Moderator: Redaktörer
Finns verkligen Ply som skärmad?sprudel skrev:Jag tänkte ersätta lite drygt 2m EKK, 2x1,5 med Supra Ply. Ska man ha 2,0 eller 3,4?
EKK är OK, men himla knölig att hantera, därför byte.
Det finns någon s-variant som är skärmad också, ska det vara nödvändigt?
paa skrev:Finns verkligen Ply som skärmad?sprudel skrev:Jag tänkte ersätta lite drygt 2m EKK, 2x1,5 med Supra Ply. Ska man ha 2,0 eller 3,4?
aisopos skrev:Med kabellängd drygt 2meter låter ju 2mm2 rätt lagom tycker jag.
Om det nu inte rör sig om några fenomenalfantastiska förstärkareffekter
som ska föras över, eller att din stärkare eller högtalare av någon konstig
anledning skulle trivas med lite högre induktans i kabeln.
Mitt råd, 2x2 mm2.
Skärmning skulle jag också hoppa över. Hur mycket kan omgivande fält
inducera i kabel som är terminerad med 8 ohm i ena änden?
(Fast egentligen är det väl som Rydberg skriver, det kanske handlar om
att skärma från utstrålning.)
(Supra PLY, enligt min åsikt den enda kabeln som adresserar en riktig
fysikalisk effekt som möjligen kan påverka (hörbart).
Dvs mindre ormolja än vanligt ...)
aisopos skrev:Konstruktionen av PLY, genom att föra ihop ledarna så tätt som möjligt, och
t.o.m välja det tvärsnitt dom valt är för att minska induktansen så mycket
som möjligt i kabeln.
Kapacitansen ökar dock.
Men kapacitansen blir aldrig såpass hög i en normallång högtalarkabel att
den påverkar ljudet i de hörbara frekvenserna. Däremot kan man tänka sig
att induktansen kan vara gränsfall till att möjligen påverka.
Dvs en liten svag tonkurveförändring som resultat.Och därför tycker jag att Supra PLY har angripit ett iaf möjligt problem
på ett rent ingenjörsmässigt vis.
Supra PLY är den enda "hokus-pokus-kabeln" som jag öht har övervägt
att köpa. Men det har inte blivit så än så länge ...
sprudel skrev:aisopos skrev:Konstruktionen av PLY, genom att föra ihop ledarna så tätt som möjligt, och
som möjligt i kabeln.
Kapacitansen ökar dock.
Dvs en liten svag tonkurveförändring som resultat.Och därför tycker jag att Supra PLY har angripit ett iaf möjligt problem
Tack igen, och hur skulle tonkurvan förändras enligt det rödmarkerade?
Naqref skrev:sprudel skrev:aisopos skrev:Konstruktionen av PLY, genom att föra ihop ledarna så tätt som möjligt, och
som möjligt i kabeln.
Kapacitansen ökar dock.
Tack igen, och hur skulle tonkurvan förändras enligt det rödmarkerade?
Området runt några MHz och uppåt skulle bli lite dämpade.
aisopos skrev:Tja, kan det verkligen bli så högt som MHz-området?
Induktansen i en rak ledare ligger väl i häraden 1uH till några uH /meter.
Tja, det borde väl i vilket fall hamna över 100kHz, eller nåt sånt,
när jag tänker efter ...
Om det nu inte är väldigt lång kabel, men då träder andra och svårare
problem in...
sprudel skrev:OK! Vilken drog ska man ta för att uppfatta det?
sprudel skrev:Jag tänkte ersätta lite drygt 2m EKK, 2x1,5 med Supra Ply. Ska man ha 2,0 eller 3,4?
RuneStone skrev:Supra Ply 2.0 har 8.1ohm/km och 0.30uH/m.
3.4 har 5.1ohm/km och 0.20uH/m.
Kapacitansen har jag inga uppgifter på.
RuneStone skrev:Supra Ply 2.0 har 8.1ohm/km och 0.30uH/m.
3.4 har 5.1ohm/km och 0.20uH/m.
Kapacitansen har jag inga uppgifter på.
bassman skrev:Jag är jäkligt sugen på att byta ut mina bångstyriga 8meters EKK mot Supran.
Men det blir ju skitdyrt, kostar ju som ett par flaskor sprit av god kvalité
Anser någon förståsigpåare att jag isf bör gå upp på en grövre dito?
Snygga, blåa och trevliga att böja. Man vill äta dom. Trevliga helt enkelt.hifikg skrev:_Fredrik_ skrev:Jag har Suprakablar som är blåa och heter 3.4 tror jag. Dom är iaf underbara!
Kan du utveckla det? *s*
bassman skrev:Jag är jäkligt sugen på att byta ut mina bångstyriga 8meters EKK mot Supran.
Lust skrev:bassman skrev:Jag är jäkligt sugen på att byta ut mina bångstyriga 8meters EKK mot Supran.
Beror på vilken sprit anser du vara av god kvalité.
Morgan skrev:Har du bränt in kablarna ordentligt då? Det finns apparater att köpa för sådant, annars tar det ju ett par månader normalt användande för att de ska bli inbrända och kristallbildningen i kopparledarna försvinna, så att elektronhopp sker jämnare och inte ger ökad kvantdistorsion.
sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Lödda Ixoskontakter, de är små och nätta vilket jag gillar. Tycker inte om stora klumpar med mycket gods.
Jag kommer att låta det blå underverket sitta i ett tag för att sedan gå tillbaka till de bångstyriga EKK. Då först hör jag om mina första upplevelser är korrekta.
Jag ska ta med snörena från Mollösund, där jag också Supra Ply 2,0, och provspela dm här hemma.
bensnake skrev:sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Lödda Ixoskontakter, de är små och nätta vilket jag gillar. Tycker inte om stora klumpar med mycket gods.
Jag kommer att låta det blå underverket sitta i ett tag för att sedan gå tillbaka till de bångstyriga EKK. Då först hör jag om mina första upplevelser är korrekta.
Jag ska ta med snörena från Mollösund, där jag också Supra Ply 2,0, och provspela dm här hemma.
Bry dig inte om fåntrattsinläggen ovan. Personligen tycker jag Supra suger getpung. HDMI-sladdarna funkar fint men som högtalar-och signalkablage, har de aldrig imponerat på mig. Byt tillbaka. Även om den upplevda diskanthöjningen är en placeboeffekt, kommer du att påverkas av den.
sprudel skrev:bensnake skrev:sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Bry dig inte om fåntrattsinläggen ovan. Personligen tycker jag Supra suger getpung. HDMI-sladdarna funkar fint men som högtalar-och signalkablage, har de aldrig imponerat på mig. Byt tillbaka. Även om den upplevda diskanthöjningen är en placeboeffekt, kommer du att påverkas av den.
Det är lugnt! Jag är totalt placebo-befriad, min hörselapparat är kopplad till en datamaskin som är ett renodlat objektivt instrument som mäter allt med yttersta precision. Verkligheten som den är avpeglas exakt, alltid!
sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Harryup skrev:sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Ja då är det bara att kolla om de nya sladdarna är neutrala eller om de kanske inte är avrullade i toppen gentemot de gamla. Så då blir frågan om de lägger till något eller om de avslöjar något. Kan du principellt tänka dig att spela med de gamla om de "låter" bättre även om det innebär att de är avrullade eller börjar jakten för att få de nya "neutrala" att låta som de gamla genom att åtgärda diskanthöjning där den uppstår? Om det nu finns en diskanthöjning, förstås. Kanske du har en sänkning vid andra frekvenser?
mvh/Harryup
Harryup skrev:sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
Ja då är det bara att kolla om de nya sladdarna är neutrala eller om de kanske inte är avrullade i toppen gentemot de gamla. Så då blir frågan om de lägger till något eller om de avslöjar något. Kan du principellt tänka dig att spela med de gamla om de "låter" bättre även om det innebär att de är avrullade eller börjar jakten för att få de nya "neutrala" att låta som de gamla genom att åtgärda diskanthöjning där den uppstår? Om det nu finns en diskanthöjning, förstås. Kanske du har en sänkning vid andra frekvenser?
mvh/Harryup
mangs skrev:Harryup skrev:sprudel skrev:Hmmm! Jag anar en höjning i diskanten efter bytet, kan det verkligen vara så, låter nästan lite dist?
mvh/Harryup
Om en förändring verkligen inträffar vid ett kabelbyte är det väl alltid något som något av kablarna skalar ifrån? Att en kabel lägger till något har jag aldrig upplevt, om du inte är väldigt mottaglig för störningar dvs. Att en kabel skulle gaina tex diskantområdet är omöjligt, snarare så att den då dämpar allt annat (i förhållande til lden andra kabeln). testa att göra en ljudmätning där du i de två mätningarna har kvar mic, volym iexakt samma nivå och byt enbart kabeln, mäter du skillnad på något sätt mellan kablarna så ser du det då med ögonen.
Det är inte ovanligt att en gammal smutsig högtalarkabel faktiskt har oxiderade ytor vilket kan höja resistansen och dessutom dämpa högre frekvenser. Har själv gjort mätningar med flera dBs skillnade men efter att ha kortat ned kabeln och använt ny icke-oxiderad yta mot högtalaren var mätningarna exakt samma och lyssningsintrycket detsamma mellan i detta fallet EKK och Supra 3.4mm.
rqu skrev:Var din gamla EKK terminerade med lödda bananer?
Jag hade skruvade bananer till mina skärmade Supra, men när jag flyttade förstärkaren till en hylla över TV:n så blev kablarna för korta. Jag köpte nya kablar från Supra, denna gången oskärmade. Efter att ha väntat några veckor på att löda så kopplades till slut högtalarna in igen med nya fina lödda bananer, och jag vet inte om det var placebo eller inte, men lite klarare och ljusare tyckte jag nog att det blev.
KarlXII skrev:Testa Kjell & Co 2,5 mm2.
ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.
sprudel skrev:Lyssnade en tim med den blå, låter fortfarande lite "sprucket" men kanske inte så mycket som igår.
Sätter på knivbananer på EKK och provar.
Rent! Rent, rent! Inga grader på diskanten längre, inget mellan mig och musiken, rätt in bara. Inte HiFi, just real!
Måste f-n kolla lödningarna på den blå. Funkar inte det så skiter jag i förklaringarna, jag vet vad jag tycker stämmer bäst med mina upplevelser irl.
bassman skrev:Jamen så bra då struntar jag i att fundera på att byta ut min EKK
tvett skrev:bassman skrev:Jamen så bra då struntar jag i att fundera på att byta ut min EKK
Åtminstonde inte till en kabel med på förhand misstänkta kontakteringsproblem
Jonas skrev:Vem vill köpa 2x2,25 m Supra Ply2,0? Billigt!![]()
Kabeln är blå och färgar ljudet![]()
Nästan som högtalare med koskinn.............
Flint skrev:-Palle- skrev:ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.
Inte fulare än vad man gör den..
Nej, men på alla sätt klumpig och bändig. Otroligt skönt att vara av med eländet.
Flint skrev:Flint skrev:-Palle- skrev:ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.
Nej, men på alla sätt klumpig och bändig. Otroligt skönt att vara av med eländet.
Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
bassman skrev:edit: var kan man köpa sån där makeup-strumpa som EKK:n är klädd med?
tvett skrev:Flint skrev:Flint skrev:-Palle- skrev:ThePreTor1aN skrev:EKK är väl en mycket ful kabel.
Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
Det är skillnad på att påverka och påverka hörbart.
Är det sista din åsikt eller en drift med åsikter du anser finnas på forumet?
Flint skrev:Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
Rör om i grytan ser jag.
Inte så noga med korrektheten då?
Berätta vad jag får säga.
:)KarlXII skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
Rör om i grytan ser jag.
Inte så noga med korrektheten då?
Berätta vad jag får säga.
Om ljud och dylikt får du säga precis vad du vill.
-Palle- skrev:bassman skrev:edit: var kan man köpa sån där makeup-strumpa som EKK:n är klädd med?
http://svalander.se/shoppen/kabelmaterial/kabelstrumpa
Flint skrev:tvett skrev:Flint skrev:Och eftersom kablar inte påverkar ljudet hör jag förstås heller ingen skillnad efter bytet till hanterbara Suprakablar.
Det är skillnad på att påverka och påverka hörbart.
Är det sista din åsikt eller en drift med åsikter du anser finnas på forumet?
Beskriv skillnaden.
bassman skrev:-Palle- skrev:bassman skrev:edit: var kan man köpa sån där makeup-strumpa som EKK:n är klädd med?
Tackar då skall jag pimpa mina sladdändar
bassman skrev:bassman skrev:-Palle- skrev:bassman skrev:edit: var kan man köpa sån där makeup-strumpa som EKK:n är klädd med?
Tackar då skall jag pimpa mina sladdändar
Så där nu beställt ett lyx-set till EKK, strumpor och röd krympslang, svart har jag sedan tidigare.
När det kommer folk och kikar bakom talarna (jo en del kikar på sladdar)skall jag säga att, det där.. de är djävulskt dyrt de
![]()
matså skrev:Hade ni kopplat in Vallhalla, oj oj då hade sagt oj är min anläggning så bra? Läste om en kille som först testade med lampsladd, platt o livlöst vidare EKK lite bättre men diskanten lät för jävligt. Testade till sist Vallhalla och allting släppte. Det skall sägas att han hoppades att de inte skulle vara större skillnad. Men det var det.
hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
han testade fram och tillbaka ändå vann Vallhallan.hifikg skrev:matså skrev:Hade ni kopplat in Vallhalla, oj oj då hade sagt oj är min anläggning så bra? Läste om en kille som först testade med lampsladd, platt o livlöst vidare EKK lite bättre men diskanten lät för jävligt. Testade till sist Vallhalla och allting släppte. Det skall sägas att han hoppades att de inte skulle vara större skillnad. Men det var det.
Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Jag trodde du svor vid Sword?matså skrev:Hade ni kopplat in Vallhalla, oj oj då hade sagt oj är min anläggning så bra? Läste om en kille som först testade med lampsladd, platt o livlöst vidare EKK lite bättre men diskanten lät för jävligt. Testade till sist Vallhalla och allting släppte. Det skall sägas att han hoppades att de inte skulle vara större skillnad. Men det var det.
nej personen är inte jag. Är fullt nöjd med mina men precis som man skulle gå i trasiga kläder för att se säljarens min när jag lägger upp kosingen. En dröm att få prova Valhallan men tror inte att den är så mycket bättre än Sworden the best. I hopepaa skrev:Jag trodde du svor vid Sword?matså skrev:Hade ni kopplat in Vallhalla, oj oj då hade sagt oj är min anläggning så bra? Läste om en kille som först testade med lampsladd, platt o livlöst vidare EKK lite bättre men diskanten lät för jävligt. Testade till sist Vallhalla och allting släppte. Det skall sägas att han hoppades att de inte skulle vara större skillnad. Men det var det.
Objektivisten skrev:hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Jag är inte så säker på det. Har du experimenterat med Valhalla i olika uppställningar?
hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Jag är inte så säker på det. Har du experimenterat med Valhalla i olika uppställningar?
Om det inte sitter några skumma klumpar på Valhalla så hör man ingen skillnad. Klumpar kanske kan innehålla något som gör skillnad. Antagligen inte till det bättre på sikt, men tillräckligt för att finta en tillfällig lyssnare. Ungefär som att ändra nivåerna vid lyssningstester.
Objektivisten skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Om det inte sitter några skumma klumpar på Valhalla så hör man ingen skillnad. Klumpar kanske kan innehålla något som gör skillnad. Antagligen inte till det bättre på sikt, men tillräckligt för att finta en tillfällig lyssnare. Ungefär som att ändra nivåerna vid lyssningstester.
Jag försöker igen. Har du experimenterat med Valhalla i olika uppställningar?
hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Nej, ...
IngOehman skrev:Alla har självklart rätt till sin tro, men jag tycker nog ändå att alla de studier
som har gjorts på sådana här saker talar sitt rätt så tydliga språk.
Slutsatsen man kan dra från vad man kan lära sig genom att göra lite olika
experiment, både blinda kabelstudier och suggestionsstudier, är att man:
1. Inte skall bli förvånad när ingen hör några skillnader när man inte vet vad
som spelar.
2. Inte skall bli förvånad över att folk som vet vad som spelar tycker sig höra
stora skillnader.
Problemet med båda detta konstateranden, är att de ju säger väldigt lite om
hur det verkligen är (de säger bara något om hur svårt det är att veta), alltså
med avseende på möjligheten att kunna höra skillnader.
Givet vad jag vet om kablar och laster och musiksignaler och olika lyssnings-
situationer, inklusive själva hörseln, tror jag inte att man kan utesluta att det
finns fall där i varje fall vissa lyssnare, på visst programmaterial, skulle kunna
höra i varje fall mycket små skillnader. Och dessutom några sällsynta special-
fall där skillnaderna beror på problem av katastroftyp, som ger större hörbar-
het.
Men testar man sådana här saker blindt blir man varje gång varse hur vanligt
det är att de STORA skillnader som upplevs och rapporteras, är ren inbillning,
det vill säga beror på suggestionseffekter.
Det betyder dock inte att man helt kan bortse ifrån dem såsom "relevanta för
upplevelsen" - för även när man lyssnar "som vanligt" finns ju kunskapen om
vad man lyssnar till...
Och det är upp till var och en att själv bedöma om man vill se på suggestions-
effekterna som en del av upplevelsen som man VILL bry sig om, eller om man
vill se dem som något man helst vill slippa, och det kan man ju göra om man
väljer att använda kunskapen om dem till att gå runt dem.
Vh, iö
Objektivisten skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:hifikg skrev:Hade fungerat lika bra i omvänd ordning om han trott att han lyssnade på Valhalla sist...
Nej, ...
Tack för svar.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Alla har självklart rätt till sin tro, men jag tycker nog ändå att alla de studier
som spelar.
stora skillnader.
situationer, inklusive själva hörseln, tror jag inte att man kan utesluta att det
finns fall där i varje fall vissa lyssnare, på visst programmaterial, skulle kunna
het.
vad man lyssnar till...
Vh, iö
Me like!
bassman skrev:Objektivisten skrev:Förresten så är det väl 'Odin' som gäller nu om man ska ha Nordost.
Vad kan sådan kosta om man behöver 2*8m?
hifikg skrev:Dyra suggestionseffekter kan jag tycka, men vad tror sakkunskapen om möjligheten att dölja någon form av signalpåverkan i "klumparna"? Vad finns det i klumparna egentligen? Någon som vågat spräcka en "klump"?
hifikg skrev:bassman skrev:Objektivisten skrev:Förresten så är det väl 'Odin' som gäller nu om man ska ha Nordost.
105.000:-/meter
Kanske något billigare vid 8 meter. 750.000 kanske räcker.
Harryup skrev:hifikg skrev:Dyra suggestionseffekter kan jag tycka, men vad tror sakkunskapen om möjligheten att dölja någon form av signalpåverkan i "klumparna"? Vad finns det i klumparna egentligen? Någon som vågat spräcka en "klump"?
Ja det finns på nätet folk som sågat i klumpar. Zobelfilter är nog en rimlig gissning att det oftast är i klumparna.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Någon som vet något om hur någon av dem ser på saken?
IngOehman skrev:...blindt...
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Någon som vet något om hur någon av dem ser på saken?
Var inte Jorma här för några år sedan och redde ut hur han såg på saken?
Jag för min del tror att det duger fint att se till att kabeln man säljer förändrar ljudet, så att man kan hävda att ljudet förbättras.
hifikg skrev:bassman skrev:Objektivisten skrev:Förresten så är det väl 'Odin' som gäller nu om man ska ha Nordost.
bassman skrev:hifikg skrev:bassman skrev:Objektivisten skrev:Förresten så är det väl 'Odin' som gäller nu om man ska ha Nordost.
GulpDe var då väldans
![]()
IngOehman skrev:Suggestionsstudier visar att det inte är nödvändigt att en kabel (eller någon
annan apparat) låter annorlunda alls för att i varje fall vissa skall uppfattar
mycket stora skillnader.
IngOehman skrev:Det gjorde jag ju just.
Talade dock inte nödvändigtvis om några specifika, utan om vad sådana
studier (det vill säga när man gör dem) rent allmänt visar. (Jag har gjort
många och resultaten har varit skapligt entydiga. Suggestion finns och i
väldigt många sammanhang så spelar den stor roll.)
Ungefär som "provsmakning visar att i varje fall de flesta upplever att det
smakar mera salt när man häller salt i maten".
Se det som en uppmaning att undersöka saken om du har själ att miss-
tro det jag berättar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag funderar ibland på om det borde stavas grundt eller grunt.
Skälet till att jag tvekar är att man kan fråga sig om ordet kommer
ifrån en grund (odjup) vattensituation, eller en grynna. Vilket ord
är äldst? (Eller borde jag kanske ha skrivit älst?)
Vh, iö
hifikg skrev:Dyra suggestionseffekter kan jag tycka, men vad tror sakkunskapen om möjligheten att dölja någon form av signalpåverkan i "klumparna"? Vad finns det i klumparna egentligen? Någon som vågat spräcka en "klump"?
shifts skrev:hifikg skrev:Dyra suggestionseffekter kan jag tycka, men vad tror sakkunskapen om möjligheten att dölja någon form av signalpåverkan i "klumparna"? Vad finns det i klumparna egentligen? Någon som vågat spräcka en "klump"?
Hittade tråden. Bilderna finns inte längre, men texten är beskrivande. Kul att tillverkaren gav lite kommentarer också:
Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?
aisopos skrev:Det skulle vara jättetrevligt om bamsefar skulle kunna fixa till bildlänkarna.
Går dom inte att lägga på faktiskt egen ftp?
Saknar bamsefar konto kan dom läggas på "mitt". Skicka bara bilderna.
och du får tro på dina sagor!IngOehman skrev:Alla har självklart rätt till sin tro, men jag tycker nog ändå att alla de studier
som spelar.
stora skillnader.
het.
vad man lyssnar till...
Vh, iö
Jonas skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Alla har självklart rätt till sin tro, men jag tycker nog ändå att alla de studier
som spelar.
stora skillnader.
het.
vad man lyssnar till...
Vh, iö
Me like!
Me too
IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Är inte säker på att jag förstår vad du menar. Förstod du det jag skrev?
Vh, iö
Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
ja även så den fanatiska tron på EKk. Suggestionen kan ju också funka tvärtom oj jag ser en lampsladd, oj vilket superljud det måste förmedla till mina högtalare.markusA skrev:Att suggestionseffekter är väldigt verkliga och märkbara är väl knappast något nytt?
Jag är fortfarande säker på att du inte förstod utifrån vad du skrivit senare i tråden.matså skrev:Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
Upplys mig gärna oh storeMagnusÖstberg skrev:Jag är fortfarande säker på att du inte förstod utifrån vad du skrivit senare i tråden.matså skrev:Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Jag är fortfarande säker på att du inte förstod utifrån vad du skrivit senare i tråden.matså skrev:Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
Brukar du vara så sarkastisk i din kommunikation mot personer du önskar något av?matså skrev:Upplys mig gärna oh storeMagnusÖstberg skrev:Jag är fortfarande säker på att du inte förstod utifrån vad du skrivit senare i tråden.matså skrev:Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
matså skrev:Undrar vilken kabel som skulle ha vunnit?
Om du tror jag är dum i huvudet så tror du fel, fast när det gäller det tekniska är jag nog detMagnusÖstberg skrev:Brukar du vara så sarkastisk i din kommunikation mot personer du önskar något av?matså skrev:Upplys mig gärna oh storeMagnusÖstberg skrev:Jag är fortfarande säker på att du inte förstod utifrån vad du skrivit senare i tråden.matså skrev:Jag tror Ingvar klarar sig utan förklädeMagnusÖstberg skrev:Jag är säker på att han inte förstod.IngOehman skrev:Sagor? Vilka sagor?
Vh, iö
Fungerar det bra?
javisst oh store, vi lyder.Martin skrev:Det blir alltid så tråkigt när man går från sak till person i en diskussion. Kan vi inte slippa det?
matså skrev:Om du tror jag är dum i huvudet så tror du fel, fast när det gäller det tekniska är jag nog det
MagnusÖstberg skrev:matså skrev:Om du tror jag är dum i huvudet så tror du fel, fast när det gäller det tekniska är jag nog det
Skulle aldrig falla mig in att tro det matså
matså skrev:javisst oh store, vi lyder.Martin skrev:Det blir alltid så tråkigt när man går från sak till person i en diskussion. Kan vi inte slippa det?
markusA skrev:Att suggestionseffekter är väldigt verkliga och märkbara är väl knappast något nytt?
tvett skrev:Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
Sluta upp o tramsa dig med ditt Massa, väx upp unge man. Varken fysik, prislapp eller konstig reklam utan det är vad lyssnaren upplever som bäst.tvett skrev:matså skrev:javisst oh store, vi lyder.Martin skrev:Det blir alltid så tråkigt när man går från sak till person i en diskussion. Kan vi inte slippa det?
o store = o store mästare = master = massa. Känns det igen?
Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
jajaja och jag dansar som en Gud. Nej sanningen är att vissa förmodligen hör att kanske en annan kabel är bättre men oj det får man inte tycka, istället börjar man med mantrat självsuggestion, placebo osv gäsp så att man tröttar ut sig.hevi skrev:tvett skrev:Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
Framförallt så är det intressanta (ur ett rimlighetsperspektiv) vad som händer med varseblivningen när man minimerar/tar bort möjligheten att suggerera, som blindtester avser göra -då börjar det plötsligt bli vääääääääääldigt svårt att höra skillnad *även* för de som svurit vid att det är enorma skillnader mellan t ex olika kablar som enligt sans, vett och kända fysikaliska samband i allt väsentligt är likvärdiga rent elektriskt för musiksignaler.
Ju mer man eliminerar möjligheten till suggestion, desto mer börjar lyssningstesternas resultat från t ex kabeltester konvergera mot vad som går att teoretiskt härleda genom vår kunskap om hörseln och matematiska modeller över elektricitet och andra fysikaliska fenomen.
En slump? Think not.
Typ.
tvett skrev:Du verkar ha missuppfattat vad det pratas om matså.
matså skrev:jajaja och jag dansar som en Gud. Nej sanningen är att vissa förmodligen hör att kanske en annan kabel är bättre men oj det får man inte tycka, istället börjar man med mantrat självsuggestion, placebo osv gäsp så att man tröttar ut sig.hevi skrev:tvett skrev:Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
Framförallt så är det intressanta (ur ett rimlighetsperspektiv) vad som händer med varseblivningen när man minimerar/tar bort möjligheten att suggerera, som blindtester avser göra -då börjar det plötsligt bli vääääääääääldigt svårt att höra skillnad *även* för de som svurit vid att det är enorma skillnader mellan t ex olika kablar som enligt sans, vett och kända fysikaliska samband i allt väsentligt är likvärdiga rent elektriskt för musiksignaler.
Ju mer man eliminerar möjligheten till suggestion, desto mer börjar lyssningstesternas resultat från t ex kabeltester konvergera mot vad som går att teoretiskt härleda genom vår kunskap om hörseln och matematiska modeller över elektricitet och andra fysikaliska fenomen.
En slump? Think not.
Typ.
ha ha snacka om mantra. Nu försöker du sim har blivit lurad av självsuggestion, lura oss som tror på verkligheten att vi har blivit suggisterade. Kom igenhevi skrev:matså skrev:jajaja och jag dansar som en Gud. Nej sanningen är att vissa förmodligen hör att kanske en annan kabel är bättre men oj det får man inte tycka, istället börjar man med mantrat självsuggestion, placebo osv gäsp så att man tröttar ut sig.hevi skrev:tvett skrev:Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
En slump? Think not.
Typ.
"Sanningen är att vissa förmodligen"...jomenvisst serru såatt vahettere, dårå.
Att du uppfattar den högst verkliga och kraftfulla suggestionsproblematiken som "ett mantra" från åsiktspoliser är lika tragikomiskt som beklämmande. Det du kallar "mantra" är snarast en reaktion sprungen ur ett massans rop på hjälp och rättning till ett fåtals totala oförmåga att ta till sig sunt förnuft och resonemang som råkar konvergera mer eller mindre perfekt både fysikaliskt och experimentellt när man plockar bort suggestionsparametrar ur ekvationen.
Istället väljer du och en inte oansenligt antal andra av oklar anledning att istället helt okritiskt och med en dåres envishet bejaka existensen av i sammanhanget beklämmande tjocka dimridåer av fysikaliska omöjligheter och diverse andra absurditeter och marknadsförings mumbojumbo och helt bortse ifrån verkligheten -allt under kraftig suggestionspåverkan.
matså skrev:ha ha snacka om mantra. Nu försöker du sim har blivit lurad av självsuggestion, lura oss som tror på verkligheten att vi har blivit suggisterade. Kom igenhevi skrev:matså skrev:jajaja och jag dansar som en Gud. Nej sanningen är att vissa förmodligen hör att kanske en annan kabel är bättre men oj det får man inte tycka, istället börjar man med mantrat självsuggestion, placebo osv gäsp så att man tröttar ut sig.hevi skrev:tvett skrev:Du har dock en poäng i att suggestion fungerar lika bra för lampsladd. Men faktisk fysik funkar ju bättre än reklamspråk och stor prislapp.
En slump? Think not.
Typ.
"Sanningen är att vissa förmodligen"...jomenvisst serru såatt vahettere, dårå.
Att du uppfattar den högst verkliga och kraftfulla suggestionsproblematiken som "ett mantra" från åsiktspoliser är lika tragikomiskt som beklämmande. Det du kallar "mantra" är snarast en reaktion sprungen ur ett massans rop på hjälp och rättning till ett fåtals totala oförmåga att ta till sig sunt förnuft och resonemang som råkar konvergera mer eller mindre perfekt både fysikaliskt och experimentellt när man plockar bort suggestionsparametrar ur ekvationen.
Istället väljer du och en inte oansenligt antal andra av oklar anledning att istället helt okritiskt och med en dåres envishet bejaka existensen av i sammanhanget beklämmande tjocka dimridåer av fysikaliska omöjligheter och diverse andra absurditeter och marknadsförings mumbojumbo och helt bortse ifrån verkligheten -allt under kraftig suggestionspåverkan.
Flint skrev:Är det nåt fel på öppna oskyldiga marknadsföringstrick? Bättre att dom är öppna än dolda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster