Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Ska vi försöka gå till botten med detta en gång för alla?
Eller finns det någon tråd där man ordentligt rett ut detta utan att hamna i låsta positioner och pajkastning?
PerStromgren skrev:Kan du konkretisera? Vilken fråga är det mera exakt du vill ha svar på?
Eller finns det någon tråd där man ordentligt rett ut detta utan att hamna i låsta positioner och pajkastning?
phloam skrev:Vore intressant med vetenskapliga studier kring hur man optimerar själva placeboeffekten och totalupplevelsen. Som jag brukar säga, de flesta lever ju med sina anläggningar, istället för att ständigt lyssna i något slags testläge(hoppas jag!)
sprudel skrev:Släpper där så länge och fyller på senare. EnjoY!
sprudel skrev:Högtalare och rum i kombination med drivning av högtalare varierar ordentligt. Vad är då moraliskt riktigt av påverkan här.
sprudel skrev:Korrekt är moraliskt riktigt, moraliskt riktigt är korrekt, så använder jag begreppen. Fel är då?
Är vi överens om att vår sk verklighet är en illusion skapad av våra sinnesintryck och alltid påverkad av vår förförståelse?
I förförståelse ligger en drös av faktorer som erfarenhet, förväntningar osv. (Putta in placebo och nocebo där om du måste använda begreppen)
Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
Jag vet inte om jag har förstått frågan rätt, dock.
Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
bootstrap skrev:Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
Borde man inte kunna se det som att en stereofonisk illusion är en yttre påverkan som lurar vårt sinne (man påverkar hur ljudet når våra öron) medan en placebo är en illusion som kommer inifrån, efter örat?
Tarzan skrev:Är det verkligen rätt att kalla alla sätt att lura sinnena på placebo? Synvillor (och i det här fallet hörselvillor) har ju en tendens att funka även om man vet att det bara är på låtsas. Placebo är väl när någonting fungerar för att man tror på det, men inte fungerar när man inte tror på det?
AndreasArvidsson skrev:Placebo och nocebo har med suggestion att göra. Synvillor, stereofoni mm är inte placebo.
sprudel skrev:bootstrap skrev:Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
Borde man inte kunna se det som att en stereofonisk illusion är en yttre påverkan som lurar vårt sinne (man påverkar hur ljudet når våra öron) medan en placebo är en illusion som kommer inifrån, efter örat?
Du menar att denna yttre påverkan som ger den stereofoniska illusionen ger en upplevelse som inte är påverkad av din förförståelse, medan placebo skulle ensamt vara påverkande på din upplevelse?
Jag tänker att alla våra intryck landar i en komplicerad kontext, hjärnan är inte en objektiv betraktare av sinnesintryck.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Placebo och nocebo har med suggestion att göra. Synvillor, stereofoni mm är inte placebo.
OK, vad är då stereofoni och synvillor?
JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
Tack Sprudel för att du skapat denna klargörande tråd och vidgat mitt kunnande!
JM
arkman skrev:Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
Det är ett sätt att se det på, men i så fall är också 3D TV/film också placebo tycker jag. Fast vi fortsätter att se och höra både stereoeffekten och 3D film även då vi vet att det är en illusion. Stereoeffekten kan vi också uppfattat när vi gör en blindtest. Så brukar det inte vara med divers prylar som framkallar en placebo effekt.
petersteindl skrev:JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
JM
Fast i detta fall har du helt fel. Fast, vad menar du med reflex? Riktningshörandet bygger enkom på direktljudet. Detta är under förutsättning att det existerar ett direktljud. Jag vill verkligen trumma in detta.
RIKTNINGSHÖRANDET BYGGER ENKOM PÅ DIREKTLJUDET!
paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Stereofonisk återgivning är naturligtvis inte alls samma sak som något verkningslöst.
Någon sorts placebo skulle kunna såväl öka som minska upplevelsen av stereofoni, beroende på vilken förväntan just detta placebo skulle ha med sig.
Svante skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
JM
Fast i detta fall har du helt fel. Fast, vad menar du med reflex? Riktningshörandet bygger enkom på direktljudet. Detta är under förutsättning att det existerar ett direktljud. Jag vill verkligen trumma in detta.
RIKTNINGSHÖRANDET BYGGER ENKOM PÅ DIREKTLJUDET!
Ja, direktljudet är i alla fall väldigt dominerande. Det borde dock inte vara omöjligt att skilja en monofonisk mittkälla från två likaspelande stereokällor med hjälp av rumsreflexer om bara evolutionen hade fått verka ett tag under den förutsättningen och att det var viktigt. Som det är nu förväntar vi (=människan i det tillstånd som arten befinner sig nu) oss inte att det ska finnas två likaspelande källor. Hjärnan (inte öronen) får oss därför att tro att det är en enda monofonisk källa vi hör. Man skulle kunna kalla det för en förväntanseffekt, men en som har uppstått i ett lite längre perspektiv.
Kanske är det klokt att inte kalla den för placebo, eftersom vi normalt använder ordet placeboeffekt för sådant som är inlärt. Här tror jag det fattas en del i hårdvaran för att vi ska kunna göra oss av med illusionen av att det är ett monoljud som uppstår mellan högtalarna.
Men det är ett intressant gränsland.
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att man bör skilja på påverkan av undermedveten erfarenhet och faktiskt vetskap. Att våra sinnen är baserade på våra erfarenheter sedan barnsben bestrider nog ingen, men jag skulle inte kalla det för placebo.
Min definition av placebo och nocebo är förväntanseffekter. Din förväntan av situationen påverkar din upplevelse utan relation till fysologisk stimuli. Vetskapen(korrekt eller inte) om hur något fungerar och ligger till är det som påverkar förväntanseffekter. Att du vet att det bara är två högtalare tar inte bort effekten av stereofoni så därför är den inte placebo. Även om placebo utan tvekan kan påverka denna.
Så ser jag på det iaf.
paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Stereofonisk återgivning är naturligtvis inte alls samma sak som något verkningslöst.
Någon sorts placebo skulle kunna såväl öka som minska upplevelsen av stereofoni, beroende på vilken förväntan just detta placebo skulle ha med sig.
Kronkan skrev:Med placeboeffekten inom medicinen räknas en effekt som faktiskt är verklig men åstadkommes utan hjälp av den verkningsfulla substansen i själva medicinen. Det kan också vara sockerpiller. Men det kan också vara en del av en behandling exempelvis bemötande, utsikt från ett sjukhusfönster o s v som kan påverka trots att behandlingen är detsamma.
Det är intressant det som skrivs men själv gör jag andra associationer. Den basala frågan när vi studerar människan är hur vi vinner kunskap om detta fenomen – människans upplevelsevärld. Räcker det att ta reda på vad personen säger eller måsta man mäta på något sätt för att vinna tillförlitlighet. Och vilka sätt att mäta är tillförlitliga.
Om man skall studera exempelvis om hur kontakten är vänd i uttaget påverkar ljudet kan man ju göra detta på flera sätt.
Kan själva meddelandet om att man hör skillnaden gälla.
Skall man blindtesta och då skall man testa med ett slumpat urval
Kan man blindtesta med lärd panel
Kan man använda personer som tränats för uppgiften.
Om man kan höra skillnaden skall man då försöka få personernas uppfattning om vad de hör för skillnad.
Skall man värdera saken objektivt eller subjektivt o s v.
Om det finns en skillnad finns det då ett rätt sätt att vända kontakten. ÄR alla eniga om detta eller är vi oeniga.
Om man nu inte kan mäta något objektivt är det då en placeboeffekt om man tycker sig höra en skillnad.
petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Placebo och nocebo har med suggestion att göra. Synvillor, stereofoni mm är inte placebo.
OK, vad är då stereofoni och synvillor?
Det är ett ganska stort ämne att beskriva dessa i detalj och det överlåter jag till de som är mer kunniga på ämnet att göra, men jag kan säga att de är inte grundade i lyssnarens/tittarens förväntan. Oavsett om du inte vet vad stereofoni är eller om du är expert på ämnet så uppfattar du effekten på ett liknande sätt.
Att uppfatta skillnad på två stycken identiska testobjekt när man tror att man testar två olika. Det är en förväntanseffekt. Hur dina sinnen fungerar är inte bara förväntanseffekter. Även om dessa så klart kan påverkas av förväntanseffekter.
petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
DQ-20 skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Nja, jag skulle nog vilja omformulera det där lite: "Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som utan förväntanseffekt är verkningslöst."
Fast om det är förväntan eller vad det är brukar man inte undersöka så särskilt noggrant annat än i undantagsfall.
/DQ-20
DQ-20 skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Nja, jag skulle nog vilja omformulera det där lite: "Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som utan förväntanseffekt är verkningslöst."
Fast om det är förväntan eller vad det är brukar man inte undersöka så särskilt noggrant annat än i undantagsfall.
/DQ-20
JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
Återkommer senare med detaljer.
JM
DQ-20 skrev:JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Vad menar du med reell? Att den finns eller att den har en fysisk manifestation? Det är lite svårt det där med när man börjar mäta i hjärnan eftersom vi vet så lite om den (i förhållande till vad det finns att veta). Ofta mäter man just upplevelse genom att fråga om försöksobjektens subjektiva upplevelse. Men visst, NÅGOT måste ju hända i hjärnan men om det är en upplevelse om att man t.ex. känner sig bättre eller om man faktiskt "är" bättre är svårt att veta. Till detta tillkommer inom medicin spontant tillfrisknande som är svårt att komma åt i mindre studier - man behöver stora eller flera mindre studier för att bena ut vad som är vad.
/DQ-20
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
daCapo skrev:Jag har aldrig varit bekväm med hur begreppet placeboeffekt har använts här i olika trådar. Att sitta framför sin stereo och lyssna på musik kan väl aldrig likställas med att vara med i en studie om/av ett läkemedel.
Det skulle väl innebära att några får lyssna på musik(får medicin) och andra får lyssna på tystnad(sockerpiller). Det närmaste man kan komma är väl att säga att man får både medicin och sockerpiller när det handlar om musiklyssning.
Eftersom placeboeffekten alltid är närvarande när medvetandet är det så är det mission impossible att bena ut vad i musikupplevelsen som är kopplat till "placebo" och vad som är kopplat till hur vi responderar på "medicinen" som även det är högst individuellt, allra helst när det handlar om yttre stimulans där både syn, hörsel och känsel är mottagare.
.......tänker jag........ men kanske är ute och cyklar.......
hifikg skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Jag kan tycka det ibland. Och besökare tycker att ljudet kommer mer i öronhöjd när de ser på (eller bara tror att de lyssnar på) ESL-63 än på OA-52 fast det är OA-52 som spelar. När jag använder OA-52 för filmljud kan jag svära på att ljudet kommer direkt ur munnen på Nicole Kidman. Så ja, synintrycken, eller bristen på sådana, påverkar.
JM skrev:JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
JM
[ Bild ]
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]
Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
JM
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Jag kan tycka det ibland. Och besökare tycker att ljudet kommer mer i öronhöjd när de ser på (eller bara tror att de lyssnar på) ESL-63 än på OA-52 fast det är OA-52 som spelar. När jag använder OA-52 för filmljud kan jag svära på att ljudet kommer direkt ur munnen på Nicole Kidman. Så ja, synintrycken, eller bristen på sådana, påverkar.
Jag vet att det är så och även varför. ...
petersteindl skrev: Det betyder att din vilja + fokusering kan styra över vad som händer i nervsystemet. Hur detta exakt går till tvistar de lärde om fortfarande. Det är filosofiska, teologiska och neurovetenskapliga problem. Teologin har lösningen men den kan med nuvarande kunskaper inte bevisas. Inte heller de filosofiska svaren.
Neurovetenskapen är ännu inte tillräckligt exakt för att ge en bevisföring. Vem vet, neurovetenskap i samband med kvantmekanikens lösningar kan kanske ge vissa svar. Det skulle till och med kunna vara så att dessa svar skulle kunna ge teologin det bränsle som behövs i debatter mot den gren inom filosofin som kallas materialismen där allt förklaras med materiella samband. Införs immateriell kod så ter sig denna gren av filosofin som svag.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev: Det betyder att din vilja + fokusering kan styra över vad som händer i nervsystemet. Hur detta exakt går till tvistar de lärde om fortfarande. Det är filosofiska, teologiska och neurovetenskapliga problem. Teologin har lösningen men den kan med nuvarande kunskaper inte bevisas. Inte heller de filosofiska svaren.
Neurovetenskapen är ännu inte tillräckligt exakt för att ge en bevisföring. Vem vet, neurovetenskap i samband med kvantmekanikens lösningar kan kanske ge vissa svar. Det skulle till och med kunna vara så att dessa svar skulle kunna ge teologin det bränsle som behövs i debatter mot den gren inom filosofin som kallas materialismen där allt förklaras med materiella samband. Införs immateriell kod så ter sig denna gren av filosofin som svag.
Mvh
Peter
Hänger inte riktigt med på vad du försöker få fram? Vad är det som neurovetenskapen inte klarar?
JM
JM skrev:Peter håller inte du o Lilltroll på med någon form av syntetisk mittkanalsburk?
JM
JM skrev:Personer som är alkoholpåverkade, påtända och vissa schizofrena kan inte uppleva visuell stereo.
Stereoeffekten kräver intakta kommunikationsbanor i hjärnan.
Är det så med stereofoni?
http://www.wired.com/2009/04/schizoillusion/
JM
Conan skrev:Alltså vad är det vi/ni diskuterar här egentligen:
1. Mekanismerna bakom att vi kan återge en upplevd akustisk ljudbild i 3-dimensioner med endast 2st diskreta kanaler & högtalare. Det som s.a.s. är grunden i stereofonisk återgivning.
2. Placebo-effekter, dvs medvetna eller omedvetna förväntanseffekter som inte motsvaras av påverkan (i vart fall inte med samma dignitet) på ljudet som nått öronen. T.ex. om man endast blivit övertygad om att en förändring gjorts i anläggningen (sas att det bytts kablar men inget kabelbyte gjordes) och man ändå tycker att ljudet förändrats.
3. En blandning av 1 & 2. Kanske är man inom HiFi känsligare/mottagligare för placebo-effekter eftersom en betydande del av upplevelsen bygger på illusion redan från början?
JM skrev:JM skrev:
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela".
" Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
[ Bild ]
Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
JM
JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Conan skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Sido-paravottierna är i princip två punktljudkällor. Det kanske är så att två punktljudkällor inte är bästa sättet att projicera en mittljudkälla? Det är väl det som har sagts om goda högtalare (fritt ur minnet): "högtalarens uppgift är inte att vara en punktljudkälla, den ska kunna projicera en punktljudkälla i ljudbilden."
Vidare så tänker jag som så att en i en stereofonisk upptagning av Pavarotti mitt i ljudbilden, kommer att innehålla lite andra komponenter ut från resp. högtalare (V samt H) än om man hade spelat in mono och återgivit med en centerhögtalare. Det gör också att i trippel-Pavarotti-exemplet så skulle vänster resp. höger Pavarotti behöva "kompensera" för att det är en fantomcenter-Pavarotti som ska återges på ett bra sätt.
sprudel skrev:Conan skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Sido-paravottierna är i princip två punktljudkällor. Det kanske är så att två punktljudkällor inte är bästa sättet att projicera en mittljudkälla? Det är väl det som har sagts om goda högtalare (fritt ur minnet): "högtalarens uppgift är inte att vara en punktljudkälla, den ska kunna projicera en punktljudkälla i ljudbilden."
Vidare så tänker jag som så att en i en stereofonisk upptagning av Pavarotti mitt i ljudbilden, kommer att innehålla lite andra komponenter ut från resp. högtalare (V samt H) än om man hade spelat in mono och återgivit med en centerhögtalare. Det gör också att i trippel-Pavarotti-exemplet så skulle vänster resp. höger Pavarotti behöva "kompensera" för att det är en fantomcenter-Pavarotti som ska återges på ett bra sätt.
Jag har samma tanke i ett tidigare svar:
"Har jag fattat dig rätt att alla Pavarotti är monoinspelade? Om i såfall är det ju inte så konstigt att det låter fel.
Vid stereofonisk återgivning är ju signalerna olika.
Om man istället spelat in Pavorittimitten med mikrofoner placerade ungefär som öronen på en lyssnande människa och återger det via en bra kedja med två högtalare, och jämför det med en monoinspelning som återges med en högtalare blir det en intressantare jämförelse, tycker jag."
JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Laila skrev:Jag kanske har missat något, men vad tycker du att man kan dra för vetenskapliga
slutsatser av "testet" . . . typ. ?
Varför?
JM skrev: ... om du lyssnar på en monoinspelning via två stereohögtalare får du en ljudupplevelse av att du endast lyssnar på en monohögtalare centrerad mitt emellan högtalarna där det inte finns någon högtalare. Dvs du har en illusion av en centerhögtalare.
Denna fiktiva högtalare kommer att låta sämre än om du tar en av stereohögtalarna o placerar i mitten på platsen för den fiktiva högtalare o lyssnar på samma monoljud så kommer denna reella centerhögtalare låta bättre än den fiktiva centerhögtalaren.
Varför?
Jo bla så påverkar din skalle ljudperceptionen. Du får en interferensdipp ( ca -6 dB) motsvarande en frekvens som har våglängden lika med avståndet mellan öronen (ca 0.2 m) x 2 dvs ca 1700 Hz. Mäter du med vanlig mätmikrofon missar du dippen. En bra dummyhead mick fångar dippen.
Misstänker att det finns ytterligare flera anledningar varför monocenter låter bättre.
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Enkelt. EN Pavarotti på 4meter kanske du klarar utan hörselskydd med lite tur, TRE behöver du rejäla kåpor för.
petersteindl skrev:Hej JM
Du skriver följande.JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Jag skall försöka förklara, men jag behöver först att du svarar på min nedanstående undran. Jag har svårt att förstå ditt resonemang.JM skrev: ... om du lyssnar på en monoinspelning via två stereohögtalare får du en ljudupplevelse av att du endast lyssnar på en monohögtalare centrerad mitt emellan högtalarna där det inte finns någon högtalare. Dvs du har en illusion av en centerhögtalare.
Denna fiktiva högtalare kommer att låta sämre än om du tar en av stereohögtalarna o placerar i mitten på platsen för den fiktiva högtalare o lyssnar på samma monoljud så kommer denna reella centerhögtalare låta bättre än den fiktiva centerhögtalaren.
Varför?
Jo bla så påverkar din skalle ljudperceptionen. Du får en interferensdipp ( ca -6 dB) motsvarande en frekvens som har våglängden lika med avståndet mellan öronen (ca 0.2 m) x 2 dvs ca 1700 Hz. Mäter du med vanlig mätmikrofon missar du dippen. En bra dummyhead mick fångar dippen.
Misstänker att det finns ytterligare flera anledningar varför monocenter låter bättre.
JM
Det jag markerar i blått får jag inte ihop. Kan du förklara närmare vad du menar. Jag kanske missförstår något? Jag vet att en hel våglängd motsvarande 1700 Hz är ungefär 20 cm i luft vid 20 grader Celsius. Hur menar du att den där dippen skulle uppstå?
Interferens är överlagring av två eller flera vågor vars summering av intensiteterna sker enligt superpositionsprincipen.
Exakt vilka ljudvågor menar du skulle interferera med varandra så att en dipp vid 1700 Hz skulle uppstå?
Kan du specificera vilka ljudvågor du anser summeras och i vilka punkter summation uppstår och varför det skulle bli en dipp vid 1700 Hz. En utsläckning med dipp som följd sker där den ena vågen ligger en halv våglängd tidsförskjuten i förhållande till den andra. Vid en tidsförskjutning på en hel våglängd så förstärker ljudvågornas intensiteter varandra.
Jag kanske missförstått något men jag förstår inte det du menar och vilket fenomen du försöker beskriva?
Sedan vill jag ur filosofisk synvinkel säga att ditt huvud inte påverkar din ljudperception. Huvudet påverkar ljudvågorna som kommer mot huvudet. Så långt är jag med. Men vid perception är huvudet alltid med, åtminstone om man har ett huvud.I vissa länder fråntas ju den rätten av vissa personer, men jag utgår från att perceptionen därmed upphör.
I och för sig växer huvudet från det man är litet barn till fullvuxen person och under denna växt påverkar huvudet ljudvågor lite olika. Jag utgår dock ifrån att det inte är detta fenomen du menar.
Mvh
Peter
JM skrev:Som Svante berörde tidigare i denna tråd är lyssnade på två ljudkällor, stereohögtalare, med nästan samma ljudinnehåll är något som inte har någon motsvarighet i naturen. Så evolutionärt finns ingen anpassande historia. Dvs finns sannolikt fler begränsningar.
Kunskapen om begränsningarna kan förhoppningsvis leda till ett mer optimerat stereolyssnande.
Tex släck inte alla reflexer just under 2000 Hz.
Vid flerkanals lyssnande minskar problemet.
JM
bootstrap skrev:JM skrev:Som Svante berörde tidigare i denna tråd är lyssnade på två ljudkällor, stereohögtalare, med nästan samma ljudinnehåll är något som inte har någon motsvarighet i naturen. Så evolutionärt finns ingen anpassande historia. Dvs finns sannolikt fler begränsningar.
Kunskapen om begränsningarna kan förhoppningsvis leda till ett mer optimerat stereolyssnande.
Tex släck inte alla reflexer just under 2000 Hz.
Vid flerkanals lyssnande minskar problemet.
JM
Nu har jag inte Toolse bok framför mig och inte heller läst hela.Jag titta bara hastigast på andra källan. Intressant ska titta lite mer noggrant på den sen.
Jag gillar idén att undersöka hur sweetspot ter sig hemma. För mig är det inte lika intressant att hitta den som hur den verkar i mitt rum.
Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
Helt korrekt! Jag rekommenderar alla att göra detta lilla experiment hemma i sitt lyssningsrum och på lyssnarplats. Mellan 0 och 90 graders vridning ändras frekvensen där 1a dippen skulle ske. Hör ni stora skillnader då ni vrider huvudena? Jag tippar att ni inte kommer höra skillnad utom de som har ett ekofritt rum som normalt lyssningsrum för då hörs stora skillnader. Lyssna på monoinspelad musik. Man kan också lyssna på skärt brus. Vill man så kan man lyssna på långsamt sinussvep. Lyssna först då ni har huvudet fast förankrat. Därefter då ni vrider huvudet. För att få en korrekt uppfattning vad resultatet innebär så bör samma försök även göras i ekofri kammare.
Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Tacksam för dokumentation som styrker påståendet.
JM
sprudel skrev:petersteindl skrev:Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
Helt korrekt! Jag rekommenderar alla att göra detta lilla experiment hemma i sitt lyssningsrum och på lyssnarplats. Mellan 0 och 90 graders vridning ändras frekvensen där 1a dippen skulle ske. Hör ni stora skillnader då ni vrider huvudena? Jag tippar att ni inte kommer höra skillnad utom de som har ett ekofritt rum som normalt lyssningsrum för då hörs stora skillnader. Lyssna på monoinspelad musik. Man kan också lyssna på skärt brus. Vill man så kan man lyssna på långsamt sinussvep. Lyssna först då ni har huvudet fast förankrat. Därefter då ni vrider huvudet. För att få en korrekt uppfattning vad resultatet innebär så bör samma försök även göras i ekofri kammare.
Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Skulle det gå bra med gamla monoinspelningar av Jussi B.?
bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
petersteindl skrev:bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på.
Mvh
Peter
JM skrev: ...
Jag förutsätter att du har Floyd Tools bok Sound Reproduction - läs sidorna 152 ff o kolla speciellt på fig 9.7 där dippen just under 2000 Hz tydligt framträder.
Toole föreslår att denna av huvudet skapade destruktiva interferens, första tanden i ett kamfilter, kan användas konstruktivt till att hitta sweetspot i din anläggning. Genom att lyssna på pinknoise från bägge stereohögtalarna så hittar du lätt sweetspot dvs där intensiteten är som lägst.
Dippen har en signifikant negativ påverkan på "speech intelligibility". Storleken på huvudet avgör vilken frekvens som påverkas.
Problemet är mest uttalat när det inte finns några reflexer vid aktuell frekvens. Tex alltför reflexdämpad inspelningsstudio eller utomhus. Ökande mängd reflexerna fyller ut dippen. Han refererar till flera undersökningar som berör problemet.
Fragmenterad info från Google till de som ännu inte köpt Tools bok.
https://books.google.se/books?id=sGmz0y ... ad&f=false
In stereophonic listening in anechoic conditions (Fig. 1), when the listener’s head is pointing between the loudspeakers, the loudspeaker signals from the two loudspeakers arrive at any one ear with different arrival times. This difference in arrival time depends on the size of the human head, which leads to the distance from one ear to the two loudspeakers differing by approximately 7 cm. This corresponds to the value of the arrival time difference being approximately 0.2 ms. Because of this time difference, a comb filter effect is observed in the ear canal signals. If the amplitudes of the signals at the two loudspeakers are equal, the virtual source is perceived at the center point between the two loudspeakers, right in front of the listener. The timbre of this virtual source is, thus, prominently colored in anechoic conditions due to the comb filter effect. (Ville Pulkki 2004)
http://www.akustinenseura.fi/wp-content ... 08/o10.pdf
Således är stereolyssnade en primitiv ofullkomlig företeelse som vid optimerade förhållanden kan låta helt fantastiskt.
JM
bootstrap skrev:petersteindl skrev:bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på.
Mvh
Peter
Med risk för att vi går off topic men vilka är dessa synpunkter?
JM
JM skrev:
[ Bild ]
Varför?
JM
petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Tacksam för dokumentation som styrker påståendet.
JM
petersteindl skrev:Jag har en del annat jag helst skulle vilja ta upp. Det gäller din nomenklatur. Du kallar det för stereofonisk lyssning eller stereofoniskt lyssnande. Vad är det?
..
Om du menar att lyssna på stereo så använd istället lyssna på stereofonisk ljudåtergivning eller ljudåtergivning baserat på stereo, ...
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
Okynnesanvändandet av överstrykningspenna renderar det dock oläsligt, speciellt som vi saknar en nyckel till vad de olika färgerna betyder. Maggie Thatchers en till tre understrykningar vet jag vad de betyder, men det där var mer en surrealistisk röra...
Adhoc skrev:Färgglada sidor PeterMina är med kaffespill, brödsmulor och hundöron. Jag konstaterade samma sak som det redogörs för i Tools bok. Huvudet blockade helt reflektion vid knappa 2 kHz och högre för mick vid höger respektive vänster öra och dämpade med ca 5 dB mellan mickplatserna för lägre frekvenser som "vek sig" runt huvudet.
(Det var en reflektion snett bakifrån vid ca 28 ms. Utgick från höger högtalare, gick diagonalt över rummet in i vänster bakre hörn, styrdes därifrån medvetet mot bakre delen av höger sidovägg för att därifrån medvetet styras mot sweetspot. Den uppställningen gav mig klart bäst känsla av ett rum med stor volym och riktigt "trevligt" ljud. En sunkig, mörk bild för att man ska kunna se laserpricken på skallen. Till vänster om mickstativet, framifrån sett, kan det skymtas något rött i en fasttejpad spegel på dörren som är sista anhalten före ljudreflektionen går mot sweetspot, ca 12 dB lägre än direktljudet.)
[ Bild ]
Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ !
sprudel skrev:Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ !
Hen är också en illusion, en fantomprojektion av något annat, i verkligheten är det en hon, eller han. Varför denna skräck för genus?
sprudel skrev:Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ !
Hen är också en illusion, en fantomprojektion av något annat, i verkligheten är det en hon, eller han. Varför denna skräck för genus?
Laila skrev:Helt riktigt, helt rätt . . . inte fan kan man skriva: Igår så fastnade jag i genuset på Systemet . . . typ.
Laila skrev:Helt riktigt, helt rätt . . . inte fan kan man skriva: Igår så fastnade jag i genus på Systemet . . . typ.
JM skrev:petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
Mvh
Peter
Bra Peter!
Du visar tydligt med dina anteckningar/överstrykningar att boken är viktig men inte lätt att ta till sig.
Råd - gå till original artiklarna när du inte förstår vad Toole menar.
JM
Laila skrev:sprudel skrev:Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ !
Ok, den som har mest artiklar i arkivet när den dör vinner . . . typ !
Bättre så ?
sprudel skrev:Laila skrev:sprudel skrev:
Ok, den som har mest artiklar i arkivet när den dör vinner . . . typ !
Bättre så ?
Så, så! Du får väl skriva hen om du vill. Det är bara jag som hängt upp mig på detta.
Int behöver du anpassa dig efter mina hangups.![]()
Men håll ändå med om att hen är en fantomprojektion av han och hon, hen finns ju inte heller.
bootstrap skrev:Hen ska inte användas för att ersätta han eller hon utan när kön är ovidkommande, från wiki "Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor".
petersteindl skrev:bootstrap skrev:petersteindl skrev:Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på
Mvh Peter
Med risk för att vi går off topic men vilka är dessa synpunkter?
1a golvreflex, 1a takreflex, 1a sidoväggsreflexer och hur högtalarna summerar runt delningen pga delningsfiltrets dimensionering där man mäter fasgång och frekvensgång på direktljudet och direktljudet summerat med 1a reflex då rummet räknas in. Jag har dock synpunkter på detta gällande alla högtalare på marknaden, d v s inte bara Carlssons. Jag skulle inte inkludera dessa fel inom placebo eller ens se dessa fel som en del av nervsystemets, men det är lite en sanning med modifikation, men placeboresonemang berörs inte av detta.
Med vänlig hälsning Peter
sprudel skrev:Men håll ändå med om att hen är en fantomprojektion av han och hon, hen finns ju inte heller.
Nattlorden skrev:bootstrap skrev:Hen ska inte användas för att ersätta han eller hon utan när kön är ovidkommande, från wiki "Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor".
Behövs inget ord alls, dåligt exempel. "Elev som vill överklaga bör först vända sig till rektor(n)."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster