Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:JJag är ju förvisso ingen högtalarkonstruktör, så jag ska kanske hålla käften...
Naqref skrev:Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv?
eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?
Naqref skrev:Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv?
petersteindl skrev:kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?
Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.
På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.
Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.
Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.
Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.
Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.
Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.
Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.
Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.
Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.
Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.
De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:I Steindl?-tråden svarade jag detta på en liknande fråga.petersteindl skrev:kodapa skrev:Jag är oerhört imponerad av dig Peter som lyckas ta fram dessa produkter, det måste vara kostsamt! Hur gör man?
Man har en stark vision om hur det ljud man vill åstadkomma skall vara. Man lär sig allt om hur man möjligtvis och förhoppningsvis skall åstadkomma denna ljudvision. Man jobbar hårt och intensivt för att nå detta mål. Man ger aldrig upp.
På vägen mot målet är det mycket information som skall omformas till kunskap och insikt. Den svåraste nöten att knäcka är förståelsen hur ljud blir till i nervsystemet och i hjärnan. Det är där det händer. Det gäller att förstå hur förtätningar och förtunningar av luftmolekyler blir till ljud i därför avsedda nervbanor. Med aktionspotentialer i dessa nervbanor samt med transmittorsubstanser i synapserna hörs ljud. Processen för detta är ytterst komplicerad eftersom man även måste ta med medvetande och subjektivitet d v s både självet och jaget i sökandet efter ljudupplevelsens härkomst.
Sedan har jag en vision över vilka apparater jag vill ha hemma i mitt lyssningsrum som även är mitt vardagsrum.
Synligt men helst inte direkt uppfattbart skall högtalarna vara och dessa skall helst inte uppta golvyta.
Undangömt skall elektronik och kablar vara så att man med ögat inte ens kan skönja att någon elektronik finns i rummet. Där kan finnas en mobiltelefon och/eller en läsplatta för styrning av elektroniken.
Spelar man musik skall musik uppstå som ur tomma intet. Det skall vara som en total överraskning. Musikerna skall ha sin position i inspelningslokalen och själv skall jag förflyttas dit. Väggar och tak hemma skall akustiskt sett helt och hållet rivas ner. Är inspelningslokalen ett konserthus på 20 000 kubikmeter så är det där inne jag skall befinna mig i min lyssning. Min lyssningsplats hemma blir då en lyssningsplats i detta konserthus eller i en kyrka eller i en jazzklubb eller i en annan arena beroende på var inspelningen är gjord och om inspelningens förutsättningar tillåter detta.
Detta ljud kallar jag för Bremen3D. Det är en lång väg dit och det krävs en hel del får att nå, men det kräver mindre än vad man tror, ekonomiskt sett och mindre än vad man tror av ljudabsorbenter och diffusorer. Ingen absorbent eller diffusor får indikera att det rör sig om ett lyssningsrum. Jag återkommer om just detta.
Det finns dock vissa diskrepanser mellan det man kallar stora rum (konsertlokaler) och små rum (bostadsrum). Denna diskrepans är ett tillägg som de små rummen brottas med. I slutändan bör denna diskrepans gå mot noll om ljudvisionen skall uppnås till fullo.
Slutligen kräver allt detta R&D och produktion en ekonomisk backup som skall vara sund och frisk med en strävan att visionen skall uppnås.
Sedan måste rätt personal finnas till hands med god kunskap inom varje gebit för att företaget med dess produkter skall kunna sjösättas på ett adekvat sätt.
Ju större vision man har, desto längre är vägen dit och desto mer resurser behövs om man inte tummar på visionen.
De viktigaste delarna för att nå fram är kunskap och kunskap och åter kunskap för att få en totalinsikt samt en okuvlig energi och ett näst intill oändligt tålamod. Dessutom får man vara beredd på att försaka mycket annat för att nå målet.
Mvh
Peter
Från början var jag musikkonsument. Jag gick på konserter och lyssnade på musik. För att lyssna på musik hemma köpte jag en stereo![]()
Efter något år ville jag ha bättre ljud hemma och köpte en bättre stereo d v s från B&O, Dux och Lenco blev det Thorens TD125 MkII med 12" SME och Ortofon SL15E samt Quad 33+303 och Altec Lansing Bolero. Sedan utvecklades musiksmaken och då byttes Quad och Altec ut mot Dynaco Pas3x och Sonab OA-6 typ1 med inbyggda rörslutsteg. Jag hade kontakt med Stig Carlsson redan då och blev snabbt intresserad av ljudåtergivning. Jag gick med i LTS kring 1970. Jag försökte få in musikintresse i sällskapet så jag bildade Operasällskapet inom LTS. Efter ett år var vi kanske 4-5 personer varav hälften tjejer![]()
Det var inte så stort operaintresse i LTS. Det var extremt teknikorienterat och inte så mycket musiklyssning. Det fanns undantag och de kom snarast från bandspelargänget, Revoxgrabbarna
De kom från magnetofonklubben. Jag var fortfarande musikkonsument med en strävan efter ett ljud som jag fick bra dos av på konserthus och Operahus d v s live. Efter några turer kring 1974/75 då Stig Carlsson ordnade så jag fick låna dagsfärska OA116 från Sonab så köpte jag efter drygt ett år OA116. Nu är det 1976. Nu måste jag införskaffa slutsteg och jag provade alla marknadens apparater. Lilliehöök kunde ordna så att jag fick prova allt. Jag kunde gå ner till butikerna och hämta allt jag ville lyssna på. Det gjorde jag och allt lät...
uggla
(Tack Strmbrg).
År 1976 bestämde jag mig för att eftersom ingen kunde ge mig det ljud jag ville ha, så skulle jag bygga det själv. Där var en vändpunkt i mitt liv och jag ville lära mig allt om hur man skulle kunna göra för att uppnå den ljudvision som jag hade. Jag halkade in i branschen på ett bananskal genom att få en del agenturer och genom att kunna ta över Ljudbutiken som jag bolagiserade tillsammans med Harryup 1980. Det blev Ljudbutiken AB och mitt importbolag hette Bremen Dynamics AB.
Genom denna övergång från att vara konsument till att jobba i branschen kunde jag komma i kontakt med produkter och tillverkare världen över. Jag hade på den tiden nästan daglig kontakt med Stig Carlsson och nu lärde jag även känna personligheter som Peter Snell, Harold Beveridge, Hiroyasu Kondo, Donald Chave, Steve Eberbach, van den Hul, Gordon Gow, Tim de Paravicini, m.fl. Jag satte mig in i hur de tänkte och konstruerade och vilka lyssningsresultat deras produkter gav. På så sätt var det som att få en kartbild av teknik kontra lyssningsresultat. År 1986 sålde jag Ljudbutiken och år 1989 slutade jag med min importverksamhet. Därefter kom några år av R&D på min Licence DAC och på slutsteg och på högtalare. Visionen mot det ljud som jag strävar efter kom allt närmare och närmare. Ljudet åstadkoms i och med ett övergripande systemtänk, från före inspelning med dess teknik (fantomprojicering) till avspelning med högtalare i rum och med hela hörseln inkluderad d v s inklusive det centrala nervsystemet och hjärna.
Jag vet inte om det är sådan info du vill ha eller om det är något annat.
Mvh
Peter
va är du 50? Jag som trodde du var högst 35.phon skrev:Naqref skrev:Jag säljer ju inte högtalare (än) men det började för ca 25 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv?
Jag skriver som Naq, nästan ...![]()
Det började för >50 år sedan med att jag behövde ett par högtalare och hur svårt kunde det vara att göra dom själv?![]()
Eftersom jag ogärna säljer mina högtalare så har jag fått ett litet lager under åren som gått ..... liknar mest ett mini-HiFiKit när man kommer in ...![]()
hifikg skrev:Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar.
hifikg skrev:Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka.
hifikg skrev:Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till
IngOehman skrev:Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av
paa och av Ken Kantor. Hur man hittar dem vet jag inte dock, men den som
gjordes av paa tror jag finns på hans hemsida.
Vh, iö
IngOehman skrev:hifikg skrev:Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar.
Då skall jag försöka gräva fram dem och ta några bilder (förvänta er inga
skönheter). Men förstlingar var det väl egentligen inte (högtalare av enklare
sort hade jag ju mekat ihop åtskilliga redan som barn). Det var meningen
att dessa skulle bli sistlingar dock, men det misslyckades som sagt...hifikg skrev:Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka.
Ja, nu blev det ju inte så utan jag körde ju allting privat, och det var inte ens
tänkt att det skulle bli en institution på en högskola, bara att vi (eller rättare
sagt han) skulle försöka koppla den på något sätt till den akademiska värl-
den. Men jag vet inte hur han tänkt göra det och vi träffades som sagt bara
några få gånger så det blev inget av det. Egentligen gjorde jag ju allt jobb
själv under de 11 år jag höll på, men han var ju ändå med och initierade
startade av det hela.
Hur som helst - den mikroskopiska koppling (om man kan säga att det blev
en) som blev av är av retroaktivt slag - att jag har blivit inbjuden att föreläsa
åtskilliga gånger på högskolor runt landet och att det även skapats ett antal
X-jobb baserat på saker jag varit inblandad i.hifikg skrev:Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till
Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av
paa och av Ken Kantor. Hur man hittar dem vet jag inte dock, men den som
gjordes av paa tror jag finns på hans hemsida.
Vh, iö
Svante skrev:Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.
Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.
Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.
Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.
/K12
bensnake skrev:Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.
Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.
Max_Headroom skrev:bensnake skrev:Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.
Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.
bensnake skrev:Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
bensnake skrev:Max_Headroom skrev:bensnake skrev:Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.
Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt...
IngOehman skrev:...
Jag saknar all utbildning
...
Är inte stolt över detta idag, men det är som det är med den saken, och
inget jag kan göra något åt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Institut skall jag försöka minnas att kalla det från och med nu.bensnake skrev:Max_Headroom skrev:bensnake skrev:Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.
Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt...
Svante har rätt, men jag tycker inte du skrev något som var det minsta
ovänligt till honom.
Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret,
men var inte särskilt närvarande i skolan. Dök mest upp när det var
prov i de fall jag visste om det. Utom förstås om det var tidigt på dagen,
jag dök ju nästan aldrig upp före tio-halvelva.
Ägde heller inga läroböcker. Det tycker jag är lite synd idag då det hade
varit kul att veta vad det stod i dem.
Då jag närvarade på lektioner så sysslade jag som regel med någonting
annat än att delta i lektionen, där bakom det uppfällda locket på attache-
väskan.
Vh, iö
eljulio skrev:Jag tycker att ovan säger mer om skolan i sig än något annat. Att en uppenbart begåvad individ som du inte får rätt utmaningar för att engagera sig i skolarbetet. Jag anser att elevers/studenters uppdrag i skolan är att utvecklas maximalt under hela studietiden, Ingvar har inte fått den möjligheten, bevisligen.
Väligt off topic, jag vet.
För övrigt vill jag främst läsa berättelser från er konstruktörer i tråden, inte dolda eller illa dolda påhopp.
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:...
...
Vh, iö
Äh, det där med utbildningar är ju bara metoder!
Dvs HUR man bär sig åt för att komma till en viss punkt.
Det väsentliga är ju att du kan det du kan.
bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.
bensnake skrev:Som jag förstår det, skyller han inte sina tillkortakommanden gällande formell akademisk skolning på någon annan än sig själv.
MagnusÖstberg skrev:Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.
/K12
Svante skrev:För den som tvivlar ska jag väl också förtydliga att jag tycker att Ingvar har lyckats hyfsat (underdrift) bra trots sin relativt ringa akademiska verksamhet. Hans väg passar inte alla, men jag tror den har passat honom bäst.
Gott så.
MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?
MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?
Drakir skrev::D pratar ni så på riktigt?
Som taget ur någon sketch gjord av galenskaparna..
Ursäkta ot..Känner hur k12 laddar nu
IngOehman skrev:
Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret, .
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag är imponerad Ingvar!
Jag hör inte till din fan club. Jag har aldrig ägt någon av dina alster.
Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.
Du behöver inte lägga ut dimridåer.
Jag tycker du skall vara stolt.
Steve Jobbs och Bill Gates hade inga akademiska examina.
JM
RogerGustavsson skrev:bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.
Formell (teoretisk) utbildningsnivå är en sak som inte nödvändigtvis har direkt koppling till bildningsnivå på ett mera allmänt plan. En doktorstitel i ett ämne ger inte med automatik att man är mera bildad i andra ämnen eller att man är bättre skaffad att klara av livets vedermödor. LHS, livets hårda skola, är inte att förringa! Teoretiker som inte kan omsätta sin kunskap i praktiken är det inte mycket nytta med.
LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda.
bensnake skrev:LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda.
Och jag fick förklara lite praktisk trigonometritillämpning för en snickare när han skulle göra takstolarna till ett utbygge på mitt sommarställe. Han var dock en jävel på att snickra.
bensnake skrev:JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag är imponerad Ingvar!
Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.
JM
Håller med.
bassman skrev:Snickaren hade säkert löst eventuella problem ändå, fast på sitt eget sätt.
IngOehman skrev:Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall
misstänkt för att ha titlar som jag inte har.
sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
Man kan väl inte direkt påstå att man 100% igt lyckats med detta.
Men min inställning till vad skolans målsättning borde vara harmonierar med din. Vilka vägar som är de rätta kan vi ta någon annan gång.
IngOehman skrev:bensnake skrev:JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag är imponerad Ingvar!
JM
Håller med.
Komma ut?
Njae... Saken har diskuterats många gånger genom åren på olika fora.
Och för dem som hängt med är det nog inga nyheter. Jag har fått förklara
mig och försvara mig många gånger, även från påhopp och anklagelser om
att jag inte skulle vara elektronikingenjör (vilket jag ju faktiskt är även om
jag inte var i skolan överdrivet mycket).
Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall
misstänkt för att ha titlar som jag inte har.![]()
Men framförallt är jag rädd att någon skall tycka att (eller tro att jag tycker
att) det sätt jag lärde mig lite saker är ett bra sätt. Jag vill ju tvärtom fram-
hålla vikten och värdet av utbildning!
All sorts utbildning då i och för sig - även en man skaffar sig själv. Och den
som uppfattat att jag tycker att utbildningssystemet som finns idag är på
tok för stelt (framförallt med avseende på när man skall lära sig olika saker,
men även med avseende på att studera för samhällets skull kontra för den
egna individens, och då inte bara för nytta utan även för nöje) men också för
luddigt, har uppfattat saken rätt.
Jag tycker det är väldigt synd att så många sätter likhetstecken mellan aka-
demisk och vetenskaplig. Det är två begrepp som inte har något med var-
andra att göra.
En sak som jag tänker mycket på är det här med att "läsa för livet". Jag blir
lite skrämd av sådana slagord eller vad vi skall kalla det. Jag tycker det är en
hemsk tanke både att studier skall ske med avsikt att skapa permanenta
inriktningar och att de skall ha med vad man skall syssla med att göra. Jag
har alltid tyckt att man skall lära sig för att man undrar och vill kunna något,
inte för att man nödvändigtvis skall göra det sen. Livet är dessutom långt
och man kan lära sig en förfärlig massa mera saker än man har nytta av att
kunna, och då är det ju väldigt bra att man kan lära sig för nöje också!
- - -
Och jag kan väl säga att elektronik kanske är lite speciellt också, på så vis att
det om man följer läroplanen hamnar så sent att det är för sent.
Med det vill jag säga att jag ju känner ett antal tiotal elektronikkonstruktörer
som jag har stor respekt för, och de har en sak gemensam - de började som
barn. Så även om vissa av dem skaffat sig en formell utbildning senare så är
det mitt intryck att elektronik är ett ämne som är svårt att lära sig att behär-
ska i vuxen ålder.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
Men min inställning till vad skolans målsättning borde vara harmonierar med din. Vilka vägar som är de rätta kan vi ta någon annan gång.
Då min livskamrat är verksam inom utbildningsskrået har just detta med nyfikenhet ofta diskuterats vid köksbordet. Hur nyfikna tror ni dagens ungdom är? De utgör inget undantag från den vuxna befolkningens nivå på nyfikenhet och den är låg, riktigt låg idag. Är ungdomen nyfiken på hur vår omvärld ser ut? Hur det fungerar i andra länder/kulturer? Varför andra inte tycker som vi? Det här med nyfikenhet har blivit en bristvara.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
Då min livskamrat är verksam inom utbildningsskrået har just detta med nyfikenhet ofta diskuterats vid köksbordet. Hur nyfikna tror ni dagens ungdom är? De utgör inget undantag från den vuxna befolkningens nivå på nyfikenhet och den är låg, riktigt låg idag. Är ungdomen nyfiken på hur vår omvärld ser ut? Hur det fungerar i andra länder/kulturer? Varför andra inte tycker som vi? Det här med nyfikenhet har blivit en bristvara.
...vilket jag tror beror på att allt ska vara så jekla kul. Visst, man kommer ihåg hur bra lärare fick ämnet roligt, men man var ändå inställd på att göra en viss arbetsinsats. Numera förväntar sig alla att allt ska vara roligt.
Det är det inte.
Undra på att kidsen spelar datorspel hela dagarna.
Frågar man en unge idag "vad ska du bli när du blir stor" så är chansen stor att man får "vet inte" till svar.
Det var bättre förr.
RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.
bensnake skrev:LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda.
Och jag fick förklara lite praktisk trigonometritillämpning för en snickare när han skulle göra takstolarna till ett utbygge på mitt sommarställe. Han var dock en jävel på att snickra.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.
I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället. Att man inte behöver slå i sig lika mycket när det går så fort att slå upp saker kan mycket väl vara ett kliv vidare på utvecklingsstegen - så det skall vi kanske vara försiktiga att kritisera.
Det kanske inte bör vara ett krav att barn fixar en kulram när de är hejare på smartphone...
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.
I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället. Att man inte behöver slå i sig lika mycket när det går så fort att slå upp saker kan mycket väl vara ett kliv vidare på utvecklingsstegen - så det skall vi kanske vara försiktiga att kritisera.
Det kanske inte bör vara ett krav att barn fixar en kulram när de är hejare på smartphone...
Källkritik är de inget vidare på men det gäller många vuxna också... Mest oroande är nog ändå bristen på nyfikenhet utanför facebookande, chattande, tveksamma hemsidor etc. Tidigare stod ungdommarna i kö för utlandspraktik, inte nu längre. Det verkar bara vara jobbigt.
Svante skrev:
Frågar man en unge idag "vad ska du bli när du blir stor" så är chansen stor att man får "vet inte" till svar.
Det var bättre förr.
bensnake skrev:Strmbrg skrev:IngOehman skrev:...
...
Vh, iö
Äh, det där med utbildningar är ju bara metoder!
Dvs HUR man bär sig åt för att komma till en viss punkt.
Det väsentliga är ju att du kan det du kan.
Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd. Men du menade nog inte att förringa värdet av utbildning generellt utan avsåg just i fallet Ingvar...?
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.
I och för sig är det inget större fel, men då får man öva dem ordentligt i källkritik istället...
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Sedan tror man att svaren alltid kan hämtas på Internet just när man behöver dem.
Källkritik är de inget vidare på men det gäller många vuxna också... Mest oroande är nog ändå bristen på nyfikenhet utanför facebookande, chattande, tveksamma hemsidor etc. Tidigare stod ungdommarna i kö för utlandspraktik, inte nu längre. Det verkar bara vara jobbigt.
I Norge anställer man helst svenska ungdumar i en del branscher, de norska har alla de fel som du skriver om, men svenskarna vill jobba, så det finns båda sidor. Dom som inte orkar ut stannar hemma.
LypsylateX skrev:I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande..
sportbilsentusiasten skrev:LypsylateX skrev:I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande..
Jaha och vilket värde har den observationen? (och den med samplingsfrekvensen)
Lovar dig om man istället jämför 1000 civilingenjörer med 1000 gymnasieingenjörer så får du se ett samband.
Jocke skrev:sportbilsentusiasten skrev:LypsylateX skrev:I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande..
Jaha och vilket värde har den observationen? (och den med samplingsfrekvensen)
Lovar dig om man istället jämför 1000 civilingenjörer med 1000 gymnasieingenjörer så får du se ett samband.
Tycker det var en fullständigt onödig kommentar!
Strmbrg skrev:I 99 fall av 10 så hamnar jag i nån tråd på nåt (jävla) diskussionsforum när jag söker svar på mina frågor via internet...
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Lära eleverna undra om sakers tillstånd, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, och att det finns många vägar dit.
...vilket jag tror beror på att allt ska vara så jekla kul. Visst, man kommer ihåg hur bra lärare fick ämnet roligt, men man var ändå inställd på att göra en viss arbetsinsats. Numera förväntar sig alla att allt ska vara roligt.
Det är det inte.
Undra på att kidsen spelar datorspel hela dagarna.
Det var bättre förr.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Detta är nog första gången dock, som jag har blivit anklagad eller i varje fall
misstänkt för att ha titlar som jag inte har.
Sorry... Se det som en komplimang.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:I 99 fall av 10 så hamnar jag i nån tråd på nåt (jävla) diskussionsforum när jag söker svar på mina frågor via internet...
Klicka inte på länkar som ser ut som de kommer från forum då!
IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.
Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.
Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
Visst ska man sikta mot ett jobb som man gillar, men jobbet måste finnas också.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.
Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.
Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
IngOehman skrev:Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?
IngOehman skrev:Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
Varför det?
Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?
Det finns massor av arbeten som inte kräver utbildning av dignitet, som ändå måste skötas. Ser ett stort problem i att förankra uppfattningen att man skall jobba med det man har utbildats sig till.
Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.
Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...
IngOehman skrev:Det här är andra gången jag kommenterar det här, men jag gavs en sådan
fantastisk möjlighet att göra det på ett nytt sätt, att jag inte kan låta bli.Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.
I en annan tråd skrev någon:Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...
Vh, iö
IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.
Svante skrev:
Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?
Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?
Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.
IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta
alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och
flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten,
och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora,
varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på
det.
Däremot tror jag de flesta vet vad de undrar och vill kunna, just nu och hela
tiden. Och är inte det bra nog som mål för stunden?
Att veta vad man vill lära sig!
- - - - -
Jag tror på principen att barn bör få prova mycket så det har mycket att
välja mellan, och jag tror på principen att det SKA vara roligt att lära sig.
Och det behöver inte lärarna se som någon jobbigt som är deras ansvar
att göra det till, utan det kan betyda något så enkelt som att alla bör läsa
det som intresserar dem - det som just DOM tycker är roligt.
Jag tror inte på iden att man behöver vara rädd för att någon missar något
väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.
Och dessutom är nästan alla kunskaper i någon form överförbara på nya
saker. Den som läst sig mycket om en sak, har ett försprång, även om det
handlar om att lära sig någonting helt annat.
Det är inte viktigt att alla barn som är X år gamla har lärt sig Y. Ändå verkar
alla tycka att det är det.
Det är som jag ser det så oerhört mycket bättre om de haft hög verknings-
grad på kunskapsinhämtningen, för då kan de mycket. Men inte ens det är
viktigt på riktigt. Det är inte ens viktigt att de som är 20 år gamla vet allt
som idag räknas som grundkunskap.
- - -
Jag tror även att det är en myt att inte barn skulle vara nyfikna. De är jätte-
nyfikna! Men kanske inte på just allt det som de vuxna tycker att de skall lära
sig, just nu...![]()
Och många ser det som ett problem. Jag är inte en av dem. Jag ser inget som
är speciellt viktigt med att barn lär sig något väldigt specifikt.
Att lära från undran, nyfikenhet och en vilja att veta saker betyder ju snarare
att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller
vad som helst som någon kan tycka att andra borde vara intresserade av).
Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
på en förfärlig massa nya saker. Saker som från början inte alls intresserade
dem. Och igen - alla behöver inte kunna allt och inte heller behöver man lära
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...
- - -
Men nu säger väl vän av ordning att lära sig läsa DET behöver man i varje fall
göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes
är att inte ens det är sant, inte helt sant i varje fall.
Saken är ju den att även att lära sig läsa är någonting som kan komma ifrån
tvång - eller från inspiration, och jag tror faktiskt att det är mycket lättare
att lära sig att läsa om man som barn ser att det finns en massa intressanta
saker att läsa OM. Och det inser man ju genom att lära sig intressanta saker,
där läsningen är en del av lärandet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jomenså är det ju förstås. Men det säger inte så mycket.
Frågan är om samhället är en organisation för individernas
väl eller om det är en organism i vilken individerna tjänar.
Vh, iö
Jocke skrev:IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.Svante skrev:
Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?
Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?
Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.
Håller med er båda här och ser inget hinder för att era ståndpunkter skulle gå att kombinera. Hörde att snittåldern för debut på arbetsmarknaden är 27 år och blev rätt förvånad... Av de som är yngre antar jag att de flesta studerar men väldigt många är arbetslösa. Tror att Sverige ligger ung på EU-snittet med 25% ungdomsarbetslöshet. Det är alltså inte bara här vi har ett överskott av tid. Utbildning är naturligtvis en väg till att över huvud taget bli anställningsbar men arbetsmarknaden kan inte "svälja" all denna tid ens om de vore civilingenjörer...Tror att "vi" radikalt kommer att få tänka om kring det här med lönearbete och hur vi ska använda tiden till något som är meningsfullt för både individen och samhället - utbildning är en (1) möjlighet.
Du gav upp antar jag.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
/K12
Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
Svante skrev:
Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.
Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...
eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?
Jag lämnar frågan helt öppen till en början.
Nattlorden skrev:Mina barn svarar på frågan så som barn alltid har gjort, de för tillfället spännande yrkena; polis, princessa, balettdansös, brandman, kurator, konstnär etc. Lär ändra sig 50 ggr+ till innan de blivit stora.
( Själv var jag ganska säker på professor fram tills åk 3, då ändrade jag mig till Ingenjör och så blev det )
paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.
matså skrev:paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.
Hm varför höja pensionsåldern, är inte det dumt?? Då tar de jobb från ungdomarna som verkligen behöver jobb. Det är ju ungdomarna som handlar jag menar nytt hem, möbler, gräsklippare, Ino högtalare, Monitor audiohögtalare, kaniner. Ja massvis köper ju de yngre när de flyttar ihop, har de då inget jobb så blir det ju inte så mycket köpt.
Svante skrev:Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.
Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...
hifikg skrev:Jocke skrev:Jo det är enastående korkat om det inte råder brist på arbetskraft!^^
Det är väl just en sådan brist man befarar i en inte alltför avlägsen framtid.
eljulio, trådstartare, skrev:Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.
Mvh
E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
noll timmar för den som vill jobba parallellt
med studierna eller enbart jobba, och närmare
maximalt lång för den som är väldigt nyfiken på
något eller nyfiken på många saker samtidigt.
MagnusÖstberg skrev:Du gav upp antar jag.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
/K12
Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
Svante skrev:E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.
Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.
Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.
Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.
phon skrev:KarlXII skrev: Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se
petersteindl skrev:eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?
Jag lämnar frågan helt öppen till en början.
Bra frågaJag har svarat på första avdelningen i frågeställningen. Varför jag valde att även sälja högtalare måste jag fundera på. Jag har inte ens reflekterat över frågeställningen förns nu. Det finns ju en anledning till det. Jag återkommer
![]()
![]()
då jag funderat klart.
Mvh
Peter
Svante skrev:E skrev:Skoldagens längd (1), ja... Den bör vara närmare
Tro mig, 90% av kidsen skulle spela dataspel hela dagarna om de fick välja. Det är nog ungefär så långt som nyfikenheten sträcker sig. Vi har blivit så duktiga på att göra roliga saker på datorn idag att det nyttiga inte är så roligt längre i jämförelse.
Ungarna träffas ju inte ens, de chattar i spelen i stället. Jag läste att det hade fått som lyckad konsekvens att alkoholproblemen minskar bland unga, alltid något.
Jag känner inte en enda under 20 som skulle kunna tänka sig att ägna sig åt fysik på en helg av nyfikenhet. Vi var inte så många när jag var under 20 heller, men jag tror att vi var fler.
Att arbeta hårt med något som inte är speciellt kul är något som man behöver lära sig i skolan, men görs allt mindre. Du kan kalla det gammaldags, men det är nog ändå en nödvändig kunskap. Att tro att allt blir bra om alla bara gör det de tycker är kul tror jag är otroligt naivt.
sebatlh skrev:Kanske finns det även några paralleller till högtalarmakande i detta?
fon9ogram? sicket löjligt ord.sebatlh skrev:Jag har lite svårt för det här med att lyssna på fonogram. Det är ganska associalt och tomt. Mycket bättre är det att gå på en spelning. Då blir det dessutom olika varje gång. Eller än bättre att få spela själv. Då kan man ju styra utgången!
Eller ska det kanske stå såhär:
Jag har lite svårt för det här med att reproducera ljud från inspelningar. Det blir så tomt och osocialt. Därför har jag inte kommit så långt i mitt egna högtalarkonstruerande än en prototyp jag inte mätt på än. Roligast är det att göra ljud själv. Eller att bara gå ut i naturen och uppleva fågelkvitter å åska å bin som surrar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Så fort snön smält ska den där prototypen mätas på och kompisen byggas så att det blir ett stereopar. Sen kanske jag egentligen får skriva i tråden
KarlXII skrev:
Helt riktigt. Det går inte att moderera dessa ständiga stickspår med nuvarande verktyg. Ta bort hela poster känns också taskigt när de befinner sig i gränslandet. Det finns en gräns när modereringen blir mer destruktiv än konstruktiv och det är bara att försöka hålla sig på rätt sida.
Det finns ingen kultur heller på faktiskt.se att hålla topic speciellt bokstavstroget så jag nöjer mig med att övervaka de värsta övertrampen.
IngOehman skrev:- - - - -
Jag tror på principen att barn bör få prova mycket så det har mycket att
välja mellan, och jag tror på principen att det SKA vara roligt att lära sig.
Och det behöver inte lärarna se som någon jobbigt som är deras ansvar
att göra det till, utan det kan betyda något så enkelt som att alla bör läsa
det som intresserar dem - det som just DOM tycker är roligt.
Jag tror inte på iden att man behöver vara rädd för att någon missar något
väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.
Och dessutom är nästan alla kunskaper i någon form överförbara på nya
saker. Den som läst sig mycket om en sak, har ett försprång, även om det
handlar om att lära sig någonting helt annat.
Det är inte viktigt att alla barn som är X år gamla har lärt sig Y. Ändå verkar
alla tycka att det är det.
Det är som jag ser det så oerhört mycket bättre om de haft hög verknings-
grad på kunskapsinhämtningen, för då kan de mycket. Men inte ens det är
viktigt på riktigt. Det är inte ens viktigt att de som är 20 år gamla vet allt
som idag räknas som grundkunskap.
- - -
Jag tror även att det är en myt att inte barn skulle vara nyfikna. De är jätte-
nyfikna! Men kanske inte på just allt det som de vuxna tycker att de skall lära
sig, just nu...![]()
Och många ser det som ett problem. Jag är inte en av dem. Jag ser inget som
är speciellt viktigt med att barn lär sig något väldigt specifikt.
Att lära från undran, nyfikenhet och en vilja att veta saker betyder ju snarare
att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller
vad som helst som någon kan tycka att andra borde vara intresserade av).
Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
på en förfärlig massa nya saker. Saker som från början inte alls intresserade
dem. Och igen - alla behöver inte kunna allt och inte heller behöver man lära
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...
- - -
Men nu säger väl vän av ordning att lära sig läsa DET behöver man i varje fall
göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes
är att inte ens det är sant, inte helt sant i varje fall.
Saken är ju den att även att lära sig läsa är någonting som kan komma ifrån
tvång - eller från inspiration, och jag tror faktiskt att det är mycket lättare
att lära sig att läsa om man som barn ser att det finns en massa intressanta
saker att läsa OM. Och det inser man ju genom att lära sig intressanta saker,
där läsningen är en del av lärandet.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.
phon skrev:RogerGustavsson skrev: Hustrun är trött på att evigt tjata på sina elever att stänga lockena på laptoparna. Så fort läraren vänder ryggen till är locken uppe och allt annat än lektionen får fokus.
Locket uppe?
Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.
jonasp skrev:Jahapp. Briljant detta.
phloam skrev:
Jag vet, ta de enstaka konstruktörsinläggen som finns och sätt i en ny tråd och dumpa hela tråd denna i rätt avdelning med ny titel?
E skrev:eljulio, trådstartare, skrev:Intressant att denna tråd utmynnade i en diskussion om utbildningssystemet... Jag är dock fortsatt intresserad.
Mvh
Sicken tur.
phon skrev:Laptopar som tas med på en lektion där den inte skall vara med, dom samlar läraren in och arkiverar. Eleven får tillbaks sin laptop när terminen är slut. Samma sak med mobiler och surplattor.
E skrev:Det var ett jäkla gnäll på moderatorerna. Varför
inte bara låta bli att läsa om intresse saknas?
phon skrev:Eleven lämnar frivilligt över mobilen när läraren säger till hen att göra det.
NiklasF skrev:phon skrev:Eleven lämnar frivilligt över mobilen när läraren säger till hen att göra det.
Och där lägger jag ner fortsatt diskussion, barn skall veta om dom är en tjej eller kille!

NiklasF skrev:Jag får upp lite kräks var gång jag hör någon säga det ordet.
phloam skrev:Vad gäller ämnet i rubriken så kanske modsen kan säga nåt om vad som är önskvärt, om nån mer konstruktör vill skriva nåt så kanske fortsättning i en ny tråd är att föredra (bara kopiera över, de som vill)?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster