Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag har samma erfarenhet.
Dessvärre medför spotifylyssning för mig en stor frestelse till hoppigt lyssnande, men det är en annan tråd.
Nattlorden skrev:Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former. Finns alldeles för många korkade människor som tar det för konsumentupplysning och då blir till sist alla VETTIGA produkter utkonkurrerande av helt fel anledning.
music4ever skrev:Största problemen med spotify, enligt mig, är:
-Svårt att veta vilken version som de har.
-Att när som helst kan försvinna skivor, låtar eller hela skivbolag från utbudet.
Nattlorden skrev:Två premium Spotify i familjen för att undvika krockar. Tycker Apple gör helt rätt, så det är kanske phloam som skall försvinna? (Obs. Skämt!)
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former. Finns alldeles för många korkade människor som tar det för konsumentupplysning och då blir till sist alla VETTIGA produkter utkonkurrerande av helt fel anledning.
"Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former." Intressant synpunkt, men det vore OT att diskutera här.
phloam skrev:Då skulle man kanske förbjuda all reklamfinansierad TV också
Perfector skrev:Jag är ingen vän av Ipod och dockningsstationer till dessa.
petersteindl skrev:Du losar alltså statistiskt sett 49,50, eller? Jag menar Spotify behöver ju inte kånka dagen efter du pröjsat 99 kr.
Svante skrev:petersteindl skrev:Du losar alltså statistiskt sett 49,50, eller? Jag menar Spotify behöver ju inte kånka dagen efter du pröjsat 99 kr.
Nej, i extremfallet förlorar jag mycket mer. Värst blir det om jag bara skulle ha en enda favoritplatta, som jag väljer att lyssna på med Spotify i tex ett år. Det kostar mig då c:a 1200:- att göra det. Köper jag CDn kostar det en hundring. Och slutar jag betala till Spotify så försvinner min möjlighet att spela skivan.
Nu är det förstås så att man kan ta den andra extremen där man lyssnar, och framför allt kan leta bland, otroligt mycket olika musik, och då är det en mycket stor utgift att köpa alla skivorna, men bara 1200:- per år för Spotify.
Så det är lite som att jämföra äpplen och päron.
Simp_the_pimP skrev:Största felet med Spottan är att Ac/Dc inte finns där.
Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Alltså köper jag luft med musik emellan.
Spotify kan ge musik jag vill ha utan all luft mellan mina favoritlåtar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Lite home made spotify om ni vill.
Strmbrg skrev:Hurrni, vi snackar ljudkvalitet nu tycker jag!
Fast, då tycker jag uppenbarligen fel, ety det inte verkar snackas ljudkvalitet alls, utan en massa annat.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Jag har märkt att de låtar jag inte gillar från början växer så sakta och motiverar sin plats på albumet. Skivor som bara består av en hitsingel och utfyllnad köper jag inte överhuvudtaget.
/ B
Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
marcus_ec skrev:Tidal då?
Prova 30dgr, klart bättre ljud än spottan.
sportbilsentusiasten skrev:Med ett bra system blir alla låtar på skivan intressanta.
Strmbrg skrev:Hurrni, vi snackar ljudkvalitet nu tycker jag!
Fast, då tycker jag uppenbarligen fel, ety det inte verkar snackas ljudkvalitet alls, utan en massa annat.
boom skrev:Om du tycker att 320kb och snål kodat i ogg är bra undersök hörseln.
MichaelG skrev:boom skrev:Om du tycker att 320kb och snål kodat i ogg är bra undersök hörseln.
Tack och lov lider jag också av så dålig hörsel att jag kan njuta av musik på spotify. Jag kan till och med tycka att det låter riktigt bra ibland.
xeizo skrev:Spotify Premium med en bra DAC låter hur bra som helst enligt egen erfarenhet, det är fonogrammet, anläggningen, rummet och lyssnaren som är begränsningarna för en maximerad stereoåtergivning.
