Subtoner från skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Smack

Subtoner från skivspelare?

Inläggav Smack » 2014-03-05 10:29

Har en Rega RP3 med Heed Questar RIAA och märker att vid spelande av vinyl så rör sig baskonen ganska rejält och inte i takt med bastonerna. Ser ut som den slår väldigt låga frekvenser som inte hörs. Kör jag samma skivor med WiMP HIFI så finns inget sådant. Vad beror det på? Har vinylskivan subbas som inte plockas med i en digital inspelning eller vad är detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 10:42

Vinylspelare har en resonans för kombinationen tonarm/pickup. Det är den som sätter igång konfladdret, speciellt om du har basreflexhögtalare. Resonansfrekvensen bör ligga vid 10-13 Hz om man vill minimera störningar från oplana skivor. Ligger den lägre blir problemen värre. Ligger den högre kan det påverka frekvensgången uppåt i "nyttoområdet". Det finns ingen infrabas/subbas på vinyl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 10:44

Det är väl det som brukar kallas för "rumble" på skivspelare. Mekaniska vibrationer och resonanser tas upp av pickupen.

Att ha ett HP-filter för att ta bort dessa ljud kanske inte är en helt dum idé.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 10:49

Rumble är buller från skivspelarens mekanik som plockas upp av pickupen. Det är ett relativt konstant bakgrundsljud och ibland med lite högre frekvens, behöver inte utlösa konfladder.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 10:54

Är inte bekant med Heed Questar RIAA, har den ingen funktion för subsonic filter?
Förr hade nästan alla försteg/förstärkare en knapp för att undvika just konfladder.

Bild

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 10:58

Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.

Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 11:12

Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.

Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag :)

Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.

Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-03-05 11:13

Konutslagen blir större ju lägre frekvensen blir, alltså finns det stor risk att du bottnar baselementen trots att du lyssnar på ganska beskedliga ljudnivåer.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-05 11:16

Framförallt drar man en massa nyttig effekt på att fladdra med konerna och talspolarna går varma.
Som Roger skriver är dålig p-u–tonarmsmatching många gånger orsaken.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:18

2-ch skrev:
Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.

Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?

Mindre på vissa skivor. Högtalarna Dynaudio X14 står dock nära skivspelaren (ca 1m kant högtalare, centrum Rega) och bänken är i tunnare metall och inte direkt stum så gissar jag får med rumble från högtalaren in i bänken och upp i nålen. Håller jag med handen på bänken så känner jag tydliga vibrationer.

Rimligt antagande?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 11:24

Smack skrev:Rimligt antagande?

Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:28

2-ch skrev:
Smack skrev:Rimligt antagande?

Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.

Även på låg nivå ja. Ser ut som den spelar "luft". Ökande konutslag med ökad volym. Menar du Roger att viss kombination PU+arm gör saken värre/bättre?

Jag har basreflexhögtalare.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2014-03-05 11:44

Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:46

Vovven skrev:Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.

Jag kör en Nagaoka till RB303 armen på Regan. Ganska hyllad kombo men ni menar att ett byta av PU skulle kunna få ner detta? Rent tekniskt förstår jag inte hur det funkar men ni vet säkert :)

Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Senast redigerad av Smack 2014-03-23 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:05

Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.

Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.

Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 12:12

AndreasArvidsson skrev:
Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.

Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.

Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.

Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:14

Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?

EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.

Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 13:18

AndreasArvidsson skrev:
Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?

EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.

Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.

Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.

Men saken verkar vara lätt att testa :-) och stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 13:34

Det verkar inte vara basen från högtalarna ändå. Kör jag ett tyst område på en skiva så slår det lika mycket.

Kan det alltså vara dålig kombo av PU+min arm som orsakar detta? Jag kör baerwald protractor som ju sätter PUn långt fram. Kanske det kan påverka då den kanske blir känsligare mot ojämnheter då (längre avstånd).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 14:15

darkg skrev:Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.

Men saken verkar vara lätt att testa :-) och stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.

Ja om skivspelarens egna upphängning har en lägre resonansfrekvens än vad SD-fötterna tillför så blir det ju en onöding seriekoppling av dessa system.
Då är det förmodligen bätte med ett stumt underlag istället. Det köper jag :)

Om dock skivspelaren är av den typ att knackningar i underlaget ger stora konutslag så skulle jag iaf testa med mjukfötter och/eller byta underlag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 14:29

Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*

Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.

*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:34

Laila skrev:Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*

Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.

*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.

Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst :)

Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..

http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-05 14:40

Den där motvikten flyttar motviktsmassan närmare vridningspunkten och minskar nog rörliga massan några procent, men frågan är om det blir speciellt märkbart.
RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:43

paa skrev:RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.

Ett riaa med rumble filter vore enklaste vägen fram för mig alltså?

Eller ska man tuta och köra bara. Antar mer eller mindre hela världen som lirar Rega och annat har liknande problem, större som mindre fast de inte tänker på det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 14:50

Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...

Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.

Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).

Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 14:53

Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst :)

Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..

Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ! 8O

Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".

Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:55

RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...

Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.

Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).

Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.

Om vi spekulerar i att PUn inte trivs med min arm. Vilka specar går jag efter för att hitta en bättre kombo eller är det trial n error?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 14:55

Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?

Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:56

Laila skrev:
Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ! 8O

Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".

Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.

På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:57

darkg skrev:

Yes jag får konutslag om jag slår lätt med fingrarna på bänken där Naim står med Regan ovanpå.

http://www.kabusa.com/rf1.htm

Two important things to know:
1. When records are made, frequencies below about 150Hz are combined to mono. This is done to avoid large out of phase groove excursions.
2. When the stereo stylus moves vertically, the two signals produced are equal and 180 degrees out of phase.
Therefore, below 140Hz, the music is in phase in the lateral stylus motion, and only out of phase noise is found in the vertical stylus motion.
The KAB RF-1 takes advantage of this by electronically combining the left and right channels together below 140Hz. In so doing the filter effectively cancels vertically modulated noise. Vertical rumble comes generally from bearing noise of the disc cutting system. But since the music below 140hz is already mono on the disc, the musical information is unaffected.
Below 20Hz, all signals are quickly attenuated at 18dB/Octave.
Senast redigerad av Smack 2014-03-05 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 14:58

RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Jo, men just den kombinationen borde inte ge speciellt låga resonansfrekvenser . . .
men osvuret är kanske bäst . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 14:59

Smack skrev:
darkg skrev:

Yes jag får konutslag om jag slår lätt med fingrarna på bänken där Naim står med Regan ovanpå.

Herregud! Möblera om! Hur står riggen i övrigt? Inga långa bänkar för skivspelare.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:02

RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?

En sådan på ekparket.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10251451/

Centrerat på den står en Naim på 6.5kg.
Ovanpå den Regan på 5.6kg.

Rumble trots att ingen musik spelar vid mediumhög volym. dvs högtalarna bör inte vara del i detta.

Riaa Heed Questar.
PU Nagaoka MP-110.

Allt typ nytt. I övrigt bra ljud men obehagliga ohörbara konutslag alltså.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-05 15:06

Hittade följande data för pickupen:

Dynamic compliance: 6.0 x 10-6/dyne
Static compliance: 18 x 10-6/dyne
Weight: 6,5 g

Det är ju inga extrema värden, och borde inte resultera i jättelåga resonansfrevenser.

Här finns en sida som beskriver samspelet mellan pickup och tonarm:

http://www.ortofon.com/support/cartridg ... -frequency
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 15:13

Smack skrev:

En sådan på ekparket.

En längre sak i plåt? Du har antagligen återkoppling från den där plåtgrunkan. Nej, det verkar totalt opassande. Ett IKEA bord Lack kan säkert göra underverk och är väl nästan gratis.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:17

Så här ser det ut. Kör man samma digitalt är konen helt tajt ihop med musiken.

http://www.youtube.com/watch?v=L9PmLwxP__g

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 15:18

Smack skrev:På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?

Jag tror inte att någon skivspelare mår bra av att stå direkt på en förstärkare . . . . samtidigt som att jag inte tror att så många förstärkare mår bra av ha en skivspelare ovanpå sig.

Vore jag du så skulle jag nog testa med att byta underlag innan jag fortsatte med mer "felorsaksgissningar" . . . typ :)

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:20

RogerGustavsson skrev:
Smack skrev:

En sådan på ekparket.

En längre sak i plåt? Du har antagligen återkoppling från den där plåtgrunkan. Nej, det verkar totalt opassande. Ett IKEA bord Lack kan säkert göra underverk och är väl nästan gratis.

Fast det ju inte basvibrationer från högtalarna som påverkar detta i mitt fall. Du menar att spelaren börjar självsvänga..typ?

Får testa ställa den på golvet får vi se.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:21

Laila skrev:
Smack skrev:På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?

Jag tror inte att någon skivspelare mår bra av att stå direkt på en förstärkare . . . . samtidigt som att jag inte tror att så många förstärkare mår bra av ha en skivspelare ovanpå sig.

Vore jag du så skulle jag nog testa med att byta underlag innan jag fortsatte med mer "felorsaksgissningar" . . . typ :)

Stärkaren har ingen ventilation uppåt dvs den är helt inkapslad och den blir inte märkbart varm på ovansidan heller. Förutom rumble har jag inga andra akustiska eller mekaniska problem så jag tror inte detta är ett problem i mitt fall :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 15:21

Det är ett intressant fall, för mig i alla fall :-)

Är det inte anmärkningsvärt med en sådan känslighet?

Jag hoppas att det ordnar sig för ts, givetvis, men jag tänker att det även är ett tillfälle för tex mig att lära mig nåt!

Edit, jag tycker alltså att fenomenet med bänkvibrationerna är intressant i sig.
Senast redigerad av darkg 2014-03-05 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 15:26

Smack skrev:
RogerGustavsson skrev:
Smack skrev:

En sådan på ekparket.

Fast det ju inte basvibrationer från högtalarna som påverkar detta i mitt fall. Du menar att spelaren börjar självsvänga..typ?

Men om knackningar på underlaget går igenom till pickupen är det definitivt ett problem. En del skivspelare kan man knacka på utan att det stör.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:26

Exakt samma sak när den står på golvet.. hmm. Kan det vara mitt nya Heed Riaa som spökar till det? Hade ett Rega Fono innan och har inget minne av att det varit så här tidigare..

Ska se om jag kan låna hem ett annat Riaa och testa.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 15:28

Vad händer om man råkar ha på tok för lågt nåltryck?
Jag tänker så lågt att den nästan hänger i luften. Men det borde låta apa.
Är det inte den upp/nedåtgående rörelsen som genererar låga frekvenser?
Kan mycket väl vara så att jag är ute och cyklar igen :roll:

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:30

2-ch skrev:Vad händer om man råkar ha på tok för lågt nåltryck?
Jag tänker så lågt att den nästan hänger i luften. Men det borde låta apa.
Är det inte den upp/nedåtgående rörelsen som genererar låga frekvenser?
Kan mycket väl vara så att jag är ute och cyklar igen :roll:

Min nål ska ligga mellan 1.5-2g. Har testat 1.6-2g utan någon förbättring.

Ska maila säljaren av mitt Heed och kolla om det teoretiskt kan vara mitt riaa som spökar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 15:31

Oj!

I den här tråden har flera olika faktorer blandats ihop på ett minst sagt
olyckligt sätt. Men det går att reda ut.

Först och främst - problem med olycklig kombination mellan pickup och
tonarm ytrar sig BÅDE då man spelar lite buckliga skivor och då man på
annat sätt för in lågfrevkent energi i systemet.

Så att detta att du ser konrörelser även när du bankar på bänken är ju
ingenting märkligt alls. Så blir det.

Som någon skrivit tidigare i tråden så är det lämpligt att sikta på att få
en tonarmsresonans på 12-14 Hz sisådär. Och denna resonansfrekvens
kan man räkna ut om man har data på pickupens fjädringskonstant (som
är inversen till kompliansen) samt de massor som pickup och tonarm ger,
den senare behöver transformeras fram till pickupen, men det hjälper
som regel tillverkare till med att göra. Så angiven tonarmsmassa är ofta
den rätta, den som "verkar vid pickupen". Den verkliga tonarmsmassan
är mycket större.

Och förhållandet mellan dessa faktorer och resonansvinkelfrekvensern
ser ut så här:

w = sqr(k/m)

Det vill säga frekvensen är:

f = sqr(k/m)/2pi

Vh, iö

- - -

PS. En dyn är tio mikronewton, så man behöver 10 000 av dem för att
komma upp i en newton. '

Fjäderkonstanten är fjädringens styvhet, mäts i N/m, och komplians som
betyder eftergivlighet och är fjädringens motsats mäts följaktligen i m/N.

Vill man använda den formel som jag angav så behöver man konvertera
alla mått som inte är angivna i SI-enheter till SI-enheter. Kom då ihåg att
gram inte är SI-enheten, utan kilogram.
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-05 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 15:32

[s]Om förhållandevis svaga mekaniska störningar ger utslag kanske det inte är lösningen men ändå en ledtråd till vad som ligger bakom? Dvs samma fel ger överkänslighet för både elektriska och mekaniska retningar. En tanke.[/s]

EDIT, jaha, jag läste slarvigt, det här blev irrelevant.
Senast redigerad av darkg 2014-03-05 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-05 15:39

En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).

Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 15:44

IngOehman skrev:Oj!

I den här tråden har flera olika faktorer blandats ihop på ett minst sagt
olyckligt sätt. Men det går att reda ut.

Först och främst - problem med olycklig kombination mellan pickup och
tonarm ytrar sig BÅDE då man spelar lite buckliga skivor och då man på
annat sätt för in lågfrevkent energi i systemet.

en tonarmsresonans på 12-14 Hz sisådär. Och denna resonansfrekvens
kan man räkna ut om man har data på pickupens fjädringskonstant (som
är inversen till kompliansen) samt de massor som pickup och tonarm ger,
den senare behöver transformeras fram till pickupen, men det hjälper
som regel tillverkare till med att göra. Så angiven tonarmsmassa är ofta
den rätta, den som "verkar vid pickupen". Den verkliga tonarmsmassan
är mycket större.

Och förhållandet mellan dessa faktorer och resonansfrekvensern ser ut
så här:

F = sqr(k/m)/2pi

Vh, iö

- - -

PS. En dyn är tio mikronewton, så man behöver 10 000 av dem för att
komma upp i en newton. '

Fjäderkonstanten är fjädringens styvhet, mäts i N/m, och komplians som
betyder eftergivlighet och är fjädringens motsats mäts följaktligen i m/N.

Vill man använda den formel som jag angav så behöver man konvertera
alla mått som inte är angivna i SI-enheter till SI-enheter. Kom då ihåg att
gram inte är SI-enheten, utan kilogram.

Ok, så åt vilket håll ska jag? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 15:50

IngOehman skrev:.....

en tonarmsresonans på 12-14 Hz sisådär. ....

Nu för tiden är nog konventionen 8-12 Hz sisådär.

Att lita helt på de av tillverkarna uppgivna kompliansvärdena låter sig tyvärr inte alltid att göras. Kompliansvärdena som paa hittat för Nagaokapuppen gäller troligen för 100Hz och inte för de i Europa och Staterna mer vanliga 10Hz.

Säkraste sättet att få reda på resonansfrekvenserna för en given arm-pupp-kombination är kanske att använda sig av en därför avsedd testskiva . . . typ. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 16:03

Är det tal om konfladder även om högtalarna är tysta?

Blir det konfladder om du har skivspelaren på golvet och du går över golvet?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 16:08

Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).

Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.

Inte för att jag vill vara direkt otrevlig, men jag gissar att Max inte riktigt har förstått vitsen/funktionen med "fjäderupphängda" innerchassin på skivspelare. Att påstå att t.ex. ett Lackbord skulle vara direkt olämpligt för sådana skivspelare jmf något "tungt och dämpat" är ju snarast vilseledande. När det gäller just Rega så rekommenderar konstruktören/tillverkaren en relativt lätt vägghylla. Själv så har en Rega spelat alldeles
utmärkt ståendes på dubbla Lackbord under flera år . . . t.o.m. så bra, att jag har en, aldrig använd, Rega originalhylla liggandes hemma som jag inte kände behov av att sätta upp. :wink:

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:09

RogerGustavsson skrev:Är det tal om konfladder även om högtalarna är tysta?

Det blir konfladder även om det inte spelas musik på skivan och även i tysta partier. Låg/medelhög volym. Enbart fladder när nålen spelar mot skivan men det är väl ganska självklart men ville bara förtydliga.

Samma konfladder om den spelar stående på golvet. Ja hoppar jag på golvet så blir det ju utslag men det är väl ganska självklart? Jag kan ju få nålen att byta spår om jag hoppar riktigt hårt antar jag :)

Från mina tester så anser jag att denna rumble inte kommer från tillförda vibrationer utifrån utan att det är något annat som orsakar det. Får för mig det är riaat som bråkar men det kanske det inte ens kan vara..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 16:11

Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).

Gjorda för att få hjälp av återkoppling? Knappast mågra seriösa konstruktioner.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:12

Det vet jag inte. Vad kom du fram till när du räknade?

Oavsett vad du kommer fram till så verkar det från dina redogörelser
att döma vara så att resonansfrekvensen kanske ligger för lågt, och det
betyder i så fall att du skall minska rörliga massan eller öka fjädrings-
styvheten, det vill säga minska kompliansen.

Det finns tre saker som KAN gå att göra - byte tonarm, byta pickup eller
minska eventuell barlastmassa som tillhör pickupen eller tonarmen.

Men utan att ha titta på dina konrörelser så är det ju svårt att veta om
det finns något verkligt problem alls.

Du kanske bara är så ung att du inte var beredd på att sådana där feno-
men alla finns? För lite rörelser vid spelninga av oplana skivor blir det ju,
även om matchningen mellan arm och pickup är helt perfekt. ÄR skivan
bucklig så finns ju insignalen där - och med val av pickup och tonarm så
kan man inte ta bort signalen helt, bara filtrera den så den inte bli för all-
varlig för att äventyra anläggningen eller ljudkvaliteten.

- - -

Någon skrev tidigare i tråden att det finns skäl att frukta problem av tal-
spoleuppvärmningen, men det är bara nonsens. Effekten som behövs för
att skapa synliga rörelser hos membranet med att basreflexsystem vid
frekvenser långt under avstämningsfrevkensen är pytteligen.

Även om man kör in så mycket infrasignal (brukar vara några Hz) att mem-
branet rör sig en centimeter (+/- 5 mm) så är det ändå fjutteffekter det
handlar om.

En normal 8" bas har en komplians på i storleksordningen 1mm/N, det
vill säga en fjäderkonstant om 1000 N/m, och det betyder att det går år
5 N för att flytta konen 5 mm om den sitter i en icke sluten låda. Om då
elementet har en kraftfaktor om 8,5 Tm så går det en ström om 588 mA
peak (416 mA RMS) för att flytta konen 1 cm p-p.

En normal talspole på ett 8 ohmselement har en resistans på ungefär
5,7 ohm och i denna utvecklas då en effekt av 0,416^2 * 5,7 = 0,99 W.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:15

Videon försvann bland alla poster. Spelar på ca kl 9-10 på Naimen så inte speciellt högt. Ibland börjar högtalaren pumpa ganska mycket och sen nästan inget alls.
Senast redigerad av Smack 2014-03-23 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-05 16:15

Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:18

petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.

Mvh
Peter

Fast i mitt fall så borde det bete sig lika via riaat som via digital källa i så fall. Bas som bas? I mitt fall är det inga konstigheter vid streaming men pumpa luft vid vinyl/riaa.

Jag kanske är överkänslig men det känns väl mycket speciellt om man drar på lite.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 16:26

Smack skrev:

Det blir konfladder även om det inte spelas musik på skivan och även i tysta partier. Låg/medelhög volym. Enbart fladder när nålen spelar mot skivan men det är väl ganska självklart men ville bara förtydliga.

Samma konfladder om den spelar stående på golvet. Ja hoppar jag på golvet så blir det ju utslag men det är väl ganska självklart? Jag kan ju få nålen att byta spår om jag hoppar riktigt hårt antar jag :)

Från mina tester så anser jag att denna rumble inte kommer från tillförda vibrationer utifrån utan att det är något annat som orsakar det. Får för mig det är riaat som bråkar men det kanske det inte ens kan vara..

Rumble är förmodligen fel uttryck i fallet skivspelare, det är mekaniskt buller från skivspelaren, inte störningar från omgivningen. Din skivspelare verkar ju ha en olycklig resonans av något slag, antagligen hos tonarm/pickup. Spårar den skivorna bra eller studsar (rör sig oroligt) pickupen vid buckliga skivor? Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar. En testskiva kan ge svar om resonansen ligger vid en olämplig frekvens.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:26

petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.

Mvh
Peter

Det kan man tro, men det yttrar sig som tonkurveavvikelser oavsett vilket.

Däremot är det inte säkert att det syns i tillverkarens redovisning av ton-
kurvan. ;)

De flesta förstärkare beter sig väldigt likartat för övrigt och bortsett ifrån
vissa rörförstärkare så är det nästan bara med förstärkare som har HP-
filter avsedda för just detta (subsonic-filter) som man får väsentlig skillnad.

Rörförstärkare kan ge både mindre och större problem än de man får från
normala transistorförstärkare. Det beror på vilka egenskaper hos rörför-
stärkarna som dominerar - den lägre dämpfaktorn eller den mindre band-
bredden.

För länge sedan, då det var långt mindre vanligt än idag med ordentligt
tilltagen bandbredd, var det dock annorlunda, men som sagt - det syntes
i tonkurvan.

Om man mätte den alltså, och självklart då i aktuell last om man vill att de
påverkanseffekter som bristande dämpfaktor ger skall komma med.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-05 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:29

RogerGustavsson skrev:
Smack skrev:

Rumble är förmodligen fel uttryck i fallet skivspelare, det är mekaniskt buller från skivspelaren, inte störningar från omgivningen. Din skivspelare verkar ju ha en olycklig resonans av något slag, antagligen hos tonarm/pickup. Spårar den skivorna bra eller studsar (rör sig oroligt) pickupen vid buckliga skivor? Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar. En testskiva kan ge svar om resonansen ligger vid en olämplig frekvens.

Den spårar ypperligt. Aldrig hoppat eller studsat eller liknande.

Ska testa en kompis pickup om ni tror det är ett bra förstasteg. Det skumma är att jag inte kan påminna mig ha sett detta innan jag skaffade mitt Heed Riaa. Men Regas fono mini kanske inte går lika djupt eller har något HP-filter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:32

Ja, det är vanligt att RIAA-steg faller av under 20 Hz. Det var till och med
ett förslag på 70-talet, att man skulle dimensionera dem så - trots att
inte anti-riaa var spegelvända.

Förslaget (tror det kom från IEC) var alltså bara en avspelningskurveför-
ändring. Helknasigt. En extra pol vid 7950 µs

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 16:41

RogerGustavsson skrev:... Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar.

Så tänker jag också. Om det inte som petersteindl är inne på kan röra sig om någon slags olyckligt samspel. Roten till det ev. onda kan inte gärna vara helt utanför skivspelaren i alla fall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-05 16:48

JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.

mvh/Harryup

Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 16:49

Smack skrev:
Ska testa en kompis pickup om ni tror det är ett bra förstasteg. Det skumma är att jag inte kan påminna mig ha sett detta innan jag skaffade mitt Heed Riaa. Men Regas fono mini kanske inte går lika djupt eller har något HP-filter.

Vågar nästan ta gift på att problemet inte ligger i för låg resonansfrekvens hos pupp/tonarm . . . detta utifrån att jag haft spelaren i fråga själv, samt att det av
tillverkaren* uppgivna rekommenderade nåltrycket överensstämmer ganska väl
med de av Rega tillverkade/rekommenderade pupparna(1.75g).

Om du nu inte vill följa de av flera här rekommenderade placeringsförslagen så
kanske det är lika bra att du kontaktar säljaren för ev genomgång av spelaren.
Kan ju vara fel på nött . . . typer. :wink:

*Nagaoka

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:49

Harryup skrev:JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.

mvh/Harryup

Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.

Jag ställde den ensam på golvet med samma resultat tyvärr :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 16:50

Lite surfande gav detta:

If you are trying to determine compartible tonearm mass, consider that the mass of the MP-110 is 6.5g, so an arm with an effective mass between 12-21g would be a safe bet.

Då borde det fungera med Rega-spelaren och på videon som det länkats till tycker jag inte det tyder på extrema problem. Visst, om konerna inte rör sig lika mycket med digital källa kan man anta att resonansfenomenet bidrar till att göra det lite svårare för anläggningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:53

Nej, det lågfrekventa kommer från buckliga skivor, och inte från nå't annat*.

Den andra sakerna kan bara filtrera störsignalen på olika vis, och det enda
som i förekommande fall påverkas nämnvärt av ålder därvidlag, är nålarms-
upphängningen.

Men handlade detta verkligen om en gammal pickup?

Vh, iö

- - - - -

*Det som diskuterats alltså. Det kan självklart även komma från att någon
bankar i bänken som skivspelaren står på, eller det kan vara akustisk åter-
koppling, men trådstartaren har ju varit tydlig med att problemet finns även
utan att man bullrar i bänken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-05 17:06

IngOehman skrev:

Mvh
Peter

Det kan man tro, men det yttrar sig som tonkurveavvikelser oavsett vilket.

Däremot är det inte säkert att det syns i tillverkarens redovisning av ton-
kurvan. ;)

De flesta förstärkare beter sig väldigt likartat för övrigt och bortsett ifrån
vissa rörförstärkare så är det nästan bara med förstärkare som har HP-
filter avsedda för just detta (subsonic-filter) som man får väsentlig skillnad.

Rörförstärkare kan ge både mindre och större problem än de man får från
normala transistorförstärkare. Det beror på vilka egenskaper hos rörför-
stärkarna som dominerar - den lägre dämpfaktorn eller den mindre band-
bredden.

För länge sedan, då det var långt mindre vanligt än idag med ordentligt
tilltagen bandbredd, var det dock annorlunda, men som sagt - det syntes
i tonkurvan.

Om man mätte den alltså, och självklart då i aktuell last om man vill att de
påverkanseffekter som bristande dämpfaktor ger skall komma med.

Vh, iö

Tja, men felet kvarstod med rumble filter hos just en Luxmanförstärkare. Den heter L430 och var störst med Carlsson högtalarna. Det handlar inte om att jag jämför med rör. Man kunde ta Krell eller andra DC-kopplade slutsteg och då rörde sig konen mindre än med Luxman integrerad oavsett rumblefilter eller inte.

Naturligtvis var det i kombination med buckliga skivor. Skulle tro att problemet var vid 2-10 Hz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 17:11

Om jag får gissa(å dä får ja ju?) så tror jag att problemet mest består av lite vanlig audiofilaneurosa d.v.s. att det kanske alltid blir lite restresonanser från själva resonanspiken som även ligger lite vid sidan om. Speciellt från en såpass odämpad
tonarm som Regan. Är även puppen relativt odämpad så kanske slutresultatet blir som på filmen men att det inte påverkar ljudet i någon nämnvärd grad, värt att gräva ner sig för. Skulle ändå varmt rekommendera en alternativ placering av spelaren . . . typ.

Men vad vet väl jag ? :)

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 17:43

Butiken för Riaat säger :

"Jag har kikat på filmen och det du upplever beror på att de flesta RIAA-steg av bättre kvalitet saknar subsonic-filter som kapar allt under 20Hz. Orsaken är att filter påverkar ljudkvaliteten negativt. Billigare och enklare RIAA-steg har ofta subsonic-filter eftersom de ofta används i enklare anläggningar där ljudkvaliteten inte är lika avgörande. Hur som helst är konutslagen inget att oroa sig för så länge allt låter som det skall."

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-05 18:42

Mitt billiga riaa-steg har subsonicfilter som går att välja själv. Undrar om man måste betala nån slags avgift för att köra det avstängt.
Häpp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 18:50

Subsonicfilter kan vara bra att ha om man har dålig källa. Tex en Lenco med gammalt torrt mellanhjul eller spelar buckliga skivor med en mindre god anpassning mellan pu och tonarm (som iofs kan vara välljudande). Men det blir naturligtvis en påverkan med filtret och det är givetvis bättre att fixa felkällan än att (försöka) lindra besvären.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-05 19:00

Shure M97xE har en inbyggd viskoelastiskt upphängd borste som dämpar resonanser mellan tonarm och skiva i infraområdet. Det tror jag skulle vara en bra grej.

Men annars har jag en Rega RB300 arm och en Ortofon OM30 och den uppför sig inte sådär. Så det kan ju vara att problempickupen har väldigt låg mekanisk dämpning vid resonansen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-05 19:36

Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 19:39

Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.

Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 19:55

Smack skrev:
Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare :)

Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.

Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.

Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.

/ B

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 19:58

Bill50x skrev:
Smack skrev:

Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.

Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.

Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.

/ B

Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?

Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?

Även Regas Fono filtrerar bort lågfrekvent skräp.
As our test results reveal, the Rega also employs inbuilt subsonic roll-off to quash low-frequency rumble. The subsonic bass is more obviously rolled-off at –1.7dB/20Hz down to –10dB/7Hz, which makes the Fono better suited than most to systems with ported loudspeakers.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 20:11

Smack skrev:Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?

Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?

Det kan vara fel på lagret till tallriken, dålig motor, ojämn rem - för att ta några mekaniska felkällor. Kombinationen mellan skivspelarens vikt, fjädringsmjukhet i fötterna och interaktionen med underlaget är ytterligare en felkälla. Kombination pu/arm har redan avhandlats. I lyckliga (?) fall har man en automatisk avrullning i sin elektronik och högtalare vilket då dämpar problemen med skivspelaren. Eller så har man problem att hantera låga frekvenser i elektroniken/högtalaren men att det normalt inte märks med de (digitala) inspelningar man normalt lyssnar på. Jag bara spånar här men jag kan tänka mig att en olycklig kombination av pu/arm tillsammans med avstämningsfrekvensen i en basreflexhögtalare kan förvärra ett i grunden rätt litet problem (tex en oplan skiva) genom att resonanserna staplas på hög.

Jag vet inte om man kan säga att dessa problem alltid finns (i varierande grad) vid vinylavspelning, men det är alltid en potentiell felkälla beroende på att så mycket mekanik är involverad.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-05 20:14

Laila skrev:

Inte för att jag vill vara direkt otrevlig, men jag gissar att Max inte riktigt har förstått vitsen/funktionen med "fjäderupphängda" innerchassin på skivspelare. Att påstå att t.ex. ett Lackbord skulle vara direkt olämpligt för sådana skivspelare jmf något "tungt och dämpat" är ju snarast vilseledande. När det gäller just Rega så rekommenderar konstruktören/tillverkaren en relativt lätt vägghylla. Själv så har en Rega spelat alldeles
utmärkt ståendes på dubbla Lackbord under flera år . . . t.o.m. så bra, att jag har en, aldrig använd, Rega originalhylla liggandes hemma som jag inte kände behov av att sätta upp. :wink:

Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-05 20:20

Max_Headroom skrev:[snip]

Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.

Med betonbjälklag och fladdriga enkelgipsväggar så är jag benägen att säga: "det beror på" ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:22

Max_Headroom skrev:Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.

Nja, så enkelt är det inte. Du verkar utesluta ett antal faktorer. Väggarnas och golvens egenskaper ingår i ekvationen och så skivspelarens egna egenskaper. Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-05 20:26

Jag har tidigare haft en Rega planar 3 med både Linn K9 såväl som Dynavector 10X5.
Av You tube klippet tycker jag mig se ungefär de konutslag som jag brukade se när jag spelade på Regan.
Den satt på en Rega vägghylla.
Olika RIIA både Naims egna inbyggda grammofonkort såväl som separat Dynavector och ett helt annat försteg/slutsteg , ingen större skillnad.

För ett tag sedan letade jag runt på marknaden för att köpa en ny skivspelare och startade en tråd där jag fick många goda råd i saken.

Tack igen alla!
Ni vet vilka ni är.

Citerar mig själv från den tråden.

SME 30 föll mig inte alls i smaken. Mycket känslig för buckliga och ocentrerade skivor. Makalösa konutslag!

I det här fallet användes samma grammofonsteg till de fyra grammofoner som demades i den butiken och där även SME 30/2 var en av de fyra.

Ingen av de övriga spelarna gav sådana konutslag-konfladder.
Högtalarna var Ino audio piP.

Har aldrig varken före eller senare sett sådan konfladder vid avspelning av en ngt bucklig skiva.

SME 30/2 är en mycket fin skivspelare, samma sak med armen och pick upen som var monterad.

Om vi bortser från de väldiga konfladdren lät den inte så särsklit bra heller imina öron och i alla fall inte med hänsyn till priset.

Tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=300

RogerGustavsson skrev:
Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Det tror jag också.

Men jag är ingen expert i frågan.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 20:32

Ok, de flesta verkar anse jag har en PU som inte trivs helt med Regas arm och jag har ändå tänkt byta PU så får göra min google och se vad RB303 gillar för PU's och gå vidare och hoppas det minskar.

Det ska väl dock mycket till att man förstör sina Dynaudio X14 högtalare om man inte kör "This goes to 11" style?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:38

Antagligen fungerar Rega's egna pickuper och RIAA-steg bra ihop med deras skivspelare. Fast jag tycker inte konfladdret är alamerande på den där videon men det blir kanske värre vid lyssning på högre ljudnivåer?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 20:44

RogerGustavsson skrev:Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.

Åren går, Roger ;-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:54

Jo, det är sant. Det är nästan som att vi med några år på nacken skulle grottat ner oss i stenkakelirande på 70-talet...

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-03-05 21:00

RogerGustavsson skrev:Jo, det är sant. Det är nästan som att vi med några år på nacken skulle grottat ner oss i stenkakelirande på 70-talet...

Även i nutid drar man några varv på veven ibland:
Bild
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-06 00:39

Några reflektioner.

Flytta spelaren ifrån din förstärkare då du riskerar att plocka upp tranformatorbrum in i pickupen. Det har däremot inte med konfladdret att göra.
Med den komplians som anges för Nagokan borde du få en ganska hög resonansfrekvens. Huruvida det stämmer med verkligheten är däremot en annan historia.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-06 01:38

- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.

- Skaffa 97xe + JICO SAS nål med dämpborste.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-06 02:48

Thomas_A skrev:- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.

Thomas

Tyvärr verkar Rega ha en del problem med kvalitetskontrollen så detta är ett bra tips. Kolla även centrumlager samt att skivtallriken inte är ojämn/sned.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-06 07:24

@Thomas Hur kollar jag så inte lagren är tröga? Jag känner inte någon tröghet när jag hanterar den iallafall.

@Vinylcalle Jag har glasplatta på RP3 så de problem Rega har/har haft med RP1an och den i plast är inte ett problem i mitt fall. Den är jämn. Jag har inga problem med vobblande tallrik utöver det normala alltså.

Centrumlager vet jag inte hur jag kollar. Den är dock bara 2.5 månader gammal så slitet bör det inte vara.

Ska kolla med butiken där Regan köptes om de har några ideér.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 09:08

Tonarmslagren kan man kolla genom att balansera ut armen till 0, dvs att den hänger fritt. Sätt sedan armen i gungning och räkna hur många gungningar det tar innan den stannar. Detta är olika på olika armar (=olika bra lager) men man ser direkt om det inte står rätt till om armen bromsar in snabbt och/eller ojämnt.

Tallrikslagret behöver inte vara slitet, det kan ha fått sig en smäll i någon transport. Rucka lite på mittpinnen och känn om det är något glapp. Sätt tallriken i spinn utan rem och se hur den saktar ner. Samma som med tonarmen, farten ska minska mjukt och rent.

Jag tror dock inte att detta är ditt problem. Pu/arm-kombination och underlaget för skivspelaren är nog mer troliga orsaker.

/ B

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-06 09:24

Det är efterföljaren till MP-11 jag har (MP-110).
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html

The MP11 has a seemingly-supple suspension, the quoted static compliance being 20*10^-6 cm/dyne, and the dynamic one 8*10^-6 cm/dyne. In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz. Calculating backwards this would imply a dynamic compliance of 20*10^-6 cm/dyne, and an even higher static one! Either the specifications are wrong, or there is something fishy going on with the manufacturing tolerances. Let's be lenient and assume the former, meaning that ideally a lighter tonearm should be used. However, the resonance is fairly well damped and the MP11 proved to be quite easy-going in use. It was certainly more stable and less jittery than could be expected, contrary to under-damped designs like some Grados.

Om jag ska ta ett steg ifrån denna med min Rega RB303 arm. Vad ska jag då leta efter för parametrar? Är intresserad av en Ortofon 2M Blue tex.

Ortofon 2M spec (långurlred, alias PS)

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-06 11:26

IngOehman skrev:Nej, det lågfrekventa kommer från buckliga skivor, och inte från nå't annat*.

Den andra sakerna kan bara filtrera störsignalen på olika vis, och det enda
som i förekommande fall påverkas nämnvärt av ålder därvidlag, är nålarms-
upphängningen.

Men handlade detta verkligen om en gammal pickup?

Vh, iö

- - - - -

*Det som diskuterats alltså. Det kan självklart även komma från att någon
bankar i bänken som skivspelaren står på, eller det kan vara akustisk åter-
koppling, men trådstartaren har ju varit tydlig med att problemet finns även
utan att man bullrar i bänken.

Jag tror inte heller att det är krångligare än så. Att baskonerna rörde sig i takt med buckliga skivor lärde man sig ignorera på 70-talet.

Paa nämnde nån Shure PU, jag hade för länge sedan en som hette V15 (Mk3 eller Mk4) som också var försedd med sån dämpborste.

Ett tips:
Är spelaren känslig för tramp i golvet kan jag rekommendera en väggmonterad hylla. Jag hade väldiga bekymmer med sviktande golv i ett tidigare boende.
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-06 11:59

Väggmonterad hylla kan vara bra, men det kan också vara dåligt. Det beror på hur stadig väggen är jämfört med golvet.
Om golvet t.ex är lagt på betongbjälklag och väggen av enkelgips så skulle jag inte ens fundera på vägghylla.

Men när det gäller trådskaparens spelare så tror jag inte att det är återkoppling som är problemet, eftersom att det då borde nå rundgång vid höga nivåer. Därmed är det inte underlag och uppställning som är huvudproblemet. Jag är säker på att det är samspelet pickup-tonarm-RIAA som är problemet, och att det är där man måste hitta en lösning.
Sedan kan man optimera uppställningen, men det är steg två.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 12:20

paa skrev:Väggmonterad hylla kan vara bra, men det kan också vara dåligt. Det beror på hur stadig väggen är jämfört med golvet.
Om golvet t.ex är lagt på betongbjälklag och väggen av enkelgips så skulle jag inte ens fundera på vägghylla.

Men när det gäller trådskaparens spelare så tror jag inte att det är återkoppling som är problemet, eftersom att det då borde nå rundgång vid höga nivåer. Därmed är det inte underlag och uppställning som är huvudproblemet. Jag är säker på att det är samspelet pickup-tonarm-RIAA som är problemet, och att det är där man måste hitta en lösning.
Sedan kan man optimera uppställningen, men det är steg två.

Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren :-)) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.

Underlaget har helt klart annan påverkan än bara rundgång. Jag provade själv att ställa min skivspelare direkt på golvet (stadigt betonggolv med parkett, helt stumt, klarade jenka bra) och det lät kass. Dålig spårning av kraftigt utstyrda skivor, allmänt grumligt ljud. Detta även utan högtalare inkopplade, via lyssning i hörlurar och inspelning på hårddisk. Lösningen för min del var ett lätt men stadigt underlag, provisoriskt två plastlådor med en spånskiva på toppen. Detta är säkert ingen lösning för alla problem av denna sort, men jag tror man ska vara öppen för alla möjligheter från två ton stenblock till 500 g wellpapp och helt enkelt testa. Att räkna på detta är ganska omöjligt vågar jag påstå.

/ B

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-06 12:22

Gipsväggar, ja det är klart det får ju vara en stabil vägg annars är det inget bra tips. :)
Jobbar på Jorma Design

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-06 12:36

In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz.

Det förklarar en del, 7.5 Hz är ju väldigt lågt och antagligen är amplituden hög. Det står visserligen i motsats till de uppgifter jag hittade tidigare men denna senare uppgift verkar oroande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-06 14:22

Om man mäter med en testskiva så får man veta direkt och behöver inte oroa sig för hur det kan vara.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-06 17:30

Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren :-)) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt". Det kan dock eventuellt eller eventuellt inte bli tillräckligt stadigt för att inte stötar från när man går eller dansar får pickupen att hoppa. Om störamplituden är tillräckligt låg (inte frekvensen alltså) så kan spelarens fjädring hantera detta och isolera störfrekvenserna, men om störamplituden får frispel så går det inte.
"Precis rätt" resonansfrekvens måste skivspelarens flytande upphängning stå till tjänst med, och det kan man inte förvänta sig från en vägg.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 17:45

paa skrev:
Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren :-)) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".

Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-06 17:58

Bill50x skrev:
paa skrev:
/ B
Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".

Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.

/ B

Ja, precis.
Men det gör man inte med enkelgips.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-06 18:03

Frekvensen bör nog ligga en bra bit ifrån övriga resonansfrekvenser i skivavspelningsapparaturen. Samtidigt ska väl störningarna ha låg amplitud. En traditonellt uppreglad vägg är antagligen långt ifrån lämplig. Misstänker att dess resonansfrekvens hamnar lågt i och med eftergivligheten och amplituden borde vara hög. Lite annat blir det med en gjuten betongvägg, en murad vägg eller med liggtimmer.

Engelsmännen kan med sina murade väggar rekommendera en vägghylla.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2014-03-06 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 18:06

paa skrev:
Bill50x skrev:
paa skrev:
/ B

Ja, precis.
Men det gör man inte med enkelgips.

Kan så vara. Vad jag egentligen ville säga är att man svårligen kan beräkna utfallet utan det är trial'n'error som gäller. Och att inte låsa sig i förutfattade meningar om vad som är bra eller inte.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-06 18:30

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-06 18:44

Smack skrev:Det är efterföljaren till MP-11 jag har (MP-110).
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html

The MP11 has a seemingly-supple suspension, the quoted static compliance being 20*10^-6 cm/dyne, and the dynamic one 8*10^-6 cm/dyne. In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz. Calculating backwards this would imply a dynamic compliance of 20*10^-6 cm/dyne, and an even higher static one! Either the specifications are wrong, or there is something fishy going on with the manufacturing tolerances. Let's be lenient and assume the former, meaning that ideally a lighter tonearm should be used. However, the resonance is fairly well damped and the MP11 proved to be quite easy-going in use. It was certainly more stable and less jittery than could be expected, contrary to under-damped designs like some Grados.

Har kollat lite på Nagaokas hemsida och vågar nog påstå att endera är det något fel på puppen, tonarmen, bådadera eller nissarna hos TNT.

Om puppen har ett rekommenderat nåltryck på 1.75g +-0.25. så kommer man inte ner till en resonansfrekvens av 7.5Hz* tillsammans med en vanilla Rega303-arm såtillvida att man inte ökar den effektiva massan onödigt mycket genom t.ex. ubertungt monteringsmaterial . . . typ.

*Om nu inte den horisontella kompliansen är avsevärt högre än den vertikala. Vilket den, av någon för mig outgrundlig anledning, i.o.f.s. skulle kunna vara. 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-06 19:46

Problemet är väl att hitta vilken effektiv massa RB303 har.
Det verkar inte finnas några värden publicerade.
Orginalet, RB300 hade väl 11.5 gram effektiv massa tror jag.
Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-06 20:20

paa skrev:

Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.

Ser ingen anledning till att massan skulle skilja speciellt mycket då den används till samma egentillverkade puppar.

Men som någon sa, kolla med en testskiva . . . så slipper vi spekulera . . . typer. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-06 21:15

Faktiskt är ju lite mer ingenjörigt än de flesta andra forum och man vill gärna räkna ut saker och ting. I just detta fall är det extremt ointressant då man har ett problem och man inte vet skicket på de ingående komponenterna. Testskivor är otroligt enkelt att använda för att se hur spelaren verkligen beter sig.
Dessutom är det så att inte sällan så stämmer inte alltid data ifrån finmekaniska grunkor typ tonarmsresonanser och pickuper.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-06 21:31

RogerGustavsson skrev:
Smack skrev:
RogerGustavsson skrev:
Smack skrev:

En sådan på ekparket.

Men om knackningar på underlaget går igenom till pickupen är det definitivt ett problem. En del skivspelare kan man knacka på utan att det stör.

Knackningar vet jag inte om det är relevant. Dock ljudvågor/musik och hur de påverkar avspelningen tycker jag är mer relevant. Har gjort försök på detta och mätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-06 21:44

Smack skrev:@Thomas Hur kollar jag så inte lagren är tröga? Jag känner inte någon tröghet när jag hanterar den iallafall.

@Vinylcalle Jag har glasplatta på RP3 så de problem Rega har/har haft med RP1an och den i plast är inte ett problem i mitt fall. Den är jämn. Jag har inga problem med vobblande tallrik utöver det normala alltså.

Centrumlager vet jag inte hur jag kollar. Den är dock bara 2.5 månader gammal så slitet bör det inte vara.

Ska kolla med butiken där Regan köptes om de har några ideér.

Balansera ut armen så att den har "0 gram" och "flyter"
1. Lägg en liten pappersbit, 1x1 cm längst ut. Sjunker armen?
2. Gunga till armen lite. Fastnar den i något läge eller balanserar den ut till neutralt läge igen?

Annars är monokoppling under 150 Hz och subsonic inte alls någon dum idé. Men undersök och optimera alltid först tonarm/PU! Och det går aldrig att få bort problemet helt om man har buckliga skivor. Alternativ lösning som kan minska problem:

http://www.ttweights.com/or-universal-lp.html

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-06 21:47

paa skrev:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/m ... rm.312399/

Rega borde väl kunna ge info?
Precis som ett inlägg föreslår.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-06 22:17

Thomas_A skrev:Alternativ lösning som kan minska problem:

http://www.ttweights.com/or-universal-lp.html

Verkar vettigt. Typ något som skulle kunna följa med bättre skivspelare (kanske det gör). Kul miss i beskrivningarna dock: "there is nothing, like it!!"

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-06 22:19

Har beställt en Ortofon 2M Blue får vi se vad som händer. Hade ändå tänkt gå upp ett steg. Blir det inget bättre där så blir det direkt svårare. Kommer kunna jämföra med en RP6 samt annat RIAA här hemma om någon vecka.

Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.

Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?

Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-06 22:35

Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.

Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?

Förmodligen kan du bocka till tonarmslyften med handkraft så att pu-nålen ligger ungefär lika högt över hela skivan. Känns mest som dålig produktionskvalitet men inget som påverkar ljudet.

Men visst borde tallriken ligga i våg med plinten. Även detta känns som taskig produktionskvalitet men troligen inte heller något som påverkar ljudet. Man kan dock fråga sig hur kvaliteten är i övrigt när man inte ens kan få så enkla saker rätt?

/ B

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-06 22:39

Bill50x skrev:
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.

Förmodligen kan du bocka till tonarmslyften med handkraft så att pu-nålen ligger ungefär lika högt över hela skivan. Känns mest som dålig produktionskvalitet men inget som påverkar ljudet.

Men visst borde tallriken ligga i våg med plinten. Även detta känns som taskig produktionskvalitet men troligen inte heller något som påverkar ljudet. Man kan dock fråga sig hur kvaliteten är i övrigt när man inte ens kan få så enkla saker rätt?

/ B

Jag fick ju byta in min RP1a då motorn lät som en symaskin (ny). Min RP3a lät samma tills jag buttade till motorn och sen dess tyst. Kan väl säga att det blir nog ingen Rega nästa gång men det är ju mina trista personliga erfarenheter som gett mig de åsikterna. Tycker dock den är jävligt fin :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-06 23:08

På discotek (eg. discoteque), som det hette förr, kunde man ibland se uppmurade pelare från urberget/husgrunden upp till skivspelarna i discjockeybåset. Det är kanske det optimala underlaget. Näst bäst är väl vägghylla skruvad i stadigaste väggen i rummet där spelaren står.
Minns att jag läste på thoren-forum (för massa år sedan) att vägghylla var ett krav för att få funktion på spelarna. Utan sådan var alla modifikationer av spelarna, som beskrevs på forat, verkningslösa.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-07 00:01

Olika spelare kräver olika underlag.
Tungt och stabilt är inget som jag skulle testa för en remdriven spelare.
Däremot en vägghylla med en avkopplat lätt och stabilt hyllplan som är lös är utmärkt.
Eller ett Ikea-bord.
Möjligen som hylla på en konsol.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 16:24

Testat lite mer med att dämpa under högtalare samt under spelare. Testat med och utan matta på spelaren. Försökt lyssna och känna efter missljud i lager och arm osv. Ingen framgång. Min egen analys är att det inte är någon form av återkoppling från högtalarna i alla fall. Det flämtar på bra trots att det är helt tysta partier. Ny PU nästa vecka att testa. Om inte det hjälper så är jag lite ute på hal is.. :?

Ska ställa en RP6 på exakt samma ställe som min och koppla in med samma saker + samma skivor får vi se med.

Skulle det kunna vara sub-plattan och dess lager som är dåliga? Den är ju bara 2-3 månader gammal liksom.. Hörs eller känns det då eller måste man byta för att veta? Orkar inte skicka till Regas distributör för att få ett "Vi hittar inget fel på din Rega" vilket jag lovar det blir..

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-08 16:53

Du kommer som sagt alltid, mer eller mindre, få lf konutslag för att vinylskivan inte är helt plan. Filtreringen som görs av av tonarm samt pickup (effektiv massa samt kompilans hos nålupphängningen) är en åtgärd för att tonarmen ska spåra. En annan är att lagren i tonarmen är ok. I övrigt gäller vad som händer efter pickupen, dvs vilken basavkärning som du har i RIAA och övriga förstärkarsteg.

Kan du filma pickupens gång under spelning och visa upp så tror jag det går att avgöra grovt om det är något fel.

Thomas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-08 16:58

Jag tror det är lika bra och lugna sig lite, det är ju en ny pickup på väg in, så prova med den först, den kanske är gynnsammare.
Lite pumpningar får man ju räkna med hur som helst, men det ska ju helst inte vara hela baselementets slaglängd redan vid normal lyssningsnivå.
Numera pensionär.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:05

Smack.

Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.

https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416

Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?

Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753

Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:05

Thomas_A skrev:Du kommer som sagt alltid, mer eller mindre, få lf konutslag för att vinylskivan inte är helt plan. Filtreringen som görs av av tonarm samt pickup (effektiv massa samt kompilans hos nålupphängningen) är en åtgärd för att tonarmen ska spåra. En annan är att lagren i tonarmen är ok. I övrigt gäller vad som händer efter pickupen, dvs vilken basavkärning som du har i RIAA och övriga förstärkarsteg.

Kan du filma pickupens gång under spelning och visa upp så tror jag det går att avgöra grovt om det är något fel.

Thomas

*
Senast redigerad av Smack 2014-03-23 14:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:17

Jansson skrev:Smack.

Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.

Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-08 17:22

Jo, VTA påverkar ju inte ditt aktuella problem, men däremot när du fått allt att funka så kan det vara bra att få även VTA korrekt.
Numera pensionär.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:28

Smack skrev:
Jansson skrev:Smack.

Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.

Ok.

då kan du sätta rätt VTA.

Bilder: tallrik och plint verkar ligga i princip lika.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:28

paa skrev:Jo, VTA påverkar ju inte ditt aktuella problem, men däremot när du fått allt att funka så kan det vara bra att få även VTA korrekt.

Det är på "att göra" listan :) . Men måste få lyssna lite med. Kör lite WiMP HiFi nu och slappnar av :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-08 17:29

Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?

Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.

Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?

Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?

Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?

Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:31

Conan skrev:

Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.

Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?

Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?

Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.

Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.

Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.

Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:49

You tube klippet:

Den skivan du använder där ser inte uttalat oplan ut i mina ögon.
Du flyttar förvisso kameran en del men ändå.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-08 19:50

Det är möjligtvis ett liten "grop" i skivan då pickupen verkar hoppa till. Men ser inga svängningar. OM den är en mismatch (för tung arm i detta fallet) kan det se ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=Tvne7oypwiQ

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-08 19:59

Smack skrev:
Conan skrev:

Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.

Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.

Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.

Om armen och skivan/övre delen av PU huset är parallell med skivan ska allt vara ok. Ibland kan suspensionen i pickupen vara dålig - det händer. Då bör den dock sjunka ihop vid rekommenderat nåltryck. Tycker det ser bra ut från den videon som jag ser, men det kan vara lurigt med vinklar etc.

Thomas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 09:28

Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.

Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.

Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-09 11:35

@ Conan

Har dubbelkollat mot bakgrund och mina ögon kan inte se någon rörelse alls var sig på tallrik eller subtallrik.

Har nu även flyttat skivspelaren 2rum bort med 10m RCA och den beter sig exakt lika så vi kan helt utesluta högtalarnas påverkan med ljud/vibrationer.

Återkommer när det sitter ny PU på den.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-09 12:11

finns det inte testskivor man kan spela in och sen låta en dator analysera och på så sätt gissa sig till vad som är felet?

eller bara jämföra 2 indentiska låtar, en digital och en från vinyl kanske.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-09 15:39

Vad händer om du lägger pickupen i spåret utan att skivtallriken snurrar?
Du kan dra ur strömförsörjningen till skivspelaren så ser du det.

Om konrörelserna är lika stora är det skivspelarens rörelser som ger problemet och då behöver den stå stadigare, i annat fall är det skivans bucklighet eller ocentrering som ger rörelserna.

Om inte skivorna är särskilt skeva, eller om inte underlaget rör sig särskilt mycket kan problemet bero på att det förstärks av resonansen mellan tonarmsmassa och nålfjädring som flera har varit inne på.

...man bör också undersöka om det verkligen är ett problem, alltså vet vi hur stor rörelsen är? Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?

Återkoppling från högtalarna tror jag inte på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 15:53

Conan skrev:Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.

Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.

Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?

Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?

THomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-09 15:58

Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?

En länk längre upp i tråden:

Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.

Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?

THomas

Det tycker jag också verkar tveksamt. Bara att mäta vinklar med ögonmått kan vara svårt nog.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 16:06

Tycker basen har normala vinylrörelser. Som sagt har man en separat RIAA kan man införskaffa KAB-RF1 och koppla mellan. Att inte dagens RIAA har detta filter inbyggt som en option är för mig en gåta. Samt fullständiga anpassningsmöjligheter för PU-anpassning samt justering för kanalobalans.

Morello, bygg en så köper jag! Modell 1 för MM och modell 2 för MC. Helst i litet format!

Thomas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 16:17

THomas

Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 16:33

Conan skrev:

THomas

Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.

Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-09 16:40

Conan skrev:

THomas

Mnja, 3 mm för långt ner i basen gör ju inte så många grader på SRA . . . typ.
Kan nog fixas med lite ändrat nåltryck. Däremot så spelar ju inte puppmotorn i
sitt tänkta läge . . . vilket lätt kan fixas genom att höja nämnda bas eller genom
att kanske placera någon form av kil mellan pupp och skal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-09 17:50

Thomas_A skrev:
Conan skrev:

THomas

Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.

Det finns måttsatta planvyer i manualen:

http://www.ortofon.com/images/stories/c ... de_web.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 17:56

Fast det är en Nagaoka pickis. Min MP-200 såg ut så här när den sitter på en 9cc-arm:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-09 17:58

RogerGustavsson skrev:

Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.

Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-14 10:38

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då :)

Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?

Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.

Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet :)

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-19 19:32

Ser ju fullkomligt normalt ut.
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-19 20:42

Smack skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då :)

Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?

Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.

Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet :)

Köp KAB-RF1 istället.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 12:03

Har nu kollat av min egen spelare vad gäller oönskade konutslag.

Thorens TD160 SME 3009 II helt plan lp-skiva.

...med Goldring G1012 (i Pioneer skal), ger stora konutslag trots "tyst" musik.

...med en Sonic Research Sonus får jag betydligt mindre konutslag!

Det handlar om matchning av pickis o arm helt enkelt!

/Krister[/u]

Red: Ändrade mig från lite.
Senast redigerad av Renobo 2014-03-28 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-28 12:19

Smack skrev:Kör Ortofon 2M Blue nu. ...

Finns det någon löstagbar vikt i pickupskalet på 2M-serien, som det gjorde i OM-pickuperna? I så fall skulle det kunna bli bättre om man tog bort den vikten (och justerade om nåltrycket).
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 13:08

Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.

/Krister

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-28 13:29

Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.

/Krister

Det är tvärtemot vad du bör göra för att möjligen minska konutslagen. Med extravikt kommer du sänka resonansfrekvensen för pickup/tonarm ytterligare och öka utslagen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-03-28 15:01

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-28 17:04

Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-28 17:09

jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?

En korrekt våg för PU skall mäta i den höjd ovanför tallriken som spåret befinner sig. Alltså man ställer vågen på tom tallrik och då skall mätpunkten befinna sig en skivbredd upp från tallriken.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-03-28 17:22

Kronkan skrev:
jeff_belowski skrev:Hur skiljer en sådan våg avsedd för pickuper sig från "vanliga" digitala fickvågar?

En korrekt våg för PU skall mäta i den höjd ovanför tallriken som spåret befinner sig. Alltså man ställer vågen på tom tallrik och då skall mätpunkten befinna sig en skivbredd upp från tallriken.

Ger en mätning med "vanlig" digitalvåg i rätt nivå men precis utanför tallriken samma resultat?

Samma nåltryck över hela skivan?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-28 17:46

http://www.dx.com/p/digital-precision-s ... zWZEq15OaI

Billigt. Tar dock en stund att få sina grejer från deal extreme.
Häpp!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-28 17:48

BORIS skrev:
Kronkan skrev:

Ger en mätning med "vanlig" digitalvåg i rätt nivå men precis utanför tallriken samma resultat?

Ja men höjden påverkar.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-03-28 18:05

Kronkan skrev:
BORIS skrev:
Kronkan skrev:

Ja men höjden påverkar.

Ok, tack

Ahh, den va det ju riktigt bra pris på WNC

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 20:02

RogerGustavsson skrev:
Renobo skrev:Provade även en mässingstyngd i det superlätta SME-skalet o Goldring. Men det gav ingen direkt skillnad. Fortfarande stora ofrivilliga konutslag med denna kombo jämfört med Sonus.

/Krister

Det är tvärtemot vad du bör göra för att möjligen minska konutslagen. Med extravikt kommer du sänka resonansfrekvensen för pickup/tonarm ytterligare och öka utslagen.

Men varför ger den tyngre Sonus/pioneerskalet mindre konutslag? Dessutom är Goldring G1022 så lätt att det inte går att ställa tyngden rätt.
/Krister

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 20:02

RogerGustavsson skrev:

/Krister

Men varför ger den tyngre Sonus/pioneerskalet mindre konutslag? Dessutom är Goldring G1022 så lätt att det inte går att ställa tyngden rätt.
/Krister

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-28 20:12

Det kan vara så att de frekvenserna inte återges så bra av högtalaren och förstärkarkedjan. Skivspelarens återgivning kan bli drabbad, svajspektra kan få en ogynsam betoning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-28 21:14

Renobo skrev:
RogerGustavsson skrev:

/Krister

/Krister

Hänger inte riktigt med. Tyngden går inte att ställa in rätt. Men är VTA hyggligt inställt? Det är nog inte egentligen höjden över tallriken som påverkar. Det är säkert mera skenbart. Utan det är VTA som ändras och det påverkar nåltrycket. Så är skalet för lätt som du upplever det och du inte kan ställa in rätt nåltryck så bör nog VTA kontrolleras i första hand.

Sedan finns det någon fil där man ser någons skal som rör sig lite oroligt. Det måste ju finnas ett samband mellan hur skalet rör sig och de krafter som verkar. Men på filmen så förstår jag inte hur skalet rör sig. Verkar ju vara åt sidorna. Eller är det mera upp och ner. Någon stans måste det till en exakt beskrivning. Sedan ett försök att förstå vilka krafter som verkar.

Det är säkert gjort men hela saken är ju lite spretigt. Så svårt att förstå. För mig alltså.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-28 21:26

Är det inte helt enkelt så att Sonusen har lägre komplians än Goldringen . . . typ ? :?

Klappat å klart . . . 25:- tack. :wink:

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 22:17

Laila skrev:Är det inte helt enkelt så att Sonusen har lägre komplians än Goldringen . . . typ ? :?

Klappat å klart . . . 25:- tack. :wink:

Förklara! :?
/K

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-28 23:56

Lägre komplians = styvare fjädring hos nålen i pickupen ger högre resonansfrekvens som inte slås an av de lågfrekventa störningarna från skivbucklorna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-30 20:51

Pröva med en goldring 2300. Satte en sån på min planar 3 och det är inga konstigheter.
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-03-30 23:47

Smack skrev:Så här ser det ut. Kör man samma digitalt är konen helt tajt ihop med musiken.

Har du tagit bort filmen?

Den vore ju bra att se, för att kunna följa vad alla diskuterar om.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-31 10:53

Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-31 12:48

paa skrev:Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:

En utmärkt artikel som borde vara ett föredöme i vår bransch!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-31 14:24

Ja, helt klart. Ladegaard skrev en del artiklar i gamla danska High Fidelity.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-31 19:30

paa skrev:Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:

Synd bara att majoriteten av kombinationer av armar/PUs ligger på resonanser under 10 Hz. Tillverkarna har inte anammat vetenskapen att resonansfrekvenserna bör ligga på 15-16 Hz för att signalen ska bli bra.

*tankelapsus i formuleringen ovan och därav korrigering

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Subtoner från skivspelare?

Inläggav Renobo » 2014-04-03 20:18

Jag satte på "silikondämparen" på SME armen och plötsligt har jag inte lika stora ofrivilliga konutslag. Fantiserar jag eller vad händer?
/Krister

Edit: förtydligade texten
Senast redigerad av Renobo 2014-04-03 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-03 20:33

Det är väl syftet med dämpningen?

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... %20200.pdf

azze59

Inläggav azze59 » 2014-04-06 18:46

Jag tycker att det låter som ett klassiskt "underlagsfel", som tillsammans med en dåligt jordad pickup, arm och kablar får dessa effekter på basen.
Skär till ett underlag till spelaren av ett campingunderlag,det har perfekt tjocklek och rätt massa. +att det är billigt.Spelaren står stabilt och neutraliserar resonans.
Kolla tonarmens inställningar och anslutningar från pickup till utgående kabel till stärkaren framförallt kolla att jordkabeln har bra kontakt.Avmagnetisera pickup med defluxer. Känn på alla ledningar om de brummar eller knastrar vid beröring. Spraya med iso eller dyligt.
Genomför du detta bör problemet lösa sig.
Jag förutsätter att du kollat nåltryck och skate och att armen rör sig fritt och mjukt från foten. Och att du spelar en skiva som är fräsch och ren.Men det är ju tyvärr så med att vissa kombos går det troll i allt tycks bra men ger ändå distorition och brum ifrån sig.Prova andra kombinationer .Det var några basictips .

Lycka till tecknar Ivan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-06 23:18

azze59 skrev:...
Avmagnetisera pickup med defluxer. ...
Lycka till tecknar Ivan

Om man inte vill att pickupen ska ge någon utsignal så kan man avmagnetisera den, annars låter man bli.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-07 02:22

Man tar bort nålen på en MM pickup först.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-07 08:04

Harryup skrev:Man tar bort nålen på en MM pickup först.

Och hur gör man med en MC-pickup?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-07 11:29

paa skrev:

Nyinkommen på denna tråd funderar jag på ett "geggigt" tallrikslager.
Har själv haft det problemet med olja som beckat ihop till en seg smet som måste värmas upp av en stunds tomgångskörning innan man kunde spela skivor.
Satte fingret på mittpinnen och kände men kunde inte känna något.
Tog då en mikrofon och lyssnade på lagret och då kunde jag klart se utslaget i högtalaren av ett lager som inte var ordentligt smort.
Jag tog bort tallriken och fyllde lagret med sprit som fick stå i en timme. därefter suga upp all sprit och olja samt hälla i några droppar olja, exakt hur mycket beror antagligen på lagrets utformning, men i mitt fall med en Inertia BDT-2 så gick det 8 droppar olja i lagret.
Har efter det inte haft några problem med lågfrekventa buller i skivspelaren. Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-07 15:26

Perfector skrev:
paa skrev:

Nyinkommen på denna tråd funderar jag på ett "geggigt" tallrikslager.
Har själv haft det problemet med olja som beckat ihop till en seg smet som måste värmas upp av en stunds tomgångskörning innan man kunde spela skivor.
Satte fingret på mittpinnen och kände men kunde inte känna något.
Tog då en mikrofon och lyssnade på lagret och då kunde jag klart se utslaget i högtalaren av ett lager som inte var ordentligt smort.
Jag tog bort tallriken och fyllde lagret med sprit som fick stå i en timme. därefter suga upp all sprit och olja samt hälla i några droppar olja, exakt hur mycket beror antagligen på lagrets utformning, men i mitt fall med en Inertia BDT-2 så gick det 8 droppar olja i lagret.
Har efter det inte haft några problem med lågfrekventa buller i skivspelaren. Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.

Kommer på att en direktdriven spelare kan ha problem med pulserna som driver tallriken, och då är det mest en fråga om man kan kontrollera dessa eller om spelaren är kasserad?
Kan iofs även vara glapp i tonarmens montering som gör att den wobblar och ger upphov till problemet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-07 20:17

Perfector skrev: Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.

7-10 Hz är en vanligt angiven region för resonansfrekvensen. Men, enligt rapporten ovan skulle det vara bättre om den dubblerades för att få en renare signal.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 08:05

Thomas_A skrev:
Perfector skrev: Om det inte skulle hjälpa bör du kanske kolla detaljuppgifter om tonarmens resonansfrekvens. De uppgifter jag har säger att armen ska resoneras mellan 7 till 10 Hz, men det kan antagligen också variera beroende på tonarm. som sista utväg kan du byta ut hela tonarmen, förutsatt att det är en manuell tonarm. annars blir det knepigt med en automatisk med autoretur där armen är en integrerad del av skivspelaren.

7-10 Hz är en vanligt angiven region för resonansfrekvensen. Men, enligt rapporten ovan skulle det vara bättre om den dubblerades för att få en renare signal.

Då kanske en lite pytteblyvikt på armen kan ordna den saken. Men väldigt liten, annars blir armen så seg att nålen börjar flexa om skivan inte är helt jämn. :-)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-04-08 08:20

Menar du att man höjer resonansfrekvensen genom att vikta den? För mig låter det väldigt märkligt iaf.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 09:33

Komorok skrev:Menar du att man höjer resonansfrekvensen genom att vikta den? För mig låter det väldigt märkligt iaf.

ledsen, tänkte med baken där tror jag.
Nej, du har helt rätt i att man sänker den, men kanske det kan vara nå't om den redan är för hög?
Vad jag egentligen tänkte när jag skrev fel var att en tonarm ska vara precis så "tung" att den inte skuttar omkring av ingenting. Men sen blev jag distraherad och skrev ihop mig så det blev fel :-)
Många generade bugningar för det.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-04-08 09:39

Perfector skrev:
Komorok skrev:Menar du att man höjer resonansfrekvensen genom att vikta den? För mig låter det väldigt märkligt iaf.

ledsen, tänkte med baken där tror jag.
Nej, du har helt rätt i att man sänker den, men kanske det kan vara nå't om den redan är för hög?
Vad jag egentligen tänkte när jag skrev fel var att en tonarm ska vara precis så "tung" att den inte skuttar omkring av ingenting. Men sen blev jag distraherad och skrev ihop mig så det blev fel :-)
Många generade bugningar för det.

No worries. Jag kan knappt något om tonarmar alls. Bara en liten gnutta fysik.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-08 10:39

Armen "skuttar" inte av att den har hög eller låg massa.
Den skuttar av att massan som den har och dess fjädring ger en resonans som kommer i serieresonans med något annat fjädrande, t.ex chassiupphängningen eller ett gungigt golv. Det finns alltså en mängd parametrar som är inblandade på ett ogynnsamt sätt.
En viskoelastisk dämpning hos någon av fjädringarna kan hjälpa. T.ex en dämpbalja på armen.
Eller att sänka resonansfrekvensen på innerchassi eller plint.
osv. m.m.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 10:45

paa skrev:Armen "skuttar" inte av att den har hög eller låg massa.
Den skuttar av att massan som den har och dess fjädring ger en resonans som kommer i serieresonans med något annat fjädrande, t.ex chassiupphängningen eller ett gungigt golv. Det finns alltså en mängd parametrar som är inblandade på ett ogynnsamt sätt.
En viskoelastisk dämpning hos någon av fjädringarna kan hjälpa. T.ex en dämpbalja på armen.
Eller att sänka resonansfrekvensen på innerchassi eller plint.
osv. m.m.

I stand corrected

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-09 21:18

En "4 grams" Moerch DP-6 skulle jag vilja ha.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-09 23:05

Thomas_A skrev:En "4 grams" Moerch DP-6 skulle jag vilja ha.

En 40+ grams FR-66s skulle jag vilja ha. 8)

Problemet blir naturligtvis när man stirrar sig blind på en siffra. Resonanser i armen med mera är en aspekt som man också måste ta med i beräkningen.

Sitter för övrigt nöjd med min FR-64FX även om det även om man ibland drömmer iväg lite. Min EPA-500 är inte så dum heller faktiskt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-12 16:02

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:En "4 grams" Moerch DP-6 skulle jag vilja ha.

En 40+ grams FR-66s skulle jag vilja ha. 8)

Problemet blir naturligtvis när man stirrar sig blind på en siffra. Resonanser i armen med mera är en aspekt som man också måste ta med i beräkningen.

Sitter för övrigt nöjd med min FR-64FX även om det även om man ibland drömmer iväg lite. Min EPA-500 är inte så dum heller faktiskt.

Mvh Carl

Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel. :-)
239 mm effektiv tonarmslängd enligt info Tror vinkelfelet är 0.2 grader över hela skivytan. Fast att få tag i armen (Jelco) är troligen inte möjligt idag. Min sitter original på en Inertia BDT-2 vinylspelare. Happy Music everyone.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-18 11:07

Perfector skrev:Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel. :-)
239 mm effektiv tonarmslängd enligt info Tror vinkelfelet är 0.2 grader över hela skivytan. Fast att få tag i armen (Jelco) är troligen inte möjligt idag. Min sitter original på en Inertia BDT-2 vinylspelare. Happy Music everyone.

Vinkelfelet minskar med armens effektiva längd (nåtspets till armens rotationscentrum). Vinkel om 0.2 grader tror jag inte stämmer för någon radialarm, det är större. Har haft Stax UA-70, ersattes med en Rega RB-300 som jag tyckte gav ett bättre/renare ljud.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-18 11:11

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Mums med fina tonarmar. En handsatt maskinkopia på Stax UA-7 är inte heller fel, framförallt inte vinkelfel. :-)

Vinkelfelet minskar med armens effektiva längd (nåtspets till armens rotationscentrum). Vinkel om 0.2 grader tror jag inte stämmer för någon radialarm, det är större. Har haft Stax UA-70, ersattes med en Rega RB-300 som jag tyckte gav ett bättre/renare ljud.

kan inte vinkeln åxå vara beroende på var på spelverket man satt tonarmen?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-04-18 11:24

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

kan inte vinkeln åxå vara beroende på var på spelverket man satt tonarmen?

Nej. Inte om man inte monterar armen fel, och det är onödigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-18 11:45

Vinkelfelet minskar med armens effektiva längd (nåtspets till armens rotationscentrum). Vinkel om 0.2 grader tror jag inte stämmer för någon radialarm, det är större. Har haft Stax UA-70, ersattes med en Rega RB-300 som jag tyckte gav ett bättre/renare ljud.[/quote]

kan inte vinkeln åxå vara beroende på var på spelverket man satt tonarmen?[/quote]

Nej. Inte om man inte monterar armen fel, och det är onödigt.[/quote]

Klart det är onödigt, men det var det som var den springande punkten liksom :-)
Ha en trevlig påsk och tack för tankeutbytet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-04-18 14:58

Förutom Poul Ladegaards artikel finns det mesta som man behöver veta på Josh hemsida.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/sitemap.htm

För beräkning av olika tonarmar:

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/armtrack.xls

Återgå till Generellt om hifi