Bättre party med dist?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Bättre party med dist?

Inläggav PerStromgren » 2012-12-30 19:37

Jag ser ett inlägg i min partysäkringstråd jag skulle vilja kommentera.

DVD-ai skrev:CV är ju bra party högtalare, dom "disstar gott", alltså på ett bra "party vis" så att man får bra patystämning och det "låter högt" men utan att låta illa ! :)
Helt perfekta alltså ;)

Ino högtalare är av egen erfarenhet inte lämpliga till party, då va det i16s som det spelades på.
Den där "nu är det högt" känslan infann sig inte och trots att folk gick och skrek till varandra så var det många som tyckte att jag borde höja...

:roll:

Och när det var så att dom knappt själva hörde vad dom sa när som tyckte att jag skulle höja.. så ville dom i alla fall ha det högre :lol:
Helt galet... mycket högre va det än vad det hade blivit med ett par CV, men ändå så infann sig inte den där partystämningen... :)

Jag har också denna erfarenhet med min i sammanhanget modesta utrustning. ESL63 plus Gradient dipolbasar är inget som ger nivåer som fladdrar i byxbenen, men absolut tillräckligt för att det blir svårt att prata. Men det låter inte speciellt högt!

Kan man kanske slå på ett partyfilter med litet CV-artefakter i disten så det låter högre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-30 19:38

Jag tror absolut att det är så. Gemene mans uppfattning av hur "högt" ljudet är är till stort beroende av mängden dist. De är såpass vana vid mycket dist att utan disten så har de ingen känsla för ljudtryck.

EDIT: Detta är svar DVD-ai citerade inlägg.
Jag personligen skulle aldrig tycka ett det blir mer "party" med mer dist, men för icke hifiintresserade specifikt i yngre ålder så tror jag ofta att folk höjer tills det distar oavsett ljudvolym.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-30 23:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-30 19:51

Kan en "partyhögtalare" i sig påverka dynamiken i nån väsentlig grad? Jag tänker mig att den biiten skulle kunna påverka hur högt det uppfattas osv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-30 19:55

Ett intressant experiment vore att spela in en partyburk (vad det nu är) med mik och återge i fint system, t.ex. det som adzer har, och kolla om det låter högt. Bekymret är väl att göra inspelningen så att man får med allt från högtalaren, men inte rummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-30 19:59

Intressant experiment, men nog inte helt enkelt att genomföra korrekt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-30 22:47

Vore ju spännande om dessa självsäkra uttallanden kompletterades handfasta bevis för att det är distorsion det rör sig om.
Som jag ser det är det grundlösa spekulationer till motsatsen är bevisad.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-30 22:52

Kompressor är bra för partyfaktorn. Gärna med rör eftersom dom ger "snyggare" dist.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-30 22:56

Gitarrtung hårdrock är partymusik, bevis nog?

Nä, men somliga höjer ju alltid tills det distar. Då verkar det vara högt nog.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-30 22:58

Beroende på vilken dist så kan det vara ömsom bra ömsom dåligt.

Om man avser distorsion, där elementet börjar dista kan det vara jobbigt, som fan.

Men menar man att distorsion är t.ex. lite housecurve eller mer bas, så kan det ju vara riktigt najs.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-30 22:59

KarlXII skrev:Vore ju spännande om dessa självsäkra uttallanden kompletterades handfasta bevis för att det är distorsion det rör sig om.

Hm... Jag förstår inte riktigt vilka "grundlösa spekulationer" du pratar om här. Jag ställde en fråga om det kunde vara positivt för kalaset att musikåtergivaren inte var helt transparent.

Har du någon åsikt i frågan? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-30 23:09

Fjonkalicious skrev:Beroende på vilken dist så kan det vara ömsom bra ömsom dåligt.

Om man avser distorsion, där elementet börjar dista kan det vara jobbigt, som fan.

Men menar man att distorsion är t.ex. lite housecurve eller mer bas, så kan det ju vara riktigt najs.

Med dist avser nog överstyrda högtalare och förstärkare. Att mycket bas skulle klassas som dist finner jag mycket märkligt.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-12-30 23:20

mina piM är super-duper som party-högtalare, sedan när alla "är fulla nog för laser", då swichar man till det stora systemet :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-30 23:25

adzer skrev:
Fjonkalicious skrev:Beroende på vilken dist så kan det vara ömsom bra ömsom dåligt.

Med dist avser nog överstyrda högtalare och förstärkare. Att mycket bas skulle klassas som dist finner jag mycket märkligt.

Körde en väns bil igår, det gick inte lyssna på "På minuten" på radion pga att tonkurvan var uppvriden i basen några steg. Upplevdes av mig som dist innan jag hittade rätt i eqt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-30 23:30

tvett skrev:Körde en väns bil igår, det gick inte lyssna på "På minuten" på radion pga att tonkurvan var uppvriden i basen några steg. Upplevdes av mig som dist innan jag hittade rätt i eqt.

Nu är det ju inte helt omöjligt att den uppvridna basen faktiskt skapade dist, men visst kan en felaktig EQ låta illa. Jag skulle bara inte klassa en "skev" tonkurva som dist.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-12-30 23:33

Här har vi nog en del av förklaringen till the loudness race också. Det låter helt enkelt högt när det distar. Antagligen för att öronen själva distar om det är tillräckligt högt. Det är den effekten man vill efterlikna.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-31 00:01

PerStromgren skrev:
KarlXII skrev:Vore ju spännande om dessa självsäkra uttallanden kompletterades handfasta bevis för att det är distorsion det rör sig om.

Hm... Jag förstår inte riktigt vilka "grundlösa spekulationer" du pratar om här. Jag ställde en fråga om det kunde vara positivt för kalaset att musikåtergivaren inte var helt transparent.

Förstår du inte? Om jag uppfattar saken rätt ser ni det som självskrivet att Cerwin är en förträfflig partyhögtalare eftersom den distar.
Du kanske har lust att berätta mer om dessa dokumenterade CV-artefakter?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-12-31 00:36

Är det bevisat att alla CV distar något alldeles förskräckligt ?

Jag har för ett antal år sedan lyssnat på ett par gamla D9. Jag har inget minne av att jag tyckte att dom "distade" speciellt.

Vi lyssnade bla på Donna Summer's "on the radio". Och Donald fagen's "the nightfly". Det lät inte illa kan jag säga ! Riktig livekänsla !

Ett par OA52, Rauna Leira, eller ett par Pip hade brunnit upp för länge sedan.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-12-31 01:02

jannemannen skrev:Riktig livekänsla !

D.v.s. dist. Eller? Helt säkert är i alla fall att rockmusik live distar en hel del. Inte minst i öronen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-12-31 01:08

Max Headrom har enligt min erfarenhet rätt på en punkt. Om rör distar på grund av att de pressas för hårt så kan det fortfarande låta ok. Men denna påverkan gör att det låter intensivare. Mera upplevd press. Men om annan dist har sådan effekt måste ju lyssnas fram.

I min värld så kan rör dock räcks till partynnivåer utan att dista. Beror ju på många faktorer om en anläggning drivs till sina gränser.

Har ingen åsikt om CV distar vid högt ljudtryck. Har ingen egentlig erfarenhet. Men bastryck är viktigt vid PARTY. Där verkar ju Kalles högtalare vara kompetenta med gedigen yta. Mina egna basytor är ju riktigt små i jämförelse men på grund av hur jag uttnyttjar de akustiska möjligheterna spelar jag bas på vad jag menar är ren partynivå. Och med bra hygglig kvalité.

Men bas har ju den egenskap att den kan vara något svårare att ha referenser till än andra områden. Speciellt i dessa tider. Vad skall den låta som. Vilken personlighet. Vilken klang.

Kvalité i basen kanske inte är nödvändig för ett bra party men det skadar aldrig bar nivån är hög.

Kraftfull bas ger ju PARTY.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-31 01:10

Jag tycker det är skoj att folk använder ordet "livekänsla" som något extremt positivt. Jag älskar livemusik och går ofta på konserter, men ljudet brukar oftare än sällan vara rejält dåligt. Alldeles för högt, för mycket bas och massor med dist.
Nu pratar jag om "modern" musik i PA. Orkestrar och liknande har inte alls detta problem.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-12-31 01:33

Magnuz skrev:
jannemannen skrev:Riktig livekänsla !

D.v.s. dist. Eller? Helt säkert är i alla fall att rockmusik live distar en hel del. Inte minst i öronen.

Nej. Det tycker jag inte. Livekänsla för mig är när det låter som att man sitter på plats. Oavsett vad det är för musik.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-12-31 01:38

adzer skrev:Jag tycker det är skoj att folk använder ordet "livekänsla" som något extremt positivt. Jag älskar livemusik och går ofta på konserter, men ljudet brukar oftare än sällan vara rejält dåligt. Alldeles för högt, för mycket bas och massor med dist.

Jo precis, det var det jag menade också. Men klassiskt och jazz är (oftast) en helt annan sak, förstås.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-31 13:28

Magnuz skrev:Här har vi nog en del av förklaringen till the loudness race också. Det låter helt enkelt högt när det distar. Antagligen för att öronen själva distar om det är tillräckligt högt. Det är den effekten man vill efterlikna.

Är benägen att hålla med! Vissa CD ger intrycket av tokhög volym ända tills någon börjar prata...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-31 13:34

Ja, och tvärtom när man spelar rejält starkt med något som låter bra, inte distar.

Det låter lagom starkt och fint tills någon börjar prata, då inser man att det är riktigt starkt för den som pratar hörs inte. 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-31 13:41

Men, det distade blir ju odistat med hjälp av skumpa, va sa?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-31 13:44

adzer skrev:Jag tycker det är skoj att folk använder ordet "livekänsla" som något extremt positivt. Jag älskar livemusik och går ofta på konserter, men ljudet brukar oftare än sällan vara rejält dåligt. Alldeles för högt, för mycket bas och massor med dist.
Nu pratar jag om "modern" musik i PA. Orkestrar och liknande har inte alls detta problem.

+1

Min livereferens är unplugged eller intima klubbspelningar. Något annat anser jag omöjligt att ha livereferens på, annat än ljudtrycket (vilket inte är särskilt eftersträvansvärt i hemmiljö enligt mitt förmenande).
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-31 13:44

Ju mer dist, desto bättre partaj.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-31 14:26

petersteindl skrev:Ju mer sprit, desto bättre partaj.

+1

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-31 14:32

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Ju mer spritz, desto bättre partaj.

+1

+1

/Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-31 14:49

Piotr skrev:
KarlXII skrev:

+1

+1

+1
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-31 14:50

Sanny_X skrev:
Piotr skrev:
KarlXII skrev:

+1

+1

+1
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-12-31 15:59

Varför göra det krångligare än vad det är? Bästa partytricket är alltså en..

Bild

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-01-01 21:23

Emanuelgbg skrev:Varför göra det krångligare än vad det är? Bästa partytricket är alltså en..

Bild

Dendära grejen ser ut som en atombomb från en dålig John Woo film.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-01 22:54

Magnuz skrev:

Jo precis, det var det jag menade också. Men klassiskt och jazz är (oftast) en helt annan sak, förstås.

Jag har sett den här typen av kommentar i flera trådar.
Jag tolkar det inte som att folk tycker att pissigt liveljud låter levande och naturligt. Skilj på live och levande.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-01-02 09:25

Bensnake skrev:
Min livereferens är unplugged eller intima klubbspelningar. Något annat anser jag omöjligt att ha livereferens på, annat än ljudtrycket (vilket inte är särskilt eftersträvansvärt i hemmiljö enligt mitt förmenande).

Är en hel del på konserter både akustiskt och uppmickade. Måste nog säga att jag tycker jag har en rätt hyffsad inre referens till både akustisk musik och förstärkt.
En sak som imponerar stort på mig är när en välinspelad livekonsert med förstärkt ljud spelas upp i en hifianläggning och det låter som live, både vad avser ljudtryck och även dynamik. Då blir jag imponerad. Tyvärr finns det dock inte, vad jag vet, så jättemånga sådana inspelningar som är välinspelade,
Här kommer dock några jag tycker bra om .

Michael Landau Group Live
Kari Bremnes
Terje Rypdal
Finns fler, men hinner inte skriva mer nu, jobbigt att skriva från mobilen. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-02 10:46

Emanuelgbg skrev:Varför göra det krångligare än vad det är? Bästa partytricket är alltså en..

Bild
därför att den är sjukt dyr!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 10:49

KarlXII skrev:
PerStromgren skrev:

Förstår du inte? Om jag uppfattar saken rätt ser ni det som självskrivet att Cerwin är en förträfflig partyhögtalare eftersom den distar.
Du kanske har lust att berätta mer om dessa dokumenterade CV-artefakter?

Men nu tänker du helt fel....

Disst är väl egentligen bara = avvikande från original signalen.
Alltså borde då allting som gör att en högtalare låter "mindre original likt" än någon annan, vara just disst...
Sedan behöver det absolut inte betyda att det måste låta "disstat" (som dåligt, sräningt, ansrängt osv...) vilket jag också skrev i mitt inlägg från första början...

Så, det jag menar med lite mer "förskönande ord" är väll såhär då:

CV's karaktär gör att dom är riktigt bra partyhögtalare !
Man behöver inte spela tokhögt för att den där riktiga partkänslan ska fylla rummet.

JAG personligen tycker dock INTE att det behöver vara denna "karaktär" för att det ska bli party.
Men det är inte fel det heller... det är väldigt trevligt på sitt eget vis :)

Och ja, jag är beredd att fortsätta vara övertygad om att CV's "disst" (karaktär) INTE är något speciellt "transparent" och inte heller något som JAG skulle vilja kalla för HiFi.
Men likväl så är dom skitroliga till party och suveräna högtalare ! ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-02 11:17

Asså, originalet är faktiskt Cerwin Vega, allt annat är avvikande från originalsignalen! :twisted:
Ni får väl visa liite medlidande såhär på nya året ...

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-02 11:19

verdad skrev:Michael Landau Group Live

Kari Bremnes - Live hade jag koll på redan, en underbar skiva!!
Men Michael Landau Group var en nyhet för mig. Den tackar jag för och tar gärna emot fler goa tips på bra liveinspelningar.
Det är något visst med dom :)

Kul att så många drar hela CV:s sortiment över en kam :lol: :lol: :lol:
Grundar sig nog i att många bara hört dom från -90 talet och frammåt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-02 12:47

Undrar vad det per definitionsmässigt som skiljer en påstod discopuckel ifrån en housecurve?
Nu har ju Peter vittnat om att de CW han var inblandad i inte ens hade discopuckel så då återstår ju bara housecurve i jämförelsen.
Lyssnar ni på dist grabbar medans KXII inte gör det?
Hemsk tanke kanske?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 13:13

Haha, ja det vore ju intressant om en högtalare som upplevs ge en kraftig Samines" åt allt som spelas.
Skulle vara den som färgar minst :)

Men som sagt, jag tycker att dessa Cv är roliga högtalare som dessutom låter BRA, och är kul att trycka på med !
Har själv varit sugen på ett par för att ha som partyhögtalare, det är dom ju svårslagna som...
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-02 13:19

DVD-ai skrev:

Alltså borde då allting som gör att en högtalare låter "mindre original likt" än någon annan, vara just disst...
Sedan behöver det absolut inte betyda att det måste låta "disstat" (som dåligt, sräningt, ansrängt osv...) vilket jag också skrev i mitt inlägg från första början...

Man behöver inte spela tokhögt för att den där riktiga partkänslan ska fylla rummet.

JAG personligen tycker dock INTE att det behöver vara denna "karaktär" för att det ska bli party.

Och ja, jag är beredd att fortsätta vara övertygad om att CV's "disst" (karaktär) INTE är något speciellt "transparent" och inte heller något som JAG skulle vilja kalla för HiFi.

Du har naturligtvis rätt till din egen övertygelse. :)
Sen att du bygger den på diverse fördomar och ett sannolikt ganska magert erfarenhetsskafferi kan jag ju tycka är lite tråkigt.

Du tycker att jag tänker helt fel. Det kan du ju också få tycka men min post är ett svar på PerStromgrens post där han skriver om "dokumenterade artefakter". I min värld kan en fråga om var dessa artefakter är dokumenterade någonstans inte likställas med ett feltänk. :?

Du skriver om CV:s karaktär. Ett grovt generaliserande som jag antar ska innefatta alla modeller som CV tillverkat över åren.
Jag kan nu berätta för dig, att nu är det du som tänker fel. :)
Här är en lista på de flesta högtalarmodeller som CV gjort under åren. Tror du fortfarande att alla låter lika? ;)

Jag har spelat på högtalarna ett tag nu och börjar känna dem lite bättre. De är inte perfekta på något sätt - precis som alla andra högtalare. De är däremot väldigt roliga att lyssna på, spelglädjen är på topp och musiken tar verkligen plats i rummet. De är lite skräniga tidvis på vissa inspelningar och i motsats till vad alla tycks ha fått för sig så tycker inte jag att de spelar något extra bra på starka nivåer. Däremot är de vansinnigt njutbara på klassisk musik och speciellt piano är faktiskt bland det bästa jag hört. 8O
Jag har dem kopplade till TV-ljudet, och i princip varje kväll är det ljud i TV-programmen som föranleder fru XII och mig att fråga oss om det var på TV, utanför eller i huset som något lät.
Är inte det transparens, så vet inte jag. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 13:39

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:

Sen att du bygger den på diverse fördomar och ett sannolikt ganska magert erfarenhetsskafferi kan jag ju tycka är lite tråkigt.

Du tycker att jag tänker helt fel. Det kan du ju också få tycka men min post är ett svar på PerStromgrens post där han skriver om "dokumenterade artefakter". I min värld kan en fråga om var dessa artefakter är dokumenterade någonstans inte likställas med ett feltänk. :?

Du skriver om CV:s karaktär. Ett grovt generaliserande som jag antar ska innefatta alla modeller som CV tillverkat över åren.
Här är en lista på de flesta högtalarmodeller som CV gjort under åren. Tror du fortfarande att alla låter lika? ;)

Jag har spelat på högtalarna ett tag nu och börjar känna dem lite bättre. De är inte perfekta på något sätt - precis som alla andra högtalare. De är däremot väldigt roliga att lyssna på, spelglädjen är på topp och musiken tar verkligen plats i rummet. De är lite skräniga tidvis på vissa inspelningar och i motsats till vad alla tycks ha fått för sig så tycker inte jag att de spelar något extra bra på starka nivåer. Däremot är de vansinnigt njutbara på klassisk musik och speciellt piano är faktiskt bland det bästa jag hört. 8O
Jag har dem kopplade till TV-ljudet, och i princip varje kväll är det ljud i TV-programmen som föranleder fru XII och mig att fråga oss om det var på TV, utanför eller i huset som något lät.

Jag bygger det inte på löst tagna fördommar på något vis utan på att jag lyssnat på väldigt många högtalare och däribland många olika CV modeller som samtliga låter olika men har liknande egenskaper.
Alltså bygger jag det på erfarenhet som jag har om CV högtalare och däribland modeller som ser väldigt lika ut som/ kanske är precis samma högtalare som du har hemma.

Och jag menar inte att du skulle ha fel i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.
Utan jag menar att jag tycker att du tänker fel angående det som skrivits.
Då du helt klart och väldigt tydligt menade på att "dom vist låter bra och inte det minsta disstat".
Och det har i alla fall jag redan skrivit att dom inte låter typiskt disstat (som i skränigt eller dåligt) därav min kommentar.

I övrigt så håller jag med om det du skriver, för det är ju dina åsikter så dom finns ingen anledning att invända mot.
Däremot din inbillade kunskap om min kunskap och erfarenhet får du lägga ner :)

Jag må vara 24år, men av mina 24 år så har jag haft ett genuint musik och ljudintresse sedan någon gång i 8 års åldern då jag fick mina första "riktiga" högtalare av farsan, och sedan tog jag av som en raket och har nog lyssnat på det mesta som jag kommer i kontakt med.
Och däribland minst ett 15 tal olika större CV modeller i olika rum, och jag har bra ljudminne så jag vet hur jag anser hur dessa låtit i grundsignatur.

Så speculer gärna om högtalare och hur dom låter, men inte om mig :)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-02 13:42

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:

Fel det fattas högtalare i listan .Så den är inte ens komplett.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-02 14:17

DVD-ai skrev:Och jag menar inte att du skulle ha fel i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.
Då du helt klart och väldigt tydligt menade på att "dom vist låter bra och inte det minsta disstat".
Och det har i alla fall jag redan skrivit att dom inte låter typiskt disstat (som i skränigt eller dåligt) därav min kommentar.

:?:

1: Jag har inte tolkat som ovan.
2: Jag kan inte tänka på annat sätt om det som skrivits. Läste du inte mitt exempel?
3: Jag har icke på något sätt antytt eller berättat att CV inte låter "det minsta disstat". Jag har däremot låtit antyda att de låter ganska bra och att vissa ljud framförs med upplevd realism.
Däremot har jag skrivit att de låter skränigt ibland.

Blev du så kränkt av min post att du slutade läsa resten? :D

boom skrev:Fel det fattas högtalare i listan .Så den är inte ens komplett.

Fel kan det aldrig bli. Jag skrev ju "de flesta". Det saknas ganska många faktiskt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-02 14:24

Alltså, nu blottar jag mina fördomar, men på party samlas väl massor med folk som inte har en tanke på återgivningskvalitet. De ski*er fullständigt i hur det låter. Däremot ska det låta starkt.

Det finns flera parametrar som gör att det låter starkt, och de är för många synonymt med att "vilja att dra ner volymkontrollen".

Under partybetingelser släpper denna drift, liksom många andra.

Volymkontrollen åker upp, högre än vad som är hälsosamt både för öron och diskanter.

I det här läget kan jag mycket väl tänka mig att lura konsumenten att ljudet är starkare än det egentligen är genom att tillföra dist i ganska stora mängder. Detta för att spara både hörsel och anläggning. Man får se till bara att disten inte ökar högfrekvensinnehållet så att det i sig blir skadligt. Man får mao se till att förstärkaren är klen och mjukklippande. Kanske en limiter ska vara med.

Och när jag har fixat det där går jag ut från rummet, åker hem och sätter mig och lyssnar ensam under min kork... i min egen anläggning med min egen volymkontroll. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 14:42

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:Och jag menar inte att du skulle ha fel i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.

:?:

1: Jag har inte tolkat som ovan.
2: Jag kan inte tänka på annat sätt om det som skrivits. Läste du inte mitt exempel?
3: Jag har icke på något sätt antytt eller berättat att CV inte låter "det minsta disstat". Jag har däremot låtit antyda att de låter ganska bra och att vissa ljud framförs med upplevd realism.
Däremot har jag skrivit att de låter skränigt ibland.

Blev du så kränkt av min post att du slutade läsa resten? :D

Murrrr !!! :evil:

Ne det är inget fara med mig och jag läste allt som du skrev :)
Men jag kände att dina spekulationer om min erfarenhet var utanför diskussionen och ganska lönlöst ;)

Men min post står kvar som svar på din post, i övrigt så håller jag ju med dig säger jag ju :)
Och dom svaren som jag skrev om hur jag uppfattade ditt förra inlägg står också kvar, oavsett vad du skrev i detta inlägget nu :P

Alltså, jag uppfattade det du skrev på precis det viset som jag skrev :)

Men aja skit samma !
Jag tillräkna allt som gör att jag upplever en samines, att vara disst av någon fort och därav mitt användande av disst i kombination med CV högtalarna.

och vist har dom sina stunder, det har alla högtalare.
Där dom låter "bättre än dom brukar" men för att i nästa stund låta allt annat än vad dom nyss gjorde.
Så upplever i alla fall jag det allt som oftast, men med en del, väldigt få räknade högtalare så slipper jag detta i stort sätt helt, och det är skönt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-02 19:27

DVD-ai skrev:och vist har dom sina stunder, det har alla högtalare.
Där dom låter "bättre än dom brukar" men för att i nästa stund låta allt annat än vad dom nyss gjorde.
Så upplever i alla fall jag det allt som oftast, men med en del, väldigt få räknade högtalare så slipper jag detta i stort sätt helt, och det är skönt :)

Jag misstänker att du menar att högtalarna skulle ha en färgning som gör att vissa stycken låter superbra, men att resten fallerar?
Nix, så är det inte. :)
Däremot är de ganska ärliga. Alla inspelningar låter definitivt inte bra.
Jag uppskattar det. Att allt blir lyssningsbart och trevligt, avrundat och ofarligt, är verkligen sameness enligt mig. Det kan ge ett bra ljud - men död musik.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-02 20:35

Har Karl Cervin Vega? Fan va coolt 8)

Hur är dom till filmljud, måste var bra?
Hifi Is Great Everyday

Återgå till Generellt om hifi