Är det dags att slopa begreppet HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 10:36

Jag menar, det finns ju idag knappast några akustiska instrument kvar i musiken som skall återges naturtroget. Det mesta på dagens skivor kommer från syntar och ljudmoduler. Begreppet behövdes under en era när tekniken var bristfällig och förstärkarna hade de värden på exempelvis dist som Morello gärna refererar till när han beskriver SE. Man tog därför fram mätnormer och värden som man ansåg att utrustningen borde klara för att naturtroget kunna återge originalklangen. Sedan lång tid är tekniken så bra att akustiska instrument återges på ett mycket trovärdigt sätt. Sedan kan man som vi har märkt i oändlighet diskutera nyansskillnader och rätt och fel men det finns troligen lika stora skillnader mellan olika instrument i sig.
Kanske är det dags för nya begrepp som TrashFi och MuskelFi. De begreppen passar bättre för att beskriva utrustningen som levererar rytmen en ravenatt. Där är det knappast fioler som skall återges med rätt lyster och magi.

Vad betyder HiFi idag?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 11:16

Lägger inte någon större vikt på betydelsen naturtrogenhet i ordet så att säga. Jag säger hellre; Naturlig klang och liknande. Sen har vi ju ordet transparent också. Det går ju att använda. Metoderna för att finna det transparenta tvistar dock de lärde om. Jag använder ordet HiFi ungefär som jag använder ordet Stereo.

Men jag föredrar ordet Stereo, precis som jag fördrar ordet skivspelare framför vinylspelare. (Vem hittade på det föresten?!) CD-spelare! Skivspelare! Enkelt! 8)

Jämför:
Vad har du för stereo?
Vad har du för HiFi?

Stereo låter coolare alla dagar i veckan! :P
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 11:26

Jag tycker begreppet High Fidelity = hög naturtrohet* passar lika bra nu som då.

* inte samma sak som hög naturtrogenhet
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 11:28

ojdå.. blev lite för många bokstäver där ovan... naturtrohet! naturtrohet! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 11:42

Ranefjord skrev:Men jag föredrar ordet Stereo, precis som jag fördrar ordet skivspelare framför vinylspelare. (Vem hittade på det föresten?!) CD-spelare! Skivspelare! Enkelt! 8)

Jämför:
Vad har du för stereo?
Vad har du för HiFi?

Stereo låter coolare alla dagar i veckan! :P

En CD är väl också en skiva? Skivspelare kan alltså lika gärna vara en CD-spelare... En gång i tiden fanns det bara en sorts skivspelare och då funkade det namnet bra. Nu finns det ju flera skivbaserade typer av spelare och vill man då vara tydlig tycker jag gott man kan använda vinylspelare, cd-spelare, md-spelare osv.

Stereo? Mjae, stereoanläggning i så fall.

Begreppet HiFi tycker jag väl fortfarande går att använda. Frågan är bara "hög naturtrogenhet" mot vad? Som du skriver Flint, det mesta som ges ut idag av populärmusiken har inga naturliga ljud inspelade. Det är ju ingen vits med att få en inspelad syntfiol att låta som en riktig fiol i sin egen anläggning...

Men HiFi-begreppet att det är en högre kvalitet på återgivningen kan man väl fortfarande använda? Men lika entydigt som förr (dvs uppfylla vissa specificerade krav) kommer väl begreppet aldrig bli igen.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:10

Ja, det tycker jag. I folk mun betyder hifi = stereoanläggning och gamla tiders krav för naturtrogen återgivning har vi klarat av med ganska enkla grejor rätt länge nu. *IMHO*

Slår ett slag återigen för:

TruFi & MyFi
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:12

En CD är väl också en skiva?

Japp, och som du även skrev så användes ordet skiva till just vinyl innan CDn slog igenom. Jag håller på det lite äldre! När CDn kom hette det CD-spelare. I min värld, heter det fortfarande det. :)

jaja. pettitesser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 12:22

Ranefjord skrev:
En CD är väl också en skiva?

Japp, och som du även skrev så användes ordet skiva till just vinyl innan CDn slog igenom. Jag håller på det lite äldre! När CDn kom hette det CD-spelare. I min värld, heter det fortfarande det. :)

jaja. pettitesser.

visst är det så :-)

se det så här, en gång i tiden (jag hittar på nu alltså) fanns det bara granar. Så "skog" var synonymt med gran. Men så dök upp tallar också. Och lövträd av olika slag. Ja, då kunde inte ordet "skog" användas på samma sätt längre. Man kunde inte längre säga att "nu går jag och hugger lite skog".

Men vi svenskar (är det bara vi förresten?) har ju en viss förmåga att importera ord från det stora landet i väster, för att sedan ändra betydelsen på dom. Jag behöver väl bara nämna video och cd för att alla ska förstå vad jag menar...

Senaste oskicket är när någon kliver in på en kaffe-bar och beställer "en latte". Skulle man då servera det som personen ordagrant har beställt blir nog denne förvånad.

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 12:32

Jag säger fortfarande kaffe om vanligt U-landkaffe. 8)

När jag skriver skivspelare, så menar jag iallafall den apparaten som spelar upp skivor av vinyl. Ni andra får kalla det vad ni vill. :) Det är helt ok.

Precis som det finns olika tolkningar av 'transparent' så får det väl finnas olika tolkningar av de andra orden. :) Bara att lära sig leva med det.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-30 12:35

Jag lägger nog inte heller så stor vikt vid ordet eller dess igentliga betydelse. Nu när flint ändå tar upp det så kanske vi borde döpa om till lite roligare ord :)

HiFi har för mig helt enkelt bara betytt stereoprylar.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 12:37

Tja, det skall väl vara en väldigt retsam barista till att sätta fram ett glas mjölk... om man inte kommer in på sin bästa italienska och säger
"Ciao! Come stai oggi? Un latte per favore."

Sen trodde jag iofs att video kom från latin, inte från stora landet i väster. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 12:40

Jag lägger inte heller så stor vikt vid själva ordet HiFi. För mig betyder det allt som rör denna hobby. Jag ville bara påminna om ursprungsbetydelsen och debattera lite runt den. Om att den för vissa har blivit siffror och för vissa andra synonymt med det som låter bra.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 12:42

besan skrev:Jag lägger nog inte heller så stor vikt vid ordet eller dess igentliga betydelse. Nu när flint ändå tar upp det så kanske vi borde döpa om till lite roligare ord :)

HiFi har för mig helt enkelt bara betytt stereoprylar.

//jonas

Nä, att börja döpa om namn på saker och företelser som vanliga människor vet "vad det är" får en bara att verka ännu konstigare.
Tycker precis tvärtom, finns ingen anledning att skaffa sig en "elitsvenska".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 12:55

Nattlorden skrev:Sen trodde jag iofs att video kom från latin, inte från stora landet i väster. :wink:

Jo, jag vet... Men inte ens då betydde ordet filmkassettinspelare :)

Men tom i England har jag sett uttryck som LCD-display....
Jag kan hålla med om kommentaren "so what så länge all förstår", det är ju ofta en fråga om petitesser. Men frågan "Vilken DVD tycker ni jag ska köpa?" är ju inte helt entydig. Men jag kan nästan svära på att svaret, Diana Krall - Live in Paris, inte är vad frågeställaren förväntar sig :-)

Nog om detta, nu ska jag lyssna lite mer på min hifi-apparatur med något smaskigt fonogram :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 14:26

Varför inte använda orden efter deras ursprungliga betydelse helt enkelt? Det blir ju mycket enklare, eftersom man slipper fråga vad den som sagt något egentligen menar.

Stereo betyder solid / tredimensionell (gammalgrekiska).

HiFi är en förkortning av High Fidelity, alltså hög trohet, i musikfallet mot ursprungshändelsen, vara akustiskt, eller i kontrollrummet, beroende på var musiken skapats.
Uttrycket kan användas i en teknisk norm om man vill (t ex DIN 45 500), men kan även användas allmänt.

En stereoanläggning är en apparatur som kan återskapa flera dimensioner i rummet än en, vilket betyder att den har minst två kanaler. Ofta använder man ordet stereo för den enklaste typen av stereo, alltså tvåkanalsstereo, men fyrkanalsstereo var också ett använt begrepp. (Stereo betyder definitivt inte "två", men om man inte specificerar antalet kanaler kan man lugnt utgå ifrån att det är den enklaste formen som åsyftas)

En hifi-anläggning är en anläggning som inte bara spelar musik, utan som gör det bra - med hög fidelitet. Antingen bedömt subjektivt (dock givetvis inte referenslöst!), eller också enligt någon lämpligt hifi-norm (alltså mätbaserat, t ex DIN, IEC, THX...).

Svårare än så är det inte. :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS:

Att köpa en CD är inte att köpa en CD-spelare.

En vinlyspelare har antagligen inte 78-varvsläge och pickupnål med större radier. En skivspelare däremot kan kunna spelar många olika sorters skivor. En grammofon är samma sak som en skivspelare, och det specificeras inte vilket sorts grammofonskivor som gäller. Det kan vara vad som helst från slutet av 1800-talet och till idag. Dock inte phonografrullar, eftersom dessa är en alternativ standard till grammofonskivorna (som finns i 16 - 33 1/3 - 45 - 78 rpm, samt en massa diffusa tidiga rotationshastigheter).

Ett fonogram är något som har ljud inspelat på sig, t ex en phonografrulle, en stenkaka, ett minne med MP3 på, ett kassettband, en vinylskiva, en CD eller en DVD-A, m fl.

Allt blir lätt som en plätt när man använder orden enligt sin betydelse, vilket egentligen borde uttryckas:

Man utvecklar ord när det behövs, men man låter inte språket vara ett gungfly, eftersom det bara gör det svårare att kommunicera. Synonymer och nya ord (t ex bruk av låneord) är ofta bra, men att ÄNDRA ords betydelser eller sudda sönder äldre begrepp är nästan alltid kasst.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-30 14:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 14:34

Sant, dock får man tyvärr ge upp vissa ord när det gått för långt...

Skulle man vara ute och åka bil och otropa: "Grabbar, kolla in fittan där borta!" så skulle de nog dels bli chockerade över språkbruket och därefter kolla efter en tjej... inte efter den fuktiga ängsmarken jag självklart syftade på i ordets rätta betydelse. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 14:37

Jag trodde fuktig ängsmark hette fittja?

Förvisso har det där... onämnbara härletts från just ordet fittja, av naturliga skäl.

Fittja kan dessutom betyda härva eller garnbunt. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 14:43

Nej, fittja är mått - en bunt/ett knippe. Hoppsan... han du med ett tillägg medans jag svarade, eller var jag bara blind?

Möjligt ändå att de har gemensam rot. Fast nu är vi iofs så långt tillbaka att vi inte har samma modersmål längre. :wink:

Edit: justering då det redan var skrivet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 14:52

IÖ:
Väldigt rätt, tycker likadant.

nattlorden:
kan man inte titta efter både en tjej och ängsmarken samtidigt?

Vad jag menar att man som liten grupp inte skall ändra betydelsen av ord och sedan tro att den stora massan följer efter. Det kommer alltid finnas specifika ord oftast svengelska som är förknippade med yrkesgrupper etc. Och det räcker väl, vi behöver inget faktisktspråk, och ett hififorumspråk etc.

manw

CD-Skiva är knepigt.

Inläggav manw » 2005-03-30 16:33

Men CD-Skiva tycker jag är riktigt knepigt, då det betyder Compact-Disc-Skiva 8O , men tyvärr så använder man det.

CD kort och gott är ju riktigt, men C-Skiva :?: :roll:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 16:35

"Kompaktskiva" fungerar väl alldeles utmärkt?

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 16:36

Kompaktfonogram. (CD)

Vinylfonogram. (LP)

Shellackfonogram. (78-varvare)

Sedan har vi analoga samt digitala magnetband - på rulle eller på rulle i kasett. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

manw

Sumprunkare

Inläggav manw » 2005-03-30 16:45

Jag trodde fittja var en tysk variant av vittja, som man gjorde med näten eller gäddsaxarna eller vad det var, har hört den förklaringen nån gång. (Dvs tyska invandrare bodde i trakten och ägnade sig åt detta, med att vittja sina vadetnuvarförnåt)

Ja, det andra snarlika ordet har jag hört att den ursprungliga betydelsen är "fuktig ängsmark".

I någon gammal epistel så sjungs ju pigan om att hon "står på bryggan så kåter" vilket helt enkelt betydde att hon stod där glad.

I fiskehamnen fanns för länge sedan nog en och annan sumprunkare också, som stod och runkade sumpen så att fisken i densamma inte skulle dö av syrebrist.

Det är i alla fall de ursprungliga betydelserna av dessa ord som jag har fått det förklarat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 16:46

Kompaktskiva är väl OK. Mycket bättre än CD-skiva :evil:

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 16:50

Jobbar en hel del utomlands och trots att jag gillar Sverige, så finns det så otroligt mycket idiotiska, möjligen riktiga språkligt, namn på saker.
Numera HATAR jag alla svenska operativsystem med deras översatta namn på funktioner som inte ens går att gissa vad dom betyder. Sitter folk och lottar ut namn på saker?
Att hitta på nya svenska namn på vedertagna svengelska namn är av ondo och inte meningsfullt om man inte vill isolera sig som islänningar eller fransmän gör med framgång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 16:52

Bill50x skrev:Kompaktskiva är väl OK. Mycket bättre än CD-skiva :evil:

/ B
'

Håller med föregående talare. 8) "CD-skiva" är en klockren tautologi.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 16:55

Går du in i en skivaffär och frågar efter "kompaktskivor" så riskerar du att få gå hem tomhänt för att biträdena inte vet vad det är... :lol:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 16:57

Jag kan själv förvånas över att unga biträden på konditorier inte vet vad en hetvägg är. Det går utför med dagens ungdom... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetvägg = semla serverad med varm mjölk och gärna kanel. Mums!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 16:59

Men Pekka, det skall du väl inte äta, det är ju livsfarligt!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-30 17:00

"Hälsokost för själen", som Göteborgs Kex hävdade om Ballerina...

Mvh Pekka

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-03-30 17:02

Fitt@ kan oxå vara en strandremsa 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 17:06

Pekka - då citerar jag Johan Gabriel Oxenstierna:
fettisdagen borde förbjudas och hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått ett kungamord

:wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 17:09

Men vem tusan är det egentligen som säger CD-skiva?

CD säger man väl, respektive CD-spelare? (apparaten som kan spela CD.)

Efter dessa självklarheter kommer nu en inte fullt så självklar grunka, nämligen vad de heter i pluralis.

Det finns dom som säger att de har massor av CDn, respektive LPn, i sin samling. Jag menar att det alltid är fel att vid pluraligenerering tillgripa en n-ändelse för ord som i bestämd form slutar på n.

Är inte på det klara med varifrån detta missbruk kommer, men kanske beror det på att det finns en massa ett-ord som slutar på n, och som även i pluralis (som väldigt ofta är samma som singularis för ett-ord*) har detta n på slutet. Däribland alla dessa ett-ord finns några få vars pluralisering faktiskt får utgöras av tillägg av n (men -er går också bra). Paraply till exempel, men då heter ju bestämd form som tur är -et.

Någon annan teori?

Vh, iö

*Ett lejon, flera lejon.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 17:23

I stort sett alla mina kompisar... icke-hifinördar, arbetskollegor, föräldrar, grannar m.fl säger CD-skivor. Och det gör säkert jag också om man skulle smygbanda mig.

Det funkar ju. Använder man annan pluralis eller bestämd form så hamnar man i att behöva hantera en flora av olika. Vad heter det egentligen? CDar, CDs, CDn, CDor eller vad? Samtligt är svårare att säga med flyt.

Däremot säger jag säkert "jag var ute och köpte en CD på lunchen" och syftar på på en skiva, inte en spelare.

Lyssnar jag "på CD", så bör jag väl lyssna både på skivan & spelaren... lite svårt att lyssna på någondera separat. (Så CD hade kanske varit bra att nyttja som formatbeskrivning enbart?)

Vad heter CD-ROM i plural förresten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 17:28

Jag pluraliserar nog vanligen med CDar, CDs eller inte alls (jag har massor av CD).

Vh, iö

PS. Håller helt med om att man kan betrakta CD som en systembeteckning och därför legitimera uttrycket CD-skiva, men jag ville säga emot för att se om någon skulle komma med någon bra framställning i ämnet.

Förvisso föredrar jag dessutom att inte se CD som en systembeteckning, eftersom jag tycker det går bra att säga CD-systemet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-30 17:29

"Numera HATAR jag alla svenska operativsystem med deras översatta namn på funktioner som inte ens går att gissa vad dom betyder. Sitter folk och lottar ut namn på saker?"

Håller med. Läste en lång och ganska lustig text om "tjänster" (alltså services) på jobbet idag. Det är visserligen en korrekt översättning, men orden används inte på samma sätt på engelska och svenska så det låter väldigt konstigt.

"Att hitta på nya svenska namn på vedertagna svengelska namn är av ondo och inte meningsfullt om man inte vill isolera sig som islänningar eller fransmän gör med framgång.

Håller med igen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 17:43

PekkaJohansson skrev:"Hälsokost för själen", som Göteborgs Kex hävdade om Ballerina...

Mvh Pekka

Blev snålt med semlor i år, tyvärr. Fick inte i mig mer än cirka 15 st. 8)

En utsökt och mättande frukost är för övrigt en hetvägg samt en latte. Bättre start på dagen finns helt enkelt inte. :D :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-30 17:48

Morello skrev:En utsökt och mättande frukost är för övrigt en hetvägg samt en latte. Bättre start på dagen finns helt enkelt inte. :D :P

Jo... 8)
11010000

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 17:52

Mr_Ekan skrev:
Morello skrev:En utsökt och mättande frukost är för övrigt en hetvägg samt en latte. Bättre start på dagen finns helt enkelt inte. :D :P

Jo... 8)

NIX 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 17:54

Magnuz skrev:"Numera HATAR jag alla svenska operativsystem med deras översatta namn på funktioner som inte ens går att gissa vad dom betyder. Sitter folk och lottar ut namn på saker?"

Håller med. Läste en lång och ganska lustig text om "tjänster" (alltså services) på jobbet idag. Det är visserligen en korrekt översättning, men orden används inte på samma sätt på engelska och svenska så det låter väldigt konstigt.

"Att hitta på nya svenska namn på vedertagna svengelska namn är av ondo och inte meningsfullt om man inte vill isolera sig som islänningar eller fransmän gör med framgång.

Håller med igen.

Ja, men måste "den vedertagna svengelskan" vara så dj-a ful? Ring till helpdesk och kolla stödet för något. I alla fall på MS säger dom "vi supporterar" - usch! Tom med om det skulle råka vara rätt, är det anskrämligt. Då är ordet "stöder" bättre om än ej idealiskt.

Jag har en arbetskollega som använder sig av uttrycket "cancellera" (inhibera på svenska). Han menar att det är bra att säga för att alla vet vad man menar... Jo, det vet man om man vet att det heter cancel på engelska. Men det blir fult att försvenska det, i synnerhet när vi exakt motsvarande ord i svenskan.

Vi behöver inte bli några fransoser bara för att vi vill slippa otympliga och märkliga konstruktioner på nyord när vi redan har svenska ord för samma sak. Hur många använder ordet miniräknare idag, känns det fel? När dom här små räknemaskinerna dök upp i början på 80-talet kallades dom för kalkylator. På svenska är det något helt annat. Någon som säger kalkylator idag? Kanske, men miniräknare är minst lika vanligt. Se, det gick att låta bli en felaktig svengelska :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 17:57

Hetväggen på morgonen är väl OK, men varför ett extra glas mjölk till den?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 18:02

Bill50x skrev:Hetväggen på morgonen är väl OK, men varför ett extra glas mjölk till den?

/ B

Tycker latte är smarrigt på morgonen. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 18:04

Bill50x,

Jag har en räknedosa på mitt skrivbord. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 18:16

Morello skrev:Bill50x,

Jag har en räknedosa på mitt skrivbord. :wink:

Låter väl OK. Var det inte Ulf B Strange på tidningen Radio & Television som myntade det uttrycket? Han krigade en hel del mot språkliga dumheter :-)

Detr finns dock inte i några av de ordböcker jag har i min burk förutom Prisma sv-ty....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 18:54

Bill50x skrev:Jag har en arbetskollega som använder sig av uttrycket "cancellera" (inhibera på svenska). Han menar att det är bra att säga för att alla vet vad man menar... Jo, det vet man om man vet att det heter cancel på engelska. Men det blir fult att försvenska det, i synnerhet när vi exakt motsvarande ord i svenskan.

Men alltså... inhibera är ju också ett anglosaxiskt låneord! :lol:
Lite äldre än cancellera förvisso, men...

"Ställa in" heter det på klassisk svenska. :wink:

Vh, iö

PS.
Att mena att U.B. Strange varit en krigare mot språkliga dumheter är rätt kul.

Vet på rak arm ingen jag sett ha liknande språklig... originalitet, och även kunna uppvisa förmåga att ändra andras text så att den inte längre betydde det som författaren skrivit. :o

Han kunde (kan fortfarande?) även från egen penna få fram flera meningar i steck utan något som helst substansiellt innehåll! Det är som om han lyckas plocka bort de ord som behövs för att komma fram till något, utan att meningsbyggnaden blir fel!

Nej, att uttrycka sig avancerat men "fel" är mycket värre än "enkelt" och rätt.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-30 19:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-30 19:02

"Ställa in" heter det på klassisk svenska. Wink

"Skider i de" heter det på skånska. :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 19:08

Kan man inte använda "avlysa" ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-30 19:12

IngOehman skrev:Men vem tusan är det egentligen som säger CD-skiva?

Det är jag. Ursäkta :oops:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 19:21

Max_Headroom skrev:

Det är jag. Ursäkta :oops:

Ja' mä'.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 19:56

IngOehman skrev:Men alltså... inhibera är ju också ett anglosaxiskt låneord! :lol:

Vh, iö

PS.
Att mena att U.B. Strange varit en krigare mot språkliga dumheter är rätt kul.

Vet på rak arm ingen jag sett ha liknande språklig... originalitet, och även kunna uppvisa förmåga att ändra andras text så att den inte längre betydde det som författaren skrivit. :o

Han kunde (kan fortfarande?) även från egen penna få fram flera meningar i steck utan något som helst substansiellt innehåll! Det är som om han lyckas plocka bort de ord som behövs för att komma fram till något, utan att meningsbyggnaden blir fel!

Ja, att importera ord har vi alltid gjort och kommer (förhoppningsvis) att fortsätta med sä länge det finns talande individer. Det är berikande och utvecklande för vår kommunikation. Jag tycker dock bara att man kan välja en bättre import än kansselera och supportera :-) Men man kanske vänjer sig? Vi kan väl dessutom förändra betydelsen så att kansselera betyder bokning eller starta istället?

Det var evigheter sedan jag läste något av RT-Uffe. Att han krigade betyder ju inte att han gjorde det bra :-) Men jag minns honom som ganska kul och läsvärd ibland.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 20:39

Jag vill bara påpeka en sak om det där med OT.

Såvida icke admin är av annan uppfattning så vill jag varmt uppmana till OT i "min" tråd. Berätta gärna gamla lumparminnen eller reseskildringar från Sydostasien och annat kul.
Jag gillar OT...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-31 00:41

Jag passar på att (trots att OT nu är OK) att hålla mig kvar ett ögonblick vid ämnet, genom att säga:

Det inte dags att lämna HiFi-begreppet - det är dags att återställa det, och respektera idén med det.

Vh, iö

PS. (OT) Såg just den fenomenala vinprovarfilmen Sideways. Virginia Madsen är lika söt/vacker idag (filmen spelades förvisso in 2004...) som för 21 år sedan (20 år tidigare) när hon gjorde Electric Dreams!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-31 03:17

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Jag har en arbetskollega som använder sig av uttrycket "cancellera" (inhibera på svenska). Han menar att det är bra att säga för att alla vet vad man menar... Jo, det vet man om man vet att det heter cancel på engelska. Men det blir fult att försvenska det, i synnerhet när vi exakt motsvarande ord i svenskan.

Men alltså... inhibera är ju också ett anglosaxiskt låneord! :lol:

Vh, iö

Nej nu måste jag in och avbryta här.

"Ställa in" som i "ställa in mjölken i kylskåpet" eller vadå?

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-31 04:55

:)
Men alltså... inhibera är ju också ett anglosaxiskt låneord!

Nja, visserligen finns ordet både i tyskan, franskan och engelskan mm., men jag kan nästan satsa en ettöring på att ordet kommer direkt från latinets inhibere och troligen känt från medeltiden.

Allt är, tack och lov, inte anglosaxiskt här i världen.

I övrigt är det nog enklast att behålla ursprunget av betydelsen i orden och istället använda nya ord för nya fenomen.
Dock sker över tid oftast en glidning i betydelsen av orden som kan vara svår att motstå då nya generationer har tappat kontakten med ursprunget.
Då "Flint" med flera, inklusive mig själv, saligen avgått kanske inte någon längre vet vad akustisk musik är och ordet hifi får en ändrad eller annorlunda betydelse.
Bravo

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-03-31 07:41

n-puh skrev:Nej nu måste jag in och avbryta här.

"Ställa in" som i "ställa in mjölken i kylskåpet" eller vadå?

"Ställa in" som i "ställa in mötet" snarare. "Avbryta" är också en bra översättning.

Låneord är ju ofta en bra idé, men ord som "cancellera", "supportera" m fl är ju bara korkade då det dels redan finns utmärkta alternativ att använda, dels är svårt att säga dem. De ligger i alla fall inte speciellt naturligt i min mun.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-31 07:57

Hela databranschen har i åratal pratat om påsydda utsmyckningar dvs. applikationer. Tog många år innan man anpassade betydelsen till att omfatta programvara också.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-31 09:27

Jag är uppfödd med engelska inom datorvärlden och så har det förblivit. Jag tar inte i översatta programvaror med tång om jag inte är tvingad. Tur vi kör engelskt på jobbet.

För att halva inlägget ska vara OT (= On Topic) så anser jag att en norm måste finnas även i framtiden. Den gamla DIN-normen är förlegad sen länge så en putsning behövs men dess syfte gäller än idag. Normen ska vara den ofärgande återgivningen enligt min åsikt. Jag menar, vad får vi i framtiden om det inte finns någon referens?

Jag menar, lyssnar vi på en syntetiserad fiol ska det låta som en syntetiserad fiol och inte genom diverse färgningar så verklighetstrogen som möjligt.

Jag gör skillnad mellan naturtrohet och naturtrogenhet. 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-31 10:19

CD säger man väl, respektive CD-spelare? (apparaten som kan spela CD.)

Efter dessa självklarheter kommer nu en inte fullt så självklar grunka, nämligen vad de heter i pluralis.

Det finns dom som säger att de har massor av CDn, respektive LPn, i sin samling. Jag menar att det alltid är fel att vid pluraligenerering tillgripa en n-ändelse för ord som i bestämd form slutar på n.

Är inte på det klara med varifrån detta missbruk kommer, men kanske beror det på att det finns en massa ett-ord som slutar på n, och som även i pluralis (som väldigt ofta är samma som singularis för ett-ord*) har detta n på slutet. Däribland alla dessa ett-ord finns några få vars pluralisering faktiskt får utgöras av tillägg av n (men -er går också bra). Paraply till exempel, men då heter ju bestämd form som tur är -et.

Någon annan teori?

Vh, iö

*Ett lejon, flera lejon.

Ingvar, nu får du skjuta mig för jag säger cdskiva :D

Detta slog jag upp om stereo i Bonniers cd lexikon

"stereo- [av grekiska stereos, hård, fast, solid], sammansättningsled: rymd-, som har rymdutsträckning, är flerdimensionell."
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-31 10:36

IngOehman wrote:
den fenomenala vinprovarfilmen Sideways

OT

kan inte göra annat än att hålla med, mycket bra film med mycket bra skådespelarprestationer! Tragikomik av rang!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 10:43

IngOehman skrev:Det inte dags att lämna HiFi-begreppet - det är dags att återställa det, och respektera idén med det.

exakt min åsikt också.. självaste idén med HiFi är det längesen den gick förlorad. Men med tanke på motståndet mot blindtester och andra objektiva förhållningssätt till HiFi så verkar det närmast vara ett hopplöst fall. :(
Men Öhman du har ju haft ditt (första?) tv-framträdande nu. Kanske skulle fixat ett ljudprogram på tv? :) Kanske i sammarbete med Musikbyrån.

PS
Det är förresten lite underligt att det finns så många som har stort intresse av musik och äger drivor med skivor men inte är speciellt intresserade av att återge dem ordentligt. Förunderligt är bara förordet..
DS
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 11:01

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:Det inte dags att lämna HiFi-begreppet - det är dags att återställa det, och respektera idén med det.

exakt min åsikt också.. självaste idén med HiFi är det längesen den gick förlorad. Men med tanke på motståndet mot blindtester och andra objektiva förhållningssätt till HiFi så verkar det närmast vara ett hopplöst fall. :(
Men Öhman du har ju haft ditt (första?) tv-framträdande nu. Kanske skulle fixat ett ljudprogram på tv? :) Kanske i sammarbete med Musikbyrån.

PS
Det är förresten lite underligt att det finns så många som har stort intresse av musik och äger drivor med skivor men inte är speciellt intresserade av att återge dem ordentligt. Förunderligt är bara förordet..
DS

Men gäller begreppet "trohet" som ni tydligen vill kalla det mot ett verkligt instrument i en verklig akustisk miljö eller gäller det gentemot en elektrisk signal i ett återgivningssystem?
Vad är referensen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 11:28

Flint skrev:
Kraniet skrev:

PS
DS

Men gäller begreppet "trohet" som ni tydligen vill kalla det mot ett verkligt instrument i en verklig akustisk miljö eller gäller det gentemot en elektrisk signal i ett återgivningssystem?
Vad är referensen?

i förlängningen är ju verkligheten referensen. men i den begränsande verklighet vi lever i så får man sällan allt man vill ha.
men det är det som är det fina med hemma-HiFi man behöver inte bekymmra sig om det är verkligheten som finns på skivan. Allt anläggningen ska göra är att ta fram det som finns på skivan. Är det inspelat på ett sånt sätt att det låter "som på riktigt" så är det så det ska komma fram. Är det inspelat på sådant sätt att det låter förjävligt och onaturligt så är det så det ska låta i ditt vardagsrum. Stereo-anläggningen är inga "instrument" som ska "fixa" ljudet som finns på skivan så det låter "som på riktigt" utan de ska bara återge den nedkodning som är gjord i studion. Så referensen blir ju egentligen det ljud som studion lyckats koda ner på skivan. Sen är det ju upp till studion ifall de vill att det som spelas in ska spelas upp så att det låter "som på riktigt".

det är en enkel kedja
1) musikaliskt "event" (musiker/instrument)
2) inspelning/inkodning(mikar/studio/mastering)
3) avkodning(stereosystem)

steg 1 är det som ska spelas in. i steg 2 bestämmer man hur det ska låta genom mixning etc. i dessa två steg har man val att göra vad gäller hur det ska låta. däremot steg 3 ska bara återge det som 2 (och 1) valt.

Sen kan man ju iofs tolka "hög trovärdighet" lite som man vill iofs. Jag ser det som trovärdighet mot insignalen då detta i förlängningen är det enda som ger hög trovärdighet mot verkligheten (i de fall då detta är avsikten).
Ta tex elektronisk musik som inte finns "på riktigt" utan bara som signaler i en dator. Hur ska man då tolka begreppet "hög trovärdighet" mot verkligheten? Nej det måste ju bli mot insignalen*.

Det är iaf hur jag ser på det hela.

edit: * läs insignalen i stereon. alltså den information som finns på lagringsmediet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 11:43

Kraniet
Men att sätta referensen för hög trohet eller trovärdighet till signalkällans utsignal tar ju helt bort all form av gemensam referens. Då kan ju allt vara rätt eller för den del fel eftersom det är upp till varje skivas producent att kreera sin egen referens.
Egentligen praktiskt. Allt är HiFi. Njae jag sätter akustiska instrument i akustiska miljöer som referens men jag inser att jag är hopplöst gammalmodig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 11:47

Flint skrev:Kraniet
Men att sätta referensen för hög trohet eller trovärdighet till signalkällans utsignal tar ju helt bort all form av gemensam referens. Då kan ju allt vara rätt eller för den del fel eftersom det är upp till varje skivas producent att kreera sin egen referens.
Egentligen praktiskt. Allt är HiFi. Njae jag sätter akustiska instrument i akustiska miljöer som referens men jag inser att jag är hopplöst gammalmodig.

ja men hur ska du kunna sätta referense till verkligheten om det inte är vad som spelas in? det är ju i det fallet som det blir helt godtyckligt. och även om det inte skulle vara godtyckligt så kommer du måsta justera din anläggning för alla olika skivor (ja i värsta fall alla olika låtar) som du lyssnar på. visst har du en mer "robust" referens men du hamnar i en totalt ohållbar situation ifall du nu vill återskapa exakt det ljudet hemma.
Visst är det så att vi är underkastade studioteknikernas vilja för hur det ska låta men det går ju liksom inte komma runt fören du själv börjar producera de skivor du vill lyssna på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 11:50

Kraniet
Alla blir saliga i sin tro. Inget stort problem egentligen.
Låt oss återgå till Off Topic.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 11:51

Alla blir saliga i sin tro. Inget stort problem egentligen.
Låt oss återgå till Off Topic.

right back at ya :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-31 12:12

Om den bästa stereon bara bevisar hur osannolikt dåliga alla inspelningar är så föredrager jag en som med en viss färgning kan återskapa instrumentklangerna och karaktärena ifrån dom flesta skivor. Jag vill inte, kommer inte köpa ointressanta skivor bara för att dom är bra inspelade. Har aldrig ägt en typ Opus3 och kommer inte förmodligen inte köpa någon heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 12:28

Jag tror att jag grovt sett delar in HiFi-prylar i två grupper.

1. Sånt som jag inte blir irriterad av/på och därmed kan tänkas leva med.

2. Sånt som gör mig irriterad.

Det spelar ingen roll hur grupp 1 låter klangmässigt men det ska svänga om musiken.

Grupp 2 kan låta klangmässigt skitbra men det finns ändå något i ljudet som irriterar. Ibland behövs det långlyssning för att upptäcka det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 12:38

ja själv lyssnar jag på i princip allt. jag måste nog säga att jag aldrig hört en skiva där jag föredragit den uppspelad i en förvanskande kedja (läs mer förvanskande).

men själva topic-frågan om HiFi bör användas är ju lite intressant då ingen riktigt verkar ha en definition på vad HiFi är. Åtminstonde verkar folk ha svårt att enas om den defenitionen.
Alla verkar ju med på dess betydelse i meningen "hög trovärdighet" men mot vad verkar vi vara oeniga om.
Pratar vi bara om trovärdighet mot verkligheten, musiken, så blir det ju genast en väldigt meningslös term då alla upplever musik olika. Jag tror nog att alla har verkligheten som referens men man får inte glömma bort att den verkliga händelsen onekligen är förvanskad så fort den tagits upp i mikrofonerna och sedan bara blir mer förvanskad på sin väg till de ettor och nollor som etsas på skivan.
Är HiFi då ett mått på hur bra en anläggning är på att "baklängesdegradera" ljudet? Alltså lägga till saker så att vi (subjektivt) upplever att ljudet låter som det gjorde i verkligheten. Det jobbiga är då att man skulle få ha en hel del sådana anläggningar för att täcka sin musiksmak, ja för att täcka alla skivor då det skulle vara olika saker som skulle "baklängesdegradera" ljudet.

En viss betydelse vill man väl att termen ska ha annars blir den ju meningslös i vilket fall. Så vad avser HiFi egentligen? Hög trovärdighet javisst men mot vad?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 12:49

kollar man i en ordbok som http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml

så får man detta
Engelskt uppslagsord
fidelity

Svensk översättning
trohet , trofasthet (substantiv)
det att vara trogen

Engelskt uppslagsord
fidelity

Svensk översättning
trohet, naturtrogen återgivning, fidelitet (substantiv)

Svenskt uppslagsord
trohet troheten subst.
det att vara trogen

Engelsk översättning
fidelity

trohet, naturtrogen återgivning. ska det tolkas som trogenhet mot verkligheten (naturen) då? och är det i absolut mening eller inte? alltså räcker det med att det upplevs som verkligheten eller är som i verkligheten? I det första fallet så är allt giltigt bara du upplever att det låter korrekt(för att använda en uttjatad term) i det senare så är bara det som är ickeförvanskande som är korrekt.
Känns som att HiFi inte är tillräckligt definierat för att lösa den frågan.

på en annan sida ( http://www.elook.org/dictionary/hi-fi.html ) hittade jag

Definition:

1. [noun] equipment for the reproduction of sound with high fidelity
Synonyms: high fidelity sound system

2. [noun] the reproduction of sound with little or no distortion
Synonyms: high fidelity

3. [adjective] characterized by minimal distortion in sound reproduction; "a high-fidelity recording"; "a hi-fi system"
Synonyms: high-fidelity

här har man tagit det ett steg längre och verkar på nåt vis närma sig den senare av de två ovan nämnda definitionerna (alltså "ickeförvanskande" återgivning)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 12:50

Kraniet
Men risken med metoden "skivan är referens" är att den ger fria händer för skivbolagen att ge ut vad skit som helst ljudmässigt.

De flesta här verkar överens om att skivornas kvalitet inte är bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 12:52

Men risken med metoden "skivan är referens" är att den ger fria händer för skivbolagen att ge ut vad skit som helst ljudmässigt.

De flesta här verkar överens om att skivornas kvalitet inte är bra.

ja men det är också enda chansen till att få skivbolagen att ge ut bra skivor.. man måste ju börja med att inse att skivor är kassa, något som du tom medger är enklare ifall anläggningen är ickeförvanskande.
hade vi anläggningar där skivorna lät så kassa att vi inte vill höra på dom skulle skivbolagen måste ändra sig eller hur?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-31 12:57

Den enda referensen vi kan ha är total transparens, dvs ljudet som en gång togs upp vid en inspelning ska spelas upp helt oförvanskat. Det inkluderar hela kedjan från mikrofon (eller syntetgenerator) till ljudet som spelas upp i våra rum. Någon annan referens kan vi inte ha för vi skulle aldrig vara överrens.

Släpper vi denna referens så har audioindustrin inget att gå efter och vi vet inte hur framtida anläggningar kommer att låta. Risken är att det går mode i ljud som apparaterna anpassar sig till och det blir precis som i klädesindustrin några få som bestämmer vad modet ska vara. Jag skulle hata en sådan utveckling.

Jag ser helst att de som vill färga sin återgivning gör det under kontrollerade former med en box i kedjan men det är väl lite utopiskt tänkande från min sida.

Sedan anser jag att man bara kan kompensera för linjär förvanskning, olinjär sådan kan aldrig rättas till, möjligen döljas.

Men även jag har en liten subjektivistisk sida som kan njuta av en 50-talsinspelning med rörmic som låter lite speciell tillsammans med den speciella kompressionen man får med magnetband. Men det kräver att resten av kedjan som spelar upp detta åt mig är transparent och inte lägger till något ytterligare.

Jag menar, ibland kräver jag att det som ligger på skivan ska vara perfekt, ibland ser jag själva skivan som ett konstverk inklusive färgningen vid inspelningen.

Men som referens kan vi bara ha verkligheten självt anser jag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 12:57

Jag tillåter mig att citera mig själv för att spara tid och energi.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 13:20

Flint skrev:

Jag tillåter mig att citera mig själv för att spara tid och energi.

men du ger inget förslag på hur du tänkt att komma närmare "verkligheten". du kan ju aldrig komma ifrån att det som finns på skivan måste låta som den verkliga händelsen ifall det är det du hoppas kunna återge. Det går ju inte att tänka bort informationen på skivan.
dessutom är det en feltolkning du gör. om du läser hela mina inlägg så inser du förhoppningsvis att jag också i förlängningen har verkligeheten som referens. Det är ju det som spelas in. Dock är det ju också som Jax säger att skivorna produceras. Alltså är de konstverk i samma mening som en tavla. Det finns tavlor som exakt ser ut som fotografi och sen finns det dom som knappt påminner om det de sägs avbilda. Lika lite som jag vill "fixa till" en Dali-tavla vill jag fixa till skivor. Även om jag verkligen skulle vilja att skivor spelades in bättre (att "tavlan" var så som ett fotografi) men det är klurigt att fixa till under rådande omständigheter..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-31 13:22

:) I princip och idealt borde ju idéerna om trohet mot inspelningen och mot musiktillfället vara möjligt att förena.
I praktiken måste man nog inse att redan inspelningen avviker mot musiktillfället, reproduktionen är en ständigt försämrande kedja fram till öronen. För min del är den musikaliska troheten viktigast , som den uppfattas av mig och mina öron, vägen dit kan vara en kompromiss. Jag föredrager kort sagt att violinen låter som en violin och inte en hartsfiol när jag lyssnar oavsett vägen dit. Här brottas vi med ett reproduktionsmedel som hur bra den ändå är ändå är en försämring av den ursprungliga spelningen. Följaktligen blir det följande alltid en tolkning av detta tillfälle, den tolkningen vill jag skall låta så naturtroget uppspelat som möjligt för mig.
Troligtvis blir det nödvändigt för att uppnå ett acceptabelt resultat att uppspelningen behöver hjälp på traven för att låta musikaliskt godtagbart.
Bravo

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 13:29

Kraniet.
Nu ska vi se om jag har förstått dig rätt.
Du menar att anläggningen skall återge signalmateralet dvs. skivan exakt som den är "graverad". Sen anser du att skivorna är misshandlade av skivbolagen och att vi därför bör påverka bolagen mot högre ljudkvalitet.

Har jag förstått dig rätt?

Då frågar jag:
Hur ska bolagen kunna veta vad denna bättre ljudkvalitet innebär?
Vad ska dom ha för referens att sträva mot? Vem bestämmer valet?
Hur hittar dom en referens som passar alla lyssnare/konsumenter?
Hur ska alla skivbolag kunna enas om samma referens.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-31 13:32

Kraniet skrev:Det är förresten lite underligt att det finns så många som har stort intresse av musik och äger drivor med skivor men inte är speciellt intresserade av att återge dem ordentligt. Förunderligt är bara förordet..
DS

Inte alls, det är väl musiken som är det viktiga?
Eller, hemska tanke, det kanske inte är musiken? Nya låtar varje dag, uppspelade i en sunkig mp3-spelare - lyssnar man på det för att man gillar musik? Kanske snarare en musikalisk motsvarighet till hetsätning?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 13:32

Bravo skrev::) I princip och idealt borde ju idéerna om trohet mot inspelningen och mot musiktillfället vara möjligt att förena.
I praktiken måste man nog inse att redan inspelningen avviker mot musiktillfället, reproduktionen är en ständigt försämrande kedja fram till öronen. För min del är den musikaliska troheten viktigast , som den uppfattas av mig och mina öron, vägen dit kan vara en kompromiss. Jag föredrager kort sagt att violinen låter som en violin och inte en hartsfiol när jag lyssnar oavsett vägen dit. Här brottas vi med ett reproduktionsmedel som hur bra den ändå är ändå är en försämring av den ursprungliga spelningen. Följaktligen blir det följande alltid en tolkning av detta tillfälle, den tolkningen vill jag skall låta så naturtroget uppspelat som möjligt för mig.
Troligtvis blir det nödvändigt för att uppnå ett acceptabelt resultat att uppspelningen behöver hjälp på traven för att låta musikaliskt godtagbart.

Instämmer. Det är jag dvs. lyssnaren som bestämmer vad som låter trovärdigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 13:47

Flint, det känns som om vi har diskuterat detta "klart" för redan flera år sedan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-31 13:49

Min personliga tolkning är att när man gick ifrån 78:or till 45:or och 33:or och myntade HIFI begreppet så strävade man efter att få det att låta så nära live som möjligt i sitt vardagsrum. Olika bolag hade olika kompenseringar för att nå målet. Kolla fronten på en gammal LEAK eller Quad 11 (monoförsteget). Om det bara var så att man skulle vara trogen hur skivan lät så kunde man ju nöjt sig med att återge en stenkaka så riktigt som möjligt. Målet för dom gamla engelsmännen var att återge akustiska instrument i mono hemma så bra det gick. Sen tog tyskarna över och skrev sin DIN-norm för vad apparaterna skulle uppfylla. Så numera uppfyller väl även min mobiltelefon HIFI-normen skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 13:57

Johan_Lindroos skrev:Flint, det känns som om vi har diskuterat detta "klart" för redan flera år sedan.

Jag tycker att diskussionen är mycket saklig och givande. Jag försöker förstå den här tansp... ja du vet-uppfattningen men det är inte lätt. Vi kan nog forsätta minst tio år till på samma ämne. Jag rekommenderar dig att göra som jag gör om du tycker att det är tjatigt. Ta ett halvårs time out. Jag garanterar dig att inget har ändrat sig på forumet när du kommer tillbaka efter den tiden men du själv har fått ny energi. Alt. läs inte tråden. Obs, råden är i all välmening.
Senast redigerad av Flint 2005-03-31 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-31 14:09

Harryup skrev:Min personliga tolkning är att när man gick ifrån 78:or till 45:or och 33:or och myntade HIFI begreppet så strävade man efter att få det att låta så nära live som möjligt i sitt vardagsrum. Olika bolag hade olika kompenseringar för att nå målet. Kolla fronten på en gammal LEAK eller Quad 11 (monoförsteget). Om det bara var så att man skulle vara trogen hur skivan lät så kunde man ju nöjt sig med att återge en stenkaka så riktigt som möjligt. Målet för dom gamla engelsmännen var att återge akustiska instrument i mono hemma så bra det gick. Sen tog tyskarna över och skrev sin DIN-norm för vad apparaterna skulle uppfylla. Så numera uppfyller väl även min mobiltelefon HIFI-normen skulle jag gissa.

Men dom där kompenseringarna (där RIAA var en i högen) var ju till för att "möta" de olika inspelningskurvor som användes av olika tekniska skäl vid inspelning/gravering. De var inte tänkta som några sorts tonkontroller. Nu har vi bara RIAA kvar (på hemmafronten) när det gäller vinylspelare. På kassettdäck fanns det också lite olika kompenseringar att välja på beroende på vilken typ av band man spelade in på.

Visst fanns det dom som använder dessa kontroller som någon sorts tonkontroller, men det var inte deras funktion. Men det fanns dom som alltid spelade upp kassettband utan Dolby oavsett om det var inspelat så eller ej, bara för att det lät "bättre" (dvs ljusare och mer diskantrikt) 8)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-31 14:09

Harryup skrev:Så numera uppfyller väl även min mobiltelefon HIFI-normen skulle jag gissa.

Nä, mobiltelefonen kommer inte i närheten av varken den tyska normen eller det vanliga telenätets kvalitet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 14:17

Flint skrev:Kraniet.
Nu ska vi se om jag har förstått dig rätt.
Du menar att anläggningen skall återge signalmateralet dvs. skivan exakt som den är "graverad". Sen anser du att skivorna är misshandlade av skivbolagen och att vi därför bör påverka bolagen mot högre ljudkvalitet.

Har jag förstått dig rätt?

Då frågar jag:

svaren på de frågorna är redan givna men jag gör ett försök till.

Detta kommer man inse, i det fall skivan försöker återge en äkta händelse, då det låter så som den äkta händelsen. Detta fungerar ju dock bara så länge man spelar in akustiska instrument i en akustisk miljö. Elektronisk musik har ju ingen "verklig referens" alls.

Här blir det klurigare och det beror ju på situationen. Är det en äkta akustik händelse som tänkts spela in bör ju denna vara referens. Sen om man väljer att inte spela in det så att det låter exakt likadan så är ju det ett val som studioteknikern/manager/musiker/musikbolag avgör själva. Precis som en målare väljer vilken färg han ska måla moln i.

Återigen om det är en äkta akustisk händelse så är ju den onekligen referens. I annat fall så finns det ju egentligen ingen referens annat än studions anläggning där musiken är mixad.

I fallet om en äkta akustiks händelse så bör referensen rimligtvis vara denna händelse. I annat fall blir det ju klurig då alla studios har olika utrustning som är inställd på olika sätt.

Jag tror att det det kommer ner till är att referensen måste vara en icke färgande återgivning. Denna referens är nog den enda hållbara i realiteten. I idealfallet är det ju dock den riktiga händelsen som är referens. Dock ska man ju komma ihåg att ganska lite musik är en äkta akustisk händelse. De flesta inspelningar spelas in med varje instrument var för sig i en icke-akustisk miljö. Dessa bitar av musiken pusslas sedan ihop och diverse tillägg läggs på för att få det att låta som en akustisk händelse. Så nån referens annat än den som strömmar ur studioteknikernas apparater finns ju inte. Detsamma gäller elektronisk musik som ju bara existerar som ettor och nollor och aldrig funnits "på riktigt". Hur fungerar din referens "det ska låta som verkligheten" då undrar jag då..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 14:19

men ingen definition på HiFi än alltså? är denna tråden ens betydelsefull innan begreppet HiFi retts ut? Eller är det det som är syftet med tråden(att reda ut begreppet)?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 14:21

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Flint, det känns som om vi har diskuterat detta "klart" för redan flera år sedan.

Jag tycker att diskussionen är mycket saklig och givande. Jag försöker förstå den här tansp... ja du vet-uppfattningen men det är inte lätt. Vi kan nog forsätta minst tio år till på samma ämne. Jag rekommenderar dig att göra som jag gör om du tycker att det är tjatigt. Ta ett halvårs time out. Jag garanterar dig att inget har ändrat sig på forumet när du kommer tillbaka efter den tiden men du själv har fått ny energi. Alt. läs inte tråden. Obs, råden är i all välmening.

Jorå, jag tycker också att det är kul. Det känns bara som att jag själv inte har något att bidra med. Det blir det bara att jag kommer att skriv samma sak som jag redan skrivit förut, vilket känns jobbigt för mina fingertoppar. Tio år till... vilken lång tid. Borde väl gå att nå konsensus på klart kortare tid? Jag tror de flesta är överens om vilket som låter bäst då man lyssnar på t.ex. två olka anläggningar, även om det innehåller trioder, "á la LTS", switch-D, elektrostat, hembio, hembyggen, eller vad det än må vara.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 14:24

Kraniet skrev:men ingen definition på HiFi än alltså? är denna tråden ens betydelsefull innan begreppet HiFi retts ut? Eller är det det som är syftet med tråden(att reda ut begreppet)?

Sid 1, tredje inlägget, är mitt förslag och är väl det allmänt vedertagna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-31 14:27

Morello skrev:
Harryup skrev:Så numera uppfyller väl även min mobiltelefon HIFI-normen skulle jag gissa.

Nä, mobiltelefonen kommer inte i närheten av varken den tyska normen eller det vanliga telenätets kvalitet. 8)

Kan spela upp musik ur den och koppla hörlursuttaget till stereon.
8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-31 14:27

Vill man att det ska låta som i verkligheten ska man gå på konsert. Det enda vi har att spela är (i nästan samtliga fall) skivor som finns att köpa. Med dom skivorna har vi 2 eller 3 alternativ:

- Spela upp den med minsta möjliga förvrängning fram till högtalaren (som totalt dominerar hur det kommer att låta och måste väljas noga)

- Förvräng ljudet på skivan så det passar den personliga smaken bäst.

Det finns ett tredje alternaiv också, faktisk.se. Det är det bästa:

Se till att ha grejjor som KAN spela upp skivan med minsta förvrängning. Se till att ha möjlighet att påverka signalen när du själv vill, på det sätt du vill. Inte som apparatkonstruktören tyckte och ha förvräningen på för jämnan.
Med vettiga tonkontrolelr kommer man långt. Tyvärr finns knappt några (kanske inga) apparater med sådana att köpa, så man får bygga själv, eller köpa en programerbar EQ och köra justeringarna med den.
Manick för bättre stampa-takten känsla (av och på-kopplingsbar) kan man köpa av mig. Dyrt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-31 14:30

Ibland känns det som om man skulle ha ett gäng riktigt bra testskivor att ställa in anläggningen/lyssningsrummet/val av apparater etc efter, och sedan får de skivor man normalt sett köper låta som dom låter. Då har man en naturtrogen återgivning i systemet.

Men sedan kommer vi till detta med att olika sorts musik ställer olika krav på anläggningen. Eftersom det inte finns några system utan kompromisser kommer ens musiksmak i viss mån påverka vilka kompromisser man accepterar. För att inte tala om att viss typ av musik troligen kräver vissa avsteg från "det rätta" för att överhuvudtaget bli lyssningsbar :-)

Och då är vi där igen 8)

Kanske det är våra olika utgångspunkter som ställer till oredan i diskussionerna och att dom tuggar runt varv efter varv utan att vi kommer någon vart. För är det någon här som ändrat sin grundläggande åsikt om vad som är naturtroget eller "HiFi"?

Personligen har jag bara fått en större förståelse för det vi för enkelhetens skull kan kalla för "LTS-ljudet". Det skulle kunna stå för att det låter "korrekt". Och det är många som utgår från detta och uppenbarligen får det att låta mycket bra!
Själv föredrar jag när det låter bra ur synvinkeln när en fiol låter som en fiol, eller åtminstone att den musikaliska känslan förmedlas. Och min anläggning kanske inte alls passar dig.

Detta är mycket grovt och generalliserande två olika synsätt på vad som räknas som god återgivning. Jag tror inte de två världarna möts, eftersom en uppspelning i ett normalt hem aldrig kan bli en exakt kopia av originalet. Däremot kan den musikaliska känslan, troheten till verket som spelas (oavsett om det är low-fi från någons vardagsrum eller en stor symponiorkester) kanske bibehållas. Lite som att titta på bra fotografier. Ju bättre återgivning, ju mer kan man se "runt" en dålig bildvinkel, en konstig beskärning osv.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 14:31

Johan_Lindroos skrev:
Kraniet skrev:men ingen definition på HiFi än alltså? är denna tråden ens betydelsefull innan begreppet HiFi retts ut? Eller är det det som är syftet med tråden(att reda ut begreppet)?

ok hög naturtrohet alltså? men om du läser mina inlägg ovan så är det ju fortfarande inte så defenitivt.. naturtrohet hur? såsom att det ska låta som den äkta händelsen är det det du menar? i så fall menar du i absolut mening eller inte? alltså att det återgivna "låter som"(upplevs som) den äkta händelsen eller att det "är som" den äkta. På samma sätt som man kan prata om intelligens och intelligent beteende. Det första något absolut det senare bara något som upplevs.

jag antar att ordet natur går tillbaka på den grekiska betydelsen. där natur alltså är världen, verkligheten i vilket fall high fidelity= hög naturtrohet är en absolut idé. alltså att ljudet ska vara "som i verkligheten" alltså en exakt reproduktion av den verkliga händelsen i all mening och inte något som bara upplevs vara det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-31 14:34

Kraniet
Du försökte ärligt att svara. Det är bra. Jag tror dock att du får svårt att ändra trenden inom studiovärden.

Du frågar om min version och referens.
Jag spelar själv och får hela tiden uppgraderat den akustiska referensen. Jag försöker gå på de enkla liveprylar jag kommer åt som kyrkokonserter och liknande. Syftar på akustisk musik. Dessutom lyssnar jag ofta på inspelad så kallat klassisk musik. Det är inte live men man håller uppe minnet av det.

Utopi.
Önskan vore att alla i musikindustrin med jämna mellanrum skulle göra något liknande. Lyssna på akustiskt spelad livemusik. "En stråkkvartett i månaden". Det sista lät naivt och bra...

Jag ger mig. Det är bara att inse. Jag har fel som tror att HiFi betyder naturtroget mot akustisk live musik.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-31 14:45

:) Det borde vara som du skriver "Flint", det borde vara så.
För övrigt tror jag det blir svårt att hitta ett gemensamt mål med både apparater och skivor då jag många ggr. får den känslan av vid val av utrustning man kompromissar sig fram, så att den utrustning man slutligen sitter med är den där man valt bort de tillkortakommanden man har svårast att stå med mer än dess förtjänster. Tillkortakommanden som i sin tur kanske beror på lyssningsvana, hörsel och fysiska defekter.
Bravo

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-03-31 14:47

Låter inte stereon (tillräckligt) bra? Köp (ännu) sämre skivor! 8O :? :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 15:43

Kraniet skrev:
Johan_Lindroos skrev:

ok hög naturtrohet alltså? men om du läser mina inlägg ovan så är det ju fortfarande inte så defenitivt.. naturtrohet hur? såsom att det ska låta som den äkta händelsen är det det du menar? i så fall menar du i absolut mening eller inte? alltså att det återgivna "låter som"(upplevs som) den äkta händelsen eller att det "är som" den äkta. På samma sätt som man kan prata om intelligens och intelligent beteende. Det första något absolut det senare bara något som upplevs.

jag antar att ordet natur går tillbaka på den grekiska betydelsen. där natur alltså är världen, verkligheten i vilket fall high fidelity= hög naturtrohet är en absolut idé. alltså att ljudet ska vara "som i verkligheten" alltså en exakt reproduktion av den verkliga händelsen i all mening och inte något som bara upplevs vara det.

Bara att fortsätta läsa inläggen efter sid 1 fr.o.m. inlägg 4 alltså! Sedan kan man läsa med repeatknappen intryckt...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 01:11

Jag tycker som antytts många gånger tidigare att HiFi-begreppet är viktigt. Viktigt att det finns kvar, och viktigt att dess innebörd inte förvanskas.

Jag tycker dessutom att det är lite skrämmande att se att det finns de som tror att mobiltelefoner av idag skulle vara i närheten av att uppfylla DIN 45 500. :o

I verkligheten är det ju som så att det finns massor av högtalare av idag, även i prisklasser över 10 000:- paret som INTE uppfyller ens den över 30 år gamla normen. Inget förvånande egentligen, det är ju vara att lyssna på lite olika högtalare och konstera hur orimligt klangligt olika de låter.

Den som tror att utvecklingen gått lavinartat framåt har nog läst på tok för mycket hifi-tidskrifter och broschyrer från hifi-tillverkare, och trott på det de läst.

Det har gått framåt, visst. Lite framåt har det dock gått sedan 70-talet, men bara "i snitt". De bästa saker som gjordes i slutet av 70-talet är konkurrenskraftiga än idag (Snell typ A, B&W 801, Quad ESL63 och... blygsamheten förbjuder mig :oops:).

Menar dock att "hifi" har större värde såsom "mål" än som en tekniskt reglerad "norm".

Det är mindre viktigt att alla är överens om precis vad som skall uppfyllas för att få kallas hifi, än att alla överens om att hög fidelitet är något bra. Om flera VILLE ha bättre naturtrohet hos återgivningen skulle nog utvecklingen kunna sätta fart på riktigt.

I vissa fall borde nog avveckling av dumheter ha högre prioritet än framtagning av nya bättre koncept dock.

Vh, iö

PS. Viktigast för signifikanta framsteg från olika tillverkare är dock, tror jag, att de tänker igenom återgivningsbegreppet.
Att de lär sig förstå att rummets och människans närvaro, i kombination med det per nödvändíghet informationsstympade grundkonceptet, kräver nya synsätt (psykoakustiskt balanserade). Att musikens själ riskerar att ta skada på vägen i reproduktionen. Saker som få kontemplerar kan ändå vara rätt kodningskänsliga. Det är viktigt att tänka på allt detta, för att inte gå i alla pseudoobjetivistiska fällor som de flesta branschaktörers konstruktionsavdelningar tyvärr gör - ett för kantigt synsätt på musikåtergivningsuppdraget, leder nästan oundvikligen till en kantig musikreproduktion!
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-01 13:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-01 07:35

IngOehman skrev:Jag tycker dessutom att det är lit skrämmande att se att det finns de som tror att mobiltelefoner av idag skulle vara i närheten av att uppfylla DIN 45 500. :o Lite framåt har det dock gått sedan 70-talet, men bara "i snitt". De bästa saker som gjordes i slutet av 70-talet är konkurrenskraftiga än idag (Snell typ A, B&W 801, Quad ESL63 m fl).

Vh, iö

Mobiltelefon som signalkälla ja, inte över GSM nätet. Men det var en liknelse som var medvetet överdriven.

När det gäller ESL63 menar du då, omodifierade? Deras "skyddande skärm" påminner om den metallskärm man brukar sätta upp som vindskydd på busshållplatser. Dom blir väsentligt "tydligare" men också dramatiskt vekare om man tar bort dom. Fast nog låter väl dom tidigare 57:orna ännu bättre? Men pasusen att man får spela musik dom båda klarar av.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-01 11:33

I allra första inlägget skrevs:
Jag menar, det finns ju idag knappast några akustiska instrument kvar i musiken som skall återges naturtroget. Det mesta på dagens skivor kommer från syntar och ljudmoduler.

Det där förstår jag inte. Det finns väl massor med skivor med "akustiska" instrument. Dels alla klassiska skivor som kommer i strida strömmar, dels alla inom andra genrer typ jazz, country, singer/songwriter. De flesta av de skivor jag har hemma har "akustiska" instrument. Och människoröster! Väldigt akustiska!

För mig är referensen levande musik. Låter det som levande musik när jag spelar skivan hemma är det bra. Då brukar det låta bra om jag spelar elektronisk musik, hip-hop, eller vad det nu kan vara, också. Där har man ju inga referenser, man får väl anta att det som finns på skivan är det som skaparen av verket vill ska gå fram så som han/hon har avsett.

För mig är det självklart att Hi Fi betyder hög trohet till originalet. Och sådan finns när anläggningen spelar så att det låter naturligt i mitt rum hemma hos mig. Om jag lyssnar på en liveupptagning ska det låta som om jag var där. Då ryser jag av välbehag. Det kan vara stämningen på en jazzklubb eller det öppna, stora ljudet i en konsertsal.

Det är HiFi för mig. Ett i högsta grad relevant begrepp enligt min uppfattning.

Jag är bara en lyssnare, kan ingenting om inspelningsteknik och sånt, vill jag påpeka. Men jag lyssnar mycket på musik, både live och hemma.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 16:50

Dessutom spelar det ingen roll för resonemanget.

Fideliteten kan relatera till den akustiska händelsen när en sådan funnits (och inspelningen är att betrakta som en dokumentation, från ett valt perspektiv förvisso).

Är det en producerad inspelning man tittar på så relaterar fideliteten till vad som hördes i lyssningen i kontrollrummet! ingen större skillnad egentligen.

Begreppet high fidelity är brukbart i båda fallen! :P

I båda fallen är det också givet att man är i behov av BÅDE en förträfflig inspelningsutrustning OCH en förnämligen lyssning.

Om man eftersrävar fidelitet alltså, för utan dessa båda komponenter är man näppeligen i en situation där man har full kreativ frihet, vilket man behöver för att kunna nå fidelitet på fonogrammet.

Vh, iö

PS. Oförmåga hos inspelningstekniker och producenter att visualisera själv fidelitets-idén, dålig inspelningsutrustning och lyssning utan högfidelitiva kvalifikationer är tre mycket destruktiva vanligheter idag.

Den fjärde - "ovilja" att skapa god ljudkvalitet tror jag faktiskt är en myt, trots att även representanter från branschen sprider den. Jag tror, att de tror på den, bara för att de inte har upplevt hur mycket trevligare alternativet är.

Frågan är vilken av de tre som är den värsta... (Dags att starta en frågetråd? :wink: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-01 21:46

Man får väl köpa en CD helt enkelt...

Precis som man ibland löder fast en IC, eller tittar på en DVD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 21:53

mapem skrev:I allra första inlägget skrevs:
Jag menar, det finns ju idag knappast några akustiska instrument kvar i musiken som skall återges naturtroget. Det mesta på dagens skivor kommer från syntar och ljudmoduler.

Det där förstår jag inte. Det finns väl massor med skivor med "akustiska" instrument. Dels alla klassiska skivor som kommer i strida strömmar, dels alla inom andra genrer typ jazz, country, singer/songwriter. De flesta av de skivor jag har hemma har "akustiska" instrument. Och människoröster! Väldigt akustiska!

nja men är det verkligen så? visst det är mycket akustiska instrument men de spelas inte in i en riktig akustisk miljö. jag vågar nog påstå (utan några empiriska belägg bakom) att den mesta musiken spelas in i studio och då ofta i en "död" miljö. Musikerna spelar inte tillsammans utan allt mixas ihop och "ambience" läggs på artificiellt. Så hur "äkta" är egentligen musik i det fallet?
Skulle saker göras ordentligt så skulle man ha en inspelningsstudio med önskad akustik och alla musiker närvarande spelandes "live" i studion. Detta tycker jag man lätt kan höra låter bättre. Det finns en lite annan känsla i musiken då bandet spelat samtidigt.
Kan höras tydligt på äldre inspelningar(40-70tal?) då detta var det sätt man spelade in då. Dessa gamla inspelningar är förövrigt strålande exempel på att det inte är utrustning som är avgörande för musiken. Visserligen finns det andra "artefakter" som dist och brus och annat men nog fan låter det musik! :)
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi