Moderator: Redaktörer
mx skrev:hifikg skrev:Mina högtalare kommer först och trots det har jag nu lyssnat med hörlurar i 72 timmar. Dags att besöka lyssningsrummet känner jag.
Sover du aldrig?
Ragnwald skrev:Ja jisses.
Hur många timmar lyssnade du på högtalarna, innan och efter?
mangs skrev:Å andra sidan saknas enligt mig en form av koppling till vekligheten när jag lyssnar via lurar. Ljudet kommer inte framifrån och mitt egna rum är borttrollat. Det kan låta helt fantastiskt men jag föredrar ljudbilden högtalare korrekt uppställda ger mig.
IngOehman skrev:
Du påstår att man precis lika gärna kan säga tvärtom, men skälet till att
jag ser hörlurar som problematiska konceptuellt tror jag inte du förstått,
och därför tycker jag du förhastar dig när du jämställer det motsatta på-
ståendet med det jag skrev. Kan du bedöma att "lika gärna" gäller?
De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
lurar inte kan återge musik så att den blir förväxlingsbar med verkligheten
annat än under extremt tvingande förutsättningar, t ex att lyssnaren får
instruktioner att inte röra på huvudet, eller att lyssnarens huvud spänns
fast så han eller hon inte kan röra det.
PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Brukar du få det, eller varför skulle du få det, menar du?
2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Det där handlar kanske om en vanesak.
Men vrider jag på huvudet i verkligheten får jag olika information till öronen.
Så är fallet även med högtalare, däremot inte med hörlurar.
Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.
Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
I mitt huvud blir det tvärt om, musiken står helt still oavsett hur jag vrider huvudet. Det är den ena biten som gör att jag föredrar högtalarnas återgivning.
IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
PerStromgren skrev:Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med"
PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
Almen skrev:PerStromgren skrev:...nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
Ja, så ser jag det. Som jag skrev: "Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen."
PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".
phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja, det är så jag tycker också. Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen. Vid hörlurslyssning är allt "i huvudet".
Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!
Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Ja precis! Och när jag tänker på min favoritmusik och låter den spela i huvudet och samtidigt råkar röra på huvudet så åker allt med!!!! Skitirriterande!!!
Men nu handlade det om att återskapa live-musik.
phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell! Hur kan det komma sig?
Men nu handlade det om att återskapa live-musik.
Ja, jag menade naturligtvis när jag återskapar live-musik i huvudet
Men, med lite träning har jag efter många år lyckats träna mig att med tankens kraft föreställa mig* att jag befinner mig i en nedsläckt källarlokal och lyckas fixera musikens ursprung i en tänkt plats (i.e. ett par stereohögtalare) i detta fiktiva rum.
* under lyssning med lurar då alltså
Ärligt talat, detta måste vara århundradets icke-problem inom hifi öht?
Almen skrev:Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.
PerStromgren skrev:Det bästa ljud jag hört är via hörlurar med konsthuvudinspelning.
PerStromgren skrev:Det ger en helt oöverträffad hifi. Fanns det många sådan inspelningar skulle jag föredra hörlurar före högtalare i alla lägen.
PerStromgren skrev:Men nu är det inte så. Högtalare ger dessutom bättre rörlighet.
Vill jag höra allt på skivan föredrar jag - även med icke konsthuvudstereo - ändå hörlurar, men det vill jag inte alltid.
IngOehman skrev: Vill du aldrig befinna dig i ett ljudfält som är förankrat i rummet
snarare än i ditt huvud, ett rum i vilket du kan röra dig fritt?
Jag kan tycka att det finns likheter om man jämför med en stor duk som
man tittar på bilder (fasta eller rörliga) på, eller istället har på sig ett par
bildskärmsglasögon, där även minsta rörelse av huvudet skapar kognitiv
dissonans. Så länge man sitter absolut stilla så kan det funka.
Man jag föredrar både bilder och ljud som skapar ett fält som jag är fri i
förhållande till. Inte i alla fall, men i de flesta.
IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
i att ljudbilden sitter fast i huvudet och följer huvudets minsta rörelser, och
att behöva bära hörlurarna är väl rimligtvis en nackdel det också, eller?
PerStromgren skrev:2-ch skrev:Liknelsen med karusellen förstod jag inte.
Jag har sett flera skriva att "orkestern åker med", och tyckte mig få ett ytterligare belägg när IÖ tidigare i tråden skriver:IngOehman skrev:De synpunkter jag erinrar om har ett göra med brister som gör att hör-
Men han kanske menar tvärtom, dvs att nackdelen är att intrycket inte ändrar sig, vilket det borde när man vrider på huvudet?
IngOehman skrev:Ditt prat om att det inte är (bara) ett ljudfält som sitter fast i huvudet utan
det lilla portabla rummet med ljudfältet i, är ju rent parodiskt... Du förnimmer
ju bara rummet genom just ljudfältet!Din förnimmelse av det där rummet
har ju skapats av/är en del av, ljudfältet!
celef skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Att flytta sig i soffan hemma innebär ju bara någon meter i sidledd. I en klubb- eller konsertlokal skulle väl det sällan innebära någon förändring av ljudbilden? Det här visar, tycker jag, på problemet att spela upp något stort hemma i vardagsrummet, skalan blir olika!
Ja, min erfarenhet är att en liten förflyttning i soffan motsvarar en större förflyttning i inspelningslokalen. En skaländring, som du skriver.
jag brukar störa mig mycket på dessa förändringar, relativt små förflyttningar får stora ljudförändrngar, men vad beror skalfelet på, är det avståndsskillnaderna till ljudkällan? är det därför linjekällor alltid låter mest naturligt
phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg
IngOehman skrev:Du behöver nog tänka lite hårdare om du ser det som naturligt att ljudet är
låst till huvudet.
För du är den första person jag stött på som tycker att det är lika naturligt
att en mössa följer med huvudets rörelser som att en orkester gör det.![]()
![]()
![]()
Almen skrev:phloam skrev:Förresten så behöver du själv fundera lite mer på att svara vänligare på ett seriöst menat inlägg
Du kanske skulle undvikit att beskriva de som inte tycker som du i frågan såsom "fjanterier", "missunnsamhet" och "krystat försäljningsargument".
Kallar du det seriös argumentation? Det fick i alla fall mig att avstå från att fortsätta diskutera sakfrågan med dig.
Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.
Almen skrev:Så här enkelt är det: Det är ett objektivt faktum att hörlurar har en fundamental begränsning då man vill återskapa en livehändelse. Hur man utifrån det jämför hörlurar med högtalare är en subjektiv uppfattning.
IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!
phloam skrev:Det två verkliga skillnaderna mellan lurar och högtalare är alltså enbart att man missar känslan av bas i kroppen, och att inspelningar inte är binaurala (kan inte höra bägge lurelementen med endera öra osv).
PerStromgren skrev:Det förvånar mig att du med stereofoni inte inkluderar konsthuvudinspelnijngar, som ger rymdkänsla mer än det mesta!
Almen skrev:PerStromgren skrev:Det förvånar mig att du med stereofoni inte inkluderar konsthuvudinspelnijngar, som ger rymdkänsla mer än det mesta!
Det säger han inte, utan tvärtom: "Att bara spela binaurala inspelningar gör ju att ett av de stora bristerna med hörlurar försvinner - att de inte är stereofoniskt kompatibla."
Alltså icke-stereofonikompabiliteten försvinner vid binaurala inspelningar. Två negationer tar ut varandra!
IngOehman skrev:Njae... Värst drabbas platta källor, näst värst linjekällor.
Bättre än så är rundstrålare och allra bästa är ljudkällor med en spridnings-
egenskaper optimerade för saken, och som därför kan användas kompen-
serande. Problemet beror på (ökar med) direktljudet och hur dessa (två om
det är stereo) samverkar i tid och amplitud (TIT) för att skapa en fantom-
ljudbild, och hur denna samverkan moduleras när man rör sig i rummet.
Man kan säga att det är ett av stereosystemfelen som liksom de flesta andra
kan kompenseras och som även blir kompenserade i olika grad av olika hög-
talarkonstruktioner, olika bra lite beroende på hur de används.
Även rummet spelar stor roll för hur bra man kan få allt att fungera.
phloam skrev:IngOehman skrev:Du behöver nog tänka lite hårdare om du ser det som naturligt att ljudet är
låst till huvudet.
För du är den första person jag stött på som tycker att det är lika naturligt
att en mössa följer med huvudets rörelser som att en orkester gör det.![]()
![]()
![]()
Nej, jag likställer inte en mössa med en orkesterVad jag försöker förmedla är att jag upplever det som fullständigt naturligt att ljudet följer med hörlurarna som sitter på mitt huvud.
Ljudet är inte låst till huvudet, det är låst till hörlurarna som rör sig tillsammans med mitt huvud. Vilket är precis som jag vill ha det.
.
phloam skrev:Almen skrev:Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.
För min del engagerar jag mig i så fall mer i att lyssna på musik än att "återskapa live-händelser".
E skrev:Att hörlurar inte behöver sabba musik-
upplevelsen för en person är en sak, men jag
tycker att du borde kunna hålla med om
lurarnas objektiva brister vad gäller
återskapande av live-händelser (en hel del
fonogram), även när det gäller den holofoniska
potentialen (som är obefintlig i hörlursfallet)!
PerStromgren skrev:Almen skrev:Som jag skrev: "Vid högtalarlyssning av fina inspelningar kan man, när man flyttar sig sidledes, uppleva motsvarande som man skulle gjort i konsertlokalen."
Det har jag aldrig upplevt när jag lyssnar på musikanläggningar, men jag har inte hört så fina, troligen.
E skrev:phloam skrev:Almen skrev:Nja, ganska många engagerar sig i hur man bäst återskapar en live-händelse.
För min del engagerar jag mig i så fall mer i att lyssna på musik än att "återskapa live-händelser".
Helt okej, men det här är hifi-avdelningen och
inte musikdito, vilket kan förklara varför du
möter visst motstånd när du argumenterar för
att hörlurar är likvärdiga eller bättre återgivare.
Att hörlurar inte behöver sabba musik-
upplevelsen för en person är en sak, men jag
tycker att du borde kunna hålla med om
lurarnas objektiva brister vad gäller
återskapande av live-händelser (en hel del
fonogram), även när det gäller den holofoniska
potentialen (som är obefintlig i hörlursfallet)!
Om man talar om återgivningsförmåga så är
hörlurars portabilitet och lägre inköpspris en
smula irrelevant, kan jag tycka.
Mvh E*
E skrev:Per!
Nä, det är nog inget du hittar på Wikipedia.
Är du inte nöjd med förklaringarna du fått här,
så hittar du säkert mer om du söker bland
Ingvars inlägg.
Jag skulle säga att holofoni handlar om att
kunna röra sig i ett ljudfält i sitt lyssningsrum,
och då luras att tro att man faktiskt rör sig i det
rum där mikrofonerna stod. Men jag kan ha fel,
Almen vet säkert en bättre förklaring.
Mvh E*
E skrev:Du kanske kan hitta på ett bättre ord?
E skrev:Jag undrar mest om du har förstått vad det
betyder? Har mina beskrivningar gått fram? I så
fall borde du se att artikeln på engelska
Wikipedia beskriver något annat.
E skrev:Ett slags 3D-egenskap i återgivningen som inte
förstörs, utan snarare är beroende, av att man
flyttar sig i rummet (inom vissa gränser).
Mvh E*
E skrev:Inspelningen behöver vara en äkta stereo-
inspelning, vilket man brukar få med
tidsskillnadsteknik, företrädesvis A-B.
Som redan nämnts behöver inspelning,
högtalare och rum vara av hög klass. Två
högtalare räcker.
Mvh E*
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Även om du lyssnar på binaurala inspelningar så finns det ju inget naturligt
Nu måste du läst mitt inlägg slarvigt!
PerStromgren skrev:jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!
Jag tror att jag helt enkelt är så van så min hjärna kompenserar för detta.
PerStromgren skrev:Det förvånar mig att du med stereofoni inte inkluderar konsthuvudinspelnijngar, som ger rymdkänsla mer än det mesta!
PerStromgren skrev:Hörlurar har trots sina brister, så stora fördelar rent ekonomiskt att jag är förvånad att inte fler använder dem.
PerStromgren skrev:En mycket bra hörlursanläggning kan man få för 5 000:-, ett hyggligt slutsteg plus bra högtalare är väl svårt att få under 20 000:-, skulle jag gissa.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!
Att du vant dig vid något gör det inte till något naturligt om man tittar på
ursprungstroheten. Och vad det sedan beror på att du inte får illusionen av
att musikerna sitter i en karusell runt dig om du snurrar runt (hela kroppen
då förstås, snurrar du bara huvudet så vrids det av) är svårt att säga. Att
få den illusionen är inte bara normalt utan helt rationellt.
E skrev:Per!
Jag hoppas att Ingvar eller Almen kan tipsa om
några bra inspelningar.
För övrigt blir valet av hörlurar inte lättare av
att de behöver vara bekväma också, jag vill ju
ibland kunna ha glasögon på mig samtidigt, och
glasögonen är obekväma redan utan lurar på.
Mvh E*
E skrev:Jag kommer bara på Cantate Domino, men jag
vet inte om den är optimal för att undersöka
holofoniska egenskaper hos en anläggning?
Dessutom torde den vara välkänd här redan,
tror rentav att det var Morello som fick upp
mina ögon för detta fonogram. Lyssnade på det
så sent som i förrgår.
Det är två mikrofoner i AB, ren tidsskillnad
alltså. Bertil Alving är teknikern.
De som är mer inlyssnade på klassiskt borde ha
några puristiska inspelningar att komma med.
Hörlurar kan göra att man slipper frysa om
öronen när det är kallt, men de kan paja
frisyren också. Dilemman...
Objektivisten skrev:För mig är hörlurar som att studera en fluga i mikroskop. Det kan ju vara spännande. Medan högtalare och en god transistorförstärkare är som att studera en plansch av flugan på väggen. Med högtalare parade med en bra rörförstärkare så har man istället flugan flygande i rummet, livs levande liksom.
E skrev:Bra att fånigheten gick fram, celef! Det var
precis så det var menat.![]()
Varför har inte alla hörlurar som skall kunna
återge stereofoniska inspelningar ett inbyggt
korskopplingsfilter?
Mvh E*
phloam skrev:IngOehman skrev:PerStromgren skrev:jag skrev:hur jag än snurrar på huvudet, så får jag ingen illusion av att musikerna sitter i en karusell!
Att du vant dig vid något gör det inte till något naturligt om man tittar på
ursprungstroheten. Och vad det sedan beror på att du inte får illusionen av
att musikerna sitter i en karusell runt dig om du snurrar runt (hela kroppen
då förstås, snurrar du bara huvudet så vrids det av) är svårt att säga. Att
få den illusionen är inte bara normalt utan helt rationellt.
IÖ, jag tror du missar lite av vad som händer i praktiken:
När man tar på sig lurar så flyttar man s.a.s. rummet, förminskar det, så att man har rummet där huvudet är. Därför uppstår inga kognitiva problem, speciellt med tanke på att det mesta av inspelad musik inte äger rum i någon väldefinierad rymd/lokal. *
phloam skrev:Problemet är (som sagt) möjligen att man missar "holofonin" i inspelningen med lurar, men huvudrörelser blir inget problem i praktiken.
phloam skrev:Man upplever inte några snurrande orkestrar eftersom rummet och huvudet blir en slags enhet.
phloam skrev:Får utveckla detta mer senare.... gtg
phloam skrev:Edit:
* Eller så skulle man kunna säga att förväntningarna ändras i.o.m. att man tar på sig lurar - man är medveten om dem och hur de funkar. Man förstår att man flyttar lyssnandet (från rummet man sitter i) till huvudet, eller "inne i huvudet". Rummet är då i huvudet, s.a.s.
Så därför kan man inte enligt mig jämföra rakt av eftersom det handlar om två olika lyssningssituationer - var och en med sina speciella förutsättningar och förväntningar. Lyssnaren anpassar sig beroende på vilken teknik denne väljer att använda.
Kognitiv dissonans i form av "snurrande orkestrar" skulle alltså egentligen bara kunna uppstå om man tänker sig att man har en lyssnare som inte vet om att denne har hörlurar på sig och/eller inte alls begriper hur de ska användas eller fungerar - vilket inte lär inträffa i praktiken.
phloam skrev:Vi anpassar oss också på motsvarande sätt när vi väljer att lyssna via en högtalaranläggning.
phloam skrev:Därför vidhåller jag att det är ett icke-problem, en teoretisk konstruktion för att argumentera mot hörlurar.
IngOehman skrev:Det är ungefär som att påstå att en smäll på käften inte är ett problem
annat än för den som inte förstår att en näve som kommer farande kom-
mer att ge upphov till det.
IngOehman skrev:Jag har gjort experiment med hörlurar vars fysiska läge (närmade bestämt
deras "kompassriktning") återkopplas för att kunna kompenseras således
att man får en externprojicering av den inspelade musiken, och jag kan
lova dig att ALLA med fungerande hörsel på båda öronen hör skillnaden,
och när man hört musik så i hörlurar, vill nog få gå tillbaka...*
IngOehman skrev:Att sedan många inte tänker på vad de kunnat få, eftersom de inte KAN
föreställa sig det utan att de har fått uppleva det, gör självklart att de
accepterar bristerna utan att ens reflektera över dem. Men att tro att en
brist inte finns bara för att någon inte aktivt reagerar på den, är som att
säga att godare maträtter är meningslösa så länge ingen fått smaka dem.
phloam skrev:IngOehman skrev:Det är ungefär som att påstå att en smäll på käften inte är ett problem
annat än för den som inte förstår att en näve som kommer farande kom-
mer att ge upphov till det.
En smäll på käften är rätt allvarligt, menar du problemet med brist på externprojicering i hörlurar är ett så pass allvarligt problem och är det i så fall din helt subjektiva åsikt, eller vad?
phloam skrev:IngOehman skrev:Jag har gjort experiment med hörlurar vars fysiska läge (närmade bestämt
deras "kompassriktning") återkopplas för att kunna kompenseras således
att man får en externprojicering av den inspelade musiken, och jag kan
lova dig att ALLA med fungerande hörsel på båda öronen hör skillnaden,
och när man hört musik så i hörlurar, vill nog få gå tillbaka...*
Intressant, hur är det tänkt att externprojicering ska funka när man är ute och rör på sig eller åker buss/tåg osv?Uppskattar du att lika många vill ha det då?
phloam skrev:Är det en uppskattning du gör att få "nog" vill gå tillbaka till annat än externprojicering, och vilka lyssningsituationer gäller detta? I soffan, eller när man joggar, eller åker i fordon...?
phloam skrev:IngOehman skrev:Att sedan många inte tänker på vad de kunnat få, eftersom de inte KAN
föreställa sig det utan att de har fått uppleva det, gör självklart att de
accepterar bristerna utan att ens reflektera över dem. Men att tro att en
brist inte finns bara för att någon inte aktivt reagerar på den, är som att
säga att godare maträtter är meningslösa så länge ingen fått smaka dem.
Du får gärna göra en poll på denna fråga; ett enkelt ja eller nej på frågan vilka som upplever bristen på externprojicering som ett (allvarligt) problem vid hörlurslyssning.
E skrev:Sitter man med lurar framför en skärm är det
ju lätt att inse vart norr på kompassen skall
peka.
E skrev:E skrev:Vad använder du för musik när du vill dema de
holofoniska egenskaperna, Ingvar?
Mvh E*
celef skrev:E skrev:Jag kommer bara på Cantate Domino, men jag
vet inte om den är optimal för att undersöka
holofoniska egenskaper hos en anläggning?
Dessutom torde den vara välkänd här redan,
tror rentav att det var Morello som fick upp
mina ögon för detta fonogram. Lyssnade på det
så sent som i förrgår.
Det är två mikrofoner i AB, ren tidsskillnad
alltså. Bertil Alving är teknikern.
De som är mer inlyssnade på klassiskt borde ha
några puristiska inspelningar att komma med.
synd att du inte kunde komma med ett bra exempel, men du kanske kommer på något senare
IngOehman skrev:E skrev:E skrev:Vad använder du för musik när du vill dema de
Mvh E*
Det går bra med vilken musik som helst, men det bör vara en inspelning
som är gjord med tidsskillnadsteknik.
hifikg skrev:IngOehman skrev:E skrev:E skrev:Vad använder du för musik när du vill dema de
Mvh E*
Det går bra med vilken musik som helst, men det bör vara en inspelning
som är gjord med tidsskillnadsteknik.
Hur vet man det när man står hos sin skivhökare o ska välja ett vax?
mx skrev:Det är således bra hörlurar vs. din stereo som den ser ut exakt nu.
Strmbrg skrev:Jag föredrar högtalare framför lurar.
Åtminstone så är det så med det jag har att välja på här hemma i dagsläget.
Bland lurarna föredrar jag för tillfället Grado SR 80. Mer eller mindre öppna, och ingen påtagligt bullrande kavitet som stökar till det.
E skrev:Ni som gillar den extremt korta efterklang det
blir i hörlurar, har ni väldigt väldämpade rum
för de högtalare ni jämför med också?
Mvh E*
celef skrev:Strmbrg skrev:Jag föredrar högtalare framför lurar.
Bland lurarna föredrar jag för tillfället Grado SR 80. Mer eller mindre öppna, och ingen påtagligt bullrande kavitet som stökar till det.
Jag tycker det är intressant detta hur vi alla (nästan) tycker så olika, jag kan inte lyssna på mina grados för dom låter så färgat skamligt och ljusa, en parantes bara
Strmbrg skrev:celef skrev:Strmbrg skrev:Jag föredrar högtalare framför lurar.
Jag tycker det är intressant detta hur vi alla (nästan) tycker så olika, jag kan inte lyssna på mina grados för dom låter så färgat skamligt och ljusa, en parantes bara
Är du långhårig?
Det minsta man täcker för utsidan av kåporna så blir ljudbalansen tok.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster