KarlXII skrev:DVD-ai skrev:Men nu tänker du helt fel....
Disst är väl egentligen bara = avvikande från original signalen.
Alltså borde då allting som gör att en högtalare låter "mindre original likt" än någon annan, vara just disst...
Sedan behöver det absolut inte betyda att det måste låta "disstat" (som dåligt, sräningt, ansrängt osv...) vilket jag också skrev i mitt inlägg från första början...
Så, det jag menar med lite mer "förskönande ord" är väll såhär då:
CV's karaktär gör att dom är riktigt bra partyhögtalare !
Man behöver inte spela tokhögt för att den där riktiga partkänslan ska fylla rummet.
JAG personligen tycker dock INTE att det behöver vara denna "karaktär" för att det ska bli party.
Men det är inte fel det heller... det är väldigt trevligt på sitt eget vis
Och ja, jag är beredd att fortsätta vara övertygad om att CV's "disst" (karaktär) INTE är något speciellt "transparent" och inte heller något som JAG skulle vilja kalla för HiFi.
Men likväl så är dom skitroliga till party och suveräna högtalare !

Du har naturligtvis rätt till din egen övertygelse.

Sen att du bygger den på diverse fördomar och ett sannolikt ganska magert erfarenhetsskafferi kan jag ju tycka är lite tråkigt.
Du tycker att jag tänker helt fel. Det kan du ju också få tycka men min post är ett svar på PerStromgrens post där han skriver om "dokumenterade artefakter". I min värld kan en fråga om var dessa artefakter är dokumenterade någonstans inte likställas med ett feltänk.
Du skriver om CV:s karaktär. Ett grovt generaliserande som jag antar ska innefatta alla modeller som CV tillverkat över åren.
Jag kan nu berätta för dig, att nu är det du som tänker fel.
Här är en lista på de flesta högtalarmodeller som CV gjort under åren. Tror du fortfarande att alla låter lika?

Jag har spelat på högtalarna ett tag nu och börjar känna dem lite bättre. De är inte perfekta på något sätt - precis som alla andra högtalare. De är däremot väldigt roliga att lyssna på, spelglädjen är på topp och musiken tar verkligen plats i rummet. De är lite skräniga tidvis på vissa inspelningar och i motsats till vad alla tycks ha fått för sig så tycker inte jag att de spelar något extra bra på starka nivåer. Däremot är de vansinnigt njutbara på klassisk musik och speciellt piano är faktiskt bland det bästa jag hört.
Jag har dem kopplade till TV-ljudet, och i princip varje kväll är det ljud i TV-programmen som föranleder fru XII och mig att fråga oss om det var på TV, utanför eller i huset som något lät.
Är inte det transparens, så vet inte jag.

Jag bygger det inte på löst tagna fördommar på något vis utan på att jag lyssnat på väldigt många högtalare och däribland många olika CV modeller som samtliga låter olika men har liknande egenskaper.
Alltså bygger jag det på erfarenhet som jag har om CV högtalare och däribland modeller som ser väldigt lika ut som/ kanske är precis samma högtalare som du har hemma.
Och jag menar inte att du skulle ha fel
i att tänka så som du gör , vilket du tolkade det som, då hade jag skrivit det.
Utan jag menar att jag tycker att du tänker fel angående det som skrivits.
Då du helt klart och väldigt tydligt menade på att "dom vist låter bra och inte det minsta disstat".
Och det har i alla fall jag redan skrivit att dom inte låter typiskt disstat (som i skränigt eller dåligt) därav min kommentar.
I övrigt så håller jag med om det du skriver, för det är ju dina åsikter så dom finns ingen anledning att invända mot.
Däremot din inbillade kunskap om min kunskap och erfarenhet får du lägga ner
Jag må vara 24år, men av mina 24 år så har jag haft ett genuint musik och ljudintresse sedan någon gång i 8 års åldern då jag fick mina första "riktiga" högtalare av farsan, och sedan tog jag av som en raket och har nog lyssnat på det mesta som jag kommer i kontakt med.
Och däribland
minst ett 15 tal olika större CV modeller i olika rum, och jag har bra ljudminne så jag vet hur jag anser hur dessa låtit i grundsignatur.
Så speculer gärna om högtalare och hur dom låter, men inte om mig