Moderator: Redaktörer
-Palle- skrev:Med risk för att gå off-topic så spelade Ingvar ett väldigt intressant spår när jag var där på demo där man väldigt tydligt hörde höjd. Vore kul att veta viad spåret hette samt om det går att få tag på så man kan pröva det hemma.
Martin skrev:Tack för svaret! Kan du ge en fingervisning inom vilket frekvensområde ungefär som den andra beskrivna metoden verkar?
Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Martin skrev:Peter: Det var ju tråkigt tycker jag.
Har fått en hel del intressanta inlägg och vinklar nu vilket jag är väldigt glad och tacksam för. En bra början kanske. La heller inte ribban i början av tråden att allt måste vara helt korrekt och komplett, var mera ute efter bra förklaringar och resonemang.
PappaBas skrev:Jag har inte använt wiki![]()
Har Blauert i botten men även läst "3D sound" av Begault.
Har läst en hel del artiklar som refererats i http://interface.cipic.ucdavis.edu/soun ... html#Han94
Och det jag länkade innan i tråden var från kursmaterial från denne snubbe http://www.umiacs.umd.edu/~ramani/
Han är rätt refererad i samband med HRTF projektet på sidan från UCDavis.
Jag säger det inte för att vara dryg men det står inte fantastiskt jättemycket där. Det finns en mängd olika artiklar som undersöker olika aspekter av detta som med all annan forskning så är det lätt att visa att en sak har betydelse i en viss försöksmijö men för den skulle behöver det inte vara allmängiltigt eller ge hela förklaringeni en tillämpning.
Som jag ser det så är det en sak att undersöka något i ett ekofritt rum eller utomhus och då isolerar man vissa processer. Men det hela är ju väldigt komplext för det är flera mekanismer som verkar samtidigt i ett lysningsrum.
Vidare är jag inte helt haj på fantomprojektionens intrikatare delar.
Har du några bra länkar Peter?![]()
Jag fegar inte på lite tekniskt material.
Book Description skrev:Psychophysical and physiological investigations of spatial hearing seem to be converging on common explanations of underlying mechanisms. These understandings have in turn been incorporated into sophisticated yet mathematically tractable models of binaural interaction. Thus, binaural and spatial hearing is one of the few areas in which professionals are soon likely to find adequate physiological explanations of complex psychological phenomena that can be reasonably and usefully approximated by mathematical and physical models.
Kronkan skrev:Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Innan vi fortsätter så en enkel fråga. Gäller just detta inlägg att bestämma läge i lod eller vågplanet? Svaret är ju helt beroende på detta. I lodplanet så är det 7000 Hz. Detta bestäms av ytterörats storlek. Vid 7000 Hz så är våglängden ca 50 mm, vilket tydlingen motsvarar höjden av ytterörat. Så denna sak är bestämd av vår fysiska utformning. Används axlar så kan längre våglängder användas.
Men de det var några forskare som hette Roffler och Butler som tydligen visade detta. Här en artikel som jag tror handlar om detta. Men orkar inte läsa den. Inte så att säga mitt ämne på engelska.
Länk!
Utifrån experimentet, hur vet man att ett noggrannt utformat vertikalt utstrålningsmönster inte kan göra högtalaren svårare att lokalisera? Nu går det kanske inte att göra så att det passar alla öron ovanför 7kHz beroende på de stora skillnaderna där öron emellan, men om det är så att hörseln även (eller kanske i huvudsak?) använder lägre frekvenser för att bedöma höjd när information om ljudets klangfärg finns i rummet (eller i hörselminnet) då kan man ju bara ta reda på det genom att skapa ett sådant vertikalt ustrålningsmönster i praktiken. Bygga en högtalare helt enkelt, utifrån de hypotetiska modeller man sammanställt.single_malt skrev:Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
single_malt skrev:Då och då stöter jag på påståenden på faktiskt som har med hörande av höjd att göra som tydligen härstammar från Ingvar Öhman. Senast i Cavemantråden
Dessa påståenden går ut på att koaxialhögtalare skulle vara lättare lättare för hörseln än vanliga högtalare att lokalisera och det skulle i sin tur leda till sämre kvalitet och färgningar på fantomprojektionen vid stereolyssning.
Baserat på vad jag vet så går en vanlig högtalare bra att lokalisera för hörseln. Förutsatt bredbandig signal lokaliseras ljudet till högtalarnas diskantelement. Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
Den intresserade kan läsa mer i "Vertical Localization of Sound from Multiway Loudspeakers"
här:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13406
Ett citat i allafall:Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Påståendena om att koaxialhögtalarens nackdelar när det kommer till kvaliteten på fantomprojektion ställer jag mig också undrande till. Särskilt när det kommer till förklaringen att det skulle bero på att de påstås vara lättare att lokalisera.
Som jag förstår Gunther Theiles avhandling "ON THE LOCALISATION IN THE SUPERIMPOSED SOUNDFIELD" är kvaliteten på fantomprojektionen tvärtom bättre ju bättre hörseln förmår lokalisera ljudkällorna.
Martin skrev:Kronkan skrev:Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Innan vi fortsätter så en enkel fråga. Gäller just detta inlägg att bestämma läge i lod eller vågplanet? Svaret är ju helt beroende på detta. I lodplanet så är det 7000 Hz. Detta bestäms av ytterörats storlek. Vid 7000 Hz så är våglängden ca 50 mm, vilket tydlingen motsvarar höjden av ytterörat. Så denna sak är bestämd av vår fysiska utformning. Används axlar så kan längre våglängder användas.
Men de det var några forskare som hette Roffler och Butler som tydligen visade detta. Här en artikel som jag tror handlar om detta. Men orkar inte läsa den. Inte så att säga mitt ämne på engelska.
Länk!
Ja, det är vertikalt hörande jag syftar på. Frågan var egentligen lite hypotetisk: alltså om andra metoden bidrar till att höra höjd, visst borde man då även kunna höra höjd vid lägre frekvenser än 7kHz. Ingvar bekräftade det med sin bedömning att 700-7000Hz var det mest betydelsefulla området.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Då och då stöter jag på påståenden på faktiskt som har med hörande av höjd att göra som tydligen härstammar från Ingvar Öhman. Senast i Cavemantråden
Dessa påståenden går ut på att koaxialhögtalare skulle vara lättare lättare för hörseln än vanliga högtalare att lokalisera och det skulle i sin tur leda till sämre kvalitet och färgningar på fantomprojektionen vid stereolyssning.
Baserat på vad jag vet så går en vanlig högtalare bra att lokalisera för hörseln. Förutsatt bredbandig signal lokaliseras ljudet till högtalarnas diskantelement. Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
Den intresserade kan läsa mer i "Vertical Localization of Sound from Multiway Loudspeakers"
här:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13406
Ett citat i allafall:Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Påståendena om att koaxialhögtalarens nackdelar när det kommer till kvaliteten på fantomprojektion ställer jag mig också undrande till. Särskilt när det kommer till förklaringen att det skulle bero på att de påstås vara lättare att lokalisera.
Som jag förstår Gunther Theiles avhandling "ON THE LOCALISATION IN THE SUPERIMPOSED SOUNDFIELD" är kvaliteten på fantomprojektionen tvärtom bättre ju bättre hörseln förmår lokalisera ljudkällorna.
Det Patrik Finn påstår härovan om vad jag skulle ha skrivit eller påstått är
från gravt förvrängt till helt osant. Något verkar göra att han inte vill att
folk skall läsa vad jag skrivit för att få veta vad jag menar - och därför
så uppvisar han svåra besatthetstendenser och gör sig till tolk för mina
texter och berättar för andra hur de skall uppfattas.![]()
Så den som vill veta hur diskussionen gick i verkligheten och vad jag på
riktigt har skrivit, vill jag hänvisa till tråden ifråga.
Jag tror ingen kommer att uppfatta att jag har uttalat mig på något sätt kritiskt mot koaxhögtalare.
IngOehman skrev:Och det övriga du skriver härovan får mig att tro att du inte förstod att det var de dynamiska (förändringsorsakade) mekanismerna som diskuterades i tråden.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Då och då stöter jag på påståenden på faktiskt som har med hörande av höjd att göra som tydligen härstammar från Ingvar Öhman. Senast i Cavemantråden
Det Patrik Finn påstår härovan om vad jag skulle ha skrivit eller påstått är
från gravt förvrängt till helt osant. Något verkar göra att han inte vill att
folk skall läsa vad jag skrivit för att få veta vad jag menar - och därför
så uppvisar han svåra besatthetstendenser och gör sig till tolk för mina
texter och berättar för andra hur de skall uppfattas.![]()
Så den som vill veta hur diskussionen gick i verkligheten och vad jag på
riktigt har skrivit, vill jag hänvisa till tråden ifråga.
Jag tror ingen kommer att uppfatta att jag har uttalat mig på något sätt
kritiskt mot koaxhögtalare.
IngOehman skrev:Den primära svaghet jag ser i coaxiella konstruktioner är snarare att de genom sin punktformiga ljudalstring beter sig som en "naturlig ljudkälla". Ordet naturlig låter ju bra, men det kan ifrågasättas om det är bra med naturliga ljudkällor för att kunna åstadkomma återgivning av "naturliga ljudkällor i en akustisk matris" (vilket ju musikåtergivning handlar om, snarare än att varje högtlare representerar ett instrument i vårt lyssningsrum), för människans hörsel är oerhört skicklig på att lokalisera naturliga ljudkällor med stor precision. Det kan därför agumenteras, att en ljudkälla som (i förening med den för den andra kanalen) skall återge naturliga ljudkällor (och få dem att låta som om de är verkliga ljudkällor där borta i ljudilden) kan handikappas illa av att själv bete sig som en lätt lokaliserbar ljudkälla. Ett system som byggs upp med flera element som kan styras att interferera med varandra på ett intrikat och för ändamålet optimalt sätt däremot, kan dimensioneras att lura hörseln att inte kunna lokalisera högtalaren så lätt. Det är primärt att i vertikal ledd motverka våra ytterörons skapande av en vinkelberoende klang (inne vid trumhinnan) som det handlar om.
petersteindl skrev: De lärde strider fortarande om hur hörseln bygger upp fantomprojicering. Det finns idag två synsätt. Det ena kallas Summationsprincipen (Blauert och de flesta) och det andra kallas Associationsprincipen (Günter Theile och modernare forskare samt en avvaktande svängande Blauert). Man vet idag att båda principerna måste vara felaktiga eftersom de inte korrelerar med verkligheten på väldigt många punkter, men så länge ingen mer korrekt metod/princip finns förklarad eller att tillgå så väljer man ändå att hålla fast vid dessa metoder/principer eller snarast hypoteser. Det är inte lätt att sila mygg då man måste svälja kameler, men det kanske går att komma framåt i förståelsen med resonemang så låt inte mig hindra.
Martin skrev:Om vi kan lämna det totalt ointressanta tjafset om vem som skrivit vad och vilka som förföljer varandra, så har jag en fråga:
Kan det bli skillnad om man använder brus eller dynamiska ljud angående höjdhörande? Om det är sant att sena reflexer underlättar höjdhörandet vid lägre frekvenser än 7kHz, då borde kontinuerliga brusljud vid försök ge andra resultat än dynamiska ljud. Statiska brus kanske då ger resultatet att man endast kan höra höjd ovanför 7kHz och bara genom att röra på sig.
Kronkan skrev:Skrev ett relativt skarpt inlägg tidig morse med hänvisning till enligt min uppfattning till Peters inlägg som var en allmän rundsving som man kan se när personer har tappat taget helt. Det hela är så allmänt blurr så jag kallade det snömos i förhållande till ämnet hörande i vertikalled. Samt beskrev att jag hämtade min enkla förståelse från ämnet från en bekant och granne som faktiskt forskat på ämnet. Alltså riktningshörsel hos människor och ugglor. Jag står fortfarande för att Peters inlägg blir såsom snömos. Allmäna hänvisningar till några böcker ger inga logiska resonemang eller refektioner omkring andras teser. Man kan ju inte bara som tidigare hänvisa till en framtida skrift. En framtida skrift som inte alls är känd har inget värde såsom källhänvisning om man anser sig ha ändå ha en vetenskaplig plattform. Sådant är otänkbart. Åtminstone i min värld när jag var undervisande . I och för sig i beteendevetenskap och kurs a i vetenskaplighet.
Alltså min största ingång är alltså en mycket allmän förståelse av hur ugglor riktningslokaliserar i förhållande till människan. Ugglor kan bättre ange riktning på ett ljud speciellt i vertikalledet. Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik. Jag skall återigen försöka visa ett exempel på att det också handlar om anatomi.
Hittar ingen bättre bild på ett exempel på en uggleart som har assymetriskt placerade öron. Som man kan se är ett öron riktat uppåt och ett öra riktat neråt.
http://www.fotosearch.se/UNS014/u17079465/
Denna lite märkliga placering ger bättre förutsättningar till riktningsbestämmelse vertikalt än människan har. Men en sådan uggla kompenserar svårigheten att höra om ljudet kommer uppifrån eller från sidan genom att röra huvudet.
Med en hänvisning till Wikivill jag bara visa att människan har sina öron liksidigt placerade på huvudet med nackdelen att bli sämre på vertikal riktningsbestämmelse än en enkel uggla. Men hon slipper tillta runt med huvudet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human
Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt. Och detta är s k monoauralt. Alltså det behövs enbart ett öra för att
Personlig har jag mycket dålig uppfattning om axlars och bålen betydelse för att skapa reflexer som kan skapa riktningshörsel. Men motsätter mig inte deta.
Utifrån den tradionella och tidigare forskning har jag dock mkt svårt att förstå att reflexer från golv väggar m m skulle kunna bidra till persceptionen av höjd. Den normala förståelsen där är ju regeln om första vågfronten bestämmer riktningen. Alltså reflexer som är försenade låt oss säga 0,5 m till 10 meter grovt är inte påverkande på hur vi uppfattar höjd.
Att skriva i en tråd är ju att bryta olika upfattningar med varandra. Inget konstigt med det. Dock förväntar jag mig sakigt och konkreta logiska resonemang.
Kronkan skrev:Allmäna hänvisningar till några böcker ger inga logiska resonemang eller refektioner omkring andras teser.
PappaBas skrev:Har du några bra länkar Peter?
Kronkan skrev:Man kan ju inte bara som tidigare hänvisa till en framtida skrift. En framtida skrift som inte alls är känd har inget värde såsom källhänvisning om man anser sig ha ändå ha en vetenskaplig plattform. Sådant är otänkbart. Åtminstone i min värld när jag var undervisande .
Kronkan skrev:Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik.
petersteindl skrev:Som sagt, du är inte ensam om att söka fantomprojektionens intrikatare delar. Även Blauert och Theile gör det.
Kronkan skrev:Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik.
petersteindl skrev:Nervsystemet struntar fullständigt i på vilket sätt ljudvågen har retat trumhinnorna. Det bryr sig inte. Det bara förmedlar, fast inte på det sätt man genom intuition kan tro. På ett eller annat sätt uppstår och fortplantas aktionspotentialer efter synapserna i efterföljande nerver och i nervsystemet.
petersteindl skrev:Det bara förmedlar, fast inte på det sätt man genom intuition kan tro. På ett eller annat sätt uppstår och fortplantas aktionspotentialer i nervsystemet.
Det gör det. Men man bör skilja på lokalisering av reella ljudkällor och lokalisering av fantomljudkällor eller snarast fantomljudobjekt. Man måste helt hålla isär dessa två helt väsensskilda begrepp. Del av min kritik angående tråden och dess inlägg är att dessa två fullständigt väsenskillda begrepp verkar blandas såsom det skulle vara ungefär samma sak d v s ingen skillnad dem emellan. Det är inte samma sak och påminner heller inte om varandra. En annan sak som friskt blandas ihop är monaurellt hörande och binaurellt. De måste totalt separeras för att kunna få en djupare förståelse. Det är min uppfattning. Du skriver följande:Kronkan skrev:Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt.
Du avslutar meningen utan att skriva klart den. Så jag får tolka utifrån din stympade text. Du skriver att detta är monauralt och i samma mening att det endast behövs ett öra. Jag vill hävda att du har fel. Skillnaden mellan att lokalisera ljudkällor horisontellt enkom monauralt kontra både binauralt och monauralt är enormt stor. Det är en essentiell skillnad. Speciellt i rumslig miljö. Nu talar jag om reella naturliga ljudkällor. Går vi sedan över till fantomprojicering så blir skillnaden ännu extremare. Fantomprojicering är inget för monaurellt hörande. I vertikalled, så bidrar den monaurella informationen till lokalisering, men det sker tillsammans med Interaural time Difference och Interaural Level Difference men i större grad till time difference som är dominant.Kronkan skrev:Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt. Och detta är s k monoauralt. Alltså det behövs enbart ett öra för att
Kronkan skrev:Skrev ett relativt skarpt inlägg tidig morse med hänvisning till enligt min uppfattning till Peters inlägg som var en allmän rundsving som man kan se när personer har tappat taget helt. Det hela är så allmänt blurr så jag kallade det snömos i förhållande till ämnet hörande i vertikalled. Samt beskrev att jag hämtade min enkla förståelse från ämnet från en bekant och granne som faktiskt forskat på ämnet. Alltså riktningshörsel hos människor och ugglor. Jag står fortfarande för att Peters inlägg blir såsom snömos. Allmäna hänvisningar till några böcker ger inga logiska resonemang eller refektioner omkring andras teser. Man kan ju inte bara som tidigare hänvisa till en framtida skrift. En framtida skrift som inte alls är känd har inget värde såsom källhänvisning om man anser sig ha ändå ha en vetenskaplig plattform. Sådant är otänkbart. Åtminstone i min värld när jag var undervisande . I och för sig i beteendevetenskap och kurs a i vetenskaplighet.
Alltså min största ingång är alltså en mycket allmän förståelse av hur ugglor riktningslokaliserar i förhållande till människan. Ugglor kan bättre ange riktning på ett ljud speciellt i vertikalledet. Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik. Jag skall återigen försöka visa ett exempel på att det också handlar om anatomi.
Hittar ingen bättre bild på ett exempel på en uggleart som har assymetriskt placerade öron. Som man kan se är ett öron riktat uppåt och ett öra riktat neråt.
Denna lite märkliga placering ger bättre förutsättningar till riktningsbestämmelse vertikalt än människan har. Men en sådan uggla kompenserar svårigheten att höra om ljudet kommer uppifrån eller från sidan genom att röra huvudet.
Med en hänvisning till Wikivill jag bara visa att människan har sina öron liksidigt placerade på huvudet med nackdelen att bli sämre på vertikal riktningsbestämmelse än en enkel uggla. Men hon slipper tillta runt med huvudet.
Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt. Och detta är s k monoauralt. Alltså det behövs enbart ett öra för att
Personlig har jag mycket dålig uppfattning om axlars och bålen betydelse för att skapa reflexer som kan skapa riktningshörsel. Men motsätter mig inte deta.
Utifrån den tradionella och tidigare forskning har jag dock mkt svårt att förstå att reflexer från golv väggar m m skulle kunna bidra till persceptionen av höjd. Den normala förståelsen där är ju regeln om första vågfronten bestämmer riktningen. Alltså reflexer som är försenade låt oss säga 0,5 m till 10 meter grovt är inte påverkande på hur vi uppfattar höjd.
Att skriva i en tråd är ju att bryta olika upfattningar med varandra. Inget konstigt med det. Dock förväntar jag mig sakigt och konkreta logiska resonemang.
IngOehman skrev:
Hänvisningar till texter och en massa uppradade påståenden som
man förväntas tro på baserat på någons påstådda auktoritet (t ex
att texten legitimeras baserat på författarens titel, t ex ett innehav
av en professur, snarare än på att textens innehåll går att korrelera
med observationer), är inte vad jag kallar vetenskap.
IngOehman skrev:Jag menar inte att med detta kritisera någon text, bara klargöra att
resonemang som går att testa och att själv uppleva resultaten från
sådana tester, är något annat än att ha läst i en bok.
single_malt skrev:Självklart ska man inte tro på vad man läser om astronomi och genetik och sånt som man inte kan testa själv!
Martin skrev:Jag vill bara påminna om att tråden inte handlar om forkning i allmänhet eller titlar.
Kan vi inte ha en diskussion istället för en personlig debatt?
Martin skrev:Har stött på två olika förklaringar på varför man kan höra höjd.
Den ena går ut på att ytterörats veckningar med olika avstånd till hörselgången bidrar till frekvensgångsskillnader från olika riktningar mha interfererande reflexer vid höga frekvenser. Det gör att man t.ex. kan höra höjd i ekofri miljö med bara ett öra. Det har testats genom att sätta in korta rör i hörselgången vilket resulterar i kraftigt reducerad förmåga att höra höjd.
Den andra förklaringen jag fått är att hörseln jämför klangen på direktljud och reflekterat ljud och på så sätt avgör från vilken vinkel mot hörselgången ljudet kommer ifrån på varje öra. Sedan används båda öronen tillsammas för att bestämma riktningen på ljudet i vertikalled. Det kräver en miljö med reflexer (om det inte är ett mycket välbekant ljud) så att öronen kan bestämma klangen på ljudet och ha något att jämföra med.
Med reservation för att jag missförstått något, finns det någon förklaring på hur båda dessa metoder att höra höjd på samverkar eller är det någon av dem som inte stämmer helt och hållet och varför? Jag tycker båda förklaringarna låter rimliga men de är lite motsägelsefulla angående ifall man kan höra vertikalt eller ej med ett öra och i ekofri miljö.
IngOehman skrev:Att sätta sig in i saker och korrelera till redan etablerad kunskap, således att man kan avgöra vad som stämmer och vad som inte gör det, och att alltid inkludera denna komponent istället för att bara betrakta en läst text som fakta för att den som skrivit den har en titel (jag talar om skillnaden mellan att förstå och att bara kunna) är inte att börja från början.Det är att agera vetenskapligt - att inte bygga sin världsbild på tro.
IngOehman skrev:Det finns inget skäl att tro något som någon skrivit (oavsett vem det är)
om man inte förstår varför det stämmer.
Vh, iö
Det är väl just jämförelsen med det reflekterade ljudets klang mha båda öronen som skiljer metoderna åt. Alltså reflekterade ljudets klang blir på något sätt en referens för hur ljudet "ska" klinga eftersom det blir ett slags medelvärde från många olika vinklar. Sedan jämförs det mot direktljudets klangpåverkan genom H(&T)RTF för att få ut riktning. Det blir en slags triangulering där även tidsförskjutning osv samverkar till att räkna ut riktningen.single_malt skrev:Martin skrev:Har stött på två olika förklaringar på varför man kan höra höjd.
Den ena går ut på att ytterörats veckningar med olika avstånd till hörselgången bidrar till frekvensgångsskillnader från olika riktningar mha interfererande reflexer vid höga frekvenser. Det gör att man t.ex. kan höra höjd i ekofri miljö med bara ett öra. Det har testats genom att sätta in korta rör i hörselgången vilket resulterar i kraftigt reducerad förmåga att höra höjd.
Den andra förklaringen jag fått är att hörseln jämför klangen på direktljud och reflekterat ljud och på så sätt avgör från vilken vinkel mot hörselgången ljudet kommer ifrån på varje öra. Sedan används båda öronen tillsammas för att bestämma riktningen på ljudet i vertikalled. Det kräver en miljö med reflexer (om det inte är ett mycket välbekant ljud) så att öronen kan bestämma klangen på ljudet och ha något att jämföra med.
Med reservation för att jag missförstått något, finns det någon förklaring på hur båda dessa metoder att höra höjd på samverkar eller är det någon av dem som inte stämmer helt och hållet och varför? Jag tycker båda förklaringarna låter rimliga men de är lite motsägelsefulla angående ifall man kan höra vertikalt eller ej med ett öra och i ekofri miljö.
Jag har faktiskt lite svårt att se på vilket sätt du menar att dina exempel beskriver två olika förklaringar. Är inte "Klangen" på ljudet detsamma som den påverkan ytterörat(och i viss mån huvud/kropp) har på ljudet?
Hur förklaras den påstådda möjligheten att påverka höjden på fantomprojektionen med hjälp av hur reflekterat ljud designas?
IngOehman skrev:Per:
Att sätta sig in i saker och korrelera till redan etablerad kunskap, således
att man kan avgöra vad som stämmer och vad som inte gör det, och att
alltid inkludera denna komponent istället för att bara betrakta en läst text
som fakta för att den som skrivit den har en titel (jag talar om skillnaden
mellan att förstå och att bara kunna) är inte att börja från början.
Det är att agera vetenskapligt - att inte bygga sin världsbild på tro.
Det finns inget skäl att tro något som någon skrivit (oavsett vem det är)
om man inte förstår varför det stämmer.
JM skrev:Kan en sedan födseln blind person med hörsel bara på ena örat sedan födseln avgöra ljudets lokalistion i vertikalplanet?
Om ja eller nej - motivera.
petersteindl skrev:......
En annan sak är att det talas om hörselns förmåga till lokalisering i vertikalled. Där vill jag förtydliga att hörseln mycket väl kan höra saker som om de kom ovanifrån trots att ljudkällan är rakt framifrån eller rakt bakifrån på noll graders vertikalriktning. En annan sak är att titta på hörselns linjäritet i lokalisering i förhållande till ljudkällans riktning och förmåga att lokalisera korrekt. Då kan man få fram en korrelationsfaktor mellan ljudkälla och uppfattat ljudobjekt. Denna korrelationsfaktor bestämmer upplösningen i lokaliseringsförmåga.
Att man hör olika saker på olika höjd behöver inte betyda att korrelationen mellan ljudkälla och ljudobjekt är hög.
För den som vill studera närmare finns Blauerts experiment och tes översatt till engelska och det finns även andra som gjort experiment och funnit samma sak som Blauert.
Du talar också angående reflexer deras tidsfördröjning och jag förmodar att du specifikt menar första reflexen och deras fördröjning i förhållande till direktljudet. Dock vill jag å det bestämdaste påpeka att reflexernas inkommande vinkel i förhållande till direktljudet är essentiellt eller snarst skillnaden på direktljudets ITD kontra reflexernas ITD är helt väsentlig för uppfattningen av reflexerna och direktljudet. Huruvida höjduppfattningen påverkas vill jag låta vara osagt men att säga att det inte påverkas skulle jag inte skriva under på. Jag tror man måste specificera hur den inkommande signalen skall se ut för att få korrelerande resultat.
Jag hoppas därmed kunnat förtydliga det jag tidigare skrivit så att du på ett mer korrekt sätt förstår min text.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Skrev ett relativt skarpt inlägg tidig morse med hänvisning till enligt min uppfattning till Peters inlägg som var en allmän rundsving som man kan se när personer har tappat taget helt. Det hela är så allmänt blurr så jag kallade det snömos i förhållande till ämnet hörande i vertikalled. Samt beskrev att jag hämtade min enkla förståelse från ämnet från en bekant och granne som faktiskt forskat på ämnet. Alltså riktningshörsel hos människor och ugglor. Jag står fortfarande för att Peters inlägg blir såsom snömos. Allmäna hänvisningar till några böcker ger inga logiska resonemang eller refektioner omkring andras teser. Man kan ju inte bara som tidigare hänvisa till en framtida skrift. En framtida skrift som inte alls är känd har inget värde såsom källhänvisning om man anser sig ha ändå ha en vetenskaplig plattform. Sådant är otänkbart. Åtminstone i min värld när jag var undervisande . I och för sig i beteendevetenskap och kurs a i vetenskaplighet.
Hej Kronkan, jag vet inte varför just du tar åt dig på ett så kraftfullt och negativt sätt av mitt första inlägg. Jag nämner dig inte ens. Du verkar inte ens veta vad jag menar, men ändock har du bildat dig en tvärsäker uppfattning. Märkligt!
Nåväl, vad jag kan se har du läst inläggen i tråden och även mina inlägg och du kommenterar min text. Men som jag ser det tolkar du texten precis tvärt om mot vad jag skriver. Därför blir din kritik obefogad som jag ser det. Låt oss titta närmare på några saker.
Du skriverKronkan skrev:Allmäna hänvisningar till några böcker ger inga logiska resonemang eller refektioner omkring andras teser.
Mina hänvisningar till böcker var ett direkt svar till PappaBas då han frågade mig efter länkar.PappaBas skrev:Har du några bra länkar Peter?
Har du något emot att jag svarade PappaBas med det som jag anser vara bra länkar till två böcker som jag anser essentiella på området? Om du anser att jag svarat PappaBas fel, hur menar du i så fall att jag enligt dig måste ha svarat PappaBas för att du skall godkänna mitt svar? Det är en fråga till dig. Jag kan naturligtvis helt sluta med att ge länkar till böcker då sådana önskningar kommer. Om du talar om för mig att jag i denna stund skall upphöra med det så gör jag det. Om du talar om för mig att jag gott kan fortsätta, så är din kritik helt obefogad som jag ser det. Pick your choice! Du har nu bollen.
Du skriver att jag hänvisar till en framtida skrift. Du får gärna upplysa mig om var någonstans du uppfattat att jag i denna tråd skulle ha hänvisat till sådan kommande skrift.Kronkan skrev:Man kan ju inte bara som tidigare hänvisa till en framtida skrift. En framtida skrift som inte alls är känd har inget värde såsom källhänvisning om man anser sig ha ändå ha en vetenskaplig plattform. Sådant är otänkbart. Åtminstone i min värld när jag var undervisande .
Vidare skriver du:Kronkan skrev:Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik.
Vad gäller att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda så har jag skrivit detta till PappaBas:petersteindl skrev:Som sagt, du är inte ensam om att söka fantomprojektionens intrikatare delar. Även Blauert och Theile gör det.
Detta gäller alltså specifikt fantomprojektion. Det skall inte förväxlas med att höra reella ljudkällor d v s det man kallar naturliga ljudkällor. På naturliga ljudkällor är det så mycket forskat att man vet rätt mycket om hur hörseln lokaliserar naturliga ljudkällor. Med fantomprojektion är läget annorlunda.Kronkan skrev:Peters inlägg hänvisar till att förklaringsmodellerna inte är riktigt förstådda och att det definitivt inte handlar om anatomi och fysik.
Var skriver jag att det inte handlar om anatomi och fysik? Det jag skrivit handlar nämligen i högsta grad om anatomi och fysik!petersteindl skrev:Nervsystemet struntar fullständigt i på vilket sätt ljudvågen har retat trumhinnorna. Det bryr sig inte. Det bara förmedlar, fast inte på det sätt man genom intuition kan tro. På ett eller annat sätt uppstår och fortplantas aktionspotentialer efter synapserna i efterföljande nerver och i nervsystemet.
Här kan du läsa att nervsystemet förmedlar. Ljudvågorna ger retningar mot trumhinnorna och denna retning blir till receptorpotentialer i receptorerna i innerörat. Därefter kommer informationen till första synapsen och blir till aktionspotentialer i efterföljande nerv. Det är liksom en förmedling av inkommande input som sker på visst sätt i receptorerna och i synapserna. Hur denna förmedlade input sedan omhändertas är nästa frågeställning och där har jag skrivit följande:petersteindl skrev:Det bara förmedlar, fast inte på det sätt man genom intuition kan tro. På ett eller annat sätt uppstår och fortplantas aktionspotentialer i nervsystemet.
Detta är viktig info som var och en får ta till sig om viljan finns. Summa summarum, det handlar i högsta grad om anatomi och fysik!! Men hur nervsystemet därefter väljer att sortera och vidarebefordra aktionspotentialer utifrån input som beror på anatomi och fysik är utan kunskap i nervfysiologi inte så intuitivt som man vid första betraktelse kan tro. Det är allt jag för stunden ville säga.
Det betyder som jag ser det att du missbedömt det jag skrivit. Jag kanske kunde ha skrivit tydligare, men jag försöker förklara i detta inlägg istället. Se det så här, den information som förmedlas in i nervsystemet förmedlas såsom den är. D v s det är den yttre anatomin som bestämmer. Men därefter skall informationen sorteras till efterföljande nervbanor. Det är då som saker läggs på specifik plats. Det är hur denna sorteringsprocess går till som bestämmer det slutliga uppfattade lyssningsresultatet.
Du vill ge förklaringsmodell på anatomi med ugglor. Problemet är att deras anatomi skiljer sig väsentligen från människans anatomi vad gäller hörseln och öron. Ugglor kan rotera sina ytteröron var och ett för sig och människan kan inte rotera något ytteröra i förhållande till huvudet eller i förhållande till varandra. Genom att rotera ytteröronen så kan ugglan fokusera utan att behöva röra huvudet. Det är en egenskap som människan inte besitter. Denna anatomiska skillnad är mycket avgörande. Människor måste röra på hela huvudet för att ytteröronen skall kunna röra sig i förhållande till inkommande ljudvåg, men ytteröronen rör sig inte i förhållande till varandra, men däremot blir det en slags differentiell skillnad ändå mellan signalerna i hörselgången eftersom reflexerna från huvud och torso ändrar frekvensgången hos ljudvågen på väg in i hörselgångarna mellan öronen högst väsentligt beroende på ljudvågornas infallsvinkel. Det blir en differentiell frekvensgångsskillnad och ljudnivåskillnad och tidsskillnad mellan de båda öronen då man roterar huvudet något, vilket ökar lokaliseringsförmågans exakthet.
Du skriver:Det gör det. Men man bör skilja på lokalisering av reella ljudkällor och lokalisering av fantomljudkällor eller snarast fantomljudobjekt. Man måste helt hålla isär dessa två helt väsensskilda begrepp. Del av min kritik angående tråden och dess inlägg är att dessa två fullständigt väsenskillda begrepp verkar blandas såsom det skulle vara ungefär samma sak d v s ingen skillnad dem emellan. Det är inte samma sak och påminner heller inte om varandra. En annan sak som friskt blandas ihop är monaurellt hörande och binaurellt. De måste totalt separeras för att kunna få en djupare förståelse. Det är min uppfattning. Du skriver följande:Kronkan skrev:Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt.Du avslutar meningen utan att skriva klart den. Så jag får tolka utifrån din stympade text. Du skriver att detta är monauralt och i samma mening att det endast behövs ett öra. Jag vill hävda att du har fel. Skillnaden mellan att lokalisera ljudkällor horisontellt enkom monauralt kontra både binauralt och monauralt är enormt stor. Det är en essentiell skillnad. Speciellt i rumslig miljö. Nu talar jag om reella naturliga ljudkällor. Går vi sedan över till fantomprojicering så blir skillnaden ännu extremare. Fantomprojicering är inget för monaurellt hörande. I vertikalled, så bidrar den monaurella informationen till lokalisering, men det sker tillsammans med Interaural time Difference och Interaural Level Difference men i större grad till time difference som är dominant.Kronkan skrev:Det finns gedigen vetenskaplig forskning om ytterörats betydelse för att lokalisera både horisionellt och vertikalt. Och detta är s k monoauralt. Alltså det behövs enbart ett öra för att
Lägger man in precedence effekten i hörandet så ger detta att reflexer inte påverkar ljudkällans riktning men däremot den uppfattade storleken av ljudkällan. Jag har skrivit om Auditory Source Width i flera tidigare inlägg.
Men så enkelt är det inte. På den axel som kallas the Median Plane är ITD=0 och där inträffar exempelvis andra fenomen i vertikalled som är helt och hållet frekvensberoende. Dessa fenomen har Jens Blauert studerat ingående och de fenomenen kallas för Blaurts band eller på Tyska för Blauertsche Bänder.
http://de.wikipedia.org/wiki/Blauertsche_B%C3%A4nder
Eftersom jag uppfattar att du egentligen inte accepterar att jag ger länkar till böcker eller annan information så får jag väll säga att jag *duckar* eftersom jag nu ger en länk och dessutom är det till Wiki. Men det blir både billigare och snabbare att plöja Wiki i frågan än att läsa Blauerts bok för att studera just detta ämne.
En annan sak är att det talas om hörselns förmåga till lokalisering i vertikalled. Där vill jag förtydliga att hörseln mycket väl kan höra saker som om de kom ovanifrån trots att ljudkällan är rakt framifrån eller rakt bakifrån på noll graders vertikalriktning. En annan sak är att titta på hörselns linjäritet i lokalisering i förhållande till ljudkällans riktning och förmåga att lokalisera korrekt. Då kan man få fram en korrelationsfaktor mellan ljudkälla och uppfattat ljudobjekt. Denna korrelationsfaktor bestämmer upplösningen i lokaliseringsförmåga.
Att man hör olika saker på olika höjd behöver inte betyda att korrelationen mellan ljudkälla och ljudobjekt är hög.
För den som vill studera närmare finns Blauerts experiment och tes översatt till engelska och det finns även andra som gjort experiment och funnit samma sak som Blauert.
Du talar också angående reflexer deras tidsfördröjning och jag förmodar att du specifikt menar första reflexen och deras fördröjning i förhållande till direktljudet. Dock vill jag å det bestämdaste påpeka att reflexernas inkommande vinkel i förhållande till direktljudet är essentiellt eller snarst skillnaden på direktljudets ITD kontra reflexernas ITD är helt väsentlig för uppfattningen av reflexerna och direktljudet. Huruvida höjduppfattningen påverkas vill jag låta vara osagt men att säga att det inte påverkas skulle jag inte skriva under på. Jag tror man måste specificera hur den inkommande signalen skall se ut för att få korrelerande resultat.
Jag hoppas därmed kunnat förtydliga det jag tidigare skrivit så att du på ett mer korrekt sätt förstår min text.
Mvh
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:......
Mvh
Peter
Klockrent . . . typ![]()
JM skrev:Kan en sedan födseln blind person med hörsel bara på ena örat sedan födseln avgöra ljudets lokalistion i vertikalplanet?
Kronkan skrev:petersteindl skrev:All text i de böcker jag läser är baserad på vetenskapliga undersökningar på Högskolor, forskningsinstitut och universitetssjukhus.
Mvh
Peter
Jag läser bara skrock och wikipedia
Piotr skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:All text i de böcker jag läser är baserad på vetenskapliga undersökningar på Högskolor, forskningsinstitut och universitetssjukhus.
Mvh
Peter
Tack, det förklarar din oförmåga att skilja på vetenskapliga fynd och snömos.
/Peter
Piotr skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:All text i de böcker jag läser är baserad på vetenskapliga undersökningar på Högskolor, forskningsinstitut och universitetssjukhus.
Mvh
Peter
/Peter
Naqref skrev:Piotr skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:All text i de böcker jag läser är baserad på vetenskapliga undersökningar på Högskolor, forskningsinstitut och universitetssjukhus.
Mvh
Peter
/Peter
Jag tror uttalandet var ironiskt.
IngOehman skrev:JM skrev:Kan en sedan födseln blind person med hörsel bara på ena örat sedan födseln avgöra ljudets lokalistion i vertikalplanet?
Det är lätt att tro att man kan det, och faktum är att man kan lokalisera
ljud påfallande bra i alla riktningar med ett öra och det andra tillstoppat
med ett finger, och det är nog lätt att tro att det motsvarar att man inte
hör på det senare örat, men det gör man.
Om man är född med bara ett fungerande öra eller har förlorat hörseln på
det ena örat (total dövhet) så kan man dock INTE lokalisera ljud med stor
noggrannhet i någon riktning alls.
Det kan verkat motsägelsefullt med det beror på att axlarna, huvudet och
ytteröronen påverkar infallande ljuds klang som funktion av inte bara höjd-
vinkeln på en infallande våg utan även som funktion av sidledes vinkel.
Och tittar man på alla de ingående HTRTF som kan förekomma så ser man
med önskvärd tydlighet att det INTE uppstår entydighet om man inte med
en annan metod än "klangbedömning för först infallande ljud + korrelation
till senare infallande ljud", kan bestämma den ena dimensionen.
Och Denna "annan metod" betyder nästan undantagslöst tidsskillnadsinfo
mellan öronen för att få veta H-koordinaten (skall man vara noga så är
det faktiskt nödvändligt att röra huvudet också om informationen skall bli
helt entydig).
Kort sagt - med bara ett öra så kan man INTE urskilja höjd med mer än en
bråkdel av den noggrannhet som en på båda öronen hörande person kan,
och det räcker med svag hörsel på ett öra (t ex propp i örat eller en mera
normal hörselskada) för att klara att noga höra höjd, men den som är totalt
döv förlorar praktiskt taget helt förmågan att avgöra höjd (av de skäl som
nämnts).
- - -
Jag har studerat sammanlagt 3 individer med hörsel på bara ett öra (känner
ytterligare en) och har dessutom "dövat" mitt egna ena öra* extremt mycket
effektivare än man gör med några vanliga hörselproppar, och jag kan bara
konstatera att hypotesen stämmer. Förmågan att avgöra höjd förlorar man
nästan fullständigt om man blir döv på ena örat, trots att ytterörat är kvar
på det andra.
Vh, iö
- - - - -
JM skrev:Här är lite av min "forskning".
Bla reagerar hjärnan på ljud över 20 000 hz fast vi medvetet inte kan höra ljudet.
Det finns fler nervceller i magen-buken än i hjärnan. Så magkänslan ljudmäsigt kan förklaras delvis.
Naqref skrev:Piotr skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:All text i de böcker jag läser är baserad på vetenskapliga undersökningar på Högskolor, forskningsinstitut och universitetssjukhus.
Mvh
Peter
/Peter
Jag tror uttalandet var ironiskt.
JM skrev: ....Spännande med din forskning. Finns den publicerad?
Här är lite av min "forskning".
Bla reagerar hjärnan på ljud över 20 000 hz fast vi medvetet inte kan höra ljudet.
Det finns fler nervceller i magen-buken än i hjärnan. Så magkänslan ljudmäsigt kan förklaras delvis.
Här är min vertikal-frontala ljudperception i teoretisk rangordning
Normal hörsel/syn > Normal hörsel/förvärvad blindhet > normal hörsel/med född blindhet > unilateral förvärvad dövhet/normalt syn > > unilateral förvärvad dövhet/ förvärvad blindhet >> medfödd unilateral hörsel/medfödd blindhet
För att förstå unilateral vertikalhörselperception måste man förstå den normala vertikala ljudperception.
Förenklad modell.
Primära ljudperceptionen sker först av örat närmast ljudkällan. Direktljudet blandas upp med reflexer i ytterörat samt reflexer från omgivningen. Dessutom kommer ljudstimuli via skelettet, vibrationer i mjukdelar mm till innerörats receptorer. Alla icke direktljuds tidsförskjutning, frekvensförändring, fasförskjutning mm ger komplementär perception av ljudlokalisation i ett öra.
Innerörats receptorer skickar signaler till reptilhjärnan, dvs hjärnstammen med kringliggande omkopplingsställen. Reptilhjärnan skickar inte bara signaler till primära hörselcortex utan även signaler skickas till andra örats hörselcortex innan andra örats egna perceptionssignaler anlänt och till många andra lokalisationer i hjärnan.
Sekundära ljudperception ( tidsförskjuten, frekvensförändrad, fasförskjuten mm) av andra örat - konfirmerar lokalisationen vertikalt (/horisontellt) - omedvetet!
Perception med synen, sannolikt initierad av ljudperception, konfirmerar vertikala lokalistionen omedvetet!
Reflexmässigt/instinktivt omedvetet, likt djuren, bedöms perceptionerna map betydelse. Kroppen slår på autonoma nervsystemet, flykt eller försvar, beroende på perceptionen.
Sannolikt kommer nu den primära känslomässiga rektionen utifrån en omedveten jämförelse med instinktiva faror mm och tidigare starka känslomässiga erfarenheter.
Därefter kopplas frontalloberna in som medvetet jämför med tidigare erfarenheter mm.
Den medvetna perceptionen – Rytande lejon - 5 meter upp på klippavsats 10 meter framför något till höger. Fara!
Således är det genom hjärnans multitasking, hjärnan slår de flesta datorer map parallella processer och deras interaktioner, får vi slutligen den medvetna vertikala ljudperceptionen.
Är multitasking processerna störda som vid unilateral hörsel påverkas perceptionen.
Det finns dessutom ett antal filterfunktioner i hjärnan som hjälper men även lurar ljudpercetionen.
JM
PappaBas skrev:Mina två cent är att man måste skilja på mekanismerna:
Att lyssna och lokalisera utomhus är förmodligen inbyggt i oss på en primitiv nivå. Det kan man nog tänka sig elementärt (är det en tiger som sitter i trädet där uppe snett framför mig?)![]()
Men att lyssna på fantomprojektioner i ett rum är en delvis inlärd förmåga. Dvs analysen kräver att vi är vana att lyssna i rum. Det är vi inte från födseln, vi undertrycker rummets normala efterklanger och resonanser. Således tror jag det är en högre kognintiv funktion. Men vår hörselapparat är given så den sätter begränsningarna.
petersteindl skrev:JM skrev: ....Spännande med din forskning. Finns den publicerad?
JM
Är du säker på att det finns fler nervceller i magen-buken än i hjärnan.
Mvh
Peter
PappaBas skrev:@Peter
Ja man brukar lägga till det enteriska nervsystemet till den listan med CNS och PNS. Sett till antal nervceller så innehåller enteriska nervsystemet en rejält stor mängd (har för mig det var lika många som CNS).
Men de används mest för att se till att matsmältningen fungerar. Vad man vet.
Utveckla gärna hur du menar Peter angående stereoprojektion?
Jag är med på hur ytterörat och kroppen möjlighör lokalisering. Men du hintar om något hur ledningsbanorna är utbyggda? Där är jag inte med dig riktigt. Hur menar du?
Stereoprojektion måste ju vara en högre cortial process?
Angående adaption så är det ju så att vissa saker finns "hårdkodade" från början och vissa utvecklas över tid. Det ser man klart när det gäller bla barns utveckling och deras förmåga att tolka intryck.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev: ....Spännande med din forskning. Finns den publicerad?
JM
Är du säker på att det finns fler nervceller i magen-buken än i hjärnan.
Mvh
Peter
Nej Peter jag har inte räknat antalet nervceller i magen eller i huvudet.
Informationen kommer en förläsning av en forskare på området. Rubriken på föreläsningen var "Vad tänker magen på?".
Tarmen har i praktiken bara autonoma nervceller dvs nerver som inte kan styras med viljan.
Processer som pågår i tarmen är ytterst komplicerade och regleras av mängder med autonoma nervceller och hormonliknade substanser.
Beaktades att tarmens ytan är stor som en fotbollsplan medans hjärnas yta visserligen förstorad med fåror, likt en kylfläns, är skillnaden stor.
Nervcellerna sitter ffa i cortex dvs hjärnans ytskikt – den grå substansen. Största delen av hjärnan utgörs av vitsubstans – nervfibrerna med sin isolering. Dvs fettet runt nervtrådarna fungerar som plastisoleringen runt elkablar. Går plasten sönder fungerar inte kabeln och detsamma gäller nervtrådarna som vid tex MS.
Hjärnan har ändå skapligt med nervceller så där drygt några miljarder trots att det är en stor fettklump.
Jag menar vidare på att vi sannolikt likt elefanter och valar har ngn form av embryonala rester som är känsliga infra ljud. Ej bevisat!
Under delar av fosterstadiet har vi gälar likt fiskar som under senare delen av fosterstadiet tillbakabildas. Så varför inte sensorisk receptor rest för infraljud.
Defacto kan vi påverkas positivt av infraljud, som vi inte kan höra, under konserter medan X2000 tåg genererade negativ upplevelse.
PS Hus mår din stora ägghögtalare med Lowther element. DS
JM
PappaBas skrev:@Peter
Kollade upp det och det verkar som dina siffror stämmer ungefär. Men jag kommer definitivt ihåg en föreläsning där det nämdes att enteriska nervsystemet hade i samma storleksordning nervceller som CNS och att man ville inordna det som ett separat system. Men det är ju inte första gången definitioner ändrar sig
Om det har andra funktioner vet man väl inte, men att det påverkas av kroppens övriga neurologiska status är väl rätt uppenbart. Personligen tror jag detta är ett område som kommer explodera. Det kan man se på forskning som görs inom gastro. Se bara på sjukdomar som IBS och även inflammatoriska tarmsjukdomar. Ett rätt säkert kort är att det enteriska nervsystemet är involverat där. But I digress...
Ahh då finns det fler än en anledning till att vänta på att Äggen är klara då...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster