Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Jag misstror inte säljare men problemet är att säljare bara rekommenderar just det han har.![]()
Bill50x skrev:Margaux skrev:Jag misstror inte säljare men problemet är att säljare bara rekommenderar just det han har.![]()
Jo kanske. Men man kan se det från andra sidan också. Varför säljer han just de grejorna han har?
Bill50x skrev:Om då handlaren hellre säljer högtalaren Si för den är snyggare, mindre och lättare att sälja, tja..... Är han mindre trovärdig då?
Wow, det ser ut som att man skapat en trend här...jonasp skrev:Jag vill också rösta på mig själv....
Hotspur skrev:Wow, det ser ut som att man skapat en trend här...jonasp skrev:Jag vill också rösta på mig själv....
Själv litar jag helt och hållet på självutnämda guldöron med dyra anläggningar uppställda på dyra apparatfötter.
Martin skrev:Råd från hifipress:![]()
rhenrics skrev:Förstår inte varför Hifipress verkar vara så underförstått opålitliga? Jag har haft stor nytta av t ex stereophile, Hifichoice, soundstage mfl internetsajter och upplever dem som mycket seriösa. Och varför skulle LTS i kontrast vara så otroligt pålitliga, med vad jag förstått en direkt koppling till en känd (i Sverige iaf) högtalartillverkare
Max_Headroom skrev:
Därför att HiFi-tidiningarna är extremt inkonsekventa i sina bedömningar. Ena numret får en till förstärkare förklädd distbox betyget "bland det bästa som gjorts", nästa nummer får en produkt av samma typ, men tekniskt fin, betyget "bland det bästa som gjorts". Hur fan ska dom ha det? Och deras snömos till beskrivningar av ljudet var i alla fall på den tiden jag köpte sånna tidningar bara blaj. Fast jag insåg det inte då. Nu undrar jag hur *** jag kunde vara så dum att jag betalatde så mycket för skräpet.
LTS är extremt konsekventa. Har produkten inverkan på signalen får man veta det. Dessutom vilken typ av inverkan det är. Ganska enkelt för mig som konsument då att veta om produkten passar mig.
I slutändan tillkommer dock saker som ekonomi, funktioner och utseende som bestämmer vad jag köper, och då är det nog jag själv som är bäst skickad att bedömma vad som är bra eller dåligt.
rhenrics skrev:Vad gäller LTS, jo de är konsekventa med att betona att det de rekommenderar är det som är bäst, t ex att inos högtalare är de bästa som finns bla bla. Blir lite tröttsamt i längden.
rhenrics skrev:Vad gäller LTS, jo de är konsekventa med att betona att det de rekommenderar är det som är bäst, t ex att inos högtalare är de bästa som finns bla bla. Blir lite tröttsamt i längden.
Nattlorden skrev:Så vitt jag vet har LTS aldrig rekommenderat Ino, var har du fått det ifrån?
Ta själv och kolla:
[url]http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html#Högtalare[/url]
Nattlorden skrev:Ej heller har jag någonstans eller någongång hört LTS påstå att deras rekommendationer är bäst. Du skall inte tro på så många rykten - ta reda på saker och ting själv så blir det nog bättre.
rhenrics skrev:Ok, jag var lite otydlig där. Eftersom jag sätter likhetstecken mellan Ino och LTS, och Ino själv hävdar att hans högtalare är de bästa som finns så drog jag slutsatsen att detta även är LTS (måhända outtalade) åsikt.
På sidan du nyss länkade till kan man bl a läsa följande "..som vi anser tillhöra de bästa inom sina respektive områden".
Jag har aldrig läst i någon Hifitidning att de utan omsvep påstår att deras rekommendationer skulle vara de bästa som finns att tillgå.
Nattlorden skrev:
Ja... men vad du personligen sätter likhetstecken mellan kanske du skall vara försiktig med att nyttja som bas för uttalande... Det vore ju inte rättvist för Felix om du uttalade dig om deras ketchup beroende på att du brukar sätta likhetstecken med Röda toyotor och skulle ha fått motorhaveri på en sådan...![]()
Nattlorden skrev:Notera "anser" och "tillhöra" samt "respektive områden". Sedan när skulle det betyda att de är "de bästa som finns att tillgå" ?
Du har nog lite bråttom, tror jag...
rhenrics skrev:Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin![]()
Öhhh..ja? jag är nog inte med på dina semantiska insinuationer. skulle "anse" vara en mildare form av att tycka något? Om jag anser att något tillhör det bästa i världen inom ett visst område, på vilket sätt förminskas mina påståenden därom av att jag uttrycker mig på så vis![]()
rhenrics skrev:Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin
Finns det kopplingar mellan Ino och LTS? Är det inte mellan IÖ och LTS du menar? Det finns ju inga automatiska kopplingar mellan min arbetsplats och mitt bandylag bara för att jag råkar vara "deltagare" hos båda...
Nattlorden skrev:
"Anse" pekar ju ut att det är en åsikt, inte ett konstaterande av ett faktum.
Du får anse/tycka precis vad du vill och det är ingen som kan säga något om det. (Möjligtvis tycka att du tycker fel) Påstår du att samma sak är sant så kommer du att stöta på patrull direkt.
Nattlorden skrev:
ta reda på saker och ting själv så blir det nog bättre.
Du har nog lite bråttom, tror jag...
Är det inte ganska elementärt?
Detta är en svår sits, tråkig och jobbig position!Sanoj skrev:Finns det kopplingar mellan Ino och LTS? Är det inte mellan IÖ och LTS du menar? Det finns ju inga automatiska kopplingar mellan min arbetsplats och mitt bandylag bara för att jag råkar vara "deltagare" hos båda...
Ja den liknelser är ju applicerbar....
Go Boltic Go..!// Jonas
__10 skrev:rhenrics skrev:Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin
Finns det kopplingar mellan Ino och LTS? Är det inte mellan IÖ och LTS du menar? Det finns ju inga automatiska kopplingar mellan min arbetsplats och mitt bandylag bara för att jag råkar vara "deltagare" hos båda...
EngelholmAudio skrev:Ingvar är INO och Ingvar är chefsideolog för LTS. Klart att INO's produkter per definition är rekommenderade av LTS. Kanske inte uttryckligen i rekommenderat listan, men per definition ger väll chefsideologen ett tänk till LTS, ett tänk som dessutom går igenom i chefsideologens egna produkter?!!
rhenrics skrev:Beror väl på hur hög befattning du har på din arbetsplats. Om du t ex är grundare och ensam ägare till din arbetsplats torde kopplingen er emellan vara ganska stark. Har du dessutom en ordförandepost i en hobbyförening som verkar inom samma bransch som den du jobbar inom är väl jävsituationen ganska uppenbar?
Ranefjord skrev:HiFi-press, utan tvekan. Stereophile och HiFi+! De har lyssnat på (och har möjligheten att lyssa på) betydligt fler produkter än den stora majoriteten av oss här, samt är de någorlunda objektiva. ...och de har förmågan att beskriva upplevelserna i ord. Prenumererar inte själv, men tjuvläser alltid hos kompisar.
...speciellt stereophile. Den tidningen har något för alla.
Nej absolut inte. LTS har inte byxors möster eller groggsort på sin agenda (officiellt iaf__10 skrev:EngelholmAudio skrev:Ingvar är INO och Ingvar är chefsideolog för LTS. Klart att INO's produkter per definition är rekommenderade av LTS. Kanske inte uttryckligen i rekommenderat listan, men per definition ger väll chefsideologen ett tänk till LTS, ett tänk som dessutom går igenom i chefsideologens egna produkter?!!
Så på samma sätt rekommenderar LTS att man ska gå klädd i udda byxor och dricka PT o dyl, eller? Bör man inte skilja på företaget och människan bakom?
rhenrics skrev:Skippa kommentarerna, ok? De bidrar inte till diskussionen, annat än att skapa dålig stämning.
Svante skrev:Bill50x skrev:Margaux skrev:Jag misstror inte säljare men problemet är att säljare bara rekommenderar just det han har.![]()
Jo kanske. Men man kan se det från andra sidan också. Varför säljer han just de grejorna han har?
Ja, det kan man ju inte veta, just därför så... kan man inte lita på honom.Bill50x skrev:Om då handlaren hellre säljer högtalaren Si för den är snyggare, mindre och lättare att sälja, tja..... Är han mindre trovärdig då?
Ja.
(skrivet med viss risk för upprepning av en tidigare debatt, Bill, men det är inte det jag är ute efter)
Man kan ju fråga och se vad man får för svar. Tycker man svaret är vettigt och kan relatera till det så har man ju något riktigt att bygga sin bedömning på. Att just en hifihandlare är mer förutsägbar ser jag inte som något speciellt positivt i sammanhanget.Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
Martin skrev:Man kan ju fråga och se vad man får för svar. Tycker man svaret är vettigt och kan relatera till det så har man ju något riktigt att bygga sin bedömning på. Att just en hifihandlare är mer förutsägbar ser jag inte som något speciellt positivt i sammanhanget.Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
Vad är det för positivt om man redan innan vet vad någon ska säga? Det gör ju varken till eller från. Jag tycker det är mer intressant med dynamik, det är lättare att lita på någon som kommer med uppenbart bra och vettiga saker att säga som man dessutom inte hört förut.Bill50x skrev:Martin skrev:Man kan ju fråga och se vad man får för svar. Tycker man svaret är vettigt och kan relatera till det så har man ju något riktigt att bygga sin bedömning på. Att just en hifihandlare är mer förutsägbar ser jag inte som något speciellt positivt i sammanhanget.Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
Jag tycker förutsägbarhet är positivt. Det ger just något att relatera till som du själv skriver.
Om en försäkringsagent påpekar vikten av en försäkring, bedömer jag det annorlunda än om en granne med nerbrunnet hus påpekar samma sak. Med rätt eller fel.
/ B
Martin skrev:Vad är det för positivt om man redan innan vet vad någon ska säga? Det gör ju varken till eller från. Jag tycker det är mer intressant med dynamik, det är lättare att lita på någon som kommer med uppenbart bra och vettiga saker att säga som man dessutom inte hört förut.
Om tex din granne påpekar vilken bra eller dålig försäkring han hade efter att hans hur har brunnit ner så tycker jag han har ganska mycket på fötterna för att säga det än någon som bara är ute efter att sälja just sin egen försäkring och tjäna pengar på det.
Bill50x skrev:Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
/ B
Jo, visst är han förutsägbar. Men som konsument måste jag inse att han är det och inte ärlig. Om produkterna inte är likvärdiga kommer han fortfarande att rekommendera den som ger mest vinst. Jag må vara dum och blåögd, men jag gillar att tro på det som folk säger och därför... Nä som sagt vi har varit igenom detta förut.
dole skrev:När det är dags att köpa nån ny grej, vem/vilka litar Du på mest?
Säljare i butik Ja
Hifi-press ja
Internetforum ja
LTS ja
Annonser nja
Så det går inte att rösta
Bill50x skrev:Du anser att alla som tjänar på sin proffesion är lögnare. Gäller det ditt jobb också? Jag gissar att du har lön för det du gör, alltså är du korrumperad? Visst vore livet trist om vi skulle misstro alla som tjänar på att tillhandahålla saker som vi andra vill ha. Det må vara vår lägenhet, bil, matvaror, etc.
Martin skrev:Det här med hifihandlares möjlighet till att vara ärliga är lite intressant. Ta märket Rotel tex (eller Denon eller i princip vilket märke som helst) de har gjort i snitt lika bra produkter sedan ungefär 10 år tillbaka. Men det går ju inte att som säljare säga att "egentligen är de här nya modellerna inte ett dugg bättre än de gamla var, du får mer för pengarna om du köper begagnat". Antingen måste man (som säljare) intala sig själv att de nya modellerna verkligen är bättre, eller så får man dra till med en vit lögn och kanske en ren lögn ifall man får en direkt fråga. "Vad är det för skillnad i ljudkvalitet mellan en Rotel RA-970 och en RA-1062?"
Svante skrev:Bill50x skrev:Nix, det gör jag inte! Mitt yrkesval har till stor del att göra med att jag tycker att det är ovanligt lite ljug i min bransch. Men helt fritt från det är det inte. Ibland ljugs det av okunskap, ibland vrider man till saker för att få pengar (jodå). Det förra kan jag stå ut med, om personen i fråga ändrar sig nar han inser sitt misstag. Det senare mår jag illa när jag gör. Ansökningstiderna för forskningsanslag närmar sig nu, och det är INTE roligt just av den anledningen. Däremot kan jag lova att om du kommer upp till mig med frågor om akustik som student, så ger jag dig så bra och ärliga svar som jag överhuvudtaget kan ge. Det har jag också betalt för och i den rollen är jag definitivt inte lögnare annat än möjligen av oförstånd.
Morgan skrev:Det hela är mycket enkelt: LTS är den enda av de uppräknade "auktoriteterna" som är ekonomiskt obunden och helt ointresserad av att öka försäljningen av nya produkter. Det är också den enda av de uppräknade som skulle få för sig att rekommendera att man väljer en billig, begagnad produkt hellre än att köpa en ny, dyr och sämre produkt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster