Svante skrev:Kronkan skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:På grund av ålder är väl man snart underkänd att uttala sig.
Jag har redan i förra och första inlägget underkänt min tidigare rapporterade iaktagelse som något tveksamt. Om man lägger på en skivmatta på min tallrik höjs ju nålens höjd med tre mm vilket påverkar nåltrycket samt VTA. Alltså vinkeln som nålen gräver i spåret ändras vid en höjning av skivan. Därmed också hur den läser av vilket sägs kunna påverka resultatet.
Här en som kanske gjort bättre försök
http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm
Jag tänkte mig närmast att man skulle BYTA mattor.
Hursomhelst så påverkar knappast nålvinkeln resonanser i skiva/skivtallrik.
JAg tänker som du. Alltså att det kanske vore intressant att byta mattor och mäta på detta. Helt OK som idé enligt mitt tyck och tänk.
Men bara obesrvera att när man byter matta så kan ju höjden över skivtallriken ändras. Ändras höjden så ändras nålens vinkel i spåret och nåltryck. Alltså jag måste juera om tonarmen när jag växlar mellan olika skivmattor eller alternativt att köra utan skivmatta.
Alltså helt enkelt säkerställa att man mäter det man avser att mäta.
Gör definitivt inte denna länk för din skulle Svante. Och jag menar det. Detta vet Svante men det sitter en åsna i andra ändan som inte verkar lyckas förklara vad han menar. Men har jobbat 13,5 timmar idag. Fortfarande tyvärr pigg och rask. Men undrar ändå om jag är tillräckligt tydlig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ValiditetAlltså en länk som kanske inte behövs. Men jag vill ju utesluta all annan påverkan än skivmattans eventuella påverkan.
Alltså, pickupens vinkel mot spåret må vara viktig, men det gäller gissningsvis framförallt distorsion vid höga frekvenser. Om resonanser i själva skivan är synliga i tonkurvan så påverkas knappast deras storlek eller frekvenser av nålens vinkel. Resonanserna är ju en egenskap hos skivan, pickupen är excitationen av dessa.
Dessutom ligger de resonanser som vi såg skiljde under 1 kHz, och där är våglängden på skivan mycket längre än nålens dimensioner. Ett höjdfel får därför en mycket liten inverkan på nålens rörelse.
Validiteten kan rimligen anses vara uppfylld även om pickupens vinkel blir lite olika. Även det förstås är bra att kontrollera den praktiskt om man kan, så tycker jag inte att man ska låta bli att mäta bara för att det finns en pytterisk att det blir något nålvinkelfel som man inte begriper.
Svante - Ursäkta dröjsmålet med svaret!
Jag har försökt finna lite andra källor än mina enkla försök i Kronkans anda och funnit artikel på Stereophile som jag stulit några citat ur.
Fört måste vi förstå att jag gjorde ett lyssningstest (för några år sedan) där jag fann och också beskrev att ljudet blev mjukare. Sedan vid närmare eftertanke så gör jag ett självkritiskt inlägg att jag ju också ändrat VTAvinkel och nåltrycket genom att lägga på en skivmatta. Detta i sig tenderar nog ljudet att bli lite mjukare/mindre skarskuret.
Sedan är det en fråga om mäta på olika skivunderlag. Lite försiktigt vill jag säga att bäst är nog att få VTA-vinkeln justerad så att nålen möter spåret med samma vinkel vid de olika försöken. Självklart vill jag inte avvisa att det är intressant att göra en genväg och mäta ändå. MEn då går det ju att kritisera resultatet möjligtvis.
Möjligt att jag är överdrivet försöktig i mitt förhållninssätt. Vill inte sprida missuppfattningar mer än nödvädnigt. Detta gör man nog men vill ändåå använda logiken så långt som möjligt. 3 mm är mycket i min skivspelarvärld.
http://www.stereophile.com/content/twea ... yer-page-7
Sid 7
VTA Generally, when the VTA is too great (that is, when the back of the arm is too high), the sound will tend to be slightly hard and steely, excessively "detailed," and lacking in body. When VTA is too small (with the arm base too low), the sound will be somewhat dull and lifeless and lacking in detail. When you get close to the ideal VTA, though, the last small adjustment has an effect that is out of all proportion to what one would expect; almost abruptly, everything just seems to "snap in." The sound becomes sweeter, smoother, better focused, and more transparent, and the soundstage seems to open up in all directions. This is hard to relate to VTA.
Sid 10
When tracking disc modulations, a stylus induces a constant stream of vibrations into the disc. If these are allowed to set the disc itself into resonant vibration, they will cause sonic colorations and pronounced smearing of details, so the name of the game is to dissipate them as rapidly as possible. This is done in two ways: by clamping the disc as tightly as possible to the platter so it both vibrates as little as possible and when it does vibrate, the vibrations are efficiently coupled into the platter; and by absorbing the sound waves that the vibrations radiate toward the platter surface. A suitable platter mat may help to do both.
Nothing can equal a good vacuum holddown system for suppressing disc vibrations, so a vacuum system should never be augmented with an add-on mat. But in the absence of that, your choice of a platter mat can have a significant effect on the sound.
A platter mat will tend to sound the way it feels to the touch. A relatively hard, stiff material will reflect a lot of energy back to the disc, making the sound crisp and detailed or, if you don't like it, hard and analytical. A soft, rubbery mat will make the sound richer and warmer—that is, "more musical" if you like what it does, or "less lively" if you don't.
But do pay attention to VTA when you change mats. Different mats have different thicknesses, so changing them will change VTA. Obviously, the opposite is not the case; changing VTA will not affect the sound of a mat.