Moderator: Redaktörer
Vallejos skrev:Kan man utan att behöva lägga en ruggig hög pengar på utrustning, göra stereoinspelningar med hifi-kvaliteter? Jag tänker på att använda någon form av portabel inspelare tillsammans med en stereomikrofon, för upptagningar av ljud i naturen och ljudmiljöer liknande köpcentra eller gata, men också musik. Finns det en typ av mikrofon som skulle fungera vid alla tillfällen?
snerik skrev:Har själv funderat på det där. Det går nog få till det skapligt bra för ganska små pengar i dag, folk kastar ju studioprylar efter en på blocket. Ska det bli riktigt bra kan det kosta hur mycket som helst. Sen handlar det ju otroligt mycket om kompetens i slutändan.
Är själv lite sugen på Line Audios rundupptagande mickar, de verkar otroligt prisvärda, lågt brus för pengen. De går ju testa i lite olika stereokonfigurationer.
Något säger mig att laptop, externt studiokort, lämpliga studiomickar får till bättre ljud än portabla lösningar.
Nattlorden skrev:sneakar man inte det allra billigaste så går det att spela in hemma med väldigt hög klass. Så pass att många stora artister borde skämmas över vad de släpper ut. Det stora tricket är efterpolerandet så det inte låter så rakt/direkt.
Ragnwald skrev:Mig veterligen, finns inga mikrofoner värda namnet under 1000:-/st.
Vi har en världsberömd miktillverkare på forumet, kommer inte ihåg namnet nu, hjälp någon.
Svante skrev:Line audio OM1 måste väl betraktas som ett klipp, för någon tusenlapp styck.
Ragnwald skrev:Svante skrev:Line audio OM1 måste väl betraktas som ett klipp, för någon tusenlapp styck.
Japp, det var den gubben jag menade. Hm.. vad hette han?
RogerGustavsson skrev:Roger Jönsson. Har två olika modeller i budgetklass, CM3 riktad och OM1 rundtagande.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Roger Jönsson. Har två olika modeller i budgetklass, CM3 riktad och OM1 rundtagande.
Jag tänkte också skriva budgetklass, men lät bli. Budgetpris möjligen, men inte budgetklass. Klassen är hög. Mikarna borde kosta 3-5 ggr så mycket.
darkg skrev:Zoom h4
2 x cm3
2 x om1
Tarzan skrev:På tal om de handhållna, så kan man ju lyssna på provklipp på thomann på de olika zoom-inspelarna. Jag tyckte i alla fall att det var ett jättehopp mellan h-1 och h-4 som hördes, mest i ljudbilden där allting var tydligare utplacerat hos h-4.
Vallejos skrev:Tarzan skrev:På tal om de handhållna, så kan man ju lyssna på provklipp på thomann på de olika zoom-inspelarna. Jag tyckte i alla fall att det var ett jättehopp mellan h-1 och h-4 som hördes, mest i ljudbilden där allting var tydligare utplacerat hos h-4.
Intressant, har du en länk till själva sidan med ljudfilerna för provlyssning?
Vallejos skrev:Intressant, har du en länk till själva sidan med ljudfilerna för provlyssning?
Hittade... Men tyvärr bara ljudfiler från H2N och H-4N, inga filer från H-5 eller H-6.
Hörde också en tydlig skillnad , men får väl anta att uppmickning och andra förhållanden är samma. H4 hade mer karaktär som om mickarna flyttats någon meter längre bak och ljudbilden blev större och mer nyanserad. Inte så mycket upp i ansiktet... Föredrar också H-4N ljudet.
Kalejdokom skrev:För att röra till det ytterligare vill jag bara inflika att det finns mer flexibla apparater för samma pengar. Frågan är om du någon gång skulle vilja spela in fler än två kanaler för att senare mixa ner till stereo? Själv har jag använt Zoom's 8- och 16-kanalers digitalinspelare för inspelning av kör och kompinstrument. Supernajz att i lugn och ro sedan kunna ställa nivåerna för varje kanal hemma i datorn. Funkar utmärkt med t.ex. Audacity så du behöver inte köpa någon dyr programvara. T.ex:
http://www.thomann.de/se/zoom_r16.htm
RogerGustavsson skrev:Man bör vara medveten om att mikrofonförstärkarna i flera av dessa portabla inspelare ofta är lite begränsande med externa mikrofoner. I en del fall stämmer det bra men det beror lite på vad man spelar in. Framförallt är det mikrofonförstärnas brusgolv som ofta ligger högt.
Kalejdokom skrev:.. Supernajz att i lugn och ro sedan kunna ställa nivåerna för varje kanal hemma i datorn. Funkar utmärkt med t.ex. Audacity så du behöver inte köpa någon dyr programvara.
Amit skrev:Någon som testat Ardour?
RogerJoensson skrev:Amit skrev:Någon som testat Ardour?
Jag använde det lite för några år sedan. Det var ungefär då dom fixade till pluginstödet för Mac-versionen (Reaper för Mac funkade riktigt dåligt med mina favorit-pluggar då). Jag lade en del energi på att hjälpa till med testning or återrapportering och de fick till slut rätt på det, förutom att inställningarna inte sparades med projeket. Det skulle komma i Ardour 3.x. -Men nu efter flera år har man fortfarande inte lagt någon energi på Mac-versionen, så jag har tröttnat. Det vore väl ok om det tog lite längre tid att får ut Mac-versionen, men nu har det ju gått mer än 3 år!
Vill man köra Ardour så är det Linux som gäller och det har jag inte provat.
murgatroyd skrev:Kom just på att jag äger en så gott som oanvänd Zoom H4 som ingick i en deal för x antal år sedan, uppgraderade den just till senaste FW, V2.40
Hur står den sig idag tro?... borträknat den ynkliga displayen...![]()
BAMBAM skrev:Javisst
http://www.core-sound.com/TetraMic/11.php mic
---
Egentligen skulle jag klara mig med bara en extra omnieftersom coresound är en "perfect omni" och samtidigt 3 korsade åttor efter processing.
RogerGustavsson skrev:murgatroyd skrev:Kom just på att jag äger en så gott som oanvänd Zoom H4 som ingick i en deal för x antal år sedan, uppgraderade den just till senaste FW, V2.40
Hur står den sig idag tro?... borträknat den ynkliga displayen...![]()
Här en inspelning av en amatörgrupp. Första halvan är inspelad med just Zoom H4 med de inbyggda mikronerna. Andra halvan är samma stycke men inspelat med en annan utrustning bl.a. två Nakamichi-mikrofoner av riktad typ (njure) i ORTF-konfiguration. Båda riggarna stod på samma ställe. Riggning gjord fem minuter innan konserten, inga tester alls. Lokalen en stenkyrka jag aldrig beträtt tidigare.
Gjorde dagen efter en inspelning av samma konsert i en annan kyrka, en träkyrka. Orkestern spelade sämre och ljudet blev också sämre, troligen främst beroende på att orkestern satt väl långt ute i lokalen.
RogerGustavsson skrev:Här en inspelning av en amatörgrupp. Första halvan är inspelad med just Zoom H4 med de inbyggda mikronerna. Andra halvan är samma stycke men inspelat med en annan utrustning bl.a. två Nakamichi-mikrofoner av riktad typ (njure) i ORTF-konfiguration. Båda riggarna stod på samma ställe. Riggning gjord fem minuter innan konserten, inga tester alls. Lokalen en stenkyrka jag aldrig beträtt tidigare.
Vallejos skrev:Jag undrar också vad det är för stycke...? Riktigt vemodigt och vackert. Tycker som Amit att det låter svenskt
Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
Amit skrev:Hittade honom i en källare i Gamla Stan i Stockholm en gång. Det var en trevlig person.
Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mot Zoom H1 dock.
Fast man får vad man betalar för. Guld är det väl i det här fallet?
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det hänger på själva datorn, den kan möjligen utöka funktionaliteten. De flesta inspelares signatur tror jag återfinns i den analoga delen. Mikrofonförstärkarna kan vara en begänsande faktor även med externa mikrofoner. Ett par Line Audio CM-3 eller OM-1 tror jag inte utnyttjas till fullo i de mest kompakta inspelarna men det kan nog räcka långt i många fall. Jag valde att använda en Tablet-PC eftersom den även kan sköta redigering och liknande. Använder programmet Sony Soundforge men Reaper och Audiacity gör väl ungefär samma sak och de är gratis.
RogerGustavsson skrev:Fast det är rätt stor skillnad via bättre lyssning. Det är en smalare öppning till musiken via Zoom H4, ungefär som att lyssna genom en dörr till kyrkorummet. "bara" 128kbit/s eftersom jag hade Zoom-filen i det formatet. Möjligt att Zoom H4 gör lite bättre ifrån sig med externa mikrofoner, ger en annan flexibilitet.
Nakamichi-riggen är ungefär 35 år gammal, mikrofoner+förstärkare kopplat till ett Digigram VXpocket V2-ljudkort och en Motion Tablet-PC. Här utan mikrofonförstärkaren från Nakamichi (som är tystare än Digigram-kortet).
Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
snerik skrev:Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
Ett Apogee Duet kan man hitta för runt 2000kr beg. Jag har svårt att tro att man får så mycket bättre ljud för de pengarna, Apogee är vida kända för sina fina preampar och omvandlare. Men mer att bära på blir det ju, även om de är små och smidiga.
RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429
Vallejos skrev:RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429
Då glömmer vi den...
Amit skrev:Hittade denna:
Här http://mclements.net/Mike/H4/H4-specs.html
Vet förstås inte hur vederhäftigt detta är ...
... men ändå. <= världens bästa argument!
Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?
Amit skrev:Jo, det kan var så att man ska tänka på fler än sig själv.
Fast över lag tycker jag de tillverkare som gör rätt, och inte slarvar, gör bra saker idag, riktigt bra saker, för en spottstyver.
Började själv med ett par Neumann-mickar en MOTU828 och datorn, men nöjer mig nu ofta med ett par CM3:or till min MOTU Traveler. Det blir bra.
Portabla "studion" är iofs en Perl TL4 (med hög utnivå) ett batteridrivet fantommatningsaggregat, som går in på linjeingången på en Zoom H2n.
Har inte kollat brusnivån på Zoom:en riktigt, och skulle förstås vinna på att gå via LineAudio:s 8MP som bara står och trånar i ett hörn ...
Återigen: den största fällan är inte att man skulle köpa något dåligt idag, utan att man betalar för mycket pengar. Skulle jag starta från början
nu, och bara vilja spela in, så skulle jag gå på en Zoom H1 och modifiera den enligt tipset här ovan.
Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?
Vallejos skrev:Har dock upptäckt att det är omöjligt göra någon form av ljudredigering på min bärbara mac. Ljudkvaliteten ut i hörlurar är helt enkelt för jädra dålig. Men å andra sidan vill jag inte hålla på o redigera heller utan tänker mig mer att göra inställningarna redan i inspelaren och sedan laborera med mikrofonuppställningen.
Magnuz skrev:Hmm... är hörlursutgången på Macen verkligen så dålig? Eftersom så många musikproffs använder Mac tycker man de borde ha vettigt ljud. Men alla proffs använder förstås externa ljudkort. Kan det vara att du har tungdrivna lurar som Macen inte riktigt orkar med?
Vallejos skrev:Magnuz , nej så dålig är den nog inte.
Lyssnar igen från macen och det är inte riktigt så illa som jag tyckte häromdagen. Låter ok direkt från macen. Kanske var jag som hade gjort någon inställning sist som inte var bra... Men nu låter det ok som sagt var.
Tror det ligger en hel del i vad du säger hcl, man kan nog lära sig hur utrustningen låter.
Vallejos skrev:En inspelning till.
http://www.skymning.se/wordpress/?p=1225
Vallejos skrev:Här finns en inspelning att lyssna på. Använd lurar.
http://www.skymning.se/wordpress/?p=1215
Tarzan skrev:Vallejos skrev:Här finns en inspelning att lyssna på. Använd lurar.
http://www.skymning.se/wordpress/?p=1215
Vad har kompisen på sig för tröja egentligen? Någon sorts vindtät?
Jättekul projekt! Hade velat göra samma samma sak, fast mest opublicerat för mig själv, som någonting att bygga en sorts dagbok omkring. Vad använde du för att spela in?
darkg skrev:En Zoom H4n för 1200 kr.
http://www.essmusic.se/Zoom-H4n-Handy-R ... ksexemplar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster