Jag gillar hans tankar angående rattarna. Han är inte ensam om att dra den slutsatsen

Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Han gör en ordentlig tankevurpa i alla fall, flera gånger.
Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
12kkr totalt. 5 för försteget och 7 för slutsteget.
ante_77 skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
Hade dom bara haft en Dac till detta.........
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
Tack för svaret! Vad får man lägga till för den fjärrkontrollerade versionen av pre 25?
Rydberg skrev:Jag ser bara euro-priserna (kanske beroende på att jag befinner mig i Tyskland).
MichaelG skrev:Senast jag kollade tillhörde Partille fortfarande Sverige. Jag ser bara europriser ändå.
Nattlorden skrev:
Då räknas inte din internetleverantör som svensk.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:
Då räknas inte din internetleverantör som svensk.
Åh fasen. Då får jag byta från Telia till något annat. Känner någon till en svensk leverantör?
Aerob skrev:Jag är väldigt internationell av mig, därför ser jag priserna både i € och i SEK.
Emanuelgbg skrev:Eftersom jag bor på Hisingen å det är Sverige så ser jag att det med fjärr kostar 6995:-
FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
Och varför ha en strömförsörjning med en *sådan där* strömbulaär det bättre än en riktig...
Finns för övrigt en tråd om försteget som självdog. viewtopic.php?t=45692 Lite konstigt då jag trodde att denna produkt skulle sälja som smör på forumet, kanske låter som Denon biostärkare = varför byta.
AndreasArvidsson skrev:FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
Och varför ha en strömförsörjning med en *sådan där* strömbulaär det bättre än en riktig...
Finns för övrigt en tråd om försteget som självdog. viewtopic.php?t=45692 Lite konstigt då jag trodde att denna produkt skulle sälja som smör på forumet, kanske låter som Denon biostärkare = varför byta.
Vad behöver du 2st pre-out till? Går annars att lösa med en y-kabel vid behov. En vanlig passthrough finns i form av "Rec" utgången.
En extern batterieliminator förenklar en del. Mindre risk för störningar, ingen risk för farliga stötar inuti apparaten om användarna öppnar den osv.
Det finns några på faktiskt som har en pre25, men jag tror att det största problemet är att den endast har 2st kanaler. Jag personligen skulle utan tvekan köpa ett exemplar om jag bara hade haft behov av 2st kanaler på min anläggning.
FBK skrev:Ja vad kan man behöva 2st pre-out till ? din fantasi får utvärdera det.
Och den har inte en riktig sk. HT Passthru ingång som man lätt som en plätt trycker på så går signalen förbi volymkontrollen och direkt till slutsteget.
Och dina tankar om extern batterieliminator köper jag inte, seriös strömförsörjning brukar lyfta ljudet och ingen risk för farliga stötar om användaren öppnar den, det är väl inte barn som ska ha den som leksak
AndreasArvidsson skrev:Nu är det ju inte fjärren i sig som kostar 2k utan det är också ett annat försteg som har stöd för fjärr, men ja priset är lite i brantaste laget.
Det är dock helt omöjligt för en liten svensk återförsäljare som säljer små volymer att komma i närheten av priserna för de stora internationella tillverkarna som massproducerar sina enheter. Att jämföra priset på HA produkter med en begagnad Denon receiver är inte speciellt relevant enligt mig.
Laila skrev:Nä kanske inte, men vad jag försöker säga(möjligtvis lite kryptiskt), är att det nog kunde vara lite bättre för företaget att
i princip implementera fjärrisen som standard å lägga på typ en 5-hundring(som kanske innebär att man i praktiken kanske "ger bort" funktionen utan att tillämpa "gängse" marginaler). . . . typ.
Påslag i närheten av 2000:- gör iallafallen att min pluska snörpertillsä*.![]()
*Ja, jag tror mig ha en något sånär koll på vad det kostar att köpa in de nödvändiga pryttlarna för en privatperson, styckevis.
FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
DQ-20 skrev:FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
För mycket fikastämning? Några gamla ostar på lagring?
/DQ-20
darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den
FBK skrev:Testa att gå en lång promenad, du kanske mår bättre då.
Svante skrev:I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.
boom skrev:FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den
Den är testad i mot Denon3806 Marantz 7005 nad 106.
Dom nämnda komponenterna klarar inte att spela lika starkt dist fritt som pre 25 klarar.
Personligen så skall man använda hemmabio recivers till det dom är tänkt till sitt användnings område BIo .
Sen använder man något annat till musik lyssning .
Och vill man ha ultra låg dist till sitt musik lyssnande så finns inga genvägar.
Rydberg skrev:Jag ser bara euro-priserna (kanske beroende på att jag befinner mig i Tyskland).
ante_77 skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?
Hade dom bara haft en Dac till detta.........
DQ-20 skrev:boom skrev:FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den
Den är testad i mot Denon3806 Marantz 7005 nad 106.
Dom nämnda komponenterna klarar inte att spela lika starkt dist fritt som pre 25 klarar.
Personligen så skall man använda hemmabio recivers till det dom är tänkt till sitt användnings område BIo .
Sen använder man något annat till musik lyssning .
Och vill man ha ultra låg dist till sitt musik lyssnande så finns inga genvägar.
Seriöst testande! Vilka slutsteg körde du med?
/DQ-20
Hattrick!
Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Nu är det ju inte fjärren i sig som kostar 2k utan det är också ett annat försteg som har stöd för fjärr, men ja priset är lite i brantaste laget.
Det är dock helt omöjligt för en liten svensk återförsäljare som säljer små volymer att komma i närheten av priserna för de stora internationella tillverkarna som massproducerar sina enheter. Att jämföra priset på HA produkter med en begagnad Denon receiver är inte speciellt relevant enligt mig.
Nä kanske inte, men vad jag försöker säga(möjligtvis lite kryptiskt), är att det nog kunde vara lite bättre för företaget att
i princip implementera fjärrisen som standard å lägga på typ en 5-hundring(som kanske innebär att man i praktiken kanske "ger bort" funktionen utan att tillämpa "gängse" marginaler). . . . typ.
Påslag i närheten av 2000:- gör iallafallen att min pluska snörpertillsä*.![]()
*Ja, jag tror mig ha en något sånär koll på vad det kostar att köpa in de nödvändiga pryttlarna för en privatperson, styckevis.
Svante skrev:darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
Du menar "lättare"?
Alltså Pre25s väggbula är ju bara en trafo, all elektronik som reglerar matningsspänningar etc sitter internt i lådan. Det finns en diskussion om andra apparater som har med väggbulor med likriktning och kanske switchning att göra och att det kan bli olika om man byter ut bulan. I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.
Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..
För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.AndreasArvidsson skrev:Jag förstår fortfarande inte riktigt vad den passthrough ingången skall användas till. Hur skall man koppla och varför? Det finns ju redan en passthrough utgång som alltid är aktiv. Varför duger inte den?
Rydberg skrev:För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.
boom skrev:DQ-20 skrev:Seriöst testande! Vilka slutsteg körde du med?
/DQ-20
Hattrick!
Nad 208 Nad c272 Amp27
AndreasArvidsson skrev:EDIT: Ursäkta mig om jag är trög, men denna typ av koppling är inget som jag någonsin reflekterat över eller kommit i kontakt med tidigare så det är inte självklart för mig.
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.
Ok. Jag antar då att ni menar att man skall man sätta ett stereo försteg i serie efter ett flerkanalsförsteg? Iom att ingen talat om syftet med denna koppling så är det inte helt uppenbart hur man skall koppla. Jag antar att ni vill använda ett stereoförsteg till musik och ett flerkanals till film? Hur kopplar man då in gemensamma källor. Eller det kanske man inte gör?
EDIT: Ursäkta mig om jag är trög, men denna typ av koppling är inget som jag någonsin reflekterat över eller kommit i kontakt med tidigare så det är inte självklart för mig.
FBK skrev:Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..
Jag tror att försäljningen skulle öka markant om det fanns *som tillval* att få en av de ingångar som redan finns med knapp för passthrough. Hur många sitter med surroundrecivers här ? *många* och en Pre25 med den funktionen skulle nog locka en hel del.
HolographicAudio™ skrev:FBK skrev:Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..
Jag tror att försäljningen skulle öka markant om det fanns *som tillval* att få en av de ingångar som redan finns med knapp för passthrough. Hur många sitter med surroundrecivers här ? *många* och en Pre25 med den funktionen skulle nog locka en hel del.
Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.
HolographicAudio skrev:Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.
DQ-20 skrev:darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
Om man oroar sig för strömförsörjningen bör man inte köpa den alls. Det finns ingen anledning att tro att någon kan göra en bra förförstärkare om konstruktionen behöver en strömförsörjning som är lika stor som förstärkaren själv. Vill man strössla med kondingar av marknadsföringsskäl är det helt ok för min del, bara man inte tror att konstruktionen är beroende av dem. Visst, har man en krets med taskig PSRR så kan man behöva man biffa upp strömförsörjningen rejält men varför skulle man vilja köpa en sådan konstruktion? Bättre då att bygga en sådan själv, t.ex. någon av JLH:s förstegsvarianter på hans klass A-steg från 1969 eller liknande: åtta transistorer för 20 spänn och 500 kr i kondingar.
/DQ-20
UrSv skrev:darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
Det är dock ganska begränsat vad man kan göra då det är en växelspänningsbula och hela nätdelen ju sitter på insidan. Att byta en trafo mot en annan torde göra liten skillnad i detta fall.
HolographicAudio™ skrev:FBK skrev:Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..
Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.
Svante skrev:darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.
Du menar "lättare"?
Alltså Pre25s väggbula är ju bara en trafo, all elektronik som reglerar matningsspänningar etc sitter internt i lådan. Det finns en diskussion om andra apparater som har med väggbulor med likriktning och kanske switchning att göra och att det kan bli olika om man byter ut bulan. I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.
DuST skrev:Holograpic Audio skrev i Januari -14
"Det börjar röra på sig på DAC-fronten. Mer kan jag tyvärr inte berätta i dagsläget. "
Nu undrar jag nyfiket om det har hänt något mer på dac-fronten?
DuST / Pär
darkg skrev:Lättvindig funkar för mig... det innefattar lätt (lättgjord) och dessutom att det jämfört med att gå in i apparaten inte är en så grannlaga uppgift att ersätta en extern strömförsörjning.
Om du ringer Lasse lite då och då så brukar han skynda på med produktionen av produkter.
DuST skrev:boom skrev:Om du ringer Lasse lite då och då så brukar han skynda på med produktionen av produkter.
Ja, så funkar det nog, jag fick efter kontakt med honom köpa, vad jag tror var den första AMP17 som kom ut till försäljning, tom. rabaterad. Han är ju otroligt serviceminded och trevlig (och duktig).
Men vill inte hålla på och störa honom i onödan och ställer därför frågan här så han kan svara när det passar honom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster