Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.

paa skrev:PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.
Har du provat sökfunktionen?
viewtopic.php?f=9&t=6544&hilit=mastringsdebatt%2A
AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.
En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.
PerStromgren skrev:AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.
En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.
Just det! Man skulle ju gärna fråga dem varför de gör så! Är inte det en lämplig artikel för nästa MoLT?
JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Man mastrar skivorna så för att dom ska låta klart och tydligt (och så högt som möjligt med effektsvaga anläggningar) överallt inkl bilar, mobiltelefoners interna högtalare, datorhögtalare, små blåtandshögtalare osv.
Dessutom får man ju ut högre volym när man lyssnar med tungdrivna hörlurar ihop med volymbegränsade enheter (som tex mobiltelefoner, så volymbegränsningarna som det finns lag på nuförtiden för att försöka hindra småungar från att spela sönder sin hörsel gör ju att det blir väldigt svårt att gå tebax till mer dynamisk mixning då maxvolymen blir väldigt låg på dessa enheter) samt bättre S/N ratio när man lyssnar med inbyggda ljudkortet på moderkort där man brukar höra väldigt mycket störningar från tex grafikkortet med dynamisk musik.
JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
PerStromgren skrev:JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.
Men det kanske finns i faktiskt-arkivet?
paa skrev:PerStromgren skrev:JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.
Men det kanske finns i faktiskt-arkivet?
viewtopic.php?f=9&t=18401
Rille skrev:Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.
Frutti skrev:Ett litet sidospår. Hade inte Spotify förr som default inställt att nivåutjämna alla låtar? Det kändes ju hoppingivande eftersom det borde minska fördelarna med mastrad hög medelnivå. Men nu verkar inställningen vara borta?
Xenod skrev:Hade varit bättre om inställningen aktiverade automatstyrning av volymkontrollen i Spotify. Genom analys av spåren kunde de tagit fram medelnivån och sedan automatiskt justerat volymkontrollen så att alla spår får samma medelnivå.
sebatlh skrev:Problemet är väl lite också att som mastrare/skivbolagschef så måste man ha i åtanke att hifi-folket nog köper skivan ändå om det är en bra platta.
En affärsidé vore kanske annars att producera skivor enkom för hifi-folket. Reklam behövs inte då det finns forum som dessa och kundkretsen världen över borde vara ganska ok. Halvbra musiker brukar det gå 13 på dussinet så det är väl bara kunnigt studiofolk som det gäller att säkra upp
Jag tror det är svårare än vad det låter. Man kommer inte få de bästa artisterna så man måste verkligen ha det bästa ljudet. Det får man inte med klipp å klistra + 1000 effekter. Bara en sådan sak att man måste stämma trummorna så att de sitter rätt i mixen tar sin lilla tid. Sen ska man ha musiker som kan spela också...
anjora skrev:Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.
anjora skrev:Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.
Conan skrev:Det är nog inte helt enkelt att komma fram med budskapet om det dåliga i loudness war. Mastringsteknikerna själva är nog inte överdrivet intresserade av nåt som potentiellt sett skulle kunna göra det svårare för dem att få jobb. Men visst vore det verkligen intressant att få höra deras syn på saken och att kunna föra en diskussion.
Skulle man ha lättare att angripa frågan via musikrecensenter? Om man nu recenserar ett album borde det ju kunna ägnas ett par rader om den kassa crestfaktorn och en obefintlig dynamik? Det kanske svider en del för artisten/bolaget att förlora ett plus på Aftonbladet bara för att ljudet upplevs som kasst.
darkg skrev:Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse?
darkg skrev:(som i alla yrken)
Conan skrev:darkg skrev:Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse?
matssvensson skrev:
Men VARFÖR är det oftast den hårdkomprimerade CD versionen som nu också släpps på HD format? Inte kan väl tanken vara att vi köper HD-filer för att primärt lyssna på tunnelbanan?? HD-filer känns ju hyggligt ljudnördigt att konsumenten rimligen köper sånt för att njuta i kontrollerade hemmamiljöer.
Piotr skrev:HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.
matssvensson skrev: Ny musik på vinyl är ofta mer dynamisk än samma skiva på CD eller HD-fil.
mvh, mats
Ogjort skrev:Vinyl är också det som ökar ojämförligt mest, just nu. Visserligen från en extremt låg nivå. Men ändå.
Orsaken är ju sannolikt mer dynamik och mindre "maximeringsdistorsion"..?
Så det borde ju få branschen att fundera en smula.
matssvensson skrev:Piotr skrev:HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.
Hmmm. Visst. Men borde de inte kunna tjäna minst lika mycket pengar om de utgick från mindre komprimerad vinyl eller CD master till HD, för att till och med kunna marknadsföra ännu hårdare att HD formatet utnyttjas?
/M
matssvensson skrev:Piotr skrev:HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.
Hmmm. Visst. Men borde de inte kunna tjäna minst lika mycket pengar om de utgick från mindre komprimerad vinyl eller CD master till HD, för att till och med kunna marknadsföra ännu hårdare att HD formatet utnyttjas?
/M
Ogjort skrev:Conan skrev:darkg skrev:Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse?
Det finns ju olika mastringstekniker. Och ovanstående citat stämmer på en hel del.
Inte minst i reklambranschen (som ju leder nivåligan).
T o m så man helst vill dölja sitt namn i produktionen.
Jag har även gjort radio med en mastringstekniker (lämnar namnet därhän) som sabbar musik på löpande band en vanlig dag på jobbet...
Men sedan spelar in körverk och kammarmusik med bravur och full dynamik vid sidan av.
Inspelningar som aldrig skulle lämnas över till sig själv för mastering
Så som någon sagt i tråden: Skjut inte alltid på pianisten.
Rille skrev:Men den hunden är väldigt gammal och att lära den ett nytt trick har visat sig mig övermäktigt. Det går! Men vägen går då genom deras plånbok. Kanske kan man visa skivbolagen en namnunderskrift med en massa namn som önskar hög dynamik och lovar att inte konsumera komprimerad media. Då lyssnar de.
hcl skrev:Jag är osäker på om det alltid funnits en anti-fidelitetstrend hos musiklyssnare och även i musikskaparleden, men det finns helt klart sådana ideer idag. En uppfattning om att det är "rätt" med anti-fidelitet och rått eller processat ljud. Inte bara att man kan använda det för att skapa ett konstnärligt uttryck utat att fidelitet är något som subtraherar eller distraherar från den "rätta" upplevelsen. Det påminner om att det sklle vara "politiskt inkorrekt" att tala om fidelitet och musik. Helt galet m.a.o.
Piotr skrev:Minst lika mycket pengar är inte samma sak som mer pengar och då lägger man inte energi på det.
Conan skrev:...
Är förmodligen en lättare uppgift att "utbilda" och påverka musikrecensenter än mastringsfolk & skivbolag som tror/tycker att det ska låta så, och dessutom har sin försörjning i gebitet. En musikrecensent borde vara intresserad av även hur det låter på skivan. Har inte musikjournalister nåt forum där man kan nå dem?
Bill50x skrev:Ogjort skrev:Vinyl är också det som ökar ojämförligt mest, just nu. Visserligen från en extremt låg nivå. Men ändå.
Orsaken är ju sannolikt mer dynamik och mindre "maximeringsdistorsion"..?
Så det borde ju få branschen att fundera en smula.
Här går det ju bara att spekulera, det är väl ingen som riktigt vet. Bland vissa personer med höga krav kan det stämma med den (bla) högre dynamiken men bland gemene man är det nog andra faktorer som inverkar - tror jag. Rejäla omslag, en viss retro-känsla och coolhetsfaktor inte minst.
/ B
petersteindl skrev:Artister och musikförlag gillar inte att deras musik sprids gratis. Med LP blir det svårare.
Mvh
Peter
darkg skrev:Något söker man ju när man upplever brist, eller vill avvika, och själva det fysiska formatet är så påtagligt, till skillnad från olika teknikaliteter i signalbehandlingen.
markusA skrev:IMHO så ligger inte problemet vid teknikerna som arbetar med mastringar öht. Problemet ligger hos ledningen för bolagen och att ekonomerna får styra och ställa lite hur de vill.
Teknikerna gör bara som de blir tillsagda...
Och varför skulle man behöva bättre upplösning än cd när man inte ens använder dynamiken som finns tillgänglig?
matssvensson skrev:Hål i huvudet enligt mig. Och det är inte första gången för mjukvarugiganterna.
BORIS skrev:Väldigt lite diskussion om detta
Läser man PDFerna går iTunes igenom ganska grundligt hur man vill att filerna ska mastras.
Men vad blir resultatat?
Mastring för iTunes
https://www.apple.com/se/itunes/mastered-for-itunes/
Svante skrev:Jag tror att det finns flera anledningar till att man ibland inte tokmastrar vinyl lika illa som CD i nyproduktion.
1. Det finns inget tydligt tak i vinylmediet, man får bara en gradvis stigande distorsion. "Målet" för den som vill nivåhöja är därmed inte lika tydligt. Jag gillar otydliga mål och detta är ett exempel på när det får effekten att man inte tittar på siffran hur många tiondels dB till man kan vinna, utan andra kvaliteter (som ljudkvalitet) får spelrum.
2. Maxnivån är frekvensberoende, man kan inte diskanthöja lika mycket på vinylmediet.
3. Egentligen samma sak som 2, men en limiterad signal kan överstyra mediet ibland, men ibland inte beroende på frekvensinnehåll. Det är därför inte lika lätt att lägga toppnivån just under max.
4. Maxnivån beror i viss mån av avspelningsutrustningen. Den har producenten ingen kontroll över, och därför tar man till lite marginal.
5. Man har förstått att vinylkunderna inte gillar tokmaximering, i varje fall tror man att de inte vill ha så mycket.
6. En högre nivå ger kortare speltid.
Typ så.
Svante skrev:Jag tror att det finns flera anledningar till att man ibland inte tokmastrar vinyl lika illa som CD i nyproduktion.
6. En högre nivå ger kortare speltid.
PerStromgren skrev:Det talar väl för att "tokmastra", dvs komprimera och sedan sänka max nivå? Jag vill minnas att det fanns en serie LP på 70-talet som hade som feature att ha lång speltid, en timme. Dessa lät verkligen förfärligt, beroende på att det var hårt komprimerade.
PerStromgren skrev:Rille skrev:Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.
Jag uppskattar ditt arbete och har hört hur fint dina inspelningar låter i omastrat skick! Men för att kunna påverka måste vi se problemet från deras sida. Vad är det som påverkar dem till att göra så här? Innan vi vet det kan vi skrika oss fördärvade. Säger de att de tjänar pengar på att sabba, så måste vi följa upp det också!
Att bra skrika tror jag inte på, och nu menar jag inte specifikt dig, Rille!
hcl skrev:Hoppet växer: Bob Katz, Loudness War & Peace
En ganska bra sammanfattning och förklaring till hur det gått till. Att närapå ingen fattat förrän det var för sent är beklämmande och att t.o.m. klassisk musik och Jazz drabbats är häpnadsväckande.
Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet, karln kanske bara är en vindflöjel . . . typ ?![]()
Rätta mig gärna om jag har/tar fel.
hcl skrev:Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet
...
...
Vet du att det är dumt/dåligt?
...
shifts skrev:Vi har medlemmen philip. Det finns säkert fler medlemmar som jobbar med mastring, men han var en av få som var öppen med det. Saknar hans deltagande här, synd att han inte är aktiv längre.
Hans studios hemsida: http://www.grandqvick.net/
Han var även rätt kritisk till MasVis: viewtopic.php?t=46715
BORIS skrev:Tycker nog det Laila gör är betydligt fulare, trots brasklappen är nu Kratz förknippad med svindyra mässingsklockor, sant eller inte.
BORIS skrev:",...men din argumentation får hcls att framstå som mindre illa."
Var det "Tycker nog det Laila gör är fulare" som fick dig att dra den vågade slutsatsen...
Objektivisten skrev:Jag har en "Splash" cymbal i ena rumshörnan, låter kanon.
BORIS skrev:Tycker nog det Laila gör är betydligt fulare, trots brasklappen är nu Kratz förknippad med svindyra mässingsklockor, sant eller inte.
Argumentation typ;
- Jag har för mig Laila är lite väl glad i spånken...kanske alkis?
Rätta mig gärna om jag har fel Laila

Svante skrev:hcl skrev:Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet
...
...
Vet du att det är dumt/dåligt?
...
Nu var inte frågan riktad till mig, men ja. Jag har inte testat det dock. Jag vet ändå.
Anledningen är att jag svarar är att jag ogillar den här typen av argumentation. För att veta i vetenskaplig mening att det är dåligt att placera ut svindyra klockor för att få ljudmässiga vinster måste man undersöka det, och det är ett så befängt förslag att ingen förmodligen har undersökt det vetenskapligt.
Rimligen är det inte den som belyser tossigheten som ska avkrävas bevis på att det är dumt/dåligt, utan att den som påstår att det är bra ska avkrävas bevis på att det är bra. Om man ska dra in vetenskapen alls. Det måste finnas ett intresse och resurser från någon att undersöka sådana här saker vetenskapligt, och man kan inte bara kräva att kunskapen redan ska finnas.
Nu fick kanske hcl en onödigt stor släng av mig, från min sida är det en reaktion på ett argumentationssätt som flera använder och jag överdriver nog hcls del i det.
När man spekulerat en stund verkar det vara en ganska dålig ide! Utan att ha provat själv så skulle jag nog hålla mig till blandning av dämpande och reflekterande/diffuserande ytor.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster