Moderator: Redaktörer

Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?
Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.
Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag
2-ch skrev:Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?
Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.
Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag
Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.
Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?
Smack skrev:Rimligt antagande?
2-ch skrev:Smack skrev:Rimligt antagande?
Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.
Vovven skrev:Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.
Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
AndreasArvidsson skrev:Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.
Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.
Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..
AndreasArvidsson skrev:Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..
Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?
EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.
Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.
darkg skrev:Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.
Men saken verkar vara lätt att testaoch stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.
Laila skrev:Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*
Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.
*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.
paa skrev:RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.
Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.
Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst![]()
Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..
http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119
RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.
Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...
Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.
Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.
Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Laila skrev:Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.
Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst![]()
Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..
http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119
Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ!![]()
Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".
Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.
darkg skrev:Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.
Smack skrev:darkg skrev:Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?Smack skrev:[tidigare i tråden]
Yes jag får konutslag om jag slår lätt med fingrarna på bänken där Naim står med Regan ovanpå.
RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
En sådan på ekparket.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10251451/
Smack skrev:På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?
RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
En sådan på ekparket.
En längre sak i plåt? Du har antagligen återkoppling från den där plåtgrunkan. Nej, det verkar totalt opassande. Ett IKEA bord Lack kan säkert göra underverk och är väl nästan gratis.
Laila skrev:Smack skrev:På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?
Jag tror inte att någon skivspelare mår bra av att stå direkt på en förstärkare . . . . samtidigt som att jag inte tror att så många förstärkare mår bra av ha en skivspelare ovanpå sig.
Vore jag du så skulle jag nog testa med att byta underlag innan jag fortsatte med mer "felorsaksgissningar" . . . typ
Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
En sådan på ekparket.
En längre sak i plåt? Du har antagligen återkoppling från den där plåtgrunkan. Nej, det verkar totalt opassande. Ett IKEA bord Lack kan säkert göra underverk och är väl nästan gratis.
Fast det ju inte basvibrationer från högtalarna som påverkar detta i mitt fall. Du menar att spelaren börjar självsvänga..typ?
Får testa ställa den på golvet får vi se.
2-ch skrev:Vad händer om man råkar ha på tok för lågt nåltryck?
Jag tänker så lågt att den nästan hänger i luften. Men det borde låta apa.
Är det inte den upp/nedåtgående rörelsen som genererar låga frekvenser?
Kan mycket väl vara så att jag är ute och cyklar igen
IngOehman skrev:Oj!
I den här tråden har flera olika faktorer blandats ihop på ett minst sagt
olyckligt sätt. Men det går att reda ut.
Först och främst - problem med olycklig kombination mellan pickup och
tonarm ytrar sig BÅDE då man spelar lite buckliga skivor och då man på
annat sätt för in lågfrevkent energi i systemet.
Så att detta att du ser konrörelser även när du bankar på bänken är ju
ingenting märkligt alls. Så blir det.
Som någon skrivit tidigare i tråden så är det lämpligt att sikta på att få
en tonarmsresonans på 12-14 Hz sisådär. Och denna resonansfrekvens
kan man räkna ut om man har data på pickupens fjädringskonstant (som
är inversen till kompliansen) samt de massor som pickup och tonarm ger,
den senare behöver transformeras fram till pickupen, men det hjälper
som regel tillverkare till med att göra. Så angiven tonarmsmassa är ofta
den rätta, den som "verkar vid pickupen". Den verkliga tonarmsmassan
är mycket större.
Och förhållandet mellan dessa faktorer och resonansfrekvensern ser ut
så här:
F = sqr(k/m)/2pi
Vh, iö
- - -
PS. En dyn är tio mikronewton, så man behöver 10 000 av dem för att
komma upp i en newton. '
Fjäderkonstanten är fjädringens styvhet, mäts i N/m, och komplians som
betyder eftergivlighet och är fjädringens motsats mäts följaktligen i m/N.
Vill man använda den formel som jag angav så behöver man konvertera
alla mått som inte är angivna i SI-enheter till SI-enheter. Kom då ihåg att
gram inte är SI-enheten, utan kilogram.
IngOehman skrev:.....
Så att detta att du ser konrörelser även när du bankar på bänken är ju
ingenting märkligt alls. Så blir det.
Som någon skrivit tidigare i tråden så är det lämpligt att sikta på att få
en tonarmsresonans på 12-14 Hz sisådär. ....
Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).
Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.
RogerGustavsson skrev:Är det tal om konfladder även om högtalarna är tysta?
Blir det konfladder om du har skivspelaren på golvet och du går över golvet?
Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).
petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.
Mvh
Peter
Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Är det tal om konfladder även om högtalarna är tysta?
Det blir konfladder även om det inte spelas musik på skivan och även i tysta partier. Låg/medelhög volym. Enbart fladder när nålen spelar mot skivan men det är väl ganska självklart men ville bara förtydliga.
Samma konfladder om den spelar stående på golvet. Ja hoppar jag på golvet så blir det ju utslag men det är väl ganska självklart? Jag kan ju få nålen att byta spår om jag hoppar riktigt hårt antar jag![]()
Från mina tester så anser jag att denna rumble inte kommer från tillförda vibrationer utifrån utan att det är något annat som orsakar det. Får för mig det är riaat som bråkar men det kanske det inte ens kan vara..
petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Är det tal om konfladder även om högtalarna är tysta?
Det blir konfladder även om det inte spelas musik på skivan och även i tysta partier. Låg/medelhög volym. Enbart fladder när nålen spelar mot skivan men det är väl ganska självklart men ville bara förtydliga.
Samma konfladder om den spelar stående på golvet. Ja hoppar jag på golvet så blir det ju utslag men det är väl ganska självklart? Jag kan ju få nålen att byta spår om jag hoppar riktigt hårt antar jag![]()
Från mina tester så anser jag att denna rumble inte kommer från tillförda vibrationer utifrån utan att det är något annat som orsakar det. Får för mig det är riaat som bråkar men det kanske det inte ens kan vara..
Rumble är förmodligen fel uttryck i fallet skivspelare, det är mekaniskt buller från skivspelaren, inte störningar från omgivningen. Din skivspelare verkar ju ha en olycklig resonans av något slag, antagligen hos tonarm/pickup. Spårar den skivorna bra eller studsar (rör sig oroligt) pickupen vid buckliga skivor? Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar. En testskiva kan ge svar om resonansen ligger vid en olämplig frekvens.
RogerGustavsson skrev:... Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar.
Smack skrev:
Ska testa en kompis pickup om ni tror det är ett bra förstasteg. Det skumma är att jag inte kan påminna mig ha sett detta innan jag skaffade mitt Heed Riaa. Men Regas fono mini kanske inte går lika djupt eller har något HP-filter.
Harryup skrev:JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.
mvh/Harryup
Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.
If you are trying to determine compartible tonearm mass, consider that the mass of the MP-110 is 6.5g, so an arm with an effective mass between 12-21g would be a safe bet.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.
Mvh
Peter
Det kan man tro, men det yttrar sig som tonkurveavvikelser oavsett vilket.
Däremot är det inte säkert att det syns i tillverkarens redovisning av ton-
kurvan.
De flesta förstärkare beter sig väldigt likartat för övrigt och bortsett ifrån
vissa rörförstärkare så är det nästan bara med förstärkare som har HP-
filter avsedda för just detta (subsonic-filter) som man får väsentlig skillnad.
Rörförstärkare kan ge både mindre och större problem än de man får från
normala transistorförstärkare. Det beror på vilka egenskaper hos rörför-
stärkarna som dominerar - den lägre dämpfaktorn eller den mindre band-
bredden.
För länge sedan, då det var långt mindre vanligt än idag med ordentligt
tilltagen bandbredd, var det dock annorlunda, men som sagt - det syntes
i tonkurvan.
Om man mätte den alltså, och självklart då i aktuell last om man vill att de
påverkanseffekter som bristande dämpfaktor ger skall komma med.
Vh, iö
Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.
Smack skrev:Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.
Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare
Bill50x skrev:Smack skrev:Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare
Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.
Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.
Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.
/ B
Smack skrev:Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?
Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?
Laila skrev:Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).
Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.
Inte för att jag vill vara direkt otrevlig, men jag gissar att Max inte riktigt har förstått vitsen/funktionen med "fjäderupphängda" innerchassin på skivspelare. Att påstå att t.ex. ett Lackbord skulle vara direkt olämpligt för sådana skivspelare jmf något "tungt och dämpat" är ju snarast vilseledande. När det gäller just Rega så rekommenderar konstruktören/tillverkaren en relativt lätt vägghylla. Själv så har en Rega spelat alldeles
utmärkt ståendes på dubbla Lackbord under flera år . . . t.o.m. så bra, att jag har en, aldrig använd, Rega originalhylla liggandes hemma som jag inte kände behov av att sätta upp.
Max_Headroom skrev:Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.
SME 30 föll mig inte alls i smaken. Mycket känslig för buckliga och ocentrerade skivor. Makalösa konutslag!
RogerGustavsson skrev:
Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.
RogerGustavsson skrev:Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.
Thomas_A skrev:- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.
Thomas
IngOehman skrev:Nej, det lågfrekventa kommer från buckliga skivor, och inte från nå't annat*.
Den andra sakerna kan bara filtrera störsignalen på olika vis, och det enda
som i förekommande fall påverkas nämnvärt av ålder därvidlag, är nålarms-
upphängningen.
Men handlade detta verkligen om en gammal pickup?
Vh, iö
- - - - -
*Det som diskuterats alltså. Det kan självklart även komma från att någon
bankar i bänken som skivspelaren står på, eller det kan vara akustisk åter-
koppling, men trådstartaren har ju varit tydlig med att problemet finns även
utan att man bullrar i bänken.
paa skrev:Väggmonterad hylla kan vara bra, men det kan också vara dåligt. Det beror på hur stadig väggen är jämfört med golvet.
Om golvet t.ex är lagt på betongbjälklag och väggen av enkelgips så skulle jag inte ens fundera på vägghylla.
Men när det gäller trådskaparens spelare så tror jag inte att det är återkoppling som är problemet, eftersom att det då borde nå rundgång vid höga nivåer. Därmed är det inte underlag och uppställning som är huvudproblemet. Jag är säker på att det är samspelet pickup-tonarm-RIAA som är problemet, och att det är där man måste hitta en lösning.
Sedan kan man optimera uppställningen, men det är steg två.
In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz.
Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt". Det kan dock eventuellt eller eventuellt inte bli tillräckligt stadigt för att inte stötar från när man går eller dansar får pickupen att hoppa. Om störamplituden är tillräckligt låg (inte frekvensen alltså) så kan spelarens fjädring hantera detta och isolera störfrekvenserna, men om störamplituden får frispel så går det inte.Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Bill50x skrev:paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.
/ B
paa skrev:Ja, precis.Bill50x skrev:paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.
Men det gör man inte med enkelgips.
Smack skrev:Det är efterföljaren till MP-11 jag har (MP-110).
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html
The MP11 has a seemingly-supple suspension, the quoted static compliance being 20*10^-6 cm/dyne, and the dynamic one 8*10^-6 cm/dyne. In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz. Calculating backwards this would imply a dynamic compliance of 20*10^-6 cm/dyne, and an even higher static one! Either the specifications are wrong, or there is something fishy going on with the manufacturing tolerances. Let's be lenient and assume the former, meaning that ideally a lighter tonearm should be used. However, the resonance is fairly well damped and the MP11 proved to be quite easy-going in use. It was certainly more stable and less jittery than could be expected, contrary to under-damped designs like some Grados.
paa skrev:
Problemet är väl att hitta vilken effektiv massa RB303 har.
Det verkar inte finnas några värden publicerade.
Orginalet, RB300 hade väl 11.5 gram effektiv massa tror jag.
Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.
RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
En sådan på ekparket.
Fast det ju inte basvibrationer från högtalarna som påverkar detta i mitt fall. Du menar att spelaren börjar självsvänga..typ?
Får testa ställa den på golvet får vi se.
Men om knackningar på underlaget går igenom till pickupen är det definitivt ett problem. En del skivspelare kan man knacka på utan att det stör.
Smack skrev:@Thomas Hur kollar jag så inte lagren är tröga? Jag känner inte någon tröghet när jag hanterar den iallafall.
@Vinylcalle Jag har glasplatta på RP3 så de problem Rega har/har haft med RP1an och den i plast är inte ett problem i mitt fall. Den är jämn. Jag har inga problem med vobblande tallrik utöver det normala alltså.
Centrumlager vet jag inte hur jag kollar. Den är dock bara 2.5 månader gammal så slitet bör det inte vara.
Ska kolla med butiken där Regan köptes om de har några ideér.
paa skrev:
Problemet är väl att hitta vilken effektiv massa RB303 har.
Det verkar inte finnas några värden publicerade.
Orginalet, RB300 hade väl 11.5 gram effektiv massa tror jag.
Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.
Thomas_A skrev:Alternativ lösning som kan minska problem:
http://www.ttweights.com/or-universal-lp.html
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Bill50x skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Förmodligen kan du bocka till tonarmslyften med handkraft så att pu-nålen ligger ungefär lika högt över hela skivan. Känns mest som dålig produktionskvalitet men inget som påverkar ljudet.
Men visst borde tallriken ligga i våg med plinten. Även detta känns som taskig produktionskvalitet men troligen inte heller något som påverkar ljudet. Man kan dock fråga sig hur kvaliteten är i övrigt när man inte ens kan få så enkla saker rätt?
/ B
Thomas_A skrev:Du kommer som sagt alltid, mer eller mindre, få lf konutslag för att vinylskivan inte är helt plan. Filtreringen som görs av av tonarm samt pickup (effektiv massa samt kompilans hos nålupphängningen) är en åtgärd för att tonarmen ska spåra. En annan är att lagren i tonarmen är ok. I övrigt gäller vad som händer efter pickupen, dvs vilken basavkärning som du har i RIAA och övriga förstärkarsteg.
Kan du filma pickupens gång under spelning och visa upp så tror jag det går att avgöra grovt om det är något fel.
Thomas
Jansson skrev:Smack.
Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.
https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416
Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?
Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753
Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?
Smack skrev:Jansson skrev:Smack.
Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.
https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416
Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?
Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753
Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?
Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?
Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Conan skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?
Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?
Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?
Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.
Smack skrev:Conan skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?
Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?
Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.
Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.
Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.
Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.
Conan skrev:Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.
Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.
Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?
Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.
Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.
Thomas_A skrev:Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
En länk längre upp i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=L9PmLwxP__g
Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.
Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Smack skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då![]()
Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?
Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.
Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet
Smack skrev:Kör Ortofon 2M Blue nu. ...
Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.
/Krister
jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?
Kronkan skrev:jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?
En korrekt våg för PU skall mäta i den höjd ovanför tallriken som spåret befinner sig. Alltså man ställer vågen på tom tallrik och då skall mätpunkten befinna sig en skivbredd upp från tallriken.
BORIS skrev:Kronkan skrev:jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?
En korrekt våg för PU skall mäta i den höjd ovanför tallriken som spåret befinner sig. Alltså man ställer vågen på tom tallrik och då skall mätpunkten befinna sig en skivbredd upp från tallriken.
Ger en mätning med "vanlig" digitalvåg i rätt nivå men precis utanför tallriken samma resultat?
Samma nåltryck över hela skivan?
Kronkan skrev:BORIS skrev:Kronkan skrev:jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?
Ger en mätning med "vanlig" digitalvåg i rätt nivå men precis utanför tallriken samma resultat?
Samma nåltryck över hela skivan?
Ja men höjden påverkar.
RogerGustavsson skrev:Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.
/Krister
Det är tvärtemot vad du bör göra för att möjligen minska konutslagen. Med extravikt kommer du sänka resonansfrekvensen för pickup/tonarm ytterligare och öka utslagen.
RogerGustavsson skrev:Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.
/Krister
Det är tvärtemot vad du bör göra för att möjligen minska konutslagen. Med extravikt kommer du sänka resonansfrekvensen för pickup/tonarm ytterligare och öka utslagen.
Renobo skrev:RogerGustavsson skrev:Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.
/Krister
Men varför ger den tyngre Sonus/pioneerskalet mindre konutslag? Dessutom är Goldring G1022 så lätt att det inte går att ställa tyngden rätt.
/Krister
Smack skrev:Så här ser det ut. Kör man samma digitalt är konen helt tajt ihop med musiken.
paa skrev:Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
paa skrev:Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
azze59 skrev:...
Avmagnetisera pickup med defluxer. ...
Lycka till tecknar Ivan
Harryup skrev:Man tar bort nålen på en MM pickup först.
paa skrev:Harryup skrev:Man tar bort nålen på en MM pickup först.
Och hur gör man med en MC-pickup?
Perfector skrev:paa skrev:Harryup skrev:Man tar bort nålen på en MM pickup först.
Och hur gör man med en MC-pickup?
Nyinkommen på denna tråd funderar jag på ett "geggigt" tallrikslager.
Har själv haft det problemet med olja som beckat ihop till en seg smet som måste värmas upp av en stunds tomgångskörning innan man kunde spela skivor.
Satte fingret på mittpinnen och kände men kunde inte känna något.
Tog då en mikrofon och lyssnade på lagret och då kunde jag klart se utslaget i högtalaren av ett lager som inte var ordentligt smort.
Jag tog bort tallriken och fyllde lagret med sprit som fick stå i en timme. därefter suga upp all sprit och olja samt hälla i några droppar olja, exakt hur mycket beror antagligen på lagrets utformning, men i mitt fall med en Inertia BDT-2 så gick det 8 droppar olja i lagret.
Har efter det inte haft några problem med lågfrekventa buller i skivspelaren. Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.
Perfector skrev: Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.
Thomas_A skrev:Perfector skrev: Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.
7-10 Hz är en vanligt angiven region för resonansfrekvensen. Men, enligt rapporten ovan skulle det vara bättre om den dubblerades för att få en renare signal.
Komorok skrev:Menar du att man höjer resonansfrekvensen genom att vikta den? För mig låter det väldigt märkligt iaf.
Perfector skrev:Komorok skrev:Menar du att man höjer resonansfrekvensen genom att vikta den? För mig låter det väldigt märkligt iaf.
ledsen, tänkte med baken där tror jag.
Nej, du har helt rätt i att man sänker den, men kanske det kan vara nå't om den redan är för hög?
Vad jag egentligen tänkte när jag skrev fel var att en tonarm ska vara precis så "tung" att den inte skuttar omkring av ingenting. Men sen blev jag distraherad och skrev ihop mig så det blev fel
Många generade bugningar för det.
paa skrev:Armen "skuttar" inte av att den har hög eller låg massa.
Den skuttar av att massan som den har och dess fjädring ger en resonans som kommer i serieresonans med något annat fjädrande, t.ex chassiupphängningen eller ett gungigt golv. Det finns alltså en mängd parametrar som är inblandade på ett ogynnsamt sätt.
En viskoelastisk dämpning hos någon av fjädringarna kan hjälpa. T.ex en dämpbalja på armen.
Eller att sänka resonansfrekvensen på innerchassi eller plint.
osv. m.m.
Thomas_A skrev:En "4 grams" Moerch DP-6 skulle jag vilja ha.
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:En "4 grams" Moerch DP-6 skulle jag vilja ha.
En 40+ grams FR-66s skulle jag vilja ha.![]()
Problemet blir naturligtvis när man stirrar sig blind på en siffra. Resonanser i armen med mera är en aspekt som man också måste ta med i beräkningen.
Sitter för övrigt nöjd med min FR-64FX även om det även om man ibland drömmer iväg lite. Min EPA-500 är inte så dum heller faktiskt.
Mvh Carl
Perfector skrev:Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel.
239 mm effektiv tonarmslängd enligt info Tror vinkelfelet är 0.2 grader över hela skivytan. Fast att få tag i armen (Jelco) är troligen inte möjligt idag. Min sitter original på en Inertia BDT-2 vinylspelare. Happy Music everyone.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel.
239 mm effektiv tonarmslängd enligt info Tror vinkelfelet är 0.2 grader över hela skivytan. Fast att få tag i armen (Jelco) är troligen inte möjligt idag. Min sitter original på en Inertia BDT-2 vinylspelare. Happy Music everyone.
Vinkelfelet minskar med armens effektiva längd (nåtspets till armens rotationscentrum). Vinkel om 0.2 grader tror jag inte stämmer för någon radialarm, det är större. Har haft Stax UA-70, ersattes med en Rega RB-300 som jag tyckte gav ett bättre/renare ljud.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel.
Vinkelfelet minskar med armens effektiva längd (nåtspets till armens rotationscentrum). Vinkel om 0.2 grader tror jag inte stämmer för någon radialarm, det är större. Har haft Stax UA-70, ersattes med en Rega RB-300 som jag tyckte gav ett bättre/renare ljud.
kan inte vinkeln åxå vara beroende på var på spelverket man satt tonarmen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster