Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att var och varannan ny skiva påverkats kraftigt av detta. Hur kan du inte ha drabbats undrar jag?
PerStromgren skrev:Jag håller med Strömmis och har inte störts. Ibland skulle jag vilja ha lite kompression; det är inte alltid fotissimo blir behagliga när jag lyssnar. "Får plats" beskriver bra vad det är fråga om, tycker jag.

PJo skrev:Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..

PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik.
PerStromgren skrev:Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt.
PerStromgren skrev:Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt.
PerStromgren skrev:Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
PerStromgren skrev:Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.
IngOehman skrev:
Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.
Vh, iö
IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.
Vh, iö
PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.
Morello skrev:IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.
Vh, iö
Ja, vi gör ju det - till skillnad mot alla stackars satar i saudarabien, vars före detta kung vår idiot till kung valde att hylla vid hans bortgång.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.
Vh, iö
Problemet med en sådan distorsionsgenerator är att den pga. avsaknad av tidskonstanter kommer att rendera ohygglig distorsion.
Jag tor Per i sådana fall behöver en bra kompressor med justerabara tidskonstanter för att "domesticera" återgivningen.
ante_77 skrev:PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Loudness-knapp.
Vid "bakgrundslyssning" kan det faktiskt vara bra med en sådan.
Men att få det "inbygtt" i CD'n känns bara korkat.
KentLindqvist skrev:ante_77 skrev:PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Loudness-knapp.
Vid "bakgrundslyssning" kan det faktiskt vara bra med en sådan.
Men att få det "inbygtt" i CD'n känns bara korkat.
Hm. Har loudness, som man betraktade det förr (Loudness-knappen) något med loudnessrace att göra?
Har för mig att loudnessknappen bara hissar bas och diskant för en skön hängmatta?!? Dessutom en reversibel process?
Loudnessrace innebär väl mera en våldtäkt på musiksignalen i syfte att blidka massorna. Går inte att motkompensera
eftersom halva musikinnehållet ligger i producentens papperskorg på skrivbordet...
RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.
Strmbrg skrev:-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag som sysslar med "klassisk musik"?
RogerJoensson skrev:Skulle du kunna nämna dina två absoluta favoriter, från Linn Records (köptips)?

RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
RogerJoensson skrev:Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
Exakt. Additiv kompression är som jag skrev mycket trevligare än en vanlig, men den behöver trimmas vilket kan vara lite besvärligt. Speciellt när man spelar äldre välljudande inspelningar på CD eller vinyl, så kan maxnivån variera en del, och kräva trimning.RogerJoensson skrev:Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.
Håller med.
Men samtidigt undrar jag lite försiktigt hur ofta de som vill lyssna på odynamisk musik lite försiktigt i bakgrunden, måste välja just musik som är väldigt dynamisk? Varje tillfälle har ju liksom sina egenskaper, och när det skulle passa med något jämnstarkt, varför då välja något jättedynamiskt, och komprimera det?
För mig känns det lite som att någon vill använda spansk peppar på en späd potatis, men är missnöjd med att den spanska pepparn är så stark att det inte går att känna de fina nyanserna i potatissmaken. Kanske är det helt enkelt ett tecken på att det inte är rätt krydda? Kanske hade en liten klick smör varit bättre?
Eller om man har två vägar till jobben, en rak och jämn, en kurvig och kuperad, och väljer den kurviga men klagar på att det svänger så jävligt... JAMEN TA INTE DEN VÄGEN DÅ!
Typ.
Vh, iö
ante_77 skrev:
Hmmm....
Känns lite konstigt tänkt.
Nu lyssnar man väl kanske på en låt för att man gillar den.
Man kanske skulle tänka sig det på detta vis.
Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat.
ante_77 skrev:
Strmbrg skrev:-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag*) som sysslar med "klassisk musik"?
MichaelG skrev:ante_77 skrev:
Fast nu handlade det ju om skval i bakgrunden medan man gör annat och vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar - är det verkligen så himla viktigt att välja fulldynamikinspelning av Ravels Bolero just då!??!
Strmbrg skrev:Känner mig lite off nu. Jag väljer sällan "låt". Jag väljer snarare en komposition, och därefter försöker jag hitta en inspelning av sagda komposition som jag tilltalas av.
Vilket inte alltid är så (jävla) enkelt.
Strmbrg skrev:Nä, förtsört materiel är ju hyfsat meningslöst. Fast kanske inte för "den stora massan"?
De kanske inte besväras av förstördheten? De reflekterar kanske inte över slika aspekter utan är nöjda med att kunna "nynna med i melodin"?
Inte vet jag, men jag går förvisso ofta och gnolar på "Avestaforsens brus" och då spelar inte ljudkvaliteten någon roll alls, eftersom jag bara gnolar eller tänker på melodin.
ante_77 skrev:Nu lyssnar man väl kanske på en låt för att man gillar den.IngOehman skrev:
Men samtidigt undrar jag lite försiktigt hur ofta de som vill lyssna på odynamisk musik lite försiktigt i bakgrunden, måste välja just musik som är väldigt dynamisk? Varje tillfälle har ju liksom sina egenskaper, och när det skulle passa med något jämnstarkt, varför då välja något jättedynamiskt, och komprimera det?
Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu lyssnar man väl kanske på en låt för att man gillar den.IngOehman skrev:
Det är väl inte konstigare att välja odynamisk musik när man ska ha den som bakgrund till annat, samvaro vid middagsbordet med vänner tex, än att man väljer musik efter humör eller hänsyn till omgivningen?
/ B
PJo skrev:Jag har sån satans lust at lyssna på (valfri låt), men eftersom jag ska ha låg volym så väljer jag Dj Bobo eller låter Macarena snurra på repeat.
Förstår, men samtidigt - lyssnar jag på lå volym SKALL det låta bra även då. Ok - De starkaste passagerna i stycket kan ibland kanske bli "för högt" men jag lever med det. Allt i livet består av val. Det gäller bara att ta konsekvenserna av sina val. Jag har gjort mina och står för dem. Kommer granne och klagar (vilket har hänt 1 gång sedan 1989 då har jag medvetet spelade högt) hände följande. Jag bjuder in granne, bjuder på vin och det slutade i total sämja = granne hämtade fru.
ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.
Kanske man skulle ha en tredje utgåva som är någonstans mitt i mellan?
Sedan så finns det gott om odynamiska alster där ute, så odynamiskt kanske man inte behöver leta efter så mycket.
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.
Sedan så finns det gott om odynamiska alster där ute, så odynamiskt kanske man inte behöver leta efter så mycket.
Jag kan tycka att bäst vore om utgåvan är dynamisk och man lägger på en kompressor själv. Då kan du få den dynamik du själv vill.
ante_77 skrev:AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Jag kan tycka att bäst vore om utgåvan är dynamisk och man lägger på en kompressor själv. Då kan du få den dynamik du själv vill.
Precis så.
Då har man utgångsläget att lyssna hur man vill.
Mixandet kan man göra hemma.
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.
Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.
I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.
...
RogerJoensson skrev:Jag vet inte om du har glömt vad loudnessknappen gjorde, men det gjorde vanligtvis inget med dynamiken. Den höjde oftast bas och diskant vid låg inställning på volymratten. Visst låter det lite mjukare och mer insjunket om mycket att kraften ligger i midden, men det är eq det är fråga om, inte komprimering, toppklippning och liknande. Det bästa av allt var att man kunde låta bli att använda den.
hcl skrev:(Ursäkta slarvig citering. Jag sitter med svårhanterlig läsplatta...)IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.
Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.
I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.
...
Något åt det hållet kan nog fungera.
Jag fuskar lite med inspelning och mixning och något som är tämligen klart är att den bästa mixen för maximal upplevelse hemma i vardagsrummet ofta inte fungerar alls i bil eller i en iPod på stan. Jag är därför inne på att man gör två mixar, en studio-master version för hemlyssning och en version anpassad för mobilt bruk och då lämpligen lossy-kodad (typ 256k+ MP3). Förutom att man då får möjlighet till olika dynamik i resp. mixså ger det dessutom möjlighet att åtgärda negativa effekter av MP3-kodningen kan ge (som ofta kan vara ganska tydligt hörbara).
peh skrev:....
Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!"
IngOehman skrev: Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev: Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag.
Musik med djup fuldynamisk bas, brukar kunna ställa till rätt ordentliga problem i mindre/sämre anläggningar. Det kan låta kanon i en bra anläggning, men får basarna att totalhaverera i sämre anläggningar. Ofta är basreflexhögtalare med hög avstämning en del av ekvationen, små (bil)högtalare i snudd på omöjliga "lådor", osv. Även många disco/PA-högtalare kan må riktigt dåligt av fulldynamisk, djup bas. Det tar man vanligtvis hänsyn till vid mix/mastring av pop/rockproduktioner och liknande. Man har tyvärr inget val om det ska gå att spela upp på hygglig volym överallt, utan att det låter ohyggligt illa när man drar på.
Detta har dock inget med modern tokmasting att göra, utan avvägningar man väl nästan alltid har varit (snudd på) tvingad att göra.
BORIS skrev:peh skrev:....
Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!"
Du tycker inte att musiken har större värde, att musikerns arbete har större värde än att du kan låta ett datorprogram avgöra och döma ut verket som skräp?
Om det verkligen är så att din ilska bottnar i att musiken behandlas illa bör du fundera på hur du behandlar den genom detta beteende
JB skrev:Vad säger ni? för mycket drag i kaggen? man vill ju kunna känna takten också, gillar inte när kaggen ligger i bakgrunden och snällt frågar om den får vara med i låten.
Det man kan göra är att sänka basen i kaggen och mixa fram mer "klick" i den som många gör för att spara plats i mixen.
IngOehman skrev:hcl skrev:(Ursäkta slarvig citering. Jag sitter med svårhanterlig läsplatta...)IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.
...
Något åt det hållet kan nog fungera.
Jag fuskar lite med inspelning och mixning och något som är tämligen klart är att den bästa mixen för maximal upplevelse hemma i vardagsrummet ofta inte fungerar alls i bil eller i en iPod på stan. Jag är därför inne på att man gör två mixar, en studio-master version för hemlyssning och en version anpassad för mobilt bruk och då lämpligen lossy-kodad (typ 256k+ MP3). Förutom att man då får möjlighet till olika dynamik i resp. mixså ger det dessutom möjlighet att åtgärda negativa effekter av MP3-kodningen kan ge (som ofta kan vara ganska tydligt hörbara).
De synpunkter du yttrar härovan hör jag rätt så ofta från olika håll, men de stämmer inget vidare med vad jag själv har erfarit. Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag. För mobillyssning (i lurar) är det dock trevligt med lite X-feed. Men det är en annan fråga, och även i det fallet är den en manipulation som bäst sker i uppspelningsanläggningen.
Vh, iö
Harryup skrev:Jag ser tokmastring som bara en av de onödiga defekter som drabbar inspelningar. Allmänt illaljudande tycker jag är väsentligt vanligare. Jag köper och lyssnar på den musik jag gillar och tyvärr så finns det ju ett visst behov av allmän kvalitetshöjning. Jag väljer inte bort musik om den är komprimerad om det inte finns någon bättre version.
Masvis ser jag som ett utbildningsprogram/analys, inte ett verktyg för att välja skivor med.
/Harryup
Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Skulle jag rata vaxet därefter?
Intressant tanke.
Conan skrev:Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Intressant tanke.
Varför skulle en tokmastrad låt nånsin låta dynamisk och luftig?
Men tanken är intressant och det vore jättespännande att höra något exempel.
RogerJoensson skrev:PJo skrev:Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..
Uysch då.
-Köp gamla cd:s istället!
Discogs säger 1995 om min Computerworld-cd 0777 7 46040 2 4 (jag trodde den var äldre). Hursomhelst ser den rätt mycket trevligare ut... Den mår inte dåligt av lite vrid medurs på basratten, men i övrigt låter den bara najs.
RogerGustavsson skrev:Undrar om begreppet dynamik ibland missförstås? Några tycks tro att det är direkt förknippat med "tryck".
Strmbrg skrev:Conan skrev:Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Intressant tanke.
Varför skulle en tokmastrad låt nånsin låta dynamisk och luftig?
Men tanken är intressant och det vore jättespännande att höra något exempel.
Nä, jag vet inte om det överhuvudtaget kan bli så att en tokmastrad låt kan uppfattas som dynamisk och luftig. Jag tänker mig att man skulle lyssna på EN version och alltså inte jämföra sig fram till en uppfattning.
Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
JB skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Fast tänk på att nya utgåvor även kan ha andra förbättringar som kanske gör att dom ändå låter bättre i överlag än dom gamla utgåvorna, även om dom är lite hårdare komprimerade, men det missar ni helt om ni bara går efter masvis.
Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Almen skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Jo, så illa är det. Det enda jag kan komma på på rak arm (om vi nu ser endast till dynamiken) är LTS-utgåvan av Adolphson och Falks Med rymden i blodet.
Det finns ett antal ommixar som gjorts, och där är det möjligt att man fått till högre dynamik, men då rör det sig oftast om flerkanalsmixar för surround.
MichaelG skrev:Men tycker jag att det låter bra, så tycker jag det. Huruvida inspelningen verkligen är komprimerad, eller inte, är egentligen ointressant. Annat än möjligen som ren kuriosa.
Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
JB skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Fast tänk på att nya utgåvor även kan ha andra förbättringar som kanske gör att dom ändå låter bättre i överlag än dom gamla utgåvorna, även om dom är lite hårdare komprimerade, men det missar ni helt om ni bara går efter masvis.
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
Udda format. 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 har jag sett hur mycket som helst av, men 100k? Någon som sett det förut?
/ B
IngOehman skrev:
Min favvograf är allpassgrafen, kanske delvis eftersom just denna var mitt förslag/idébidrag till MasVis. Den visar det som jag menar är den mest avgörande ljudkvalitetspåverkanda faktorn - den vågdeformation som kompressorerna lämnar efter sig som bieffekt/skitig restprodukt.
Vh, iö
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
Udda format. 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 har jag sett hur mycket som helst av, men 100k? Någon som sett det förut?
/ B
Max_Headroom skrev:Lite knäppt med högupplöstformat för konsumentbruk tycker jag. Finns liksom inget behov, CD-formatet räcker så himla bra alltså.
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Lite knäppt med högupplöstformat för konsumentbruk tycker jag. Finns liksom inget behov, CD-formatet räcker så himla bra alltså.
Ovan citerades:
"K2 High Definition (K2HD) is a mastering technique developed by JVC Music. K2HD encodes the music in 24 bit and 100 kHz resolution while in the mastering stage, even though the end product is a standard red book CD (16 bit, 44.1 kHz) and does not require special hardware for playback".
Blir väl ingen högre upplösning i slutändan med andra ord?
Panelguy skrev:Inga synpunkter på K2HD?, låter det som JVC säger vettigt?
Panelguy skrev:Inga synpunkter på K2HD?, låter det som JVC säger vettigt?
Almen skrev:Panelguy skrev:Inga synpunkter på K2HD?, låter det som JVC säger vettigt?
Vettigt att addera brus över 20 kHz och kalla det för "high-dimension"? Nja...
ninecats skrev:Förvänansvärt ofta störs jag, trots att det ryktas om att det börjar minska. Lyssnade på min MFSL-utgåva av Crime Of The Century igår och hade nästan glömt hur bra pop/rock kan låta. Men visst, det är väl främst pop/rock med högupplösta instrument som det märks hos mig, inte naturlig klang osv. Elektroniskt och disco kan ju rent av gynnas av lite loudness.
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Panelguy skrev:Inga synpunkter på K2HD?, låter det som JVC säger vettigt?
Vettigt att addera brus över 20 kHz och kalla det för "high-dimension"? Nja...
Ja fattar inte vad man lägger till om det saknas i originalfilen. Är det en Legato Link-liknande process?
micromodular skrev:Känns lite att jag vill kasta mig in i debatten...
Men.. Jag anser att dynamiken i musiken är en del av det konstnärliga uttrycket.
Sedan om det inte passar var å annans ljud utrustning får stå för de själva..anser jag.
Men skivindustrin anser nått annat...anser dom.
CODY skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre?
Irish Tour med Rory Gallagher från 2012. Makalöst ljud jämfört med åttitalsCDn.
JockeX skrev:Även artisterna själva måste väl sitta där i studion när de lyssnat på det färdiga komprimerade resultatet och tycka att det lät bisarrt mycket sämre än när inte dynamiken strippades bort.
JockeX skrev:För att återknyta till trådens ämne. Ja loudnessracet spelar roll för mig.
I dessa digitala tider förstår jag inte varför inte artister kan släppa två versioner. En version som går ut på radio så att artisterna kan slåss i sitt loudness-race om vem som låter högst på radion, och en dynamisk version som man kan lyssna på när artisterna inte slåss om samma utrymme.
Även artisterna själva måste väl sitta där i studion när de lyssnat på det färdiga komprimerade resultatet och tycka att det lät bisarrt mycket sämre än när inte dynamiken strippades bort.
Strmbrg skrev:Bryr sig folk i gemen?
Nu menar jag under förutsättning att ingen påtalar problemet för dem eller antyder problemet via en enkät eller så
Så min frågeställning är snarast: Hur många av alla musiklyssnare har SJÄLVA för egen maskin noterat loudnessracet och dessutom störts av det?
Jag tror det stannar vid att man irriteras på att det blir så himla högt ljud när TV-reklamen kommer.
Men jag kan ha fel.
KentLindqvist skrev:IngOehman skrev:
Min favvograf är allpassgrafen, kanske delvis eftersom just denna var mitt förslag/idébidrag till MasVis. Den visar det som jag menar är den mest avgörande ljudkvalitetspåverkanda faktorn - den vågdeformation som kompressorerna lämnar efter sig som bieffekt/skitig restprodukt.
Vh, iö
Snälla, förklara!![]()
Nu menar jag under förutsättning att ingen påtalar problemet för dem eller antyder problemet via en enkät eller så
Så min frågeställning är snarast: Hur många av alla musiklyssnare har SJÄLVA för egen maskin noterat loudnessracet och dessutom störts av det?
Jag tror det stannar vid att man irriteras på att det blir så himla högt ljud när TV-reklamen kommer.
Men jag kan ha fel.
peh skrev:Ingenting gör mig mer förbannad än den destruktiva mastering som är så förhärskande inom branschen idag.
peh skrev:Vad jag inte heller kan begripa är att många branschtalesmän påstår att det är artistens avsikt att det skall låta sönderkomprimerat! Må hända stämmer det i vissa fall, p.g.a. inkompetens gällande ljudåtergivning (trots allt skillnad på en musiker och en ljudtekniker) men det är inte en slump att skivorna bara blir starkare och plattare för varje år.
peh skrev:Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!"
peh skrev:BORIS skrev:peh skrev:....
Du tycker inte att musiken har större värde, att musikerns arbete har större värde än att du kan låta ett datorprogram avgöra och döma ut verket som skräp?
Om det verkligen är så att din ilska bottnar i att musiken behandlas illa bör du fundera på hur du behandlar den genom detta beteende
Jag skrev "i princip är det nästan så", syftande på att branschen nu gått till sådana extremer att fonogrammen är näst intill olyssningsbara.
IngOehman skrev:Men i praktiken så är det nästan undantagslöst så att musik som spelats in för länge sedan, låter bättre ju äldre CD-utgåva man hittar. Det finns undantag, någon japansk specialutgåva, något som något audiofilbolag släppt...
Men normalt så förstörs musiken mer och mer för varje gång som den återutges. Det är min erfarenhet, och denna erfarenhet är helt baserad på lyssningar, gjorda långt innan MasVis ens fanns.
IngOehman skrev:Bäst hade varit om allpassmanövern hade körts på själva korven också (och visats t ex grå bakom korven så man ser bådas silhuett) för då hade man fått se var i tiden som vågen är förvrängd, och faktiskt också ungefär hur mycket.
Men jag kan ha fel.
sportbilsentusiasten skrev:peh skrev:Vad jag inte heller kan begripa är att många branschtalesmän påstår att det är artistens avsikt att det skall låta sönderkomprimerat! Må hända stämmer det i vissa fall, p.g.a. inkompetens gällande ljudåtergivning (trots allt skillnad på en musiker och en ljudtekniker) men det är inte en slump att skivorna bara blir starkare och plattare för varje år.
Nej det ÄR ingen slump.
Vad är det du inte förstår?
Att artisterna inte vill tjäna mer pengar?
Om du vore artist o någon sa "vi komprimerar så det låter fräckare o högre för att fler ska köpa din musik" - hur många tackar nej?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Men i praktiken så är det nästan undantagslöst så att musik som spelats in för länge sedan, låter bättre ju äldre CD-utgåva man hittar. Det finns undantag, någon japansk specialutgåva, något som något audiofilbolag släppt...
Men normalt så förstörs musiken mer och mer för varje gång som den återutges. Det är min erfarenhet, och denna erfarenhet är helt baserad på lyssningar, gjorda långt innan MasVis ens fanns.
Har samma erfarenhet
IngOehman skrev:Okej...
När du nu delgivit oss den inskten/uppfattningen* känns det som om du nu, i skenet av det du just skrev, behöver utsättas för din egen fråga:
Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?
Vh, iö
- - - - -
*Och jag tror det ligger något i det du skriver även om det kanske var i svartvitaste laget.![]()
Det finns defintivt människor som arbetar med att skapa den radio du beskriver och som brinner för radiomediet, och som inte lika gärna skulle kunna göra något annat för att sälja annonser. Men samtidigt kan det ju ändå finnas männiksor högre upp i organisationen, de som är inblandade finansieringsmässigt, som är så att det stödjer din tes.
sportbilsentusiasten skrev:Lyssnade på Death Magnetic/Metallica och den är asbra på att ge mig en musikupplevelse, och det är det som är det viktiga. Kompressad o överstyrd som den är - skit samma. Jag njuter!
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Lyssnade på Death Magnetic/Metallica och den är asbra på att ge mig en musikupplevelse, och det är det som är det viktiga. Kompressad o överstyrd som den är - skit samma. Jag njuter!
Jag njuter inte av Death magnetic utgåvan, den låter rent ut sagt för djävligt. Men TV-spelsrippen av samma skiva, den kan jag njuta till. Enorm skillnad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster