rätt häftigt..
Ett utgångs steg på en skit denver är inte direkt det häftigaste man kan få dit..

Som sagt. Jag tänkte en totalt oberoende skulle få titta lite på den. samt spela den lite.

Den skall även sedan provas ut i större samanhang om det går.. Så följ händelserna pojkar och förvånas med oss andra. För detta SKALL bara inte kunna ske.. Men det sker trots allt...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-11 12:30

Vi skulle kuna blindtesta den enligt LTS lyssningstestmetoder. Men jag skulle bli förvånad om den presterar tydligt bättre än liknande apparater, även dyrare. Det brukar så gott som alltid kunna höras några defekter oavsett pris. Men några få undantag finns det ju. Kanse är Denver ett av dem?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-12 15:59

Ja om ni tror en orginal Pioneer har något att hämta så får ni nog en rejäl överaskning...

Det är absolut inte skitsaker min spelare har kombatantat emon direkt....

Här finns nog en hel bunt som VET vad det betyder att driva en 6-7 m signalkabel samt ett passivt försteg med en liten nätdel som skulle skämmas om den ens jämfördes med min rakapparats nätdel...

Så om ni läser vad den jämfördes mot samt också läser vad som gjorts i hans kombo så tror jag det framstår som rent larvigt att ens >TRO en orginal pioneer skulle vara med på samma bana ens...

Så spring o köp en denver o köt BT grabbar... Men sätt dit en silver resolution nätsladd. Min hade inte den med sig på testen. Så den var grovt handikappad..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-12 16:10

Hoppas inte ditt passiva försteg driver 6-7 meter kabel med tillhörande shuntkapacitans. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 16:33

Mayro skrev:LTS som samfund säger kanske inte så exakt som ni anmärker.. Och det har ni rätt i. Klumpig av mig att skriva så svepande som jag gjorde där.. ERKÄNNER..

Det borde stått mera att Medlemmar i kableskeptiska sällskap eller liknade..

LTS kabelskeptiska?

Jag vet inte en enda LTSmedlem som har en hifianläggning utan kablar faktiskt.se 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-12 17:30

Är det bara jag som ställer mig starkt tvivlande?

Pioneer-apparaterna (med utgångspunkt från 668) har i praktiska tester visat sig vara extremt bra. Plats för den test som redovisats i MoLt, var om jag förstod rätt, studio blue. Endast ett fåtal torde ha motsvarande, eller bättre, möjligheter för kontrollerad lyssning hemma, om man avser att avslöja skillnder mellan olika apparater som t.ex. CD-spelare. 668 kan antas vara en mycket bra återgivare med extremt låg förvrängning.

Mayro skriver:
"Ja om ni tror en orginal Pioneer har något att hämta så får ni nog en rejäl överaskning..."

Om ovanstående påstående är korrekt, så drar Max följade slutsats:

- Studio Blues utrusning är rena skärpet, eller (mera troligt);
- Denver-spelaren har kraftig signalpåverkan.

Som jag har förstått det har spelaren bara funnits "låta bra" rent subjektivt. Ingen har gjort ABX-tester mot en känd, erkänt lågförvrängade referens. Eller?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-12 18:10

Som sagt.. Provspelningen var INTE under kontroll av mig. Samt INTE i mitt system..

Och jag inte bara tror en pioneer får en svettig stund. Jag rent av PÅSTÅR den får svettas och springa Men ändå se sig klart efterseglad pojkar....

Om ni testar och har öppna öron så kommer ni nog själv få er en rejäl överaskning....och låt era egna öron avgöra och inte nån gurus öron... Det är ett råd..

Och sen en sak till.. Njut av att hitta en superbillig grej som faktiskt kan göra grejor rätt trotts ett pris där man blir misstänksam...
Vad tror ni jag blev??

Men nu orkar jag inte göra fler inlägg om detta..

Bollen är er att utröna sanningashalten i mina ord.. Men läs gärna resultaten som blivit med små små pyttegrejor fixade. Samt en mycket fin nätsladd.. Tyvärr kunde inte provet i GBG göras med mina sladdar. Utan på en annans inprovade grejor dä ingen som helst intweekning sker mot min lilla spelare...

Så min ÄR inte helt orginal .. Så efter att skrivit det massor av ggr kommer ändå folk och säger.." den var bra.men inte sååå bra"-
I orginalskick är den en vanlig spelare. Men sen....

Hur som helst.
prova eller skippa det.. Min spelare är INTE en 495 kr. min är en 995 kr denver 141.. Men dom spelar med stora likheter...

Ha nu kul så hörs vi på annat ämne...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-12 18:44

Max_Headroom skrev:- Denver-spelaren har kraftig signalpåverkan.

Det är nog det troligaste dessvärre. I kombination med tiltad återgivning i de flesta fallen ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-12 19:18

Morello skrev:Hoppas inte ditt passiva försteg driver 6-7 meter kabel med tillhörande shuntkapacitans. :wink:

Morello!

Betänk, det passiva försteget har en nätdel också... Vaddå passivt kan man undra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-12 19:27

RogerGustavsson skrev:Morello!

Betänk, det passiva försteget har en nätdel också... Vaddå passivt kan man undra?

Nätdelen kanske behövs för fjärrkontrollfunktionen, om sådan finns?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-13 11:55

Riktigt, så kan det förstås vara! Men har man då inte sparat på fel ställe?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-14 13:49

Näe. Denvern är ingen 668:a dödare. Trevlig liten sak för kaffepengar men jag förstår inte allt fuzz !! 8O

Kanske är det någon som tjänat pengar på DIY tillbehören?? :roll:
Synd för jag gillar fynd och sånt som kan sätta delar av den uppblåsta hifimarknaden på plats.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-02-14 16:58

Det här blir bara bättre och bättre, eller dyrare och dyrare om man ska tro tråden där dyrt=bättre :lol: !
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742&whichpage=16
I helgen provar kan min denver i en anläggning med Krell 450 monoblock..en kvarts miljon kostar sådana... Tror du det är kompetent att avgöra om denvern är bra??
Vi är ingen av oss duvungar inom hifi.. Vi alla spelar större saker med prislappar långt över 40000kr för högtalare i stort sätt... Mina skulle idag kosta så mycket att tillverka så dom inte knappt gick att sälja. Så dom är också i en divition långt över 40000kr högtalare...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-02-15 03:41

Säger som i djungelboken..

Kom igen grabbar, det svänger ju.... :D :D :lol:

Så sluta pipa nu och köp er en denver och ha skoj.. Eller så sitter ni kvar på parkett och har skoj som idag.. För vi har stenkul...

Och att prova sakerna på grejor jag bara får se på bild ska bli jäkligt roligt... Ännu roligare om hans uppsättning för 150000 i cd får jobba.. Sorry det är numera ännu mer.. Det har kommit in en nordost wallhalla också.. dom kostar ju en del dom...

Så mina resonabla WBT som jag satt i samt en nätbrunn för 18 kr är ju lite "underkurs"..

Trodde ni gillade saker som detta helskarpt på denna sida.. Men lite att det inte står xxxxxx verkar va den slogan man hör här...

Hur som...
Roligt ni har skoj.. Samt att ni följer tråden... varför inte gå med i den nya klubben... ingen medlemsavgifft.. bara att man har en denver som man plockar med lite efter behag... om ni sen tycker en annan spelare är bättre. Så jobba lite mer så finns det skoj ändå med denvern.. Som sagt. tänk då vi ses för att göra upp...gud vilket garv....

Så va inte som en skock panelhönor nu.. Låt detta sjuka bli en gemensam grej över "forumsgränserna"...

Bryt lite is och ha skoj.. :lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-15 08:26

Mayro, om du nu är så himla duktig som du försöker framhäva på bsäta säljsnack sätt: kan du inte börja med att beskriva hur dina högtalare, som är så bra enligt dig, har underhållits genom åren. Är t.ex. alla högtalarelement 100% okej ? Har du använt något för att underhålla gummikanterna på t.ex. baselementen, eller är det ens gummi ? kanske skumkanter som är torkade ?

Hur är ditt lyssningsrum akustikreglerat ? Bilder från uppställningen av högtalare och akustikåtgärder ? Innan dessa dyker upp är jag inte intresserad av att åka halva sverige för att ta ditt erbjudande om öppen dörr....

Sedan vore det bra om du beskrev HUR ni testar när ni testar öppet ? Kompenserar ni för olika utnivå och i så fall hur går ni tillväga för att verifiera just detta ? De skivor ni använder för utvärderingarna, var ni med vid inspelningen av dessa ? Har ni några som helst live referenser tillgängliga ?

Observera att jag inte kräver någon blindtest (ännu) men jag ser inget vettigt i det du försöker framhäva.

För övrigt så bör dina referenser alltså vara levande musik, inte prislappen på de komponenter du jämför med (agerar mera avkylande än något annat).
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi