Moderator: Redaktörer
shifts skrev:bensnake: Kan du korta länken i förstainlägget (m.h.a. bit.ly kanske) är du bussig?
shifts skrev:bensnake: Kan du korta länken i förstainlägget (m.h.a. bit.ly kanske) är du bussig?
Vee-Eight skrev:Jag ser inte att ngn av "vägarna" är motsatsförhållanden. Hade jag kunnat så hade jag röstat på samtliga.
phloam skrev:Jag tror man får skilja på "musiklyssningsfilosofi" och "återgivningsfilosofi" tydligare.
Punkt 3 riskerar att förvilla så att man tror att det gäller musikupplevelse, när det egentligen handlar om närvaroupplevelse.
Återgivningpurism ser jag bara som ett medel för att uppnå illusion och upplevelse, så jag har lite svårt att välja någon.
Elfsberg skrev:Jag ser mig som En Alternativ #1:are om jag får höja lite i botten för lite loudness.
Nattlorden skrev:Elfsberg skrev:Jag ser mig som En Alternativ #1:are om jag får höja lite i botten för lite loudness.
Där kan man nog räkna in mig med.
bensnake skrev:phloam skrev:Jag tror man får skilja på "musiklyssningsfilosofi" och "återgivningsfilosofi" tydligare.
Punkt 3 riskerar att förvilla så att man tror att det gäller musikupplevelse, när det egentligen handlar om närvaroupplevelse.
Helt rätt!
phloam skrev:Nattlorden skrev:Elfsberg skrev:Jag ser mig som En Alternativ #1:are om jag får höja lite i botten för lite loudness.
Där kan man nog räkna in mig med.
Beror helt på om ni höjer för bättre upplevelse eller för att korrigera inspelning?![]()
Elfsberg skrev:Jag ser mig som En Alternativ #1:are om jag får höja lite i botten för lite loudness.
Sunde skrev:Hur vet jag vad som är mest troget?
hifikg skrev:Spelar just nu med en pentodkopplad rörförstärkare på 25W och det lär inte vara särskilt puristiskt har jag fått höra *s*
bensnake skrev:Det där tycker jag är intressant! Jag förstår det mycket väl (att man vill ha möjlighet till höjning av basen) men jag är inte riktigt med på förenligheten med återgivningspuristisk filosofi...
Säg att man har satsat tid, pengar och själ i att köpa "transparenta" grejer, kallat in extern hjälp till rumsakustiska åtgärder, mätt upp och kommit fram till att "nu är det så bra det bara kan bli" gällande transparent, ursprungstrogen återgivning.
Och så höjer man basen på basfattiga inspelningar!?! Då faller väl hela filosofin, efter vad jag förstår. Eller kan man, mycket enkelt, skylla på "ett stereosystemfel" och liksom komma undan med det? Vill man inte höra inspelningen ursprungstroget?
Jag har som sagt förståelse, rent av sympati, för förfarandet men jag får inte riktigt ihop det med påstådda intentioner.
Sunde skrev:Men i #1 hur vet jag vad som är mest troget fonogrammet?
Om vi tar tre anläggningar som exempel. MBL Extreme, Norska Adyton och en anläggning med Sonus Faber Amati Futura. Jag gillar alla dessa tre anläggningar skarpt trots att dom presenterar ljudet totalt olika. Jag är väldigt övertygad om att ägarna till respektive anläggning anser att deras anläggning spelar mest ursprungstroget fonogrammet.
Hur vet jag vad som är mest troget?
Nä, jag är nog en #3 kille trots allt. Känns iaf lättast att svara så.
Om vi tar tre anläggningar som exempel. MBL Extreme, Norska Adyton och en anläggning med Sonus Faber Amati Futura. Jag gillar alla dessa tre anläggningar skarpt trots att dom presenterar ljudet totalt olika. Jag är väldigt övertygad om att ägarna till respektive anläggning anser att deras anläggning spelar mest ursprungstroget fonogrammet.
adzer skrev:bensnake skrev:Det där tycker jag är intressant! Jag förstår det mycket väl (att man vill ha möjlighet till höjning av basen) men jag är inte riktigt med på förenligheten med återgivningspuristisk filosofi...
Säg att man har satsat tid, pengar och själ i att köpa "transparenta" grejer, kallat in extern hjälp till rumsakustiska åtgärder, mätt upp och kommit fram till att "nu är det så bra det bara kan bli" gällande transparent, ursprungstrogen återgivning.
Och så höjer man basen på basfattiga inspelningar!?! Då faller väl hela filosofin, efter vad jag förstår. Eller kan man, mycket enkelt, skylla på "ett stereosystemfel" och liksom komma undan med det? Vill man inte höra inspelningen ursprungstroget?
Jag har som sagt förståelse, rent av sympati, för förfarandet men jag får inte riktigt ihop det med påstådda intentioner.
Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.
Att ha en förstärkare eller rum som färgar konstant ger dig inget val.
Val är alltid bra att ha även om man inte nödvändigtvis måste använda sig av dem jämt.
shifts skrev:Sunde skrev:Men i #1 hur vet jag vad som är mest troget fonogrammet?
För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.
bensnake: Bara för att man vill har en ursprungstrogen strävan med sin anläggning betyder det tack och lov inte att man behöver vara det exakt hela tiden. Volymkontrollen är väl första boven mot ursprunget och den använder jag mer än gärna.
Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.
shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.
Själv gillar jag en slankare basåtergivning än många andra och när jag sänker den nivån är det definitivt en färgning gentemot ursprunget. Jag vet om det och ser inget som helst problem med det. Det ändrar inte att min inställning och nyfikenhet kretsar kring svarsalternativ #1.
adzer skrev:Helt rätt det är möjligheten som iaf jag eftersträvar. Möjligheten att lyssna exakt som skivan låter, men också att färga den om jag så vill.
Utan en transparent anläggning så har du inte den möjligheten.
"Hitta tillbaka" är ju inget problem då de flesta filter som folk här använder antingen inte behöver justeras om(Ino filtret har brytare på framsidan för basökning) eller så kan man spara inställningarna(miniDSP).
Harryup skrev:shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.
Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?
mvh/Bengt
bensnake skrev:Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?
Harryup skrev:shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.
Fast hur vet du att den ljudnivå du sänker ifrån är den faktiska nivån? Och hur påverkar Fletcher-Munson iom att du inte lyssnar på den nivå som ursprungsnivån? Har du vekligen koll på små färgningar mot ett okänt original?
mvh/Bengt
adzer skrev:bensnake skrev:Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?
Ja så gör nog många. Jag personligen bryr mig väldigt sällan om att höja basen dock. Jag lyssnar oftast som det är, men det är trevligt att ha valet till hands
bensnake skrev:adzer skrev:bensnake skrev:Skulle man kunna sammanfatta det så att så länge du upplever att det låter bra, ändrar du inget men om det låter lite tunt så justerar du med en vippa för ett fixerat baspåslag?
Ja så gör nog många. Jag personligen bryr mig väldigt sällan om att höja basen dock. Jag lyssnar oftast som det är, men det är trevligt att ha valet till hands
Semipurist...
adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Ibland kanske man vill lyssna helt transparent då kan du det och om du vill höja basen så kan du under kontrollerade former göra exakt detta precis som du vill.
Ragnwald skrev:Ja till viss del, men ingen större skada att återge på något lägre ljudnivå och någon mindre kompression, som jag ser det.
Panelguy skrev:adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Du utgår alltså från att högtalarna är helt ofärgade?![]()
Förstärkarens färgning är ju minimal i sammanhanget.
bensnake skrev:Min mycket subjektiva uppfattning är emellertid att många "transparensförstärkare" låter platt, blodfattigt och lite "disigt" vid lägre effektuttag men blommar ut vid lite gaspådrag. Därför var jag lite nyfiken om orsakerna bakom (om det finns några...).
adzer skrev:Panelguy skrev:adzer skrev:Jag förstår helt hur du tänker och håller till stor del med i ditt resonemang. Skillnaden som jag kan se det är att det är du som väljer när och hur du skall färga ljudet.
Du utgår alltså från att högtalarna är helt ofärgade?![]()
Förstärkarens färgning är ju minimal i sammanhanget.
Det skrev jag aldrig. Tolka inte in saker som inte står.
Panelguy skrev:Då förstår jag inte riktigt hur du menar, du nämner rum och förstärkare men inte det som, vid sidan av rummet, påverkar mest.
adzer skrev:bensnake skrev:Min mycket subjektiva uppfattning är emellertid att många "transparensförstärkare" låter platt, blodfattigt och lite "disigt" vid lägre effektuttag men blommar ut vid lite gaspådrag. Därför var jag lite nyfiken om orsakerna bakom (om det finns några...).
Intressant, Jag håller inte alls med dig. Jag har hört massor med "transparenta" anläggningar som låter kanon vid låga ljudtryck.
Men visst låter det oftast bättre om man "drar på lite", men det har ju med hur den mänskliga hörseln, och i viss del känslen, fungerar och inte förstärkaren.
Jag kan dock hålla med om att en förstärkare som färgar åt det varma hållet kan ha en positiv effekt vid låga nivåer.
mvh/Bengt
adzer skrev:Panelguy skrev:Då förstår jag inte riktigt hur du menar, du nämner rum och förstärkare men inte det som, vid sidan av rummet, påverkar mest.
Jag nämde två komponenter utan någon som helst inbördes ordning som ett exempel. Jag hade lika gärna kunnat skriva förstärkare och högtalare, men då hade du väl klagat på att rum saknas?
Kaha skrev:Harryup skrev:shifts skrev:För min del handlar det om en inställning och strävan, mer än att veta att det jag hör är "korrekt". Det är ju, som flera är inne på, svårt att veta.
mvh/Bengt
På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.
Bagaget skrev:Därför det sitter en loundness knapp på massa gamla förstärkare och vafan heter det, NightMode? på nyare reciverar
Panelguy skrev:Högtalare och rum hade gjort mig nöjd![]()
Min poäng är att så länge det inte finns några ofärgade högtalare så lär den återgivningen du beskriver stanna vid en dröm.
Harryup skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:
mvh/Bengt
På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.
Och vad motsvarar referensnivån? Den aktuella nivån på orkestern vid inspelningtillfället ? Eller kanske en nivå som känns väl högt för egna stereon vid just detta tillfälle?
Mh/Harryup
Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.
sprudel skrev:Beklagar, men kan inte välja då jag ser all musiklyssning som en illusion.
Av vågrörelser i luft skapar du en upplevelse i din hjärna, oavsett om det är irl, eller via en återutgivning via en stereo av en inspelad händelse.
Men om jag anstränger mig att fångas in iden kontext du vill förmedla så väljer jag nr2 och nr 3. 1 är omöjlig att uppnå då du aldrig vet ursprungshändelsen, den är inte ens en händelse, den är många beroende på var du sitter i lokalen, hur du mår osv. Den kanske inte alls stämmer med det som mikrofonerna spelade in.
Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.
adzer skrev:sprudel skrev:Beklagar, men kan inte välja då jag ser all musiklyssning som en illusion.
Av vågrörelser i luft skapar du en upplevelse i din hjärna, oavsett om det är irl, eller via en återutgivning via en stereo av en inspelad händelse.
Men om jag anstränger mig att fångas in iden kontext du vill förmedla så väljer jag nr2 och nr 3. 1 är omöjlig att uppnå då du aldrig vet ursprungshändelsen, den är inte ens en händelse, den är många beroende på var du sitter i lokalen, hur du mår osv. Den kanske inte alls stämmer med det som mikrofonerna spelade in.
Nr 1 betyder att du är trogen FONOGRAMMET, inte den ursprungliga spelningen.
Du kan som sagt aldrig veta hur det lät i en studio eller på en spelning, men hur det låter på fonogrammet vet man och detta kan man återge med olika grad av trogenhet och transparens.
hifikg skrev:Hur vet man hur fonogrammet låter? Man kan väl bara veta hur det låter på en specifik kombination av avspelningsutrustning, eller hur tänker du?
adzer skrev:hifikg skrev:Hur vet man hur fonogrammet låter? Man kan väl bara veta hur det låter på en specifik kombination av avspelningsutrustning, eller hur tänker du?
Du kan analysera innehållet på fonogrammet. Detta skall föras vidare via all elektronik så oförvanskat som möjligt tills det når högtalarna. När man väl kommer till högtalarna och rummet så blir det mer komplicerat, men det går fortfarande att arbeta för att få en så trogen uppspelning och upplevelse av detta ljud som möjligt.
hifikg skrev:Hmmm... behöver man göra det för varje vax man inhandlar, eller finns det tillförlitliga kalibreringsvax?
adzer skrev:hifikg skrev:Hmmm... behöver man göra det för varje vax man inhandlar, eller finns det tillförlitliga kalibreringsvax?
Du behöver inte göra någonting, men vill man ha en anläggning som är så transparent som möjligt så kan det vara bra med komponenter som följer denna ideologi.
För elektronik är det förhållandevis "lätt" att mäta hur de påverkar signalen. När det kommer till akustik blir det som sagt svårare. Det är därför det finns folk som arbetar specifikt med att bygga lyssningsrum.
MagnusÖstberg skrev:Det är ju tydligt att du anser dig veta svaret, varför skriver du inte vad du tror?
Förstår du inte alls vad han skriver?
bensnake skrev:Vee-Eight skrev:Jag ser inte att ngn av "vägarna" är motsatsförhållanden. Hade jag kunnat så hade jag röstat på samtliga.
Du har rätt och det var inte min avsikt att ställa dem mot varandra heller. Frågan gällde mer den grundläggande inställningen, alltså prio ett med sitt system.
bensnake skrev:Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.
Du menar att 1 leder till 2 som leder till 3?
Svante skrev:bensnake skrev:Svante skrev:Lustigt, jag kan inte rösta. Alla tre alternativen betyder samma sak för mig.
Du menar att 1 leder till 2 som leder till 3?
Mnja. Jag ska justera mig lite. Återgivning, illusion och upplevelse är (i sammanhanget) nästan samma sak för mig. Möjligen är återgivning aningen mer tekniskt och därmed en förutsättning för de andra, ja.
I omröstningen är orden sedan "spetsade" med attribut (puristisk, jagande, orienterad) som lika gärna hade kunnat sättas på vilken som helst av de tre, tex återgivningsorienterad, illusionspuristisk och upplevelsejagande.
Jag gick helt på förleden återgivning, illusion och upplevelse när jag sade att jag inte kunde rösta.
Av puristisk, jagande, orienterad känns "orienterad" mest bekväm, de andra verkar så ... spända.
shifts skrev:bensnake skrev:phloam skrev:Jag tror man får skilja på "musiklyssningsfilosofi" och "återgivningsfilosofi" tydligare.
Helt rätt!
När jag skrev slutklämmen i mitt inlägg var det där jag stod och funderade kring och kom fram till att upplevelsen (för mig i detta fall) kommer med av sig själv i och med musiken. Men vad är det som säger att det handlar om närvaroupplevelse? Det kan ju vara någon annan form av upplevelse ("det fladdrar så härligt om benen!"). Att säga att det egentligen handlar om närvaroupplevelse håller jag inte med om alls, då det förutsätter att det är ett verkligt skeende som spelas upp framför en. Väldigt lite musik är av det slaget, åtminstone i min musiksamling.
hifikg skrev:Då e vi överens. Fast jag vet ändå inte vilket av alternativen ovan som är "rätt" för mig
bensnake skrev:DVD-ai skrev:alternativ 3 helt klart !
Även om nylonsträngat låter som stålsträngat?
Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.
PerStromgren skrev:Är det någon som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?
bensnake skrev:PerStromgren skrev:Är det någon som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?
1. Komplett Ino-rigg i akustikfixad miljö.
2. En god röranläggning.
3. Vad som helst.
DVD-ai skrev:bensnake skrev:DVD-ai skrev:alternativ 3 helt klart !
det är ju inte samma sak ?
det ena behöver inte utesluta det andra![]()
Jag tycker att när det låter naturligt så är det så som jag vill ha det![]()
Det säger ju inget om i fall inspelningen är gjord så eller fall anläggningen färgar så att nylonsträngade guran låter som stålsträngad...![]()
Jag föredrar alla dagar en anläggning som ger mig lyssningsglädje, det är det ultimata målet !![]()
Och jag får massor av det när allting låter naturligt och det tycker jag att jag får med nuvarande grejer
Så egentligen så är det svårt att välja något av allternativet om man ska stycka sönder målet...
Men det ultimata målet är ju allternativ3, det som styr över alla andra mål och i mitt fall kräver delar av både punkt 1 och 2 för att kunna lyckas med !![]()
Så, mitt huvudmål är allternativ 3, men det kräver att även allternativ 1 och 2 är med i soppan
steveo1234 skrev:bensnake skrev:PerStromgren skrev:Är det någon som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?
2. En god röranläggning.
3. Vad som helst.
Va? Neee?. Jag har en ino-rigg i akustikfixat rum och jag tillhör definitivt inte grupp 1.
aisopos skrev:Som jag uppfattar att jag ska uppfatta alt1 så är det detta jag är allra minst av allt.
Jag har, som andra redan påpekat, ingen aning om hur det egentligen "låter på
skivan" och vet därför inte om en given förändring i anläggningen har lett mig närmare
eller längre från målet.
Och jag skulle nog bli nipprig om jag började greja på det viset och använde en
massa tid på att "hitta felen" i min återgivning.
shifts skrev:Än så länge har mest de som röstat på nummer 1 blivit utfrågade. Ska försöka komma på något att fråga de som utfrågat.
steveo1234 skrev:bensnake skrev:PerStromgren skrev:Är det någon som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?
2. En god röranläggning.
3. Vad som helst.
Va? Neee?. Jag har en ino-rigg i akustikfixat rum och jag tillhör definitivt inte grupp 1.
bensnake skrev:aisopos skrev:Alltså att jag uppmuntrar "fel i återgivningen" för att skapa något annat.
Det där förstod jag inte riktigt...
shifts skrev:aisopos skrev:Som jag uppfattar att jag ska uppfatta alt1 så är det detta jag är allra minst av allt.
skivan" och vet därför inte om en given förändring i anläggningen har lett mig närmare
eller längre från målet.
Lite lustigt är det, för det är ju vad jag undviker iom alternativ 1.
aisopos skrev:shifts skrev:aisopos skrev:Som jag uppfattar att jag ska uppfatta alt1 så är det detta jag är allra minst av allt.
eller längre från målet.
Lite lustigt är det, för det är ju vad jag undviker iom alternativ 1.
Menar du då när du väl är framme där, eller i jakten på det målet?
adzer skrev:Du kan analysera innehållet på fonogrammet. Detta skall föras vidare via all elektronik så oförvanskat som möjligt tills det når högtalarna. När man väl kommer till högtalarna och rummet så blir det mer komplicerat, men det går fortfarande att arbeta för att få en så trogen uppspelning och upplevelse av detta ljud som möjligt.
DVD-ai skrev:bensnake skrev:DVD-ai skrev:alternativ 3 helt klart !
det är ju inte samma sak ?
det ena behöver inte utesluta det andra![]()
Jag tycker att när det låter naturligt så är det så som jag vill ha det![]()
Det säger ju inget om i fall inspelningen är gjord så eller fall anläggningen färgar så att nylonsträngade guran låter som stålsträngad...![]()
Jag föredrar alla dagar en anläggning som ger mig lyssningsglädje, det är det ultimata målet !![]()
Och jag får massor av det när allting låter naturligt och det tycker jag att jag får med nuvarande grejer
Så egentligen så är det svårt att välja något av allternativet om man ska stycka sönder målet...
Men det ultimata målet är ju allternativ3, det som styr över alla andra mål och i mitt fall kräver delar av både punkt 1 och 2 för att kunna lyckas med !![]()
Så, mitt huvudmål är allternativ 3, men det kräver att även allternativ 1 och 2 är med i soppan
bensnake skrev:Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.
Är du av uppfattningen att rörförstärkare ger upphov till "sameness" och att olika årtiondens inspelningars "karaktär" därför inte framträder om man använder rörförstärkare?
Eller jag kanske missförstod ditt inlägg helt?
Kaha skrev:På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.
aisopos skrev:bensnake skrev:aisopos skrev:Alltså att jag uppmuntrar "fel i återgivningen" för att skapa något annat.
Tja, det var mitt sätt att försöka göra alternativ 2 till eget alternativ, inte bara att
alt2 var samma som alt3 men med andra ord ...
Jag menar i upplevelsen finns väl illusionen, typ.
Och om alt 2 ska stå för något eget så tänkte jag i mina klena tankebanor att det
fanns något förborgat i det alternativet, t.ex. att man skapar illusion som inte finns
eller förstärker det som finns.
Ungefär som att lägga på något slags rymdeko, stereo-wide-kontroller på bergsprängare
om ni förstår. Bara för att ta ett övertydligt exempel.
2-ch skrev:Kaha skrev:På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.
Hmm... det verkar vara något för mig![]()
Var hittar man ett sånt försteg?
aisopos skrev:steveo1234 skrev:bensnake skrev:PerStromgren skrev:Är det någon som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?
2. En god röranläggning.
3. Vad som helst.
Fast nu var frågan:
"som kan hitta på tre extrema exempel på anläggningar som skulle kunna tänkas väljas baserat på de tre målen?"
Och om man kan välja Ino-rigg i akustikfixat rum för att nå 1, så implicerar det inte
att alla som valt Ino-rigg i akustikfixat rum har 1 som mål.
jmf
De som har släp har dragkrok på bilen.
Alla som har dragkrok har alltså släp.
bensnake skrev:Men ständigt stereo-wide och/eller rymdeko ger ju ingen illusion om en "generell verklighet", åtminstone inte i musiksammanhang. Man försöker alltså inte skapa något som inte finns utan i stället välja apparater och högtalare som ger en illusion om hur t.ex. olika instrument och röster uppfattas irl.
bensnake skrev:aisopos skrev:bensnake skrev:aisopos skrev:Alltså att jag uppmuntrar "fel i återgivningen" för att skapa något annat.
Tja, det var mitt sätt att försöka göra alternativ 2 till eget alternativ, inte bara att
alt2 var samma som alt3 men med andra ord ...
Jag menar i upplevelsen finns väl illusionen, typ.
Och om alt 2 ska stå för något eget så tänkte jag i mina klena tankebanor att det
fanns något förborgat i det alternativet, t.ex. att man skapar illusion som inte finns
eller förstärker det som finns.
Ungefär som att lägga på något slags rymdeko, stereo-wide-kontroller på bergsprängare
om ni förstår. Bara för att ta ett övertydligt exempel.
Men ständigt stereo-wide och/eller rymdeko ger ju ingen illusion om en "generell verklighet", åtminstone inte i musiksammanhang. Man försöker alltså inte skapa något som inte finns utan i stället välja apparater och högtalare som ger en illusion om hur t.ex. olika instrument och röster uppfattas irl.
aisopos skrev:Jag lägger ner nu, då flera bara vill missförstå allt vad dom kan.
Det går inte att få ut något seriöst då.
Lite tråkigt då det egentligen är en riktigt bra tråd.
Rydberg skrev:bensnake skrev:Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.
Är du av uppfattningen att rörförstärkare ger upphov till "sameness" och att olika årtiondens inspelningars "karaktär" därför inte framträder om man använder rörförstärkare?
Eller jag kanske missförstod ditt inlägg helt?
All avspelningsutrustning med ett eget sound/färgning ger ju upphov till någon form av sameness.
Jag sa att soundet på inspelningar från olika årtionden varierar och för att maximera upplevelsen/illusionen behöver man då olika sound även hos avspelningsutrustningen. Jag nöjer mig med att återge fonogramen och konstaterar helt enkelt att de ha olika sound, kan ju vara intressant det med.
Rydberg skrev:Du kan väl hålla med om att exempelvis åttiotalsinspelningarna var verkligen torra och är helt olika de som gjordes på exempelvis sextiotalet. Tänk på hur högtalarna såg ut på åttiotalet. Vem vet vad nästa trend är och hur avspelningsutrsutningen då ändras.
För mig är samness allt man kan höra karktär på. Och även om man kanske vänjer sig vid en viss sameness kommer de ändå likrikta upplevelsen av musiken man spelar vilket är trist i längden. Antar att detta är en av anledningarna till att många s.k. audiofiler byter apparater så ofta.
Har man god återgivning så har man, det är inget som ändrar sig med tiden.
Sen vet jag inte varför du blandar in rör i diskussionen, det finns väl några få goda sådan också.
MagnusÖstberg skrev:Skall man mucka gräl i tråden?
Det är lätt gjort. Alla tar det här med ljud så jävla allvarligt, det är ju te x sak samma att rörförstärkare är rena distmaskinerna som mer eller mindre alltid överstyrs av klantiga användare, men det är ju liksom ingenting som hörs eftersom dom ställt sina små taniga lättviktare på spikar så de står och hoppar med musiken.
Kanske är det så att de två jämnar ut varandra och det uppfattas lite musikaliskt, liksom stampa takten (det är ju bara att följa takten i golvet).
mx skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Skall man mucka gräl i tråden?
Varför i hela friden känner du ett behov av det?
Det är coolt. Bland annat.
rikkitikkitavi skrev:Vet ni vad bra musik och bra sex har för likheter?
Dunka - Dunka![]()
Båda blir bäst med hängmatta
Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.
Rydberg skrev:Du kan väl hålla med om att exempelvis åttiotalsinspelningarna var verkligen torra och är helt olika de som gjordes på exempelvis sextiotalet. Tänk på hur högtalarna såg ut på åttiotalet. Vem vet vad nästa trend är och hur avspelningsutrsutningen då ändras.
För mig är samness allt man kan höra karktär på. Och även om man kanske vänjer sig vid en viss sameness kommer de ändå likrikta upplevelsen av musiken man spelar vilket är trist i längden. Antar att detta är en av anledningarna till att många s.k. audiofiler byter apparater så ofta.
Har man god återgivning så har man, det är inget som ändrar sig med tiden.
Sen vet jag inte varför du blandar in rör i diskussionen, det finns väl några få goda sådan också.
rikkitikkitavi skrev:Vet ni vad bra musik och bra sex har för likheter?
Dunka - Dunka![]()
Båda blir bäst med hängmatta
phloam skrev:Varifrån kommer detta med "återgivningsfilosofier", är det något etablerat begrepp utanför vad som anges i förstaposten...?
Panelguy skrev:Bra där bensnake![]()
Även om det var ett övertydligt exempel så tror jag knappast man hittar vare sig stereo-wide, loudness eller någon annan ljudförstörande möjlighet av liknande typ på någon apparat som kan kallas seriös.
2-ch skrev:Kaha skrev:På mitt försteg ställer man helt enkelt in referens nivån med volymkontrollen. Sedan sänker man volymen med loudness ratten till önskad volym, men med bibehållen upplevd tonkurva.
Hmm... det verkar vara något för mig![]()
Var hittar man ett sånt försteg? Yamaha:s tidiga hade en typ av variabel loudness som fungerade riktigt bra. Det har jag inte sett på några nyare prylar.
Kaha skrev:En Yamaha CX-1000.
lennartj skrev:Rydberg skrev:Ytterligare ett argument för att sträva efter att ha en anläggning av "typ 1" är att denna är helt okänslig för trender i inspelning. Det skiljer ju en hel del mellan inspelningar från olika årtionden och för att maximera illusionen eller upplevelsen behövs i regel då även apparater med olika sound. Jag vill inte byta anläggning varje gång inspelningstrenden ändrar sig så jag satsar på god återgivning istället - så lite sameness från anläggningen som möjligt.
Jag förstår fortfarande inte hur du kan påstå att en "typ1"-anläggning är okänslig för trender i inspelning. Du utsätts ju för dem fullt ut och kan inte göra något åt dem.
Rydberg skrev:Jag nöjer mig med att återge fonogrammen och konstaterar helt enkelt att de ha olika sound, kan ju vara intressant det med.
Chris71 skrev:Det är ju egentligen en ganska enkelt svar på en alldeles för tillkrånglad fråga, men så här motiverar jag mitt svar:
3 är det enda intressanta och för mig relevanta alternativet.
1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.
Själv kommer jag att spendera slantarna på att köpa mer musik och film som jag avnjuter på min lagom förvrängande anläggning för att skänka mig frid, sinnesro och en smula njutning då jag kan koppla av och lyssna på vad som avsågs istället för att fundera på om det är musikern, studion eller mina prylar som förvränger mest.
Men visst eftersom jag tillbringat stor del av mitt vuxna liv åt att stapla ettor och nollor i prydliga mönster för att det skall komma ut i samma format som det stoppades in så kan det ju vara en bidragande anledning till att jag nöjer mig med att det låter bra och skänker tillfredsställelse snarare än att det är gravernålen som skrapar min trumhinna.
Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Chris71 skrev:2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.
Rydberg skrev:Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Que? Jag tror du har gravt missuppfattat något här
bensnake skrev:Chris71 skrev:2 är bara en konsekvens av att industrin försöker lura oss att det är 1 som är det eftersträvansvärda svaret och kommer bara leda till att vi hamnar i hamsterhjulet där nya illusioner driver oss till ständiga uppgraderingar i jakten på nirvana.
Que? Jag tror att du gravt har missuppfattat något här...
Chris71 skrev:Rydberg skrev:Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Självklart en lika grov generalisering som att anta att det skulle finnas en helt transparent återgivning.
Men om vi börjar med instrumenten, är det ljudet från detta, akustiken i lokalen, vad mikrofonen tar upp, vad som hamnar på mastern eller vad som slutligen pressas vi skall återskapa transparent?
Om vi utgår i från den färdiga vinylen, så har jag inte ännu sett någon tillförlitlig metod för att mäta så exakt så att vi kan skilja mellan den graverade informationen och det ljud som produceras från en högtalare eller hörlur för att kunna jämföra det med en bitkorrigering i en digital kedja, det är lite svårt att summera signalerna med tillförlitlighet för att säga vad som är rätt. Sen att vissa saker mäter bättre eller sämre än andra det är säkert möjligt men vad är rätt?
Om vi däremot utgår från digitalt producerad "musik" så kan vi ju i teorin jämföra om det kommer ut samma information som vi stoppade i på mediat, men även denna övning är för mitt vidkommande ganska oväsentlig, även om den är sann.
Alla andra jämförelser blir ju mer eller mindre subjektiva då de inte går att härleda och bevisföra, därav mitt svar. Dock inget som jag förväntar mig någon anhängarskara på.
Rydberg skrev:Chris71 skrev:Rydberg skrev:Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Självklart en lika grov generalisering som att anta att det skulle finnas en helt transparent återgivning.
Men om vi börjar med instrumenten, är det ljudet från detta, akustiken i lokalen, vad mikrofonen tar upp, vad som hamnar på mastern eller vad som slutligen pressas vi skall återskapa transparent?
Om vi utgår i från den färdiga vinylen, så har jag inte ännu sett någon tillförlitlig metod för att mäta så exakt så att vi kan skilja mellan den graverade informationen och det ljud som produceras från en högtalare eller hörlur för att kunna jämföra det med en bitkorrigering i en digital kedja, det är lite svårt att summera signalerna med tillförlitlighet för att säga vad som är rätt. Sen att vissa saker mäter bättre eller sämre än andra det är säkert möjligt men vad är rätt?
Om vi däremot utgår från digitalt producerad "musik" så kan vi ju i teorin jämföra om det kommer ut samma information som vi stoppade i på mediat, men även denna övning är för mitt vidkommande ganska oväsentlig, även om den är sann.
Alla andra jämförelser blir ju mer eller mindre subjektiva då de inte går att härleda och bevisföra, därav mitt svar. Dock inget som jag förväntar mig någon anhängarskara på.
Att fånga all information i ett akustiskt skeende så att det fångas perfekt tekniskt är naturligtvis inte möjligt. Det är så otroligt mycket information så det kan omöjligt fångas. Däremot så kan man, om man vet vad man gör och vad som är viktigt för hur vi uppfattar ljud, fånga skeendet på ett sådant sätt att upplevelsen av den blir väldigt nära den ursprungliga händelsen. Man ska alltså fånga relevant information som är kopplad till hur signalen tolkas.
Inspelningsutrustningen kan ses som en dekoder som fångar upp de viktiga delarna och högtalarna följaktligen som en dekoder som "packar" upp inspelningen.
Att bara jämföra signaler i två dimensioner har ingenting med återgivning att göra (mer än för kanske en enskild apparat i en kedja) Högtalaren måste göra en rad saker för att packa upp signalen tillbaka till tre dimensioner.
Sen det här med utopi, jag kan bli en smula irriterad på den argumentationen. "Eftersom det inte går till 100% kan man lika väl skita", vad är det för logik?! Det går inte att rädda alla människor inom sjukvården, det är en utopi, därför lägger vi ner läkemedelsforskningen. Man blir lika förvånad hela tiden.
Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Rydberg skrev:Jag tycker nog inte alls att dina formuleringar endast understryker varför och på vilka premisser du gör dina val utan det ser ut som axiomatiska uttalanden. Tänker då framför allt på nedanstående.Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Tittar man på annan typ av återgivning så försöker man få den så korrekt som möjligt, t.ex. bildåtergivning från en projektor. Där vill man se bilden så som den var tänkt att bli sedd för att inte kompromissa med det rent konstnärliga. Man vill ju att upplevelsen av filmen ska bli som det var tänkt. Har man exempelvis en för ljus återgivning kan ju vissa scener få en helt annan stämning än som var tänkt. Eller att man tittar på en bild som hela tiden är mer eller mindre grön.
Jag vill inte ha grön bild, jag vill återge den korrekta färgrymden och vill se bilden som den var tänkt att bli sedd. Tycker du inte själv att det skulle va tråkigt att titta på en bild som gjorde alla filmer mer eller mindre gröna? Kan inte förstår att återgivningskonceptet verkar vara så ohyggligt svårt att förstår och varför många vill ha god återgivning. Inom bildåtergivningsvärlden verkar det vara så underförstått att man inte ens behöver nämna det.
Kaha skrev:Panelguy skrev:Bra där bensnake![]()
Även om det var ett övertydligt exempel så tror jag knappast man hittar vare sig stereo-wide, loudness eller någon annan ljudförstörande möjlighet av liknande typ på någon apparat som kan kallas seriös.
På vilket sätt skulle en (väl implementerad) loudness funktion vara ljudförstörande?
Rydberg skrev:Jag tycker nog inte alls att dina formuleringar endast understryker varför och på vilka premisser du gör dina val utan det ser ut som axiomatiska uttalanden. Tänker då framför allt på nedanstående.Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Tittar man på annan typ av återgivning så försöker man få den så korrekt som möjligt, t.ex. bildåtergivning från en projektor. Där vill man se bilden så som den var tänkt att bli sedd för att inte kompromissa med det rent konstnärliga. Man vill ju att upplevelsen av filmen ska bli som det var tänkt. Har man exempelvis en för ljus återgivning kan ju vissa scener få en helt annan stämning än som var tänkt. Eller att man tittar på en bild som hela tiden är mer eller mindre grön.
Jag vill inte ha grön bild, jag vill återge den korrekta färgrymden och vill se bilden som den var tänkt att bli sedd. Tycker du inte själv att det skulle va tråkigt att titta på en bild som gjorde alla filmer mer eller mindre gröna? Kan inte förstår att återgivningskonceptet verkar vara så ohyggligt svårt att förstår och varför många vill ha god återgivning. Inom bildåtergivningsvärlden verkar det vara så underförstått att man inte ens behöver nämna det.
bensnake skrev:Rydberg skrev:Jag tycker nog inte alls att dina formuleringar endast understryker varför och på vilka premisser du gör dina val utan det ser ut som axiomatiska uttalanden. Tänker då framför allt på nedanstående.Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Icke applicerbar jämförelse.
1. Annat sinne.
2. Harmonisk distorsion förekommer inte nödvändigtvis i hela registret och med olika intensitet i olika register.
3. Harmonisk distorsion är inte ett konstant adderande av samma övertoner hela tiden vilket innebär att övertonerna varierar med musik, instrument, klangkomplexitet och tonhöjd.
Att inte köra med "helt transparenta ljudprodukter" går alltså inte att likställa med att ha t.ex. ett par gula solbrillor på sig för jämnan.
Harryup skrev:Så det enda man kan göra är att spela ett antal skivor och bilda sig en uppfattning om det låter naturligt eller inte. Enligt mitt tyckande.
Varför inte?Panelguy skrev:Kaha skrev:Panelguy skrev:Bra där bensnake![]()
På vilket sätt skulle en (väl implementerad) loudness funktion vara ljudförstörande?
Loudness är väl kanske inte det första jag tänker på om man vill ha ett ofärgat ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster