Till er konstruktörer av högtalare här på faktiskt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Till er konstruktörer av högtalare här på faktiskt

Inläggav eljulio » 2013-02-28 00:14

Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?

Jag lämnar frågan helt öppen till en början.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-28 11:03

Jag skulle gissa på ett brinnande intresse, besittande av erforderlig kunskap samt en övertygelse om att det finns "hål" att fylla på högtalarmarknaden. Att tjäna en och annan krona i slutändan finns nog också med i beräkningarna men jag tror inte att detta är en primär orsak till att dra igång ett konstruktionsprojekt. Det finns nämligen bättre sätt att tjäna pengar på...

Jag är ju förvisso ingen högtalarkonstruktör, så jag ska kanske hålla käften... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-28 11:09

bensnake skrev:JJag är ju förvisso ingen högtalarkonstruktör, så jag ska kanske hålla käften... :)

Inte alls. Det kan ju vara kul också att se vad vi andra tror att dom drivs av. Jag tror som du att det börjar som ett eget intresse som efter hand som misstagen utvecklas börjar vilja bli av med dom gamla för att finansiera nya och utvecklas vidare. Den senare delen av meningen var nog bara min egen tolkning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-28 11:18

Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-02-28 11:19

Naqref skrev:Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv? 8)

Var det svårt? ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Till er konstruktörer av högtalare här på faktiskt

Inläggav bensnake » 2013-02-28 11:26

eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?

Jag skulle önska att frågan även omfattade andra konstruktioner, t.ex. förstärkare, om det är ok med TS?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-28 11:48

Naqref skrev:Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv? 8)

Och den inställningen höll hur många minuter?
:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-28 13:29

I Steindl?-tråden svarade jag detta på en liknande fråga.

petersteindl skrev:
kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?

Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.

På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.

Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.

Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.

Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.

Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.

Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.

Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.

Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.

Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.

Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.

De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.

Mvh
Peter

Från början var jag musikkonsument. Jag gick på konserter och lyssnade på musik. För att lyssna på musik hemma köpte jag en stereo :)

Efter något år ville jag ha bättre ljud hemma och köpte en bättre stereo d v s från B&O, Dux och Lenco blev det Thorens TD125 MkII med 12" SME och Ortofon SL15E samt Quad 33+303 och Altec Lansing Bolero. Sedan utvecklades musiksmaken och då byttes Quad och Altec ut mot Dynaco Pas3x och Sonab OA-6 typ1 med inbyggda rörslutsteg. Jag hade kontakt med Stig Carlsson redan då och blev snabbt intresserad av ljudåtergivning. Jag gick med i LTS kring 1970. Jag försökte få in musikintresse i sällskapet så jag bildade Operasällskapet inom LTS. Efter ett år var vi kanske 4-5 personer varav hälften tjejer :lol: :) Det var inte så stort operaintresse i LTS. Det var extremt teknikorienterat och inte så mycket musiklyssning. Det fanns undantag och de kom snarast från bandspelargänget, Revoxgrabbarna :) De kom från magnetofonklubben. Jag var fortfarande musikkonsument med en strävan efter ett ljud som jag fick bra dos av på konserthus och Operahus d v s live. Efter några turer kring 1974/75 då Stig Carlsson ordnade så jag fick låna dagsfärska OA116 från Sonab så köpte jag efter drygt ett år OA116. Nu är det 1976. Nu måste jag införskaffa slutsteg och jag provade alla marknadens apparater. Lilliehöök kunde ordna så att jag fick prova allt. Jag kunde gå ner till butikerna och hämta allt jag ville lyssna på. Det gjorde jag och allt lät... :idea: uggla :) (Tack Strmbrg).

År 1976 bestämde jag mig för att eftersom ingen kunde ge mig det ljud jag ville ha, så skulle jag bygga det själv. Där var en vändpunkt i mitt liv och jag ville lära mig allt om hur man skulle kunna göra för att uppnå den ljudvision som jag hade. Jag halkade in i branschen på ett bananskal genom att få en del agenturer och genom att kunna ta över Ljudbutiken som jag bolagiserade tillsammans med Harryup 1980. Det blev Ljudbutiken AB och mitt importbolag hette Bremen Dynamics AB.

Genom denna övergång från att vara konsument till att jobba i branschen kunde jag komma i kontakt med produkter och tillverkare världen över. Jag hade på den tiden nästan daglig kontakt med Stig Carlsson och nu lärde jag även känna personligheter som Peter Snell, Harold Beveridge, Hiroyasu Kondo, Donald Chave, Steve Eberbach, van den Hul, Gordon Gow, Tim de Paravicini, m.fl. Jag satte mig in i hur de tänkte och konstruerade och vilka lyssningsresultat deras produkter gav. På så sätt var det som att få en kartbild av teknik kontra lyssningsresultat. År 1986 sålde jag Ljudbutiken och år 1989 slutade jag med min importverksamhet. Därefter kom några år av R&D på min Licence DAC och på slutsteg och på högtalare. Visionen mot det ljud som jag strävar efter kom allt närmare och närmare. Ljudet åstadkoms i och med ett övergripande systemtänk, från före inspelning med dess teknik (fantomprojicering) till avspelning med högtalare i rum och med hela hörseln inkluderad d v s inklusive det centrala nervsystemet och hjärna.

Jag vet inte om det är sådan info du vill ha eller om det är något annat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-02-28 13:31

petersteindl skrev:I Steindl?-tråden svarade jag detta på en liknande fråga.

petersteindl skrev:
kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?

Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.

På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.

Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.

Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.

Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.

Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.

Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.

Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.

Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.

Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.

Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.

De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.

Mvh
Peter

Från början var jag musikkonsument. Jag gick på konserter och lyssnade på musik. För att lyssna på musik hemma köpte jag en stereo :)

Efter något år ville jag ha bättre ljud hemma och köpte en bättre stereo d v s från B&O, Dux och Lenco blev det Thorens TD125 MkII med 12" SME och Ortofon SL15E samt Quad 33+303 och Altec Lansing Bolero. Sedan utvecklades musiksmaken och då byttes Quad och Altec ut mot Dynaco Pas3x och Sonab OA-6 typ1 med inbyggda rörslutsteg. Jag hade kontakt med Stig Carlsson redan då och blev snabbt intresserad av ljudåtergivning. Jag gick med i LTS kring 1970. Jag försökte få in musikintresse i sällskapet så jag bildade Operasällskapet inom LTS. Efter ett år var vi kanske 4-5 personer varav hälften tjejer :lol: :) Det var inte så stort operaintresse i LTS. Det var extremt teknikorienterat och inte så mycket musiklyssning. Det fanns undantag och de kom snarast från bandspelargänget, Revoxgrabbarna :) De kom från magnetofonklubben. Jag var fortfarande musikkonsument med en strävan efter ett ljud som jag fick bra dos av på konserthus och Operahus d v s live. Efter några turer kring 1974/75 då Stig Carlsson ordnade så jag fick låna dagsfärska OA116 från Sonab så köpte jag efter drygt ett år OA116. Nu är det 1976. Nu måste jag införskaffa slutsteg och jag provade alla marknadens apparater. Lilliehöök kunde ordna så att jag fick prova allt. Jag kunde gå ner till butikerna och hämta allt jag ville lyssna på. Det gjorde jag och allt lät... :idea: uggla :) (Tack Strmbrg).

År 1976 bestämde jag mig för att eftersom ingen kunde ge mig det ljud jag ville ha, så skulle jag bygga det själv. Där var en vändpunkt i mitt liv och jag ville lära mig allt om hur man skulle kunna göra för att uppnå den ljudvision som jag hade. Jag halkade in i branschen på ett bananskal genom att få en del agenturer och genom att kunna ta över Ljudbutiken som jag bolagiserade tillsammans med Harryup 1980. Det blev Ljudbutiken AB och mitt importbolag hette Bremen Dynamics AB.

Genom denna övergång från att vara konsument till att jobba i branschen kunde jag komma i kontakt med produkter och tillverkare världen över. Jag hade på den tiden nästan daglig kontakt med Stig Carlsson och nu lärde jag även känna personligheter som Peter Snell, Harold Beveridge, Hiroyasu Kondo, Donald Chave, Steve Eberbach, van den Hul, Gordon Gow, Tim de Paravicini, m.fl. Jag satte mig in i hur de tänkte och konstruerade och vilka lyssningsresultat deras produkter gav. På så sätt var det som att få en kartbild av teknik kontra lyssningsresultat. År 1986 sålde jag Ljudbutiken och år 1989 slutade jag med min importverksamhet. Därefter kom några år av R&D på min Licence DAC och på slutsteg och på högtalare. Visionen mot det ljud som jag strävar efter kom allt närmare och närmare. Ljudet åstadkoms i och med ett övergripande systemtänk, från före inspelning med dess teknik (fantomprojicering) till avspelning med högtalare i rum och med hela hörseln inkluderad d v s inklusive det centrala nervsystemet och hjärna.

Jag vet inte om det är sådan info du vill ha eller om det är något annat.

Mvh
Peter

Mitt i prick Peter!! Jätteintressant och spännande.

:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-28 14:01

Intressant Peter, hade inte jag hittat OA52 så hade jag kanske gjort egna högtalare jag med, nån hobby ska man ju ha ;-)
(Den som sett min, enda, hembyggda, orange, högtalare skulle rulla runt på golvet och skratta)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-28 14:11

Jag skriver som Naq, nästan ... :D

Det började för >50 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv? :?:

Eftersom jag ogärna säljer mina högtalare så har jag fått ett litet lager under åren som gått ..... liknar mest ett mini-HiFiKit när man kommer in ... 8O :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
SCCaudio

Inläggav SCCaudio » 2013-02-28 23:06

För min del (fler personer inblandade men jag är initiativtagare) så kom jag till en punkt där jag kände att det blev så pass bra när man byggde och laborerade att jag ville dela med mig av ljudupplevelserna och visa "projekten" för fler och fler.

Ett gäng personer sa även något i stil med att " detta borde du satsa på " eller " det kommer finnas intresse runt detta".

Jag fick ett bredare och bredare kontaktnät när det gäller alla led i högtalar-tillverkningen, detta i kombination med att jag är möbelsnickare och har eget företag sedan en tid tillbaka, gjorde att jag till slut tog steget att börja tillverka högtalare som en del av verksamheten.

Det gör verklighet av den gamla klyschan- man ska göra det man brinner för :wink:

Men när all tillverkning och utveckling görs i svedala , så blir det svår för de allra flesta att få seriös vinst på högtalare i små serier.

Jag kan öppet säga att högtalartillverkningen utgör cirka 30% av intäkten, så jag gör det inte för pengarna. Men det är ruggigt kul att bygga och utveckla och få bra respons.
Det är det som driver, men det inte många vet är att det kostar en J..VLA massa stålar att tillverka exklusiva högtalare i små serier. Själva vinsten är inte så stor som många tror på ett par högtalare för 100 000 kr , tillverkade i Sverige.

Men det är kul att driva projektet SCCaudio framåt, att ha kul på jobbet.

Mvh.
Christian, utvecklar och tillverkar SCCaudio sortimentet

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-28 23:16

Sådär,

då var det rensat.
Vi provar igen. Den här gången förväntar jag mig att det är högtalarkonstruktörer som svarar, eller kommentarer därtill - och inte konstruktörer av konspirationsteorier eller spydigheter.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 23:44

Har tagit bort citering från tjafs som jag flyttat på, i en sannolikt naiv förhoppning att denna intressanta tråd ska kunna fortgå. Ingen kritik mot dig dock, Jocke.

/K12

On Topic.
Jag byggde mina första högtalare i 12-årsåldern med Seas-element från Clas i sjön. Har byggt några korta kundspecifika serier men har lite svårt att sätta mål så länge det kan bli bättre... med resultat att jag aldrig känner mig färdig.^^

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-01 16:37

phon skrev:

Jag skriver som Naq, nästan ... :D

Det började för >50 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv? :?:

Eftersom jag ogärna säljer mina högtalare så har jag fått ett litet lager under åren som gått ..... liknar mest ett mini-HiFiKit när man kommer in ... 8O :roll:
va är du 50? Jag som trodde du var högst 35.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-01 17:42

Nä, jag är snart 100. Jag började bygga när jag lärde mig gå, runt 50 sådär ... :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-01 21:26

phon skrev:Nä, jag är snart 100. Jag började bygga när jag lärde mig gå, runt 50 sådär ... :D
Iam impresserad!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-02 02:38

Jag började likt Jocke i 12-årsåldern . . . å dä sket sä milt sagt . . . kvartvågspipor(Voigt) . . . sådär . . . RT-Bashorn . . . kanoners . . .
div. egna konstruktioner . . . delningsfilter . . . huvva . . . låt för all del de som behärskar konsten leva i frid . . . ty jag gjorde det icke( :oops: ) . . . å så slutade jag absoluter helt med att försöka å bygga högisar . . . å dä ä ja idag mycket glad å nöjder mä . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-02 03:46

Från början var jag väl mest bara radiolyssnare, sen började jag med
att spela musik, och att komponera.

I slutet av 60-talet konstruerade jag en FM-mottagare. Eftersom jag ju
behövde än. Föräldrarnas gamla Grundig rörradio tog bara emot AM, och
Visst fanns det en transistorradio på köksbordet också, en Philips, men
jag ville ju ha en som gick att ansluta till en något bättre anläggning.

Efter några år började jag upptäcka även annan musik än klassisk.

Jo just det, av Farmor fick jag en sådan där resegrammofon med hög-
talaren i locket.

Första halvan av 70-talet så skulle jag skaffa mig en lite mera ordentligt
anläggning själv, en alldeles egen. Jag läste på, på biblioteket för att
lära mig så mycket jag kunde om hörseln, och sedan försökte jag korre-
lera det med vad jag kunde läsa i broschyrer till hifi-apparater.

Det verkade som om det skulle bli lätt att skaffa en prima "stereo" (alla
mina tidigare anläggningar var mono) till överkomliga pengar.

Jag köpte, den lät inge bra. :(

Jag skaffade lite enkel mätutrustning, bl a köpte jag en gammal radar
från överskottslagret för några tior, som jag byggde om till oscilloskop.
Tongenerator konstruerade jag från början och sen var jag förstås nödd
att skaffa en mikrofon också. Den var en elektret. Den var väl hyfsad.

Med denna utrustning så började jag successivt undersöka båda hur
vår hörsel fungerade och hur de apparater jag skaffat presterade. Båda
renderade stora överraskningar.

För att göra en lång historia kort fann jag att hörseln är MYCKET mera
högupplösande än man kunde läsa i de böcker jag hittade, och därtill
fann jag att stereoapparater köpbara på den tiden inte nådda upp alls
till vad de påstod sig prestera i broschyrerna. Värst var högtalarna. De
jag hade skaffat hade tonkurvefel som täckte ett helt mätpapper...

Och det var tydligt att det var högtalare jag behövde konstruera själv
för att få något anständigt. Fast först satte jag mig en natt och härledde
alla de samband mellan den elektriska, den mekaniska och de akustiska
världen, det vill säga satta upp alla de ekvationer som tycktes behövas
för att kunna dimensionerna en basreflexhögtalare som skulle fungera i
ett rum.

Den som är nyfiken på min modell kan läsa det X-arbete som blev ut-
fört på högskolan i dalarna för några år sedan då min gamla modell
testades, fast skall man vara noga så var den modell de testade den
lite utvecklade (inkluderade konbeteendet) som jag tog fram i 70-talets
slut då min andra kreativa period inträffade.

Men åter till första halvan av 70-talet. Jag fann att det jag behövde var
ett trevägssystem med element om 10", 5" och 1". En sådan högtalare
tog jag fram (påminner om KEF 105 och B&W 801 som dock båda kom
ett antal år senare*). Jag gjorde den inte fullt så snabbt och rätt som
jag skulle vilja ha gjort, utan jag gjorde två versioner av båda baslåda
och av topp (ett litet "huvud" som huserade 5" och 1"). Baslådorna var
olika på så vis att den ena hade baselementet på framsidan högt upp
och den andra hade det långt bak och ned. Topparnas enda skillnad var
vinkeln på diskantelementet. Den ena hade diskantelementet uppvinklat
uppskattningsvis 70 grader, den andra bara 25 grader.

Nåväl, denna högtalare tänkte jag skulle bli min sista. För egen musik-
spelning alltså. Och i flera år så verkade det bli så också. Jag spelade
på dem ändå fram till några år in på 80-talet.

Skulle kunna göra det än idag, jag gillade dem väldigt mycket (jag har
dem kvar ehuru inte helt ohopsatta). Men saker hände, delvis utom min
kontroll...

1977 var jag på någon sorts välgörenhetskonsert jag tror det var på
konserthuset, grunewaldssalen närmare bestämt. Det var dukan någon
sorts långbordskallbuffe i hallen utanför och i en jag tror provisoriskt
uppställd bar beställde jag en GT. Bredvid mig satt en läkare och vi kom
att tala om först musik och sedan musikåtergivning. Och för att göra en
väldigt långa historia rimligt kort: Där och då kom vi överens om att
starta en institution för studium av människans hörsel, och kanske för-
söka koppla den på något sätt till den akademiska världen. Så blev det
inte dock, och vi träffades faktiskt bara en gång ytterligare då vi lade
upp en plan om hur vi skulle gå tillväga, vilket inkluderade att jag be-
rättade att jag inte hade lyckats med att hitta en köpbar monitor med
kvaliteter som skulle göra den användbar för studien, alltså som en
tillräckligt invändningsfri tekniska ljudkälla.

Så vad vi kom fram till var i stort sett att jag skulle konstruera en sådan
istället, så det gjorde jag. Det tog ännu längre tid än det tagit att ta
fram trevägssystemet några år tidigare. Men i Januari 1978 var den i
varje fall klart och jag startade institutionen själv och började samla en
massa människor som ville var med och lyssna. Tre par av den där
tekniska ljudkällan till högtalare gjorde jag, eftersom vi var på tre olika
ställen och gjorde lyssningarna.

Under de första åren hände inte så mycket, men allt flera började vilja
ha högtalarna hemma, alltså den tekniska ljudkällan. Jag försäkrade att
den inte alls var avsedd för något annat än att vara en stereofonisk
teknisk ljudkälla - för studium av hörseln, inte för musikspelning, men
de envisades. Så jag gjorde något par till och sen fler och fler...

1989 hade jag inga egentliga frågor kvar som jag ville undersöka, så
jag leda officiellt ned institutionen (Audio Purus ix).

Men redan första halvan av 80-talet så blev jag övertalad att byta från
mina gamna trevägare, till den tekniska ljudkällan. Och ungefär sam-
tidigt så fick de, på grund av envist tjat från en av högtalarens större
tillskyndare (Jan Ström) även ett namn - pi60.

Sen har jag inte gjort så mycket mera utan nästan alla konstruktioner
jag gjort har varit baserade på äldre arbeten, typ från 70- eller 80-
talet.

- - -

Jo jag kanske skall säga att jag arbetade som elektronikkonstruktör på
ett företag som hette geotronics mellan jag tror det var 1983 och 2006
eller något sådant.

Men mitt intresse har ju aldrig varit varken elektronik, elektromekanik,
mekanik, akustik eller audioapparater, utan av musik,film och psyko-
akustik, ja hur vi uppfattar bilder också förstås. Det bara blev så att jag
kom att arbeta en del med de där andra sakerna eftersom jag ju var
nästan tvungen.

Men jag har än idag svårt att förstå hur någon kan tycka att det är kul
att pyssla med audioprylar. För mig har det aldrig varit kul. Inte ur
något annat perspektiv än att det är kul att få uppleva att kunna bidra
till något av värde för andra, och att få se att folk har glädje av insat-
serna.

Sen har jag väl en tendens att mer eller mindre maniskt undersöka allt
jag undrar över och som känns viktigt - eftersom jag i möjligaste mån
vill slippa tro saker. Men usch vad jobbigt det är.

Vh, iö

- - - - -

*Jag kan ju gräva fram det av dem som finns kvar och ta några bilder,
om någon skulle vara intresserad.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2013-03-02 11:36

Mycket intressant, och ja det är klart att vi vill se bilder!

Henrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-02 11:52

Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar. Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka. Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till :-)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-02 16:46

Jättkul Ingvar! Både bilder och mer berättelser tar jag gärna del av.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-02 23:26

hifikg skrev:Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar.

Då skall jag försöka gräva fram dem och ta några bilder (förvänta er inga
skönheter). Men förstlingar var det väl egentligen inte (högtalare av enklare
sort hade jag ju mekat ihop åtskilliga redan som barn). Det var meningen
att dessa skulle bli sistlingar dock, men det misslyckades som sagt...

hifikg skrev:Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka.

Ja, nu blev det ju inte så utan jag körde ju allting privat, och det var inte ens
tänkt att det skulle bli en institution på en högskola, bara att vi (eller rättare
sagt han) skulle försöka koppla den på något sätt till den akademiska värl-
den. Men jag vet inte hur han tänkt göra det och vi träffades som sagt bara
några få gånger så det blev inget av det. Egentligen gjorde jag ju allt jobb
själv under de 11 år jag höll på, men han var ju ändå med och initierade
startade av det hela.

Hur som helst - den mikroskopiska koppling (om man kan säga att det blev
en) som blev av är av retroaktivt slag - att jag har blivit inbjuden att föreläsa
åtskilliga gånger på högskolor runt landet och att det även skapats ett antal
X-jobb baserat på saker jag varit inblandad i.

hifikg skrev:Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till :-)

Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av
paa och av Ken Kantor. Hur man hittar dem vet jag inte dock, men den som
gjordes av paa tror jag finns på hans hemsida.

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-03-03 01:29

Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-03 01:33

IngOehman skrev:Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av

Vh, iö

Min intervju ligger här:
http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

KenKantors finns tryckt i nån gammal MoLT.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-03-03 01:35

Haha :D

Vem har gjort det klippet ? Någon här?
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-03-03 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-03 01:51

Den är fantastisk :D

Fårkantwave :lol: :) Kan inte göras bättre. Jag undrar också vem som gjort den. Briljant och med glimten i ögat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-03 02:36

"I fårgott to atasch maj powercord" etc, briljant . . .typ. :lol: :lol: :lol: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-03-03 14:54

Hmm, för mig är det tre huvudorsaker som spelar in i mitt experimenterande med högtalare.

1. Jag har inte nog med pengar för att köpa kommersiella högtalare
2. Det är roligt att bygga
3. Jag gillar ofta inte hur kommersiella högtalare låter

Jag önskar att jag kunde tjäna lite slantar på det men det finns ett gammalt talesätt. Det krävs pengar för att göra pengar...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-03 16:27

Det är när det görs parodier på någon som man vet att vederbörande har lyckats. Det här var lite skoj. Fourkantwave ska vi inte glömma i första taget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-03 16:36

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar.

Då skall jag försöka gräva fram dem och ta några bilder (förvänta er inga
skönheter). Men förstlingar var det väl egentligen inte (högtalare av enklare
sort hade jag ju mekat ihop åtskilliga redan som barn). Det var meningen
att dessa skulle bli sistlingar dock, men det misslyckades som sagt...

hifikg skrev:Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka.

Ja, nu blev det ju inte så utan jag körde ju allting privat, och det var inte ens
tänkt att det skulle bli en institution på en högskola, bara att vi (eller rättare
sagt han) skulle försöka koppla den på något sätt till den akademiska värl-
den. Men jag vet inte hur han tänkt göra det och vi träffades som sagt bara
några få gånger så det blev inget av det. Egentligen gjorde jag ju allt jobb
själv under de 11 år jag höll på, men han var ju ändå med och initierade
startade av det hela.

Hur som helst - den mikroskopiska koppling (om man kan säga att det blev
en) som blev av är av retroaktivt slag - att jag har blivit inbjuden att föreläsa
åtskilliga gånger på högskolor runt landet och att det även skapats ett antal
X-jobb baserat på saker jag varit inblandad i.

hifikg skrev:Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till :-)

Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av

Vh, iö

Tack för utförligt svar. Som alltid dyker det upp fler frågor, men jag ska hålla mina hästar och inte tjata *s*. Tänkte kanske att du kombinerade hörselforskningen med ditt examensarbete på KTH och lyckades sätta upp en hel institution för det ändamålet. Det hade inte förvånat mig, men lite imponerande hade det varit. När jag gjorde exjobb var vi några som satt i ett kök o skrev för det mesta *s*. Handlade ditt exjobb om något inom ljud?

Läste för övrigt ytterligare 30 sidor i Brementråden igår. Den gick ner lite på halvfart ett tag men sen kom Rudling in och det tog ny fart *s*. Nu e jag på bättringsvägen, så jag hinner nog inte läsa igenom hela tråden, men onekligen verkar det vara en lång process från idé till lansering för en högtalartillverkare.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-03 22:10

Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.

/K12

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-03 22:24

8O

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-03 22:43

IngOehman skrev:*Jag kan ju gräva fram det av dem som finns kvar och ta några bilder,
om någon skulle vara intresserad.

Det ser vi fram emot Ingvar :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-03 22:54

Edit:

Hoppas BB har det bättre (tack igen MÖ) och kanske skriver nåt litet i denna tråd framöver...! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-03 23:01

För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.

Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-03 23:26

Svante skrev:Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.

Kan man slänga ihop en FM-mottagare i förskoleåldern och pimplar GT som 14-åring så går nog det mesta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 23:38

Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.

Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-03 23:43

KarlXII skrev:

Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.

/K12
Känns det som att det fungerar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-03 23:59

bensnake skrev:
Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.

Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 00:11

Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.

Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 01:22

bensnake skrev:

Ja, Ingvar använder ordet "forskare" om sig själv på ett sätt som får många att tro att han menar akademisk forskning, men det är inte sådan som han menar utan sin egen privata. Tror jag.

Han får väl berätta själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-04 01:38

Om det kallas institution så brukar det finnas på högskola, och om det är privat forskning så brukar det kallas forskningsinstitut. Men det är ju bara semantik.

Edit: stavning
Senast redigerad av paa 2013-03-04 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 03:21

Institut skall jag försöka minnas att kalla det från och med nu.

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt... :oops:

Svante har rätt, men jag tycker inte du skrev något som var det minsta
ovänligt till honom. :)

Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret,
men var inte särskilt närvarande i skolan. Dök mest upp när det var
prov i de fall jag visste om det. Utom förstås om det var tidigt på dagen,
jag dök ju nästan aldrig upp före tio-halvelva.

Ägde heller inga läroböcker. Det tycker jag är lite synd idag då det hade
varit kul att veta vad det stod i dem.

Då jag närvarade på lektioner så sysslade jag som regel med någonting
annat än att delta i lektionen, där bakom det uppfällda locket på attache-
väskan.

Är inte stolt över detta idag, men det är som det är med den saken, och
inget jag kan göra något åt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 07:14

IngOehman skrev:...

Jag saknar all utbildning
...
Vh, iö

Äh, det där med utbildningar är ju bara metoder!
Dvs HUR man bär sig åt för att komma till en viss punkt.

Det väsentliga är ju att du kan det du kan.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-04 08:17

IngOehman skrev:Institut skall jag försöka minnas att kalla det från och med nu.

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Svante har rätt, men jag tycker inte du skrev något som var det minsta
ovänligt till honom. :)

Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret,
men var inte särskilt närvarande i skolan. Dök mest upp när det var
prov i de fall jag visste om det. Utom förstås om det var tidigt på dagen,
jag dök ju nästan aldrig upp före tio-halvelva.

Ägde heller inga läroböcker. Det tycker jag är lite synd idag då det hade
varit kul att veta vad det stod i dem.

Då jag närvarade på lektioner så sysslade jag som regel med någonting
annat än att delta i lektionen, där bakom det uppfällda locket på attache-
väskan.

Vh, iö

Jag tycker att ovan säger mer om skolan i sig än något annat. Att en uppenbart begåvad individ som du inte får rätt utmaningar för att engagera sig i skolarbetet. Jag anser att elevers/studenters uppdrag i skolan är att utvecklas maximalt under hela studietiden, Ingvar har inte fått den möjligheten, bevisligen.

Väligt off topic, jag vet.

För övrigt vill jag främst läsa berättelser från er konstruktörer i tråden, inte dolda eller illa dolda påhopp.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 08:27

eljulio skrev:Jag tycker att ovan säger mer om skolan i sig än något annat. Att en uppenbart begåvad individ som du inte får rätt utmaningar för att engagera sig i skolarbetet. Jag anser att elevers/studenters uppdrag i skolan är att utvecklas maximalt under hela studietiden, Ingvar har inte fått den möjligheten, bevisligen.

Väligt off topic, jag vet.

För övrigt vill jag främst läsa berättelser från er konstruktörer i tråden, inte dolda eller illa dolda påhopp.

Var och en gör sina egna val. Jag tycker att det hedrar Ingvar att han står för sina. Som jag förstår det, skyller han inte sina tillkortakommanden gällande formell akademisk skolning på någon annan än sig själv.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 08:49

Strmbrg skrev:

...
Vh, iö

Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd. Men du menade nog inte att förringa värdet av utbildning generellt utan avsåg just i fallet Ingvar...?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 09:23

bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.

Formell (teoretisk) utbildningsnivå är en sak som inte nödvändigtvis har direkt koppling till bildningsnivå på ett mera allmänt plan. En doktorstitel i ett ämne ger inte med automatik att man är mera bildad i andra ämnen eller att man är bättre skaffad att klara av livets vedermödor. LHS, livets hårda skola, är inte att förringa! Teoretiker som inte kan omsätta sin kunskap i praktiken är det inte mycket nytta med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 09:39

bensnake skrev:Som jag förstår det, skyller han inte sina tillkortakommanden gällande formell akademisk skolning på någon annan än sig själv.

Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 09:40

För den som tvivlar ska jag väl också förtydliga att jag tycker att Ingvar har lyckats hyfsat (underdrift) bra trots sin relativt ringa akademiska verksamhet. Hans väg passar inte alla, men jag tror den har passat honom bäst.

Gott så.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 09:46

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:

/K12

Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 11:09

Svante skrev:För den som tvivlar ska jag väl också förtydliga att jag tycker att Ingvar har lyckats hyfsat (underdrift) bra trots sin relativt ringa akademiska verksamhet. Hans väg passar inte alla, men jag tror den har passat honom bäst.

Gott så.

+1

MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?

Vet inte riktigt vad det har med saken att göra men gällande min akademiska skolning, är denna tämligen gedigen. Vad avser hur jag omsätter den i min dagliga gärning så att den kommer samhället till nytta skulle jag säga; i allra högsta grad.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-03-04 11:19

MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?

Vet inte riktigt vad det har med saken att göra men gällande min akademiska skolning, är denna tämligen gedigen. Vad avser hur jag omsätter den i min dagliga gärning så att den kommer samhället till nytta skulle jag säga; i allra högsta grad.[/quote]

:D pratar ni så på riktigt?
Som taget ur någon sketch gjord av galenskaparna..
Ursäkta ot..Känner hur k12 laddar nu :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 11:22

Drakir skrev::D pratar ni så på riktigt?
Som taget ur någon sketch gjord av galenskaparna..
Ursäkta ot..Känner hur k12 laddar nu :)

Nä fö fan. Ba hä. :wink:

JM

Inläggav JM » 2013-03-04 11:58

IngOehman skrev:
Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret, .

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

Jag hör inte till din fan club. Jag har aldrig ägt någon av dina alster.
Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.
Du behöver inte lägga ut dimridåer.

Jag tycker du skall vara stolt.

Steve Jobbs och Bill Gates hade inga akademiska examina.

JM
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 12:08

JM skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.

JM

Håller med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 12:16

RogerGustavsson skrev:
bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.

Formell (teoretisk) utbildningsnivå är en sak som inte nödvändigtvis har direkt koppling till bildningsnivå på ett mera allmänt plan. En doktorstitel i ett ämne ger inte med automatik att man är mera bildad i andra ämnen eller att man är bättre skaffad att klara av livets vedermödor. LHS, livets hårda skola, är inte att förringa! Teoretiker som inte kan omsätta sin kunskap i praktiken är det inte mycket nytta med.

Joo...

Det är nytta med bådadera, man behöver inte välja vilket som är bäst. Det viktiga är att alla hittar det de är bäst på och trivs med.

Det finns massor med teoretiska saker som har fått praktisk nytta trots att den som hittade på det inte hade en susning om denna praktiska nytta.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-03-04 12:22

I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande.

Själv gjorde jag det bästa jag kunde göra och hoppade av civilingenjörsutbildningen efter två år, ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Det medförde även att jag kom ut på arbetsmarknaden innan dotcom-krashen, merparten av mina medstuderande gick arbetslösa under flera år. Inte jag.

En akademisk utbildning kan ge rätt person en rejäl skjuts i kompetens, men samma utbildning ger inte fel människa någon skjuts alls. Tyvärr är min uppfattning att det fanns många fel människor i utbildning på min tid. Själv var jag någonstans mitt emellan.

...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda. :cry:

Edit: Det kanske vore lämpligt att bryta ut detta och somliga inlägg ovan- och underför (!) till att ingå i den tråden som skapades om detta ämne.
Senast redigerad av LypsylateX 2013-03-04 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 13:05

LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda. :cry:

Och jag fick förklara lite praktisk trigonometritillämpning för en snickare när han skulle göra takstolarna till ett utbygge på mitt sommarställe. Han var dock en jävel på att snickra.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-04 13:10

bensnake skrev:
LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda. :cry:

Och jag fick förklara lite praktisk trigonometritillämpning för en snickare när han skulle göra takstolarna till ett utbygge på mitt sommarställe. Han var dock en jävel på att snickra.

Snickaren hade säkert löst eventuella problem ändå, fast på sitt eget sätt. :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 13:16

bensnake skrev:
JM skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

JM

Håller med.

Komma ut?

Njae... Saken har diskuterats många gånger genom åren på olika fora.

Och för dem som hängt med är det nog inga nyheter. Jag har fått förklara
mig och försvara mig många gånger, även från påhopp och anklagelser om
att jag inte skulle vara elektronikingenjör (vilket jag ju faktiskt är även om
jag inte var i skolan överdrivet mycket).

Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall
misstänkt för att ha titlar som jag inte har. :)

Men framförallt är jag rädd att någon skall tycka att (eller tro att jag tycker
att) det sätt jag lärde mig lite saker är ett bra sätt. Jag vill ju tvärtom fram-
hålla vikten och värdet av utbildning!

All sorts utbildning då i och för sig - även en man skaffar sig själv. Och den
som uppfattat att jag tycker att utbildningssystemet som finns idag är på
tok för stelt (framförallt med avseende på när man skall lära sig olika saker,
men även med avseende på att studera för samhällets skull kontra för den
egna individens, och då inte bara för nytta utan även för nöje) men också för
luddigt, har uppfattat saken rätt.

Jag tycker det är väldigt synd att så många sätter likhetstecken mellan aka-
demisk och vetenskaplig. Det är två begrepp som inte har något med var-
andra att göra.

En sak som jag tänker mycket på är det här med att "läsa för livet". Jag blir
lite skrämd av sådana slagord eller vad vi skall kalla det. Jag tycker det är en
hemsk tanke både att studier skall ske med avsikt att skapa permanenta
inriktningar och att de skall ha med vad man skall syssla med att göra. Jag
har alltid tyckt att man skall lära sig för att man undrar och vill kunna något,
inte för att man nödvändigtvis skall göra det sen. Livet är dessutom långt
och man kan lära sig en förfärlig massa mera saker än man har nytta av att
kunna, och då är det ju väldigt bra att man kan lära sig för nöje också! :)

- - -

Och jag kan väl säga att elektronik kanske är lite speciellt också, på så vis att
det om man följer läroplanen hamnar så sent att det är för sent.

Med det vill jag säga att jag ju känner ett antal tiotal elektronikkonstruktörer
som jag har stor respekt för, och de har en sak gemensam - de började som
barn. Så även om vissa av dem skaffat sig en formell utbildning senare så är
det mitt intryck att elektronik är ett ämne som är svårt att lära sig att behär-
ska i vuxen ålder.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-04 13:21

Ta åtta kulor i handen... jo jo... grannen har såna filmer... men 8000 ggr!?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 13:40

bassman skrev:Snickaren hade säkert löst eventuella problem ändå, fast på sitt eget sätt. :wink:

Jadå, för 17. De har ju ett otal "skråtillämpningar" som i de flesta fall är både snabbare och smidigare än de mer teoretiska modellerna. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 13:42

IngOehman skrev:Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall

Sorry... Se det som en komplimang. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-04 13:59

Flytta detta till Morgans tråd kanske?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-04 14:19

phloam skrev:Flytta detta till Morgans tråd kanske?
Nej, detta går inte med den senaste mjukvaran.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 14:37

@IÖ, och kanske fler?

När LGY 70 introducerades, planen för gymnasieskolan, så hade man för första gången på länge tagit intryck av pedagogisk forskning och ville förändra intentionen om vad eleverna skulle utveckla i kunskaper och färdigheter.
Jag fastnade för uttrycket undran i ditt (IÖs) inlägg, och nyfikenhet.
För detta är precis den intention man fortsättningsvis försökt ge företräde i skolans värld.
Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
Man kan väl inte direkt påstå att man 100% igt lyckats med detta.
Men min inställning till vad skolans målsättning borde vara harmonierar med din. Vilka vägar som är de rätta kan vi ta någon annan gång.

Bara för den som undrar: Vilken skola tror ni här att Leonardo da Vinci gick i?
Begreppet autodidakt ska man ha respekt för likväl som glädjen och nyttan av den samlade kunskap man kan ta del av i en akademisk utbildning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 14:51

sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
Men min inställning till vad skolans målsättning borde vara harmonierar med din. Vilka vägar som är de rätta kan vi ta någon annan gång.

Då min livskamrat är verksam inom utbildningsskrået har just detta med nyfikenhet ofta diskuterats vid köksbordet. Hur nyfikna tror ni dagens ungdom är? De utgör inget undantag från den vuxna befolkningens nivå på nyfikenhet och den är låg, riktigt låg idag. Är ungdomen nyfiken på hur vår omvärld ser ut? Hur det fungerar i andra länder/kulturer? Varför andra inte tycker som vi? Det här med nyfikenhet har blivit en bristvara.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-04 15:17

IngOehman skrev:
bensnake skrev:
JM skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

JM

Håller med.

Komma ut?

Njae... Saken har diskuterats många gånger genom åren på olika fora.

Och för dem som hängt med är det nog inga nyheter. Jag har fått förklara
mig och försvara mig många gånger, även från påhopp och anklagelser om
att jag inte skulle vara elektronikingenjör (vilket jag ju faktiskt är även om
jag inte var i skolan överdrivet mycket).

Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall

Men framförallt är jag rädd att någon skall tycka att (eller tro att jag tycker
att) det sätt jag lärde mig lite saker är ett bra sätt. Jag vill ju tvärtom fram-
hålla vikten och värdet av utbildning!

All sorts utbildning då i och för sig - även en man skaffar sig själv. Och den
som uppfattat att jag tycker att utbildningssystemet som finns idag är på
tok för stelt (framförallt med avseende på när man skall lära sig olika saker,
men även med avseende på att studera för samhällets skull kontra för den
egna individens, och då inte bara för nytta utan även för nöje) men också för
luddigt, har uppfattat saken rätt.

Jag tycker det är väldigt synd att så många sätter likhetstecken mellan aka-
demisk och vetenskaplig. Det är två begrepp som inte har något med var-
andra att göra.

En sak som jag tänker mycket på är det här med att "läsa för livet". Jag blir
lite skrämd av sådana slagord eller vad vi skall kalla det. Jag tycker det är en
hemsk tanke både att studier skall ske med avsikt att skapa permanenta
inriktningar och att de skall ha med vad man skall syssla med att göra. Jag
har alltid tyckt att man skall lära sig för att man undrar och vill kunna något,
inte för att man nödvändigtvis skall göra det sen. Livet är dessutom långt
och man kan lära sig en förfärlig massa mera saker än man har nytta av att
kunna, och då är det ju väldigt bra att man kan lära sig för nöje också! :)

- - -

Och jag kan väl säga att elektronik kanske är lite speciellt också, på så vis att
det om man följer läroplanen hamnar så sent att det är för sent.

Med det vill jag säga att jag ju känner ett antal tiotal elektronikkonstruktörer
som jag har stor respekt för, och de har en sak gemensam - de började som
barn. Så även om vissa av dem skaffat sig en formell utbildning senare så är
det mitt intryck att elektronik är ett ämne som är svårt att lära sig att behär-
ska i vuxen ålder.

Vh, iö

Jag tycker att du ska skriva nästa läroplan. Obs, ej ironisk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 15:17

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.

Då min livskamrat är verksam inom utbildningsskrået har just detta med nyfikenhet ofta diskuterats vid köksbordet. Hur nyfikna tror ni dagens ungdom är? De utgör inget undantag från den vuxna befolkningens nivå på nyfikenhet och den är låg, riktigt låg idag. Är ungdomen nyfiken på hur vår omvärld ser ut? Hur det fungerar i andra länder/kulturer? Varför andra inte tycker som vi? Det här med nyfikenhet har blivit en bristvara.

...vilket jag tror beror på att allt ska vara så jekla kul. Visst, man kommer ihåg hur bra lärare fick ämnet roligt, men man var ändå inställd på att göra en viss arbetsinsats. Numera förväntar sig alla att allt ska vara roligt.

Det är det inte.

Undra på att kidsen spelar datorspel hela dagarna.

Frågar man en unge idag "vad ska du bli när du blir stor" så är chansen stor att man får "vet inte" till svar.

Det var bättre förr :D .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 16:11

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

...vilket jag tror beror på att allt ska vara så jekla kul. Visst, man kommer ihåg hur bra lärare fick ämnet roligt, men man var ändå inställd på att göra en viss arbetsinsats. Numera förväntar sig alla att allt ska vara roligt.

Det är det inte.

Frågar man en unge idag "vad ska du bli när du blir stor" så är chansen stor att man får "vet inte" till svar.

Det ligger mycket i det! Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 16:21

RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.

I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället. Att man inte behöver slå i sig lika mycket när det går så fort att slå upp saker kan mycket väl vara ett kliv vidare på utvecklingsstegen - så det skall vi kanske vara försiktiga att kritisera.

Det kanske inte bör vara ett krav att barn fixar en kulram när de är hejare på smartphone...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-04 16:45

bensnake skrev:

Han borde alltså haft en räknesticka i bröstfickan!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 16:57

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.

I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället. Att man inte behöver slå i sig lika mycket när det går så fort att slå upp saker kan mycket väl vara ett kliv vidare på utvecklingsstegen - så det skall vi kanske vara försiktiga att kritisera.

Det kanske inte bör vara ett krav att barn fixar en kulram när de är hejare på smartphone...

Källkritik är de inget vidare på men det gäller många vuxna också... Mest oroande är nog ändå bristen på nyfikenhet utanför facebookande, chattande, tveksamma hemsidor etc. Tidigare stod ungdommarna i kö för utlandspraktik, inte nu längre. Det verkar bara vara jobbigt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 17:02

paa skrev:Han borde alltså haft en räknesticka i bröstfickan!

:lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-04 17:43

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:

Källkritik är de inget vidare på men det gäller många vuxna också... Mest oroande är nog ändå bristen på nyfikenhet utanför facebookande, chattande, tveksamma hemsidor etc. Tidigare stod ungdommarna i kö för utlandspraktik, inte nu längre. Det verkar bara vara jobbigt.

I Norge anställer man helst svenska ungdumar i en del branscher, de norska har alla de fel som du skriver om, men svenskarna vill jobba, så det finns båda sidor. Dom som inte orkar ut stannar hemma.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-04 17:58

Svante skrev:

Precis, då visste man exakt vad man ville bli.

Lokförare eller pilot. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 18:19

bensnake skrev:
Strmbrg skrev:

...
Vh, iö

Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd. Men du menade nog inte att förringa värdet av utbildning generellt utan avsåg just i fallet Ingvar...?

Mja, bland andra Ingvar.
Men eftersom inläggen enbart får handla om högtalarkonstruktörer på Faktiskt, så utvecklar jag inte detta vidare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 18:25

Nattlorden skrev:

I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället...

I 99 fall av 10 så hamnar jag i nån tråd på nåt (jävla) diskussionsforum när jag söker svar på mina frågor via internet...

:?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 19:02

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:

I Norge anställer man helst svenska ungdumar i en del branscher, de norska har alla de fel som du skriver om, men svenskarna vill jobba, så det finns båda sidor. Dom som inte orkar ut stannar hemma.

Norge är ett specialfall. Där tar svenskar jobb som de aldrig skulle valt i Sverige. Tjäna pengar och sedan hem till Sverige tänker många.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-04 19:39

LypsylateX skrev:I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande..

Jaha och vilket värde har den observationen? (och den med samplingsfrekvensen)
Lovar dig om man istället jämför 1000 civilingenjörer med 1000 gymnasieingenjörer så får du se ett samband.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-04 19:44

sportbilsentusiasten skrev:
LypsylateX skrev:I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande..

Lovar dig om man istället jämför 1000 civilingenjörer med 1000 gymnasieingenjörer så får du se ett samband.

Tycker det var en fullständigt onödig kommentar!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-03-04 20:06

Det finns bra civilingenjörer och sen finns det mindre bra civilingenjörer, det är väl inget konstigt. Är själv civilingenjör (LiTH) och själva utbildningen är väl inte en barnlek direkt, så har man tagit sig igenom den så visar det väl att man inte är helt tappad bakom en vagn. Skulle vilja säga att det var hyggligt hög klass på de flesta som examinerades och som jag läste med när det begav sig.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-04 20:09

Jocke skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Tycker det var en fullständigt onödig kommentar!

Ja kanske det, ursäkta

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 20:17

Strmbrg skrev:I 99 fall av 10 så hamnar jag i nån tråd på nåt (jävla) diskussionsforum när jag söker svar på mina frågor via internet...

Klicka inte på länkar som ser ut som de kommer från forum då!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 20:27

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är det inte.

Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta
alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och
flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten,
och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora,
varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på
det.

Däremot tror jag de flesta vet vad de undrar och vill kunna, just nu och hela
tiden. Och är inte det bra nog som mål för stunden?

Att veta vad man vill lära sig!

- - - - -

Jag tror på principen att barn bör få prova mycket så det har mycket att
välja mellan, och jag tror på principen att det SKA vara roligt att lära sig.

Och det behöver inte lärarna se som någon jobbigt som är deras ansvar
att göra det till, utan det kan betyda något så enkelt som att alla bör läsa
det som intresserar dem - det som just DOM tycker är roligt.

Jag tror inte på iden att man behöver vara rädd för att någon missar något
väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.
Och dessutom är nästan alla kunskaper i någon form överförbara på nya
saker. Den som läst sig mycket om en sak, har ett försprång, även om det
handlar om att lära sig någonting helt annat.

Det är inte viktigt att alla barn som är X år gamla har lärt sig Y. Ändå verkar
alla tycka att det är det.

Det är som jag ser det så oerhört mycket bättre om de haft hög verknings-
grad på kunskapsinhämtningen, för då kan de mycket. Men inte ens det är
viktigt på riktigt. Det är inte ens viktigt att de som är 20 år gamla vet allt
som idag räknas som grundkunskap.

- - -

Jag tror även att det är en myt att inte barn skulle vara nyfikna. De är jätte-
nyfikna! Men kanske inte på just allt det som de vuxna tycker att de skall lära
sig, just nu... ;)

Och många ser det som ett problem. Jag är inte en av dem. Jag ser inget som
är speciellt viktigt med att barn lär sig något väldigt specifikt.

Att lära från undran, nyfikenhet och en vilja att veta saker betyder ju snarare
att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller
vad som helst som någon kan tycka att andra borde vara intresserade av).

Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
på en förfärlig massa nya saker. Saker som från början inte alls intresserade
dem. Och igen - alla behöver inte kunna allt och inte heller behöver man lära
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...

- - -

Men nu säger väl vän av ordning att lära sig läsa DET behöver man i varje fall
göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes
är att inte ens det är sant, inte helt sant i varje fall.

Saken är ju den att även att lära sig läsa är någonting som kan komma ifrån
tvång - eller från inspiration, och jag tror faktiskt att det är mycket lättare
att lära sig att läsa om man som barn ser att det finns en massa intressanta
saker att läsa OM. Och det inser man ju genom att lära sig intressanta saker,
där läsningen är en del av lärandet. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 20:38

bensnake skrev:
IngOehman skrev:Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall

Sorry... Se det som en komplimang. :wink:

Ingen fara, det gjorde jag. Och Tack!

Jag borde förstås ha skrivit "anklagad" inom citationstecken.

Vad jag menade med det jag skrev var ju egentligen att det var förfriskande
att se att folk (du t ex) hade trott gott om mig. Jag är lite rätt trött på alla
ovänliga människor som både tror illa om andra och som även gör rätt stora
ansträngningar för att få andra att framstå i dålig dager.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 20:44

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:I 99 fall av 10 så hamnar jag i nån tråd på nåt (jävla) diskussionsforum när jag söker svar på mina frågor via internet...

Klicka inte på länkar som ser ut som de kommer från forum då!

Nä, jag har slutat med det.

Och då återstår bara att besöka biblioteket eller kolla i någon bok här hemma istället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 21:09

IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.

Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.

Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.

Visst ska man sikta mot ett jobb som man gillar, men jobbet måste finnas också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 21:17

Mina barn svarar på frågan så som barn alltid har gjort, de för tillfället spännande yrkena; polis, princessa, balettdansös, brandman, kurator, konstnär etc. Lär ändra sig 50 ggr+ till innan de blivit stora.

( Själv var jag ganska säker på professor fram tills åk 3, då ändrade jag mig till Ingenjör och så blev det )

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-03-04 21:20

Svante skrev:
IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.

Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.

Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.

IMHO tycker jag att Ken Robinson i det här klippet sammanfattar problematiken med skola och utbildning i dagens samhälle bättre och mer lättbegripligt än någon någonsin gjort tidigare:
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 21:22

Svante skrev:

Varför det?

Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?

Det finns massor av arbeten som inte kräver utbildning av dignitet, som ändå
måste skötas. Ser ett stort problem i att förankra uppfattningen att man skall
jobba med det man har utbildats sig till.

Fastnar man i den tanken, och samtidigt inte kan ge upp tanken att det är ett
tecken på ett friskt och starkt samhälle att utbildningsnivån är hög, så är man
illa ute.

Jag menar att hela världen behöver omvärdera olika arbetens utförande och att
det är mycket rimligare att man studerar det som man vill lära sig en massa om,
än att man känner sig tvingar att arbeta med något bara för att man kan något
om det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-04 21:24

Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.

Mvh

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 21:40

IngOehman skrev:Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?

Skulle tro att många resonerar så att om man inte skall nyttja den utbildningen man skaffat så slösar man skattemedel jämfört med om man istället börjat jobba direkt och dragit in skattemedel istället.

Det finns säkert bra anledningar att utbilda sig ändå, men för de föräldrar som får nej av skolbespisningen när de klagar på att deras barn inte får nog <sätt in valfritt kostslag> för att bli mätt ser kanske inte lika positivt på bortslösade pengar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 22:27

Att utbilda människor i snitt mycket "högre" än de arbetsuppgifter som
behöver utföras i snitt kräver, är ett slöseri - hur man än ser det.

Och det tycks ses som ett universalmedel för ett bättre samhälle, trots
att man samtidigt vet att man (i dagens klimat och med dagens värder-
ingar) kan förvänta sig att folk vill arbeta med det som de har läst, det
vill säga oavsett om det finns jobb i korrelation med antalet utbildade.

Jag har inget emot en högutbildad befolkning, men mycket emot:

1. Att undervärdera jobb som kräver lägre utbildning,

2. Att se på utbildning som varande för samhällets väl bara i det direkta
perspektivet,

och,

3. Att TROTS att man kräver att människor skall utbilda sig i paritet med
förefintliga arbeten, vara fast i förvissningen att det är bättre ju mera ut-
bildade folk är.

- - -

Som jag ser det är frågorna man behöver ställa sig:

1. Handlar inte spenderande av skattemedel om att skapa värden?

2. Och är inte kunskap berikande?

3. Och är då ett slöseri i riktning mot livskvalitet ett potentiellt värde?

- - -

Jag tycker och tror detta:

1. Jag tycker att ALLA som vill studera bör få läsa det de vill - utan några
som helst kvalifikations/intagningkrav - ja rent av utan några andra krav
än att de behöver klara av utbildningen för att få statlig finansiering av
den (jag talar då om lektioner och litteratur, inte nödvändigtvis om uppe-
hälle).

2. Jag tycker det är lite ledsamt att se människor diskutera vad som är
bra metoder för att i förväg kunna exkludera människor från utbildningar,
baserat på bedömningar om hur passande för tjänster utbildningen pekar
mot, som de är.

3. Jag tror att intresse är en viktigare potential för att lära sig saker än
talang på ett mera övergripande plan. Skulle vilja gå så långt som till att
säga att intresse ÄR en talang.

4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en
metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga männi-
skor.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-03-04 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 22:32

IngOehman skrev:
Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.

Varför det?

Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?

Det finns massor av arbeten som inte kräver utbildning av dignitet, som ändå måste skötas. Ser ett stort problem i att förankra uppfattningen att man skall jobba med det man har utbildats sig till.

Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?

Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?

Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 22:32

Det här är andra gången jag kommenterar det här, men jag gavs en sådan
fantastisk möjlighet att göra det på ett nytt sätt, att jag inte kan låta bli.

Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.

I en annan tråd skrev någon:

Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 22:37

IngOehman skrev:Det här är andra gången jag kommenterar det här, men jag gavs en sådan
fantastisk möjlighet att göra det på ett nytt sätt, att jag inte kan låta bli.

Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.

I en annan tråd skrev någon:

Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...

Vh, iö

Haha...

Ja klipper man saker ur sitt sammanhang så ser det förstås tokigt ut.

Det första syftar till hela ämnesområden som knappast ger ett jobb.

Det andra handlar om huruvida en ingenjörsutbildning tex ska utbilda ingenjörer som kan hantera den senaste programvaran som är borta om ett par år, eller om den ska ge kunskaper som är hållbara i ett längre perspektiv, men kanske inte ger en nyckelfärdig ingenjör.

Så om sammanhanget får vara kvar så är det inte så dumt det som står där.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-05 01:52

Det andra du skrev är klokt utan att du behöver hänvisa till något specifikt
sammanhang. ;)

Det första har jag svårt att hålla med om hur man än vänder och vrider på
det. Samhället finns till för individerna, inte tvärtom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 02:55

Som jag ser det är det inte så att samhället finns till för individerna. Individerna är samhället! D v s summan av individerna är samhället.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-05 10:24

Jomenså är det ju förstås. Men det säger inte så mycket.

Frågan är om samhället är en organisation för individernas
väl eller om det är en organism i vilken individerna tjänar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:30

Tror ni pratar som samma sak, men den ena menar entiteten och den andra funktionen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-03-05 11:03

Ja det här med hifi är inte lätt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 11:40

IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.

Svante skrev:
Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?

Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?

Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.

Håller med er båda här och ser inget hinder för att era ståndpunkter skulle gå att kombinera. Hörde att snittåldern för debut på arbetsmarknaden är 27 år och blev rätt förvånad... Av de som är yngre antar jag att de flesta studerar men väldigt många är arbetslösa. Tror att Sverige ligger ung på EU-snittet med 25% ungdomsarbetslöshet. Det är alltså inte bara här vi har ett överskott av tid. Utbildning är naturligtvis en väg till att över huvud taget bli anställningsbar men arbetsmarknaden kan inte "svälja" all denna tid ens om de vore civilingenjörer... ;-) Tror att "vi" radikalt kommer att få tänka om kring det här med lönearbete och hur vi ska använda tiden till något som är meningsfullt för både individen och samhället - utbildning är en (1) möjlighet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-05 12:25

IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta
alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och
flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten,
och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora,
varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på
det.

Däremot tror jag de flesta vet vad de undrar och vill kunna, just nu och hela
tiden. Och är inte det bra nog som mål för stunden?

Att veta vad man vill lära sig!

- - - - -

väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.

- - -

sig, just nu... ;)

att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller

Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...

- - -

göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes

Vh, iö

Ja, allt det där är ju självklarheter om man har
funderat en smula.

Den som vill höra mer om problemen (som är
STORA) med världens utbildningssystem bör
lyssna på Sir Ken Robinson. Han illustrerar dem
alla mycket väl.

Något som förvånar mig är att så pass många
ändå tar sig genom skolan utan att tappa sugen.
Imponerande!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 12:31

IngOehman skrev:Jomenså är det ju förstås. Men det säger inte så mycket.

Frågan är om samhället är en organisation för individernas
väl eller om det är en organism i vilken individerna tjänar.

Vh, iö

Individerna skapar samhällen för individernas väl. Det är människans starkaste överlevnadsfaktor och djurrikets motsvarighet finns hos myrorna och hos fåglarna och hos andra utpräglade flockdjur. Bufflarnas vandring t.ex. Även i fiskriket finns det säkert många exempel. Sill och makrill.

Ibland blir det så att om individerna d v s människor tjänar så är det just för att det i dessa fall bidrar till individernas väl eftersom samhället som är byggt för individernas väl genom visst tjänande lättare kan upprätthållas. Om tjänandet görs med glädje, kärlek och välbehag och helt frivilligt så ser jag inget annat än positivt på tjänandet. Tjänandet får samma innebörd som att hjälpa till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-05 13:40

Jocke skrev:
IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.

Svante skrev:

Håller med er båda här och ser inget hinder för att era ståndpunkter skulle gå att kombinera. Hörde att snittåldern för debut på arbetsmarknaden är 27 år och blev rätt förvånad... Av de som är yngre antar jag att de flesta studerar men väldigt många är arbetslösa. Tror att Sverige ligger ung på EU-snittet med 25% ungdomsarbetslöshet. Det är alltså inte bara här vi har ett överskott av tid. Utbildning är naturligtvis en väg till att över huvud taget bli anställningsbar men arbetsmarknaden kan inte "svälja" all denna tid ens om de vore civilingenjörer... ;-) Tror att "vi" radikalt kommer att få tänka om kring det här med lönearbete och hur vi ska använda tiden till något som är meningsfullt för både individen och samhället - utbildning är en (1) möjlighet.

Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.

Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-05 13:44

KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:

/K12

Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
Du gav upp antar jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2013-03-05 13:46

Barn som inte vet vad de skall bli som stora, hm, jag är 57 och har fortfarande ingen aning om vad jag ska bli, omgivningen är nog också undrande, för närvarande (de senaste 40 åren styvt) bygger jag högtalare tills jag kommer på något.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 13:58

Svante skrev:
Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.

Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...

Det låter som en bra strategi! :)

Under krisen på 90-talet började man prata om livslångt lärande och att vi inte längre kunde förvänta oss att skaffa en utbildning, få ett jobb och hålla på med det hela livet... Egentligen hade det nog varit så länge men den officiella versionen förändrades. Tyvärr skapar samhället inte stora möjligheter för det här om man man väger in reglerna för arbetslöshetsersättning och studiemedel. Däremot får säkert många fortbildning genom sin arbetsgivare men då är man ju liksom kvar i samma fålla...

Så klart ska de som vill jobba tills de är 75 få göra det men i vissa yrken blir människor knappt så gamla att de kan njuta av pensionen. Iom att pensionsförvaltningen är bortkopplad från arbetsmarknadspolitiken kan man inte enkelt flytta över pengar från ungdomsarbetslösheten till att låta folk pensionera sig tidigare så att ungdomarna kommer in på arbetsmarknaden. :(

Visst kostar det men trygghetssystemen ser till att alla har en försörjning så kostnaden finns ändå och då är det kanske tid vi ska börja prioritera? Hur använder vi vår gemensamma tid på bästa sätt?

Kan tyckas lite OT men i min värld är det nödvändigt att få förutsättningarna för lärande på plats innan man går vidare! :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-05 14:28

Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-05 14:41

Bra fråga :) Jag har svarat på första avdelningen i frågeställningen. Varför jag valde att även sälja högtalare måste jag fundera på. Jag har inte ens reflekterat över frågeställningen förns nu. Det finns ju en anledning till det. Jag återkommer :lol: 8) :) då jag funderat klart.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-05 15:03

Om jag höll på med högtalare så skulle jag vilja vara högtalarkonstnär, inte konstruktör :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-05 15:07

Nattlorden skrev:Mina barn svarar på frågan så som barn alltid har gjort, de för tillfället spännande yrkena; polis, princessa, balettdansös, brandman, kurator, konstnär etc. Lär ändra sig 50 ggr+ till innan de blivit stora.

( Själv var jag ganska säker på professor fram tills åk 3, då ändrade jag mig till Ingenjör och så blev det )

Själv är jag nästan en professor, är lika snurrig och glömsk som en professor. :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-05 15:12

paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.

Hm varför höja pensionsåldern, är inte det dumt?? Då tar de jobb från ungdomarna som verkligen behöver jobb. Det är ju ungdomarna som handlar jag menar nytt hem, möbler, gräsklippare, Ino högtalare, Monitor audiohögtalare, kaniner. Ja massvis köper ju de yngre när de flyttar ihop, har de då inget jobb så blir det ju inte så mycket köpt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 16:06

matså skrev:
paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.

Hm varför höja pensionsåldern, är inte det dumt?? Då tar de jobb från ungdomarna som verkligen behöver jobb. Det är ju ungdomarna som handlar jag menar nytt hem, möbler, gräsklippare, Ino högtalare, Monitor audiohögtalare, kaniner. Ja massvis köper ju de yngre när de flyttar ihop, har de då inget jobb så blir det ju inte så mycket köpt.

Jo det är enastående korkat om det inte råder brist på arbetskraft!^^

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-05 16:09

Svante skrev:Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.

Jag anar ett visst fastklamrande vid gamla, stela
metoder. :wink:

Var finns kreativiteten? Antagligen förstördes
den av utbildningssystemet. :wink:

Kan hålla med om lärarlönerna (3) dock.

Arbetsron (2) uppstår automatiskt när man bara
inkluderar elever som är intresserade av ämnet
i klassen, som naturligtvis består av elever på
samma nivå – inte nödvändigtvis av samma
årsmodell! Och trivs man inte i grupp kan man
läsa hemma, själv eller med någon kamrat.
Olika typer av inlärning måste uppmuntras om
verkningsgraden skall öka (så du kan gå i
pension när du önskar?).

Skall man inte få lära sig programmering eller
dans bara för att man har fel ålder? Att behöva
vänta flera år är respektlöst.

Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
noll timmar för den som vill jobba parallellt
med studierna eller enbart jobba, och närmare
maximalt lång för den som är väldigt nyfiken på
något eller nyfiken på många saker samtidigt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-05 16:19

Jocke skrev:Jo det är enastående korkat om det inte råder brist på arbetskraft!^^

Det är väl just en sådan brist man befarar i en inte alltför avlägsen framtid.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 16:30

hifikg skrev:
Jocke skrev:Jo det är enastående korkat om det inte råder brist på arbetskraft!^^

Det är väl just en sådan brist man befarar i en inte alltför avlägsen framtid.

Så bra att vi ät väl förberedda då... :lol: Ärligt talat förefaller det ju ännu dummare att ställa så många ungdomar utanför och fostra dem till sysslolöshet!^^

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-05 16:54

Diskuteras det arbetsmarknadspolitik?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-05 17:04

Jag säljer inte så många högtalare. Om de säljs så är det till självkostnadspris till förmån för något nytt bygge.

Anledningen till att jag började var att jag hittade högtalarelement hemma som jag började experimentera med. Sedan blev det en sport att göra dem bättre och så är det fortfarande. Det är intressant att undersöka vad man kan åstadkomma själv.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-05 17:06

Naqref skrev:Diskuteras det arbetsmarknadspolitik?

Ja, va f*n... har ju aldrig lyckats få en tråd låst så man måste ju tänja på gränserna lite... :lol:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-05 17:09

eljulio, trådstartare, skrev:Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.

Mvh

8)

Sicken tur. :-)
Senast redigerad av E 2013-03-05 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-05 17:59

E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare

Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.

Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.

Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.

Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 18:12

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:

/K12

Inget vidare.
Du gav upp antar jag.

Helt riktigt. Det går inte att moderera dessa ständiga stickspår med nuvarande verktyg. Ta bort hela poster känns också taskigt när de befinner sig i gränslandet. Det finns en gräns när modereringen blir mer destruktiv än konstruktiv och det är bara att försöka hålla sig på rätt sida.
Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se att hålla topic speciellt bokstavstroget så jag nöjer mig med att övervaka de värsta övertrampen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 18:24

Svante skrev:

Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.

Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.

Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.

Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.

Det där är lite väl hårt tycker jag. Jag gjorde precis allt i grundskolan motvilligt i protest och utan någon som helst glädje eller entusiasm, vilket jag förstås beklagar idag. Varför detta motstånd? Jo för att jag inte hade valt den forman av aktivitet själv. När jag sen gick elektronikutbildningen de tre åren på det som då kallades för yrkesskola med 50% teori och resten praktiskt arbete var det tvärs om. Då hade jag fått något intressant att bita i. Tror därför att ungarna idag funkar på ett liknande sätt. Tvång kan döda upptäckarglädjen och nyfikenheten. Slut ot.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-05 18:40

KarlXII skrev: Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-05 19:57

phon skrev:
KarlXII skrev: Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se

Faktiskt.se ÄR kultur.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-05 20:00

petersteindl skrev:

Bra fråga :) Jag har svarat på första avdelningen i frågeställningen. Varför jag valde att även sälja högtalare måste jag fundera på. Jag har inte ens reflekterat över frågeställningen förns nu. Det finns ju en anledning till det. Jag återkommer :lol: 8) :) då jag funderat klart.

Mvh
Peter

Å fan, on topic! :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-06 01:56

Svante skrev:

Jag tror inte att DU är naiv som tror som du tror. Naiv är fel ord. Men att
säga att din syn är gammaldags är väl snarast en underdrift som beskriv-
ning av din övertygelse.

Fast det beror förstås på vad man anser att målet är. OM målet är att det
skall utbildas en massa människor, för samhällets väl, som skall ägna sitt
liv åt att erbjuda de tjänster som någon självutnämnd samhällshjärna har
bestämt behövs och skall finnas, det vill säga man skapar människo-öden
avsedda att lida genom livet såsom de led av att utbilda sig. Ja då kan du
ha rätt. Då behöver de nog lära sig att arbeta hårt med sådant som inte
är speciellt kul, för det skall de ju ägna hela livet år sedan. Eller?

Frågan är om det inte blir en bättre värld om de som har drömmar som
samhällsarkitekter och experter på vad som kännetecknar välmående för
ett samhälle, bortses ifrån, till förmån för att låta samhället byggas på ett
mera darwinistiskt sätt.

Skippa samhällsarkitekterna och låt samhället formas av de val som män-
niskor gör istället! :)

Samhällsarkitekter av idag är bara en kvarleva från en massa unkna socialis-
tiska drömmar - spungna ur missförstånd av socialt medvetna tänkare. Riktig
kommunism är ju något helt annat!

I en bra värld så är det viljan, inspirationen och entusiasmen som styr, och
även om vissa arbetsuppgifter inte är drömjobb per se, så kan de ändå bli
det genom att bli välbetalda - läs upp till vad som behövs för att de skall bli
gjorda. Då blir de nog kul och inspirerande ändå (ja inte för alla, men för till-
räckligt många). Släpper man allt sådant fritt så löser det sig helt enkelt av
sig själv!

- - -

Och nu skall vi se hur många som kommer att missförstå det jag just skrev. ;)

Jag är rätt säker på att många eller i varje fall vissa nu tror att jag skrev att
man skall låta värt samhälla förfalla genom att bara roliga jobb blir utförda.

Men det skrev jag ju inte alls.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-06 03:40

Ja. Ju mer jag tänker på det så undrar jag varför
det är så oroande att kidsen (många av dem)
spelar dataspel. Nu är det här bara en gissning
från min sida, men lär man sig inte rätt ofta till
exempel en massa engelska? Föräldrar har väl
också möjlighet att köpa de spel som de tror att
deras barn har mer nytta av än andra. Det är
väl inte skolans sak att vara föräldrar?

Men hursomhelst så undrar jag om det inte är
rätt så bra att kidsen får leka och ha kul istället
för att störa undervisningen för dem som är
intresserade av fysik, dans eller målning? Jag
tror att samhället gravt har underskattat nyttan
av att låta de mest nyfikna, skarpaste hjärnorna
få det de behöver i skolan, i stället för en
massa hinder!

Hinder exempelvis i form av helt ointresserade
elever som man skall försöka tvinga att sitta
stilla och lyssna, och lägga en massa resurser på
att hjälpa dem att hänga med i en takt som inte
är ett alltför extremt hinder för de nyfikna.

Och de där dataspelarna inser nog förr eller
senare att de måste försörja sig, och eftersom
det kommer finnas saker som behöver utföras
och kan utföras även utan en lång utbildning, så
vad är problemet?

Sedan kan man, och bör man få, lära sig hela
livet, även om många saker är lättare som ung,
men oavsett ålder är intresse något som klart
underlättar. :-P

Det är helt enkelt en fruktansvärd idé att
regissera en massa människors liv. Det är ju
helt respektlöst mot våra barn! De behöver inte
få lida så som deras föräldrar gjorde. Låt dem
få möjlighet att prova på en massa saker för att
upptäcka sina talanger och nöj er med det.

Men vi kanske inte kan avancera hur snabbt
som helst? Vi har ju nyss avskaffat barnagan,
och behöver kanske en paus i utvecklingen?

Mvh E*

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-03-06 09:37

Att gnälla på dataspel är som att gnälla på att folk spelar för mycket teater eller musik eller liknande. Bara så att ni vet ;-)

Gräver man liiiite djupare så hittar man väldikt dedikerade spelare. Alltså spelare som nöter och nöter för att bli bättre. Inte helt olikt att sitta och göra variabelbyten på dubbelintegraler för att få lite känsla för när x -> cos(x) är ett bra byte ;)
Man hittar även de som enbart gör kartor, scriptar kartor, kommenterar andras spelande, anordnar tävlingar, gör websidor för diskuterande och koordinerande, diskuterande av storyn (gäller i varje fall Bungies spel) etc.

Kanske finns det även några paralleller till högtalarmakande i detta? :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-06 11:18

Nja, det finns en viss tendens till att dataspel utförs nattetid så det blir ofta en lite antisocial verksamhet, särskilt av yngre.
Finns skolor som har börjat ge frukost till elelverna för de är för trötta för att äta hemma eftersom de sover för dåligt. Och sover man dåligt hemma så sover man i princip på lektionerna istället och allt blir jobbigt och tråkigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-06 11:25

Ja, kanske vore det bättre om de kunde spela
dataspel på dagtid.

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-06 11:40

sebatlh skrev:Kanske finns det även några paralleller till högtalarmakande i detta? :)

Jo högtalarkonstruktion kan säkert bli ett antisocialt missbruk det också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-06 18:02

Jag kan förstå att man väljer att göra en massa olika saker, men just att
sitta och spela dataspel, särskilt sådana där man spelar mot datorn eller
mot människor som inte är i samma rum, har jag svårt att förstå varför
man tycker det är kul. Det verkar så tomt på något vis.

Sitta bredvid någon i en soffa och spela Tekken det är ju kul som tusan,
men annars...

Vissa hävdar att det som är så bra med datorspel är interaktiviteten, men
jag hävdar motsatsen - det som är så dåligt med dem är interaktiviteten! ;)

Den suger.

Ur flera olika perspektiv.

Man kan säga att den suger - eftersom de är så usel jämfört med verklig-
heten. Att köra bil på riktigt är så fenomenalt mycket roligare än att pilla
på en spelkonsoll och se något som liknar att åka bil på skärmen, men att
känna det får man inte. Inte ens en tjugondel av verklighetens fantastiska
interaktivitet når de bästa spelen upp till. Om det är 100 att flyga en heliko-
pter* på riktigt så är det kanske 5 att flyga en modellhelikopter, och max 1
att flyga helikopter i ett dataspel. :?

Men kan säga att den suger - eftersom interaktivitet inte ger någon intres-
sant kontrast mot verkligheten (som, som sagt, är i allra hösta grad inter-
aktiv). Att titta på en film däremot... DET är något annat det, en mystisk
värld FRI från interaktivitet. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Ja, den avstavningen såg säkert lite konstig ut för många, men ni behöver
tänka om! 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 18:36

Hm nu får ni vara försiktiga. Ni är fasligt nära politik. Ta det lugnt. Och tänk på Ingvar att det du skriver är vad du tycker, inte Guds heliga sanning. :wink:

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-03-06 19:02

Jag har lite svårt för det här med att lyssna på fonogram. Det är ganska associalt och tomt. Mycket bättre är det att gå på en spelning. Då blir det dessutom olika varje gång. Eller än bättre att få spela själv. Då kan man ju styra utgången!

Eller ska det kanske stå såhär:

Jag har lite svårt för det här med att reproducera ljud från inspelningar. Det blir så tomt och osocialt. Därför har jag inte kommit så långt i mitt egna högtalarkonstruerande än en prototyp jag inte mätt på än. Roligast är det att göra ljud själv. Eller att bara gå ut i naturen och uppleva fågelkvitter å åska å bin som surrar.

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Så fort snön smält ska den där prototypen mätas på och kompisen byggas så att det blir ett stereopar. Sen kanske jag egentligen får skriva i tråden :D
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 20:05

sebatlh skrev:Jag har lite svårt för det här med att lyssna på fonogram. Det är ganska associalt och tomt. Mycket bättre är det att gå på en spelning. Då blir det dessutom olika varje gång. Eller än bättre att få spela själv. Då kan man ju styra utgången!

Eller ska det kanske stå såhär:

Jag har lite svårt för det här med att reproducera ljud från inspelningar. Det blir så tomt och osocialt. Därför har jag inte kommit så långt i mitt egna högtalarkonstruerande än en prototyp jag inte mätt på än. Roligast är det att göra ljud själv. Eller att bara gå ut i naturen och uppleva fågelkvitter å åska å bin som surrar.

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Så fort snön smält ska den där prototypen mätas på och kompisen byggas så att det blir ett stereopar. Sen kanske jag egentligen får skriva i tråden :D
fon9ogram? sicket löjligt ord.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-06 20:09

Ni har missförstått mitt dataspelsexempel.

Jag menar inte att man inte ska ha roligt. Men man behöver lära sig att ta ekonomiskt ansvar för sin egen framtid, inte bara göra saker för att de är kul och hoppas att någon annan ska försörja en.

Kan man ta det ansvaret genom att spela dataspel så är väl det helt ok.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-06 20:44

Håller med det där Svante. Har en son på gymnasiet och hustru är lärare på en annan gymnasieskola. Det de berättar ligger väldigt nära din syn på saken. Sonen berättar om att en del av klassen ägnar sig åt just spel under lektionstid. Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus. I en del fall är det ganska tydligt att lärandet kommer på efterkälken och när detta nämns för målsmännen... "Det är skolans sak att entusiasmera eleverna". Det är så fan heller! Vill inte ungarna lära sig något utan att leka sig fram i livet, då är matchen mot omvärlden förlorad. Det har blivit värre nu när så många sökt sig till de mera teoretiska linjerna av rädsla att inte få högskolebehörighet. I princip kommer en stor del av dem ändå inte att klara de studierna. Undrar vad de som inte platsar gör sedan? Min son spelar också men det finns ju gränser. Var sak har sin tid.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-06 21:00

Håller med Svante och Roger. Så klart kan man inte förströ sig till en bra framtid! Jag efterlyser ambition och framåtanda! :wink:

Jag var på ungarna när de var yngre om att inte sitta inne och spela om det inte regnade eller var mörkt... ändå har det blivit en hel del av den varan. Men man kan bli förvånad. En av grabbarna fick jobb med support för EA och flyttade till Irland i somras. Det ges tydligen karriärmöjligheter av att spela dataspel också! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-06 21:05

Det är vuxenvärlden som ska lösa situationen genom att skapa en skolmiljö med nödvändiga regler som följs. Rötäggen ska bort i den mån dom stör undervisningen i övrigt. Lös det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-06 21:06

KarlXII skrev:
Helt riktigt. Det går inte att moderera dessa ständiga stickspår med nuvarande verktyg. Ta bort hela poster känns också taskigt när de befinner sig i gränslandet. Det finns en gräns när modereringen blir mer destruktiv än konstruktiv och det är bara att försöka hålla sig på rätt sida.
Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se att hålla topic speciellt bokstavstroget så jag nöjer mig med att övervaka de värsta övertrampen.

Jag vet, ta de enstaka konstruktörsinläggen som finns och sätt i en ny tråd och dumpa hela tråd denna i rätt avdelning med ny titel? :twisted:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-03-06 21:23

IngOehman skrev:- - - - -

- - -

sig, just nu... ;)

förbli det...

- - -

Vh, iö

Låter som Montessoripedagogik!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Montessoripedagogik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-06 21:40

RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.

Locket uppe?

Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 21:49

phon skrev:
RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.

Locket uppe?

Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.

En lärare får inte ta en mobiltelefon ifrån en elev som håller handen runt om sin telefon, håller han telefonen i en öppen handflata så kan det vara ok . Samtalade med en lärare om detta senast på nyårsafton, inget som är värt att förlora jobbet för precis :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-06 22:22

Eleven lämnar frivilligt över mobilen när läraren säger till hen att göra det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-06 22:39

...

phon skrev:Eleven lämnar frivilligt över mobilen när läraren säger till hen att göra det.

Jahapp. Briljant detta.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-06 22:46

jonasp skrev:Jahapp. Briljant detta.

phloam skrev:
Jag vet, ta de enstaka konstruktörsinläggen som finns och sätt i en ny tråd och dumpa hela tråd denna i rätt avdelning med ny titel? :twisted:

Jag får det till fyra (4) st intressanta inlägg från högtalarkonstruktörer i hela tråden. Nån som hittar fler?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-07 01:49

Det var ett jäkla gnäll på moderatorerna. Varför
inte bara låta bli att läsa om intresse saknas?
Trådstartaren har ju inget emot nuvarande
diskussion, tvärtom!

E skrev:
eljulio, trådstartare, skrev:Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.

Mvh

8)

Sicken tur. :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-07 08:44

phon skrev:Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.

Det räknas nog som övergrepp i dagens Sverige!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-07 09:23

E skrev:Det var ett jäkla gnäll på moderatorerna. Varför
inte bara låta bli att läsa om intresse saknas?

Jag gnäller inte på några moderatorer, jag vill bara kopiera det jag tyckte var intressant till en egen tråd så slipper man dela och originalidén kan bevaras.

Så man slipper gå igenom 6 sid "annat".

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 09:53

phon skrev:Eleven lämnar frivilligt över mobilen när läraren säger till hen att göra det.

Och där lägger jag ner fortsatt diskussion, barn skall veta om dom är en tjej eller kille!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 10:07

NiklasF skrev:

Och där lägger jag ner fortsatt diskussion, barn skall veta om dom är en tjej eller kille!

Mmm. Du har verkligen fattat poängen med ordet hen ...

I alla fall, vidare i OT-frågan:

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 11:29

Jag får upp lite kräks var gång jag hör någon säga det ordet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 11:46

NiklasF skrev:Jag får upp lite kräks var gång jag hör någon säga det ordet.

Jag fick också det i början, men har kommit att inse att det är ett väldigt praktiskt ord. Om folk bara kunde förstå att det inte har med genusdebatten att göra, utan bara ett enklare sätt att säga "han eller henne".
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 11:53

Jag skriver inte med en skrivmaskin så att jag måste snåla på bläcket, fungerar väldigt väl för mig att skriva ut Henne istället ;) :P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-07 12:02

Men tänk om det är en han då? Är det inte lite fel att kalla hen för henne då?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-07 12:32

Problemet med "hen" är att med tanke på hur anglofierad svenskan är så är det olyckligt med en form som får en att tänka på "hönor". För jobbigt att skriva/säga "han eller hon"? Inte mentalt, då är hen jobbigare imho :)

Vad gäller ämnet i rubriken så kanske modsen kan säga nåt om vad som är önskvärt, om nån mer konstruktör vill skriva nåt så kanske fortsättning i en ny tråd är att föredra (bara kopiera över, de som vill)?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-07 13:14

phloam skrev:Vad gäller ämnet i rubriken så kanske modsen kan säga nåt om vad som är önskvärt, om nån mer konstruktör vill skriva nåt så kanske fortsättning i en ny tråd är att föredra (bara kopiera över, de som vill)?

Modsen har redan sagt och forumets konstruktörer mår nog bara bra av att trängas med sina kunder på nära håll. Dom verkar ju inte vara speciellt blyga annars. :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-07 13:15

Diskussion om ordet hen (haon) är inget som TS
har visat intresse för – däremot diskussion om
utbildning – så vad är det du håller på med
egentligen, phloam? Varför inte lämna åt TS att
bestämma vad som är intressant att diskutera,
i stället för att ropa på moderatorer OCH hänge
dig åt ämnesflykt? :?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2013-03-07 13:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-07 13:16

Man kan ju heller inte påstå att trådrubriken är så specifik... :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-07 13:24

Jag tycker vi sätter stopp för den här tomgångsdebatten nu.

Återgå till Generellt om hifi