Bättre att koncentrera sig på vad vilken musik man lyssnar på än på vilket media man använder. Att CD-fodral kan vara roliga att hantera och titta på är en annan sak än själva ljudet, och Vinylfodral är ännu roligare samt att där får man förstås ett mysigt lagom färgat ljud som inte alls är oävet - framförallt som tidsdokument över ljudteknikens utveckling
Bill50x skrev:Jag har märkt att de låtar jag inte gillar från början växer så sakta och motiverar sin plats på albumet. Skivor som bara består av en hitsingel och utfyllnad köper jag inte överhuvudtaget.
paa skrev:Med en CD så vet man exakt vilken utgåva man har.
Med Spotify så har man ingen aning om detta.
Eargasm skrev:Jag håller med OP, Spotify och CD låter ganska snarlika så i mina öron är de ungefär lika usla om det är att njuta av musik hemma i anläggningen en fredag eller lördag.
På jobbet däremot, genom original högtalarna på min MBPr eller genom hörlurarna av fabrikatet Jabra låter det alldeles förträffligt.
Så i min värld är det både lysande och uselt, beroende på hur det skall användas.
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Med ett bra system blir alla låtar på skivan intressanta.
Eftersom det inte ens är så när man lyssnar till musik framförd i verkligheten, varför skulle det bli så vid reproduktion hemma?
RogerGustavsson skrev:Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.
sportbilsentusiasten skrev:Det är mycket logiskt. Har man skivor som tidigare varit trista som över åren (med uppgraderingar i hifisystemet och att lyssna på andras anläggningar) är bra. Lär man sig att det oftast är anläggningen som inte är bra nog. Och inte inspelningarna.
Om man sitter och hoppar över låtar är det, enl mig, ett tecken på att anlägningen inte är så bra som den skulle kunna vara. Men om man dras in i musiken och glömmer att analysera allt om ljudet (bas, dynamik, perspektiv mm), det är ett bra tecken.
Då jag streamar Spotify mm blir musiken bara ljud för mig, trist. Men lokal lagrad egna rippade skivor av samma artist/skiva är engagerade och lyssningsvärd. Dock blir streamad musik allt bättre med åren. bra! För några år sedan var det kass, nu är det ok. Dock inte asbra...
RogerGustavsson skrev:Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ursäkta, men detta låter som när någon sektföljare bara ser det positiva med sekten. I'm not buying that at all!
sportbilsentusiasten skrev:Du använder ord som sekter och indoktrinering ofta märker jag. Det är en vanlig teknik att försöka nedvärdera den som tycker olika.
Jag skriver om mina erfarenheter, du kan tycka olika baserat på dina erfarenheter. Det är ok, men försök diskutera ämnet.
It turns out the artifacts I was hearing are not due to compression, but a result of audio watermarks that Universal Music Group embeds in digitally distributed tracks. This watermark is embedded in UMG tracks on Rdio, Spotify, iTunes, Tidal, and others. The watermark can also be heard in Universal tracks broadcast over FM radio. Universal Music recordings make up about 25% of most online catalogs, and its labels include Interscope, The Island Def Jam, Universal Republic, Verve, GRP, Impulse!, Decca, Deutsche Grammophon, Geffen, etc.
RogerJoensson skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=61346
Om en stor del av inspelningarna är hörbart skadade som framgår i artikeln nedan, så hjälper det inte vilken teknik man använder för att snålkoda. Det blir inte i närheten av cd (pga vidriga skador som tillförts inspelningarna före snålkodning...).
http://www.mattmontag.com/music/univers ... -watermarkIt turns out the artifacts I was hearing are not due to compression, but a result of audio watermarks that Universal Music Group embeds in digitally distributed tracks. This watermark is embedded in UMG tracks on Rdio, Spotify, iTunes, Tidal, and others. The watermark can also be heard in Universal tracks broadcast over FM radio. Universal Music recordings make up about 25% of most online catalogs, and its labels include Interscope, The Island Def Jam, Universal Republic, Verve, GRP, Impulse!, Decca, Deutsche Grammophon, Geffen, etc.
AndreasArvidsson skrev:Det underbara är ju att det är folk som betalar för sig som får dras med alla dessa knäppa skydd. De som piratkopierar får ju en bättre utgåva. Mycket bra morot får jag säga.
Det är ju inte första gången något liknande detta sker. Tänker tex på Sonys rootkit.
roggaro skrev:och vad ville du säga om detta, alltså sonys rootkit som sänker den säkraste dator!?
roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat
AndreasArvidsson skrev:roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat
Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal
Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.
roggaro skrev:AndreasArvidsson skrev:roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat
Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.
precis så minns jag det hela också. tack för klargörande Andreasde ville alltså binda upp användaren till sina produkter, right?
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Du använder ord som sekter och indoktrinering ofta märker jag. Det är en vanlig teknik att försöka nedvärdera den som tycker olika.
Jag skriver om mina erfarenheter, du kan tycka olika baserat på dina erfarenheter. Det är ok, men försök diskutera ämnet.
Nej, jag menar det inte som nervärderande utan hur människor fungerar när en tro trumfar logik och sans.
Bill50x skrev:roggaro skrev:AndreasArvidsson skrev:
precis så minns jag det hela också. tack för klargörande Andreasde ville alltså binda upp användaren till sina produkter, right?
Det var väl snarare så att de som spelade sin inköpta CD på datorn samtidigt fick ett rootkit installerat som sedan (bla) rapporterade om användningen till Sony. Någon kom på detta och till slut fick Sony krypa till korset och fixa fram en lösning att få bort detta rootkit. Tyvärr kunde borttagandet i vissa fall göra att man inte längre fick tillkomst till sin DVD/CD-spelare... Alltsedan dess har jag för övrigt bojkottat alla Sony-produkter och tänker så fortsätta. Man undrar ju hur Sony (som ju är stora och med ett antal olika företag under sin flagga) när man å ena sidan producerar bärbara spelare av olika slag och samtidigt installerar rootkit på de datorer som används för att få över musik till dessa spelare... Ett företag som överhuvudtaget kan tänka sig att infektera sina kunders datorer med hemliga spionprogram har inte på marknaden att göra.
/ B
Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?
2-ch skrev:För mig är problemet inte kvalitén. Det är inget jätteproblem att jag inte vet vilken utgåva det är jag lyssnar på.
Irriterande javisst, men inte mer än så. Värre är det med årtalet på utgåvorna. Det är väldigt ofta fel och irriterar mig mycket.
Det värsta för mig är att massor av musik jag har i mina listor försvinner. Det gör dom inte så ofta ur CD-hyllan.
Så ersätta CD med spotify (eller någon annan tjänst)... Glöm det!!
Det är bara ett komplement. Riktigt skapligt dessutom.
2-ch skrev:Det värsta för mig är att massor av musik jag har i mina listor försvinner. Det gör dom inte så ofta ur CD-hyllan.
Så ersätta CD med spotify (eller någon annan tjänst)... Glöm det!!
Det är bara ett komplement. Riktigt skapligt dessutom.
idea skrev:Det är väl lite som ett vanligt bibliotek - även om man lånat en bok tidigare är det ju inte säkert att den finns kvar nästa gång man vill låna. Skall man vara säker på tillgång måste man ju fysiskt inneha produkten. Tjänsteleverantörer kommer och går och tjänsterna de levererar förändras över tid, sån är marknaden. Det är inte någon sorts riksarkiveringsfunktion inbyggt i Spotify eller någon annan strömningstjänst. Det är affärsmodeller med strömmande innehåll.
2-ch skrev:idea skrev:Det är väl lite som ett vanligt bibliotek - även om man lånat en bok tidigare är det ju inte säkert att den finns kvar nästa gång man vill låna. Skall man vara säker på tillgång måste man ju fysiskt inneha produkten. Tjänsteleverantörer kommer och går och tjänsterna de levererar förändras över tid, sån är marknaden. Det är inte någon sorts riksarkiveringsfunktion inbyggt i Spotify eller någon annan strömningstjänst. Det är affärsmodeller med strömmande innehåll.
Nä inte som biblioteket.
Kungliga biblioteket har i sin ägo ALLT (i stort sett) som givits ut.
Inte bara böcker utan även fonogram, filmer och det som sänt på svenska radiokanaler.
Jag ser ingen likhet mellan det och kommersiella intressen.
Bill50x skrev:Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?
Jag gissar att det installeras men att inget händer, dvs att Sony inte längre avlyssnar. Sedan är ju frågan om hur beroende av OS det hela är, det var väl på XP/Vista-tiden detta hände?
/ B
Bill50x skrev:Man kan se det på olika sätt. Den springande punkten är vad man blivit utlovad för den ersättning man betalt. När det gäller biblioteken finns det ett "avtal" mellan oss medborgare som röstat på de ansvariga och för de som sköter driften. Det är dock inte säkrare än att det kan lösas upp vid nästa val. Men det finns problem även här, bland annat är vi skattebetalare med och betalar filmproduktion som vi sedan inte ens kan ta del av mot betalning. Dvs filmerna finns inte att köpa. De finns däremot genom illegal nedladdning... Jag gissar att det finns åtskilligt inom understödd kulturproduktion som innefattas av samma problem.
Svante skrev:Jag läste lite, någonstans nämndes att Pyttemjuk hade släppt en patch som hindrar den från att installeras. Om den fortsatt skulle installeras borde den vara en säkerhetsrisk även om inte Sony lyssnar längre.Bill50x skrev:Jag gissar att det installeras men att inget händer, dvs att Sony inte längre avlyssnar. Sedan är ju frågan om hur beroende av OS det hela är, det var väl på XP/Vista-tiden detta hände?Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?
Svante skrev:Jag ser här en parallell till vetenskapliga publikationer. Väldigt mycket forskning finansieras med offentliga medel världen över, men när forskningen är klar överlåter forskarna typiskt copyrighten på artiklarna de skriver till privata aktörer ("ansedda tidskrifter") och resultaten finns INTE fritt tillgängliga för de som har betalat för forskningen.
sportbilsentusiasten skrev:Läge att nu vara lite självkritisk kanske?
Ja menar, du hörde uppenbarligen ingen skillnad då du TRODDE att det inte var skillnad...![]()
Hur var det det med tron som trumfar logik och sans
Bill50x skrev:Svante skrev:Jag ser här en parallell till vetenskapliga publikationer. Väldigt mycket forskning finansieras med offentliga medel världen över, men när forskningen är klar överlåter forskarna typiskt copyrighten på artiklarna de skriver till privata aktörer ("ansedda tidskrifter") och resultaten finns INTE fritt tillgängliga för de som har betalat för forskningen.
Jo, detta är ju ett problem. Frågan är om forskning/upptäckter till hör den som gjort jobbet eller den som betalat för att få jobbet gjort (jmf amerikansk och fransk lagstiftning/policy)?
/ B
Svante skrev:Ja, fast det jag menar går ett steg till: man skänker bort copyrighten till en tredje part (=tidskriften). Vare sig forskaren eller finansiären har rätt att sprida artiklarna vidare.
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Läge att nu vara lite självkritisk kanske?
Ja menar, du hörde uppenbarligen ingen skillnad då du TRODDE att det inte var skillnad...![]()
Hur var det det med tron som trumfar logik och sans
Självkritisk för att jag är....självkritisk?
Vad talar du om för skillnad som inte hörs?
Logik och sans = tester under former där placebo inte kan påverka resultatet.
Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, fast det jag menar går ett steg till: man skänker bort copyrighten till en tredje part (=tidskriften). Vare sig forskaren eller finansiären har rätt att sprida artiklarna vidare.
Ahhh, men själva forskningen/forskningsresultatet måste väl kunna publiceras/göras tillgängligt även om den publicerade artikeln är låst på publikationen ifråga, eller? Känns märkligt om en tidskrift kan låsa inne resultat av forskning.
Men nu är vi väl lite OT (om än intressant)?
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker du ska läsa vad du tidigare skrivit/påstått och reflektera över vilken konsekvens det får på det du skrev - med tanke på att det faktiskt visade sig vara är en skillnad.
Svante skrev:Alltså, produkten av forskning ÄR i stor utsträckning de artiklar man skriver. Men givetvis får man presentera sina resultat på konferenser och man får skicka PDFer av artiklarna på direkt förfrågan, men man får typiskt inte lägga upp dem på en webbsida.
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker du ska läsa vad du tidigare skrivit/påstått och reflektera över vilken konsekvens det får på det du skrev - med tanke på att det faktiskt visade sig vara är en skillnad.
Prata ur skägget om du har något att säga!
music4ever skrev:sportbilsentusiasten skrev:Då jag streamar Spotify mm blir musiken bara ljud för mig, trist. Men lokal lagrad egna rippade skivor av samma artist/skiva är engagerade och lyssningsvärd. Dock blir streamad musik allt bättre med åren. bra! För några år sedan var det kass, nu är det ok. Dock inte asbra...
Ursäkta, men detta låter som när någon sektföljare bara ser det positiva med sekten. I'm not buying that at all!
sportbilsentusiasten skrev:Jag har redan uppmanat dig att läsa vad du skrev, du kan börja med nedan inlägg från dig (kortat men du kan hitta allt om du går tillbaka). När det senare visade sig att det VAR en skillnad, tycker jag att du ska vara självkritisk till dina nedlåtande uttalanden (finns flera i trådan)
AndersP skrev:Man spelar inte längre in i dyra studios i akustikreglerade lokaler med 30+ kanaliga mixerbord med en eller flera ihopsynkade 24-kanalsbandspelare. Man spelar in hemma med en laptop på kontoret och delar spår med varandra via uppkopplad programvara för att slippa spela in tillsammans. Är budgeten tillräcklig lägger man ut mix och/eller mastring på "folk på stan". Kompmusiker finns fortfarande, men är en liten exklusiv skara som mestadels turnerar.
Kolla priserna på konsertbiljetter till artister i storleksordningen Peter Gabriel och multiplicera med antal publik i dom arenor det är frågan om. Det är där degen kommer in. Hur man finansierar inspelning och konserter med konstmusik känner jag dock inte till. Berätta gärna.?
AndersP skrev:Som tidigare antytts tror jag att många fonogram i dag framställs som reklam för artisters konsertverksamhet.
Man spelar inte längre in i dyra studios i akustikreglerade lokaler med 30+ kanaliga mixerbord med en eller flera ihopsynkade 24-kanalsbandspelare. Man spelar in hemma med en laptop på kontoret och delar spår med varandra via uppkopplad programvara för att slippa spela in tillsammans. Är budgeten tillräcklig lägger man ut mix och/eller mastring på "folk på stan". Kompmusiker finns fortfarande, men är en liten exklusiv skara som mestadels turnerar.
Kolla priserna på konsertbiljetter till artister i storleksordningen Peter Gabriel och multiplicera med antal publik i dom arenor det är frågan om. Det är där degen kommer in. Hur man finansierar inspelning och konserter med konstmusik känner jag dock inte till. Berätta gärna.
Det faktum att inspelningsutrustning blivit så billig och så bra har bidragit till att många kan hålla på med musik.
Min bror är direktör på ett större oljebolag i sthlm, men spelar inte golf utan bas!
Han har ett projekt tillsammans med en kille i Gävle som jobbar i hemtjänsten. Dom kaller sig Aspertown. Dom träffas sällan irl. En kompis som har trummor i egen studio kan lägga mångkanaliga drum tracks åt dom när det behövs. Att spela in riktiga trummor kräver en del resurser.
Jag tror att en stor del av den "alternativa" musiken på strömmningstjänsterna spelas av sånna här figurer. Dom får i princip aldrig betalt. Musiken är en hobby och ekonomiska resultat är inte det primära. Man är amatörer i ordets rätta betydelse. Känner man för det ordnar man en spelning, ett releaseparty eller ser till att bli inbjudna till en festival. Det finns inga deadlines typ nytt album på plats i butikerna till Jul eller liknande.
Eftersom det inte finns några större krav för att få lägga upp material på tex Spotify finner man mycket sånt här om man tittar runt.
Kontrakt med bolag och liknande behövs inte längre. Strukturen är helt annorlunda nu. Det är som innan inspelning och fonogram fanns. Mozart och dom fick väl beställningar på sheet music förstås, men annars var det väl livespelningar och bidrag från rika knösar?
Har det blivit bättre eller sämre?
Användare som besöker denna kategori: Byron och 32 gäster