Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:11

NiklasF skrev:
Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Sicket antiklimax det blev.

Jag och Nattis blev offtopic i vanlig ordning, så startade en ny tråd.
Senast redigerad av Evil_Homer 2012-12-19 11:15, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 11:12

Jag tror absolut att nattlorden har en poäng. Det är minst lika mycket inspelningarnas som uppspelningsriggens fel att det inte låter precis som live.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-19 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-19 11:16

Jag skulle tro att en konsthuvudinspelning återgivet via hörlurar skulle kunna fixa saken! Ev. kombinerat med en sub under soffan.

PS. Ett annat sätt är väl att helt enkelt spela in signalen till PA:t (om sådant finns) och använda rock-PA!
Senast redigerad av PerStromgren 2012-12-19 11:18, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:16

Gjorde om första inlägget så mitt och nattis snack kom med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:21

NiklasF skrev:Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Nu tolkar du som fan själv. Med tanke på att folk bygger anläggningar som skall kunna spela allt som ligger på mediat, så är det högst troligt att det skulle gå bra, men materialet att spela upp måste ju finnas.

Att skivor som släpps är rattade på annat sätt än hur det låter om de spelar live är liksom inte uppspelningsanläggningens fel.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-12-19 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:22

Detta får mig att fundera på två saker:

1. Är trådskaparen medveten om ljudnivån på en fullt utstyrd Marshall 4-12:a? Det går inte att återge fullt ut hur en gitarrstärkare beter sig, speciellt inte sekundrarna innan rökdöden då den låter som bäst. Man måste uppleva det PÅ en scen, inte framför den, med lådan uppmikad. Många skulle utbrista i att det där går ju för faan inte att lyssna på.

2. Man kanske rentav skulle spela in en gitarrstärkare på full pedal, bara för sakens skull. Kanske inte en 4-12:a, men ändå. Men med tanke på #1 så kanske det går bort.

Edit:
Elgitarrmusik innebär att soundet är inte bara hur gitarrlådan låter, utan hur man mikat upp den, vilka kompressorer som finns i hela kedjan. Man kan se det som att elgitarr och stärk är bara en del av instrumentet, surprise surprise.

Håller man med mitt perspektiv så kan de flesta anläggningar klara av denna enkla uppgift.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:29

Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Målar upp det ganska hårt, men tror att ni är med på hur jag menar.

Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-19 11:33

Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

De är gjorda för stora lokaler/scen.

I en replokal räcker en 1x12 med 30-60W för tillräcklig volym, i en bostad naturligtvis mycket mindre. Ca. 5W är nog max om man skall spela gitarr med rörstärkare i ett bostadsrum.

Alltså, löjligt med en HiFi-anläggning som skall kunna återge en Marshall-vägg ...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:35

xeizo skrev:Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

I en replokal räcker en 1x12 med 30-60W för tillräcklig volym, i en bostad naturligtvis mycket mindre. Ca. 5W är nog max om man skall spela gitarr med rörstärkare i ett bostadsrum.

Alltså, löjligt med en HiFi-anläggning som skall kunna återge en Marshall-vägg ...

Vi säger den där lilla 12" 30-60w då, har du hört en sådan återgetts på ett trovärdigt sätt i en anläggning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:37

NiklasF skrev:Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Det är det enda du har att tillgå. Någon psykiskt medium är inte inblandat. Har man förstört något på vägen så är det förstört. Enda sättet något sådant skulle kunna kompenseras för vore om det vore förstört på exakt samma sätt på alla plattor, men det är det inte.

Men ta och lyssna på något som är riktigt bra inspelat och spela upp på en riktigt bra anläggning. "Jazz på Stampen" t.ex. Härlig atmosfär och riktigt bra bett i blåset när det tas i.

NiklasF skrev:Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Nu blandar du äpplen och päron. Det är inte våra anläggningar som spelar in det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:41

xeizo skrev:Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

Fast han frågar inte om man kan få stereon att fysiskt spela som det hade gjort med en Mashall i ditt rum på samma avstånd. Han frågar efter att replikera ljudet där han står en bra bit längre ifrån, dvs. inklusive rummet, dämpning som övrig publik innebär, bakgrundssorl och allt annat. Har han hörselproppar i vid tillfället så behöver ju mikrofonen dämpas på samma sätt som propparna gör, för det är ju inte meningen att ha sådan i vid uppspelningen sen.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-12-19 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-19 11:41

NiklasF skrev:

Vi säger den där lilla 12" 30-60w då, har du hört en sådan återgetts på ett trovärdigt sätt i en anläggning.

Nej, jag har aldrig använt en stereo på lika hög volym som det är i en replokal!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:42

NiklasF skrev:Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Målar upp det ganska hårt, men tror att ni är med på hur jag menar.

Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Med elektromekaniskt framställd musik så är det svårt att säga vad som lät vad från början. En gitarrstärkare låter ofta inte rock om den är oprocessad via mikrofoner, kompressorer etc. Speciellt inte en Marshall 4-12;a. De spelas tex in i särskilda rum för att just spara hörseln. De beamar en riktigt elak diskant rakt fram, och den hörs inte på inspelningen för det är inte det soundet man vill ha. Man har ofta ett par-tre mikrofoner på en låda, ofta olika typer för deras egensound. En är placerad på håll; en är riktad mot ett elements mitt, snett invinklad; en är riktad mot konen lite off-axis. Dessa kombineras för att få rätt sound.

VOX AC30 tex, har ett on-axis-ljud som kan skära i titan. Outhärdligt! Så ofta på scen så riktar man den bort från publik och framförallt från de andra stackarna på scenen. Men lyssnar man på den vid sidan av är den gudomlig.

Om det skall låta som det gör i verkligheten så krävs det rätt val av förstärkare, och placering av låda. Men det är rätt sällan man bara mikar upp sången i såna sättningar, och låter gitarrstärkarna låta för sig själva. Ofta är de för små och sprider för dåligt för att publiken skall höra dem på rätt sätt, annars är de helt enkelt för aggressiva och högljudda när de presterar som bäst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:46

Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ok, finns det någon anläggning som kan spela upp detta?

Om inte, vad är då allt detta med hifi och snacket om att det skall låta äkta.

Om dessa saker finns, så vill jag gärna lyssna.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:49

Det går, men det är inte direkt förenligt med lyssning i bostad. Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:51

Vee-Eight skrev:Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.

Menar du att valfritt högljutt PA är så transparent att det inte skulle låta "dubbleringskonstigt" om du spelade upp en inspelning av ett valfritt högljutt PA genom dem?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 12:00

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.

Menar du att valfritt högljutt PA är så transparent att det inte skulle låta "dubbleringskonstigt" om du spelade upp en inspelning av ett valfritt högljutt PA genom dem?

Du menar live-inspelningar? Jodå, absolut. Om man behandlar rummet där man sitter så inte det bidrar med hyss. PA-högtalares tonala karaktär är inte mkt till att bry sig om i sammanhanget, då live-upptagningar i sig är rätt grovt tillyxade.

Ledordet är nog ljudtryck.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 12:04

Vee-Eight skrev:Du menar live-inspelningar?

Nej, jag menar en så nära perfekt inspelning från Niklas_F's lokal som går att göra, för att sedan kunna spela upp det så Niklas_F upplever det likadant hemma hos någon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 12:05

NiklasF skrev:

Men frågan är hur du vill att den skall vara inspelad. En mick hängande framför i en torr studio, eller två mikrofoner 7 m ifrån i en stor lokal? Vill du återskapa förstärkaren i vardagsrummet eller vill du återskapa det som det låter i en livesituation?

Ingetdera kommer dock att vara något stort problem att återge för en stor del av anläggningarna som innehas av forumdeltagare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 12:20

Håller med V8 om det mesta han skriver här men förstår också Niklas fråga. Tror inte det är HiFi-anläggningen som är begränsande här utan inspelningstekniken.

Vevade igång min gamla rörhög (1x12 typ AC30) igår för att lägga ett par riff på en låt. Rattade till en inställning som lät riktigt fett. 8) Ställde en LA CM2 en bit ifrån och spelade sedan in det hela.

Blir lika förvånad varje gång över hur ren inspelningen låter trots att monitorerna spelar i samma rum... :roll: I "skarpt läge" kan man naturligtvis rigga skogar av mikrofoner och komma lite närmare det upplevda ljudet men det ska ju liksom "bli av"!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-12-19 12:24

Om du vill lyssna på Marshallförstärkaren som den låter i replokalen tycker jag att du ska promenera dit och lyssna.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 12:26

Almen skrev:
NiklasF skrev:

Men frågan är hur du vill att den skall vara inspelad. En mick hängande framför i en torr studio, eller två mikrofoner 7 m ifrån i en stor lokal? Vill du återskapa förstärkaren i vardagsrummet eller vill du återskapa det som det låter i en livesituation?

Ingetdera kommer dock att vara något stort problem att återge för en stor del av anläggningarna som innehas av forumdeltagare.

Spelar ingen större roll vart det är inspelat, jag vill höra en anläggning/inspelning som klarar av att återge det som om man var där.

Sen om det är ullevi eller garagelokalen det görs i spelar ingen roll, jag har inte hört anläggning/inspelning som ens kommer nära något av ställena.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 12:34

NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:

Spelar ingen större roll vart det är inspelat, jag vill höra en anläggning/inspelning som klarar av att återge det som om man var där.

Sen om det är ullevi eller garagelokalen det görs i spelar ingen roll, jag har inte hört anläggning/inspelning som ens kommer nära något av ställena.

Nu envisas du utan att ha läst vad som har skrivits för att hålla liv i din fråga! ;-) Hifi-anläggningen klarar mycket väl av att återge det som spelats in. Det är nämligen långt från den upplevelse du får när du står bredvid stärkaren!^^

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-19 12:37

För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Tycker NiklasF's fråga är ganska enkel, glöm kavlite'n på det inspelade, förutsätt att det är 100% bra så att bara frågan om anläggningen återstår.

Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live. Dessutom kommer stereon storkna över tiden då värmen i högtalarna inte kommer kylas bort på ett riktigt sätt. Tror också att man kommer får problem med att kontrollera spridningen.

Men annars ni alla som svarar att det inte går för att det går inte att spela in, menar ni att det inte behövs särskilt "transparenta" anläggningar eftersom det aldrig kommer bli som på riktigt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 12:41

Harryup skrev:Men annars ni alla som svarar att det inte går för att det går inte att spela in, menar ni att det inte behövs särskilt "transparenta" anläggningar eftersom det aldrig kommer bli som på riktigt?

Absolut inte. Men man måste ju börja i rätt ända och steg ett är ju att förutsättningarna för uppspelning måste finnas på mediat. Är det redan kört innan man börjar så är det ju självklart att det inte blir önskat slutresultat.

Är mediat rätt, så kan man ge de ett försök och se hur bra det kan bli och då är det ju så transparent anläggning som möjligt som behövs.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 12:54

NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:

Om du fixar en inspelning som du är nöjd med så fixar jag uppspelning. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-19 13:35

Harryup skrev:Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live.

Hur menar du här? Bara för att en anläggning är bredbandig kommer den ju inte att börja producera ljud som inte finns på inspelningen av sig själv.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 13:41

NiklasF kanske inte gillar genre'n men här är en som är inspelad i hans närömråde och erkänt bra av Musiker, Producenter , Hifi maffian......

Almen mf.l har lyssnat på den genom bl.a min anläggning.

Bild

Den kommer från Slussens Pensionat på Orust.

//Lech

Bild
Senast redigerad av lech 2012-12-19 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 13:51

Harryup skrev:För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Det var inte alls frågeställningen: "visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där."

Alltså: 1) gör en inspelning i replokalen av Marshall-stacken, och 2) spela upp den i en anläggning hemma hos någon så att man tror att man är i replokalen.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-19 14:38

Almen skrev:
Harryup skrev:För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Det var inte alls frågeställningen: "visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där."

Alltså: 1) gör en inspelning i replokalen av Marshall-stacken, och 2) spela upp den i en anläggning hemma hos någon så att man tror att man är i replokalen.

Som jag ser det är det två frågor.

Den ena är frågan i ämnesrubriken, om det finns en HiFi-anläggning på Faktiskt.se? Svaret på den frågan är nog JA. Många anläggningar i våra lyssningsrum klarar bra av att återge det som finns på mediet, så som det var tänkt att låta ur masterteknikers perspektiv (därmed inte sagt att det var så musikerna ville det skulle låta, eller vi, lyssnare).

Den andra frågan, om det finns anläggningar som kan återge ljudet från replokalen, är nog knivigare att svara ja på. Min erfarenhet är att man behöver ha pro-högtalare för att få tillräcklig dynamik i dom flesta register. Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

För dom flesta lyssnare är dock den andra frågan irrelevant. Inte många sitter 1 meter från virvelkaggen på en konsert. Så ser inte en naturlig lyssning ut. Vi gjorde många spelningar på mindre pubar och liknande. i många fall var det svårt att få ner ljudnivån till en acceptabel nivå (för publiken). Det blev alldeles för högt, trots att nivån då låg långt under den i replokalen. Svårast var det för trummisen, som då fick hålla igen slagen.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 14:49

Kompletterade mitt inlägg.

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av miusikanterna. = GODKÄND

Flertalet från Natinonalteaterns rockorkerster deltog.. :oops: :oops:

Problemet med såna här jämförelser är att man skall vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops: Vilket vi var/gjorde. :P

Men bättre än så här blir det inte. 8)

Lech
Senast redigerad av lech 2012-12-20 00:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 14:54

miaber skrev:Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

Jag tror att de som inte hört i56/i64s/i68es + en stor basrigg inte förstår vilka ljudtryck de är kapabla till.

Carlsson är en annan femma, har svårt att tro att ens en dubbeluppsättning 2212 inte räcker till (jag har dock aldrig hört sådana spela).

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:10

Nattlorden skrev:
miaber skrev:Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

Jag tror att de som inte hört i56/i64s/i68es + en stor basrigg inte förstår vilka ljudtryck de är kapabla till.

Carlsson är en annan femma, har svårt att tro att ens en dubbeluppsättning 2212 inte räcker till (jag har dock aldrig hört sådana spela).

i56 med 4st LMS kommer inte i närheten av någon känsla av att vara "där"

Däremot är det högt och låter rent, men det var inte frågan.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:10

Har kompleterat med funderingar i tråden...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:11

i56 med 4st LMS kan producera ljudtryck långt över någon konsert jag någonsin vart på så det är inte ljudtryck som fattas.

Känslan av att "vara där" har med kombinationen av samtliga sinnen att göra och är kanske inget du kan få hemma osvett hur bra ljud du har.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-19 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:16

lech skrev:Kompletterade mitt inlägg.

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av misikanterna. = GODKÄND

Problemet med såna här jämförelser är att man skulle vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops:

Lech

Skall se om jag finner denna plattan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 15:18

NiklasF skrev:i56 med 4st LMS kommer inte i närheten av någon känsla av att vara "där"

Då är det inspelningen som inte räcker till då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 15:18

NiklasF skrev:Skall se om jag finner denna plattan.

Leta upp Jazz på Stampen då också.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 15:29

NiklasF skrev:

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av misikanterna. = GODKÄND

Problemet med såna här jämförelser är att man skulle vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops:

Lech

Skall se om jag finner denna plattan.

Du får en copy 8O av mig annars. adress på PM till mig så löser vi det.

Folk från forumet som lyssnat eller använt som utvärdering för sina setuper är Bla Almen, Sportis, sprudel, IÖ, LennartJ. och i mera seriösa fall utanför fakiskt: Bo Hansson, LennArt, Erik Andersson ,Ola Hesselwall mfl.

Men trots skivan behövs som sagt en relevant anläggning till buds där hemma.

Lech 8)
Senast redigerad av lech 2012-12-19 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:36

Låter som en skoj skiva. Inspelat i mina hemtrakter med :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-19 15:41

Fy fasen vad coolt !

en sådan skulle man ju ha tillgång till ! :D
Vad heter plattan egentligen ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:45

DVD-ai skrev:Fy fasen vad coolt !

en sådan skulle man ju ha tillgång till ! :D
Vad heter plattan egentligen ? :)

biggles - pictures from the moon

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-19 16:37

jonasp skrev:
Harryup skrev:Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live.

Hur menar du här? Bara för att en anläggning är bredbandig kommer den ju inte att börja producera ljud som inte finns på inspelningen av sig själv.

Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 16:47

Harryup skrev:Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

Blir de mer nöjda om man stoppar in ett filter som skär av vid 40 då? Enkel "fix" i så fall.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-19 17:30

Något som jag funderar lite över är rummets begränsningar också. Man kan ha en otroligt potent stereo som kan spela väldigt högt men någonstans så begränsar rummet också hur högt det kan bli. Iaf enligt min erfarenhet. Man kommer till ett visst ljudtryck sen märker man att ljudbild och dylikt blir plattare.

Har provat det många gånger. Främst i basen. Spela en låt i ett lite mindre rum och försöka spela väldigt högt och det blir oftast platt och basen tappar ork efter ett tag. Sen flyttar man ut samma grejer i ett stort rum och det spelar bra mycket renare och högre utan att det faller ihop. Även basen flyttar mer luft.

Jag kan spela väldigt väldigt högt här hemma. Egentligen mer än onödigt högt för öronens skull. Tror däremot inte att jag skulle kunna lira så högt mellanbas och mellanregister som krävs för att återge en elgitarr på höga volymer.

Har dock aldrig fått för mig att prova heller så :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 17:58

Det "kanske stämmer" men nu är denna inspelning gjord på Slussens pensionat som i detta rum inte är mycket större än "ett stort vardagsrum" med bord och stolar enligt deras praktik.Det är totalt oanpassat för Audiofili, snarare lev gott med musik.

Här kommer en annan bild från stället med två andra artister ( Totta och Johan ) Johan är ett musikaliskt underbarn med studio i Stockholm, utav allt helvete.

Bild

Men visst har rummet betydelse , storleken däremot är tveksam tycker jag för mitt/detta musik genr'e

Det är inte Bruce på Ullevi.

http://www.fuzz.se/artikel/tonbruket

http://www.slussenspensionat.se/

//lech

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-19 18:30

Tror helt enkelt att det beror på inspelningen.
Nästa gång du kommer hit Niklas, så kan jag ställa in min lilla 50w Fendercombo med en 8" i biorummet och dra ett riff.
Jag tror att redan den räcker för att det ska bli för starkt.

Om inte det räcker så har jag en gammal hederlig Yamahacombo 2x12" drivet av 100 watt som står ute i friggan.
Den pallar du garanterat inte med om jag drar upp hälften.

Tror det skulle bli samma sak om jag körde ett PA-steg kopplade till mina i56, och kopplade in guran till steget. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-19 18:41

Harryup skrev:Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup

Enligt min mening blandar man korten helt om man säger så. I själva verket har man bättre förutsättningar för ett bra transientsvar om anläggningen går djupare. Frågan är också vad som saknas i dynamikväg, anläggningar som kan "spela till DC" brukar knappast saknar resurser över 40 Hz... visst, det är helt klart en möjlighet att offra nedre gränsfrekvens för högre känslighet i utbyte, men det finns för den sakens skull inget som säker att en given anläggning är dynamiskt otillräcklig bara för att den "går för djupt".

Exempelvis finns det bashorn som går ner till 20 Hz. Skulle de saknar resurser över 40 Hz? Tror inte det va?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-19 18:45

Live är live och inspelat är inspelat, och aldrig mötas de tu :) Men många hifi-anläggningar klarar nog illusionen av live rätt bra även med inte helt perfekt inspelningar.

Sen kan man ju se det som att ett PA snarare är ett "instrument" (del av, som sagt) på ett sätt som hifi inte är tänkt att vara. Och att det delvis är av den anledningen man sällan vill använda hifi som ersättning för PA :)

Edit: Och därför kommer PA alltid att ligga steget före hifi då det i praktiken är liveljud (i egenskap av instrument) och samma ljud via hifi måste ske via inspelning (försämring) :)
Senast redigerad av phloam 2012-12-19 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 18:49

Harryup skrev:Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup
Får du verkligen det där att gå ihop själv?

En anläggning placerad i ett rum där ingen hänsyn tagits till akustiken lär ha sämre uppfattad dynamisk förmåga än de rum som planerats för att hantera lågfrekvent återgivning och uppåt.

Jämför ditt eget rum, där var det omöjligt att få återgivning i lågbassegmentet på ett sådant sätt att man kunde följa dynamiska förlopp. Jag skulle påstå att många rum är många gånger värre än så, och det vid frekvenser redan långt över 40Hz.

Jag menar, dina grejjer har ju i sig brutal förmåga att återge dynamiska förlopp, men förutsättningarna för dem begränsas ju oändligt av de förutsättningar de ges i ditt rum. En mjuk avskärning kanske så högt som 50-60Hz skulle säkert kunan vara positivt i ditt fall..

Hur det blir hemma hos mig återstår att se. Jag har inte gått så djupt än. Jag räknar med att jag kommer stöta på diverse problem jag idag knappt kan förutspå när det börjar dra iväg neråt 10Hz..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-19 18:49

Bild
:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 21:22

Sanny_X:

:mrgreen:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 21:54

haha så jädra bra :D

Påminner om en annons jag såg för hobbex/jula eller liknande som sålde en riktigt billig "nybörjargitarr". De hade satt svajarmen i 1/4" jacket :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 22:14

Nu blev jag sugen att skruva en RustaCaster, bara för det. Tack för det, adzer. ;)

Hade en fyllebas för allsköns frankensteinande, men den lät för bra så jag vågar inte karva i den. :oops: :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-19 22:48

NiklasF skrev:Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ja, det går nog att spela in. Men jag kan inte.

När det gäller uppsoelningen: Ett fåtal anläggningar för hemma bruk klarar att spela upp en trumpet på realistisk nivå så och det fortfarande låter bra. Men det går.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:32

Problemet med såna här jämförelser är att man skall vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops: Vilket vi var/gjorde. :P

Lech

Pm är skickat :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:34

Max_Headroom skrev:
NiklasF skrev:Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ja, det går nog att spela in. Men jag kan inte.

När det gäller uppsoelningen: Ett fåtal anläggningar för hemma bruk klarar att spela upp en trumpet på realistisk nivå så och det fortfarande låter bra. Men det går.

Vet du någon platta där man kan uppleva det på, tråden flödar ju inte över av förslag precis.
Jag har flertalet låtar som låter skitbra och som man kan få tuppskinn utav men det låter ju inte som om man var på plats.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:35

bakerman22 skrev:Tror helt enkelt att det beror på inspelningen.
Nästa gång du kommer hit Niklas, så kan jag ställa in min lilla 50w Fendercombo med en 8" i biorummet och dra ett riff.
Jag tror att redan den räcker för att det ska bli för starkt.

Om inte det räcker så har jag en gammal hederlig Yamahacombo 2x12" drivet av 100 watt som står ute i friggan.
Den pallar du garanterat inte med om jag drar upp hälften.

Tror det skulle bli samma sak om jag körde ett PA-steg kopplade till mina i56, och kopplade in guran till steget. :wink:

Jag tror du är med på hur jag menar, men jag är mer än gärna på ett test med att lira elgura genom dina 56:or ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 23:45

Vee-Eight skrev:Nu blev jag sugen att skruva en RustaCaster, bara för det. Tack för det, adzer. ;)

Hade en fyllebas för allsköns frankensteinande, men den lät för bra så jag vågar inte karva i den. :oops: :)

Varsegod :D

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 13:38

Almen skrev:
NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:

Om du fixar en inspelning som du är nöjd med så fixar jag uppspelning. :)

NiklasF får plattan under julen eller stax därefter. Så det är dags att planera uppspelningen. Eftersom jag vet hur det ska låta så kanske inte jag får vara med ,men skit samma. :lol: 8O

Om inte annat vet ju hur det INTE ska låta. :oops:
En viss mängd av materialet användes vid den sägenomspytna F/E-lyssningen som ädge rum här hemma av Almen och IÖ vid rattarna.

Med var då Bryston och EA:s 2A3 som kördes genom min normala Triodsetup.' Någon "udda fågel la av och dog vid lyssningen " som Sprudel ? tog med hit.

Bild

Bild

//Lech

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 14:04

När jag ser bilderna slås jag av liknelsen med min gamla hobby miniracing (slotracing) - en hobby för gamla gubbar ;-)

Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år :-)

Och ja, jag var med första gången 1972!

/ B

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 14:12

Bill50x skrev:När jag ser bilderna slås jag av liknelsen med min gamla hobby miniracing (slotracing) - en hobby för gamla gubbar ;-)

Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år :-)

Och ja, jag var med första gången 1972!

/ B

Detta göre sig inte i varje fall inte besväret :twisted:

Bild

Då har lille Colin bättre koll på grejorna ! ( barnbarn )

Bild

Lech

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-20 15:44

Skall bli skitskoj att lyssna på plattan, tyvärr så är ordinarie frontar nere för räkning men måste prova på dom som står som stand in.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-20 16:19

Jag gjorde just några intressanta iaktagelser. Efter att ha läst tråden, letade jag upp ett gammalt masterband (Ja, Masterband. I samband en en demoinspelning mixade jag ner lite material på ett TDK metallband, direkt från mixerbordet). På bandet fanns, utöver vanliga låtar, lite soundcheckinspelning av gitarr, bas, sång och trummor.

Nu var inspelningen lågt utstyrd, så jag kunde utnyttja max system-spl (ville inte in och pilla på gainen på ultracurven, eftersom balansen annars ligger perfekt), men när jag lyssnade på inspelningarna på en nivå av ca 110 dB i lyssningposition (ska normalt kunna krama ur ca 8-9 dB till) kan jag konstatera följande:
1. Volymen hade behövt vara mycket högre för att matcha nivån i replokalen.
2. Trots dom modiga 110 dB, vilket jag normalt aldrig är i närheten av när jag lyssnar, upplevde jag inte ljudet som besvärande högt. Det hade gärna fått vara betydligt högre, vilket får mig att kanske göra om lyssningen med justerad gain.
3. Subjektivt var ljudkvaliten bättre än det mesta, kanske allt, jag hört på komersiella inspelningar, trots att inspelningen gjordes spartanskt, med enkel utrustning i en stor ljuddämpad vindslokal rakt ned på ett kasettband (nackamichi 3-huvudspelare, metallband).

Vad drar man för slutsatser av detta? 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 17:53

miaber skrev:Jag gjorde just några intressanta iaktagelser. Efter att ha läst tråden, letade jag upp ett gammalt masterband (Ja, Masterband. I samband en en demoinspelning mixade jag ner lite material på ett TDK metallband, direkt från mixerbordet). På bandet fanns, utöver vanliga låtar, lite soundcheckinspelning av gitarr, bas, sång och trummor.

Nu var inspelningen lågt utstyrd, så jag kunde utnyttja max system-spl (ville inte in och pilla på gainen på ultracurven, eftersom balansen annars ligger perfekt), men när jag lyssnade på inspelningarna på en nivå av ca 110 dB i lyssningposition (ska normalt kunna krama ur ca 8-9 dB till) kan jag konstatera följande:
1. Volymen hade behövt vara mycket högre för att matcha nivån i replokalen.
2. Trots dom modiga 110 dB, vilket jag normalt aldrig är i närheten av när jag lyssnar, upplevde jag inte ljudet som besvärande högt. Det hade gärna fått vara betydligt högre, vilket får mig att kanske göra om lyssningen med justerad gain.
3. Subjektivt var ljudkvaliten bättre än det mesta, kanske allt, jag hört på komersiella inspelningar, [s]trots[/s] tack vare att inspelningen gjordes spartanskt, med enkel utrustning i en stor ljuddämpad vindslokal rakt ned på ett kasettband (nackamichi 3-huvudspelare, metallband).

Vad drar man för slutsatser av detta? 8O

Se det blå :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-20 17:56

Vad säger du om saken då Peter, tror att du förstår vad jag snurrar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-20 19:05

lech skrev:Bild

Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare. :D

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 19:35

Festligt, från början vad det nog en limited edition på 600x

Var fick du den ifrån ??

Men det är bara roligt :P hur du än fick den.

Hitta nu en anläggning ( din ? ) som gör den rättvisa , Jag har många betänklikheter om FAIL i reproduktions fasen..

Men upplever du att du sitter live på slussen så får din anäggning OK från mig. 8O Skit i genr'e den är subjekiv som det mesta.

Festligt pensionat att dra sig tllbaka med en Cona under en helg eller så ( rekommenderas ) och lyssna på musik.

Lech :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-20 21:33

//Lech

Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-21 02:38

Nattlorden skrev:

Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare. :D

Berätta gärna vad du tycker om skivan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Inläggav IngOehman » 2012-12-21 03:45

Jag har precis upptäckt den här tråden.

NiklasF skrev:
NiklasF skrev:
Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Jag och Nattis blev offtopic i vanlig ordning, så startade en ny tråd.

Tycker frågan är intressant, men är även nyfiken på vad det är som gör att
det skulle vara ett intressant mål? I en repa är man mitt i alltihopa och rätt
många repor är ordentligt slamriga så det som hörs där har få eller inga lik-
heter med varken frontalt livescen-ljud eller vad musikproducenter försöker
få fram på fonogrammen de gör.

Å andra sidan - om alla signaler lajnades och spelades in och sedan spelades
upp i de låddor som står där i repan, så skulle ju saken bli utmärkt väl repro-
ducerad, eller vilket ord man nu skall använda.

Men då i stort sätt alla rockmusiker jag känner, även de i 20-årsåldern, har
hunnit förstöra sin hörsel mer eller mindre - just genom att utsätta den för
sådant, i olika repor, så undrar jag om det verkligen är ett meningsfullt mål?

En annan sak man inte heller kan återge i någon normal anläggning är hur
det låter när en handgranet briserar en halvmeter bredvid huvudet (vi kan
säga en som inte innehåller något farligt splitter bara så inte sammanhanget
missförstås, det handlar alltså inte om skador av splitter utan om ljudet).

Men VILL man ha en anläggning som kan ge mer eller mindre omedelbara
hörselskador? En anläggning som kunde återge ljudet från en atombomb på
500 meters avstånd, skulle även utan atombombens övriga skadliga effekter
vara dödande.

Jag tycker nog att anläggningar kapabla att återge alla ljud upp till den nivå
de de riskerar att förstöra hörseln vid lite längre exponering, är utmärkt. Ju
lägre dist, mindre kompression och högre upplösning - desto bättre. Men att
kunna skapa ljud som förstör den hörsel vi använder för att ha glädje av all
musik, ser jag inget egenvärde i alls.

- - -

Det var kanske inget vidare bra svar på frågan, men ändå de tankar som en
fråga som den får mig att reflektera över.

Men svaret på frågan kan jag nog klämma ur mig - nej, några sådana anlägg-
ningar hoppas jag ingen använder.

Men - anläggningar som kan återge hur det låter när man avlyssnar den där
4-tolvan på det avstånd den är avsedd att fungera på, de finns! :)

Alltså anläggningar som kan öppna upp ett stort, stort fönster till ursprungs-
händelsen, alltså på ett sådant sätt att illusionen att det verkligen spelas där
framme uppstår.

De är dock, som någon annan var inne på tidigare i tråden, väldigt ovanligt
att inspelningar som fångat sådant görs och tillgängliggörs. Det tycker jag
är väldigt tråkigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 10:04

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Berätta gärna vad du tycker om skivan.

Ja, det gick inte så bra att lyssna på ljudkvalitén på den faktiskt... det var alldeles för bra musik för att jag skulle bry mig över det. Fast det kan ju vara ett tecken på att det var riktigt bra? Det jag noterade var att sången definitivt hade en klang av att ha skickats genom ett PA, det var inte lika tydligt/märkbart på övrig instrumentering.

Kändes som man sprungit in på ett gig med en ännu inte upptäckt Johnny Cash.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-21 10:07

Jag har inte hunnit förstöra min hörsel, och jag har spelat trumpet, trummor och numer bara elbas på allt annat än låg ljudnivå. Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det som räddat min hörsel är senare tids hörselskydd som ger helt acceptabel dämpning så man inte tappar soundet och framförallt känslan i kroppen av ljudtrycket. I repan är det en nödvändighet, trummor kan inte dämpas, de låter som de gör. På scen däremot kan man ju anpassa ljudtrycket via monitorer, och man slipper att stå framför PA:t. De flesta spelningar jag haft så har jag inte haft hörselskydd. Då är det iof viktigt att tänka var man siktar spridningen på gitarr- och elbasförstärkare. De sprider väldigt dåligt, så vid sidan om funkar det bra.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-21 11:39

Som ni ser så har jag kompleterat med frågor, ok det kanske inte är så intressant att kunna spela som en Marshall 4x12 i en replokal.

Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 11:42

NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Säg det till skivproducenterna.

Sen finns det ju musikstilar där någon liveversion i princip inte existerar, så där är problemet i princip obefintligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-21 12:52

Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.

(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 13:22

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.

(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)

En mångsidig arborist det där :)

När det gäller att placera instrumenten på udda platser; vid inspelningen av Bowie´s "Heroes" i Hansastudion så ställde man upp trummorna i ett marmortrapphus utanför den stora salen där sången spelades in. Detta handlade dock om att få rätt sound snarare än att man skulle skona hörseln :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-21 13:38

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Säg det till skivproducenterna.

Sen finns det ju musikstilar där någon liveversion i princip inte existerar, så där är problemet i princip obefintligt.

Men vi handlar alltså anläggningar med inställningen hifi = true to the source då är det alltså inte soundet ifrån en riktig förstärkare eller trumpet saxofon osv osv som "vi" är ute efter.

Det är alltså soundet ljudkillen har lagt som man vill åt?
Och det har vi ju inte en jäkla aning om hur han vill ha det, två utav miljontalsplattor som är släppta så som man kunde uppleva ljudet på plats.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-21 13:43

Panelguy skrev:En mångsidig arborist det där

Har anlitat denna kanadensare två gånger och det var först vid senaste insatsen hos mig han började berätta om audiophiler... Han blev sittandes tre timmar efter jobbet var klart. Han hade en del att säga om inte bara Paravicini utan även en del svenskt folk i audiobranschen (en del fick negativa kommentarer för hur de behandlade folk). När han inte kapar träd, handlar han med audioprylar, mycket med radiorör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 13:55

NiklasF skrev:Men vi handlar alltså anläggningar med inställningen hifi = true to the source då är det alltså inte soundet ifrån en riktig förstärkare eller trumpet saxofon osv osv som "vi" är ute efter.

Det är alltså soundet ljudkillen har lagt som man vill åt?

Ja. Det är det enda som är möjligt.

Och det har vi ju inte en jäkla aning om hur han vill ha det, två utav miljontalsplattor som är släppta så som man kunde uppleva ljudet på plats.

Precis. Därför går det ju inte generellt att ta en okänd platta som man gillar som referens och bygga sin anläggning för att den skall låta som man tänker sig det borde låta live. Visst, du kan fixa till den, men alla andra plattor hade behövt vara processade på samma sätt för att de skulle funka, och det är de ju inte. Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hade det varit meningen att fånga liveframträdandet så exakt som möjligt ut till median så skulle principiellt (och extremt förenklat) studion ställa in allt en gång för alla och bara trycka Record.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-21 14:10

RogerGustavsson skrev:

Det är rätt vanligt att man ställer de större högtalarstackarna i ett eget rum och mikar upp dem. Ofta låter det som bäst när tom högtalarelementet börjar "svettas" lite. En del kombinationer föstärkare och högtalare behöver bra ljudtryck innan de "vaknar till liv". Det är ju också viss återkoppling till instrumentet och i mitt fall även magtrakten. Har även en "liten" Ampeg BA115, dvs en kombo med inbyggd högtalare, i bra höjd så man kan sitta på den. Att bara sitta på den är väldigt bra återkoppling. :D ;) :oops:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 14:13

Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 14:20

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.

Och det platsar inte inom ramen för skrivningen "så neutral som möjligt"?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 14:26

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Och det platsar inte inom ramen för skrivningen "så neutral som möjligt"?

I mina öron låter "eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt" som att man kan välja att inte lägga till en viss färgning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 15:14

Panelguy skrev:I mina öron låter "eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt" som att man kan välja att inte lägga till en viss färgning.

Det är skillnad på att inte kunna välja bort något litet och att medvetet välja något stort.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-21 17:02

Man KAN välja att inte lägga till en viss färgning. Och en annan också, och
en tredje...

Frågan om man kan välja bort alla typer av färgningar är dock en annan...

Man kan påstå att man kan det, eller att man inte kan det. För delvis, kan-
ske nästan helt, är den av filosofisk art.

- - -

Dels kan man behöva filosofera över om man räknar all sorts "påverkan"
som färgning. Lyssnar man t ex på färgat ljud om man har en frisyr som
man är ovan vid, eller om ens nya glasögon påverkar på ett annat sätt än
de man lyssnade med tidigare? Kanske kan man inte ha glasögon alls om
man vill lyssna ofärgat? Kan man ha hår på huvudet och tröja på sig?

Sen kan man filosofera över om ljudet blir färgat för att hålet till inspel-
ningsvärden inte har storleken 4pi steradianer? Och om man tycker det,
är då alla objekt färgande, även de som påverkar ljudet man hör live, de
som inte musikerna hörde i varje fall, t ex en stolpe i lokalen?

Och till sist så är frågan om man filosofiskt bör kalla någon för en färg-
ning även om det ligger under hörtröskeln?

Den som inte har reflekterat över, och kontemplerat dessa faktorer, bör
göra det, kan jag tycka.

Med "rätt svar" (/filosofisk inställning) på alla de tre punkterna kan man
inte utesluta att man kan välja bort alla färgningar, inte bara för en enskild
länk i kedjan, utan för hela kedjan - för så bra kan man faktiskt återge
musik - så bra att man tar miste.

- - -

Men framför allt vill jag framhålla hur tråkigt jag tycker det är att frågan
om (ifrågasättaden av) vad som är möjligt ständigt och jämt skall kastas
fram i fulretoriska försök att underkänna någon annans ambition att vilja
återge musik med så lite färgning som möjligt. :(

Det är ju bara dumheter.

Saken är ju den att det inte spelar någon som helst roll hur långt den ena
eller andra människan tror att det är möjligt att komma. Inte för vad en
annan, en specifik, människa strävar efter. Så bra som möjligt är ALLTID
möjligt, och ofta en rimlig ambition. Alltid för den som har den. :)

Och en sak kan man vara alldeles säker på - den som inte tror att en sak är
möjlig, kommer inte att vara den som lyckas. Så varför de som inte tror
gör sådana ansträngningar för att dra ned andra i sin negativism kommer
jag nog aldrig att förstå. Vad är syftet?

RogerGustavsson skrev:

Inte alls!

Han är en störtskön lirare, som jag på varenda mässa jag ställt ut på med
Guru har kommit att prata med - timmavis - om allting mellan himmel och
jord.

Fast en fascinerande egenskap har han - varenda gång som jag har träffat
honom så får jag känslan att han inte känner igen mig alls... :o Alltså även
om det bara gått en månad sedan vi senast sågs och vi då talade hur länge
som helst. På mässan i HongKong tror jag han spenderade halva mässtiden
i vår monter, eller precis utanför, där vi stod och pratade och gick särskildt
djupt med avseende på höjdmätare för flygplan som känner markavståndet
genom kapacitensen!

Hans stora idol är Blumlein.

Som sagt - han är verkligen INTE ett as.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-21 17:51

JonasP
Det är lösbart efter helgerna när som helst i stort sett. PM:a

JonasP skrev
Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!

Varning dock för effektnivån , jag har bara ca 20 watt som max Oftast är det dock 10W stegen som spelar. Men i gengäld så har högtalarna en hög känslighet ( 105dB/1W/1m ) .
Så SPL blir good enough ändå i 60 m2.

Här skulle IÖ eminenta omräkningstabell: känslighet W/SPL, sitta fint . Den han skrev på Sweetspotforum för några år sedan.

Lech
editerat stavfel bl.a
Senast redigerad av lech 2012-12-21 18:11, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-21 17:52

Motorheadphönes kommer att lösa alla dessa problem.

:)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 17:58

IngOehman skrev:Man KAN välja att inte lägga till en viss färgning. Och en annan också, och
en tredje...

Frågan om man kan välja bort alla typer av färgningar är dock en annan...

Man kan påstå att man kan det, eller att man inte kan det. För delvis, kan-
ske nästan helt, är den av filosofisk art.

Ja så kan man ju också uttrycka det :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-21 18:43

lech skrev:JonasP
Det är lösbart efter helgerna när som helst i stort sett. PM:a

JonasP skrev
Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!

Varning dock för effektnivån , jag har bara ca 20 watt som max Oftast är det dock 10W stegen som spelar. Men i gengäld så har högtalarna en hög känslighet ( 105dB/1W/1m ) .
Så SPL blir good enough ändå i 60 m2.

Här skulle IÖ eminenta omräkningstabell: känslighet W/SPL, sitta fint . Den han skrev på Sweetspotforum för några år sedan.

Lech
editerat stavfel bl.a

Tja på tre meters håll så rör det väl sig om 105 + 6 + 10*log(20) - 9 = 115 dB max på lyssningsplats. Verkar räcka långt!! :)

Jag befinner mig dock i södra landsändan. Jag skickar PM.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-21 19:21

Du är alltid välkommen när det än blir. Hör av dig ett par dagar i förväg .

Ta gärna med ett par CD som du gillar och i bästa fall vet något om histiora/ om tillkomsten. Själv är jag inte masskonsument ,då jag vill gärna vill veta hur och varför det spelades som det gör.
Varje gång Bo Hansson besökte oss hade han flera orgelskivor med sig . Dessa diskuterades mycket. Det är dock inte min min genr'e men med hans historia bakom blev det lättare att förstå.
Lite knepig sidbrytning blev det i cybervälden :oops: i detta inlägg.
Lech

edit stavfelDubbelpost :twisted: :twisted:
Senast redigerad av lech 2013-01-25 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-22 10:56

Har fått skivan med Biggels - Pictures Form The moon och sitter och lyssnar på den just nu, helt klart är det att Heybrooken inte klarar av att måla upp något övertygande scenario :(

Spår 5 samt 8 är rösterna jäkligt bra på, lite köttigare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-22 11:01

bomellberg skrev:Om du vill lyssna på Marshallförstärkaren som den låter i replokalen tycker jag att du ska promenera dit och lyssna.

/Bosse
:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-01-24 16:56

NiklasF skrev:Har fått skivan med Biggels - Pictures Form The moon och sitter och lyssnar på den just nu, helt klart är det att Heybrooken inte klarar av att måla upp något övertygande scenario :(

Spår 5 samt 8 är rösterna jäkligt bra på, lite köttigare.

En kommentar från annan forummedlem.
Kod: Markera allt
Tack lech för en kanonplatta, verkligen utsökt! 

Lech

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-24 17:16

Skall dra med den till hifipunkten för att se om det kan hända något där, alltid skoj med ny musik även om det inte var i riktigt min stil.

thx :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-01-24 17:31

NiklasF skrev:Skall dra med den till hifipunkten för att se om det kan hända något där, alltid skoj med ny musik även om det inte var i riktigt min stil.

thx :)

Sjävklart var det inte din stil unge man, det var min. 8) Så lååååångt bort Faktiskt.

Har inte Hifipunkten spelat den tidigare så ( gammal ),är det nog hög tid nu. Skulle inte dom ta över Rauna rester efter Bo?

Lech :lol:

Återgå till Generellt om hifi