Hjälp med skivspelarinstallation!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Hjälp med skivspelarinstallation!

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 10:22

Tjaba! Flyttade min skivspelare från ett rum till ett annat. Den placerades ca 4-5 meter från förstärkaren. Använder nån mikrofonkabel från Canare. Börjar utan jord mellan skivspelare och förstärkare. Brummar då en del, typ snarare 'högfrekent fludder' än brum. Jordar mellan skivspelare och förstärkare, ingen skillnad. Kopplar ur jordkabeln i skivspelare, ingen skillnad. Kopplar med krokodilklämma mellan jord i skivspelaren och RCA-utgång på skivspelare, det mesta 'fluddret' försvinner. Låter helt klart godkänt men drar man på volymen en del så finns det kvar i bakgrunden. Jordar med mig själv på jord på skivspelaren och det blir knäpptyst. Kopplar ur skivspelaren och konstaterar att 'fluddret' inte ligger i Riia-steget. Testar med annan signalkabel mellan skivspelare och förstärkare, ingen skillnad. Kan man lösa detta optimalt tror ni, vad kan man testa mer?

Observera att det är ojordat i uttagen i detta rum! Är det det som spökar?

Skivspelaren är en Systemdek IIXE900 med extern strömförsörjning.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-27 10:47

Du kanske har något annat inkopplat på den fasen i rummet som ger av sig skräp. I andra trådar har nämnts tv-mottagare, billiga datorhögtalarsystem t.ex. Ha allt inkopplat och på och dra ur olika apparater.

Mvh

Fjonken
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-09-27 11:00

Var är RIAA-steget placerat. Generellt skall kabellängd mellan pick-up och RIAA steg hållas så kort som möjligt.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 11:23

Jo, finns TV mottagare etc i rummet. Kan ju testa att dra ut en grej i taget, men de grejernas vill jag ju ha inkopplade också.

Riaasteget sitter i förstärkaren, så kabeln är väl 5 meter kanske. Testade nu med ett separat Riaa-steg istället nära skivspelaren. Jordade mellan skivspelaren och Riaasteget. Knäpptyst. Dock när jag slår på skivspelarens strömförsörjning så uppträder det där 'fluddret' igen. Mycket med det tekniska. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-27 11:32

Prova att jorda strömförsörjningen också, om det finns något jordtag där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 11:41

paa skrev:Prova att jorda strömförsörjningen också, om det finns något jordtag där.

Jo, det är jordat där, mellan skivspelaren och försörjningen alltså. Gör ingen skillnad in- eller utkopplat.

Tog bort separata Riaa-steget och återkopplade med det inbyggda, skillnaden var knappt märkbar i vare sig ljud eller oljud.

Aja, har inte tid att rota mer i detta just nu, det är rätt bra som det är men inte 100%.
Senast redigerad av Objektivisten 2012-09-27 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-27 11:48

Är det jordat mellan pickup, tonarm och chassie?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 11:55

paa skrev:Är det jordat mellan pickup, tonarm och chassie?

Ja.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-27 12:19

Allt annat lika så bör du inte ha längre kabel än cirkus 1m mellan skivspelare å Riaa . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2012-09-27 12:47

Laila skrev:Allt annat lika så bör du inte ha längre kabel än cirkus 1m mellan skivspelare å Riaa . . . typ.

Ursäkta OT, men hur känsligt är det innan riaa då? Jag hade tänkt mig att köra inbyggda riaat i min reciever, kan ja då ha så långa kablar som säg 5 meter fram dit utan förväntade problem?

Hade nämligen fått för mig att det skulle va precis tvärt om och att man skulle placerat riaat så nära spelaren som möjligt och att det därför skulle behövas ett extern riaa om jag placerade spelaren långt bort från recievern?

//Eric

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-09-27 13:52

Den mycket svaga från pickupen, vid MM drift kanske 4-5 tusendelar av ett Volt påverkas negativt vid långa kabellängder. Vid MC-drift kanske bara 5 tiotusendelar. Av denna anledning skall RIAA-steget placeras i skivspelarens absoluta närhet. Signalen från RIAA till förstärkare är mycket högre (oftast mellan 40 och 60 dB) och därför inte lika känslig.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-27 13:57

warmiz skrev:
Laila skrev:Allt annat lika så bör du inte ha längre kabel än cirkus 1m mellan skivspelare å Riaa . . . typ.

Ursäkta OT, men hur känsligt är det innan riaa då? Jag hade tänkt mig att köra inbyggda riaat i min reciever, kan ja då ha så långa kablar som säg 5 meter fram dit utan förväntade problem?

Hade nämligen fått för mig att det skulle va precis tvärt om och att man skulle placerat riaat så nära spelaren som möjligt och att det därför skulle behövas ett extern riaa om jag placerade spelaren långt bort från recievern?

//Eric

1.Det är som regel känsligast innan Riaa å därför bör du helst inte ha så långa kablar som 5m mellan skivspelare å Riaa

2.Läs gärna om vad jag skrev, i det inlägg du citerade, igen dvs du har helt rätt i att man bör placera Riaa nära spelaren . . . typ

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 14:01

warmiz skrev:Ursäkta OT, men hur känsligt är det innan riaa då? Jag hade tänkt mig att köra inbyggda riaat i min reciever, kan ja då ha så långa kablar som säg 5 meter fram dit utan förväntade problem?

RIAA kan placeras inne i/vid skivspelaren. Efter RIAA kan man ha längre kablar, riktigt långa om utgångssteget är välgjort (låg utgångsimpedans är viktig). Principen är att höja signalnivån tidigt i kedjan så att den blir mindre störkänslig. Om man kör med pickup av typen rörlig magnet (MM) är kapacitansen hos kablaget viktig. Oftast passar 150-200 pF totalt mellan pickup och RIAA. Det blir inte någon lång sträcka kabel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-27 15:31

Kanske eluttagen ligger på olika faser?
Testa att dra en skarvsladd ifrån förstärkarstället.
Kanske antennen leder in lite skräp då den om du bor i hyreshus garanaterat ligger på en annan jord. Testa att koppla ur antennen dvs. allt som har med Tv'n att göra om de sitter i samma uttag som förstärkare eller skivspelare.
Lycka till

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 20:43

Uppdatering!!!

Testade att flytta sida på skivspelaren och strömförsörjningen för att sära på signalkablarna och strömkablarna, vilket hjälpte lite men inte helt. Testade då att koppla in det externa Riaa-steget med mkt korta signalkablar från skivspelaren och Canare-kablarna från Riaat till förstärkaren. Jordade mellan skivspelaren och Riaat och 'fluddret' försvann helt. Det externa Riaat är en Lehmann Black Cube och det låter något bättre än det inbyggda men har lite högre brusnivå, sen är det rätt grymt mot slitna plattor men gudomligt med välbehållna vinyler. Medan det inbyggda i förstärkaren är lite snällare, på gott och ont. Hur som haver, allt i sin ordning! Sorterar skivsamlingen och som vanligt slås man ju av hur j-a bra vinylen låter. Svårt att slita sig från stereon och sortera färdigt. :)

Jobbar lite med nåltrycket nu och passade på att byta till en ny nål då den gamla såg lite sliten ut (som av en händelse ade jag en reservnål hemma). Kör med en AT430E och den reagera sanslöst på nåltrycket. Som alla AT så är den ju väldigt ärlig i diskanten men nålen spelas väl in i viss mån? Landade på 1,5 gram.

Tack för all input!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-09-27 20:48

Ring Ingvar!
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-27 20:52

JanBanan skrev:Ring Ingvar!
Är Kamprad bra på pickupper???
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-27 21:40

JanBanan skrev:Ring Ingvar!

Onödigt, han är ju här. Ska jag hälsa?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 14:01

Mors igen boys.

Tycker att förstaspåren på plattorna avspelas lite sämre än mitt- och slutspår (brukar väl vanligtvis vara tvärtom). Vad är det för justering man ska pyssla med då? Helt tappat detta. Tror jag har en inställningsmall från Ortofon liggandes i gömmorna om jag nu kan hitta den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-28 15:07

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 15:54

petersteindl skrev:Mors

Kanske en alignment protractor kan komma till pass?

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm

Mvh
Peter

Thanx!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-28 16:39

Du kanske gillar distorsion?
Inget fel med det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 18:12

Visst, finns dem som tycker det är töntigt men jag talar om att jag gillar det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 19:29

Ska man sortera in Los Chicos under L eller C?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-28 19:31

Objektivisten skrev:Ska man sortera in Los Chicos under L eller C?

Svårt. Men Los motsvarar väl The och alltså inget man sorterar efter.

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 19:33

Bill50x skrev:
Objektivisten skrev:Ska man sortera in Los Chicos under L eller C?

Svårt. Men Los motsvarar väl The och alltså inget man sorterar efter.

/ B

Precis, tog exakt det beslutet. Återkommer.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 19:36

Little Gerhard, L eller G?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-28 21:00

Objektivisten skrev:Little Gerhard, L eller G?

Javisst, hade du tänkt dig något tredje annars?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 21:33

Harryup skrev:

Javisst, hade du tänkt dig något tredje annars?

mvh/Harryup

Funderade på V, Västtyskland.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-28 22:33

Verkar som att Little Gerhard hade la Paloma på St Eriksgatan som stamlokus.

Jag tror att man sorterar la Paloma under P.

För övrigt blir jag så glad när jag läser att Objektivisten har dammat av sin grammofon.
Protractor är ingen dum idé.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-29 00:24

Tror nog att Obben, den gamle kabelförespråkaren(ju dyrare, desto bättre) borde prova åtminstone något av Jormas alternativ . . . gärna en riktigt långer "snok" som interconnects("ju dyrare, desto bättre") . . . Prisidé: JORMA No. 1 cables $3800, Each additional meter: $700 . . . om du satsar på 2x10m så hamnar du på cirkus $20200 . . .nästan som hittat, men va gör man inte för lite extra välljud, din notoriske SG-kliare . . . ? :evil: typ :P

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-29 09:49

Föreslår L.

JAg till och med har sorterat in Elvis just såsom Elvis. Man får ibland gå på det omedelbart upplevda för att åstadkomma användarvänlighet.

Ibland får man sådana svårigheter. Håller just nu på att skriva en Dymo-ettiket med texten Blue Note som ju är ett skivbolag och ingen artist.
Men då blir det ju svårt med exempelvis Miles Davis. Men det får man leva med.

Låter som du har akut behov av en protractor, men det är ju redan utrett.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-29 12:26

Har en polare som med friskt mod tog sig an att sortera vinylsamlingen i kronologisk ordning, alltså efter utgivningsdatum.

Bör väl knappast tillägga att han gav upp.

Jag sorterar Elvis på P förövrigt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-29 18:38

Hej!

Little Gerard har jag ingen skiva av. Om man nu går till Record Collector - RAre record price guide (England) och Goldmine Record Album så återfinnes ju inte Little Gerhard. Men man kan ju få lite vägledning av hur man behandlar Little Richard. Då återfinns namnet under L såsom andra artister som börjar sitt artistnamn med Little.

Så korrekt är nog här L

Jo Elvis skall om man skall vara helt korrekt sorteras efter P. Så du gör rätt men jag har här av olika skäl gjort annorlunda. Det blir lite av det subjektiva tänket här.

Tagit upp min lilla odling av mandelpotatisen idag och vält alla vattentunnor m m. Så nu börjar vinylsäsongen.

Första uppdraget är at tänka till om hur vinylskivorna skall organiseras bättre. Nu 17 backar plus lite i bokhyllan. Det mesta i olika kategorier. KAtegorierna i backarna i bokstavsordning. I hyllan enbart märkta kategoreir ex dansband, klassiskt, svensk progg.

Min erfarenhet, är att jag och Popsnöret behöver ett användarvänligt system. Annars blir det inte spelat så mycket skivor som jag trots allt gör nu.

Så nu får exempelvis jazzrelaterade kategorier en egen hörna. Går väl åt en två tre backar åt sådant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-29 20:15

Kronkan skrev:Little Gerard har jag ingen skiva av. Om man nu går till Record Collector - RAre record price guide (England) och Goldmine Record Album så återfinnes ju inte Little Gerhard. Men man kan ju få lite vägledning av hur man behandlar Little Richard. Då återfinns namnet under L såsom andra artister som börjar sitt artistnamn med Little.

Så korrekt är nog här L

Jo Elvis skall om man skall vara helt korrekt sorteras efter P. Så du gör rätt men jag har här av olika skäl gjort annorlunda. Det blir lite av det subjektiva tänket här.

Första uppdraget är at tänka till om hur vinylskivorna skall organiseras bättre. Nu 17 backar plus lite i bokhyllan. Det mesta i olika kategorier. KAtegorierna i backarna i bokstavsordning. I hyllan enbart märkta kategoreir ex dansband, klassiskt, svensk progg.

Så nu får exempelvis jazzrelaterade kategorier en egen hörna. Går väl åt en två tre backar åt sådant.

Little Gerhard på L och Elvis på E, det har blivit min melodi på senare tid. Förut hade jag tex David Bowie på B och det funkar väl på just honom.

Men de dök upp en del svårigheter, speciellt när det gäller jazz med typ Mike Snow and the Commodores Combo (påhittat namn...). Ska man sortera detta under M, S eller C? De första skivorna kanske gavs ut under namnet Commodores Combo men sedan ville Mikke stila lite. Ska skivorna då hamna på olika platser, eller?

Jag valde i alla fall att placera alla skivor med gruppen under M.

Däremot har jag valt bort olika kategorier, det finns alldeles för många skivor som är svåra att artbestämma. Jag har valt (med vinyler) att köra med klassiskt, 12" singlar, 10" skivor, "Various Artists" - och resten enbart i bokstavsordning.

Artbestämning är enklare med skivor på hårddisk, då kan man ju skriva tex jazz/fusion/rock som Genre och söker man då på jazz så får man ju med alla skivor som innehåller jazz i taggen. Oavsett om det är ren jazz, fusion eller "jazz avantgarde".

Men det är fan inte lätt och hur man än gör så finns det en massa tveksamheter. Klassiskt är absolut en sådan tveksamhet, ska man sortera efter kompositör, dirigent, orkester eller vaddå?

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 00:19

Helt rätt Bill. De digitala systemens möjligheterna är ju betydligt större då du kan tagga alla uppgifter och söka på olika kategorier. Men har du 1000 jazzlåtar och kanske 15 000 rock samt en del soul m m i datan så är detta inte heller lätt. Nu är det ju inte så här oss oss. Men en hygglig mängd LP som ställer till det.
Storleken blir till slut ett bekymmer och gör att vi måste kategorisera för att kunna behålla en hygglig sökbarhet. Gäller alla format.
Jag gör själv kategoriseringar efter det som intresserar mig. Då inte alltid efter band/artist. Vissa kategorier såsom Beatles innehåller allt såsom en bandmedlem någonsin gjort.

Men kategorierna återspeglar helt tydligt det subjektiva såsom intresse, engagemang och ibland rena nyfikenheten.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-30 02:22

Yoko Ono ---> O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 10:14

I min värld blir ”Yoko Ono Band” sorterad under kategorin Beatles. Eftersom jag ändå har 7 LP med Yoko Ono och John Lennon så skulle man kunna slita isär denna kategori. Den nya eventuella kategorin skull då bli Yoko Ono band. Men istället kommer jag att skriva kategorin Beatles/Yoko Ono Band. Så vid några fall så sorteras skivorna in efter historiska associationer. Idag finns det 75 kategorier. Tillkommer flera såsom i veckan ”Blue Note”. Nu kommer jag skapa huvudgrupper typ Jazz o s v.
Men kommer fortsätta att skapa kategorier som innehåller flera band/artister om de associationsmässigt hänger ihop. Exempelvis Kraftwerk – Organisation. Men ibland i större grupper – Fri form jazz. Ofta skriver jag hänvisningar till andra kategorier under en kategori. Detta för att vi är minst två och rotar i skivsamlingen.
Också Dolce Vita – The Model
http://www.youtube.com/watch?v=QgS252XT_Ts

P.s Kraftwerks spelning i Göteborg i somras var huvudlöst bra. D.s

Användarvisningsbild
lennartj

Gränsöverskridande

Inläggav lennartj » 2012-09-30 11:53

Jag ser att jag har en frände i bill50x beträffande sortering av skivor, men tycker att man kan vara lite mer radikal.

Gränsöverskridande artister, "musikmakare" och kompositörer är de som intresserar mig mest. Därför har har jag gett upp alla former av kategorisering inklusive "rock" eller "klassiskt".
Det ger utrymme för tvära kast och häpnadsväckande associationer när man spisar skivor och botaniserar i hyllorna både i goda vänners lag och ensam.

Hos mig står till exempel
ABBA grannne med Olle Adolphson,
Roy Eldridge med Edward Elgar,
Chaka Khan med Aram Katchturian,
Maclains med Madonna,
Carl Nielsen med Lisa Nilsson,
Pointer Sisters med Francis Poulenc,
Eric Whitacre med Lena Willemark

även om de ovannämnda slumpvis valda grannarna inte råkar vara så gränsöverskridande bidrar det i mitt fall till att jag spelar mycket mer varierad musik än vd som annars skulle varit fallet.

"you get the picture" :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-30 12:27

Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 16:15

Min hållning är man må hitta sitt eget sätt att ställa upp sin samling skivor. I den digitala domänen är det enklare men även där uppstår det säkert problem genom att det med större samlingar ändå blir oöverskådligt.
Om man som jag har snart 18 backar samt annan förvaring blir det inte så funktionellt med ren bokstavsordning. Undergrupperingar gör det enklare och snabbare. Vi är också två om samlingen. Och vi har delvis olika ingångar men vi spelar och lyssnar med nöje på varandras skivor. Finns säkert också alltid ett par 100 skivor som inte är slutgiltigt insorterade. Det får man också leva med.
I stort sett lyssnar jag mycket lite på digitalt förmedlad musik. Popsnöret säkert mer eftersom hon nog har Spotify i telefonen. Säkert så. Speglar våra olika sätt att lyssna och inriktning på lyssnandet. Inte för inte så kallas hon Popsnöret.
All kategorisering och byggande av träd får svårigheter samtidigt som den förenklar. Givet så. Men för oss så är användarvänligheten viktig. Och därför backar som huvudsätt att förvara vinylen på.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-30 19:17

Ja jäklar, här har det jobbats. Protraktor, VTA-vinkel, nålvinkel, nåltryck, antiskating, gummimatta på/av, pick-up på/av, test av phonokablar etc etc i ett par omgångar. Mitt i allt fick jag jordbrum när jag vidrörde pick-up skalet och det fortplanta sig ut i tonarmen. Men det löste sig när jag trasslade ut ledarna. Tror inte jag får till mer välljud nu. :D

Väldigt vad ljudet ändras av små små förändringar. Rätt VTA-vinkel satt som pitten i Greta.

Nästa steg, skivtvätt kanske?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 21:34

Har du ingen skivtvätt 8O !!!

Följande historia kan säga något om äventyret och utmaningarna att vara gift med vad som ändå kan kallas en kvinnlig audiofil. Jag skall en lördag släppa av denna audiofil på Linnégatan i Göteborg för att hon skulle rota runt bland trasorna (som min far klädhandlaren brukade säga). Det sista hon säger är att hon inte vill att vinylen skall slitas av allt smuts och elaka partiklar. Hon vill ha en skivtvätt! Slut med fördärvet skall det vara!

Ok, åker till Akkelis, och tittar ut en som skall få plats på fönsterkarmen i vardagsrummet. Och som kan passa Popsnörets smak.

Lägger den i bilen. Hon säger endast "Dyr va".
-JA, säger jag. Inget mer.

Monterar upp den och slutar inte förvånas.

http://www.analogplanet.com/content/wor ... ng-machine

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-01 19:20

O.
Klart du ska ha en skivtvätt. Det är en fin investering
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-01 19:28

Jansson skrev:O.

De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-01 20:17

Skivtvätt behöver inte kosta skjortan. Alla har ju inte ett Pospsnöre.
Bygg en själv!!
http://www.svalander.se/tips_fakta/viny ... skivtvatt/

Exempel på budgetvariant
http://www.svalander.se/shoppen/tillbeh ... tar/knosti

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-01 20:25

Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-01 20:31

Själv så vägrarjaåtörkamä i aschelet om dä inte finns Lambisextralena trelagers toapapirer . . . typer(trots att däsäkertsullegålikabraer mä e
disksvamper+enadröppeYes).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-01 20:51

Laila skrev:Själv så vägrarjaåtörkamä i aschelet om dä inte finns Lambisextralena trelagers toapapirer . . . typer(trots att däsäkertsullegålikabraer mä e
disksvamper+enadröppeYes).

Du skulle köra med MC-pickup alltså? Tolkar jag dig rätt då?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-01 21:58

Ja, en MC på en Pickup torde nog funktionera, varthänskahanhän . . . typer :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-10-01 22:28

Objektivisten skrev:Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Men priset har väl ingenting med prestandan att göra tycker jag mig ha läst nånstans? :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-02 10:19

Bill50x skrev:Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av. Tyvärr var den sämre än jag mindes den, men Suzanne Vegas "days of open Hand" stod nära och öppningslåten Tired of sleeping passar mig bra nu.
Vill några "kategorimänniskor" ge förslag på var/hur de skulle placera dessa två skivor, jag är ärligt nyfiken!
Dessutom vill jag gratulera Kronkan och Popsnöret till att de kunnat enas om ett sorteringssystem och mergat sina skivsamlingar.
För mig är det nog en anledning (av många) till att jag förblir särbo. :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-02 10:43

lennartj skrev:Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av.

Inte alls självklart :-) Eller rättare, hos mig är det självklart att den står på F!

Att dela upp i en massa kategorier är dock bara att komplicera saken, om man nu inte bryr sig om artisten/gruppen utan bara vill spela viss sorts musik.

"Hm, idag känner jag för retro-electronica-house-dub... hm, var har jag den avdelningen.... jamen, här står ju skivan..."

/ B

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-02 10:53

När det ändå pratas rengöring kastar jag in denna gällande nålrengöring.

Fläcksuddare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86109&whichpage=1

Jag har precis skaffat och ska prova. Är det någon som har erfarenheter av denna metod?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-02 10:53

Jag tror på att om det ska bli bra, så får man numrera dom löpande, efter när man skaffat dom, eller vad som helst. Sen får man skapa en databas med alla möjliga sökmöjligheter. Sen är det bara att söka och plocka fram skivorna i nummerordning.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 11:11

denim44demon skrev:När det ändå pratas rengöring kastar jag in denna gällande nålrengöring.

Fläcksuddare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86109&whichpage=1

Jag har precis skaffat och ska prova. Är det någon som har erfarenheter av denna metod?

Nice, delge gärna resultatet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 13:08

Funktionerer-funktionerer icke- funktionerer-funktionerer icke . . . som polarn sa när jag bad honom kolla blinkersen på bilskrälle, typ :P

Jorå, det fungerar utmärkt om man sänker/höjer nålen ner/upp i "sudden", som skall vara torr samt tillskuren i ett lämpligt format. OBS(Obben!), inget gnuggande å kliande
i horisontalled utan endast försiktigt ner-upp i vertikalled . . . räcker utmärkt väl med "nåltrycksanliggningskraften".

ps. Glömde säga att mitt huvudverktyg för rengörning av nål, efter varje skivsida, är det gamla "gröna sandpappret" som Linn-handlarna tillhandahar(Som minst två giganter på forumet gjort tummen ner för). Works like a charm(som CODY brukar säga) . . . typ.
Senast redigerad av Laila 2012-10-02 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-10-02 13:17

Jag använder något som heter TODO från ICA, vilket ska vara samma sak som Mr Clean magical eraser. Arbetar en njutning som engelsmannen säger.

bara umpa pumpa pickisen upp och ned tre fyra gånger med sin egen vikt - sen: rent. Precis som Laila säger (som vanligt).
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-02 13:49

Det är lite svårt att säga hur stor skillnad det blir då jag inte har en kamera med de möjligheterna som i länken jag delade och då jag inte med blotta ögat ser några skillnader. Men före och efterbilderna i länken tycker jag verkar visa på bra resultat så jag kommer nog att fortsätta "umpa pumpa" så att säga.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-10-02 16:35

denim44demon skrev:Det är lite svårt att säga hur stor skillnad det blir då jag inte har en kamera med de möjligheterna som i länken jag delade och då jag inte med blotta ögat ser några skillnader. Men före och efterbilderna i länken tycker jag verkar visa på bra resultat så jag kommer nog att fortsätta "umpa pumpa" så att säga.

Laila i Ortofons personaltidning, nr 7, s 9 ff, den 19 augusti 2009:

"Ett rent nål är den bästa huvudkudden"

Kloka ord! :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 17:12

Kunde knappt ha sagt dä bätter själver . . . eller vänta nu . . . typ :roll: :oops: :P

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:38

Bill50x skrev:

/ B

Bill.

Det är väl ändå rätt saftigt?
Fast ska man ligga på topp så finns det nog inga genvägar.

Själv har jag en Clearaudio smart Matrix. Bra mycket billigare.
Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:47

Objektivisten skrev:Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Jag kom att tänka på den där länken med bilder på pick uper och rengöring med det där suddgummit.

Den röda Benz Acen på en av bilderna är riktigt bra.
Ligger på sex å åtta.

Ja det var väl allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-02 19:48

Jansson skrev:
Bill50x skrev:

Bill.

Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom. :)

Allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig betala 30 tusen för en skivtvätt, å andra sidan är det bara 30 kronor per skiva om man tvättar en skivsamling på 1000 stycken. Det är ungefär vad det kostar om man lämnar in en skiva till en handlare.

Men om jag gör något klipp i framtiden och känner mig rik så kanske jag slår till :-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:58

Bill50x skrev:
Jansson skrev:
Bill50x skrev:

Bill.

Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom. :)

Allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig betala 30 tusen för en skivtvätt, å andra sidan är det bara 30 kronor per skiva om man tvättar en skivsamling på 1000 stycken. Det är ungefär vad det kostar om man lämnar in en skiva till en handlare.

Men om jag gör något klipp i framtiden och känner mig rik så kanske jag slår till :-)

/ B

Med den kalkylen kan jag vara intresserad när jag slitit ut min nuvarande.
Rengöringsmedel och annat kan vi säkert skriva av rätt snabbt i resultat och balansräkningen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:05

Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:13

Ganska lustigt, kör med transistordrivning till vinylen och den här tunga baskaggen separerad från basspelet samt nivå, kraft, detaljer och luft i alla register har jag bara tidigare fått med rörförstärkaren som fixar det med digitala källor. Kul.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 20:32

Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?

"Shibata-slipning" är/kan-nog vara bra men kräver liksom andra avancerade
slipningar en genuint noggrann inställning(även om enklare slipningar "mår
prima" av en juste inställning de åsså). Frågan är väl om din pupp(AT430E)
inte har en enklare "elliptisk-slipning" . . . typ, eller är originalnålen ersatt . . . ?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:50

Laila skrev:
Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?

"Shibata-slipning" är/kan-nog vara bra men kräver liksom andra avancerade
slipningar en genuint noggrann inställning(även om enklare slipningar "mår
prima" av en juste inställning de åsså). Frågan är väl om din pupp(AT430E)
inte har en enklare "elliptisk-slipning" . . . typ, eller är originalnålen ersatt . . . ?

Laila, det är originalnål och pickan heter exakt AT430E/OCC och jag sitter med den medföljande installationsmanualen. Där går att läsa följande: 'Stylus Shape - BiRadial' samt massa annat tekniskt godis.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 20:54

Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:56

Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Jaså, säger du det? Kan du månne utveckla?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 21:13

Objektivisten skrev:
Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Jaså, säger du det? Kan du månne utveckla?

Näää. inte mer än att Shibata brukar kallas Shibata å att elliptisk ibland kallas biradial å vice versa, serru . . . inte dags å pensionera SG:n å tjacka en Strata snart . . . ? :) . . . typer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 21:19

Om man ska testa en MC, ska man skita i högnivå då för rätta känslan eller? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
Senast redigerad av Objektivisten 2012-10-02 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-02 21:22

lennartj skrev:
Bill50x skrev:Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av. Tyvärr var den sämre än jag mindes den, men Suzanne Vegas "days of open Hand" stod nära och öppningslåten Tired of sleeping passar mig bra nu.
Vill några "kategorimänniskor" ge förslag på var/hur de skulle placera dessa två skivor, jag är ärligt nyfiken!
Dessutom vill jag gratulera Kronkan och Popsnöret till att de kunnat enas om ett sorteringssystem och mergat sina skivsamlingar.
För mig är det nog en anledning (av många) till att jag förblir särbo. :wink:

Hej Lennartj!
Jag använder mig helt klart av bokstavsordning. Alltså:
- Platters – (en litet antal skivor från tiden)
- Punk – (Sex Pistols, Clash och Ramones)
- R.E.M – (4 st)
- Rolling Stones – (22 varav mestadels tidiga skivor. Några dubletter om de är intressanta i sig).
Alltså bokstavsordning och kategorierna mestadels ett band eller artist. Ibland artisten sorterad efter förnamn. Men alltså ett namn/band kan vara en kategori för mig. Men ibland grövre sorterat.
Ett exempel från gårdagen. Den i skivor största kategorien i min nya avdelning JAZZ är Modern Jazz Quartet. Där finns en del av det de gav ut på 50 och 60-talet men där finns också några skivor med bandmedlemmen Milt Jacksson. Fast Milt spelade ju med andra exempelvis Miles Davis och därför så stoppades just denna skiva in under Davis Miles vilket känns helt korrekt ur min subjektiva synpunkt. Sedan råkade jag igår på Bengans se att bandets pianist John Lewis komponerat en balett ”Original Sin”. Utlägg 50 kr. Avlyssnades också – Verkligen vad jag uppfattar som balett. Men insorterad under MJQ. För mig helt klart en bra utvidgning av min lilla samling MJQ. De var ju som jag förstår klassiskt skolade musiker som även spelade exempelvis Basch i sin egen tappning. Så bakom sorteringen finns en mening att visa upp en röd tråd och sammanhang. Men grunden för den lilla samlingen MJQ är att jag spelar dem då och då.

Freddie Wadling? Tyvärr har jag bara en skiva där han medverkar ”Good Bye Sweden” med Fläskkvartetten. En skiva som jag gilla skarpt. Men här vore det enkelt att säga att jag buntar ihop honom med Fläskkvarteten hemma hos mig. Men det håller inte eftersom Fläskkvarteten inte gett ut sina skivor i LP-formatet utan på Cd. I de flesta fall. Så även om jag vill skaffa fler vinyler här så är det inte möjligt. Så jag föreslår därför att Waddling sorteras i vanlig bokstavsordning.
Men en enstaka Waddling hamnar i facket osorterat eller övrigt hemma hos oss. Ett begränsat antal backar i lite oordning funkar för oss. Tar endast 30 sekunder att hitta skivan.

Så är det det här med Popsnören. Vi har i det mesta en arbetsfördelning. MEn vi frågar åtminstone jag typ. ÄR det OK att jag samlar ihop jazzen i ett par backar.

Ursäkta OT i förhållande till nålslippning och sånt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 21:25

Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ska man skita i högnivå då för rätta känslan eller?

Har ingen bestämd åsikt i frågan, men här kan du inhandla en passande nål mä "Shibata-slipning" . . . typ

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-02 21:47

Är 430 en föregångare till 440?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-02 22:47

Använder en magic eraser och efter den använder jag Clearaudio Elixir görs kanske var tredje skiva. Mellan varje skiva rengör jag med mina mjuka Denon borste. Alla skivsidor dammas först av med kolfiberborste.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Mera fläsk!

Inläggav lennartj » 2012-10-03 16:53

@kronkan:
Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
På A-sidan kallar de sig Fläskkvartetten, skivtitel Köttbit
på B-sidan kallar de sig Fleshquartet, skivtitel Meat Beat
utgiven på Mistlur 1987 med nummer MLRM03.
Någon dyr raritet verkar den inte vara, 40 kr för begagnad här
http://www.bokborsen.se/Fl%C3%A4skkvartetten/K%C3%B6ttbit/2032493
Finns även på CD numera (men det skulle det kanske inte handla om)
http://www.mnwmusic.com/artists/flaskkvartetten/flaskkvartetten.html

Ber om ursäkt ifall jag fläskat på för mycket. :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mera fläsk!

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 17:01

lennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
Kallas för (12") Maxi Single

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-03 18:02

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?

/ B

I min värld betyder "Single" en låt på varje sida oavsett om skivan är 7" eller 12" (Maxi), som ju är ordet singles egentliga betydelse.
En 7" EP har vanligen två låtar på varje sida, därav min undran om 12" med 3 låtar per sida. :roll:

Jag har ett vagt minne av skivor med 3 eller 4 låtar per sida med debutanter som fått en hit men inte orkat fylla en hel LP som kan ha kallats mini- eller midi-LP. Är det någon som har bättre minne? :oops: :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 19:01

lennartj skrev:
Bill50x skrev:

/ B

I min värld betyder "Single" en låt på varje sida oavsett om skivan är 7" eller 12" (Maxi), som ju är ordet singles egentliga betydelse.
En 7" EP har vanligen två låtar på varje sida, därav min undran om 12" med 3 låtar per sida. :roll:

Jag har ett vagt minne av skivor med 3 eller 4 låtar per sida med debutanter som fått en hit men inte orkat fylla en hel LP som kan ha kallats mini- eller midi-LP. Är det någon som har bättre minne? :oops: :?

Det är lite av en gråzon. Visst finns Mini-LP och sådana har jag i såväl 10" som 12" format. Inte bara av debutanter utan kanske för att man haft ett koncept som inte räckt till mer. David Bowies "Bertold Brecht's Baal" tex.

Men även singlar kallas för sådant även om det finns fler än en låt per sida. Det finns ju singel-cd som innehåller allt från 2 till många låtar...

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 19:06

Nja, en automatisk skivtvätt är nog inte aktuell just nu. Vad säger ni om rengöringsspray och putsduk. Finns nån vätska som stelnar och bildar en avtagbar film också över skivan. Bra eller kass?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 20:49

Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?

BUMP!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-03 21:18

Objektivisten skrev:
Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?

BUMP!

Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 21:36

Flint skrev:
Objektivisten skrev:

BUMP!

Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.

Du har så rätt Flint. ''The capacitance is a standard 220 pF and the MM gain is of 40 dB while the MC stage gain is 60 dB. The output impedance is less than 100 Ohms and the channel separation is greater than 85 dB.'' Thanks.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-03 21:37

Flint skrev:
Objektivisten skrev:

BUMP!

Hmm fast det kan ju finnas separata ingångar för MM och MC. Han beskriver bara hur MC-delen är utrustad.

Välj den impedans som låter bäst. Ofta specificerar tillverkarna en rekommenderad last men du kan ju tycka annorlunda.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-04 19:37

lennartj skrev:@kronkan:
Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
På A-sidan kallar de sig Fläskkvartetten, skivtitel Köttbit
på B-sidan kallar de sig Fleshquartet, skivtitel Meat Beat
utgiven på Mistlur 1987 med nummer MLRM03.
Någon dyr raritet verkar den inte vara, 40 kr för begagnad här
http://www.bokborsen.se/Fl%C3%A4skkvartetten/K%C3%B6ttbit/2032493
Finns även på CD numera (men det skulle det kanske inte handla om)
http://www.mnwmusic.com/artists/flaskkvartetten/flaskkvartetten.html

Ber om ursäkt ifall jag fläskat på för mycket. :oops:

Du har inte fläskat för mycket, inte alls. Vad gäller andra format än 33 varvs LP vet jag inget. Popsnöret drar ibland hem sådant. Anna-Lena Lövgren sist på en singel. Till och med slängt sådant en gång.

För att inte spränga samlingen har jag sedan nystarten som vinylist själv uteslutit sådant och har därför ingen tanke om sådana format.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-10 23:44

Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-11 20:21

Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Kul att det funkar och låter bra!

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-11 20:33

Vinylcalle skrev:
Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Kul att det funkar och låter bra!

MvH Carl

Smått nöjd med ljudet...
:wink:

Kul att det snurrar på!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-10-11 23:21

Om jag skulle köpa en skivtvätt idag skulle jag välja en Loricraft. Bara för att jag tycker den metoden verkar mest vettig.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:49

Billigare alternativ är diskmedel, borste och vattenkran.
Är du orolig för orenheter i ditt dricksvatten, kan du enkelt skölja plattorna med destillerat vatten efteråt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi