Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?
adzer skrev:Almen skrev:Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?
Det tycker jag allt för samtliga jag köpt hart vart icke-fungerande vid leverans :/
Almen skrev:adzer skrev:Almen skrev:Jan Melin excellerar i kvasivetenskap igen. Skall han inte börja lista "Bästa Slagrutorna" också?
Det tycker jag allt för samtliga jag köpt hart vart icke-fungerande vid leverans :/
Man blir ju så förbannad.
hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
adzer skrev:Jag är av en övertygelse att vissa delar är mycket lättare och billigare att få bra än andra och jag skulle därför aldrig rekommendera folk att lägga en stor andel av sin totala budget på dessa när det finns viktigare delar att prioritera.
Kablar är en av dem.
Bill50x skrev:adzer skrev:Jag är av en övertygelse att vissa delar är mycket lättare och billigare att få bra än andra och jag skulle därför aldrig rekommendera folk att lägga en stor andel av sin totala budget på dessa när det finns viktigare delar att prioritera.
Kablar är en av dem.
Håller fullständigt med dig, även om jag tycker att fokus på högtalarna är väl kraftigt. Att lägga ut 50 tusen på kablar när man har en kass cd-spelare är knappast en lämplig prio.
/ B
Bill50x skrev:hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?
Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.
Andra kanske tycker/upplever annorlunda.
/ B
hifikg skrev:Jag har testat. Jag vet hur det är. Köpte högtalarkablar för mer än de flesta betalade för hela sin ljudanläggning en gång i tiden. Det var dumt. Ingen hör skillnad på dem och vilken lampsladd som helst.
Bill50x skrev: Har du varit 10 år någon gång, smakat på sill eller whisky och bestämt dig för att detta är inget för dig?
Man lär sig med åren. Det kallas för erfarenhet och mottaglighet för nya impulser. Men aphjärna tänker jag inte ens prova, surströmming har jag testat i någorlunda vuxen ålder och.... aldrig mer
/ B
Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.
adzer skrev:Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.
Eller vetenskap.
tvett skrev:Var det bara jag som anade en viss del av ironi i artikeltexten?
Som att författaren antog att alla läsare är smarta nog att förstå ironin..
Objektivisten skrev:adzer skrev:Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.
Eller vetenskap.
Huvudet på spiken. Vetenskap som hobby, känns bekant.
hassez skrev:Stackars hund som utsätts för obehagliga ljudexperiment.
Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?
Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.
/ B
Bill50x skrev:hifikg skrev:Jag har testat. Jag vet hur det är. Köpte högtalarkablar för mer än de flesta betalade för hela sin ljudanläggning en gång i tiden. Det var dumt. Ingen hör skillnad på dem och vilken lampsladd som helst.
Det är att göra det lite väl enkelt för sig. Har du varit 10 år någon gång, smakat på sill eller whisky och bestämt dig för att detta är inget för dig?
Man lär sig med åren. Det kallas för erfarenhet och mottaglighet för nya impulser. Men aphjärna tänker jag inte ens prova, surströmming har jag testat i någorlunda vuxen ålder och.... aldrig mer
Men redan 1969, när jag köpte min första stereo, hörde jag direkt skillnad på den bifogade högtalarkabeln och, ja.... lampsladd! Jag hörde också skillnad när jag bytte internkablage på mina DQ10a från vad-det-nu-var till av IÖ rekommenderade enkardeliga telefonkablar från Elfa för 2,45 kronor/meter. För mig upplevdes skillnaden positivt, renare ljud, gick att urskilja detaljer bättre osv.
Jag har hört skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668, båda ganska hyggliga cd-spelare (Mimik´en kostade väl iofs dubbelt så mycket) där 668:an lät som en rejäl tråkmåns i jämförelse. Och där Mimik i Linn-gänget anses som en medioker spelare och hos mig låter sämre än en Squeezebox Classic.
Jag har hos mig lyssnat på massor av musik i mina datorhögtalare, de låter ganska hyffsat för att vara sådana. Men inte skulle jag döma ut en mixning/inspelning bara för att det låter kass i dom högtalarna.
Vad jag menar är, hör man ingen skillnad mellan två apparater/inspelningar/kablar/etc så gäller det bara i exakt den setupen. Ingen annanstans. Att ha jämfört två apparater för länge sedan betyder inget idag. Jag undviker, som du märker, att prioritera kablar i diskussionen. Sådana debatter har vi haft tillräckligt av här
/ B
hifikg skrev:Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Panelguy skrev:hifikg skrev:Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Har man, som Guttenberg, ett par Maggie 3.7 så hör man skillnad mellan olika serienummer på kablar
Panelguy skrev:hifikg skrev:Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
Har man, som Guttenberg, ett par Maggie 3.7 så hör man skillnad mellan olika serienummer på kablar
hifikg skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
/ B
Jag VET att jag inte tror på honom. Jag tror alltså inte att han har fel. Det har han. Tveklöst. Så är det. Har jag fel så går nog jorden under imorgon också, för det vet jag säkert att den inte kommer att göra.
Beakungen skrev:hifikg skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.
/ B
Jag VET att jag inte tror på honom. Jag tror alltså inte att han har fel. Det har han. Tveklöst. Så är det. Har jag fel så går nog jorden under imorgon också, för det vet jag säkert att den inte kommer att göra.
Kan vara bland det drygaste jag läst![]()
Det är skillnad på kablar! Så är det bara. Hör man ingen skillnad så bör man kolla hörseln alternativt lägga ner sin hifihobby!
Beakungen skrev:Kan vara bland det drygaste jag läst![]()
Det är skillnad på kablar! Så är det bara. Hör man ingen skillnad så bör man kolla hörseln alternativt lägga ner sin hifihobby!
Beakungen skrev:hifikg skrev:
Objektivisten skrev:Beakungen skrev:hifikg skrev:
+1 Riktigt trist läsning och för hifikg.
Somchart skrev:KEF LS50 är faktiskt riktigt trevlig
adzer skrev:Beakungen skrev:Kan vara bland det drygaste jag läst![]()
Du är helt 100% säker på din åsikt och han är 100% säker på sin. Vad gör han till dryg, men inte du får jag undra?
Jag tror att det är skillnad på kablar, en liten, men den finns där. Den har dock absolut ingenting med pris att göra. Jag skulle satsa mina pengar på EKK över dessa dyrkablar vilken dag som helst.
Skillnaden är också såpass liten att man skall ha optimerat varenda liten del i hela anläggningen inklusive rummet innan man ens börjar fundera över andra kablar.
Och om man nu inte gör dessa skillnader varför bör man lägga ner sin hobby? Får man inte syssla med HiFi om man inte har guldöra. Behöver man ha bra hörsel för att njuta av bra musik med bra ljud?
Jag tror att alla skulle må bra av att acceptera att det som är en sanning för dig inte nödvändigtvis måste vara det för någon annan utan att deras uppfattning kan vara raka motsatsen.
hifikg skrev:Objektivisten skrev:Beakungen skrev:hifikg skrev:
+1 Riktigt trist läsning och för hifikg.
Äh, han skojar förstår du väl.
Beakungen skrev:haha det var ironi alltihopa!
Tycker väll bara allmänt att när någon säger att så här är det och det finns inga andra alternativ så kan det låta lite illa.
Jag har själv blindtestat kablar åtminstone 3-4ggr och faktiskt en gång utan min vetskap och alla gånger har där varit skillnad. Inga jätteskillnader men klart hörbara.
Jag skulle dock aldrig lägga några större pengar på dyra kablar. Då finns det annat som jag hellre lägger pengarna på.
Beakungen skrev:adzer skrev:Beakungen skrev:Kan vara bland det drygaste jag läst![]()
Du är helt 100% säker på din åsikt och han är 100% säker på sin. Vad gör han till dryg, men inte du får jag undra?
Jag tror att det är skillnad på kablar, en liten, men den finns där. Den har dock absolut ingenting med pris att göra. Jag skulle satsa mina pengar på EKK över dessa dyrkablar vilken dag som helst.
Skillnaden är också såpass liten att man skall ha optimerat varenda liten del i hela anläggningen inklusive rummet innan man ens börjar fundera över andra kablar.
Och om man nu inte gör dessa skillnader varför bör man lägga ner sin hobby? Får man inte syssla med HiFi om man inte har guldöra. Behöver man ha bra hörsel för att njuta av bra musik med bra ljud?
Jag tror att alla skulle må bra av att acceptera att det som är en sanning för dig inte nödvändigtvis måste vara det för någon annan utan att deras uppfattning kan vara raka motsatsen.
haha det var ironi alltihopa!
Tycker väll bara allmänt att när någon säger att så här är det och det finns inga andra alternativ så kan det låta lite illa.
Jag har själv blindtestat kablar åtminstone 3-4ggr och faktiskt en gång utan min vetskap och alla gånger har där varit skillnad. Inga jätteskillnader men klart hörbara.
Jag skulle dock aldrig lägga några större pengar på dyra kablar. Då finns det annat som jag hellre lägger pengarna på.
hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
Finns det något sådant test belagt i hifi-historien?
bensnake skrev:hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?
hifikg skrev:Fungerande CD-spelare kanske kan ha någon påverkan, men störst skillnad blir det ändå när laserpickupen börjar hänga löst som i min nuvarande. Kablar påverkar ungefär lika mycket som hifi-möss och liknande tillbehör. De kan vara trevliga att se på och placebo ska inte underskattas. Utan att se eller veta så hör du ingen skillnad. Så är det.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Fungerande CD-spelare kanske kan ha någon påverkan, men störst skillnad blir det ändå när laserpickupen börjar hänga löst som i min nuvarande. Kablar påverkar ungefär lika mycket som hifi-möss och liknande tillbehör. De kan vara trevliga att se på och placebo ska inte underskattas. Utan att se eller veta så hör du ingen skillnad. Så är det.
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.
/ B
hifikg skrev:Beakungen skrev:adzer skrev:Beakungen skrev:Kan vara bland det drygaste jag läst![]()
haha det var ironi alltihopa!
Om du hör skillnad på min USB-kabel från Biltema och den 1400 kronors variant jag har (finns på bild i min medlemspresentation, Anna visar upp den) så får du ta med dig den du tycker låter bäst.
Hör du skillnad på mina Supra-nätkablar (Anna demonstrerar även en sådan i min presentation) och vanliga nätkablar så får du ta med dem du tycker låter bäst... Ja va f-n, kan du skilja mina dyra högtalarkablar från nåt annat jag hittar i förrådet så gäller samma deal.
Antar du utmaningen?
Edit: Om du föredrar havremjölk framför... tja... behåll den!
hifikg skrev:bensnake skrev:hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?
En sådan serie kan jag också sätta... under rätt omständigheter. Men då handlar det om sk "magi" (jag trollade och tankeläste en del i min ungdom)
bensnake skrev:hifikg skrev:bensnake skrev:hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
En sådan serie kan jag också sätta... under rätt omständigheter. Men då handlar det om sk "magi" (jag trollade och tankeläste en del i min ungdom)
Är inte säker på om jag förstår riktigt vad du menar men sannolikheten att sätta 10 av 10 i ett test mellan två kablar är 1 på 2^10, d.v.s. 1 chans på 1024. Men visst, chansen finns ju... Den är i vart fall betydligt större än att vinna på lotto som ju inte är större än en chans på 35 över 7, alltså en chans på 6 724 520. Och visst inträffar detta. Nästan varje vecka, t.o.m.
Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
Jag tror t o m du kan höra skillnad på hifikg´s anläggning i -20 versus +20 grader Celsius.
Men det var bra att du nämnde det, för här närmar vi oss pudelns kärna.
bensnake skrev:hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?
Max_Headroom skrev:Det som är konstigt är när kablar med i princip samma överföringsfunktion påstås ge stora skillnader.
Alltså, får man klarare färger på sina foton och mer rättstavade dokument med olika kablar också då, om man nu hör skillnad på ljud mellan dom...
adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.
Bill50x skrev:adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.
Ja, jo. Men med transport menade jag nu inte typ cd-spelare med vidhängande DAC. Snarare distributionen av digital information. Alltså USB-kablar, routers, CAT-kablar osv. Lite tankeoreda var det nog för jag inkluderade även ad- och da-omvandlare i tankekedjan...
/ B
Bill50x skrev:Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Inte alls. Fel, fel, fel.
Jag hör inte alls skillnad på "vafansomhelst". Men jag hör skillnad på vissa kablar och hävdar att de inte alls är helt obetydliga. Men prisvärdheten jämfört med andra komponenter i anläggningen kan man förstås alltid diskutera
/ B
Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?
Ragnwald skrev:Är skillnaden stor, är signalpåverkan stor.
Inte så bra, om man nu inte har en medveten tanke med att använda dylika produkter.
Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
Bill50x skrev:
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.
/ B
eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
Att förlöjliga oss som inte hör skillnad är OK??Bill50x skrev:
/ B
eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
Bill50x skrev:eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
Det var en liten ironisk släng där jag avslutade det hela på samma sätt som det jag citerade, dvs "Så är det".
Jag har inte menat att förlöjliga någon, oavsett om dom säger sig höra skillnader mellan kablar eller inte. Det är väl upp till var och en? Att klämma ur sig att det är larvigt med att bedöma kablar eller tro sig höra skillnader, för att sedan avsluta med "Så är det" - det kallar jag för förlöjligande.
/ B
jonasp skrev:eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
/ B
+1
Så här har det alltid varit. Ett slitet standardargument som alltid ska dras.
Trams är vad det är. Att hålla på och fjanta med kablar alltså.
xeizo skrev:Allvarligt, var är det enklast att införa förbättringar? Om man är helt emot akustikförbättringar så är det ändå bättre att köpa ett Krell-steg än att köpa dyr-kabel!
bensnake skrev:På tal om kosta skjortan; sedan några år tillbaka kör jag Purist Audio Design rakt av. Tror att de färgar som fan. Men det upplevs inte så. Så djupt, så skirt, så luftigt och silkeslent, så tredimensionellt. Och så jävla placerat. Om inspelningen tillåter, vill säga...
Jag brukar rekommendera såväl skeptiker som intresserade att testa just PAD i sina system. Som sagt; mätbart eller inte (det borde det vara), I don't give a damn.
bensnake skrev:]
Hela denna hobby är trams, Jonas. För du tror väl inte att det är på riktigt, det du håller på med?![]()
För övrigt kommer konsensus ALDRIG att nås mellan kabeltroende och -belackare.
Ändå fortgår dylika diskussioner fortlöpande. Visst är det märkligt?
hifikg skrev:Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Men kan de bevisa det?
Strmbrg skrev:Hm, det kanske vore att överväga att höra LIKHETER istället för skillnader?
Jag tycker nog - i grund och botten - att det är ganska trist att vara "skillnadsfokuserad". Blir lite rastlös och orolig av det nämligen.
Mycket behagligare att koppla bort "microsensorerna", har jag kommit fram till att jag tycker att det är.
Fascinerande meningsbyggnad hursomhelst...
JanBanan skrev:hifikg skrev:Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Men kan de bevisa det?
Varför skall någon behöva bevisa något för dig? Är du nån sorts överstepräst som bestämmer vad som är rätt och fel när det gäller HiFi?
hassez skrev:Så fort ordet kabel nämns i en tråd så utmynnar det i en diskusion sida upp och sida ner. Att kablar behövs verkar dock alla vara överens om, iallafall högtalarkablar.
Ska man slippa ALLA sladdar blir det väl fråga om batteridrift?Birger skrev:Har dom trådlösa högtalarna börjat låta bra också?? jag hörde en set-up för 3år sedan som inte direkt imponerade men annars är det ju lysande att slippa alla sladdar
Nattlorden skrev:hassez skrev:Så fort ordet kabel nämns i en tråd så utmynnar det i en diskusion sida upp och sida ner. Att kablar behövs verkar dock alla vara överens om, iallafall högtalarkablar.
Eftersom det blev fel redan här, så struntar jag i resten av din post.
Finns ju flertalet trådlösa högtalare byggda som inte skall ha högtalarkablar alls, så det är man ju helt klart inte överrens om.
Bill50x skrev:Ska man slippa ALLA sladdar blir det väl fråga om batteridrift?Birger skrev:Har dom trådlösa högtalarna börjat låta bra också?? jag hörde en set-up för 3år sedan som inte direkt imponerade men annars är det ju lysande att slippa alla sladdar
/ B
hassez skrev:Att ha trådlös överföring mellan effektförstärkare och högtalare har jag däremot inte hört talas om. Det går säkert, iallafall för mycket låga effekter.
Bill50x skrev:hassez skrev:Att ha trådlös överföring mellan effektförstärkare och högtalare har jag däremot inte hört talas om. Det går säkert, iallafall för mycket låga effekter.
Inga problem. Man har nätverksanslutning och effektförstärkare inbyggt i högtalarna, dessa ansluts bara till elnätet. Man kan ju även ta emot signalen via nätverket, finns ju anordningar för sådant.
/ B
Användare som besöker denna kategori: zorro och 27 gäster